Heeft iemand hier al ervaring met die Tamron? Die f/6.3, zou dat geen problemen geven? Aangezien Nikon/Canon f/5.6 als max opgeven voor werking van de AF.Thefirstikke schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:18:
[...]
Komende tijd even goed orienteren voor een geschikte dSLR. Live view en soortgelijke systemen schrap ik van mij wannahaves lijstje. Belangrijker vind ik de beschikbaarheid van een redelijk goede lens met wat zoombereik (Tamron AF 18-250mm F/3.5-6.3 XR bijv.) en dat de body als brildrager goed te gebruiken is. Bedankt voor de reacties iedereen!
Huh? Als dat zo zou zijn zou je hogere diafragma's op je lenzen helemaal niet kunnen gebruiken.Fire69 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 20:13:
[...]
Heeft iemand hier al ervaring met die Tamron? Die f/6.3, zou dat geen problemen geven? Aangezien Nikon/Canon f/5.6 als max opgeven voor werking van de AF.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Zou niet moeten nee, maar de lens geeft aan de AF op dat moment gewoon /5.6 door. Soort van 'reporting' TC dus. Dit geintje wordt ook toegepast bij o.a. de Bigma.Wijnands schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:38:
[...]
Huh? Als dat zo zou zijn zou je hogere diafragma's op je lenzen helemaal niet kunnen gebruiken.
Tuurlijk wel...Wijnands schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:38:
[...]
Huh? Als dat zo zou zijn zou je hogere diafragma's op je lenzen helemaal niet kunnen gebruiken.
Het diafragma wordt pas geknepen bij de opname.
Dus spiegel gaat omhoog terwijl diafragma geknepen (naar je ingestelde warade) wordt. Dan gaat sluiter omhoog. Sluiter gaat weer naar beneden. En spiegel/diafragma gaan weer naar normale positie. Meestal houd AF idd op bij f/5.6 of het moet al heel goed weer zijn
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Verwijderd
De AF werkt bij een maximum diafragma-opening, daarna wordt de opening pas 'geknepen' tot de ingestelde waarde. Hoe dat dus @ 250mm zit bij de Tamron weet ik niet, alleen vermoed ik dat er nog wel eens wat gehunt gaat worden en een snelle AF op die lengte zit er denk ik niet in.
Da's ook wel weer een goed punt. En 6.3 is ook wel erg veel... ik zou die lens niet nemen.
Als de e410 je aanspreekt, lees dan her en der in dit topic de "bezwaren" die mensen aanvoeren tov. olympus. Kun je zelf besluiten of dat je raakt.
Welke van de 2 ligt je het beste in de hand?
800 euro is redelijk te doen voor een body en kit lens.Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 09:53:
1. Wat is je beschikbare budget?
€ ± 800,-
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee dit wordt mijn eerste (d)slr
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ja, ik zou graag de Canon EOS 400d willen inc. kit lens. Meeste "waar" voor je geld helemaal met de 70 euro cashback. Maar ik heb gisteren ook even met de Olympus E-410 gespeeld en ik moet zeggen dat is toch ook erg leuk, hij houd goed vast en liveview werkte ook beter dan ik dacht.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee, alleen een kit lens
Als de e410 je aanspreekt, lees dan her en der in dit topic de "bezwaren" die mensen aanvoeren tov. olympus. Kun je zelf besluiten of dat je raakt.
[ Voor 85% gewijzigd door Wijnands op 14-11-2007 10:21 ]
het scheelt een derde stop ten opzichte van de 18-55 en 70-300 die je hebt, niet echt schrikbarend grote verschillen...Wijnands schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:45:
En 6.3 is ook wel erg veel... ik zou die lens niet nemen.
Het is meer een psychologische grote staplateef schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:53:
[...]
het scheelt een derde stop ten opzichte van de 18-55 en 70-300 die je hebt, niet echt schrikbarend grote verschillen...
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
De 18-55 gebruik ik vrijwel nooit. Bij de 70-300 erger ik me er wel 's aan maar lichtsterker glas kost een veelvoud van die 70-300lateef schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:53:
[...]
het scheelt een derde stop ten opzichte van de 18-55 en 70-300 die je hebt, niet echt schrikbarend grote verschillen...
Verwijderd
En nu ben ik nog steeds wel wat nieuwsgierig hoe die Tamron @ 250mm focust op een 400D / 40D (ivm die f/5.6 AF beperking). Zou dit net zo werken als sommige TC's (die geen info aanpassen en de camera laten geloven dat de diafragma-opening f/5.6 of groter is)?
Waarschijnlijk wel.Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 10:37:
En nu ben ik nog steeds wel wat nieuwsgierig hoe die Tamron @ 250mm focust op een 400D / 40D (ivm die f/5.6 AF beperking). Zou dit net zo werken als sommige TC's (die geen info aanpassen en de camera laten geloven dat de diafragma-opening f/5.6 of groter is)?
Hoewel de performance van de AF natuurlijk wel flink naar beneden gaat
De D3/D300 (CAM3500 module) z'n cross-sensoren doen het ook tot f/5.6.
Sony A700 crosssensor werkt tot f/2.8
Dus daar zit gewoon veel verschil in nog weer zoals je ziet.
Maar het gaat er vooral om dat er een verschil tussen "werken" en werken zit.
ja, natuurlijk is f/6.3 niet geweldig en kan je je er aan ergeren. heel zo'n lens zit vol compromissen, maar het leek er een beetje op alsof f/6.3 onoverkomelijk is, terwijl het slechts een derde stop scheelt met f/5.6, een waarde wat voor veel consumentenlenzen het kleinste diafragma in het telebereik is...Wijnands schreef op woensdag 14 november 2007 @ 10:29:
Bij de 70-300 erger ik me er wel 's aan maar lichtsterker glas kost een veelvoud van die 70-300
Verwijderd
Bedankt dat er ook nog even aandacht aan mij wordt besteedWijnands schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:45:
Da's ook wel weer een goed punt. En 6.3 is ook wel erg veel... ik zou die lens niet nemen.
[...]
800 euro is redelijk te doen voor een body en kit lens.
De Olympus voelde tegen mij verwachtingen in erg goed aan maar zeker niet minder dan de Canon. Ik neig toch erg naar de Canon, ivm veel lenzen(goedkoper) en live view is toch nog niet echt "je van het" ivm focussen. Maar ja als je het niet hebt kan je het ook niet gebruiken maar wel missen.
Ook vind ik het erg leuk dat je goed koop een workshop kan volgen bij de Canon.
Liveview is inmiddels al bij meerdere fabrikanten te verkrijgen (Olympus, Canon, Nikon). Dus daar hoef je niet meer naar te kijkenVerwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 13:25:
[...]
Bedankt dat er ook nog even aandacht aan mij wordt besteed![]()
De Olympus voelde tegen mij verwachtingen in erg goed aan maar zeker niet minder dan de Canon. Ik neig toch erg naar de Canon, ivm veel lenzen(goedkoper) en live view is toch nog niet echt "je van het" ivm focussen. Maar ja als je het niet hebt kan je het ook niet gebruiken maar wel missen.
Ook vind ik het erg leuk dat je goed koop een workshop kan volgen bij de Canon.
hé hé, dat heb ik op de vorige pagina ook al gedaan...Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 13:25:
Bedankt dat er ook nog even aandacht aan mij wordt besteed
maar voor een budge van ±800 euro alleen bij Olympus...ThunderNet schreef op woensdag 14 november 2007 @ 13:26:Liveview is inmiddels al bij meerdere fabrikanten te verkrijgen (Olympus, Canon, Nikon). Dus daar hoef je niet meer naar te kijken
[ Voor 39% gewijzigd door lateef op 14-11-2007 13:28 ]
Ik vraag me echt af of er veel mensen zijn die liveview missen (maar ik kan het fout hebben natuurlijk)Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 13:25:
[...]
Bedankt dat er ook nog even aandacht aan mij wordt besteed![]()
Kijk, dan werkt die actie van de marketing afdeling goed.Ook vind ik het erg leuk dat je goed koop een workshop kan volgen bij de Canon.
Waarom ontbreekt een nikon D40 eigenlijk op je lijstje?
Waarschijnlijk veel mensen die van een compact komenWijnands schreef op woensdag 14 november 2007 @ 14:04:
[...]
Ik vraag me echt af of er veel mensen zijn die liveview missen (maar ik kan het fout hebben natuurlijk)
Kijk ik net ook even om me voor zo'n workshop in te schrijven (via de Belgische site van Canon), moet ik daarvoor helemaal naar Nederlands rijden! Zo ben ik evenveel aan diesel kwijt als de korting die ze geven![...]
Kijk, dan werkt die actie van de marketing afdeling goed.![]()
Waarom ontbreekt een nikon D40 eigenlijk op je lijstje?

Verwijderd
Mmm, ik weet het ook niet hoor... maar zou dat nou zo geweldig leerzaam zijn? Gewoon zelf aanklooien, daar leer je je camera een stuk beter van kennen vermoed ik.
Voor 25€ wou ik het nog wel proberen. Maar als ik daarvoor tussen allemaal gekke Nederlanders moet gaan zitten, laat maar... 

Verwijderd
Het is inderdaad, voor die 25 euro is het mooi mee genomen voor een beginnende dslr'er. Ik verwacht er ook niet zo heel veel van maar wie weet.
Qua budget is Olympus de enige met live view vandaar die keuze.
Wat wel een nadeel is, is dat (volgens bronnen op internet) de zoeker niet zo denderend is. Dus je hebt wel live view maar niet zo'n goede zoeker.
Met de D40 heb ik gewoon niks, mij lijkt de 400D dan beter.
Wat wel een nadeel is, is dat (volgens bronnen op internet) de zoeker niet zo denderend is. Dus je hebt wel live view maar niet zo'n goede zoeker.
Met de D40 heb ik gewoon niks, mij lijkt de 400D dan beter.
Leer je toch meer van een EOS discovery denk ik, heb geen idee of die ook in belgië is (geweest)...
Verwijderd
Voor die liveview zou ik de Oly niet nemen, sowieso raar dat zo'n nutteloos speeltje de markt voor dSLR's is binnengesukkeld. Nog afgezien daarvan is het ding armoedig geïmplementeerd en niet eens kantelbaar. Als je voor Olympus kiest kies je voor een systeem, naar mijn ervaring hebben de bodies tot nu toe zo hun trekjes, heb geen zin meer om daar nòg eens een keer over te gaan ouwehoeren; als mensen een cam willen kopen en hoppa, lekker willen gaan Jpeggen alsof het een P&S geval is, ga dan eerder voor een Canon of Nikon, dan heb je gelijk een véééél mooierder zoeker. Met een Olympus kun je prachtige resultaten boeken, maar het vereist een béétje interesse. Dat heeft met fotografie te maken en niet met gadgetsVerwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 15:45:

Verwijderd
Het is niet zo zeer de gadget maar meer het ook wel eens niet door de zoeker een foto maken. Ik wil me meer bezig gaan houden met fotografie. Daarom ook een dslr anders had ik net zo goed een "goedkopere" P&S kunnen kopen met de standaard huis tuin en keuken functies.Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 17:11:
[...]
Voor die liveview zou ik de Oly niet nemen, sowieso raar dat zo'n nutteloos speeltje de markt voor dSLR's is binnengesukkeld. Nog afgezien daarvan is het ding armoedig geïmplementeerd en niet eens kantelbaar. Als je voor Olympus kiest kies je voor een systeem, naar mijn ervaring hebben de bodies tot nu toe zo hun trekjes, heb geen zin meer om daar nòg eens een keer over te gaan ouwehoeren; als mensen een cam willen kopen en hoppa, lekker willen gaan Jpeggen alsof het een P&S geval is, ga dan eerder voor een Canon of Nikon, dan heb je gelijk een véééél mooierder zoeker. Met een Olympus kun je prachtige resultaten boeken, maar het vereist een béétje interesse. Dat heeft met fotografie te maken en niet met gadgets
Ik snap niet helemaal je tekst. Bedoel je dat Canon of Nikon "gebruiksvriendelijker" is mede door de zoeker? En dat de Olympus erg goed is maar gewoon wat meer van de gebruiker eist?
Graag toelichting
Verwijderd
Bij een kantelbaar scherm kan ik me daar nog iets bij voorstellen maar zoals de zaken nu liggen is die liveview naar mijn idee een lachertje.Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 17:58:
Het is niet zo zeer de gadget maar meer het ook wel eens niet door de zoeker een foto maken.
