[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.971 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Iemand? :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

Ik denk niet dat het nodig is, omdat de fractal design r4 al een fancontroller heeft ingebouwd waarmee de fans kunnen worden aangestuurd van 5 tot 12 volt. Op 5 V zouden de standaard fans stil genoeg moeten zijn.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:07
@stef602:
Heel kort door de bocht:
3x deze of deze, twee bovenin en eentje op de cpu.
Uitgaand op wat je zegt, zou ik zeggen dat je als doelstelling hebt deze ventilatoren te nemen en op 1000rpm te laten draaien. De eerste link draaien max 800rpm, deze zijn goed stil (bij ~500/600rpm hoor ik een ventilator niet meer). Geen intake ventilatoren gebruiken, deze zitten voorin de kast en koelen je hdd actief (wat niet nuttig is). Intakes voegen nauwelijks iets toe aan de totale airflow.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nas T schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:33:
@stef602:
Heel kort door de bocht:
3x deze of deze, twee bovenin en eentje op de cpu.
Uitgaand op wat je zegt, zou ik zeggen dat je als doelstelling hebt deze ventilatoren te nemen en op 1000rpm te laten draaien. De eerste link draaien max 800rpm, deze zijn goed stil (bij ~500/600rpm hoor ik een ventilator niet meer). Geen intake ventilatoren gebruiken, deze zitten voorin de kast en koelen je hdd actief (wat niet nuttig is). Intakes voegen nauwelijks iets toe aan de totale airflow.
Ik haal de hdd cage sowieso uit de kast voor de airflow. De gpu heeft echter wel genoeg koele lucht nodig, zeker aangezien ik hem zal oc'en maar ik wil wel een zo stil mogelijke kast.

Bedoel je met die slipstream op de cpu dat er 2 fans op de cpu komen te zitten? Een pushpullconfig?
De 2e overige fans, komt er daarvan 1 (de 800 rpm) achter de cpu koeler op de kast? Zodat er als het ware 3 fans op een rij staan?

De laatste fan (een 1000 rpm) moet boven in de kast komen, zodat hij lucht vertikaal de kast uit blaast?

Moet ik mijn voeding zo draaien dat hij warme lucht uit de kast zuigt en als het ware koele lucht voor de gpu aanzuigt, of moet de psu zijn eigen loop hebben en gelijk vanaf buiten lucht aanzuigen?

Hoezo geen noctua/typhoon? Of zijn deze te duur/te lelijk (ik vind ze er niet uitzien).

[ Voor 6% gewijzigd door Frozen op 19-01-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 09:14
Op dit moment ben ik er over aan het denken om wat ventilatoren te gaan vervangen voor stillere exemplaren. Op dit moment heb ik mijn pc zo ingedeeld: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/e6KKLby.jpg

De blauwe rondjes zijn de ventilatoren. Doordat ik mijn scythe mugen (groen) in push/pull opstelling heb gezet, heb ik daarvoor een systemfan gebruikt. Deze hoort normaal tegen de kast aangeschroeft te zitten, naast de meest linkse pijl dus.

Nu lijk mij dit niet de juiste airflow. Ik wil graag advies over waar ik het beste nieuwe ventilatoren kan plaatsen. Zelf ben ik in dit topic deze fan tegengekomen. Heeft deze genoeg luchtverplaatsing om de 2 fans op de scythe mugen 2 te vervangen?

In totaal wil ik graag 4 fans vervangen/erbij, één om 3 op een rij te maken. En dan nog één onder in de kast naast de voeding? :) Graag advies :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Stef602:
Ik zou 2 ventilatoren boven in de kast plaatsen, naar buiten toe blazend en één op de cpu. Of je airflow op je cpu van onder naar boven of van rechts naar links is, weet ik niet.
Ik zou de voeding van binnenuit de kast lucht laten aanzuigen, scheelt stof en als je PSU load-gestuurd is en niet temperatuursgestuurd, zal het weinig tot niks uitmaken qua geluid.
-Bas schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:13:
Op dit moment ben ik er over aan het denken om wat ventilatoren te gaan vervangen voor stillere exemplaren. Op dit moment heb ik mijn pc zo ingedeeld: [afbeelding]

De blauwe rondjes zijn de ventilatoren. Doordat ik mijn scythe mugen (groen) in push/pull opstelling heb gezet, heb ik daarvoor een systemfan gebruikt. Deze hoort normaal tegen de kast aangeschroeft te zitten, naast de meest linkse pijl dus.

Nu lijk mij dit niet de juiste airflow. Ik wil graag advies over waar ik het beste nieuwe ventilatoren kan plaatsen. Zelf ben ik in dit topic deze fan tegengekomen. Heeft deze genoeg luchtverplaatsing om de 2 fans op de scythe mugen 2 te vervangen?

In totaal wil ik graag 4 fans vervangen/erbij, één om 3 op een rij te maken. En dan nog één onder in de kast naast de voeding? :) Graag advies :+
Ik zou één ventilator op je CPU gebruiken (degene die door je CPU-koeler heen blaat) en één systeemfan achterin, aan de kast gemonteerd. Zo heb je geen zuivere push-pull, maar je warme lucht wordt wel effectiever de kast uit geblazen.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik één van de gpu-koelers vervangen door eentje uit de Scythe HR03 serie. Hiermee kun je voor je bovenste GPU realiseren dat het koelblok boven de kaart hangt, in plaats van tussen de kaarten in. Maar dan moet je wel de ruimte hebben (evt de kaarten een slot naar beneden verplaatsen als je PCI-e lanes dat toelaten).

Die ventilator voorin kan er uit, die zal nauwelijk iets aan de netto airflow toevoegen en de harde schijven voorin koelen heeft geen nut (google heeft al tests gedaan die geen verband laten zien tussen temperatuur en levensduur)

[ Voor 5% gewijzigd door Nas T op 22-01-2014 13:00 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
Dus door 3 fans op een rijtje te zetten psuh-pull en nog 1 daar achter ga ik geen betere airflow creëren?

De fan die ik in de vorige reactie aanhaalde, is die het waard om op de scythe mugen te zetten, of haal ik dan hogere temperaturen? In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

Edit:
Ik ga verder niet "klooien" met een andere koeler op mijn videokaart. Misschien wel een goede oplossing, maar iets te gewaagd voor mij ;)

[ Voor 20% gewijzigd door -Bas op 22-01-2014 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik heb een scythe mugen koeler, er zit dus sowieso al 1 scythe fan op de cpu. Die fan blaast van voor naar achteren (en pusht lucht langs de headsink). Mijn vragen zijn:
Moet ik er nog 1 bij doen op de cpu of niet?
In het geval dat er maar 1 fan op de cpu moet blijven:
Moet ik de cpu koeler vervangen voor een nieuwe 1000 rpm scythe?
Moet de cpu fan lucht door het blok pushen of pullen?

Bedoel je met 2 fans bovenin dat ze vertikaal lucht uit de kast moeten blazen, of 1 horizontaal aan de achterkant en vertikaal aan de bovenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
-Bas schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 13:19:
Dus door 3 fans op een rijtje te zetten psuh-pull en nog 1 daar achter ga ik geen betere airflow creëren?

De fan die ik in de vorige reactie aanhaalde, is die het waard om op de scythe mugen te zetten, of haal ik dan hogere temperaturen? In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

Edit:
Ik ga verder niet "klooien" met een andere koeler op mijn videokaart. Misschien wel een goede oplossing, maar iets te gewaagd voor mij ;)
Ik denk niet dat fans in serie veel toevoegen in je totale airflow. Fans parallel daarentegen doen het beter.
Je kan het gewoon proberen en dan voelen in de airflow wat het doet. Dus fans in serie zou ik alleen gebruiken om airflow te richten (bijvoorbeeld bij de GPU/CPU). Ik gebruik denk ik misschien al tien jaar geen ventilator voor in de kast meer. Geen enkel probleem.
De Scythe slipstreams die ik eerder heb genoemd (800rpm max) die hebben denk ik een betere prijs/kwaliteit verhouding vergeleken met de Nexus. Maar het hangt net af of je het in de buurt kan ophalen.
800rpm is een lichte woosh qua geluid.

@stef602:
Of je er een bij moet doen: heb je problemen met temperaturen? Zo nee: nee. Zo ja: ja. ;)
Pushen is beter, ik zou proberen een situatie te hebben waarin je cpu-koeler 800rpm-1000rpm of zachter draait. Red je dat nu al door een profiel in het bios in te stellen: prima. Zo nee: vervangen die fan ;)
De outtake fans: ik zou kijken wat de beste optie is. Ik denk één achterin de kast, één bovenin, omdat die achterin dichter bij de warme lucht zit. En juist die warme lucht is wat je naar buiten wilt blazen, toch?
Aan de andere kant: twee bovenin is logische voor de natuurlijke airflow, maar ik denk niet dat dat veel doet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:46
Een kennis wil dat ik zijn full tower ombouw naar een Silencio 550 omdat hij dit een zeer mooie strakke kast vind
Hierin komen 3HDs en 2 SSD, als CPU een 4770 geen videokaart. en een seasonic 400 of 520( weet niet juist) fannless voeding

Ik heb nu al uren zitten zoeken achter een goed koeler en vind eigenlijk alleen maar deze http://nl.hardware.info/p...!-shadow-rock-topflow-sr1 ( ruimte is beperkt tot 154 mm)

Wat denken jullie hiervan gaat dit echt een muisstille PC zijn maar die toch genoeg koeling heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Vraagje, ik heb een coolermaster HAF XB, hier zitten 2x 120mm fans aan de voorkant, nu heb ik een watercoolingsetje Inte thermal blabla voor de processor, de radiator zit met een 120mm fan achterin geplaatst. Nu heb ik onderin de kast nog plek voor 2x 80mm fans, nu ben ik opzoek naar 2 fans voor weinig maar toch stil zijn en goede prestaties leveren, iemand een aanrader voor fans?

Merk maakt niet zoveel uit als het maar goed werkt en redelijk stil is :)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@Mr Luky: Je zou genoeg moeten hebben aan pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2.. Ik weet niet echt hoe die Be Quiet! is, maar het is een top down cooler, dus dat werkt meestal niet handig met je airflow.

Je zou ook nog kunnen overwegen om een R4 als case te nemen, dan heb je veel meer ruimte voor een mooie CPU cooler, zoals een Noctua NH-D14 (totale overkill voor dit systeem, maar wel extreem stil). Je kan dan bijvoorbeeld een Scythe Mugen 4 installeren, erg stil en goed geprijsd.

Maar ik denk eerder dat die 3 HDD's meer geluid gaan maken dan welke fan dan ook. Kan daar niet wat aan gedaan worden?

Fractal Design Core 1100 review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 10:56

Axon

Dikke tetten

rikadoo schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:59:
Vraagje, ik heb een coolermaster HAF XB, hier zitten 2x 120mm fans aan de voorkant, nu heb ik een watercoolingsetje Inte thermal blabla voor de processor, de radiator zit met een 120mm fan achterin geplaatst. Nu heb ik onderin de kast nog plek voor 2x 80mm fans, nu ben ik opzoek naar 2 fans voor weinig maar toch stil zijn en goede prestaties leveren, iemand een aanrader voor fans?

Merk maakt niet zoveel uit als het maar goed werkt en redelijk stil is :)
Kijk eens naar de volgende opties:
http://tweakers.net/categ...QuSVTIxM1HSUcpNrICya2trAQ

Dit zijn merken waar ik persoonlijk zeer goede ervaringen mee heb betreft stilte maar toch goede performance. Mocht je echt wat stils willen moet je kijken naar fans welke niet harder dan 1200-1300 rpm draaien :)

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Super bedankt:) Ik denk dat ik voor de Fractal Design Silent R2, 80mm, goede prijs en redelijk stil.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
Beroemdheid schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:24:
@Mr Luky: Je zou genoeg moeten hebben aan pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2.. Ik weet niet echt hoe die Be Quiet! is, maar het is een top down cooler, dus dat werkt meestal niet handig met je airflow.

