[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 21 Laatste
Acties:
  • 30.726 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Bij nikon heb je pas vanaf een D200 lichtmeting op ouder glas. Al het redelijk recente glas werkt vanaf een D80 en op een D40 is alleen AF-S / AF-I glas echt prettig om mee te werken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 27 september 2007 @ 21:38:
Een SLR systeem is nooit zo draagbaar als een prosumer.

Ik loop rond met een minolta 5D a 700 gram inclusief accu en gehougenkaartje, 70-210 van 500 gram en kitlens van 250 gram, inclusief tasje en andere zooi gaat het totaal gewicht al snel richting de 2 kilo. Misschien als je echt op gewicht gaat letten dat je een halve kilo lichter uit kan komen.

Een prosumer is af als je een setje extra baterijen en een uv en polar filter mee neemt. Dan moet je echt heel rare dingen doen om een kilo te halen. Naast dat je geen (relatief) grote lenzen hebt en dus ook een veel kleiner tasje hebt.

Als draagbaarheid heel belangrijk is dan kan je ook nog naar olympus kijken.

lateef in "[STARTERS] Ik wil een DSLR, wat nu?"
Nee zware wandeltochten worden het niet. Maar ja ik heb wel een backpack op me rug. En die camera moet ik toch ergens kwijt. Maar erg geintereseerd in de olympus e-410. Maar zie hem nergens te koop. Hoe komt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-09 16:40
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:34:
[...]

Nee zware wandeltochten worden het niet. Maar ja ik heb wel een backpack op me rug. En die camera moet ik toch ergens kwijt. Maar erg geintereseerd in de olympus e-410. Maar zie hem nergens te koop. Hoe komt dit?
???

http://www.foka.nl/site/o...40150mm-f3545-p-4080.html
http://www.digicamshop.nl...it-14-42-%26-40-15mm.html
http://www.pixmania.nl/nl...mpus/e-410.html?srcid=556

Bij allen op voorraad

Edit: dit zijn kits, de body only is ook wel hier en daar op voorraad (bijv. CameraNu.nl). Ook bij andere winkels zit ie gewoon in het assortiment, maar is niet overal op voorraad.

[ Voor 11% gewijzigd door Brum op 28-09-2007 10:49 ]

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
martijn_tje schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:19:
Bij nikon heb je pas vanaf een D200 lichtmeting op ouder glas. Al het redelijk recente glas werkt vanaf een D80 en op een D40 is alleen AF-S / AF-I glas echt prettig om mee te werken.
Waarbij oud glas manual focus glas is. Recent glas is AF glas. De 50mm die ik heb is uit de eerste serie van 1986-1990 en die doet het prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Wijnands op 28-09-2007 11:59 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi,

Wilde jullie even bedanken voor jullie hulp en vertellen dat ik, na er even een paar nachtjes op te hebben geslapen (en de 400D van mijn broer een paar avondjes te hebben geleend), tot een keuze ben gekomen.

Ik denk dat ik toch het liefst voor een Canon wil gaan om voornoemde redenen, maar de 400D blijkt gewoon écht niet lekker in mijn handen te liggen (met grip is 'ie gewoon te zwaar, zonder grip is 'ie te klein). Bovendien blijft die 30D naar me lonken, maar daar heb ik nu eigenlijk het geld nog niet voor. Daarom heb ik besloten nog even een paar maanden te gaan sparen en dan tóch voor mijn eerste keuze te gaan en er dan meteen één of (als het lukt) twee objectieven bij te kopen. Ik denk dat ik ook qua gewicht/ergonomie beter uit ga komen bij dit model, omdat dat een beetje tussen de 400D met en zonder grip hangt.

Een half jaar lang een lens van mijn broer lenen is niet echt een optie (zijn kitlens heeft hij niet meer), dus als ik dan nog even een paar maanden geduld heb kan ik ook gaan voor de camera die ik écht wil i.p.v. een 'compromis-camera' te kopen vanwege mijn budget.

Nogmaals dank in elk geval, sorry dat ik jullie nu al heb lastiggevallen en er vervolgens nog ff niets mee doe.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 13:13:
Hi,

Wilde jullie even bedanken voor jullie hulp en vertellen dat ik, na er even een paar nachtjes op te hebben geslapen (en de 400D van mijn broer een paar avondjes te hebben geleend), tot een keuze ben gekomen.

Ik denk dat ik toch het liefst voor een Canon wil gaan om voornoemde redenen, maar de 400D blijkt gewoon écht niet lekker in mijn handen te liggen (met grip is 'ie gewoon te zwaar, zonder grip is 'ie te klein). Bovendien blijft die 30D naar me lonken, maar daar heb ik nu eigenlijk het geld nog niet voor. Daarom heb ik besloten nog even een paar maanden te gaan sparen en dan tóch voor mijn eerste keuze te gaan en er dan meteen één of (als het lukt) twee objectieven bij te kopen. Ik denk dat ik ook qua gewicht/ergonomie beter uit ga komen bij dit model, omdat dat een beetje tussen de 400D met en zonder grip hangt.

Een half jaar lang een lens van mijn broer lenen is niet echt een optie (zijn kitlens heeft hij niet meer), dus als ik dan nog even een paar maanden geduld heb kan ik ook gaan voor de camera die ik écht wil i.p.v. een 'compromis-camera' te kopen vanwege mijn budget.

Nogmaals dank in elk geval, sorry dat ik jullie nu al heb lastiggevallen en er vervolgens nog ff niets mee doe.. ;)
Als je keuze nu een 30D is geworden moet je rap wezen, die is over een paar week niet te koop. Winkels verkopen hen voorraad en that's it, ik heb moeite moeten doen om een body only te kunnen kopen, winkels verkopen vaak alleen nog maar kits. En overal staat "op=op".
Kortom :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 13:13:
Hi,

ik heb mn 30D (met kitlensje voor 40 euro meer) bij FOKA in rotterdam gekocht. ze zijn daar nog wat goedkoper geworden zelfs. doen! ben er enorm blij mee, die grip, stevigheid en ergonomie zijn werkelijk geweldig

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
Na een paar maanden op dit forum te hebben rondgekeken en gelezen, heb ik besloten dat ik wil kiezen tussen een Canon 30D en een 40D. Belangrijkste redenen: fatsoenlijke body (ik krijg pijn in mijn handen van de 400D, ook met grip) en ik wil graag Canon omdat het lenzenaanbod me daarvan het meest aanspreekt.

Nu ben ik slechts beginner in dSLR, dus waarschijnlijk is de 30D meer dan voldoende voor mij. Maar, nu zit er een cash-back aan te komen. Als ik uitga van een 17-85 IS lens, dan is dat 100 EUR terug op de 40D+17-85 en 30 EUR terug op de 17-85 als ik een 30D haal. Daarmee is het prijsverschil nog 'maar' 150 EUR. Bij de 40D spreekt de nieuwere processor, de snellere shooting, de anti-dust en de grotere viewfinder magnification me aan. Maargoed, het is wel weer 150 EUR, waar ik ook een tas, extra accu en geheugen van kan kopen. Wat zouden jullie doen: de 30D of de 40D?

Overigens zijn tips over de lens me ook nog erg welkom. Ik vermoed dat ik op niet al te lange termijn een telezoom erbij wil halen (ik mis dat bereik nu op mijn S50) en denk daarbij aan de aankomende 55-250 IS (dacht ik). In deze eerste lens zoek ik een veelzijdige lens van goede kwaliteit (zowel in bouw als in optische kwaliteit), het bereik tot 85mm is misschien niet perse noodzakelijk omdat ik toch een zoomlens wil. Hierin nog adviezen?

Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 08:44
Mijn apparatuur op dit moment:
Pentax Optio 555 ( Digital )
Minolta Dynax 7000i
Suntax AF ZOOM 926AFi Flash
Qauntaray 24mm F2.8
Minolta 35-80mm F4-5,6
Sigma 70 - 210mm F4-5,6
Giotto Statief

Kan ik daar iets mee met een eventuele nieuwe DSLR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEPEM
  • Laatst online: 15:20
Kun je gebruiken op Sony/Minolta A-mount. Dus de Sony Alpha 100 of Alpha 700. Behalve je flitser, die kan alleen op vol vermogen flitsen.

[ Voor 28% gewijzigd door JEPEM op 28-09-2007 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Brum schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 15:44:
Nu ben ik slechts beginner in dSLR
[...]
Bij de 40D spreekt de nieuwere processor, de snellere shooting, de anti-dust en de grotere viewfinder magnification me aan.
Je noemt allerlei zaken als voordeel van de 40D waarvan ik mij afvraag of je als 'beginner' ooit het verschil gaat merken cq nodig gaat hebben. Ik ben ook echt wel een specificatie-vergelijker, maar stel, als je 1 jaar of meer met het aanschafpakket wil doen zonder extra investering in die periode, waarom dan de 40D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 23:29:
[...]

