[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.973 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hatsieflatsie schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 21:16:
Mooie post Regeneration!

Ikzelf heb ook een vraag. Ik had 4 maanden een Nexus Value 430 voeding, die ik gekocht heb op basis van geluidtests. die volgens SilentPCreviewaardig stil zou moeten zijn, met zelfs 11 db bij 300W.

Goed, sinds kort heb ik allerlei problemen met m'n systeem, die zichzelf op ieder willekeurig moment spontaan herstart: PC schakelt zichzelf regelmatig uit, is het de PSU?

Aangezien de Nexus Value 430 niet meer leverbaar is, moet ik dus waarschijnlijk kijken naar een andere voeding. :(.

Ik heb rondgekeken, maar word er niet veel wijzer van. Ik vroeg mij af of jullie mij een vrij stille PSU konden adviseren, ik hoop niet meer te hoeven uitgeven dan 70/80 euro?

Naast dat-ie uiteraard stil moet zijn, moet-ie vooral 7 of meer SATA/molex connectors hebben zodat m'n 7 SATA harddisks van stroom worden voorzien. :)
Ik zou gewoon weer even op SPCR kijken, daar staan er nog meer op.

Overigens draait de Value 430 hier nog steeds naar tevredenheid, dat ding is echt heerlijk stil. Jammer dat hij eruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Bedankt. :)
Ik heb rondgekeken, maar word er niet veel wijzer van. Ik vroeg mij af of jullie mij een vrij stille PSU konden adviseren, ik hoop niet meer te hoeven uitgeven dan 70/80 euro?
Ik ben niet zo bekend met PSU's, maar wellicht kan je even een kijkje nemen bij de SPCR PSU overzicht:
http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs

Edit: oeps, had de laatste reactie niet gelezen op de nieuwe pagina...

[ Voor 6% gewijzigd door Regeneration op 31-05-2013 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:40

Cheezus

Luiaard

Nas T schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 06:02:
Voor degenen die op zoek zijn naar de beste 140mm ventilator:
SPCR.
De Antec Twocool 140 presteert het beste en is goedkoop (€12,60 incl verzenden).
Voor de volledigheid ook het eerste deel van de test.
Lees ook even de conclusie in plaats van alleen het tabelletje te kijken: de twocool produceert misschien het minste geluid, het geluid zelf is wel irritanter (tik geluiden). De Phanteks PH-F140HP/TS staat op de 2e plek (verwaarloosbaar verschil in geluidsproductie) maar dit geluid wordt juist erg smooth/clean genoemd. Die 2e zou dan mijn voorkeur hebben, ook al kost die een paar euro meer (€18).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheezus schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 22:14:
Voor de volledigheid ook het eerste deel van de test.
Lees ook even de conclusie in plaats van alleen het tabelletje te kijken: de twocool produceert misschien het minste geluid, het geluid zelf is wel irritanter (tik geluiden). De Phanteks PH-F140HP/TS staat op de 2e plek (verwaarloosbaar verschil in geluidsproductie) maar dit geluid wordt juist erg smooth/clean genoemd. Die 2e zou dan mijn voorkeur hebben, ook al kost die een paar euro meer (€18).
Er mag overigens wel gezegd worden dat die jongens erg kritisch zijn, het verschil is niet iets dat de meeste stervelingen zouden opmerken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 06:09:
Ik zou gewoon weer even op SPCR kijken, daar staan er nog meer op.

Overigens draait de Value 430 hier nog steeds naar tevredenheid, dat ding is echt heerlijk stil. Jammer dat hij eruit gaat.
Als je hier kijkt dan zijn er zat voedingen die het ondertussen beter doen en vooral de Seasonic modellen zijn niet veel duurder bijvoorbeeld : http://www.silentpcreview.com/article1341-page4.html :)

Ik ga effe die 140 mm. review lezen, want ik heb wel wat casefans nodig binnenkort!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoen naar een goede en stille processor koeler (am3 ).
Iemand misschien tips?
Prijs rond de 60 euro .

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2013 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 23:59:
Als je hier kijkt dan zijn er zat voedingen die het ondertussen beter doen en vooral de Seasonic modellen zijn niet veel duurder bijvoorbeeld : http://www.silentpcreview.com/article1341-page4.html :)
Ik zeg toch dat er nog meer op staan? :p

Overigens kunnen die dingen het in theorie beter doen, in de praktijk hoor ik de 430 niet en kan daar dus weinig aan verbeterd worden. Efficiëntie vind ik matig belangrijk; als ik de keuze heb let ik er wel op, maar het scheelt meestal een procent of wat. Niet echt iets om wakker van te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand misschien tips?
Google misschien? > http://www.anandtech.com/...stone-and-cooler-master/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is maar een website die ik op dit vlak als autoriteit accepteer en dat is Silent PC Review. Als zij iets stil noemen is het ook echt stil.

Als je ergens anders iets gevonden heb zou ik altijd even kijken of zij er nog iets over te zeggen hebben :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 23:17:
[...]

Er mag overigens wel gezegd worden dat die jongens erg kritisch zijn, het verschil is niet iets dat de meeste stervelingen zouden opmerken :+
Dat klopt, maar ik heb zelf ook wel eens een fan gehad die een heel klein beetje tikte (een van de eerste noctua fans, per ongeluk laten vallen...). Alhoewel de fan nog steeds erg stil was valt dat tikken gewoon heel erg op. Een gelijkmatige ruis is veel minder storend dan een afwisselend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheezus schreef op zondag 02 juni 2013 @ 11:17:
Dat klopt, maar ik heb zelf ook wel eens een fan gehad die een heel klein beetje tikte (een van de eerste noctua fans, per ongeluk laten vallen...). Alhoewel de fan nog steeds erg stil was valt dat tikken gewoon heel erg op. Een gelijkmatige ruis is veel minder storend dan een afwisselend geluid.
Klopt, maar je kunt er vanuit gaan dat wanneer zij het over tikken hebben het lang niet zo heftig zal zijn. Desalniettemin is het altijd goed te lezen welke eigenschappen een fan heeft.

Dat is precies ook de reden dat sommige mensen hun fans liever standaard op een hogere snelheid laten draaien. Minder stil dan strikt mogelijk, maar het moment van schakelen en dus dat het je opvalt vermijd je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:39
Ik heb een Be Quiet 300watt psu in mijn Silverstone GD05 geplaatst. Nu is het zo dat als ik de systeemkast op mijn tegelvloer zet het geheel bijzonder stil is maar zodra ik de kast in het meubel onder de tv zet er een lichte zoem ontstaat die nog altijd op 4 meter op bepaalde posities hoorbaar is. Niet hard maar wel genoeg 'zoem' dat het bij stilte opvalt.

Heeft iemand tips hoe ik dit zou kunnen verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:07
Ja, dempend materiaal gebruiken om de kast mrt het meubel min of meer akoestisch los te koppelen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 22:22
De minimum snelheid van mijn cpu koeler ( scythe big shuriken ) is eigenlijk net iets te hoog.. Krijg deze via de bios ook niet ingesteld.

De cpu geeft idle zo'n 31 graden aan op een warme dag ( 20 graden ).

Enig idee hoe ik dit het beste kan fixen? Wellicht een scythe slipstream met pci fanregelaar oid? Is dat verstandig om voor de cpu te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat speedfan kan helpen ?
http://www.almico.com/speedfan.php

Niet simpel. Maar veel mogelijkheden, en veel documentatie. En gratis.

Ik heb zelf een paar weken zitten rommelen met fan-controllers om mijn pomp (voor waterkoeling) stiller te maken. Allemaal verloren moeite en verloren geld. Toen ik eenmaal met Speedfan bezig was, bleek het heel eenvoudig te zijn. Bovendien 1) reageert mijn pomp nu op de temperatuur van de CPU, en 2) als de pomp uitvalt, of niet start, krijg ik een audio-waarschuwing. Als ik het eerder had geweten, had ik direct naar speedfan gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:44
Binnenkort maar eens een nieuw systeempje bouwen op basis van de nieuwe haswell. Wat is nou de kleinste stille kast die er te krijgen is met fatsoenlijke koeling moeglijkheden?

[ Voor 4% gewijzigd door haakjesluiten op 04-06-2013 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
ja in speedfan heb je dus blijkaar ook een minimum rpm, en de cpu fan komt ver boven de videokaart uit qua geluid

speedfan kan ik de gpu prima instellen maar de cpu wil maar niet reageren -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 14:08:
Iemand misschien tips?
Prijs rond de 60 euro .
Ja.
speedfan kan ik de gpu prima instellen maar de cpu wil maar niet reageren -_-
Ik heb ook een vergelijkbaar probleem (gehad), volgens mij. Oplossing is eenvoudig: zorg ervoor dat de stilste ventilator aan je CPU-aansluiting zit, dan kun je de rest via speedfan bedienen. Wat je CPU-aansluiting dan ook uitstuurt, je krijgt het dan niet stiller dan met je stilste ventilator.
Mocht dat nog te veel zijn: pak een 800RPM max/500RPM max ventilator van Scythe, deze zijn goedkoop en presteren prima.

En voor de Noctua fans: klik. Ja ze zijn stil, maar nee, niet het stilst en vooral niet het goedkoopst.

