[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.984 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackWhizz schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 15:21:
Funfair; meeste kaarten kun je wel goed koelen met een Accelero S1 incl een fan (of 2).
Beter nog, met een 120mm fan is de Accelero één van de beste, zo niet de beste aftermarket koelers die er te krijgen is.

Het enige nadeel is dat het een twee/drieslotsoplossing is door de hoogte van de combinatie sink/fan. Als je de ruimte hebt is er natuurlijk niets aan de hand. Ik had mijn fan overigens zo gemod dat ik 'm direct via de kaart kon aansturen zoals de kaart zijn stock fan normaal aanstuurt. Is een stuk luxer dan klooien met fancontrollers.

Ik moet nog een uitgebreid fotoverslag hebben van de verbouwing, ik zal eens kijken of ik die niet eens kan posten.
Kan de videokaart goed aan koele lucht komen?
Wat bedoel je hiermee? Je blaast de lucht door de Accelero op de kaart, dus ook die componenten vinden het prima.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2011 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 15:32:
[...]

[...]

Wat bedoel je hiermee? Je blaast de lucht door de Accelero op de kaart, dus ook die componenten vinden het prima.
bende kabels voor de GPU, PSU vlak onder je GPU..

maar een aftermarket koeler werkt beter, en als je er een 100-120mm fan op zet (max 1000rpm) dan is he stiller en koelt het beter dan de standaard 60-80(?)mm fannetjes

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remmes_NT schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 17:44:
bende kabels voor de GPU, PSU vlak onder je GPU..
Welke bende kabels? Ik heb zoals gezegd de fan via de kaart aangestuurd en voor de rest heb ik alleen mijn PCI-E kabel. De PSU zit onderin met een schot ertussen, maar daar is nog genoeg ruimte om er zelfs nog een geluidskaart zonder problemen tussen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 17:46:
[...]

Welke bende kabels? Ik heb zoals gezegd de fan via de kaart aangestuurd en voor de rest heb ik alleen mijn PCI-E kabel. De PSU zit onderin met een schot ertussen, maar daar is nog genoeg ruimte om er zelfs nog een geluidskaart zonder problemen tussen te krijgen.
leren lezen is ook een vak...

hij vraagt aan funfair of de gpu goed koele lucht kan krijgen( kan reden zijn van te hete gpu), jij vraagt wat hij hier mee bedoeld, ik antwoord hierop..

[ Voor 3% gewijzigd door [Remmes] op 17-10-2011 20:34 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remmes_NT schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:33:
leren lezen is ook een vak...

hij vraagt aan funfair of de gpu goed koele lucht kan krijgen( kan reden zijn van te hete gpu), jij vraagt wat hij hier mee bedoeld, ik antwoord hierop..
Ah, ik zag funfair als een typfout en de reactie daardoor dus als een reactie op mijn post en daardoor jouw reactie ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Wat een discussie om mij :P

Maar ik heb genoeg frisse lucht. De kabels zijn allemaal netjes weggewerkt en ik heb 2 intakes van 120mm, 1 outtake van 120mm en een outtake van 120mm. CPU wordt gekoeld met een Mugen2 die de warmte praktisch gelijk uit de kast blaast.

Ik had verwacht dat de Toxic variant van de videokaart veel beter zou presteren dan dat hij nu doet. Vooral wanneer de GPU aan het werk moet, blijft het een stofzuiger. Als jullie zeggen dat die Accelero S1 dit met een 120mm fan aankan...? Ding is niet al te duur, dus wellicht het proberen waard :) Ik heb ook ruimte zat in mijn kast, gezien ik geen PCI sleuven gebruik.

Camacha, hoe had je de FAN gemod zodat de videokaart deze aanstuurt? Kwestie van de connector aanpassen? En snapte de software ook dat de FAN niet te hard moest lopen? (hoewel een real silent nexus 120mm op 100% al tig keer stiller is dan de Toxic FAN natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:51
Je kan toch met msi afterburner o.i.d. een nieuwe fanprofile definieren, of wordt ie al heet? misschien heb je ook de mogelijkheid je kaart een tikje te undervolten en misschien een stukje terug te klokken.

de nieuwste versies van speedfan hebben trouwens (eindelijk) ook dat je een temperatuur/fansnelheid grafiekje kan maken, werkt hier heel goed.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FunFair schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:17:
Camacha, hoe had je de FAN gemod zodat de videokaart deze aanstuurt? Kwestie van de connector aanpassen? En snapte de software ook dat de FAN niet te hard moest lopen? (hoewel een real silent nexus 120mm op 100% al tig keer stiller is dan de Toxic FAN natuurlijk).
Ik had de mazzel dat mijn kaart een 2-pins aansluiting had, ondanks de PWM-aansturing. Dat betekende dus dat ik alleen maar een passend stekkertje hoefde te vinden. Je kan het stekkertje van de fan die eraf komt gebruiken, maar dat wilde ik niet om het ook weer in oude staat terug te kunnen brengen. Dergelijke stekkertjes zouden ook gewoon te vinden moeten zijn bij de locale elektromeukboer of je sloopt 'm ergens anders af (uit een oude kast bijvoorbeeld). Omdat mijn elektroboer wat ik nodig had toevallig niet op voorraad had heb ik een iets andere stekker zelf gemod. Daarna heb ik zo'n Nexus fan uit elkaar gehaald, stekkertje eraan gesoldeerd en weer in elkaar gezet.

Op zich kan het prima zonder de boel uit elkaar te trekken, maar ik wilde zonodig één kabeltje in plaats van twee stukken (half van de fan, half van de kaart) Als je niet zo compulsief perfectionistisch bent kan je ook gewoon ergens halverwege het kabeltje solderen, dat bespaart je het uit elkaar halen van die fan en werkt net zo goed. De kaart stuurde de fan aan alsof het zijn eigen was. Misschien dat het toerental door de íets hogere stroomvraag vanuit de fan wat lager lag, maar wat voorheen 30% was leek nog steeds zo'n 30% te zijn. De kaart leek dus geen verschil te zien tussen de twee fans, want precies de reden voor mij was om eraan te beginnen.

Andere kaarten willen wel eens andere headers hebben, dus dat moet je even uitzoeken. Mijn huidige GTS 450 lijkt een een 4-pins PWM aansluiting te hebben, maar ik moet nog even uitzoeken of die layout hetzelfde is als de standaard CPU-fans. Hoe je het het beste kan aanpakken als het een totaal andere aansturen is weet ik niet precies, maar ik kan me niet voorstellen dat ze opeens iets totaal anders verzinnen op een videokaart dan normaal met fans gebeurt. Ik ben zeker van plan het hele gebeuren te herhalen op mijn huidige kaart, want het was wel erg lekker stil (de eerste keer zette ik de PC gelijk weer uit omdat ik dacht dat hij niet aan wilde _O- ).

Ik heb toen nog uitgezocht of het geen kwaad kan een zwaardere fan te gebruiken i.v.m. de elektronische aansturing, maar dat leek niet zo te zijn. Hang me er niet aan op, ik ben geen elektrotechnicus, maar in overleg met wat anderen was de conclusie dat het allemaal gewoon moet kunnen.

Zoals gezegd allemaal op eigen risico, maar het leek allemaal prima in orde.

Edit: je moet wel even kijken hoe het zit met baseplates die gedeeltelijk of helemaal RAM of andere onderdelen koelen, want daar hoefde ik bij mijn kaart geen rekening mee te houden. Ik lees iets over de baseplate laten zitten bij een 6870.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2011 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Wat een discussie om mij :P

Maar ik heb genoeg frisse lucht. De kabels zijn allemaal netjes weggewerkt en ik heb 2 intakes van 120mm, 1 outtake van 120mm en een outtake van 120mm. CPU wordt gekoeld met een Mugen2 die de warmte praktisch gelijk uit de kast blaast.

Ik had verwacht dat de Toxic variant van de videokaart veel beter zou presteren dan dat hij nu doet. Vooral wanneer de GPU aan het werk moet, blijft het een stofzuiger. Als jullie zeggen dat die Accelero S1 dit met een 120mm fan aankan...? Ding is niet al te duur, dus wellicht het proberen waard :) Ik heb ook ruimte zat in mijn kast, gezien ik geen PCI sleuven gebruik.

Goed :) Ditmaal dan via een quote om verwarring te voorkomen :P

Accelero S1 gewoon op de kaart bouwen; fan aansluiting van je kaart niet gebruiken. Klinkt gek; maar mijn ervaring met mijn stillere (ik hoor mn hardeschijven nog te goed) pc is dat ik liever een constant geluid heb als een videokaart die plots heel hard gaat lopen.

Daarom zou ik je het volgende aanraden. Accelero S1 gewoon op je kaart monteren; en je fans gewoon op een molex connector zetten (bij nexus real silents lekker op 7v gooien; dan zijn ze toch al onhoorbaar).
Als ik jou was dan zou ik 2x nexus real silent 120mm op een heel laag RPM zetten.