Je noemt allerlei zaken als voordeel van de 40D waarvan ik mij afvraag of je als 'beginner' ooit het verschil gaat merken cq nodig gaat hebben. Ik ben ook echt wel een specificatie-vergelijker, maar stel, als je 1 jaar of meer met het aanschafpakket wil doen zonder extra investering in die periode, waarom dan de 40D?
Ach ja..... liefde voor technische snufjes? Velen van ons blijven tech-lovers? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duh! Dit is Tweakers toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 23:42:
[...]

Ach ja..... liefde voor technische snufjes? Velen van ons blijven tech-lovers? :)
Maar uiteindelijk moet je het wel gebruiken. Ik denk dat de 40D alleen al interessanter is vanwege de iso die in de viewfinder staat. Dat mis ik extreem aan mijn 30D (en gaat ook nog wel een fout ;) ).

Een body daalt ook wel wat sneller in waarde dan een lens (hoewel een kitlens nu ook weer niet zoveel zal opleveren). Dus is het mijns inziens beter te kiezen voor een goede body waar je lekker mee kan werken en daarna goed glaswerk gaat halen (en het oude tegen een nog redelijk prijsje kan verkopen). Tenzij dat zolang duurt dat je body ook weer versleten is dan zou ik gaan voor het mooiere glaswerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2007 23:57 ]

• Wijnands
Daar ben ik het dus niet mee eens. Redelijk glas zie je meteen terug, een body veel minder.

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 23:42:
[...]

psies... als er maar veel knopjes op zitten!!!! :9~

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 23:52:
[...]

Een body daalt ook wel wat sneller in waarde dan een lens (hoewel een kitlens nu ook weer niet zoveel zal opleveren).
Dat kitlensje is heel erg waardevast, hij kost niks en levert niks op bij de verkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

metallicattim schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 19:32:
Mijn apparatuur op dit moment:
Pentax Optio 555 ( Digital )
Minolta Dynax 7000i
Suntax AF ZOOM 926AFi Flash
Qauntaray 24mm F2.8
Minolta 35-80mm F4-5,6
Sigma 70 - 210mm F4-5,6
Giotto Statief

Kan ik daar iets mee met een eventuele nieuwe DSLR?
Die Sigma is dat toevallig de 70-210mm F4-5,6 UC II?
Die moet je laten aanpassen door Sigma, anders is hij niet bruikbaar...

Tja de rest is ook niet echt, dat je zegt...
Overstappen naar Canon of Nikon is slimmer... Daar kun je iig nog elke kant mee op...
Sigma-foto.de:
Bei einigen SIGMA-Objektiven kann es zu Funktionsbeeinträchtigungen bei der Verwendung an der Kamera Minolta Dynax 5 bzw. 7D und Sony Alpah 100 kommen.

Für folgende Objektive ist ein Upgrade notwendig und techn. derzeit möglich:

24-70mm F3.5-5.6 Asp. HF
Alle Objektive, deren Seriennummer mit 1..... beginnt
24-70mm F2.8 EX ASPHERICAL
28-70mm F2.8-4 UC
70-210mm F4-5,6 UC II
70-300mm F4-5,6 APO Makro Super
70-300mm F4-5,6 DL Makro Super
20mm F1,8 EX DG ASPHERICAL
24mm F1,8 EX DG ASPHERICAL
28mm F1,8 EX DG ASPHERICAL
100-300mm F4 EX APO

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-02-2024

MellyVille1

MacBook

1. Wat is je beschikbare budget?
zo goedkoop mogelijk eigenlijk, max. 500e

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Stapje verder gaan als mogelijk met gewone digicams, fotokwaliteit is super en wil er veel tijd instekken, hobby van maken... (heb eigenlijk nooit met m'n gewone digicam veel gespeeld, met de gedachte dat toch niet superveel uithaalt, maar ik wil geen only auto functie schieter worden)

3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vrienden & Familie, Auto, Vakanties, Evenementen, kleinere voorwerpen

4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? NEE
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Olympus E-400, scherp geprijsd en reviews staan me wel aan!

6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik hoop met de 14-42 (equivalent aan 28-84mm TOCH?) lens toch wel voorlopig uit de voeten te kunnen, als hobby/amateur/n00b

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Goedkeuring, tenzij het echt een slechte keus is, dan graag beter advies

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik werk onregelmatig en doe parttimeopleiding webdesign, dus wil het gaan gebruiken voor school en prive en de tijd die ik over heb erin stoppen, wil er toch proberen een hobby van te maken! (wil ik al wel langer maar komt er ook nog niet echt van eigenlijk)

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Liever niet...

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Nikon Coolpix 4mp camera, werkt prima, maar weinig instelbaar (ik weet ook nog niet hoe dat allemaal werkt, dus dat moet ik sowieso uitzoeken maar komt goed).
Kwaliteit van de foto's is prima, maar beetje karig...

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Zou kunnen, maar liever niet eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit gaat rij simpel worden Melly...
Ga de webshops langs, en kijk of er uberhaupt Dslr kits zijn voor 500 euro.

Dan ga je waarschijnlijk uitkomen op de Nikon D40, Olympus e400, Pentax K100D en de Samsung GX1S.

Welke je dan wilt... welke specs spreken je meer aan?
http://www.dpreview.com/r...d%2Csamsung_gx1l&show=all

Ik zou zelf niet voor de Olympus gaan ivm met 2.0 crop factor

Waarom wil je later geen lenzen erbij kopen eigenlijk? Da's toch wel 1 van de speerpunten om een Dslr te nemen...

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

Omdat ik hoop zo voldoende uit de voeten te kunnen, en voor niet teveel geld toch een mooi graantje DSLR mee kan pikken zeg maar...

op zn hollands, voor een duppie op de 1e rang... Ja, geef ik best toe!

Ik heb gelezen over de 2.0 cropfactor... waarin toont dit zich in de foto's die je maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet in de foto's maar wel op de lenzen. 14-42 wordt nu dus 28-82.
Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Als je voor 500 een complete set hebt met 28-82 heb je ook een leuk berijk. Maar voor toekomstig lenzen wordt t moeilijker omdat groothoek berijk vaak duur is.

Vergeet btw niet dat er nog wat kosten bij komen als geheugenkaartjes en een UV filter (om je lens te beschermen tegen krassen e.d.).

Wees ook niet bang om een 2ehands body te nemen. Bij verschillende webshops hebben ze occasions die in uitsekende staat verkeren. Ik heb gister een 20D occasion voor mn moeder gekocht bij fotokonijnenburg. De body was 495 euro. En da's geen geld voor zo'n body. Zonder enige gebruiks sporen, compleet met alle boekjes kabels en doos.
Ze geven zelfs 6 maanden garantie op occasions.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:09
Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 22:07:
Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Als je voor 500 een complete set hebt met 28-82 heb je ook een leuk berijk. Maar voor toekomstig lenzen wordt t moeilijker omdat groothoek berijk vaak duur is.

Vergeet btw niet dat er nog wat kosten bij komen als geheugenkaartjes en een UV filter (om je lens te beschermen tegen krassen e.d.).

Wees ook niet bang om een 2ehands body te nemen. Bij verschillende webshops hebben ze occasions die in uitsekende staat verkeren. Ik heb gister een 20D occasion voor mn moeder gekocht bij fotokonijnenburg. De body was 495 euro. En da's geen geld voor zo'n body. Zonder enige gebruiks sporen, compleet met alle boekjes kabels en doos.
Ze geven zelfs 6 maanden garantie op occasions.
Ik zou dan eerder voor de D40 gaan. Als je eerste stappen op DSLR gebied maakt, is dit een camera die het heel mooi doet.

Op het schermpje zien de foto's er mooier uit dan op mn GX10 in de auto stand met gebruik van flitser. Als je verstand hebt van foto's maken, is het verschil niet zo groot meer.

De k100, de GX-1 en 400D zijn ook goede cams.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Tele is anders ook niet goedkoop voor olympus. Enige die er lenzen voor maakt is Olympus.
UV filter is, naar mijn mening, tamelijk onzinnig voor 90% van de omstandigheden. Mocht je het toch perse willen bestel dan online bij hvstar.net ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Wijnands schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:17:
[...]
Tele is anders ook niet goedkoop voor olympus. Enige die er lenzen voor maakt is Olympus.
Sigma toch ook?
Kan me een artikel herinneren over de 50-500 op 2x crop.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Correct. Veel sigma's zijn er idd ook met 4/3e voetje

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou, veel? de 70-300 apo niet om maar 's een populaire lens te noemen. De 55-200mm F4-5.6 DC weer wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
Ik zal maar even advocaat van de duivel spelen dan. Maar als je max 500 EUR wilt uitgeven en aangeeft dat je 'liever niet' meer investeert in camera-spul, ben je dan niet beter uit met een prosumer (zo noem je dat toch?)? Camera's als de Canon Powershot S5 of een Fujifile S9600 blijven beiden binnen budget, bieden een hoop instelmogelijkheden, een groot bereik, en (afhankelijk van het model) RAW functionaliteit, beeldstabilisatie, hoge iso, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brum heeft wel een punt vind ik. Een andere optie is tweedehands wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Brum schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:32:
[...]

