[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.994 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben eruit. Het is m´n videokaart. Denk dat het door het overklokken komt. Ik kon de voltage in Afterburner gewoon op 1.35 zetten en de kaart was retestabiel. op het tweede beeldscherm aangesloten (ik probeerde dat nu pas al heb ik hem al heel lang overclocked) kwamen er problemen: iedere keer als ik een fulscreen filmpje speelde en met de muis erdoor heen ging, kwamen er rare spinsels in beeld, zo ook als ik gewoon wat deed op m'n primaire beeldscherm.

Als ik de overclock settings uitzet krijg ik dat niet, maar iedere keer als m'n videokaart wat moet doen, maakt ie dat geluid.

Ik vind het erg irritant dus ik ga hem denk ik retouren, ik heb toch nog garantie en recht op geld terug of niet? Het gaat om de 5770 HAWK edition van MSI er zat zelfs overclocksoftware bij (afterburner).
Winkel is Zercom waar ik het gekocht heb.

Dan koop ik de 6850 van MSI en dan de Cyclone edition, die schijnt heerlijk stil, snel en koel te zijn net als de hawk edition waar ik zo van hield (totdat de 'military class' components een piepgeluid gingen maken :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 15:06

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ik denk niet dat het door het oc en komt maar doordat je het nooit eerder gehoord hebt. Het is ook absoloot geen defect maar een vaker voorkomend fenomeen.
Mijn 2 videokaaren hebben het net als mijn voeding en mobo

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BGB4rn schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 08:02:
Ik denk niet dat het door het oc en komt maar doordat je het nooit eerder gehoord hebt. Het is ook absoloot geen defect maar een vaker voorkomend fenomeen.
Mijn 2 videokaaren hebben het net als mijn voeding en mobo
Nou die strepen in beeld gingen toch echt weg toen ik de OC uitzette?

Ik heb dat piepende geluid iedere keer als ik de links in het menu van Catalyst een dingetje open... hoge pieptoon. Soms is het vergelijkbaar met morse code :P
Het lijkt dan de harde schijf, terwijl die niet eens gebruikt wordt. Ongeveer net zo'n geluid als mijn laptop maakt (als die uit het stopcontact gehaald wordt)?

Maar dat van die strepen/artifacts in het tweede beeldscherm is gewoon irritant. De kaar is ongeveer 9 maanden uit, kun je dan gewoon je geld nog terug kijken of is het dan enkel reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Laatst online: 17-09 15:06

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Als er in de garantie voorwaarden van de fabrikant staat dat je hem mag overclocken zou ik het gewoon proberen

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter91
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-07 20:34

Peter91

<=]

Gister een Noctua NH-U12P gemonteerd op m'n q6600. Echter presteert deze kwa geluid en koeling slechter dan m'n scythe mine! Geluid zal ongeveer gelijk zijn. Maar hij is een aantal graden warmer.
Wat een tegenvaller zeg, dat voor zo'n toch wel dure koeler!

Hij houdt m'n 3,6 overklok wel op 1050rpm, maar ik had op wat meer overklok ruimte gehoopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 20:58
Ik ben bezig om mijn pc zo stil mogelijk te maken. Rest mij nog een onderdeel waar nog veel geluid wordt geproduceerd: hardeschijf. Heb nu een SSD als OS schijf, verder 2 maal Samsung F3 2TB schijf.

Ben eigenlijk opzoek naar een 2 TB hardeschijf die idle onhoorbaar is vanaf een 1 meter? Verder denk ik er ook aan om een hdd silencer te halen voor de Samsung F3, welke heeft het beste resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:07
polli_ schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 20:45:
Ik ben bezig om mijn pc zo stil mogelijk te maken. Rest mij nog een onderdeel waar nog veel geluid wordt geproduceerd: hardeschijf. Heb nu een SSD als OS schijf, verder 2 maal Samsung F3 2TB schijf.

Ben eigenlijk opzoek naar een 2 TB hardeschijf die idle onhoorbaar is vanaf een 1 meter? Verder denk ik er ook aan om een hdd silencer te halen voor de Samsung F3, welke heeft het beste resultaat?
Heb je AAM geprobeerd (dmv HDtune)? Zo niet: doen.
Stilste 3,5" schijf: WD EARS serie.
De silentbox van Scythe is een uitstekende behuizing, misschien dat de Himuro ook goed is in jouw geval.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Nas T schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 22:07:
[...]

Heb je AAM geprobeerd (dmv HDtune)? Zo niet: doen.
Stilste 3,5" schijf: WD EARS serie.
De silentbox van Scythe is een uitstekende behuizing, misschien dat de Himuro ook goed is in jouw geval.
AAM heb ik geprobeerd het helpt zeker maar de idle geluid blijft nog steeds storend. Ik ga denk ik 2 maal een 2 TB WD EARS halen ipv de samsung F3 die ik nu heb. Zien die idle wel onhaarbaar vanaf een 1 meter of moet er nog een HDD silencer op?
Helaas is de silentbox van Scythe nergens meer te koop, nog goede alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

polli_ schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 22:28:
AAM heb ik geprobeerd het helpt zeker maar de idle geluid blijft nog steeds storend. Ik ga denk ik 2 maal een 2 TB WD EARS halen ipv de samsung F3 die ik nu heb. Zien die idle wel onhaarbaar vanaf een 1 meter of moet er nog een HDD silencer op?
Helaas is de silentbox van Scythe nergens meer te koop, nog goede alternatieven.
Mijn EARS zit in een externe behuizing en ik moet daar echt met mijn oor tegenaan of vlak naast wil ik 'm horen. Seekgeluiden zijn wat hoorbaarder, maar vergeleken met mijn Caviar Black stelt het allemaal niets voor.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2011 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 23:15:
[...]

Mijn EARS zit in een externe behuizing en ik moet daar echt met mijn oor tegenaan of vlak naast wil ik 'm horen. Seekgeluiden zijn wat hoorbaarder, maar vergeleken met mijn Caviar Black stelt het allemaal niets voor.
Mooi. Ga morgen even 2 maal een 2TB WD EARS halen en die in een hd silencer plaatsen.
Zal mijn bevindingen hier weer postten. Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
polli_ schreef op zondag 06 maart 2011 @ 15:14:
[...]

Mooi. Ga morgen even 2 maal een 2TB WD EARS halen en die in een hd silencer plaatsen.
Zal mijn bevindingen hier weer postten. Bedankt voor de tips.
Ik schat dat 2 EARS in 2 Himuro's niet meer te horen zijn (dus ook seek niet, mits AAM wordt gebruikt).
Ik gebruik zelf een EARS (AAM enabled) in een Scythe silentbox (stillere combinatie ken ik niet), die hoor ik echt niet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Wegens het lezen van vele slechte ervaring op internet over de nieuwe WD 2TB heb ik gisteren toch maar een Samsung F4 - 2TB gekocht en in een Silentmaxx HDD silencer gezet. Helaas, nog steeds te horen op een afstand van een meter. Ik heb een vermoeden dat de Silentmaxx HDD niet echt goed werkt om het geluid te dempen.

Nog tips om de HDD stiller te krijgen? Geluidsdempende matten helpen die een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

polli_ schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 22:44:
Wegens het lezen van vele slechte ervaring op internet over de nieuwe WD 2TB heb ik gisteren toch maar een Samsung F4 - 2TB gekocht en in een Silentmaxx HDD silencer gezet. Helaas, nog steeds te horen op een afstand van een meter. Ik heb een vermoeden dat de Silentmaxx HDD niet echt goed werkt om het geluid te dempen.

Nog tips om de HDD stiller te krijgen? Geluidsdempende matten helpen die een beetje?
heb je de rev 2.0? de eerste versies waren idd niet echt goed voor geluidsdemping las ik ergens op een forum.

En ik heb gewoon het verpakkingsmateriaal van de silentmaxx boven en onder de koeler gepropt in de drive bays, om nog wat extra te dempen.

Ik heb een spinpoint F3 en die was al wel stil, nu nog stiller maar heb ook een luide seagate schijf van jaren oud en die maakt nog steeds geluid, maar geen lawaai zeg maar. Ik heb hem wel altijd uitgeplugged de laatste tijd

Ik wilde eerst voor een scythe quiet drive gaan, maar die zijn niet meer te vinden. Behalve bij ikbenstil.nl daar zijn ze 45 euro per stuk (!), ik moet er 2 hebben dus dat komt uit op een prijs van een nieuwe pc behuizing :o Was teveel geld om voor een alu behuizing dingetje+geluidsdempend spul te betalen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik ga zometeen mijn hdd's monteren met elastiek. Mijn kast vibreert enorm. Nou heb ik een SSD als bootdisk maar als die andere schijven gaan opspinnen dan is het net een vliegtuigmotor die aangezet wordt. De schijven in principe zijn stil, alleen de vibratie maakt het geluid ondraaglijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 03:19:
[...]

heb je de rev 2.0? de eerste versies waren idd niet echt goed voor geluidsdemping las ik ergens op een forum.

En ik heb gewoon het verpakkingsmateriaal van de silentmaxx boven en onder de koeler gepropt in de drive bays, om nog wat extra te dempen.

Ik heb een spinpoint F3 en die was al wel stil, nu nog stiller maar heb ook een luide seagate schijf van jaren oud en die maakt nog steeds geluid, maar geen lawaai zeg maar. Ik heb hem wel altijd uitgeplugged de laatste tijd

Ik wilde eerst voor een scythe quiet drive gaan, maar die zijn niet meer te vinden. Behalve bij ikbenstil.nl daar zijn ze 45 euro per stuk (!), ik moet er 2 hebben dus dat komt uit op een prijs van een nieuwe pc behuizing :o Was teveel geld om voor een alu behuizing dingetje+geluidsdempend spul te betalen vind ik.
Ja ik heb Silentmaxx Silencer rev 2.0, ik had er toch wel maar van verwacht eigenlijk. Zit trouwens weinig geluidsdempend materiaal in dus het is wel te verwachten. Ik wilde ook een Scythe Quiet drive die schijnt echt super te zijn,maar helaas nergens meer verkrijgbaar of te duur. Anders wordt het toch een dempingsmatten aanschaffen en zelf aan de slag gaan. Hebben ze veel effect.

[ Voor 3% gewijzigd door polli_ op 11-03-2011 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Arsenius schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 12:55:
Ik ga zometeen mijn hdd's monteren met elastiek. Mijn kast vibreert enorm. Nou heb ik een SSD als bootdisk maar als die andere schijven gaan opspinnen dan is het net een vliegtuigmotor die aangezet wordt. De schijven in principe zijn stil, alleen de vibratie maakt het geluid ondraaglijk.
Waarschijnlijk Samsung schijven? Gewoon wat verpakkingsmateriaal tussen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
polli_ schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 23:20:
[...]

2 Samsung, 2 seagate. Heb ze gestapeld met dempingsmateriaal er tussen. Lekker rustig. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Heeft er iemand tips over hoe ik de fan van mij voeding (Antec NeoPower 550) schoon kan krijgen zonder het zegel te verbreken en daarmee mijn (vijf jaar lange) garantie te verspelen? Ik heb namelijk het idee dat de fan wat stoffig dan wel versleten begint te geraken, aangezien hij wat meer geluid lijkt te maken de laatste tijd. Het is nog steeds binnen alle redelijke grenzen overigens en zou nog steeds als vrij stil worden aangemerkt, maar het valt me slechts op dat hij wat meer geluid maakt dan een tijdje terug. In een verder bijna fluisterstille PC valt dat namelijk nogal op. Er zit alleen een fan aan de achterkant van de PSU. Heb hem uiteraard al een aantal keer gestofzuigd maar dat helpt niet.

[ Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-03-2011 00:32 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 17:31

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Een busje perslucht?

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Over mijn HDD's: ik hoor ze echt niet, hoe goed ik ook mijn best doe. Ik heb wel geluidsdempend materiaal aan de binnenkant van mijn kast zitten (standaard in een Antec Sonata Plus 550), maar ik heb een keer mijn hoofd in de kast gestoken en zelfs toen hoorde ik in mijn rechteroor de schijven slechts heel zacht 'purren'.

Dit doet mij vermoeden dat het toch echt aan de ophanging ligt, omdat ik zelfs 'normale' 7200rpm-schijven niet hoor. Zelfs zonder AAM. Dit doet mij vermoeden dat het toch echt aan de ophanging ligt, of hoe je dat ook noemt bij harde schijven. Ik heb mijn schijven gewoon in een standaard Antec HDD tray zitten, aan de onderkant vastgeschroefd op rubberen doppen (link). Een dergelijk oplossing moet mijns inziens prima werken, zeker voor 'Green' disks met AAM e.d.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Hmja, goed idee, maar blaas ik daarmee niet simpelweg het stof de voeding in? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de fan genoeg onderdruk veroorzaakt om het stof er alsnog uit te blazen (zuigen) als het op de 'bodem' ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 00:53:
[...]

Hmja, goed idee, maar blaas ik daarmee niet simpelweg het stof de voeding in? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de fan genoeg onderdruk veroorzaakt om het stof er alsnog uit te blazen (zuigen) als het op de 'bodem' ligt.
voeding even los halen van de case.. door de fansgrill spuiten richting de honeycomb gaten aan de achterkant, daarna precies het omgekeerde, dus door de honeycomb gaten richting fan/fangrill, zal je het meeste er wel mee uit krijgen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
polli_ schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 23:19:
[...]
Ik wilde ook een Scythe Quiet drive die schijnt echt super te zijn,maar helaas nergens meer verkrijgbaar of te duur.
Klik.
Te duur? Niet voor de kwaliteit, ik zie het als investering, ze gaan nog enkele jaren mee.
Een Scythe quiet drive kun je over 5 jaar op een nieuwe sata schijf nog gebruiken, een nieuwe cpu-koeler waarschijnlijk niet... ;) Maar daar geven we ook zonder blikken of blozen €50 aan uit.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Laatst online: 18-08 13:29
Nas T schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 06:40:
[...]

Klik.
Te duur? Niet voor de kwaliteit, ik zie het als investering, ze gaan nog enkele jaren mee.
Een Scythe quiet drive kun je over 5 jaar op een nieuwe sata schijf nog gebruiken, een nieuwe cpu-koeler waarschijnlijk niet... ;) Maar daar geven we ook zonder blikken of blozen €50 aan uit.
Bij 4launch is de status 'niet beschikbaar', bij Highflow staat 'ie niet eens meer in de catalogus, en bij Muizenshop.nl is de status '1-3 dagen levertijd', wat betekent dat ze 'm niet op vooraad hebben, dat ze ergens nog een leverencier hebben lijkt me gek aangezien 'ie nergens anders te krijgen is :/
Trouwens, een plak rubber met wat aluminium hoeft toch geen €40,- te kosten :o
Ik denk dat ik maar zelf zo'n ding ga proberen te maken voor m'n F4 2TB, iemand tips voor waar je plakken rubber kunt halen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFez
  • Laatst online: 13-05-2024
polli_ schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 23:20:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Foto's misschien? Ik heb ook een Samsung schijf, en die is in principe stil, maar resoneert vrij veel in m'n kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
iFez schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 14:35:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Foto's misschien? Ik heb ook een Samsung schijf, en die is in principe stil, maar resoneert vrij veel in m'n kast.
Je moet er gewoon voor zorgen dat er geen 'metal to metal'-contact is. En dat er uberhaupt zo weinig mogelijk contact is met de HDD's. Zoals hier: http://www.hardwaresecret...lus-550-Case-Review/500/6. Dit kun je het beste doen met siliconendopjes, aangezien verpakkingsmateriaal meer contact met de schijven maakt dan die kleine dopjes. Zorg er sowieso voor dat het materiaal vibraties kan absorberen. Metaal is daar enorm slecht in natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-03-2011 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 16:44:
[...]

Je moet er gewoon voor zorgen dat er geen 'metal to metal'-contact is. En dat er uberhaupt zo weinig mogelijk contact is met de HDD's. Zoals hier: http://www.hardwaresecret...lus-550-Case-Review/500/6. Dit kun je het beste doen met siliconendopjes, aangezien verpakkingsmateriaal meer contact met de schijven maakt dan die kleine dopjes. Zorg er sowieso voor dat het materiaal vibraties kan absorberen. Metaal is daar enorm slecht in natuurlijk.
Klopt! Gewoon een beetje creatief zijn. Rubber schijnt goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Pruimenvlaai schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 13:15:
[...]

Bij 4launch is de status 'niet beschikbaar', bij Highflow staat 'ie niet eens meer in de catalogus, en bij Muizenshop.nl is de status '1-3 dagen levertijd', wat betekent dat ze 'm niet op vooraad hebben, dat ze ergens nog een leverencier hebben lijkt me gek aangezien 'ie nergens anders te krijgen is :/
Trouwens, een plak rubber met wat aluminium hoeft toch geen €40,- te kosten :o
Ik denk dat ik maar zelf zo'n ding ga proberen te maken voor m'n F4 2TB, iemand tips voor waar je plakken rubber kunt halen? :)
Goed inpakken met rubber, das goed voor de temperatuur. Volgens Google maakt HDD-temp niks uit voor de levensduur, maar er zijn uiteraard grenzen...

€40 is niet weinig, ik heb eerder een IBL-box gekocht, maar dat werkt bij lange niet zo goed.
Zelf knutselen kan uiteraard ook, maar zie jij maar eens een warmtegeleidende plak gel te vinden.
Ik zou hem gewoon bij de muizenshop halen, zoals ik al zei: dat ding kun je nog enkele jaren gebruiken, dikke kans dat we voor flinke opslag nog een jaar of 5 aan HDD's vast zitten...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Ik heb die IBL box ook twee keer gebruikt en ik vond het effect ook tegenvallen. Ik heb een keer de Scythe Quiet Drive gebruikt en die was wel wat beter maar het scheelde niet veel, ik had er toen een Western Digital Caviar Blue in zitten en die rammelde er lustig op los. Over het algemeen is er een gouden regel... Zoek de stilste schijf en zorg dat hij zo goed mogelijk ontkoppeld is van de kast.

WD Cav. Green 500gb, 1000gb en 1500gb heb ik over het algemeen als redelijk stil ervaren tot dusver. Ook de samsung spinpoint F4 EcoGreen zou aardig stil moeten zijn.

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Heeft er toevallig iemand ervaring met de X-400 Fanless (SS-400FL)? En dan met name hoeveel airflow er nodig is in de kast. Ik heb een Antec Sonata Plus (mid-tower) met een 45W CPU met stock cooling, een passief gekoelde GPU en 4 'Green' disks en 1 'gewone' 3.5" HDD. Tevens zit er een casefan in die op vrij lage toeren z'n werk doet. Met mijn huidige actief gekoelde voeding gaat alles prima: de temperatuur wordt in de kast niet veel hoger van 35 graden. Denken jullie dat de airflow die door die ene case-fan en door de CPU-koeler wordt veroorzaakt, genoeg koelt om de passieve Seasonic fatsoenlijk te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Volgens mij is een fanless voeding gewoon nutteloos. Ik heb een Cooler Master Silent Pro M600 en deze is echt onhoorbaar. En dit is zeker niet de enigste voeding met fan die onhoorbaar is, zoek er gewoon eentje met een 135-140mm fan dat scheelt veel.
In mijn ogen maken harde schijven het meeste geluid eens je de rest van het systeem stil genoeg gekregen hebt. Dus als je 5 HDD's in je systeem hebt hangen zou ik eerst daar eens naar kijken-> zoveel mogelijk spindown en een SSD voor je OS...

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ja ik hoor vaker dat het de HDD's zouden moeten zijn die het meeste lawaai maken, maar dat is bij mij echt niet het geval. Die trays van Antec moeten wel geniaal zijn... Ik heb er ook gewoon een Caviar Blue als OS disk in zitten en ook die hoor ik echt niet.

[ Voor 20% gewijzigd door HarmoniousVibe op 14-03-2011 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik heb een behoorlijk stille voeding (Corsair HX450W), maar toch is het enige wat ik van mijn systeem kan horen de twee HDD's (2x F3 1TB, opgehangen in elastiek) en de fan van de voeding, helemaal als ik even ga gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wouter.S schreef op maandag 14 maart 2011 @ 00:04:
Volgens mij is een fanless voeding gewoon nutteloos. Ik heb een Cooler Master Silent Pro M600 en deze is echt onhoorbaar. En dit is zeker niet de enigste voeding met fan die onhoorbaar is, zoek er gewoon eentje met een 135-140mm fan dat scheelt veel.
Of je zoekt op SPCR. Ik weet bijvoorbeeld niet wat jouw max verbruik is. Blijkt dat 200W, dan is het niet zo gek dat je je voeding niet hoort.

Mijn ervaring met passieve zaken: duur, ze willen toch airflow hebben, maar ze koelen wel goed.
Mijn advies: als je een goede prijs/prestatie verhouding wilt, kun je passieve voedingen beter links laten liggen, of je moet toevallig 400~450 watt verbruiken en een stille PSU willen hebben.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Nas T schreef op zondag 13 maart 2011 @ 19:13:
[...]

Goed inpakken met rubber, das goed voor de temperatuur. Volgens Google maakt HDD-temp niks uit voor de levensduur, maar er zijn uiteraard grenzen...

€40 is niet weinig, ik heb eerder een IBL-box gekocht, maar dat werkt bij lange niet zo goed.
Zelf knutselen kan uiteraard ook, maar zie jij maar eens een warmtegeleidende plak gel te vinden.
Ik zou hem gewoon bij de muizenshop halen, zoals ik al zei: dat ding kun je nog enkele jaren gebruiken, dikke kans dat we voor flinke opslag nog een jaar of 5 aan HDD's vast zitten...
Zat ook te kijken naar de IBL-box, wat zijn jou ervaringen daarmee op het gebied van geluiddemping? Wil graag een Samsung F4 dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

Vandaag de stock CPU koeler van mijn Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz naar een OCZ Vanquisher. Was een beetje gepruts met het installeren van de OCZ. De pinnentjes wilde in eerste instantie niet meewerken en de ruimte die ik had om met m'n vingers de pinnetjes in te drukken was ook maar beperkt. Uiteindelijk 2 van de pinnetjes met een schroevendraaier in het moederbord moeten duwen maar de boel zit nu!

Voor (gemiddelde temperatuur gemeten over de afgelopen week waar ik regelmatig de temperaturen bijhield:
CPU Core #1: 43 Graden
CPU Core #2: 44 Graden

Na:
CPU Core #1: 35 Graden
CPU Core #2: 36 Graden

Beiden tests zijn gedaan met de 120mm en 140mm casefans (beiden outtake) op low (heb keuze uit low, medium en high) en de fan van de CPU koeler op 55%.

