Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"
Deze, mits de afmetingen ok zijn. Goedkoop, goed (zeker als je niet OC'ed).styx1 schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 13:50:
Nou blijkt dat de Mugen II tegen de behuizing komt, tegen de foam van de zijpaneel. Nu is mij verteld dat dit een bak lawaai zal maken. Al heb ik mij twijfels erover, iemand met ervaring? Wat zou een goed alternatief zijn? Het gaat er mij om dat ik een stil systeem heb, aan OC doe ik niet.
vrede in rust
iemand hier dat ervaring heeft met pricewatch: Corsair Enthusiast TX650M ik heb die gekocht voor mijn nieuwe systeem maar die doet echt veel lawaai en ik bedoel echt veel (lijk of het 100% draait) op idle. is dit normaal of zou iets aan de hand zijn met de fan ? ik heb het in ieder geval een RMA gedaan (sata plastic cap was gebroken en coil whine)
mocht het zo zijn dat deze voeding inderdaad luidruchtig is , wat zouden jullie mij aanraden ?
inventaris: Mijn PC
Als je met een nieuwe voeding al coilwhine hebt dan heb je er goed aan gedaan 'em RMA te sturen. Waarschijnlijk was het defect een oorzaak van de fan op 100%. Wacht eerst maar af of je nieuwe voeding hetzelfde probleem heeft, dan kun je nog verder zoeken.ConTak schreef op maandag 02 april 2012 @ 09:05:
hoi,
iemand hier dat ervaring heeft met pricewatch: Corsair Enthusiast TX650M ik heb die gekocht voor mijn nieuwe systeem maar die doet echt veel lawaai en ik bedoel echt veel (lijk of het 100% draait) op idle. is dit normaal of zou iets aan de hand zijn met de fan ? ik heb het in ieder geval een RMA gedaan (sata plastic cap was gebroken en coil whine)
mocht het zo zijn dat deze voeding inderdaad luidruchtig is , wat zouden jullie mij aanraden ?
inventaris: Mijn PC
Get Airflow, save the world.
als je echt stil wilt, moet je een coolermaster silent pro nemen
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Dan zou ik toch echt eerder bijv. een Seasonic kopen, met een fan die gewoon uit gaat als de voeding slechts licht belast wordt. Dan heb je bovendien elektrisch gezien nog een betere voeding ook.Fordox schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:45:
als je echt stil wilt, moet je een coolermaster silent pro nemen
Ik heb bezig met een gamesysteem aan het maken, maar ik moet er voor me studie ook stil bij kunnen werken, aan photoshop en solid works. daarom moet het een zo stil mogelijk systeem worden
ik zit met een aantal dilemmas: CPU koeler:
pricewatch: Noctua NH-U9B SE2
of een combie van:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Corsair Hydro Series H60 | € 57,- | € 57,- |
2 | Noctua NF-P12, 120mm | € 16,95 | € 33,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 90,90 |
en dan de stock fans verandere voor deze fans.
ik denk dat ik dan meer kan OC maar krijg ik er ook meer stilte voor?
(ik vind stilte belanrijker dan OC)
(of is er een hele stille CPU koeler op de markt, waar ik overheen heb gekeken?)
(het mag een niet hele groote zijn omdat ik anders in de knoop kom met me kast, en geheugen.)
verder denk ik nog extra fans te kunnen gebruiken voor me airflow, daarvoor had ik dit:
2 | Nexus Silicon Absorber voor 120 mm casefan | € 2,10 | € 4,20 |
2 | Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm | € 6,30 | € 12,60 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 16,80 |
dit is het systeem waar alles in komt:
1 | Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB | € 103,50 | € 103,50 |
2 | Asus VH238T | € 129,50 | € 259,- |
1 | Samsung Syncmaster S23A700D | € 246,60 | € 246,60 |
1 | Samsung SH-S222AB Zwart | € 14,99 | € 14,99 |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 85,- | € 85,- |
1 | Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 | € 86,- | € 86,- |
1 | EVGA GeForce GTX 680 | € 452,90 | € 452,90 |
1 | Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty) | € 57,- | € 57,- |
1 | Logitech G500 | € 39,90 | € 39,90 |
1 | Steelseries Qck | € 8,- | € 8,- |
1 | Logitech G35 gaming headset | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 188,- | € 188,- |
1 | Cooler Master Silent Pro Gold 600W | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 127,50 | € 127,50 |
1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 41,40 | € 41,40 |
1 | MSI Z77A-G45 | € 132,82 | € 132,82 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.032,41 |
die kast doet hij egt goed zijn werk kwa geluid dempen?
en is me voedingstil. Ook vraag ik me heel erg af hoeveel roet de 680 in het eten gaat gooien.
En moet ik nog een HDD demper?
Videocard:
misschien kan ik een stiller systeem krijgen door de videocard coeler te vervangen:
pricewatch: Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX Pro
Maar ik kan misschien ook wachten op dat produceten 680 aan bieden met andere koelers?
hoe stil denken jullie dat dit systeem gaat worden? en welke CPU koeling zou ik doen?
En na heel wat zoeken dacht ik dat deze fans wel redelijk stil zijn? klopt dit?
ook na lezen van reviews kwam ik er achter dat deze voeding redelijk stil is?
owhja, me computer mag meer geluid maken onder het gamen wat dan heb ik toch headset op, maar onder internetten en photoshopen moet hij toch zo stil mogelijk zijn.
Rubm
Het is misschien de moeite waard om eens te checken of je via school aan een windows 7 pro kunt komen. Scheelt je wat geld en kun je gebruiken voor een stille voeding. Denk aan iets als de Seasonic X series. Stil onder load, maar belangrijker; stil bij laag verbruik (studiewerkzaamheden) omdat de fan dan stil staat. Andere merken met hybride fan-aansturing kunnen natuurlijk ook, daar heb ik alleen geen ervaring mee. ( Heb zelf de SS X-650)Rubm93 schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 17:29:
Ik heb bezig met een gamesysteem aan het maken, maar ik moet er voor me studie ook stil bij kunnen werken, aan photoshop en solid works.
Addicted to silent computing
Kijken naar wat de beste koeler is, tegenwwordig is dat de Noctua d-14 of thermalright silver arrow. Daar kun je dan andere fans op zetten. De Noctua heeft standaard al goede fans masr erg duur. Zelf heb ik goede ervaringen met Scythe PWM fans.Rubm93 schreef op zondag 08 april 2012 @ 10:26:
Ik heb de voeding vervangen voor de 560x maar wat denk je dat de beste CPU koeling is voor een stil systeem?
Persoonlijk zou ik gaan voor de HR-02 met misschien een Scythe PWM op ong. 400 rpm. Dat moet ruim voldoende zijn. Check hier een artikel van SilentPCReview waarin de HR-02 wordt aangeraden voor een i7 2600K.Rubm93 schreef op zondag 08 april 2012 @ 14:56:
Hmm dus dan zeg je ie CPU koeler met scythe fans? Maar heb gehoord dat h60 incombie met 2 stille fans heel stil is. maar ik weer het niet. En hoeveel geluid maakt die 680 idle rond de 30 db toch?
Ik heb zelf de HR-01 Plus, want de HR-02 was nog niet uit. Met Scythe PWM op ong. 480 rpm koel ik een AMD Phenom II X2 555 @3,7GHz tot 37/50 idle/load. De HR-02 zal het nog wel beter doen. Zeker als je een opstelling gebruikt zoals in de link die ik gaf.
Waarom de HR serie en niet de Mugen 2? De HR serie is gemaakt voor weinig airflow en dus beter geschikt voor maximale stilte.
Waarbij ik moet opmerken dat voor mij de build uit de link nog niet stil genoeg zal zijn, omdat de voeding te luidruchtig is en de GPU koeling waarschijnlijk ook.
1 | Thermalright HR-02 | € 30,30 | € 30,30 |
1 | Noctua NF-S12B FLX, 120mm | € 16,90 | € 16,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 47,20 |
Er zitten ultra low noise en low noise kabels bij met die 2is de fan amper tot niet hoorbaar... Maar koel ik hiermee een i5 2500k @ 4ghz?
Ben echt heel blij dat je me helpt
Maar heb nog wat Vraagjes;
- hdd geluiddempers heb ik die nodig? Bij Arafats barruca hoorde dat deze soms kan piepen?
- gpu koeler, standaard nemen? Of eigen er op bouwen? Of gewoon op de sapphira x3 wachten?
Op de website van Scythe zag ik dat er een 12volt kabel in de fancontroller loopt. Mocht je ze nog rustiger willen draaien, voedt de fancontroller dan met 7volt. Dit doe je door de 12volt als (+) te gebruiken en 5volt als (-). Het potentiaalverschil is 7volt. Dat scheelt een stuk!n0elite schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 01:00:
Ik heb voor een kleine upgrade 4 x pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12M, 120mm gehaald en een pricewatch: Scythe Kaze Q Black.
