[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 48 Laatste
Acties:
  • 380.493 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dinnesch
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-08 11:01
Nas T schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:07:
[...]

Je hoeft niks te knippen om te laten werken, en volgens mij is een fan uit het "hogere segment" erg vaag. Ik zou voor een Scythe of Nexus fan gaan. Ik denk dat je erg veel kan winnen met het vervangen van je ventilator, al blijft het tricky. Als jij veel watts vraagt van een onzuinige PSU, dan vraag ik me af of je daar een 500rpm fan op moet zetten...

Ik zou uitzoeken in welke 80+ categorie je voeding valt en probeert uit te zoeken op welke snelheden je huidige ventilator draait en hoe je ventilator aangestuurd wordt (bijvoorbeeld 12 volt/7 volt).
De BeQuiet fan presteert erg goed in de roundups, vandaar dat ik het over het "hogere segment" had.
De Scythe Gentle Typhoon 1450RPM lijkt ook een prima oplossing, hij kost wat meer maar is ongeveer even stil als de BeQuiet die ik had gevonden(als ik diverse roundups mag geloven) en de ball bearing schijnt ook langer mee te gaan dan een "liquid dynamic" bearing. (duurzaamheid is belangrijk, ik hoop nog zo'n 10 jaar met deze kast + PSU te doen)

Bij idle gebruik(~80W, grootste deel van de tijd) is de efficiëntie van mijn PSU ongeveer 83%, bij piekbelasting(~350W) 85%. De PC heeft een prima airflow, hete lucht van de CPU/GPU hoeft er niet via de voeding uit. Ik denk dus dat warmte in de PSU geen probleem wordt met fans die het zo goed doen kwa airflow/geluid in de reviews?

Ik heb begrepen dat de snelheid van 2-pin fans bepaald wordt door het voltage te veranderen, dat zou toch met elke fan moeten werken? De enige info die ik kon vinden over de stock fan is dat hij op 600RPM draait bij hoge belasting. Voltage en typenummer van de fan zijn nergens te vinden. Omdat ik niet zeker ben van hoe de nieuwe fan zich gaat gedragen, wil ik zoals eerder gezegd desnoods een weerstandje voor de fan plaatsen als hij te hard draait. Is dat een verstandig plan?

Bedankt voor de reactie in ieder geval :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dinnesch op 10-09-2012 13:18 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ben voor een 2U serverbehuizing op zoek naar 3 stuks stille 80mm fans, maar wel met hoge airflow (omdat de kast behoorlijk dicht zit eigenlijk). Zitten nu Sunon's in, maar zelfs op 7V maken mij die nog teveel lawaai.

Liefste zou ik er gewoon 120mm of groter in proppen ivm geluid, maarja dat is gezien de ruimte niet mogelijk.

Verwijderd

Beste tweakers. Ik ben al een paar maanden bezig om mijn HTPC stiller te krijgen. Momenteel heb ik de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620 Boxed€ 54,-€ 54,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 136,-€ 136,-
1MS-Tech MC-380€ 60,50€ 60,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,80€ 31,80
1Corsair Builder CX430 V2€ 38,-€ 38,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 33,42€ 33,42
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 52,99€ 52,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 406,71

In eerste instantie heb ik de stock cooler vervangen omdat die een takke herrie maakte. Helaas hoor ik nu nog flink mijn voeding. Wat ik op internet heb gelezen zou de voeding juist stil moeten zijn, maar ik hoor hem toch wel degelijk.

De case heeft momenteel één case fan aan de zijkant van ik geloof 80mm. Aan de achterzijde kunnen nog 2x 60mm fans gemonteerd worden. Ik vraag me echter af of dan de voeding ook stiller gaat worden.

Wat een raar probleem is, is dat de chipset 60 graden zou worden, in speedfan staat ook een vlammetje bij de temp, lijkt me niet echt gezond :X

Wat zou ik nog kunnen doen om het systeem (vooral de voeding dus) stiller te krijgen? Een andere voeding is de laatste oplossing, aangezien ik bij een nieuwe ook niet weet of die wel stiller is :) Ik was er nog aan het denken om gewoon de fan van de PSU uit te schakelen, maar ik weet niet hoe het dan geregeld gaat worden als dat ding door brand.

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-11 10:52
Zo, even geleden ("stille" pc topic doet zijn naam eer aan), maar ik ben van plan om binnenkort een nieuw systeem te gaan bouwen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 199,90€ 199,90
1Gigabyte GA-Z77X-UD5H (rev. 1.0)€ 192,10€ 192,10
1Asus Radeon HD7950 DirectCU II€ 296,50€ 296,50
1Prolimatech Panther€ 37,-€ 37,-
1G.Skill RipjawsZ F3-17000CL9Q-16GBZH€ 118,40€ 118,40
1Kingston HyperX KHX2133C11D3K4/16GX€ 83,20€ 83,20
1Super Flower SF-550P14PE€ 143,60€ 143,60
1Samsung 830 series 256GB€ 153,94€ 153,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.224,64

De Scythe Slip Stream SY1225SL12SL (500RPM max) moet hier nog bij.
Een Thermalright HR03 GT is al in mijn bezit. De keuze voor het geheugen staat niet helemaal vast. Ik verwacht dat de meerprijs op systeemniveau de meerprijs van het geheugen kan verantwoorden. De keuze van het moederbord is om de 2x PCI 3.0 (8x8x) support plus 10x USB 3.0 (om ook over 4 jaar nog eneigszins actueel te zijn)
Alles komt in een CoolerMaster Stacker TC101 te zitten. Oude kast, maar zeer ruim, uitstekende airfloweigenschappen en voor compleet voorzien van stoffilters.

Een korte toelichting:
Ik wil een pc maken voor gamen/workflow/surfen. Onder workflow versta ik zaken zoals foto-bewerking, af en toe wat rekenintensieve taken. Het beeldscherm is 1920x1080 IPS (meest kleurecht). Ik wil per se ruimte over laten voor een tweede videokaart (omdat het kan).

Doel is dat de pc zo stil mogelijk wordt. De tijd is aangebroken dat de bewegende schijf uit de pc kan (netwerkschijf is elders), dus dat schept zeer goede kansen, zeker aangezien ik 2 ventilatoren + PSU wil gebruiken en toch een aardige overclock wil behalen.

Hoe gaat dit er uit zien? Ik ga de HR03 GT die ik in mijn bezit heb overzetten. Dit scheelt een hoop tijd en geld. Waarom deze koeler:
1. 6 heatpipes, overclock van 40% gerealiseerd met een vergelijkbare koeler
2. montage-mogelijkheid: doordat de koeler boven de videokaart zit, is er ruimte onder vrij voor een andere kaart.
3. montage-mogelijkheid (2): Doordat de koeler onder het koeblok van de CPU zit, kunnen deze één ventilator delen. Effficiënt dus.
Het zal misschien niet absoluut de beste koeler zijn, maar doordat het koeblok boven de kaart zit, kan de warmte beter weg en zal het hooguit enkele graden schelen verwacht ik.

De tweede videokaart zal onderin de kast kunnen, met het koelblok traditioneel onder de kaart. De PSU komt ook onderin de kast dus kan eventueel als ventilator dienen. Dan zou een SLI/Crossfire opstelling met 2 systeemventilatoren werkelijkheid worden.

Mijn vraag is wat jullie er van denken en of jullie betere alternatieven weten. Ik hoop dat het me lukt dit systeem te creëren en een statement te kunnen maken als het gaat om prestaties en stilte. Zeker met een tweede videokaart, al zal dat nog wel een jaar of meer op zich laten wachten...

vrede in rust

• tsandfort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-10 15:49
Heeft iemand ervaring met geluidsabsorberende matten in de pc kast?

Ik heb een Corsair 300R kast die redelijk stil is, maar het probleem is volgens mij dat het weinige geluid dat er is makkelijk naar buiten kan door de vele openingen in de kast. Mijn fans zijn bijna niet te horen, behalve die van de GPU en ik heb mijn H50 pomp op 9V lopen waardoor het gebrom ook verdwenen is. Toch hoor ik nog steeds wat geluid, ik zou het liefst vanaf 3m (mijn bed) de computer niet meer willen horen.

Zou het helpen als ik de kast van binnen zou bekleden met van dat foam en ook de meeste gaten (waar geen fans geplaatst zijn) dicht?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10 20:37

Fordox

00101010

tsandfort schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:25:
Heeft iemand ervaring met geluidsabsorberende matten in de pc kast?

Ik heb een Corsair 300R kast die redelijk stil is, maar het probleem is volgens mij dat het weinige geluid dat er is makkelijk naar buiten kan door de vele openingen in de kast. Mijn fans zijn bijna niet te horen, behalve die van de GPU en ik heb mijn H50 pomp op 9V lopen waardoor het gebrom ook verdwenen is. Toch hoor ik nog steeds wat geluid, ik zou het liefst vanaf 3m (mijn bed) de computer niet meer willen horen.

Zou het helpen als ik de kast van binnen zou bekleden met van dat foam en ook de meeste gaten (waar geen fans geplaatst zijn) dicht?
Ja, dat werkt.
je moet gewoon van dat noppenshuim halen bij de lokale gamma oid,, en vastplakken met bijvoorbeel dubbelzijdige tape.
Afbeeldingslocatie: http://www.apollo-lg.nl/flightcases/8820t.jpg

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• tsandfort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-10 15:49
Hmm, dat zou wel een budget vriendelijke oplossing zijn! Maar heeft dat schuim niet te weinig massa? Voor hoge tonen kan het wel werken, maar middelhoge tonen lijkt mij lastiger. Of zijn die matten die je in de pc-zaak koopt hetzelfde?

• Fordox

Fordox

00101010

Praktisch hetzelfde. Die zijn zelfs dunner. Hoe meer lucht ze vast houden, hoe beter.
Dat noppenshuim word vaak gebruikt bij audio installaties waardoor je geen echo of holle klank hebt, dus ideaal en voor elke toon.

• Nas T
Kleine update van mijn te bouwen systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 199,90€ 199,90
1Gigabyte GA-Z77X-UD5H (rev. 1.0)€ 192,10€ 192,10
1Asus Radeon HD7950 DirectCU II€ 291,01€ 291,01
1Prolimatech Panther€ 37,-€ 37,-
1G.Skill RipjawsZ F3-17000CL9Q-16GBZH€ 118,50€ 118,50
1Seasonic X-460 Fanless€ 117,20€ 117,20
1Samsung 830 series 256GB€ 153,95€ 153,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.109,66

Ik ga voor het snelle geheugen, waarschijnlijk is het procentueel net wel, net niet waard ten opzichte van het complete systeem, maar aangezien ik ook eens wil overclocken op ram-gebied, heb ik er sowieso plezier van en is het de meerprijs waard.

De PSU heb ik vervangen door een Seasonic 460 fanless. Na wat opzoekwerk voor wat verbruik betreft plus wat discussie hier, denk ik dat de opstelling i5 3570K & HD7970 OC (7970 komt met bios-flash) ongeveer 400/450 watt max zal verbruiken.
Aangezien ik in de toekomst toch wil proberen een crossfire-opstelling te maken (omdat het (stil) kan), verwacht ik daar max 750 watt te gebruiken (crossfire 7970 overclocked).

Aangezien SPCR geen voeding heeft getest die stil genoeg is bij dit verbruik (stil genoeg = <15dB), heb ik besloten bij crossfire een tweede voeding te gaan gebruiken, die stil hoeft te zijn bij 300 watt. Dat zal dan, gezien de lage prijs, een Nexus 5000 of SuperFlower 400P14XE worden. Klein nadeel: niet modulair.

Iemand op/aanmerkingen of tips?

vrede in rust

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-10 22:58
Zelf zou ik 8GB geheugen nemen en en moederbord van €100 minder, maar dat is een persoonlijke keuze. Hoe regel je de koeling van je 7950? Ik heb zelf een Arctic F12 PWM via een verloopstuk (ebay) op de fanaansluiting van mijn GPU aangesloten, wat perfecte adaptieve koeling levert. Ik zie in je winkelmandje niet hoe je dat wil regelen, wordt het passief? En post je wel plaatjes als 'ie af is :9

• Nas T
Pruimenvlaai schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 10:53:
Zelf zou ik 8GB geheugen nemen en en moederbord van €100 minder, maar dat is een persoonlijke keuze. Hoe regel je de koeling van je 7950? Ik heb zelf een Arctic F12 PWM via een verloopstuk (ebay) op de fanaansluiting van mijn GPU aangesloten, wat perfecte adaptieve koeling levert. Ik zie in je winkelmandje niet hoe je dat wil regelen, wordt het passief? En post je wel plaatjes als 'ie af is :9
Ik heb de koeler al genoemd, het is de Thermalright HR03 GT (die heb ik namelijk al op een HD4870, deze moet ook op de HD7950 passen).
8GB kan ook, maar de meerprijs is niet heel spannend en dan kan ik zeker 4/5 jaar vooruit (ook met zeer zware taken). Op zich is 8GB ook al genoeg verwacht ik, maar welk moederbord zou je anders nemen? De keuze is mede bepaald door de vele USB 3.0 aansluitingen (als in toekomstbestendig).
Fanaansluitingen is simpel: ik wil voorlopig 2 ventilatoren gebruiken in het hele systeem: één tussen GPU/CPU en één als casefan. Dat past makkelijk op het moederbord, anders kan ik molexadapters nemen, aangezien de fan 500RPM max zijn is regelen niet nodig. Misschien dat ik een 800RPM versie hier of daar nog gebruik.

vrede in rust

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Ik heb pas geleden een mazzeltje gehad, waardoor ik mezelf kon verwennen met een nieuwe case. Dat is na niet al te lang wikken en wegen de Coolermaster HAF X geworden. Ik vond hem uiteindelijk toch mooier dan de Corsair kasten waar ik in de eerste instantie mijn aandacht op had gevestigd.

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.nl/upload/product/6638/gallery/full/HAF%20X-590x442-1.jpg?306434555

Als cpu koeler heb ik wederom gekozen voor Coolermaster. En wel de V8 koeler. (Die werkelijk 0 db geluid produceert)
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-usa.com/upload/product/2869/intro01.jpg

Wat ik nu overal bovenuit hoor is de HyperX koeler van Kingston die mijn geheugenreepjes koelen. Waarvan ik de klemmen een heel stuk in heb moeten korten, omdat anders de cpu koeler in de weg zat.
Afbeeldingslocatie: http://azerty.nl/_azerty/data/product/3/3/8/338852/img/1/G.jpg

Ik ben zeer tevreden over het geheel. Het is hier nu stukken stiller van met mjn vorige case. Maar natuurlijk heb ik de case niet gekocht om hem uiteindelijk helemaal vol met ventilatoren en koelers te hangen. Dus ik ben een watercooling systeem bij elkaar aan het sparen. 8)

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Die V8 koeler maakt absoluut wel geluid hoor :)

Er zit een FAN in het midden van die koeler en elke fan maakt gewoon geluid (of hij moet niet aangesloten zijn...)

