[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 48 Laatste
Acties:
  • 380.508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
mcDavid schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 23:50:
[...]
Overigens zie ik niet echt de meerwaarde van fanless voedingen. Een gewone voeding met stille fan is ook niet of nauwelijks hoorbaar. En je houdt toch wel een ventilator op je processor die over het algemeen meer geluid maakt.
Een fanless voeding maakt gegarandeerd minder geluid dan één met fan. Ook is het zo dat er met meer fans meer geluid ontwikkeld wordt. Ook al zijn ze allemaal even stil. Wel is het zo dat je moet zorgen dat een fanless voeding op een goede plaats hangt, of door een andere fan gekoeld wordt. Soms is dat lastig passend te krijgen. Daarom ben ik meer een fan van hybride voedingen. Je hebt het voordeel van een fanless voeding, maar hij grijpt zelf in als het te warm wordt. Niet dat dat vaak nodig zal zijn bij een goede opstelling. De fan in mijn X-650 heeft nog geen rondje gedraaid naar mijn weten. En qua geluid (in idle) concurreert mijn PC met de interne voeding van mijn schermen en de zachte ruis van mijn T6100 speakerset als die aan staat.

Addicted to silent computing

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-11 22:25
Mijn pa heeft pas een nieuwe computer met langzaamdraaiende fans in de voeding en op de processor, en die is echt onhoorbaar. Maar hij staat wel onder het bureau, misschien dat dat uitmaakt. Als hij op je bureau of ergens anders dichter bij je hoofd staat hoor je alles natuurlijk al snel een stuk beter.

En ja als je echt iets stils wilt bouwen heb je met fanless inderdaad de garantie dat het stil is, terwijl je met een actief gekoelde voeding altijd maar moet afwachten in hoeverre de specificaties qua geluidsproductie ook in de praktijk gehaald worden. Dat is waar.

[ Voor 30% gewijzigd door mcDavid op 09-07-2011 12:48 ]

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:18
mcDavid schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 12:47:
En ja als je echt iets stils wilt bouwen heb je met fanless inderdaad de garantie dat het stil is, terwijl je met een actief gekoelde voeding altijd maar moet afwachten in hoeverre de specificaties qua geluidsproductie ook in de praktijk gehaald worden. Dat is waar.
Jij geeft precies de reden dat dit topic zijn bestaansrecht heeft: door ervaringen uit te wisselen en te discussiëren over producten, hoef je als consument niet een fanless voeding te kopen (met eventuele warmteproblemen), maar kan een goedkopere voeding ook afdoende zijn.

Ik heb al vaak fanless oplossingen voorbij zien komen, gedempte oplossingen, maar er weegt werkelijk niks op tegen low airflow. Het is stil, het geeft voldoende koeling (overclocken) en ik heb ook geen last van stof. Ook niet/nauwelijks na 2 jaar op de grond in een heel stoffige kamer. En duur? Dat valt heel erg mee.

vrede in rust

Verwijderd

Leuk topic dit, wist niet dat die er was en zal me er ook me gaan bemoeien. Ben zelf al jaren bezig met het bouwen van stille luchtgekoelde game pc's. Zal binnenkort een wat langere reply posten met de dure lessen die ik heb geleerd :)

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 16:47
Het is ook altijd weer een kwestie van uitproberen. Ik heb een Fractal Design R3 kast met 2 120 mm Fractal fans erin. Als ik de 120 mm fan op de achterzijde monteer als intake geeft ie een lichte brom, als ik hem los vasthoud is ie onhoorbaar. Ik heb hem nu aan de bovenkant van de kast gemonteerd als outtake (is dat een goed woord?), daar bromt ie weer niet. Toerental overigens met een Zalman fanmate die ik nog overhad naar het minimum teruggebracht.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

• Nas T
flopdoc schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 12:25:
Het is ook altijd weer een kwestie van uitproberen. Ik heb een Fractal Design R3 kast met 2 120 mm Fractal fans erin. Als ik de 120 mm fan op de achterzijde monteer als intake geeft ie een lichte brom, als ik hem los vasthoud is ie onhoorbaar. Ik heb hem nu aan de bovenkant van de kast gemonteerd als outtake (is dat een goed woord?), daar bromt ie weer niet. Toerental overigens met een Zalman fanmate die ik nog overhad naar het minimum teruggebracht.
Je kunt voor de gein eens proberen om een klein stukje karton/rubber/papier/plastic tussen de schroef en het plaatmateriaal van de kast te plaatsen, aan weerszijden (dus binnenkant kast en buitenkant kast).
Of strakker aandraaien van de schroeven, of juist losser.

Je kunt als je een beetje kunt solderen een weerstand in 1 van de fan-draadjes solderen. Zalman heeft ook hele simpele weerstand-tussenstukjes van 56ohm, dus 60 ohm weerstand ertussen solderen is hetzelfde effect.

vrede in rust

• flopdoc
Nas T schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:51:
[...]

Je kunt voor de gein eens proberen om een klein stukje karton/rubber/papier/plastic tussen de schroef en het plaatmateriaal van de kast te plaatsen, aan weerszijden (dus binnenkant kast en buitenkant kast).
Of strakker aandraaien van de schroeven, of juist losser.

Je kunt als je een beetje kunt solderen een weerstand in 1 van de fan-draadjes solderen. Zalman heeft ook hele simpele weerstand-tussenstukjes van 56ohm, dus 60 ohm weerstand ertussen solderen is hetzelfde effect.
Ik wilde al fan rubbers plaatsen (heb ik ook al op een paar andere fans in andere computers), van die kleine kegeltjes die je door de gaten van de fan moet trekken, maar die gaten in de fan zijn te diep om ze doorheen te trekken. Bij Ikbenstil.nl heb je rubbers om tussen de fan en de kast te monteren, maar een los stukje rubber kan natuurlijk ook. Maar zoals ik het nu heb opgehangen zijn de fans vrijwel onhoorbaar.

Die weerstand stukjes van Zalman ken ik niet, dat is mss goedkoper dan een fanmate. Ik hoef ook niets te regelen, wat met de fanmate kan, maar gewoon de vaste snelheid (RPM) verlagen. Ik ga zoeken, dank voor de tip.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-10 22:58
Heeft hier iemand ervaring met de XFX Pro 450W ? Ik probeer een stil systeem samen te stellen, dat is niet zo lastig (slip stream 500 RPM, laptop-HDD in Scythe Quiet Drive etc.) maar de goedkoopste voeding die gegarandeerd stil is lijkt een voeding uit de X-serie van SeaSonic te zijn, alleen zijn die >100 euro.
Voedingen als de Nexus Value 430 worden genoemd als 'stil' in deze thread, maar als de enige andere lawaaimaker in de PC een 5400 RPM laptophardeschijf is in een Quiet Drive die met elastiek opgehangen is, is dat nog wel stil genoeg?
Ik ben bang dat dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.silentpcreview.com/files/images/nexus-value430/nexus-value430-idle-11dba.png
Niet stil genoeg is, bij een 80 Plus Bronze als de XFX 450W kun je wellicht nog veilig een wattenstaafje in de fan steken zodat de herrie weggaat, ik denk niet dat dit met de Nexus kan.

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-10 02:19
Pruimenvlaai schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 23:59:
Heeft hier iemand ervaring met de XFX Pro 450W ? Ik probeer een stil systeem samen te stellen, dat is niet zo lastig (slip stream 500 RPM, laptop-HDD in Scythe Quiet Drive etc.) maar de goedkoopste voeding die gegarandeerd stil is lijkt een voeding uit de X-serie van SeaSonic te zijn, alleen zijn die >100 euro.
Voedingen als de Nexus Value 430 worden genoemd als 'stil' in deze thread, maar als de enige andere lawaaimaker in de PC een 5400 RPM laptophardeschijf is in een Quiet Drive die met elastiek opgehangen is, is dat nog wel stil genoeg?
Ik ben bang dat dit:
[afbeelding]
Niet stil genoeg is, bij een 80 Plus Bronze als de XFX 450W kun je wellicht nog veilig een wattenstaafje in de fan steken zodat de herrie weggaat, ik denk niet dat dit met de Nexus kan.
Die Nexus is een van de stilste voedingen. Ik zou juist die XFX niet vertrouwen.

