[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.995 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 17:31

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Waar komen die specs vandaan? Van de fabrikant?
Dan kan je die waardes dus in de prullenbak gooien.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Dan begin maar eens uit te leggen....

EDIT: http://www.silenx.com/ixtremaproledfans.asp?sku=ixp-74-14l

[ Voor 47% gewijzigd door Deathchant op 07-12-2010 15:37 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

1) Een fabrikant wil natuurlijk zo goed mogelijk uit de bus komen, dus zal zijn specs bij moeilijk absoluut meetbare gegevens als CFM en dBA daarop aanpassen.

2) Tussen de verschillende fabrikanten zijn de specs absoluut niet vergelijkbaar. De een meet op de ene manier, de andere fabrikant weer op een andere manier.

3) Daardoor is de enige betrouwbare manier om van verschillende fabrikanten de geluidsproductie en (redelijke) luchtverplaatsing te vinden, een objectieve reviewsite. SPCR dus, aangezien er verder geen enkele website zo nauwkeurig geluidsproductie en luchtverplaatsing meet.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: Cooler Master Silent Fan 120 SI1 , 120mm doet 1200rpm, maar produceert volgens CM toch maar 19,8dBA, wat in mijn ervaring absoluut onrealistisch is.
pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12M, 120mm doet ook 1200rpm, maar produceert volgens Scythe 24dBA, terwijl ik vrijwel zeker weet dat deze stiller is dan de CM.
Daarbij is 14dBA voor een fan die 1400rpm doet volstrekt belachelijk. Dat is misschien zo op 10m afstand.
Zelfs een stille fan als een Scythe S-Flex produceert op 850rpm nog 20dBA aan geluid, zoals gemeten op SPCR, op een meter afstand.

Daarom:
Als ze niet van een site als SPCR komen, zijn dBA- en CFM-waardes absoluut onbetrouwbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Ghost Dog op 07-12-2010 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 14:43

Malloot

bekijk eens wat anders

Zelfs een dB meting van SPCR is niet veel zeggend (daarom zijn die geluidsopnames erg handig). Een toon van 60Hz van 30dB hoor je bijvoorbeeld veel slechter dan een toon van 2000Hz van 30dB. En als ze langzaam draaien is die ratel (waar ik het eerder over had) er nog steeds alleen langzamer.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 00:03:
Die lijst [van spcr] wordt gewoon geupdate hoor :Y
Zie ik dan iets over het hoofd? Want ik zie alleen artikelen en de meest recente waarin fans worden gemeten is uit 2007 (en nog een artikel over alleen Scythe fans uit 2008).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Malloot schreef op woensdag 08 december 2010 @ 01:38:
Zie ik dan iets over het hoofd? Want ik zie alleen artikelen en de meest recente waarin fans worden gemeten is uit 2007 (en nog een artikel over alleen Scythe fans uit 2008).
Ik weet niet of de recommended fanlijst geupdate is de laatste tijd, de lijst van recommended heatsinks in ieder geval wel. Ze zijn ook bezig met een nieuwe, nog wetenschappelijker testmethode waar bij de voorlopige resultaten de Nexus weer als beste uit de bus komt, objectief en subjectief :)

Die lui zijn zoals gezegd echt bijzonder kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Zelfs een dB meting van SPCR is niet veel zeggend (daarom zijn die geluidsopnames erg handig). Een toon van 60Hz van 30dB hoor je bijvoorbeeld veel slechter dan een toon van 2000Hz van 30dB.
Dat is het verschil tussen dB en dBA. ;)
dBA is gecorrigeerd voor de gevoeligheid van het menselijk gehoor voor tonen van bepaalde frequenties (tot 55dB). Op 1000Hz is een toon van 1dB (zonder A) hoorbaar, terwijl daar op 100Hz zo'n 30dB voor nodig is.
Beide tonen hebben echter een gelijke dBA-waarde.
SPCR gebruikt (geloof ik) dBA-weging.

Leesvoer:
Wikipedia: Equal-loudness contour
Wikipedia: Phon
Wikipedia: A-weighting

[ Voor 10% gewijzigd door Ghost Dog op 08-12-2010 03:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Ghost Dog schreef op woensdag 08 december 2010 @ 02:40:
[...]

dBA is gecorrigeerd voor de gevoeligheid van het menselijk gehoor voor tonen van bepaalde frequenties (tot 55dB). Op 1000Hz is een toon van 1dB (zonder A) hoorbaar, terwijl daar op 100Hz zo'n 30dB voor nodig is.
Beide tonen hebben echter een gelijke dBA-waarde.
SPCR gebruikt (geloof ik) dBA-weging.

Leesvoer:
Wikipedia: Equal-loudness contour
Wikipedia: Phon
Wikipedia: A-weighting
het meeste lawaai wordt gecreerd door drag, wint die ergens lans blaas bijv. heatsink, rooster, filter.
Dus hoe kun jij dan zeggen dat de fabriekant maar wat zegt? Want weet jij de test methode, gebruikte apparatuur etc. En ik denk ook niet dat ze bij SPCR elke fan die ze testen dezelfde heatsink gebruiken.
Want een Thermalright kan wel minder geluid maken dan een Scythe heatsink.
Beste methode bijft in mijn oppinie zelf doen! want elke Case, heatsink, stand van de kast noem maar op is anders .

[ Voor 3% gewijzigd door jbkappirossi op 08-12-2010 03:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

jbkappirossi schreef op woensdag 08 december 2010 @ 03:25:
[...]

het meeste lawaai wordt gecreerd door drag, wint die ergens lans blaas bijv. heatsink, rooster, filter.
Dus hoe kun jij dan zeggen dat de fabriekant maar wat zegt? Want weet jij de test methode, gebruikte apparatuur etc.
En fabrikant zegt natuurlijk niet zomaar wat, maar omdat elke fabrikant net even anders meet kan je de specs onderling absoluut niet vergelijken. Je moet dus een derde instantie hebben die alle fans (ongeacht de fabrikant) op dezelfde manier test, zoals SPCR. Dat heb ik twee posts geleden al laten zien. ;)
En ik denk ook niet dat ze bij SPCR elke fan die ze testen dezelfde heatsink gebruiken.
Want een Thermalright kan wel minder geluid maken dan een Scythe heatsink.
Als het om fans gaat worden de fans in de open lucht getest, en die gemeten dBSPL-waardes zijn de waardes die je ziet bij de verschillende fans.
Als het om heatsinks gaat worden die met verschillende fans getest. Een fan icm heatsink zal natuurlijk meer geluid produceren dan een fan alleen, door genoemde turbulentieverschijnselen (leuk scrabblewoord :P). Heatsinks maken op zichzelf geen geluid, maar hun geluidsproductie is dus inherent aan de gebruikte fan.
De beste heatsink is dus die die de temperatuur zo laag mogelijk houdt bij een zo laag mogelijke geluidsproductie, en die hangt af van de fan.
Beste methode bijft in mijn oppinie zelf doen! want elke Case, heatsink, stand van de kast noem maar op is anders .
Zelf testen is natuurlijk het meest representatief, maar ik heb geen geld om lukraak een boel fans te kopen. ;)
Ik baseer mijn aankopen daarom oa op SPCR, en de reacties in het forum aldaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Ghost Dog op 08-12-2010 04:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=35168305,noline]jbkappirossi schreef op woensdag 08 december 2010 @ En ik denk ook niet dat ze bij SPCR elke fan die ze testen dezelfde heatsink gebruiken.
Ze gebruiken geen heatsink bij SPCR (lees de link die ik gaf maar eens) ;) Je kan er bij SPCR vanuit gaan dat onderdelen onder zo gelijk mogelijke omstandigheden getest worden, kijk maar eens naar de kamer die ze speciaal gebouwd hebben (echt een monsterproject). Fabrikanten roepen niet zo maar wat, maar ze poetsen de waarheid natuurlijk wel in hun eigen voordeel op en gezien iedere fabrikant ook weer net een andere testmethodiek gebruik (waarschijnlijk degene die in hun voordeel is, ze zijn ook niet gek) is het vergelijken van die opgaves onzinnig.