[ Voor 9% gewijzigd door Nas T op 06-06-2013 10:46 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazyanz schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 22:54:
Binnenkort maar eens een nieuw systeempje bouwen op basis van de nieuwe haswell. Wat is nou de kleinste stille kast die er te krijgen is met fatsoenlijke koeling moeglijkheden?
Daar bestaat geen universeel antwoord op natuurlijk. Ik zou eens beginnen met op SPCR rondbladeren, daar staan erg veel stille en compacte behuizingen op met uitgebreide reviews. Je kunt beginnen met op uiterlijk selecteren en dat vervolgens de beste voor jouw eisen kiezen (of andersom natuurlijk, net wat je fijn vindt, maar dit gaat meestal sneller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
Ik heb ook een vergelijkbaar probleem (gehad), volgens mij. Oplossing is eenvoudig: zorg ervoor dat de stilste ventilator aan je CPU-aansluiting zit, dan kun je de rest via speedfan bedienen. Wat je CPU-aansluiting dan ook uitstuurt, je krijgt het dan niet stiller dan met je stilste ventilator.
Mocht dat nog te veel zijn: pak een 800RPM max/500RPM max ventilator van Scythe, deze zijn goedkoop en presteren prima
Ja had inmiddels een scythe 500-1500RPM fan aangeschaft en deze is heel erg stil, blijkt dat deze 120mm te groot is.. stomstom nu maar iets zoeken om te bevestigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Hier een mooi voorbeeld over waarom een passieve koeler af te raden is:
SPCR NoFan CR-95C.
De koeler presteert uitstekend tegenover de fanless prestaties van andere gerenommeerde koelers.
Alleen kijken we even verder (het is het stille pc topic, niet het 0dB-topic ;) ), dan zie je dat koelers die 11dB (of minder) produceren, een koeler resultaat leveren. 11dB is voor de meesten onhoorbaar, ik ga uit van 13dB als onhoorbaar op 1 meter (of het moet in een totaal stille ruimte zijn).

Kijken we dan naar de prijs (niet via NL webshop, wel via eBay), dan zie je dat de koeler €100 kost.
Dus je betaalt veel meer en de prestaties zijn er eigenlijk niet naar. Mocht de koeler de mogelijkheid hebben om een fan te bevestigen, dan zou deze waarschijnlijk een stuk beter presteren, maar dit is niet geval.

Vandaar dat ik 0dB-oplossingen niet per se aanraad, behalve als er de mogelijkheid bestaat om een fan op te bevestigen en de prijs niet exobitant hoog is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Je kunt een fabriekskoeler natuurlijk ook aanpassen, door er zelf een ventilator van je eigen keuze in te monteren. Zo heb ik mijn CoolerMaster V8 pas geleden uitgerust met een Cooler Master Excalibur. Hij maakt op vol vermogen wel stevig wat geluid, maar hij heeft ook een heel erg krachtige air flow. Dus op relatief lage snelheden koelt hij nog steeds erg goed.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb niet echt een stil systeem.
Mischien dat ik ooit mijn workstation silence ga maken, weet alleen nog niet goed hoe, heb nooit echt veel vertrouwen in waterkoeling, en lucht gekoeld? dat kan toch niet bij elk systeem silence zijn ?

in iedergeval mijn systeem is het tegenovergestelde,
ik heb ook gewoon een 1u server op me kamer staan,
ik heb niks gemeten maar ik denk dat hij in de buurt van 90db komt
zie hier het filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Onderstaande desktop heb ik nu thuis staan en gaat mijn huidige desktop vervangen als hij helemaal af is. Dit is de configuratie met de onderdelen die van belang zijn. Voor wie de gewone HDD's mist, dat klopt, die zitten/gaan allemaal in mijn NAS, scheelt gelijk al leuke hoeveelheid geluid.

#Product
1Cooler Master Silencio 650 Pure
1Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless
1Gigabyte GA-Z87P-D3
1Intel Core i5 4670 Boxed
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU
1Club3D Radeon HD 7850 royalKing
1Samsung 840 series Pro 128GB
1Samsung SH-224BB Zwart

Ik heb deze configuratie net geïnstalleerd + alle nieuwste drivers en merkte op dat vooral de CPU cooler van Intel nog wel wat geluid produceert in idle mode. De Club3D videokaart volgt direct in de kielzog. De 3 casefans van Cooler Master zijn op de interne fan controller aangesloten en staan op halve stand. Die kan ik niet echt horen, maar misschien later wel.

Ik ben dus nog op zoek naar een stille CPU en still GPU koeler. Ik ga deze pc niet OC'en.

Na wat research vond ik dat deze pricewatch: Cooler Master Hyper 412S erg goed uit de test kwam. Goed koelvermogen en op lage stand volgens HWI 25dB(A). Gezien mijn normale office werkzaamheden en het goede koelvermogen verwacht ik dat deze koeling de meeste tijd dus in die lage stand draait.

Voor de GPU vond ik de pricewatch: Scythe Setsugen II als een aardige omdat hij minstens zo goed als een stock cooler koelt (dat is voor mij zonder OC en weinig games meer dan goed genoeg) en op lage stand erg weinig geluid produceert. Echter kwam hij er in de Tweakers test nauwelijks beter vanaf dan de stock gpu cooler.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 18:25:
ik heb niet echt een stil systeem.

Mischien dat ik ooit mijn workstation silence ga maken, weet alleen nog niet goed hoe, heb nooit echt veel vertrouwen in waterkoeling, en lucht gekoeld? dat kan toch niet bij elk systeem silence zijn ?

in iedergeval mijn systeem is het tegenovergestelde,
ik heb ook gewoon een 1u server op me kamer staan,
Wanneer je een andere behuizing neemt, ben je gelijk van al die herrie af. Denk ik. Één waar ventilatoren met een grotere diameter in kunnen, die maken vast wel iets minder toeren. :P

Zijn het alleen de schijven met een koeler, die onder een desktop zitten geschroeft met een rack, die ik daar zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 18:25:
zie hier het filmpje

[video]
Sweet Jezus, als de Duitsers ooit komen hebben we in ieder geval een manier om mensen te waarschuwen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 04:18:
[...]

Sweet Jezus, als de Duitsers ooit komen hebben we in ieder geval een manier om mensen te waarschuwen :X
het klinkt inderdaad als een lucht alarm

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phaerion schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 04:15:
[...]

Wanneer je een andere behuizing neemt, ben je gelijk van al die herrie af. Denk ik. Één waar ventilatoren met een grotere diameter in kunnen, die maken vast wel iets minder toeren. :P

Zijn het alleen de schijven met een koeler, die onder een desktop zitten geschroeft met een rack, die ik daar zie?
nee this echt een complete server, met 2 Xeons erin

hij staat gelukkig niets vaak aan, maar indd een iets grotere rack maakt al gauw minder herrie.

maar mijn I7 workstation is ook niet stilletjes
die hoor je zelfs als ik buiten in de tuin zit XD
denk ongeveer 40 / 50 db
deze system mag wel stiller worden,
maar niet met het risico dat waneer de cpu fan doorbrand, het system uit moet vanwegen de hitte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 06:05
Malarky schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:20:
Onderstaande desktop heb ik nu thuis staan en gaat mijn huidige desktop vervangen als hij helemaal af is. Dit is de configuratie met de onderdelen die van belang zijn. Voor wie de gewone HDD's mist, dat klopt, die zitten/gaan allemaal in mijn NAS, scheelt gelijk al leuke hoeveelheid geluid.

#Product
1Cooler Master Silencio 650 Pure
1Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless
1Gigabyte GA-Z87P-D3
1Intel Core i5 4670 Boxed
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU
1Club3D Radeon HD 7850 royalKing
1Samsung 840 series Pro 128GB
1Samsung SH-224BB Zwart

Ik heb deze configuratie net geïnstalleerd + alle nieuwste drivers en merkte op dat vooral de CPU cooler van Intel nog wel wat geluid produceert in idle mode. De Club3D videokaart volgt direct in de kielzog. De 3 casefans van Cooler Master zijn op de interne fan controller aangesloten en staan op halve stand. Die kan ik niet echt horen, maar misschien later wel.

Ik ben dus nog op zoek naar een stille CPU en still GPU koeler. Ik ga deze pc niet OC'en.

Na wat research vond ik dat deze pricewatch: Cooler Master Hyper 412S erg goed uit de test kwam. Goed koelvermogen en op lage stand volgens HWI 25dB(A). Gezien mijn normale office werkzaamheden en het goede koelvermogen verwacht ik dat deze koeling de meeste tijd dus in die lage stand draait.

Voor de GPU vond ik de pricewatch: Scythe Setsugen II als een aardige omdat hij minstens zo goed als een stock cooler koelt (dat is voor mij zonder OC en weinig games meer dan goed genoeg) en op lage stand erg weinig geluid produceert. Echter kwam hij er in de Tweakers test nauwelijks beter vanaf dan de stock gpu cooler.

Wat denken jullie?
Heb ongeveer hetzelfde presterende systeem, en bij mij hoor je alleen de videokaart in de verte wat
zoemen als ik game verder hoor ik helemaal niets.

De Be Quit! cooler is een aanrader.
(mijn kast is de pricewatch: Nexus Thrio 310 Silent Case)

Die videokaart krijg je nooit stil, daar had je beter vooronderzoek naar moeten doen, is zo
een beetje zonde van die mooie voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:26:
denk ongeveer 40 / 50 db
maar niet met het risico dat waneer de cpu fan doorbrand, het system uit moet vanwegen de hitte
Zoveel geluid is nergens voor nodig. Mijn huidige systeem is zo stil dat ik bij de eerste keer booten dacht dat het spul niet werkte. De temperaturen zijn daarentegen (veel) lager dan stock. Het kan dus gemakkelijk allebei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

[...]

nee this echt een complete server, met 2 Xeons erin

hij staat gelukkig niets vaak aan, maar indd een iets grotere rack maakt al gauw minder herrie.

denk ongeveer 40 / 50 db
En ik vond de koeler van mijn cpu al niet echt stil. Met iets boven de 32db of zo. Allen draait hij maar weinig op volle toeren. Zolang ik het geluid in games, films of muziek maar niet zó irritant hard hoef te zetten dat de buren er 's nachts last van hebben, vind ik dat beetje geluid eigenlijk ook niet zo erg. Want als ik echt niet wil, hoor ik een 60db ventilator tóch niet. Alleen zullen de buren dan wel balen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@neelespn:
Wat een bladblazer zeg...ik schat zo dat deze rond de 50~60dB produceert. De rottigste fannetje produceren rond deze waardes, volgens mij zit jouw systeem daar in de buurt. Aangezien je een server hebt, weet ik niet wat daar allemaal in zit. Ik zou eerst eens achterhalen wat de herrie nou daadwerkelijk produceert en daar iets aan doen.Voor €30 tot €50 zijn er voor bijna alle processors (Xeon wordt wat lastiger) wel koelers te kopen die hun werk (met de jusite ventilator) onhoorbaar kunnen doen, ook bij 100% belasting, zonder achterlijk hoge temps.