Verwijderd

Wat is er niet te vertrouwen aan die XFX? Dat is intern een Seasonic ;)
pricewatch: Super Flower Golden Green SF-450P14XE lijkt me op zich ook een leuke optie.
Of de Superflower Golden Silent 500W Fanless, maar die is niet echt verkrijgbaar en duur :P

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2011 10:00 ]

• Nas T
@pruimenvlaai:
Wat is het energieverbruik waarbij je de voeding wilt gebruiken?
Ik heb hem 1,5 jaar gebruikt, het enige geluid wat ik heb gehoord was een zee zachte woesj op minder dan 20cm afstand. Ik verbruikte 150 watt max, denk ik.

vrede in rust

• Pruimenvlaai
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 57,-€ 57,-
1Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm€ 88,-€ 88,-
1Antec One Hundred€ 45,58€ 45,58
1Arctic Cooling Alpine 11 Pro€ 7,50€ 7,50
1Scythe Slip Stream SY1225SL12SL, 120mm€ 6,65€ 6,65
1Scythe Quiet Drive 2.5 inch - Internal HDD Silencer€ 24,99€ 24,99
1Nexus Value 430€ 53,15€ 53,15
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 43,99€ 43,99
1Intel Desktop Board DH61CRB3€ 60,97€ 60,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 387,83

Ik denk dat het verbruik hiervan niet boven de 100W gaat uitkomen - dan neig ik zelf toch ook naar de Nexus, temeer omdat ik geen geluidsmetingen kan vinden van zowel de XFX als de Seasonic waar deze op gebaseerd is (op een SPCR-meting met hun oude testopstelling van ~19dB achtergrondruis na), die Super Flower kan ik al helemaal niets van vinden. :9

Edit: besteld! :)

• Nas T
@pruimenvlaai:
Sorry dat ik het zeg, maar...een pentium?
Ook al presteert het aardig, kosten betekent afschrijving. Ik schat de kans laag dat je die processor ooit nog kwijt bent. Bij een core i3 of vergelijkbaar zul je misschien iets meer afschrijven, maar je hebt er zeker meer plezier van!

vrede in rust

• Pruimenvlaai
De goedkoopste Core i3 voor S1155 is ~43€ duurder, ik verwacht niet dat de PC binnen 4 jaar volledig vervangen gaat worden, stel je krijgt na 4 jaar nog €10 voor de Pentium dan zou je dus €53 moeten krijgen voor de Core i3 om kiet te spelen. Een e8400 van 4 jaar oud kost nu op de pricewatch 50-70€, dus als je het zo bekijkt kun je inderdaad misschien meer geld uitgeven :P
Maar over het meer plezier ervan hebben: de PC gaat voornamelijk gebruikt worden voor iTunes, VLC, Chrome en MSN, dat zou met een singlecore ook nog wel kunnen.

• Nas T
Pruimenvlaai schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 18:08:
De goedkoopste Core i3 voor S1155 is ~43€ duurder, ik verwacht niet dat de PC binnen 4 jaar volledig vervangen gaat worden, stel je krijgt na 4 jaar nog €10 voor de Pentium dan zou je dus €53 moeten krijgen voor de Core i3 om kiet te spelen. Een e8400 van 4 jaar oud kost nu op de pricewatch 50-70€, dus als je het zo bekijkt kun je inderdaad misschien meer geld uitgeven :P
Maar over het meer plezier ervan hebben: de PC gaat voornamelijk gebruikt worden voor iTunes, VLC, Chrome en MSN, dat zou met een singlecore ook nog wel kunnen.
En is energieverbruik interessant?

vrede in rust

• Pruimenvlaai
Nas T schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 21:35:
[...]

En is energieverbruik interessant?
Van http://www.xbitlabs.com/a...50-g840-g620_7.html#sect0
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/pentium-g850-g840-g620/power-2.png
O-)
Maar als het in elkaar gezet is, ben ik toch wel benieuwd hoe stil het is, waarschijnlijk is de HDD nog wel hoorbaar - misschien de 2,5'' Quiet Drive in een 3,5" Quiet Drive stoppen }:O

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:03

D4NG3R

kiwi

:)

Pruimenvlaai schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 23:59:
misschien de 2,5'' Quiet Drive in een 3,5" Quiet Drive stoppen }:O
Zal lekker zijn voor je temps :+ .

Heb m'n huidige setup wat gefinetuned, hij is nu onhoorbaar als hij 's nachts idle zit te downloaden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
1LG Flatron W2442PA-BF€ 213,50€ 213,50
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 79,50€ 79,50
1Asus P5G41C-M LX€ 46,91€ 46,91
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
1Scythe Kaze Q Black€ 9,75€ 9,75
1Cooler Master R4-L2S-12KB-GP, 120mm€ 8,95€ 8,95
1Arctic Cooling MX-3 Thermal Compound (4g)€ 4,95€ 4,95
1Intel Core 2 Duo E6600€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Strider Essential 400W (ST40F-ES)€ 31,65€ 31,65
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 22,99€ 22,99
1Club3D HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,10

2m ervandaan kan ik gewoon liggen, nog geen pieptoon te horen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

flopdoc schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 12:25:
De Fractal fans zijn niet al te best, heb ze er zelf uitgesloopt en ben overgegaan o[p Noctua's.

• flopdoc
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 16:33:
[...]

De Fractal fans zijn niet al te best, heb ze er zelf uitgesloopt en ben overgegaan o[p Noctua's.
Ik ben eigenlijk toch wel erg tevreden over de Fractal fan. Hij is alleen hoorbaar als ik hem aan de achterkant van de kast als intake monteer. Als ik hem aan de voorkant, waar hij standaard zit, als intake monteer hoor ik hem niet, en bovenop als outtake (?) ook niet.

Van de Fractal kast vind ik jammer dat ik toch de schijven hoor. Ze zitten netjes in rubbertjes gemonteerd, maar er zit verder geen isolatie tegen luchtgedragen geluid omheen, ik overweeg een dempingsmat set te kopen en die er deels omheen te monteren. Ze moeten aan de andere kant hun warmte natuurlijk wel kwijt blijven kunnen.

Ik heb ook nog 2 HDD dempingsbehuizingen van ik dacht Coolermaster liggen, die werken wel aardig en de warmte kan ook nog kwijt door koelribben, maar het nadeel daarvan is dat het dan alleen in een 5.25 plaats past. En die heb ik niet over, en er zijn er al helemaal geen 8 plekken van in 1 kast.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Crahsystor schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 10:26:
[...]

Een fanless voeding maakt gegarandeerd minder geluid dan één met fan. Ook is het zo dat er met meer fans meer geluid ontwikkeld wordt. Ook al zijn ze allemaal even stil.
Klopt, hoewel je nog beter meerdere fans kunt hebben op een lage snelheid dan 1 met een hogere snelheid.

Twee fans tellen gewoon 3-5dB op, terwijl geluidsintensiteit van een ventilator met de 50log gaat.
Dus voor een dubbele snelheid komt er zo'n 15dB bij!!

Dit is even redelijk theoretisch, maar in de praktijk zit je wel in die ordes van grootte.

One World Concepts

• Crahsystor
  • Nu online
B_FORCE schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:48:
[...]

Klopt, hoewel je nog beter meerdere fans kunt hebben op een lage snelheid dan 1 met een hogere snelheid.

Twee fans tellen gewoon 3-5dB op, terwijl geluidsintensiteit van een ventilator met de 50log gaat.
Dus voor een dubbele snelheid komt er zo'n 15dB bij!!

Dit is even redelijk theoretisch, maar in de praktijk zit je wel in die ordes van grootte.
Ik heb ook nooit gezegd dat je voor snelle fans moet gaan :P Zal ik ook nooit doen als stilte belangrijk is. Het was een beetje een oppervlakkige reactie van mij.
Het is ook wel lastig reageren af en toe. Zeker als je niet weet wat iedereen onder stil verstaat. Zo is een stille PC voor mij een PC er één waarvan je niet met zekerheid kunt zeggen dat 'ie aan staat als je op 1m afstand zit. voor andere is een stille PC alleen stiller dan het verkeer op de straat dat langskomt.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb ook nooit gezegd dat jij dat wel gezegd zou hebben. ;) :+
Dit leek me alleen een mooie gelegenheid om eventjes in te haken met de nodige uitleg. :)
Om ongeveer dezelfde reden werken push-pull koelblokken juist zo mooi.
(eigenlijk gek dat ze daar nooit eerder mee begonnen zijn).

