[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.983 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:31

BTU_Natas

Superior dutchie

Mijn quest naar stilte, begint eindelijk ten einde te komen. Als in, de moeder van alle oplossingen.

Hdd's?
Nope.. alleen maar ssd's

Voeding? Yeps x2
2x 1250 watt om de load te verdelen en er voor te zorgen dat de voedingen absoluut onhoorbaar zijn.

Koeling?
3x mora3 met 2 pompen @ 30% (swiftech pwm pompen) met de benodigde blocken voor de videokaarten en de cpu.

Fans?
2x 120mm @ 800 rpm volledig in rubber. (intake)

Kast?
Dit alles in een custom case.

Na maanden plannen en tekenen wordt het deze week tijd om allu te bestellen. Buildlog verschijnt vanzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
BTU_Natas schreef op maandag 02 januari 2012 @ 16:32:
Mijn quest naar stilte, begint eindelijk ten einde te komen. Als in, de moeder van alle oplossingen.

Hdd's?
Nope.. alleen maar ssd's

Voeding? Yeps x2
2x 1250 watt om de load te verdelen en er voor te zorgen dat de voedingen absoluut onhoorbaar zijn.

Na maanden plannen en tekenen wordt het deze week tijd om allu te bestellen. Buildlog verschijnt vanzelf
Heel je verhaal klinkt interessant, maar naar mijn mening kun je aan de kosten die je in de 2x 1250watt steekt beter investeren in een volledig passief gekoelde of watergekoelde voeding. Natuurlijk ken ik je volledige specs niet, maar de logica van 2 voedingen - behalve redundancy - snap ik niet.

Ben wel benieuwd naar de CiP, of plannen. Om voorzichtig te zijn zou ik toch even de mening vragen van anderen, moest je dat nog niet gedaan hebben. Misschien boek je wel voordeel!

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

diedazz schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:28:
[...]

Heel je verhaal klinkt interessant, maar naar mijn mening kun je aan de kosten die je in de 2x 1250watt steekt beter investeren in een volledig passief gekoelde of watergekoelde voeding. Natuurlijk ken ik je volledige specs niet, maar de logica van 2 voedingen - behalve redundancy - snap ik niet.

Ben wel benieuwd naar de CiP, of plannen. Om voorzichtig te zijn zou ik toch even de mening vragen van anderen, moest je dat nog niet gedaan hebben. Misschien boek je wel voordeel!
Kan het wel even voor je uitleggen aan de hand van een voorbeeld.
Stel mijn pc verbruikt 1000watt. Als ik dit door 1 voeding laat doen, loopt deze redelijk op zijn tenen en zal er veel warmte geproduceerd worden in de voeding wat er voor zorgt dat de fan in de voeding harder moet draaien om binnen zijn marges van veilige temperaturen te blijven. Maar verdeel ik de load van 1000watt over 2 voedingen dan worden ze dus een stuk minder warm (door de lagere load) en derhalve is er minder koel vermogen nodig wat weer lijdt tot meer stilte.

Over de kosten maak ik mij niet zo druk, dit is mijn hobby en dat mag best wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
@ Haarbal en Nas T:

Volgens mij praten jullie langs elkaar heen.

Haarbal: "pwm fans zijn regelbaar. Niet-pwm fans draaien altijd op een vaste snelheid."
Nas T: "pwm fans zijn regelbaar van 0%–100% toerental. Niet-pwm fans zijn regelbaar van ~40%–100% toerental."

Excuses als ik iemand verkeerd heb begrepen maar ik denk dat hier een misverstand zit.

Ik heb verder weinig verstand van dit onderwerp, maar als het klopt van die 40%–100% dan heeft Nas T een goed punt. Stel je hebt een game pc en je vindt het niet erg dat tijdens het gamen de fans wat meer geluid maken. Als je fans gebruikt die max 2000 rpm draaien en je laat die tijdens het gamen op max draaien en in idle op 40% (=800rpm), dan is het in idle dus alsnog stil. Met een pwm fan zou je dan nog langzamer kunnen dan 800 rpm, maar dat is dus niet nodig. Neem je een niet-pwm fan die max 1500 draait, dan kun je zelfs terug tot 600 rpm in idle.

[ Voor 42% gewijzigd door Bonez0r op 03-01-2012 22:03 ]

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

BTU_Natas schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 19:01:
[...]

Kan het wel even voor je uitleggen aan de hand van een voorbeeld.
Stel mijn pc verbruikt 1000watt. Als ik dit door 1 voeding laat doen, loopt deze redelijk op zijn tenen en zal er veel warmte geproduceerd worden in de voeding wat er voor zorgt dat de fan in de voeding harder moet draaien om binnen zijn marges van veilige temperaturen te blijven. Maar verdeel ik de load van 1000watt over 2 voedingen dan worden ze dus een stuk minder warm (door de lagere load) en derhalve is er minder koel vermogen nodig wat weer lijdt tot meer stilte.

Over de kosten maak ik mij niet zo druk, dit is mijn hobby en dat mag best wat kosten.
Maar de vraag is: weet je wat voor load je ongeveer gaat krijgen?
1250w is voor iedere normale PC volledig overkill. Daarnaast bestaan er compleet passief gekoelde voedingen van 600w, die dus 0 geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

3x gtx 480 met oc + een i7 met oc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:51
Bonez0r schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:48:
Haarbal: "pwm fans zijn regelbaar. Niet-pwm fans draaien altijd op een vaste snelheid."
dat heb ik niet gezegd, ik zei:
haarbal schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:18:
Op veel borden kan je ook een paar niet-pwm fans met speedfan aansturen trouwens.
Mijn 1800rpm non-pwm scythe's kunnen helemaal uit met speedfan. 700 is de minimum constante snelheid. Maar goed, op moderne borden kan je soms alleen regelen met PWM fans, en een PWM fan kan je ook regelen met voltage, dus als er een pwm versie van dezelfde fan voor kleine meerprijs beschikbaar is zou ik dat doen. Het is alleen jammer dat de gentle typhoon niet in pwm te krijgen is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:57

nrg

Excuses als het volgende al eerder gevraagd is, maar ik heb gezocht (pricewatch, websites fabrikanten, dit topic, silentpcreview, andere reviewsites, ...) en helaas nog niet gevonden.

Ik heb in mijn woonkamer een overpowered HTPC/NAS staan (in een SilverStone LC10-E behuizing) met Linux die 24/7 aanstaat. Voor dat doeleinde wordt het geheel prima gekoeld.

Nu heb ik deze week een passief gekoelde Gigabyte Radeon 6770 ingebouwd om (onder Windows) ook wat te kunnen gamen. Alhoewel dat gisteravond prima leek te gaan wil ik de airflow in m'n kast toch wat gaan verbeteren.

Momenteel zit er één fan in m'n beQuiet voeding, één fan in m'n Scythe Samurai ZZ CPU-koeler en één SilverStone casefan aangesloten via het moederbord. Al die fans worden geregeld door het moederbord op basis van de temperatuursensoren. Helaas biedt mijn moederbord niet nog een connector voor een casefan. De fan die ik wil bijplaatsen moet dus via een molex connector worden aangesloten. Omdat deze computer voornamelijk vrij idle draait als NAS en het systeem momenteel dan niet hoorbaar is, wil ik dat de nieuwe fan op dat moment uitstaat of in ieder geval ook geruisloos is. Als ik ga gamen en de boel wordt warm moet ie gaan draaien.

Dat kan ik handmatig doen met een fancontrollertje, maar wat ik eigenlijk zoek is een simpel temperatuursensortje die ik tussen de power en de fan kan zetten zodat dat automatisch gaat. Of een fan met sensor(draad) af fabriek. Ruimte voor een 51/4" ding heb ik niet.

Wat voor opties heb ik dan? Ik kan geen overzicht vinden van casefans met temperatuursensoren...

edit:
Niet onbelangrijk: ik kan maximaal 92mm fans kwijt.
En: na nog meer reviews in de Pricewatch en op Amazon gelezen te hebben begin ik me af te vragen of de fans tegenwoordig niet zo stil zijn dat zo'n temp-controller niet meer nodig is?

[ Voor 9% gewijzigd door nrg op 05-01-2012 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:07
Heb je wel eens opgezocht of gemeten hoeveel dat verbruikt?

@nrg:
Mag ik vragen waarom je de videokaart hebt gekocht? De (dure) kaarten zijn vaak bedoeld in set-ups waar niet al te veel performance gevraagd wordt en waar airflow geen issue zou moeten zijn. Waarom heb je hem dan gekocht? Ik zou eerst eens kijken of de boel echt te warm wordt (90 graden of meer voor GPU). Als dat zo is, zou ik een zeer goedkope ventilator nemen met zo min mogelijk RPM en met een molex-connector (zie pricewatch).

Fans zijn tegenwoordig niet/nauwelijks stiller dan 5 jaar geleden, maar de koelblokken zijn verbeterd. Een temperatuurgeregelde fancontroller is overbodig als je in zelfs in overclockte situatie veilig zit qua temperatuur. Daarom gebruik ik geen fancontroller en raad ik het af als je voor stilte wilt gaan. Zalman heeft interne fancontrollers die in je kast kunnen.

@bonezor:
We praten inderdaad langs elkaar heen.
PWM-fan: regeling via pulsen
non-PWM: regeling via voltage

Een PWM fan heeft een groter bereik. Dat is interessant als je een slecht koelblok hebt en de ventilator moet hard werken om de boel koel te krijgen, maar als je cpu niks staat te doen, moet er teruggeschakeld kunnen worden naar een toerental zodat de ventilator onhoorbaar is.
Heb je wel een goed koelblok, dan is de extra speelruimte die je hebt alleen maar nuttig om, zeg, 5% tot 10% EXTRA overclock te hebben. Het is net zoiets als een Bugatti Veyron hebben of een Ariel Atom 500 V8 (zoek maar op google). Je denkt vast: de Veyron is het snelst. Ik geef je gelijk, aangezien je over topsnelheid praat. Ik geef je ongelijk, aangezien op het circuit de Veyron zijn meerdere moet erkennen in de Ariel Atom.
En dan hebben we het nog niet gehad over aanschafkosten of onderhoudskosten.