@Malarky:
Je hebt al een behoorlijk goede keus gemaakt, denk ik. Misschien dat je voor de GPU-koeler voor de Prolimatech-MK13 kunt gaan, deze heeft 6 i.p.v. 4 heatpipes en is weinig duurder.
Voor de CPU-koeler weet ik het niet, ik was wel te spreken over de Hyper 212 plus, deze had een goede prijs/prestatie verhouding bij silentpcreview. Dan heb ik het over de prestaties bij 15~20dB of minder.
De Hyper 412 is nog niet gereviewed bij silentpcreview, dus ik vind het lastig daar conclusies aan te trekken.
Misschien is de Thermalright TRUE spirit 120m een alternatief, bijna dezelfde prijs alleen wel gereviewed en met uitstekend resultaat.

Doe er een paar ventilators bij van 120mm die 500~800rpm draaien en je hebt een super systeem.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

denk ongeveer 40 / 50 db
De kans dat een fan kapot gaat (binnen de normale levensduur van een PC) is erg klein, is het echt zo belangrijk dat je pc altijd aan blijft? Kijk dan ook vooral eens naar de faalkans van andere componenten..
Als je persé wil blijven werken bij uitval van een cpu fan lijkt het mij verstandiger om naar een cpu koeler te kijken met 2 fans, mocht er dan eentje sneuvelen is er nog geen nood aan de man.. en je kunt je casefans gewoon lekker stil houden omdat deze geen storm meer hoeven te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Bedankt voor de inpunt, ik ben toch voor de Cooler Master 412S gegaan omdat HWI deze en de favorieten van Scythe, Thermalright en ook de Be Quiet! uitgebreid heeft getest op dezelfde wijze. Ik ben ervan op de hoogte dat HWI niet zulk een naam heeft als SPCR, maar in dit vertrouw ik op ze. De Thermalright True Spirit 140 doet het trouwens volgens hen ongeveer even goed als de 412S.

Ik zou natuurlijk simpel de koeler kunnen kiezen met de laagste dB(A) op low-speed fan maar ik moet tegelijkertijd een fan hebben die zoveel koelvermogen heeft dat de fan ook meestentijds op de low speed draait, anders heb ik er nog weinig aan. Mijn kast heeft 3 goede default fans (ik denk deze, want die zijn 1200RPM 120mm) van Cooler Master op zo'n 750RPM draaien, maar met zo'n dempende kast ontstaat er nog best wat warmte.

Wat de videokaart betreft, die pricewatch: Prolimatech MK-13 vond ik ook al wel interessant uitzien, maar wordt zonder fan geleverd. Ik denk dat een extra fan nog wel aan te raden is? Mijn eigen rear case fan zit ter hoogte van de processor.

[ Voor 4% gewijzigd door Malarky op 05-07-2013 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Wat de videokaart betreft, die pricewatch: Prolimatech MK-13 vond ik ook al wel interessant uitzien, maar wordt zonder fan geleverd. Ik denk dat een extra fan nog wel aan te raden is? Mijn eigen rear case fan zit ter hoogte van de processor.
Het klopt dat hier nog wel een fan bij moet. Wellicht dat de 7850 koel genoeg is om passief te draaien, al vermoed ik van niet. Veel airflow in de kast is dan ook aan te raden, en 3 stockfans op 700rpm is imho niet voldoende. De kaart zelf is niet heel erg stil (heb de 7870xt gehad en op temperatuur is deze ook best lawaaig) dus als je een stille pc wilt is een alternatieve koeler wel aan te raden. Verder heb ik zelf de beste ervaring met accellero's

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Vroeger bestonden er nog voedingen met een heatsink aan de achterkant (yesico). Tegenwoordig zie ik dat het toch een geintegreerd geheel is met de headsink aan de bovenkant (bijv seasonic of silverstone). Nu vraag ik mij af of er nog modellen zijn waar de heatsink toch aan de achterkant zit. Ik heb namelijk een silverstone milo, en daar laat de case niet veel ruimte over om airflow over de heatsink te laten lopen.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Voedingen kunnen per definitie wel tegen en stootje (temperatuur technisch iig). Ga er maar van uit dat een goede A-merk voeding getest is in een worst/kaas scenario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
millman schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 13:54:
Voedingen kunnen per definitie wel tegen en stootje (temperatuur technisch iig). Ga er maar van uit dat een goede A-merk voeding getest is in een worst/kaas scenario
Bovendien zijn voedingen een stuk efficiënter geworden. Dit houdt ook in dat er minder warmte afgevoerd hoeft te worden voor eenzelfde outputvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
justice strike schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 13:38:
Vroeger bestonden er nog voedingen met een heatsink aan de achterkant (yesico). Tegenwoordig zie ik dat het toch een geintegreerd geheel is met de headsink aan de bovenkant (bijv seasonic of silverstone).
De reden is eenvoudig: vroeger zaten voedingen voornamelijk bovenin de kast, dus zou de warmte zich ophopen als het koelblok binnenin zat. Nu zitten voedingen steeds vaker onderin de kast.
Ik zou er dan toch een ventilator in zetten of de voeding vervangen.
Misschien zou je nog een voeding ver weg kunnen vinden (ebay?). Anders via marktplaats zoeken misschien of er iemand met een oude voeding is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Nas T schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:52:
[...]

De reden is eenvoudig: vroeger zaten voedingen voornamelijk bovenin de kast, dus zou de warmte zich ophopen als het koelblok binnenin zat. Nu zitten voedingen steeds vaker onderin de kast.
Misschien zou je nog een voeding ver weg kunnen vinden (ebay?). Anders via marktplaats zoeken misschien of er iemand met een oude voeding is.
Wat ook niet héél logisch is, want een rad dat onderin is geplaatst, wordt gekoelt met lucht die koeler is dan de lucht binnen in de kast. 't zal niet heel erg veel schelen. Maar wanneer alle beetjes helpen zou ik het rade eerder onderin geplaatst hebben dan de voeding. Als ik de voeding met de achterkant om hoog zet, zou hij zelfs lucht van buiten de kast aan zuigen, en ook gelijk weer de kast uit blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Phaerion schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 12:33:
[...]
Wat ook niet héél logisch is, want een rad dat onderin is geplaatst, wordt gekoelt met lucht die koeler is dan de lucht binnen in de kast. 't zal niet heel erg veel schelen. Maar wanneer alle beetjes helpen zou ik het rade eerder onderin geplaatst hebben dan de voeding. Als ik de voeding net de achterkan om hoog zet, zou hij zelfs lucht van buiten de kast aan zuigen, en ook gelijk weer de kast uit blazen.
Het spijt me, maar ik heb er niks van begrepen. Kom je van oorsprong uit het buitenland?
Je hebt het over een rad? Bedoel je dan een radiator voor waterkoeling? Bedoel je met je laatste zin dat je de in/outtake van je voeding zo plaatst, dat lucht van buiten de kast wordt aangezogen en ook buiten de kast wordt geblazen?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Uh.. nee. Het zou er geen reet toe hoeven doen, maar ik ben gewoon in een oude Nederlandse volsbuurt geboren, toen hwet begrip 'gastarbeider' nog uitgevonden moest worden. }:|
(Leren ze je op school dan niet de taal van die je weet wat muliti culti is? Tegenwoordig heeft toch sowieso
bijna iedere Nederlander in groep zes, ondertussen al wel, een Noord Aftikaans accent?)

Druk anders ff op de knop 'Accepteren' dan krijg je die update ook. }:O 8)7

Maar je spreekt beter swahili dan je zelf verwachtte, want ja idd met rad bedoelde ik radiator. Als ik de voeding op zijn kant zou zetten, zou hij een eigen luchtcirculatie kunnen hebben (Had er wel even een schemaatje bij kunnen tekenen, maar dacht dat men dit zelf wel zou kunen visualiseren.) Die circulatie heeft hij nu ook wel, nu hij op de bodem van de kast staat. Maar die ruimte op de bodem zou ik ook voor een radiator kunnen gebruiken.

In dit geval valt alles samen met een case mod, waarvan ik, nadat ik de spullen nu voor een deel besteld heb, ook een duidelijker beeld begin te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Het gaat er niet om of je buitenlander bent of niet, het gaat erom dat je posts nauwelijks leesbaar zijn en ogenschijnlijk niets met de vraag van justice strike te maken heeft.. Je laatste post kan ik ook niet echt uit opmaken wat je er nou mee wil.

Het onderwerp was (passieve?) voedingen die een externe heatsink hadden om hun warmte efficiënter te kunnen lozen. Naast het feit dat ze tegenwoordig sowieso in een koelere positie worden geplaatst zijn ze natuurlijk zelf ook stukken efficiënter geworden zodat ze ook veel minder warmte aan de omgeving af hoeven te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Je bent de enige die daar nu in tien jaar iets over gezegd heeft op dit forum. :S Wellicht ligt de oorzaak daar voor niet per se bij mij? ;)

En ja... ik had het toch over die voeding. Dat ik het woord radiator dan niet hetzelfde context mocht gebruiken was me niet bekend. (Dat maakt toch niet te veel herrie) ;)

Eigenlijk verwachtte ik hierop een antwoord op van Nas T, maar als hij daar personeel voor heeft, is het ook goed. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Phaerion op 06-07-2013 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phaerion schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 23:08:
En ja... ik had het toch over die voeding. Dat ik het woord radiator dan niet hetzelfde context mocht gebruiken was me niet bekend. (Dat maakt toch niet te veel herrie) ;)
Bedoel je nu een heatsink of koelblok? Het is mij namelijk ook niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Ik draai een Noctua NH-D14 (zonder fans) icm Intel i5 3570k. Door BF3 te spelen krijg ik hem op 62°C :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Verwijderd schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 23:58:
[...]

Bedoel je nu een heatsink of koelblok? Het is mij namelijk ook niet helemaal duidelijk.
Heatsink en koelblok schrijf je toch anders? Nee het gaat over de plek waar de voeding tegenwoordig vaak staat in de kast. Onderin. Waardoor ik zei, dat het me toch onlogisch lijkt om een voeding die veel warmte geeft, onder een onderdeel te plaatsen dat je hard wilt koelen. Zoals mobo, cpu en gpu.