Mijn fans (3x nexus real silent) draaien allemaal op 600 RPM/ongeveer 7v (ik heb ze op een fancontroller) en mijn pc is onhoorbaar met mijn hardeschijven afgekoppeld (en dan woon ik op een boerderij waar t savonds echt stil is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackWhizz schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 23:34:
Accelero S1 gewoon op de kaart bouwen; fan aansluiting van je kaart niet gebruiken. Klinkt gek; maar mijn ervaring met mijn stillere (ik hoor mn hardeschijven nog te goed) pc is dat ik liever een constant geluid heb als een videokaart die plots heel hard gaat lopen.
Hier valt inderdaad iets voor te zeggen. Het is deels een kwestie van persoonlijke keuze, maar de Real Silents zijn wel zo stil dat het niet noodzakelijk veel uitmaakt als ze variëren. Ik vind het bovendien minder hinderlijk (if at all) dat dat gebeurt als er toch al een bak herrie in de kamer is (lees: games).
Daarom zou ik je het volgende aanraden. Accelero S1 gewoon op je kaart monteren; en je fans gewoon op een molex connector zetten (bij nexus real silents lekker op 7v gooien; dan zijn ze toch al onhoorbaar).
Als ik jou was dan zou ik 2x nexus real silent 120mm op een heel laag RPM zetten.
Twee fans ten opzichte van één fan levert niet zo heel veel koelvoordeel op, maar wel dubbel het geluid. Natuurlijk kan je ze nog zachter zetten, maar dan kom je wel in het gebied dat ze moeite hebben met opstarten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:07
FunFair schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 13:51:
Heeft het nut om deze koeler te vervangen voor een aftermarket koeling?
Ja. In eigenlijk alle gevallen wel.
...en ik heb 2 intakes van 120mm,
Haal die maar weg. Als een outtake fan lucht naar buiten blaast, moet er ergens anders wel lucht naar binnen komen. Een intake heeft alleen zin om de positie van de airflow te veranderen. Maar aangezien 90% van de intakes voor in de kast zit, bij de harde schijven, en Google bewezen heeft dat er geen significant verband is tussen temperatuur en levensduur van een harde schijf, raad ik ook nooit aan een intake te gebruiken.

Nog sterker: als je geen intake gebruikt wordt de intake verdeeld over meerdere openingen, is de airflow daar lager zodat je kast minder stof aantrekt.

Daarnaast nog een algemene opmerking:
Na een aantal jaar ervaring durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat een (softwarematige) fancontroller weinig nut heeft. Als je goede koelblokken neemt en er een low-airflow ventilator op zit, wordt de gekoelde chip nooit te heet. Maak je je zorgen om airflow? Doe dan het volgende trucje: blaas eens heel zachtjes (zonder geluid) tegen de achterkant van je hand. Blaas daarna nogmaals, maar heel hard. Je zult merken dat het verschil in afkoelen veel minder groot is dan het verschil in geluid.
En dat is niet anders bij ventilatoren ;)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Nas T schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 08:19:
[...]

Ja. In eigenlijk alle gevallen wel.

[...]

Haal die maar weg. Als een outtake fan lucht naar buiten blaast, moet er ergens anders wel lucht naar binnen komen. Een intake heeft alleen zin om de positie van de airflow te veranderen. Maar aangezien 90% van de intakes voor in de kast zit, bij de harde schijven, en Google bewezen heeft dat er geen significant verband is tussen temperatuur en levensduur van een harde schijf, raad ik ook nooit aan een intake te gebruiken.

Nog sterker: als je geen intake gebruikt wordt de intake verdeeld over meerdere openingen, is de airflow daar lager zodat je kast minder stof aantrekt.

Daarnaast nog een algemene opmerking:
Na een aantal jaar ervaring durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat een (softwarematige) fancontroller weinig nut heeft. Als je goede koelblokken neemt en er een low-airflow ventilator op zit, wordt de gekoelde chip nooit te heet. Maak je je zorgen om airflow? Doe dan het volgende trucje: blaas eens heel zachtjes (zonder geluid) tegen de achterkant van je hand. Blaas daarna nogmaals, maar heel hard. Je zult merken dat het verschil in afkoelen veel minder groot is dan het verschil in geluid.
En dat is niet anders bij ventilatoren ;)
Waarom moet ik mijn outtakes weghalen???

Zag overigens dat ik een tikfout maakte. Ik heb een outtake van 120mm aan de achterkant en een outtake van 140mm aan de bovenkant. Beide zuigen ze lucht weg van het CPU blok (Mugen2b). Voorin zitten 2x120mm fans die langs een traag draaiende hdd en ssd blazen. Met de fancontroller heb ik ze zo ingesteld dat ze nog net willen starten bij opstarten van de computer. Ofwel, zo langzaam mogelijk. Verder heb ik airflow zat in mijn kast, gezien de temperaturen hierbij heel netjes blijven. (CPU_load 55 graden, GPU_load 60 graden)

Ik bestel gewoon een Accelero S1 rev2 met een Nexus Real Silent 120mm en sluit die aan op mijn simpele fan controller die ook de casefans aanstuurt. Zie dan wel hoe ver ik kom :) Las dat de koelblokjes waardeloze tape hadden, maar ik heb zelf nog thermisch tape liggen, dus dat is geen probleem.

Ik zie dat Artic Cooling aanraadt om deze aan te schaffen --> pricewatch: Arctic Cooling VR001
Worden die niet standaard bijgeleverd?

De kaart heeft zo te zien al standaard heatsinks op de VRM's. http://img.hexus.net/v2/g...XIC/6870-toxic-06-big.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door FunFair op 18-10-2011 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:35
FunFair schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:50:
Ik bestel gewoon een Accelero S1 rev2 met een Nexus Real Silent 120mm en sluit die aan op mijn simpele fan controller die ook de casefans aanstuurt. Zie dan wel hoe ver ik kom :) Las dat de koelblokjes waardeloze tape hadden, maar ik heb zelf nog thermisch tape liggen, dus dat is geen probleem.
Ik lees wel vaker dat mensen zeggen dat de tape slecht is van AC. Zelf heb ik er nooit last van gehad met de S1 rev.2. Gewoon een kwestie van ff het oppervlak waar je ze op gaat plakken schoonmaken met alcohol. Gewoon kort wrijven met de alcohol en dan droogvegen. Dan zit het vast genoeg voor elke normale omgeving.

Overigens heb ik m'n twijfels bij die Nexus fans. Ik heb een keer de Real Silent PWM gehaald. Maar die was echt niet stil op 500rpm. Doe mij maar lekker Scythe Slip Stream 120 PWM fans. Op ~500rpm onhoorbaar en voldoende airflow voor de meeste PC's die goede koelblokken en inrichting hebben.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Crahsystor schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:17:
[...]

Ik lees wel vaker dat mensen zeggen dat de tape slecht is van AC. Zelf heb ik er nooit last van gehad met de S1 rev.2. Gewoon een kwestie van ff het oppervlak waar je ze op gaat plakken schoonmaken met alcohol. Gewoon kort wrijven met de alcohol en dan droogvegen. Dan zit het vast genoeg voor elke normale omgeving.

Overigens heb ik m'n twijfels bij die Nexus fans. Ik heb een keer de Real Silent PWM gehaald. Maar die was echt niet stil op 500rpm. Doe mij maar lekker Scythe Slip Stream 120 PWM fans. Op ~500rpm onhoorbaar en voldoende airflow voor de meeste PC's die goede koelblokken en inrichting hebben.
Ik heb sowieso geen PWM fans, maar simpele 3-pins Nexus 120mm Fans. Deze zijn wel iets hoorbaar, maar ik kan ermee leven. Het gaat mij meer om de brommende videokaart op laag toeren en de stofzuiger op hoge toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 17:31

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

FunFair schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:50:
[...]

Waarom moet ik mijn outtakes weghalen???
Niet je outtakes, maar je intakes.
Outtakes hebben wel degelijk zin, want die halen de warme lucht weg.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ghost Dog schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:22:
[...]

Niet je outtakes, maar je intakes.
Outtakes hebben wel degelijk zin, want die halen de warme lucht weg.
Precies. Ik had mijn quote ook aangepast. Het is in principe of intakes of outtakes, maar aangezien je een outtake achter de processor kan plaatsen en daar effectief zijn werk kan doen: outtakes.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
En waarom zou ik geen koude lucht willen toevoeren? Ik snap de gedachte niet helemaal :P Als die fan's op minimaal staan (zeg maar 6v, dan willen ze nog net starten), hoor _ik_ ze namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Omdat die koude lucht vanzelf binnenkomt, en een intake-fan meestal geen betere temperaturen (hoogstens 1°C) oplevert (behalve voor HDD's, maar die hoeven dus niet gekoeld te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:43:
[...]

Hey Top! Kan je een link geven van beide zodat ik niet de verkeerde koop!
Ik kom zoveel tegen!

Dankje
Mijn vraag raakte van de kaart af volgens mij, kan iemand me hier nog mee helpen?
loop te zoeken maar wordt niks =/ ben bang dat ik het verkeerd koop aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:10:
[...]

Mijn vraag raakte van de kaart af volgens mij, kan iemand me hier nog mee helpen?
loop te zoeken maar wordt niks =/ ben bang dat ik het verkeerd koop aanschaf.
niet zo bang zijn..

en was al beantwoord

[ Voor 49% gewijzigd door [Remmes] op 18-10-2011 17:47 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:15
Ghost Dog schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:37:
Omdat die koude lucht vanzelf binnenkomt, en een intake-fan meestal geen betere temperaturen (hoogstens 1°C) oplevert (behalve voor HDD's, maar die hoeven dus niet gekoeld te worden).
Ah nou mooi is dat :P

Ik heb zelf 3 fans in mijn kast zitten ( foto ) die alle drie op de radiatoren zitten. En ze fungeren zo ongeveer als 1 intake en 2 outtakes

Maar daarnaast heb ik ook nog 2 intake fans en 1 outtake fan, casefans.

Volgens jou maakt het eigenlijk qua temperatuur nauwelijks iets uit als ik die er uit haal?

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ingmaronline schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 17:55:
[...]

Ah nou mooi is dat :P

Ik heb zelf 3 fans in mijn kast zitten ( foto ) die alle drie op de radiatoren zitten. En ze fungeren zo ongeveer als 1 intake en 2 outtakes

Maar daarnaast heb ik ook nog 2 intake fans en 1 outtake fan, casefans.

Volgens jou maakt het eigenlijk qua temperatuur nauwelijks iets uit als ik die er uit haal?
de top front lijkt mij heel zinloos daar...

waarom rad niet vast aan voorkant trouwens?