Als ik als autoexpert dus een snelle auto moet aanraden: Ariel Atom: meer plezier tegen minder kosten.
Als ik in dit topic een ventilator moet aanraden: 120mm 800rpm non-pwm. De fan is niet beter, maar als je doel stilte is bespaar ik je liever het geld en de moeite.

Dat is dezelfde gedacht als dat ik eerder een CoolerMaster Hyper 212 plus aanraad ten opzichte van een Prolimatech Genesis: De genesis koelt beter, maar kost ook €35 meer (meer dan het dubbele dus).
En wat krijg je er voor terug: ongeveer 5 graden. Dat is veel als je gaat overclocken, maar zo heet het topic niet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Om en nabij de 1 kilowatt onder full load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:36
Onlangs heb ik een nieuwe case aangeschaft.
De pricewatch: Cooler Master CM Storm Enforcer.

Nu vind ik de voorste fan, de 200mm, nogal wat geluid maken.
De pc staat op de slaapkamer staat en wil nog wel eens een nachtje aan staan.
Als ik tv kijk op zacht geluid niveau hoor ik de fan boven de tv uit.

Nu wil ik de 200mm fan gaan vervangen door een stiller exemplaar alleen kom ik er na wat zoeken niet echt uit welke 'silent' fan ik moet hebben dus ik hoop op wat wijsheid van jullie kant.

Wat is een goed stille 200mm fan die ook voor voldoende airflow zorgt(hoewel ik me hier geen zorgen hoef te maken denk ik met een 200mm).
Ik heb verder geen extra fans toegevoegd dus de fan is verantwoordelijk voor de intake.

Bij voorbaat dank.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Flix20 schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 04:25:
Onlangs heb ik een nieuwe case aangeschaft.
De pricewatch: Cooler Master CM Storm Enforcer.

Nu vind ik de voorste fan, de 200mm, nogal wat geluid maken.
De pc staat op de slaapkamer staat en wil nog wel eens een nachtje aan staan.
Als ik tv kijk op zacht geluid niveau hoor ik de fan boven de tv uit.

Nu wil ik de 200mm fan gaan vervangen door een stiller exemplaar alleen kom ik er na wat zoeken niet echt uit welke 'silent' fan ik moet hebben dus ik hoop op wat wijsheid van jullie kant.

Wat is een goed stille 200mm fan die ook voor voldoende airflow zorgt(hoewel ik me hier geen zorgen hoef te maken denk ik met een 200mm).
Ik heb verder geen extra fans toegevoegd dus de fan is verantwoordelijk voor de intake.

Bij voorbaat dank.
Niet erg veel keus, er is de Antec Big-Boy die heeft 3 standen. (Ik heb de front fan in m'n 600T vervangen met de Big-Boy)
Wat simpeler is: Het voltage verlagen.
Zit er een molex of een 3 pins fan aansluiting aan?
De 3 pins aansluiting is het makkelijkst, die kun je namelijk vanuit de bios vaak langzamer laten lopen.
Voor de molex kun je hem op 7v of 5v laten lopen, dan moet je even de draden omwisselen.
http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
unfor schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 04:55:
[...]

Niet erg veel keus, er is de Antec Big-Boy die heeft 3 standen. (Ik heb de front fan in m'n 600T vervangen met de Big-Boy)
Wat simpeler is: Het voltage verlagen.
Zit er een molex of een 3 pins fan aansluiting aan?
De 3 pins aansluiting is het makkelijkst, die kun je namelijk vanuit de bios vaak langzamer laten lopen.
Voor de molex kun je hem op 7v of 5v laten lopen, dan moet je even de draden omwisselen.
http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html
Kan ook de Big Boy aanraden, ligt hier al een paar jaar in de server case in de woonkamer en hoor die vgl met schijven of andere fans vrijwel niet. 't is trouwens ook een behoorlijk stevig ding. Voor 15-20 eur ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 15:52

Nikeo

Jawelles

Bij mijn ouders thuis hebben ze de 3 (!) pc's in het halletje naar de schuur staan. Er staat dus fijn een muur tussen. Op een hele lange tafel tegen de muur staan 3 beeldschermen van mijn broertje, zusjes en die van mijn vader. Met verlengkabels hebben ze dus de schermen, muis, toetsenbord aangesloten door een klein gat in de muur. Heerlijk stil, tot ze laatst een koelkast kochten die nogal luidruchtig is als hij koelen moet :)

In plaats van te investeren in een koude computers met duurdere onderdelen heeft mijn vader van een website voor nog geen 15 euro voor 3 computers HDMI/VGA- en USB verlengkabels gekocht. Dat is echt veel goedkoper van stille uitvoeringen van diverse computeronderdelen.

Deze setup staat hier nu een jaar of 5 zo en eerst was het nog wel eens 'lastig' als je een cd in de cdrom drive moest doen, maar dat gebeurt nu ook nog maar een paar keer per jaar. Je zit bijna naast de deur dus je staat zo in het halletje.

Deze oplossing ligt natuurlijk heel erg aan de bouw van je huis en waar je de computer hebt staan, maar als je de ruimte hebt is het zeker het overwegen waard! Bovendien is het in het halletje ook erg koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Cloudcomputen in je eigen huis, heftig hoor :) Niet echt realistisch voor de meeste woningen denk ik helaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampekap06
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:08
Dekar1 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 18:28:
Die towercooler is een leuk idee, maar vind ik iets teveel van het goeie. Ik heb expres die MSI R6850 cyclone gehaald omdat die koeler schijnbaar beter was.
Ik laat het denk ik bij een Nexus 120mm PWM Real Silent voor de CPU koeler en 2x slip stream 800 rpm, waarbij de zijkant als outtake wordt gebruikt. Mocht alles straks niet naar wens zijn, kan ik nog altijd de top koeler halen, maar ik ben bang dat die in de weg komt van de zijkant van mijn kast ook..
Je pc is luidruchtig omdat je te weinig capaciteit om alle warme lucht af te voeren. Je hebt behoorlijk hete componenten in je kast zitten. De gpu wordt nogal warm, ook in idle, en die blaast alle warme lucht naar boven. Daar komt het terecht op de cpu koeler.

Het model cpu koeler is al niet super (955 is best warm) en moet het ook nog doen met warme lucht. Omdat het een tafelmodel is wordt alle lucht wederom de kast in geblazen, er is geen goede doorstroming van koude inlaat naar de achterste uitlaat. De koeler blijft dus de warme lucht die in de case blijft hangen, hergebruiken. Als gevolg een hogere fanspeed en meer lawaai. Een toren koeler die van de voorkant direct naar de achter uitgang blaast zou al een stuk beter zijn.

In deze case moet de voeding het ook nog eens doen met die voorverwarmde lucht, weet niet wat voor model het is maar die gaan al gauw flink koelen en lawaai maken. Daar is in deze case met deze componenten niet veel aan te doen behalve de outtake fan harder te laten draaien.

Gezien de pijnpunten denk ik niet dat de sidefan veel scheelt. Als je perse moet overclocken zul je hem wel nodig hebben. Maar dan wel als intake zodat de koude lucht komt bij het heetste component, de gpu. En nooit als outtake want dan haalt hij juist de lucht weg waar je het nodig hebt.

En om de doorstroming wat te bevorderen zou een intakefan aan de voorkant kunnen helpen. Veel zal het niet schelen denk ik want met 800rpm heb je maar een bescheiden zuchtje wind die al gauw teniet wordt gedaan door alle luchtstromen die op dit moment in de kast aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:08
De CPU is idle rond de 25 graden onder load 51. Tijdens gamen misschien iets warmer maar helemaal geen temps om me zorgen over te maken. Idem voor de GPU, idle blijft ie onder de 50 graden en onder load 85.
Wat ik nu heb is een intake fan voor, outtake aan de zijkant en een pwm fan achter die stilstaat, behalve als de cpu temps boven de 45 graden komen.

edit:
lampekap06 schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 17:23:
[...]
En nooit als outtake want dan haalt hij juist de lucht weg waar je het nodig hebt.
Een fan trekt echt mijn pc niet vacuum hoor xD Je zegt dat de GPU een boosdoener is qua warmte, dan is een outtake meer logisch aangezien hij dan deze warme lucht naar buiten trekt, zodat de CPU meer koele lucht kan krijgen van bv de voorkant. Of niet dan?

[ Voor 39% gewijzigd door Dekar op 09-01-2012 19:09 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:57

nrg

Nas T schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:33:
@nrg:
Mag ik vragen waarom je de videokaart hebt gekocht? De (dure) kaarten zijn vaak bedoeld in set-ups waar niet al te veel performance gevraagd wordt en waar airflow geen issue zou moeten zijn. Waarom heb je hem dan gekocht? Ik zou eerst eens kijken of de boel echt te warm wordt (90 graden of meer voor GPU). Als dat zo is, zou ik een zeer goedkope ventilator nemen met zo min mogelijk RPM en met een molex-connector (zie pricewatch).
Dank voor je reactie!