En dat leek me toch prima te volgen, Tenzij je daarvoor te dronken bent misschien..... maar zelf kom liever niet dronken op een forum. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Phaerion:
Als je de voeding op zijn kant zou zetten, dan heeft deze zijn eigen luchtcirculatie. Bedoel je dan:
Als je de voeding onderin de kast plaatst, met de intake/outtake in de kast? Een voeding en een radiator is iets anders: Een radiator is een vorm van warmtewisselaar. Een voeding levert elektrische energie.
In de voeding zit vanzelfsprekend een radiator, maar is zelf dus geen radiator. Vandaar de verwarring bij anderen.

@Alexxxxxxxxxx:
Op hoeveel procent cpu-verbruik zit je dan? Ik haalde die waardes bij een C2D met een oude Scythe Ninja (met één ventilator tussen GPU/CPU).

PS als je beledigende posts plaatst richting andere leden op GoT, volgt vanzelf een verzoek tot moderatie. Doet een ander dit niet al, dan doe ik het zelf. Ik denk niet dat iemand dit hoeft te accepteren.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phaerion schreef op zondag 07 juli 2013 @ 06:38:
Heatsink en koelblok schrijf je toch anders? Nee het gaat over de plek waar de voeding tegenwoordig vaak staat in de kast. Onderin. Waardoor ik zei, dat het me toch onlogisch lijkt om een voeding die veel warmte geeft, onder een onderdeel te plaatsen dat je hard wilt koelen. Zoals mobo, cpu en gpu.

En dat leek me toch prima te volgen, Tenzij je daarvoor te dronken bent misschien..... maar zelf kom liever niet dronken op een forum. 8)7
Je begint opeens over waterkoeling, terwijl het best een stuk daarvoor over luchtkoeling ging. Dat brengt mij - in overigens nuchtere toestand - en aan de posts hierboven te zien ook anderen ietwat in verwarring. In plaats van (passief) agressief te reageren kan je ook uitleggen wat je bedoelt :)

Maar goed, het is wel de trend op GoT tegenwoordig, gelijk vol erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Pardon? Wie begint hier met opmerkingen alsof ik een buitenklander ben?

En dan beginnen ze te janken als ik dat een belachelijke arrogante opmerking vind.
Nas T schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:52:
[...]

Waarop ik antwoorde
Wat ook niet héél logisch is, want een rad dat onderin is geplaatst, wordt gekoelt met lucht die koeler is dan de lucht binnen in de kast. 't zal niet heel erg veel schelen. Maar wanneer alle beetjes helpen zou ik het rade eerder onderin geplaatst hebben dan de voeding. Als ik de voeding met de achterkant om hoog zet, zou hij zelfs lucht van buiten de kast aan zuigen, en ook gelijk weer de kast uit blazen.
Een rad? Ja een radiator, dat heb je wel eens in 'stille' pc's. Waardoor de voeding niet altijd onder in de kast past vanwege de maat van de radiator. Die tegenwoordig ook vaak onderin de kast is geplaatst. Maar het is wél een betere plek voor de voeding, omdat die de lucht ook weer de kast uit blaast, en niet de kast in.

Snapt er nu nog niemand waarom in ineens over een raditor begon?

p.s.

Deze reacties verbazen mij écht. Ik had het denkniveau toch wel wat hoger ingeschat in deze topics. En om mij dan eerst het verwijt voor mijn voeten te gooien dat ik een buitenlander zou zijn, en dan ook nog zeggen dat ik agressief ben als ik dat ontken, is werkelijk het arroganste wat ik hier ooit gelezen heb.

[ Voor 13% gewijzigd door Phaerion op 07-07-2013 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Zullen we het nu maar weer gewoon over stille pc's gaan hebben? Laat het elkaar aanvallen maar achterwege.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 15:14
Hey ik heb een i7 2600 met een stockcooler. De cooler maakt de laatste tijd meer lawaai omdat de cpu soms wel richting de 80 graden gaat. Dus ik dacht tijd voor een nieuwe koeler.
Nou heb ik 0,0 verstand van koelers, maar heb even wat reviews enzo gelezen. De Mugen 3 schijnt wel goed te zijn, maar is ook één van de duurdere.

Ik wil graag dat de pc zo stil mogelijk blijft als ik alleen wat internet enzo. Als hij voor 50% gebruikt wordt dan mag er best wat geluid bij komen :P Is de Mugen 3 de beste keus of zijn er (goedkopere) alternatieven.

En zit er koelpasta bij de koeler, of moet ik er dat los bijkopen?

[ Voor 5% gewijzigd door Cornholio op 07-07-2013 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cornholio schreef op zondag 07 juli 2013 @ 20:00:
Hey ik heb een i7 2600 met een stockcooler. De cooler maakt de laatste tijd meer lawaai omdat de cpu soms wel richting de 80 graden gaat. Dus ik dacht tijd voor een nieuwe koeler.
Nou heb ik 0,0 verstand van koelers, maar heb even wat reviews enzo gelezen. De Mugen 3 schijnt wel goed te zijn, maar is ook één van de duurdere.
De Mugen staat juist bekend vanwege zijn goede prestaties voor zijn prijs. Het is dan ook zeker geen dure koeler. Met het waterspul of de duurdere luchtkoelers zit je zo op een veelvoud daarvan. Mocht je het toch te veel geld vinden zijn er altijd goedkopere alternatieven die ook prima voldoen (maar uiteraard iets minder bereik hebben). Denk dat bijvoorbeeld aan een Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 Overigens is er inmiddels ook een Mugen 4 uit. Ik heb nog maar oppervlakkig naar de reviews gekeken, maar dat ziet er volgens mij niet verkeerd uit.

Een andere vraag zou zijn waarom je CPU 80 graden wordt. Dat is niet helemaal de normale situatie. Heb je hem overgeclockt of zit er toevallig veel stof in je koelblokken? Dat zou ik eerst even uitzoeken, want als je niet weet waarom het spul nu zo heet wordt kan het zometeen misschien weer gebeuren :)
En zit er koelpasta bij de koeler, of moet ik er dat los bijkopen?
Vrijwel altijd zit er pasta bij de koeler - dat staat meestal aangegeven op de website van de maker. Dat is vaak pasta die aardig werkt, maar niet de beste is die je kunt kopen. Alternatief zou zijn om losse pasta (MX-4 of wat tegenwoordig de hippe pasta is) te kopen. Dan kan je soms een paar graden winnen, maar het kost uiteraard ook een paar euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Cornholio:
Afhankelijk van wat je prijs/prestatieverhouding noemt, kun je iets goed of slecht noemen.
Stel je neemt de meest moderne CPU die de meeste warmte kan produceren, je belast deze 100% en kijkt na verloop van tijd hoe warm deze wordt. Je zou dan als prestatie uit kunnen drukken het verschil met de eindtemperatuur met de stock-koeler.

Je kunt uiteindelijk ik denk een graad of twintig winnen met een andere koeler (ik kan er flink naast zitten, maar niet het dubbele verwacht ik). Met een koeler van €40+ zul je waarschijnlijk nog 5 graden winnen ten opzichte van een koeler van €25 en gezien jouw situatie zou ik een hele goedkope nemen (~€25).
Je kunt hier eens kijken, ik zou misschien in jouw geval voor de Cooler Master 212 EVO gaan. de Cooler Master 212 plus is door silentpcreview (die testen bij zeer lage geluidsproductie) gemiddeld tot goed getest en de prijs is zeer netjes. De standaard ventilator daarop gaat tot 600RPM minimaal, dat is stil genoeg.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
Thanks guys, zal binnenkort de Cooler Master 212 EVO bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Cornholio schreef op maandag 08 juli 2013 @ 18:48:
Thanks guys, zal binnenkort de Cooler Master 212 EVO bestellen :)
We horen graag wat je temps zijn (hint, hint, hint).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
Nas T schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 05:56:
[...]

We horen graag wat je temps zijn (hint, hint, hint).
Hij zit erin. Idle is de cpu nu rond de 35 graden Celcius en super stil. Onder load wordt hij niet veel warmer dan 50 graden :D
Ben er super tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-08 18:01

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Recentelijk een mugen 3 pcgh edition gehaald en geinstalleerd. Prima temps voor mijn i5 2500k. Niet warmer dan 58 graden op full load. Ik ben tevreden. Zo tevreden dat ik nog een aantal van dezelfde fans in m'n systeem ga zetten. Heerlijk stil!

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Cornholio, Mu.siQ:
Kunnen jullie wat meer over jullie systeem vertellen en over de testmethode?
Jullie processors liggen qua prestaties dicht bij elkaar alleen Cornholio lijkt lagere temperaturen te halen met een goedkopere koeler.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
Nas T schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 05:55:
@Cornholio, Mu.siQ:
Kunnen jullie wat meer over jullie systeem vertellen en over de testmethode?
Jullie processors liggen qua prestaties dicht bij elkaar alleen Cornholio lijkt lagere temperaturen te halen met een goedkopere koeler.
Ik gebruik Speccy

Mijn kast is een Cougar Evolution (http://www.legitreviews.c...2/cougar-Evolution-BO.jpg)
Hier staan mijn overige specs: http://i.imgur.com/EAcndMG.png
Ik heb verdere geen aparte koelers in mijn kast gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
Aangezien ik de koeler niet zelf heb geplaatst, weet ik niet zeker of er nieuwe koelpasta op is gesmeerd. De processor (i7 2600 + Cooler Master EVO 212) is als ik wat op internet zit 37 graden Celcius. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Cornholio schreef op zondag 14 juli 2013 @ 12:09:
Aangezien ik de koeler niet zelf heb geplaatst, weet ik niet zeker of er nieuwe koelpasta op is gesmeerd. De processor (i7 2600 + Cooler Master EVO 212) is als ik wat op internet zit 37 graden Celcius. Wat denken jullie?
Ik denk niet veel :p. idle temps zijn op zich netjes, maar het zou niks uitmaken of het tien graden warmer of kouder was. Natuurlijk is de kans er dat als de koeler idle al weinig warmte afvoert, dit onder load ook zo zal zijn, maar even zwart wit gezien maken idle temps niets uit.
Ik verwacht wel dat er nieuwe koelpasta is geplaatst. Koelpasta kan wel een paar graden verschil hebben, onder full load. Belangrijker dan de koelpasta is de druk en vorm van koeloppervlak. Waarschijnlijk wil je een licht bol oppervlak, zodat je met kracht de cpu licht vervormd (zodat de bolling van het oppervlak perfect in een holte past).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Ik heb de boost optie van mijn mobo weer aangezet, en ik ben niet eens echt ontevreden. Ik heb een tijdje geleden drie case fans vervangen, en die uit het zijpaneel naar de top van de case verplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://daemonart.nl/hw1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://daemonart.nl/hw2.jpg

De north bridge blijft nu wel mooi onder de vijftig graden tijdens het gamen. In het zijpaneel zit nu een Bitfenix Spectre 200mm (700rpm) In de voorkant zit een 230mm (900 rpm) van Bitfenix met LED's, en in de outlet achter in de case een Corsair AF 140mm.