Volgens Silentpcreview zou de Scythe Slip Stream SY1225SL12M op 5v ongeveer 720rpm moeten draaien, nu heb ik ze op mijn fancontroller aangesloten en de fancontroller op de laagste stand gezet, wat ongeveer 5v moet zijn, maar ik vind ze nog steeds veels te luidruchtig.
Nu ga ik de 1200RPM variant omruilen voor de 800RPM versie en die op 7v laten draaien.
Hier een plaatje: http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html
[ Voor 3% gewijzigd door jens17 op 09-04-2012 19:27 ]
Met 1 HDD en 1 SSD 0 DVD drives, kan ik alles kwijt in 2x 5,25" bays. M'n h100 kan dan mooi voor in geplaatst.
Iemand een kast die bij deze omschrijving past?
De XL en Mini lijken verwijderbare drivebays te hebben.Peter91 schreef op maandag 09 april 2012 @ 19:57:
Ik ben opzoek naar een kast als de Fractal Design Define R3, maar dan waar je hardeschijf kooien verwijderd kunnen.
Met 1 HDD en 1 SSD 0 DVD drives, kan ik alles kwijt in 2x 5,25" bays. M'n h100 kan dan mooi voor in geplaatst.
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
ik wil voor het eerst een nieuw systeem samen stellen dus ben mij nog aan het oriënteren.
1 van de dingen die ik hoog heb aangeschreven is geluid.
op het moment heb ik de Corsair obsidian 550 op het oog. deze behuizing is net uit en is lekker stil volgens de reviews. nadeel hiervan is dat hij dus ook warmer zal worden.
hierin wil ik de nieuwe i7-3770k (tdp=77w) en een gtx 680 zetten als belangrijkste warmte bronnen.
als voeding wil ik de Corsair AX 650 gebruiken (ook lekker stil en zuinig).
ik was niet van plan heel erg te gaan OC'en. wellicht 1 keer om het uit te proberen maar dan zou de case ook open kunnen. ik wil wel cpu intensieve programma's gaan gebruiken dus de cpu moet een tijdje onder zware load kunnen lopen.
in eerste instantie had ik de mugen 3 op het oog. nu les ik in dit forum dat bijv. de HR-2 ook een goeie optie is.
wat kunnen jullie in mij in deze omstandigheden aanraden?
im de case zitten 2 intake en 1 outtak fan die gemiddeld presteren (stock fans).
ik had zelf nog gedacht om onderin de case naast de psu een 140mm fan te zetten. om nog wat extra airflow te krijgen. dit is de enigste locatie waar nog een extra fan kan zonder geluid dempen panelen te hoeven verwijderen.
op hwi staat een recente review met 300+ fans. ik zie alleen door de bomen het bos niet meer.
wat zouden jullie mij aanraden als een goeie 140mm fan. deze fan zit onderin een stille kast dus denk dat hij iets luidruchtiger kan zijn dan egt stilst. iets meer airflow is wel welkom.
graag jullie tips ontremd het bovenstaande

Ik zou zelf voor de Mini of R3 gaan. Bij de Mini zijn sowieso 3 HDD bays te verwijderen, de onderste ook, met een mod. Nadeel; er kan geen ATX bord in. Alleen Micro ATX/Mini ITX. Voordeel; kleine kast.Peter91 schreef op maandag 09 april 2012 @ 19:57:
Ik ben opzoek naar een kast als de Fractal Design Define R3, maar dan waar je hardeschijf kooien verwijderd kunnen.
Mooiste lijkt me toch de R3. HDD bay verwijderen, 8 popnagels losboren (he, je bent tweaker of niet)
Dan krijg je dit.
HDD bays zijn altijd terug te plaatsen met 8 schroeven of popnagels.
Je moet dan alleen nog één 5,25" naar 2,5" bracket hebben. Of een 5,25 naar 3,5 en een 3,5 naar 2,5. Fractal levert standaard een 5,25 naar 3,25 bracket mee.
Er is hier iemand op het forum die een radiator aan de voorkant van zn R2/R3 heeft. Kan die foto alleen nergens vinden.
want ik wil ook een R3 aan schraven maar daar past een h100 niet in (aan de boven kant). Dus ging ik voor de H80 maar heb natuurlijk liever de H100
Maar hoe koel je je videocard dan?
Het zien er dan meteen wel erg strak uit! Dus zal dat het denk worden.
Gezien het mij vooral om stil gaat, zullen er 700rpm fans op komen.
Moet m'n 2500k wel koel houden met milde overklok
Voor m'n hdd zal ik dan zo'n dempende box kopen voor in een 5,25 bay.
[ Voor 12% gewijzigd door Peter91 op 12-04-2012 11:58 ]
Ik had al tijden last van resonantie ondanks dat mijn HDDs (2x 103SJ + 1x 1001FALS + 1x 6400AAKS) in rails in brackets zaten met rubber om de schroeven (Fractal Design Define XL).
Aangezien ik de laatste tijd veel achter mijn pc zit, stilletjes te tikken, heb ik dus besloten om er wat aan te doen. Ik ben naar een kledingstoffenwinkel gegaan en heb daar 3 meter elastisch koord gekocht en klemmen om de uiteinde tegen te houden.
Voor de mensen die ook in Den Haag wonen: Ik heb mijn spullen gehaald bij dat stoffenwinkeltje in de Spuimarkt tegenover Simonis.
Kosten:
koord: 3m x E0,60/meter = E1,80 + klemmen: 10 x E0,35 = E3,50 = Totaal E5,30
Het was een beetje friemelen aangezien de HDD brackets niet echt makkelijke openingen hadden om het touw doorheen te laten lopen maar het is uiteindelijk gelukt.

Ik wil met deze post eigenlijk vooral even een bedankje jullie kant op gooien voor de goede ideeën en mezelf semi (vanwege druk schema) beschikbaar stellen voor vragen over de eventuele (on)mogelijkheden van mijn kast.
Prima.
Ik heb een A8-3870 APU van AMD, en die koel ik met een Scythe Big Shurken 2 Rev. B ( Hier mijn review )
Nu houdt die mijn APU mooi koel, maar omdat ik mijn kast ( Silverstone SG05B ) op mijn bureau heb staan, is mijn volgende quest: Silence!
Welke stappen heb ik al ondernomen:
1. PSU, de PSU heb ik omgedraaid zodat hij nu koele lucht van boven inzuigt. Voordeel hiervan is dat hij geen hete lucht inzuigt, en dus ook niet heter wordt, en hij niet meer zo hard hoeft te draaien als voorheen.
2. Casefan, de enige casefan van deze kast ( front intake achter een stoffilter ) heb ik vervangen voor een Scythe Slipstream 800 RPM versie. Deze zorgt voor genoeg frisse lucht, maar is niet hoorbaar.
3. Stock-fan vervangen voor Scythe Shuriken. En die weer vervangen door Scythe Big Shuriken.
4. Fan Scythe Big Shuriken omgedraaid. In plaats van de warme lucht over het moederbord heen te blazen, en het lekker in de kast te houden, blaast hij het nu naar boven.
Nu wil ik graag de stock fan van mijn Scythe Big Shuriken vervangen. De meegeleverde fan is namelijk een hele dunne, en ik dacht: Als ik een goede 'normale' 120 mm fan heb, zorgt die weer voor meer lucht = betere koeling.
Deze viel mij op:
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm
Nu kan de stock Scythe fan tot +/- 2200 RPM, en gaat deze maximaal maar tot +/- 1500 RPM. Maar de stock fan kan maximaal maar 78 kubieke meter blazen en de Noctua rond de 93.
Kan ik er dus gewoon van uitgaan dat deze ( mooie maar prijzige ) fan genoeg is?
EDIT: Niet geheel onbelangrijk is dat de fan dus horizontaal ligt, en niet verticaal zoals de meeste fans. En dat hij 'op de kop hangt' als in dat het draaiende gedeelte naar beneden is gericht omdat hij naar boven blaast. De stock Scythe fan ging hiervan na een tijdje de lamellen van de Big Shuriken raken ( Heb ik nu iets opgehoogt met een DIY fanduct )
[ Voor 9% gewijzigd door ingmaronline op 16-04-2012 11:46 . Reden: EDIT ]
''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox
Verticaal/horizontaal: non-issue, veel fans hangen horizontaal, geen bekend probleem, dus geen slapende honden wakker maken. HDD's vertixaal ophangen heeft bijvoorbeeld ook geen gevolgen voor de levensduur (evenals temperatuur).ingmaronline schreef op maandag 16 april 2012 @ 11:36:
Even een vraag voor 'fan-kenners':
...
Nu wil ik graag de stock fan van mijn Scythe Big Shuriken vervangen. De meegeleverde fan is namelijk een hele dunne, en ik dacht: Als ik een goede 'normale' 120 mm fan heb, zorgt die weer voor meer lucht = betere koeling.