Het grootste verschil zit hem echter in het geluid! Wat een stilte wanneer ik het geluid vergelijk met hiervoor! Wat een rust! En dit is nog maar het begin van het hele proces! Next in line is de GPU koeler, vervolgens nog de 120mm en 140mm vervangen met nog stillere fans, twee nieuwe inttake fans plaatsen en alle casefans aansluiten op een fancontroller zodat alles lekker stil kan draaien!

Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/769/oczf.jpg

p.s. Eén van de dopjes die bovenop één van de koperen tubes zitten is spoorloos? 8)7 Waar ik ook zoek, het dopje is echt spoorloos... Het koperen buisje is afgesloten en de afsluitdopjes zijn puur voor de "sier"/"netheid" toch? 8)7

Edit: Dopje is weer terecht en zit weer op de juiste plek! Heb ik weer, dopje was er dus blijkbaar afgevallen tijdens de montage en precies in de het "voorvak" van m'n trui terecht gekomen.... 8)7 :P

[ Voor 6% gewijzigd door Swedish Clown op 19-03-2011 00:08 . Reden: Dopje is weer terecht! ]

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 18:46
Ik meende al langer een irritant resonantie in mijn PC te horen, maar die komt nu blijkbaar uit mijn voeding (OCZ Fatal1ty 550W). Is er een manier om een voeding beter te monteren (misschien op de kop in mn kast? Hij zit nu onderin) zodat hij minder resoneert? Verder nog een vraagje over casefans: Ik heb er atm 2 standaard Cooler Master fans in zitten, helaas zijn deze nogal luidruchtig. Ik heb al rondgekeken en is de pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm de stilste keuze? Mijn kast is overigens een Cooler Master Centurion 590.

Ik nam aan dat ik het beste 2 fans zou kunnen nemen, dit is toch stiller dan 3? Ik wil de 1e als intake voorin zetten bij mijn HDD-bay, en de 2e als outtake achterin (achter mijn Mugen). Is het verstandig om nog een 3e fan boven de Mugen te plaatsen als outtake, of geeft dit alleen maar extra lawaai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Knul schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:09:
Ik meende al langer een irritant resonantie in mijn PC te horen, maar die komt nu blijkbaar uit mijn voeding (OCZ Fatal1ty 550W). Is er een manier om een voeding beter te monteren (misschien op de kop in mn kast? Hij zit nu onderin) zodat hij minder resoneert? Verder nog een vraagje over casefans: Ik heb er atm 2 standaard Cooler Master fans in zitten, helaas zijn deze nogal luidruchtig. Ik heb al rondgekeken en is de pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm de stilste keuze? Mijn kast is overigens een Cooler Master Centurion 590.

Ik nam aan dat ik het beste 2 fans zou kunnen nemen, dit is toch stiller dan 3? Ik wil de 1e als intake voorin zetten bij mijn HDD-bay, en de 2e als outtake achterin (achter mijn Mugen). Is het verstandig om nog een 3e fan boven de Mugen te plaatsen als outtake, of geeft dit alleen maar extra lawaai?
Ik zou zelf gaan voor de Scythe slipstreams (bovenste 2 ventilatoren). Iets duurder, maar met 800 RPM max en 500RPM max wel echt stil. Ik zou in jouw geval voor de 800 RPM gaan.

Intake/outtake: 2x outtake, niet anders. Een intake is leuk om de airflow te richten op de hdd's, maar Google heeft ondervonden dat temperatuur (mits niet extreem) geen invloed heeft op de levensduur van de harde schijf. Een intake-fan is dus in feite nutteloos, omdat het niks toevoegt aan de totale airflow in je kast en niks toevoegt wat je harde schijven betreft. Ik zou 2x outtake doen: Je hebt meer airflow en juist bij de onderdelen waar je het wilt hebben.

Resonantie: je kunt er vanalles tussen doen wat dempt, of massa bevestigen aan het plaatwerkt dat het geluid veroorzaakt. Succes!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Oké, ik had gedacht dat een intake van nog wel hielp voor mijn HDD's. Ik heb zo'n rack, waarin je 4 hdd's kwijt kunt in 3 sloten, is het dan de moeite ook niet waard?

Dus ongeveer deze situatie?
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2v95gmp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:45:
Ik zou zelf gaan voor de Scythe slipstreams (bovenste 2 ventilatoren). Iets duurder, maar met 800 RPM max en 500RPM max wel echt stil. Ik zou in jouw geval voor de 800 RPM gaan.
Waarom? SPCR is groot fan van de Nexus fans, maar deze Scythes komen niet eens voor in de recommendedlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:04:
deze Scythes komen niet eens voor in de recommendedlijst.
Die is dan ook alweer 4 jaar oud:
Submitted by Mike Chin on Sun, 2007-03-04 18:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ghost Dog schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:27:
Die is dan ook alweer 4 jaar oud:
[...]
Wordt indien nodig gewoon bijgewerkt hoor :) Ze testen meer dan uit die lijsten blijkt, maar het meeste spul is gewoon geen vermelding waard. Fans zijn nou niet een gebied waarin dagelijks nieuwe betere concurrenten uitkomen. Bovendien mag je dan alsnog onderbouwen waarom je aan iets dergelijks voorbij gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Knul schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:03:
Oké, ik had gedacht dat een intake van nog wel hielp voor mijn HDD's. Ik heb zo'n rack, waarin je 4 hdd's kwijt kunt in 3 sloten, is het dan de moeite ook niet waard?

Dus ongeveer deze situatie?
[afbeelding]
Zonder de intake rechtsonder: perfect.
De nexus' zijn zeker goed, maar 1000RPM is hoorbaar, dus dan moet je de fans regelen. Niet echt handig, een pc moet gewoon altijd stil zijn (al is het maar omdat het kan)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 01:06:
Zonder de intake rechtsonder: perfect.
De nexus' zijn zeker goed, maar 1000RPM is hoorbaar, dus dan moet je de fans regelen. Niet echt handig, een pc moet gewoon altijd stil zijn (al is het maar omdat het kan)
Die Nexussen worden ook aangeraden met de kanttekening dat geen enkele fan wat SPCR betreft goed/stil genoeg is op 1000RPM. Wil je een stille PC ontkom je bijna niet aan een of andere mate van fanregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:40

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik ben op zoek naar een passief gekoelde videokaart, budget ligt rond de 100 Euro. Gaat in een i5 systeem. Gamen is leuk maar hoeft niet op 3x HD resolutie. Ik had zelf de Sapphire HD5670 Ultimate in gedachten. Zijn er nog andere videokaarten die jullie zouden aanraden?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:29
almightyarjen schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 18:46:
Ik ben op zoek naar een passief gekoelde videokaart, budget ligt rond de 100 Euro. Gaat in een i5 systeem. Gamen is leuk maar hoeft niet op 3x HD resolutie. Ik had zelf de Sapphire HD5670 Ultimate in gedachten. Zijn er nog andere videokaarten die jullie zouden aanraden?
Moet het perse passief zijn? Is onhoorbaar niet goed genoeg? Ik heb een 4890 met een Scythe Musashi, waarbij ik de Kaze Jyu Slim fans vervangen heb door normale Kaze Jyu, met max 1000rpm. Deze draaien nu op ongeveer 700rpm. Het geluid dat er vanafkomt is een beetje windruis. Maar dat hoor je alleen als je er met je oren tegenaan zit. Mijn Samsung F2 EG (1TB 5400rpm) maakt vele malen meer geluid en is trouwens ook het luidruchtigste deel van mijn PC :P

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 01:15:
[...]

Die Nexussen worden ook aangeraden met de kanttekening dat geen enkele fan wat SPCR betreft goed/stil genoeg is op 1000RPM. Wil je een stille PC ontkom je bijna niet aan een of andere mate van fanregeling.
Dat zal an sich niet zo'n probleem zijn, heb aansluitingen voor 4 fans op mn moederbord. Zijn de Nexussen dan gewoon de beste keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:40

almightyarjen

When does the hurting stop?

Crahsystor schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 19:40:
[...]

Moet het perse passief zijn? Is onhoorbaar niet goed genoeg? Ik heb een 4890 met een Scythe Musashi, waarbij ik de Kaze Jyu Slim fans vervangen heb door normale Kaze Jyu, met max 1000rpm. Deze draaien nu op ongeveer 700rpm. Het geluid dat er vanafkomt is een beetje windruis. Maar dat hoor je alleen als je er met je oren tegenaan zit. Mijn Samsung F2 EG (1TB 5400rpm) maakt vele malen meer geluid en is trouwens ook het luidruchtigste deel van mijn PC :P
Liever wel passief ja. Maar een oplossing zoals die van jou zou ook goed kunnen. :Y In dat geval zit ik aan een MSI 5770 Hawk te denken. Dit in combinatie met een Zalman VF3000. Ik zie in een review dat deze koeler ook de voltage regulators koeler houdt dan bijvoorbeeld de Scythe Musashi.

Op de website van Zalman zie ik dat de VF3000 voornamelijk bedoeld is voor de ATI Radeon HD5830, HD5850 en HD5870, past hij ook op een 5770 of krijg ik dan fysiek problemen met componenten die in de weg zitten? :?

[ Voor 30% gewijzigd door almightyarjen op 30-03-2011 20:50 ]

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knul schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:31:
Dat zal an sich niet zo'n probleem zijn, heb aansluitingen voor 4 fans op mn moederbord. Zijn de Nexussen dan gewoon de beste keus?
De beste keus bestaat niet, zoals je misschien zelf wel begrijpt. Iedereen zal verschillende eisen hebben: veel airflow met weinig geluid, absoluut zo stil mogelijk of lekker goedkoop zijn maar een paar wensen die iemand zou kunnen hebben. Echter zijn de Nexussen de fans waartegen de rest wordt afgemeten op Silent PC Review, wat natuurlijk een hoop zegt, en zijn ze bovendien vrij goedkoop. De enige fan die het daar beter doet is 2-3 keer zo duur en nauwelijks beter, dus dan is de keuze snel gemaakt. Uitgaan van een enkele website/review is natuurlijk nooit sluitend, maar ook op andere websites komen ze eigenlijk zonder uitzondering goed uit de bus.

Wat mij betreft
zijn de Nexussen voor het gros van de mensen die voor stilte gaan absoluut de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 21:46:
[...]

De beste keus bestaat niet, zoals je misschien zelf wel begrijpt. Iedereen zal verschillende eisen hebben: veel airflow met weinig geluid, absoluut zo stil mogelijk of lekker goedkoop zijn maar een paar wensen die iemand zou kunnen hebben. Echter zijn de Nexussen de fans waartegen de rest wordt afgemeten op Silent PC Review, wat natuurlijk een hoop zegt, en zijn ze bovendien vrij goedkoop. De enige fan die het daar beter doet is 2-3 keer zo duur en nauwelijks beter, dus dan is de keuze snel gemaakt. Uitgaan van een enkele website/review is natuurlijk nooit sluitend, maar ook op andere websites komen ze eigenlijk zonder uitzondering goed uit de bus.