[ Voor 3% gewijzigd door [Remmes] op 18-10-2011 18:01 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

ingmaronline schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 17:55:
Als je die onderste intakefan eruit haalt zullen je HDD's wat warmer (10°C) worden, maar de temperatuur van de rest van je systeem zal waarschijnlijk nog geen graad verschillen.

Probeer het maar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:58

epic_gram

undercover moderator

Ghost Dog schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 18:36:
[...]

Als je die onderste intakefan eruit haalt zullen je HDD's wat warmer (10°C) worden, maar de temperatuur van de rest van je systeem zal waarschijnlijk nog geen graad verschillen.

Probeer het maar! :)
Hij kan ook gewoon de waterkoeling en de HDD's van plaats wisselen, dan blijven de HDD's wat koeler.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
T is wel eventjes een debat of intakes of outtakes; maar hou er ook rekening mee dat je door meer intakes als outtakes je minder stof in je kast krijgt (je hebt een overdruk dus). Dit is het grootste nadeel van geen intakes; je hebt meer stofvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BlackWhizz schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:15:
T is wel eventjes een debat of intakes of outtakes; maar hou er ook rekening mee dat je door meer intakes als outtakes je minder stof in je kast krijgt (je hebt een overdruk dus). Dit is het grootste nadeel van geen intakes; je hebt meer stofvorming.
Jij hebt niet alles gelezen hè? :p
En dit kan ik beamen, ik maak nauwelijks schoon (eens per jaar kom ik niet aan denk ik), pc staat op de grond, staat elke dag wel eens aan en ik zie nauwelijks tot geen stoftoename.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmaronline
  • Laatst online: 16-09 20:15
Remmes_NT schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 17:59:
[...]

de top front lijkt mij heel zinloos daar...

waarom rad niet vast aan voorkant trouwens?
Omdat het de fans aan het frontpaneel worden geklikt, als ik dus het front er af zou halen zou de radiator mee komen :P

Maar ik kan in principe dus ook de outtake fan ( achterin ) er uit halen, aangezien de 2 top fans al als zodanig functioneren?

Brengt het aantal fans in ene terug tot 3 :P Kom ik aan met mijn fancontroller met 6 kanalen..

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo!
Ik ben van plan me een fancontroller aan te schaffen om het geluid toch wat te verminderen als de pc niet druk bezig is. (bij hoge load vind ik geluid niet zo erg)

2 fans worden direct op de voeding aangesloten met een molex.
2 fans hebben zo'n geel RPM monitor draadje dat via een 3pins vrouwtje in het moederbord wordt geprikt EN een molexaansluiting.
Als ik nu 2x een 3pin vrouwtje haal en de rode/zwarte draad daar instop en
2x de rode en zwarte draad van die andere fans ook in de al gebruikte 3pins stop. Werkt dit dan zonder problemen op die fancontroller? (wss scythe kaze master pro 5,25)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 08:19:
Ja en nee. Er is geen verband aangetoond wat betreft temperatuurhoogte (behalve bij nogal hoge temperaturen, maar dan is er meestal al wat anders mis), wat veel mensen geloven. Er blijkt echter wel een verband te zijn tussen failure rates en temperatuursverschillen. Het is dus niet erg dat je schijven wat heter zijn dan normaal, maar dat betekent wel dat regelmatig booten/uit zetten veel temperatuurcycles oplevert en dat die relevantie ook groter is dan bij een koelere schijf (want meer verschil). Aan de andere kant is een hete schijf dus niet zo erg als je nauwelijks cycled.

Gezien een intake op de schijven de tempatuur lager en dus stabieler maakt kan het wel degelijk zinnig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:35:
Hallo!
Ik ben van plan me een fancontroller aan te schaffen om het geluid toch wat te verminderen als de pc niet druk bezig is. (bij hoge load vind ik geluid niet zo erg)

2 fans hebben zo'n geel RPM monitor draadje dat via een 3pins vrouwtje in het moederbord wordt geprikt EN een molexaansluiting.
2x de rode en zwarte draad van die andere fans ook in de al gebruikte 3pins stop. Werkt dit dan zonder problemen op die fancontroller? (wss scythe kaze master pro 5,25)
Je kan prima 2 fans op 1 header aansluiten als het niet te lompe fans zijn. Je moet even kijken hoevel A je fancontroller op 1 poort kan leveren en kijken dat de 2 andere fans dat niet overschrijden.
Het gele monitorkabeltje idd niet dubbel aansluiten, dan raakt de controller de kluts kwijt en krijg je rare toerentallen te zien.

Je kan ook nog kijken of je de headers op je moederbord te regelen zijn met speedfan. Als je met speedfan je fanspeed in kan stellen kan je het gewoon automatisch laten werken, vergeet je het tenminste niet hard te zetten als je gaat gamen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:35:
Hallo!

ja dit zal werken, meeste controllers hebben minimaal 1A per kanaal, meeste fans zijn rond de 0,16-0,33 A.. dus je zou zelfs 3 of meer fans kunnen samenbinden

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Laatst online: 16-09 22:13
Ik heb net mijn 690 II Advanced binnen :) superblij natuurlijk, nog niks ingebouwd want krijg de rest hopelijk eind deze week, maar ik zoek voor bovenin nog 2x een 140MM (transparante) LED fan die een beetje past bij het exemplaar dat voorin de kast zit :) voor een niet al te hoog prijsje (tot 7 EUR p/s vind ik toch wel mooi als t kan).
en als ze dan ook nog stil kunnen zijn zou het helemaal top zijn :) wie heeft er een aanrader?

[ Voor 0% gewijzigd door Nilsepils op 19-10-2011 18:16 . Reden: Stomme grammaticafout :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Nilsepils schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:12:
Ik heb net mijn 690 II Advanced binnen :) superblij natuurlijk, nog niks ingebouwd want krijg de rest hopelijk eind deze week, maar ik zoek voor bovenin nog 2x een 140MM (transparante) LED fan die een beetje past bij het exemplaar dat voorin de kast zit :) voor een niet al te duur prijsje (tot 7 EUR p/s vind ik toch wel mooi als t kan).
en als ze dan ook nog stil kunnen zijn zou het helemaal top zijn :) wie heeft er een aanrader?
de standaard fan met blauwe led kan ik niet vinden op retail sites...

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
Remmes_NT schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:31:
[...]

de standaard fan met blauwe led kan ik niet vinden op retail sites...
Daarom ;) een vervanger mag ook, als hij maar een beetje past in de kast, ik vond ledjes (blauw) bovenin leuk, en als dat niet heel erg andere kleur blauw is mag dat natuurlijk ook gewoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Nilsepils schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:32:
[...]

Daarom ;) een vervanger mag ook, als hij maar een beetje past in de kast, ik vond ledjes (blauw) bovenin leuk, en als dat niet heel erg andere kleur blauw is mag dat natuurlijk ook gewoon ;)
ik weet dat Xigmatek, enermax en noiseblockers fans hebben met blauwe ( helaas niet transparant) maar die zijn dan gelijk ook aan de prijzige kant

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
Remmes_NT schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:35:
[...]

ik weet dat Xigmatek, enermax en noiseblockers fans hebben met blauwe ( helaas niet transparant) maar die zijn dan gelijk ook aan de prijzige kant
Helaas dat de Sickleflows maar 120mm zijn, aangezien er 140 in past :( of zijn die sowieso niet zo aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Nilsepils schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:39:
[...]

Helaas dat de Sickleflows maar 120mm zijn, aangezien er 140 in past :( of zijn die sowieso niet zo aan te raden?
volgens mij zijn de sickleflows 2000rpm, wat je zeker zal gaan horen, dus als je een controller hebt zijn het wel redelijke fans

maar als je voor 120mm gaat kan je het beste gan voor de stille nexus fans
pricewatch: Nexus 120mm Silent Fan Blue LED, 120mm

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
Remmes_NT schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:47:
[...]

volgens mij zijn de sickleflows 2000rpm, wat je zeker zal gaan horen, dus als je een controller hebt zijn het wel redelijke fans

maar als je voor 120mm gaat kan je het beste gan voor de stille nexus fans
pricewatch: Nexus 120mm Silent Fan Blue LED, 120mm
Ik bedoelde eigenlijk dat er 140 in past boven en dat ik dan dus liever 140 in stop dan 120 :P maar als t echt moet kan 120 ook wel :) en nexus fans zijn inderdaad mooie stille fans maar ik wil eigenlijk eerst even kijken of er dan misschien leuke 120mm led fans zijn (of zijn er toch nog voor 140 ook leuke te verkrijgen?) :P

EDIT:
whoops dit zijn led fans :P ja leuk alternatief als er geen 140mm zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nilsepils op 19-10-2011 19:09 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt!
Ik ga dan gewoon de draadjes afknippen die naar de molex gaat en die in de fan header stoppen.
Wist niet zeker of dat geen problemen zou opleveren :)

(exact aantal Ampere weet ik niet van buiten, maar het is zeker minder dan 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 20:01:
Bedankt!
Ik ga dan gewoon de draadjes afknippen die naar de molex gaat en die in de fan header stoppen.
Wist niet zeker of dat geen problemen zou opleveren :)

(exact aantal Ampere weet ik niet van buiten, maar het is zeker minder dan 1)
Wel even opletten dat je niet per ongeluk elders iets kortsluit, dat zou een dure grap kunnen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Nas T schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 06:00:
[...]

Jij hebt niet alles gelezen hè? :p

[...]

En dit kan ik beamen, ik maak nauwelijks schoon (eens per jaar kom ik niet aan denk ik), pc staat op de grond, staat elke dag wel eens aan en ik zie nauwelijks tot geen stoftoename.
1. Nope. Onder- of overdruk is zo'n discussie. De ene site zegt dit; de ander zegt dat; maar de ene site gebruikt een andere kast als een andere site.