Ik zal maar even advocaat van de duivel spelen dan. Maar als je max 500 EUR wilt uitgeven en aangeeft dat je 'liever niet' meer investeert in camera-spul, ben je dan niet beter uit met een prosumer (zo noem je dat toch?)? Camera's als de Canon Powershot S5 of een Fujifile S9600 blijven beiden binnen budget, bieden een hoop instelmogelijkheden, een groot bereik, en (afhankelijk van het model) RAW functionaliteit, beeldstabilisatie, hoge iso, etc.
Volledig met je eens. Bovendien komt dit op me over als "met een dSLR maak ik mooie foto's en met een compact niet dus ik wil een dSLR". Back to reality: zo werkt het niet.
Prosumer sluit een stuk beter aan bij je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
als ik dit antwoord zo lees, heb ik toch het idee dat je het niet helemaal snapt. ja, de 14-42 'wordt' een 28-84, maar wat maakt dat uit? de lens is ontworpen voor een four-thirds sensor als standaard zoomlens van licht groothoek tot licht tele met een beeldhoek van 75 tot 29 graden. net zo goed als dat er voor kleinbeeld camera's standaard zoomlenzen zijn van ~28 tot 80 mm en voor dSLR's met een APS-c sensor van 18 tot 55mm.

het verschil tussen APS-c (1,5-1,6x crop) en four-thirds toont zich in de foto's die je maakt dat de scherptediepte - bij gelijke beeldhoek en gelijk diafragma - met een four-thirds camera groter is dan bij een APS-c camera.

ik kan me trouwens best voorstellen dat iemand een dSLR wil kopen en niet van plan is om die uit te breiden. Olympus vind ik dan geen gekke keuze, omdat je nu voor weinig geld (nog geen 400 euro) een E-400 body met kitlens kan kopen en dat dat een goede lens is. Je moet dan denk ik wel snel zijn, want de E-400 is een uitlopend model (voor iets meer dan 500 euro kan je ook de twin lens kit kopen, dus met de 14-42 en de 40-150). De opties die Nikon en Pentax nieuw bieden zijn toch weer iets duurder. Tweedehands of een 'compact' camera zijn weer andere opties, al vind ik die laatste - ook al zal je met een dSLR heel je leven met één lens doen - toch een hele andere keuze.
Maar voor toekomstig lenzen wordt t moeilijker omdat groothoek berijk vaak duur is.
daarom komt Olympus volgend jaar in de standaard serie met een UWA lens.
Wijnands schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:17:
de 40-150 en de 70-300 vind ik geen dure lenzen en zoals abrakadaver terecht opmerkte maakt Sigma ook lenzen voor het four-thirds systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
lateef schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:32:
[...]

ik kan me trouwens best voorstellen dat iemand een dSLR wil kopen en niet van plan is om die uit te breiden. Olympus vind ik dan geen gekke keuze, omdat je nu voor weinig geld (nog geen 400 euro) een E-400 body met kitlens kan kopen en dat dat een goede lens is. Je moet dan denk ik wel snel zijn, want de E-400 is een uitlopend model (voor iets meer dan 500 euro kan je ook de twin lens kit kopen, dus met de 14-42 en de 40-150). De opties die Nikon en Pentax nieuw bieden zijn toch weer iets duurder. Tweedehands of een 'compact' camera zijn weer andere opties, al vind ik die laatste - ook al zal je met een dSLR heel je leven met één lens doen - toch een hele andere keuze.
Ik kan het me prima voorstellen, maar hij vraagt om advies met als reden mooiere foto's te willen maken en meer te kunnen instellen. Als dat je eisen zijn, en je hangt er een prijskaartje aan van rond de 500 EUR, en geeft daarbij aan dat je geen extra lenzen of flitsers wilt aanschaffen (terwijl daar de grote kracht van SLR licht), dan vind ik dat je op zijn minst moet wijzen op het feit dat veel prosumer's daaraan beter voldoen dan de instap-dSLR's in die prijsklasse.

Tenzij je natuurlijk een dSLR wilt kopen ómdat het een dSLR is (en dus een dSLR een soort intrinsieke waarde heeft, die verder niets met beeldkwaliteit, gebruiksgemak, opties en functionaliteit te maken heeft). In dat geval zal een produmer natuurlijk nooit voldoen (het is immers geen dSLR). Maar ik denk dat je eerlijk moet zijn in zo'n geval en de vragensteller zich toch moet laten afvragen waarom nu persé een dSLR, terwijl er op alle gronden goede alternatieven aan te wijzen zijn.

Verder is het me natuurlijk worst; het is mijn geld niet, mijn gebruik niet en mijn camera niet. Maar ik wil de prosumer gewoon als alternatief aandragen voor een geval waarin het duidelijk een waardig alternatief is.

Edit: ik zie dat dat 'worst wezen' een beetje lomp staat. Wat ik bedoel te zeggen is dat de vragensteller een keuze voor zichzelf moet maken en die aan zichzelf moet verantwoorden, niet aan mij. Dus als hij/zij graag een dSLR wil ondanks dat andere niet-dSLR camera's voor minder geld meer bieden, dan ben ik niet de persoon daarover te oordelen. Wel de persoon om op die andere optie te wijzigen. //disclaimer

[ Voor 9% gewijzigd door Brum op 03-10-2007 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
lateef schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:32:
[...]

[...]
de 40-150 en de 70-300 vind ik geen dure lenzen en zoals abrakadaver terecht opmerkte maakt Sigma ook lenzen voor het four-thirds systeem.
Kijk 's bij sigma. Hoeveel zie je daar in de sub-500 euro categorie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
Wilko schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:17:
[...]

Volledig met je eens. Bovendien komt dit op me over als "met een dSLR maak ik mooie foto's en met een compact niet dus ik wil een dSLR". Back to reality: zo werkt het niet.
Prosumer sluit een stuk beter aan bij je wensen.
Voor 400 euro heb je een instap DSLR die volgens mij kwa performance en ruis deze prosumers overtreffen.

Ik weet ook niet of deze prosumers manueel zoomen/focussen ondersteunen, Dat is voor mij een van de grootste voordelen van een DSLR, alsook de bediening.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
basset schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:12:
[...]

Voor 400 euro heb je een instap DSLR die volgens mij kwa performance en ruis deze prosumers overtreffen.

Ik weet ook niet of deze prosumers manueel zoomen/focussen ondersteunen, Dat is voor mij een van de grootste voordelen van een DSLR, alsook de bediening.
Bekijk eens wat voorbeeldafbeeldingen en vergelijk die met de genoemde instap dSLR's, ik kan niet direct zeggen dat een dSLR met een basis kitlens nu zoveel betere kwaliteit geeft (wel met betere lenzen, maar dat vereist extra investering die de vragensteller zegt niet te willen doen). Er zijn ook prosumers (zoals de genoemde Fuji) die manueel zoomen ondersteunen. Manueel focussen weet ik niet, maar dat gebruik ik niet, de camera doet het eigenlijk altijd beter dan ik....

Ps. laten we nu niet in een pro/contra dSLR discussie verzanden. Het zijn verschillende typen met ieder eigen sterktes en soort van gebruik. De formuleringen van de vragensteller leidde er bij mij toe ook eens op een prosumer te wijzen (voldoet aan eisen, meer bereik, kost minder). Als anderen van mening bent dat een bepaalde dSLR daarbij past, prima, en geef gewoon advies daarover.

[ Voor 24% gewijzigd door Brum op 03-10-2007 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Brum schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:25:
[...]
Bekijk eens wat voorbeeldafbeeldingen en vergelijk die met de genoemde instap dSLR's, ik kan niet direct zeggen dat een dSLR met een basis kitlens nu zoveel betere kwaliteit geeft (wel met betere lenzen, maar dat vereist extra investering die de vragensteller zegt niet te willen doen).
Serieus? Ik heb gemerkt dat je met elke huidige dSLR met kitlens beter beeld (in zo'n beetje alle opzichten) hebt dan met een superzoom 'compact'.
En met name in echte real-life shots. Misschien dat je onder lab-omstandigheden met zo'n prosumercamera ook nog wel strakke foto's kan krijgen op iso 50 en een statief, maar onder normale omstandigheden ben je op elk vlak in het voordeel met een dSLR behalve misschien compactheid.
(hoewel een e400 met dual lens kit ook redelijk draagbaar is)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
Brum schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:25:
[...]

Bekijk eens wat voorbeeldafbeeldingen en vergelijk die met de genoemde instap dSLR's, ik kan niet direct zeggen dat een dSLR met een basis kitlens nu zoveel betere kwaliteit geeft (wel met betere lenzen, maar dat vereist extra investering die de vragensteller zegt niet te willen doen). Er zijn ook prosumers (zoals de genoemde Fuji) die manueel zoomen ondersteunen. Manueel focussen weet ik niet, maar dat gebruik ik niet, de camera doet het eigenlijk altijd beter dan ik....