Een tweede punt zit hem in de manier van warmte afvoer.
(heb ik zo snel even geen link van).
Je zult dan zien dat de temperaturen omlaag schieten zodra je geforceerd gaat koelen.
Tezamen met dat eerste gaat het er dus vooral omdat dat je gewoon enigszins een flow hebt door je kast heen.

Nu weten veel mensen dat natuurlijk allang :+ , maar het is theoretisch dus ook redelijk goed te voorspellen.

Dit om hier en daar de hersentjes weer even op te frissen

One World Concepts

• mazzl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-10 12:51
Hoi,
ik ben aan het kijken om een HTPC / Game pc te bouwen.
dit is een vervelende combi omdat een goede video kaart natuurlijk best heet wordt.
ik ben niet zo'n die hard gamer zodat dit systeem top of the line games in full detail moet kunnen spelen. (1080P) is genoeg.(systeem komt in de woonkamer)
ik ben op zoek naar een game systeem in de goede middenmoot. aantal zaken komen uit de best buy, en aantal zaken uit dit topick. Verder moet de htpc een afstandbediening hebben, optical out / HDMI en afstandsbedieding.
liefst zo stil mogelijk, als het systeem niet stil is, komt het systeem niet in de woonkamer.

er moeten nog fans voor de case bij, en ik wil eventueel de video kaart vervangen door een stiller type, maar ik heb geen idee welke. voor de proc heb ik nu AMD gekozen, maar dit zou ook Intel mogen zijn.
ivm de kast ben ik op zoek naar een lage stille processor koeler.

het totale budget mag uiteindelijk +/- 850 euro worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda Green 5900.3, 1.5TB€ 11,50€ 11,50
1Silverstone LC10-E€ 88,90€ 88,90
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 44,-€ 44,-
1Silverstone Nightjar 400W€ 116,08€ 116,08
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 90,-€ 90,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,11€ 20,11
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 100,-€ 100,-
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 80,10€ 80,10
1Powercolor SCS3 HD6850 1GB GDDR5€ 162,30€ 162,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 712,99

[ Voor 5% gewijzigd door mazzl op 03-08-2011 14:21 ]

If you don't stand for something you'll fall for everything

• Nas T
@mazzl:

Je hebt 4 dingen nodig:
1: cpu-koeler (de CoolerMaster hyper 212 plus is stil en goedkoop)
2: gpu-koeler (een koeler met veel heatpipes is voldoende, denk aan de HR-serie van Thermalright of een accelero-koeler van Arctic Cooling.
3: een harddrive enclosure (Scythe Quiet Drive)
4. Scythe slipstreams (800 RPM max of 500RPM max).

Ik schat dat je al met al voor €120 de koeling kunt regelen, en het is dan zeker stil.

vrede in rust

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-11 12:03
@Nas T: Kijk eens welke GPU hij heeft. geen GPU-koeler meer nodig hoor.

@mazzl: Ik zou je geld steken in een pricewatch: Corsair Hydro Series H60
Gooi daar een Low-RPM fan op en het is retestil en koelt goed.

Dan is hetgene wat nog geluid maakt in je PC niet meer je fans (als je er allemaal Low-RPMs op gooit, denk aan een Enermax Everest oid), niet de CPU-koeler, niet de GPU-koeler, maar je harddrives. En daarvoor gaf Nas T al een oplossing :)

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:51

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

SytseHartvelt schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 13:00:
@mazzl: Ik zou je geld steken in een pricewatch: Corsair Hydro Series H60
Gooi daar een Low-RPM fan op en het is retestil en koelt goed.
Voor dat geld koop je beter een gewone luchtkoeler die het vrijwel even goed doet maar stiller is.
Zelfs een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Plus doet het al prima, en kost minder dan de helft van de H60.
Anders zijn de pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B en pricewatch: Scythe Ninja 3 ook prima keuzes die nog steeds een stuk goedkoper zijn en bijna net zo goed koelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Ghost Dog op 09-08-2011 13:04 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• SytseHartvelt
  • Laatst online: 04-11 12:03
Ghost Dog schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 13:02:
[...]

Voor dat geld koop je beter een gewone luchtkoeler die het vrijwel even goed doet maar stiller is.
Zelfs een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Plus doet het al prima, en kost minder dan de helft van de H60.
Anders zijn de pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B en pricewatch: Scythe Ninja 3 ook prima keuzes die nog steeds een stuk goedkoper zijn en bijna net zo goed koelen.
Die zijn dus niet stiller, dat is het probleem. Als je voor stilte wilt gaan, kun je beter een H60 pakken. Die kun je namelijk zelfs passief laten draaien als hij alleen als HTPC werkt, en dan maakt het gewoon geen geluid. Beat that.

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Bron?
Er zit namelijk een pomp in, en die maakt geluid. Bij de H50 was dat volgens SPCR duidelijk te horen, en ook de H60 zal niet absoluut stil zijn.
The pump generated a clearly audible and annoying buzz that pushed the overall noise level above 20 dBA. We could also hear the water "gurgling" on occasion. Our reference fan did slightly better at equivalent noise levels, but again, the pump was so much louder it didn't really matter.
We concede that a water cooling system like the H50 may perform better in a hotter environment, i.e. inside a case, but even if the H50 performed as well as the Megahalems, the extra noise from the pump would still make it difficult to recommend.
Een towerkoelers met een <800rpm fan daarentegen is onhoorbaar (<15dBA), en koelt gewoon goed.
Bovendien zijn er ook towerkoelers die passief kunnen werken.

Beat that.

[ Voor 40% gewijzigd door Ghost Dog op 09-08-2011 14:18 ]

• mazzl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-10 12:51
Bedankt voor de Feedback. :)
ik ga eens kijken wat ik met deze producten kan.
ik vroeg me nog wel of of een passief gekoelde video kaart en een passief gekoelde voeding niet om problemen vragen is. maar als de airflow in de kast goed is, mag dit geen probleem zijn.

iemand nog een tip hoe je de airflow in je kast kan controleren? zijn er trukjes voor?

If you don't stand for something you'll fall for everything

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

mazzl schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:59:
ik vroeg me nog wel of of een passief gekoelde video kaart en een passief gekoelde voeding niet om problemen vragen is. maar als de airflow in de kast goed is, mag dit geen probleem zijn.
Als de airflow maar goed is, moet dat geen probleem zijn. :)
iemand nog een tip hoe je de airflow in je kast kan controleren? zijn er trukjes voor?
Nee, behalve de temperatuur van de componenten. ;)

• jammy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-02-2024
Hallo, ik heb al even mijn pc op mijn kamer staan bij de tv. Nu deze maakte wel een beetje lawaai maar was wel te doen. Nu heb ik vandaag mijn cpu overclocked. Natuurlijk draait mijn cpu cooler (standard cooler) sneller en maakt hij nu toch wel een herrie.

Nu ik heb een coolermaster Elite 332 case met vooraan en vanachter een 120mm fan. Ik wil dus deze 120mm fans en mijn cpu cooler gaan vervangen door een stiller variant. Iemand een voorstel want je hebt tegenwoordig zoveel merken en keuzes.

Mijn CPU is een phenom II x4 965

• Abeltje130
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-03-2024
jammy schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 17:50:
Hallo, ik heb al even mijn pc op mijn kamer staan bij de tv. Nu deze maakte wel een beetje lawaai maar was wel te doen. Nu heb ik vandaag mijn cpu overclocked. Natuurlijk draait mijn cpu cooler (standard cooler) sneller en maakt hij nu toch wel een herrie.

Nu ik heb een coolermaster Elite 332 case met vooraan en vanachter een 120mm fan. Ik wil dus deze 120mm fans en mijn cpu cooler gaan vervangen door een stiller variant. Iemand een voorstel want je hebt tegenwoordig zoveel merken en keuzes.

Mijn CPU is een phenom II x4 965
Ik gok zo dat je cpu koeler het probleem is, dus vervang deze door een aftermarket koeler en dat zou genoeg moeten zijn.

• jammy
@Abeltje130 Ja dit is indd de grootste lawaaimaker.

Maar welke is een goed koelende en toch niet te luid.

