Heb je wel eens opgezocht of gemeten hoeveel dat verbruikt?
@nrg:
Mag ik vragen waarom je de videokaart hebt gekocht? De (dure) kaarten zijn vaak bedoeld in set-ups waar niet al te veel performance gevraagd wordt en waar airflow geen issue zou moeten zijn. Waarom heb je hem dan gekocht? Ik zou eerst eens kijken of de boel echt te warm wordt (90 graden of meer voor GPU). Als dat zo is, zou ik een zeer goedkope ventilator nemen met zo min mogelijk RPM en met een molex-connector (zie pricewatch).
Fans zijn tegenwoordig niet/nauwelijks stiller dan 5 jaar geleden, maar de koelblokken zijn verbeterd. Een temperatuurgeregelde fancontroller is overbodig als je in zelfs in overclockte situatie veilig zit qua temperatuur. Daarom gebruik ik geen fancontroller en raad ik het af als je voor stilte wilt gaan. Zalman heeft interne fancontrollers die in je kast kunnen.
@bonezor:
We praten inderdaad langs elkaar heen.
PWM-fan: regeling via pulsen
non-PWM: regeling via voltage
Een PWM fan heeft een groter bereik. Dat is interessant als je een slecht koelblok hebt en de ventilator moet hard werken om de boel koel te krijgen, maar als je cpu niks staat te doen, moet er teruggeschakeld kunnen worden naar een toerental zodat de ventilator onhoorbaar is.
Heb je wel een goed koelblok, dan is de extra speelruimte die je hebt alleen maar nuttig om, zeg, 5% tot 10% EXTRA overclock te hebben. Het is net zoiets als een Bugatti Veyron hebben of een Ariel Atom 500 V8 (zoek maar op google). Je denkt vast: de Veyron is het snelst. Ik geef je gelijk, aangezien je over topsnelheid praat. Ik geef je ongelijk, aangezien op het circuit de Veyron zijn meerdere moet erkennen in de Ariel Atom.
En dan hebben we het nog niet gehad over aanschafkosten of onderhoudskosten.
Als ik als autoexpert dus een snelle auto moet aanraden: Ariel Atom: meer plezier tegen minder kosten.
Als ik in dit topic een ventilator moet aanraden: 120mm 800rpm non-pwm. De fan is niet beter, maar als je doel stilte is bespaar ik je liever het geld en de moeite.
Dat is dezelfde gedacht als dat ik eerder een CoolerMaster Hyper 212 plus aanraad ten opzichte van een Prolimatech Genesis: De genesis koelt beter, maar kost ook €35 meer (meer dan het dubbele dus).
En wat krijg je er voor terug: ongeveer 5 graden. Dat is veel als je gaat overclocken, maar zo heet het topic niet.