Wat mij betreft
zijn de Nexussen voor het gros van de mensen die voor stilte gaan absoluut de beste keus.
ik denk dat je iets te veel op spcr kijkt, want ze lopen acher met de nexus of eigenlijk Yateloon.
Want hoe je het ook went of keert een kogellagermotor veroorzaakt wrijving en maakt dus geluid en slijt giganties hard wanneer hij verticaal gemount is. Heb hier zelf een aantal yate loons liggen. En deze komen bij vere niet aan de DB/CFM verhouding als mijn Phobya G-nano s (ik heb ze op verschillende rpms getest met een fan controller). Ze kosten dan wel 10,- euro maar dan heb je wel de beste noise to flow ratio fans.

Heb ook nog een Ixtrema pro fan van 20,- getest maar dat ding is bagger kwa DB/rpm.
Ze hebben wel een betere static presure is meer voor een rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jbkappirossi schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:56:
ik denk dat je iets te veel op spcr kijkt, want ze lopen acher met de nexus of eigenlijk Yateloon.
Want hoe je het ook went of keert een kogellagermotor maakt geluid en slijt giganties hard wanneer hij verticaal gemount is. Heb hier zelf een aantal yate loons liggen. En deze komen bij vere niet aan de DB/CFM verhouding als mijn Phobya G-nano s (ik heb ze op verschillende rpms getest met een fan controller). Ze kosten dan wel 10,- euro maar dan heb je wel de beste noise to flow ratio fans.

Heb ook nog een Ixtrema pro fan van 20,- getest maar dat ding is bagger kwa DB/rpm.
Ze hebben wel een betere static presure is meer voor een rad.
Zoals ik zeg, ik heb ze gedubbelchecked met een hele lading websites, niet alleen SPCR. Bovendien zijn het geen kogellagers, want kogellagers maken per definitie teveel geluid. Leuk voor datacentra omdat ze erg betrouwbaar zijn, maar niet erg stil.
Yate Loons zijn trouwens geen Nexussen. Wel aan elkaar verwant, maar er schijnen wel degelijk bepaalde verschillen te zijn waardoor de Nexus fans te prefereren zijn. In Yate Loons schijnt meer samplevariatie te zitten en ze zijn vaak ook iets luidruchtiger.

En no offense, ik zeg absoluut niet dat het niet waar is wat je zegt, maar ik geloof een website die uiterst kritisch is en er alles aan doet om CFM en dB zo nauwkeurig mogelijk te meten toch eerder dan de subjectieve mening van een enkel persoon die niet nauwkeurig zal kunnen meten. Maargoed, zoals ik ook al aangaf in mijn post, de beste fan bestaat niet. Daarvoor zijn er teveel verschillende eisen en meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:04:
[...]

Zoals ik zeg, ik heb ze gedubbelchecked met een hele lading websites, niet alleen SPCR. Bovendien zijn het geen kogellagers, want kogellagers maken per definitie teveel geluid. Leuk voor datacentra omdat ze erg betrouwbaar zijn, maar niet erg stil.
Yate Loons zijn trouwens geen Nexussen. Wel aan elkaar verwant, maar er schijnen wel degelijk bepaalde verschillen te zijn waardoor de Nexus fans te prefereren zijn. In Yate Loons schijnt meer samplevariatie te zitten en ze zijn vaak ook iets luidruchtiger.

En no offense, ik zeg absoluut niet dat het niet waar is wat je zegt, maar ik geloof een website die uiterst kritisch is en er alles aan doet om CFM en dB zo nauwkeurig mogelijk te meten toch eerder dan de subjectieve mening van een enkel persoon die niet nauwkeurig zal kunnen meten. Maargoed, zoals ik ook al aangaf in mijn post, de beste fan bestaat niet. Daarvoor zijn er teveel verschillende eisen en meningen.
je slaat geen concreet argument af. Elke nexus komt uit de Yate loon fabriek.
Het enigste verschil is dat er een weerstand in zit dat de nexus 1000rpm draait.
Samplevariatie......????? Je bedoelt te zeggen, er staat gewoon op spcr dat er een extra kwaliteits controlle aan het eind van de lopende band staat bij nexus. ;)

probeer deze maar eens en je zult verstelt staan, je hoort hier helemaal niks geen motor geluid, omdat de fan in een magnetische velt draait. YouTube: Phobya Nano-G 12 PWM Silent 1500rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jbkappirossi schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:12:
je slaat geen concreet argument af. Elke nexus komt uit de Yate loon fabriek.
Ik sla de subjectieve argumenten af, want op subjectieve gronden komen we niet verder. Niet iedere Nexus komt uit de Yate Loon fabriek, want er is van fabrikant geswitcht (ik geloof zelfs meermalen). Echter wordt er gerapporteerd dat dit geen invloed heeft op de geluidsproductie van de fans.

De Nexus is gebaseerd op de oorspronkelijke Yate Loon en lijkt er ook erg op, daarom dat mensen wel eens de fout maken dat het om dezelfde fans gaat.
Het enigste verschil is dat er een weerstand in zit dat de nexus 1000rpm draait. Samplevariatie......????? Je bedoelt te zeggen, er staat gewoon op spcr dat er een extra kwaliteits controlle aan het eind van de lopende band staat bij nexus. ;)
De kwaliteitscontrole zal er mee te maken hebben, maar met samplevariatie bedoel ik dat het verschil van fan tot fan veel groter is bij de Yate Loons dan bij de Nexus fans. Hoe dat komt is een tweede, maar het is een gegeven dat een Nexus iets tot veel stiller is dan een Yate Loon, afhankelijk van die samplevariatie.
probeer deze maar eens en je zult verstelt staan, je hoort hier helemaal niks geen motor geluid, omdat de fan in een magnetische velt draait. YouTube: Phobya Nano-G 12 PWM Silent 1500rpm
Waar is de objectieve meting wat betreft CFM en dB? Iemand die op zich en gehoor wat beoordeelt, maar gemeten wordt er niets.

Die fan die jij toont is trouwens ook een PWM. Nu weet ik niet hoe het met deze fan zit, maar PWM-fans worden over het algemeen afgeraden voor extreem stille builds, aangezien die aansturingstechniek voor ongewenste bijgeluiden kan zorgen op bepaalde toerentallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
fractal design/nexus zijn voor mij toch DE fans

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Remmes_NT schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 08:41:
fractal design/nexus zijn voor mij toch DE fans
Want?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hc-Gamer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-01 13:16
Ik zoek goede koeling voor mijn pc gallery: Hc-Gamer

Ik heb als een Accelero op mijn videokaart. En mijn CPU koeler staat ook op silend dat hielp aan een hoop maar ik zou hem nog ietsje stiller willen hebben :) .

Ik dacht aan deze pricewatch: Enermax UCTVD14A, 140mm voor aan de zijkant in de deur.

En deze aan de boven kant pricewatch: Cooler Master Megaflow Red, 200mm.

I7 4770K @4,2 GHz / EVGA GTX 980 sc /16 GB Corsair Vengance Pro 2,66 Ghz / HX1000W / Gigabyte Z97X-SLI/ Corsair Carbide Air 540 / Samsung M.2 SM951 256GB / Corsair Vengance K70 Red / Logitech G502 / Logitech Z-5500 / Logitech G933

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Hc-Gamer schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 14:04:
Ik zoek goede koeling voor mijn pc gallery: Hc-Gamer

Ik heb als een Accelero op mijn videokaart. En mijn CPU koeler staat ook op silend dat hielp aan een hoop maar ik zou hem nog ietsje stiller willen hebben :) .

Ik dacht aan deze pricewatch: Enermax UCTVD14A, 140mm voor aan de zijkant in de deur.

En deze aan de boven kant pricewatch: Cooler Master Megaflow Red, 200mm.
Weet je al welke onderdelen van je systeem het geluid maken? Het heeft weinig zin om van alles te vervangen zonder zeker te weten of het wel echt geluid/herrie maakt.
Ik zou dus zeker even wachten met de aankopen van de ventilatoren. Ze zijn al waarschijnlijk niet ècht stil en ook nog eens prijzig.

Als de set-up in je gallery klopt, zou ik de voeding verkopen en een goedkopere/lichtere nemen. een kilowatt is pure overkill, dat je red je alleen met de zwaarste processor overgeklokt, 3+grafische kaarten uit de duurste klasses (€500+).

Ik schat dat je maximaal 400 watt zal verbruiken (klopt, deze zwaardere setup verbruikt minder), dus een voeding van 500 watt is meer dan voldoende.
Dan zou ik de ventilator van de CPU-koeler vervangen (scythe slipstream 800RPM max), een outtake ventilator (140mm 500RPM max), en een HDD-behuizing kopen (Scythe quiet drive).

Daarmee kom je uit op minder dan €50 totaal aan kosten en eventueel opbrengsten van je voeding.
Ik denk dat je het kan redden met een Nexus NX5000, dat kost zo'n €70 incl verzendkosten.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel (je mag me ook mailen robnas at gmail.com)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Hey ik had even een korte vraag tussendoor:

Ik heb momenteel de volgende PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
1LG Flatron W2442PA-BF€ 213,50€ 213,50
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 84,95€ 84,95
1Asus P5G41C-M LX€ 43,-€ 43,-
1Scythe Kaze Q Black€ 9,75€ 9,75
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/2G€ 24,34€ 24,34
1Arctic Cooling MX-3 Thermal Compound (4g)€ 6,90€ 6,90
1Intel Core 2 Duo E6600€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Strider Essential 400W€ 37,-€ 37,-
1Club3D HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 461,44

Hij is doodstil in Idle (Zoals ik ook wou) maar mag in games wel wat geluid maken (Mits niet oorverdovend).

Echter wou ik graag 2 fans erbij halen om bovenin te plaatsen (De 140mm fan die bovenin zit gaat dan onderin). Deze 2 fans worden samen met een splittertje aan dezelfde draaiknop van mijn Kaze Q gehangen.

De fans hoeven op 12v niet per-se stil te zijn, maar moeten wel reteveel lucht kunnen verplaatsen, dus zelf zat ik aan deze te denken: pricewatch: Scythe Slip Stream 140mm , 1700RPM, 140mm

Echter vraag ik mij af: Hoeveel geluid zullen ze produceren op 5v (Het minimum van de Kaze Q).

Of weet er iemand anders nog een mooi setje (goedkope < 10 euro per stuk) 140mm fans welke zowel op 5, als 12v een lekkere bak lucht kunnen verplaatsen. Maar wel (zeer) stil zijn op 5v?

Edit: In idle op 1m afstand produceert dit systeem zo'n 22dBA, geen laag bromgeluid of hoge pieptoon dus vrijwel onhoorbaar tenzij je er echt op concentreert. Het liefst wil ik dit zo houden vandaar :) .

Edit2: Momenteel maakt de videokaart het meeste geluid, echter kan ik hier weinig aan doen.. Er zijn volgensmij geen fatsoenlijke aftermarket koelers voor de HD5770 :(.. Iemand hier nog tips voor?

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 12-05-2011 00:02 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
D4NG3R schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:59:
Hey ik had even een korte vraag tussendoor:

Hij is doodstil in Idle (Zoals ik ook wou) maar mag in games wel wat geluid maken (Mits niet oorverdovend).

Echter wou ik graag 2 fans erbij halen om bovenin te plaatsen (De 140mm fan die bovenin zit gaat dan onderin). Deze 2 fans worden samen met een splittertje aan dezelfde draaiknop van mijn Kaze Q gehangen.