Ik denk dat Canon en Nikon idd gebruiksvriendelijker zijn, met de zoeker heeft dat alleen niets te maken. Op deze pagina van dit draadje heb ik er al het een en ander over geschreven, lees dat, als je wilt, even door.Ik snap niet helemaal je tekst. Bedoel je dat Canon of Nikon "gebruiksvriendelijker" is mede door de zoeker? En dat de Olympus erg goed is maar gewoon wat meer van de gebruiker eist?
Het forum 'Olympus SLR Talk' van DPReview heb ik ook al een keer genoemd. Lees dit bericht b.v. eens, of dit. Topics die over de set-up van de camera gaan vind je o.a. hier. Ook eerder genoemd het artikel van Wrotniak waarin je het nodige over de settings kunt lezen. Alleen al het feit dat dat nodig is geeft aan dat Olympus geen systemen levert waarvan de gebruiksvriendelijkheid het meest in het oog springt. Persoonlijk vind ik het geen cam voor Jpeg, eigenlijk alleen voor RAW.
Verwijderd
Kijk hier heb ik wat aan!! Bedankt voor de uitgebreide post!Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 19:24:
[...]
Bij een kantelbaar scherm kan ik me daar nog iets bij voorstellen maar zoals de zaken nu liggen is die liveview naar mijn idee een lachertje.
[...]
Ik denk dat Canon en Nikon idd gebruiksvriendelijker zijn, met de zoeker heeft dat alleen niets te maken. Op deze pagina van dit draadje heb ik er al het een en ander over geschreven, lees dat, als je wilt, even door.
Het forum 'Olympus SLR Talk' van DPReview heb ik ook al een keer genoemd. Lees dit bericht b.v. eens, of dit. Topics die over de set-up van de camera gaan vind je o.a. hier. Ook eerder genoemd het artikel van Wrotniak waarin je het nodige over de settings kunt lezen. Alleen al het feit dat dat nodig is geeft aan dat Olympus geen systemen levert waarvan de gebruiksvriendelijkheid het meest in het oog springt. Persoonlijk vind ik het geen cam voor Jpeg, eigenlijk alleen voor RAW.
Maar wat ik niet begrijp, ik zie RAW niet echt alsof je goed/professioneler bezig bent. Je moet hierna al je foto's(of allemaal de zelfde instellingen) nog een langs om ze van de goede instellingen te voorzien. Hoe minder nabewerking hoe beter je bezig bent?!? "Vroegah" met een SLR kon je ook weinig toevoegen aan je foto. Dat is wat ik er van denk, maar misschien begrijp ik het niet helemaal goed.
Niet helemaal. Met RAW kan je inderdaad een hoop fouten goedmaken maar ook met raw ben je blij als je weinig hoeft te doen.
Voordeel is wel dat je foto's die op film verloren waren geweest alsog wat van kan maken. En met goede foto's kun je de puntjes op de i zetten zonder dat je last hebt van het lossy aspect van jpg.
Voordeel is wel dat je foto's die op film verloren waren geweest alsog wat van kan maken. En met goede foto's kun je de puntjes op de i zetten zonder dat je last hebt van het lossy aspect van jpg.
Verwijderd
Het komt maar zelden voor dat een Jpeg gelijk helemaal goed is (of je moet gauw tevreden zijn). De tijd die je besteedt aan het bijwerken van een Jpeg kun je beter besteden aan RAW-data. Wanneer je die als plaatje opent in b.v. Adobe Lightroom zie je in één oogopslag wat er nog aan gedaan moet worden - soms hoeft er niet eens iets aan gedaan te worden. Alles wat je aan je RAW-data doet is non-destructive en kan ten allen tijde herzien of verder bewerkt worden. Wanneer je bewerking klaar is exporteer je (nog steeds even vanuit Lightroom gedacht) het RAW-plaatje als Tiff of Jpeg en heb je je afbeelding waarmee iedere applicatie uit de voeten kan.Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 20:33:
Maar wat ik niet begrijp, ik zie RAW niet echt alsof je goed/professioneler bezig bent. Je moet hierna al je foto's(of allemaal de zelfde instellingen) nog een langs om ze van de goede instellingen te voorzien. Hoe minder nabewerking hoe beter je bezig bent?!?
Als Jpeg je uitgansgpunt is heb je een 'lossy' formaat waarbij bovendien al een heleboel voor jou besloten is. Bij Raw begin je echt bij het begin, letterlijk de 'rauwe' data vanuit de camera. Mijn ervaring is dat het werken met RAW niet meer tijd kost dan het werken met Jpeg, het levert daarentegen veel meer op en is uiteindelijk ook veel leuker om te doen. Als je wat rondgoogelt kun je enorm veel te weten komen over RAW; veel mensen komen er niet aan toe omdat ze denken dat het 'moeilijk' is - dat is het dus niet.
Nee inderdaad, dat kon vroeger niet. Des te prettiger dat het nu wel kan."Vroegah" met een SLR kon je ook weinig toevoegen aan je foto.
Verwijderd
Ah ja inderdaad, zo had ik het nog niet bekeken!Wijnands schreef op woensdag 14 november 2007 @ 21:01:
Niet helemaal. Met RAW kan je inderdaad een hoop fouten goedmaken maar ook met raw ben je blij als je weinig hoeft te doen.
@Drom
Bedankt voor de links erg nuttig, al neig ik nu nog meer naar de Canon
Verwijderd
Wat ik zelf zo af en toe leuk vind is te kijken op sites als Flickr of andere, je krijgt dan wel een indruk hoe de verschillende systemen optisch uit de bus komen, b.v.
http://www.flickr.com/photos/tags/CanonEFS1855mmf3556/
voor de Canon met kitlens
en
http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=690
voor de Olympus E-xxx met kitlens.
er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden, 'Google is je vriend'
en
Verwijderd
Wederom bedankt! En ik denk dat ik niet de enige ben die je hier dankbaar voor is!Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 22:28:
Wat ik zelf zo af en toe leuk vind is te kijken op sites als Flickr of andere, je krijgt dan wel een indruk hoe de verschillende systemen optisch uit de bus komen, b.v.
en
Verwijderd
Nadeel hiervan vind ik dat je alleen de goede fotos ziet. Je weet niet hoeveel not-keepers er zijn...Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 22:28:
en
Bedankt voor de tip! Heel wat reviews gelezen en foto's bekeken inmiddels. Vanmiddag even in real-life het spul proberen. Dit is wel de set die me heel erg aanspreekt op het moment.Wilko schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:46:
[...]
Nikon heeft in ieder geval een mooie 18-200VR. Niet goedkoop, maar in combinatie met een D40 heb je een erg mooie allround-camera.
olympus heeft trouwens een gratis workshop voor iedereen met een E-410 of een E-510...Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 15:45:
Het is inderdaad, voor die 25 euro is het mooi mee genomen voor een beginnende dslr'er. Ik verwacht er ook niet zo heel veel van maar wie weet.
Verwijderd
Voor mij is de tijd die er aan gaat komen erg druk(december). Maar even goed bedankt voor de tip!
Zie je toch vrijwel nooit online. Wat je met dit soort links wel ziet is wat er mogelijk is met dat glaswerk.Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 00:55:
[...]
Nadeel hiervan vind ik dat je alleen de goede fotos ziet. Je weet niet hoeveel not-keepers er zijn...
Verwijderd
Een wonderschone zondagnamiddag gewenst u allen!
Om maar met de deur in huis te vallen: Ik heb een tijdje op tweakers rond gezworven op de foto-fora en daar ben ik een beetje gefacineerd geraakt door al het moois dat voorbij kwam.
Dat wilde ik ook! En daarom ben ik heel fanatiek met mijn telefoon camera (2mpix
) gaan knippen! Met naar mijn idee fototechnisch gezien niet eens zulke heel erg bedroevende resultaten. Het was zogezegd echt leuk om te doen!
Daarom wilde ik ook een digitale camera. Maar niet zomaar een natuurlijk, nee een goede! Plus dat ik eigenlijk ook meteen in RAW wil kunnen schieten. Ik ben dus eigenlijk van plan om Jpeg alleen als export format te gaan gebruiken.
Daarom wil ik de gewone compact camera maar gewoon over slaan.
Dus nu ben ik hier, om jullie mening en advies te vragen! Let's go ^^
ong. €800 met uitloop tot 1000
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Staat al in de inleiding eigenlijk; Ik wil RAW, ik wil lenzen, ik wil Goed Spul
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Macro fotografie. Ik heb een zwak voor bloemen en andere leuke kleine dingen. Details en dergelijke. En ookniet onbelangrijk: Sportfotografie. Mijn sport is zwemmen, en het lijkt me echt HEEL vet om mijn team te kunnen voorzien van mooie acite foto's. (uitroepteken)
Neen!
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ja, een beetje: De Sony (Alpha) A100. In eerste instantie was ik op zoek naar een 2e hands EOS 350D maar omdat de pa van een vriend van me (die een fotozaak heeft) zei dat de Sony beter is voor macro e.d. heb ik mijn mening een beetje bijgesteld.
Neuh, dat was ik van plan om later nog eens te doen
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil graag advies, en als iedereen gewoon zoiets heeft van "niks hoor, is prima, doe maar!'' Dan neem ik genoegen met goedkeuring ^^
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
IK wil mijn camera mee nemen naar zo veel mogelijk plekken om zo veel mogelijk te schieten en te oefenen. Als ik even de kans krijg. Maar niet professioneel hoor.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Jup! Macro lensje erbij en blabla
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
MIjn telefoon. De beperkingen zijn: RUIS! Bewogen beelden! Te donker! Onscherp! Nog meer ruis! En noem maar op...
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Als iemand een hele, héle toffe 2e hands heeft liggen voor mij sta ik daar prima voor open.
Om maar met de deur in huis te vallen: Ik heb een tijdje op tweakers rond gezworven op de foto-fora en daar ben ik een beetje gefacineerd geraakt door al het moois dat voorbij kwam.
Dat wilde ik ook! En daarom ben ik heel fanatiek met mijn telefoon camera (2mpix
Daarom wilde ik ook een digitale camera. Maar niet zomaar een natuurlijk, nee een goede! Plus dat ik eigenlijk ook meteen in RAW wil kunnen schieten. Ik ben dus eigenlijk van plan om Jpeg alleen als export format te gaan gebruiken.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Macro fotografie. Ik heb een zwak voor bloemen en andere leuke kleine dingen. Details en dergelijke. En ookniet onbelangrijk: Sportfotografie. Mijn sport is zwemmen, en het lijkt me echt HEEL vet om mijn team te kunnen voorzien van mooie acite foto's. (uitroepteken)
Neen!
Ja, een beetje: De Sony (Alpha) A100. In eerste instantie was ik op zoek naar een 2e hands EOS 350D maar omdat de pa van een vriend van me (die een fotozaak heeft) zei dat de Sony beter is voor macro e.d. heb ik mijn mening een beetje bijgesteld.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil graag advies, en als iedereen gewoon zoiets heeft van "niks hoor, is prima, doe maar!'' Dan neem ik genoegen met goedkeuring ^^
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
IK wil mijn camera mee nemen naar zo veel mogelijk plekken om zo veel mogelijk te schieten en te oefenen. Als ik even de kans krijg. Maar niet professioneel hoor.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
MIjn telefoon. De beperkingen zijn: RUIS! Bewogen beelden! Te donker! Onscherp! Nog meer ruis! En noem maar op...
Als iemand een hele, héle toffe 2e hands heeft liggen voor mij sta ik daar prima voor open.
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2007 18:21 . Reden: Vergeten ]
Heb je ook een onderbouwing, voor die opmerking dat Sony beter zou zijn voor macro? Volgens mij zit dat sowieso niet in de body, maar in de lenzen die je er bij koopt 
In die prijsklasse zou ik denk ik toch naar Canon kijken? De goedkope Nikon's hebben het nadeel dat ze geen focus motor hebben, wat de keuze in macro lenzen wat beperkt en in de prijsklasse die je noemt is Canon toch wel heer en meester denk ik. Een D40 wordt pas echt interessant als het budget wat kleiner was geweest.
400D is bij dit budget denk ik een prima keus, ook voor het zwemmen, goede AF (voor deze prijsklasse), prima ruisprestaties. En voor zover ik weet zijn er voor Canon ook genoeg leuke macro lenzen te krijgen.