Zo'n koeler voor je RAM geheugen is totaal nutteloos, gezien je geheugen niet eens super warm wordt en in jouw geval alleen overbodig lawaai staat te maken in je case.

Ik snap trouwens helemaal niet waarom je jouw verhaaltje plaatst bij het Het stille PC topic, gezien die case geoptimaliseerd is voor airflow en dus alles behalve stil is ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Axon op 13-11-2012 12:07 ]

Tetten.

• Nas T
Rick van Gerwen schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:04:
Ik snap trouwens helemaal niet waarom je jouw verhaaltje plaatst bij het Het stille PC topic, gezien die case geoptimaliseerd is voor airflow en dus alles behalve stil is ;)
Ik begreep het systeem ook al niet, vind de componenten niet erg interessant. Waarschijnlijk ziet het er fancy uit en zal een newbie dit wel kopen (zo kocht ik ooit nog Zalman-spul), maar verders weinig toegevoegde waarde in het topic, vrees ik.

Ik ben het niet eens met de airflow-optimalisatie en stilte. Als je airflow optimaal kan zijn, dus weinig restricties kent, heb je weinig effort nodig voor een gunstige airflow door een koelblok. Anders gezegd: als er alleen maar warme lucht beschikbaar is en er veel weerstand is, zal de ventilator behoorlijk hard moeten werken om de warmte af te voeren.
Aan de andere kant: een gesloten/gedempte kast dempt geluid, dus is goed. Maar is nooit gunstiger voor de koeling (bij gelijkblijvend geluidsniveau).

Ik ben zelf voorstander van het probleem bij de bron aanpakken (maar dat is persoonlijk) en vind het meer een uitdaging om èchte stilte te creëren, dus ik zal eerder kiezen voor een stil systeem dan een gedempt systeem...

vrede in rust

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Rick van Gerwen schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:04:
Die V8 koeler maakt absoluut wel geluid hoor :)

Er zit een FAN in het midden van die koeler en elke fan maakt gewoon geluid (of hij moet niet aangesloten zijn...)
Ohja hij maakt in principe wel geluid hoor. En als dat midner dan 1db is, snap ik ook wel dat het mooi op de verpakking staat om het 0db te noemen. Maar ik moet er ook bij zeggen dat ik er best sceptisch over was, totdat ik hem aansloot en zoiets had van..."Verrek, het lijkt idd wel alsof ik hem niet hoor." En over mijn eigen waarneming hoef ik toch niet te twijfelen. ;)
Zo'n koeler voor je RAM geheugen is totaal nutteloos, gezien je geheugen niet eens super warm wordt en in jouw geval alleen overbodig lawaai staat te maken in je case.
Ook dat moet ik tegenspreken, omdat ik twee HyperX reepjes heb die op een hogere snelheid draaien dan de JEDEC gegevens aangeven. Officieel worden ze verkocht als KHX8500 die op 533Mhz draaien bij 1,2 volt. Maar in de JEDEC tabel staat een maximale snelheid van 400Mhz. Kennelijk garandeert Kingston een overclock waar bij ze dan blijkbaar ook nog garantie op de reepjes geven. En volgens de informatie die ik er over heb gezocht worden ze wel degelijk erg warm. Vandaar dat ik het zekere voor het onzekere nam.
Dat is omdat dit niet het WC topic is en er dus óók systemen in mogen staan die wél lucht gekoeld zijn. En geloof me...vergeleken met mijn vorige setup is dit voor mij een erg stille kast.
Nas T schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 15:30:
[...]

Anders gezegd: als er alleen maar warme lucht beschikbaar is en er veel weerstand is, zal de ventilator behoorlijk hard moeten werken om de warmte af te voeren.
Aan de andere kant: een gesloten/gedempte kast dempt geluid, dus is goed. Maar is nooit gunstiger voor de koeling (bij gelijkblijvend geluidsniveau).

Ik ben zelf voorstander van het probleem bij de bron aanpakken (maar dat is persoonlijk) en vind het meer een uitdaging om èchte stilte te creëren, dus ik zal eerder kiezen voor een stil systeem dan een gedempt systeem...
De cpu, een Phenom II X4 975, wordt idle toch maar 29/31 graden, en bij volle belasting komt hij niet boven de 50 graden uit. De GPU een GTX570 wordt idle maar 28 graden, en de koeler werkt dan op 11%. Tijdens het gamen heb ik hem nog niet boven de 50 graden uit zien komen. Maar dan maakt hij idd wel iets meer geluid.

Maar wie goed gelezen heeft, heeft ook opgemerkt, dat ik in dit systeem een watercooling wil bouwen. En zal dan ook begrepen hebben dat het ook in mijn ogen/oren nog wel een stukje stiller mag. En als het alleen maar ging om fancy spullen dan had ik gekozen voor de Corsair. De HAF X heeft overigens geen geluidsdemping. En ik moet toegeven dat de HyperX koeler niet echt een goede aankoop is geweest als het gaat om geluid. Maar totdat ik mijn watercooling bij elkaar heb gespaard zal hij toch nog wel even blijven zitten.

Hopelijk schop ik met mijn pc niet teveeel mensen tegen het zere been. En die opmerking over newbies zal ik maar gewoon even negeren. Want ga er maar vanuit dat wanneer ik beter in mijn cashflow had gezeten, er nu dus een watercooling in had gezeten. Dus hoezo fancy spul? En maken de ventilatoren op een radiateur ook geen geluid? Een pc die écht stil is, is een pc die uit staat. :P

Maar vooralsnog ben ik toch wel tevreden over het huidige resultaat...ook al kan dat nog verbeterd worden.

• Nas T
Phaerion schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:30:
Want ga er maar vanuit dat wanneer ik beter in mijn cashflow had gezeten, er nu dus een watercooling in had gezeten. Dus hoezo fancy spul? En maken de ventilatoren op een radiateur ook geen geluid? Een pc die écht stil is, is een pc die uit staat. :P
Als je over cashflow en stilte wilt discussieren, is waterkoeling geen optie. Reden is zeer eenvoudig. Je gaat een duur koelsysteem bouwen met lage airflow ventilators en je cpu en gpu zullen stil en goed gekoeld zijn. Tegen een hoge kostprijs (>€100).
Of je doet het goedkoop en je krijgt een low-budget waterkoelsysteem dat net iets duurder is dan luchtkoeling maar slechter presteert. En dan heb ik de PSU niet eens meegenomen, al zijn er misschien nog ergens (belachelijk dure) waterkoel-PSU's te vinden. En als je harde schijven hebt, dan maken die waarschijnlijk meer geluid.
En het is verstandig om de componenten rondom de cpu ook nog enigszins van airflow te voorzien, al zal dat geen groot probleem zijn.

Ik ben jaren geleden begonnen aan waterkoeling, ook omdat het leuk leek, maar wil je het goed aanpakken, dan zul je moeten rekenen op een euro of €200~€300 (>€80 GPU, >€40 cpu, >€50 pomp/slangen/reservoir, >€40 radiator, >€10 ventilatoren) en dan heb je nog geen stille PSU of HDD's.
Ik ben weer teruggegaan naar luchtkoeling: goedkoper en presteert meer dan voldoende (stilte komt eerst, overclocken een tweede).

Voor die €220 die ik minimaal zou neertellen voor waterkoeling kan ik ook kopen:
€40 CPUkoeler
€50 GPU-koeler
€15 ventilatoren
€30 HDD-behuizing
en dan hou ik nog €75 over. Verkoop je PSU en koop een stille variant terug en voila, je bent er.
Voor hetzelfde geld een stiller systeem.

Een pc die echt stil is, is eentje die uitstaat. Een pc die je niet hoort, staat op een andere kamer, een pc die je niet hoort, is ondergedompeld in olie, een pc die je niet hoort, kost honderden euro's.

Ik heb al vier oplossingen voor het probleem stille pc. Maar er komt bij alle vier een nieuw probleem bij.
Je mag van de info vinden wat je wilt, ga je gang als je voor waterkoeling kiest, ik kan je daarbij weinig helpen.
Als je voor een goedkope stille oplossing wilt gaan (en ik heb begrepen dat je budget niet onbeperkt is), dan willen we je graag helpen. Als je de volgende onderdelen wilt opnoemen:
GPU
CPU
HDD
PSU
dan kunnen we je tips geven wat je moet kopen of vervangen om je systeem zo stil mogelijk te krijgen.

vrede in rust

• L702
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11 20:38

L702

Eric #99

Phaerion schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:30:
Ohja hij maakt in principe wel geluid hoor. En als dat midner dan 1db is, snap ik ook wel dat het mooi op de verpakking staat om het 0db te noemen. Maar ik moet er ook bij zeggen dat ik er best sceptisch over was, totdat ik hem aansloot en zoiets had van..."Verrek, het lijkt idd wel alsof ik hem niet hoor." En over mijn eigen waarneming hoef ik toch niet te twijfelen. ;)
Weet je zeker dat er 0 dB(A) op de doos staat?

Specificaties van de V8 zijn namelijk 17 - 21 dBA

En dat is wel degelijk stil te noemen. Maar 0 of 1 dB(A) is mensen voor de gek houden want dat is vrijwel onmogelijk met een fan.

Zie: http://upload.wikimedia.o...s/8/88/Geluidsniveaus.svg

• Nas T
L702 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 17:23:
[...]
Specificaties van de V8 zijn namelijk 17 - 21 dBA
Dit staat ook op de officiele productpagina...

Echt passief koelen is trouwens vaak niet handig. Airflow en koeling werken volgens mij volgens het paretoprincipe, 20% van de airflow is goed voor 80% van de koeling. Niet geloofwaardig? Zorg dat je hand een beetje warm is, maak het licht vochtig en blaas er heel hard tegen. Maakt veel herrie, je hand koelt af. Doe hetzelfde, maar blaas zachtjes. Maakt veel minder herrie, maar koelt niet veel minder af...

Ik ben dan ook voorstander van "passieve" koelers (die het met omgevingsairflow kunnen redden) en dan een lichte airflow creëren.

vrede in rust

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Ik heb de doos er even bij gepakt, en idd, er staat 17 - 21dBA. En ik heb ook even gezocht hoe ik er nu precies bij kwam dat er 0 dBA stond...en herinner me dat ik in de pricewatch had gekeken naar wat er zoal te koop was.

pricewatch: Cooler Master V8
En verrek ....ja hoor, er staat daar toch echt 0db in de spec's. :|
Nas T schreef op woensdag 14 november 2012 @ 11:10:
[...]

Als je over cashflow en stilte wilt discussieren, is waterkoeling geen optie.
Ik zei niet dat het goedkoop moest zijn....integendeel, anders hoef ik toch ook niet beter in mijn cashflow te zitten. Maar jij begon over dat wat ik nu heb er misschien wel fancy uitziet.
Nas T schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 15:30:
[...]

Ik begreep het systeem ook al niet, vind de componenten niet erg interessant. Waarschijnlijk ziet het er fancy uit en zal een newbie dit wel kopen (zo kocht ik ooit nog Zalman-spul),
Waarop ik dus antwoord met...als ik meer geld had gehad, dan had de watercooling er nu ingehangen.

[ Voor 49% gewijzigd door Phaerion op 15-11-2012 19:52 ]

• Nas T
Phaerion schreef op donderdag 15 november 2012 @ 19:42:

Ik zei niet dat het goedkoop moest zijn....integendeel, anders hoef ik toch ook niet beter in mijn cashflow te zitten. Maar jij begon over dat wat ik nu heb er misschien wel fancy uitziet.

[...]

Waarop ik dus antwoord met...als ik meer geld had gehad, dan had de watercooling er nu ingehangen.
Wat is het punt? Wil je stilte? Wil je waterkoeling? Ik volg het niet.
Als je waterkoeling of brute luchtkoelers zoekt, zul je hier weinig vinden vrees ik.

Ik heb een voorstel gedaan aan tweakers pricewatch om de specs van de CM V8 te wijzigen.

vrede in rust

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Nas T schreef op donderdag 15 november 2012 @ 20:29:
[...]

Wat is het punt? Wil je stilte? Wil je waterkoeling? Ik volg het niet.
Als je waterkoeling of brute luchtkoelers zoekt, zul je hier weinig vinden vrees ik.

Ik heb een voorstel gedaan aan tweakers pricewatch om de specs van de CM V8 te wijzigen.
Mjin punt had toch wel duidelijk moeten zijn. Ik heb een stiller systeem gebouwd dan ik eerst had, en wilde dat in dit topic even showen. Er niet van uit gaande dat de kritiek, die men dan geeft, voornamelijk is gebaseerd op het argument dat ik een newbie ben en fancy spul heb gekocht.

En als ik dan zeg dat ik (zonder die Hyper X koeler) mijn systeem, nagenoeg niet hoor, hoort hij volgens die kritiek alsnog niet in dit topic thuis. En als ik eerlijk moet zijn begrijp ik die toenadering niet zo goed.

Het gaat er hier toch immers ook om wat de persoonlijke ervaringen zijn van tweakers en hun spullen? Nou dit is mijn persoonlijke ervaring. En als ik mijn hoofd voor mijn open case houd, kan ik er alleen maar eerlijk over zijn, wanneer ik zeg dat ik die V8 inderdaad niet hoor. (wanneer mijn pc idle staat)

[ Voor 15% gewijzigd door Phaerion op 15-11-2012 20:50 ]

• mercyfull_fate
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-10-2023
L702 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 17:23:
[...]
En dat is wel degelijk stil te noemen. Maar 0 of 1 dB(A) is mensen voor de gek houden want dat is vrijwel onmogelijk met een fan.
Is netto wel degelijk mogenlijk, heb het echter nooit in het klein en betaalbaar gezien.

je kunt tegengestelde luchttrillingen maken, ook wel antigeluid genoemd, dit lukt meestal echter niet in alle richtingen en krijg je op een aantal punten alsnog een geluidsniveau.

maar ben het met jullie eens dat je dit komende 10 jaar nooit op een koeler tegen zult komen en zelfs dan zou ik sterk aan de juiste werking twijfelen.

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

mercyfull_fate schreef op donderdag 15 november 2012 @ 21:52:
[...]

Is netto wel degelijk mogenlijk, heb het echter nooit in het klein en betaalbaar gezien.

je kunt tegengestelde luchttrillingen maken, ook wel antigeluid genoemd, dit lukt meestal echter niet in alle richtingen en krijg je op een aantal punten alsnog een geluidsniveau.

maar ben het met jullie eens dat je dit komende 10 jaar nooit op een koeler tegen zult komen en zelfs dan zou ik sterk aan de juiste werking twijfelen.
Het gaat hierbij dus ook vooral om persoonijke waarneming. Want zeg nu eerlijk....als ik tien verschillende geluiden laat horen is niemand in staat om te vertellen ioeveel dBA dat nu precies is per geluidje. Tenzij ze er een decibelmeter naast gehouden hebben. Dus waar hebben we het over?