Je zou ook nog kunnen overwegen om een R4 als case te nemen, dan heb je veel meer ruimte voor een mooie CPU cooler, zoals een Noctua NH-D14 (totale overkill voor dit systeem, maar wel extreem stil). Je kan dan bijvoorbeeld een Scythe Mugen 4 installeren, erg stil en goed geprijsd.

Maar ik denk eerder dat die 3 HDD's meer geluid gaan maken dan welke fan dan ook. Kan daar niet wat aan gedaan worden?
Hij wil een kast die zeker bovenkant geen openingen heeft dus dan valt de R4 af
Stilte mag echt iets kosten hoor.

Ivm de HDD tja hij heeft ruimte nodig en hij wil dus die 3 mee ombouwen
Misschien iemand een tip om ook die stiller te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mr Luky schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 22:16:
[...]

Hij wil een kast die zeker bovenkant geen openingen heeft dus dan valt de R4 af
Stilte mag echt iets kosten hoor.

Ivm de HDD tja hij heeft ruimte nodig en hij wil dus die 3 mee ombouwen
Misschien iemand een tip om ook die stiller te krijgen
Als ik zo even snel kijk ziet het er wel uit als een goede cooler, maar zeker weten doe ik het niet. Maak anders even een topic aan in CAA.

Voor de HDD's kan je kijken naar iets als pricewatch: Cooltek Anti-Vibrations HDD-Silencer of pricewatch: Scythe Quiet Drive 2.5 inch - Internal HDD Silencer (voor 2.5"). Google even naar HDD silencer, dan vind je zat oplossingen (o.a. de harde schijven in touwtjes ophangen :P).

Fractal Design Core 1100 review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
CAA ?

Kan je mij dit even uitleggen aub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Mr Luky schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 22:55:
CAA ?

Kan je mij dit even uitleggen aub
Kijk eens naar de forum index : CAA beleid ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakutera
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-12-2023
rikadoo schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:42:
Super bedankt:) Ik denk dat ik voor de Fractal Design Silent R2, 80mm, goede prijs en redelijk stil.
Ik heb de 92mm versie hiervan in de Fractal Design Node 304 Zwart. Bij 12v zijn deze wel aanwezig, bij 7v niet/nauwlijks hoorbaar, bij 5v spinnen ze vaak niet op.
Ik heb van Fractal zelfs 2 vervangende 92mm's opgestuurd gekregen, maar deze vertonen hetzelfde gedrag. De 140mm versie heeft geen enkel probleem met lage voltages. Ik heb de 92mm's nu op 7v en de 140mm op 5v
deraco96 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 16:49:
Ik denk niet dat het nodig is, omdat de fractal design r4 al een fancontroller heeft ingebouwd waarmee de fans kunnen worden aangestuurd van 5 tot 12 volt. Op 5 V zouden de standaard fans stil genoeg moeten zijn.
alleen jammer dat de spinup voltages 6v zijn volgens de specs 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nas T schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:39:
@stef602:
Of je er een bij moet doen: heb je problemen met temperaturen? Zo nee: nee. Zo ja: ja. ;)
Pushen is beter, ik zou proberen een situatie te hebben waarin je cpu-koeler 800rpm-1000rpm of zachter draait. Red je dat nu al door een profiel in het bios in te stellen: prima. Zo nee: vervangen die fan ;)
De outtake fans: ik zou kijken wat de beste optie is. Ik denk één achterin de kast, één bovenin, omdat die achterin dichter bij de warme lucht zit. En juist die warme lucht is wat je naar buiten wilt blazen, toch?
Aan de andere kant: twee bovenin is logische voor de natuurlijke airflow, maar ik denk niet dat dat veel doet.
Waarom kan ik eigenlijk niet beter een 140mm in mijn kast stoppen, meer luchtverplaatsing voor minder geluid. Toch?

Wat zijn dan goede fans. In mijn fractal zitten nu 2x pricewatch: Fractal Design Silent R2, 140mm aangesloten op de fancontroller van de kast zelf.

Zal ik die fan op de cpu zo laten of ook vervangen naar een 140mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Stef602 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:24:
[...]

Waarom kan ik eigenlijk niet beter een 140mm in mijn kast stoppen, meer luchtverplaatsing voor minder geluid. Toch?
Kun je dat eigenlijk niet beter? 140mm is geluidstechnisch beter. Je zult dan moeten zoeken naar fans die 600~800rpm max draaien, denk ik.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nas T schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 16:31:
[...]

Kun je dat eigenlijk niet beter? 140mm is geluidstechnisch beter. Je zult dan moeten zoeken naar fans die 600~800rpm max draaien, denk ik.
Dat vraag ik aan jou _/-\o_

Maar wat als ik gewoon fans koop van 1200 en die op mn fancontroller aansluit?
Welke fans moet ik nemen?

http://tweakers.net/categ...J1KRoYWZko6SrkgQyGc2tpaAA

Of de fractals houden die in de kast zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 24-01-2014 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Stef602 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 19:50:
[...]

Dat vraag ik aan jou _/-\o_

Maar wat als ik gewoon fans koop van 1200 en die op mn fancontroller aansluit?
Welke fans moet ik nemen?

http://tweakers.net/categ...J1KRoYWZko6SrkgQyGc2tpaAA

Of de fractals houden die in de kast zitten?
Kan beide, zolang je maar rond die 600-800rpm blijft is dat denk ik voor jou voldoende. Als je het met de fractals al lukt lijkt me dat prima en anders koop je nieuwe. Daar zou ik ook voor Scythe gaan misschien, anders Nexus of Noctua mochten die 140mm fans verkopen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nas T schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 05:27:
[...]

Kan beide, zolang je maar rond die 600-800rpm blijft is dat denk ik voor jou voldoende. Als je het met de fractals al lukt lijkt me dat prima en anders koop je nieuwe. Daar zou ik ook voor Scythe gaan misschien, anders Nexus of Noctua mochten die 140mm fans verkopen.
Zal ik voor deze gaan (hij lijkt een vreemd rateltje te hebben kijk maar naar de video): pricewatch: Thermalright X-Silent 140MM, 140mm

Of voor: pricewatch: Sharkoon Silent Eagle 800, 140mm
Of voor: pricewatch: Scythe Slip Stream 140mm , 1200RPM, 140mm
Of voor: pricewatch: Scythe Slip Stream 140XT - 1200RPM, 140mm
Of voor: pricewatch: Scythe Slip Stream 140XT PWM, 140mm

Nogmaals, ik overclock alles in mijn (nieuwe) kast (define r4 windowed) incl. gpu maar hou wel van een stil systeem.

[ Voor 28% gewijzigd door Frozen op 26-01-2014 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Stef602 schreef op zondag 26 januari 2014 @ 14:03:
[...]

Zal ik voor deze gaan (hij lijkt een vreemd rateltje te hebben kijk maar naar de video): pricewatch: Thermalright X-Silent 140MM, 140mm
[video]
Of voor: pricewatch: Sharkoon Silent Eagle 800, 140mm
Of voor: pricewatch: Scythe Slip Stream 140mm , 1200RPM, 140mm
Of voor: pricewatch: Scythe Slip Stream 140XT PWM, 140mm

Nogmaals, ik overclock alles in mijn (nieuwe) kast (define r4 windowed) incl. gpu maar hou wel van een stil systeem.
Ik zou me niet aan dat rateltje storen denk ik (en ik ben kritisch!), dus denk wel dat dat een veilige keus is.
Ik zou meer moeite hebben dat het niet echt een gerenommeerde fan-maker is. Maar dat ligt meer aan mij dan aan een onweerlegbaar argument ;)
Waarom deze niet trouwens: Nexus 140mm 1000rpm max?
Ik zou toch ergens rond de 500~700rpm zitten in bedrijf in jouw geval, Scythe heeft hier ook nog opties voor, maar zijn wat duurder.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nas T schreef op zondag 26 januari 2014 @ 17:46:
[...]

Ik zou me niet aan dat rateltje storen denk ik (en ik ben kritisch!), dus denk wel dat dat een veilige keus is.
Ik zou meer moeite hebben dat het niet echt een gerenommeerde fan-maker is. Maar dat ligt meer aan mij dan aan een onweerlegbaar argument ;)
Waarom deze niet trouwens: Nexus 140mm 1000rpm max?
Ik zou toch ergens rond de 500~700rpm zitten in bedrijf in jouw geval, Scythe heeft hier ook nog opties voor, maar zijn wat duurder.
Gaan 2 daarvan wel echt genoeg zijn voor mijn rig waarin ik zal gaan overclocken, (volgens mij produceert de GPU de meeste hoeveelheid warmte, want de cpu slurpt 100 en de gpu wel 300)?

Waarom staan die nexusen dan zo laag qua populariteit als ze zo goed zijn ?

Vergeet niet dat ik een fancontroller van mn r4 heb :)

Hier staat dat het beste een side, rear, roof opstelling kan hebben: http://www.bit-tech.net/h...g-cooling-investigation/6

Maar dan komt er zo veel stof in mijn pc... argh

[ Voor 41% gewijzigd door Frozen op 26-01-2014 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Je enige "probleem" zou je GPU zijn, maar die krijgt in je nieuwe setup niet veel meer lucht (omdat het koelblok onder de kaart hangt).
SPCR is wel fan van Nexus, SPCR weet wat stilte is: dus Nexus ;)
Zolang je fans langzaam draaien in een setup met alleen outtake fans, zul je nauwelijks last van stof hebben.
Ik haal eens per jaar/2 jaar een dun laagje van mijn ventilators af.
Als je een side fan kwijt kan: doen. Eén intake in de zijkant voor koele lucht bij je GPU (totale airflow helpt het niet, maar het richt wel koele lucht bij je GPU. Lucht richten is het enige nut van een intake in principe.
De ander bovenin of achterin, en de derde op de Mugen als deze niet stil genoeg is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Sidefan kan wel maar dan kan ik geen window in mn kast kwijt en die vind ik toch wel erg mooi.
De voeding zuigt nu lucht weg waardoor en lagere druk ontstaat bij de voeding en er lucht naar de voeding en gpu zal gaan (hopelijk als mijn aerodynamische kennis als lucht en ruimtevaartstudent me niet in de steek laat :) )

Overigens zorgt een sidefan ook voor extra geluid (en stof!) iets wat ik niet zo fijn vind.

Maar okee ik schaf dan 3x een nexus 140mm aan. Zal ik de fractal design r4 met of zonder window nemen (dus respectievelijk zonder of met panelfan)?

btw je weet dat die nexussen pas bij 8v gaan spinnen he? De fancontroller kan alleen op 5 7 en 12 staan...

[ Voor 24% gewijzigd door Frozen op 26-01-2014 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Stef602 schreef op zondag 26 januari 2014 @ 22:39:
Sidefan kan wel maar dan kan ik geen window in mn kast kwijt en die vind ik toch wel erg mooi.
De voeding zuigt nu lucht weg waardoor en lagere druk ontstaat bij de voeding en er lucht naar de voeding en gpu zal gaan (hopelijk als mijn aerodynamische kennis als lucht en ruimtevaartstudent me niet in de steek laat :) )

Overigens zorgt een sidefan ook voor extra geluid (en stof!) iets wat ik niet zo fijn vind.

Maar okee ik schaf dan 3x een nexus 140mm aan. Zal ik de fractal design r4 met of zonder window nemen (dus respectievelijk zonder of met panelfan)?

btw je weet dat die nexussen pas bij 8v gaan spinnen he? De fancontroller kan alleen op 5 7 en 12 staan...
Even weer terug naar wat je hebt:
FD Define R4
Daarin passen overal 1400mm fans, op de volgende plekken:
  • 2 voorin
  • 1 achterin
  • 2 bovenin
  • 1 onderin
Ik zou dan 1x 140mm achterin doen en de CPU-fan laten zitten (of hij moet teveel geluid maken), en die van voorin de kast door het koelblok naar achter de kast laat blazen. De 140mm fan erachter trekt de warme lucht de kast uit.
Ik zou de PSU de warme lucht van de GPU naar buiten laten zuigen, maar dit moet je testen of dat werkt.
Aangezien je GPU-koeler naar boven blaast, zal de warmte geforceerd naar het zijpaneel gaan en richting de voorkant van de kast, waar de CPU-koeler het uiteindelijk wegtrekt denk ik. De warme lucht die naar het zijpaneel geblazen wordt, gaat omhoog en omlaag, dus ik hoop dat de PSU en de outtake achterin de kast deze lucht pakken.