De fans hoeven op 12v niet per-se stil te zijn, maar moeten wel reteveel lucht kunnen verplaatsen, dus zelf zat ik aan deze te denken: pricewatch: Scythe Slip Stream 140mm , 1700RPM, 140mm

Echter vraag ik mij af: Hoeveel geluid zullen ze produceren op 5v (Het minimum van de Kaze Q).

Of weet er iemand anders nog een mooi setje (goedkope < 10 euro per stuk) 140mm fans welke zowel op 5, als 12v een lekkere bak lucht kunnen verplaatsen. Maar wel (zeer) stil zijn op 5v?

Edit: In idle op 1m afstand produceert dit systeem zo'n 22dBA, geen laag bromgeluid of hoge pieptoon dus vrijwel onhoorbaar tenzij je er echt op concentreert. Het liefst wil ik dit zo houden vandaar :) .

Edit2: Momenteel maakt de videokaart het meeste geluid, echter kan ik hier weinig aan doen.. Er zijn volgensmij geen fatsoenlijke aftermarket koelers voor de HD5770 :(.. Iemand hier nog tips voor?
Ik weet zo geen 140mm koelers die stil zijn op 5v en genoeg lucht verplaatsen. Ik denk zelf dat het overkill is voor je setup, aangezien ik met 1 120mm casefan een overclock van 30% en 40% heb bereikt voor cpu en gpu, bij <20dB.
Wil je het toch doen, ga in ieder geval voor een ventilator die bij 5 volt (of minimaal) 500rpm draait, misschien nog 800rpm, anders zal het niet stil genoeg zijn.

Je kan voor je videokaart een Scythe Setsugen 2 nemen, deze is <€30 incl. verzenden.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Laatst online: 16:21
Ik heb zelf momenteel een PC, die mijn inziens teveel lawaai maakt en ik begin mij daar inmiddels aan te ergeren. Ik heb nooit echt mijn spullen gekocht op basis van geluid en daar heb ik nu wel last van. Zie onder voor mijn config:

#ProductPrijsSubtotaal
1Auzentech X-Fi Forte 7.1€ 99,99€ 99,99
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
1Sony Optiarc AD-7241S Zwart€ 22,65€ 22,65
1Cooler Master Sniper Black Edition€ 117,90€ 117,90
1Asus P5B Deluxe€ 0,-€ 0,-
1Thermalright Archon€ 57,90€ 57,90
1Thermalright TY-140, 140mm€ 10,05€ 10,05
1Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN€ 35,-€ 35,-
1Team Xtreem TXDD2048M800HC4DC-D 2GB (2x 1GB) DDR2€ 0,-€ 0,-
1Intel Core 2 Duo E8400€ 137,43€ 137,43
1Corsair HX750W€ 115,93€ 115,93
1Asus EAH6950 DCII/2DI4S/2GD5€ 229,-€ 229,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 867,85

Nu ben ik reeds van videokaart veranderd. Ik had een 6950 reference design die het meeste lawaai maakte en daar heb ik deze week de Asus CU II met drieslotskoeler voor gekocht. Ik wil verder (dit moet ik nog doen) de 200mm case fans gaan vervangen door een aantal 120mm 500rpm Scythe Typhoon's of Slip streams. Ik ben bang dat ik daarna mijn voeding vooraal ga horen want die vindt ik ook niet echt stil te noemen en wil daar de Seasonic X-760 voor gaan halen. Verder misschien nog een scythe quit drive of SSD. Ik heb een NAS, dus ik heb niet veel disken nodig in mijn PC gelukkig :)

Mijn vragen: Zijn bovenstaande keuzes slim om te doen of kan ik het beter anders aanpakken? In hoeverre kan de kast zelf een bottleneck vormen? De kast die ik nu heb heeft heel veel mesh dus geluid wordt nergens tegengehouden. Aaan de andere kant, geluid wat ik niet produceer hoef ik ook niet tegen te houden. Kan ik beter voor de Typhoon gaan of de SS van Scythe voor 500rpm? Ik zie dat de SS wat meer luchtverplaatsing heeft, maar ook weer iets luider is.

[ Voor 19% gewijzigd door rows op 12-05-2011 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
rows schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 12:03:

Nu ben ik reeds van videokaart veranderd. Ik had een 6950 reference design die het meeste lawaai maakte en daar heb ik deze week de Asus CU II met drieslotskoeler voor gekocht. Ik wil verder (dit moet ik nog doen) de 200mm case fans gaan vervangen door een aantal 120mm 500rpm Scythe Typhoon's of Slip streams. Ik ben bang dat ik daarna mijn voeding vooraal ga horen want die vindt ik ook niet echt stil te noemen en wil daar de Seasonic X-760 voor gaan halen. Verder misschien nog een scythe quit drive of SSD. Ik heb een NAS, dus ik heb niet veel disken nodig in mijn PC gelukkig :)

Mijn vragen: Zijn bovenstaande keuzes slim om te doen of kan ik het beter anders aanpakken? In hoeverre kan de kast zelf een bottleneck vormen? De kast die ik nu heb heeft heel veel mesh dus geluid wordt nergens tegengehouden. Aaan de andere kant, geluid wat ik niet produceer hoef ik ook niet tegen te houden. Kan ik beter voor de Typhoon gaan of de SS van Scythe voor 500rpm? Ik zie dat de SS wat meer luchtverplaatsing heeft, maar ook weer iets luider is.
Ik zou beginnen met de fans. Je hoeft je niet druk te maken over een mesh kast, die heb ik ook en ik kon met 2x 120mm nog aardig overclocken, beide op ~800RPM. gezien je setup zou ik in jouw geval 1 outtake fan nemen, maar als de airflow ongunstig is misschien 2. De fan op je cpukoeler zul je moeten vervangen: 140mm en 900RPM minimaal hoor je altijd.
Als dat de truc niet is, dan zou ik eerst goed bepalen wat er nu herrie maakt: de GPU, de PSU of de HDD. Je PSU is overkill, je gaat het redden met een Nexus value 430, voor de GPU kun je een Arctic Cooling S2 misschien gebruiken en de HDD in een behuizing. Succes!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
Dank voor je antwoord NAS T. Ik heb al een paar keer met mijn hoofd zo'n beetje in de kast gezeten om te kijken wat het meeste lawaai produceerd. Fijn trouwens dat ik de kast niet hoeft te vervangen

Te beginnen met de case fans, kan je mij (nog) laten weten wat de beste keuze is van de twee fans die ik heb genoemd? Kan ik het beste mijn case fans nu op 500rpm of op 800rpm laten draaien?

CPU fan, is een 120mm op basis van 800rpm dan zoveel stiller als de fan die ik nu heb? Zou dan de Scythe slip stream van 800rpm een goede keus zijn?

PSU; Zoals je wellicht in mijn signature kan zien OC ik mijn systeem wel tot de max. Zowel CPU als ook GPU. Wanneer een lichtere PSU beter is zit ik eerder te denken aan een X-660/560 dan de nexus. Ik ga binnenkort ook upgraden naar een AMD Bulldozer of Sandy Bridge die ik ook weer vol ga OC'en. Dit geldt ook voor mijn nieuwe GPU. Dit doe ik wel zo dat in idle alles op low draait.

[ Voor 8% gewijzigd door rows op 13-05-2011 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
rows schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 10:42:
Te beginnen met de case fans, kan je mij (nog) laten weten wat de beste keuze is van de twee fans die ik heb genoemd? Kan ik het beste mijn case fans nu op 500rpm of op 800rpm laten draaien?

CPU fan, is een 120mm op basis van 800rpm dan zoveel stiller als de fan die ik nu heb? Zou dan de Scythe slip stream van 800rpm een goede keus zijn?

PSU; Zoals je wellicht in mijn signature kan zien OC ik mijn systeem wel tot de max. Zowel CPU als ook GPU. Wanneer een lichtere PSU beter is zit ik eerder te denken aan een X-660/560 dan de nexus. Ik ga binnenkort ook upgraden naar een AMD Bulldozer of Sandy Bridge die ik ook weer vol ga OC'en. Dit geldt ook voor mijn nieuwe GPU. Dit doe ik wel zo dat in idle alles op low draait.
Je kunt op SPCR kijken welke voeding bij je past. Qua fans: bij 140mm zou ik in jouw geval zeker gaan voor 500rpm (ik zou voor mezelf al denken aan 300rpm). Voor 120mm zou je voor 800rpm kunnen gaan, ik zou voor mezelf al voor 500rpm gaan. Maar ik ben al jaren bezig met stille pc's dus ik denk dat dat in jouw geval iets teveel van het goede is. Mijn ervaring is dat 10% luchtstroom al 50% prestaties levert. Denk maar eens als je zweet: zonder een zuchtje wind is het heet. Een heel licht briesje zorgt al voor verkoeling, maar als het tien keer zo hard waait betekent het niet dat je het tien keer zo koud krijgt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Ik heb ook al stokpaardje stille pc's. Ik klok ze regelmatig over in een redelijk gesloten kast waarin als intake en outtake scythe slip stream of gentle typhoon 500~800 rpm in zit. Zolang de lucht onbelemmerd van intake naar gpu en cpu koeler kan gaan hoef je echt geen hoog rpm fans in je kast te zetten. Het is vaak nog belangrijker dat je pc gewoon vrij staat waar hij voldoende verse lucht kan invoeren en de warmte ook weer voldoende kwijt kan raken.

Ik heb wel eens geëxperimenteerd met hoger rpm intake en outtake maar het verschil was slechts een graad of maximaal. Airflow is het belangrijkst echter niet meer dan het voorkomen van dode lucht en het verzorgen van toevoer van frisse lucht je kast in en afvoer van warmte. Ik heb ooit een Cooler Master Cosmos S volgeladen met fans in de gedachte er een ultiem gekoeld systeem mee te kunnen krijgen, het leek nergens op en ik heb toch wel zeker een maand lopen experimenteren.

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Over die stille passieve kaarten (hmm, dubbelzinnig ;)) maargoed. Ik ga volgend weekend mijn accelero S1 die ik al een tijdje heb liggen op mijn 5770 bouwen. Ik heb een non-reference kaart dus die zou moeten passen ;)

Resultaten zal ik hier posten :) Er staan op SPCR al goede ervaringen, daarom heb ik gekozen voor deze oplossing, maar ik ben zelf ook wel erg benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:05

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

Hier mijn stille PC

Hier is mijn nieuwe pc

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/m9lm6o.jpg
big version http://i54.tinypic.com/2zsmarn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/qsrr6v.jpg

hier de specs:
Corsair 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, XMS3
Corsair Voeding AX850W 850W, Modulair
Fractal Design Define R3 Case
Intel Core i7 2600K 3.40GHz 8MB Box
Intel SSD 2.5", 160GB, SATA, 320 Series OEM
MSI P67A-GD65 B3 iP67, SATA600 RAID, USB3.0
MSI Videokaart PCI-e GeForce GTX570 Frozr II OC 1.28GB HDMI
Noctua Processor Koeler NH-D14 AMD & Intel
Scythe Casefan Slipstream 140mm, 1200rpm
Scythe Slip Stream Kaza-Jyuni 120mm, 1200rpm
Seagate Harddisk 3.5" 2TB, SATA600, 64MB, ST2000DL003
+(had ik nog)
Seagate Harddisk 3.5" 1.5TB, 32MB
WD Velociraptor 2.5" 300GB

[ Voor 3% gewijzigd door BruceLee op 15-05-2011 16:23 ]

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Laatst online: 18-08 13:29
BruceLee schreef op zondag 15 mei 2011 @ 13:07:
Hier mijn stille PC

Hier is mijn nieuwe pc

[afbeelding]
big version http://i54.tinypic.com/2zsmarn.jpg

hier de specs:
Corsair 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, XMS3
Corsair Voeding AX850W 850W, Modulair
Fractal Design Define R3 Case
Intel Core i7 2600K 3.40GHz 8MB Box
Intel SSD 2.5", 160GB, SATA, 320 Series OEM
MSI P67A-GD65 B3 iP67, SATA600 RAID, USB3.0
MSI Videokaart PCI-e GeForce GTX570 Frozr II OC 1.28GB HDMI
Noctua Processor Koeler NH-D14 AMD & Intel
Scythe Casefan Slipstream 140mm, 1200rpm
Scythe Slip Stream Kaza-Jyuni 120mm, 1200rpm
Seagate Harddisk 3.5" 2TB, SATA600, 64MB, ST2000DL003
+(had ik nog)
Seagate Harddisk 3.5" 1.5TB, 32MB
WD Velociraptor 2.5" 300GB
Maar vind je het ook stil genoeg? Die 1200 RPM-fans klinken niet al te stil namelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjer94
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:09

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

@BruceLee
Als ik jou was zou ik het kabelmanagement verbeteren.