En wanneer we het dan toch hebben over een juiste aanduiding dan is het onderstaande ook niet erg wetenschappelijk verantwoord.
Nas T schreef op woensdag 14 november 2012 @ 19:50:
[...]

Zorg dat je hand een beetje warm is, maak het licht vochtig en blaas er heel hard tegen. Maakt veel herrie, je hand koelt af. Doe hetzelfde, maar blaas zachtjes. Maakt veel minder herrie, maar koelt niet veel minder af...

.
Wanneer ik één hand in een bak ijswater houdt, en de andere in een bak heet water, en ik pak daarna iets beet van tien graden, dan heb ik met de ene hand het gevoel alsof ik iets heets in de hand heb, en met de andere hand het gevoel dat ik iets kouds beet pak. Bij dat zelfde experimentje hangt het er ook van af of er veel of weinig geluid uit de omgeving is. Dus die vergelijking is eigenlijk nogal verneukeratief zonder meetapparatuur.

En dan voelen dingen op een wat meer geharde huid ook al heel anders aan dan wanneer je 'zachte' handjes hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door Phaerion op 18-11-2012 15:54 ]

• Nas T
@Phaerion: zou je DM aan willen zetten?

vrede in rust

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Nas T schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 06:04:
@Phaerion: zou je DM aan willen zetten?
Die heb ik hier standaard uit staan. (Ik vind het doorgaans niet zo fijn om op een forum te PM'en) Maar als je dat handiger vindt... Consider it done. ;)

Overigens lees ik in je openeingspost wel dat je nogal hoge eisen stelt aan het begrip 'Stille PC.' Terwijl ik in mijn eigen post toch wel voornamelijk uit ga van mijn eigen waarneming en ervaring. Waarbij ik de kanttekening wil plaatsen dat ik sinds ik mijn nieuwe kast heb, die amper twee meter bij me vandaan staat, al een paar keer ben opgestaan omdat ik iets dacht te horen. En toen bleek het de koelkast te zijn, die was aangeslagen in een andere kamer. (Dat was voordat ik de geheugenkoeler weer terug had geplaatst.)

[ Voor 54% gewijzigd door Phaerion op 17-11-2012 18:06 ]

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-11 15:06
Ik zal hier ook even mijn Silent PC lijstje neerzetten :). Deze PC zal gebruikt worden voor zowel muziek fotobewerking als games en daarnaast ook nog als HTPC (daarom de stilte). Ik heb de volgende lijst samengesteld; case is de Fractal Design R4 simpel en strak. Daarin alle fans vervangen door Noctua's die in mijn ogen minder geluid en meer airflow produceren. Sabertooth moederbord, zeer persoonlijk en voor 100 euro heb je ook al een goed moederbord maar deze ziet er gewoon gelikt uit. Noctua CPU koeler met dezelfde fan die ik ook als casefans heb. Seasonic X660 PSU met een fan die onder lage load niet draait. Als laatste is de passieve videokaart, die ik zeer goedkoop op de kop kon tikken en wil ik nog vervangen door een niet passieve kaart echter wil ik ze eerst beluisteren :). Ik zal ook nog wat foto's plaatsen wanneer alles in elkaar zit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Asus Sabertooth Z77€ 199,-€ 199,-
1Sapphire Ultimate HD 7750 1GB GDDR5€ 107,30€ 107,30
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,80€ 88,80
1Noctua NH-C12P SE14€ 49,-€ 49,-
1Noctua NF-P14 FLX, 140mm€ 17,80€ 17,80
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,74€ 35,74
1Seasonic X-660 80+ Gold€ 125,90€ 125,90
1Samsung 830 series 128GB€ 86,99€ 86,99
1Samsung 830 series 256GB€ 152,75€ 152,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.068,18

• Axon

Axon

Dikke tetten

Dan snap ik nog niet waarom je voor zo'n duur moederbord gaat.

Hij mag er dan wel zeer mooi uit zien, met een gesloten kast kijk je er toch nooit tegenaan. Naar mijn mening heb je gewoon 100 euro 'weggegooid'. :)

Tetten.

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-11 15:06
Jep I know :). Echter was ik wel voor een Asus moederbord gegaan ivm Fan Xpert.

Misschien nog als toevoeging mbt SSD's ik heb nog een NAS schijf voor back-up, daarom geen extra harde schijf in het systeem.

[ Voor 18% gewijzigd door MEasterEgg op 17-11-2012 19:11 ]

• Nas T
MEasterEgg schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 19:10:
Jep I know :). Echter was ik wel voor een Asus moederbord gegaan ivm Fan Xpert.
Je kunt ook met speedfan aan de slag gaan... Je hebt daar enorm veel mogelijkheden in volgens mij, tot hele profielen aansluitend bij temperatuursensoren.

Waarom ga je trouwens voor de NH-C12P SE14? Is de Panther geen optie? Die presteert uitstekend volgens SPCR, de hoogte zal geen probleem moeten zijn (161mm koeler, 232mm kast) en je bespaart er wat euro's mee.
Waarom gebruik je trouwens een 128GB + 256GB opstelling?

vrede in rust

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-10 22:58
Weet iemand een methode om de GPU van een laptop continu te belasten? Er komt nogal wat coil whine vanaf, met Furmark houdt de herrie op, de harige kubus van Atitool doet niks. Een h264 video gpu-accelerated afspelen lijkt niks uit te halen. Het gaat om een Nvidia 7600M (mobile). Het probleem is dat het niet teveel CPU mag kosten (single-core 1.8 Ghz AMD), dus ik weet niet of een game gaat werken.

Edit: Half-Life 2 op maxed settings trekt 40% CPU en help een hoop met het geluid, Furmark trekt 100% CPU ook als ik de resolutie zo laag mogelijk of juist zo hoog mogelijk instel, 3dmark moet je voor betalen om alleen de GPU-tests van te kunnen draaien (behalve 2001 maar die crasht)

[ Voor 26% gewijzigd door Pruimenvlaai op 19-11-2012 22:04 ]

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:54
3Dmark? Game benchmarks? Furmark? Lijkt me niet zo lastig.
De extreme belasting van Furmark kan gevaarlijk zijn voor je kaart dus kijk daar mee uit.

if (!coffee) {
Work = false; }

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Asus P8Z77-V€ 158,90€ 158,90
1Asus GTX660 TI-DC2OG-2GD5€ 286,50€ 286,50
1Corsair Obsidian 550D€ 118,97€ 118,97
1Scythe Kaze Master II€ 30,30€ 30,30
1Corsair Hydro H100i€ 107,38€ 107,38
1Corsair SP120 Quiet Edition Twin Pack, 120mm€ 21,93€ 21,93
1Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B€ 72,50€ 72,50
1Corsair AX760€ 165,-€ 165,-
1Samsung 830 series SSD 512GB€ 348,50€ 348,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.514,88

Opmerkingen/aanmerkingen?
Draai nu een CM690 (best wel geluidsdoorlatend) met een Mugen 2, een GTX560Ti, met fanprofiel via Afterburner en eigenlijk maakt de harddisk en de Mugen 2 onder load het meeste kabaal.

Vandaar dus nu alleen een SSD (geen vibraties) een H100i (met stille pomp dit keer, en SP120's die via Fan Xpert2 kunnen worden geregeld) en een extreem stille 660Ti van Asus (als het goed is een van de stilste GPU's die je kunt kopen)

Alleen... niet zeker over het moederbord en de voeding.
Liever geen passieve voeding, maar wel semi-fanless en compleet modulair. Corsair levert daarnaast ook leuke gesleevede kabels voor de AX-serie.

Hoop hem in januari ongeveer helemaal binnen te hebben. Tot dan zal de huidige 920-pc moeten voldoen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Nas T
Jeroenneman,

Allereerst denk ik dat er behoorlijk wat bespaard en gewonnen kan worden.
Ik denk dat jouw setup misschien maximaal 300 watt trekt.
Klik. En dan is het in die test een zwaarder systeem, èn een overgeclockt systeem.
Je zult daarom aan een Nexus NX5000 voldoende hebben, een voeding van €60.
Bespaart je €100 en volgens SPCR is deze al stil genoeg rond de 300 watt.

Ik heb weinig vertrouwen in de waterkoeling die je hebt. Je hebt een budget-waterkoeling en de laatste keer dat ik daar iets over gelezen heb, presteerden ze slechter dan luchtkoelers. Ook dit lijkt te bevestigen dat het niet beter presteert ten opzichte van luchtkoeling, en dan wordt het echt stille bereik waarschijnlijk niet meegenomen.
De Prolimatech Panther is anders een betere keus, lijkt me. Je zult je CPU er uitstekend, stil en met voldoende ruimte voor OC kunnen koelen, voor maar €32.

Totale besparing: ~€175

Voor €50 kun je een leuke koeler kopen voor je GPU, aangezien je nu nog de stock koeler erop hebt zitten. Deze gaat sowieso veel kabaal maken als je gaat stressen. Je ventilatoren lijken me aan de dure kant, Scythe heeft 800RPM max slipstreams die je misschien ook interessant vindt. €7 per stuk denk ik.

Misschien kun je wat op het moederbord besparen, maar dat kan een persoonlijke keuze zijn (looks / features). Als je echt voor stilte wilt gaan zou ik niks gaan regelen, maar alleen goede hardware nemen en ventilators nemen die zachtjes draaien. Zeker bij jouw setup gaat dat werken, aangezien je maximale verbruik niet zo hoog ligt. Waterkoeling is overkill, duur en presteert vaak niet eens heel veel beter. Een echte fatsoenlijke waterkoeling dan mag je al snel rekenen op €200~€300.

vrede in rust

• Jeroenneman

Jeroenneman

Nas T schreef op woensdag 21 november 2012 @ 00:00:
Jeroenneman,

Allereerst denk ik dat er behoorlijk wat bespaard en gewonnen kan worden.
Ik denk dat jouw setup misschien maximaal 300 watt trekt.
Klik. En dan is het in die test een zwaarder systeem, èn een overgeclockt systeem.
Je zult daarom aan een Nexus NX5000 voldoende hebben, een voeding van €60.
Bespaart je €100 en volgens SPCR is deze al stil genoeg rond de 300 watt.

Ik heb weinig vertrouwen in de waterkoeling die je hebt. Je hebt een budget-waterkoeling en de laatste keer dat ik daar iets over gelezen heb, presteerden ze slechter dan luchtkoelers. Ook dit lijkt te bevestigen dat het niet beter presteert ten opzichte van luchtkoeling, en dan wordt het echt stille bereik waarschijnlijk niet meegenomen.
De Prolimatech Panther is anders een betere keus, lijkt me. Je zult je CPU er uitstekend, stil en met voldoende ruimte voor OC kunnen koelen, voor maar €32.

Totale besparing: ~€175

Voor €50 kun je een leuke koeler kopen voor je GPU, aangezien je nu nog de stock koeler erop hebt zitten. Deze gaat sowieso veel kabaal maken als je gaat stressen. Je ventilatoren lijken me aan de dure kant, Scythe heeft 800RPM max slipstreams die je misschien ook interessant vindt. €7 per stuk denk ik.

Misschien kun je wat op het moederbord besparen, maar dat kan een persoonlijke keuze zijn (looks / features). Als je echt voor stilte wilt gaan zou ik niks gaan regelen, maar alleen goede hardware nemen en ventilators nemen die zachtjes draaien. Zeker bij jouw setup gaat dat werken, aangezien je maximale verbruik niet zo hoog ligt. Waterkoeling is overkill, duur en presteert vaak niet eens heel veel beter. Een echte fatsoenlijke waterkoeling dan mag je al snel rekenen op €200~€300.
Tnx. De H100 maakte inderdaad veel kabaal, maar volgens diverse forumposts zou de pomp nu fluisterstil zijn. De fans heb ik gekozen omdat ze rubberen mounts hebben en volgens tests een goede airflow/geluid verhouding hebben.

De voeding moet ik nog naar kijken, deze is inderdaad aan de dure kant.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Nas T
Jeroenneman schreef op donderdag 22 november 2012 @ 10:57:
[...]
Tnx. De H100 maakte inderdaad veel kabaal, maar volgens diverse forumposts zou de pomp nu fluisterstil zijn. De fans heb ik gekozen omdat ze rubberen mounts hebben en volgens tests een goede airflow/geluid verhouding hebben.

De voeding moet ik nog naar kijken, deze is inderdaad aan de dure kant.
Ik was een aantal jaar terug ook fan van waterkoeling, mede doordat er nogal weinig heatpipe koelblokken waren en dus waterkoeling een serieus stil alternatief was. Na al snel toch de nodige euro's te hebben uitgegeven en tegenvallende resultaten en een lekkage (was eigen schuld) toch maar weer terug gegaan. Conclusie: Het is bewerkelijk, duur en niet veel interessanter.

Ik vind waterkoeling leuk om te zien, maar het heeft denk ik alleen toegevoegde waarde in enorm extreme setups. Dan moet je denken aan quad-sli/crossfire met een i7 extreme edition en dan alles overgeclockt. Een core i5 3570K (dè main stream CPU vooor gaming, schat ik) kan goed van 3,4GHz naar 4,5GHz op luchtkoeling. Met waterkoeling is het niet meer de vraag of het stiller kan, want die grens red je gewoon met luchtkoeling, maar de vraag is hoeveel verder je kan overclocken.

Ik denk dat je met waterkoeling ergens tussen de 3 en 4 keer zoveel moet uitgeven om 10%~20% extra overclock te halen. Is dat wat je wilt? Dan betaal je dus ongeveer €150~€200 aan koeling voor de cpu, terwijl je cpu al net zo duur is...

Nog een review van de H100i (de vorige was van de H100). Op die pagina is te zien dat deze in quiet mode 3 graden beter presteert dan de Archon SB-E extreme (welke dat ook mag zijn, op de website van thermalright zie ik hem niet).
De Archon SB-E presteert 3 tot 5 graden slechter dan andere koelers, volgens SPCR. Daarbij: De H100i red het niet in passieve mode, terwijl de luchtkoelers dat wel doen.
Dat betekent dat de low airflow prestaties van de H100i achterblijven ten opzichte van andere producten.

Kortom: ik kan geen reden verzinnen, behalve dat je per se waterkoeling wilt, om te gaan voor de H100i. Hij presteert in sommige gevallen even goed als luchtkoelers, hoe minder airflow er is, hoe (relatief) beter de luchtkoelers presteren. En weinig airflow (stilte) is wat je wilt.

vrede in rust

• Jeroenneman

Jeroenneman

Nas T schreef op donderdag 22 november 2012 @ 15:02:
[...]

Ik was een aantal jaar terug ook fan van waterkoeling, mede doordat er nogal weinig heatpipe koelblokken waren en dus waterkoeling een serieus stil alternatief was. Na al snel toch de nodige euro's te hebben uitgegeven en tegenvallende resultaten en een lekkage (was eigen schuld) toch maar weer terug gegaan. Conclusie: Het is bewerkelijk, duur en niet veel interessanter.