De Coolermaster Excalibur die nu in mijn cpu koeler zit, vind ik, ondanks het niet echt een stille ventilator is, toch wel lekker presteren. Ik had tijdens het gamen niet eens gemerkt dat hij al op 1968rpm draaide.

Ondanks het dus niet de allerstilste pc is, is het geluid stukken minder storend dan mijn oude pc, die ik gister voor de gein ook eens heb aangezet om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
ik zit nog steeds met de voeding en de cpu cooler die veel geluid maken. De voeding ga ik waarschijnlijk modden met een stille 120mm ventilator.

De cooler zit ik nog over te dubben. Het is een zalman cnsp-7000. Die kan ik modden met een stillere ventilator. Of een andere koeler kopen, zoals de noctua nh12l.

Probleem is alleen dat het een low profile pc is. Dus ik kan niet hoger gaan dan 7 cm kwa koeler hoogte. De nh12l zou dan net passen zonder de 120mm ventilator bovenop, maar goed, dan vraag ik me af of je er op vooruit gaat tov een cnsp-7000

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@justice strike:

Waarom koop je geen Scythe big shuriken 2? Die is niet zo hoog en stock al stil te krijgen. En koeler dan de Zalman.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 17:30
Ik heb net recent een nieuwe pc gebouwd, en ben nog niet tevreden over hoe stil deze is. Heb er een nieuwe cpu koeler opgezet, maar die hoor ik ook nog lichtelijk. Daarnaast heb ik niet het gevoel dat ik de fan speed goed kan aanpassen in de bios. Ik merk er althans niks van.

Ik overweeg om goedkope 15,- euro fan controller te kopen, of om nog een (4pin?) cpu fan te kopen, en nexus silent of een noctua, of kan ik beter gewoon direct een goede case kopen zoals de fractal design r4? dan kan ik de Enermax fan nog op de cpu zetten eventueel.

Ik heb net even getest door fans uit te zetten, maar het is dus mijn HDD die zoveel lawaai maakt. Ik ga nu kijken naar een hdd dempingspul, iemand advies?

Edit:

Ik heb een Sharkoon Vibe fixer pro besteld, en nexus rubber fan mounts.

Ben benieuwd!

[ Voor 24% gewijzigd door Nazlive op 23-07-2013 21:32 ]

• Nas T
Na een lange, lange, lange periode van wikken, wegen, reviews, wat sparen en zweten is het zo ver...
De queeste naar de ultieme stille pc is weer begonnen.
Keuze voor hardware is gemaakt, redenatie volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,90€ 198,90
1ASRock Z87 Extreme4€ 121,10€ 121,10
1Palit GeForce GTX 760 2GB€ 214,-€ 214,-
1Scythe Mugen 4€ 35,40€ 35,40
1Scythe Slip Stream SY1225SL12SL, 120mm€ 6,15€ 6,15
1GeIL GOC316GB1866C9DC€ 142,80€ 142,80
1Seasonic Platinum Series 520 Watt Fanless€ 139,90€ 139,90
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 193,91€ 193,91
1Thermalright HR-03 Plus€ 33,97€ 33,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.086,13

Voordat ik mijn keuze ga verantwoorden, eerst het doel:
Een luchtgekoelde pc, niet merkbaar luider dan passief en tegen niet exorbitante prijzen.
Wat ga ik er mee doen: gamen/ foto's bewerken/ filmbewerking en surfen.

CPU:
  • Core i7 heeft meerwaarde bij foto's / film bewerken maar in de tijd dat de pc staat te rammelen vermaak ik me toch wel. Dus een core i5 4670K, de logische game-CPU plus flink wat rekenkracht tegen een nette prijs.
MOBO:
  • De Asrock Z87 Extreme4, dit is één van de weinige moederborden die het wèl begrijpen: voldoende interne USB 3.0 headers. Ik wil voorop misschien een tweetal USB 3.0 poorten fixen, plus een USB3 cardreader.
  • Daarnaast ondersteuning voor SLI --> 8x PCI-E snelheid op 2 PCI-E poorten. Moederbord dient wel een aantal jaartjes mee te kunnen/mogen.
GPU:
  • De GTX760 biedt veel tegen een redelijke prijs. Bijkomend voordeel: er past een Thermalright HR03 Plus op en heb ik die toevallig nog liggen.
CPU-cooler:
  • Volgens SPCR is de Scythe Mugen 4 een van de beste (performance bij <13dB) koelers. Idee is om één 120mm fan te gebruiken, meer en/of grotere fans bieden weinig voordeel. Bijkomend voordeel: misschien is de koeler 90 graden te draaien, dit is gunstig voor de airflow (uitleg volgt).
Ventilator:
  • 1x Scythe Slipstream 500RPM max. Het verleden heeft me al bewezen dat één outtake voldoende is. Een intake is niet/nooit nodig. Goedkoop, komt goed uit tests.
DDR3:
  • GeIL GOC316GB1866C9DC. Dit is ongeveer het goedkoopste snelste geheugen dat compatibel is met de Asrock Z87 extreme4. Voordeel is dat het twee modules zijn, dus uitbreiding mogelijk (maar 16GB is voldoende) en ruimte om de CPU-koeler 90 graden te draaien.
PSU:
  • Seasonic 520 watt passief. Platinum plus, extreem zuinig, weinig warmteontwikkeling en heeft zichzelf met verve bewezen bij SPCR. Helaas prijzig.
SSD:
  • Samsung 840 Pro 256GB. Gebruik bij de laptop een 128GB SSD, wat aan de krappe kant, dus 256GB is voorlopig voldoende. Eventueel 2x in raid later. Massa-opslag gaat naar een NAS.
Het idee is dus een extreem efficiënte airflow-setup te creëren om zodoende met minimale middelen (= minimaal geluid en minimale kosten) een pc te bouwen die niet hoorbaar is.
Intake is niet/nooit nodig; voegt nauwelijks iets toe aan de totale airflow en alles wat het voorin actief koelt heeft die koeling niet nodig. Zeker niet met een SSD.

Hoe maak je een gunstige airflow? De GPU en CPU dienen actief gekoeld te worden. Het is zaak die warmte zo snel mogelijk uit de kast te krijgen. Met een Thermalright HR03 plus wordt warmte omhoog geblazen (mits "ondersteboven" gemonteerd). Daarboven zit de CPU-koeler. Als daartussen een ventilator past, heb je twee vliegen in één klap. Gebruik één outtake fan en de warmte wordt snel afgevoerd.

Op dit moment heb ik helaas geen videokaart, deze komt nog. De rest is wel gebouwd en het resultaat is indrukwekkend. Ik hoor als het helemaal stil is iets heel lichts, dit lijkt uit de voeding te komen (passief ;) ).
Het dwars monteren van de cpu-koeler is gelukt, deze komt helaas net in aanraking met het geheugen, maar het past net. De ventilator zit nu onder de koeler, het zal er om hangen of de videokaart met koeler daaronder gaat passen.

Wat zijn de kosten? Niet veel. Tegenwoordig zou ik een PC altijd bouwen met een SSD, dus het is alleen een snelle SSD geworden (niet de keuze voor stilte). De enige onderdelen die ik op stilte heb gekozen, zijn de 2 koelers, de PSU en de ventilator. De ventilator heb je toch nodig en is al goedkoop (en goed), dus geen meerprijs.
Dan kom je op €36 plus €34 uit plus het verschil met een normale PSU. Dat verschil zou ik op €80 schatten. Voor €60 heb je een 520 watt voeding van Seasonic, 80 plus Bronze en modulair.

Dus voor €150 extra heb ik een pc die perfect stil is, snel is en jaren meekan.

vrede in rust

• Simbob
  • Niet online
Er bestaat redelijk wat software voor het uitlezen van de temps in de pc, maar is er ook iets wat opstart met windows en in je taakbalk nestelt zodat je altijd de temperatuur in 1 keer kan zien?

Voorheen had je windows 7 apps, maar dat is eruit gehaald blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Nielsopweg schreef op donderdag 26 september 2013 @ 18:44:
Er bestaat redelijk wat software voor het uitlezen van de temps in de pc, maar is er ook iets wat opstart met windows en in je taakbalk nestelt zodat je altijd de temperatuur in 1 keer kan zien?

Voorheen had je windows 7 apps, maar dat is eruit gehaald blijkbaar.
Ik doe het via SpeedFan. Dan moet je een shortcut van SpeedFan in je startup folder zetten (In de start menu -> all programs -> right click op startup folder -> klik op open). In de options van Speedfan moet je even zoeken voor de optie "start minimized" en deze aanvinken. De temp die je wilt zien kan je selecteren in de tab temperatures, dan selecteer je de temp die je wil zien, en dan vink je "Show in tray" aan.

Dit is de manier die ik gebruik omdat ik SpeedFan toch al gebruik om m'n fans te regelen. Er zullen vast ook andere programmas zijn die zoiets kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Je kan Coretemp/realtemp in je 'Start-up" mapje zetten, dan start ie op met windows..