Fabrikanten zijn altijd gekleurd in hun mening. Hoewel SPCR ook z'n fouten zal hebben, zijn het echt gewoon gepassioneerde jongens wat computers en geluid betreft.

Edit: FU, geestbeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
beiden hierboven,

elke fan zoals Ghost dog zegt bij SPCR wordt in ''open lucht'' getest.
hoe kunnen jullie dat nu vergelijken, omdat elke casefan zijn wind wel langs een rooster of heatsink blaast onder normale omstandigheden. Dus met andere woorden de zelfde fan kan in een andere case of heatsink wel een ander of meer geluid maken, daarom is dus het beste zelf testen en kun je dus NOOIT van een review uitgaan hoe goed SPCR ook is. En ook niet ieder mens is hetzelfde, wat voor de een storent is voor de ander misschien niet, zowel in DB als frequentie/toon hoogte.

Ghostdog je vertelt het allemaal leuk, ''aan de hand van WIKI'', maar simpele logica gaat daar nog boven in dit geval. ;)

maar we zullen zien kreeg vandaag bericht dat m'n pakketje uit BE met daarin IXtrema 74 fans was verzonden

[ Voor 15% gewijzigd door jbkappirossi op 08-12-2010 05:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jbkappirossi schreef op woensdag 08 december 2010 @ 04:41:
elke fan zoals Ghost dog zegt bij SPCR wordt in ''open lucht'' getest.
hoe kunnen jullie dat nu vergelijken, omdat elke casefan zijn wind wel langs een rooster of heatsink blaast onder normale omstandigheden. Dus met andere woorden de zelfde fan kan in een andere case of heatsink wel een ander of meer geluid maken, daarom is dus het beste zelf testen en kun je dus NOOIT van een review uitgaan hoe goed SPCR ook is.
Dat vind ik toch te simpel gedacht. Juist het basisgeluid van een fan is belangrijk. Natuurlijk is een rooster of weet ik wat ook van invloed, maar dat ga je toch wel horen. Dus als ik daarna mag kiezen of ik een extreem stille fan door dat rooster laat blazen of een lawaaiiger, dan weet ik het wel :)

Natuurlijk is het allerbeste om het zelf te testen onder je eigen omstandigheden, maar aangezien de meeste mensen geen zin, tijd of geld hebben om alle mogelijke fans te kopen en te testen, is dit een bijna net zo goede methode (of zelfs beter, aangezien je niet 100 keer een miskoop hoeft te doen). Een lawaaiige fan wordt nooit stil, een stille fan onder uitzondelijke omstandigheden lawaaiig (resonatie o.i.d.). Als je heatsink lawaai veroorzaakt doet hij dat ook bij een fan die meer lawaai veroorzaakt. Zaken als statische druk en dat soort geintjes worden óók meegenomen bij SPCR hè :) Sowieso zijn die lui zo kritisch dat dat goed genoeg voor mij is en 99% van de andere mensen.

Maar wat bedoel je nu eigenlijk te zeggen? Dat reviews nutteloos zijn? We hadden het over fabrieksopgaves en wat dat betreft kan je echt veel beter een review erbij pakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2010 05:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
een = 1 ofwel niet van 1 review uitgaan maar meerdere.

nu noem je zelf al weer een punt ''static presure'' van een fan, wat door gebruik in combinatie van een heatsink of rooster ook al weer drastisch verandert. Want hoe weinig weerstand hoef je maar te bieden om de CFM zo draties te verminderen dat je totaal niet meer van een review uit kunt gaan waar ze in ''open lucht'' getest worden.

[ Voor 42% gewijzigd door jbkappirossi op 08-12-2010 05:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jbkappirossi schreef op woensdag 08 december 2010 @ 05:09:
nu noem je zelf al weer een punt ''static presure'' van een fan, wat door gebruik in combinatie van een heatsink of rooster ook al weer drastisch verandert. Want hoe weinig weerstand hoef je maar te bieden om de CFM zo draties te verminderen dat je totaal niet meer van een review uit kunt gaan waar ze in ''open lucht'' getest worden.
Lees nou eerst gewoon eens even hoe één en ander getest wordt, dat is allemaal redelijk grondig. Ik heb niet het idee dat je die dingen ook daadwerkelijk gelezen hebt.

Natuurlijk is het nooit goed om van één review uit te gaan, maar laten de meeste andere reviews nou toevallig dezelfde conclusies zien. Die zijn echter zelden zo grondig en bieden al helemaal geen gegevens wat vergelijkbare airflow (waar het hier om ging). Geen enkele website is zaligmakend, maar sommige zijn wel een stuk beter dan anderen en zeker beter dan de fabrieksopgave, die vaak redelijk uit de lucht gegrepen is.

Ik snap nog steeds niet wat je nu eigenlijk wil zeggen. Nee, natuurlijk kan geen enkele website de situatie bij jou thuis testen, maar dat beweert ook niemand. De kans op een miskoop kan echter wel aanzienlijk verkleind worden.
Our approach this time around is not to be concerned about airflow per se, but its thermal effects in a cooling system. CFM is relegated back to its original place when we first began assessing fans years ago: Mostly a point of note.
Edit: ik had het trouwens verkeerd, ze gebruiken wel steeds dezelfde heatsink, specifiek uitgekozen voor z'n waarden. Als je de link ook daadwerkelijk gelezen had, had je dat kunnen zien ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2010 05:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
hoe vaak moet ik mezelf herhalen, want ik heb niet het idee dat jij jou gelijk wilt hebben, maar mijn mening wil veranderen wat dus niet kan.

iedere kast heeft een andere accoustiek. andere heatsink, ander materiaal waaruit de kast bestaat etc.
Dan maakt het niet uit hoe goed de fan in de ene test/review is het kan dus daarom maarzo wezen dat er in weer een andere test geen hol meer van klopt, je kunt niet uitgaan van 1 test opstelling en 1 reviewer.
En wat de decibelmeter in een review als laag aangeeft kan voor het menselijk gehoor wel als storend gevonden worden.

en de rest die niet op dezelfde sink worden gebruikt dan?

dit zeggen't hebbende ga ik hier ook niet meer op in, want ik heb het idee dat het niveau dan heel snel nog verder zal dalen. maar als jij jou feiten baseerd op alleen SPCR, Be my quest.

[ Voor 7% gewijzigd door jbkappirossi op 08-12-2010 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:07
Zelfs een dB meting van SPCR is niet veel zeggend (daarom zijn die geluidsopnames erg handig). Een toon van 60Hz van 30dB hoor je bijvoorbeeld veel slechter dan een toon van 2000Hz van 30dB. En als ze langzaam draaien is die ratel (waar ik het eerder over had) er nog steeds alleen langzamer.
Even iets rechtzetten: die ervaring van geluid, dus bij verschillende tonen, is bij SPCR wèl opgenomen. Dat is de dBa waarde, die corrigeert de (mechanische) geluidsdruk naar een waarde die voor het gemiddelde menselijk oor geldt.
Je hoeft je niet druk te maken dat je geluid anders ervaart en dat die curve niet voor jou geldt, die curve gaat over de combinatie toonhoogte en luidheid, niet de grens waar iets stil is.

@jbkappirossi:
De specs kloppen niet, misschien zelfs nooit. Dat kan niet, zeg je? Een tijdje terug in radar/kassa: premium benzine doet niks, terwijl de fabrikant belooft dat ze beter en schoner werken. Alleen geven ze de testomstandigheden niet, dus controleerbaar, ho maar.
Bij heeft die fabrikant het al dan per definitie fout, want hij verbergt iets.

Als het gaat om fans testen: dat is heel complex. Mijn advies om het geluid te meten zou een meting op een heatsink, een meting in de kast en een in de open ruimte. Elke meting in 2 of 3 verschillende hoeken en op verschillende snelheden (zeg 3).
Dan krijg je uiteindelijk 3 (situaties) x 2 (of 3 hoeken) x3 snelheden = 18 of 27 geluidsresultaten per fan.
En zelfs dan kun je het niet goed genoeg doen:
Misschien is er een hoek waarin geluidpsroductie extra sterk is, of werken rubberen ophangpinnetjes juist erg goed. Misschien heb je een slechte kwaliteit fan (toevallig).