2. Okej. Ik kan dat dus niet beamen (onderdruk -> minder stof).

Ik heb voor de grap eens in mijn P180 mini een onder- en overdruk geprobeerd al een hele tijd geleden. Ik heb zeg maar 2 intakes en veel restrictie (geluidsabsorberend frontje; stoffilter; mesh die in de kast zit) en dan werkt een onderdruk pas als ik veel lawaai maak. Met mijn tricool 20cm fan lukt het wel; maar dan krijg ik bakken stof binnen voordat ik op de temperaturen kom die ik met een overdruk heb.

De overdruk is mijn situatie dus weer beter. Harde feiten; mijn temps zijn gewoon beter, voor mijn gevoel stroomt de lucht beter en ik zou in principe met een fan minder kunnen (maar voor lans heb ik hem er nog in zitten). Plus, ik bespaar echt een bak stof (mijn 200mm tricool krijgt alleen stroom op lanparties omdat het daar wel eens wat warmer is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BlackWhizz schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:03:
[...]

1. Nope. Onder- of overdruk is zo'n discussie. De ene site zegt dit; de ander zegt dat; maar de ene site gebruikt een andere kast als een andere site.

2. Okej. Ik kan dat dus niet beamen (onderdruk -> minder stof).

Ik heb voor de grap eens in mijn P180 mini een onder- en overdruk geprobeerd al een hele tijd geleden. Ik heb zeg maar 2 intakes en veel restrictie (geluidsabsorberend frontje; stoffilter; mesh die in de kast zit) en dan werkt een onderdruk pas als ik veel lawaai maak. Met mijn tricool 20cm fan lukt het wel; maar dan krijg ik bakken stof binnen voordat ik op de temperaturen kom die ik met een overdruk heb.

De overdruk is mijn situatie dus weer beter. Harde feiten; mijn temps zijn gewoon beter, voor mijn gevoel stroomt de lucht beter en ik zou in principe met een fan minder kunnen (maar voor lans heb ik hem er nog in zitten). Plus, ik bespaar echt een bak stof (mijn 200mm tricool krijgt alleen stroom op lanparties omdat het daar wel eens wat warmer is).
Interessante feiten. Je hebt ik beide situaties dezelfde ventilatoren gebruikt op dezelfde temperaturen neem ik aan? Dit om mede het verschil in drukopbouw van ventilatoren uit te sluiten...

Ik lees hier (4e tabel) wat anders:
de ventilator achter wordt ingeschakeld, een minimaal verschil in geluid is te horen maar het scheelt wel in temperatuur. MAAR: dat is dus ook met front intake ingeschakeld. Ik neem aan dat je intakes ook voor zitten en je outtakes achter?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solderen zal niet gaan. Geen dunne soldeerbout ter beschikking + je hebt van die haakjes nodig die niet op de 3pins connectoren zitten. (er zit maar 1tje in, op de gele RMP draad)

Maw, 't zullen 4 nieuwe fans worden. (2x 92mm + 2x120mm)
Tamelijk moeilijk om fans te vinden die hun stroom van de 3pins halen voor aan te sluiten op de fancontroller.
edit: Denk ik, dat vind je meestal niet in de specs, de aansluitingen.
Normaal zouden de meeste fans wel out of the box hierop moeten werken, maar ik ben nogal paranoïde, wil geen centjes verspillen.
Op zoek naar stille fans als je de knop terugdraait en tamelijk stille als ze op volle toeren draaien.
(fractal design silent series lijkt me wel wat, maar die lijken minder geschikt om aan een fancontroller te hangen.)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:55:
Solderen zal niet gaan. Geen dunne soldeerbout ter beschikking + je hebt van die haakjes nodig die niet op de 3pins connectoren zitten. (er zit maar 1tje in, op de gele RMP draad)

Maw, 't zullen 4 nieuwe fans worden. (2x 92mm + 2x120mm)
Tamelijk moeilijk om fans te vinden die hun stroom van de 3pins halen voor aan te sluiten op de fancontroller.
edit: Denk ik, dat vind je meestal niet in de specs, de aansluitingen.
Normaal zouden de meeste fans wel out of the box hierop moeten werken, maar ik ben nogal paranoïde, wil geen centjes verspillen.
Op zoek naar stille fans als je de knop terugdraait en tamelijk stille als ze op volle toeren draaien.
(fractal design silent series lijkt me wel wat, maar die lijken minder geschikt om aan een fancontroller te hangen.)
Of je hebt iets illegaals gebruikt :p, of je zit in het verkeerde topic, maar ik begrijp echt nau-we-lijks iets van de post.
je hebt van die haakjes nodig die niet op de 3pins connectoren zitten. (er zit maar 1tje in, op de gele RMP draad)
Wat voor haakjes? Wat doen die, waar zitten die? In de connector, in de draad of tijdens solderen?
Hoezo moet je stroom van de 3pins halen als je hem aansluit op je fancontroller? Elke fan gebruikt een plus en min voor voeding plus een tachosignaal (3 draadjes/3 pins). Een vierpins aansluiting gebruikt een extra lijn voor een PWM signaal. Dus wat je bedoelt met stroom van de 3pins....
Op zoek als je de knop terugdraait???
Ik neem aan dat je op zoek bent naar fans die compleet stil zijn op de laagste stand van een fancontroller en zeer stil op de hoogste stand. Correct?
Want?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor haakjes?
Van die haakjes kon in geen foto vinden dus:
op 3:17
Hoezo moet je stroom van de 3pins halen als je hem aansluit op je fancontroller? Elke fan gebruikt een plus en min voor voeding plus een tachosignaal (3 draadjes/3 pins).
De fans die nu in mijn case hangen halen hun stroom van een molex connector en hebben een gele RPM draad die in het moederbord gaat. Ik veronderstel dat stroom, aarding en rpm op de 3pin moeten zitten om te werken met een fancontroller.
Op zoek als je de knop terugdraait???
Ik neem aan dat je op zoek bent naar fans die compleet stil zijn op de laagste stand van een fancontroller en zeer stil op de hoogste stand. Correct?
Juist, (zo goed als) onhoorbaar op laagste stand. Tamelijk stil op de hoogste.
Want?
Want ik dacht dat die fans maar iets van een 20 CFM bliezen, niet dus, mijn vergissing.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Gisteren de Accelero S1 rev2 ontvangen en een 120mm Nexus Real Silent fan. Vanochtend geinstalleerd op mijn Sapphire HD6870 Toxic en ik ben helemaal tevreden over het resultaat! :)

Het installeren van de koeler is wel gedoe. Ze hebben net als Scythe echt een minimale handleiding, waar het dan ook nog in 5 talen op staat en slecht engels.

De Fan heb ik aangesloten op het moederbord, waar ik een 2e regelbare FAN header heb. Deze is eigenlijk bedoeld voor de temperatuur in de kast. Ofwel, wanneer het warmer wordt in de kast, gaat de videokaart fan harder draaien. Ben nu al 5 minuten met ATItool aan het stresstesten en de fan staat op 750 RPM. Voor bij spellen is het geluid echt een huge improvement! De stofzuiger van de toxic koeling is nu voorbij :)

Temp idle = 31 (was 40) (600 RPM)
Temp load = 57 (was 66) (750 RPM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 17:53:
[...]

Van die haakjes kon in geen foto vinden dus:
op 3:17
Kortom: het metalen contactgedeelte van de connector (verend):
Afbeeldingslocatie: http://i18.ebayimg.com/08/i/000/c5/8b/dade_2.JPG
[...]

De fans die nu in mijn case hangen halen hun stroom van een molex connector en hebben een gele RPM draad die in het moederbord gaat. Ik veronderstel dat stroom, aarding en rpm op de 3pin moeten zitten om te werken met een fancontroller.
Bijna. Een fancontroller regelt het voltage wat de fan krijgt. Dus voeding en nul (niet aarding) is voldoende. de 3e pin is ter informatie naar gebruiker, daar doet de fancontroller niks mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Nas T op 22-10-2011 18:05 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Ik heb dit topic al even doorgenomen en heb het nergens kunnen vinden, daarom bij deze mijn vraag: De laatste tijd ben ik meer en meer bezig mijn pc ook als media pc te gebruiken (studentenkamer) en daarom moet die stiller. Nu heb ik een redelijk krachtige pc, en dit wil ik toch stil houden. Daarom heb ik een FD R3 aangeschaft met 2 extra fans, en heb hiervoor 3 fan's (120mm) op de fancontroller aangesloten, en de derde (140mm) op mijn moederbord. Nu heeft mijn moederbord pricewatch: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 geen regelbare fan dingen, die gaat gewoon voluit, en zo is het dat ik de 140mm fan meer hoor dan ik zou willen.

Mijn vraag: wat is de beste oplossing? Zelf zat ik te denken aan iets als dit wat ook in de topicstart staat, ik kan deze alleen nergens vinden. Ideen hoor ik graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
@Cyleo: Dat bord heeft volgens mij 1 van de 2 sys_fan aansluitingen die temperatuurgeregeld is. Je kan het ook met een stukje gigabyte software afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Cyleo schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:57:
Mijn vraag: wat is de beste oplossing? Zelf zat ik te denken aan iets als dit wat ook in de topicstart staat, ik kan deze alleen nergens vinden. Ideen hoor ik graag ;)
Je hebt 3 opties:
  1. Je laat de 140 mm fan achterwege. Ik gebruik thuis in een set-up één 120mm outtake fan en zelfs daarbij kan ik overclocken (maar daar is de airflow heel gunstig).
  2. Je kunt [url="http://www.almico.com/Hier is een linkspeedfan444.exe"]speedfan
  3. [/url] proberen.
  4. naar het product wat je liet zien (kabeltje met weerstand). Je kunt dit zelf heel eenvoudig fabriceren: de weerstand die Zalman gebruikt is 56 ohm. Meer/minder ohm kan natuurlijk ook, alleen is ergens de koek op...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt ook nog regelbare weerstandjes (met een kastje) van ik dacht Zalman. Misschien is dat een wat flexibeler optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
ik heb zelf ook een fan controller, fans zachtjes aan als je niet zo veel doet met je pc, als je de kracht van de pc nodig hebt (tijdens gamen ofzo) de koelers harder laten blazen, wat mij betreft super handig. tijdens film kijken gewoon de fans in de laagste stand, en je hoort ze niet dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
haarbal schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:00:
@Cyleo: Dat bord heeft volgens mij 1 van de 2 sys_fan aansluitingen die temperatuurgeregeld is. Je kan het ook met een stukje gigabyte software afstellen.
Helaas niet (of ik kijk verkeerd, maar heb hem nog niet kunnen vinden). Maar heb gelukkig het weerstandsnoertje na een diepe zoektocht in de pricewatch kunnen vinden voor 2 euro. Aangezien ik nog wat meer moet bestellen zijn de verzendkosten dan ook niet zo'n ramp :9

• Nas T
Jongens, het is het "stille pc"-topic, niet het stille "pc-topic" ;)

Ik ga over een tijd waarschijnlijk een nieuw project starten:
Nieuwe game-werk pc.