In die prijsklasse zou ik denk ik toch naar Canon kijken? De goedkope Nikon's hebben het nadeel dat ze geen focus motor hebben, wat de keuze in macro lenzen wat beperkt en in de prijsklasse die je noemt is Canon toch wel heer en meester denk ik. Een D40 wordt pas echt interessant als het budget wat kleiner was geweest.
400D is bij dit budget denk ik een prima keus, ook voor het zwemmen, goede AF (voor deze prijsklasse), prima ruisprestaties. En voor zover ik weet zijn er voor Canon ook genoeg leuke macro lenzen te krijgen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
or macro's van bloemen enzo kun je ook aan een goede compact denken trouwens. Maar uiteindelijk is een SLR op m.n. afmetingen na wel het veelzijdigste apparaat.
[ Voor 35% gewijzigd door begintmeta op 18-11-2007 18:50 ]
Wat is je beschikbare budget?
4 a 500 eu, maar kan door verblijf in us in dollars uitgeven = 750 dollar
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
heb nu olympus fe-190, maar wil op grotere afstanden haarscherpe actie foto's maken zoals vanuit een tribune, of snelle passerende auto's. Vooral grotere afstanden/afstandsplaten dan macro. Snelle (instelbare) sluitertijd met verschillende iso's (dag/nacht/schemer)
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
grotere afstands foto's, geen breedhoek/panorama. Voor vakantie / mijn reis na stage strakke scherpe foto's maken. Als ik zin heb me Dslr naar feestje/verjaardag meenemen. Lekker veel schieten.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
niet in verdiept, liefste 1 lens voor wat allround gebruik. Ik hecht meer waarde aan de camera en betrouwbaarheid dan een gespecialiseerde lens voor macro/telelens. Afstanden van 50 a 100 m (van tribune tot actieshot spelers (niet tot op het gezicht bdw)
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
nee, ik zoek vooral betrouwbare camera die tegen een stootje kan. Ben niet lomp, maar te tedere camera's zijn niet aan mij besteed (aan boord van zeilschepen, rond trekken met rugzak etc)
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
als de bijkomende lens niet voldoet 1 relatief allround lens voor wat grotere afstanden. Dan maar geen verjaardagsfeestjes voor dichtbij. Ben vaak toeschouwer en wil graag wat betere plaatjes kunnen schieten die net iets meer ingezoomd zijn dan mijn Olympus die ook nog vaak bewogen is door lange sluitertijd.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
advies!
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
op week/uur basis weinig, maar wil de lat zeker hoger leggen m.b.t. foto's op gelegenheden. Baal ervan tijdens wedstrijd 70% bewogen foto's te hebben door niet instelbare sluitertijden en butt-zoom lenzen. Mijn eisen zijn hoog, maar niet zo hoog dat ik kleurverschillen kan zien tussen 2 zeer goede dslr's. Mss is dus een prosumer goed, maar ervaring met mijn vader DiMage 7 geeft dat deze niet ver genoeg kan inzoemen en dat ruis redelijk aanwezig is (is ook wat oudere camera natuurlijk)
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
ja, wellicht voor het dichtbij werk (feestjes/macro). Ik heb geen verstand van filters/belichting, maar ik wil gewoon haarscherpe foto's voor de wat grotere afstanden (geen telelens afstanden bdw
).
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
olympus fe-190:
* compact, licht, veel foto's op 1 batterij.
*vaak bewogen foto's, lange sluitertijd (helemaal met schemer/donker), slechte/langzame focus, weinig instellingen en langzaam opslaan/actie foto's bijna onmogelijk
Minolta Dimage 7
*destijds goede camera. Goede manuele focus
*ook op grotere afstand aardige platen, maar nog steeds best veel ruis
*redelijk compact/licht
*geen switchbare lens
*voelt kwetsbaar aan
*vreet batterijen
*niet upgradable
*
Is 2e hands een optie of per se niet?
mag, maar nu ik in de states woon is het natuurlijk aantrekkelijk om nieuw te kopen. Garantie afhandeling in buitenland is indd een belangrijk punt voor als ik terug gekeerd ben.
mis deze vraag: welke concrete eisen aan de camera
*robuust, moet tegen stootje kunnen
*snel instelbare sluiter en iso tijden
*liefst aardige/goede meegeleverde lens voor de grotere afstanden
*batterijgrip of van zichzelf goede accu mogelijk (d.w.z. veel foto's zonder wisselen/laden)
*megapixels is niet zo heel belangirjk, ik ga geen A0 afdrukken, wel a3-tjes die wellicht meestal onbewerkt is (mijn ervaring in photoshop is nihiel)
4 a 500 eu, maar kan door verblijf in us in dollars uitgeven = 750 dollar
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
heb nu olympus fe-190, maar wil op grotere afstanden haarscherpe actie foto's maken zoals vanuit een tribune, of snelle passerende auto's. Vooral grotere afstanden/afstandsplaten dan macro. Snelle (instelbare) sluitertijd met verschillende iso's (dag/nacht/schemer)
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
grotere afstands foto's, geen breedhoek/panorama. Voor vakantie / mijn reis na stage strakke scherpe foto's maken. Als ik zin heb me Dslr naar feestje/verjaardag meenemen. Lekker veel schieten.
niet in verdiept, liefste 1 lens voor wat allround gebruik. Ik hecht meer waarde aan de camera en betrouwbaarheid dan een gespecialiseerde lens voor macro/telelens. Afstanden van 50 a 100 m (van tribune tot actieshot spelers (niet tot op het gezicht bdw)
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
nee, ik zoek vooral betrouwbare camera die tegen een stootje kan. Ben niet lomp, maar te tedere camera's zijn niet aan mij besteed (aan boord van zeilschepen, rond trekken met rugzak etc)
als de bijkomende lens niet voldoet 1 relatief allround lens voor wat grotere afstanden. Dan maar geen verjaardagsfeestjes voor dichtbij. Ben vaak toeschouwer en wil graag wat betere plaatjes kunnen schieten die net iets meer ingezoomd zijn dan mijn Olympus die ook nog vaak bewogen is door lange sluitertijd.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
advies!
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
op week/uur basis weinig, maar wil de lat zeker hoger leggen m.b.t. foto's op gelegenheden. Baal ervan tijdens wedstrijd 70% bewogen foto's te hebben door niet instelbare sluitertijden en butt-zoom lenzen. Mijn eisen zijn hoog, maar niet zo hoog dat ik kleurverschillen kan zien tussen 2 zeer goede dslr's. Mss is dus een prosumer goed, maar ervaring met mijn vader DiMage 7 geeft dat deze niet ver genoeg kan inzoemen en dat ruis redelijk aanwezig is (is ook wat oudere camera natuurlijk)
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
ja, wellicht voor het dichtbij werk (feestjes/macro). Ik heb geen verstand van filters/belichting, maar ik wil gewoon haarscherpe foto's voor de wat grotere afstanden (geen telelens afstanden bdw
olympus fe-190:
* compact, licht, veel foto's op 1 batterij.
*vaak bewogen foto's, lange sluitertijd (helemaal met schemer/donker), slechte/langzame focus, weinig instellingen en langzaam opslaan/actie foto's bijna onmogelijk
Minolta Dimage 7
*destijds goede camera. Goede manuele focus
*ook op grotere afstand aardige platen, maar nog steeds best veel ruis
*redelijk compact/licht
*geen switchbare lens
*voelt kwetsbaar aan
*vreet batterijen
*niet upgradable
*
mag, maar nu ik in de states woon is het natuurlijk aantrekkelijk om nieuw te kopen. Garantie afhandeling in buitenland is indd een belangrijk punt voor als ik terug gekeerd ben.
mis deze vraag: welke concrete eisen aan de camera
*robuust, moet tegen stootje kunnen
*snel instelbare sluiter en iso tijden
*liefst aardige/goede meegeleverde lens voor de grotere afstanden
*batterijgrip of van zichzelf goede accu mogelijk (d.w.z. veel foto's zonder wisselen/laden)
*megapixels is niet zo heel belangirjk, ik ga geen A0 afdrukken, wel a3-tjes die wellicht meestal onbewerkt is (mijn ervaring in photoshop is nihiel)
T60P Widescreen
Kijk, dit klinkt bekend. Ik ben exáctly zo begonnen, behalve dat ik ipv een phonecam een 4mpix samsung (Verwijderd schreef op zondag 18 november 2007 @ 18:19:
Een wonderschone zondagnamiddag gewenst u allen!
Dat wilde ik ook! En daarom ben ik heel fanatiek met mijn telefoon camera (2mpix) gaan knippen! Met naar mijn idee fototechnisch gezien niet eens zulke heel erg bedroevende resultaten. Het was zogezegd echt leuk om te doen!
Welkom in het land van de dSLR, waar goed spul wederom relatief is1. Wat is je beschikbare budget?
Macro en je huidige budget... het eerste wat ik dan denk is: 400D met 60/2.8 macro. D40 heeft geen focusmotor met de 60 macro, sigma HSM's zijn duur en de rest van de merken... tja, daar heb ik niet veel mee.3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Goeie start, maar, hieronder wordt het eng4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Neen!
Heeft die pa van die vriend van je toevallig niet gewoon een voorraad liggen die hij aan de straatstenen niet kwijt kan? Want imho moet hij met zulk een advies gewoon opgehangen worden, en bij voorkeur aan de ballen5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Dus, vol budget voor een dSLR plus kitlens? vet gast, haal een 30D met 18-55 en 60/2.8 macro.6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Professioneel is je brood er mee verdienen, en dat zijn aspiraties die eerder vanzelf komen dan van te voren de intentie zijn (of je moet morgen de foac aan doen7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Komen we weer op die canon 60 macro... Imho in die prijsklasse voor het macrodoel gewoon dé lens9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
En als alternatief kies je voor de sony a100?10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Mooi, dan zeg ik: 400D met 18-55 en 60/2.8 macro, of 30D met 18-55 en 60/2.8 macro. Wat je daarna mist, kan je daarna kopen. Maar schrap alsjeblieft die sony, want dat is een body die performance-wise gewoon echt een generatie (of 211. Is 2e hands een optie of per se niet?
Verwijderd
Orio84, Begintmeta en Henk: Dank!1one
@Orion: Neen, ik heb daar dus geen onderbouwing voor ^^ Ik geloof die papa op zijn mooie blauwe ogen
Maar na de post van Henk denk ik daar een klein beetje anders over geloof ik... Ondertussen nog een beetje op dpreview rondgehangen te hebben zie ik aardig in waarom je 400D zegt^^
Dankie sai!
@Henk
Ik ga waarschijnlijk over een paar jaartjes in op je geplaag
Dan gaan we samen maar eens toffe foto's maken en kicken op de toffe sets die we hebben opgebouwd in al die jaren. Though ik natúúrlijk wel de leerling zal blijven. Ik ben immers de bescheidenheid zelve... Muha! ^^
Maar à propos over wat puntjes:
Nr. 3) Ik zit me stiekem nogsteeds een beetje zorgen te maken over het feit dat er een focus motor in de lens zelf moet zitten. Dat staat me op een of andere manier niet aan. Net als dat ik het idee heb dat HDD's met 160G capaciteit ook niet natuurlijk zijn... i keer inwrijven dat dat nergens voor nodig is moet genoeg zijn.
Puntje 4) sorry dat ik je bang gemaak theb
Puntje 5) SInds ik weer genezen ben van mijn naïviteit, besef ik dat een handelaar een handelaar is en ik zo weinig kennis heb van die dSLR's dat ik toch nooit zou merken (binnen _veel_ tijd) dat een 400D of 30D beter is ^^
Let wel: Ik koop hem niet via internet; ik haal hem wel gewoon bij die winkel. Dus de aparaten die jij aangeeft als indicatie voor mijn budget, zijn dat internet prijzen of winkel prijzen? *vreest het ergste*
veel puntjes) Ik heb besloten dat ik de adviezen die hier gegeven worden objectiever (<--daar kan je een woordgrapje in zien!!) vind, hoewel ze enigzins gekleurd zullen zijn door persoonlijke voorkeur. Maar dat is niets vergeleken met een overtollige voorrad.
Dat noopt mij ertoe over te stappen op het idee: 400D met kitlens + 60/2.8 macro lens of 30D met idem lensje.
puntje 11)
de dingen die je hier noemt bedoel je al 2e hands? Of als totaaloplossing voor mijn set? Want dat zal vast en zeker schelen op allerlei fornten^^ (prijs, prijs en garantie bijvoorbeeld!)