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:05

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

daantjer94 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 15:58:
@BruceLee
Als ik jou was zou ik het kabelmanagement verbeteren.
ow die 1200 rpm's hoor je niet die worden mooi gedampt kwa sound die 2 140mm bovenop en in sidepanal wel als ze max staan kan je ze iets horen maar die zitten op een fan controller ;)

ja kabels zouden netten kunnen misschien doe ik dat nog wel eens maar daar was ik nu even te lui voor was eerst in elkaar steken en kijken of het werkt. als er iets mee is kan je weer alles loshalen. maar draait gelukkig perfect stabiel en heel cool :D en zoveel stiller als mijn vorige pc ^^ this misschien geen uber netjes top stil systeem vergeleken met sommige db mensen hier. maar hij is toch aardig stil!

update netter weggewerkt

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2isjfkl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2a9sdh2.jpg
grote versie http://i54.tinypic.com/33201ly.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door BruceLee op 15-05-2011 20:30 ]

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-08 10:08
Hallo,
Ik heb nu een tijdje de stock cooler van AMD, maar ik vind hem toch wel luidruchtig, nu zoek ik eigenlijk de stilste cpu cooler (qua temps maakt het me niet uit aangezien ik niet OC) voor 20 euro. Ik heb nu zoveel coolers gezien dat ik door de bomen het bos niet meer zie en veel verder van huis ben qua kennis dan eerst.

Qua installatie gemak en temps maakt me niet uit, dus gewoon 2 voorwaarde, heel erg stil voor 20 euro (eigenlijk de stilste voor 20 euro dus)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

pricewatch: Cooler Master Hyper TX3
+
pricewatch: Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm

Zelfs de TX3 zou in zijn eentje vrij stil moeten zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibo
Cooler Master Hyper TX3 | QX9770 @ 3,6
40% RPM = 37 DBA
60% RPM = 39 DBA
80% RPM = 44 DBA

37 DBA is toch vrij veel of niet? En hoeveel stiller is die nexus fan dan? :)

en wat zou het dan eventueel worden voor 30 euro? toch richiting die mugen of zijn er nog veel stillere voor 30 euro? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
Ik zou voor deze gaan. op minimale rpm is deze erg stil. Kost €22

Cooler Master Hyper 212 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibo
Wat dachten jullie van de scythe big shuriken?
ik heb een tiental koelers uit deze lijst vergelijken qua geluid op de site http://www.silentpcreview.com en deze was dan wel de stilste. Ook is deze geen 16 cm, zodat ik echt 100% zeker weet dat het past. Maar dat laatste draait het niet zo om, ik kan desnoods wel creatief zijn.
Ik zag in ieder geval dat de 212+ op die site max 33 DB(A) word, terwijl die shuriken slechts 22 DB(A) als max heeft. Qua temps was die ook niet slecht dus dit lijkt me dan toch de beste keuze voor mij of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

De Big Shuriken is een (low profile) top-down-koeler, en die leveren meestal mindere prestaties dan tower-koelers.
Dat is ook hier te zien; de beste koelers zijn allemaal (grote) tower-koelers, met als hoogste cijfer een 9 en als laagste een 7,5, terwijl de Big Shuriken slechts een 7 haalt.
Wel is de Big Shuriken een van de beste low profile koelers, maar als je de ruimte hebt, zou ik voor maximaal effect een tower-koeler kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibo
weet je dan 1 aan te raden die rond de 20-25 euro zit, en echt goed stil is. Ik zag bv dat die hyper 212+ 33 dB(A) heeft als max, en de shuriken 22. Nu weet ik totaal niet wat ik me daar bij moet voorstellen maar dat is toch wel een redelijk verschil.
Qua geluid is de shuriken dan best goed voor zn prijs, en qua koeling maakt het me niet heel veel uit, aangezien ik niet ga OC'en en het niet slechter zal zijn als de stock koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Waarom kijk je naar het maximale geluidsniveau? Het gaat toch juist om een zo stil mogelijke configuratie?
Ik zou zelf voor de Hyper 212 Plus gaan, die is, als ik de reviews mag geloven, stil genoeg voor de meesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
De hyper 212 plus is je vriend: volgens silentpcreview produceert de stock fan 13 dB bij 8 volt en hij heeft een uiststekende prijs/prestatieverhouding. bij 13dB slaat de stock fan geen modderfiguur tegenover het referentiemodel.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 427 SOHC
  • Laatst online: 21-07 08:52
#ProductPrijsSubtotaal
1BenQ G2420HDBE€ 140,12€ 140,12
1Fractal Design Define Mini€ 81,38€ 81,38
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Thermalright Venomous X Retail Incl. Fan and Fan holder€ 41,65€ 41,65
1Scythe Kaze Master Ace 5.25" Zwart€ 27,60€ 27,60
1Scythe Kaze Master Pro 3.5"€ 22,05€ 22,05
1Fractal Design Silent Series 140mm Fan, 140mm€ 10,59€ 10,59
1Noctua NF-P14 FLX, 140mm€ 19,50€ 19,50
1Scythe Kama FLEX 140mm - 800RPM , 140mm€ 12,38€ 12,38
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 166,20€ 166,20
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 49,99€ 49,99
1Seasonic M12II 520W€ 68,90€ 68,90
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 69,75€ 69,75
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZNFC)€ 148,26€ 148,26
1Asrock Z68 Pro3-M€ 100,23€ 100,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 992,60

Bedoeling is om een stille pc te bouwen met toch redelijke specs en mogelijkheid tot overclocking.

Verder heb ik zelf no een ssd dus daar zit ik al zeker mee goed.

Welke MB-case-fancontroller?( Min of meer al beslist welke case en mb)

Functie van het mb zie hieronder, zit nu met de vraag of ik nog nood heb aan een extra fancontroller en zoja welke.

Hardware Monitor - CPU Temperature Sensing

- Chassis Temperature Sensing
- CPU/Chassis/Power Fan Tachometer
- CPU/Chassis Quiet Fan (Allow Chassis Fan Speed Auto-Adjust by CPU Temperature)
- CPU Fan Multi-Speed Control
- Voltage Monitoring: +12V, +5V, +3.3V, CPU Vcore

Verder is er de mogelijkheid om 2 14cm fans in de case te plaatsen!
Is dit nog mogelijk met de geselecteerde hardware.

Welke fan?

Mijn gedacht gaat uit naar die van fractal, maar er zijn tevens andere opties.
Bedoeling is in ieder geval van 4 fans.
In totaal dus 2 maal een casefan van 14cm en een cpu en gpu fan.
Dus is dit een goede keus of toch beter voor andere gaan.

Welke Gpu?

De grafische kaart zou ik graag origineel houden.
Wie weet of er een exemplaar van de 6870 is met een heel stille koeler, vermoeden dat deze xfx niet echt stil is.

Welke Cpu-koeler?

Dacht aan de mugen,maar gaat deze passen?

Welke voeding ?

De seasonic ok?

Dus graag wat feedback en bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Je lijstje afwerkend:
Thermalright Venomous X Retail: ken ik niet, de mugen 2 is volgens mij een goede optie. Helaas is SPCR down atm, dus ik kom er nog op terug.
Geen fancontroller: je moederbord kan het uitstekend en waarom zou je een fancontroller willen als je een pc kan bouwen die àltijd stil is?
Scythe slipstream ventilator. De slipstream zijn niet slecht gekwalificeerd en één van deze als outtake fan is voldoende om je pc koel te houden.
De Seasonic: ik weet niet of hij stil is. Je videokaart zal max 185 watt verstoken, je moederbord/processor etc max 200 watt denk ik.
Bij elkaar nog geen 400 watt, dusje kunt als uit de voeten met een Nexus value 430 (deze is goed stil).

Voor de rest: koop een koeler met flink wat heatpipes voor je GPU en zet daar een Scythe slipstream 1200mm op (500RPM of 800RPM max).

Dan heb je zeker een stil systeem, misschien een andere voeding, maar dat kun je op silentpcreview wel vinden. Je hebt trouwens niet veel airflow nodig, de koeler zelf is (veel) belangrijker. HDD's hoeven niet actief gekoeld te worden, dus een intake voorin de kast is nutteloos. Als outtake is 1x 140mm genoeg, met 2x 140mm heb je een flinke marge voor overclocken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

Wat een beetje airflow al niet kan doen!
Ik heb net geupgrade van onboard geluidskaart naar een interne, die zit achter mijn videokaart.

Aangezien ik een lanbox heb belemmerd dat dus de airflow van de videokaart naar achteren toe, en nu is mijn pc 20% luider geworden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 427 SOHC
  • Laatst online: 21-07 08:52
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Syncmaster XL2370€ 184,-€ 184,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,50€ 17,50
1Fractal Design Define Mini€ 85,20€ 85,20
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Scythe Slip Stream 140mm - 500RPM, 140mm€ 8,38€ 8,38
1Scythe Slip Stream SY1225SL12SL, 120mm€ 6,43€ 6,43
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 172,90€ 172,90
1Seasonic X-460 Fanless€ 138,-€ 138,-
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 71,70€ 71,70
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II€ 199,30€ 199,30
1Asrock Z68 Pro3-M€ 104,60€ 104,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.022,01

Ik denk dat ik er ongeveer uit ben enkel nog een beetje twijfel of de voeding er niet over is.
Ook de cpu-koeler baart me een beetje zorgen kwestie van dat het past.

De 140MM fan plaats ik bovenaan als out-take, verder twijfel ik een beetje aan de overige fan(s).

(Off topic weet iemand of deze monitor een mat scherm heeft, ik wil een samsung omdat hij naast men tv ook samsung moet staan)

De gpu is volgens mij ook een model met een stille koeling, of vergis ik mij hierin?

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb een Aerocool M40 kast met daarin een AMD Phenom X2 555BE, een PowerColor HD5750, een 64GB OCZ SSD en een Coolermaster Real Power M520. (dat zijn wel de meest relevante dingen).

Deze kast staat op mijn bureau een kleine meter van me vandaan.