Ik heb de kaart gekocht omdat ik nu af en toe ook wel even wil kunnen gamen, en m'n MacBook met Core2Duo en GeForce 320M daar absoluut niet geschikt voor is. Deze HTPC is in de loop van de tijd enigszins overpowered geworden, en afgezien van de GPU was ie prima geschikt om op te gamen. Ik snap niet precies wat je bedoelt met dat (dure) kaarten bedoeld zijn voor set-ups waar niet veel performance nodig is. Waarom zou je dan een (dure) kaart kopen? De mijne was overigens niet zo duur hoor :)

Kan een GPU zonder problemen 90 graden hebben? Dan valt het inderdaad wel mee, ik moet nog even kijken na een keertje intensief gamen maar volgens mij blijft ie daar wel onder. Sowieso moet ik eerst nog even m'n case modden zodat ie weer dicht kan, de heatsink van de GPU is nu net iets te hoog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
90 graden is over het algemeen geen probleem. Mn hd 6850 kan 100 graden hebben, en werd toen ik nog 0 fans in mn pc had ook 90 graden.
Nas T schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 12:37:
[...]
@Dekar:
Je kunt in jouw kast een hele mooie airflow maken: koop een goede towercooler en een HR03 serie koeler van ThermalTake, waarbij de koeler boven de kaart gemonteerd kan worden.
Ik ben nu toch aan het twijfelen om een aftermarket koeler te halen voor mn GPU. Deze is immers nu de grootste geluidmakert.
Maar wat ik dacht, was om geen HR-03 te nemen maar iets als de spitfire met een fan er aan vast, zodat deze de warme lucht direct uit mn pc kan blazen via de zijkant. Ik ben alleen bang dat het niet gaat passen Zowel op mn kaart als in mn kleine Fractal Design Core 1000 kast. Iemand een idee of het gaat lukken?
#ProductPrijsSubtotaal
1Thermalright Spitfire€ 28,99€ 28,99
1Thermaltake Spitfire€ 61,30€ 61,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 90,29

edit: ik zie dat er een fan bij moet, 140mm lijkt me de slimste oplossing, maar welke zou ik dan het beste kunnen nemen?
#ProductPrijsSubtotaal
1Gelid Solutions WING 14 UV Blue, 140mm€ 12,14€ 12,14
1Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm€ 5,47€ 5,47
1Scythe Slip Stream 140 PWM, 140mm€ 10,59€ 10,59
1Thermalright TY-140, 140mm€ 5,93€ 5,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 34,13

Ik zit het ergst te neigen naar de Scythe, sinds die de grootste range heeft, van 500 tot 1700 rpm. De Nexus fan heb ik nog liggen, dus zou ik ook nog kunnen gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door Dekar op 10-01-2012 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Dekar1 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 19:35:
edit: ik zie dat er een fan bij moet, 140mm lijkt me de slimste oplossing, maar welke zou ik dan het beste kunnen nemen?
Eén van deze, afhankelijk van waar je de rest van je spul gaat halen. Ik zou zelf voor de onderste gaan, 300RPM min en geen hoge prijs.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 17:31

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Voor die Scythes vind ik het erg jammer dat ze alleen in 120mm-uitvoering zijn (dus wel 140mm fans, maar ze moeten opgehangen worden in een 120mm frame).
Nou is dat wel op te lossen met bijv. tie-wraps, maar ik zou liever hebben dat ze er ook zijn in 'gewone' 140mm-uitvoering.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ghost Dog schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:37:
Voor die Scythes vind ik het erg jammer dat ze alleen in 120mm-uitvoering zijn (dus wel 140mm fans, maar ze moeten opgehangen worden in een 120mm frame).
Nou is dat wel op te lossen met bijv. tie-wraps, maar ik zou liever hebben dat ze er ook zijn in 'gewone' 140mm-uitvoering.
Hmm, niet gezien. Wel jammer inderdaad, ik heb toch gefilterd op 140mm fans, maar hij kijkt dan niet naar de mounting, maar naar de fan zelf...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Je kunt shrouds van bitspower krijgen. om 120mm fans op 140mm rads te plakken.

Mogelijk een idee, als je daar de ruimte voor hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Ghost Dog schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:37:
Volgens mij is er in niet zo veel kasten plek voor 140mm fans. Toch zou het inderdaad een 'gat in de markt' zijn om hiervoor een goede reeks fans te ontwikkelen, gezien te geringe keuze.

@Nasty: Ik had die filter op diameter nog niet gezien, thanks.. zo kom ik er gemakkelijk uit ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 17:31

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dekar1 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 17:28:
[...]

Volgens mij is er in niet zo veel kasten plek voor 140mm fans. Toch zou het inderdaad een 'gat in de markt' zijn om hiervoor een goede reeks fans te ontwikkelen, gezien te geringe keuze.
Helemaal mee eens.
Mijn Lancool Dragon Lord PC-K62 heeft bovenin en voorin echter alleen 140mm-mounts.
De fans die standaard worden meegeleverd maakten mij echter te veel geluid, en een andere keuze is er nauwelijks.
Nu hangen er 3 Fractal Design Silent Series 140mm in die met weerstanden op 600rpm draaien, maar dan hoor ik ze nog wel. Langzamer wil echter niet, want dan starten ze helaas niet op, dus staan ze vrijwel altijd uit.
Gelukkig maakt het voor de temperaturen vrij weinig (1-2°C) uit of die fans aanstaan.
Als ik eenvoudig bovenin twee 140mm-fans op 300-500rpm op had kunnen hangen had ik dat echter wel gedaan.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Nas T schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:10:
[...]
Ik zou zelf voor de onderste gaan, 300RPM min en geen hoge prijs.
300 rpm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiler1974
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-04 08:43
Probleem:

Ik heb op dit moment een antec sonata kast en een aardig hitte probleempje in de kast.
Het zijpaneel moet ik nu open laten omdat anders de temperatuur naar te hoge waarden gaat stijgen.
+65 in de kast, +70 CPU, +85 GPU (en hoger) als het zijpaneel dicht is. Hierdoor gaat de voeding enorm hard blazen.
De hele kast staat ook in een nauwe boekenkast en kan zijn warme lucht niet makkelijk kwijt. (kan ik niks aan veranderen helaas) Daardoor hapt hij weer wat warme lucht naar binnen.

setup:

AMD XII quadcore, wordt aardig heet onder stress
XFX vapor-x 4890 radeon kaart (2 PCI slots, blaast naar buiten)
4gb geheugen
2 ssd's 64GB in raid striping
1 hdd 1TB WD caviar
H50 hydro setup

Het hele systeem is in normaal gebruik goed stil, alleen bij het draaien van een zwaar spel (skyrim) gaat de voeding enorm hard blazen.

wat heb ik geprobeerd:
2 intake fans voorin, had weinig tot geen effect
H50 hydro setup, had een beetje effect, koelelement + fan buiten tegen de kast gemonteerd (waar normaal je case outtake fan zit van achteren)
Fanspeed om fans te regelen, kan alleen niks regelen in voeding.

De voeding zit nu bovenin gemonteerd waardoor hij alle warmte van de CPU en GPU hapt.
Mijn vraag: Zou het het waard zijn om een Antec kast te kopen (bv P183) waarbij de voeding onderin ligt en afgeschermd is van de GPU en CPU? Deze kast heeft ook een outtake fan aan de bovenkant waardoor hij beter de warmte kwijt kan. (aan de bovenkant is wat meer ruimte in de nauwe kast waar de computer in staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
defiler1974 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:17:
Probleem:

Ik heb op dit moment een antec sonata kast en een aardig hitte probleempje in de kast.
Het zijpaneel moet ik nu open laten omdat anders de temperatuur naar te hoge waarden gaat stijgen.
+65 in de kast, +70 CPU, +85 GPU (en hoger) als het zijpaneel dicht is. Hierdoor gaat de voeding enorm hard blazen.
De hele kast staat ook in een nauwe boekenkast en kan zijn warme lucht niet makkelijk kwijt. (kan ik niks aan veranderen helaas) Daardoor hapt hij weer wat warme lucht naar binnen.
Andere kast zou zeker kunnen helpen, alleen denk ik dat het grootste probleem toch echt de boekenkast is.

[ Voor 41% gewijzigd door BillSpaarbank op 12-01-2012 11:22 ]

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiler1974
BillSpaarbank schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:22:
[...]

Andere kast zou zeker kunnen helpen, alleen denk ik dat het grootste probleem toch echt de boekenkast is.
Dat vreesde ik al een beetje.

Is het een probleem als je een miditower systeem op zijn kant legt?
De tafel waar de monitor op staat kan ik in principe gebruiken om aan de onderkant de computer te monteren, maar alleen als hij op zijn kant ligt.

Ik kan ervoor zorgen dat er geen componenten loskomen binnen de kast, maar zou alles nog goed werken als het gekanteld ligt? (HDD, moederbord, videokaart, PSU?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
defiler1974 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:41:
[...]

Dat vreesde ik al een beetje.

Is het een probleem als je een miditower systeem op zijn kant legt?
De tafel waar de monitor op staat kan ik in principe gebruiken om aan de onderkant de computer te monteren, maar alleen als hij op zijn kant ligt.

Ik kan ervoor zorgen dat er geen componenten loskomen binnen de kast, maar zou alles nog goed werken als het gekanteld ligt? (HDD, moederbord, videokaart, PSU?)
De meningen zijn er over verdeeld. De meeste zeggen dat de harddisk het niet fijn vindt als deze eerst een tijd horizontaal gedraaid heeft. Dell heeft bijvoorbeeld een aantal modellen die je zowel verticaal als horizontaal kan plaatsen. Mijn voorkeur zou het bij een miditower in ieder geval niet hebben.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:08

D4NG3R

kiwi

:)

Het maakt geen drol uit hoe je de tower positioneerd. Zorg er alleen voor dat de hardware "ligt" en niet "hangt" anders gaat alle warme lucht direct over het mobo (en alle onderdelen dus) heen.

En let op je airflow ;) .

He "schijnt" alleen slecht te zijn voor HDD's als deze diagonaal gepositioneerd zijn. Horizontaal of verticaal schijnt weinig uti te maken. Al heb ik hier geen bevestiging voor :/ .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiler1974
D4NG3R schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:20:
Het maakt geen drol uit hoe je de tower positioneerd. Zorg er alleen voor dat de hardware "ligt" en niet "hangt" anders gaat alle warme lucht direct over het mobo (en alle onderdelen dus) heen.

He "schijnt" alleen slecht te zijn voor HDD's als deze diagonaal gepositioneerd zijn. Horizontaal of verticaal schijnt weinig uti te maken. Al heb ik hier geen bevestiging voor :/ .
Het was wel het plan om de hardware te laten liggen, uit angst dat mijn graka op een dag omlaag dondert.
De airflow is wel een goede opmerking, die gaat veranderen. Dat kan ik tegengaan door de front fans weer te activeren, dan forceer ik de airflow meer richting de achterkant van de kast.

Wat ik natuurlijk ook kan doen is een nieuw systeempje bouwen met componenten die wat minder war worden en een Micro-atx kastje nemen, om te zorgen dat er meer lucht in de boekenkast zit.