• Simbob
  • Niet online
iFez schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 16:43:

Ik doe het via SpeedFan. Dan moet je een shortcut van SpeedFan in je startup folder zetten (In de start menu -> all programs -> right click op startup folder -> klik op open). In de options van Speedfan moet je even zoeken voor de optie "start minimized" en deze aanvinken. De temp die je wilt zien kan je selecteren in de tab temperatures, dan selecteer je de temp die je wil zien, en dan vink je "Show in tray" aan.
Bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herwinkampjes
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09-2024
Hallo medetweakers,

Nu ik mij de laatste tijd een beetje begin te ergeren aan het geluid dat mijn pc maakt zou ik graag andere fans erin zetten. Nu heb ik geen idee welke fans stil zijn. ik zoek dus still fans die goed performeren.

2x, 120 fans voor op mijn h100i pull.
1x, 120 fan front intake
1x, 120 fan back out take

dit draait samen met de volgende componenten

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 191,95€ 191,95
1MSI Z77A-GD55€ 111,17€ 111,17
1Asus HD7970-DC2T-3GD5€ 358,99€ 358,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 73,50€ 73,50
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Corsair Hydro H100i€ 94,40€ 94,40
1Cooler Master SickleFlow 120 Red LED 120mm€ 5,43€ 5,43
1Patriot Viper 3 PVI38G213C1K€ 69,99€ 69,99
1Samsung Series 6 UE40EH6030€ 449,-€ 449,-
1Pioneer BDR-S07XLT Zwart€ 73,33€ 73,33
1XFX PRO850W€ 88,39€ 88,39
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 85,99€ 85,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.602,14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 10:19
En je vraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

wat zijn de eisen voor je fans? alleen stilte?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herwinkampjes
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09-2024
owh sorry ja ik wil graag een super stil systeem dus dit is ook de eis voor mijn fans !
Het mag opzich wel wat kosten het mooiste zou zijn zwart met blauwe fans of gewoon zwarte.

[ Voor 4% gewijzigd door herwinkampjes op 04-11-2013 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik heb laatst mijn budget game-pc ook maar eens een upgrade gegeven om hem wat stiller te maken.
Een scythe yasya op de cpu gezet en 2 casefans erbij gezet, geen extreem stille welliswaar. Daarom ben ik nu bezig met het in elkaar knutselen van een simpele fan controller, schakelaartjes waarmee je tussen een silent en een performance mode kunt wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@herwikampjes:
Die intake fan in je case zal weinig toegevoegde waarde hebben: deze zal in de totale airflow waarschijnlijk een paar procenten meer airflow genereren dus die is alleen nuttig om de airflow gericht te laten lopen.
Aangezien een intake fan voorin de kast zit, worden je harde schijven waarschijnlijk gericht gekoeld. Niet nuttig, aangezien Google met wereldwijde analyses heeft vastgesteld dat levensduur en temperatuur van de schijf geen verband hebben. Snelheid van je HDD is ook niet temperatuursafhankelijk. Ik zou er uiteraard wel voor zorgen dat je schijf niet erg heet wordt (zeg, 80 graden).

Ik gebruik zelf eigenlijk altijd Scythe fans, voornamelijk in twee smaken:
800RPM max slipstream.
500RPM max slipstream.
Beide zo'n €6 los, voor €10 thuisbezorgd maakt ze qua prijs aantrekkelijk. In reviews presteren ze vaak prima.

De 800RPM gebruik ik dan binnen de kast en laat ik door het moederbord regelen (liefst temperatuurgestuurd). Ik laat ze dan rond de 600~700RPM draaien, in dat gebied hoor je ze praktisch niet. De 500RPM gebruik ik als outtake, aangezien het geluid daarvan minder gedempt worden totdat ze je oren bereiken, is het verstandiger dat ze iets minder hard draaien.

Het hangt ook af van hoe je opstelling is. Ik heb de kast nu op het bureau staan, met de deur (met raam) naar me toe en met de achterkant naar mij gericht (ook handig voor de aansluitingen). Als je de pc op de grond hebt staan zou je als outtake achter misschien wel een 800RPM zetten.

Ben je bang dat het allemaal niet voldoende is? Ik heb een Core i5 4670K, overgeclockt van 3,4GHz naar 4GHz en een GTX760 met een Scythe Mugen 4 en een HR03 Plus. Als ik Furmark en Prime95 draai, trekt ie het. Ik gebruik twee keer een 800RPM fan intern en 1 120mm fan 500RPM en 1x 80mm fan outtake.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Laatst online: 14-09 11:43
Ik heb laatst mijn eerste PC gebouwd, namelijk deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 750K Boxed€ 66,90€ 66,90
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 57,80€ 57,80
1Club3D Radeon HD 7850 royalKing€ 120,50€ 120,50
1Cooler Master N200 Closed€ 30,95€ 30,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 32,-€ 32,-
1Corsair CX600M€ 59,99€ 59,99
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,04

Alleen wat ik nu irritant vind is dat de PC nogal wat herrie maakt, En dat ligt vooral aan de Powerfan en Chassisfan die standaard bij de Cooler Master kwamen heb ik het idee. Daarom wil ik die graag vervangen. Ik zoek twee fans die samen ongeveer max. 20-25 euro gaan kosten.
Zelf dacht ik aan deze: pricewatch: Nexus Real Silent Fan, 120mm

[ Voor 4% gewijzigd door Thenotorious op 10-11-2013 23:19 ]

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Thenotorious, welke voeding heb je? Weet je zeker dat het niet van de voeding/CPU/GPU komt?
Je kunt je fans ook met speedfan proberen te regelen. Het is wel even uitzoeken hoe het werkt, maar dan weet je zeker dat het niet die fans zijn.

Ik gebruik zelf Scythe slipstreams, 500rpm 800rpm max. 500rpm max is niet te horen, 800rpm max heel lichtjes.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
@Nas T
Sorry niet gezien dat de voeding er niet bij zat, maar de Corsair CX600M dus.
Ik ben vrijwel zeker dat het door de casefans komt al heb ik ze niet zachter gezet, zometeen even uitzoeken hoe dat moet. Ik weet wel dat ze allebei ongeveer rond de 1100-1200RPM draaien. Als ik dat even vergelijk met de jouwne is dat een flink verschil :P

Btw: CPUID zegt dat mijn CPU 47graden is en speedfan zegt 27graden. Wie moet ik geloven?

[ Voor 11% gewijzigd door Thenotorious op 10-11-2013 23:36 ]

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Thenotorious schreef op zondag 10 november 2013 @ 23:20:
@Nas T
Sorry niet gezien dat de voeding er niet bij zat, maar de Corsair CX600M dus.
Ik ben vrijwel zeker dat het door de casefans komt al heb ik ze niet zachter gezet, zometeen even uitzoeken hoe dat moet. Ik weet wel dat ze allebei ongeveer rond de 1100-1200RPM draaien. Als ik dat even vergelijk met de jouwne is dat een flink verschil :P

Btw: CPUID zegt dat mijn CPU 47graden is en speedfan zegt 27graden. Wie moet ik geloven?
Ik weet het niet, is dit idle? Het is een aardig verschil met de mijne al moet ik zeggen dat ik pas tevreden ben zodra ik de pc niet meer hoor. Ook 's avonds/'s nachts, als het buiten dus ook stil is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jup, die zijn niet voor niets op Silent PC Review de standaard waartegen ze alles meten. Voor een optimaal resultaat kan je er nog een controller/weerstand tussen zetten, dan zijn ze zelfs volgens SPCR vrijwel onhoorbaar.
Thenotorious schreef op zondag 10 november 2013 @ 23:20:
Met een stockkoeler is 27 wel heel erg weinig, behalve als het erg koud is in je kamer (denk iets van 10-15 graden celcius). Ik denk dan het eerste, al is dat voor idle niet heel laag.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2013 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Dus jullie denken dat als ik gewoon mijn huidige fans lager zet, dat het verschil hoorbaar gaat worden? Even uitzoeken hoe dat dan precies moet.
BTW, dit zegt CPUID:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/23vaibs.png
En dat is dus bij Idle. Ik ga denk ik maar een scythe rev B kopen om de processor koeler te maken, want ik doe er niets geks mee.

Mijn moederbord word niet gesupport door Speedfan zie ik nu..

Ik heb dan nog een klein vraagje. Ik wou geen compleet nieuwe topic maken dus ik denk ik stel hem wel hier.
Mijn moederbord heeft plaats voor 2 fans, namelijk een pwr fan en een casefan (voor+achterkant). Maar mijn behuizing heeft ruimte voor 4 fans.
Als ik nou een Fancontroller haal, kan ik dan die 4 fans aansluiten op de fancontroller aansluiten en gebruiken? Want wat ik heb vernomen is dat je met een fancontroller de fans niet meer op de mobo aansluit. Is dit waar?

[ Voor 86% gewijzigd door Thenotorious op 11-11-2013 16:44 ]

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Thenotorious schreef op maandag 11 november 2013 @ 16:03:
Dus jullie denken dat als ik gewoon mijn huidige fans lager zet, dat het verschil hoorbaar gaat worden? Even uitzoeken hoe dat dan precies moet.
BTW, dit zegt CPUID:
[afbeelding]
En dat is dus bij Idle. Ik ga denk ik maar een scythe rev B kopen om de processor koeler te maken, want ik doe er niets geks mee.

Mijn moederbord word niet gesupport door Speedfan zie ik nu..

Ik heb dan nog een klein vraagje. Ik wou geen compleet nieuwe topic maken dus ik denk ik stel hem wel hier.
Mijn moederbord heeft plaats voor 2 fans, namelijk een pwr fan en een casefan (voor+achterkant). Maar mijn behuizing heeft ruimte voor 4 fans.
Als ik nou een Fancontroller haal, kan ik dan die 4 fans aansluiten op de fancontroller aansluiten en gebruiken? Want wat ik heb vernomen is dat je met een fancontroller de fans niet meer op de mobo aansluit. Is dit waar?
Zou je je CPU-koeler vervangen of je GPU-koeler? Die kan ook behoorlijk wat herrie schoppen....
Met een fancontroller kun je inderdaad fans regelen (voltage-gestuurd) zonder ze op het moederbord aan te sluiten. Maar waarom zou je dat willen? Dan heb je een onderdeel extra wat geld kost en de tekortkoming van je ventilator verbloemt...
Ga voor Nexus/Scythe fans, deze zijn gewoon prima en niet duur.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Het leek me wel gaaf om een fan controller te hebben zodat ik meer fans kan aansluiten en mijn PC kan afstellen naar stil gebruik als ik bijna niks doe en harder zet als ik aan het gamen ben.