Ik wil er een core i7 2600K in stoppen en uiteraard videokaart en dergelijke.
De lat ligt deze keer heel hoog:
Absolute stilte, 500rpm max fans maar toch enigszins kunnen overklokken.
CPU-koeler kom ik wel uit, mechanische HDD's zal ik niet hebben, PSU gaat misschien ook wel lukken alleen de videokaart maak ik me nog enigszins zorgen om. Ik wil waarschijnlijk een HD6950 (via firmware 6970), maar silentpcreview is niet bepaald schuitig met de gpu-koeler reviews. Ik ga er toch een 500rpm max fan op plaatsen, dus het gaat me puur om koelcapaciteit, dus dat is mijn eis. Wie o wie kan mij helpen?

vrede in rust

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb in het verleden een 100% ThermalRight + Papst setup gehad met daarin onder andere een 1900XTX met HR-03 en een 92 mm. GLL serie Papst erop die ik zo had "gewired" dat de kaart hem kon besturen = Volledige stilte bij volledige belasting, zelfs na enkele uren :Y)

Ik denk dus dat een fatsoenlijke koeler + fan gewoon de oplossing zijn. Moet je alleen effe zoeken wat vandaag de dag de beste performance geeft :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Nas T
nero355 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 12:34:
Ik denk dus dat een fatsoenlijke koeler + fan gewoon de oplossing zijn. Moet je alleen effe zoeken wat vandaag de dag de beste performance geeft :)
Dat is precies de vraag. Ik probeer een beeld te vormen van wat er is, want het is lastig om de juiste koeler te vinden. In principe is de combinatie veel heatpipes, korte afstand chip-heatpipe en grote fin-spacing goed voor low airflow prestaties, maar ik wil resultaten.
Dus antwoord op de beste koeler moet genuanceerd zijn: in lage airflow-omstandigheden.

vrede in rust

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kijk op de sites van Scythe/Artic/ThermalRight/Xigmatek/Zalman/enz... enz... en zoek de reviews van hun VGA koelers op :? Meer kan je niet doen ...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Helaas worden de meeste koelers gereviewd met het idee 'meer airflow is beter', en is het dus vrij lastig om conclusies te trekken over koeling met fans op laag toerental.

Zelf heb ik trouwens ook een 6950, met modded 6950-BIOS met unlocked shaders. (Ik heb niet de volledige BIOS van de 6970 geflasht, want de RAM-voltages daarvan slopen het geheugen van de 6950 - wat ik wel heb gedaan is te lezen in Ghost Dog in "AMD HD6XXX ervaringen - Deel 3".)
Deze koel ik met een Thermalright T-rad 2 GTX en (nu nog) een Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm, op zo'n 800rpm.
Daarmee is hij geruisloos (ik kan hem in elk geval niet boven de HDD's en de rest van de pc uit horen, en koelt hij goed genoeg om hem in alle games met de GPU op 880MHz onder de 85°C te houden.

Voor mijn aanschaf heb ik naar de T-rad 2 gekeken, de oude bekende Thermalright HR-03 GT, de Thermalright Spitfire en Prolimatech MK-13.
Vooral die laatste schijnt door zijn grootte en ruimte tussen de vinnen goed te koelen bij weinig airflow.

Ik heb echter gekozen voor een compromis: De MK-13 koelt waarschijnlijk het beste, maar is enorm(!), en ik wilde nog wat slots vrijhouden. De T-rad 2 is een slanke koeler en koelt daardoor wel iets minder goed, maar doet het in mijn geval prima.
Hij hij koelt met een 120mm-fan op 500rpm weet ik niet, want de Real Silent gaat niet lager dan 700rpm. Wel heb nog 2 Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm liggen om erop te zetten, maar daar moet ik nog mee experimenteren.

[ Voor 86% gewijzigd door Ghost Dog op 18-11-2011 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 10:32
Nas T schreef op donderdag 17 november 2011 @ 06:03:
e videokaart maak ik me nog enigszins zorgen om. Ik wil waarschijnlijk een HD6950 (via firmware 6970), maar silentpcreview is niet bepaald schuitig met de gpu-koeler reviews. Ik ga er toch een 500rpm max fan op plaatsen, dus het gaat me puur om koelcapaciteit, dus dat is mijn eis. Wie o wie kan mij helpen?
http://nl.hardware.info/p...00FF,0000FF,0000FF,0000FF

pricewatch: Gigabyte GV-R677SL-1GD

Passief, dus 0,0 geluid en zoals je in dat review kunt lezen, aardig gekoeld. En met Eyefinity voor 3 schermen en HD6770 snel genoeg om Skyrim te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Hatsieflatsie schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 00:46:
[...]

http://nl.hardware.info/p...00FF,0000FF,0000FF,0000FF

pricewatch: Gigabyte GV-R677SL-1GD

Passief, dus 0,0 geluid en zoals je in dat review kunt lezen, aardig gekoeld. En met Eyefinity voor 3 schermen en HD6770 snel genoeg om Skyrim te spelen.
€25 meer ten opzichte van de Saphire 6770, 10 graden warmer dan de standaard 6770, presteert nog niet eens de helft van de 6950:
6770
6950

De 6950 is met €245 iets meer dan dubbel zo prijzig ten opzichte van de 6770, dan kan ik hem upgraden naar een 6970 die volgens de prestatielijsten zo'n 10% beter presteert.

Enige nadeel: er moet dus een aftermarket koeler op. Ik ben faliekant tegen pure (stock) passieve koelers:
ze zijn duur tegenover hun actief gekoelde alternatieven en presteren vaak slechter dan de stock-koelers.
Passieve aftermarket koelers die (goed) uit te rusten zijn met een fan zijn wel een optie:
Vaak veel koelvermogen, omdat ze ook voor grotere kaarten geschikt zijn en daardoor zeer effectief met weinig airflow.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
hallo, ik weet dat dit geen bbg topic is (en er is geen cooling bbg helaas), maar ik heb wel een sidefan nodig om mn graka's stiller te laten maken, en meer airflow te krijgen. ik heb op dit moment een haf 912+ en 2x hd6870, en een 2500k die veel te warm word. dus ben ik opzoek naar een sidefan voor mn haf 912+
ik zie dat hij een 140 mm fan kan hebben, of een 120mm fan, dus een lijkt mij een 140mm fan beter?
dan mn eisen:
liefst een 140mm fan, tenzij een 120mm fan goed genoeg is?
rode ledjes ;)
hoge cooling (hoog cfm)
prijs: geen absurd hoge prijs, onder de 15 euro zijn er al veel te vinden.
(weet niet of dit helpt, maar ik ga hem in de engelse amazon kopen)

zit te denken aan deze: pricewatch: Prolimatech Red Vortex 14 LED, 140mm

[ Voor 4% gewijzigd door megadoom op 19-11-2011 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
megadoom schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 19:37:
hallo, ik weet dat dit geen bbg topic is (en er is geen cooling bbg helaas), maar ik heb wel een sidefan nodig om mn graka's stiller te laten maken, en meer airflow te krijgen. ik heb op dit moment een haf 912+ en 2x hd6870, en een 2500k die veel te warm word. dus ben ik opzoek naar een sidefan voor mn haf 912+
ik zie dat hij een 140 mm fan kan hebben, of een 120mm fan, dus een lijkt mij een 140mm fan beter?
dan mn eisen:
liefst een 140mm fan, tenzij een 120mm fan goed genoeg is?
rode ledjes ;)
hoge cooling (hoog cfm)
prijs: geen absurd hoge prijs, onder de 15 euro zijn er al veel te vinden.
(weet niet of dit helpt, maar ik ga hem in de engelse amazon kopen)

zit te denken aan deze: pricewatch: Prolimatech Red Vortex 14 LED, 140mm
Die 120mm of 140mm fan in de sidepanel zal geen effect hebben op het geluid van je videokaart. De fan op je videokaart wordt meestal bij 30% al flink hoorbaar. Wanneer je iets doet met je videokaart, toert die al gauw op naar 60%... die extra fan kan dat niet voorkomen. Bovendien verstoor je alleen maar de luchtstromen in je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik durf zelfs te zeggen dat die extra fan zo goed als geen (hoogstens 1-2°C) effect zal hebben op je temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
FunFair schreef op maandag 21 november 2011 @ 10:47:
[...]

Die 120mm of 140mm fan in de sidepanel zal geen effect hebben op het geluid van je videokaart. De fan op je videokaart wordt meestal bij 30% al flink hoorbaar. Wanneer je iets doet met je videokaart, toert die al gauw op naar 60%... die extra fan kan dat niet voorkomen. Bovendien verstoor je alleen maar de luchtstromen in je kast.
hmm ok, maar er zit ook trouwens al geen airflow in de kast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
megadoom schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:42:
[...]

hmm ok, maar er zit ook trouwens al geen airflow in de kast ;)
Hier ook niet, 1 outtake van 120mm op 600 rpm of zo en onderin een voeding. Toch is 30~40% overclock voor cpu/gpu realiseerbaar. Als ik het moest zeggen: dat geld levert je geen dB stilte op.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
Nas T schreef op maandag 21 november 2011 @ 19:25:
[...]