Het probleem met micro-atx is dat je componenten dan weer dichter op elkaar zitten, maar als je airflow goed is moet dat kunnen. Mijn doel is om een stille micro-atx kast te maken waarop ik wel skyrim op 1650x1028 kan spelen, maar bijna geen geluid heb uit de kast. Mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
defiler1974 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:17:wat heb ik geprobeerd:
2 intake fans voorin, had weinig tot geen effect
H50 hydro setup, had een beetje effect, koelelement + fan buiten tegen de kast gemonteerd (waar normaal je case outtake fan zit van achteren)
Fanspeed om fans te regelen, kan alleen niks regelen in voeding.
Probeer eens met alleen outtake fans te werken. Door de onderdruk zal er vanuit andere plekken koelere lucht worden aangezogen. Kan je misschien die H50 hydro als outtake gebruiken en nog een fan extra ergens? (weet zo niet waar je plek hebt voor fans)
Ik heb zelf ook 2 outtake fans, 1 aan de zijkant en 1 aan de achterkant. Dit gaf voor mij de koelste temps, want ik denk dat er zo weinig tot geen turbulentie ontstaat in mn kast..

[ Voor 11% gewijzigd door Dekar op 12-01-2012 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiler1974
Dekar1 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:41:
[...]

Probeer eens met alleen outtake fans te werken. Door de onderdruk zal er vanuit andere plekken koelere lucht worden aangezogen. Kan je misschien die H50 hydro als outtake gebruiken en nog een fan extra ergens? (weet zo niet waar je plek hebt voor fans)
de enigste plekken voor outtake fans zijn waar de voeding zit en waar de H50 nu zit. Geen zij of boven fans.
De H50 fungeert al als outtake, alleen alle lucht wordt wel langs de grille van de H50 gezogen waardoor de zuigkracht wel afneemt. Voor de rest gooit de voeding de warme lucht nu ook naar buiten.

Maar ik denk niet dat een zijfan gaat helpen, dan blaas ik alleen maar meer tegen de nauwe boekenkast aan.

[ Voor 7% gewijzigd door defiler1974 op 12-01-2012 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BillSpaarbank schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:51:
[...]

De meningen zijn er over verdeeld. De meeste zeggen dat de harddisk het niet fijn vindt als deze eerst een tijd horizontaal gedraaid heeft.
6 jaar terug op silentpcreview:
Any harddrive made in at least the last 5 years can be mounted at any angle.
@Defiler1974:
Het werkt niet echt met de boekenkast nee...het is killing voor de mogelijkheden.
Ik heb geen flauw idee hoe het er precies uit ziet, maar ik zou denken dat je alleen de voorkant hebt om lucht aan te zuigen en weg te blazen, correct? Of misschien kun je de voorste fans als outtakes laten fungeren zodat je onderdruk creëert. Wel opletten dat de mogelijkheden waar lucht aangezogen wordt, zo beperkt worden, dat je airflow gunstig is voor je componenten.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
defiler1974 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:44:
[...]

de enigste plekken voor outtake fans zijn waar de voeding zit en waar de H50 nu zit. Geen zij of boven fans.
De H50 fungeert al als outtake, alleen alle lucht wordt wel langs de grille van de H50 gezogen waardoor de zuigkracht wel afneemt. Voor de rest gooit de voeding de warme lucht nu ook naar buiten.

Maar ik denk niet dat een zijfan gaat helpen, dan blaas ik alleen maar meer tegen de nauwe boekenkast aan.
Ik denk dat je beste oplossing is om een PC kast uit te zoeken met plek voor outtake fans aan de boven- en achterkant, zoals pricewatch: Thermaltake V3 BlacX Edition of pricewatch: Cooler Master HAF 912 Plus. De tweede is echt een beest.

[ Voor 8% gewijzigd door Dekar op 12-01-2012 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiler1974
Nas T schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 20:53:
[...]

6 jaar terug op silentpcreview:

[...]

@Defiler1974:
Het werkt niet echt met de boekenkast nee...het is killing voor de mogelijkheden.
Ik heb geen flauw idee hoe het er precies uit ziet, maar ik zou denken dat je alleen de voorkant hebt om lucht aan te zuigen en weg te blazen, correct? Of misschien kun je de voorste fans als outtakes laten fungeren zodat je onderdruk creëert. Wel opletten dat de mogelijkheden waar lucht aangezogen wordt, zo beperkt worden, dat je airflow gunstig is voor je componenten.
De pc staat in een boekenkast en heeft ongeveer 7-8 cm voor en achter ruimte, 20cm ruimte aan de zijkant en 40 cm ruimte aan de bovenkant.

de ruimte is afgesloten aan de voor, achter, boven en 1 zijkant. Andere zijkant is open.
Ik heb de kast voor een deel eruit gehaald en 2 intake fans gemonteerd, dit helpt wel een beetje voor de geluidsproductie.

Denk dat ik over een paar maanden een mini-atx kastje ga kopen met wat componenten erin die niet zoveel energie slurpen. Dan is er ook meer lucht om de kast heen.

[ Voor 6% gewijzigd door defiler1974 op 13-01-2012 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Footstepz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-01-2023
[edit]

Verkeerd topic.

[ Voor 88% gewijzigd door Footstepz op 15-01-2012 04:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 09:47
Ik heb geprobeerd om het resoneren van mijn voeding in mijn Corsair 650D te verminderen door stukjes rubber onder de voeding te leggen. Helaas werd het hier alleen maar erger van. Iemand enig idee hoe ik het wel kan verminderen?

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Als je niet zoveel om garantie geeft, de fan vervangen door iets stillers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
ik snap niet echt hoe die daar minder van gaat resoneren. of bedoel je een fan met een lager toerental? En heb je dan misschien een voorbeeld van een fan die goed in een voeding kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Robolokotobo schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 13:48:
ik snap niet echt hoe die daar minder van gaat resoneren. of bedoel je een fan met een lager toerental? En heb je dan misschien een voorbeeld van een fan die goed in een voeding kan?
Mijn ervaring met Corsair voedingen is dat de fans allemaal 'lawaai' maken. Dus een soort geluid, niet resonerend maar net alsof het ergens tegenaan schuurt. Zoals hierboven al is gezegd: fan vervangen is garantie weg.
Eenderwelke 120mm fan kan erin, zie startpost van dit topic voor goede stille fans. Best aan te sluiten op mobo met een verlengkabeltje, zodat je de rpm nog eventueel kunt aansturen.

Tevens: als je niet snapt waarom een fan daar minder van gaat resoneren raad ik je aan om dit topic eens helemaal door te lezen. Het kan natuurlijk ook zijn dat het je voeding niet is!

[ Voor 11% gewijzigd door diedazz op 21-01-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Het gaat mij echt om de brom die constant na 2 seconden terugkomt en ongeveer 3 seconden duurt. Als het systeem wat langer aanstaat doet ie het wat minder erg.

Het is wel duidelijk de voeding want toen ik er stukjes rubber onder had waardoor die wat onder spanning in de behuizing zat was het resoneren nog veel erger.

Het geluid komt volgens mij dan ook van de trillingen die de voeding doorgeeft aan de behuizing.

[ Voor 46% gewijzigd door Robolokotobo op 21-01-2012 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Robolokotobo schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:04:
Het gaat mij echt om de brom die constant na 2 seconden terugkomt en ongeveer 3 seconden duurt. Als het systeem wat langer aanstaat doet ie het wat minder erg.

Het is wel duidelijk de voeding want toen ik er stukjes rubber onder had waardoor die wat onder spanning in de behuizing zat was het resoneren nog veel erger.

Het geluid komt volgens mij dan ook van de trillingen die de voeding doorgeeft aan de behuizing.
Eigenfrequentie wordt bepaald door stijfheid en massa.
Daar kun je iets mee doen. Stijfheid verminderen door stukjes rubber te plaatsen hielp niet, misschien kun je de stijfheid vergroten door plaatwerk onder spanning te zetten?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 11:22
Na een tijdje systemen samenstellen ben ik op de volgende setup gekomen voor een HTPC.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-I DELUXE€ 151,-€ 151,-
1Silverstone Grandia GD06B€ 107,-€ 107,-
3Scythe Fan Filter Attachment - 120MM€ 3,90€ 11,70
3Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 5,70€ 17,10
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 19,87€ 19,87
1Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 55,50€ 55,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,-€ 33,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 90,90€ 90,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 486,07

Zoals je ziet heb ik gekozen voor de volgende kast: pricewatch: Silverstone Grandia GD06B
Nu las ik een aantal reviews dat deze fans nogal redelijk luidruchtig waren en heb ik deze zoals te zien hierboven vervangen met de pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm incombinatie met pricewatch: Scythe Fan Filter Attachment - 120MM nu vroeg ik me af heeft iemand hier ervaring met deze fans en of deze goed tot hun recht komen in deze setup.
Ik probeer mijn htpc zo stil/zuinig mogelijk te maken zoals je hierboven wel kan zien. Iedere surgestie is welkom. :)
Als dit het verkeerde topic is voor dit soort vragen dan mijn excusses :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Lijkt me dat dat wel vrij stil zal zijn. Die 800 rpm fans van scythe zijn in ieder geval bij mij niet hoorbaar over mijn HD 6850 en Be Quiet! 530W voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
D4NG3R schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:20:

Volgens mij slijten bepaalde casefans ook sneller wanneer ze horizontaal gebruikt worden. Hangt er maar vanaf of dit zal zijn, maar versleten fans gaan iig wel meer geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 11:22
Dekar1 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:57:
Lijkt me dat dat wel vrij stil zal zijn. Die 800 rpm fans van scythe zijn in ieder geval bij mij niet hoorbaar over mijn HD 6850 en Be Quiet! 530W voeding.
Oké, dat klinkt in ieder geval goed :P
Weer een stap dichterbij het aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Dekar1 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:59:
[...]

Volgens mij slijten bepaalde casefans ook sneller wanneer ze horizontaal gebruikt worden. Hangt er maar vanaf of dit zal zijn, maar versleten fans gaan iig wel meer geluid maken.
Klopt, de meeste fans zijn gemaakt om rechtsstaand te draaien. Althans, hier spreek ik weer uit ervaring. Fans in voedingen slijten sneller / maken sneller lawaai omdat ze naar boven of beneden zijn gericht. Volgens mij komt dit door de lagers die gaan hangen en zo niet meer recht op hun originele plaats zitten.