Zoals mijn uitleg nu duidelijk maakt: er zijn drie plekken waar de warme lucht van de gpu uiteindelijk komt, niet direct in de buurt van een ventilator. Mocht dit onvoldoende zijn, dan moet je proberen waar je een extra ventilator moet plaatsen om de GPU effectief koeler te krijgen.

Mocht je twijfelen aan of die 140mm het trekt: met gemak. Ik heb een setup met een core i5 4670K en Nvidia 760GTX. Mugen 4 en HR03, waarbij de koelblokken bij elkaar hangen. Tussen de koelblokken 1x 120mm, boven de Mugen nog een extra 120mm. Achterin de kast 1x 120mm outtake (600rpm) en bovenin de kast een Nexus 80mm outtake (800rpm?). Met de CPU en GPU overgeclockt trekt ie 100% belasting voor cpu en gpu nog net. De warmte loopt heel langzaam op en ik denk na een half uur dat er iets mee uitscheidt. Maar goed....dat is iets wat ik in de praktijk niet ga realiseren.
Oh ja: de PSU is hier passief, dus àlle warmte gaat bij mij de kast uit met een 120mm fan en een 80mm fan.

Bij jou is je CPU lichter, maar de GPU zwaarder. Je zal 5~10% meer warmte generen, maar dan heb je wel een 140mm fan en 120mm fan. Dat moet dus te realiseren zijn, ik weet alleen niet of je GPU het trekt door airflow-praktische redenen, dat zul je dan zelf moeten ondervinden.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

[message=41670608,noline]Nas T schreef op maandag 27 januari 2014 @ 11:08 :

Ik zou dan 1x 140mm achterin doen en de CPU-fan laten zitten (of hij moet teveel geluid maken), en die van voorin de kast door het koelblok naar achter de kast laat blazen. De 140mm fan erachter trekt de warme lucht de kast uit.
Die van voorin de kast? Je bedoelt de cpufan op de heatsink of moet er nu toch wel een fan voorin de kast?

En hoe zit het met die nexussen, die beginnen te spinnen op 8v terwijl mn fancontroller alleen 5 7 12 kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nas T schreef op zondag 26 januari 2014 @ 22:21:
SPCR is wel fan van Nexus, SPCR weet wat stilte is: dus Nexus ;)
Bij de 120 mm. fans hebben ze alweer een nieuwe kampioen gevonden geloof ik dus het is niet meer altijd Nexus ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

nero355 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 20:54:
[...]

Bij de 120 mm. fans hebben ze alweer een nieuwe kampioen gevonden geloof ik dus het is niet meer altijd Nexus ;)
Maar even voor de duidelijkheid... die nexus kan met mijn fancontroller dus alleen maar of op 1000rpm draaien of niet, want by 5 of 7v draait hij niet.
Kan ik dan beter een scythe pwm nemen die ik by idle op 5v zet en bij gaming op 12v of?
Eigenlijk wil ik dat dat apparaat altijd zo stil en zo koel mogelijk is... argh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

PWM zoemt nog weleens... gewoon 3 pin of 4 pin molex en dan inderdaad een model dat al bij 3 of 5 volt start of zo d:)b

Vergeet niet te checken of de fancontroller dat ook echt zo naar de fan kan sturen trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

nero355 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 01:06:
PWM zoemt nog weleens... gewoon 3 pin of 4 pin molex en dan inderdaad een model dat al bij 3 of 5 volt start of zo d:)b

Vergeet niet te checken of de fancontroller dat ook echt zo naar de fan kan sturen trouwens!
Moet ik dan nog denken aan een bepaald model?
Hoe bedoelmje te checken of hij dat echt kan sturen?

[ Voor 6% gewijzigd door Frozen op 28-01-2014 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Met voorin de kast was ik erg vaag:
Ik bedoelde naar de achterkant van de kast toe laten blazen, door het koelblok heen (van voor naar achter of van rechts naar links). Dus zoals je het nu al hebt, volgens mij.

Als je Nexus niet zachter dan 1000rpm kan opspinnen, dan zou ik voor andere fans gaan.
In mijn setup heb ik 2x 120mm 600~800rpm, 1x tussen gpu/cpu en 1x bovenop cpu,
1x 120mm 500rpm outtake en 1x 80mm 1000rpm outtake.

Bij deze snelheden hoor ik deze fans niet/nauwelijks, de pc staat op het bureau, met het raam naar me toe en de andere kant tegen de muur (ik heb dus zicht op de achterkant/raamzijde).
De pc staat een armlengte van me vandaan.

140mm fans zou ik voor mezelf niet harder willen hebben draaien dan 400rpm, ik zou ze in jouw geval (schatting) ergens tussen de 600rpm en 800rpm laten draaien. Dus dan vallen de Nexussen af.

Dan zou je op zoek kunnen gaan naar een tussenstuk als oplossing of gewoon de Scythe slipstream 800rpm. Deze zou bij 7 volt al moeten opspinnen, al geldt de info voor de snellere versies.

Ik raad in dit topic controllers eigenlijk vaak af: als je stilte wilt, dan wil je dat (neem ik aan) altijd, ook bij volledige belasting. Ik weet dat dat goed mogelijk is (zie mijn setup), zelfs met luchtkoeling en weinig ventilatoren. Je ziet nu ook hoe je zelf zit te worstelen met de praktische zaken met een fancontroller.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nas T schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 11:18:
Met voorin de kast was ik erg vaag:
Ik bedoelde naar de achterkant van de kast toe laten blazen, door het koelblok heen (van voor naar achter of van rechts naar links). Dus zoals je het nu al hebt, volgens mij.

Als je Nexus niet zachter dan 1000rpm kan opspinnen, dan zou ik voor andere fans gaan.
In mijn setup heb ik 2x 120mm 600~800rpm, 1x tussen gpu/cpu en 1x bovenop cpu,
1x 120mm 500rpm outtake en 1x 80mm 1000rpm outtake.

Bij deze snelheden hoor ik deze fans niet/nauwelijks, de pc staat op het bureau, met het raam naar me toe en de andere kant tegen de muur (ik heb dus zicht op de achterkant/raamzijde).
De pc staat een armlengte van me vandaan.

140mm fans zou ik voor mezelf niet harder willen hebben draaien dan 400rpm, ik zou ze in jouw geval (schatting) ergens tussen de 600rpm en 800rpm laten draaien. Dus dan vallen de Nexussen af.

Dan zou je op zoek kunnen gaan naar een tussenstuk als oplossing of gewoon de Scythe slipstream 800rpm. Deze zou bij 7 volt al moeten opspinnen, al geldt de info voor de snellere versies.

Ik raad in dit topic controllers eigenlijk vaak af: als je stilte wilt, dan wil je dat (neem ik aan) altijd, ook bij volledige belasting. Ik weet dat dat goed mogelijk is (zie mijn setup), zelfs met luchtkoeling en weinig ventilatoren. Je ziet nu ook hoe je zelf zit te worstelen met de praktische zaken met een fancontroller.
Hmm bedankt.
Tja het is natuurlijk erg rot dat ze nou net een spinup voltage van 8v hebben, echt van ''waarom nou''.

Ik zit momenteel dus te twijfelen, deze zou het al bij 7v moeten doen: pricewatch: Thermalright X-Silent 140MM, 140mm en lijkt me zeer stil van reviews e.d. http://www.xbitlabs.com/a...140mm-fan-roundup_12.html

pricewatch: Scythe Slip Stream 140XT - 800RPM, 140mm lijkt me ook zeer stil
pricewatch: Scythe Slip Stream 140XT - 1200RPM, 140mm of de 120mm. Ik denk dat die op 7v ongeveer 700 rpm draait. 12v = 1200 rpm
dus 7v 700 rpm.. denk ik

Voor welke zal ik gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik zit te denken voor welke ik zal gaan ik ga waarschijnlijk een fancontroller uit de v&a vissen.
Voor de thermalright ga ik niet meer aangezien deze pas begint te spinnen bij 7v.
Echter nu ik een fancontroller neem komen de nexussen weer naar boven drijven...
Dus met fancontroller:
De nexus, de 800rpm scythe of de 1200rpm scythe?

Als ik zo kijk zie ik dat de nexus maar 4 m3/h meer geeft dan de scythenmaar wel gelijk een paar db hoger zit. De scythe lijkt dus betere airflow/db te geven.

[ Voor 19% gewijzigd door Frozen op 31-01-2014 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wat heb je nu aan pc en hoe ervaar jij het geluid wat deze produceert? Ik ben zelf erg kritisch en zal bij 120mm niet hoger gaan dan 800rpm en bij 140mm niet hoger dan 600rpm. En het liefst nog lager, als ik eerlijk moet zijn.

Maar ik ben al een jaar of 5 tot 10 bezig met stilte, dus misschien leg ik de lat wel erg hoog.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nas T schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 17:59:
Wat heb je nu aan pc en hoe ervaar jij het geluid wat deze produceert? Ik ben zelf erg kritisch en zal bij 120mm niet hoger gaan dan 800rpm en bij 140mm niet hoger dan 600rpm. En het liefst nog lager, als ik eerlijk moet zijn.

Maar ik ben al een jaar of 5 tot 10 bezig met stilte, dus misschien leg ik de lat wel erg hoog.
Ik heb nu mn fractal binnen en moet zeggen dat deze toch wel erg stil is vergeleken met mijn cooler master cm 690 II. Het feit dat er een ingebouwde fancontroller in zit zorgt ervoor dat ik twijfel of ik nieuwe fans wil kopen aangezien onder load mijn pc toch wel begint te bleren (die graka is niet echt super stil...).

Op 5v hoor ik deze fractals niet meer op 7 en 12 hoor ik ze echter wel maar zijn ze niet super storend (omdat ik van een luidruchtig beest af kom :)

Alsnog bedankt, ik ga nadenken of ik mijn fans wil vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Frozen schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 21:11:
[...]

Ik heb nu mn fractal binnen en moet zeggen dat deze toch wel erg stil is vergeleken met mijn cooler master cm 690 II. Het feit dat er een ingebouwde fancontroller in zit zorgt ervoor dat ik twijfel of ik nieuwe fans wil kopen aangezien onder load mijn pc toch wel begint te bleren (die graka is niet echt super stil...).

Op 5v hoor ik deze fractals niet meer op 7 en 12 hoor ik ze echter wel maar zijn ze niet super storend (omdat ik van een luidruchtig beest af kom :)

Alsnog bedankt, ik ga nadenken of ik mijn fans wil vervangen.
Hoe snel draaien ze en hoe groot zijn de fans, als jij ze iet meer hoort of als stil ervaart?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
Ik ga 2 nieuwe fans voor mijn Scythe Mugen 2 aanschaffen. Nu is mijn oog gevallen op de noctua's. Ik weet dat de grootte van de fan 120mm moet zijn. Ik heb deze resultaten gevonden:

http://tweakers.net/categ...QuSVTIxM1PSUcpNrICya2trAQ

Nu kom ik er echter niet uit welke ik moet kiezen, voornaamste doel is betere temperaturen met minder geluid. Momenteel gebruik ik 1 scythe fan die er standaard bij werd geleverd

Edit:
Ik weet nu dat ik een PWM fan heb, dus nu moet er 1 fan dat sowieso hebben? Ik heb verder geen aparte fancontroller! Op dit moment krijg ik deze resultaten met PWM:
http://tweakers.net/categ...JULklUyMTMD6s5NrICya2trAQ

[ Voor 25% gewijzigd door -Bas op 26-02-2014 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Hoi -Bas,
Wat wil je precies bereiken? Moet het systeem onhoorbaar zijn, is prijs ook nog van belang?
Wil je overclocken?