Ik vind waterkoeling leuk om te zien, maar het heeft denk ik alleen toegevoegde waarde in enorm extreme setups. Dan moet je denken aan quad-sli/crossfire met een i7 extreme edition en dan alles overgeclockt. Een core i5 3570K (dè main stream CPU vooor gaming, schat ik) kan goed van 3,4GHz naar 4,5GHz op luchtkoeling. Met waterkoeling is het niet meer de vraag of het stiller kan, want die grens red je gewoon met luchtkoeling, maar de vraag is hoeveel verder je kan overclocken.

Ik denk dat je met waterkoeling ergens tussen de 3 en 4 keer zoveel moet uitgeven om 10%~20% extra overclock te halen. Is dat wat je wilt? Dan betaal je dus ongeveer €150~€200 aan koeling voor de cpu, terwijl je cpu al net zo duur is...

Nog een review van de H100i (de vorige was van de H100). Op die pagina is te zien dat deze in quiet mode 3 graden beter presteert dan de Archon SB-E extreme (welke dat ook mag zijn, op de website van thermalright zie ik hem niet).
De Archon SB-E presteert 3 tot 5 graden slechter dan andere koelers, volgens SPCR. Daarbij: De H100i red het niet in passieve mode, terwijl de luchtkoelers dat wel doen.
Dat betekent dat de low airflow prestaties van de H100i achterblijven ten opzichte van andere producten.

Kortom: ik kan geen reden verzinnen, behalve dat je per se waterkoeling wilt, om te gaan voor de H100i. Hij presteert in sommige gevallen even goed als luchtkoelers, hoe minder airflow er is, hoe (relatief) beter de luchtkoelers presteren. En weinig airflow (stilte) is wat je wilt.
Ik had de review net gezien. Inderdaad verbazingwekkend om te zien dat hij met fans zon voorsprong heeft, maar passief compleet faalt.

Dan toch maar voor lucht denk ik... De Dark rock Pro 2 ziet er wel interessant uit. Een SB-E passief koelen met slechts 50 delta is indrukwekkend!

• Nas T
Jeroenneman schreef op donderdag 22 november 2012 @ 17:56:
[...]

Ik had de review net gezien. Inderdaad verbazingwekkend om te zien dat hij met fans zon voorsprong heeft, maar passief compleet faalt.

Dan toch maar voor lucht denk ik... De Dark rock Pro 2 ziet er wel interessant uit. Een SB-E passief koelen met slechts 50 delta is indrukwekkend!
Heatpipes zijn behoorlijk effectief. Het is een soort waterkoeling of phase change in het klein.

vrede in rust

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik hoop dat ik hier wat feedback kan krijgen over het stiller krijgen van mijn PC.

Ik heb sinds september vorige jaar een nieuwe PC gebouwd, maar de standaard meegeleverde fans in de kast vind ik te luidruchtig, als ze wat sneller moeten draaien. Ik gebruik een simpele fan controller om de snelheid van de fan(s) te regelen en dat het tijdens gamen de case fan wat harder gaat blazen vind ik niet zo erg. Maar zo hard als ze nu blazen is wel wat aan de vervelende kant. Dat wist ik wel van te voren en ik zou gewoon even kijken of het echt zo erg was en ik zou ze altijd later nog kunnen vervangen voor stillere fans. Ik weet ook dat er andere onderdelen zijn die van (sterke) invloed zijn voor de lawaai productie, maar ik zou nu enkel op de case fans willen vervangen aangezien die nu dus het meeste lawaai maken.

Ik heb de pricewatch: Sharkoon T9 Value Black edition kast met 3 120 mm fans. Twee aan de voorkant en 1 aan de achterkant. Allereerst is de vraag hoeveel fans ik nodig heb. Mijn computer is mid-range en ik heb enkel de CPU ietsje overgeklokt, welke ik met K10stat nog underclock/undervolt. Deze AMD is verder niet de meest koele CPU, maar volgens mij zou ik wel wat kunnen bepreken in fans. Momenteel heb ik twee intake en een outtake fan hierdoor heb je wat overdruk, wat beter zou zijn dan onderdruk heb ik begrijpen. Echter ik zou ook gewoon kunnen gaan voor 1 intake fan en 1 outtake fan dan heb je (op dezelfde snelheid) geen overdruk, maar in ieder geval geen onderdruk. Reden hiervoor is omdat 1 fan minder is ook minder geluid, kostenbesparing en wellicht is 3 fans ook verder niet zo nodig. Als ik 1 intake fan zou nemen en geen outtake fan dan zou je zowel fans besparen, nog minder geluid, daarnaast ook je overdruk weer terugkrijgen.

Naast het aantal fans en de plaatsing ervan is natuurlijk belangrijk dat de betreffende opstelling genoeg lucht kunnen verplaatsen. In de topic stat wordt de pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm vermeld in in de pricewatch staat deze dan ook bovenaan als meest populaire fan. Echter in de SPCR lees ik dat de pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12M, 120mm ook erg goed is. Deze laatste zou meer lucht kunnen verplaatsen, maar ik weet verder niet goed hoe ik kan nagaan hoeveel luchtverplaatsing ik nodig zou moeten hebben. Stel ik zou 1 fan nemen voldoet de 800 RPM variant dan?

Ik hoop dat ik wat feedback kan krijgen. :)

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-11 19:44
En als je gaat gamen zonder de fans harder te zetten, kom je dan in de problemen qua temperatuur?

Met msi afterburner en hwinfo (moet je wel ff zelf goed instellen, heeft een optie om in de msi afterburner OSD dingen te laten zien) kan je alles tijdens het spelen zien, zodat je kan ingrijpen als het echt te bont wordt.

je kan natuurlijk ook prime en furmark tegelijk draaien en kijken hoe warm het wordt, dat is wel echt een worstcase, komt niet overeen met een spel.

[ Voor 19% gewijzigd door haarbal op 25-02-2013 17:15 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Regeneration
  • Niet online
haarbal schreef op maandag 25 februari 2013 @ 17:13:
En als je gaat gamen zonder de fans harder te zetten, kom je dan in de problemen qua temperatuur?
Hoe bedoel je precies? Ik laat de case fans tijdens gaming wel harder draaien, maar ik vind mijn huidige fans daarbij te veel lawaai maken. Dus eigenlijk zou ik kwalitatief betere case fans willen kopen.
Met msi afterburner en hwinfo (moet je wel ff zelf goed instellen, heeft een optie om in de msi afterburner OSD dingen te laten zien) kan je alles tijdens het spelen zien, zodat je kan ingrijpen als het echt te bont wordt.

je kan natuurlijk ook prime en furmark tegelijk draaien en kijken hoe warm het wordt, dat is wel echt een worstcase, komt niet overeen met een spel.
Ik snap dat er test tools ervoor zijn, maar hoe weet ik voor aanschaf of ik bijvoorbeeld de pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm (met max 800 RPM) voor genoeg luchtverplaatsing zorgt voor mijn systeem. Ik zie waarden zoals m³/h en CFM, maar ik heb dus geen idee hoeveel ik dan nodig heb.

• haarbal
Regeneration schreef op maandag 25 februari 2013 @ 17:37:
Hoe bedoel je precies? Ik laat de case fans tijdens gaming wel harder draaien, maar ik vind mijn huidige fans daarbij te veel lawaai maken.
Heel simpel, als ze te veel herrie maken als je ze harder zet dan zet je ze gewoon niet harder.

Dan kijken of het te warm wordt, maar goed, met 3 case fans zal het waarschijnlijk geen probleem zijn ook al draaien ze langzaam.

• Regeneration
  • Niet online
haarbal schreef op maandag 25 februari 2013 @ 19:14:
[...]

Heel simpel, als ze te veel herrie maken als je ze harder zet dan zet je ze gewoon niet harder.

Dan kijken of het te warm wordt, maar goed, met 3 case fans zal het waarschijnlijk geen probleem zijn ook al draaien ze langzaam.
Ah, op die manier uiteraard. Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken. :)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Als je toch op SPCR kijkt neem dan effe deze lijst door : http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Nas T
Het is me ooit gelukt om één casefan op 600rpm/800rpm te laten om zelfs overgeclockt (~30% GPU/CPU) de boel stabiel te houden. Toen trok ik zo'n 300 watt uit de muur volgens mij. Een andere fan koelde de GPU+CPU actief, op hetzelfde toerental denk ik.
Ik maak wel gebruik van een coolermaster stacker (full-atx plus psu boven en onder mogelijk), maar volgens mij zou dat hooguit een paar graden moeten schelen.

Ik zou niet gaan voor een intake/outtake opstelling. Als je 2x intake of 2x outtake gebruikt krijg je qua volume meer lucht verplaatst dan 1 intake/outtake. Daarbij: een intake zul je waarschijnlijk voorin de kast hebben en daarin zit niks wat actieve koeling nodig heeft. Harde schijven zijn ongevoelig voor temperatuur als het gaat om levensduur (Google heeft dat ooit bewezen).

Misschien is het makkelijk te laten weten welke geluidsproducerende hardware je hebt (CPU/GPU/HDD/PSU/fans), dan kunnen we je adviseren wat de beste oplossing is tegenover de laagste kosten.

vrede in rust

• Regeneration
  • Niet online
Bedankt voor de nuttig link. :) Ik zocht al naar een dergelijk overzicht, maar had het nog niet gevonden. :)

Edit:
Heb het eens doorgenomen en de short list is dan:
[List]
Scythe Slip Stream SY1225SL12L, Pricewatch v.a. ~€ 9, 19 dBA @ 770 RPM
Nexus D12SL-12, Pricewatch ______________ v.a. ~€ 9, 14 dBA @ 900 RPM
Scythe Gentle Typhoon D1225C12B2AP-12, Pricewatch v.a. € 16, 12 dBA @ 880 RPM

De Noiseblocker M12-S1 (870 RPM) zou ook nog een goede optie zijn, maar deze is hier niet te koop volgens de pricewatch. De Gentle Typhoon is het stilst, maar ook het aardig waar duurder. De Nexus is stiller dan de Slip Stream, en goedkoper. Maar de Nexus zou wel enige sample variatie zijn. Hmmm...

Bedankt voor je nuttige feedback. :)
Het is me ooit gelukt om één casefan op 600rpm/800rpm te laten om zelfs overgeclockt (~30% GPU/CPU) de boel stabiel te houden. Toen trok ik zo'n 300 watt uit de muur volgens mij. Een andere fan koelde de GPU+CPU actief, op hetzelfde toerental denk ik.
Ik maak wel gebruik van een coolermaster stacker (full-atx plus psu boven en onder mogelijk), maar volgens mij zou dat hooguit een paar graden moeten schelen.

Ik zou niet gaan voor een intake/outtake opstelling. Als je 2x intake of 2x outtake gebruikt krijg je qua volume meer lucht verplaatst dan 1 intake/outtake.
Niet aan gedacht, 2 intake of outtake fans kan natuurlijk ook. Goede suggestie.
Daarbij: een intake zul je waarschijnlijk voorin de kast hebben en daarin zit niks wat actieve koeling nodig heeft. Harde schijven zijn ongevoelig voor temperatuur als het gaat om levensduur (Google heeft dat ooit bewezen).
Dat zou een optie kunnen zijn. Hoewel ik echter achterin beperkt ben tot maximaal 1 fan die bovendien helemaal bovenin zit, wat dus niet echt ideaal is om dat als intake fan te gebruiken.
Misschien is het makkelijk te laten weten welke geluidsproducerende hardware je hebt (CPU/GPU/HDD/PSU/fans), dan kunnen we je adviseren wat de beste oplossing is tegenover de laagste kosten.
Bedankt voor het meedenken. De geluidsproducerende hardware zijn:
Behuizing: Sharkoon T9 Value Black edition 3x 120 mm Sharkoon fans, type onbekend
CPU+koeler: AMD Phenom II X4 965 Black Edition met Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Videokaart: XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC (zou ik "binnenkort" willen vervangen)
HDD (1x): Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
PSU: Thermaltake Smart M450W

[ Voor 18% gewijzigd door Regeneration op 27-02-2013 14:22 ]

• Nas T
Ik zou als volgt te werk gaan:
Eerst de fans vervangen (Nexus of Scythe). Trek je niets aan van de dB-specs, dat is quatsch. Fabrikanten meten op hun eigen wijze en krijgen geen relevant resultaat. De Nexus wordt bij Silentpcreview gebruikt, de autoriteit als het gaat om stille pc reviews, ik gebruik al jaren de Scythes, deze bevallen me uitstekend en komen vaak goed uit tests.

Daarna zou ik de koeler van je videokaart vervangen. Dat kleine ventilatortje gaat stofzuigen, dus beter is een heatpipe-koelblok te zoeken en een ventilator te monteren. Zie de pricewatch voor oplossingen.
Daarna zou ik de PSU aandoen, de CPU-koeler en dan de harde schijf. Maar uitgaande van je verhaal heb je, denk ik, voorlopig genoeg aan fans plus GPU-koeler. Ik denk dat in jouw geval 1 outtake voldoende is.

vrede in rust

• Regeneration
  • Niet online
Nas T schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 09:54:
Ik zou als volgt te werk gaan:
Eerst de fans vervangen (Nexus of Scythe). Trek je niets aan van de dB-specs, dat is quatsch. Fabrikanten meten op hun eigen wijze en krijgen geen relevant resultaat. De Nexus wordt bij Silentpcreview gebruikt, de autoriteit als het gaat om stille pc reviews, ik gebruik al jaren de Scythes, deze bevallen me uitstekend en komen vaak goed uit tests.
Bedankt voor je input. De dBA specs heb ik van SPCR, waar ik linkjes in de reactie had gezet, maar dat was wellicht niet geheel duidelijk. Ik ben ondertussen erachter gekomen wat het relatief grote verschil tussen de Sythe en de Nexus zou kunnen verklaren. Ze vertellen het op de overzichtspagina die nero355 had genoemd.
Slipstreams have been recommended in the SPCR forums for years, ideally as case fans. The SPL data is from pre-anechoic chamber days, but there's no question these fans are smooth and quiet, slow down gracefully, and start at very low speed. They've been widly popular for good reason. A PWM/VR version is now available, with similarly good characteristics.
Ik denk dat ik toch ga voor de Sythes, want de Nexus zou wat sample variation hebben en het zou jammer zijn als ik net een mindere fan krijg.
Daarna zou ik de koeler van je videokaart vervangen. Dat kleine ventilatortje gaat stofzuigen, dus beter is een heatpipe-koelblok te zoeken en een ventilator te monteren. Zie de pricewatch voor oplossingen.
Daar dacht ik stiekem ook al aan, want zoals haarbal had voorgesteld, had ik de case fans in snelheid verlaagd (van ~1200 RPM naar ~750 RPM). Dat was uiteraard een stuk stiller, maar tijdens gaming gaat de GPU fan dan harder blazen dat nog harder is dan de casefans. Ook stegen de temps van ~70 naar tegen de 80°C, waarschijnlijk gaat de GPU op max RPM draaien als de 80°C wordt bereikt.