Dan rest mij nu weinig meer dan Danken voor de replys en nog een beetje nadenken, plus wachten op een eventueel extra antwoord^^
@Orion: Neen, ik heb daar dus geen onderbouwing voor ^^ Ik geloof die papa op zijn mooie blauwe ogen
Dankie sai!
@Henk
Ik ga waarschijnlijk over een paar jaartjes in op je geplaag
Maar à propos over wat puntjes:
Nr. 3) Ik zit me stiekem nogsteeds een beetje zorgen te maken over het feit dat er een focus motor in de lens zelf moet zitten. Dat staat me op een of andere manier niet aan. Net als dat ik het idee heb dat HDD's met 160G capaciteit ook niet natuurlijk zijn... i keer inwrijven dat dat nergens voor nodig is moet genoeg zijn.
Puntje 4) sorry dat ik je bang gemaak theb
Puntje 5) SInds ik weer genezen ben van mijn naïviteit, besef ik dat een handelaar een handelaar is en ik zo weinig kennis heb van die dSLR's dat ik toch nooit zou merken (binnen _veel_ tijd) dat een 400D of 30D beter is ^^
Let wel: Ik koop hem niet via internet; ik haal hem wel gewoon bij die winkel. Dus de aparaten die jij aangeeft als indicatie voor mijn budget, zijn dat internet prijzen of winkel prijzen? *vreest het ergste*
veel puntjes) Ik heb besloten dat ik de adviezen die hier gegeven worden objectiever (<--daar kan je een woordgrapje in zien!!) vind, hoewel ze enigzins gekleurd zullen zijn door persoonlijke voorkeur. Maar dat is niets vergeleken met een overtollige voorrad.
Dat noopt mij ertoe over te stappen op het idee: 400D met kitlens + 60/2.8 macro lens of 30D met idem lensje.
puntje 11)
Dan rest mij nu weinig meer dan Danken voor de replys en nog een beetje nadenken, plus wachten op een eventueel extra antwoord^^
Verwijderd
Een 2e hands 400D zul je nauwelijks tegenkomen, daar is 'ie te nieuw voor. En een 30D (ietsje ouder) mondjesmaat, want niemand doet dat ding weg... (en terecht)
Ik zou in jouw geval overigens beginnen met een 30D (imho een stuk meer camera dan een 400D, al was 't alleen maar vanwege de handligging) en een Tamron 17-50/2.8 lens (de kitlens van Canon is zo ongeveer de minste standaard zoom op de markt, zowel optisch als mechanisch...).
Dan blijft er niet zo gek veel meer over voor een macro lens, maar met een Raynox voorzetlens (macro "filter") zijn ook prima resultaten te behalen.
Maar kijk ook 's naar de Nikon D40(x) of D80, hun kitlens is een stuk beter dan die van Canon, en zelfs de goedkoopste Nikon ligt m.i. beter in de hand dan een 400D. Maar dat is een kwestie van smaak.
Ik zou in jouw geval overigens beginnen met een 30D (imho een stuk meer camera dan een 400D, al was 't alleen maar vanwege de handligging) en een Tamron 17-50/2.8 lens (de kitlens van Canon is zo ongeveer de minste standaard zoom op de markt, zowel optisch als mechanisch...).
Dan blijft er niet zo gek veel meer over voor een macro lens, maar met een Raynox voorzetlens (macro "filter") zijn ook prima resultaten te behalen.
Maar kijk ook 's naar de Nikon D40(x) of D80, hun kitlens is een stuk beter dan die van Canon, en zelfs de goedkoopste Nikon ligt m.i. beter in de hand dan een 400D. Maar dat is een kwestie van smaak.
Verwijderd
Iedereen heeft het over het feit dat er voor Nikon D40(x) zo weinig tweedehands lensen zijn ivm de autofocusmotor. Ik heb mede om deze reden een Canon 400D gekocht, maar in de winkels (welliswaar in Parijs) zijn in de onderste prijsklasse (onder de 300 euro) alleen, maar dan ook alleen FD-lensen te koop die dus niet om mijn 400D passen. Valt dat nadeel dan bij nader inzien toch enigszins mee?
1500-2100 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Voor gebruik bij mijn opleiding, hobby en voor ingehuurd werk. Het fotografeerbloed stroom door m'n aderen, mijn broer is fotograaf en mijn vader ook.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Vanalles, van mensen (portretten), tot landschappen, urbexen, macro's en nog veel meer wat ik op mijn pad tegen zal komen
.
Persoonlijk niet, maar mijn broer (fotograaf) heeft een uitgebreid assortiment Nikon lenzen, dus dat staat wel voorop.
WHeb je al een voorkeur?
Sowiezo Nikon. Ik heb redelijk vaak gebruik gemaakt van de D200 van mijn broer en de 5D van mijn pa, maar vindt persoonlijk bij Nikon alles wat meer op zijn plek zitten. Ook het feit dat ik vaak op pad zal gaan met mijn broer en het feit dat we dan lenzen onderling kunnen swappen maakt het bij duidelijk dat het een Nikon wordt
.
Ik zit op dit moment te twijfelen tussen een D80 of een D200, en een stel lenzen erbij..
, ik wil graag zo veel mogelijk allround kunnen schieten, van macro tot landschap, dus een groot bereik is wel zo handig.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Advies graag, vooral op het gebied van lenzen!
Een hoop, en ik weet van mezelf dat als ik in iets investeer dat ik er dan ook gebruik van zal maken.
Als de set om uitbreiding vraagt wel, maar het liefst ben ik vanaf het begin af aan zo compleet mogelijk!
tot nu toe gebruik ik de D200 van mijn broer of de 5D van mijn vader. grootste nadeel -> hij is niet van mij
dat is zeker een optie
, ik heb al wat op marktplaats rondgestruint voor wat mooie complete sets, maar weet niet zo snel iets interessants aan te wijzen.
1500-2100 euro
Voor gebruik bij mijn opleiding, hobby en voor ingehuurd werk. Het fotografeerbloed stroom door m'n aderen, mijn broer is fotograaf en mijn vader ook.
Vanalles, van mensen (portretten), tot landschappen, urbexen, macro's en nog veel meer wat ik op mijn pad tegen zal komen
Persoonlijk niet, maar mijn broer (fotograaf) heeft een uitgebreid assortiment Nikon lenzen, dus dat staat wel voorop.
WHeb je al een voorkeur?
Sowiezo Nikon. Ik heb redelijk vaak gebruik gemaakt van de D200 van mijn broer en de 5D van mijn pa, maar vindt persoonlijk bij Nikon alles wat meer op zijn plek zitten. Ook het feit dat ik vaak op pad zal gaan met mijn broer en het feit dat we dan lenzen onderling kunnen swappen maakt het bij duidelijk dat het een Nikon wordt
Ik zit op dit moment te twijfelen tussen een D80 of een D200, en een stel lenzen erbij..

Advies graag, vooral op het gebied van lenzen!
Een hoop, en ik weet van mezelf dat als ik in iets investeer dat ik er dan ook gebruik van zal maken.
Als de set om uitbreiding vraagt wel, maar het liefst ben ik vanaf het begin af aan zo compleet mogelijk!
tot nu toe gebruik ik de D200 van mijn broer of de 5D van mijn vader. grootste nadeel -> hij is niet van mij
dat is zeker een optie
niet direct, om dat ik denk dat de D80 of D200 al super camera´s zijn, en voor het geld dat ik daarmee bespaar t.o.v. een D300 kun je beter wat meer in het glaswerk investeren dunkt meVerwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 02:36:
En neem je niet de Nikon D300 in overweging?
Wat eigenlijk een beetje het geval is bij nikon is dat ze hele fijne body's maken, intuitief, prettig, comfortabel, snel, betrouwbaar etc etc. Maar dat ze het op sensor gebied lang hebben laten afweten. Niet een enorm verschil met canon, maar wel 1 die iedereen opviel. De D80 lijkt feature wise heel fijn en dat is die ook, behalve dat hij een rottige sensor heeft wanneer je boven iso800 uitkomt. Dat is iets wat je zelf moet bepalen, heb je die hoge iso's nodig. De D200 is vooral oud, wat je merkt aan zijn sensor. Qua body is die heerlijk.
Nu is er net de D300, die die heerlijke body heeft van de D200, met een prachtige sensor, eigenlijk de eerste nikon (in dit segment) die qua sensor weer duidelijk concurreert met Canon.
Die D300 is gewoon het geile ding in dit segment op het moment, en dat zal ook wel even zo blijven.
Tussen de D80 en D200 zou ik gewoon een D80 met grip kiezen, eigenlijk alles wat een D200 kan, maar goedkoper en de sensor is iig wat nieuwer dan die van de D200.
Maar gezien je budget en de mogelijkheid om lenzen te lenen zou ik zeggen, neem een D300.
Zetten we het budget op 2100, dan iets in de trant van:
D300 + 17-50 tamron + Sb-600 + 50mm, waarbij je dan de D300 nieuw koopt en de rest is 2e hands prima te doen. Een tele lens heb je dan niet, maar die zou je dan prima kunnen lenen, want een tele lens is een dure aanschaf.
Nu is er net de D300, die die heerlijke body heeft van de D200, met een prachtige sensor, eigenlijk de eerste nikon (in dit segment) die qua sensor weer duidelijk concurreert met Canon.
Die D300 is gewoon het geile ding in dit segment op het moment, en dat zal ook wel even zo blijven.
Tussen de D80 en D200 zou ik gewoon een D80 met grip kiezen, eigenlijk alles wat een D200 kan, maar goedkoper en de sensor is iig wat nieuwer dan die van de D200.
Maar gezien je budget en de mogelijkheid om lenzen te lenen zou ik zeggen, neem een D300.
D300 + 17-50 tamron + Sb-600 + 50mm, waarbij je dan de D300 nieuw koopt en de rest is 2e hands prima te doen. Een tele lens heb je dan niet, maar die zou je dan prima kunnen lenen, want een tele lens is een dure aanschaf.
bedankt voor je uitgebreide antwoordNomad schreef op maandag 19 november 2007 @ 09:00:
Wat eigenlijk een beetje het geval is bij nikon is dat ze hele fijne body's maken, intuitief, prettig, comfortabel, snel, betrouwbaar etc etc. Maar dat ze het op sensor gebied lang hebben laten afweten. Niet een enorm verschil met canon, maar wel 1 die iedereen opviel. De D80 lijkt feature wise heel fijn en dat is die ook, behalve dat hij een rottige sensor heeft wanneer je boven iso800 uitkomt. Dat is iets wat je zelf moet bepalen, heb je die hoge iso's nodig. De D200 is vooral oud, wat je merkt aan zijn sensor. Qua body is die heerlijk.
hmm het liefst zou ik toch wel een tele erbij hebben.. aangezien mijn broer de zijne nogal vaak gebruikt.. met lenzen lenen bedoelde ik eigenlijk meer de meer obscure lenzen, zoals zijn grote fish-eye of lansbaby etc..
nog tips? enigsinds lichtsterk glas is wel een must natuurlijk..
Sb600 zal 2e hands vrijwel niets schelen in de prijs. 50mm 1.8 moet je even zoeken maar dan lukt dat wel.WhiteViper schreef op maandag 19 november 2007 @ 10:50:
[...]
bedankt voor je uitgebreide antwoord!
hmm het liefst zou ik toch wel een tele erbij hebben.. aangezien mijn broer de zijne nogal vaak gebruikt.. met lenzen lenen bedoelde ik eigenlijk meer de meer obscure lenzen, zoals zijn grote fish-eye of lansbaby etc..
nog tips? enigsinds lichtsterk glas is wel een must natuurlijk..
Wat voor lens tips wil je? En waar gebruikt je broer die tele voor? Als tele heel belangrijk voor je is bezuinig je op de "standaard" lens door bijv. een gebruikte 18-70 te nemen en ga je op zoek naar een 2.8 tele.
wat voor lens tips? nou, ik ben niet zo heel erg thuis in glas, dus als mischien nog iemand iets toe te voegen had over bepaalde lenzen o.i.d. dan is dat natuurlijk welkom..Wijnands schreef op maandag 19 november 2007 @ 11:30:
[...]
