Fantastisch topic!
1. Wat is je beschikbare budget?
Alles tussen 300 en +/- 700 (
ietsje meer mag)
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik weet niet of ik per se een DSLR wil (dat kunnen jullie me waarschijnlijk beter vertellen), maar ik sta elke keer versteld van de schitterende kwaliteit die DSLR's leveren. En ik zie ze een beetje als de volgende stap op de ladder ten opzichte van m'n Canon Powershot A80, maar misschien vergis ik me.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Een beetje alles, maar vooral de ruime categorie 'bewegende voertuigen' (trams, bussen, treinen, ...).
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb een zwak voor Canon, door de ervaringen. Ik heb ook al een paar keer een 300D of recentelijk 400D gebruikt en dat beviel me altijd erg goed. Maar ik sta net zo goed open voor andere merken, als die iets evenwaardigs kunnen bieden.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Hmnee, niet echt, ik zoek vooral een kit waarmee ik zonder al te veel gedoe mee aan de slag kan.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, ik heb zelf nog weinig concreets bedacht.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik ga de camera zeker niet professioneel gebruiken, maar ik wil er toch wel wat tijd in stoppen.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Niet al te veel, zo rijk ben ik niet. Misschien als ik heel duidelijk een doel voor ogen heb en ik dat kan bereiken zonder al te veel uit te geven.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ha, goede vraag. Ik gebruik al jaren een Canon Powershot A80 en ben er zeer tevreden over: vrij compact, maar toch bijna alle mogelijke dingen in te stellen, goede beeldkwaliteit, het draaibare lcd-schermpje enzovoort. Maar het ding begint intussen aardig bejaard te worden, en sommige dingen ervaar ik als beperking: diafragma dat niet kleiner kan dan F8.0, lage ISO-waarden (bij 200 is er al te veel ruis), beperkte optische zoom (3x (7,8 - 23,4 mm)), ietwat achterhaalde resolutie (4 mp, 2-3 mp als je echt goede foto's wilt), beeldkwaliteit die lang niet slecht is maar toch beter kan.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Sluit ik niet uit, maar toch liefst nieuw.