Ik raad je PWM niet aan. Dat heeft namelijk niks met stilte te maken. Er zijn genoeg fans te vinden die stil kunnen zijn, mits je ze op het juiste toerental laat draaien. PWM zorgt er alleen maar voor dat je een groter bereik hebt, dus in principe een hoger maximum toerental. Maar dat is niet stil.

Ik raad voor stilte standaard een 120mm fan aan die in jouw setup (geregeld/ongeregeld/pwm) een continu toerental van tussen de 500~1.000rpm kan draaien. Ik heb Scythe slipstreams op 600rpm draaien, deze hoor ik zo goed als niet. Deze draait dit continu en mijn systeem trekt dit.

Wil je toch gaan overclocken, dan zul je wel geregelde fans moeten hebben en is PWM wel handig.
Hier heb ik de ventilators gesorteerd die minimaal 500-1000rpm draaien, de Scythe Grand Flex is degene die ook het hardst kan draaien. Dat is denk ik wat je dan zoekt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
Ik wil graag een stille push-pull opstelling creëren. Overclocken doe ik wel aan, maar niet in extreme mate.

Een niet-pwm fan draait fixed op één toerental?! Prijs doet er niet heel veel toe, maar hoe goedkoper hoe beter!

Lijkt dus voor mij een keuze te worden voor 1 PWM fan (push) en een niet-pwm (pull). Een noctua PWM fan van 1500rpm moet dan een goede keuze zijn in samenwerking met een noctua niet-rpm?!

Red ik dat zo kwa temperaturen, of moet ik hogere temperaturen verwachten i.v.m de lagere luchtstroom?

Mijn moederbord heeft 2x een 4 pin aansluiting voor 2 fans dus. Het lijkt mij het mooist als de fans van zacht vanzelf harder gaan draaien wanneer ik de processor belast. Is dit dan pwm? of begrijp ik het verkeerd?

[ Voor 17% gewijzigd door -Bas op 27-02-2014 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Een niet PWM fan heeft een kleiner toerental-bereik, even een korte les:
Een reguliere ventilator kan toerental-gestuurd worden door het aanpassen van het voltage. Vaak is er een minimumvoltage nodig om de ventilator op te starten (spin-up). Dat kan in het gebied van 5-7 volt liggen. Maximum voltage voor ventilators is 12 volt.
PWM, oftewel pulse width modulation of pulsbreedtemodulatie, regelt het voltage door de ventilator pulsen te geven met een zo hoog mogelijk voltage. Hierdoor kan een ventilator al bij een lager toerental beginnen te draaien, omdat het voltage maximaal is.

Qua temperaturen hoef jij niet bang te zijn. Ik gebruik een Mugen 4 in combinatie met een Core i5 4670K, overgeclockt tot 4.2GHz. Ik gebruik ook een push-pull configuratie, maar eigenlijk alleen maar omdat het koelblok van de videokaart (een GTX760) 2cm onder de CPU-koeler hangt. Ik gebruik 2x een Scythe slipstream die ik laat variëren (non-PWM) tussen de 600RPM-800RPM. Als ik ga stress-testen, dan duurt het een kwartier voordat de boel vastloopt (dan trek ik bijna 400watt uit de muur) en ik hoor het systeem nauwelijk.

Daarom raad ik jou ook de Scythe slipstreams aan, als je voor stilte met een lichte overclock wilt gaan.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

PWM zou ik toch wel aanraden als je snelheidsregeling wilt, borden met goede spanningregeling (automatisch dus) zijn wat zeldzamer en vaak duur(der). Of je moet kloten met Speedfan wat ook maar weinig mensen kunnen...
Daarentegen ondersteunt elk 40 euro moederbordje PWM vrijwel automatisch. Dit is dus meestal ideaal. Als laatste kun je een PWM fan ook gewoon met drie pinnen aansluiten en dus als 3 pin fan gebruiken.
Tot slot vind ik persoonlijk de stilte van een PC vooral tijdens bijvoorbeeld webbrowsen van belang, mocht de PC wat luider worden dan tijdens het gamen dan heb ik toch een koptelefoon op. Maar voorkeuren verschillen.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
deraco96 schreef op zondag 02 maart 2014 @ 00:41:
PWM zou ik toch wel aanraden als je snelheidsregeling wilt, borden met goede spanningregeling (automatisch dus) zijn wat zeldzamer en vaak duur(der). Of je moet kloten met Speedfan wat ook maar weinig mensen kunnen...
Daarentegen ondersteunt elk 40 euro moederbordje PWM vrijwel automatisch. Dit is dus meestal ideaal. Als laatste kun je een PWM fan ook gewoon met drie pinnen aansluiten en dus als 3 pin fan gebruiken.
Tot slot vind ik persoonlijk de stilte van een PC vooral tijdens bijvoorbeeld webbrowsen van belang, mocht de PC wat luider worden dan tijdens het gamen dan heb ik toch een koptelefoon op. Maar voorkeuren verschillen.
Maar goed,ik heb aangegeven dat en performance zoals -Bas dat wil, plus stilte goed mogelijk is, ook met zijn setup. Dan zou hij zijn geld aan relatief dure PWM-fans moeten uitgeven terwijl daar geen noodzaak toe is. Nog sterker: ik weet zeker dat wat -Bas wil uitstekend kan in het voltagebereik.
Daarnaast: misschien ondersteunt elk €40 bordje wel PWM, maar dan is het maar één aansluiting. Ook bij moederborden van €100 en duurder geldt dit over het algemeen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Hoi Nas,
Daar ben ik weer. Ik wilde waterkoeling proberen en heb dus een pricewatch: Cooler Master Nepton 140XL aangeschaft.

Echter maken de stock fans me té veel lawaai. Ik hoor die zelfs door mijn games heen (met headphone op).
Ik wil dus een vervanger. Nu loop ik zelf al 4 dagen te kijken naar goede fans en kwam uit op deze via HWI:
http://nl.hardware.info/v...ingstabel-02-03-2014-1545
De beste stille casefan lijkt me in deze de thermalright ty-140 te zijn. Dit blijkt ook uit reviews op t.net

Vergeet niet dat het drukverschil in mmH2O te berekenen is met:
P=0.5*rho*v^2 -> Een uitblaassnelheid die 2x zo hoog is zorgt voor een 4x zo groot drukverschil.

Zelf kwam ik dus op:
1) ty-140 (1300 rpm)
2) scythe slip stream (1200 rpm)
3) (voor extra veel luchtverplaatsing: NZXT enthusiast 2000 rpm)

Als ik ga kijken in de PW en check op ervaringen kom ik op:
pricewatch: Gelid Solutions WING 14 UV Blue, 140mm
pricewatch: BitFenix Spectre All White, 140mm
pricewatch: Noiseblocker BlackSilentPro PK-2, 140mm (duur)
pricewatch: Noiseblocker BlackSilentPro PK-3, 140mm
pricewatch: Noiseblocker BlackSilent XK-2, 140mm

Ik draai dus in pushpull, wat zou jij nemen?

Ik heb nog wat reviews bekeken op t interwebs en kwam dit tegen:
http://www.tomshardware.c...9-28-cooling-roundup-2012
Van de interessantste fans heb ik even een excel sheetje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/jxXnH.jpg

Dus voor welke zou jij gaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Frozen op 02-03-2014 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hey Wesley,

Heb je ze niet op je mobo of fan-controller hangen, want op lagere settings zijn die dingen toch gewoon prima stil, zeker tijdens gaming o.i.d. zou je zelfs met een zware OC niet van een stille setting af hoeven te gaan. Ben benieuwd hoe je je die JetFlos hebt aangesloten en ingesteld. Zelfde wat ik met die JetFlo 120's deed, op max is het een straaljager, maar op 1200~ RPM hoor je niets meer en blazen ze nog als een zotte.

Of het geld van 2 nieuwe fans in een controller investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Foritain schreef op zondag 02 maart 2014 @ 18:06:
Hey Wesley,

Heb je ze niet op je mobo of fan-controller hangen, want op lagere settings zijn die dingen toch gewoon prima stil, zeker tijdens gaming o.i.d. zou je zelfs met een zware OC niet van een stille setting af hoeven te gaan. Ben benieuwd hoe je je die JetFlos hebt aangesloten en ingesteld. Zelfde wat ik met die JetFlo 120's deed, op max is het een straaljager, maar op 1200~ RPM hoor je niets meer en blazen ze nog als een zotte.

offtopic:
Dacht ik dat ik van je af was probeer je me nog een fan controller aan te smeren :P :D

De fans zijn nu op idle nog steeds het luidste element in mijn kast en dat vind ik zonde. Goede koeling hoeft niet luid te zijn. Op idle zijn ze het luidste element (nog steeds wel stil maar het kan nog stiller) en onder load gaan ze langzaam naar de 2000rpm. Ze hangen aan mijn mobo (4pin).

Afbeeldingslocatie: http://www.fodrizzle.com/wp-content/uploads/2012/02/Face-in-the-Wind.jpg

Een fancontroller kan, maar dat lost het probleem niet op aangezien deze fans nu op zijn stilst zijn maar nog te luid voor wat ik fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Frozen:
Die formule voor drukverschil, geldt dat voor laminaire of turbulente stromingen?
Als je voor stilte wilt gaan (ik neem aan van wel, je post in dit topic ;) ), dan zou ik geen van de fans nemen van de review van hardwareinfo. Reden: ze zijn niet ècht stil. Een 120mm fan is pas stil (bijna onhoorbaar) bij 600rpm. Bij een 140mm fan zou ik dus eerder aan 500rpm denken, misschien nog iets lager.
Die fans bij hardwareinfo gaan dat niet redden, denk ik.
Deze of deze wel. Ik zou niet uitgaan van de specs, ik hecht daar geen waarde aan.

Ik hecht ook geen waarde aan reviews die bij geluidsmeting niet onder de 20dB gaan. Vroeger (en dan heb ik het over 10 jaar terug) heb ik iets door silentpcreview gekocht, omdat het 20dB produceerde (lager konden ze niet meten). Ik tevreden met het product en met de overtuiging dat 20dB de "heilige" graal was, totdat ik later weer iets kocht wat ook 20dB produceerde maar bij lange na niet zo stil was. De grens van stil ligt voor mij bij 13dB bij SPCR, al ben ik wel een beetje diehard stilte. Ik zie regelmatig reviews van Tweakers.net die als minimum 30dB of zo hebben, waar dan ook 80% van de gereviewde hardware op presteert. Dat betekent voor mij: 20% is sowieso niet goed, van 80% heb ik geen flauw idee.

De review van tomshardware is half werk: ik kan hier niet of nauwelijks mijn fankeuze op baseren. Ze hebben 10 grafieken en nog geen die mij een antwoord geeft op dè vraag: welke ventilator heeft de beste temperatuur/stilte verhouding? Ze proberen het wel, met een idee te geven wat de restricted/unrestricted airflow is, maar dat zijn allemaal theoretische benaderingen. Ze geven daarnaast een grafiek met temperatuur, die wel zinnig is, dat is uiteindelijk wat je wilt weten: hoe koel wordt het?
Dan verderop staat de geluidsproductie, niet onder de 21dB. Jammer, niet stil.

Wat in mijn ogen de enige juiste wijze van meten is, is door vast te stellen of relatieve prestaties verschillen per heatsink. Want: een fan die veel statische druk kan produceren, zal misschien beter werken op een heatsink waarbij de vinnen dicht op elkaar staan en een ventilator die meer airflow produceert dan druk, misschien beter op een heatsink met de vinnen wijd uit elkaar. Stel vast of dat zo is, zo ja:
zorg dat je dit kunt weergeven in je testopstelling, bijvoorbeeld door met drie heatsinks de temperatuur te meten en een profiel te maken. Daarnaast: prestaties worden weergegeven in delta T per dB.
Oftewel: wat is het temperatuursverschil van CPU met omgeving bij een gegeven geproduceerde aantal dB?
Dan hoef je niet te gaan vergelijken met verschillende temperaturen en verschillende dB, dan is maar één factor verschillend.