Sb600 zal 2e hands vrijwel niets schelen in de prijs. 50mm 1.8 moet je even zoeken maar dan lukt dat wel.
Wat voor lens tips wil je? En waar gebruikt je broer die tele voor? Als tele heel belangrijk voor je is bezuinig je op de "standaard" lens door bijv. een gebruikte 18-70 te nemen en ga je op zoek naar een 2.8 tele.
Mijn broer gebruikt die lens voor z'n werk, hij is freelance fotograaf dus het kan vanalles en nog wat zijn... hij heeft hem iig bijna altijd bij zich
Tipje van mij: schiet een tijdje met een standaardzoom (bv. 18-70) en bepaal dan of, en zo ja waar, je tegen beperkingen aanloopt. Zit je vaak op 70mm, ga eens kijken naar een leuke tele, zit je vaak op 18mm is een UWA misschien iets voor jou. Zit je er vaak tussenin, misschien een 24, 35 of 50 prime.
Van tevoren is dat lastig te zeggen.
Van tevoren is dat lastig te zeggen.
Verwijderd
Nu ik een absolute instapper ben in de DSLR-camera, is mijn primaire voorwaarden de prijs en secundair de afmeting wegens handzaamheid. (ik persoonlijk geef de voorkeur aan klein).
Bij beide punten lijkt de Olympus E-400 me een uiterst geschikte kandidaat. Zeker nu hij de goedkoopst verkrijgbare camera is. De reviews die ik erover lees zijn over het algemeen positief. Sommige vinden hem te compact, dat is voor mij dus geen issue, andere zeggen dat hij wat last heeft van noise. Daar kan ik ook mee leven.
Er zijn wel een paar andere dingetjes, waarvan ik hoop dat iemand me dat zou kunnen ophelderen. (ik vond geen apart E--400 topic, dus dan hoop ik hier wat ervaringen te vinden).
Men zegt dat het bereik van de viewfinder beperkt is. Wordt hier dan bedoelt dat er weer 10 % van het beeld afvalt net als bij compact camera's ? Dit is toch juist een van de pre's van een DSLR ?
Zijn er sigma lenzen met in lens stabilisatie goed te krijgen ?
De manual focus is motorgestuurd. Is dat een groot merkbaar verschil met mechanisch manual focus ? Oftewel; heb je wel echt een manual gevoel ?
Voor de rest lijkt het me zondermeer een prima camera
Bij beide punten lijkt de Olympus E-400 me een uiterst geschikte kandidaat. Zeker nu hij de goedkoopst verkrijgbare camera is. De reviews die ik erover lees zijn over het algemeen positief. Sommige vinden hem te compact, dat is voor mij dus geen issue, andere zeggen dat hij wat last heeft van noise. Daar kan ik ook mee leven.
Er zijn wel een paar andere dingetjes, waarvan ik hoop dat iemand me dat zou kunnen ophelderen. (ik vond geen apart E--400 topic, dus dan hoop ik hier wat ervaringen te vinden).
Men zegt dat het bereik van de viewfinder beperkt is. Wordt hier dan bedoelt dat er weer 10 % van het beeld afvalt net als bij compact camera's ? Dit is toch juist een van de pre's van een DSLR ?
De manual focus is motorgestuurd. Is dat een groot merkbaar verschil met mechanisch manual focus ? Oftewel; heb je wel echt een manual gevoel ?
Voor de rest lijkt het me zondermeer een prima camera
in die prijsklasse heeft geen enkele dSLR een dekking van 100%. de goedkoopste dSLR's met 100% dekking zijn de - binnenkort uit te komen - Nikon D300 en Olympus E-3.Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:11:
nee.Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:11:
nee, er is geen groot merkbaar verschil. persoonlijk vind ik het zelfs wel prettig.Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:11:
Sony /KM's 50 en 100mm macrolenzen komen over het algemeen beter uit de testen als het om optiek gaat. Prijsstelling, relatief langzame AF, geen FTM en externe focus zijn de nadelen. De KM 1x-3x AF macro is ook een heel gaaf apparaat, net als de macro flits setups (al denk ik dat andere merken dat ook wel hebben)Henk schreef op zondag 18 november 2007 @ 19:49:
Heeft die pa van die vriend van je toevallig niet gewoon een voorraad liggen die hij aan de straatstenen niet kwijt kan? Want imho moet hij met zulk een advies gewoon opgehangen worden, en bij voorkeur aan de ballenIk ben niet echt een sony-kenner, maar als sony écht macro-wonders zou hebben, zou ik die ook wel weer kennen. Plus dat de ruisprestaties van die A100 nou niet echt bepaald geweldig liggen, terwijl je bij macro juist wat hoger wil gaan zitten. IS/VR/andere-stabilisatie werkt btw voor geen meter @ macro, dus dat is geen voordeel.
Laat ik je alvast uit de droom helpen dat AS niet op korte afstanden werkt, want het werkt wel. Ook met 210mm op 40cm (2 dioptrie closeup filter) kwam ik gewoon weg met een sluitertijd van 1/20. Het hama filter in kwestie is alleen snel in de vuilnisbak beland omdat het optisch bagger was.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ik schiet ook 200*1.6 @ 1/40e stabiel, maar dat zegt niets over wat mijn cam kan of doet, meer over de persoon. Maar, wie weet zijn de spookverhalen over de nikkor 105VR en het niet functioneren van stabilisatie dan wel overdrevenmartijn_tje schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:25:
[...]
Sony /KM's 50 en 100mm macrolenzen komen over het algemeen beter uit de testen als het om optiek gaat. Prijsstelling, relatief langzame AF, geen FTM en externe focus zijn de nadelen. De KM 1x-3x AF macro is ook een heel gaaf apparaat, net als de macro flits setups (al denk ik dat andere merken dat ook wel hebben)
Laat ik je alvast uit de droom helpen dat AS niet op korte afstanden werkt, want het werkt wel. Ook met 210mm op 40cm (2 dioptrie closeup filter) kwam ik gewoon weg met een sluitertijd van 1/20. Het hama filter in kwestie is alleen snel in de vuilnisbak beland omdat het optisch bagger was.
Ben ik btw benieuwd welke minolta, of beter gezegd, in productie zijnde sony-objectieven, jij als alternatieven tegenover bijvoorbeeld de canon 60 macro of 100 macro zet, en uit welke test(s) blijkt dat de sony's beter presteren.
Verwijderd
Eigenlijk zit ik hier nog een beetje mee:
Ik ben er vrij hard op gebrand, zoals ergens hierboven reeds te lezen is, om mijn spullen via niet-internet te kopen.
En gevolg hiervan is dat de prijzen ook van een niet-internets niveau zijn. Maar wel onderhandelbaar!
Alleen heb ik niet echt een idee hoe ver ik hier in kan gaan... Heeft iemand enig idee van de marge's die die winkels hanteren? Waarbij ik vooral doel de marges waarop redelijkerwijs te onderhandelen valt.
Voorbeeldje: Een Nikon D80 met redelijk chille Nikkor lens kost bij die winkel bij mij om de hoek 1199 (of 1299, ik weet het niet meer
) terwijl die op bijvoorbeeld verkoop.net 1067... Dan is het toch wel redelijk om er zo'n 100 vanaf te eisen?
Hoewel ik verliefd ben geworden op de Canon 40D lol
Maar afgezien daarvan ben ik zeer benieuwd naar jullie ervaringen daarmee!
Ik ben er vrij hard op gebrand, zoals ergens hierboven reeds te lezen is, om mijn spullen via niet-internet te kopen.
En gevolg hiervan is dat de prijzen ook van een niet-internets niveau zijn. Maar wel onderhandelbaar!
Alleen heb ik niet echt een idee hoe ver ik hier in kan gaan... Heeft iemand enig idee van de marge's die die winkels hanteren? Waarbij ik vooral doel de marges waarop redelijkerwijs te onderhandelen valt.
Voorbeeldje: Een Nikon D80 met redelijk chille Nikkor lens kost bij die winkel bij mij om de hoek 1199 (of 1299, ik weet het niet meer
Hoewel ik verliefd ben geworden op de Canon 40D lol
Maar afgezien daarvan ben ik zeer benieuwd naar jullie ervaringen daarmee!
Ik vind van niet, maar het hangt er vanaf wat je onder "redelijk" verstaat. Zo'n webshop kan het spul voor een lage prijs aanbieden omdat ze geen/weinig kosten hebben voor een pand (op ook nog een beetje goede locatie), vast personeel, etc etc.Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 18:20:
Voorbeeldje: Een Nikon D80 met redelijk chille Nikkor lens kost bij die winkel bij mij om de hoek 1199 (of 1299, ik weet het niet meer) terwijl die op bijvoorbeeld verkoop.net 1067... Dan is het toch wel redelijk om er zo'n 100 vanaf te eisen?
Ik vind eigenlijk dat je niet moet mekkeren om die 100 euro als je het per sé niet via internet wil kopen. Je krijgt er een stukje service voor terug. Wil je het goedkoper, doe het dan via internet met een stukje minder service.
Just my $0,02
ik kan het wel in je 2 centen vinden, echter, lang niet alle fotozaken leveren tegenwoordig zo'n geweldige service en de know-how is vaak ook niet echt om te juichen. dus of zij dat extra geld waard zijn, is ook maar de vraag. al is het altijd prettig wanneer de winkel om de hoek is.Wilko schreef op donderdag 22 november 2007 @ 18:27:
Just my $0,02
er zijn overigens ook 'niet-internet' winkels die hun spullen voor 'internet' prijzen aanbieden. ik denk bijv. aan foka of kamera-express.
~1000 euro (met uitloop natuurlijk. +/- 200 blijf een tweaker die altijd meer wil)
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Landschappen maar ook portretten, steden (architectuur) ow vergeet ik macro ook bijna.
Zie bovenstaand stukje ook.
Nee
Ehm ik ben aan het kiezen tussen een Nikon d80, Canon 30d en een Pentax k10d
En vandaag op dit uur (tja wijzigd echt met de minuut) gaat mijn voorkeur naar de k10d ivm stabilisatie in de body en dat scheelt later op nieuwe lenzen en je krijgt het dus ook op oude lenzen.
En de weatherseals natuurlijk.
Ligt eraan wat er over blijft aan budget
Nee advies, iemand die nooit zijn mening veranderd zal nooit veel bij leren.
Veel tijd, besteed er nu 2 uur per dag aan en in het weekend kan dat oplopen tot 8 uur.
Ja zeker.
Zie punt 2.
Geen optie, als het op een body aankomt, glas is een ander verhaal vind ik.
Op een body wil ik garantie (tis voor mij veel geld)
~1000 euro (met uitloop natuurlijk. +/- 200 blijf een tweaker die altijd meer wil)
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR
- Als ik een plaatje schiet met mijn panasonic FZ5 op iso 400 is het net een Jacob van Ruisdael.
- Ik mis een groothoek op de pana is tie 36mm en wil toch echt vaker niet achteruit te hoeven lopen om iets in zijn geheel op een foto te krijgen. En natuurlijk mooie landscapes, luchten vanaf 24mm
- Shutterlag: lijkt me duidelijk
Landschappen maar ook portretten, steden (architectuur) ow vergeet ik macro ook bijna.
Zie bovenstaand stukje ook.
Nee
En vandaag op dit uur (tja wijzigd echt met de minuut) gaat mijn voorkeur naar de k10d ivm stabilisatie in de body en dat scheelt later op nieuwe lenzen en je krijgt het dus ook op oude lenzen.
Nee advies, iemand die nooit zijn mening veranderd zal nooit veel bij leren.
Veel tijd, besteed er nu 2 uur per dag aan en in het weekend kan dat oplopen tot 8 uur.
Ja zeker.
Zie punt 2.
Geen optie, als het op een body aankomt, glas is een ander verhaal vind ik.
Op een body wil ik garantie (tis voor mij veel geld)
Verwijderd
Je kan natuurlijk die 100 euro eraf proberen te praten, maar het helpt natuurlijk als je veel assecoires (tas, geheugenkaart(en), statief etc) koopt lijkt me, aangezien ze daar voor mijn gevoel de meeste marge op maken.Wilko schreef op donderdag 22 november 2007 @ 18:27:
[...]
Ik vind van niet, maar het hangt er vanaf wat je onder "redelijk" verstaat. Zo'n webshop kan het spul voor een lage prijs aanbieden omdat ze geen/weinig kosten hebben voor een pand (op ook nog een beetje goede locatie), vast personeel, etc etc.