Ik denk dat ik ga voor een Club 3D videokaart, de RoyalKing (=overgeklokt) 2GB versie zou als een van de betere uit de Tweakers review komen. Ik zou ook uiteraard nog voor de RoyalQueen (=stock snelheid) 1 GB versie kunnen gaan. Helaas heb ik op SPCR geen reviews van recentere videokaarten kunnen vinden.

Ik vond echter wel dit overzicht van videokaart heatsinks. Daarnaast vond ik de Gelid Ivy Vision die beter zou presteren dan de Arctic Cooling Accelero S1 en de Scythe Musashi die bovenaan de overzichtslijst staan. En ook in een recentere test van september 2012 wordt nog gezegd:
Also note that both the HD 6870 and HD 5870 were tested using the GELID Icy Vision, an excellent third party cooler with its fans running at 5V (~1260 RPM), possibly skewing their results slightly as better cooling increases overall energy efficiency.
En niet onbelangrijk deze koeler staat ook in de pricewatch voor een redelijke prijs vanaf 30 euro.
Daarna zou ik de PSU aandoen, de CPU-koeler en dan de harde schijf. Maar uitgaande van je verhaal heb je, denk ik, voorlopig genoeg aan fans plus GPU-koeler.
Ik denk inderdaad ook dat de case fans en GPU momenteel de meeste geluid produceren.
Ik denk dat in jouw geval 1 outtake voldoende is.
Ik heb vlak voor de outtake fan aan de achterkant mijn CPU koeler staan. De CPU koeler blaast dezelfde richting op en de afstand ertussen is een cm of 3. Ik vraag me dan af of dit dan niet leidt tot een mindere airflow?

• haarbal
^^^
als je je videokaart toch gaat vervangen zou ik er een nemen met al een stille koeler erop, hoef je niet meer te klooien met die icy vision.

• Regeneration
  • Niet online
haarbal schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 01:35:
^^^
als je je videokaart toch gaat vervangen zou ik er een nemen met al een stille koeler erop, hoef je niet meer te klooien met die icy vision.
Uiteraard, maar zijn de videokaarten met echt stille koelers te krijgen? Ik had deze Tweakers review gevonden. Hierbij komt de Club3D HD 7850 RoyalKing als een van de betere uit de geluidstest.
- Idle: 31,1 dBA @ 1 meter
- Load: 36,2 dBA @ 1 meter

Ik weet niet hoe goed je tussen verschillende metingen kan vergelijken, maar het lijkt me toch wel vrij duidelijk dat de Icy Vision een stuk stiller is met:
- @ 7V 19-20dBA @ 1 meter + goede temps HD 4890

Gezien elke 3 dBA een verdubbeling van de geluidservaring zou zijn, is het verschil nog behoorlijk. Maar als iemand wel een videokaart kent die echt stil en goed presteert hoor ik dat natuurlijk graag! :)

- - - - - - - - - -

Edit: ik zag in de Desktop Best Buy Guide: maart 2013 dat de Sapphire HD 7850 1GB daar werd genoemd, met als opmerking dat de koeler stiller zou zijn door de twee fans. Hoewel dat niet perse hoeft zoals aan de Tweakers review te lezen is was ik toch wel benieuwd en ging ik op zoek naar reviews. Ik kwam uit bij deze review. Ik heb geen idee hoe betrouwbaar de waarden zijn, maar de pricewatch: Sapphire HD 7850 1GB GDDR5 komt dat best goed uit de vergelijking.
code:
1
2
3
           Idle  Load  Furmark
dBA:       13,8  24,3  28,9
Temps °C:  29    60    64

Gezien de temps ook nog aardig laag zijn, zou je de fan bij load mogelijk nog wat omlaag kunnen tweaken, indien mogelijk. Over exact dit type videokaart van Sapphire heb ik verder weinig reviews kunnen vinden, maar wel veel meer over de OC versies die ook over het algemeen positief zijn over de relatief lage lawaaiproductie. Daarnaast vond ik deze gebruikservaringen waarvan een aantal de lage geluidsproductie van de videokaart noemen.

[ Voor 44% gewijzigd door Regeneration op 01-03-2013 14:43 ]

• Nas T
@Regeneration:
geluidsmetingen van Tweakers.net zijn niet betrouwbaar als het gaat om stilte. 30dB is (duidelijk) hoorbaar en veel testresultaten van Tweakers.net raken die ondergrens, waarbij je dus niet weet hoe stil het echt is. Dit was vroeger ook het geval bij SPCR: 20dB was hun minimum wat ze gemeten kregen, maar dat bleek niet ècht stil te zijn.

Ik zou niet zomaar voor de Gelid icy vision gaan, en wel om deze reden:
op 4V is de kaart stil, de vraag is of de ventilatoren deze spanning ook krijgen, aangezien ze op de videokaart worden aangesloten en je daarover niet veel invloed hebt. Ga je gamen en krijgen de ventilatoren om wat voor reden dan ook >4V, dan is het niet stil.
Dus om een stil resultaat te krijgen (in alle omstandigheden), dan zul je de fans moeten vervangen. Ik weet niet of dat een mogelijkheid is, aangezien ik geen bevestigingsmogelijkheid zie daarvoor.

Het is ook af te raden een videokaart inclusief goede koeler af-fabriek aan te schaffen: ze zijn stil, zolang ze idlen. Ga je de GPU belasten, dan maakt het toch weer herrie...

vrede in rust

• Regeneration
  • Niet online
Nas T schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 16:48:
Ik zou niet zomaar voor de Gelid icy vision gaan, en wel om deze reden:
op 4V is de kaart stil, de vraag is of de ventilatoren deze spanning ook krijgen
Maar hoe krijgt SPCR de voltage dan wel op 4V?
Het is ook af te raden een videokaart inclusief goede koeler af-fabriek aan te schaffen: ze zijn stil, zolang ze idlen. Ga je de GPU belasten, dan maakt het toch weer herrie...
Wel mee eens, maar de Sapphire is een van de goedkoopste HD 7850 videokaart. Een grote meerprijs zal ik ook verder niet voor over hebben.

Ik zag ook nog de Thermalrigh HR-03 genoemd in de TS. Hier zou je zelf de fan kunnen uitkiezen en gewoon als "case fan" in je moederbord prikken als ik het goed begrijp. Ik snap alleen de verschillen tussen de modellen (nog) niet zo goed.

• Nas T
Regeneration schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 18:33:
[...]

Maar hoe krijgt SPCR de voltage dan wel op 4V?

[...]

Wel mee eens, maar de Sapphire is een van de goedkoopste HD 7850 videokaart. Een grote meerprijs zal ik ook verder niet voor over hebben.

Ik zag ook nog de Thermalrigh HR-03 genoemd in de TS. Hier zou je zelf de fan kunnen uitkiezen en gewoon als "case fan" in je moederbord prikken als ik het goed begrijp. Ik snap alleen de verschillen tussen de modellen (nog) niet zo goed.
Misschien dat SPCR het voltage simpelweg gemeten heeft, de voltages met een programmaatje heeft kunnen aanpassen of de fans heeft aangesloten met een converter+verlengstuk op het moederbord.

De genoemde koeler in de TS heeft als grote voordeel dat het koelblok "ondersteboven", dus met het koelblok boven de kaart in plaats van onder, gemonteerd kan worden. Dat is logischer, aangezien de cpu daar ook zit en je daar je airflow wilt hebben (uiteindelijk naar buiten). Op die manier is het mij gelukt om met een towercooler voor de CPU plus de HR03 plus met twee casefans totaal mijn systeem te koelen, plus ruimte voor 30%~40% overclock.

Maar goed: als je voor de Gelid icy vision wilt gaan zou ik misschien de ventilator aansluiten op het moederbord (zoek op ebay voor connector/kabel, daar zal het het goedkoopst zijn verwacht ik). Dan heb je in ieder geval meer zekerheid over de controle over de snelheid van de fan.

vrede in rust

• Regeneration
  • Niet online
Nas T schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 19:22:
[...]

Misschien dat SPCR het voltage simpelweg gemeten heeft, de voltages met een programmaatje heeft kunnen aanpassen of de fans heeft aangesloten met een converter+verlengstuk op het moederbord.

De genoemde koeler in de TS heeft als grote voordeel dat het koelblok "ondersteboven", dus met het koelblok boven de kaart in plaats van onder, gemonteerd kan worden. Dat is logischer, aangezien de cpu daar ook zit en je daar je airflow wilt hebben (uiteindelijk naar buiten). Op die manier is het mij gelukt om met een towercooler voor de CPU plus de HR03 plus met twee casefans totaal mijn systeem te koelen, plus ruimte voor 30%~40% overclock.

Maar goed: als je voor de Gelid icy vision wilt gaan zou ik misschien de ventilator aansluiten op het moederbord (zoek op ebay voor connector/kabel, daar zal het het goedkoopst zijn verwacht ik). Dan heb je in ieder geval meer zekerheid over de controle over de snelheid van de fan.
Ik zal me er nog eens goed in verdiepen. De HR-03 lijkt ook een goede optie.

Bedankt wederom voor je input. :)

• Regeneration
  • Niet online
Ik heb de pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm fans gehaald en vanmiddag geïnstalleerd. Echter met het verloopje van de 3 pins naar 3 pins doen de fans het niet. Ik zie dat in het verloopje slechts 1 draadje naar de 3 pins loopt is de andere 2 draadje gaan naar de molex aansluitingen, zie:
Afbeeldingslocatie: http://www.xtremehardware.com/images/stories/ScytheKazeJyuni/sdoppiatore.jpg
Dat zou een verklaring kunnen zijn, echter waarom is dat verloopje er dan? Voor de duidelijkheid ik zou graag de 3 pins willen gebruiken om in het moederbord te steken, om de fan snelheid in te kunnen stellen in de bios. Wat doe ik fout?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Fansnelheid via BIOS instellen gaat je met dat verloopje sowieso niet lukken.

Wat dat verloopje doet is je fans op een vaste snelheid laten draaien (hij zit op gele en zwarte draad in dit geval, wat neerkomt op 12V = 100%). De losse gele draad is puur zodat je moederbord de snelheid kan uitlezen, en niet gaat lopen jammeren over dat er een defecte fan is (indien snelheid = 0 rpm).

Eigenlijk een waardeloos verloopje dus, want hiermee draaien je fans constant op 100%

Wat voor aansluiting hebben je fans, en wat voor aansluiting heeft je moederbord? Volgens mij hebben moderne fans tegenwoordig 4 draden, zodat ze de snelheid beter kunnen regelen. Er zijn ook wel verloopjes van fan connector > 2x fan connector. Maar dat is niet altijd goed voor je moederbord, omdat de fancontroller op je moederbord ook z'n maximale belasting kent.

• Regeneration
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 23:10:
Fansnelheid via BIOS instellen gaat je met dat verloopje sowieso niet lukken.

Wat dat verloopje doet is je fans op een vaste snelheid laten draaien (hij zit op gele en zwarte draad in dit geval, wat neerkomt op 12V = 100%). De losse gele draad is puur zodat je moederbord de snelheid kan uitlezen, en niet gaat lopen jammeren over dat er een defecte fan is (indien snelheid = 0 rpm).
Thanks voor de info.
Eigenlijk een waardeloos verloopje dus, want hiermee draaien je fans constant op 100%
Inderdaad... Ik dacht het dient als verlengstuk.
Wat voor aansluiting hebben je fans, en wat voor aansluiting heeft je moederbord? Volgens mij hebben moderne fans tegenwoordig 4 draden, zodat ze de snelheid beter kunnen regelen. Er zijn ook wel verloopjes van fan connector > 2x fan connector. Maar dat is niet altijd goed voor je moederbord, omdat de fancontroller op je moederbord ook z'n maximale belasting kent.
De fans hebben een 3 pins. Mijn moederbord heeft:
- 1x 3 pins "PWR Fan" (=power fan?) die de fans op max laten draaien
- 1x een 4 pins fan, maar hierop aangesloten draait de fans op max
- 2x 3 pins aansluiting die ik via de bios kan instellen
En op de laatste twee zou ik ze willen aansluiten, echter zit er eentje "achterin" eigenlijk bedoeld voor de rear case fan. Maar ik heb besloten om 2 intake fans in de voorkant te gebruiken. Ik zal eens kijken of er een 3 pins naar 3 pins "verleng kabeltje" te koop is.

Edit: een potentieel kabeltje gevonden op DX, die ik zou kunnen kopen.

Na wat eerste tests zijn de temps vergelijkbaar met de oude low + high (~750 + 1200 RPM) instelling en komt misschien zelfs in de buurt van de 2x high (~1200 + 1200 RPM) instelling.
Idle: CPU ~30°C, GPU ~50°C
Gaming: CPU ~42°C, GPU ~ 72°C
+ stillere werking. Hoeveel stiller is eigenlijk moeilijk te zetten omdat nu de videokaart het hard lawaai maakt (ook in idle), met de ~1400 RPM fan. Voorlopig tevreden, de videokaart is de als eerst volgende aan de beurt. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Regeneration op 06-03-2013 01:57 ]

• Nas T
De zwarte rode kabel zijn voor de voeding. In jouw geval staat er 12 volt op, maar je kunt met wat geknutsel ook 5 of 7 volt realiseren door de draadjes om te zetten.
Geel is voor de snelheid door te geven (tacho-signaal) en de eventueel 4e pwm pin schakelt alleen maar de voeding aan uit, hoe relatief langer de voeding aan staat, hoe sneller de fan draait. Met pwm kun je de fan tot 5%~10% terugregelen in plaats van 30%~40%.

vrede in rust

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-11 19:39
Kent er iemand een fanctroller die softwarematig kan worden aangestuurd? Die dus de fans stuurt adh. de gegevens die ie krijgt van het moederbord/gpu?

Vooraleer er vanalles geroepen wordt: ik heb een Asrock Z77 extreme4 die fancontrol biedt, ware het niet dat deze er echt niets van bakt... Het enige je kunt instellen is de startsnelheid vd fans, en een temp waar deze op max. toeren moet draaien. Dus geen mooie ramp of zo.

Speedfan is ook niet echt een optie, wat als je pc een BSOD krijgt en je net niet thuis bent?

Vroeger had ik een T-balancer, die kon dit allemaal maar deze werkt niet goed onder Win8 en de software is vrij oud.

O ja moet liefst werken met PWM :)

• Regeneration
  • Niet online
Nas T schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:21:
De zwarte rode kabel zijn voor de voeding. In jouw geval staat er 12 volt op, maar je kunt met wat geknutsel ook 5 of 7 volt realiseren door de draadjes om te zetten.
Geel is voor de snelheid door te geven (tacho-signaal) en de eventueel 4e pwm pin schakelt alleen maar de voeding aan uit, hoe relatief langer de voeding aan staat, hoe sneller de fan draait. Met pwm kun je de fan tot 5%~10% terugregelen in plaats van 30%~40%.
Bedankt voor je reactie. Ik knutsel liever niet aan kabeltjes, daar heb ik niet echt verstand van. Het is gewoon jammer. Ik dacht dat het diende als verlengstuk. De draadjes aan de fan zelfs zijn namelijk ook niet echt lang. Maar ach ik laat ze voorlopig wel gewoon op max draaien, wat overigens bij mij volgens speedfan ~ 870 RPM is.