Je zou voor jezelf trouwens (is erg verhelderend) een tabelletje kunnen maken waarin je opschrijft bij welk toerental de temperatuur van je cpu is. Ik verwacht dat je uiteindelijk maar 10 graden verschil zult hebben. Dat is veel, maar zolang je CPU niet vastloopt, maakt het dan uit of je cpu 70 graden of 80 graden wordt?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nas T schreef op zondag 02 maart 2014 @ 20:01:
@Frozen:
Die formule voor drukverschil, geldt dat voor laminaire of turbulente stromingen?
Als je voor stilte wilt gaan (ik neem aan van wel, je post in dit topic ;) ), dan zou ik geen van de fans nemen van de review van hardwareinfo. Reden: ze zijn niet ècht stil. Een 120mm fan is pas stil (bijna onhoorbaar) bij 600rpm. Bij een 140mm fan zou ik dus eerder aan 500rpm denken, misschien nog iets lager.
Die fans bij hardwareinfo gaan dat niet redden, denk ik.
Deze of deze wel. Ik zou niet uitgaan van de specs, ik hecht daar geen waarde aan.

Ik hecht ook geen waarde aan reviews die bij geluidsmeting niet onder de 20dB gaan. Vroeger (en dan heb ik het over 10 jaar terug) heb ik iets door silentpcreview gekocht, omdat het 20dB produceerde (lager konden ze niet meten). Ik tevreden met het product en met de overtuiging dat 20dB de "heilige" graal was, totdat ik later weer iets kocht wat ook 20dB produceerde maar bij lange na niet zo stil was. De grens van stil ligt voor mij bij 13dB bij SPCR, al ben ik wel een beetje diehard stilte. Ik zie regelmatig reviews van Tweakers.net die als minimum 30dB of zo hebben, waar dan ook 80% van de gereviewde hardware op presteert. Dat betekent voor mij: 20% is sowieso niet goed, van 80% heb ik geen flauw idee.

De review van tomshardware is half werk: ik kan hier niet of nauwelijks mijn fankeuze op baseren. Ze hebben 10 grafieken en nog geen die mij een antwoord geeft op dè vraag: welke ventilator heeft de beste temperatuur/stilte verhouding? Ze proberen het wel, met een idee te geven wat de restricted/unrestricted airflow is, maar dat zijn allemaal theoretische benaderingen. Ze geven daarnaast een grafiek met temperatuur, die wel zinnig is, dat is uiteindelijk wat je wilt weten: hoe koel wordt het?
Dan verderop staat de geluidsproductie, niet onder de 21dB. Jammer, niet stil.

Wat in mijn ogen de enige juiste wijze van meten is, is door vast te stellen of relatieve prestaties verschillen per heatsink. Want: een fan die veel statische druk kan produceren, zal misschien beter werken op een heatsink waarbij de vinnen dicht op elkaar staan en een ventilator die meer airflow produceert dan druk, misschien beter op een heatsink met de vinnen wijd uit elkaar. Stel vast of dat zo is, zo ja:
zorg dat je dit kunt weergeven in je testopstelling, bijvoorbeeld door met drie heatsinks de temperatuur te meten en een profiel te maken. Daarnaast: prestaties worden weergegeven in delta T per dB.
Oftewel: wat is het temperatuursverschil van CPU met omgeving bij een gegeven geproduceerde aantal dB?
Dan hoef je niet te gaan vergelijken met verschillende temperaturen en verschillende dB, dan is maar één factor verschillend.

Je zou voor jezelf trouwens (is erg verhelderend) een tabelletje kunnen maken waarin je opschrijft bij welk toerental de temperatuur van je cpu is. Ik verwacht dat je uiteindelijk maar 10 graden verschil zult hebben. Dat is veel, maar zolang je CPU niet vastloopt, maakt het dan uit of je cpu 70 graden of 80 graden wordt?
Guess what? Ik liet dus net mijn computertje even linxen en deed dat op 1200rpm (lager gaan die stomme fans niet) en 2000 rpm. De verschillen:

1200:
Hoorbaar
fan/pomp piept
Tavg = 72 graden

2000:
Straaljager
geen piep
Tavg = 68 graden.

Een verschil van 4 graden tussen straaljager en normaal. Komt +- wel hiermee overeen: http://www.frostytech.com...cfm?articleid=2751&page=5

Overigens ben ik het met mezelf eens geworden dat ik 1000rpm van mijn fractal design r2's een ''woesh'' vind klinken. 750 vind ik dat je zegt van, wow hij is stil. 500 rpm is waar jij blij van wordt.

Oftewel een fan in de range van 500-1200 rpm zou mooi zijn.
500-1200: pricewatch: Scythe Slip Stream 140XT - 1200RPM, 140mm

Die halen? Het is natuurlijk fijn als ik soms kan switchen tussen doodstil, en wat meer prestatie. 1200 rpm stoort mij absoluut niet tijdens het gamen, maar wel tijdens het leren.

Zo ver ik geleerd heb is deze formule geldig voor alle soort stromingen. Ik heb echter aangenomen dat de stroming incompressible is (dat mag als de stroming onder de 100m/s is) en heb de dichtheid dus op 1,225 gelaten.
Voor meer info: http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/dynpress.html

[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 03-03-2014 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Zal ik 3 van deze bestellen?
pricewatch: Scythe Slip Stream 140XT - 1200RPM, 140mm

Want ik wil wel dat mijn gpu ook wat koeler blijft.
Momenteel wordt dat ding 5 graden warmer dan dat hij was in mijn cooler master cm 690 II advanced.

[ Voor 36% gewijzigd door Frozen op 03-03-2014 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Frozen:

Ik denk wel dat de Scythes een goede keuze zijn. Een goede prijs/kwaliteit verhouding als het gaat om stilte en ze voldoen aan je eisen. Wat betreft de stromingen heb je je huiswerk wel goed gedaan, denk ik. Heb ik nog iets voor je: een laminaire stroming zal in principe een betere stroomsnelheid hebben dan een turbulente, aangezien daarin energie verloren gaat in de turbulentie. Meer is beter, zou je zeggen, maar is het niet zo dat bij een turbulente stroming relatief veel luchtmoleculen dicht bij de warme oppervlaktes komen en zodoende warmte opnemen?
Dit effect wordt bij waterkoeling wel gebruikt. Daarin is pompdruk juist belangrijker dan flow.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nas T schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:19:
@Frozen:

Ik denk wel dat de Scythes een goede keuze zijn. Een goede prijs/kwaliteit verhouding als het gaat om stilte en ze voldoen aan je eisen. Wat betreft de stromingen heb je je huiswerk wel goed gedaan, denk ik. Heb ik nog iets voor je: een laminaire stroming zal in principe een betere stroomsnelheid hebben dan een turbulente, aangezien daarin energie verloren gaat in de turbulentie. Meer is beter, zou je zeggen, maar is het niet zo dat bij een turbulente stroming relatief veel luchtmoleculen dicht bij de warme oppervlaktes komen en zodoende warmte opnemen?
Dit effect wordt bij waterkoeling wel gebruikt. Daarin is pompdruk juist belangrijker dan flow.
Je bent blijkbaar een aerodynamicus? :o
Heb ik nog iets voor je: een laminaire stroming zal in principe een betere stroomsnelheid hebben dan een turbulente, aangezien daarin energie verloren gaat in de turbulentie.
Laminaire stroming wordt door de finnen al snel turbulent. Laminaire stroming is vrij lastig te maken, de lucht die uit een fan komt is 100% zeker turbulent. Dus stel voor pakt een radiator en je zet er een fan op en je laat de fan draaien, dan komt er sowieso een turbulente stroming langs je finnen.

Ik zou wel denken dat een minder turbulente stroming een radiator makkelijker kan passeren aangezien de stroom minder verstoort is en dus meer 1 richting op kan gaan.
Aan de andere kant heeft een hoogturbulente stroming een hogere impuls wat zich makkelijker door een radiator laat persen (gezien het hoge drukverschil aan de kant waar de lucht tegenaan geblaast wordt t.o.v. de andere kant).

Echter is de makkelijkste manier wat grafieken erbij pakken.
Afbeeldingslocatie: http://i.snag.gy/A0JT0.jpg

Ik zie een kwadratisch verband. DBA is de mate voor de hoeveelheid turbulentie, CFM is de mate voor de hoeveelheid stroming.
In het begin is de hoeveelheid turbulentie per hoeveelheid luchtverplaatsing lager dan later. Uiteindelijk neemt de hoeveelheid turbulentie linear toe met de hoeveelheid luchtverplaatsing.

Echter geeft dit denk ik een vertekend beeld. Geluidsdruk is in w/m^2, DB daarentegen de geluidsdruk logaritmisch uitgezet. Bij DB(A) is er een correctie toegevoegd voor de gevoeligheid van het menselijkoor.

Dit is te complex om voor mij als eerstejaars LR studentje te analyseren. Ik ga eens naar een professor schrijven, ik ben namelijk ook wel benieuwd hoe dit zit met kleine fans. Wij hebben tot nu toe alleen maar vleugels gehad.
Meer is beter, zou je zeggen, maar is het niet zo dat bij een turbulente stroming relatief veel luchtmoleculen dicht bij de warme oppervlaktes komen en zodoende warmte opnemen?
Ja, de warmteopname gaat vooral om de hoeveelheid lucht/stof van een ander object die langs een object beweegt. Ik snap niet wat je bedoelt met pompdruk, bedoel je daarmee de druk de de pomp genereert om snelheid van de flow van het water daarmee te regelen? of bedoel je dat de druk in een watergekoeld systeem verhoogd wordt om zo meer moleculen in aanraking te brengen met het koelelement?

Je vraag is eigenlijk: Hoe krijg je meer warmteuitwisseling, met turbulente stroming of met laminaire stroming. Het antwoord:
*Turbulente stroming, de stroming heeft 1, een hogere snelheid, en 2 het ''chaotische'' karakter zorgt ervoor dat er veel contact is met het oppervlak.

Overigens, ik zal een professor mailen. Ik ben benieuwd wat hij zegt namelijk, ik ben nog maar een leek hierin :)

Ik weet al waardoor het komt...
Het is gewoon de benoulli formule voor incompressible flow: P=.5rho*v^2
De CFM = snelheid, de druk is rechtevenredig met de geluidsdruk -> tadaa
Dat het iets meer linear loopt kan te maken hebben met gedeeltelijke loslating.

[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 03-03-2014 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik ben geen aerodynamicus, ik weet het een en ander vanuit de werktuigbouwkunde over stromingsleer. Ik had al een vermoeden dat de luchtstromingen bij een ventilator turbulent waren, omdat er nooit over wordt gesproken. Met pompdruk bedoelde ik wat jij zegt trouwens.

Het niet zuivere karakter zal denk ik door demping komen, misschien door lucht zelf?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nas T schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 05:59:
Ik ben geen aerodynamicus, ik weet het een en ander vanuit de werktuigbouwkunde over stromingsleer. Ik had al een vermoeden dat de luchtstromingen bij een ventilator turbulent waren, omdat er nooit over wordt gesproken. Met pompdruk bedoelde ik wat jij zegt trouwens.

Het niet zuivere karakter zal denk ik door demping komen, misschien door lucht zelf?
Ik heb het gevraagd aan een docent maar hij weet het niet. Ik denk dat ik naar een specialist moet.

[ Voor 9% gewijzigd door Frozen op 04-03-2014 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-09 19:17
Ik wil mijn PC wat stiller gaan maken en daarom ga ik hem over een tijdje overbouwen in de CM Silencio 652 die ik nog heb staan. Nu wil ik hem natuurlijk zo stil mogelijk maken en ik vroeg mij af wat nou goede casefans zijn voor een stille PC die ook koel blijft. Op 't moment zoek ik 1 of 2 fans voor mijn CM Seidon 120V en nog wat voor in de case zelf.