Nog een 'ervaring': 2-3 jaar geleden een stuk ofwat EBM/papst 120mm gekocht, stoere, degelijke, stevige dingen. Eentje in mijn voeding, eentje als casefan. Na 3 jaar is die in de voeding geluid beginnen te maken en zocht ik natuurlijk de oorzaak: De voeding in kwestie vervormde de fan een beetje, zodat er langs 1 zijde druk werd gezet, de blades tegen de zijkant begonnen te ratelen. Wat terugduwen verhielp het probleem tijdelijk.
Oplossing: andere fan in de voeding :9, maar ook de fan gesmeerd met fietskettingolie, aangezet en er een grof stuk schuurpapier tussengewormd en dan een halfuur al schurend tv gekeken. Natuurlijk verminder je een beetje de performance / airflow van je fan, maar met 43cfm op 1200rpm mag dat.

Nu mijn vraag: heeft iemand al ervaring met de Scythe slipstream slim versie (12mm dik) in zijn voeding?

http://www.scythe-eu.com/...p-stream-120-mm-slim.html

Ik vind het nog steeds een beetje riskant in een voeding, maar de airflow winst die je er uit haalt lijkt me wel een stuk beter, aangezien alle fans in voedingen bijna de componenten raken (scheelt nog geen millimeter) en je zo dus 12mm extra airflowruimte krijgt.
Het probleem (als er een probleem zou zijn) ligt vooral aan de cfm/rpm ratio: 28.89 dBA / 38.05 CFM = 65 m³/h / DC12 V / 0.19 A (1,600 rpm Version) maar dat lijkt me wel in orde voor een voeding.
Natuurlijk ook afhankelijk van hoe warm het in de case wordt, maar laten we dit voor het gemak even 'in orde' noemen.

edit: nog leuker zou zijn om ze aan de buitenkant van de voeding te monteren, maar dat gaat natuurlijk niet overal.

[ Voor 2% gewijzigd door diedazz op 24-01-2012 02:22 . Reden: Garantie is voor watjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
diedazz schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 02:20:
Nu mijn vraag: heeft iemand al ervaring met de Scythe slipstream slim versie (12mm dik) in zijn voeding?

http://www.scythe-eu.com/...p-stream-120-mm-slim.html

Ik vind het nog steeds een beetje riskant in een voeding, maar de airflow winst die je er uit haalt lijkt me wel een stuk beter, aangezien alle fans in voedingen bijna de componenten raken (scheelt nog geen millimeter) en je zo dus 12mm extra airflowruimte krijgt.
Het probleem (als er een probleem zou zijn) ligt vooral aan de cfm/rpm ratio: 28.89 dBA / 38.05 CFM = 65 m³/h / DC12 V / 0.19 A (1,600 rpm Version) maar dat lijkt me wel in orde voor een voeding.
Natuurlijk ook afhankelijk van hoe warm het in de case wordt, maar laten we dit voor het gemak even 'in orde' noemen.

edit: nog leuker zou zijn om ze aan de buitenkant van de voeding te monteren, maar dat gaat natuurlijk niet overal.
Ik heb een PWM slim op mn Scythe big shuriken gehad (standaard), draaide al snel op 2000 RPM (redelijk hoorbaar) en CPU werd toch nog 58 graden stressed. Nu een Nexus Real Silent PWM @ 1250 rpm en temp komt niet boven de 50 graden. Dus Misschien is een normale fan op 900 rpm o.i.d. een beter alternatief... Ik heb alleen geen idee hoeveel koeling een voeding nodig heeft.

Zijn er daarnaast geen fans speciaal voor horizontale positionering? Heb ik naatr mijn weten wel eens iets over gehoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Om bepaalde dingen uit de wereld te helpen:
Heeft iemand ooit meegemaakt of gehoord dat een fan dood ging/versleet omdat deze horizontaal hangt?
Het klopt zeker dat een fan meer slijt en ongelijkmatig slijt waardoor deze dus meer herrie gaat maken, maar of dit merkbaar is?

MTBF: gemiddelde tijd between failures van een Slip Stream van Scythe:
30.000 uur ~4 jaar 24/7 draaien.

Voor een Papst is dat 70.000, dus die gaat ook dood, alleen is meer dan rechtevenredig zo duur.
Dus een fabeltje om die te kopen, dood gaat ie toch en je geeft er netto meer geld aan uit.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
M'n oude pc had een voeding bovenin zitten die extreem hard zoemde/schuurde wanneer de pc opstartte. Een paar keer hard rammen op de kast verhielp dit, dus ik denk dat hij gewoon ergens wat raakte, waardoor hij niet genoeg snelheid kon maken o.i.d. Dus ik neem aan dat de fan hier ongelijkmatig was versleten. Verder eigenlijk nooit last gehad (of in ieder geval niets gemerkt) van versleten casefans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nas T schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 06:06:
Om bepaalde dingen uit de wereld te helpen:
Heeft iemand ooit meegemaakt of gehoord dat een fan dood ging/versleet omdat deze horizontaal hangt?
Het klopt zeker dat een fan meer slijt en ongelijkmatig slijt waardoor deze dus meer herrie gaat maken, maar of dit merkbaar is?

MTBF: gemiddelde tijd between failures van een Slip Stream van Scythe:
30.000 uur ~4 jaar 24/7 draaien.

Voor een Papst is dat 70.000, dus die gaat ook dood, alleen is meer dan rechtevenredig zo duur.
Dus een fabeltje om die te kopen, dood gaat ie toch en je geeft er netto meer geld aan uit.
Je moet je eens inlezen over de verschillende soorten lageringen voor ventilators. Bij sommige types lagering maakt het uit, bij andere niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf vind ik dit geen 'is dit systeem goed'-vraag; het gaat 'm dus echt over het toereikend zijn van de koeling in functie van een stille pc. Hoop dat 't mag blijven staan hier...

Hoi,

Ik ben aan't denken om een stille HTPC/Internet/Office-PC te bouwen. Ik was graag passief gegaan, maar ik denk niet dat dit zal lukken in de huidige vorm.
Zelf ben ik aan't denken aan een Lian Li-PC-Q07 (http://www.lian-li.com/v2..._index=25&ss_index=63&g=f) kast, een passieve voeding en een i3 2100.

Op SilentPC las ik dat de kast veel ventilatieopeningen heeft, maar wegens gebrek aan casefans en de toch wel beefy voeding een minimale airflow. Echter; misschien volstaat dit wel in het huidige opzet?
Dus; is dit trio (kast-voeding-65 watt TDP) riskant qua koeling of moet 't wel volstaan? Ik ga er ook van uit dat de CPU meer idle zal draaien dan stressed. Ik game immers niet en doe ook niet aan videoencoding ofzo.
Uit een andere test bleek immers dat de CPU idle niet warmer werd dan de 35 watt-underclocked versie.

Hoe zouden jullie trouwens zelf de stock-koeler omschrijven? Noisy of best oké indien dat de enige geluidsbron is? Het alternatief waar ik aan denk is een koeler op basis van een 120 mm low-RPM fan.
Ook; is een voeding zoals deze (http://www.seasonicusa.com/NEW_X-series_Fanless.htm) zijn meerprijs waard? Ik vind het buiten het passief zijn een grote plus dat hij een hoge efficiëntie heeft.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2012 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Ik vraag me af of je wel volledig passief wil, als je overweegt dat het lawaai van een stock koeler verdraagbaar is. Ik zou dan eerder een goed passief presterende CPU koeler zoeken zoals de Scythe Ninja (als die past), in combinatie met een (veel goedkopere) voeding die is uitgerust met een stille 120mm fan. Be Quiet bouwt daar wel aardige exemplaren van.

Het ontwerp van de kast die je linkt is er namelijk op gebouwd dat de voeding met 120mm fan als outtake fungeert, door hier een passief exemplaar vast te schroeven breng je de airflow in de kast terug naar praktisch niks. Zou je dan een stock koeler op je CPU gaan draaien, dan doe je eigenlijk de eventuele bonus van die passieve voeding compleet teniet... Volstrekt onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O oké.

Het probleem is dat de Scythe Ninja echter niet past; er is maar 70 mm ruimte voor een koeler.
Het alternatief waar ik aan dacht was de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B; die een 120 mm fan heeft. (http://www.scythe-eu.com/...big-shuriken-2-rev-b.html). Praktisch de enige die past, dus ik vrees dat passief daarom sowieso niet zal lukken.

Ik dacht dan als volgt: de fan van die koeler blaast richting moederbord, maar zit dan wel heel dicht tegen de fan van de voeding (die is ook naar het mobo gericht).

Lost die koeler dat probleem van te lage airflow op of is het nog steeds nodig een voeding met fan te nemen? Als de Scythe genoeg is dan zou het totale geluid op 9+ db komen bij lage belasting tot 33 db bij volledige. Ik heb nu een laptop met een C2D 2,4 die wat betreft koeling altijd op idle blijft...

Een andere optie is een grote passiefkoeler met een soort picoPSU? Moet ik dat ff researchen want daar ken ik nog niets van...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2012 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
Ik heb in mijn pc 4 fans die op een fanspeed controller(5,25 inch inbouw) heb aangesloten alleen werkt deze niet lekker meer temperatuurmetingen komen niet goed door fans vallen uit of krijgen verkeerde RPMs door.

Ik weet niet of dit het juiste topic is of dat ik een nieuwe hier voor moet aanmaken maar wat raden jullie aan om 4 fans aan te sturen want dit is geen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 14:48:
O oké.

Het probleem is dat de Scythe Ninja echter niet past; er is maar 70 mm ruimte voor een koeler.
Het alternatief waar ik aan dacht was de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B; die een 120 mm fan heeft. (http://www.scythe-eu.com/...big-shuriken-2-rev-b.html). Praktisch de enige die past, dus ik vrees dat passief daarom sowieso niet zal lukken.

Ik dacht dan als volgt: de fan van die koeler blaast richting moederbord, maar zit dan wel heel dicht tegen de fan van de voeding (die is ook naar het mobo gericht).

