De BeQuiet fan presteert erg goed in de roundups, vandaar dat ik het over het "hogere segment" had.Nas T schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:07:
[...]
Je hoeft niks te knippen om te laten werken, en volgens mij is een fan uit het "hogere segment" erg vaag. Ik zou voor een Scythe of Nexus fan gaan. Ik denk dat je erg veel kan winnen met het vervangen van je ventilator, al blijft het tricky. Als jij veel watts vraagt van een onzuinige PSU, dan vraag ik me af of je daar een 500rpm fan op moet zetten...
Ik zou uitzoeken in welke 80+ categorie je voeding valt en probeert uit te zoeken op welke snelheden je huidige ventilator draait en hoe je ventilator aangestuurd wordt (bijvoorbeeld 12 volt/7 volt).
De Scythe Gentle Typhoon 1450RPM lijkt ook een prima oplossing, hij kost wat meer maar is ongeveer even stil als de BeQuiet die ik had gevonden(als ik diverse roundups mag geloven) en de ball bearing schijnt ook langer mee te gaan dan een "liquid dynamic" bearing. (duurzaamheid is belangrijk, ik hoop nog zo'n 10 jaar met deze kast + PSU te doen)
Bij idle gebruik(~80W, grootste deel van de tijd) is de efficiëntie van mijn PSU ongeveer 83%, bij piekbelasting(~350W) 85%. De PC heeft een prima airflow, hete lucht van de CPU/GPU hoeft er niet via de voeding uit. Ik denk dus dat warmte in de PSU geen probleem wordt met fans die het zo goed doen kwa airflow/geluid in de reviews?
Ik heb begrepen dat de snelheid van 2-pin fans bepaald wordt door het voltage te veranderen, dat zou toch met elke fan moeten werken? De enige info die ik kon vinden over de stock fan is dat hij op 600RPM draait bij hoge belasting. Voltage en typenummer van de fan zijn nergens te vinden. Omdat ik niet zeker ben van hoe de nieuwe fan zich gaat gedragen, wil ik zoals eerder gezegd desnoods een weerstandje voor de fan plaatsen als hij te hard draait. Is dat een verstandig plan?
Bedankt voor de reactie in ieder geval
[ Voor 4% gewijzigd door Dinnesch op 10-09-2012 13:18 ]