Ik ben redelijk tevreden met het geheel, maar het mag nog ietsjes stiller.
Zoals jullie kunnen zien bevindt de voeding zich boven alle (vga)kaarten:
http://www.google.com/search?q=Aerocool%20M40
(ik heb ook nog een Asus Xonar D1 ernaast).

Eigenlijk zijn er twee dingen waar ik nog verbetering aan kan brengen volgens mij.
Dat is de videokaart en de Coolermaster voeding.

Voor de videokaart zijn er (helaas) weinig opties omdat er praktisch amper ruimte is (door die Asus Xonar D1).
Op deze videokaart zit een soort OEM versie van Arctic Cooling. Helaas niet heel stil, maar door de PSU fan kan ik deze flink lager zetten (op 36%).

Dat blijft eigenlijk enkel nog de voeding over.
Coolermaster maakt over het algemeen volgens mij best redelijke fans.
Ik vraag me enkel af of ik echt ga opschieten met een andere 120mm fan?
Zeker met dat warmere weer of enige tijd onder full-load hoor ik duidelijk de fan van de voeding.

Nog wat verdere gegevens:

Vlak achter de cpu is er plek voor twee 80mm fans.
Daar heb ik nu een paar Nexus 80mm real silent fans met een fancontroller (Scythe Kaze Q 3.5") op minimum staan.
Harder moet ik ze echter niet zetten, want dan vallen ze vies tegen qua geluidproductie.
(niet bepaald "silent" te noemen)

Op de cpu zit een cythe BIG Shuriken met daarop een 120mm Nexus real silent fan, die is mooi stil.
Voorin zit eveneens een 120mm Nexus fan (ook stil)

Tip voor mensen die ook een kast op het bureau willen zetten.
Gebruik rubberen voeten (bv voor subwoofers), dat scheelt echt enorm!

edit:
Owjha ik heb het gaatjesrooster onder de voeding (zie plaatjes) al weggehaald met de Dremel.
Dat scheelde al enorm veel.

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 06-06-2011 05:52 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
B_FORCE schreef op maandag 06 juni 2011 @ 05:46:
Dat blijft eigenlijk enkel nog de voeding over.
Coolermaster maakt over het algemeen volgens mij best redelijke fans.
Ik vraag me enkel af of ik echt ga opschieten met een andere 120mm fan?
Zeker met dat warmere weer of enige tijd onder full-load hoor ik duidelijk de fan van de voeding.
CoolerMaster maakt geen redelijke fans naar mijn idee. Hun voedingen zijn ook niet stil en mijn enige ervaring met het verwisselen van een fan van een CM voeding was "poef".
Misschien lukt het, misschien niet.

@427 SOHC:
Je vergist je in de stille koeling van de gpu. Ik heb nog nooit van een (standaard) gpu gehoord waarvan de af-fabriek koeler echt stil is (actief dan, uiteraard). Hij moet zijn warmte toch kwijt en ben je even aan het gamen dan zal de ventilator toch als een bezetene gaan werken. Waarom? Omdat videokaartmakers geen koelblokbouwers zijn.
Voor de rest ziet je setup er goed uit! Ben benieuwd hoe het je bevalt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@Nas T
Ik heb veel ervaring met wisselen van PSU fans en dat is nog altijd helemaal goed gegaan.
Ik vroeg me eigenlijk meer af of iemand van te voren wellicht zou kunnen inschatten of ik er flink mee opschiet en welke fans hier redelijk goed toepasbaar zijn.
De meestal fans worden immers op een andere (verticale) plek getest.

Overigens vind ik je argument dat videokaartmakers geen koelblokbouwers zijn wel een bijzonder groot vooroordeel.
Of beter gezegd een argument dat nogal ver gezocht is.
Eigenlijk zeg je er ook helemaal niks mee.

Volgens mij heeft het meer te maken met marketing, afspraken en exclusiviteit en natuurlijk nodige kosten drukken.

[ Voor 21% gewijzigd door B_FORCE op 06-06-2011 11:47 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Nas T schreef op maandag 06 juni 2011 @ 10:58:
[...]

CoolerMaster maakt geen redelijke fans naar mijn idee. Hun voedingen zijn ook niet stil en mijn enige ervaring met het verwisselen van een fan van een CM voeding was "poef".
Misschien lukt het, misschien niet.

@427 SOHC:
Je vergist je in de stille koeling van de gpu. Ik heb nog nooit van een (standaard) gpu gehoord waarvan de af-fabriek koeler echt stil is (actief dan, uiteraard). Hij moet zijn warmte toch kwijt en ben je even aan het gamen dan zal de ventilator toch als een bezetene gaan werken. Waarom? Omdat videokaartmakers geen koelblokbouwers zijn.
Voor de rest ziet je setup er goed uit! Ben benieuwd hoe het je bevalt.
PSU Fan vervangen brengt risico met zich mee als je een Fan kiest die minder lucht verplaatst dan de stock Fan. Je moet ook niet zomaar een 500 RPM Fan plaatsen daar waar normaal een Fan op 1500 RPM draait. Grote kans dat je voeding dan de warmte niet kwijt kan.

Bij videokaarten zijn er wel fabrikanten die meer aandacht aan hun Fan's schenken. Denk aan Sapphire modellen (Flex/Toxic/Vapor X) en MSI met de Hawk modellen. Deze zijn bij windows gebruik niet te horen. Tijdens het gamen is het een ander verhaal, want in 3D modus gaan de Fan's automatisch een stuk harder lopen (op de Ati AMD kaarten in ieder geval)

Afbeeldingslocatie: http://d2vcblkey4a3r8.cloudfront.net/wp-content/uploads/2011/01/sapphire-radeon-hd-6870-toxic.jpg
Toxic

Afbeeldingslocatie: http://pan.fotovista.com/dev/1/0/10447101/l_10447101.jpg
Hawk

[ Voor 14% gewijzigd door FunFair op 06-06-2011 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abeltje130
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-03-2024
@funfair
de twin frozr III kaarten blijven ook onder full load super stil.

Maargoed, ik heb op dit moment:
Haf 922
msi r6950 twin frozr III/OC
Scythe mugen 2 rev b

Zou er veel temp verschil zijn als ik mijn scythe mugen fan vervang door 2x scythe gentle typhoon van .... RPM?
En zou dit veel uitmaken voor het geluid?
Ik sluit die fans dan aan met een 3 pins adapter, van 2x 3 pins naar 1x 3pins.
Vooral geluid is het belangrijkste, aangezien de fan van de mugen op dit moment het lawaaierigste onderdeel in mijn PC is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
B_FORCE schreef op maandag 06 juni 2011 @ 11:45:
@Nas T
Ik heb veel ervaring met wisselen van PSU fans en dat is nog altijd helemaal goed gegaan.
Ik vroeg me eigenlijk meer af of iemand van te voren wellicht zou kunnen inschatten of ik er flink mee opschiet en welke fans hier redelijk goed toepasbaar zijn.
De meestal fans worden immers op een andere (verticale) plek getest.

Overigens vind ik je argument dat videokaartmakers geen koelblokbouwers zijn wel een bijzonder groot vooroordeel.
Of beter gezegd een argument dat nogal ver gezocht is.
Eigenlijk zeg je er ook helemaal niks mee.

Volgens mij heeft het meer te maken met marketing, afspraken en exclusiviteit en natuurlijk nodige kosten drukken.
Wat de PSU betreft: je kunt er flink mee opschieten. Je kunt geen temperatuur uitlezen, dus als de voeding niet heel efficiënt is of de airflow brak en de ventilator die er in zit biedt net voldoende koelvermogen, dan kan dat dus een "poef" opleveren. Ík kan totaal niet inschatten hoe groot de kans is, ik denk dat je bij >90% zonder al te veel gezeur de ventilator kan vervangen, maar ja, welke is de beste?

Wat het koelblokbouwersargument (leuk scrabble-woord) betreft: Ik ben in de 5 tot 10 jaar dat ik met grafische kaarten werk nog geen enkel actief af-fabriek koelblok tegengekomen dat geen kabaal zal maken.
Waarom dat is? Als gpu-fabrikant wil je omzet/winst zien. Dus zo min mogelijk uitgeven en zo veel mogelijk verkopen. De hardcore stilte fanaten passen niet in dit rijtje thuis, evenals de hardcore overclockers. Ze produceren zo goedkoop mogelijk een koelblok wat beter presteert dan de standaard "meuk" (kort door de bocht genomen).

Zouden ze wel echt iets kwalitatiefs leuks erop zetten, dan kost het ze waarschijnlijk 5% meer met 2% meer verkopen. Eindsom < nul.
...Denk aan Sapphire modellen (Flex/Toxic/Vapor X) en MSI met de Hawk modellen. Deze zijn bij windows gebruik niet te horen. Tijdens het gamen is het een ander verhaal, want in 3D modus gaan de Fan's automatisch een stuk harder lopen...
Dat is net zo iets als een temperatuursgestuurde fancontroller kopen: geld uitgeven om je ventilator af en toe herrie te laten maken 8)7
Ik weet 100% zeker dat als je dat geld van die fancontroller uitgeeft aan betere koelblokken, dat je setup altijd stil is en net zo koel of koeler is.

[ Voor 12% gewijzigd door Nas T op 09-06-2011 10:48 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Met dat laatste was ik het al eens, zoals je wellicht hebt kunnen lezen ;)

Je eerdere bericht was nogal op meerder manieren op te vatten, vandaar dat ik dit even naar voren heb gebracht.
Net alsof videokaartbouwers daar geen "verstand" van zouden hebben.

Het mag inderdaad duidelijk zijn toch het enkel te maken heeft centen.

Overigens zal het al een hoop schelen als het koelblok van mijn kaart (in mijn kast) een kwartslag gedraaid zou zijn.
Dan staan de koelvinnen namelijk omhoog, zodat de (warme) lucht mooi naar boven stromen.

Wat betreft PSU.
Uiteraard is het een kwestie van goed inschatten of je naar een andere ventilator kan.
Bij twijfel gewoon met een temperatuur meter even meten.
Ik hoopte dat iemand toevallig wist wat voor ventilator standaard in Coolermaster PSU's zit.
Dan kan ik beter schatten wat voor andere fan ik moet kopen.

Daarnaast moet je de specs van fabrikanten nogal met een korrel zout nemen.
dus zomaar "uitzoeken" is vaak moeilijk.
Ook is de Coolermaster voeding al vrij stil (blijkt uit reviews).
Ik vind het lastig in te schatten of het wel veel stiller kan.

edit:
Net even temp sensor in de voeding gehangen en specs genoteerd van de huidige fan.
Dat is dus een CHB12012AS-0

Specs kunnen vinden (met way back) 61,8CFM (ongeveer 100 m³/h) en 1700RPM (32dB, maar weging staat er weer niet bij |:( )
Als ik daar in de buurt ga zitten maakt het niks uit.

Ook heb ik hem even aangesloten op een regelbare voeding en vergeleken met een Nexus 120mm (uit mijn kast).
Die Collermaster fan (Cheng home eigenlijk) hoor je duidelijk "kreunen".

[ Voor 28% gewijzigd door B_FORCE op 09-06-2011 12:47 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:28
Heb ik eens een vraag aan de GTX280 gebruikers,

Ik ben al aardig opgeschoten om men pc zo stil mogelijk te krijgen, aangezien ik al verscheidene systemen heb gehad die uitermate stil waren moet deze setup ook zo stil mogelijk worden.