Ps. laten we nu niet in een pro/contra dSLR discussie verzanden. Het zijn verschillende typen met ieder eigen sterktes en soort van gebruik. De formuleringen van de vragensteller leidde er bij mij toe ook eens op een prosumer te wijzen (voldoet aan eisen, meer bereik, kost minder). Als anderen van mening bent dat een bepaalde dSLR daarbij past, prima, en geef gewoon advies daarover.
Ik ben niet tegen de "prosumers" hoor,

Maar de sensor van een dslr is groter dan die op de prosumer camera's. Daardoor heb je over het algemeen minder ruis.

Als je veel zoom wilt, en "maar" 500 euro wilt uitgeven, dan wordt je keus wel behoorlijk beperkt, maar de genoemde E-400 is dan voor dat geld een leuk alternatief. Wil je niet met lenzen klooien, dan moet je of meer investeren in een 18-250 lens of voor die Prosumer gaan.

Helaas in dat laatste kom je al snel op 800 euro aangezien deze lens ongeveer 450 euro kost.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Die 18-250 is in z'n eentje al bijna 400 euro dus dan heb je nog 100 euro over voor een body. Dat gaat em dus niet worden.
pricewatch: Tamron AF18-250mm F/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical (IF)

Met een budget van 500 euro denk ik dat je in de meeste gevallen het beste af ben met een prosumer. Of je moet net ergens een uitlopend model DSLR +dubbelkit tegen komen (waar lateef naar verwijst d:)b ) en/of er later nog wat glas bij sprokkelen. Maar wat het gewoon is, de meeste prosumers zijn verdomd veelzijdig (iets wat een DSLR met alleen een kitlens niet is)

Ruis is zoals gewoonlijk weer een overrated issue. Als ik moet kiezen tussen een 1.5x crop dSLR met alleen een kitlens en een prosumer dan weet ik het wel. Of 4x croppen of een beetje ruis. Neem maar van mij aan dat je van de croppen ook niet gelukkig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Wat is je beschikbare budget?
Max ongeveer EUR 1400.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Voor de vooruitgang, nu is mijn 3e compact camera defect, en wil gewoon wat meer kunnen.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik fotografeer bewegende objecten, dat moet ie goed kunnen, bij verschillende soorten licht.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Als eerste zit ik met de camera zelf te twijfelen tussen de 400D en de 40D. Vooral wat ik hoorde het verschil in aantal sluiters (40D gaat een stuk langer mee schijnt) vind ik belangrijk. De compact camera van nu heb ik 1,5 jaar gehad, en die heeft ongeveer 20000 foto's gemaakt, redelijk wat dus. Als lens hoorde ik van een vriend die een 400D heeft is hem de Canon 17-85 mm lens aangeraden, en die bevalt heel goed, die is aangeraden bij een foto speciaal zaak.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Zie 4.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Zie 4.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Aantal tijd, gemiddeld 2 dagen in de week (ongeveer 16 uur per week dus).
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat weet ik nog niet, wil eigenlijk gewoon voorlopig klaar zijn.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Compact camera S70, die beviel heel goed, maar als het te donker werd buiten is de beperking te groot aan het worden met bewegende beelden. Daarom wil ik nu meer kunnen, maar wel gelijk goeie kwaliteit, dat ik voorlopig hiermee vooruit kan.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee, geen 2e hands.

Alvast Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
De 400D gaat ook af iets van 50.000 shots mee dus maakt je daar geen zorgen om. En vergeet niet het is een foto camera geen film camera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

Bedankt voor de goede adviezen iedereen...

Ik ben wel van mening dat een standaard DSLR betere foto's maakt als een 'prosumer' digitale camera...

Daarnaast heb je ook gelijk in dat ik DSLR zie als een soort perfectie. IMHO (wat ik erover lees, zie en hoor) is het perfectie en kan je er zoveel mooiere foto's mee maken. Dit zie ik al bij mensen met een DSLR die hem alleen op de auto-functie gebruiken...

Ik heb op Flickr gezocht en er is ook een olympus e-400 groep ( http://www.flickr.com/groups/85002287@N00/pool/ ), wat vinden jullie van de kwaliteit? Ik zie in bijna alle blue-sky's wel veel ruis eigenlijk, of is dat normaal zo?

btw. ik heb geen zin om 300-400 uit te geven aan een non-DSLR, dan voldoet m'n nikon coolpix ook nog wel prima. Ik wil iets beters als dat nemen! Daarbij hangt het natuurlijk grotendeels van mijn eigen kunnen af of ik er ook beter foto's mee ga maken, maar oefening baart kunst natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
martijn_tje schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:40:
En vergeet niet het is een foto camera geen film camera!
:D

Donker + bewegende onderwerpen = hoge ISO en/of lichtsterke lenzen. Hoge ISO is geen probleem met zowel de 400D als de 40D, maar de 17-85 is geen lichtsterk monster (f/4-5,6). Misschien doe je er dus goed aan om of voor een lichtsterke zoom te gaan (kost een hoop) òf, als de situatie dat toelaat, een lichtsterke prime. Omdat je niet vermeldt wat je precies wil gaan fotograferen ("bewegende objecten" is nogal vaag) is het een beetje giswerk, maar je kunt kijken naar bijvoorbeeld een 50/1,8 of 85/1,8 of 30/1,4, afhankelijk van de situatie.

Iets meer informatie zou handig zijn.
MellyVille1 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:45:
btw. ik heb geen zin om 300-400 uit te geven aan een non-DSLR, dan voldoet m'n nikon coolpix ook nog wel prima. Ik wil iets beters als dat nemen! Daarbij hangt het natuurlijk grotendeels van mijn eigen kunnen af of ik er ook beter foto's mee ga maken, maar oefening baart kunst natuurlijk!
Oefen dan eerst op compositie e.d. :? Als je PASM-standen hebt kun je ook je belichting nog helemaal zelf regelen.
Als je echt per sé een dSLR wil moet je dat helemaal zelf weten, maar verwacht niet dat je foto's opeens geweldig zullen zijn. Als je dat wel doet, wacht er een grote teleurstelling op je.

Just my $0,02

[ Voor 32% gewijzigd door Wortelsoep op 03-10-2007 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilko schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:47:
[...]

:D

Donker + bewegende onderwerpen = hoge ISO en/of lichtsterke lenzen. Hoge ISO is geen probleem met zowel de 400D als de 40D, maar de 17-85 is geen lichtsterk monster (f/4-5,6). Misschien doe je er dus goed aan om of voor een lichtsterke zoom te gaan (kost een hoop) òf, als de situatie dat toelaat, een lichtsterke prime. Omdat je niet vermeldt wat je precies wil gaan fotograferen ("bewegende objecten" is nogal vaag) is het een beetje giswerk, maar je kunt kijken naar bijvoorbeeld een 50/1,8 of 85/1,8 of 30/1,4, afhankelijk van de situatie.

Iets meer informatie zou handig zijn.
Specifiek: ik fotografeer Bussen, de ene staat stil dus die is dan makkelijk, maar als het rijdt en er is geen zon en dan vooral in de winter is het heel moeilijk om ze rijdend te fotograferen...... Maar welke gaat langer mee, 400D of de 40D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
De sluiter van de 40D houdt het waarschijnlijk langer vol. Maar imo kun je beter investeren in betere (in jouw geval: lichtsterkere) lenzen dan in een duurdere body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilko schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:11:
De sluiter van de 40D houdt het waarschijnlijk langer vol. Maar imo kun je beter investeren in betere (in jouw geval: lichtsterkere) lenzen dan in een duurdere body.
Maar bijv. wat voor lenzen? Ik ben echt een leek daarin..... Ik moet ook wel een stukje kunnen inzoomen, want groothoek vind ik helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Of doe ik dan zo rustug aan met maar 150 foto's op m'n vakantie van 2 weken :? Maar dat is een hele andere (non/hier niet thuis horende) discussie.
Wilko schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:47:
Donker + bewegende onderwerpen = hoge ISO en/of lichtsterke lenzen. Hoge ISO is geen probleem met zowel de 400D als de 40D, maar de 17-85 is geen lichtsterk monster (f/4-5,6).
Helaas kunnen een tamron 17-50/2.8 en 70-200/4 net niet een plekje krijgen binnen een budget van 1400 euro.

Tamron 17-50/2.8---> 370 euro
Canon 70-200/4 ---> 570 euro
Canon EOS 400D ---> 600 euro
Prijs 1540 euro maar hier moet nog een tas en andere zooi bij (filtertjes, schoonmaakspu, genougenkaartjes enz.)

Misschien dan maar een 400D kit + 70-200/4 + zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
17-85 schijnt voor canon leuk te zijn. Sigma maakt een mooie 17-70. Tokina's 28-70 en tamron's 28-75 2.8 zijn ook er mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MellyVille1 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:45:
Bedankt voor de goede adviezen iedereen...

Ik ben wel van mening dat een standaard DSLR betere foto's maakt als een 'prosumer' digitale camera...

Daarnaast heb je ook gelijk in dat ik DSLR zie als een soort perfectie. IMHO (wat ik erover lees, zie en hoor) is het perfectie en kan je er zoveel mooiere foto's mee maken. Dit zie ik al bij mensen met een DSLR die hem alleen op de auto-functie gebruiken...