Deze viel mij op:
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm
Nu kan de stock Scythe fan tot +/- 2200 RPM, en gaat deze maximaal maar tot +/- 1500 RPM. Maar de stock fan kan maximaal maar 78 kubieke meter blazen en de Noctua rond de 93.
Kan ik er dus gewoon van uitgaan dat deze ( mooie maar prijzige ) fan genoeg is?
Ik zou de Scythe slipstream 800 gebruiken. Je gaat nu een extreem dure ventilator op je koeler zetten. Voordeel: geen idee, want je min snelheid bij de Scythe is waarschijnlijk even hoog als bij de Noctua, je ziet hem toch niet, dus kekke kleurtjes maakt niet uit en je zult in de hoogste stand misschien 5 graden winnen (maar who cares als je stil al voldoende koeling hebt?).
Kortom: Laat die extra euro's maar lekker in de zak en koop een Scythe slipstream.
Je moet trouwens niet op airflow-getallen letten: de echtheid daarvan is ver te zoeken denk ik.
vrede in rust
Kast : Fractal Design R3 (2 fans, 1 intake , 1 outtake)
Voeding : Nexus RX-6300
CPU : Intel Core i7-2600K, 3.40GHz, 8MB, HD3000, S1155
Cooler : ...
Losse videokaart komt er ook niet in, heb immers onboard video van de cpu.
Over de cooler twijfel ik dus nog. Die Mugens zien er wel oke uit, maar zijn wel ontzettend lomp en zwaar.
Ik wil voor echte stilte gaan (geen overclock).
Welke (niet watergekoelde) CPU coolers zijn aan te raden als het om echte stilte gaat ?
- i7 3770 Ivy Bridge
- Gigabyte GA-Z77X-UD3H
- 16gb Corsair Vengeance DDR3 1600mhz kit van 4
- Fractal Design Define R3
- Crucial M4 128gb ssd
- OCZ Modstream X Pro 500 watt
- Scythe Mugen 3 rev B cooler.
Ik heb alleen denk ik een fout gemaakt, had de Mugen 2 moeten nemen ipv de 3. maar verwacht dat het systeem wel stil genoeg zal zijn.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Mugen2 is beter? Zo ja, op welk vlak ?Rainesh schreef op donderdag 19 april 2012 @ 17:00:
Ik heb alleen denk ik een fout gemaakt, had de Mugen 2 moeten nemen ipv de 3. maar verwacht dat het systeem wel stil genoeg zal zijn.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Bedankt, dan wordt dat ook mijn keusRainesh schreef op donderdag 19 april 2012 @ 20:46:
Als het gaat om geluidsproductie, als ik kijk naar de reviews dan is de Mugen 2 stuk stiller.
Zou voor de zekerheid wel LP (low profile) geheugen nemen van Corsair, met een beetje pech gaat je Mugen ontzettend in de weg zitten.
"i7 3770 Ivy Bridge" : waar heb je deze al kunnen bestellen trouwens? Want voor zover ik weet zijn alleen de i5 procs er.
[ Voor 14% gewijzigd door kaos001 op 20-04-2012 08:18 ]
Ik heb een aardige airflow, maar mijn kast is niet stil.Rubm93 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:58:
heb je dan wel een goede airflow? en dan laat je dus lucht uit de voorkant komen van je PC?

Zitten 8 120mm fans in, maar aangezien de pc een verdieping hoger staat heb ik hier geen last van.
Een H100 past wel, als je moederbord het toelaat. Alleen moet je de R3 een beetje modden omdat de 2 standaard outtakes aan de bovenkant 2 cm uit elkaar zitten. Bij de H100 zitten de 120mm fans tegen elkaar aan.
De Shuriken is alleen maar kleiner in de hoogte, daar waar er meestal niets in de weg zit. Shuriken Mugenkaos- schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 14:05:
Heb inmiddels ook de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B op het oog. Een Mugen 2 vind ik echt vreselijk groot en lomp. Ik ga sowieso niet overclocken, dus ben benieuwd of deze cooler net zo stil is als een Mugen 2. Dat de CPU iets warmer zal worden maakt me niet uit.
Ik zou de Mugen kiezen omdat je daar mogelijk zelfs passief mee kunt koelen, als je airflow goed geregeld is. En je kunt de fans aan alle kanten monteren voor meer controle over de richting van je airflow.
Verwijderd
De herrie van de voeding was afschuwelijk. De GPU was ook erg, en had zelfs ultrasone tonen...
Heb de voeding opengedaan, bye bye garantie maar het was garantie of geen geluid en vervangen door een 90mm Be Quiet Silent Wings fan, aangesloten op mobo.
Zelfde verhaal voor de GPU, daarvan kon ik makkelijk de fan en het plastieken omhulsel verwijderen. Vervangen met ook een Be Quiet Fan.
Op de aftermarker koeler vond ik de fan ook luid, is ook vervangen door Be Quiet fan.
Uiteindelijk is mijn systeem nagenoeg superstil onder full load, het enge wat nog een beetje lawaai maakt zijn de HDD's maar ik heb er vrede mee gesloten dat het nu eenmaal een beetje lawaai maakt

Totale kosten voor een stille pc: +-60€
Ik ben een tevreden mens
En waarom? Effectief zul je misschien 5 tot 10% meer overclock halen dan met 2 fans....Daan00 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 13:36:
[...]
Ik heb een aardige airflow, maar mijn kast is niet stil.
[afbeelding]
Zitten 8 120mm fans in, maar aangezien de pc een verdieping hoger staat heb ik hier geen last van.
Een H100 past wel, als je moederbord het toelaat. Alleen moet je de R3 een beetje modden omdat de 2 standaard outtakes aan de bovenkant 2 cm uit elkaar zitten. Bij de H100 zitten de 120mm fans tegen elkaar aan.
vrede in rust
Zie ik dat verkeerd of heb jij je fan achterin als intake???Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 03:37:
Toen ik de pc voor de eerste under full load liet testen was ik allesbehalve tevreden over het geluidsniveau.
De herrie van de voeding was afschuwelijk. De GPU was ook erg, en had zelfs ultrasone tonen...
Heb de voeding opengedaan, bye bye garantie maar het was garantie of geen geluid en vervangen door een 90mm Be Quiet Silent Wings fan, aangesloten op mobo.
Zelfde verhaal voor de GPU, daarvan kon ik makkelijk de fan en het plastieken omhulsel verwijderen. Vervangen met ook een Be Quiet Fan.
Op de aftermarker koeler vond ik de fan ook luid, is ook vervangen door Be Quiet fan.
Uiteindelijk is mijn systeem nagenoeg superstil onder full load, het enge wat nog een beetje lawaai maakt zijn de HDD's maar ik heb er vrede mee gesloten dat het nu eenmaal een beetje lawaai maakt
[afbeelding]
Totale kosten voor een stille pc: +-60€
Ik ben een tevreden mens
Ik ben momenteel een stille game pc aan het samenstellen en ben op een Fractal Design Define R3 uitgekomen in combinatie met een i5 2500K/Scythe Mugen 2 + HD7850. Weet nog niet voor welke 7850 ik ga. Ik had eerst de MSI Twin Frozr III versie op het oog, maar die maakt blijkbaar nogal veel herrie onder load, en dat gaat een beetje tegen het punt van een stille pc in =p
Zowel de processor als de videokaart wil ik matig gaan overclocken.
Anyway, de Define R3 komt met 2x FD Silent 120mm fans maar ik vrees dat dit niet genoeg zal zijn.
Ik zat te denken aan sowieso een extra intake aan de voorkant (nexus real silent) en een 140mm outtake aan de bovenkant erbij. Misschien ook nog een 140mm intake aan de onderkant die direct op de videokaart blaast (en zo ook positieve druk druk geeft om stofophoping tegen te gaan).
Er zijn alleen zo ontzettend veel fans dat ik geen idee meer heb welke nou wel of niet stil zijn.
Heeft iemand advies over hoeveel fans nodig zijn in deze setup, hoe snel ze moeten draaien en welke fans stil genoeg zijn?
Ik denk dat je qua GPU beter voor een goedkoper model kunt gaan, en er zelf een koeler op zetten. Zeker als je wilt gaan OC'en. De meeste meegeleverde koelers zijn gewoon te klein om echt stil te kunnen koelen. Een koeler waar 2x 120mm op past is ideaal. Dan kun je alles koelen op zo'n 500rpm. Helaas heb ik die nog nergens gezien. Arctic Cooling heeft misschien de beste optie met de Accelero S1 PLUS met een 120mm fan er op.Volv schreef op zondag 22 april 2012 @ 11:00:Weet nog niet voor welke 7850 ik ga. Ik had eerst de MSI Twin Frozr III versie op het oog, maar die maakt blijkbaar nogal veel herrie onder load, en dat gaat een beetje tegen het punt van een stille pc in =p
Zowel de processor als de videokaart wil ik matig gaan overclocken.
tevens heeft de Mugen 2 tegenover de 3 een stuk groter koel blok.