• Abeltje130
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-03-2024
jammy schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:05:
@Abeltje130 Ja dit is indd de grootste lawaaimaker.

Maar welke is een goed koelende en toch niet te luid.
Wat is je budget?

Verwijderd

Ik heb een PC die dient als fileserver. Omdat die vaak aanstaan, maar niet heel veel kracht nodig heeft, ben ik op zoek naar iets wat zowel energiezuinig als stil is. Er zit momenteel een VIA C7 in, maar daar heb ik toch wat probleempjes mee. Hij is wel heel energiezuinig, maar er zit standaard een 40mm fan op die echt een takkeherrie maakt. Ik heb er een 80mm fan op gezet, dat werkt wel ok, maar als die druk bezig is, dan wordt die toch wel heel heet. Daarnaast is die héél erg traag. Ter informatie, er draait Gentoo Linux op, dus elke keer als ik software update, moet er gecompileerd worden, wat nogal wat processorkracht vergt.

Op zich valt daar nog wel mee te leven, het duurt allemaal wat langer, maar voor de rest (om files te serven) is die snel genoeg. Alleen een bijkomend probleem is dat het een socket 370 CPU is, en daar zijn niet echt koelers voor te vinden. Ook is het wel jammer dat die zo weinig kracht heeft, en alsnog 60+ graden heet wordt, zelfs met een 80mm fan erop.

Nu ben ik dus eigenlijk op zoek naar een combinatie van CPU en koeler naar mijn wensen, energiezuinig en stil. Ik zat al te denken om bijvoorbeeld een Core (2) Duo aan te schaffen en die flink onder te klokken, maar ik weet niet echt hoe warm die dan nog wordt bij volle belasting, en of die dan wel passief te koelen is. Of misschien zijn de nieuwe Core i3/5/7's hier wel beter voor?

Ook is een probleem dat de case waar dit allemaal in zit een desktop case is, een Aopen H360. Er is dus niet echt veel ruimte voor zo'n gigantische toren-koeler als de Thermaltake P0538.

Mijn vraag dus,... zijn mijn wensen uberhaupt realistisch? Zijn moderne CPU's ook onder volle belasting passief te koelen (eventueel ondergeklokt)? En zo ja, heeft iemand suggesties voor welke CPU-reeks en koeler ik dan het beste zou kunen gaan? :)

• jammy
Rond de 50€ zou ik toch willen blijven. als dit realistisch is natuurlijk.

• migeye
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:42
Even een vraag,

Ik heb een mugen 3 geïnstalleerd en was geforceerd een geheugen reepje te verwijderen.

Ik kan het oplossen door de ventilator links op de koeler te plaatsen maar dan ise deze ongeveer 1 a 2 cm verwijderd van de kast ventilator.

Is het een probleem wanneer deze ventilatoren zo dicht bij elkaar geplaatst zijn?

Hier een foto zoals het nu is,

Afbeeldingslocatie: http://i1228.photobucket.com/albums/ee455/migeye/2011-08-13153051.jpg

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
@migeye,
je fan zo laten zitten, betere airflow!
waarom moest je geheugen eruit? zat je fan er tegenaan? je kunt je fan wat naar boven( zoals hier op de foto, naar je toe) schuiven he

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• migeye
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:42
Jerdek schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 15:07:
@migeye,
je fan zo laten zitten, betere airflow!
waarom moest je geheugen eruit? zat je fan er tegenaan? je kunt je fan wat naar boven( zoals hier op de foto, naar je toe) schuiven he
De fan zat er idd tegenaan, ook na het omhoogschuiven was er geen ruimte, dit komt door de hoge koelribben van het geheugen,
Ik heb deze,

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2008/04/16115435833l.jpg

Hier zie je het wat beter,

Afbeeldingslocatie: http://i1228.photobucket.com/albums/ee455/migeye/2011-08-13153105.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door migeye op 14-08-2011 15:31 ]

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
nee dan gaat het niet, dan is het bankie eruit of ander geheugen.
de vraag is alleen of die heatsinks nut hebben of alleen voor de sier zijn
er zijn genoeg geheugens waar de heatsinks met dubbelsided tape op vast zitten, das dus gewoon nep en niet functioneel.

[ Voor 67% gewijzigd door Jerdek op 14-08-2011 23:56 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• jammy
Is de scythe mine 2 een degelijke koeler en niet te luidruchting. Deze staat me wel aan.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10 20:37

Fordox

00101010

jammy schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 11:22:
[...]

Rond de 50€ zou ik toch willen blijven. als dit realistisch is natuurlijk.
voor dit budget zou ik dan een be quiet! Dark Rock Advanced C1 halen. zeer goede prestaties en geluid.
een scythe mine 2 is ook goed, alleen is een dark rock toch iets stiller.

[ Voor 11% gewijzigd door Fordox op 16-08-2011 20:25 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Nas T
Fordox schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:24:
[...]

voor dit budget zou ik dan een be quiet! Dark Rock Advanced C1 halen. zeer goede prestaties en geluid.
een scythe mine 2 is ook goed, alleen is een dark rock toch iets stiller.
referenties?

vrede in rust

• Fordox
  • Laatst online: 27-10 20:37

Fordox

00101010

http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie

ik zie helaas geen combinatie met de mine 2. maar ik ahde rgens vernomen dat de scythe mugen 2 rev b 1 van de stilste was die ze gemaakt hadden bij scythe. waar weet ik helaas niet meer.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Nas T
Fordox schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 19:40:
http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie

ik zie helaas geen combinatie met de mine 2. maar ik ahde rgens vernomen dat de scythe mugen 2 rev b 1 van de stilste was die ze gemaakt hadden bij scythe. waar weet ik helaas niet meer.
Klopt. In deze lijst zie je hoe deze presteert tegenover andere koelers. Daar zie je ook de hyper 212 plus staan van CoolerMaster, welke in de pricewatch ongeveer €22 los wordt verkocht tegenover andere koelers, variërend van ~€35 tot ~€65. En dat prijsverschil betekent 2 tot 4 graden in de praktijk. Vandaar dat ik altijd de Coolermaster 212 plus aanraad. Stil (genoeg), genoeg capaciteit (core i7 965 130TDP <75 graden) en goedkoop.

vrede in rust

• jammy
Het is de Dark Rock Advanced C1 van be quiet geworden. Ik laat nog de resultaten horen.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
migeye schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 12:36:
Even een vraag,

Ik heb een mugen 3 geïnstalleerd en was geforceerd een geheugen reepje te verwijderen.

Ik kan het oplossen door de ventilator links op de koeler te plaatsen maar dan ise deze ongeveer 1 a 2 cm verwijderd van de kast ventilator.

Is het een probleem wanneer deze ventilatoren zo dicht bij elkaar geplaatst zijn?

Hier een foto zoals het nu is,
[foto]
Ik zou het eens proberen met een Scythe Slip Stream 800 of 1200 rpm. Die zijn 12 mm dik ipv de standaard 25 mm. Meestal kun je ergens wel een Slip Stream tussen wurmen. Zijn wel wat luider dan de meest stille fans. Maar goed, ik denk dat je noctua's draait. Die zijn toch al niet van de allerstilsten :)

-->

[ Voor 15% gewijzigd door Helixes op 19-08-2011 19:33 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• junneh
  • Laatst online: 05-11 15:40
Dag mede gotters,

Ik heb sindskort een nieuw systeempje, maar dit producerrt nogal veel lawaai.

omdat na aanschaf van het systeem het budget niet heel hoog meer ligt ben ik voor de CPU koeling voor een CM 212 plus gegaan, wat mij allicht stiller lijkt dan een stock AMD boxed koelertje.

Nu kan ik echter niks leuks vinden voor mijn GPU, het betreft hier een XFX 6850 Black edition, met de stock koeler, deze koelt wel goed ( ~75 graden onder load ) alleen maak het echt een pleurisherrie, alle suggesties zijn welkom!

• Nas T
junneh schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 17:56:
Dag mede gotters,

Ik heb sindskort een nieuw systeempje, maar dit producerrt nogal veel lawaai.

omdat na aanschaf van het systeem het budget niet heel hoog meer ligt ben ik voor de CPU koeling voor een CM 212 plus gegaan, wat mij allicht stiller lijkt dan een stock AMD boxed koelertje.

