Na een lange, lange, lange periode van wikken, wegen, reviews, wat sparen en zweten is het zo ver...
De queeste naar de ultieme stille pc is weer begonnen.
Keuze voor hardware is gemaakt, redenatie volgt:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 198,90 | € 198,90 |
1 | ASRock Z87 Extreme4 | € 121,10 | € 121,10 |
1 | Palit GeForce GTX 760 2GB | € 214,- | € 214,- |
1 | Scythe Mugen 4 | € 35,40 | € 35,40 |
1 | Scythe Slip Stream SY1225SL12SL, 120mm | € 6,15 | € 6,15 |
1 | GeIL GOC316GB1866C9DC | € 142,80 | € 142,80 |
1 | Seasonic Platinum Series 520 Watt Fanless | € 139,90 | € 139,90 |
1 | Samsung 840 series Pro 256GB | € 193,91 | € 193,91 |
1 | Thermalright HR-03 Plus | € 33,97 | € 33,97 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.086,13 |
Voordat ik mijn keuze ga verantwoorden, eerst het doel:
Een luchtgekoelde pc, niet merkbaar luider dan passief en tegen niet exorbitante prijzen.
Wat ga ik er mee doen: gamen/ foto's bewerken/ filmbewerking en surfen.
CPU:
- Core i7 heeft meerwaarde bij foto's / film bewerken maar in de tijd dat de pc staat te rammelen vermaak ik me toch wel. Dus een core i5 4670K, de logische game-CPU plus flink wat rekenkracht tegen een nette prijs.
MOBO:
- De Asrock Z87 Extreme4, dit is één van de weinige moederborden die het wèl begrijpen: voldoende interne USB 3.0 headers. Ik wil voorop misschien een tweetal USB 3.0 poorten fixen, plus een USB3 cardreader.
- Daarnaast ondersteuning voor SLI --> 8x PCI-E snelheid op 2 PCI-E poorten. Moederbord dient wel een aantal jaartjes mee te kunnen/mogen.
GPU:
- De GTX760 biedt veel tegen een redelijke prijs. Bijkomend voordeel: er past een Thermalright HR03 Plus op en heb ik die toevallig nog liggen.
CPU-cooler:
- Volgens SPCR is de Scythe Mugen 4 een van de beste (performance bij <13dB) koelers. Idee is om één 120mm fan te gebruiken, meer en/of grotere fans bieden weinig voordeel. Bijkomend voordeel: misschien is de koeler 90 graden te draaien, dit is gunstig voor de airflow (uitleg volgt).
Ventilator:
- 1x Scythe Slipstream 500RPM max. Het verleden heeft me al bewezen dat één outtake voldoende is. Een intake is niet/nooit nodig. Goedkoop, komt goed uit tests.
DDR3:
- GeIL GOC316GB1866C9DC. Dit is ongeveer het goedkoopste snelste geheugen dat compatibel is met de Asrock Z87 extreme4. Voordeel is dat het twee modules zijn, dus uitbreiding mogelijk (maar 16GB is voldoende) en ruimte om de CPU-koeler 90 graden te draaien.
PSU:
- Seasonic 520 watt passief. Platinum plus, extreem zuinig, weinig warmteontwikkeling en heeft zichzelf met verve bewezen bij SPCR. Helaas prijzig.
SSD:
- Samsung 840 Pro 256GB. Gebruik bij de laptop een 128GB SSD, wat aan de krappe kant, dus 256GB is voorlopig voldoende. Eventueel 2x in raid later. Massa-opslag gaat naar een NAS.
Het idee is dus een extreem efficiënte airflow-setup te creëren om zodoende met minimale middelen (= minimaal geluid en minimale kosten) een pc te bouwen die niet hoorbaar is.
Intake is niet/nooit nodig; voegt nauwelijks iets toe aan de totale airflow en alles wat het voorin actief koelt heeft die koeling niet nodig. Zeker niet met een SSD.
Hoe maak je een gunstige airflow? De GPU en CPU dienen actief gekoeld te worden. Het is zaak die warmte zo snel mogelijk uit de kast te krijgen. Met een Thermalright HR03 plus wordt warmte omhoog geblazen (mits "ondersteboven" gemonteerd). Daarboven zit de CPU-koeler. Als daartussen een ventilator past, heb je twee vliegen in één klap. Gebruik één outtake fan en de warmte wordt snel afgevoerd.
Op dit moment heb ik helaas geen videokaart, deze komt nog. De rest is wel gebouwd en het resultaat is indrukwekkend. Ik hoor als het helemaal stil is iets heel lichts, dit lijkt uit de voeding te komen (passief

).
Het dwars monteren van de cpu-koeler is gelukt, deze komt helaas net in aanraking met het geheugen, maar het past net. De ventilator zit nu onder de koeler, het zal er om hangen of de videokaart met koeler daaronder gaat passen.
Wat zijn de kosten? Niet veel. Tegenwoordig zou ik een PC altijd bouwen met een SSD, dus het is alleen een snelle SSD geworden (niet de keuze voor stilte). De enige onderdelen die ik op stilte heb gekozen, zijn de 2 koelers, de PSU en de ventilator. De ventilator heb je toch nodig en is al goedkoop (en goed), dus geen meerprijs.
Dan kom je op €36 plus €34 uit plus het verschil met een normale PSU. Dat verschil zou ik op €80 schatten. Voor €60 heb je een 520 watt voeding van Seasonic, 80 plus Bronze en modulair.
Dus voor €150 extra heb ik een pc die perfect stil is, snel is en jaren meekan.