Hier ook niet, 1 outtake van 120mm op 600 rpm of zo en onderin een voeding. Toch is 30~40% overclock voor cpu/gpu realiseerbaar. Als ik het moest zeggen: dat geld levert je geen dB stilte op.
neh die overklok gaat niet echt werken op mn cpu ;), werkt al op 80 graden met bf3 en dus ook waarschijnlijk 100% fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
megadoom schreef op maandag 21 november 2011 @ 19:46:
[...]

neh die overklok gaat niet echt werken op mn cpu ;), werkt al op 80 graden met bf3 en dus ook waarschijnlijk 100% fan
Je wilt puur koelen? Dan zit je hier verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
Hatsieflatsie schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:47:
[...]
Je wilt puur koelen? Dan zit je hier verkeerd.
nee, en dat het een beetje stiller word ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Na 4 jaar is het weer eens tijd voor een mooi project. Mijn huidige setup is leuk maar het begint nu toch echt wel te jeuken om eens van een Core2Duo over te stappen naar een i7 :)

Mijn systeem is momenteel al wel vrij stil, maar het kan altijd nog beter.
Nu heb ik 4 jaar lang vrijwel niets gedaan, dus weet ik ook helemaal niet wat "het beste spul" momenteel is.
Hoop dat jullie mij ermee kunnen helpen.

Ik wil geen performance, alleen pure stilte, overklokken zal ik niet gaan doen. Het systeem komt in een geluidsstudio te staan. (vandaar de stilte)

Intel Core i7 2600
Kast
PSU
Videokaart (passief?)

Die onderdelen zullen cooling nodig gaan hebben en daar zou ik graag van willen weten wat er op dit moment goed is :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

wat zijn je eisen en je budget?
eisen = waar je je pc het meest voor gaat gebruiken.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Fordox schreef op maandag 28 november 2011 @ 15:23:
wat zijn je eisen en je budget?
eisen = waar je je pc het meest voor gaat gebruiken.
Budget is er eigenlijk niet, maar het moet niet te gortig worden. (200+ euro voor een case is belachelijk) (80+ euro voor een cpu cooler vind ik ook teveel).

Eisen :

Core i7
minimaal 8GB RAM
128GB SSD
1TB (of 1,5TB) HDD
512MB videokaart (mag passief zijn, ga er niet mee gamen)

Gebruik voornamelijk grafische en audio programma's. Geen video-editting.

[ Voor 7% gewijzigd door kaos001 op 28-11-2011 15:28 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@kaos-:
Opgesomd:
  • Geen overclock
  • Niet teveel poespas, goed is goed.
  • Grafische en audioverwerking.
CPU: Coolermaster Hyper 212 plus: goedkoop en goed genoeg voor jouw eisen. Duurder zal overkill worden.
Voeding: Nexus value 430. Stil bij laag verbruik (in jouw geval).
GPU: een HD5450 passief gekoeld. In principe zou ik nooit een passief gekoelde GPU aanraden, omdat de koelers qua prijs/prestatieverhouding niet opwegen tegen een aftermarket-koeler, maar omdat je maar weinig power nodig hebt, lijkt me dit een juiste keuze. Ik zou in jouw geval misschien eerder gaan voor een Core i7 2600K aangezien daar de HD3000 chip in zit. Is die niet krachtig genoeg, dan kun je altijd overschakelen naar een extra videokaart. De HD2000/HD3000 interne gpu's slaan geen slecht figuur.

Daarnaast een Scythe Quiet Drive en 2x Scythe slipstream 800rpm max of 500rpm max.

1x de fan op de cpu-koeler en 1 outtake en dan ben je klaar.
Met de 500RPM fans is het gegarandeerd stil.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Super! Ontzettend bedankt voor de info. Zo wist ik dus niet dat er in de Core i7 een ingebakken videochip zit.

Hoe werkt deze precies? Snoept hij wat van mijn RAM weg zoals de welbekende "integrated kaarten" die je op moederborden ziet? Wilde stiekem eigenlijk wel bij NVidia blijven, maar wat jij al zei : goed is goed.

Het ding met grafisch/audio spul is dat ik geen constante power nodig heb zoals met games. RAM is veel belangrijker, maar vind het wel lekker dat ik een hele zooi plugins tegelijk kan laten lopen zonder gezeur. Daarom de keuze voor een i7.

Wat betreft "geen budget" bedoelde ik eigenlijk dat ik niet kijk op een eurootje of 200/300 extra of minder. Een computer is een investering aan deze kant en mag best wat kosten :)

Geheel offtopic, maar ik zie door de bomen het bos niet meer wat betreft RAM. Om het topic niet te willen vervuilen kan iemand mij via een DM laten weten wat een goede keuze is in combinatie met een Core i7 ? Graag zou ik een Asus moederbord gebruiken, altijd goede ervaringen mee gehad.

edit : wat ik ook wel vrij belangrijk vind: De computer mag niet zomaar ineens gaan lopen "blazen". Heb sommige pc's gezien die echt als een gek tekeer gaan als er maar een beetje load op de CPU komt. Heb daar nu ook geen last van omdat ik de CPU cooler zelf kan regelen (Zalman fan controller).

[ Voor 12% gewijzigd door kaos001 op 28-11-2011 18:08 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
kaos- schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:05:
Super! Ontzettend bedankt voor de info. Zo wist ik dus niet dat er in de Core i7 een ingebakken videochip zit.

Hoe werkt deze precies? Snoept hij wat van mijn RAM weg zoals de welbekende "integrated kaarten" die je op moederborden ziet? Wilde stiekem eigenlijk wel bij NVidia blijven, maar wat jij al zei : goed is goed.

Het ding met grafisch/audio spul is dat ik geen constante power nodig heb zoals met games. RAM is veel belangrijker, maar vind het wel lekker dat ik een hele zooi plugins tegelijk kan laten lopen zonder gezeur. Daarom de keuze voor een i7.

Wat betreft "geen budget" bedoelde ik eigenlijk dat ik niet kijk op een eurootje of 200/300 extra of minder. Een computer is een investering aan deze kant en mag best wat kosten :)

Geheel offtopic, maar ik zie door de bomen het bos niet meer wat betreft RAM. Om het topic niet te willen vervuilen kan iemand mij via een DM laten weten wat een goede keuze is in combinatie met een Core i7 ? Graag zou ik een Asus moederbord gebruiken, altijd goede ervaringen mee gehad.

edit : wat ik ook wel vrij belangrijk vind: De computer mag niet zomaar ineens gaan lopen "blazen". Heb sommige pc's gezien die echt als een gek tekeer gaan als er maar een beetje load op de CPU komt. Heb daar nu ook geen last van omdat ik de CPU cooler zelf kan regelen (Zalman fan controller).
Je pc zal nooit en te nimmer gaan blazen met de set/up die ik noemde. Reden: 500rpm max fans hoor je niet. De geïntegreerde GPU van de core i serie (i3/i5 en i7 zijn ermee uitgerust) zal wel wat van je ram snoepen, maar zonder gamen zal dat niets noemenswaardigs zijn. Ik had al zo'n vermoeden dat je niet wist dat de Core i# geen geïntegreerde gpu had, gezien je keuze van een extra GPU.

RAM: QVL, Kingston, goedkoop.
Je zult met (extreem) duur RAM misschien 5% snelheidswinst boeken, en dan moet je ook nog overclocken.
Mijn advies: ga ALTIJD uit van de QVL (Quality Vendor List), dit is een lijst met gegarandeerd werkende types ram. Daarnaast: Kingston is qua goedkoop altijd een goede keuze, maar er zullen vast wel meer merken zijn, de QVL is in principe heilig. Geheugenspecificatie van de core i7 2600K: PC3-10600 (DDR3-1333). Sneller geheugen heeft as zin als je gaat overclocken.

Of de integrated gpu de juiste keuze is: geen idee. Maar je hebt hem toch, of je nu wel of geen GPU koopt, dus proberen kan nooit kwaad...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
En neem Caviar Green van Western Digital. Stiller kan het gewoonweg niet. Al zul je met het aankoop ervan moeten wachten i.v.m. prijsexplosies na India.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Hatsieflatsie schreef op maandag 28 november 2011 @ 21:35:
En neem Caviar Green van Western Digital. Stiller kan het gewoonweg niet. Al zul je met het aankoop ervan moeten wachten i.v.m. prijsexplosies na India.
Externe hdds zijn niet van prijs verandert, dus koop die en sloop ze en in je pc drukken :)

En hoger geheugen dan 1333 kan wel zonder overclock. Je hoeft maar 1 functie aan te zetten in je bios en klaar :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Kent iemand software om interne HDD's softwarematig makkelijk uit te schakelen?
Het is het enige onderdeel wat nog geluid maakt.

De disk op na "5 minuten idle" zetten is niet de oplossing.

Af en toe springt de schijf dan toch aan en de keren dat ik de HDD wel nodig heb zit ik of te rommelen in het energiebeheer scherm. (en de schijf gaat dan uit op de momenten dat dat niet handig is)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BertV schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 09:33:
Kent iemand software om interne HDD's softwarematig makkelijk uit te schakelen?
Het is het enige onderdeel wat nog geluid maakt.

De disk op na "5 minuten idle" zetten is niet de oplossing.

Af en toe springt de schijf dan toch aan en de keren dat ik de HDD wel nodig heb zit ik of te rommelen in het energiebeheer scherm. (en de schijf gaat dan uit op de momenten dat dat niet handig is)
Dat is er of niet of het heeft geen zin:
diskactiviteit is er om de haverklap en ik denk dat het qua gebruikerservaring vervelend wordt als ie elke minuut weer moet opspinnen....
Enige fatsoenlijke manier om een traditionele HDD stil te krijgen is een Scythe quiet drive. Kost een duit, maar een betere oplossing ken ik niet (na jaren)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Nas T schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 17:47:
[...]