Ik vind eigenlijk dat je niet moet mekkeren om die 100 euro als je het per sé niet via internet wil kopen. Je krijgt er een stukje service voor terug. Wil je het goedkoper, doe het dan via internet met een stukje minder service.
Just my $0,02
Verwijderd
Vandaag foto van mijn gasten gemaakt met de D40 (natuurlijk meteen van Auto naar de M stand gezet). Ligt het aan mij of is de Nikon D40 veel en veel stiller dan de Canon 400D? De flits is trouwens wel minder genuanceerd dan op de Canon heb ik het gevoel. Herkent iemand dit (ook)?
Trouwens, het voordeel van de Canon dat je meer tweedehandslensen kan kopen moet ook niet worden overdreven heb ik gemerkt: alle maar dan ook alle tweedehandslenzen in winkels hier in Parijs zijn van het FD type die dus niet voor mijn 400D geschikt zijn. Als ik dit had geweten had ik toch wellicht de D40x gekocht....
Trouwens, het voordeel van de Canon dat je meer tweedehandslensen kan kopen moet ook niet worden overdreven heb ik gemerkt: alle maar dan ook alle tweedehandslenzen in winkels hier in Parijs zijn van het FD type die dus niet voor mijn 400D geschikt zijn. Als ik dit had geweten had ik toch wellicht de D40x gekocht....
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2007 01:51 ]
Ja je moet ook niet naar de FD mount kijken, deze is 20 jaar geleden al vervangen door de EF mount (en daarom dus ook spot goedkoop). Maar als je alleen naar EF-mounts kijkt en dan voornamelijk op het internet is het aanbod alsnog enorm. Je moet je alleen niet gek kijken op die FD lenzen.Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 01:50:
Vandaag foto van mijn gasten gemaakt met de D40 (natuurlijk meteen van Auto naar de M stand gezet). Ligt het aan mij of is de Nikon D40 veel en veel stiller dan de Canon 400D? De flits is trouwens wel minder genuanceerd dan op de Canon heb ik het gevoel. Herkent iemand dit (ook)?
Verwijderd
Voor degenen die de aanschaf van een dSLR overwegen en daarbij ook aan de Olympus E-510 denken: een paar dagen geleden is (eindelijk) de review van deze camera op DPReview verschenen.
De 'cons' geven precies weer wat mijn eigen ervaringen met dit toestel zijn (het is nog steeds een soort haat-liefde verhouding
), tegelijkertijd wordt duidelijk waarom de 'pro's' zo waardevol zijn voor iedereen die van fotografie houdt, kortom, een realistische review die recht doet aan de zwakke èn sterke kanten van deze E-510.
De 'cons' geven precies weer wat mijn eigen ervaringen met dit toestel zijn (het is nog steeds een soort haat-liefde verhouding
Verwijderd
Stiller wel, maar dat scheelt volgens mij maar een heel klein beetje. Ik heb echter wel het gevoel dat de AF van de 400D een stuk sneller is. Zeker met de 55-200VR lijkt de D40(x) gewoon traag. Het duurt even voordat de AF zijn werk doet. Daarnaast hebben alle D40(x)-s die ik heb getest een voorkeur voor het rechter AF puntVerwijderd schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 01:50:
Vandaag foto van mijn gasten gemaakt met de D40 (natuurlijk meteen van Auto naar de M stand gezet). Ligt het aan mij of is de Nikon D40 veel en veel stiller dan de Canon 400D?
Kijk hier eens naarprometeus schreef op donderdag 22 november 2007 @ 22:08:
Een Pentax K10D, met een 18-55 kitlens en een 55-200 tele. Inclusief een AF-360 FGZ Flitser.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Pentax AF360 FGZ (36m @ ISO100, 24-85mm, TTL, 4xAA) | € 209,- | € 209,- |
1 | Pentax K10D Kit (10.2MP, DA 18-55mm f/3.5-5.6, DA 50-200 f/4-5.6) | € 812,- | € 812,- |
1 | Secure Digital Card 2GB (Sandisk, Extreme III) | € 29,16 | € 29,16 |
Importeren | Totaal | € 1.050,16 |
Zou een leuk startpakket zijn lijkt me.
Ongeveer het zelfde, maar dan in Nikon verpakking, wat minder tele, maar dan wel in één objectief. Geen weathersealing(maar de kitlenzen van Pentax beschikken ook niet over weathersealing!).
Prijs wel een stuk hoger
1 | Nikon D80 Kit (AF-S DX 18-135 mm f/3.5-5.6G IF-ED) | € 949,- | € 949,- |
1 | Nikon Speedlight SB-600 (30m @ ISO100, 24-85mm, i/D-TTL, 4xAA) | € 225,- | € 225,- |
1 | Secure Digital Card 2GB (Sandisk, Extreme III) | € 29,16 | € 29,16 |
Importeren | Totaal | € 1.203,16 |
En de Canon Optie
Een 30D, een 18-55 en een 55-200 en een flitser
1 | Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM (ø52mm) | € 173,- | € 173,- |
1 | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 (ø58mm) | € 89,- | € 89,- |
1 | Canon EOS 30D (8.2 MP) | € 730,- | € 730,- |
1 | Canon Speedlite 430EX Flitser (42m @ ISO100, 24-105mm, E-TTL II, 4xAA) | € 227,- | € 227,- |
1 | Compact Flash 2GB (Sandisk, Extreme III) | € 31,45 | € 31,45 |
Importeren | Totaal | € 1.250,45 |
Hoe kom je daar bij? Laatste keer dat ik heb gekeken deed ik er toch echt een CF kaart in.
@Priyantha Bleeker: hoe kom je bij een prijs van € 9,99,- voor de Compact Flash 2GB (Sandisk, Extreme III)?
[ Voor 34% gewijzigd door wisselwerking op 26-11-2007 11:02 ]
Uhu kloptHerrick schreef op maandag 26 november 2007 @ 10:57:
[...]
Hoe kom je daar bij? Laatste keer dat ik heb gekeken deed ik er toch echt een CF kaart in.
@Priyantha Bleeker: hoe kom je bij een prijs van € 9,99,- voor de Compact Flash 2GB (Sandisk, Extreme III)?
Ik weet niet hoe ik aan die prijs kwam
Ik heb op de zoom experience de k10d gekocht met 18-55 + 50-200mm +2 GB extreme III.Priyantha Bleeker schreef op maandag 26 november 2007 @ 09:53:
[...]
Kijk hier eens naar
Een Pentax K10D, met een 18-55 kitlens en een 55-200 tele. Inclusief een AF-360 FGZ Flitser.
# Product Prijs Subtotaal 1 Pentax AF360 FGZ (36m @ ISO100, 24-85mm, TTL, 4xAA) € 209,- € 209,- 1 Pentax K10D Kit (10.2MP, DA 18-55mm f/3.5-5.6, DA 50-200 f/4-5.6) € 812,- € 812,- 1 Secure Digital Card 2GB (Sandisk, Extreme III) € 29,16 € 29,16 Importeren Totaal € 1.050,16
Zou een leuk startpakket zijn lijkt me.
Ongeveer het zelfde, maar dan in Nikon verpakking, wat minder tele, maar dan wel in één objectief. Geen weathersealing(maar de kitlenzen van Pentax beschikken ook niet over weathersealing!).
Prijs wel een stuk hoger
# Product Prijs Subtotaal 1 Nikon D80 Kit (AF-S DX 18-135 mm f/3.5-5.6G IF-ED) € 949,- € 949,- 1 Nikon Speedlight SB-600 (30m @ ISO100, 24-85mm, i/D-TTL, 4xAA) € 225,- € 225,- 1 Secure Digital Card 2GB (Sandisk, Extreme III) € 29,16 € 29,16 Importeren Totaal € 1.203,16
En de Canon Optie
Een 30D, een 18-55 en een 55-200 en een flitser
# Product Prijs Subtotaal 1 Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM (ø52mm) € 173,- € 173,- 1 Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 (ø58mm) € 89,- € 89,- 1 Canon EOS 30D (8.2 MP) € 730,- € 730,- 1 Canon Speedlite 430EX Flitser (42m @ ISO100, 24-105mm, E-TTL II, 4xAA) € 227,- € 227,- 1 Compact Flash 2GB (Sandisk, Extreme III) € 31,45 € 31,45 Importeren Totaal € 1.250,45
Nog geen flitser maar die komt nog.
alvast bedankt.
Nou mensen, morgen wordt het mijn camera bestellen
.
Wordt waarschijnlijk een D300 + 18-70mm2,8 + 50mm1.8 + ..?..
bij dat laatste zit ik dus te twijfelen tussen een flitser (sb-600), of nog een 24mm2.8 erbij... zit te neigen naar de flitser..
iemand nog tips/ideeën/toevoegingen/wijzigingen voor dit setje?
Wordt waarschijnlijk een D300 + 18-70mm2,8 + 50mm1.8 + ..?..
bij dat laatste zit ik dus te twijfelen tussen een flitser (sb-600), of nog een 24mm2.8 erbij... zit te neigen naar de flitser..
iemand nog tips/ideeën/toevoegingen/wijzigingen voor dit setje?
white-viper: ga dan meteen voor de sb-800, net wat fijner met instellingen enzo. Kost volgens mij niet eens zo heel veel meer...
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
100euro.. zoveel is de meerwaarde toch niet waard?samo schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 00:10:
white-viper: ga dan meteen voor de sb-800, net wat fijner met instellingen enzo. Kost volgens mij niet eens zo heel veel meer...
Nou als je met geld smijt (het is trouwens geen f/2.8 die 18-70) dan kun je beter een SB-800 nemen, kun je afaik fatsoenlijker instellen.
|>
Verwijderd
Dat zie je verkeerd. Een Kodak P880 maakt prima foto'sMellyVille1 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:45:
Bedankt voor de goede adviezen iedereen...
Ik ben wel van mening dat een standaard DSLR betere foto's maakt als een 'prosumer' digitale camera...
Hoe kijk je naar een foto met een vergrootglas?Ik heb op Flickr gezocht en er is ook een olympus e-400 groep ( http://www.flickr.com/groups/85002287@N00/pool/ ), wat vinden jullie van de kwaliteit? Ik zie in bijna alle blue-sky's wel veel ruis eigenlijk, of is dat normaal zo?
"'Een heikel onderwerp is altijd de zogenaamde ruis en dan in het bijzonder in combinatie met de hoge ISO instellingen. De Olympus E410 kent de mogelijkheid een ISO reeks van 100 - 1600 ISO in 1/3 stap nauwkeurig in te stellen. Tijdens de praktijktest is gebleken dat de hoge ISO uitstekend in te zetten is in situaties waar bijvoorbeeld een grote scherptediepte gewenst is met behoud van een dusdanige snelle sluitertijd die nodig is om uit de hand te kunnen fotograferen. Een optische beeldstabilisator ontbreekt bij de Olympus E-410, maar door de prima kwaliteit hoge ISO biedt Olympus een goed alternatief. Natuurlijk zal ruis meer opvallen bij slecht belichte opnames, denk daarbij aan de donkere partijen bij onderbelichte opnames, maar wie daar rekening mee houdt en niet schroomt om handmatig in te grijpen zal uitstekende resultaten met hoge ISO instellingen behalen! 1600 ISO is zonder meer goed te gebruiken en daarmee slaagt Olympus erin deze hindernis zonder moeite te nemen, uitstekend!' (Einde citaat) "
de link
'In de praktijk weet de Olympus E400 aardig zijn mannetje te staan. Bij de ISO waarde test zien we keurige prestaties tot 400 ISO, maar daarboven wordt al snel duidelijk dat ruis een stempel drukt op de eindresultaten. Er is echter wel een kanttekening te plaatsen. Hoewel ruis bij 800 ISO of hoger een feit is, blijft er opvallend veel detail over. Een gegeven waar je bij het achteraf bewerken van de opname blij mee bent. Het lijkt er op dat Olympus gekozen heeft voor minder agressieve ruisonderdrukking waarbij de nadruk op behoud van detail is gehouden. Men kan zich afvragen wat men als fotograaf het liefst heeft.' (Einde citaat)
Nog een stukje over ruis, mn van de Olympus E3/45xx-serie
"When we tested the original E-400, we noticed noise starting to creep into pictures taken at upwards of ISO200, which would be poor quality on a compact camera, let alone a digital SLR. This was because Olympus had crammed 10 megapixels onto what was a relatively small sensor. That’s not the case here: happily the user can now bump light sensitivity up to a maximum of ISO1600 before substantial noise starts to appear.
link
E-400 en de ruis
"The CCD sensor itself is also somewhat smaller than in other digital camera systems, presenting additional challenges when it comes to dealing with image noise.