Lost die koeler dat probleem van te lage airflow op of is het nog steeds nodig een voeding met fan te nemen? Als de Scythe genoeg is dan zou het totale geluid op 9+ db komen bij lage belasting tot 33 db bij volledige. Ik heb nu een laptop met een C2D 2,4 die wat betreft koeling altijd op idle blijft...

Een andere optie is een grote passiefkoeler met een soort picoPSU? Moet ik dat ff researchen want daar ken ik nog niets van...
De fan van je voeding is nooit naar het moederbord gericht, die blaast altijd naar buiten, (en trekt lucht van binnen) tenzij je de fan zelf omdraait.

Voor de picopsu moet je eerst berekenen wat je specs wattage is (ergens online vind je dat wel) en gebaseerd daarop kun je je voeding kiezen. Pico psu's bestaan in verschillende wattages, ook kan je eventueel uit een mini-itx systeempje een voeding puzzelen, eventueel tweedehands. Komen vaak met 80mm fans maar ze zijn vrijwel onhoorbaar. Zodoende kun je gaan voor een grotere passieve cpu cooler.

Mijn mening voor volledig passief is niet compatibel met de kast die je hebt, behalve als je minder warmte fabricerende hardware hebt. Grote kast = veel ruimte voor airflow, maar zelfs dan is passief 'gevaarlijk', ik zou er altijd een fan op onhoorbaar rpm insteken.
ArgantosNL schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 16:16:
Ik heb in mijn pc 4 fans die op een fanspeed controller(5,25 inch inbouw) heb aangesloten alleen werkt deze niet lekker meer temperatuurmetingen komen niet goed door fans vallen uit of krijgen verkeerde RPMs door.

Ik weet niet of dit het juiste topic is of dat ik een nieuwe hier voor moet aanmaken maar wat raden jullie aan om 4 fans aan te sturen want dit is geen doen.
Ja dat is hier het verkeerde topic voor. Je fancontroller doet stom ofwel heb je het verkeerd aangesloten, heeft verder niets te maken hoe stil je pc is. Wat punten en komma's zijn altijd welkom trouwens ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
diedazz schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 17:12:
Ja dat is hier het verkeerde topic voor. Je fancontroller doet stom ofwel heb je het verkeerd aangesloten, heeft verder niets te maken hoe stil je pc is. Wat punten en komma's zijn altijd welkom trouwens ;-)
hij heeft het gewoon goed gedaan voor een lange tijd. ik maak maar in nieuw topic aan hiervoor met meer punten en komma's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ArgantosNL schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 16:16:

Ik raad aan:
4 aansluitingen op je moederbord en/of converters van molex naar 2pin/3pin of iets dergelijks, eventueel in combinatie met speedfan.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Ik moet even terugkomen over de resonantie van mijn systeem. Ik zei dat het mijn voeding was die het resoneren veroorzaakte maar dat is niet het geval. Na het afkoppelen van mijn Samsung Spinpoint F1 500GB
HDD was de resonantie verdwenen.

[ Voor 0% gewijzigd door Robolokotobo op 11-02-2012 16:09 . Reden: Er stond F3 en dat moest dus F1 zijn. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Robolokotobo schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:14:
Ik moet even terugkomen over de resonantie van mijn systeem. Ik zei dat het mijn voeding was die het resoneren veroorzaakte maar dat is niet het geval. Na het afkoppelen van mijn Samsung Spinpoint F3 500GB
En daar plak ik meteen maar even een snelle mening/ondervinding op: Mijn <1TB disks vibreren minder dan de >1TB disks, waarschijnlijk vanwege de hogere dichtheid van data en het minder hard moeten spinnen van de platters. Ergens gehoord dat de disks in idle stand zelfs minder dan 5400rpm draaien, en eventueel indien nodig ook harder dan 5400rpm draaien onder load (maar spindown/powerdown is natuurlijk altijd interessanter).

Zo had ik ook ooit een 'nieuwe' 160GB disk (2009) met 1 platter, die opzienbarend veel meer lawaai maakte dan een oudere 160gb (2004). Meer platters > minder open ruimte in de disk > minder lawaai. Of dat een goede conclusie is mogen jullie beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:55
Robolokotobo schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:14:
Ik moet even terugkomen over de resonantie van mijn systeem. Ik zei dat het mijn voeding was die het resoneren veroorzaakte maar dat is niet het geval. Na het afkoppelen van mijn Samsung Spinpoint F3 500GB
Grappig hoe je zo je best doet om de overduidlijke geluidsbronnen te elimineren, en er dan nog altijd die brom is.

Ik heb het zo opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-egsrF-YYcL4/TDcY_jc7LrI/AAAAAAAABAI/2GCHZWFVhIs/s720/100_6643.JPG
We hadden nog ergens elastiek liggen. Te koop bij de meeste textielzaken, neem ik aan.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
diedazz schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 15:34:
[...]

waarschijnlijk vanwege de hogere dichtheid van data en het minder hard moeten spinnen van de platters. Ergens gehoord dat de disks in idle stand zelfs minder dan 5400rpm draaien, en eventueel indien nodig ook harder dan 5400rpm draaien onder load (maar spindown/powerdown is natuurlijk altijd interessanter).

Zo had ik ook ooit een 'nieuwe' 160GB disk (2009) met 1 platter, die opzienbarend veel meer lawaai maakte dan een oudere 160gb (2004). Meer platters > minder open ruimte in de disk > minder lawaai. Of dat een goede conclusie is mogen jullie beoordelen.
Dat is niet de juiste beoordeling. Een trilling is afhankelijk van de (toegevoegde) energie, de massa, de stijfheid en de demping. Datadichtheid heeft hier geen debet aan, rotatiesnelheid ligt in principe vast, een lagere snelheid heeft als gevolg dat de trilling een lagere frequentie heeft en daardoor een lagere perceptuele luidheidservaring, dit wordt uitgedrukt in dB(A), zie wikipedia.

Meer platters betekent meer lawaai, omdat de toegevoegde energie van de platters aan de behuizing groter is. Kortom: de amplitude van de trilling van de behuizing is groter en dat is equivalent aan een hogere geluidsdruk.

De (in de praktijk bewezen) regel is: minder platters = minder lawaai, lagere toerental = minder lawaai.
In de praktijk blijkt de EADS/EARS serie van Western Digital erg goed te zijn. Waarom dat precies is: geen idee.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
PjotrStroganov schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 15:48:
[...]

Grappig hoe je zo je best doet om de overduidlijke geluidsbronnen te elimineren, en er dan nog altijd die brom is.

Ik heb het zo opgelost.
[afbeelding]
We hadden nog ergens elastiek liggen. Te koop bij de meeste textielzaken, neem ik aan.
Dat is handig gedaan. Het was trouwens een 500GB F1 die het resoneren veroorzaakte en geen F3 zoals ik hierboven zei. De 1 TB F3 in mijn systeem heeft er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 19:25
Tweakers,

Voor m'n nieuwe build in de Corsair 650D ben ik op zoek naar andere fans. De 650D heeft een 200mm bovenin, een 200mm voorin en een 120mm achter naar het i/o panel. Deze fans schijnen nogal veel lawaai te maken, vandaar dat ik ze wil vervangen door het volgende:

Daarnaast wil ik de 2 fans van m'n Noctua NH-U12P voor andere 120mm vanwege de lelijke kleur. Ook zit ik er over te denken om de 650D zo te modden dat er voorin 1x 180mm of 2x 120mm kan...

Front: 200mm (of ander formaat na mod)
Top: 2x 140mm (met losse filter)
Back: 1x 120mm (met losse filter)
Cooler: 2x 120mm (vervaning NF-P12)

Ik ben opzoek naar zwarte stille fans, het liefst compatible met PWM, in de maten 120mm, 140mm en 200mm.
Welke fans zijn het stilst maar hebben nog wel een aardige airflow (hoog RPM)?

Zelf zat ik te denken aan de Scythe Slip Stream (stil en goedkoop), de Silverstone Air Penetrator (bijzondere air kolom) of de Noiseblocker BlackSilentPro (stil en rijke feature set). Welke is de beste keuze? Of raden jullie mij wat anders aan?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
737freak schreef op zondag 12 februari 2012 @ 11:57:
Tweakers,

Zelf zat ik te denken aan de Scythe Slip Stream (stil en goedkoop), de Silverstone Air Penetrator (bijzondere air kolom) of de Noiseblocker BlackSilentPro (stil en rijke feature set). Welke is de beste keuze? Of raden jullie mij wat anders aan?

Voor de 200mm is er volgens mij slechts 1 degelijke oplossing en dat is de pricewatch: Antec Big Boy 200, 200mm

Verder kun je dit ook even lezen: http://www.bit-tech.net/h...g-cooling-investigation/1
Hierin staat veel info over hoe je het beste je koelers kan plaatsen, heel handig voor zo'n relatief grote investering lijkt me.
De Scythe slipstream die je aangeeft, welke is dat juist? Je hebt er daar ongeveer 20 varianten in, zowel op basis van CFM, dikte en grootte van de fan. Ze zijn er bijvoorbeeld in 120 en 140mm. De pricewatch kan je hier ook genoeg info bieden :). Die fans zijn inderdaad goed, volgens reviews, maar heb er verder geen ervaring mee.
Tevens heb je een DM :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 19:25
diedazz, bedankt voor je reactie!

Ik heb nu een Antec TriCool 200mm in m'n Antec Six Hundred zitten en ik moet zeggen dat ik er niet echt tevreden over ben. Bij een hoog toerental maakt hij een ratelend geluid terwijl de luchtverplaatsing niet echt indrukwekkend is.
Daarnaast maakt hij een irritant geluid als de PC uit gaat en de fan afremt. Misschien moet ik de 650D dan toch maar een beetje modden voor een ander formaat i.p.v de grote 200mm.

De Slip Stream 120mm 1700rpm en de 140mm 1600rpm komen op HWI goed uit de test. Ook kwam ik de Gentle Typhoon tegen, erg stil alleen de kleur is niet geschikt. De Noiseblockers hebben prachtig gesleevede kabels en is erg stil, dus het is een moeilijke keus...