Ik heb op Flickr gezocht en er is ook een olympus e-400 groep ( http://www.flickr.com/groups/85002287@N00/pool/ ), wat vinden jullie van de kwaliteit? Ik zie in bijna alle blue-sky's wel veel ruis eigenlijk, of is dat normaal zo?

Er zijn twee dingen die nogal botsen met het dSLR idee:

1. je budget is voor nieuw spul erg laag...en dan heb je geen flitser, geen accu, geen sd kaartje, tripod of tas.

2. Je stellige aanname dat je geen lenzen erbij gaat kopen.

Juist met een dSLR kan je opeens tegen een beperking aanlopen die je niet voorziet. Ik heb met mijn mooie spul meer missers dan keepers (al zijn de keepers dan ook wel echt mooi). Focussen, depth of field, het is allemaal best lastig, met name als het bewegende beelden zijn.

Met een dSLR zal je, met name als het beweegt toch je sluiter snelheid hoog willen houden: dan wil je vaak toch snel glas, of een hogere iso. Met jouw budget zit je zowel met je lenzen als body op dat punt redelijk zwak.

Als ik eerlijk ben zou ik gewoon nog ff sparen tot je echt wat leuks kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
Brum schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 15:44:
Na een paar maanden op dit forum te hebben rondgekeken en gelezen, heb ik besloten dat ik wil kiezen tussen een Canon 30D en een 40D. Belangrijkste redenen: fatsoenlijke body (ik krijg pijn in mijn handen van de 400D, ook met grip) en ik wil graag Canon omdat het lenzenaanbod me daarvan het meest aanspreekt.

Nu ben ik slechts beginner in dSLR, dus waarschijnlijk is de 30D meer dan voldoende voor mij. Maar, nu zit er een cash-back aan te komen. Als ik uitga van een 17-85 IS lens, dan is dat 100 EUR terug op de 40D+17-85 en 30 EUR terug op de 17-85 als ik een 30D haal. Daarmee is het prijsverschil nog 'maar' 150 EUR. Bij de 40D spreekt de nieuwere processor, de snellere shooting, de anti-dust en de grotere viewfinder magnification me aan. Maargoed, het is wel weer 150 EUR, waar ik ook een tas, extra accu en geheugen van kan kopen. Wat zouden jullie doen: de 30D of de 40D?

Overigens zijn tips over de lens me ook nog erg welkom. Ik vermoed dat ik op niet al te lange termijn een telezoom erbij wil halen (ik mis dat bereik nu op mijn S50) en denk daarbij aan de aankomende 55-250 IS (dacht ik). In deze eerste lens zoek ik een veelzijdige lens van goede kwaliteit (zowel in bouw als in optische kwaliteit), het bereik tot 85mm is misschien niet perse noodzakelijk omdat ik toch een zoomlens wil. Hierin nog adviezen? (Ik zit bijvoorbeeld te denken aan de lichtsterke Tamron 17-50 2.8).

Thnx.
Vergeef mijn lompheid, maar ik kick mijn eigen post even naar hier. Ik heb wel wat reacties gehad, waarvoor dank. Zij waren in de trent van 'zou je wel beginnen met zo'n body?'. Voor mij is de 400D echt wat te klein, ik stoor me daar aan het formaat (en een beetje aan de kleine viewfinder, ik heb namelijk ook de D80 geprobeerd en tja, dat had ik niet moeten doen...).

Dus voor een instapbody met fatsoenlijke grip kom ik op niet-Canon (maar ik wil Canon liefst vanwege het lensaanbod) of op een 30/40D, waarvan het prijsverschil klein is geworden.

Dus nogmaals de vraag: wat is jullie gedachte hierover? En dat niet alleen m.b.t. de body, maar ook m.b.t. de lens (17-85IS). Is dat een goede starterlens of kan ik beter iets anders pakken (waarbij ik bijv. voor hetzelfde geld bijv. 2 lenzen heb met totaal meer bereik, of meer lichtsterkte)? Daarbij meegenomen dat deze lens i.c.m. de 40D (na cash back) net geen 300 EUR kost.

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

@MellyVille, je kan ook met een body starten, kitlens en desnoods een goedkope (doch goede) prime lens erbij. Dan ben je echter voor 500 euro domweg niet klaar. Voor 500 euro moet je echt naar 2e hands uitwijken en zelfs dan is het niet goedkoop. Tasje, accu, geheugenkaartje, het komt er nog allemaal bij.

Maak van de 500 euro met sparen 800 euro, en ga aan dan nog eens rondkijken zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarbij is tweedehands niet persé prut hoor, er zijn zat camera's die met 5000 foto's al weer op internet verschijnen omdat ze te weinig bieden of gewoon in een impuls gekocht zijn. Eventueel is er bij een fotozaak misschien tweedehands spul te koop (of een demo D40 ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Wekkel schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 09:22:
Maak van de 500 euro met sparen 800 euro, en ga aan dan nog eens rondkijken zou ik zeggen.
hoezo? waarom moet er van alles bij gekocht worden? waarom die prime? waar die extra accu? waar een tasje zelfs?

met een dSLR met 'slechts' de kitlens ben je naar mijn idee altijd nog beter af dan met een compact camera van 400 euro. dus waarom dat dan niet doen? dan kan je eventueel in de toekomst, mocht je daar behoefte aan hebben, altijd nog uitbreiden. iets wat bij een compact camera sowieso niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

lateef schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:16:
met een dSLR met 'slechts' de kitlens ben je naar mijn idee altijd nog beter af dan met een compact camera van 400 euro.
Eens. Ik schets alleen mijn idee hierover. De notie is dat je wellicht voor 500 euro niet klaar bent met een dSLR of je moet domweg heel tevreden kunnen zijn met alleen een body en een kitlens. Dat kan inderdaad best zo zijn.

Ik zal toelichten waarom ik met mijn insteek kwam:
• accu: onderbroken worden tijdens een stukje fotograferen (feestje, familieding, evenement, vakantie) is supervervelend. Eén extra accu kan dit mogelijke probleem verhelpen.
• op 8Mb geheugen kan je niet zoveel foto's kwijt. Ik zou liever te ruim willen zitten dan te krap met geheugen.
• prime: met een kitlens kan je alles schieten wat los en vast zit, maar in minder lichtsterke omgevingen kom je in problemen. Zelfs overdag binnenshuis kan al lastig worden. Dat los je relatief eenvoudig op met een goedkope doch lichtsterke prime. Dan verruim je je mogelijkheden aanzienlijk met een lage prijs naar mijn smaak.
• tasje: ik loop niet graag met een camera open en bloot rond. Een tasje kreeg ik niet van Canon kado, en als je wat lensen van Ebay scoort moet je die ook ergens kwijt :+

Hopelijk heb ik met bovenstaande beter inzicht gegeven waarom ik met mijn insteek kwam.

[ Voor 50% gewijzigd door Wekkel op 04-10-2007 10:57 . Reden: uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het echt zo dat de opstarttijd van de Canon 400D maar liefst 2,3 seconde is? Dat is bijna evenveel als mijn bridge (2,7 seconde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
hoezo? waarom moet er van alles bij gekocht worden? waarom die prime? waar die extra accu? waar een tasje zelfs?
Wat betreft accu's en primes ben ik het met je eens. Maar ook het tasje weg laten vind ik wel erg schraal. Sommige mensen wilen hun spullen heel houden ;)
Wekkel schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:53:
Eens. Ik schets alleen mijn idee hierover. De notie is dat je wellicht voor 500 euro niet klaar bent met een dSLR of je moet domweg heel tevreden kunnen zijn met alleen een body en een kitlens. Dat kan inderdaad best zo zijn.
  • Ik heb na anderhalf jaar ook nog steeds maar 1 accu. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen met accu's hoeft te kunnen kwartetten.
  • Prime heb ik net voor de vakantie gekocht (for lowlight fun), maar een telezoom daar liep ik 3 weken na aanschaf van de camera al mee rond. (kortom prioriteiten kunnen verschillen)
  • Op zich met een 1 GB kaartje van 2 tientjes kan je best een eindje vooruit, het ding kan immers ook prima jpegs bakken.
Maar waar het geld in gaat zitten is glas (practisch iedereen koopt er wel 1 lens bij, of gaat meteen voor een dubbelkit), een tasje, filters (al is het maar ter bescherming) en dat soort spul.

Met een Dubbelkit + tasje + geheugenkaartje kan je een hele hoop fun hebben! Mocht je ergens na een half jaar of een jaar geld over hebben en wat er bij willen hebben of in kwaliteit een stap omhoog doen dan kan dat altijd nog.
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:25:
Is het echt zo dat de opstarttijd van de Canon 400D maar liefst 2,3 seconde is? Dat is bijna evenveel als mijn bridge (2,7 seconde)
Heb je binnen 2 seconde ja camera al aan je oog dan? 8)7

Waarschijnlijk doet de camera eerst een korte sensor clean voor dat je kan schieten.