Ik heb op men GTX280's al de artic accelero's geplaatst maar dit was optisch niets, de kaarten buigden veel te hard door etc.

Ik zelf ben vrijwel content van de temperaturen met de stock koelers:

Idle: 48°
Stressed: 73°

Dit voor stock koelers (koelpasta vervangen door artic silver 5)

Nu welke koelers raden jullie aan?

Als casefans heb ik gekozen voor de noctua's gemonteerd met de rubberen bijgeleverde gummies, nu op de cpu staat nog een zalman die vanzodra men ander materiaal binnen is bedankt wordt voor bewezen diensten.

Alsook heb ik bitumen besteld om de case te voorzien van een laag geluidsdemping matten.

De HDD is gemonteerd in een silencer van scyte.

Enkel ga ik éénder dagen de voeding (GX750) nog open halen voor de koeler te vervangen door een noctua zodat enkel de gpu's nog onderhanden moeten worden genomen.

Foto:
Afbeeldingslocatie: http://img580.imageshack.us/img580/5900/img3138fv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Laatst online: 15-09 23:36
Nicklazzz schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 22:47:
Heb ik eens een vraag aan de GTX280 gebruikers,

Ik ben al aardig opgeschoten om men pc zo stil mogelijk te krijgen, aangezien ik al verscheidene systemen heb gehad die uitermate stil waren moet deze setup ook zo stil mogelijk worden.

Ik heb op men GTX280's al de artic accelero's geplaatst maar dit was optisch niets, de kaarten buigden veel te hard door etc.

Ik zelf ben vrijwel content van de temperaturen met de stock koelers:

Idle: 48°
Stressed: 73°

Dit voor stock koelers (koelpasta vervangen door artic silver 5)

Nu welke koelers raden jullie aan?

Als casefans heb ik gekozen voor de noctua's gemonteerd met de rubberen bijgeleverde gummies, nu op de cpu staat nog een zalman die vanzodra men ander materiaal binnen is bedankt wordt voor bewezen diensten.

Alsook heb ik bitumen besteld om de case te voorzien van een laag geluidsdemping matten.

De HDD is gemonteerd in een silencer van scyte.

Enkel ga ik éénder dagen de voeding (GX750) nog open halen voor de koeler te vervangen door een noctua zodat enkel de gpu's nog onderhanden moeten worden genomen.

Foto:
[afbeelding]
Die GTX280 is een echte heethoofd (heb er zelf ook een gehad). Daar had ik toen een Artic Accelero Xtreme GTX280 op gezet die echt goed koelde en bovendien stil was. echter moet je dan 2 x 40 euro gaan investeren en zo te zien gaat het niet eens passen aangezien die koeler 3slots in neemt. Ik denka sl je ook nog bitumen gaat plaatsen dat je kast echt te heet wordt. is het niet een goed idee om die kaarten te verkopen en een enkele GTX570/580 te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Nicklazzz:
Je kunt misschien ook 2 Thermalright HR03 GTX rev a. proberen, en op één/beide kaarten ondersteboven monteren, met het koelblok boven de kaart. Ik zal thuis nog meten hoe ver de HR03 plus en HR03 GT uitsteken boven de videokaart. Je zal voor de onderste videokaart misschien een plattere ventilator moeten nemen, maar je hebt weinig airflow nodig voor de koeler.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
n0elite schreef op zondag 03 juli 2011 @ 03:44:
[...]

Die GTX280 is een echte heethoofd (heb er zelf ook een gehad). Daar had ik toen een Artic Accelero Xtreme GTX280 op gezet die echt goed koelde en bovendien stil was. echter moet je dan 2 x 40 euro gaan investeren en zo te zien gaat het niet eens passen aangezien die koeler 3slots in neemt. Ik denka sl je ook nog bitumen gaat plaatsen dat je kast echt te heet wordt. is het niet een goed idee om die kaarten te verkopen en een enkele GTX570/580 te kopen?
De artic accelero xtreme plus & GTX280 heb ik reeds in mijn bezit, koelt echt goed maar optisch vindt ik dit maar niets.Mocht ik nog ergens een artic accelero GTX280 hier via V&A bijvoorbeeld te pakken te krijgen is mijn probleem opgelost. Doordat de extreme plus variant een stuk meer uit steekt als de GTX280 variant heb ik ze er beiden afgehaald. Ik begrijp waar je naartoe wil met de GTX570/580, nu de tijd dat ik up-to-date wil blijven met alle nieuwe hardware is helaas reeds gepasseerd. Andere prioriteiten door de jaren heen gekregen en ik vervang deze alleen als ik een aanbieding krijg om 1 van de nieuwere kaarten te kopen. Ergens kan ik je volgen met de bitumen, nu in het geheel zitten er 4x120mm & a.s. week komt er bovenin nog een 1x140 telkens noctua's. Mocht het blijken dat de bitumen de koelprestaties slechter maken haal ik ze er gewoon terug uit. Dit systeem is enkel om af en toe een game te spelen. Maar dit wil niet zeggen dat ik het niet zo stil mogelijk wil krijgen >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Nicklazzz op 03-07-2011 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Nas T schreef op zondag 03 juli 2011 @ 08:34:
@Nicklazzz:
Je kunt misschien ook 2 Thermalright HR03 GTX rev a. proberen, en op één/beide kaarten ondersteboven monteren, met het koelblok boven de kaart. Ik zal thuis nog meten hoe ver de HR03 plus en HR03 GT uitsteken boven de videokaart. Je zal voor de onderste videokaart misschien een plattere ventilator moeten nemen, maar je hebt weinig airflow nodig voor de koeler.
Nas T,

Dit had ik ook in mijn gedachten enkel de specificaties( afmetingen ) vreesde ik voor, als je dit voor me zou willlen afmeten. Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Nicklazzz schreef op zondag 03 juli 2011 @ 08:45:
[...]

Nas T,

Dit had ik ook in mijn gedachten enkel de specificaties( afmetingen ) vreesde ik voor, als je dit voor me zou willlen afmeten. Alvast bedankt :)
"Ondersteboven", dus met het koelblok boven de kaart in normale positie (atx, géén btx) meet ik 35mm voor de HR03 plus tot ~40mm voor de HR03 GT. Voor de HR03 GT kan ik het moeilijk meten, maar ik heb niet krap gemeten, ik zou het zelf aandurven om vanuit die afmetingen uit te gaan.

Een Scythe slipstream slim (zoek op google naar "Slipstream slim 800rpm" bijvoorbeeld) is 12mm dik en kost tussen de €10 en €15 denk ik.

Succes!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
Ik heb goeie ervaring met passieve voeding: ik heb in 2 pc's een Coba 300W passief gekoelde voeding, bevalt me prima, niet voor gaming lijkt me, het is voor een fileserver en een HTPC.

Wat me meer tegenvalt zijn de WD 3TB schijven, WD30EZRX, maken in idle mij nog wat teveel geluid, in ieder geval meer dan Samsung Spinpoint schijven (weet niet meer welke- moet ik nakijken) die ik in de andere pc heb. Zit in een Fractal Design R3 kast, waar het geluid aan de voorkant via de luchtinlaatgleuven uit komt. Read/write geluiden geven ze daarentegen weer erg weinig.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
flopdoc schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 23:40:
Ik heb goeie ervaring met passieve voeding: ik heb in 2 pc's een Coba 300W passief gekoelde voeding, bevalt me prima, niet voor gaming lijkt me, het is voor een fileserver en een HTPC.

Wat me meer tegenvalt zijn de WD 3TB schijven, WD30EZRX, maken in idle mij nog wat teveel geluid, in ieder geval meer dan Samsung Spinpoint schijven (weet niet meer welke- moet ik nakijken) die ik in de andere pc heb. Zit in een Fractal Design R3 kast, waar het geluid aan de voorkant via de luchtinlaatgleuven uit komt. Read/write geluiden geven ze daarentegen weer erg weinig.
Zijn het misschien 7200RPM om 5400RPM schijven? Dat zegt een stuk meer dan het merk.

Je kunt ook eens experimenteren met het ophangen in rubbers ofzo, vaak maakt de resonantie met de kast het meeste lawaai bij harde schijven.

Overigens zie ik niet echt de meerwaarde van fanless voedingen. Een gewone voeding met stille fan is ook niet of nauwelijks hoorbaar. En je houdt toch wel een ventilator op je processor die over het algemeen meer geluid maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 08-07-2011 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn PC is een tijdje terug weer wat stiller geworden. Ik heb de 3x120mm Alphacool en 1x120mm BlackIce rad's vervangen door 1x XSPC RX480 4x120mm rad. Gelijk 4 nieuwe Scythe Gentle Typhoons op de rad gemonteerd.

Door de grotere oppervlakte van de rad en dus ook door de betere koeleigenschappen hoeven de 4 fans maar op 6 volt te draaien om de boel koel te houden. Dit zorgt ervoor dat je de fans vrijwel niet meer kan horen, maar ook tijdens gamen voldoende koelen om niet harder te hoeven draaien dan 6 volt. Verder heb ik nog 5 Sharkoon Silent Eagle 80mm fans. Meestal draaien er daar maar 3 van en staan de andere 2 uit. Ook die fans laat ik op 6 volt draaien wat de HDD's koel houd en voor wat airflow door de kast zorgt. 1 van die fans zit op de NB om het moederbord koel te houden en die fan heb ik in de BIOS op zijn laagst gezet.

De voeding is een Corsair HX520 die van zichzelf al heerlijk stil is. 4 wat oudere Samsung schijven heb ik vervangen door 2x 2TB WD Green die ook vrijwel niet te horen zijn. Als bootschijf gebruik ik een Vertex 2 60GB.

Ik heb nu zo'n beetje alles gedaan wat er mogelijk is om de PC zo stil mogelijk te krijgen, gelukkig is dat dan ook erg goed gelukt. Helaas heb ik geen dB meter liggen dus hoeveel herrie ie precies produceert kan ik niet zeggen, maar stil is ie zeker :)

Pics van de PC zijn te vinden door op de link in mijn sig te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
mcDavid schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 23:50:
[...]

Zijn het misschien 7200RPM om 5400RPM schijven? Dat zegt een stuk meer dan het merk.

Je kunt ook eens experimenteren met het ophangen in rubbers ofzo, vaak maakt de resonantie met de kast het meeste lawaai bij harde schijven.

Overigens zie ik niet echt de meerwaarde van fanless voedingen. Een gewone voeding met stille fan is ook niet of nauwelijks hoorbaar. En je houdt toch wel een ventilator op je processor die over het algemeen meer geluid maakt.
De WD30EZRX schijven zijn 5400 RPM, dus daar ligt het niet aan. Ik denk ook niet dat het resonantie is, ik voel de kast niet, en ze hangen al in rubbers.

Ik ben een fan van fanless voedingen, ik hoor echt snel wat cq ik stoor me snel ergens aan, en fanless voedingen zijn voor mij t beste wat te bedenken is. Heb ook andere voedingen met geregelde fans enzo die hoor ik dan het toerental verhogen, ik had ook ooit een IBL voeding daar hoorde ik -heeft niets met de fan te maken- weer een piep in.

Ik heb ook geen fan op de CPU: het is een Asus E35MI-M bord. Passief gekoeld.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Pagina: 1 ... 33 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!