Anyway, bedankt voor het meedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
737freak schreef op zondag 12 februari 2012 @ 11:57:
Tweakers,

Voor m'n nieuwe build in de Corsair 650D ben ik op zoek naar andere fans. De 650D heeft een 200mm bovenin, een 200mm voorin en een 120mm achter naar het i/o panel. Deze fans schijnen nogal veel lawaai te maken, vandaar dat ik ze wil vervangen door het volgende:

Daarnaast wil ik de 2 fans van m'n Noctua NH-U12P voor andere 120mm vanwege de lelijke kleur. Ook zit ik er over te denken om de 650D zo te modden dat er voorin 1x 180mm of 2x 120mm kan...

Ik ben opzoek naar zwarte stille fans, het liefst compatible met PWM, in de maten 120mm, 140mm en 200mm.
Welke fans zijn het stilst maar hebben nog wel een aardige airflow (hoog RPM)?

Ik denk dat ik in jouw geval de Antec big boy zou nemen. Deze heeft een 4-pin aansluiting (voor PWM) dus die zou je den effectief heel langzaam kunnen laten draaien. Intake heeft geen nut, dit voegt niks toe aan de totale airflow en zal alleen de hdd's wat meer koelen (maar dat is niet van toegevoegde waarde volgens Google). Een extra 120mm outtake voegt ook weinig toe, de 200mm is qua oppervlak bijna 3 keer zo groot en ik kan het thuis al af met 1x 120mm outtake.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sinds vrijdag heb ik een Nexus Prominent R. De standaard fans heb ik vervangen door in totaal 5 Scyte fans die op 500rpm draaien. Stock videokaart koeler is vervangen door een Arctic Accelero S1 en HDD's zitten vast in Nexus TwinDisks. Resultaat is een redelijk stil systeem. Behuizing staat naast m'n bureau en ik hoor een lichte "whoosh".

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xVzA9FRK6nYVbHIcBSrmugJ8/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Dj-sannieboy schreef op zondag 12 februari 2012 @ 17:21:
Sinds vrijdag heb ik een Nexus Prominent R. De standaard fans heb ik vervangen door in totaal 5 Scyte fans die op 500rpm draaien. Stock videokaart koeler is vervangen door een Arctic Accelero S1 en HDD's zitten vast in Nexus TwinDisks. Resultaat is een redelijk stil systeem. Behuizing staat naast m'n bureau en ik hoor een lichte "whoosh".

[afbeelding]
Dat is dan denk ik je voeding. De rest is stil.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Nas T schreef op zondag 12 februari 2012 @ 17:23:
[...]

Zojuist in Windows het uitschakelen van de HDD na 10 minuten ingeschakeld. Terwijl ik op toepassen klik, hoor ik een soort klik uit m'n systeem komen en is de whoosh verdwenen. :? Alle HDD's zijn nog gewoon actief, aangezien ik ze kan benaderen via deze computer en ik hoorde bij het benaderen geen HDD op spinnen. DVD brander even op en dicht gedaan, maar ook daar kwam het geluid niet van terug. Op dit moment is m'n systeem echt stil.

Merkte dat de 2 F1 schijven gingen op spinnen toen ik iets naar deze schijven wilde downloaden en deze maken dus het whoosh geluid. (Voorheen had ik ze in Silentmaxx HD silencers, maar kan niet zeggen of ze daar nu echt veel stiller in waren.)

[ Voor 28% gewijzigd door Dj-sannieboy op 12-02-2012 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over het stiller maken van een desktop weet ik wel het één en ander mede door die geweldige website SPCR :). Alleen ik werk nu op een HP laptop en die fan zou wat mij betreft ook best wat stiller mogen zijn. Hoe kan ik dat bewerkstelligen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:30:
Over het stiller maken van een desktop weet ik wel het één en ander mede door die geweldige website SPCR :). Alleen ik werk nu op een HP laptop en die fan zou wat mij betreft ook best wat stiller mogen zijn. Hoe kan ik dat bewerkstelligen?
1. Undervolten
2. Laptop openschroeven, koelpasta vervangen door goed merk
3. Met een programma fan langzamer laten draaien
4. HD vervangen door SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n0elite schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:40:
[...]

1. Undervolten
2. Laptop openschroeven, koelpasta vervangen door goed merk
3. Met een programma fan langzamer laten draaien
4. HD vervangen door SSD
Thanks voor de tips.
1. Het is al een Celeron dus als ik die ga undervolten heb ik nog minder kracht :X.
2. Deze tip is een goede die kan ik wel ter harte nemen :).
3. Zou dat zomaar kunnen? Als de boel kapot gaat ben ik verder van huis.
4. Het is echt de fan die zoveel lawaai maakt, de HDD hoor ik nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:53:
[...]

Thanks voor de tips.
1. Het is al een Celeron dus als ik die ga undervolten heb ik nog minder kracht :X.
2. Deze tip is een goede die kan ik wel ter harte nemen :).
3. Zou dat zomaar kunnen? Als de boel kapot gaat ben ik verder van huis.
4. Het is echt de fan die zoveel lawaai maakt, de HDD hoor ik nauwelijks.
Nummer 3: probeer speedfan eens, misschien werkt het.
Ik schat de kans trouwens vrij laag in dat het werkt. Undervolten en pasta zullen iets helpen, maar waarschijnlijk zal het hoogste toerental alleen maar uitgesteld worden, niet ontweken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eens kijken of je die fan niet toevallig kunt vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk inderdaad dat ik de fan eens ga schoonmaken en de koelpasta ga aanpakken. Als ik het ene ga doen kan ik ook gelijk het andere doen want voor beide moet alles open :).

Edit: Toch maar eens even Speedfan en CoreTemp gedownload. De snelheid van de fan kan ik niet uitlezen en dus ook niet aanpassen. Wel ben ik er nu achter dat hetgeen via 'Temp5' wordt uitgelezen de boosdoener is. Ik weet alleen nog niet welk component dat is :P. Nu ik gewoon wat aan het typen ben in FireFox is de temperatuur van Temp5 50 graden en van Core0 61 graden. Als ik echter de processor volledig belast loopt Temp5 op naar 65 graden Core0 naar 70 graden, de fan gaat dan harder (=luider) blazen. Als ik vervolgens een tijdje bijna 100 procent belasting heb van de CPU dan schiet Temp5 naar 80 graden en dan wordt de turbo even aangezet :/. Als Temp5 vervolgens weer daalt naar 65 graden dan gaat de fan weer op de normale harde stand blazen.

Grijze lijn is Temp5, blauwe Core0:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eL2ek.jpg

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2012 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Nas T schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:56:
[...]

Nummer 3: probeer speedfan eens, misschien werkt het.
Ik schat de kans trouwens vrij laag in dat het werkt. Undervolten en pasta zullen iets helpen, maar waarschijnlijk zal het hoogste toerental alleen maar uitgesteld worden, niet ontweken.
Als de fan laten we zeggen, bij 60 graden op 80% draait, en als je dmv undervolten en pasta vervangen 10-15 graden van die temp afhaalt, dan zal die misschien maar op 60% bij 45 graden draaien. Het helpt dus wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat Temp5 wel een heel onnatuurlijk patroon vertoont, voor zover computers natuurlijke patronen hebben. Ik verwacht een lijntje zoals de anderen, maar dit is wel heel extreem en ook binair. Er lijkt bijna geen tussenweg te zijn.

Ik zou zo 1-2-3 niet kunnen bedenken wat dit zou kunnen zijn. Kan je niet in de documentatie van je moederbord opzoeken waar welke sensoren zitten. Temp5 zal er uiteraard niet als zodanig bij staan, maar wellicht dat je e.e.a. kan uitsluiten om zo tot wat het dan wel is te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op zondag 12 februari 2012 @ 17:23:
[...]

Geloof mij: die silentpro's zijn niet te horen, heb zelf een 700w variant en ik hoor hem niet. Enige wat ik bij mijn systeem hoor zijn de 6 hdd's (denk dan vooral de oudere ervan), fans, en zonder al die ruis met goed luisteren de pomp, welke op een shoggy sandwich staat en nagenoeg stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 00:42:
[...]

Ik moet zeggen dat Temp5 wel een heel onnatuurlijk patroon vertoont, voor zover computers natuurlijke patronen hebben. Ik verwacht een lijntje zoals de anderen, maar dit is wel heel extreem en ook binair. Er lijkt bijna geen tussenweg te zijn.

Ik zou zo 1-2-3 niet kunnen bedenken wat dit zou kunnen zijn. Kan je niet in de documentatie van je moederbord opzoeken waar welke sensoren zitten. Temp5 zal er uiteraard niet als zodanig bij staan, maar wellicht dat je e.e.a. kan uitsluiten om zo tot wat het dan wel is te komen.
Het is inderdaad een vreemde lijn, maar het is wel het moment dat de fan op de turbo stand gaat.

Dit is de readout bij Speedfan:
Win9x:NO 64Bit:NO GiveIO:YES SpeedFan:YES
I/O properly initialized
Linked ISA BUS at $0290
Linked Intel 82801HB ICH8 SMBUS at $1200
Scanning ISA BUS at $0290...
Scanning Intel SMBus at $1200...
ADM1032 (ID=$00) found on SMBus at $4C
Found ST9120822AS on AdvSMART
Found SAMSUNG HD154UI on AdvSMART
Found ACPI temperature
Found Intel(R) Celeron(R) M CPU 530 @ 1.73GHz
End of detection
Loaded 0 events
Local temp = chip ADM1032 - bustype Intel SMBus
Remote temp = chip ADM1032 - bustype Intel SMBus
Temp 1 t/m 5 = chip ACPI - bustype ISA
Core0 = chip Intel Core - bustype ISA
HD0 en 1 = chip HDD's - bustype AdvSMART

Voor zo ver ik kan vinden is ACPI iets van het moederbord maar dan weet ik nog steeds niet wat en waar die sensor zich bevind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:50:
[...]

Het is inderdaad een vreemde lijn, maar het is wel het moment dat de fan op de turbo stand gaat.
Temp5 is de aansturing van de fan. 65 is laag/normaal, 80 is hoog. Kijk maar eens naar de temperaturen en wanneer temp5 op- en afloopt. Er is een één op één verband.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou een hoop verklaren inderdaad :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 16:19:
[...]