Nu kan ik echter niks leuks vinden voor mijn GPU, het betreft hier een XFX 6850 Black edition, met de stock koeler, deze koelt wel goed ( ~75 graden onder load ) alleen maak het echt een pleurisherrie, alle suggesties zijn welkom!
Accelero S1 rev 2
Scythe Setsugen.
Ongetwijfeld meer, maar ik denk dat je een vrij nieuw type videokaart hebt, dan is nog niet bekend of alles erop past (of het moet dezelfde hole-layout hebben als een ander "socket".

vrede in rust

• Lee245
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-10 18:25
Heb zojuist een Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 geïnstalleerd. Alleen jammer dat hij nu richting de voeding blaast ipv de outtake fan.
Schets:
Afbeeldingslocatie: http://img801.imageshack.us/img801/9645/outtake.jpg

Hij kan alleen naar de voeding blazen, omdat de bevestigingen van de socket zo zitten. Iemand misschien een idee om hem een kwartslag te draaien? De fan kan ook niet aan de zijkant bevestigd worden :'(
Op zich is het niet zo'n probleem denk ik, maar het zal de temps niet ten goede komen.

• danieluitdokkum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-11 08:37
Na een klein jaartje me te hebben ingelezen wil ik komende week mijn eerste stille pc aanschaffen en in elkaar zetten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2410€ 392,73€ 392,73
1Sony Optiarc AD-7261S Zwart€ 19,10€ 19,10
1Antec Performance One P183 V3€ 128,65€ 128,65
3Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts€ 2,05€ 6,15
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 55,-€ 55,-
1Logitech G400 Gaming Mouse€ 32,26€ 32,26
1Steelseries Qck€ 6,99€ 6,99
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,40€ 5,40
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 171,-€ 171,-
1Seasonic X-660€ 129,-€ 129,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 158,-€ 158,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 44,25€ 44,25
1Asus EAH6870 DC/2DI2S/1GD5€ 155,57€ 155,57
1Asus P8Z68-V€ 127,95€ 127,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.466,05

Eigenlijk wilde ik wachten op de Antec P280, die begin juni werd aangekondigd, maar dat gaat nu allemaal wel erg lang duren.

Mijn idee was om het eerst zo eens te proberen, en wanneer nodig nog wat verdere aanpassingen te doen:
  • Geluidsdempende matten
  • Push - Pull configuratie op de Mugen 2 met stillere fans
  • Casefans vervangen door stillere exemplaren
Indien er mensen nog tips of betere ideeën hebben, hoor ik het graag!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Ik kom vrijwel nooit meer in dit topic, maar valt iemand ook wat op aan de foto's van migeye op 14 augustus? :D

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-10 10:55
ja 3 reepjes zitten erin en de vierde past niet :) Goedemorgen :D

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
boombes schreef op maandag 12 september 2011 @ 05:44:
ja 3 reepjes zitten erin en de vierde past niet :) Goedemorgen :D
De fan zit verkeerd om, die zuigt nu de lucht de verkeerde kant op ipv te blazen.

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

+10 voor unfor...

Je hebt volkomen gelijk.

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

• Nas T
danieluitdokkum schreef op maandag 12 september 2011 @ 03:11:
Na een klein jaartje me te hebben ingelezen wil ik komende week mijn eerste stille pc aanschaffen en in elkaar zetten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2410€ 392,73€ 392,73
1Sony Optiarc AD-7261S Zwart€ 19,10€ 19,10
1Antec Performance One P183 V3€ 128,65€ 128,65
3Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts€ 2,05€ 6,15
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 55,-€ 55,-
1Logitech G400 Gaming Mouse€ 32,26€ 32,26
1Steelseries Qck€ 6,99€ 6,99
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,40€ 5,40
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 171,-€ 171,-
1Seasonic X-660€ 129,-€ 129,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 158,-€ 158,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 44,25€ 44,25
1Asus EAH6870 DC/2DI2S/1GD5€ 155,57€ 155,57
1Asus P8Z68-V€ 127,95€ 127,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.466,05

Eigenlijk wilde ik wachten op de Antec P280, die begin juni werd aangekondigd, maar dat gaat nu allemaal wel erg lang duren.

Mijn idee was om het eerst zo eens te proberen, en wanneer nodig nog wat verdere aanpassingen te doen:
  • Geluidsdempende matten
  • Push - Pull configuratie op de Mugen 2 met stillere fans
  • Casefans vervangen door stillere exemplaren
Indien er mensen nog tips of betere ideeën hebben, hoor ik het graag!
Hebben ze!
Je setup verbruikt misschien 300 watt max:
klik. (Core i7 plus hd6870) (cpu en gpu zijn de grote energieverbruikers in je setup)
In plaats van een dure voeding met (veel) te veel vermogen, zou ik gaan voor de Nexus Value 430. Tot 300 watt maar 2 dB luider, en bij 400 watt 12dB in het voordeel van de Nexus.

Die heb je voor €58 thuisbezorgd. Daarmee bespaar je €70. Kun je mooi in een gpukoeler stoppen (passief model, veel heatpipes en een Scythe slipstream 800RPM max erop. Dan ben je voor €40 wel klaar en maakt je gpu geen herrie meer. Ik schat dat je gpu namelijk standaard meer herrie maakt dan wat dan ook in je case, laat staan als hij volop staat te bakken.

vrede in rust

• danieluitdokkum
Nas T schreef op maandag 12 september 2011 @ 11:09:
Hebben ze!
Je setup verbruikt misschien 300 watt max:
klik. (Core i7 plus hd6870) (cpu en gpu zijn de grote energieverbruikers in je setup)
In plaats van een dure voeding met (veel) te veel vermogen, zou ik gaan voor de Nexus Value 430. Tot 300 watt maar 2 dB luider, en bij 400 watt 12dB in het voordeel van de Nexus.

Die heb je voor €58 thuisbezorgd. Daarmee bespaar je €70. Kun je mooi in een gpukoeler stoppen (passief model, veel heatpipes en een Scythe slipstream 800RPM max erop. Dan ben je voor €40 wel klaar en maakt je gpu geen herrie meer. Ik schat dat je gpu namelijk standaard meer herrie maakt dan wat dan ook in je case, laat staan als hij volop staat te bakken.
Ik weet dat op dit moment de X-660 best wel een overkill is. Graag houdt ik echter wat marge i.v.m. overclock en een (latere) CF setup. Daarmee valt de Nexus dus al eigenlijk af. (Waar ik me wel over verbaas is 12dB verschil in het voordeel van de Nexus. Temeer omdat 400 watt voor de Nexus al 93% belasting is, en voor de X-660 maar 61% belasting. Heb je ook een link naar de review waar deze worden vergeleken? Ik dacht dat de X-series toch wel een van de meest stille voedingen waren.)

Aangezien dit mijn eerste pc is (na jaren van laptops) vindt ik het lastig om geluidsproductie in te schatten. Van alle reviews die ik gelezen heb, blijkt deze Asus toch wel de meest stille 6870 te zijn (het zelf vervangen van de cooler hiermee natuurlijk buiten beschouwing gelaten). Maar zou deze kaart in idle de meeste herrie maken? Of enkel in load? Voor de enkele keren dat ik game, vind ik wat meer geluidsproductie geen ramp.

• Nas T
danieluitdokkum schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 03:17:
[...]

Ik weet dat op dit moment de X-660 best wel een overkill is. Graag houdt ik echter wat marge i.v.m. overclock en een (latere) CF setup. Daarmee valt de Nexus dus al eigenlijk af. (Waar ik me wel over verbaas is 12dB verschil in het voordeel van de Nexus. Temeer omdat 400 watt voor de Nexus al 93% belasting is, en voor de X-660 maar 61% belasting. Heb je ook een link naar de review waar deze worden vergeleken? Ik dacht dat de X-series toch wel een van de meest stille voedingen waren.)

Aangezien dit mijn eerste pc is (na jaren van laptops) vindt ik het lastig om geluidsproductie in te schatten. Van alle reviews die ik gelezen heb, blijkt deze Asus toch wel de meest stille 6870 te zijn (het zelf vervangen van de cooler hiermee natuurlijk buiten beschouwing gelaten). Maar zou deze kaart in idle de meeste herrie maken? Of enkel in load? Voor de enkele keren dat ik game, vind ik wat meer geluidsproductie geen ramp.
De meest stille boeing 747 is ook niet stil, die vergelijking zal ik ook met de Asus HD6870 maken.
Vergelijken van voedingen (tussen de 10 en 15dB is onhoorbaar tot stil).