Dat is er of niet of het heeft geen zin:
diskactiviteit is er om de haverklap en ik denk dat het qua gebruikerservaring vervelend wordt als ie elke minuut weer moet opspinnen....
Enige fatsoenlijke manier om een traditionele HDD stil te krijgen is een Scythe quiet drive. Kost een duit, maar een betere oplossing ken ik niet (na jaren)
Mijn systeemschijf is een SSD. Ik gebruik de interne HDD puur als opslag medium. (externe als backup)
Hiermee geef ik mezelf al antwoord. De dingen die ik vaker nodig heb op de SSD zetten.
Spint de HDD alleen nog wel aan bij het booten.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BertV schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 05:46:
[...]

Mijn systeemschijf is een SSD. Ik gebruik de interne HDD puur als opslag medium. (externe als backup)
Hiermee geef ik mezelf al antwoord. De dingen die ik vaker nodig heb op de SSD zetten.
Spint de HDD alleen nog wel aan bij het booten.
In linux is dit nog wel mogelijk, in Windows zie ik niet zoveel.

Wat je kunt proberen:
klik.
Twee links onderin, misschien dat het werkt.

Ik ben er ook ooit mee aan de slag geweest, in verband met geluid/zuinigheid of levensduur.
Ik geloof dat ik toen een HDD had die het opspinnen niet zo leuk vond en dat wilde ik beperken, naast het irritante gekraak/gezoem en wachten totdat er weer activiteit in de verkenner kwam.

Ik wil je niet ontmoedigen en ik wil het antwoord zeker weten als jij het weet, maar ik vermoed dat het een dood spoor wordt of dat de oplossing niet bevredigend zal zijn. In feite wil je een register-waarde aanpassen, maar zelfs al kun je dat doen, dan vrees ik dat je HDD toch relatief vaak gaat opspinnen, ook al doe je er weinig mee. Er zal toch "ergens" activiteit zijn die, ook al doe je bewust niks, de HDD gaat benaderen. Vandaar dat je er als Windows eindgebruiker ook weinig invvloed op kan uitoefenen.

Als je toch gemotiveerd blijft om te zoeken, dan zul je waarschijnlijk de meeste kans maken met het register, een script wat je hdd laat slapen of iets met firmware of een tooltje van een HDD-fabrikant.
Maar wat je wilt is een stille schijf (altijd) en dat lukt je in mijn ogen alleen met een WD EARS schijf in combinatie met een Scythe Quiet Drive.

PS zo laat naar bed of zo vroeg op, op een zaterdag?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:28
kaos- schreef op maandag 28 november 2011 @ 15:27:
[...]

Gebruik voornamelijk grafische en audio programma's. Geen video-editting.
Voor audioprogramma's is een gewone i7 2600 al voldoende(maar voor 10€ extra heb je de k uitvoering) ,hoeveel geheugen die afpakt van je ram kun je zelf instellen in het bios.
Zorg wel dat je een moederbord met een H67 of Z68 chipset nodig hebt om de GPU van de CPU
te gebruiken(ga je niet overklokken neem dan een H67,wil je overklokken moet je de Z68 nemen)

Een goede kast kan wel eens een Nexus Prominent R zijn:
http://www.nexustek.nl/ne...remium_silent_pc_case.htm

Alleen nog een stille voeding zoeken van zo'n 300W en een stille CPU koeler.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:28
BertV schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 09:33:

Waarom springt de schijf dan aan als je systeem op een SSD staat?
Toch ergens een programma lopen(virusscanner?) dat je HD aanspreekt?

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:35
audiojunk schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 12:23:
[...]
Of gewoon Explorer.exe of een gerelateerd proces dat de beschikbare opslagmedia indexeert. Ik zou me er niet druk om maken als je geen verdachte processen kunt vinden.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

audiojunk schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 12:23:
[...]

Windows 7?
- Auto defrag
- Indexing
- Prefetch/Superfetch

En vast nog wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Thrackan schreef op maandag 05 december 2011 @ 11:39:
[...]

Windows 7?
- Auto defrag
- Indexing
- Prefetch/Superfetch

En vast nog wel meer.
Je merkt het ook als je een externe HDD aansluit, die begint eens in de zoveel tijd ook aan te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2cvman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 17:32
Zo, ben weer eens toe aan wat nieuws.
Bij mijn vorige aanschaf heb ik al veel tips uit dit topic kunnen halen.
Ik heb tot dusver het volgende bedacht:
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B404564%5D=1

OCZ Agility 3 Series 120 GB - intern - 2.5" - SATA-600 artnr. 404564 : stukprijs a € 138,35
SilverStone Fortress FT02 artnr. 250414 : stukprijs a € 230,99
Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100 artnr. 245679 : stukprijs a € 39,00
Nexus VALUE 430 artnr. 207704 : stukprijs a € 54,06
Azerty CPU + Koeler (+ geheugen) montage artnr. 7505 : stukprijs a € 14,99
PowerColor Radeon HD 6850 artnr. 407065 : stukprijs a € 169,82
Corsair Vengeance 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 artnr. 425856 : stukprijs a € 41,25
ASRock Z68 Pro3 artnr. 405092 : stukprijs a € 94,77
Intel Core i5 2500K / 3.3 GHz artnr. 363903 : stukprijs a € 197,36

De kast en videokaart zijn nog een beetje onzeker.
Ik wil er wel wat games op spelen (race en call of duty , maar daar houdt het wel bij op), maar hoef niet zo nodig de zwaarste settings te hebben, maar volgens mij moet dat wel lukken.

Of weet iemand nog een super stille videokaart in deze prijsrange? Zo tussen de 160 en 180 euro....
Ik ben er zelf wat huiverig voor om zelf een koeler te vervangen.....
De pc moet zo stil mogelijk, maar wel met goede prestaties.....

@ Nas T, wat voor systeem heb jij eigenlijk? Ben daar wel erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L702
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 22:22

L702

Eric #99

Ik kan de Silverstone FT-02 (met de AP180 fans) niet aanraden qua geluid. Ik heb dezelfde kast, en daarvan heb ik de standaard AP180 fans vervangen met de oudere FN180 fans. En daar ben ik wel zeer zeker over te spreken, op de laagste stand zijn ze super stil.

Ook moet je rekening houden in die kast dat videokaarten waarbij de heatpipes in die oriëntatie naar beneden staan minder efficiënt werken (Bijv. Asus DirectCu II, welke ik heb...). Waardoor deze dus warmer wordt en de fans harder gaan draaien. (Is ook sterk afhankelijk van de kwaliteit van de heatpipes, maar die kan je niet aan de buitenkant beoordelen.)

En een echt stille videokaart is deze: pricewatch: Powercolor SCS3 HD6850 1GB GDDR5

Maar ook daarbij weet ik niet of die wel goed werkt in de FT-02, aangezien de finnen niet in de richting van de airflow zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door L702 op 26-12-2011 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:08
Ik heb een Fractal Design Core 1000 PC met een MSI R6850 Cyclone en AMD X4 955. Ik wil nog gaan OCen nadat ik m'n airflow in de kast een beetje op orde heb. De kast wordt namelijk op het moment erg warm.
Mijn pc is mij te luidruchtig in idle. Ik heb een scythe BIG Shuriken 2 CPU koeler wiens fan constant op 2000 rpm draait en een paar redelijk geluidproducerende casefans (Scythe slip stream ~1400 rpm).

Temperaturen met alleen 1 outtake: CPU 54graden en GPU 83graden.
Nu zit ik dus met airflow probleempjes, aangezien ik 2 plekken heb voor 120mm intake fans, en een enkele 92mm outtake. 1 aan de voorkant, 1 zijkant en outtake achter. Wat ik dus wil doen is wanneer de PC idle draait, dat dan de 92mm fan ook niet/amper draait. Ofwel 2 fans aansluiten op de CPU fan connector.
Ook wil ik die stock koeler van de scythe big shuriken vervangen door een PWM koeler, en 2 lage rpm (~800 is wel vrij geruisloos denk ik) casefans.

Fans die ik overweeg te halen i.v.m. lage geluidsproductie/toch redelijk goede cfm:
Be quiet! Silent Wings Case Fan 120mm PWM voor de CPU koeler
Scythe Slip Stream 800 rpm voor de zijkant+voorkant
ik heb als 92mm pwm fan nog een Scythe Kama PWM liggen

Paar vraagjes: Zijn de 2 intake fans handig voor mij of is het slimmer om deze weg te halen ivm overdruk?
Wel is het zo dat mijn GPU koeler bijna tegen de onderkant van de kast zit, dus die casefan aan de zijkant is dan misschien slimmer om te behouden i.p.v. de voorste.
Of misschien de fan aan de zijkant ook als outtake gebruiken?
En wordt hier mijn pc eigenlijk wel beduidend stiller van?
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/zkjyn7.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Dekar op 26-12-2011 15:35 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 07:50
@ hatsieflatsie Stiller kan niet zegtie

Heb zelf een 1tb caviar green zelfs zonder kast rammelt die

wel snel maar erg luidruchtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
visblegamer schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 08:33:
@ hatsieflatsie Stiller kan niet zegtie

Heb zelf een 1tb caviar green zelfs zonder kast rammelt die

wel snel maar erg luidruchtig
scythe quiet drive is de oplossing (niet de himuro)