Temp5 is de aansturing van de fan. 65 is laag/normaal, 80 is hoog. Kijk maar eens naar de temperaturen en wanneer temp5 op- en afloopt. Er is een één op één verband.
Wordt Temp5 dan gemeten in de fan?

50 is laag
65 is normaal
80 is hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 18:02:
[...]

Wordt Temp5 dan gemeten in de fan?

50 is laag
65 is normaal
80 is hoog
Ik denk dat dat het signaal/voltage is van het moederbord naar de fan toe (dus niet signaal van fan naar moederbord toe). Maakt op zich niet uit, het is waarschijnlijk een weergave van de snelheid van de fan.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:22:
[...]

Ik denk dat dat het signaal/voltage is van het moederbord naar de fan toe (dus niet signaal van fan naar moederbord toe). Maakt op zich niet uit, het is waarschijnlijk een weergave van de snelheid van de fan.
Oke goed om te weten. Ik dacht eerst dat het een onderdeeltje op het moederbord was wat gewoonweg te heet werd. En dat ik dus als ik de laptop uit elkaar, en ja echt alles moet uit elkaar bij dit model :/, ga halen ik dat onbekende onderdeeltje beter moest gaan koelen :).

Via een ander topic kwam ik deze link tegen. http://augustapcrepair.wo...another-overheat-problem/

Het lijstje wat daar staat:
- Uit elkaar halen laptop logisch :P
- Schoonmaken van fan en luchtuitlaat (als alles los is heb ik misschien geen perslucht nodig)
- Verwijderen van oude koelpasta
- Remove HP Thermal Pad. Wat ik eruit kan opmaken is dat een onderdeeltje voor de GPU die ik dus niet heb.
- Copper Shim (koper plaatje) aanbrengen op plaats van CPU in mijn geval.
- Aanbrengen nieuwe koelpasta. Op die website wordt Arctic Cooling MX-2 Thermal Compound aangeraden.
- Eventueel nog wat meer gaten in de onderkant van de laptop voor meer luchtinvoer.

Wat ik zelf ook maar gelijk van plan ben is om er een andere processor in te stoppen :) als ik toch zoveel werk ga verzetten kan ik dat maar beter gelijk meenemen :).

• Darkraver8
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:18

Darkraver8

Het komt allemaal goed!

ik heb momenteel nog 3 fans in mn pc zitten, die ik na verloop van tijd wil vervangen, of iig geruisloos wil hebben. nu merk ik de laatste tijd alleen dat mn pc na 5 minuten meer begint te suizen. mn cpu fan (stock cooler) staat op silent mode, dus ik weet niet of het daar aan kan liggen. hoe kan ik controleren welke fan het is die zoveel lawaai maakt na een poos?

nu werkt mn bureau ook niet mee, die fungeert lekker als klankkast waardoor het nog harder klinkt ;) daar ga ik nog wat op verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Vandaag weer iets leuks tegengekomen:

Voor iedereen die geen ruk om garantie geeft (zoals mij) of er geen recht meer op heeft: schroef je corsair PSU even open tijdens het vervangen van je fan, ruk ook even het stuk plastic eruit!

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7039/6778220060_1007c19d05_z.jpg

Blijkbaar is dit een design/airflow feature (?), de voeding zelf heeft zijn volledige oppervlakte niet benut en wil alle airflow maximaal op de printplaat en componenten terecht laten komen, door middel van een geweldig plastic/plexi plaatje (best stevig). Alleen covert het de helft van de fan, zorgt het voor minder effectieve airflow/trek in je case (moest je de psu dusdanig als outtake hebben opgesteld) en bovenal, zorgt het nog eens voor wat extra lawaai.
Hou je hand maar eens voor een fan, en dan er weer van weg > minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 19:40

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Is dat niet gedaan uit voorzorg, om die bruine draad buet per ongeluk in de fan te krijgen?
Zal overigens niet snel gebeuren, aangezien dat vrij stugge en ook korte kabels zijn.

Ik zou het plasticje ook weghalen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat belangrijke tips voor het uit elkaar halen van een voeding:
Als je een voeding opent om ze uit te stoffen, een fan te vervangen, of gewoon een kijkje te nemen hou dan rekening met de volgende puntjes.

- De garantie vervalt normalerwijze bij het verbreken van de verzegelingssticker.
- Ga altijd voorzichtig te werk.
- Breng jezelf en de voedingsbehuizing regelmatig in contact met de aardingspin van het stopcontact.
- Probeer geen componenten op de printplaat aan te raken. Deze kunnen nog hoge ladingen hebben, en dat kan lelijke stroomstootjes geven.
- Gebruik je gezond verstand !!!
Uit het [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 28 topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

plastic in een voeding is ook tegen kortsluiting.... of is het ander plastic (zoals een fanduct)?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:51
waarschijnlijk een dun stukje doorzichtig plastick vlak onder de fan, heeft mijn voeding (een ax750) ook. Het bedekt ongeveer het halve oppervlak van de fan, forceert de lucht aan 1 kant de voeding in, misschien zodat je geen plekken met stilstaande lucht krijgt. Ik vond het er nogal "cheap" uitzien, maar het hoort.

Ik kan me best voorstellen dat dat invloed heeft op het geluidsniveau, maar m'n ax750 is toch onhoorbaar dus laat ik het maar zitten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Ik heb voor een kleine upgrade 4 x pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12M, 120mm gehaald en een pricewatch: Scythe Kaze Q Black.

Volgens Silentpcreview zou de Scythe Slip Stream SY1225SL12M op 5v ongeveer 720rpm moeten draaien, nu heb ik ze op mijn fancontroller aangesloten en de fancontroller op de laagste stand gezet, wat ongeveer 5v moet zijn, maar ik vind ze nog steeds veels te luidruchtig.

Nu ga ik de 1200RPM variant omruilen voor de 800RPM versie en die op 7v laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Een kunststof plaatje in de voeding is om de airflow (enigszins) te reguleren en om turbulentie tegen te gaan, zie hier.
Ik vind het een goed idee, slecht uitgevoerd. Zoals een oud-collega zou zeggen: "een Mickey Mouse-oplossing".
Ik zie liever een enigszins airflow-anatomisch gevord kunststof deel bij de componenten, enigszins uit de buurt van de fan. Juist een plaatje tegen de fan zal turbulentie veroorzaken. Iets verder en de luchtstroom is minder turbulent, en afbuigen zal resulteren in minder turbulentie, lijkt me.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heeft iemand heel toevallig tips voor stille koeling in een http://www.mini-box.com/M300-LCD-Enclosure kastje? Er zit een passief gekoeld bordje in met een Atom N270 en 945GSE chipset.

De case bied ruimte aan twee 4cm fans, waarbij er al 1 (erg luidruchtige) aanwezig is. De 2 montageplekken zitten echter naast elkaar, dus niet een aan de ene kant en een aan de andere kant zodat je airflow kan creëren.

Op dit moment ligt de behuizing open onder een bureau met een 12cm fan die lucht door het koelblok heen blaast. Niet de meest nette oplossing overigens, vandaar dat ik toch weer met een dichte behuizing wil werken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:53:
[...]

Thanks voor de tips.
Ik lees dit nu pas, maar undervolten is niet hetzelfde als underclockken. Sterker nog: je kan overclockken en undervolten tegelijkertijd: undervolt = minder prik leveren dan de spec zegt dat de cpu nodig heeft. Zolang de CPU met minder prik stabiel blijft, verbruik je minder prik op dezelfde snelheid.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 09:28:
Heeft iemand heel toevallig tips voor stille koeling in een http://www.mini-box.com/M300-LCD-Enclosure kastje? Er zit een passief gekoeld bordje in met een Atom N270 en 945GSE chipset.

De case bied ruimte aan twee 4cm fans, waarbij er al 1 (erg luidruchtige) aanwezig is. De 2 montageplekken zitten echter naast elkaar, dus niet een aan de ene kant en een aan de andere kant zodat je airflow kan creëren.

Op dit moment ligt de behuizing open onder een bureau met een 12cm fan die lucht door het koelblok heen blaast. Niet de meest nette oplossing overigens, vandaar dat ik toch weer met een dichte behuizing wil werken.
Er bestaan 40mm fans die wel stil zijn, alleen heb ik geen idee welke, maar zoiets vind je vast zelf wel. De meest 'nette' oplossing op het vervangen van de fans na, lijkt me om een mooi clean gat in je case te maken, en een dunne 120mm fan (scythe?) met een fangrill er op te monteren. Fangrill met kleine openingen lijkt me verstandig tegen het invallen van stof en andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jij bedoelt dus aan de bovenkant een 12cm fan de (warme) lucht naar buiten/boven laten blazen? Dan heb ik wel een stoffilter nodig voor de 2 fan-openingen aan de zijkant, anders komt daar stof door naar binnen.

Maar de 4cm fan optie, ik kan er wel 2 plaatsen, een intake en een outtake, maar hoe creëer je airflow als ze naast elkaar zitten? :?

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 23-03-2012 13:39 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 13:39:
Jij bedoelt dus aan de bovenkant een 12cm fan de (warme) lucht naar buiten/boven laten blazen? Dan heb ik wel een stoffilter nodig voor de 2 fan-openingen aan de zijkant, anders komt daar stof door naar binnen.

Maar de 4cm fan optie, ik kan er wel 2 plaatsen, een intake en een outtake, maar hoe creëer je airflow als ze naast elkaar zitten? :?
Ik dacht eerder om de fan naar binnen te laten blazen, aangezien dat moederbordje relatief klein is en het koelblok waarschijnlijk dicht bij de bovenkant zit, maakt het 'hete lucht stijgt' principe niet zoveel uit (in een grote case natuurlijk wel). Maar om safe te zijn is een stoffilter een goede oplossing, maar dan wel op de 120mm fan.

Airflow met de 2x 40mm fans wordt wel automatisch gecreeerd in zo'n kleine ruimte, of het doeltreffend is weet ik niet. Je kan altijd een tussenschotje zetten, zo maak je wat turbulentie in de case en verminder je het risico dat verse frisse lucht direct weer wordt afgezogen.

Pagina: 1 ... 36 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!