Dan de airflow: meten ervan is al moeilijk, want hoe je je meetopstelling ook maakt, er zal altijd een onbekende invloed zijn op de werkelijke airflow. Een opstelling die kijkt naar een geknepen tunnel waar druk een rol speelt en een met weinig weerstand waar de luchtsnelheid meer een rol speelt. De eindgebruiker zal de resultaten voor zijn eigen situatie moeten interpreteren.
Nog iets leuks: turbulentie! stromingen zijn er in 2 vormen: laminair en turbulent. laminair betekent rechtuit en in laagjes, turbulent is kriskras. Een laminaire stroming is gewenst als je lucht wilt verplaatsen: het moet rechtdoor 1 kant op. Een turbulente stroming wil bij een heatsink: op die manier hebben de luchtmoleculen veel aanraaktijd met het metaal, waardoor deze zo veel mogelijk warmte op kan nemen.
Wil je dan wel airflow meten?
Ik denk dat je de airflow moet meten in 2 situaties: 1 met weinig weerstand, 1 met veel weerstand, om de drukopbouw te bepalen. Daarnaast als prestatiefactor een temperatuur van een heatsink: 1 met wijde koelribben, 1 met compacte koelribben.

Zoals je ziet, is de prestatie van een ventilator verre van simpel. Mijn advies zit ook naast de werkelijkheid. Maar ik denk dat de testopstelling zo goed mogelijk moet, dat de grens "goed" niet heilig is en een slechte meetopstelling beter is dan geen meetresultaat. Waar wel vaak de mist in wordt gegaan: er wordt iets gemeten, maar we willen gegevens die relevant zijn voor de praktijk. net Zoals een Bugatti meer pk's heeft dan een F1, maar niet sneller is.

[ Voor 59% gewijzigd door Nas T op 08-12-2010 08:56 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Ghost Dog schreef op woensdag 08 december 2010 @ 02:40:
Ohja Afbeeldingslocatie: http://dutchphotozone.com/images/smilies/schaamte.gif

Maar dan nog, het volume wordt over een tijd gemeten toch? Ik zie tenminste geen piek volume staan. Dus elke omwenteling een tikje maar verder heel stil voelt luidruchtiger dan een iets luidere luchtverplaatsing denk ik.

Mijn PC is trouwens zo stil dat de verwarming meer geluid maakt als ik die opendraai, maar die tikjes he... (Ja ik heb wat met tikjes..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op woensdag 08 december 2010 @ 08:29:
Maar ik denk dat de testopstelling zo goed mogelijk moet, dat de grens "goed" niet heilig is en een slechte meetopstelling beter is dan geen meetresultaat. Waar wel vaak de mist in wordt gegaan: er wordt iets gemeten, maar we willen gegevens die relevant zijn voor de praktijk. net Zoals een Bugatti meer pk's heeft dan een F1, maar niet sneller is.
Dit dus. Eén meetmethode is niet ideaal, omdat dat een kunstmatige opstelling is, daarom wordt er ook op allerlei verschillende manieren getest en kan je dat vergelijken met andere reviews (nog meer opstellingen!). Uiteindelijk gaat het om één ding, en dat is de welke fan het beste koelt op een voor de meeste mensen acceptabel geluidsniveau. Zoals gezegd kunnen die lui de stiuatie niet bij jou thuis meten, dus zal je het met het beste alternatief moeten doen.
jbkappirossi schreef op woensdag 08 december 2010 @ 08:00:
dit zeggen't hebbende ga ik hier ook niet meer op in, want ik heb het idee dat het niveau dan heel snel nog verder zal dalen. maar als jij jou feiten baseerd op alleen SPCR, Be my quest.
Als je mijn berichten toch niet leest heb ik je ook niets meer te vertellen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:31

BTU_Natas

Superior dutchie

Hihi wat grappig.. een discussie over fans.

Na het testen van ongeveer 12+ verschillende fan's, kwam er bij mij als winnaar uit.. de p12 van noctua.
De absolute verliezer van de 12+, was de scythe gt 1850, welke volgens iedereen op xs de beste moest zijn rond de 20cfm door een rad heen.

de reden hiervan, mijn gehoor!
Ze hebben helemaal gelijk, over de scythe gt, in elke review weer. maar mijn gehoor is de spelbreker. De slechtste fan, is de beste en de beste is de slechtste.

Als in WTF! kan je je het voorstellen?
De enige manier, om zeker te weten of een fan stil is op een bepaalde voltage @ een zekere rpm, is door er zelf naar te gaan luisteren.

niet dat ik jullie discussie wil doodmeppen, maar bij deze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.oomah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 09:22
Mijn ervaring met de scythe gt's is dat ze een ratel hebben. Hoe hoog of laag je ze ook zet er ratelt iets. Mijn Nexus en Arctic Cooling F12 laten alleen het geruis van de wind horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Welke Nexus is dat dan? Want ik had dus drie Yate Loon (Wat Nexus is) Real Silent D12SL-12 gekocht en die ratelen ook. (Of ik heb me laten foppen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Hier meerdere Real Silent D12SL-12's gebruikt, nooit last van tikken/ratelen oid. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Ghost Dog op 08-12-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
Fangeluid en de ervaring daarvan is heel persoonlijk. Behalve daadwerkelijke geluidsdruk (die meetbaar is en die je dus steeds bij reviews terugziet) is er ook nog zoiets als de klank van een fan. De ene fan maakt simpelweg een prettiger geluid dan de andere. Ik gebruik zelf vier stuks San Ace fans. Dit zijn absoluut geen stille fans, maar ze maken een fijn krachtig, diep brommend geluid, wat je van geen enkele andere fan zal krijgen. De meeste mensen vinden het verschrikkelijk, maar ik vind het eerlijk gezegd wel lekker klinken, en het is tenslotte MIJN computer :)

Ik ben het met Natas eens wat dat betreft. Als je het belangrijk genoeg vind om echt onderscheid te maken tussen de verschillende fans, beluister er dan gewoon een stuk of 5, en pik je persoonlijke favoriet eruit. Er is een heel groot verschil tussen stil en niet storend, en dat is 100% persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Ghost Dog schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:49:
Hier meerdere Real Silent D12SL-12's gebruikt, nooit last van tikken/ratelen oid. :)
Hm, de bovenste, die van Azerty, zijn precies degene die ik gekocht heb. En die ratelen wel degelijk. Dat zou moeten betekenen dat die Yate Loon fans anders zijn.

edit: De geluidsopname op spcr is, in tegenstelling tot mijn eerdere bericht ook ratelvrij. Ik keek naar de verkeerde mp3 omdat er twee merken op een pagina staan en de verkeerde had aangeklikt. Nou, dan zullen we het nog maar eens proberen, deze keer de échte Nexus (en wel oranje >:) ).

[ Voor 24% gewijzigd door Malloot op 08-12-2010 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Tussen al het tumult over ventilators door (wat niet iets actueels is, by the way):
Er is op gebied van opslag een nieuwe stilte-koning voor wat betreft de 3,5" desktop-schijven (5400RPM):
WD20EARS.

Naast de stilte is deze schijf ook nog behoorlijk zuinig: 2,8W idle. Er is niet getest met AAM, WD heeft de schijven al op stil ingesteld blijkbaar. Dat vind ik een positief punt, deze schijven worden gebruikt voor de zuinigheid en stilte, WD begrijpt dat blijkbaar en denkt mee met de klant. Voor de snelheid moet je overigens toch geen HDD nemen, daar zijn SSD's voor. Het lijkt me nu vrij normaal om een SSD te nemen voor het OS.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Ik ben sowieso heel erg te spreken over de Caviar Green serie en ze zijn nochtans steeds stiller geworden. Ik hoop per ongeluk een Caviar Blue besteld en dat heb ik geweten...