Hebben jullie nog tips of advies voor mij? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BlueFireGaming schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 10:47:
Ik wil mijn PC wat stiller gaan maken en daarom ga ik hem over een tijdje overbouwen in de CM Silencio 652 die ik nog heb staan. Nu wil ik hem natuurlijk zo stil mogelijk maken en ik vroeg mij af wat nou goede casefans zijn voor een stille PC die ook koel blijft. Op 't moment zoek ik 1 of 2 fans voor mijn CM Seidon 120V en nog wat voor in de case zelf.

Hebben jullie nog tips of advies voor mij? :)
Wat is de rest van je systeem? Waar ik benieuwd naar ben is:
  • CPU + koeler
  • GPU + koeler
  • PSU
  • HDD
Voor de rest: wat heb je voor ventilatoren in je kast zitten en hoe ervaar je het geluid van ze?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Nas T schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 11:58:
[...]

Wat is de rest van je systeem? Waar ik benieuwd naar ben is:
  • CPU + koeler
  • GPU + koeler
  • PSU
  • HDD
Voor de rest: wat heb je voor ventilatoren in je kast zitten en hoe ervaar je het geluid van ze?
Was ik helemaal vergeten te melden... :P(heb alles er meteen maar even ingezet, heb ik nog een handig lijstje voor mezelf als ik het nodig heb op het forum)

Verder heb ik nog 3 Cooler Master JetFlo 120mm fans geïnstalleerd...
Volgens mij maakt de GPU in verhouding de meeste lawaai, ik weet niet wat daar aan te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik zal je wat vertellen, het is die seidon die zo veel geluid maakt i.c.m. je jetflo's. Die msi kaart is over het algemeen vrij stil.

Die jetflo's draaien maximaal 2000 rpm, dat zijn dus echte straaljagers: pricewatch: Cooler Master JetFlo geen led, 120mm

Eén goede 1200 rpm zou genoeg moeten zijn om je seidon te koelen: pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12LM-P, 120mm

Vervolgens kan je nog 1 of 2 800 rpm's toevoegen om je airflow een beetje te structureren.
pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Ik weet dat de JetFlo's heel luidruchtig kunnen zijn. Deze zitten er nog in van een review en ik ben een beetje te lui om ze eruit te halen...
Wat betreft de GPU. Ik heb hem via de software op het laagst mogelijke draaien (30%) en ik vind hem niet stil hoor. Kan ook wel aan mij liggen misschien. :P

Zal nog eens kijken naar de fans, zou misschien ook nog een met (blauwe) LED willen hebben. Waar moet je eigenlijk naar kijken voor een rad- of casefan? Wat is genoeg CFM enzo?

[ Voor 6% gewijzigd door BlueFireGaming op 06-03-2014 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Die GPU ligt denk ik niet aan jou, die zou ik er ook zeker uithalen. Voor de Seidon zou je inderdaad de Scythe Slipstreams kunnen nemen, zoals Frozen voorstelt.
Je moet nergens naar kijken als je zoekt naar fans, toerental valt weinig over te liegen, CFM en dB des te meer. Daar zit héél veel variatie in.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Is er geen koeler die je op de GPU kan zetten i.p.v. de MSI koeler (hoe zit dat trouwens met de garantie dan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

BlueFireGaming schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 08:30:
Is er geen koeler die je op de GPU kan zetten i.p.v. de MSI koeler (hoe zit dat trouwens met de garantie dan)?
Ja: gelid en arctic hebben er een paar.
garantie: zo lang je niets permanents doet (heatsinks vastlijmen aan ram, stickertje met waranty void slopen) en je dus de oude koeler er weer op kan zetten is er geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Frozen schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 11:35:
[...]

Ja: gelid en arctic hebben er een paar.
garantie: zo lang je niets permanents doet (heatsinks vastlijmen aan ram, stickertje met waranty void slopen) en je dus de oude koeler er weer op kan zetten is er geen probleem
Valt ook wel weer mee. Zolang je maar geen modificaties doet die het product defect maken of waarmee het niet meer (eenvoudig) als nieuw kan worden verkocht, is er weinig aan te merken.
Als je bijvoorbeeld om wat voor reden dat ook (per ongeluk) het stickertje warranty void weg weet te krijgen, dat maakt niet het product automatisch defect en zul je gewoon recht op garantie hebben, mocht het nodig zijn.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nas T schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 14:34:
[...]

Valt ook wel weer mee. Zolang je maar geen modificaties doet die het product defect maken of waarmee het niet meer (eenvoudig) als nieuw kan worden verkocht, is er weinig aan te merken.
Als je bijvoorbeeld om wat voor reden dat ook (per ongeluk) het stickertje warranty void weg weet te krijgen, dat maakt niet het product automatisch defect en zul je gewoon recht op garantie hebben, mocht het nodig zijn.
Het stickertje is dan misschien overdreven, maar het vastlijmen van heatsinks aan het ram laat je wel je garantie verliezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
En stel dat hij dan kapot gaat later kan je gewoon de originele koeler erop zetten, of hoeft dat ook zelfs niet?
Hebben jullie daar nog tips voor, want dan zal ik daar eerst naar gaan kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

@Nas T

Herinner je je deze nog?
Foritain schreef op zondag 02 maart 2014 @ 18:06:
Hey Wesley,

Nu: productreview: Cooler Master Nepton 140XL review door Frozen

De koeler is een echte aanrader met 2x Scythe 1200 rpm fans.

Wat ik wilde weten he, is het mogelijk om een pomp van een koeler zoals de nepton aan te sturen met het mobo? Want de pomp draait nu op 7200rpm volgens het bios, maar ik vind dat hij wel lager mag draaien.
Ik wil eigenlijk een soort van PWM op deze pomp, is dat mogelijk?

[ Voor 13% gewijzigd door Frozen op 08-03-2014 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 11:58
Vandaag bezig geweest om mijn pc een stuk stiller te maken, Gaat om een Antec Ninehundred kast voorzien van 2x120 front, 1x120 back en 1x200 top fan.

Tijdje geleden de hardware binnen in vernieuwd en begon me met de dag meer aan het geluid te storen.

Heb een Asrock 970 extreme 3 2.- mobo, beschikt over genoeg 3pin aansluitingen voor fans.
Amd FX6300 cpu en een Saphire R9 270x Gpu.

De Cpu koeler heb ik gelaten voor wat het is, voldeed altijd al aan de verwachtingen en ook lekker stil, staat een CM Hyper 212 Evo op.

De standaard Antec fans heb ik vervangen voor deze puppy's

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/1585s1x.jpg

Be Quiet pure wings 2, Niet de goedkoopste maar wel goede prestaties en ook geleverd met genoeg accesoires.
En vooral goede kwaliteit.

Zoals eerder vermeld heb ik er nu 2 van 120 mm aan de voorkant als inlaat, ze zitten op 2 quick change hdd cases.

Een daarvan is leeg dus de koude lucht stroomt zo de kast in, Een tweede is voorzien van 3 hdd's. welke overigens amper warmte generen.
Wel heb ik deze bovenin mijn kast geplaatst zodat de eventueel warme lucht direct via de 200 mm top fan de kast verlaat. En de koude lucht onder naar de Gpu en Cpu gaan.

De derde fan zit aan de achterkant, vlak achter het radiatorblok van de Cpu koeler, er was op de CM Hyper nog plek voor een tweede fan zodat er een push pull situatie gemaakt kon worden, maar door de uitlaat fan in mijn kast heb ik dat al en zou nog een fan zwaar overbodig zijn.

Eventueel zou ik zelfs nog een fan in het zijpaneel kunnen plaatsen, maar met de huidige stats is dat bij lange na niet nodig.

Hier de temps bij idle gebruik en een beetje browsen, Fans via Bios op level 5 van 9 laten draaien, wat neerkomt op 850 rpm, vrijwel niet op te merken kwa geluid.

Idle Gpu 25 graden Cpu 28.5

Load, onder benchmark of BF4 op ultra 4xAA 1920x1080
Gpu 58 Cpu 40 Graden.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2iu5fd0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/1zl5476.jpg

Al met al zeer tevreden met het resultaat, op het gebied van koeling is de temperatuur gelijk gebleven maar met minder rpm, en het geluid is gewoon enorm afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

akaQ schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 20:24:
Vandaag bezig geweest om mijn pc een stuk stiller te maken, Gaat om een Antec Ninehundred kast voorzien van 2x120 front, 1x120 back en 1x200 top fan.

Tijdje geleden de hardware binnen in vernieuwd en begon me met de dag meer aan het geluid te storen.

Heb een Asrock 970 extreme 3 2.- mobo, beschikt over genoeg 3pin aansluitingen voor fans.
Amd FX6300 cpu en een Saphire R9 270x Gpu.

De Cpu koeler heb ik gelaten voor wat het is, voldeed altijd al aan de verwachtingen en ook lekker stil, staat een CM Hyper 212 Evo op.

De standaard Antec fans heb ik vervangen voor deze puppy's

[afbeelding]

Be Quiet pure wings 2, Niet de goedkoopste maar wel goede prestaties en ook geleverd met genoeg accesoires.
En vooral goede kwaliteit.

Zoals eerder vermeld heb ik er nu 2 van 120 mm aan de voorkant als inlaat, ze zitten op 2 quick change hdd cases.

Een daarvan is leeg dus de koude lucht stroomt zo de kast in, Een tweede is voorzien van 3 hdd's. welke overigens amper warmte generen.
Wel heb ik deze bovenin mijn kast geplaatst zodat de eventueel warme lucht direct via de 200 mm top fan de kast verlaat. En de koude lucht onder naar de Gpu en Cpu gaan.

De derde fan zit aan de achterkant, vlak achter het radiatorblok van de Cpu koeler, er was op de CM Hyper nog plek voor een tweede fan zodat er een push pull situatie gemaakt kon worden, maar door de uitlaat fan in mijn kast heb ik dat al en zou nog een fan zwaar overbodig zijn.

Eventueel zou ik zelfs nog een fan in het zijpaneel kunnen plaatsen, maar met de huidige stats is dat bij lange na niet nodig.

Hier de temps bij idle gebruik en een beetje browsen, Fans via Bios op level 5 van 9 laten draaien, wat neerkomt op 850 rpm, vrijwel niet op te merken kwa geluid.

Idle Gpu 25 graden Cpu 28.5

Load, onder benchmark of BF4 op ultra 4xAA 1920x1080
Gpu 58 Cpu 40 Graden.

[afbeelding]

[afbeelding]

Al met al zeer tevreden met het resultaat, op het gebied van koeling is de temperatuur gelijk gebleven maar met minder rpm, en het geluid is gewoon enorm afgenomen.
Zou je daar niet een paar fingerguards voor zetten? Ziet er pijnlijk uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 11:58
Thrackan schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:51:
[...]

Zou je daar niet een paar fingerguards voor zetten? Ziet er pijnlijk uit :)
Zitten nog roosters met stoffilter voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:53
Heb dit weekend een Hydro H100i gemonteerd.

De standaard fans zijn vervangen door 2x Corsair SP120 Quiet.
Deze hangen onder de radiator en staan dus op push. Ze zitten, net als alle andere fans, aangesloten op een fancontroller.

Andere fans: 2x Enermax Vegas trio 120mm (intake voorkant) en 1x Enermax Vegas 120mm (outtake achterkant).

Processor is een PhenomII 965 overgeklokt met 15%.

Core temperatuur kwam met 15min stresstest en alle fans op 7v (laagste stand fancontroller) op max 42c.
Core temperatuur kwam met 15min stresstest en alle fans op 12v (hoogste stand fancontroller) op max 40c.
Core temperatuur kwam met 60min gamen en alle fans op 7v niet boven de 36c.

Denk dus dat ik kies voor minder geluid - en dus alle fans op laag laat staan.

Als ik puur naar geluid kijk, moeten de Vegas Trio fans ook nog vervangen worden - wat een herrie maken die dingen, zelfs op 7v.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-09 13:47
Ik erger me sinds enige weken enorm aan het geluid wat mijn systeempje maakt, naar mijn idee zijn de casefans en de cpukoelfan de grootste boosdoeners.