Als je crossfire wilt gaan gebruiken: 450 watt max (zonder OC). Testsetup is ook hier met een core i7. Ik zou dus rekening houden met een voeding van 600 watt. Terug naar de tabel op deze pagina zien we dat geen enkele voeding stil zal zijn. Je kunt dan misschien 2 voedingen aan elkaar knopen. Klinkt vreemd, maar volgens mij kan dat wel dat je met een speciaal tussenstuk voor het moederbord twee voedingen kan schakelen. Op die manier kun je 2 Nexus' gebruiken. Anders zou ik je een voeding aanraden uit de Enermax Modu87+ of Pro87+ serie. De koeler van je grafische kaart zul je moeten vervangen om een stille pc te krijgen, want dat is nu het enige onderdeel wat nog herrie maakt (afgezien van eventuele casefans).
Ik denk dat hij of stil is of een zacht zoemend geluid maakt als hij niks staat te doen, maar blazen tijdens gamen zal hij zeker doen. Hij heeft "maar" 3 heatpipes, en de meeste aftermarket koelers hebben er 4 of 6. Die doen het gewoon beter, zeker bij lage airflow.

vrede in rust

• danieluitdokkum
Nas T schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 12:06:
De meest stille boeing 747 is ook niet stil, die vergelijking zal ik ook met de Asus HD6870 maken.
Vergelijken van voedingen (tussen de 10 en 15dB is onhoorbaar tot stil).

Als je crossfire wilt gaan gebruiken: 450 watt max (zonder OC). Testsetup is ook hier met een core i7. Ik zou dus rekening houden met een voeding van 600 watt. Terug naar de tabel op deze pagina zien we dat geen enkele voeding stil zal zijn. Je kunt dan misschien 2 voedingen aan elkaar knopen. Klinkt vreemd, maar volgens mij kan dat wel dat je met een speciaal tussenstuk voor het moederbord twee voedingen kan schakelen. Op die manier kun je 2 Nexus' gebruiken. Anders zou ik je een voeding aanraden uit de Enermax Modu87+ of Pro87+ serie. De koeler van je grafische kaart zul je moeten vervangen om een stille pc te krijgen, want dat is nu het enige onderdeel wat nog herrie maakt (afgezien van eventuele casefans).
Ik denk dat hij of stil is of een zacht zoemend geluid maakt als hij niks staat te doen, maar blazen tijdens gamen zal hij zeker doen. Hij heeft "maar" 3 heatpipes, en de meeste aftermarket koelers hebben er 4 of 6. Die doen het gewoon beter, zeker bij lage airflow.
Thanks voor de uitgebreide uitleg.

Ik ga eerst voor de oplossing met gewoon 1 voeding. Eens kijken hoe dat bevalt, indien gewenst kan ik dit altijd nog aanpassen natuurlijk. Onder load produceren die voedingen toch wel meer geluid dan ik had ingeschat! Maar eens kijken hoe zich dat straks in de praktijk uit. (Ik had trouwens ook nog niet aan de mogelijkheid gedacht om twee voedingen te gebruiken i.v.m. geluidsproductie. Enkel deze mogelijkheid om een oude voeding te blijven gebruiken, en toch meer vermogen beschikbaar te hebben zonder een zware nieuwe voeding te hoeven aanschaffen.)

Voor de grafische kaart ga ik voor dezelfde strategie. Eerst maar eens bestellen en kijken wat het doet. Ik houd er i.i.g. rekening mee dat ik deze koeler straks ga vervangen.

Er staan nu tenminste weer een aantal ideeën op de plank om straks het systeem geluidstechnisch te finetunen 8)

Verwijderd

Ik wil een redelijk systeem, dat niet overgeklokt wordt. Er zullen 3 actieve monitoren erop aangesloten worden, die tegelijkertijd werken (2 1280x1040 en een 1920 x 1080 Full HD).

De computer wordt gebruikt voor kantoorwerk, photoshopwerkop op 3 monitoren tegelijkertijd, full HD (1080p) encoded films. Er wordt verder nauwelijks gegamed. Voor de rest ligt het focus om de boel stil te houden.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/izarra.png

Van boven naar beneden:
-Een Scycte Ninja Silent CPU koeler, de standaard processor koeler gaat eruit. Deze Ninja Silent draait op slechts 700rpm, wat resulteert in 13 dB geluid. Amper waarneembaar dus.
- Radeon HD6670 voor 3 schermen tegelijkertijd. Hij is passief gekoeld, dus er zit geeneens een koeler op. :o
- Core i3 2100, lijkt mij snel zat, denk ik. Het verschil met een Core i5 zou ik met mijn toepassingen toch niet opmerken, denk ik. :)
- Enermax PRO82, dit schijnt stilste voeding te zijn met een fan die ik op Alternate kon vinden. Nexus, die stiller schijnt te zijn, kon ik niet vinden. Andere voedingen zijn fanless, wat behoorlijk prijzig is en nefast voor een goede airflow in je kast.
- Chieftec big tower behuizing. I likes it. O+
- Extra fan van Noctua, die amper 700rpm uitkomt. Verwachting is dat hij daarmee amper 13 dB boven uitkomt.
- SSD, om de reden dat ze geen geluid maken. Kingston heeft een goede reputatie op gebied van SSD's, en dit SSD is vrij gunstig geprijsd.
- ASUS moederbord. Zoveel keuzes. Ben wel tevreden met een vrij goedkope, denk ik.
- Netwerkkaart van ASUS, om draadloos te kunnen internetten.
- 8 GB DDR3 geheugen is zat, laat staan dat je het ooit vol krijgt.

Er wordt gebruik gemaakt van externe schijven.

Met dit fluisterstille systeem, verwacht ik toch wel 5 jaar mee voorruit te kunnen.

Iemand suggesties of moet ik hiermee doorgaan? :?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2011 23:11 ]

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-10 23:26
Hoezo zou je draadloos willen gebruiken? Kabel is veel sneller en betrouwbaarder. En kost niks extra

Edit:als je ver van de router zit, en een slechte connectie hebt zou ik het dus echt bij kabel laten

[ Voor 35% gewijzigd door megadoom op 01-10-2011 23:11 ]

Verwijderd

megadoom schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 23:08:
Hoezo zou je draadloos willen gebruiken? Kabel is veel sneller en betrouwbaarder. En kost niks extra

Edit:als je ver van de router zit, en een slechte connectie hebt zou ik het dus echt bij kabel laten
Dat dacht ik ook, maar ik heb helaas geen kabelaansluiting op mijn kamer. ;(

Toch bedankt voor het meedenken. :). Nog enige suggesties? :$

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2011 23:13 ]

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:15
Ziet er goed uit! Als je er echt 5jaar mee wil gaan doen zou ik toch een I5 pakken. Vooral omdat je dan een quad core hebt.

• megadoom
Ahh nog 1 ding, weet je zeker dat 96 gb genoeg is voor 5 jaar??

Verwijderd

megadoom schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 10:15:
Ahh nog 1 ding, weet je zeker dat 96 gb genoeg is voor 5 jaar??
Alleen als boot-schijf, ja. Er wordt ook gebruik gemaakt van externe schijven, en een pricewatch: Western Digital Caviar Green WD15EARS, 1.5TB bijgeplugd voor opslag. Die is zeer stil, maakt amper 11dB geluid.