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga binnenkort een pc voor iemand bouwen, maar dit moet natuurlijk geen herrie bak worden. Ik heb al een stille HDD, voeding, case fans en een passieve videokaart uitgekozen. Wat nu nog mist is een CPU cooler voor een AMD Phenom II X4 955/965 (Black Edition). Deze PC al op stock snelheid gaan lopen en zal niet overclockt woren. Dus de cooler moet niet al te duur zijn. Ik zat te denken aan zo iets als de Cooler Master Hyper TX3, maar deze is niet echt stil volgens de reviews die ik lees. Weet iemand misschien een andere cooler (liefst 120mm) of een andere fan voor de TX3 ( 92 x 92 x 25 mm).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2011 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Hyper 212 plus met een andere (PWM) fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 10:38
Cooler Master Hyper 212 plus met Oranje Nexus 120mm fan, koelt goed en super stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc

thieske-bc

NCC 1701

En dan ga ik voor optie drie een Gentle Typhoon 1150rpm max. En deze gewoon op je cpu_fan header aansluiten. Vind je het te duur kun je altijd nog voor de Slip stream 800rpm gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door thieske-bc op 06-01-2011 18:11 ]

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Cooler Master Hyper 212 Plus lijkt me inderdaad wel een goeie! Nu alleen nog een passende fan er bij vinden. Het gaat er vooral om dat de PC idle stil is, als er zware taken mee gedaan worden mag ie best wat geluid maken. Daarom zat ik te denken om deze fan Scythe Slip Stream SY1225SL12LM-P er op te zetten, die standaard op de Scythe Mugen 2 zit, in mijn eigen PC is deze best stil op 900RPM. Of is de luchtverplaatsing van bijvoorbeeld een Nexus Real Silent al genoeg om die cpu cool te houden?

De Nexs Real Silent en de Gentle Typhoon 1150rpm zijn ongeveer gelijk zie ik kwa geluid en luchtverplaatsing.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2011 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 13:03
Ik heb een systeem besteld met onder andere de AMD Phenom II X6 1055T, als moederbord de Asrock 870 Extreme3 en als videokaart een Club3D 6850. Loopt op zich allemaal prima, maar ik heb wat moeite met het geluidsniveau. Het geluidsniveau is zeker niet gigantisch hoog, maar voor een pc in de woonkamer toch wel erg hoorbaar (een stevig gezuis). De front-fan van de kast (Xigmatek Asgard) is behoorlijk stil, net als de 120mm Nexus Real Silent. De CPU-fan (Cooler Master Hyper TX3) en de fan van de videokaart loeien toch iets harder.

Nu heb ik de videokaart iets stiller gemaakt door MSI Afterburner te gebruiken en de fanspeed-curve in idle wat lager te zetten (45% fan speed tot 70°C, standaard is ie al 60-65°C). Gaat op zich prima, wordt het een stuk stiller van en de temp blijft in idle-toestand bijna gelijk (67°C). Daarnaast kan ik de CPU-fan besturen via de bios of Asrock OC Tuner. Daar kan ik echter geen curve opgeven, alleen een vaste stand (1 t/m 10 waar 10 het hardst is).

Na deze lange intro eindelijk mijn vraag: Is het veilig de CPU-fan vast op bijvoorbeeld 5 te zetten (zeer acceptabel geluidsniveau dan, en 35°C idle). Dus een vaste stand in het midden om het geluid wat te dempen? Zo niet, is er dan een verstandiger methode om dat ding toch iets stiller te krijgen?

Edit: @hieronder: Dank! Ik ga het gewoon proberen, hou de temp wel even in de gaten.

[ Voor 3% gewijzigd door geert1 op 07-01-2011 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

geert1 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 21:58:
Na deze lange intro eindelijk mijn vraag: Is het veilig de CPU-fan vast op bijvoorbeeld 5 te zetten (zeer acceptabel geluidsniveau dan, en 35°C idle).
Dat kan prima, zolang de CPU maar niet over 65°C heen gaat. :) Meten is weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02 20:47
Ghost Dog schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 22:07:
[...]

Dat kan prima, zolang de CPU maar niet over 65°C heen gaat. :) Meten is weten. ;)
Maar ga ook niet standaard op de 60 graden zitten, dat is ook niet best op de langere termijn :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ghost Dog schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 22:07:
[...]

Ik zeg 60 graden. Stofvorming zorgt ervoor dat de pc warmer loopt en dan kun je oook nog een tidje draaien als er wat stof in de weg zit.

En mijn ervaringen met pwm zijn weinig maar ik heb liever een constant gezoem dan een wisselend geluid. Daar irriteer ik me aan.

Ik koel een Q6600 met een Xigmatek HDT-S1283 met daarop een Nexus Real Silent, en ik hoef niet hoger te gaan als 600 RPM dan ligt het equalibrium op 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik heb de Coolermaster 212 met de originele fan op 7V en dat is in mijn geval erg goed. Staat op een Phenom II x6 en een stresstest (6x cpuburn tot temperatuur zeker 10 minuten stabiel was) resulteerde in 60 graden. PC staat naast bureau en is voor mij nu stil. Mocht 'ie lawaai gaan maken, dan haal ik 2 Yate Loon low speed 12cm (Nexus gebruikt die ook, maar licht gemodificeerd) op 5V in push-pull, maar vooralsnog niet nodig.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb buiten de psu fan en de cpu fan alles op een fancontroller en verwaarloosbaar ruisje.
3x silent eagles 80 mm x2000rpm, silent eagle 120 mm x 2000rpm en fan van zalman vf 950 op NZXT sentry2.
120mm en 80 mm front/intakefans nog iets verder teruggedraaid dmv fanmate tussen fan en fancontroller ivm geluidsreductie. Kast staat tenslotte naast me, en oortjes willen ook rust ;)
Scythe mugen 2 rev b draait via pwm(idle 300 rpm oid) en Be Quiet straight power e7 480W cm(80 plus brons) regelt het ook zelf met eigen silentwing fan.
Alles full power kan ik er mee stofzuigen, maar ingeregeld met airflow en rpm is het zacht briesje en nauwelijks hoorbaar. :)

Er komt iig uit de outtake en de psu koele/koude lucht >:)

[ Voor 25% gewijzigd door Jerdek op 10-01-2011 01:28 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
ik heb pas een coolermaster haf 922 gekocht icm een Scythe Kaze Master Pro 5,25" fancontroller.
nu staan de fans op 60% en de cpu koeler word geregeld door het mb, idle 1000tpm ongeveer.
de cpu koeler is een scyte mini ninja rev b die op max toerental van 2500tpm wel behoorlijk luid is.
de pc is idle bijna niet meer hoorbaar, bij games wel omdat de cpu en gpu koeler harder gaan draaien.
wat fotos nog zonder fancontoller, die heb ik er later bijgezet omdat de case meer lawaai maakte dan ik dacht.

http://s1235.photobucket.com/albums/ff433/goofy1978/fotos/

de case icm een fancontroller is echt een aanrader, ik heb nog nooit zo''n stil en koel systeem gehad.

[ Voor 27% gewijzigd door Goofy1978 op 10-01-2011 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 07:55
Goofy1978 schreef op maandag 10 januari 2011 @ 18:12:
ik heb pas een coolermaster haf 922 gekocht icm een Scythe Kaze Master Pro 5,25" fancontroller.
nu staan de fans op 60% en de cpu koeler word geregeld door het mb, idle 1000tpm ongeveer.
de cpu koeler is een scyte mini ninja rev b die op max toerental van 2500tpm wel behoorlijk luid is.
de pc is idle bijna niet meer hoorbaar, bij games wel omdat de cpu en gpu koeler harder gaan draaien.
wat fotos nog zonder fancontoller, die heb ik er later bijgezet omdat de case meer lawaai maakte dan ik dacht.

http://s1235.photobucket.com/albums/ff433/goofy1978/fotos/

de case icm een fancontroller is echt een aanrader, ik heb nog nooit zo''n stil en koel systeem gehad.
Wat is dat voor een cpu fan? Hij lijkt me wat klein in verhouding tot de koeler.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
die zat bij de koeler heb het zo gekocht is een 80mm fan.
zonder overklok voldoet ie prima, anders zal er een mugen 2 op moeten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt het aan mij of zijn die siliconendingen die Nexus bij z'n fans levert veel te lang voor de betreffende fans? Ik heb een stapeltje Real Silent 120 mm's liggen hier, maar als je die vastmaakt op de op de website aangegeven manier dan steekt het spul een heel stuk uit.

Mis ik nou het nut?

Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/sfm_installation.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjer94
  • Laatst online: 18-09 22:09

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

ja, dat maken ze inderdaad te lang, zo kan je ze makkelijker installeren, het overschot kan je er toch afknippen?

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daantjer94 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 07:38:
ja, dat maken ze inderdaad te lang, zo kan je ze makkelijker installeren, het overschot kan je er toch afknippen?
Ja, maar het meeste spul wordt nu eenmaal niet gemaakt om zelf bij te knippen, dus ik vroeg me al af of ik iets niet snapte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Nee, ze zijn gewoon lang zodat je ze makkelijk door de montagegaten krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02 20:47
Als ze korter zijn is het lastig er door heen trekken :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb vandaag mijn nieuwe http://tweakers.net/price...ma-5-inch.html#tab:prices scythe coolers binnengekregen. gelijk gemonteerd.

Jezus, wat een lawaai nog steeds (idle draaien van schijven). Het geluid is niks, of sterker nog, juist verergerd.

Weet iemand een hdd case die echt al het geluid tegenhoudt? Dit is niks.

Ik ga het retour sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:29
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:40:
Heb vandaag mijn nieuwe http://tweakers.net/price...ma-5-inch.html#tab:prices scythe coolers binnengekregen. gelijk gemonteerd.

Jezus, wat een lawaai nog steeds (idle draaien van schijven). Het geluid is niks, of sterker nog, juist verergerd.

Ik ga het retour sturen.
De Silentmaxx schijnt het goed te doen. Maar ik ben er van overtuigd dat je meer wint met stille schijven aanschaffen. SSDs zijn natuurlijk het stilst, maar Samsungs 500GB F3 EcoGreen schijven zijn ook nagenoeg niet te horen, ook al liggen ze voor je neus te spinnen. Nadeel is dat ze niet zo vlot zijn.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
Crahsystor schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:51:
[...]

De Silentmaxx schijnt het goed te doen. Maar ik ben er van overtuigd dat je meer wint met stille schijven aanschaffen. SSDs zijn natuurlijk het stilst, maar Samsungs 500GB F3 EcoGreen schijven zijn ook nagenoeg niet te horen, ook al liggen ze voor je neus te spinnen. Nadeel is dat ze niet zo vlot zijn.
Ik heb sinds kort een Samsung F4 2TB op 5400 RPM, die volgens SPCR ook bij de stilste schijven hoort, en die hoor je ook tijdens muziek nog zoemen door m'n kast heen (opgehangen in elastiek), als iemand weet waar je nog een Quiet Drive 3,5'' kunt halen houd ik me aanbevolen :/
Overigens, je had kunnen zien dat die himuro niet veel zal doen >:)
Afbeeldingslocatie: http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2008/07/12092107544l.jpg
Zonder rubber de Himuro, en met rubber de Quiet Drive :)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareluxx.de/images/stories/galleries/reviews/hdd_cooler_07_2009/small/diagramm_2.jpg
http://www.hardwareluxx.d...torage/11971.html?start=8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar die IBL box doet het beter, kan hem alleen nergens vinden om te bestellen?

Het liefst koop ik de IBL box 20, omdat ik 2 schijven heb. Als je dat met die Silentmaxx doet ben je wel erg duur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:40:

Ik ga het retour sturen.
Er is geen case die al het geluid tegenhoudt, zonder met antigeluid te doen te hebben (en zelfs dan eigenlijk nog niet). De beste oplossing die ik ken (ook uit praktijkervaring) is de Scythe silentdrive. Deze staat vermeld in de topicstart, maar als ik jou was zou ik die niet lezen. Staat vol met nutteloze informatie.
De Himuro is wat minder goed als de silentdrive, maar dempt wel geluid. Een herrieschijf met een dergelijke oplossing zul je nog steeds horen. Naar aanleiding van je reactie vraag ik me bijna af of je het geheel niet verkeerd hebt geïnstalleerd.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een erg goede gevonden, maar kan hem nergens vinden hier in Europa om te kopen :( SilenX LX-HDSS heet ie.

Ik snap niet dat er zo weinig zijn want volgens mij is hier wel degelijk een markt voor. Als je al je fans vervangt door bijna ohoorbare, besef je pas hoeveel lawaai 1 of 2 HDDs dan nog maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:29
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:03:

Het liefst koop ik de IBL box 20, omdat ik 2 schijven heb. Als je dat met die Silentmaxx doet ben je wel erg duur uit.
Astu: http://www.ikbenstil.nl/P...DD-isolatie:::28_126.html

Dan op de duitse site:
http://www.ichbinleise.de...DD-Daemmung:::28_126.html

[ Voor 11% gewijzigd door Crahsystor op 24-01-2011 22:38 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die had ik al gevonden en is ie dus niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:03:

De IBL box durf ik alleen aan te raden met de stilste HDD's, de Himuro met stille HDD's en de Quiet Drive is de beste oplossing. Maar het is net hoe hoog je eisen zijn, denk ik.
Mijn ervaring bij deze producten is dat goedkoop duurkoop is: voor €15 meer ben je waarschijnlijk wel tevreden en heb je een product dat minstens 5 jaar mee kan.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Ik ben een nieuw systeem voor mezelf aan het samenstellen en nu had ik een paar vragen betreffende de koeling. De kast die ik heb op het moment voor ogen heb wordt geleverd zonder fans, waardoor ik ze dus zelf kan uitzoeken. Zijn degene die ik gekozen heb goed (en redelijk stil)? De bedoeling is om de twee 120mm fans voor en achter te plaatsen en de 140mm bovenin de kast.

Ik heb gezocht op de site van het moederbord maar ik kan eigenlijk niets vinden over het aantal fans wat ik kan aansluiten, is er iemand die hier uitsluitsels over kan geven?

Alvast ontzettend bedankt :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 47,-€ 47,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 16,99€ 16,99
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 84,90€ 84,90
1Sharkoon Rebel9 Pro Economy€ 43,-€ 43,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Fractal Design Silent Series 140mm Fan, 140mm€ 10,81€ 10,81
2Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm€ 5,32€ 10,64
1Seasonic S12II 520W€ 64,90€ 64,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 35,-€ 35,-
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 141,50€ 141,50
1Asrock 870 Extreme3€ 74,-€ 74,-
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 159,-€ 159,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 721,74

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan je in de manual van je moederbord vinden, even downloaden dus. Ik heb ook een Asrock en daar kunnen er in totaal 5 fans op.

En die fans zullen zo goed als onhoorbaar zijn.

Ik zou er nog 1 bij doen als ik jou was. Want met deze setup zal de Scythe fan er boven uit steken. En als je het echt helemaal stil wilt hebben ook nog een hdd demper bestellen, want als je alle fans zo stil hebt zul je alleen nog de hdd horen. En zorgen dat je een ultrastille voeding hebt, anders hoor je die er weer boven uit... en vergeet de videokaart koeling niet: die Hawk serie van MSI hoor je echt niet, en de kaart blijft lekker koel

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2011 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Oke bedankt, best logisch eigenlijk dat dat in de manual staat |:(

Nog een fan kost ook niet zo heel veel dus misschien inderdaad een goed idee, hdd demper komt wel als ik me daar aan stoor.

Iemand nog op- of aanmerkingen over de fans zelf?

[ Voor 46% gewijzigd door Kapiteiniglo op 28-01-2011 11:46 . Reden: edit van djpj ]

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of misschien nóg een fan om op het scythe blok te doen mocht je gaan overclocken :P Daar moet dan wel zo'n setje haakjes bij van Scythe anders krijg je het er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
martijn--g schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 11:22:
Ik heb gezocht op de site van het moederbord maar ik kan eigenlijk niets vinden over het aantal fans wat ik kan aansluiten, is er iemand die hier uitsluitsels over kan geven?
klik. pagina 11. Er zijn 5 aansluitingen. Zo moeilijk was het niet te vinden: op de website de manual openen, zoeken naar "fan", paar keer doorklikken en het overzicht van het moederbord wordt voorgeschoteld.