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Thenotorious schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:44:
Het leek me wel gaaf om een fan controller te hebben zodat ik meer fans kan aansluiten en mijn PC kan afstellen naar stil gebruik als ik bijna niks doe en harder zet als ik aan het gamen ben.
Dan moet je het doen...
Ik vind het weer gaaf om met een zo goedkoop mogelijk, eenvoudige setup prestaties neer te kunnen zetten.
Fancontrollers zijn er in voldoende smaken. Wat doen ze: voltage reguleren. Er zijn er misschien ook die PWM gestuurd zijn (pulsen). Voordeel van PWM is dat een fan al beginnen te draaien met zeg 20% van de max en met voltagegestuurd "pas" bij 40% of zoiets.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gegroet allen, ik ben mij ook aan het orienteren op een nieuw systeem wat stil, klein en relatief zuinig moet zijn. Wat betreft behuizing heb ik mijn oog laten vallen op de Cooltek U2 als ik ga voor mini-ITX en de Cooltek U3 als ik ga voor micro-ATX.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardbloxx.de/wp-content/uploads/2013/10/Cooltek-U2-18.jpg

Het syteem zal geen videokaart bevatten omdat ik gebruik maak van de GPU van de intel-processor. De computer zal niet worden gebruikt om games te spelen maar voor internetten, tekstverwerking, als mediaserver en voor foto- en videobewerking. Een ssd en hd worden op de bodem gemonteerd.

Ik vroeg mij af of het in een syteem met deze kleine behuizing verstandig is om te kiezen voor een volledig passief gekoelde voeding (Seasonic 520 Platinum) vanwege de geringe airflow. Zal dit goed gaan?

Als ik moet kiezen tussen een semi-passieve voeding of actieve voeding gaat mijn voorkeur uit naar de laatste optie, en wel de Bequiet! Dark Power Pro 10 550W gold plus omdat deze erg stil zou moeten zijn volgens SPCR. Voor een pc die weinig stroom nodig heeft is wellicht overkill. Ook vraag ik mij af hoe deze voeding zich verhoudt tot de Nexus 530W RX-5300 die bijna de helft goedkoper is.

Wat betreft de cpu-koeler zijn er diverse mogelijkheden bij deze kasten:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcgameshardware.de/screenshots/medium/2013/10/PCGHX-Promo-Cooltek-U2-Review-00027-pcgh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://extreme.pcgameshardware.de/members/elohim-albums-cooltek-u2-6186-picture688822-u2-1-archon.jpg
Afbeeldingslocatie: http://abload.de/img/u224wixnf.jpg

De laatste optie spreekt mij het meest aan. Ik heb momenteel een Scythe Ninja met daarop één Coolermaster 700rpm fan en dezelfde fan als exhaust achter in de kast, zodat het systeem als push pull werkt. Nu is het wel zo dat ik nu nog een veel grotere kast heb en dus meer ruimte voor lucht verplaatsing. Ik dacht er zelf aan om voor de nieuwe kast weer een groot koelblok te nemen, zoiets als de Scythe Ninja, en dan twee Noiseblocker NB-Multiframe S-Series MF12-S1 fans die voor en achter in de kast worden gemonteerd. Of is het beter om deze fans direct aan het koelblok te monteren zoals bij de Scythe Mugen 4 PCGH? En wellicht nog een extra fan toe te voegen?

De processor wordt waarschijnlijk een Intel i5 4440s of de 4570S. Zou deze setup de processor koel kunnen houden? Dat de boel warmer wordt dan normaal is geen probleem, mits binnen het toelaatbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Soundwave55:
Je setup zal de processor koel kunnen houden, daar ben ik bijna zeker van.
Zelfs stil. Ik zou voor de onderste optie gaan, de bovenste optie heeft wel drie fans maar de frontfan doet weinig aan de effectieve airflow in het koelblok.
Ik zou ook gaan voor een Nexus value 450. Goedkoop, bij jouw verbruik stil. Klaar.
Ja...ik heb hem zelf ook maar er is geen beter alternatief qua prijs/kwaliteit bij dat verbruik.
Ik zou zelfs spelen met de gedachte om de Ninja semipassief door de PSU te laten koelen mits je een actief gekoelde voeding gebruikt. Of anders maar één fan en dan zou ik gewoon gaan spelen met de positie en blaasrichting. Je zou zelfs een fan achter naar binnen laten blazen en de psu naar buiten...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:41:
@Soundwave55:
Ik zou ook gaan voor een Nexus value 450. Goedkoop, bij jouw verbruik stil. Klaar.
Ja...ik heb hem zelf ook maar er is geen beter alternatief qua prijs/kwaliteit bij dat verbruik.
Ik zie de Nexus value 450 bij de pricewatch niet meer staan. Mijn voorkeur gaat overigens ook uit naar een modulaire voeding, aangezien er voor kabels niet heel veel ruimte is en voor airflow ook niet. Het allerbelangrijkste blijft echter toch het geluidsaspect. De Nexus NX-5000 V1 is volgens SPCR zeer stil maar niet modulair. De Nexus RX-5300 wel maar hoe deze het qua geluid doet wordt bij SPCR niet duidelijk. Een Bequiet! Dark Power Pro 10 550W daarentegen is modulair en gegarandeerd stil. Alleen de prijs is nogal hoog. Keuzes, keuzes.... :X
Nas T schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:41:
@Soundwave55:
Zelfs stil. Ik zou voor de onderste optie gaan, de bovenste optie heeft wel drie fans maar de frontfan doet weinig aan de effectieve airflow in het koelblok.
Ik zou zelfs spelen met de gedachte om de Ninja semipassief door de PSU te laten koelen mits je een actief gekoelde voeding gebruikt. Of anders maar één fan en dan zou ik gewoon gaan spelen met de positie en blaasrichting. Je zou zelfs een fan achter naar binnen laten blazen en de psu naar buiten...
Het hoeft niet per se een Scythe Ninja te zijn maar wel zoiets. Eerst maar eens uitvogelen of dat ding uberhaupt wel in de kast past en intake van de voeding niet blokkeert.

Dus een fan op het koelblok die naar buiten blaast en daar achter een fan die ook naar buiten blaast (optie A ) is minder effectief dan een fan die lucht naar binnen zuigt (optie B )? Er zou overigens nog een fan onder kunnen die extra lucht richting de voeding in stuurt. Optie A doet mij trouwens denken aan de Scythe Mugen 4 met twee fans. Deze maakt volgens mij echter meer lawaai dan twee keer een Noiseblocker fan.

optie A.

fan<-- koeler <---fan

optie B.

<------- voeding
.............|
fan--> koelblok
.............|
..........( fan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 19:15:
[...]

Ik zie de Nexus value 450 bij de pricewatch niet meer staan. Mijn voorkeur gaat overigens ook uit naar een modulaire voeding, aangezien er voor kabels niet heel veel ruimte is en voor airflow ook niet. Het allerbelangrijkste blijft echter toch het geluidsaspect. De Nexus NX-5000 V1 is volgens SPCR zeer stil maar niet modulair. De Nexus RX-5300 wel maar hoe deze het qua geluid doet wordt bij SPCR niet duidelijk. Een Bequiet! Dark Power Pro 10 550W daarentegen is modulair en gegarandeerd stil. Alleen de prijs is nogal hoog. Keuzes, keuzes.... :X

[...]

Het hoeft niet per se een Scythe Ninja te zijn maar wel zoiets. Eerst maar eens uitvogelen of dat ding uberhaupt wel in de kast past en intake van de voeding niet blokkeert.

Dus een fan op het koelblok die naar buiten blaast en daar achter een fan die ook naar buiten blaast (optie A ) is minder effectief dan een fan die lucht naar binnen zuigt (optie B )? Er zou overigens nog een fan onder kunnen die extra lucht richting de voeding in stuurt. Optie A doet mij trouwens denken aan de Scythe Mugen 4 met twee fans. Deze maakt volgens mij echter meer lawaai dan twee keer een Noiseblocker fan.

optie A.

fan<-- koeler <---fan

optie B.

<------- voeding
.............|
fan--> koelblok
.............|
..........( fan)
Het was de Nexus value 430 bedenk ik me nu. En is (in NL) nergens meer leverbaar zover ik zie.
Een goede dure voeding is nooit weg, op zich. Ik heb nu een fanloze voeding van Seasonic, de 520 platinum. Niet heel veel watt (maar wanneer spreek je dat aan?), fanless, uitstekende thermische prestatie, energiezuinig, modulair en goede kwaliteit. Kost wel wat, maar ik denk niet dat ik hem de volgende 10/15 jaar weg doe.
Kortom: kijk ook naar het levensduur van het apparaat en afschrijving.