[ Voor 24% gewijzigd door martijn_tje op 04-10-2007 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

met een dSLR met 'slechts' de kitlens ben je naar mijn idee altijd nog beter af dan met een compact camera van 400 euro. dus waarom dat dan niet doen? dan kan je eventueel in de toekomst, mocht je daar behoefte aan hebben, altijd nog uitbreiden. iets wat bij een compact camera sowieso niet kan.
Geheugen zal je toch nodig hebben, en een extra accu is eigenlijk voor mij ook een no-brainer... tenzij je accepteert dat je op een rot moment geen foto's kan maken. En een tasje, euhhhh, lijkt me toch wel beter voor je dure camera+lens?

Een statief kan je natuurlijk missen, maar je beperkt je nogal (wat dus het grote nadeel is van het krappe budget). Betreffende het uitbreiden is de gestelde set ook weer niet zonder zijn nadelen (zonder een merken oorlog te willen ontketenen, ik verwijs alleen naar de trend in de draadjes van de andere merken)

Lateef, om het anders te zeggen., hij gaat 4-500 euro stuk slaan op iets waar nadelen aan gaan zitten. Ik vind 4-500 euro dusdanig veel geld dat ik ze zou willen investeren in iets wat toekomst-proof is en wel de gestelde mogelijkheden bied. Want zo is de meerwaarde van een dSLR veel kleiner dan wat hij kan zijn.

Dus hoewel ik jouw advies van "gewoon doen" respecteer, is mijn advies "doorsparen". Aan hem de keus om zijn portefeuille al dan niet te trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:26:

[...]

Heb je binnen 2 seconde ja camera al aan je oog dan? 8)7

Waarschijnlijk doet de camera eerst een korte sensor clean voor dat je kan schieten.
Ja hoor, ik erger me mateloos aan de huidige opstarttijd.... Een van de reden waarom ik wil overstappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:34:
[...]

Ja hoor, ik erger me mateloos aan de huidige opstarttijd.... Een van de reden waarom ik wil overstappen
Nope, Power off to On is 1.1 seconden, Power off to Shot minder dan 0.1 seconde.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page12.asp

Sensorcleanen gebeurt bij het uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:10
Als je het compact en goedkoop wilt houden kan je nog voor < 30 euro een holstertas open. Daar hoef je geen kapitalen aan uit te geven! Heb ik ook gedaan, en natuurlijk, behalve een extra setje batterijen of accu kan je verder niets kwijt. Maar je loopt je niet rot te sjouwen met al je spullen die je waarschijnlijk voor het grootste deel niet gebruikt.
Een camera + kitlens (of niet al te lange 18-250 ofzo) past er perfect in. Ik heb ook wel een grotere tas, en zelfs een aluminium koffer waar je erg veel in kwijt kunt, maar als het even kan gebruik ik de compacte holstertas.
En accu's zijn duur ja, ben blij dat mijn camera gewoon op 4 AA NiMh batterijen werkt, die gaan ook best lang mee, en een goed reservesetje kost je maar een tientje... :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Vulcan750 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:55:
Als je het compact en goedkoop wilt houden kan je nog voor < 30 euro een holstertas open. Daar hoef je geen kapitalen aan uit te geven! Heb ik ook gedaan, en natuurlijk, behalve een extra setje batterijen of accu kan je verder niets kwijt. Maar je loopt je niet rot te sjouwen met al je spullen die je waarschijnlijk voor het grootste deel niet gebruikt.
Mwah, ik laat ook wel eens spullen thuis en, op mijn 60 macro na, krijg ik daar vaak ook gelijk weer spijt van. Met name mijn 70-200/2.8 is een mooi voorbeeld, die heb ik laatst 2x thuisgelaten, en 2x spijt van gekregen dát ik dat gedaan had. Dus 1,5kg of niet, dat ding gaat voortaan gewoon mee.
Een camera + kitlens (of niet al te lange 18-250 ofzo) past er perfect in. Ik heb ook wel een grotere tas, en zelfs een aluminium koffer waar je erg veel in kwijt kunt, maar als het even kan gebruik ik de compacte holstertas.
die gewoonte ben ik dus afgeleerd ;)
En accu's zijn duur ja, ben blij dat mijn camera gewoon op 4 AA NiMh batterijen werkt, die gaan ook best lang mee, en een goed reservesetje kost je maar een tientje... :)
Een extra accu kost je ook een tientje... www.aq4u.nl is your friend. En ik vind persoonlijk accu's dan weer een stuk fijner werken, ik zou willen dat ik mijn 30D accu's gewoon in mijn flash kon proppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:25:
Tering, belachelijk veel, ik zou er niet mee kunnen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 12:06:
[...]

Dat hoeft dus ook helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 12:06:
[...]

Al kijk je verder dan je neus lang is dan had je de reply 3 posts boven je ook gezien...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:33:
Lateef, om het anders te zeggen., hij gaat 4-500 euro stuk slaan op iets waar nadelen aan gaan zitten. Ik vind 4-500 euro dusdanig veel geld dat ik ze zou willen investeren in iets wat toekomst-proof is en wel de gestelde mogelijkheden bied. Want zo is de meerwaarde van een dSLR veel kleiner dan wat hij kan zijn.
okay, maar de optie compact camera lost die nadelen naar mijn idee iig niet op. dan kan je voor tweedehands gaan, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar even happig op is. andere optie is inderdaad doorsparen.
met de optie die ik aangaf, heb je een nieuwe camera en kan je gelijk aan de slag. die optie is trouwens nog geen 400 euro, kan je altijd nog 100 euro stuk slaan op geheugenkaartjes, accu's en een tasje. (en ja, ik vind - ondanks het te kort aan primes - olympus toekomstproof)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

Jullie moeten even niet alles zo kort door de bocht bekijken... Ik waardeer jullie meningen en adviezen zeker, maar een paar dingen zien jullie verkeerd...

Ik wil de kit kopen met body en kitlens ,daarbij moet ik SOWIESO een tas hebben waar alles fatsoenlijk in kan, en SOWIESO veel geheugen erbij hebben.... 2gb of 2x2gb of 1x4gb!

Ook een extra accu kan geen kwaad, ik zal zien wat ik in de winkel kan bedingen maar dat zal tegenvallen. Een extra accu kan op een later tijdstip ook nog...

Daarnaast, ik WIL LIEVER geen extra lenzen kopen, ik verwacht dat ik, zeker het 1e half jaar, wanneer ik de camera zal leren beheersen en het DSLR gebeuren onder de knie wil krijgen (half jaar is maar een gok, kan ook 4 weken zijn weet jij veel, of 3 jaar)..., dat ik dan geen extra lens wil kopen. IMHO kan dat altijd nog en ik heb met een goedkope digicam (lees 100euro) ook nog niet echt problemen ondervonden qua lens... Natuurlijk zal ik, als ik verder vorder, een behoefte ontwikkelen aan misschien een andere lens, en dat is dan altijd nog een optie...

Ik ben gewoon een n00b, beginner, amateur dus ik wil niet meteen beginnen met topspul en alles erop en eraan... Ik wil goedkoop beginnen, geld uitgeven kan altijd nog...

En wat betreft de opmerkingen: ga verder sparen. Wat een onzin, ik zeg gewoon niet meer uit te willen geven. Geld 'zat' maar ik heb het er gewoon NIET voorover en het is IMHO niet slim, nogmaals, om er ls n00b meteen zoveel geld in te pompen, dat kan altijd nog!

Wel wil ik jullie bedanken voor de onderbouwde reacties, ik sta nu meer achter mijn keuze, omdat ik nu zeker weet dat ik gewoon niet meer geld uit wil geven.

Verder nog een vraag, wat is een goede site met info over beginnende DSLR'ers? Waar een beetje de basis uitgelegd wordt vanwaar ik verder kan leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
MellyVille1 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 12:55:
Jullie moeten even niet alles zo kort door de bocht bekijken... Ik waardeer jullie meningen en adviezen zeker, maar een paar dingen zien jullie verkeerd...

[...]
Ok, het is nu in ieder geval duidelijk dat toen je in je eerste post vroeg om goedkeuring en niet om advies, het je menens was. Dus om die goedkeuring maar te geven: als jij een perse dSLR wil onder de 500 EUR met lens, en ook nog tasje en geheugen, en je verder geen eisen hebt m.b.t. het bereik dat je met je lenzen wilt beslaan of het groeipad dat je wilt bewandelen, dan is de keuze (simpel al vanwege de prijs) voor een E-400 met kitlens, prima.

Echt veel alternatieven zijn er niet, en als de rest je om het even is dan is praktisch iedere camera waarvan jij de kwaliteit goed genoeg vind en die voldoet aan de eisen 'dSLR' en '<500EUR' een goede keuze. Was was precies je vraag? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:52:
[...]