In testing, we found very little noise in evidence: At ISO 100 and with noise reduction turned on, we had to look very hard for noise – but it was definitely there. A similarly low level of noise was maintained at higher ISOs, so we feel that fears of excessive noise in the FourThirds system are largely unfounded – especially in a mid-range product such as this."
link
Kortom. Ik ga gewoon die E-400 maar halen voor die "lullige" 379 euro incl. lens.
Alternatieven
Nikon D40+ lens a 399,- link
Pentax *IST a 369 incl. lens zelf bovenstaande link
Samsung GX-1L a 395 incl. 18-55mm (Pentax *IST DL2) link
Duidelijk uitloopmodellen
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 12:32 ]
Hoezo fatsoenlijker instellen? Het enige echt grote voordeel is volgens mij dat de SB-800 andere flitsers draadloos kan aansturen, maar daar heb je pas iets aan als je meerdere flitsers hebt. Daarnaast kan de interne flitser van de D300 dat ook al. Dus echt heel veel meerwaarde heeft een enkele SB-800 volgens mij niet in verhouding tot de prijs die zo'n beetje 50% hoger ligt?Simon schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 08:19:
Nou als je met geld smijt (het is trouwens geen f/2.8 die 18-70) dan kun je beter een SB-800 nemen, kun je afaik fatsoenlijker instellen.
Tuurlijk, als je het geld hebt, haal een SB-800, die is gewoon beter in alle opzichten. Maar of ie het verschil in prijs t.o.v. de SB-600 echt waard is is nogal afhankelijk van wat je er mee gaat doen denk ik?
Voor meer info over de Nikon flitsers zie ook: Centraal Nikon-dedicated Flits-topic
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Macro-stand ( -7° ), AF-assist only, commander, veel beter display, strobe, 105mm zoomkop t.o.v. 70mm, en nog wat dingetjes die ik vergeet.Orion84 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 12:17:
[...]
Hoezo fatsoenlijker instellen? Het enige echt grote voordeel is volgens mij dat de SB-800 andere flitsers draadloos kan aansturen, maar daar heb je pas iets aan als je meerdere flitsers hebt. Daarnaast kan de interne flitser van de D300 dat ook al. Dus echt heel veel meerwaarde heeft een enkele SB-800 volgens mij niet in verhouding tot de prijs die zo'n beetje 50% hoger ligt?
Tuurlijk, als je het geld hebt, haal een SB-800, die is gewoon beter in alle opzichten. Maar of ie het verschil in prijs t.o.v. de SB-600 echt waard is is nogal afhankelijk van wat je er mee gaat doen denk ik?
Voor meer info over de Nikon flitsers zie ook: Centraal Nikon-dedicated Flits-topic
Maar met name het dikgedrukte puntje vond ik erg fijn t.o.v. de 600
Verwijderd
Nu misschien wel een erg niet terzake doende opmerking:
Bij mijn Canon kan ik via een instelling in het menu de flitser (430EX) zo instellen dat de AF assist wel werkt maar er niet geflitst wordt. Wellicht is iets vergelijkbaars bij een Nikon in te stellen?
Bij mijn Canon kan ik via een instelling in het menu de flitser (430EX) zo instellen dat de AF assist wel werkt maar er niet geflitst wordt. Wellicht is iets vergelijkbaars bij een Nikon in te stellen?
Dat is dus wat Henk al aangeeft idd. De SB-800 ondersteunt dat wel, SB-600 heeft die functie niet. Ik heb ook niet gezegd dat er geen verschillen zijn, maar dat de verschillen slechts in bepaalde gevallen opwegen tegen het behoorlijke prijsverschil. Mgoed, er zijn dus idd best een aantal redenen om voor de SB-800 te kiezen jaVerwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:04:
Nu misschien wel een erg niet terzake doende opmerking:
Verwijderd
Voor te beginnen vind ik 700 euro een redelijk bedrag
De mogelijkheden van een compact vind ik te gering en foto's maken vind ik leuk
Ik ben een natuurliefhebber dus dat is duidelijk...ook graag wat vakantiefoto's en op feestjes etc
Voor te starten hou ik het bij de kitlens gezien mijn budget
De Canon 350D of de Nikon D40, allebei "instapmodellen"(goedkoper dus)
nee
Ik wil graag advies over welke van de twee ik kan kiezen
niet zo heel veel 3 uur/week?
Ja na mijn schooltijd misschien wel, ligt eraan hoe het me bevalt
ik moet sowieso een nieuwe kopen maar de sony cybershot W55 vond ik slechte foto's in het donker maken. er valt niet zoveel in te stellen. in sommige situaties is het gewoon onmogelijk om een fatsoenlijke foto te maken.
Nee dat vertrouw ik niet.
Bedankt alvast!
Groetjes Bob
Voor te beginnen vind ik 700 euro een redelijk bedrag
De mogelijkheden van een compact vind ik te gering en foto's maken vind ik leuk
Ik ben een natuurliefhebber dus dat is duidelijk...ook graag wat vakantiefoto's en op feestjes etc
Voor te starten hou ik het bij de kitlens gezien mijn budget
De Canon 350D of de Nikon D40, allebei "instapmodellen"(goedkoper dus)
nee
niet zo heel veel 3 uur/week?
Ja na mijn schooltijd misschien wel, ligt eraan hoe het me bevalt
ik moet sowieso een nieuwe kopen maar de sony cybershot W55 vond ik slechte foto's in het donker maken. er valt niet zoveel in te stellen. in sommige situaties is het gewoon onmogelijk om een fatsoenlijke foto te maken.
Nee dat vertrouw ik niet.
Bedankt alvast!
Groetjes Bob
Ik heb een SB-600 en gedurende de tijd dat ik een D80 te leen had, merkte ik dat deze combinatie (of D200, D300, D70 ..) dat ook kan. Door de FUNC-button in te stellen op "Flash Off" en deze knop dan ook in te duwen, werkt de AF-assist van de flitser wel, maar flitst hij niet.Orion84 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:26:
[...]
Dat is dus wat Henk al aangeeft idd. De SB-800 ondersteunt dat wel, SB-600 heeft die functie niet. Ik heb ook niet gezegd dat er geen verschillen zijn, maar dat de verschillen slechts in bepaalde gevallen opwegen tegen het behoorlijke prijsverschil. Mgoed, er zijn dus idd best een aantal redenen om voor de SB-800 te kiezen ja
Als je die knop niet nodig hebt op je D300, kan je dus evengoed de SB600 kopen. Als je het geld hebt, koop gewoon de SB800
Verwijderd
Heb je beide al vastgehouden in een willekeurige zaak en gekeken welke jouw het beste ligt. Denk dat je nu op het punt bent aanbeland dat je eigenlijk je keus zelf moet maken.Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 20:11:
Bedankt alvast!
Groetjes Bob
De beide camera's ontlopen elkaar niet echt. Het is de vraag of je alle extra's gaat gebruiken die Canon bied. Daarvoor kun je ook een D40 kopen. Zelf heb ik een D40 en geen Canon. De ergonomie gaf bij mij de doorslag.
Verwijderd
Over de opties van de Canon ben ik niet echt op de hoogte. de 350D kost 499 en de 40D kost 479 dus dat is ongeveer hetzelfde.
Maar omdat de D40 zo'n helpmenu heeft en een iets groter schermpje zou ik eerder kiezen voor die...en idd hij ligt ook veel lekkerder in de hand.
Het was ook eigenlijk mijn bedoeling om te horen waarom iemand voor de Canon zou kiezen en niet de Nikon.(aangezien mijn voorkeur op het eerste gezicht naar de D40 gaat)
Gr Bob
Maar omdat de D40 zo'n helpmenu heeft en een iets groter schermpje zou ik eerder kiezen voor die...en idd hij ligt ook veel lekkerder in de hand.
Het was ook eigenlijk mijn bedoeling om te horen waarom iemand voor de Canon zou kiezen en niet de Nikon.(aangezien mijn voorkeur op het eerste gezicht naar de D40 gaat)
Gr Bob
Bob: de reden lijk me dat die Canon een betere lens-compatibiliteit heeft in het tussensegment 
Als dat voor je niet al te belangrijk is, is de Nikon een prima camera.
Voor mij persoonlijk zou ik dat wel doorslaggevend vinden. (maar ik heb dan ook maar een D80, daar geld het nadeel niet
)
Als dat voor je niet al te belangrijk is, is de Nikon een prima camera.
Voor mij persoonlijk zou ik dat wel doorslaggevend vinden. (maar ik heb dan ook maar een D80, daar geld het nadeel niet
[ Voor 50% gewijzigd door qadn op 29-11-2007 11:21 ]
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Verwijderd
Het wordt de D40 die ligt een stuk fijner in de hand vind ik.
Ik ga hem straks halen...
Bedankt!
Gr Bob
Ik ga hem straks halen...
Bedankt!
Gr Bob
Verwijderd
Probeer ook de AF-S DX 18-70 lens eens als je in de winkel bent. Presteert erg netjes en kost zo rond €250, dit past misschien nog net in het budget?
Ik was net wat reviews aan het lezen op the-digital-picture.com, en daar heeft de reviewer het over 1,6 / 1,3 en FF-sensor camera\'s.
Nu weet ik dat de 400D een 1,6 cropfactor sensor heeft
Dat de 1D een FF-sensor heeft
Op cameranu.nl staat dat de 5D een FF sensor heeft, en dat de 40D een verbeterde versie van de sensor van de 400d heeft.
Dan zie ik dus eigenlijk alleen maar 1,6 en full frame camera\'s?
Of zie ik iets verkeerd?
Nu weet ik dat de 400D een 1,6 cropfactor sensor heeft
Dat de 1D een FF-sensor heeft
Op cameranu.nl staat dat de 5D een FF sensor heeft, en dat de 40D een verbeterde versie van de sensor van de 400d heeft.
Dan zie ik dus eigenlijk alleen maar 1,6 en full frame camera\'s?
Of zie ik iets verkeerd?
de 1d heeft geen full-frame, maar een 1.3x crop sensor. de 1ds is 'fullframe'.
Verwijderd
Dat kleine S'je scheelt echt schrikbarend/opzienbarend veel!
Daar kan ik me werkelijk heel vrolijkom maken
Maar ik kwam hier even Danku! zeggen voor de hulp ^^
Heb nu een camera gekozen, gekocht en naast me liggen en ben er zeer content mee11oneone
Het is een Sony alfa 100 met een 75-300 zoomlens erbij. Kei leuk
Maar ik kwam hier even Danku! zeggen voor de hulp ^^
Heb nu een camera gekozen, gekocht en naast me liggen en ben er zeer content mee11oneone
Verwijderd
- 1. Wat is je beschikbare budget?
Tot ca. 700 euro - 2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb lol in fotograferen, en ik zit ook bij de fotografiecommissie van mijn studievereniging, waar ik heb kunnen ervaren dat je met een DSLR zoals we daar hebben (Nikon D50) toch sneller en betere foto's kunt maken dan met een compact camera. - 3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Evenementen, gebouwen, landschappen... Met portretfotografie heb ik niet zoveel. - 4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee. - 5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Voor de Sony A100 en Olympus E510 heb ik interessante aanbiedingen gezien binnen mijn budget. Ook de Canon EOS 400D heb ik overwogen, maar ik vind het erg jammer dat deze geen beeldstabilisatie heeft in body of kitlens. - 6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee, niet direct, dus de kitlens is voor mij wel van belang. - 7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Als iemand goede ideeën heeft, hoor ik dat natuurlijk graag, maar ik ben toch eigenlijk op zoek naar een keuze tussen de genoemde camera's. - 8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Enkele uren per week, vermoed ik (gemiddeld). - 9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ik denk het wel, maar laat ik hier eerst maar eens vertrouwd mee raken. - 10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Zoals bij punt 2 genoemd, blijven beeldkwaliteit en snelheid (shutter lag) van mijn Lifetec compact camera toch wel behoorlijk achter bij een DSLR. - 11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet, zekerheid en garantie vind ik wel belangrijk.
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 01:56:
- 1. Wat is je beschikbare budget?