• megadoom
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 11:20:
[...]
Alleen als boot-schijf, ja. Er wordt ook gebruik gemaakt van externe schijven, en een pricewatch: Western Digital Caviar Green WD15EARS, 1.5TB bijgeplugd voor opslag. Die is zeer stil, maakt amper 11dB geluid.
kan je niet beter een interne gebruiken? intern zit verder van je weg, en de behuizing stop het geluid meer... en er zit geen externe rommel buiten :) (oops je maakt ook gebruik van intern :) )

nog iets.. ongeveer onder de 20 db hoor je niet meer, veel te stil :)

[ Voor 6% gewijzigd door megadoom op 02-10-2011 11:41 ]

• Ruffzz
  • Niet online
Wat raden jullie me aan voor mijn 2500k ? Mijn budget is 50 euro en ben op zoek naar een stille koeler

Verwijderd

Ruffzz schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 11:41:
Wat raden jullie me aan voor mijn 2500k ? Mijn budget is 50 euro en ben op zoek naar een stille koeler
Kijk eens in mijn lijst. ;)

• megadoom
m.a.w. scythe mugen 2 rev. b

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 13:41

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Ik zou voor de Prolimatech Megahalems Rev B. gaan. Stiller dan fanless kan niet.
Sterker nog, die heb ik ook in mijn bakkie zitten. Zit heel lekker op mijn 2500k. Zie mijn inventaris

[ Voor 12% gewijzigd door Abomination op 03-10-2011 00:20 ]

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• Nas T
@SSRA:
Ik zou wel dingen anders doen, mail me op robnas at gmail.com voor advies.

vrede in rust

• junneh
Misschien een hele stomme vraag:

Mijn systeem is een

Amd 965 BE (non oc)
Asus M4A89GTD PRO
XFX 6850
Samsung 1gb HDD

Dit alles zit aangesloten op een be quiet sytem power 550w in een HAF X Case

Mn systeem is verder geruisloos ( wat ook de bedoeling was ) echter komt van mijn voeding een geluid wat moeilijk te beschrijven valt, een soort van lage frequensbromtoon, niet hard, maar wel irritant, net alsof er een stuk verderop een generator staat te draaien, zoiets klinkt het naar.

Het ligt niet aan de kast, de voeding ook buiten de kast geprobeerd, en (met hetzelfde systeem) in een oude Thermaltake Tsunami kast. Dus het is in ieder geval geen resonantie, het komt echt van binnen in de voeding.

Ik neem aan dat de voeding het systeem makkelijk aan zou moeten kunnen ( al dan niet met een OC op de proc)(anders gok ik dat het geluid komt van hoge load = hoge fanspeed = condensator geluid?)

Ik begin de brom ondertussen lichtelijk irritant te vinden...

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-11 16:05
Ondanks wat de naam doet vermoeden, grossiert Be Quiet niet in stilheid..

pricewatch: Nexus Value 430 is je vriend.

[ Voor 46% gewijzigd door Hatsieflatsie op 07-10-2011 01:42 ]

• Nas T
Hatsieflatsie schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 01:41:

pricewatch: Nexus Value 430 is je vriend.
Eens. Het is de beste keuze voor jouw systeem denk ik.

vrede in rust

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hatsieflatsie schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 01:41:
Dat verschilt van model tot model :)
Die ga ik binnenkort omruilen : Stinkt afschuwelijk en heeft last van "huilende spoelen" :/
Voor de rest wel een tof ding!

Heb namelijk nog een 850 Watt Nexus in mijn game bak en die is gewoon 100% goed dus het ligt niet aan het merk of zo...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• remyguys
  • Laatst online: 30-03-2024
Een scythe mugen 2 rev. b zou die ook goed en stil werken op een AMD athlon x4 620?

bedankt alvast

• junneh
Thanks, dan gaat de BQ voeding de deur uit en ga ik is kijken naar iets rond de 650-750w voor evt een 2e gfx kaartje en is iets meer futureproof :)

Weet iemand een stille voeding in dat segment? ( ook weer modulair.) of kan ik zelf even ergens kijken. M'n pc zo stil mogelijk krijgen is redelijk nieuw voor me dus ik heb geen flauw idee wat soort sites zich daarin specialiseren :?

[ Voor 44% gewijzigd door junneh op 07-10-2011 10:59 ]

• Crahsystor
  • Nu online
junneh schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 10:51:
Thanks, dan gaat de BQ voeding de deur uit en ga ik is kijken naar iets rond de 650-750w voor evt een 2e gfx kaartje en is iets meer futureproof :)

Weet iemand een stille voeding in dat segment? ( ook weer modulair.) of kan ik zelf even ergens kijken. M'n pc zo stil mogelijk krijgen is redelijk nieuw voor me dus ik heb geen flauw idee wat soort sites zich daarin specialiseren :?
Kijk naar de SeaSonic X serie. Daar gaat de fan pas van draaien als 'ie het te warm krijgt. Overigens is de fan nog een stille ook. Ik heb zelf de X-650 en ben zeer tevreden ermee. En ik ben ook nogal een stiltefreak qua PC's.

• w.l
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 23:40

w.l

junneh schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 10:51:
M'n pc zo stil mogelijk krijgen is redelijk nieuw voor me dus ik heb geen flauw idee wat soort sites zich daarin specialiseren :?
Je kan ook altijd eens kijken op silentpcreview. Die site houdt zich vooral bezig met stille pc's. En ze hebben ook een lijst met recommended power supplies: http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met een custom fan op de Cooler Master Hyper 212 plus? Ik zat er over te denken een basic Nexus Real silent fan aan te schaffen, maar wellicht zijn er betere opties.

• n0elite
galootje schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 17:16:
Heeft er iemand ervaring met een custom fan op de Cooler Master Hyper 212 plus? Ik zat er over te denken een basic Nexus Real silent fan aan te schaffen, maar wellicht zijn er betere opties.
Scythe Slip Stream is volgens mij iets beter. Vooral de PWM-versie nemen.

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
n0elite schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 17:18:
[...]

Scythe Slip Stream is volgens mij iets beter. Vooral de PWM-versie nemen.
Dan doel je op deze neem ik aan? :)

pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12LM-P, 120mm

Edit: Daar SPCR hem als #2 rankte, neem ik een pricewatch: Scythe Kama FLEX PWM S-FDB, 120mm

[ Voor 19% gewijzigd door Zaphara op 09-10-2011 17:43 ]

• n0elite
die van SPCR is een oudere versie. Er een een reden dat Scythe de Slip Stream bundelt bij de Scythe mugen 2 ;) -maar je moet het zelf weten natuurlijk- :)

[ Voor 3% gewijzigd door n0elite op 09-10-2011 17:45 ]

• Nas T
Je kunt ook een Scythe 120mm slipstream nemen. Bespaart een paar centen en is altijd stil. Waarom zou je een fan regelen als je gewoon altijd een stil systeem wilt?

vrede in rust

Verwijderd

Hoi ik heb een M-ATX kast,

Volgende Specs:

Intel Core 2 Quad 9550
HD 4850 Ati Radeon
4 GB RAM
1 HDD
1 DVD
Moederbord van Asus

Deze wordt nogal warm soms, en ik vind hem herrie maken (hoor hem duidelijk)

Welke koeler etc, kan ik nou het beste kopen om hem stiller te maken?
Trouwens komt het meeste geluid van de videokaart af volgens mij? Kan dat?
Kan hier ook een andere koeler op.

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-10 00:54
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 21:08:

Volgende Specs:

Intel Core 2 Quad 9550
HD 4850 Ati Radeon
4 GB RAM
1 HDD
1 DVD
Moederbord van Asus

Eerst bepalen wat het geluidsoverlast veroorzaakt, ja dat kan, ja.

Verwijderd

Videokaart en processor maken geluidsoverlast

• junneh
voor de processor zou ik lekker goedkoop een cm212 plus nemen, had ik ook, is stil tot 1300 rpm ( voor mij dan ) en kost geen drol. ( je kunt de mijne ook kopen ;) )

voor de video kaart een accelero extreme of een rev 2 met een low rpm ( 800-1000) 120mm fan erop getiewrapt ( of 2, past ook)

edit: accelero rev 2 met fan word heel krap in MATX denk ik..

[ Voor 10% gewijzigd door junneh op 10-10-2011 21:22 ]

• Nas T
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 21:08:

Volgende Specs:

Intel Core 2 Quad 9550
HD 4850 Ati Radeon
4 GB RAM
1 HDD
1 DVD
Moederbord van Asus

Kun je specifieker aangeven wanneer je pc herrie maakt?
Het kan je voeding zijn, gpu-koeler, cpu-koeler, overige ventilatoren en je harde schijven.

Als je kunt aangeven welke voeding je hebt (merk/model), ventilatoren (merk/model) en welke harde schijven (merk/model) dan kunnen we nog meer voor je doen.