Nope, Power off to On is 1.1 seconden, Power off to Shot minder dan 0.1 seconde.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page12.asp

Sensorcleanen gebeurt bij het uitschakelen.
Merci, dat ziet er beter uit. Ik vond het ook al zo vaag wat er in dat FNAC-boekje stond (FNAC is een grote boeken-, cd- en electronicawinkel in Frankrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...
Verder nog een vraag, wat is een goede site met info over beginnende DSLR'ers? Waar een beetje de basis uitgelegd wordt vanwaar ik verder kan leren?
Hop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MellyVille1 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 12:55:Ik ben gewoon een n00b, beginner, amateur dus ik wil niet meteen beginnen met topspul en alles erop en eraan... Ik wil goedkoop beginnen, geld uitgeven kan altijd nog...
Als je ooit toch wil uitbreiden en je moet overstappen naar de grote twee knikker je nu 4-500 euro over de railing. Je goedkope begin wordt dan een heel duur grapje *verwijst naar het Pentax draadje*

Maar je geeft aan dat je mening al vast stond, dus ja; prima camera, veel plezier ermee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast, ik WIL LIEVER geen extra lenzen kopen, ik verwacht dat ik, zeker het 1e half jaar, wanneer ik de camera zal leren beheersen en het DSLR gebeuren onder de knie wil krijgen (half jaar is maar een gok, kan ook 4 weken zijn weet jij veel, of 3 jaar)..., dat ik dan geen extra lens wil kopen. IMHO kan dat altijd nog en ik heb met een goedkope digicam (lees 100euro) ook nog niet echt problemen ondervonden qua lens... Natuurlijk zal ik, als ik verder vorder, een behoefte ontwikkelen aan misschien een andere lens, en dat is dan altijd nog een optie...

Ik ben gewoon een n00b, beginner, amateur dus ik wil niet meteen beginnen met topspul en alles erop en eraan... Ik wil goedkoop beginnen, geld uitgeven kan altijd nog...

En wat betreft de opmerkingen: ga verder sparen. Wat een onzin, ik zeg gewoon niet meer uit te willen geven. Geld 'zat' maar ik heb het er gewoon NIET voorover en het is IMHO niet slim, nogmaals, om er ls n00b meteen zoveel geld in te pompen, dat kan altijd nog!
Alles bij elkaar een nuchter uitgangspunt. In een advies schreef iemand eens: je moet eerst iets kopen voordat je weet wat je echt wilt hebben. Ook weer zo nuchter; destijds vond ik het een beetje onzin maar toch: het is wel vaak zo. Soms is het ook gelijk raak....kortom: gewoon kopen wat je schikt en lekker aan de slag gaan, welke kant het uitgaat zie je later wel.

Ik zou nog wel even langs een grootgrutter als MediaMarkt o.i.d. gaan, in ieder geval een zaak waar je alle modellen even rustig ter hand kunt nemen; ik weet niet hoe groot jouw handen zijn maar ik weet wel dat die E-400 errug klein is. En van een cam die je niet lekker beetpakt word je wat korzelig.
Succes in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

Brum schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 13:18:
[...]

Ok, het is nu in ieder geval duidelijk dat toen je in je eerste post vroeg om goedkeuring en niet om advies, het je menens was. Dus om die goedkeuring maar te geven: als jij een perse dSLR wil onder de 500 EUR met lens, en ook nog tasje en geheugen, en je verder geen eisen hebt m.b.t. het bereik dat je met je lenzen wilt beslaan of het groeipad dat je wilt bewandelen, dan is de keuze (simpel al vanwege de prijs) voor een E-400 met kitlens, prima.

Echt veel alternatieven zijn er niet, en als de rest je om het even is dan is praktisch iedere camera waarvan jij de kwaliteit goed genoeg vind en die voldoet aan de eisen 'dSLR' en '<500EUR' een goede keuze. Was was precies je vraag? ;)
True :D... het is idd ook een beetje goedkeuring, ofja wat ik eigenlijk wil bereiken is iig GEEN afkeuring... Mocht het nou een slechte camera zijn, of mocht er een ECHT beter alternatief zijn voor mijn wensen, dan wilde ik dat graag horen idd!!

Hierboven wordt de 'grote twee' genoemd, ik neem aan dat je hiermee Canon en Nikon bedoelt? Nja, persoonlijk ben ik niet zo merkgebonden en niet zo merkafhankelijk en ook niet zo beinvloedbaar in die zin (wil hiermee geen schenen schoppen) maar ik heb er dan ook geen ervaring mee... Misschien heb je idd wel gelijk over de grote twee en is dat VEEL beter, dan kom ik daar zelf achter waarschijnlijk...

Wat wel erg dubbel is in bovenstaande verhalen, is dat ik met het kopen van een Olympus (geen aldi merk hoor ;)) slechter af ben, en zeker toekomst gericht voldoet hij niet aan mijn eisen. Daarentegen kan ik volgens iemand wel beter beginnen met een prosumer camera, terwijl die dan al helemaal niet aan mijn eisen gaat voldoen in de toekomst. Ik denk er dan zo over: kan beter met de goedkoopste DSLR beginnen als met de duurste prosumer, dan heb ik gelijk ervaring in het DSLR gebeuren, en mocht ik verder willen kan dat altijd nog (lenzen of een van de 'grote twee') of misschien is het wel voldoende kwaliteit voor mij voor de komende jaren.

Had ik maar zo'n glazen bolletje ;) ;)

p.s. het een keer overdenken vanaf 'jullie' point-of-view is zo verkeerd nog niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
MellyVille1 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 17:06:
[...]
Misschien heb je idd wel gelijk over de grote twee en is dat VEEL beter, dan kom ik daar zelf achter waarschijnlijk...

Wat wel erg dubbel is in bovenstaande verhalen, is dat ik met het kopen van een Olympus (geen aldi merk hoor ;)) slechter af ben, en zeker toekomst gericht voldoet hij niet aan mijn eisen. Daarentegen kan ik volgens iemand wel beter beginnen met een prosumer camera, terwijl die dan al helemaal niet aan mijn eisen gaat voldoen in de toekomst. Ik denk er dan zo over: kan beter met de goedkoopste DSLR beginnen als met de duurste prosumer, dan heb ik gelijk ervaring in het DSLR gebeuren, en mocht ik verder willen kan dat altijd nog (lenzen of een van de 'grote twee') of misschien is het wel voldoende kwaliteit voor mij voor de komende jaren.
Gaat er niet zozeer om dat Canon en Nikon veel beter zijn dan andere merken, maar om hun totaalaanbod (dus niet gekeken naar de camera's op zich, maar naar het platform). Zie bijvoorbeeld de volgende site met daarop een (vast niet volledig) overzicht van lenzen voor de betreffende merken:
http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

Dat wordt vaak ook in de adviezen van e.e.a. bedoeld: Canon en Nikon hebben gewoon voor iedere wens ongeveer een lens. De ervaring van veel mensen hier (heb ik gelezen, ik heb er zelf geen ervaring mee) is dat je begint met een dSLR body, daar enthousiaster in wordt en vervolgens meer in lenzen investeert. Uiteindelijk loop je tegen de beperkingen van de body aan en wil je daarin wat meer. Bij een merk met een duidelijk groeipad blijf je eerder bij hetzelfde merk, daar passen dan je accesoires op, etc. Bij de dSLR's van Olympus zit het nog niet zo breed in die accesoires. Vandaar.

Mijn prosumer suggestie was natuurlijk helemaal niet bedoeld om in een groeipad te passen. Maar jouw eerste bericht leek ook aan te geven dat je volstrekt geen groeipad wilde. En dan zit je in een categorie waarin je in de afweging ook een prosumer mee kan nemen. Die bieden voor minder geld een groter zoombereik en tegenwoordig vaak ook de meeste instellingen die op een dSLR zitten. Maar zoals ik later ook zei: als je perse een dSLR wil, dan voldoet een prosumer daar natuurlijk niet aan en is het geen optie. Easy as that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het idee is dat je met een dslr een platform neemt en je dus behoorlijk vast zit aan dat platform. Ik begon met Nikon en heb nu Canon, die overstap koste me behoorlijk wat geld (echt wel meer dan een paar honderd euro ;))

kies je voor olympus nu omdat dat 100 euro scheelt, dan kan dat later wel eens minder voordelig zijn.
Nikon en Canon zijn gewoon de grote spelers en hebben ook gewoon echt meer te bieden.
Olympus kan ik zelf echt niks mee worden trouwens, met die krappe zoeker, rare grip etc, maar als dat je ligt, de keuze is aan jezelf. Olympus maakt ook prima spul, dus een slecht apparaat koop je nooit.

[ Voor 47% gewijzigd door Nomad op 04-10-2007 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

Jep, ik heb je reactie ietsje verkeerd geinterpreteerd denk ik...

Ik ga iig nog ff bij andere fotovakmannen langs (winkels) en bij de grotere mediamarkten, en ondertussen zal de e-400 binnen zijn om te bekijken, en dan kan ik alsnog zien!

Ik zit op flickr te kijken in de olympus e400 groep, en dat bevalt me wel.. zijn er nog meer sites waar ik foto's van specifieke camera's kan bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

MellyVille1 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 17:18:
Jep, ik heb je reactie ietsje verkeerd geinterpreteerd denk ik...

Ik ga iig nog ff bij andere fotovakmannen langs (winkels) en bij de grotere mediamarkten, en ondertussen zal de e-400 binnen zijn om te bekijken, en dan kan ik alsnog zien!