Nu zat ik te kijken om nieuwe fans te plaatsen, maar ik dacht dat het slim zou zijn om eerst eens te vragen of het niet aan de kast kan liggen (relatief goedkoop kastje).

Heeft iemand een tip voor bepaalde fans 2 case en 1 of 2 voor het koelblok?
Of moet de kast vervangen worden voor een ander?

De harde schijf is inmiddels vervangen voor een SSD, de HDD draait alleen op het moment dat ik grotere bestanden gebruik, verder staat deze Idle.

De rest van de hardware wordt waarschijnlijk tegen de tijd dat DX12 op de markt komt vervangen, op dit moment draait het nog alles wat het moet draaien.

Front 140mm fan, achter 120mm, koelblok nu 1x 120mm, allemaal standaard fans.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock 870 Extreme3 R2.0€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD6950 Dual Fan 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Lancool PC-K58 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Konig HDMI 1.4 Kabel, 2,5m€ 6,45€ 6,45
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 80,74€ 80,74
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 87,19

[ Voor 5% gewijzigd door Ardj op 25-03-2014 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Ardj schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 16:17:
Ik erger me sinds enige weken enorm aan het geluid wat mijn systeempje maakt, naar mijn idee zijn de casefans en de cpukoelfan de grootste boosdoeners.

Nu zat ik te kijken om nieuwe fans te plaatsen, maar ik dacht dat het slim zou zijn om eerst eens te vragen of het niet aan de kast kan liggen (relatief goedkoop kastje).

Heeft iemand een tip voor bepaalde fans 2 case en 1 of 2 voor het koelblok?
Of moet de kast vervangen worden voor een ander?

De harde schijf is inmiddels vervangen voor een SSD, de HDD draait alleen op het moment dat ik grotere bestanden gebruik, verder staat deze Idle.

De rest van de hardware wordt waarschijnlijk tegen de tijd dat DX12 op de markt komt vervangen, op dit moment draait het nog alles wat het moet draaien.

Front 140mm fan, achter 120mm, koelblok nu 1x 120mm, allemaal standaard fans.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock 870 Extreme3 R2.0€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD6950 Dual Fan 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Lancool PC-K58 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Konig HDMI 1.4 Kabel, 2,5m€ 6,45€ 6,45
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 80,74€ 80,74
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 87,19
Je setup is wel redelijk gelijk aan de mijne. Heb nu lekker stille waterkoeling, maar ook met luchtkoeling is dit eenvoudig te doen. Zelfs een overgeklokte 965 processor blijft relatief makkelijk te koelen. Ik heb nu 20% OC en hij komt bij stressen niet boven de 45 graden. Dat met enkel een paar fans op 800rpm.

De vragen bij jou zijn dan ook: wanneer maakt hij veel herrie en wie is de boosdoener.
Dat laatste is eenvoudig te testen: open de kast als hij aan staat en houd voorzichtig een vinger tegen een fan. Storende geluid opeens weg? -> oorzaak. Let wel op dat niet iedere fan zichzelf weer kan starten hierna, dus geef ze even een zetje als ze stil blijven staan.

Zodra hij bij gamen veel geluid gaat maken, zou je de GPU aan kunnen wijzen.

Op het gebied van casefans is er redelijk wat te winnen, vind ik zelf. En je Mugen is natuurlijk uit te voeren met twee stille 120 fans (als je daar ruimte voor hebt). Want 2x 1000rpm fan (stil) is misschien wel net zo goed qua koeling als een 1x 2400rpm (die hoor je wel).

Verder kun je er voor kiezen om je huidige casefans via een 7v reduceer kabeltje op halve snelheid laten lopen, of ze via de BIOS op een lagere snelheid te plaatsen..of eventueel zelfs een fancontroller er tussen zetten om zelf te bepalen wanneer er meer koeling nodig is.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Ardj:
Je kunt ook even opschrijven waar welke fan je hebt zitten en met welke snelheid deze draait.
Je kunt via het bios/uefi bij hardware monitoring vaak zien wat de snelheden zijn van een ventilator. Als je niet weet welke ventilator het is, dan vertraag je hem handmatig en kijk je welke snelheid reageert.
In windows zou je evt. kunnen werken met software van ASrock.

Je hebt als ik me niet vergis de volgende herrieschoppers:
CPU-fan
GPU-fans (snelheid zul je misschien moeten achterhalen met software voor je videokaart)
Casefan front
Casefan achter
PSU (snelheid waarschijnlijk niet te achterhalen).

Ik ga er van uit dat een 120mm fan bij 800rpm redelijk stil is, voor een 140mm fan zou ik 600 of 500rpm aanhouden. De kleine ventilatoren van je grafische kaart zou ik ergens rond de 1000rpm schatten.
Als dat niet te realiseren is, dan zul je inderdaad fans moeten vervangen, evt de GPU-koeler en/of PSU.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
Ik ben nu niet thuis, maar zal straks eens kijken op wat voor snelheid alles draait.
Heb wel in m'n bios al de fans al als streefniveau op 1 gezet, en op 38 graden (uit mn hoofd gezegd).

Naar mijn idee maakt de pc gewoon constant veel lawaai, helemaal als ik het vergelijk met de Node die beneden staat (al heeft die geen videokaart, dus dat scheelt weer lawaai van 2 fans).

Hoeveel kost waterkoeling meer tov nieuwe fans? En is dit weer bruikbaar als ik met een maand of 10 een nieuwe setup neer zet?

Zijn de snelheden van de GPU-fans ook aan te passen of is dat gevaarlijk terrein?
De PSU lijkt me niet heel waarschijnlijk dat dit de boosdoener is, tenzij de modulaire versie ervan ineens een stuk stiller is (deze zit in de mini-pc beneden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ardj schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:20:
Ik ben nu niet thuis, maar zal straks eens kijken op wat voor snelheid alles draait.
Heb wel in m'n bios al de fans al als streefniveau op 1 gezet, en op 38 graden (uit mn hoofd gezegd).

Naar mijn idee maakt de pc gewoon constant veel lawaai, helemaal als ik het vergelijk met de Node die beneden staat (al heeft die geen videokaart, dus dat scheelt weer lawaai van 2 fans).

Hoeveel kost waterkoeling meer tov nieuwe fans? En is dit weer bruikbaar als ik met een maand of 10 een nieuwe setup neer zet?

Zijn de snelheden van de GPU-fans ook aan te passen of is dat gevaarlijk terrein?
De PSU lijkt me niet heel waarschijnlijk dat dit de boosdoener is, tenzij de modulaire versie ervan ineens een stuk stiller is (deze zit in de mini-pc beneden)
Waterkoeling kost véél meer, begin te denken aan €100 voor een el cheapo set (voor alleen CPU) tot €200+ voor een fatsoenlijke set die ook GPU koelt. En niet zomaar herbruikbaar.
38 graden is héél laag. Als streeftemperatuur zou ik al boven de 50 graden zitten. GPU-fans zijn misschien aan te passen, afhankelijk van welk merk (ik weet niet welke wel of niet). Vaak is er niet meer in te stellen als "stil", "performance", etc.
Grote kans bestaat dat je CPU-koeler hard gaat werken om die 38 graden te halen, anders zou het denk ik, aan je verhaal te horen, de casefans/gpu zijn.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Nas T schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 20:38:
[...]

Waterkoeling kost véél meer, begin te denken aan €100 voor een el cheapo set (voor alleen CPU) tot €200+ voor een fatsoenlijke set die ook GPU koelt. En niet zomaar herbruikbaar.
38 graden is héél laag. Als streeftemperatuur zou ik al boven de 50 graden zitten. GPU-fans zijn misschien aan te passen, afhankelijk van welk merk (ik weet niet welke wel of niet). Vaak is er niet meer in te stellen als "stil", "performance", etc.
Grote kans bestaat dat je CPU-koeler hard gaat werken om die 38 graden te halen, anders zou het denk ik, aan je verhaal te horen, de casefans/gpu zijn.
Waterkoeling kan al vanaf +/- €40 voor een all-in-one setje voor de CPU. Voor de die-hard waterkoel fan is dat el-cheapo, maar in de praktijk is het net zo goed (let op: ik zeg expres niet beter) dan een high end luchtkoeler. En je zit dus niet met een enorm blok metaal in de vorm van een luchtkoeler in je kast.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Ardj schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:20:

Naar mijn mening mag de temperatuur wat je als streeftemperatuur neer hebt gezet - wel iets hoger oplopen, 45c ofzo.

Waterkoeling als in een all-in-one setje kán goedkoop, maar het is echt niet een revolutie op het gebied van geluid/temp in je pc. Je kunt ze meestal wel goed meenemen naar een ander systeem..de brackets zijn vaak gelijk (AM2 = AM3 = AM3+).

De videokaart gaat normaal gesproken alleen hoorbaar zijn tijdens gamen. Hoor je gewoon altijd herrie, dan zou ik de GPU met rust laten. Er zijn wel enkele programma's waarmee je de instellingen op je GPU aan kunt passen, zoals MSI Afterburner.

Zelfde met de PSU, die zal niet snel de boosdoener zijn. Volledig modulair heeft geen effect op het geluid. ´Hybride´ heeft dat wel, dan gaan de fans pas boven een bepaalde temp aan. Kost ook wat...

Betere casefans zullen waarschijnlijk het meeste nut hebben. Hoeft niet perse meteen €20 per stuk te zijn, er komt regelmatig wat leuks voorbij in Vraag & Aanbod.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
Nas T schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 20:38:
[...]

200 euro is dan zelfbouw waarschijnlijk? Lijkt me wel leuk vanwege het tweakgehalte, maar als dan maar 100 euro aan onderdelen herbruikbaar is, is 't wat zonde voor die paar maanden..
X-Kiwi schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 23:48:
[...]

Naar mijn mening mag de temperatuur wat je als streeftemperatuur neer hebt gezet - wel iets hoger oplopen, 45c ofzo.

Waterkoeling als in een all-in-one setje kán goedkoop, maar het is echt niet een revolutie op het gebied van geluid/temp in je pc. Je kunt ze meestal wel goed meenemen naar een ander systeem..de brackets zijn vaak gelijk (AM2 = AM3 = AM3+).

De videokaart gaat normaal gesproken alleen hoorbaar zijn tijdens gamen. Hoor je gewoon altijd herrie, dan zou ik de GPU met rust laten. Er zijn wel enkele programma's waarmee je de instellingen op je GPU aan kunt passen, zoals MSI Afterburner.

Zelfde met de PSU, die zal niet snel de boosdoener zijn. Volledig modulair heeft geen effect op het geluid. ´Hybride´ heeft dat wel, dan gaan de fans pas boven een bepaalde temp aan. Kost ook wat...

Betere casefans zullen waarschijnlijk het meeste nut hebben. Hoeft niet perse meteen €20 per stuk te zijn, er komt regelmatig wat leuks voorbij in Vraag & Aanbod.
Ga ik eens beginnen met die 45 graden te zetten in plaats van de 38. Waarschijnlijk zou dat al wel wat moeten schelen.

Wat voor fans raad je dan aan? Noctua's, CM Jet Flo's, BeQuiet of iets in die richting?
Om nu 100 euro aan een CPU-koeler uit te geven die misschien niet eens meer compatible is met m'n volgende build is wat zonde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Waterkoeling is niet heilig. Ik heb een tijdje waterkoeling gehad (zelfbouw), dat was niet echt een succes.
Had veel problemen ermee, vervelendste waren het resoneren van de pomp en het ?verdampen? van water, ik moest wekelijks misschien wel 50ml bijvullen.
Daarbij: het heeft geen drol zin als het gaat om stilte. Of je moet een >2 GPU opstelling hebben.
Ik ben na het avontuur met waterkoeling weer terug op luchtkoeling (heatpipes werden toen gemeengoed) en toen was alles prima te koelen.