Een ratelend/krakend geluid is vaak de harde schijf. Als je continu te veel geluid hoort is dit waarschijnlijk 1 van de overige ventilatoren of voeding. Geluid bij belasting (rekenwerk of puur grafisch) is dan te wijten aan cpu-koeler of gpu-koeler. Vooral kleine ventilatoren zijn herrieschoppers.

vrede in rust

Verwijderd

Hoi sorry, zal iets duidelijker zijn:

- Heb geen casefan, dus die wil ik misschien wel hebben? Als ik een stille kan vinden?
- Ik ben opzoek naar een een goede case fan dan.

De kast die ik heb is de volgende:
http://www.xitac.nl/produ...d=328&scid=421&ItemID=760

Het geluid wordt erger bij games, en zware belasting valt mee, ik weet vrij zeker dat het de videokaart en cpu koelers zijn, aangezien ik die ook echt hoor.
Daarnaast is de voeding 550GX Coolermaster, maakt niet veel herrie vindt ik zelf.

Ratelend geluid is de hdd ja, zeker weten, kan ik zo'n leren hoesje voor kopen of cooler heb ik gehoord?

• Nas T
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:58:
Hoi sorry, zal iets duidelijker zijn:

- Heb geen casefan, dus die wil ik misschien wel hebben? Als ik een stille kan vinden?
- Ik ben opzoek naar een een goede case fan dan.

De kast die ik heb is de volgende:
http://www.xitac.nl/produ...d=328&scid=421&ItemID=760

Het geluid wordt erger bij games, en zware belasting valt mee, ik weet vrij zeker dat het de videokaart en cpu koelers zijn, aangezien ik die ook echt hoor.
Daarnaast is de voeding 550GX Coolermaster, maakt niet veel herrie vindt ik zelf.

Ratelend geluid is de hdd ja, zeker weten, kan ik zo'n leren hoesje voor kopen of cooler heb ik gehoord?
Leren hoesje voor je hdd?? Nog nooit van gehoord. Je kunt je hdd in een scythe quiet drive doen, het best dempende product (niet de Scythe Himuro nemen!).
Ik zou in jouw geval beginnen met de gpu-koeler een Arctic-Cooling koeler is goedkoop en kan al wonderen verrichten. Voor je cpu zou ik voor een CoolerMaster hyper 212 plus gaan. Neem voor beide producten een Scythe slipstream 800rpm max, daarmee krijg je het stil en koel. Casefan is niet nodig, je voeding zuigt de lucht naar buiten. Eventueel kun je je voeding vervangen (Nexus Value 430).

Dat zijn de meest goedkope en ECHT stille producten waarbij koeling meer dan voldoende is. Misschien is de harde schijf vervangen ook een optie (ik weet niet welk merk/model je nu hebt). Een quiet drive dempt ook niet alles, dus hoe beter je begint, hoe beter het eindresultaat. Ik gebruik de stilste of één na stilste harde schijf (3,5") beschikbaar in een Scythe quiet drive en bij ratelen is het heel licht hoorbaar (dan moet je wel echt luisteren). En dan praat ik over 14dB wat gedempt wordt en ook dus niet 100% stil is.

vrede in rust

Verwijderd

Beste tweakers,

Het volgende ik heb het volgende systeem:
Beste tweakers, na enkele uren gezocht te hebben na antwoorden zonder resultaat ztel ik het hier maar:

Mijn systeem is:
Antec Nine Hundred (Retail, 200mm Fan, Zwart)
Corsair Voeding HX850W 850W, Modulair
Gigabyte GA-Z68X-UD3 iZ68, SATA600 RAID, USB3.0
Cooler Master Processor Koeler Hyper 212 Plus AMD & Intel

Ik heb de volgende vraag: hoe kan ik mijn fans langzamer laten draaien, ( minder herrie)?
Welke fan controller heb ik dan nodig?, (hier denk ik dan aan)
Moet ik dan de fans van de kast vastmaken aan de fancontroller?

alvast bedankt:)

• Nas T
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:53:
hoe kan ik mijn fans langzamer laten draaien?
Met dit.

vrede in rust

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:03

D4NG3R

kiwi

:)

Speedfan werkt in verreweg de meeste gevallen niet (In mijn ervaring).

Een simpele fancontroller van 10 euro doet al wonderen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Nas T schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:22:
[...]

Leren hoesje voor je hdd?? Nog nooit van gehoord. Je kunt je hdd in een scythe quiet drive doen, het best dempende product (niet de Scythe Himuro nemen!).
Ik zou in jouw geval beginnen met de gpu-koeler een Arctic-Cooling koeler is goedkoop en kan al wonderen verrichten. Voor je cpu zou ik voor een CoolerMaster hyper 212 plus gaan. Neem voor beide producten een Scythe slipstream 800rpm max, daarmee krijg je het stil en koel. Casefan is niet nodig, je voeding zuigt de lucht naar buiten. Eventueel kun je je voeding vervangen (Nexus Value 430).

Dat zijn de meest goedkope en ECHT stille producten waarbij koeling meer dan voldoende is. Misschien is de harde schijf vervangen ook een optie (ik weet niet welk merk/model je nu hebt). Een quiet drive dempt ook niet alles, dus hoe beter je begint, hoe beter het eindresultaat. Ik gebruik de stilste of één na stilste harde schijf (3,5") beschikbaar in een Scythe quiet drive en bij ratelen is het heel licht hoorbaar (dan moet je wel echt luisteren). En dan praat ik over 14dB wat gedempt wordt en ook dus niet 100% stil is.
Hey Top! Kan je een link geven van beide zodat ik niet de verkeerde koop!
Ik kom zoveel tegen!

Dankje

• Nas T
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:43:
[...]

Hey Top! Kan je een link geven van beide zodat ik niet de verkeerde koop!
Ik kom zoveel tegen!

Dankje
5 producten heet niet "beide":
Scythe Quiet drive
Hyper 212 plus
Arctic cooling gpu koelers
Nexus Value 430
Scythe slipstream 800rpm max

Alles is gewoon vindbaar in de pricewatch...

vrede in rust

Verwijderd

2 vraagjes,
- Je noemt eerder neem voor beide een Scythe Slip Stream, wat bedoel je hiermee? Ik kan er maar 1 kwijt denk ik als casefan??? Of waar monteer ik dit anders, en waarom 2? 1 voor... 1 voor...
- Die link van Artic Cooling geeft een hele lijst met koelers, van Artic Cooling, die had ik zelf ook gevonden,
maar welke past nou op mijn HD4850? Bedankt.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-11 16:26
Mijn stille computer hobby wordt echt geschift. De hardeschijf was een oudje van 160 gig en die heb ik vervangen voor een stille(re) Samsung Eco variant. Alleen doordat deze alsnog ging resoneren in de kast, heb ik hier fietsband tegenaan geplakt en hij zit nu lekker klem in de kast en is die lekker stil.

Probleem met het altijd stiller maken van je computer is dat je wel weer een nieuw component tegenkomt wat 'herrie' maakt. Je kunt op die manier altijd aan de gang blijven.

Nu maakt mijn videokaart een vervelende bromtoon. Ik heb een Sapphire 6870 Toxic (http://img.hexus.net/v2/g...XIC/6870-toxic-05-big.jpg) waar al een aangepaste koeler op zit, maar deze maakt bij 30% een toon alsof hij een beetje aanloopt. Ik heb de koelpasta overigens vervangen voor MX-4.

Daarnaast is de kaart met een spel alsnog een stofzuiger (waarbij de fan-speed misschien op 50-60% komt). Minder erg dan stock cooling, maar naar mijn mening veel te luid.

Heeft het nut om deze koeler te vervangen voor een aftermarket koeling? Of zijn die tijdens load ook te vergelijken met stofzuigers?

Verwijderd

FunFair schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 13:51:
Heeft het nut om deze koeler te vervangen voor een aftermarket koeling? Of zijn die tijdens load ook te vergelijken met stofzuigers?
Ik heb een Accelero S1 rev. 2 op mijn 4770 gemod en daar zelf met wat soldeerwerk een Nexus Real Silent 120mm op geplakt. Stil als wat. Helaas is de 4770 inmiddels dood, maar ik ga hetzelfde doen bij m'n vervangende GTS450, gezien die, ondanks dat het ding best stil is, nog steeds het ruimschoots luidste onderdeel is.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Funfair; meeste kaarten kun je wel goed koelen met een Accelero S1 incl een fan (of 2). Kan de videokaart goed aan koele lucht komen?
Pagina: 1 ... 34 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!