Fan achter fan werkt niet/nauwelijks. Reden: het voegt niet echt wat toe aan de totale effectieve airflow, dus het is alleen handig om airflow te richten. De posities waar je die intakes plaatst zijn nooit echt plekken waar gerichte airflow nut heeft, dus ik raad ze altijd af. Plus: een herriemaker voorin de kast minder is ook fijn ;)

Ik zou in jouw geval kijken naar een koeler met één ventilator die direct als outtake van je kast dient.
Mijn pc hiervoor trok maximaal nog geen 300 watt uit de muur, ik denk 250 effectief.
Ik had 2 ventilatoren plus PSU:
1 tussen koelblok GPU/CPU en 1 outtake. Daarmee kon ik nog overclocken en de temperaturen bleven binnen de perken. Kortom: het kan.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red Neck Cooling Solutions

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Dq60AyDEMx4]

Vooral de fans onderaan de gpu hebben het geluids & koelniveau drastisch lager gemaakt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakutera
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-12-2023
Recent een mini-itx systeem met sfx voeding in elkaar gezet, maar de fan van de voeding is duidelijk aanwezig, ook bij idle (20%) met de helft van de tijd een tsjirpend geluid alsof er een krekel in zit.
1Silverstone SST-ST45SF-G (450W)€ 99,90€ 99,90

Iemand ervaring met het vervangen van een psu fan in iets dergelijks?
Een 80x80x15 fan vinden was al een hele opgave, omdat dikte niet een gangbare zoekterm is.
1Cooler Master Slim 2000RPM, 80mm€ 3,51€ 3,51
1Noiseblocker Noiseblocker BlackSilentPro PC-P, 80mm€ 12,90€ 12,90

Dat zijn dan wel 3-4 pins fans ipv de 2 pins fan van de voeding zelf.
De Noiseblocker BlackSilentPro lijkt mij een goede keuze, maar zijn er nog zaken om aan te denken voordat ik de voeding openschroef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 18:58
Misschien niet het juiste topic maar ik weet even niet waar ik het moet plaatsen:

Ik wil graag een 1 TB / 2,5 inch schijf in m'n laptop zetten...als 2e schijf (SSD voor OS). Nu twijfel ik tussen 5400 en 7200 rpm en met name of de performance winst opweegt tegen de toename in geluid. Ik ben nogal gevoelig voor het gezoem namelijk. Welke hdd raadden jullie aan? Ik kan het DB level niet in pricewatch terugvinden...

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Gezien je de SSD gaat gebruiken voor je OS, zou ik voor de 5400rpm kiezen. Je hebt de 7200rpm simpelweg niet nodig.

Bovendien is de performance van een 5400rpm hoog zat en bespaart het iets energie :)

Ik heb dezelfde setup en de 1TB schijf staat bijna altijd in standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
zakutera schreef op zondag 12 januari 2014 @ 23:57:
...
Iemand ervaring met het vervangen van een psu fan in iets dergelijks?
Een 80x80x15 fan vinden was al een hele opgave, omdat dikte niet een gangbare zoekterm is.
1Cooler Master Slim 2000RPM, 80mm€ 3,51€ 3,51
1Noiseblocker Noiseblocker BlackSilentPro PC-P, 80mm€ 12,90€ 12,90

Dat zijn dan wel 3-4 pins fans ipv de 2 pins fan van de voeding zelf.
De Noiseblocker BlackSilentPro lijkt mij een goede keuze, maar zijn er nog zaken om aan te denken voordat ik de voeding openschroef?
Ik heb wel ervaring met het vervangen van de fans in een PSU. Ik zou de 2000rpm versie nemen, waarschijnlijk met een weerstand ertussen, aangezien een 80mm fan pas bij 1000RPM ècht stil is (zo goed als onhoorbaar).
Gewoon goed uitzoeken welke kabel de plus geeft van je voeding en welke de min en kijken welke kabel van je ventilator plus en welke min behoeft. Je zou de spanning van de voeding van de ventilator van je PSU kunnen doormeten om te zien of deze al lager is dan 12volt en eventueel geregeld.

@spam:
5400rpm, zeker weten. De performance zal waarschijnlijk toch wel voldoende zijn, of je moet extreme dingen doen, waarbij je 80MB/sec schrijfsnelheden nodig hebt. Met 99,5% van de activiteiten heb je dat niet nodig.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 18:58
FunFair schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:19:
Gezien je de SSD gaat gebruiken voor je OS, zou ik voor de 5400rpm kiezen. Je hebt de 7200rpm simpelweg niet nodig.

Bovendien is de performance van een 5400rpm hoog zat en bespaart het iets energie :)

Ik heb dezelfde setup en de 1TB schijf staat bijna altijd in standby.
Nas T schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:26:
[...]
@spam:
5400rpm, zeker weten. De performance zal waarschijnlijk toch wel voldoende zijn, of je moet extreme dingen doen, waarbij je 80MB/sec schrijfsnelheden nodig hebt. Met 99,5% van de activiteiten heb je dat niet nodig.
Dank voor de snelle antwoorden _/-\o_

Is er nog een specifiek merk of type wat erg stil is wat jullie kunnen aanraden?

Ik had nu deze op het oog : pricewatch: HGST Travelstar 5K1000, 1TB

[ Voor 8% gewijzigd door Spam op 14-01-2014 12:37 ]

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakutera
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-12-2023
Nas T schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:26:
[...]

Ik heb wel ervaring met het vervangen van de fans in een PSU. Ik zou de 2000rpm versie nemen, waarschijnlijk met een weerstand ertussen, aangezien een 80mm fan pas bij 1000RPM ècht stil is (zo goed als onhoorbaar).
Gewoon goed uitzoeken welke kabel de plus geeft van je voeding en welke de min en kijken welke kabel van je ventilator plus en welke min behoeft. Je zou de spanning van de voeding van de ventilator van je PSU kunnen doormeten om te zien of deze al lager is dan 12volt en eventueel geregeld.
Ik heb gevonden dat er een ADDA AD0812HB-D70 80mm in zit, 3200RPM
Een oud model wat al jaren niet meer geleverd wordt ... ik vermoed dat Silverstone een oude bulk partij opgekocht heeft of nog had liggen. Niet de beste modellen om in een top model gold-voeding te zetten die als SFX formaat toch voornamelijk in de woonkamer gebruikt zal worden.

Anyways, deze wordt volt geregeld; 5-12V als onderstaande lineair schaalt
Afbeeldingslocatie: http://www.silverstonetek.com/images/memo/ST45SF-G-Fan-speed-curve-comparison-with-V1-&-V2.jpg
Ik heb de nieuwe V2.0 versie.

De Noiseblocker zou 500-2500 RPM's kunnen halen; alhoewel de 500 waarschijnlijk alleen met PWM aansturing haalbaar is. Toch is deze fan favoriet bij aanpassingen op deze voeding bij andere fora, alleen wordt de procedure nergens beschreven. Het zal wel te straightforward zijn.

Zijn er 4pin -> 2pin verloop stekkertjes zodat ik niet hoef te knippen/plakken?
Anders past hopelijk de 3pin -> 2pin ook.
De fan zou met een 2pin connector op de psu vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Lieve stiltemensen :$

Momenteel heb ik een cooler master cm 690 II advanced en wat is dat ding lelijk zeg. Dat is niet het enige probleem, namelijk ook de geluidsoverlast. Mijn computer staat momenteel op mijn bureau maar ik wil de PC later aan de muur hangen (vind ik mooi). Ik had dus al gekeken voor een kast en was spontaan verliefd geworden op een pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window

Echter denk ik eraan om de fans te vervangen, of is dat onzin volgens jullie?
Ik ben namelijk een overclocker en hou wel van een beetje extra power, maar daar komt ook vaak extra geluid bij kijken, iets waarvan ik niet zo ben gediend. Ik wil graag op mijn bureau studeren en dat kan niet als er een straaljager naast me staat op te stijgen.

Momenteel is dit mijn inventaris:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 179,-€ 179,-
1MSI R9 280X GAMING 3G Battlefield 4 Edition€ 299,-€ 299,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 94,20€ 94,20
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 69,99€ 69,99
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 120GB€ 0,-€ 0,-
1Asrock p67 Extreme 4 (B3)----
1XFX 650W Core edition----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 727,19

Ook heb ik 2 cooler master 2000rpm fans toegevoegd om de case wat koeler te krijgen (maarja... straaljager...).

Wat is de beste oplossing om mijn pc zo stil mogelijk te krijgen met zo'n laag mogelijk budget.
De fractal ga ik sowieso aanschaffen aangezien ik de cm 690 II advanced echt lelijk vind.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Spam:
Hdd: WD red, al sinds een jaar het beste qua stilte.
fan: Scythe/Nexus/Noctua (Scythe is de beste stilte/prijs verhouding, Noctua is het duurst).

@zakutera:
Je kunt een 4 pin ook op een 2 pin aansluiten, als je maar goed prikt. Op google is vaak de layout wel te vinden. Je hoeft in principe dan alleen te weten welke de plus en welke de min behoeft van je ventilator, het ergste wat je dan kan doen is denk ik je ventilator andersom laten blazen, maar misschien sloop je hem.
Op zich kun je het ook solderen, wel een krimpkousje over het gesoldeerde draadje doen in verband met kortsluiting.

@stef602:
Wat is je budget? Ik kan nu wel zeggen: schaf deze ventilatoren aan, maar als je voeding/harde schijf/videokaart alsnog herrie maakt, schiet dat weinig op.
Ik zou ook willen weten hoe je de geluidsproductie van je PSU en GPU ervaart.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nas T schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:18:
@Spam:
Hdd: WD red, al sinds een jaar het beste qua stilte.
fan: Scythe/Nexus/Noctua (Scythe is de beste stilte/prijs verhouding, Noctua is het duurst).

@zakutera:
Je kunt een 4 pin ook op een 2 pin aansluiten, als je maar goed prikt. Op google is vaak de layout wel te vinden. Je hoeft in principe dan alleen te weten welke de plus en welke de min behoeft van je ventilator, het ergste wat je dan kan doen is denk ik je ventilator andersom laten blazen, maar misschien sloop je hem.
Op zich kun je het ook solderen, wel een krimpkousje over het gesoldeerde draadje doen in verband met kortsluiting.

@stef602:
Wat is je budget? Ik kan nu wel zeggen: schaf deze ventilatoren aan, maar als je voeding/harde schijf/videokaart alsnog herrie maakt, schiet dat weinig op.
Ik zou ook willen weten hoe je de geluidsproductie van je PSU en GPU ervaart.
De Gpu is erg stil, net als de voeding. budget: Eigenlijk zo laag mogelijk (excl. de fractal design die ik ga kopen).

Harde schijf, tja soms als hij eens een keertje gebruikt wordt dan is het woooooooiiiisshh (dat ie van zn slaapstand afgaat), daarna is hij gewoon lekker rustig.
Ik denk dat het vooral de fans zijn die nu in mn case zitten.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Pagina: 1 ... 39 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!