Ik had verder nog iets opmerkelijks ontdekt. Ik had dus 1 fan op de 4 pins op het moederbord gezet, maar de fan fluctueerde volgens speedfan van ~850 tot ~870 RPM, terwijl de andere maar fluctueerde zo tussen de 868-872 RPM. Die 20 RPM verschil is geen ramp maar ik heb toch deze fan aangesloten op de 3 pins PWR fan aansluiting en deze fluctueer nu minder met 866-868. Het is dus aannemelijker dat de fluctuatie niet aan de fan ligt maar aan de aansluiting op het moederbord. Dan weet ik dat ook weer.

jastas schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 17:17:
Kent er iemand een fanctroller die softwarematig kan worden aangestuurd?
Ik ben zeker geen expert op dit gebied, maar misschien kan je MSI afterburner gebruiken om de fan van je videokaart in ieder geval regelen. De MSI afterburner wordt gemaakt in samenwerking met RivaTuner. En het werkt in principe voor alle videokaarten. Je kan de fansnelheid in een grafiek instellen, zie bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/W/6/279798/original/msi_afterburner-2.png
http://www.tomshardware.c...-overclocking,2858-8.html

Je kan zelf punten toevoegen of weghalen. Ook kan je de grafiek trapsgewijs laten verlopen:

Afbeeldingslocatie: http://forum.oktabit.gr/files/MSI_Afterburne_Fan.gif

[ Voor 46% gewijzigd door Regeneration op 06-03-2013 18:33 ]

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-11 19:39
Wel m'n gpu wordt al stil gehouden door een deepcool v6000, na wat geklooi met een extra kabeltje (en extra pwm fans) wordt deze nu aangestuurd door de catalyst driver.

Stom dat deepcool deze standaard levert met 3pins, en dat beweren dat ze stil zijn... niet dus... als je ze aansluit op de gpu draaien deze op 100% wegens geen pwm...

• Nas T
jastas schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 17:17:
Speedfan is ook niet echt een optie, wat als je pc een BSOD krijgt en je net niet thuis bent?
Niks? Je zou de maker ervan eens kunnen mailen, maar ik schat zo dat de fans terugvallen op wat het moederbord doet of op 100% gaan.

Ik had ook de Mcubed T-balancer. Leuk hobby-ding, alleen niet ideaal. Vaak kom je andere problemen tegen, zoals getik van fans. Uiteindelijk ben ik met het geneuzel van fans regelen gestopt en ben ik voor de oplossing zware koeler stille fans gegaan. Resultaat: een stille en koele pc die overclockbaar is.

[ Voor 31% gewijzigd door Nas T op 07-03-2013 12:10 ]

vrede in rust

Verwijderd

Ik heb een Club3D 6950 2GB en ik heb uit mn pc gehaald omdat ik het ding gewoon te lawaaiig vond.
Nu heb ik, dankzij dit topic, ontdekt dat er GPU aftermarket coolers op de markt zijn.
Ik dacht zelf aan deze, die lijkt stil te zijn oordelend naar de reviews.
Wat me dwars zit is dat er diverse modellen van die kaart in omloop zijn en die hebben allemaal een iets andere PCB. Verder zit het me dwars dat als ik google naar reviews dat ik niemand hoor klagen over VRM cooling. Dat zou natuurlijk goed kunnen zijn, maar het zou ook kunnen betekenen dat ik niet goed zoek :P

Dus kort maar krachtig:
Krijg ik problemen als ik deze kaart op mn graka schroef?

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-11 10:47

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 13:18:
Dus kort maar krachtig:
Krijg ik problemen als ik deze kaart op mn graka schroef?
Nee. :)
Ik heb hier een Thermalright T-rad 2 GTX met een Nexus Real Silent D12SL-12 BW op mijn Sapphire HD6950 2GB zitten die ik met de BIOS-mod als 6970 draai en ook nog overgeklokt heb, en ik kan zonder problemen lange tijd zware games spelen. :)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een 12V fan-controller, met Molex-aansluitingen (zowel in als uit).

Ik kan er zo gauw geen vinden op Pricewatch. Weet iemand een merk, type, webshop of URL ?
Zoiets als dit is precies wat ik zoek:
http://www.coolerguys.com/840556089537.html
Helaas doet die webwinkel moeilijk over internationale bestellingen. Een Nederlandse webwinkel zou ideaal zijn.

Ik heb een Laing DDC-1T pomp. Ik vind dat hij iets te veel herrie maakt. Ik heb gelezen dat mensen het voltage met een fan-controller terugbrengen van 12V naar 10V of zelfs 8V. (Bij 7.5V of lager wil de pomp kennelijk niet meer betrouwbaar starten). De DDC-1T heeft een Molex aansluiting. Een fan-controller met (2) Molex-aansluitingen zou ideaal zijn. Suggesties voor een andere oplossing ?

• Nas T
@gryz: ik zou in jouw geval niet focussen op deze molex aansluiting, maar gewoon knutselen met draadjes. Met een multimeter kun je meter welk draadje welke spanning geeft, dus dan kan je het correct aansluiten. Dan solderen en wat krimpkous/heatshrink erover om af te werken. Je kunt ook een mannetje fanaansluiting naar vrouwtje molex solderen/kopen met een gewone fancontroller.

vrede in rust

Verwijderd

Nas T schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 10:12:
@gryz: ik zou .... gewoon knutselen met draadjes
Bedankt voor de suggestie. Maar dat is nu precies wat ik wilde voorkomen. :) Ik ben al niet zo handig met een soldeer-ijzer. En dit kleine onderdeeltje is me te belangrijk. Als er een draadje loskomt, dan staat de pomp stil. En is m'n PC er geweest.

Ik kijk nog even verder.
In het ergste geval zal ik 2 4-pin-molex naar 3-pin-fan-connector moeten gebruiken.

• Nas T
Verwijderd schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 13:24:
[...]

Bedankt voor de suggestie. Maar dat is nu precies wat ik wilde voorkomen. :) Ik ben al niet zo handig met een soldeer-ijzer. En dit kleine onderdeeltje is me te belangrijk. Als er een draadje loskomt, dan staat de pomp stil. En is m'n PC er geweest.

Ik kijk nog even verder.
In het ergste geval zal ik 2 4-pin-molex naar 3-pin-fan-connector moeten gebruiken.
Ik ben ook niet handig met een soldeerbout. Met mijn aldi-solderbout vaak dikke zwarte punten tin en weinig nauwkeurig. Gewoon proberen, even trekken met de hand en dan een krimpkous er goed omheen doet wonderen.
Zolang het kabeltje je getrek overleeft, zal het ook wel overleven in een statische positie, nietwaar?

Ik ben absoluut geen fan van solderen/aan elkaar knopen en hobbywerk, maar als dat een hoop kosten kan voorkomen en je kunt het netjes wegwerken...ach, waarom niet?

vrede in rust

Verwijderd

Het kan veel makkelijker !

Ik had nooit goed naar molex-connectors gekeken. Maar de pinnen zitten gewoon op de draad geknepen (crimping) ! En losse molex-connectors kun je gewoon kopen, zowel male als female. Hier is bv. een filmpje dat laat zien hoe makkelijk je zelf een molex-connector op een kabeltje kunt zetten: YouTube: Sneaky's Tutorials: Molex Pin Crimping Simpel, dat kan ik zelf ook ! :-)

Het enige onzekere is de diameter van de draad. Met het blote oog lijkt het er op dat de draadjes bij molex-connectors (bv aan je PSU) iets dikker lijken dan de draadjes die aan fans en fan-controllers zitten. Maar ik vermoed dat dat geen probleem is. Dat je gewoon de pinnen iets harder aan moet knijpen wanneer je ze op de draad zet. Weet iemand dit zeker ?

Dus de oplossing: fan-controller naar keuze kopen. Kijken wat de aansluitingen zijn. Als het non-molex is: male- en/of female-connectors kopen. Oude connectors er af knippen, en zelf nieuwe molex-connectors er op knijpen. Klaar. Dat durf ik wel aan. Volgende week is mijn pomp een stuk stiller !

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
als het draadje te dun blijkt te zijn doe je hem tog gewoon dubbel? :P

• Axon

Axon

Dikke tetten

Hopelijk kan iemand mij met het volgende helpen:

Ik ben op zoek naar 2 stille 120mm groene UV fans welke op ongeveer 1200 rpm draaien en bij voorkeur witte LED's ingebouwd hebben. Ze mogen niet veel sneller dan dat draaien, anders is het te luid voor mij. De fan mag enkel een 3 pins stekker hebben. Een 4 pins stekker past helaas niet op mijn fan kabel. Zijn er bepaalde aanraders? Kan er een winkel aangeraden worden waar ik deze goedkoop kan aanschaffen? Heeft iemand deze toevallig nog liggen?

Laat het me even weten! :D Indien je zelf nog wat hebt liggen, kun je me contacteren via DM :)

[ Voor 13% gewijzigd door Axon op 17-03-2013 21:15 ]

Tetten.

• Nas T
Axon schreef op zondag 17 maart 2013 @ 21:12:
Hopelijk kan iemand mij met het volgende helpen:

Ik ben op zoek naar 2 stille 120mm groene UV fans welke op ongeveer 1200 rpm draaien en bij voorkeur witte LED's ingebouwd hebben. Ze mogen niet veel sneller dan dat draaien, anders is het te luid voor mij. De fan mag enkel een 3 pins stekker hebben. Een 4 pins stekker past helaas niet op mijn fan kabel. Zijn er bepaalde aanraders? Kan er een winkel aangeraden worden waar ik deze goedkoop kan aanschaffen? Heeft iemand deze toevallig nog liggen?

Laat het me even weten! :D Indien je zelf nog wat hebt liggen, kun je me contacteren via DM :)
Pff, je hebt wel veel eisen :P .
Ik heb via de pricewatch even gekeken en op ebay, maar helaas, niks. Misschien dat je via dealextreme nog iets kan vinden? Je zou ook anders eerst een model kunnen vinden wat aan jouw eisen voldoet en dan via de juiste kanalen naar dat specifieke model zoeken.

Waar heb je zoal gezocht (en met welke termen)?

vrede in rust

• Axon

Axon

Dikke tetten

Ik heb net als jou heel de pricewatch afgezocht, het assortiment van enkele winkels bekeken, ebay, marktplaats... Het mocht niet baten :) Nou kon Kier mij de volgende fan aanraden nadat ik hem hierover aansprak: http://www.informatique.n...a-dx12-120mm-1200rpm.html. Lijkt mij een erg goede fan. Ik ga nog even verder kijken, Ik weet dat Gelid ook een UV groene fan heeft (Wing 12) alleen heeft deze een PWM aansluiting wat voor mij niet erg handig is.

Bij deze nu de vraag: heeft er iemand persoonlijk ervaring met de Nanoxia DX12 (1200rpm) fans? Zijn deze stil, maar verplaatsen ze voldoende lucht? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Axon op 18-03-2013 00:08 ]

Tetten.

• Nas T
Axon schreef op maandag 18 maart 2013 @ 00:01:
Ik heb net als jou heel de pricewatch afgezocht, het assortiment van enkele winkels bekeken, ebay, marktplaats... Het mocht niet baten :) Nou kon Kier mij de volgende fan aanraden nadat ik hem hierover aansprak: http://www.informatique.n...a-dx12-120mm-1200rpm.html. Lijkt mij een erg goede fan. Ik ga nog even verder kijken, Ik weet dat Gelid ook een UV groene fan heeft (Wing 12) alleen heeft deze een PWM aansluiting wat voor mij niet erg handig is.

Bij deze nu de vraag: heeft er iemand persoonlijk ervaring met de Nanoxia DX12 (1200rpm) fans? Zijn deze stil, maar verplaatsen ze voldoende lucht? :)
Prestaties van een fan zijn altijd lastig. Ik denk dat het een combinatie is van belastingsloze luchtverplaatsing, druk en flowoppervlaktekarakter. Met flowoppervlaktekarakter bedoel ik hoe de mate van airflow is verdeeld als je het oppervlak van de fan bekijkt, als je in de richting van de airflow kijkt. Waar bevindt zich de meeste airflow, in het midden, buiten of loopt de airflow zelfs niet perfect axiaal maar naar buiten toe? Hoe turbulent/laminair is de luchtstroom?

Het is lastig te bepalen welke factoren meespelen en welke daadwerkelijk invloed hebben op koelprestaties. Ik zou me kunnen voorstellen dat bij wat voor koeler dan ook je de airflow zo turbulent mogelijk en zoveel mogelijk bij de warmtebron (op een koelblok is dat bij de heatpipes) wilt hebben.

Dit is enorm lastig, aangezien elk koelblok weer anders is. Geluidsproductie is nog lastiger, want turbulentie zal waarschijnlijk meer geluid betekenen.

Kortom: veel te moeilijk, Silent PC Review gebruikt altijd Nexus fans en die doen het eigenlijk altijd beter dan wat er standaard gebruikt wordt, met als prestatiefactoren geluidsproductie/temperatuur.

Ik gebruik Scythe slipstreams, die komen ook goed uit de bus en zijn niet al te duur.

vrede in rust

• Axon

Axon

Dikke tetten

Bedankt voor de erg uitgebreide uitleg, enkel was mijn vraag of er iemand nog een goede fan weet welke voldoende lucht verplaatst maar toch stil en UV groen is :)

Ik heb zelf al veel gegoogled, maar ik kan er maar zeer weinig vinden. Ik weet dat AC Ryan ook van deze fans heeft, maar ik kan deze nergens vinden helaas. Ik neig naar de eerder genoemde Nanoxia fans, maar ik kan hier weinig reviews over vinden.

Tetten.