Als fans is er vanalles te vinden, Nexus, Scythe en Noctua schijnen zeer goed te zijn. Ik hou het altijd bij Scythe's, deze zijn me nooit tegengevallen en redelijk goedkoop. Heb nu ook één Nexus liggen, maar die gaat ratelen als het warm wordt. Noctua heb ik geen ervaring mee, dat is me te duur.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
Nas T schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 12:55:
Waterkoeling is niet heilig. Ik heb een tijdje waterkoeling gehad (zelfbouw), dat was niet echt een succes.
Had veel problemen ermee, vervelendste waren het resoneren van de pomp en het ?verdampen? van water, ik moest wekelijks misschien wel 50ml bijvullen.
Daarbij: het heeft geen drol zin als het gaat om stilte. Of je moet een >2 GPU opstelling hebben.
Ik ben na het avontuur met waterkoeling weer terug op luchtkoeling (heatpipes werden toen gemeengoed) en toen was alles prima te koelen.

Als fans is er vanalles te vinden, Nexus, Scythe en Noctua schijnen zeer goed te zijn. Ik hou het altijd bij Scythe's, deze zijn me nooit tegengevallen en redelijk goedkoop. Heb nu ook één Nexus liggen, maar die gaat ratelen als het warm wordt. Noctua heb ik geen ervaring mee, dat is me te duur.
Datzelfde hoorde ik van het weekend van een vriend die het ook had gedaan, met als resultaat dat die enkele honderden euro's verder was, met nul resultaat. Ik houd het voorlopig dus bij luchtkoeling.

Bedankt! Ik vond in de V&A wat noctua's voor een leuk prijsje en ook nog precies in de goede maten :)
Ik had 1 fan die niet goed weergeven werd in m'n speedfan (0rpm), dus ik heb de kast eens opengemaakt, fan op een andere chassisfan-aansluiting gezet, waarop die ineens de helft minder herrie maakte 8)7 Maar goed, Lian-Li fans klinken uberhaupt niet prettig, dus ik ben wel blij met m'n noctua's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:26
Hey, ik heb het in corewillem in "Aankoop processorkoeler" al gevraagd, maar omdat hier veel mensen specifiek voor stilte zitten stel ik men vraag hier nogmaals maar dan in het kort. Wat is de stilste cpu koeler die ik kan krijgen voor 30-40 eurovoor socket 1155 het mag ook 2dehands.

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wat had je zelf al gevonden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
corewillem schreef op woensdag 02 april 2014 @ 23:09:
Hey, ik heb het in corewillem in "Aankoop processorkoeler" al gevraagd, maar omdat hier veel mensen specifiek voor stilte zitten stel ik men vraag hier nogmaals maar dan in het kort. Wat is de stilste cpu koeler die ik kan krijgen voor 30-40 eurovoor socket 1155 het mag ook 2dehands.

Alvast bedankt !
Elke koeler in die prijsklasse, mits je hem zonder ventilator gebruikt...
Wat zijn je eisen qua prestaties? Welk moederbord heb je? Welke CPU?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
Even van topic gekopieerd :
Hey,

Omdat ik mijn pc zo stil mogelijk wil maken denk ik er over om een nieuwe processorkoeler te kopen. Omdat ik mijn systeem nu zo stil mogelijk wil houden past een corsair hydro h55 niet meer in mijn set-up. Ik wil nu eerst mijn cpu koeler vervangen en in een later stadium mijn grafische kaart en voeding. Hieronder zie je mijn systeem zoals het er nu ongeveer uit ziet. Er zit ook een 1tb hdd in die ik niet vind in de pricewatch. Mijn budget ligt rond de 30 a 40 euro inclusief verzenden naar Belgie. Dit mag zowel nieuw als 2dehands zijn. Waar ik ook aan twijfel is of bij een grote koeler zoals de mugen mijn ram latjes nog passen. Voor de duidelijkheid : stilte gaat boven temps, maar wil niet dat men processor tijdens lange belasting oververhit. Een lichte overclock zou leuk zijn, maar is zeker niet noodzakelijk.

Ik dacht zelf aan een van de volgende koelers :

Scythe Mugen 4 PCGH Edition al heb ik gehoord dat de installatie van de mugen koelers niet simpel is. Hierdoor heeft deze niet mijn voorkeur.

Noctua NH-U9B SE2 Noctua staat bekend als een goed merk en is voor een goede 35 2dehands te krijgen

Cooler Master Hyper 212 EVO goedkoop nieuw te krijgen en past goed in budget.

In het topic is mij ook de gelid aangeraden. Deze kwam tot nu toe als beste uit de bus, maar is er een nog stillere koeler ?
Welke koelers raden jullie aan ? Kijk ik toevallig over een geweldige stille koeler ?

Alvast bedankt voor jullie hulp !

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P67A-D3-B3€ 0,-€ 0,-
1Club3D HD6870€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 92,55€ 92,55
1Corsair Hydro H55€ 53,-€ 53,-
1Nexus Real Silent Fan, 120mm€ 7,26€ 7,26
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 66,50€ 66,50
1OCZ StealthXStream II 600W€ 69,66€ 69,66
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 288,97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Hyper 212 EVO, fan evt vervangen door bijvoorbeeld deze. Deze is nieuw lekker goedkoop en prima voor jouw setup. Anders kijken wat de goedkoopste koeler is, ik denk dat elke koeler met heatpipes voldoende is.
Ik zou eerder twijfelen aan je GPU (onder load). Ik denk niet dat deze stil is (volgens mij bestaat er geen GPU die met actieve koeler onder load stil is), maar dan ben je al snel behoorlijk wat kwijt.

[ Voor 57% gewijzigd door Nas T op 03-04-2014 17:09 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nas T schreef op donderdag 03 april 2014 @ 17:06:
Hyper 212 EVO, fan evt vervangen door bijvoorbeeld deze. Deze is nieuw lekker goedkoop en prima voor jouw setup. Anders kijken wat de goedkoopste koeler is, ik denk dat elke koeler met heatpipes voldoende is.
Ik zou eerder twijfelen aan je GPU (onder load). Ik denk niet dat deze stil is (volgens mij bestaat er geen GPU die met actieve koeler onder load stil is), maar dan ben je al snel behoorlijk wat kwijt.
Ohhhh jawel!
Asus r9 280x dcII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
Bedankt, is deze setup stiller (vooral in idle) dan een gellid Tranquillo ?De gpu word in een later stadium vervangen, maar wil dus ineens echt stil gaan met cpu zodat wanneer ik naar een stille voeding en gpu ga deze niet echt hoorbaar gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
corewillem schreef op donderdag 03 april 2014 @ 17:18:
[...]

Bedankt, is deze setup stiller (vooral in idle) dan een gellid Tranquillo ?De gpu word in een later stadium vervangen, maar wil dus ineens echt stil gaan met cpu zodat wanneer ik naar een stille voeding en gpu ga deze niet echt hoorbaar gaat zijn.
Misschien. Ik ga eigenlijk altijd voor een koeler met losse ventilator. Mocht je geen losse ventilator willen kopen, dan zou ik eens kijken of je de ventilator die erbij zit rond/onder de 1.000rpm (120mm) gaat krijgen. Dan wordt het pas stil. Ik heb de ventilators op mijn cpu rond de 700rpm draaien, 800rpm max.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
Okay, dan bekijk ik morgen nog eens rustig de opties na, de koeler + fan die je me een paar posts Geleden aanrade in combinatie met die 800 rpm fan zou lekker stil moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
corewillem schreef op donderdag 03 april 2014 @ 23:25:
Okay, dan bekijk ik morgen nog eens rustig de opties na, de koeler + fan die je me een paar posts Geleden aanrade in combinatie met die 800 rpm fan zou lekker stil moeten zijn?
Volgens mij elke koeler met een 120mm 800rpm fan.
Mijn motto is altijd: is het koel, dan is het koel. Ik kijk nooit naar temperatuur: draait het, dan draait het.
Een chip werkt niet beter als deze niet boven de 60 graden uit komt in plaats van 80 graden.
Ik heb hier thuis al getest met cpu op +80 graden en gpu op 98 (waarschijnlijk warmer, de grafiek clipte).
Het spul draait er nu niet minder om, zelfs niet na een keer of tien te zijn vastgelopen tijdens stresstesten.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

@nas, maar jij bent dan ook wel het extreme geval :)
@corewillem koop lekker een 1200 rpm fannetje en zet hem erop. Das meer dan genoeg en deze is nog redelijk stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
Frozen schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 12:08:
@nas, maar jij bent dan ook wel het extreme geval :)
@corewillem koop lekker een 1200 rpm fannetje en zet hem erop. Das meer dan genoeg en deze is nog redelijk stil.
Welke zou jij dan aanraden ?
be quiet! Dark Rock Advanced C1 word het, ik ga deze kopen en dan steek ik indien nodig een stillere fan. Ik hoop deze lekker 2dehands op de kop te kunne tikken.

[ Voor 29% gewijzigd door corewillem op 04-04-2014 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

corewillem schreef op donderdag 03 april 2014 @ 08:06:
Scythe Mugen 4 PCGH Edition al heb ik gehoord dat de installatie van de mugen koelers niet simpel is. Hierdoor heeft deze niet mijn voorkeur.
Dat kwam vroeger door de push pins, maar ik zie dat ze verstandig zijn geworden en alles gewoon met behulp van schroeven/bouten vast wordt gezet : http://www.scythe-eu.com/...-cooler/mugen-4-pcgh.html
Daar is niks engs aan dus gewoon gaan met die banaan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

corewillem schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 14:00:
[...]

Welke zou jij dan aanraden ?
be quiet! Dark Rock Advanced C1 word het, ik ga deze kopen en dan steek ik indien nodig een stillere fan. Ik hoop deze lekker 2dehands op de kop te kunne tikken.
V&A aangeboden: be quiet! Dark Rock Advanced C1
Deze is niet slecht bied er 35 euro op en je mag em waarschijnlijk meenemen. De 1500rpm fan is ook nog wel te harden.

[ Voor 4% gewijzigd door Frozen op 05-04-2014 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Frozen schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 01:36:
[...]

V&A aangeboden: be quiet! Dark Rock Advanced C1
Deze is niet slecht bied er 35 euro op en je mag em waarschijnlijk meenemen. De 1500rpm fan is ook nog wel te harden.
Hier zie je hoe de Dark Rock C1 presteert tegenover de Noctua NH-D14.
Hier zie je hoe de NH-D14 presteert tegenover de Scythe Mugen 4.
De Mugen 4 presteert dus beter dan de be quiet en dat voor een nieuwprijs die overeenkomt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nas T schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 19:24:
[...]

Hier zie je hoe de Dark Rock C1 presteert tegenover de Noctua NH-D14.
Hier zie je hoe de NH-D14 presteert tegenover de Scythe Mugen 4.
De Mugen 4 presteert dus beter dan de be quiet en dat voor een nieuwprijs die overeenkomt.
Hmm overigens vind ik zelf deze website een stuk beter dan HWi:
http://www.frostytech.com...cfm?articleid=2752&page=5

De mugen 4 is in ieder geval een stuk stiller dan die smerige noctua :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik zit net wat na te lezen en eigenlijk is dit geen gek idee :
Frozen schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 12:08:
Mooi te combineren met deze tip :
fan evt vervangen door bijvoorbeeld deze. Deze is nieuw lekker goedkoop en prima voor jouw setup.
Dan ben je er ook wat betreft stilte IMHO :)

Vergeet niet gelijk je radiateur goed stofvrij te maken !! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

nero355 schreef op zondag 06 april 2014 @ 01:37:
Ik zit net wat na te lezen en eigenlijk is dit geen gek idee :

[...]

Mooi te combineren met deze tip :

[...]

Dan ben je er ook wat betreft stilte IMHO :)

Vergeet niet gelijk je radiateur goed stofvrij te maken !! ;)
Ik was gewoon voor een 2x 800rpm scythe mugen 4 pcgh editie gegaan.
Stil en koelt goed.

Nou kom op Nas T. Pak de 4000e reactie in je eigen topic. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Frozen op 06-04-2014 02:00 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!