@Dekar:
Je kunt in jouw kast een hele mooie airflow maken: koop een goede towercooler en een HR03 serie koeler van ThermalTake, waarbij de koeler boven de kaart gemonteerd kan worden. Zet dan tussen GPU/CPU-koeler een 120mm fan (Scythe slipstream 800RPM max en gebruik de PSU en 92mm fan als outtake. De 92mm fan zou ik op max 1000RPM laten draaien.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Die towercooler is een leuk idee, maar vind ik iets teveel van het goeie. Ik heb expres die MSI R6850 cyclone gehaald omdat die koeler schijnbaar beter was.
Ik laat het denk ik bij een Nexus 120mm PWM Real Silent voor de CPU koeler en 2x slip stream 800 rpm, waarbij de zijkant als outtake wordt gebruikt. Mocht alles straks niet naar wens zijn, kan ik nog altijd de top koeler halen, maar ik ben bang dat die in de weg komt van de zijkant van mijn kast ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Dekar1 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 18:28:
Die towercooler is een leuk idee, maar vind ik iets teveel van het goeie. Ik heb expres die MSI R6850 cyclone gehaald omdat die koeler schijnbaar beter was.
Ik laat het denk ik bij een Nexus 120mm PWM Real Silent voor de CPU koeler en 2x slip stream 800 rpm, waarbij de zijkant als outtake wordt gebruikt. Mocht alles straks niet naar wens zijn, kan ik nog altijd de top koeler halen, maar ik ben bang dat die in de weg komt van de zijkant van mijn kast ook..
Heb je referenties van de koeler?
Ik zou geen PWM fans halen: ze zijn duurder en voegen qua stilte niks toe:
Je kunt met weinig airflow met goede koelers uitstekend uit de voeten (ook overgeclockt).
Een koeler met qua RPM's een groot bereik voegen dan niks toe, misschien 5%~10% extra overclock (tegen meer geluid). Als je wilt dat ik het toelicht, laat maar weten. Meer outtakes is ook overbodig:
Het is me gelukt om met 1x 120mm outtake achter en 1x 120mm outtake via PSU onderin een overclock van 30%~40% te halen voor respectievelijk CPU & GPU.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Mwa een PWM fan die idle op 500-600rpm draait en die pas geluid produceerd bij gamen/stressen (wanneer ik er geen last van heb) is in mijn ogen beter dan een 1200rpm fan o.i.d. die altijd dan constant iets meer geluid produceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Nas T schreef op woensdag 28 december 2011 @ 11:56:
Als je wilt dat ik het toelicht, laat maar weten.
Licht maar eens toe, ik vind geregelde fans juist een uitkomst. Op veel borden kan je ook een paar niet-pwm fans met speedfan aansturen trouwens. Een systeem met geregelde fans is gewoon stiller dan hetzelfde systeem met die fans op fullspeed.
Met geregelde fans kan je je overclock tenminste goed stresstesten zonder dat ie te warm wordt, als het een keer een hele warme dag is wordt het ook niet te heet. Als je te schraal bent om je pc af en toe schoon te maken wordt ie ook niet te heet, maar gaat ie gewoon iets meer geluid maken, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Waarom zou je genoegen nemen met een systeem dat, wanneer het wat gaat doen, alsnog geluid gaat maken, terwijl het prima mogelijk is een systeem de bouwen met fans die nooit harder dan 800rpm hoeven te draaien en daardoor altijd nauwelijks hoorbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Ghost Dog schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:12:
Waarom zou je genoegen nemen met een systeem dat, wanneer het wat gaat doen, alsnog geluid gaat maken, terwijl het prima mogelijk is een systeem de bouwen met fans die nooit harder dan 800rpm hoeven te draaien en daardoor altijd nauwelijks hoorbaar zijn?
Door geldbesparing heb ik een kleine kast e.d. dus een scythe mugen 2 rev b gaan niet passen. Een BIG Shuriken houdt je niet koel met een 800 rpm fan.

Daarnaast hoor ik tijdens het gamen een fan op 2000 rpm niet eens, dus is een pwm fan in imo beter voor mij.
Geldbesparing is ook niet echt een issue, aangezien de nexus volgens reviews een goeie fan is voor amper twee knaken
#ProductPrijsSubtotaal
1Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm€ 5,47€ 5,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5,47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
haarbal schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:18:
[...]

Licht maar eens toe, ik vind geregelde fans juist een uitkomst.
Met geregelde fans kan je je overclock tenminste goed stresstesten zonder dat ie te warm wordt, als het een keer een hele warme dag is wordt het ook niet te heet. Als je te schraal bent om je pc af en toe schoon te maken wordt ie ook niet te heet, maar gaat ie gewoon iets meer geluid maken, etc.
Een principe dat ik hanteer is hetzelfde als het paretoprincipe: 20% van de airflow zorgt voor 80% van je prestatie. Ongeloofwaardig? Maak je hand eens nat en blaas heel zachtjes ertegen. Maak je hand nogmaals nat en blaas tien keer zo hard. Hoeveel kouder is het? Tien keer? Of eerder tien procent?

Met goede koelers red je het heel makkelijk om <800rpm fans te gebruiken en nog steeds een marge tot overclocken te hebben. Alles wat daarbij komt aan airflow levrt alleen nog maar een paar procent meer overclock-ruimte op. Als je dat wilt hebben, prima, maar dan is mijn vraag: waarom kom je in het stille-pc-topic?

Een PWM fan zorgt voor een groter bereik in het toerengebied. Normaal gezien kun je een fan tot ergens rond de 40% van zijn maximale toerental brengen. Dus van 800rpm tot 2000 rpm.
Een 120mm fan van tussen de 500 en 800 RPM is stil. Als 800RPM zijn max is, zul je dus (zonder PWM) kunnen regelen tot 320RPM. Waarom dan nog een PWM-fan? Dat heeft alleen nut als je een ventilator wilt die 1000RPM of meer draait en die horen nou net niet in het topic thuis...
Kortom: bespaar je het geld en de zin en onzin en koop goede koelers (zie silentpcreview), zet er 800RPM max fans op van Scythe, dan ben je altijd stil en ben je niet al te gek duur uit. Waar ik het over fans heb, praat ik over 120mm modellen.

Over stresstesten:
Zoals ik al zei: ik heb getest met 30% en 40% overclock voor cpu en gpu, zonder dat de temps gek hoog werden. Ik durf mijn setup zonder overclock zelfs 24/7 te testen bij 50 graden. En daarbij: bij de lage airflow die ik in mijn kast heb, is stof geen issue. Ik kan me niet herinneren wanneer ik mijn pc heb schoongemaakt, volgens mij doe ik dat als ik van hardware verwissel (omdat ik het dan toch voor mijn neus heb liggen).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Hm, je doet nu net alsof 800 rpm extreem stil is en 1000+ enorme herrie maakt. 800 rpm kan ik nog wel horen als het een beetje stil is maar 1000 rpm hoor ik niet als ik battlefield 3 speel.

Een pwm fan is ook niet echt duurder dan dezelfde fan zonder, scheelt hooguit een euro. En stel je koopt een mugen 2, daar zit een pwm fan bij, ga je die dan vervangen door een steady 800 toeren exemplaar? Je kan hem ook prima laten zitten en hem op max 800 toeren zetten. Het enige argument wat ik tegen het kopen van pwm fans zou hebben is dat er geen gentle typhoons zijn met pwm.

Verder wek je de indruk dat geregelde fans niet in dit topic thuishoren maar ze staan gewoon in de startpost hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
haarbal schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 15:25:
Hm, je doet nu net alsof 800 rpm extreem stil is en 1000+ enorme herrie maakt. 800 rpm kan ik nog wel horen als het een beetje stil is maar 1000 rpm hoor ik niet als ik battlefield 3 speel.

Een pwm fan is ook niet echt duurder dan dezelfde fan zonder, scheelt hooguit een euro. En stel je koopt een mugen 2, daar zit een pwm fan bij, ga je die dan vervangen door een steady 800 toeren exemplaar? Je kan hem ook prima laten zitten en hem op max 800 toeren zetten. Het enige argument wat ik tegen het kopen van pwm fans zou hebben is dat er geen gentle typhoons zijn met pwm.

Verder wek je de indruk dat geregelde fans niet in dit topic thuishoren maar ze staan gewoon in de startpost hoor.
Geregelde fans (en fancontrollers) zijn producten die zich in een grijs gebied bevinden:
Ja ze zijn nuttig, maar het is niet nodig (als je voor stilte gaat). Ik weet dat het goed mogelijk is om zelfs een (semi) high-end systeem onhoorbaar te koelen en nog enigszins ruimte te houden om te overclocken, maar als je niet heel ver wil overclocken heb je de ruimte niet nodig en hoef je het geld niet uit te geven en je systeem niet af te stellen. Overclock-topics zijn er waarschijnlijk genoeg te vinden op GoT, maar dit is het stille pc topic. We kunnen er eeuwig over discussiëren maar ik heb de keuze gemaakt om (puur) voor stilte te gaan. Degenene die oplossingen zoeken voor overclock-situaties vinden hun weg wel op GoT.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nas T schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:49:
[...]

Geregelde fans (en fancontrollers) zijn producten die zich in een grijs gebied bevinden:
Ja ze zijn nuttig, maar het is niet nodig (als je voor stilte gaat). Ik weet dat het goed mogelijk is om zelfs een (semi) high-end systeem onhoorbaar te koelen en nog enigszins ruimte te houden om te overclocken, maar als je niet heel ver wil overclocken heb je de ruimte niet nodig en hoef je het geld niet uit te geven en je systeem niet af te stellen. Overclock-topics zijn er waarschijnlijk genoeg te vinden op GoT, maar dit is het stille pc topic. We kunnen er eeuwig over discussiëren maar ik heb de keuze gemaakt om (puur) voor stilte te gaan. Degenene die oplossingen zoeken voor overclock-situaties vinden hun weg wel op GoT.
In idle-stand wil je als stille PC liefhebber natuurlijk (zo goed als) niets horen vanuit je kast, maar bij belasting waar ook geluid bij wordt geproduceerd (zoals gamen) ligt de grens "onhoorbaar" al een stuk hoger.

Die grens niet benutten als extra speelruimte is natuurlijk een keuze.
Pagina: 1 ... 35 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!