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-10 20:44
Sinds een jaar en werk ik nu braaf met mijn zelfgebouwd systeempje, dat ik in een Sharkoon T9 Value Edition heb ingebouwd. Hoewel ik over het algemeen tevreden ben van mijn systeem, denk ik dat het qua geluid toch wel iets stiller kan. Eerst had ik gedacht om dan voor een andere case te gaan zien (vb. de 550D of de R4), maar deze zijn alletwee nogal prijzig en bovendien behoorlijk zwaar. Aangezien ik nog altijd studeer en dus regelmati pendel tussen thuiswoning en studentenkamer, is een verdubbeling van het gewicht van de case geen prettig vooruitzicht. Daarom dacht ik om de casefans te vervangen. Eventueel die van de CPU-koeler ook (een Mugen 2 Rev. B), maar dat lijkt me minder dringend. Na lezen van reviews (SilentPCReview, userreviews) en het bekijken van dit topic, had ik de volgende kandidaten:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Shadow Wings PWM, 120mm€ 13,39€ 13,39
1be quiet! Silent Wings 2 120mm, 120mm€ 18,30€ 18,30
1be quiet! Silent Wings 2 120mm PWM, 120mm€ 19,10€ 19,10
1Noiseblocker M12-PS PWM, 120mm€ 16,90€ 16,90
1Scythe Gentle Typhoon D1225C12B2AP-12 (800 rpm), 120mm€ 12,71€ 12,71

Een woordje uitleg over het systeem:
# Mijn moederbord (Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3) heeft twee drie-pins (SYS_FAN en PWR_FAN1) en twee vier-pins (CPU_FAN en PWR_FAN2) aansluitingen.
# Er zijn drie casefans (120mm) en de CPU-fan aanwezig, waarvan dus de casefans prioriteit hebben.
# Twee fans vooraan in de kast, de derde achteraan (ik geloof dat dit overpressure heet)

De verklaring van de gekozen fans:

# Shadow Wings:
- al positieve dingen over gelezen
- PWM
- Max 1500rpm
- Kleuren passen mooi bij mijn systeem en aangezien ik een window heb...
# Silent Wings 2
- Linus Tech Tips was er heel lovend over
- Met of zonder PWM (PWM is jammer genoeg niet verkrijgbaar hier in België)
- Max 1500rpm
- Kleuren passen mooi bij mijn systeem en aangezien ik een window heb...
# Noiseblocker
- Van SPCR
- Max 1700rpm
- PWM
# Scythe
- Max 800rpm
- geen PWM
- Van SPCR

Nu voelen jullie hem natuurlijk al komen: welke fan(s) neem ik? Bovendien, neem ik er drie (vier) dezelfde, of neem ik er twee PWM en twee zonder, aangezien zonder PWM wel goedkoper kan. Zelf was ik aan het denken om een PWM-fan van Noiseblocker achteraan te hangen, omdat die een hoge luchtverplaatsing heeft en toch geregeld kan worden. Vooran zouden dan twee Scythe's komen, die relatief traag, maar wel op max draaien. Nadeel is dan wel dat de connectors kriskras over heel het moederbord gaan lopen, zoals je op onderstaande afbeelding kan zien:
# Oranje: huidige connectors
# Groen: fans + voorstel connectors
# Rood: headers
Afbeeldingslocatie: http://img849.imageshack.us/img849/19/casefans.png

Dus...suggesties?

Edit: suggesties voor betere fans zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Nas T
@Aertsvijand:
Ik weet niet of je al "vooronderzoek" hebt gedaan, maar als dit niet zo is:
Weet je al welke onderdelen de geluidsproductie voor rekening nemen?

Je wilt direct je casefans vervangen (veel, duur) terwijl ik zou inschatten dat je GPU meer herrie maakt.
Daarbij: je PSU kan ook wel wat geluid produceren misschien, evenals de HDD.

Ik raad je aan als je de casefans per se wilt vervangen Scythe slistreams 800RPM of 500RPM te nemen.
2 outtakes is voldoende. Intakes hebben geen nut: ze leveren een kleine bijdrage aan de totale airflow en daar waar je de airflow heen stuurt (voorin), zitten de harde schijven en die hebben weinig last van warmte.

Ik zou in jouw geval eerst de gpu-koeler vervangen (zie pricewatch, vaak is veel heatpipes beter).
Daarna de PSU of HDD, daarna de casefans.

Om het niet nodeloos ingewikkeld en goedkoop te houden, zou ik me niet blindstaren op PWM. Met de ventilatoren die ik heb genoemd, met name de 800RPM versie, kun je met een goed koelblok de zaak prima koel houden en met twee outtakes zit de airflow door de kast ook wel snor. Met PWM kun je ze harder laten draaien, uiteindelijk levert je dat waarschijnlijk maximaal 5% extra overclock-headroom op.

vrede in rust

• Regeneration
  • Niet online
Aertsvijand schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 23:42:
Sinds een jaar en werk ik nu braaf met mijn zelfgebouwd systeempje, dat ik in een Sharkoon T9 Value Edition heb ingebouwd. [...] Daarom dacht ik om de casefans te vervangen. Eventueel die van de CPU-koeler ook (een Mugen 2 Rev. B), maar dat lijkt me minder dringend.
Ik zat in dezelfde situatie een tijdje geleden. Ik heb dezelfde case en was er van overtuigd dat de case fans zoveel lawaai maakten, maar ik ben achtergekomen dat de videokaart ook een behoorlijk aandeel heeft ("gelukkig" is mijn videokaart al aardig oud en stond deze min of meer ook al op de nominatie om vervangen te worden). Je zou deze dus kunnen vervangen voor een videokaart, die al geleverd wordt met een stillere koeler of je zou zelfs een betere koeler op kunnen monteren. Je CPU-koeler is een goede, daar zou ook naar mijn mening niet je prioriteit liggen.

Ik kwam uiteindelijk, met hulp van dit topic, uit bij dit overzicht van SPCR. Verder ben ik het eens met Nas T, PWM is niet noodzakelijk beter. Ik weet verder niet of je wat in kan stelling in je BIOS voor de fan speed, maar ik had mijn keuze beperkt tot fans die bij max snelheid stil waren en betaalbaar. Ik kwam dan uit bij:
pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm
pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm
Ik heb uiteindelijk voor de Scythe gekozen, gezien er bij de Nexus wat sample variation zou zijn. Deze zijn duidelijk stiller op max dan de voorgaande fans en de temperaturen zijn niet echt verschillend ten opzichte de max (~1200 RPM) van de vorige standaard case fans. Kan jij je case fans instellen in je BIOS? Ik kon namelijk 1 case fan niet zelf verlagen en deze bleef op max draaien, wat dan ook een van de reden was dat ik toch andere case fans heb gehaald.

Nas T had toen mij ook geadviseerd 2 fans i.p.v. 3 te gebruiken en dan beide of als intake of outake te gebruiken. Je verplaats dan meer lucht dan een 1 intake en 1 outtake opstelling. Verder draagt de 3de fan niet zoveel bij aan de airflow. Gezien ik (en jij dus ook) geen 2 outake fans kunnen plaatsen had ik gekozen voor 2 intake. Je kan overigens ook kiezen voor 1 outake, maar dan moet je wel even goed controleren of dat toereikend is. Wat mij hiervoor tegenhield is dat de CPU fan aardig dicht op de outake fan positie staat en ik verwacht dat de airflow niet optimaal zal zijn als daar een outtake fan zou zetten. Voorin twee outtake fans zou eventueel kunnen, maar dat lijkt me ook minder omdat de fans beneden in de kast zitten en warme lucht stijgt uiteraard op, je krijgt de warme lucht er dus niet efficiënt uit.

Even op een rijtje:

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-10 20:44
Alvast bedankt Nas T en Regeneration voor de uitgebreide adviezen!

Ten eerste, het vragenlijstje:
  • Sapphire HD6950 Dirt3 Edition (2GB)
  • Voor zover ik kan zien niet. Ik ben echter geen BIOS-expert (zit nu met UEFI van Gigabyte, maar vond eigenlijk de oude beter. Je kan echter blijkbaar niet terug van UEFI naar oud). Ik zal er nog eens naar kijken
  • Bedankt voor de tip!
  • Twee maal intake lijkt me inderdaad het meest logische. Maar die outtake is dus niet persé nodig of zelfs slechter?
Over het dempen van de HDD heb ik ook al nagedacht. Dit lijkt me echter niet zo evident. Ik had wat oplossingen gezien in de stijl van een vibrationless mount, maar die waren allemaal redelijk prijzig. De PSU en de GPU zal ik dan ook eens bekijken, maar lijken me ook niet zo evident om stiller te krijgen.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Nas T
Ik zie dat de Sharkoon T9 value de optie biedt om één casefan achterin te plaatsen.
Waarom probeer je niet gewoon die als take-out te nemen, inclusief de voeding onderin?
De warmte van de CPU wordt door de casefan uit de kast geblazen en de warmte van de GPU door de voeding.
Dan is het een idee om een koelblok op je GPU te zetten en een ventilator naar beneden te laten blazen, in plaats van naar boven. De warme lucht kan dan via de voeding de kast uit.
Die i5 2500K produceert niet belachelijk veel warmte, dus ik denk wel dat dat prima lukt. Meer fans kan altijd nog uiteraard.

vrede in rust

• Regeneration
  • Niet online
Aertsvijand schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 00:30:
• Twee maal intake lijkt me inderdaad het meest logische. Maar die outtake is dus niet persé nodig of zelfs slechter?
[/list]
Klopt die 3de is niet direct noodzakelijk. Bovendien scheelt het je een extra fan te kopen.

Eigenlijk zou 2x outtake beter zijn, zoals Nas T zegt. Outtake fans zorgt voor meer airflow dan een intake fans, voor meer details en uitleg zal je Nas T moeten vragen, dat weet ik namelijk niet helemaal. :P Je zou het dus kunnen doen zoals Nas T in zijn laatste reactie voorstelt.
Over het dempen van de HDD heb ik ook al nagedacht. Dit lijkt me echter niet zo evident. Ik had wat oplossingen gezien in de stijl van een vibrationless mount, maar die waren allemaal redelijk prijzig. De PSU en de GPU zal ik dan ook eens bekijken, maar lijken me ook niet zo evident om stiller te krijgen.
Eigenlijk is het beste als je op 1 onderdeel per keer richt, want dan merk je of de verandering effect heeft gehad. Mijn advies is dat je dan eerst kijkt naar je videokaart en casefans.

Wat het idee is bij je videokaart is dat je het koelelement zou kunnen vervangen. In de topicstart wordt de Thermalright HR-03 en de Arctic Accelero S1 Plus genoemd. Ze worden geleverd zonder fan, en het is zeker aan te raden deze wel te gebruiken, die je dus apart zal moeten aanschaffen. Je zal de videokaart dus uit elkaar moeten halen en de garantie zal ook vervallen.

Wat je echter ook nog kan proberen is kijken of je de huidige fan snelheid omlaag kan krijgen. Je kan daarvoor bijvoorbeeld het programmaatje MSI Afterburner voor gebruiken. Je kan die voor elke merk videokaart gebruiken. Je kan de grafiek tussen temperatuur en fansnelheid dan zelf aanpassen. Indien de temperatuur het dus toelaat kan je de fans wat langzamer laten draaien. Sommige videokaarten hebben een restrictie in de minimale fansnelheid.

Nas T schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 09:52:
Waarom probeer je niet gewoon die als take-out te nemen, inclusief de voeding onderin?
De warmte van de CPU wordt door de casefan uit de kast geblazen en de warmte van de GPU door de voeding.
Maar moet de voeding zelf dan niet ook gekoeld worden?

• Nas T
Regeneration schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 13:09:
[...]
Maar moet de voeding zelf dan niet ook gekoeld worden?
Half :p.
Je kunt drie type regelingen hebben bij je voeding:
1. statisch toerental
2. belastingafhankelijk toerental
3. temperatuurafhankelijk toerental
In geval 1 en 2 kun je er van uitgaan dat zelfs bij een bloedhete dag in een stoffige kast (weinig airflow) je voeding blijft werken. Dat zijn geen onwerkelijke omstandigheden en een fabrikant wil natuurlijk ook niet veel units terugzien van klanten.
In geval 3 zal de temperatuur in de voeding toenemen en zal deze harder gaan ventileren om de warmte af te voeren. In geval van stilte zul je dat niet willen (vandaar dat silentpcreview de hot-box gebruikt om een hete computercase te simuleren), maar ook daar zal je voeding niet (zomaar) van overlijden.

Nog sterker: ik heb pc's gezien waar een flinke fanduct over de cpu zat, waarbij de lucht door de CPU-koeler richting de PSU werd geleid.

vrede in rust

• Regeneration
  • Niet online
Nas T schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:03:
Half :p.
Je kunt drie type regelingen hebben bij je voeding: [...]
Interessant, thanks voor de info. :)

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-10 14:40
Regeneration schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 13:09:
Eigenlijk zou 2x outtake beter zijn, zoals Nas T zegt. Outtake fans zorgt voor meer airflow dan een intake fans, voor meer details en uitleg zal je Nas T moeten vragen, dat weet ik namelijk niet helemaal. :P Je zou het dus kunnen doen zoals Nas T in zijn laatste reactie voorstelt.
Volgens mij klopt bovenstaande redenatie maar deels:

Door voor 2x outtake te kiezen zorg je voor onderdruk in de kast. Op zich prettig want je zuigt daardoor door elke kier lucht aan. Zeker als de outtakes bovenin zitten is dit ideaal daar warme lucht uit zichzelf al stijgt en je het dan een handje helpt.

Groot nadeel echter is de koeling op langer termijn. Door de onderdruk zuig je door elke kleine kier of gat lucht en dus ook stof aan. De stof zal tussen je koelvinnen gaan zitten maar ook een mooie isolerende laag over al je componenten heen leggen. Om die reden kan je beter voor overdruk in je kast zorgen. Deze overdruk kan je namelijk via fans met een filter ervoor verkrijgen. Resultaat is een schonere kast die op de langere termijn wat koeler blijft waardoor fans minder hard hoeven te werken.

Alternatief is natuurlijk je kast regelmatig schoonmaken, maar ik betwijfel of je alle stof weg krijgt. Zeker die tussen koelvinnen, en daar wil je juist absoluut geen stof hebben ivm de isolerende werking daarvan.

Verwijderd

Shivan_20 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 23:12:
Groot nadeel echter is de koeling op langer termijn. Door de onderdruk zuig je door elke kleine kier of gat lucht en dus ook stof aan. De stof zal tussen je koelvinnen gaan zitten maar ook een mooie isolerende laag over al je componenten heen leggen. Om die reden kan je beter voor overdruk in je kast zorgen. Deze overdruk kan je namelijk via fans met een filter ervoor verkrijgen. Resultaat is een schonere kast die op de langere termijn wat koeler blijft waardoor fans minder hard hoeven te werken.
Dit is een verhaal waarover er ontzettend veel meningen en waarnemingen bestaan die elkaar goeddeels tegenspreken. Over wat nu de waarheid is valt weinig te zeggen.

Een argument tegen overdruk is dat de altijd stof bevattende lucht langer in je kast blijft en dus meer tijd heeft stof te deponeren. Ik zou het niet weten, ik houd altijd maar een 1:1 verhouding aan waar mogelijk.