Heb mijn nieuwe systeem inmiddels draaien met een Mugen 2 Rev. Bhardwarejunk schreef op zondag 22 april 2012 @ 13:20:
[...]
tevens heeft de Mugen 2 tegenover de 3 een stuk groter koel blok.
Installeren was even lastig, maar het draait prima nu. Wat me wel opvalt is dat de fan standaard maar 350 rpm maakt. Als ik Q fan control uitzet vliegt hij naar de (hoorbare) 1400 rpm.
Of ik hem nu in de bios op silent, normal of turbo zet, maakt geen verschil.
Heb hem nu maar op 350 laten staan, wat ik eigenlijk te laag vind is de cpu (i5 2500k) maar 30 graden in de bios. Toch vreemd dat ik de fan niet in de bios fatsoenlijk kan aansturen. Zal de Asus fan software wel zijn werk doen ?
Verwijderd
Nee hoor, outtakeunfor schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 19:17:
[...]
Zie ik dat verkeerd of heb jij je fan achterin als intake???
Eens kijken wat ik aantref bij het losmaken van het frontje:
http://dl.dropbox.com/u/1...an%20een%20stoffilter.jpg
Verder heb ik ook de behuizing van de voeding opgemaakt ( gedeelte kan er af ) hier zat ook de fan aan. Die gelijk ook verantwoordelijk was voor het meeste lawaai van allemaal.
Fan er af ( knip knip draadje ) de shell van de voeding er niet meer op schroeven. De fan van mijn CPU koeler blaast er namelijk recht tegen aan. Daarna even twee uur laten stressen met OCCT. Geen vuiltje aan de lucht.
Zet ik zo net mijn pc weer aan, erger ik me aan de front fan -.- ( 800 RPM Scythe Slip Stream ) houdt het dan nooit op!
''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox
Dank voor dit bericht! Ik denk dat ik hetzelfde wil gaan maken, maar ik vraag me af hoe je je HD's precies hebt vastgemaakt. De links naar de foto's werken alleen niet. Zou je die misschien kunnen herstellen?tikkietrugjaap schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:38:
Ben een nieuwkomer in deze thread maar laat ik maar beginnen met mijn creatie die ik gister in elkaar heb geflanst.
...
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Ik wil met deze post eigenlijk vooral even een bedankje jullie kant op gooien voor de goede ideeën en mezelf semi (vanwege druk schema) beschikbaar stellen voor vragen over de eventuele (on)mogelijkheden van mijn kast.
Ik heb net nog even op de pics geklikt en ze linken gewoon naar de plaatjes. Misschien een foutje aan jouw kant?Aeon schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:32:
[...]
Dank voor dit bericht! Ik denk dat ik hetzelfde wil gaan maken, maar ik vraag me af hoe je je HD's precies hebt vastgemaakt. De links naar de foto's werken alleen niet. Zou je die misschien kunnen herstellen?
Anyway, ik heb alle HDD-trays uit de rekken gehaald. Dan hou je aan de voorkant van het rek 2 gaatjes over waar de trays normaliter vastklikken. In het midden zit een langwerpige opening. Aan de achterkant heb je ook 2 gaatjes net zoals aan de voorkant. Ik heb het draad volgens mij zo gespannen:

Alleen heb ik ook nog draden bovenlangs laten lopen maar dat was achteraf gezien niet echt nodig geweest.
Succes en als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het wel.
Prima.
2 vragen;
push&pull setup scythe mugen 2 rev B. Welke fans zijn daar goed voor te gebruiken? Wil ze graag zelf kunnen regelen en dus zo stil mogelijk. Komen op een i5 2500K of i5 3750K. Kwam zelf hier uit; (prijs kwaliteit erg belangrijk)
pricewatch: Noiseblocker XL1 120MM, 120mm
case fans voor mijn nieuwe kast. Momenteel heb ik;
pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm
Maar heb 't gevoel dat 't met zelfde geluid beter kan...iemand?
Alvast bedankt!
Therefore I must know what I am doing. Maybe.
Scythe 800RPM max 120mm.
Lage prijs, uitstekende prestaties.
800rpm is in de kast niet tot nauwelijks hoorbaar, dus als ze geregeld via het mederbord worden, zijn ze onverslaanbaar in stilte/prestatie/prijs verhouding.
vrede in rust
Zelf heb ik nu een Mugen 2 op mijn i7 920. Nu heb ik zojuist een i5 3750K besteld en zou graag mijn mugen 2 gebruiken. Standaard gaat deze niet op de 1156/55 socket en moet ik de Rev B hebben of een conversion kit. Ik heb even gezocht op de kit maar nergens is deze meer leverbaar... Heeft er iemand nog een idee waar ik deze kan vinden? Beetje te gek voor woorden om een Rev B te moeten kopen.
Bij voorbaat dank!
Mechwarrior Online: Flapdrol
Verwijderd
Silent PC review heeft de Nexus Real Silent als de stilste fans die er te krijgen zijn staan, samen met de Noctua's. Die zijn echter meer dan drie keer zo duur, dus die keuze lijkt me snel gemaakt.Volv schreef op zondag 22 april 2012 @ 11:00:
Anyway, de Define R3 komt met 2x FD Silent 120mm fans maar ik vrees dat dit niet genoeg zal zijn.
Ik zat te denken aan sowieso een extra intake aan de voorkant (nexus real silent) en een 140mm outtake aan de bovenkant erbij. Misschien ook nog een 140mm intake aan de onderkant die direct op de videokaart blaast (en zo ook positieve druk druk geeft om stofophoping tegen te gaan).
Er zijn alleen zo ontzettend veel fans dat ik geen idee meer heb welke nou wel of niet stil zijn.
Ik kan beamen dat ze reuzestil zijn (in combinatie met een fancontroler).
Is airflow meegenomen? Wat is het prijsverschil met de Scythes? Hoe oud is de review van de Nexus's?Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:23:
[...]
Silent PC review heeft de Nexus Real Silent als de stilste fans die er te krijgen zijn staan, samen met de Noctua's. Die zijn echter meer dan drie keer zo duur, dus die keuze lijkt me snel gemaakt.
Ik kan beamen dat ze reuzestil zijn (in combinatie met een fancontroler).
vrede in rust
Koeler komt uit 2008, heb de schroeven iets strakker in het omhulsel aangedraaid. (ze zaten maar net vast in) en hield op met dat getik. Nu echt super stil. Schroeven zit nu als aan is aan.
Johann Sebastian Bach
Verwijderd
Ja, een soort van, het gaat om geluid vs. koelvermogen. Daarbij komen ook nog zaken als statische druk en dat soort werk kijken, maar uiteindelijk gaat het erom welke fan bij gelijk geluidsniveau het beste koelt.Nas T schreef op maandag 07 mei 2012 @ 22:35:
Is airflow meegenomen?
Ik weet niet welke Scythes je bedoelt, er zijn er nogal wat. Heb je het exacte typenummer?Wat is het prijsverschil met de Scythes?
Is dat relevant? Ik weet dat SPCR dé website is wat betreft geluid en computers. Die lui hebben zelfs een hele kamer in huis omgebouwd tot losstaande geluidsdichte kamer.Hoe oud is de review van de Nexus's?
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2012 09:41 ]
Scythe 800RPM max 120mm: SY1225SL12L.Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:38:
[...]
Ja, een soort van, het gaat om geluid vs. koelvermogen. Daarbij komen ook nog zaken als statische druk en dat soort werk kijken, maar uiteindelijk gaat het erom welke fan bij gelijk geluidsniveau het beste koelt.
[...]
Ik weet niet welke Scythes je bedoelt, er zijn er nogal wat. Heb je het exacte typenummer?
[...]
Is dat relevant? Ik weet dat SPCR dé website is wat betreft geluid en computers. Die lui hebben zelfs een hele kamer in huis omgebouwd tot losstaande geluidsdichte kamer.
Hardware.info
Hoe oud de review is in zoverre relevant, dat er misschien type fans in staan die of achterhaald zijn of niet verkrijgbaar.
vrede in rust
Een maand geleden kwamen de reviews online op SPCR en HardOCP, toen was er sprake van dat ze spoedig op Newegg zouden verschijnen, maar ik kan ze daar nog niet vinden en ook niet bij europese shops.
Edit: ik wil het gebruiken voor mijn desktop in een P180, de fan van mijn BeQuiet op 5V begint te ratelen. Hij moet dus een AMD 6850 en een E7200 @ 3.16 poweren, vandaar dat ik geen PicoPSU overweeg..
[ Voor 23% gewijzigd door Pruimenvlaai op 10-05-2012 10:43 ]
Waar wil je het voor gebruiken? Ik weet misschien een alternatief, maar die zul je moeten modden...
vrede in rust
Heb er verder nog 2 Scythe Kama FLEX 140mm 1200rpm fans in zitten die ik via het moederbord op ongeveer 800 rpm heb draaien. Deze zijn redelijk stil, maken alleen een zachte brom maar daar erger ik me niet echt aan.