Commentaar op je setup: gooi de 2 Nexus' eruit, koop een accelero S1 voor je grafische kaart en koop eventueel een fan die standaard 800rpm draait die daarop kan. Je standaard grafische kaart zal namelijk gaan stofzuigen als je gaat gamen. Je zal trouwens ook voldoende hebben aan een Nexus Value 430 voeding, deze is superstil en levert voldoende vermogen.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 11:54:
Of misschien nóg een fan om op het scythe blok te doen mocht je gaan overclocken :P Daar moet dan wel zo'n setje haakjes bij van Scythe anders krijg je het er niet op.
Of misschien niet, want met 2x 120mm kun je al heel veel: 30% OC cpu en 40% OC gpu bijvoorbeeld.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Ik was niet van plan te gaan overclocken..

Over de videokaart ik zou graag een 6850 hebben, is deze dan heel erg luidruchtig?
De voeding had met iets meer watt genomen om in de toekomst de mogelijkheid te hebben voor crossfire en extra hdd's/ssd. (zie bbg voeding topic).

In ieder geval bedankt :)

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn--g schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 17:57:

Over de videokaart ik zou graag een 6850 hebben, is deze dan heel erg luidruchtig?
De voeding had met iets meer watt genomen om in de toekomst de mogelijkheid te hebben voor crossfire en extra hdd's/ssd. (zie bbg voeding topic).

De 6850 is van verschillende merken he, elk met een andere koeler. Dus lees een paar reviews 8)

Of koop achteraf een gpu-koeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

@djpj, uhu excuus had even moeten verwijzen naar de lijst die ik in me vorige post had staan.. pricewatch: Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
martijn--g schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 17:57:

Ik kan geen precieze cijfers geven, maar ik ga altijd uit van:
Gewone videokaartkoelers maken herrie als je gaat gamen.
Videokaarten met speciale koelers van de fabriek af verhogen de prijs, zijn minder luidruchtig, maar nog niet stil.
Videokaarten met passieve koelers van de fabriek af verhogen de prijs flink en werken vaak maar half.

Welk verband is er? Elke videokaart wordt geleverd met een waardeloze koeler als het om stilte/prestatie gaat.
Mijn advies luidt dan altijd: koop de goedkoopste uitvoering videokaart en schroef zelf een GPU-koeler er op.
Het liefst een passieve versie met veel heatpipes en een 120 mm fan die 800RPM draait, 92mm en 1000RPM of 80mm en 1200RPM.

Dat geeft de beste stilte/prestatie verhouding tegen de beste prijs. Uitzonderingen kunnen er zijn, maar die ben ik de afgelopen 10 jaar nog niet tegengekomen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Oke, bedankt voor je antwoord. Als hij te veel herrie in mijn ogen c.q. oren maakt kan ik dan inderdaad altijd nog de koeler vervangen...

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc

thieske-bc

NCC 1701

Enige wat ik jammer vind is dat een beetje aftermarket cooling voor je graka je snel tussen de 20 en 50 euro (bijv. Accelero S2 met scythe slip stream 500~800rpm) extra kost. Dus heel af en toe is die "net iets betere koeling" per saldo iets goedkoper dan die aftermarket cooler. Het is maar net wat je gaat mixen en matchen of wat voor uitgangspositie je hebt.

Vooral de vapor-x koeling van de sapphire kaarten is me goed bevallen en over het algemeen is het prijsverschil rond de 20-30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

50,- extra of niet, ik zweer bij de Arctic Accelero koelers. Verschillen van 20-30 graden in Furmark en het feit dat zelfs op maximale snelheid de ventilators practisch onhoorbaar zijn, vind ik genoeg om als enig ander alternatief H2O te kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc

thieske-bc

NCC 1701

Ik ben meer fan van Prolimatech of de Scythe Musashi, in het verleden een aantal Accelero koelers gehad met slechte lagering. Nu kun je dat wel RMA oplossen maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

De MK-13 is achterlijk groot, neemt een beetje veel ruimte in beslag imho. Scythe Musashi presteert lang niet zo goed als de Accelero of de MK-13. Als je toch ruimte teveel hebt en geen gedonder met lagers wilt hebben kan je ook nog eens naar een Thermalright koelertje kijken, zijn in elk geval goedkoper dan de MK-13 en komen in meer soorten en maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc

thieske-bc

NCC 1701

Ik haal hier Prolimatech en Thermalright dooreen. Ik heb een aantal T-rad2's ingebouwd en dat waren echt mooie coolers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik heb nu een Scythe Setsugen, maar ga die vervangen door de uitstekende Thermalright HR-03 GT, omdat die zelfs passief nog goed koelt, en ik dus genoeg zou kunnen hebben aan slechts één fan om zowel mijn CPU als GPU te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik heb een HR03 Plus gehad en nu een HR03 GT (geloof ik). Beide geweldige koelers, met de HR03 Plus makkelijk 40% overclock gehaald. Temperatuur? Max 63 graden. En niet te horen.
Mijn huidige kaart heb ik nog niet getest.
Met de HR03 koelers kun je het blok boven de kaart plaatsen en met 1 fan je GPU en CPU koelen.
1 outtake zorgt voor de rest. Helaas is de HR03 serie niet goedkoop en kost het zeker een uur om je koelblok aan te passen zodat er fanclips op gemonteerd kunnen worden. Maar het plezier is enorm.

Ik denk zelf, weet zelfs bijna zeker dat een aftermarket koeler (veel) meer waar voor zijn geld biedt dan een variant van de GPU-fabrikant zelf.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Ik denk zelf, weet zelfs bijna zeker dat een aftermarket koeler (veel) meer waar voor zijn geld biedt dan een variant van de GPU-fabrikant zelf.
Eensch. Heb ook een 5770 met HR-03 hier in huis. Met tie-rips een 120mm fan op gehannesd. Onhoorbaar. Lekker koud. Alleen jammer dat 'ie 4 slots in beslag neemt als je 'm op de 'normale' manier mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Nas T schreef op maandag 31 januari 2011 @ 18:36:
Helaas is de HR03 serie niet goedkoop en kost het zeker een uur om je koelblok aan te passen zodat er fanclips op gemonteerd kunnen worden. Maar het plezier is enorm.
Welke clips precies ?? Bij mijn HR-03 Rev. A werden ze gewoon meegeleverd en kon ik zo een 92 mm. fan erop zetten :)
Grootste probleem dat ik heb met die dingen is als je eventueel naar waterkoeling toe wil : Vaak is het PCB aan de vorm van de koeler aangepast :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
nero355 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:55:
[...]

Welke clips precies ?? Bij mijn HR-03 Rev. A werden ze gewoon meegeleverd en kon ik zo een 92 mm. fan erop zetten :)
Ik maak nooit gebruik van 92 mm fans, vandaar :p . Er zitten aan de binnenzijde stukjes metaal welke een gleuf vrijmaken als je deze verwijdert. Doe je dit aan 2 kanten, dan kun je dus 2x clips aanbrengen voor een 120mm fan. De rand waarachter je de 92mm clips achter haakt, zal waarschijnlijk te dicht op elkaar staan voor de 120mm clips.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Nas T schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:21:
[...]

Ik maak nooit gebruik van 92 mm fans, vandaar :p . Er zitten aan de binnenzijde stukjes metaal welke een gleuf vrijmaken als je deze verwijdert. Doe je dit aan 2 kanten, dan kun je dus 2x clips aanbrengen voor een 120mm fan. De rand waarachter je de 92mm clips achter haakt, zal waarschijnlijk te dicht op elkaar staan voor de 120mm clips.
Waarom zo moeilijk doen, ik heb gewoon ghetto stijl met tie-rips een 120mm koeler aan 3 kanten aan dat ding vastgebonden. Het ziet er perfect uit en werkt perfect:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2kLZtXT2Y5zhGRySduipXm8D/medium.jpg

Links en rechts zie je de tie-rips, de derde zit achter om een heatpipe gebonden. Voordeel is natuurlijk dat dit én beter koelt én stiller kan zijn dan een 92mm fan. Ik zou er zelfs een 140mm fan op hebben gezet als ik die nog had liggen :) Tie-rips zijn echt je vriend.