• Regeneration
  • Niet online
[...] Groot nadeel echter is de koeling op langer termijn. Door de onderdruk zuig je door elke kleine kier of gat lucht en dus ook stof aan. [...]
Eigenlijk ook wel een van de redenen geweest dat ik zelf uiteindelijk voor de 2x intake heb gekozen. Maar het is een goed punt inderdaad (waar inderdaad ook nog over te discussiëren valt) en is zeker het vermelden waard voor het complete beeld.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Door voor 2x outtake te kiezen zorg je voor onderdruk in de kast.
Overdrijven is ook een vak : Je hebt hooguit meer lucht die naar buiten gaat dan naar binnen. Echte onderdruk of overdruk krijg je niet voor elkaar met wat lullige casefans ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Nas T
[...]
Door de onderdruk zuig je door elke kleine kier of gat lucht en dus ook stof aan. De stof zal tussen je koelvinnen gaan zitten maar ook een mooie isolerende laag over al je componenten heen leggen. Om die reden kan je beter voor overdruk in je kast zorgen. Deze overdruk kan je namelijk via fans met een filter ervoor verkrijgen. Resultaat is een schonere kast die op de langere termijn wat koeler blijft waardoor fans minder hard hoeven te werken.
Ik gebruik dus een onderdruk-scenario en heb bijna geen last tot geen last van stof. Reden: airflow is minimaal, oppervlak waardoor lucht aangezogen kan worden is groot en de voorkant is bedekt met stoffilters.
Ik zou toch kiezen voor een onderdruk-scenario, en wel om twee redenen:
1. de afzuiging van lucht vindt dan waarschijnlijk plaats in de buurt waar warmte wordt gecreëerd: ter hoogte van de CPU en onder de GPU (als je de PSU als take-out gebruikt).
2. gebruik je een overdruk-scenario met stoffilters: dan ga je de stoffilters op het kleinste oppervlak waar de airflow doorheen moet de airflow blokkeren.

Ik kan me voorstellen dat als je een kleine kast hebt met weinig openingen en geen/weinig stofffilters daarvoor, dat het misschien niet echt handig is een onderdruk-scenario te gebruiken. Maar: proberen is altijd een optie en ik denk dat je beter effectief met weinig airflow kan werken dan een andere optie. Dus outtake achter de CPU, de PSU als outtake gebruiken onderin de kast. Je kunt zelf de temperaturen in de gaten houden.
nero355 schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 02:32:
[...]Overdrijven is ook een vak : Je hebt hooguit meer lucht die naar buiten gaat dan naar binnen. Echte onderdruk of overdruk krijg je niet voor elkaar met wat lullige casefans ;)
Ontstaan er moleculen in je kast dan? Dat is wat je nu zegt namelijk. Druk is druk en ook een honderdste van een pascal is nog steeds druk.

vrede in rust

• Fordox

Fordox

00101010

[...]

Overdrijven is ook een vak : Je hebt hooguit meer lucht die naar buiten gaat dan naar binnen. Echte onderdruk of overdruk krijg je niet voor elkaar met wat lullige casefans ;)
dat verschil merk je wel degelijk. als je meer fans hebt in pull dan fans in push met een filter, heb je een helehoop stof meer in je kast na verloop van tijd ;)

• Nas T
Fordox schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 12:12:
[...]

dat verschil merk je wel degelijk. als je meer fans hebt in pull dan fans in push met een filter, heb je een helehoop stof meer in je kast na verloop van tijd ;)
Waarom heb ik alleen pull-fans en geen/nauwelijks last van stof?

vrede in rust

• Fordox

Fordox

00101010

Nas T schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 12:45:
[...]

Waarom heb ik alleen pull-fans en geen/nauwelijks last van stof?
heb ik wel ;) meer dan voorheen toen er ook nog push fans in zaten.

misschien staat je pc in een stofloze omgeving of van de grond af.

• Regeneration
  • Niet online
[...]

Ik weet het fijne er niet van, maar als er meer lucht naar buiten gaat dan naar binnen (of andersom) is er toch verschil in druk en dus kan er toch sprake zijn van onderdruk (of overdruk).

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:56

Cheezus

Luiaard

Regeneration schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 13:38:
[...]

Ik weet het fijne er niet van, maar als er meer lucht naar buiten gaat dan naar binnen (of andersom) is er toch verschil in druk en dus kan er toch sprake zijn van onderdruk (of overdruk).
Sterker nog, als er meer lucht in een kast wordt geblazen dan eruit gaat (of andersom) bouwt de druk zich steeds verder op tot je kast op een gegeven moment explodeert (of implodeert)!
Aangezien ik dat nog erg weinig ben tegengekomen zal er altijd evenveel lucht in als uit een kast gaan. :P

Zelf ben ik ook meer fan van een overdruk, bij mij staat de kast op de grond en zeker i.c.m. een pluizig huisdier wil ik graag zeker zijn dat de alle lucht door een filter wordt aangezogen.
Verder heb ik nog wat drastischere maatregelen genomen voor een stille PC: [CiP]Silencer²

• Nas T
Fordox schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 13:35:
[...]

heb ik wel ;) meer dan voorheen toen er ook nog push fans in zaten.

misschien staat je pc in een stofloze omgeving of van de grond af.
PC staat op de grond, op een plek die nauwelijk gestofzuigd wordt (eens per 3 maanden denk ik).
Ik wil dus zeggen: het is niet per se zo dat pull-fans stof garanderen, al begrijp ik dat de kans groter kan zijn.
Regeneration schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 13:38:
[...]

Deze situatie is een situatie waarin een ventilator versnelt/vertraagt. De (matige) compressibiliteit van lucht zal ertoe kunnen leiden dat er meer/minder instroomt dan uitstroomt. Bij een statische situatie (continu toerental, 99% van de werkelijke situatie) is dat niet zo en gaat dat niet op.

Om het eenvoudiger te maken: stel dat er meer lucht(moleculen) ingaan dan uit de kast gaan dan hoopt zich in dat volume steeds meer moleculen op en ontploft de zaak.

Druk is kracht per oppervlak. De krachtcomponent zorgt voor een versnelling van massa (F= m x a) en dat versnelt de lucht buiten de kast naar binnen toe (bij onderdruk in de kast). Op een gegeven moment is de weerstand die de lucht ondervindt zo groot, dat er evenwicht wordt bereikt en de lucht niet meer versnelt, maar met een constante snelheid zich verplaatst.
Door de oppervlakcomponent in de formule betekent als het oppervlak groot is, de kracht (en dus de versnelling) laag is. Dat betekent een lage luchtsnelheid waardoor stof beter de kans krijgt te dalen in plaats van meegenomen te worden. Een lage luchtsnelheid is niet per definitie gelijk aan weinig airflow, aangezien het genoemde grote oppervlak de totale airflow weer (relatief) groot maakt. Kijk bij deze link bij vloeistoffen.

Daarom is de ideale situatie voor zover ik weet een onderdruk-situatie met een groot oppervlak waardoor lucht aangezogen kan worden met veel stoffilters: lage luchtsnelheid, weinig weerstand door een groot oppervlak aan stoffilters.
Bij een overdruk met de stoffilters direct voor de ventilator creëer je (in mijn optiek onnodig) veel luchtweerstand.
Daarbij hebben ventilatoren niet alleen de functie airflow te creëren, maar ook te sturen/positioneren.
Bij onderdruk kun je de ventilator achter de CPU plaatsen, gunstig voor de positie van de airflow. De 2e outtake is de PSU onderin de kast, dus ook gunstig voor positie airflow: bij de warmteafgifte van de GPU.

Heb je een beter verhaal, hoor ik het graag.

vrede in rust

• Solictice
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11 13:46
Ik krijg in de loop van deze week de pricewatch: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl binnen.

Hier wil ik mijn huidige PC in gaan bouwen, alleen wil ik ook nieuwe fans er in zetten. Mijn huidige fans zijn 120mm (behalve de stock fans die bij m'n CM690 II zaten) en bovendien te luidruchtig (2x Scythe SlipStream 1600rpm).

Ik ben dus opzoek naar 140mm fans, die goed bij de Define XL R2 Black passen. Mijn eerste gedachte ging uit om Fractal Designs eigen fans te kopen, maar aangezien ik redelijk slechte ervaringen heb met de standaard bijgeleverde fans bij Coolermaster, weet ik niet of dit een goede keus is.

Heeft misschien iemand ervaring met die Fractal Design fans?

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-09 21:18
Solictice schreef op zondag 28 april 2013 @ 19:03:
Ik krijg in de loop van deze week de pricewatch: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl binnen.

Hier wil ik mijn huidige PC in gaan bouwen, alleen wil ik ook nieuwe fans er in zetten. Mijn huidige fans zijn 120mm (behalve de stock fans die bij m'n CM690 II zaten) en bovendien te luidruchtig (2x Scythe SlipStream 1600rpm).

Ik ben dus opzoek naar 140mm fans, die goed bij de Define XL R2 Black passen. Mijn eerste gedachte ging uit om Fractal Designs eigen fans te kopen, maar aangezien ik redelijk slechte ervaringen heb met de standaard bijgeleverde fans bij Coolermaster, weet ik niet of dit een goede keus is.

Heeft misschien iemand ervaring met die Fractal Design fans?
Heb zelf de R3 en de 3 case fans die daarin zaten waren toch wel te horen. Volgens mij zijn dat 1300rpm 120mm versies. In de R1 of R2 zaten 700/800rpm versies, die waren volgens reviews flink stiller, maar kregen als kritiek dat ze ook vrijwel niks uitrichten qua luchtverplaatsing.

Uiteindelijk heb ik alle case fans eruit gehaald en heb nu alleen nog een Scythe Slip Stream 140 @ 450rpm op een Thermalright HR-02 als actieve koeling en dat gaat prima (verschillende duurtests met de intel burn-in tool zorgde voor prima temperaturen). Heb echter geen dikke videokaarten of andere hittebronnen aan boord.

• Solictice
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11 13:46
Kheldar schreef op zondag 28 april 2013 @ 19:35:
[...]

Heb zelf de R3 en de 3 case fans die daarin zaten waren toch wel te horen. Volgens mij zijn dat 1300rpm 120mm versies. In de R1 of R2 zaten 700/800rpm versies, die waren volgens reviews flink stiller, maar kregen als kritiek dat ze ook vrijwel niks uitrichten qua luchtverplaatsing.

Uiteindelijk heb ik alle case fans eruit gehaald en heb nu alleen nog een Scythe Slip Stream 140 @ 450rpm op een Thermalright HR-02 als actieve koeling en dat gaat prima (verschillende duurtests met de intel burn-in tool zorgde voor prima temperaturen). Heb echter geen dikke videokaarten of andere hittebronnen aan boord.
In de XL R2 zitten 3 casefans die op 1000rpm draaien, en die zijn 140mm. Gok dat ze dan stiller zouden zijn dan die 120mm op 1300rpm.

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Beste mensen,

Ik heb een 300R onder m'n bureau staan die redelijk stil is maar door mijn frequentie bereik in m'n gehoor blijf ik gevoelig voor hoge tonen. Nu heb ik even gezocht en het volgende gevonden:

http://www.thecoolingshop...r-Carbide-300R_32170.html (waarschijnlijk ga ik het hier niet bestellen maar enkel ter illustratie)

Heeft er iemand ervaring met het zelf aanbrengen van geluiddempend materiaal en het effect er van. Wat kan ik verwachten en is het de moeite waard?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

[ Voor 6% gewijzigd door bbblije op 28-04-2013 20:36 ]

• Regeneration
  • Niet online
Sinds een paar dagen in het bezit van de pricewatch: Asus HD7790-DC2OC-1GD5. Ik had deze keuze bepaalde op de reviews die ik had gevonden. Eigenlijk viel enkel de Tweakers review enigszins uit de toon.

Techpowerup
http://www.techpowerup.co...90_DirectCU_II_OC/25.html
http://www.techpowerup.co...re/HD_7790_Dual-X/25.html
Asus: idle 23dBA, load 26 dBA
Sapphire: idle 24 dBA, load 34 dBA

Eteknix
http://www.eteknix.com/as...-graphics-card-review/11/
http://www.eteknix.com/sa...-graphics-card-review/11/
http://www.eteknix.com/ms...-graphics-card-review/11/
http://www.eteknix.com/cl...-graphics-card-review/11/
Asus: idle 48,1 dBA, load 52,6 dBA
Sapphire: idle 48,9 dBA, load 54,2 dBA
MSI: idle 49,5 dBA, load 53,1 dBA
Club3D: idle 48,6 dBA, load 56,0 dBA

Sweclockers
http://www.sweclockers.co...mellanklassen/21#pagehead
Asus: idle 37,7 dBA, load 38,5 dBA
Sapphire: idle 38,1 dBA, load 39,9 dBA
MSI: idle 38,2 dBA, load 42,5 dBA

Ocaholic
http://www.ocaholic.ch/mo...em.php?itemid=988&page=19
Asus: 30% 32,0 dBA, 50% 38,5 dBA, 100% 46,8 dBA
Club3D: 30% 32,0 dBA, 50% 37,5 dBA, 100% 50,0dBA

Tweakers
reviews: Vier overgeklokte HD 7790's getest
Club3D: idle 32,3 dBA, load 37,9 dBA
Sapphire: idle 34,3 dBA, load 40,1 dBA
Asus: idle 35,4 dBA, load 41,5 dBA
MSI: idle 39,1 dBA, load 50,8 dBA

Mijn ervaring
In idle komt de geluidsproduct de videokaart naar mijn oren niet boven de overige geluid producerende componenten uit. De snelheid staat standaard op 20% en gaat met paar procenten omhoog als in deze in load in gebruik neem. Ik had de snelheid nog verlaagd naar 10%, maar hoorde geen geluidsverschil. Ik heb in load nog niet uitgebreid naar gekeken, maar het is zeker een stuk stiller. De CPU fan leek nu iets bovenuit te steken, die snelheid heb ik nu ook verlaagd van ~1200 RPM naar 800 RPM. Dat hielp zeker. Ik weet nu alleen niet wat nu het meeste geluid maakt. De PSU zou nog kunnen, en wellicht anders nog de case fans die op max ~850 RPM draaien. Maar de conclusie is, ik ben heel erg tevreden met deze videokaart en de lawaai productie is een stuk lager.

[Ik zal de geluidsproductie > 30% nog eens verder onderzoeken.]

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-11 14:56
Mooie post Regeneration!

Ikzelf heb ook een vraag. Ik had 4 maanden een Nexus Value 430 voeding, die ik gekocht heb op basis van geluidtests. die volgens SilentPCreviewaardig stil zou moeten zijn, met zelfs 11 db bij 300W.

Goed, sinds kort heb ik allerlei problemen met m'n systeem, die zichzelf op ieder willekeurig moment spontaan herstart: PC schakelt zichzelf regelmatig uit, is het de PSU?

Aangezien de Nexus Value 430 niet meer leverbaar is, moet ik dus waarschijnlijk kijken naar een andere voeding. :(.

Ik heb rondgekeken, maar word er niet veel wijzer van. Ik vroeg mij af of jullie mij een vrij stille PSU konden adviseren, ik hoop niet meer te hoeven uitgeven dan 70/80 euro?

Naast dat-ie uiteraard stil moet zijn, moet-ie vooral 7 of meer SATA/molex connectors hebben zodat m'n 7 SATA harddisks van stroom worden voorzien. :)

• Nas T
Voor degenen die op zoek zijn naar de beste 140mm ventilator:
SPCR.
De Antec Twocool 140 presteert het beste en is goedkoop (€12,60 incl verzenden).

vrede in rust

Pagina: 1 ... 38 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!