De mugen 2 en de videokaart (sapphire 7850) zijn praktisch stil, wat overblijft is de hdd (spinpoint f3) en die valt nog mee qua lawaai in deze kast.
[ Voor 7% gewijzigd door NinjaTuna op 15-05-2012 13:37 ]
Ik zie dat je CPU fan de lucht door je Mugen heen trekt. Volgens mij is het efficienter om de fan de lucht er door heen te laten blazen. Draai dan gelijk je top fan om, zodat die de opstijgende warme lucht kan afvoeren. Koele lucht komt binnen aan de voorkant, en alle andere plekken waar het door kan komen..NinjaTuna schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 13:36:
Ik heb hier een CM 690 II Advanced staan met de bijbehorende fans (3) en een Scythe Mugen 3 met de standaard fan er op (klik voor schematisch overzicht). Ik heb dit nu ongeveer een half jaar en begin me toch wel een beetje te ergeren aan het windturbine-gehalte. Vooral de CPU-fan en de 140mm fan aan de voorkant maken vrij veel kabaal (zwoesh, zegmaar). Grafische kaart zit er op het moment niet in, maar dat wordt een GTX 670-Phantom dus de herrie die daaruit komt zal hopelijk wel meevallen. Hebben jullie tips en/of suggesties om het geluidsniveau wat terug te dringen?
Verder. Is je front fan aangesloten op je moederbord? Dan zou je hem misschien vanuit je BIOS langzamer kunnen laten draaien ( als dat lukt qua temperaturen, maar dat lijkt me wel ) of gewoon vanuit Windows met Speedfan o.i.d. ( daarmee heb ik mijn CPU fan een mooi fan profiel gegeven )
Idd best kans dat je je casefan met speedfan kan regelen, maar misschien kan je hem ook permanent (of geregeld)zachter laten draaien met een bios setting, of met een schakelaartje op je kast. Je pc zal echt niet zo veel verbruiken dat die 140mm fan op volle toeren hoeft te draaien.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Zelf zat ik ook te wachten op die voeding tot ik de boel nog eens had opgemeten en ik erachter kwam dat 175mm niet gaat passen in mijn kast. Ik kon hem toen wel vinden in Tsjechische shops. Leek me ook wel een mooie voeding maar helaas kan ik echt maar 150mm kwijt. De BeQuiet TFX is geen optie?
2 tips:NinjaTuna schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 13:36:
Ik heb hier een CM 690 II Advanced staan met de bijbehorende fans (3) en een Scythe Mugen 3 met de standaard fan er op (klik voor schematisch overzicht). Ik heb dit nu ongeveer een half jaar en begin me toch wel een beetje te ergeren aan het windturbine-gehalte. Vooral de CPU-fan en de 140mm fan aan de voorkant maken vrij veel kabaal (zwoesh, zegmaar). Grafische kaart zit er op het moment niet in, maar dat wordt een GTX 670-Phantom dus de herrie die daaruit komt zal hopelijk wel meevallen. Hebben jullie tips en/of suggesties om het geluidsniveau wat terug te dringen?
Probeer eens de bovenste fan naar buiten te laten blazen, de fan voorin weg te halen (heeft nauwelijks effect op de totale prestatie, hdd-koeling is overbodig) en de fan van de cpu-koeler weg te halen en kijk wat de temperatuur van je cpu doet (terugzetten kan altijd, toch?)
Dan bespaar je 2 fans. Je GPU zou ik zeker actief koelen met een fatsoenlijke koeler (veel heatpipes is vaak de truc). Wat voor voeding heb je? En harde schijven?
vrede in rust
Ik heb een Crucial M4 128GB en een Spinpoint F3 1GB, maar daar heb ik eigenlijk geen last van, dat hele kleine beetje gepruttel wat er af en toe uit de kast komt. De GTX-670 Phantom heeft 5 heatpipes en staat er om bekend dat ie erg stil is, dus dat zit ook wel snor. Ik ga zo proberen wat er gebeurt met de temps als ik de processor fan en front fan er af haal en de bovenste omdraai. Oja, mijn voeding is een XFX 650W XXX-edition geloof ik, de modulaire variant iig, volgens mij valt die ook wel mee qua herrie.
Mochten mn temps te hoog worden, ik heb een 2500k op 4.8gHz dus het is goed mogelijk, maar ik zag eigenlijk nauwelijks een stijging na de OC, dan zal ik even gaan goochelen met dimmetjes en de fan in push config zetten!
edit: hij wordt wel een beetje warm (twee cores full load: 70C)tijdens de games zo zonder cpu fan, dus die zet ik er weer tegenaan, ditmaal zo dat ie blaast
[ Voor 9% gewijzigd door NinjaTuna op 15-05-2012 19:42 ]
Bedankt voor de tip! Net de 300W versie besteld van TSBhohemia daarzo, met 3 euro verzendkosten via PPL.cz (rembours, dus hoefde nog niks te betalen).Dagion schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 16:45:
@Pruimenvlaai
Zelf zat ik ook te wachten op die voeding tot ik de boel nog eens had opgemeten en ik erachter kwam dat 175mm niet gaat passen in mijn kast. Ik kon hem toen wel vinden in Tsjechische shops. Leek me ook wel een mooie voeding maar helaas kan ik echt maar 150mm kwijt. De BeQuiet TFX is geen optie?
Ben benieuwd wat er nu gebeurt, je kon uit zo'n dropdownmenutje zo ongeveer alle landen ter wereld kiezen, ik weet niet of PPL het pakketje accepteert voor 3 euro
Herrie schoppers:
i5 3870 (zijn die nieuwe waterkoelers alla H80 beetje stil? of kom je verder met luchtkoeling en stille fans)
HD7870 (of nog even wachten op de GTX660)
Wat voor kast zou ik dan eens naar moeten kijken?
Antec P280 leek me wel wat maar die schijnt toch niet zo heel stil te zijn? Nexus Prominent R zou volgens tweakers ook redelijk stil moeten zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door haakjesluiten op 23-06-2012 23:26 ]
H80, H100, opzich mooie dingetjes, maar de stock-fans zijn herrieschoppers, betekent dat je er minimaal nog een aantal Noctua fans op moet zetten, en dan kan je eigenlijk net zo goed bijv. een DH14 CPU-heatsink erop gooienCrazyanz schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 23:23:
Ik ga binnenkort maar weer een eens nieuwe pc bouwen en aangezien ik allergisch ben voor geluidjes wil maar gelijk de mogelijkheid aangrijpen om hem zo stil mogelijk te maken. Ik zie alleen hier dat veel mensen dat doen door zuinige componenten te gebruiken maar aangezien mijn pc voornamelijk wordt gebruikt voor gamen moet er wel gewoon redelijke hardware in.
Herrie schoppers:
i5 3870 (zijn die nieuwe waterkoelers alla H80 beetje stil? of kom je verder met luchtkoeling en stille fans)
HD7870 (of nog even wachten op de GTX660)
Wat voor kast zou ik dan eens naar moeten kijken?
Antec P280 leek me wel wat maar die schijnt toch niet zo heel stil te zijn?
Stille graka, een DirectCU II of een MSI TwinFrozrIII/IV zijn volgens mij het stilste
Je kan ook de helft van dat geld uitgeven aan een koeler en fans die even stil zijn of hoogstens 2 dBA meer produceren.Nilsepils schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 23:27:
[...]
H80, H100, opzich mooie dingetjes, maar de stock-fans zijn herrieschoppers, betekent dat je er minimaal nog een aantal Noctua fans op moet zetten, en dan kan je eigenlijk net zo goed bijv. een DH14 CPU-heatsink erop gooien
Ook die hoor je nog tijdens belasting; een aftermarket-koeler is stiller.Stille graka, een DirectCU II of een MSI TwinFrozrIII/IV zijn volgens mij het stilste
Klopt, maar dan nog is een H100 met 2x of zelfs 4x de kosten van extra fans (bijv. gentle typhoons), is de H100 nogsteeds meer dan 2x zo duur als een Noctua NH-D14, en een H80 presteert minder goed dan de Noctua, dus dan is je keuze snel gemaakt lijkt meGhost Dog schreef op zondag 24 juni 2012 @ 09:39:
[...]
Je kan ook de helft van dat geld uitgeven aan een koeler en fans die even stil zijn of hoogstens 2 dBA meer produceren.
Tuurlijk, maar dan kan je ook zeggen, doe dan gelijk custom water loopGhost Dog schreef op zondag 24 juni 2012 @ 09:39:
[...]
Ook die hoor je nog tijdens belasting; een aftermarket-koeler is stiller.
Da's waar.Nilsepils schreef op zondag 24 juni 2012 @ 10:00:
[...]