[ Voor 15% gewijzigd door Singular1ty op 01-02-2011 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Singular1ty schreef op zondag 30 januari 2011 @ 22:49:
Scythe Musashi presteert lang niet zo goed als de Accelero of de MK-13.
Als ik de diverse reviews mag geloven is de Musashi ongeveer even goed als de Accelero S1 :) Ik ben vanwege compatibiliteit (en modbaarheid) toch maar aan de Accelero gegaan, maar qua prestaties ontloopt het elkaar niet veel.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2011 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 21:09:
[...]

Als ik de diverse reviews mag geloven is de Musashi ongeveer even goed als de Accelero S1 :)
S1 ja, ik ben niet specifiek genoeg geweest, ik bedoel natuurlijk de Extreme varianten. Als je toch een lomp groot ding op je GraKa gaat zetten, doe het dan goed.

Voor degenen die ik niet heb kunnen vermurwen heb ik overigens nog een 3850 met Musashi hier ergens in de kast liggen, DM maar bij interesse. Het ding is wel lekker stil, als dat is wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Singular1ty schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 21:07:
Voordeel is natuurlijk dat dit én beter koelt én stiller kan zijn dan een 92mm fan. Ik zou er zelfs een 140mm fan op hebben gezet als ik die nog had liggen :) Tie-rips zijn echt je vriend.
Dat is dus echt nergens voor nodig :P

Mijn 92 mm. fan is een Papst uit de GLL serie en die heb ik ook nog eens zo omgebouwd dat mijn oude 1900XTX hem zelf aan kon sturen : Dit was gewoon 100% stil en de temperaturen waren gewoon zoals het hoort !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

92mm fan kan prima werken, als 'ie PWM is kan je ook idd je GraKa 'm aan laten sturen, maar als je toch een grotere fan erop kan zetten, waarom niet? Groter = meer luchtverplaatsing bij minder herrie, en hoger koelpotentieel. Alle kleine beetjes helpen. Die 5770 van mij draait nu 1GHz op de core en 1400MHz op het geheugen (tov 850/1200 standaard). Max temp is minder dan 50 graden in Furmark ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Is gewoon een "Voltage" fan met 3 pinnen zeg maar. En als het al stil is dan is er niks aan de hand :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:40
Onderstaand systeem wil ik bestellen als het bug probleem is opgelost voor het MB.

Dit systeem moet dienen voor realtime data verwerking, mail, internet, programmeren, photoshop enz....
gamen en overklokken is totaal niet aan mij besteed.

Ik eis een stil, snel, stabiel en betrouwbaar systeem.

Ik heb nu gekozen voor een systeem zonder extra videokaart om lawaaihinder te minderen.
Verder koos ik dit MB omdat er een eSata opzit en toch nog wat extra PCI sloten ingeval ik toch nog een GPU wil plaatsen, en omdat er een displayport uitgang opzit.

Er komen ook nog twee Samsung F3 1TB HD bij in, deze zitten momenteel in mijn huidige PC.

Nu lees ik her en der de opmerkingen dat er problemen zijn met de montage van de door mij gekozen koeler en het geheugen. ( ruimte gebrek)

Daarom ben ik opzoek naar een andere stille koeler en liefst nog een GOEDE PASSIEVE koeler

Alle info is welkom

Dit is mijn samenstelling tot heden

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B286268%5D=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 23:59
Ligt er ook aan hoe je de Scythe plaatst, en in welke sloten je je DIMM's doet.

Je gaat geen fans op je Scythe plaatsen?
Misschien ander geheugen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
Daan00 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 15:43:
Ligt er ook aan hoe je de Scythe plaatst, en in welke sloten je je DIMM's doet.

Je gaat geen fans op je Scythe plaatsen?
Misschien ander geheugen nemen?
Ik wilde de Mugen standaard plaatsen daar zit toch een koeler op

Mijn eeste gedacht was dit geheugen http://nl.hardware.info/p...old-8gb-ddr3-1333-cl9-kit
Maar dan las ik weer dat men toch beter dat 1600 Mhz geheugen nam van Croisair.

Ik heb al op verschillende forums de vraag gepost wat nu best is maar krijg geen eensluitend antwoord.

Had graag iemand gelezen die deze opstelling in gebruik heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Mr Luky schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 13:50:

Dit systeem moet dienen voor realtime data verwerking, mail, internet, programmeren, photoshop enz....
gamen en overklokken is totaal niet aan mij besteed.

Er komen ook nog twee Samsung F3 1TB HD bij in, deze zitten momenteel in mijn huidige PC.
Als eerste wil ik je de ervaring meegeven dat een passieve koeler een hele slechte prijs/prestatieverhouding geeft. Het aantrekkelijke is dat deze 0dB produceert. Maar wat als hij 10 of 15dB produceert? Je hoort hem dan nog niet en de prestaties zijn stukken hoger.
Als tweede zou ik je de 2600K afraden en de 2500K aanraden, scheelt je zo €90. Deze €90 kun je steken in twee maal een Scythe Himuro of Quiet Drive.
Eerste is goedkoper, minder stil en de HDD wordt warmer. Maar is waarschijnlijk voldoende voor je HDD's.
Voor je CPU zou ik voor de CM Hyper 212 plus gaan. Scheelt €14 met de Mugen 2 en is maar 2~3 graden warmer.

Je zult dan niet zo ver kunnen overclocken als met de 2600K met de Mugen 2, maar je zult een heel eind komen, ik denk dat je nog geen 300MHz verschil zult maken. En wat heb je liever? Nog geen 10% meer snelheid of meer dan 30%/€100 prijsverschil?

Wat wil je trouwens doen met 2 verschillende SSD's? En waarom de Crucial RealSSD's? Ik zie een interne 70MB/s schrijven. Volgens mij is de Vertex 2/Agility 2 en Corsair Force de SSD's met de beste prijs/prestatie-verhouding...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Ik zou gewoon lekker bij de Mugen blijven, de Hyper-212 is goedkoper maar heeft imo niet dezelfde prijs/prestatieverhouding. Die 2-3 graden kunnen wel degelijk een verschil maken.

De C300 is overigens minofmeer de enige Sata3 SSD op de markt, en rechtvaardigt die positie met theoretische leessnelheden boven de 300MB/s. Het is dus geen slechte keus, al heeft een Vertex 2 inderdaad hogere schrijfsnelheden en als je daar iets om geeft dus een betere balans. Maar uiteindelijk is de leessnelheid wat ervoor zorgt dat je PCtje zo lekker snel in Windows komt :)

Wat ik inderdaad niet begrijp is dat je 2 verschillende SSDs in je systeem zet. Dat slaat nergens op. De kleine versie haalt bovendien niet zulke hoge snelheden als de grote. Als het een vergissing is en je wil ze in raid zetten, raad ik dat af, omdat je dan je TRIM support kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
Singular1ty schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 20:35:
Ik zou gewoon lekker bij de Mugen blijven, de Hyper-212 is goedkoper maar heeft imo niet dezelfde prijs/prestatieverhouding. Die 2-3 graden kunnen wel degelijk een verschil maken.

De C300 is overigens minofmeer de enige Sata3 SSD op de markt, en rechtvaardigt die positie met theoretische leessnelheden boven de 300MB/s. Het is dus geen slechte keus, al heeft een Vertex 2 inderdaad hogere schrijfsnelheden en als je daar iets om geeft dus een betere balans. Maar uiteindelijk is de leessnelheid wat ervoor zorgt dat je PCtje zo lekker snel in Windows komt :)

Wat ik inderdaad niet begrijp is dat je 2 verschillende SSDs in je systeem zet. Dat slaat nergens op. De kleine versie haalt bovendien niet zulke hoge snelheden als de grote. Als het een vergissing is en je wil ze in raid zetten, raad ik dat af, omdat je dan je TRIM support kwijt bent.
Een SSD ( 128 GB) moet dienen voor mijn OS en programs. + documenten map enz....
De andere (64 GB) moet dienen om 5 dbases op de laten draaien.

Overklokken , gamen is totaal niet aan mij besteed.