Tot ca. 700 euro
Voor de hele set? Kun je beter een goede compact kopen- 2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb lol in fotograferen, en ik zit ook bij de fotografiecommissie van mijn studievereniging, waar ik heb kunnen ervaren dat je met een DSLR zoals we daar hebben (Nikon D50) toch sneller en betere foto's kunt maken dan met een compact camera.
Ik zou bijna zeggen, een dSLR is per definitie beter vanwege de grotere sensor, dof etc- 3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Evenementen, gebouwen, landschappen... Met portretfotografie heb ik niet zoveel.
Kijk ook eens naar de Canon G9- 4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.- 5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Voor de Sony A100 en Olympus E510 heb ik interessante aanbiedingen gezien binnen mijn budget. Ook de Canon EOS 400D heb ik overwogen, maar ik vind het erg jammer dat deze geen beeldstabilisatie heeft in body of kitlens.
De E510, ik ben zelf geschrokken van de ISO prestatie t.o.v. een compact, dan liever de Sony, maar de A100 is ondertussen ook alweer opgevolgd...- 6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee, niet direct, dus de kitlens is voor mij wel van belang.
Kitlens? nogmaals kijk nog eens een keer naar de G9- 7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Als iemand goede ideeën heeft, hoor ik dat natuurlijk graag, maar ik ben toch eigenlijk op zoek naar een keuze tussen de genoemde camera's.- 8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Enkele uren per week, vermoed ik (gemiddeld).- 9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ik denk het wel, maar laat ik hier eerst maar eens vertrouwd mee raken.- 10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Zoals bij punt 2 genoemd, blijven beeldkwaliteit en snelheid (shutter lag) van mijn Lifetec compact camera toch wel behoorlijk achter bij een DSLR.
Ik ken die lifetec dingen, die zijn nog trager dan een compact uit 1998 (echt!), een Canon G9 of vergelijkbare camera heeft véél minder lag- 11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet, zekerheid en garantie vind ik wel belangrijk.
Ik niet, prijstechnisch gezien danVerwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 09:59:
Dat kleine S'je scheelt echt schrikbarend/opzienbarend veel!
Ik heb het even gemist hoor, maar heeft iemand die daadwerkelijk aangeraden? Da's vrij bizar eigenlijkMaar ik kwam hier even Danku! zeggen voor de hulp ^^

Bericht hierboven
Verwijderd
Lang ben ik bezig geweest om de Nikon d40 tegenover de Canon EOS 400d te zetten en om uit deze modellen een keuze te maken voor een dSLR.
Na veel gelezen te hebben had ik mijn keuze gevestigd op de Nikon d40 en was van plan deze te gaan kopen, tot ik het krantje van de dixons doorlas.
Ik heb namelijk een budget van +- 700 euro en wil voor de feestdagen een dSLR hebben omdat ik wat dingen ga doen waarbij ik leuk kan gaan testen/proberen ( autoraces, disney).
Mijn keuze was dus de Nikon d40 met 18-55 kitlens en de 55-200 kitlens tot ik in de dixons de CANON EOS 400D spiegelreflexcamera + Canon 18-55 en Tamron 70-300 mm objectieven zag staan.
Hiermee heb ik dus een stuk groter bereik maar mis ik wel de 55-70 range.
Ook weet ik niet hoe de Tamron lens is ( iemand ervaring ) ? Het hoeft natuurlijk niet perfect te zijn want ik begin net met een dSLR.
Na de feestdagen ed. zal ik snel meer geld hebben om meer glas te gaan kopen en accesoires, en hier stuit ik op een nadeel van Nikon, de dure lenzen.
Ook zie ik bij canon meer merkeigen accesoires zoals bijvoorbeeld de grip , die van Nikon niet te krijgen is voor de d40.
Ook heeft de EOS een anti-stoffunctie.
Maar naast deze voordelen van de EOS , had ik toch de d40 in mijn hoofd, aangezien die een help-menu heeft en goede cijfers kreeg in de reviews, en de d40 een stukje goedkoper was, en ik nu gewoon maar 700 euro heb voor een body + 18-200 range minimaal.
Na de feestdagen zal het budget geen probleem meer zijn.
Graag zou ik advies krijgen over wat jullie de beste keuze lijkt, en hoe de keuze van de Canon EOS 400d is in combinatie met de 18-55 lens en de tamron.
Na veel gelezen te hebben had ik mijn keuze gevestigd op de Nikon d40 en was van plan deze te gaan kopen, tot ik het krantje van de dixons doorlas.
Ik heb namelijk een budget van +- 700 euro en wil voor de feestdagen een dSLR hebben omdat ik wat dingen ga doen waarbij ik leuk kan gaan testen/proberen ( autoraces, disney).
Mijn keuze was dus de Nikon d40 met 18-55 kitlens en de 55-200 kitlens tot ik in de dixons de CANON EOS 400D spiegelreflexcamera + Canon 18-55 en Tamron 70-300 mm objectieven zag staan.
Ook weet ik niet hoe de Tamron lens is ( iemand ervaring ) ? Het hoeft natuurlijk niet perfect te zijn want ik begin net met een dSLR.
Na de feestdagen ed. zal ik snel meer geld hebben om meer glas te gaan kopen en accesoires, en hier stuit ik op een nadeel van Nikon, de dure lenzen.
Ook zie ik bij canon meer merkeigen accesoires zoals bijvoorbeeld de grip , die van Nikon niet te krijgen is voor de d40.
Maar naast deze voordelen van de EOS , had ik toch de d40 in mijn hoofd, aangezien die een help-menu heeft en goede cijfers kreeg in de reviews, en de d40 een stukje goedkoper was, en ik nu gewoon maar 700 euro heb voor een body + 18-200 range minimaal.
Graag zou ik advies krijgen over wat jullie de beste keuze lijkt, en hoe de keuze van de Canon EOS 400d is in combinatie met de 18-55 lens en de tamron.
allereerst: anti-stof functie is nutteloos. simple as that. met een blaasbalg erin blazen heeft veel meer effect. anti-dust functie van Canon is een marketingtool, meer niet.Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 20:48:
Lang ben ik bezig geweest om de Nikon d40 tegenover de Canon EOS 400d te zetten en om uit deze modellen een keuze te maken voor een dSLR.
verder, de Tamron 70-300 heb ik op m'n Minolta gehad. die lens is traag, ERG traag, kwa autofocus. mij werkte dat enorm op de zenuwen.. verder is 'ie erg soft in het stuk vanaf 200 mm, en moet dus eigenlijk daar enorm afgestopt worden.
en het stuk tussen 55 en 70 is eigenlijk niets, dus daar hoef je je eigenlijk geen zorgen over te maken.
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Verwijderd
Oké bedankt voor de reactie, ik heb wel redelijk positieve reacties gelezen over de lenzen bij de nikon d40, de 18-55 en 55-200. Is het zo dat de set van nikon qua lenzen dus voorloopt/beter is ?
En hoe zit het met die grip voor de d40, van ansman, is dat wat of is dat bij canon beter geregeld , waar dus een merkeigen grip voor is ?
Dus als ik dit zo op een rijtje zit, is het enige nadeel aan de Nikon, de dure lenzen, aangezien de 6mp vs. 10mp mij niet storen want ik zal nooit groot gaan afdrukken.
En hoe zit het met die grip voor de d40, van ansman, is dat wat of is dat bij canon beter geregeld , waar dus een merkeigen grip voor is ?
Dus als ik dit zo op een rijtje zit, is het enige nadeel aan de Nikon, de dure lenzen, aangezien de 6mp vs. 10mp mij niet storen want ik zal nooit groot gaan afdrukken.
Die grip van de 400d is een solide ding. Die van de D40 van niet-merk-eigen gripjes, niet. Tenminste ik heb een hahnel grip op mijn d50 en het zit er gewoon niet heel echt stevig op (is verder niet heel erg.. maar als je de grip van de 400d of 350d for that matter hebt gevoelt, weet je beter).Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 21:48:
Oké bedankt voor de reactie, ik heb wel redelijk positieve reacties gelezen over de lenzen bij de nikon d40, de 18-55 en 55-200. Is het zo dat de set van nikon qua lenzen dus voorloopt/beter is ?
Nikon heeft de naam ietwat betere lenzen te hebben als Canon ... maar met de L series is dat ook niet meer waar. Kit lenzen van Nikon lijken wel beter te zijn.. das zowat een feit. Je kunt wel eens met Nikon een goedkoop oud EN lichtsterk Nikkor lensje van ebay/marktplaats/speurders halen om manueel eens wat te schieten (ook handig voor de donkere feestdagen). Kan ook met de Canon.. maar daar heb je dan weer een adapter nodig.
Goed te lezen dat voor jou het verschil 6mp versus 10mp een non-issue is.
Keuzes ..keuzes.. lastig zijn ze.. maar eigenlijk kun je met alletwee goede plaatjes schieten (alsmede slechte.. licht natuurlijk nog het meest aan de fotograaf achter het toestel he..).
Verwijderd
Ja zeker waar natuurlijk , het ligt aan de fotograaf. Daarom vind ik de help-functie op de d40 ook wel weer een voordeel.Het is inderdaad een lastige keuze, qua aanschaf prijs liggen ze niet ver van elkaar, en zullen ze elkaar ook qua kwaliteit niet ver ontlopen. Reviews heb ik ook veel gelezen en die zijn over beide positief. Ik ga eens even wat aanbiedingen spotten en dan besluiten.
Bedankt voor de reacties.
Bedankt voor de reacties.
qua kitlenzen denk ik dat Canon momenteel voorop staat, met de nieuwe IS versies.henkleerssen schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:11:
[...]
Die grip van de 400d is een solide ding. Die van de D40 van niet-merk-eigen gripjes, niet. Tenminste ik heb een hahnel grip op mijn d50 en het zit er gewoon niet heel echt stevig op (is verder niet heel erg.. maar als je de grip van de 400d of 350d for that matter hebt gevoelt, weet je beter).
Nikon heeft de naam ietwat betere lenzen te hebben als Canon ... maar met de L series is dat ook niet meer waar. Kit lenzen van Nikon lijken wel beter te zijn.. das zowat een feit. Je kunt wel eens met Nikon een goedkoop oud EN lichtsterk Nikkor lensje van ebay/marktplaats/speurders halen om manueel eens wat te schieten (ook handig voor de donkere feestdagen). Kan ook met de Canon.. maar daar heb je dan weer een adapter nodig.
Goed te lezen dat voor jou het verschil 6mp versus 10mp een non-issue is.
Keuzes ..keuzes.. lastig zijn ze.. maar eigenlijk kun je met alletwee goede plaatjes schieten (alsmede slechte.. licht natuurlijk nog het meest aan de fotograaf achter het toestel he..).
alles bij elkaar: ga gewoon in een winkel kijken wat je het meest bevalt. gewoon lekker alles vasthouden, en even mee spelen.
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
1100-1200 euro
Heb lang geleden altijd met een F80 geschoten maar ben toen gestopt met de hobby, wil bij deze fotograferen weer oppakken.
Vliegtuigen, landschappen en steden.
Nee
Heb je al een voorkeur?
Canon EOS 30D, Canon EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS en een Canon EF-S 55-250 F/4.0-5.6 IS.
Nog niet want mijn budget is erg strak met deze setup.
Goedkeuring.
Toch wel minimaal 2 uur per week, en naar mate ik meer tijd heb zeker vaker per week.
Als mijn budget het toelaat zal ik zeker meer investeren, zeker als het gaat om flitsers en filters.
Een Canon G2 maar die is te beperkt voor wat ik wil gaan fotograferen
Ik wil alles nieuw kopen.
1100-1200 euro
Heb lang geleden altijd met een F80 geschoten maar ben toen gestopt met de hobby, wil bij deze fotograferen weer oppakken.
Vliegtuigen, landschappen en steden.
Nee
Heb je al een voorkeur?
Canon EOS 30D, Canon EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS en een Canon EF-S 55-250 F/4.0-5.6 IS.
Nog niet want mijn budget is erg strak met deze setup.
Goedkeuring.
Toch wel minimaal 2 uur per week, en naar mate ik meer tijd heb zeker vaker per week.
Als mijn budget het toelaat zal ik zeker meer investeren, zeker als het gaat om flitsers en filters.
Een Canon G2 maar die is te beperkt voor wat ik wil gaan fotograferen
Ik wil alles nieuw kopen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!