Klopt, maar dan nog is een H100 met 2x of zelfs 4x de kosten van extra fans (bijv. gentle typhoons), is de H100 nogsteeds meer dan 2x zo duur als een Noctua NH-D14, en een H80 presteert minder goed dan de Noctua, dus dan is je keuze snel gemaakt lijkt me
(En de NH-D14 is wel een beest
Ik draai hier al een hele tijd met een Scythe Ninja met een 800 rpm Scythe Slipstream, en ook dat kan ik niet horen.
Overigens wil ik die nog een keertje vervangen door een Thermalright HR-02.
Waterkoeling is echter wel behoorlijk wat duurder dat een luchtkoeler, zeker voor een grafische kaart.[...]
Tuurlijk, maar dan kan je ook zeggen, doe dan gelijk custom water loopIk denk dat de meeste mensen liever voor een standaard koeler gaan
De Macho uitvoering is i.m.o. minder mooi, maar koelt net iets beter.Ghost Dog schreef op zondag 24 juni 2012 @ 10:09:
[...]
Overigens wil ik die nog een keertje vervangen door een Thermalright HR-02.
Ik zie nu dat de Macho duurder is. Toen ik hem kocht was hij juist goedkoper
[ Voor 12% gewijzigd door Crahsystor op 24-06-2012 12:07 ]
Had die nog niet gezien, dank u.Crahsystor schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:02:
[...]
De Macho uitvoering is i.m.o. minder mooi, maar koelt net iets beter.
Ik zie nu dat de Macho duurder is. Toen ik hem kocht was hij juist goedkoper
Omdat ik een AMD-CPU heb is de Macho voor mij net zo duur als de gewone HR-02, omdat de macho geen Thermalright AM2/AM3 BTK nodig heeft.
Ook een interessante koeler is de Thermalright Archon.
Zowel op SPCR, XbitLabs als HardOCP presteert de Archon bij gelijke geluidsproductie beter dan de HR-02 (Macho), al helemaal met een 140/150mm fan.
Ik denk dat ik mijn nieuwe koeler heb gevonden.
[ Voor 35% gewijzigd door Ghost Dog op 24-06-2012 17:16 ]
Van die sites vertrouw ik SPCR het meest, maar laat daar nu net de HR-02 (Macho) niet gereviewed zijn...Ghost Dog schreef op zondag 24 juni 2012 @ 15:52:
[...]
Ook een interessante koeler is de Thermalright Archon.
Zowel op SPCR, XbitLabs als HardOCP presteert de Archon bij gelijke geluidsproductie beter dan de HR-02 (Macho), al helemaal met een 140/150mm fan.
Inderdaad jammer dat ze als laatste versie de HR-01 Plus gereviewd hebben, en niet de HR-02 of de Macho.Crahsystor schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 16:05:
[...]
Van die sites vertrouw ik SPCR het meest, maar laat daar nu net de HR-02 (Macho) niet gereviewed zijn...
Ik heb een Scorpio 2000 behuizing en deze maakte nogal wat lawaai, eerst dacht ik dat dat van mijn video kaart kwam maar na wat tests met fans loskoppelen en dergelijke heb ik de bron ontdekt.
In de case zijn 3 fans geïnstalleerd waarvan ik de 2 in het voor paneel niet kan controleren omdat die zijn aangesloten op een apart bord van de behuizing zelf en niet op mijn moederbord. Daarvan is er één een 80mm fan die vol aan draait en de andere een 120mm fan met leds die normaal draait en die ik niet hoor.
De onderste 80mm fan maakt echt een zeer irriterend en luid geluid, ik heb deze zojuist losgekoppeld en zo waar mijn systeem is ineens muisstil. Deze fan zit voor een hot swap bay en schijnt er te zijn om HDDs te koelen, echter heb ik deze niet dus in mijns inziens is deze fan nogal overbodig. Heb ik hier gelijk in of kan die beter wel aanstaan met betrekking to airflow en koeling in de behuizing?
Je kunt hem ook gewoon vervangen door een langzamere en stillere fan. Gewoon eentje met een constante RPM van laten we zeggen ~ 1200.
[ Voor 29% gewijzigd door HarmoniousVibe op 29-06-2012 09:44 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Bedankt voor je reactie. De fan zit standaard ingebouwd op een plek waar geen grotere fan past en ik kan deze ook niet controleren vanuit de bios. Als het nodig is kan ik misschien op het zijpaneel of de bovenkant nog fans plaatsen.HarmoniousVibe schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 09:43:
Draai gewoon even zonder die fan en houd de temps in de gaten. Ook even onder (hoge) load draaien uiteraard.
Je kunt hem ook gewoon vervangen door een langzamere en stillere fan. Gewoon eentje met een constante RPM van laten we zeggen ~ 1200.
Wat zijn goede programma's om je temperaturen te meten en stress tests mee te doen?
- Msi afterburner, heavyload en 3dmark?
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Jazeker, een 120 mm fan voor en achter. Alles werkt nog gewoon goed met BF3 op ultra temperatuur gewijs. De 80mm fan heb ik liever uitstaan ook al heeft het een functie aangezien het lawaai wat er af komt.noes schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:09:
@SN4K3: Waarschijnlijk heb je die 80mm fan helemaal niet nodig: je hebt een 120mm intake voor en een 120mm outtake achter? Is in 99% van de setups ruim voldoende.
deze komt in een Lian Li PC-Q25B kast (standaaard 2 Fans, 140mm en 120mm).
de proc wordt een pentium G630T (tdp 35w).
kan ik de proc. passief coolen? zo ja welke cooler is het beste op dit moment? (zo nee eigenlijk zelfde vraag). ik lees in de topic veel over core i7 en core i5, maar mijn beestje zal niet zo warm worden verwacht ik
wel moet ik nog nadenken over de cooling voor de disk (er komen 7 WD green 2tb in). de voeding is trouwens de Huntkey Jumper 300G
Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...
In principe kun je elke processor (semi)passief koelen. Alleen dan heb je een joekel van een duur koelblok nodig en moet er (indirecte) airflow zijn.AngryAngel schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:12:
kan ik de proc. passief coolen? zo ja welke cooler is het beste op dit moment? (zo nee eigenlijk zelfde vraag).
Andere optie:
Je koopt een goedkoper koelblok, zet er een ventilator op die langzaam draait en voila:
- het is toch stil
- het is goedkoper
- je hebt meer koelvermogen (dus overclockbaar).
De hyper 212plus tweedehands is wellicht ook een optie, aangezien die nieuw voor rond de €25~€30 (excl. verzenden) verkocht werden.
vrede in rust
Als je kast niet te dicht is kun je gerust passief koelen met de stock cooler, je zult wat hogere temps halen in je kast maar dat is helemaal niet erg.AngryAngel schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:12:
Ik ben bezig met een NAS te maken
deze komt in een Lian Li PC-Q25B kast (standaaard 2 Fans, 140mm en 120mm).
de proc wordt een pentium G630T (tdp 35w).
kan ik de proc. passief coolen? zo ja welke cooler is het beste op dit moment? (zo nee eigenlijk zelfde vraag). ik lees in de topic veel over core i7 en core i5, maar mijn beestje zal niet zo warm worden verwacht ik
wel moet ik nog nadenken over de cooling voor de disk (er komen 7 WD green 2tb in). de voeding is trouwens de Huntkey Jumper 300G
Heb zelf een normale G540 hier werken zonder ventilatie (nee echt helemaal niets...ook niet in de houten kast) 24/7
harde schijven vinden een 50 graden ook prima, maar een stabiele temp is belangrijker dan een lage temp bij disks dus of geen koeling en altijd aan of met actieve koeling op een lage temp houden en down laten spinnen.
diskeltische lurker
Ik heb al me proberen te verdiepen in de stof zoals negatieve en positieve druk in de behuizing wat passief koude of warme lucht aantrekt en stof en dergelijke. Nou hoop ik dat mijn fan posities op deze manier voor een goede koeling van de componenten zorgen.
In de pricewatch heb ik deze fans opgezocht, de 120mm nexus fan is misschien maar 4 euro in de pricewatch maar zodra je wil bestellen word het al 10 euro inclusief verzenden, vandaar dat ik voor de scythe fans ga.
80 mm fan
pricewatch: Noiseblocker M8-S1 80MM, 80mm
120 mm fans
pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm
Tegelijkertijd bestel ik gelijk de scythe mugen rev b aangezien deze overal als beste word aangegeven.
pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B
Ik hoop hiermee voldoende informatie te hebben gegeven en ik hoor graag jullie advies
Advies: Gebruik alleen outtakes, aangezien de onderdruk in de kast wel voor de intake zorgt. Doordat de inkomende airflow verdeeld wordt, heb je minder kast op stof in de kast. Intakes zitten daarbij vaak bij de HDD's, het enige onderdeel dat niet beter werkt bij actieve koeling (of het moet richting >80 graden gaan).SN4K3 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:32:
Nou is mijn plan om 2 fans te plaatsen en samen met de fan achter de lucht afvoer te regelen. Als toevoer van lucht gebruik ik dan een 120mm fan op het zijpaneel en het voor paneel samen met een stille 80mm fan. Heel graag zou ik hierop jullie visie en expertise kunnen gebruiken.