Ik koos voor de I7 2600K omdat daar een iets betere IGPU inzit.
Ik kies ervoor om geen GPU te plaatsen omdat volgens dat ik her en der lees voldoende ga hebben aan de IGPU en alzo een stiller systeem krijg

[ Voor 10% gewijzigd door Mr Luky op 03-02-2011 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Een SSD ( 128 GB) moet dienen voor mijn OS en programs. + documenten map enz....
De andere (64 GB) moet dienen om 5 dbases op de laten draaien.
Dit is niet efficiënt. De 64GB SSD is een stuk langzamer dan de 128GB versie, beter koop je gewoon 1 256MB SSD en deel je die in Windows in tweeen. Zo heb je maximale snelheid en hou je het simpel. Mocht je interesse hebben, ik heb nog wel een Vertex 2 180GB nieuw in de verpakking liggen voor een gunstige prijs, DM maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb echt mijn pc nou helemaal stil gemaakt, maar nou hoor ik opeens zo'n hoge pieptoon erboven uit, die je af en toe wel hoort en af en toe niet.
Ik heb al eens alle fans gestopt (incl voeding fan) en hdds unplugged maar het geluid blijft. Weet iemand wat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Coil whine in de voeding of op je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Ghost Dog schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 14:58:
Coil whine in de voeding of op je moederbord?
Dat was ook mijn eerste gedachte. Als je het geluid niet altijd hoort, is een eenvoudige manier om het uit te lokken meestal door de voeding of VRMs van je MoBo te stressen, door de CPU aan 't werk te zetten met Prime95 of je GPU met Furmark (of beide tegelijk). Mijn MSI 770-C45 maakte ook een storend piepgeluid wanneer ik de CPU met Prime95 belastte.

Coil whine betekent overigens dat voltage regulatie modules die een bepaalde stroom omzetten naar een voltage of amperage waar verschillende computeronderdelen mee kunnen werken (kortweg VRMs) door een sterke stroom (zware belasting) gaan piepen. Dit gepiep word veroorzaakt doordat de koperen spoelen in VRMs dan gaan resoneren met de frequentie van het signaal dat erdoorheen word gestuurd.

[ Voor 27% gewijzigd door Singular1ty op 05-02-2011 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Singular1ty schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 16:40:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte. Als je het geluid niet altijd hoort, is een eenvoudige manier om het uit te lokken meestal door de voeding of VRMs van je MoBo te stressen, door de CPU aan 't werk te zetten met Prime95 of je GPU met Furmark (of beide tegelijk). Mijn MSI 770-C45 maakte ook een storend piepgeluid wanneer ik de CPU met Prime95 belastte.

Coil whine betekent overigens dat voltage regulatie modules die een bepaalde stroom omzetten naar een voltage of amperage waar verschillende computeronderdelen mee kunnen werken (kortweg VRMs) door een sterke stroom (zware belasting) gaan piepen. Dit gepiep word veroorzaakt doordat de koperen spoelen in VRMs dan gaan resoneren met de frequentie van het signaal dat erdoorheen word gestuurd.
Het komt iig richting CPU/GPU vandaan. Ik heb mijn CPU altijd op cool 'n quiet staan, dus echt door stressen komt het niet. Ik hoor het trouwens wel continu bij nader inzien.

Ben bang dat het m'n videokaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Dat kan, videokaarten hebben ook VRMs die kunnen piepen. Of irritant aanlopende fans. Je ons niet verteld wat je hebt gedaan om je pc stil te maken of wat voor onderdelen je gebruikt, maar misschien is die info nu wel nuttig.
Ik heb mijn CPU altijd op cool 'n quiet staan
Dat slaat nergens op, met C'nQ geactiveerd zal er onder belasting nog steeds meer stroom door je VRMs zijn dan wanneer je CPU idled. In dit geval komt het geluid kennelijk niet daar vandaan dus valt deze mogelijkheid al weg, maar de opmerking dat het niet aan de belasting van je CPU kan liggen omdat je C'nQ gebruikt is helaas fout. Dat is zoveel als zeggen dat je auto geen lekke band kan krijgen omdat je euro95 tankt, de twee factoren zijn niet gerelateerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
lijkt mij dat het je GPU is, heb hetzelfde hier als ik een spel speel, hoor je een hele hoge pieptoon die afhankelijk van het gebruik van de kaart van frequentie verandert

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij staat nu in de kast, je hoort het niet echt meer gelukkig. Ik heb trouwens de meeste fans vervangen door superstille Enermax, en de 200mm fans heb ik op het allerlaagst gezet (zijn van Cooler Master). Heb 2 Silentmaxx HD silencers gehaald, en nou hoor je de oude Seagate schijf nog steeds wel, maar volgens de Smart gaat die binnenkort kapot. Dus maar eens vervangen door een Samsung Spinpoint.

Maar op 1 of andere manier maakt m'n pc nog steeds geluid. Ok, het is geen lawaai ofzo. Maar gewoon luchtgeluid. Het luidste onderdeel is momenteel de PSU fan, die vervang ik dan maar een keer tegelijk met die harde schijf.

Hebben jullie ook zo'n moeite gehad met die Silentmaxx dingen? Mijn Samsung paste er zo in, maar de Seagate was proppen proppen duwen, en in de vier hoeken moest die siliconen mat kapot, ik dacht harde schijven hebben altijd dezelfde maat maar blijkbaar niet.
Toen met het inbouwen bleek het te zwaar voor de Coolermaster HAF 922 toolless dingetjes, dus die heb ik er maar afgesloopt. Toen had ik gewoon schroefgaten, ik dacht altijd dat die universeel waren ook, maar blijkbaar niet de schroeven van de HD silencer passen er niet in. Heb dus ook nog gaten moeten uitboren...
Toen ze ingebouwd waren ook ff al dat verpakkingsschuim van de Silentmaxx erbij gepropt, dat dempt nog wat extra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 21:21:
[...]

Het komt iig richting CPU/GPU vandaan. Ik heb mijn CPU altijd op cool 'n quiet staan, dus echt door stressen komt het niet. Ik hoor het trouwens wel continu bij nader inzien.

Heb ik ook altijd gehad bij m'n computers, m'n nieuwe had ook weer hetzelfde probleem. Oplossing is en blijft voor mij de C1E in de bios uit te zetten, dan is het meteen weg. Via het programma Speedfan kun je het soms ook uitzetten, via 'stop halt disconnect' oid geloof ik.

Sommige voedingen kunnen ook piepen/buzzen onder belasting (dikke videokaart). Ook m'n scherm piept ook zachtjes en m'n muis ook. Oh ja de adapter van m'n amBX piept ook als ie uit staat, heel irritant.

Oh ja een piepende videokaart had ik ook eens gehad, maar dat was zo erg dat ik 'm terug had gestuurd en m'n geld had teruggekregen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Digital-DNA op 06-02-2011 19:19 ]

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C1E? Waar vind ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA

Digital-DNA

ergens in de bios als het goed is, weet niet wat voor moederbord je hebt anders kan ik misschien even voor je kijken

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is toch hetzelfde als cool 'n quiet? Dat had ik al uit staan, maar aangezet en ging nog niet weg.

Het is momenteel echt een heel raar geluid. alsof een harde schijf aan het lezen/schrijven is, maar dan met een hoge pieptoon en dat de processor dat probeert te imiteren ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA

Digital-DNA

Volgens mij regelt cool 'n quiet alleen de kloksnelheid. Met C1E wordt de spanning op de processor ook steeds aangepast, waardoor je de spanningsregelaars kunt horen piepen. Alle moederborden die dit ondersteunen die ik heb gehad hadden in meer of mindere mate last van piepen, precies volgens jou omschrijving.

Welk moederbord gaat het nu precies om?

Probeer anders 's met het programma Speedfan:
configure->advanced->iets uit dropdown kiezen->stop grant disconnect uitzetten

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

CnQ past bij idle automatisch zowel de kloksnelheid en voltage aan naar 800MHz en 0,95V ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA

Digital-DNA

Heb een beetje zitten rondneuzen, C1E gaat verder daar dit OS-onafhankelijk is. Het is iig een functie die naast CnQ aanwezig is op o.a. AMD-systemen:

http://superuser.com/ques...c1e-support-on-my-amd-cpu

Het kan zijn dat een bios update hier toegang tot geeft of andere software.

www.nintendocasemods.com

Pagina: 1 ... 32 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!