...
Tegelijkertijd bestel ik gelijk de scythe mugen rev b aangezien deze overal als beste word aangegeven.
pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B
Ik hoop hiermee voldoende informatie te hebben gegeven en ik hoor graag jullie advies
1 of 2 120mm outtake is voldoende, ik heb hier thuis een opstelling staan waarbij 1 ventilator de GPU/CPU actief koelt en waarbij een andere als outtake dient. De PSU zit onderin de kast, maar die doet niet veel aan de airflow. 30%CPU & 40%GPU overclock was zonder probleem mogelijk, alles zonder toename in geluid.
De Mugen is een goede keus waarschijnlijk voor overclocken, al kun je kijken of er goedkopere oplossingen zijn die tegelijk stil zijn. Silentpcreview en <15dB is je vriend
vrede in rust
Hoe ik het nu heb blijft boven mijn sapphire 7970 een warme lucht hangen als die draait. De koeling van de kaart zelf stuurt met één fan namelijk de hete lucht van achter uit de kast, maar de kaart zelf word nog wel heet. Met de fans aan de bovenkant hoop ik die lucht wat sneller weg te krijgen om zo de videokaart beter te koelen.Nas T schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:16:
[...]
Advies: Gebruik alleen outtakes, aangezien de onderdruk in de kast wel voor de intake zorgt. Doordat de inkomende airflow verdeeld wordt, heb je minder kast op stof in de kast. Intakes zitten daarbij vaak bij de HDD's, het enige onderdeel dat niet beter werkt bij actieve koeling (of het moet richting >80 graden gaan).
1 of 2 120mm outtake is voldoende, ik heb hier thuis een opstelling staan waarbij 1 ventilator de GPU/CPU actief koelt en waarbij een andere als outtake dient. De PSU zit onderin de kast, maar die doet niet veel aan de airflow. 30%CPU & 40%GPU overclock was zonder probleem mogelijk, alles zonder toename in geluid.
De Mugen is een goede keus waarschijnlijk voor overclocken, al kun je kijken of er goedkopere oplossingen zijn die tegelijk stil zijn. Silentpcreview en <15dB is je vriend
De fan aan de zijkant zou dan aanvoer van koude lucht zijn voor de videokaart. De fans aan de voorkant sturen lucht naar het moederbord en de cpu.
Zelf leek me dit toch een redelijke opstelling, misschien te veel maar zolang de fans me niet storen heb ik er geen moeite mee. Tevens heb ik gelezen dat als je alleen maar outtake fans hebt deze juist stof aantrekt door andere gaten in je kast door de onderdruk binnen in de behuizing. En bij veel intake fans het stof juist op 'natuurlijke wijze' word afgeweerd maar de hete lucht wel binnen in de kast blijft hangen...
Vandaar deze combinatie van fans. Maar zijn de uitgekozen fans wel goed? Er zijn namelijk honderden fans in de pricewatch wat nogal lastig is om uit te kiezen. Ik heb gezocht op aantal dB, rpm en luchtverplaatsing. Deze fans kregen een goede score en review in de pricewatch tevens met de eisen voor dB, rpm en luchtverplaatsing die ik zocht.
[ Voor 8% gewijzigd door SN4K3 op 03-07-2012 18:40 ]
Hier begrijp ik weinig van:SN4K3 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 18:34:
[...]
Tevens heb ik gelezen dat als je alleen maar outtake fans hebt deze juist stof aantrekt door andere gaten in je kast door de onderdruk binnen in de behuizing. En bij veel intake fans het stof juist op 'natuurlijke wijze' word afgeweerd maar de hete lucht wel binnen in de kast blijft hangen...
Alleen maar outtakes zou betekenen dat stof door andere gaten wordt aangetrokken. Wat is dit beter of slechter dan intakes?
Bij veel intake fans wordt stof op natuurlijke wijze afgeweerd? Hoe? Door het op te zuigen en in de kast te blazen? Dat is toch juist waar je het niet wilt hebben?
Mijn ervaring is juist dat hoe minder airflow, hoe minder stof. Een intake zorgt voor (plaatselijk) veel airflow, dus stof trekt makkelijk je kast binnen, omdat het niet de kans krijgt om te zakken. Hoe groter het oppervlak waar lucht doorheen moet en hoe lager de totale onderdruk/airflow in de kast, hoe groter het effect. Ik maak hooguit eens per twee jaar ventilators schoon, en dan is het een licht randje stof. En dan staat de zijkant van de kast regelmatig open.
vrede in rust
ga gewoon voor 2 intakes - 2 outtakes, of 1 intake 2 outtakes als de kast maar 1 fan voor heeft
(en veel intakes zorgt voor een "ovedruk" wat dus stof uit de kast houd(in theorie) (intake heeft meestal een filter))
[ Voor 27% gewijzigd door [Remmes] op 03-07-2012 20:50 ]
ja, daag.
Als je veel outtake fans hebt dan ontstaat er een 'negatieve druk' waardoor ook lucht van buiten de kast door opening juist wel naar binnen word gezogen op plaatsen waar je dat juist niet wil en dus geen stof filters hebt.
En als je gewoon een goede airflow hebt dan krijg je natuurlijk wel stof in je kast, dat is onontkoombaar maar wel door de openingen die jij wil en dan kan je nog stof tegenhouden waar jij wil. En als een fan koude lucht in de kast zuigt en tegen je gpu en dergelijke aanblaast koelt dat gewoon lekker af, stof word mede met de warme lucht dan met de outtake fans mee naar buiten gezogen. Aangezien warme lucht stijgt en stof daar in zit. (outtake fans zitten hoger in de kast)
Sorry als mijn visie niet zo duidelijk is maar dit is hoe ik na mijn onderzoek mijn beeld heb over fans
ja, daag.
De kast die ik heb is aan de bovenkant helemaal open, een soort van gaas met gaten van 1 cm doorsnee waar stof gewoon door heen valt. Ik had er eerst een doek op liggen maar gewoon netjes 2 fans die zachtjes blazen en een functie hebben lijken me handiger.
De zijkant is ook vrij open met hetzelfde soort gaas, voorkant is nog wel goed geïsoleerd maar over het algemeen een vrij open kast. Scorpio 2000 trouwens.
Maar zijn er eigenlijk ook een soort kabels voor je fans waar je van 1 aansluiting op je moederbord 2 fans mee aan kan sluiten? ik heb namelijk maar 2 aansluitingen voor fans op het moederbord en 2 op een bordje van de behuizing zelf...
In de pricewatch en op webshops kan ik niets vinden. Bij google kom ik op gare sites uit waar ze het hebben over een Y splitter maar dit kan ik nergens terug vinden.
[ Voor 12% gewijzigd door SN4K3 op 04-07-2012 00:08 ]
http://azerty.nl/8-1167-4...pin-to-3-pin-y-kabel.html
http://azerty.nl/8-1167-474044/gelid-y-cable-pwm.html
heten inderdaad Y splitters (Y moet je zien als kabel die van onder komt, en zich splits naar boven)
[ Voor 41% gewijzigd door [Remmes] op 04-07-2012 07:21 ]
ja, daag.
]Remmes_NT schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 07:18:
http://azerty.nl/8-1167-3...om-tx3-fan-power-spl.html
http://azerty.nl/8-1167-4...pin-to-3-pin-y-kabel.html
http://azerty.nl/8-1167-474044/gelid-y-cable-pwm.html
heten inderdaad Y splitters (Y moet je zien als kabel die van onder komt, en zich splits naar boven)
Hey, bedankt dat je dat hebt gevonden.
Zelf kwam ik ook uit bij een kabel op azerty maar deze moest je direct in je powersupply naar je fan toe gebruiken of iets dergeljks (molex?). Als ik ze op mijn moederbord aansluit kan ik de snelheid nog enigszins controleren in hoever dat nodig is.
ja, daag.
Een passieve GPU, een grotendeels passieve PSU en een CPU-koeler met een push-pull-constructie op 800RPM (Mugen 3 PCGH). Dit aangevuld met de stock casefans van mijn Obsidian op een wat lager toerental (1000RPM, stock = 1300rpm).
De meeste kopzorgen heb ik nog gehad met mijn Nocro SS-500 5-in-3 hotswap bay. Hier zit een 80mm-fan in, wat de koeling natuurlijk bemoeilijkt ten opzichte van grotere fans. Uiteindelijk is het de Noctua geworden met de bijgeleverde low noise adapter (=1300rpm). Ik heb ook de ultra low noise adapter geprobeerd, maar dan waren de koelprestaties toch onvoldoende. Mijn schijven werden dan rond de 50 graden, wat ik toch wel te warm vond.
Uiteindelijk is het dit geworden:
1 | LSI LSI SAS3081E-R-SGL | € 188,57 | € 188,57 |
1 | Eminent EM4028 10/100/1000Mbps PCI network adapter | € 9,76 | € 9,76 |
9 | Western Digital Green WD20EARS, 2TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Corsair Obsidian 550D | € 117,- | € 117,- |
1 | Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition | € 37,- | € 37,- |
1 | Noctua NF-R8-1800 , 80mm | € 14,25 | € 14,25 |
1 | GeIL Ultra GX22GB6400UDC | € 37,18 | € 37,18 |
1 | Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G | € 60,68 | € 60,68 |
1 | MSI 790XT-G45 | € 0,- | € 0,- |
1 | Norcotek SS-500 | € 117,01 | € 117,01 |
1 | Seasonic X-560 80+ Gold | € 116,- | € 116,- |
2 | Kingston SSDNow S100 SS100S2/16G 16GB | € 0,- | € 0,- |
1 | AMD Phenom II X4 965 Black Edition | € 87,30 | € 87,30 |
1 | Zotac GeForce GT 430 Zone 1GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 784,75 |
Heeft iemand misschien nog tips over hoe ik mijn hotswap-module stiller kan krijgen? Ik heb namelijk het idee dat deze op dit moment het meest luidruchtige onderdeel is in mijn PC.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Als ik de plaatjes bekijk denk ik dat er niet veel valt te doen tenzij je het ding gaat modden. Ik zou proberen een 80<>120mm fan adapter er op te schroeven of lijmen. De uitdaging is dan of die in je kast past. Mogelijk past het als je de bay om kunt draaien, zodat de stekkers het dichtst bij het moederbord zitten.[b]HarmoniousVibe schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 17:15
Heeft iemand misschien nog tips over hoe ik mijn hotswap-module stiller kan krijgen? Ik heb namelijk het idee dat deze op dit moment het meest luidruchtige onderdeel is in mijn PC.
Ik zet mijn casefans gewoon standaard uit.HarmoniousVibe schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 21:56:
Daar was ik al bang voor. Maar goed, het maakt eigenlijk niet uit; ik hoor hem eigenlijk alleen als het midden in de nacht is (dus alles stil) en ik heel bewust lig te luisteren. Het was meer 'omdat het kan' (of niet dus) en ik ga me zeker niet in bochten wringen. Maar bedankt voor het meedenken.
Mijn PC maakt dan "0 decibel".
Alleen bij een omgevingstemperatuur van +30, of langdurige serieuze belasting geeft dit problemen.
Het eerst bij mijn passief gekoelde voeding. In de praktijk komt dit nooit voor (word/excel/internet) en blijven de temperaturen ruim binnen de veilige waarden.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Hoor je dan de schijven of de ventilatoren? Je zou eens je ventilatoren geforceerd op 800~1000rpm kunnen laten draaien, ik denk dat ze bij 800rpm zelfs 's nachts niet hoorbaar zouden moeten zijn. Qua koeling is het trouwens geen punt: de levensduur van harde schijven wordt niet bepaald (extreme gevallen daargelaten) door de temperatuur. Google heeft dat ooit bewezen, dit staat denk ik ook in de startpost.HarmoniousVibe schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 21:56:
Daar was ik al bang voor. Maar goed, het maakt eigenlijk niet uit; ik hoor hem eigenlijk alleen als het midden in de nacht is (dus alles stil) en ik heel bewust lig te luisteren. Het was meer 'omdat het kan' (of niet dus) en ik ga me zeker niet in bochten wringen. Maar bedankt voor het meedenken.
vrede in rust
Ik hoor volgens mij de ventilator.Nas T schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:43:
[...]
Hoor je dan de schijven of de ventilatoren? Je zou eens je ventilatoren geforceerd op 800~1000rpm kunnen laten draaien, ik denk dat ze bij 800rpm zelfs 's nachts niet hoorbaar zouden moeten zijn. Qua koeling is het trouwens geen punt: de levensduur van harde schijven wordt niet bepaald (extreme gevallen daargelaten) door de temperatuur. Google heeft dat ooit bewezen, dit staat denk ik ook in de startpost.
Die studie kan ik me me ook nog wel herinneren, maar ik neem aan dat dat wel binnen bepaalde marges was. Als de schijven gaan smelten (ik overdrijf maar even) dan lijkt me dat toch niet goed voor de levensduur
Heb het paper even opgezocht en een temp van boven de 45 graden heeft wel een lichte negatieve impact op de temperatuur.
We first look at the correlation between average temperature during the observation period and failure. Figure 4 shows the distribution of drives with average temperature in increments of one degree and the corresponding annualized failure rates. The figure shows that failures do not increase when the average temperature increases. In fact, there is a clear trend showing that lower temperatures are associated with higher failure rates. Only at very high temperatures is there a slight reversal of this trend.
[ Voor 33% gewijzigd door HarmoniousVibe op 27-08-2012 19:26 ]
Ik ben van plan de 120mm fan in mijn Cooler Master Real Power M620 PSU te vervangen, omdat de stock fan na 3 jaar gebruik vrij luidruchtig is geworden. Na het een en ander uit te zoeken blijkt de BeQuiet! Silentwings Pure de beste fan te zijn: stil op lage stand, duurzame bearing en niet te duur.
De PSU heeft een weinig-voorkomende 2-pin fan connector, en de fan die ik wil kopen 3-pin. Na even Googlen blijkt dat je gewoon het data-pinnetje af kan knippen om een 3-pin fan op 2-pin aansluiting te plaatsen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de PSU overhit zal raken omdat dit een fan uit het hogere segment is, maar waar ik me zorgen om maak is dat de fan te hard(luid) gaat draaien. De stock fan in de PSU draait op 2 snelheden, afhankelijk van de belasting. Met de hardware in mijn PC blijft dat vrijwel altijd de lagere snelheid(350W piekbelasting, rating voeding = 620W)
Mijn vraag is dus: is dit een verstandig plan(uiteraard na de PC een dag van de netstroom te houden), en kan ik als de nieuwe fan te luidruchtig wordt zoals de voeding hem aanstuurt gewoon de snelheid verlagen door er een weerstandje tussen te solderen?
EDIT: Mocht iemand in het jaar 2020 oid hetzelfde willen doen, het resultaat:
Ik heb uiteindelijk een Scythe Gentle Typhoon 1450RPM gekocht, en de zwarte+rode pinnetjes op de plek van de zwarte+rode pinnetjes van de oude 2-pin connector gedaan. De fan werkt prima, ik moet nu goed mijn best doen om er ook maar íets van te horen
[ Voor 10% gewijzigd door Dinnesch op 24-09-2012 17:09 ]
Je hoeft niks te knippen om te laten werken, en volgens mij is een fan uit het "hogere segment" erg vaag. Ik zou voor een Scythe of Nexus fan gaan. Ik denk dat je erg veel kan winnen met het vervangen van je ventilator, al blijft het tricky. Als jij veel watts vraagt van een onzuinige PSU, dan vraag ik me af of je daar een 500rpm fan op moet zetten...Dinnesch schreef op maandag 10 september 2012 @ 09:46:
Vraagje over het vervangen van de 2-pin fan in een PSU met een 3-pin fan.
Ik ben van plan de 120mm fan in mijn Cooler Master Real Power M620 PSU te vervangen, omdat de stock fan na 3 jaar gebruik vrij luidruchtig is geworden. Na het een en ander uit te zoeken blijkt de BeQuiet! Silentwings Pure de beste fan te zijn: stil op lage stand, duurzame bearing en niet te duur.
De PSU heeft een weinig-voorkomende 2-pin fan connector, en de fan die ik wil kopen 3-pin. Na even Googlen blijkt dat je gewoon het data-pinnetje af kan knippen om een 3-pin fan op 2-pin aansluiting te plaatsen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de PSU overhit zal raken omdat dit een fan uit het hogere segment is, maar waar ik me zorgen om maak is dat de fan te hard(luid) gaat draaien. De stock fan in de PSU draait op 2 snelheden, afhankelijk van de belasting. Met de hardware in mijn PC blijft dat vrijwel altijd de lagere snelheid(350W piekbelasting, rating voeding = 620W)
Mijn vraag is dus: is dit een verstandig plan(uiteraard na de PC een dag van de netstroom te houden), en kan ik als de nieuwe fan te luidruchtig wordt zoals de voeding hem aanstuurt gewoon de snelheid verlagen door er een weerstandje tussen te solderen?
Ik zou uitzoeken in welke 80+ categorie je voeding valt en probeert uit te zoeken op welke snelheden je huidige ventilator draait en hoe je ventilator aangestuurd wordt (bijvoorbeeld 12 volt/7 volt).
vrede in rust
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!