Ik zit op flickr te kijken in de olympus e400 groep, en dat bevalt me wel.. zijn er nog meer sites waar ik foto's van specifieke camera's kan bekijken?
Dat is niet de plek of manier waarop ik zou zoeken. Foto's worden gemaakt door fotografen, niet door fototoestellen (eigenlijk ook wel :P, maar je snapt wat er bedoeld wordt). Door bij flickr bij een bepaalde camera te kijken, helpt je mijn inziens geen fluit. Een hasselblad maakt ook geen foto's uit zichzelf, maar door de profs die er meestal mee werken zal een pagina als flickr laten zien dat je met een hasselblad veel mooiere foto's maakt.

Lees de reviews op dpreview etc en bekijk wat meningen van mensen op fora, maar ga vooral zelf voelen in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nomad schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 17:22:
[...]

. Door bij flickr bij een bepaalde camera te kijken, helpt je mijn inziens geen fluit. Een hasselblad maakt ook geen foto's uit zichzelf, maar door de profs die er meestal mee werken zal een pagina als flickr laten zien dat je met een hasselblad veel mooiere foto's maakt.

Lees de reviews op dpreview etc en bekijk wat meningen van mensen op fora, maar ga vooral zelf voelen in de winkel.
Nou.... zeker voor de populaire camera's kan het interessant zijn om 's op flickr te kijken omdat je ook veel foto's zult aantreffen die door mensen zijn gemaakt die er niet zo heel veel van begrijpen. Met andere woorden, wat je er zelf de eerste paar weken ook uit kan halen. Vind ik.

Anyway, dit al gezien?
http://kenrockwell.com/te...arisons/2007-10/index.htm
OK, het is ken maar het gaat om de plaatjes. Ruis van een aantal van de meest verkochte camera's vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MellyVille1 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 17:06:
[...]

Hierboven wordt de 'grote twee' genoemd, ik neem aan dat je hiermee Canon en Nikon bedoelt? Nja, persoonlijk ben ik niet zo merkgebonden en niet zo merkafhankelijk en ook niet zo beinvloedbaar in die zin (wil hiermee geen schenen schoppen) maar ik heb er dan ook geen ervaring mee... Misschien heb je idd wel gelijk over de grote twee en is dat VEEL beter, dan kom ik daar zelf achter waarschijnlijk...
Het gaat niet direct over het kwaliteits verschil... ik kan eigenlijk het beste naar Nomad en de huidige Pentax draad verwijzen om uit te leggen waarom ik vind dat je heel erg goede redenen moet hebben om de "Grote Twee" te negeren. Dan snap je ook waarom het een dure keuze kan zijn.

Het heeft niets te maken met "merkgebonden, fanboyism, merkafhankelijkheid, kuddementaliteit, merkelitisme"... het heeft wel te maken met een breed produkt-aanbod , beschkbaarheid, duidelijke toekomst paden, waardevastheid. Niemand hier wordt betaald door Nikon/Canon, en de meesten hier hebben behoorlijk kritische geesten _/-\o_ Toch is hier een duidelijke trend om naar de "Grote Twee" te wijzen (zo is het op elk fotografie forum). Dat heeft echt hele goede redenen.

Waar je bij een pc-onderdeel om het even wat voor merk in je pc kan proppen, is dat bij een camera niet het geval. Ook ben je voor reparatie (let wel, een camera gaat door weer en wind!) vaak afhankelijk van de fabrikant.

Dit zijn de redenen waarom C/N zo vaak worden aangeraden en waarom een meerderheid terughoudend is over andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 09:14:
[...]

Het gaat niet direct over het kwaliteits verschil... ik kan eigenlijk het beste naar Nomad en de huidige Pentax draad verwijzen om uit te leggen waarom ik vind dat je heel erg goede redenen moet hebben om de "Grote Twee" te negeren. Dan snap je ook waarom het een dure keuze kan zijn.

Het heeft niets te maken met "merkgebonden, fanboyism, merkafhankelijkheid, kuddementaliteit, merkelitisme"... het heeft wel te maken met een breed produkt-aanbod , beschkbaarheid, duidelijke toekomst paden, waardevastheid. Niemand hier wordt betaald door Nikon/Canon, en de meesten hier hebben behoorlijk kritische geesten _/-\o_ Toch is hier een duidelijke trend om naar de "Grote Twee" te wijzen (zo is het op elk fotografie forum). Dat heeft echt hele goede redenen.

Waar je bij een pc-onderdeel om het even wat voor merk in je pc kan proppen, is dat bij een camera niet het geval. Ook ben je voor reparatie (let wel, een camera gaat door weer en wind!) vaak afhankelijk van de fabrikant.

Dit zijn de redenen waarom C/N zo vaak worden aangeraden en waarom een meerderheid terughoudend is over andere merken.
Dit kan ik alleen maar beamen. Niet dat keuze voor één van de grote twee je 100% zekerheid geeft dat je nooit zal switchen naar een ander merk, maar iig wél de zekerheid dat ze voorlopig zullen bestaan, dat je weet wát ze in het assortiment hebben en dat je overwegend niet snel mis zal grijpen naar een product. Verder zie je bij met name Canon (en hopelijk binnenkort bij Nikon met de D300/D3) dat de grote twee ook betere sensore produceren.

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 05-10-2007 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 09:14:
[...]

als (helaas) ervaringsdeskundige (Canon -> Pentax -> Canon :X :X ) kan ik je niets minder dan gelijk geven.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik doe als Konica-Minolta / Sony -> Canon ook even een duit in het zakje door gewoon mee ja te knikken. :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
Oxi schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 10:03:
Ik doe als Konica-Minolta / Sony -> Canon ook even een duit in het zakje door gewoon mee ja te knikken. :P
idem. ik dacht ook, ik zit wel goed bij KM. viel dat even tegen uiteindelijk, zodra ik er echt meer mee ging doen.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

Ik ben nu even goed aan het kijken naar verschillen en pro's en con's tussen nikon d40 en olympus e-400...

De nikonD40 is hier ook voor een mooie prijs: http://www.redcoon.nl/ind...roductDetail/pid/B123360#

Iemand die nog betere prijzen zo weet? (helaas is er geen cashback actie meer zeg!)

Voordelen van Nikon D40 boven Olympus e-400
- SD kaarten
- USB 2.0
- ISO instelbaar tot 3200...

Maar of dit echt voordelen voor mij zijn is de vraag (hoewel USB 1.1 natuurlijk wel verouderd is!)

Nadelen NikonD40:
- duurder

Maar is ie ook beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
MellyVille1 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 11:09:
Ik ben nu even goed aan het kijken naar verschillen en pro's en con's tussen nikon d40 en olympus e-400...

De nikonD40 is hier ook voor een mooie prijs: http://www.redcoon.nl/ind...roductDetail/pid/B123360#

Iemand die nog betere prijzen zo weet? (helaas is er geen cashback actie meer zeg!)

Voordelen van Nikon D40 boven Olympus e-400
- SD kaarten
- USB 2.0
- ISO instelbaar tot 3200...

Maar of dit echt voordelen voor mij zijn is de vraag (hoewel USB 1.1 natuurlijk wel verouderd is!)

Nadelen NikonD40:
- duurder

Maar is ie ook beter?
Groooot voordeel D40: betere sensor.

Nadeel: enkel AF-S/HSM lenzen als je autofocus wilt. Aan de andere kant is daarmee het assortiment voor de D40 nog steeds even groot, zo niet groter dan wat je voor de E400 kan krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Henk schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 11:23:
Groooot voordeel D40: betere sensor.
niet om weer een hele discussie op gang te zetten en wanneer je puur naar de technische specificaties kijkt, heb je natuurlijk ook gelijk, maar naar mijn mening zit er bij de keuze voor een camera/sensor ook een deel smaak. en met mijn smaak geef ik de voorkeur aan een Kodak CCD boven een Sony CCD, zeker wanneer je niet boven de ISO 400 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Daar heb je wel een goed punt. Kom je echter boven die 400.....

Wat usb 1.1 betreft, zou ik geen punt van maken, voor 10 euro heb je een kaartlezer, dat gaat prettiger en sneller, trekt je batterij ook niet zo snel leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 12:08:
[...]

Al kijk je verder dan je neus lang is dan had je de reply 3 posts boven je ook gezien...
Ik ben geen hardcoreposter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

Oke, ik probeer inmiddels de basics van dslr's onder de knie te krijgen (mbt iso's etc, ja ben echt een n00b, triest ;))

Maargoed, is het zo dat er rond kerst enzo flinke acties zijn? (evt. was dat vorig jaar zo?)

anders loont het voor mij misschien wel de moeite om eerst een goede achtergrond te verwerven en daarna er een aan te schaffen?

Ik leun trouwens ook alweer richting de NikonD40... de olympus komt aan 10.0mp, maar ook vooral doordat die in 4:3 schiet, waar je verder helemaal niks aan hebt (eigenlijk).... de rest schiet allemaal in 3:2, waardoor de nikon d40 alweer minder MP heeft (ik weet het, ik staar me niet blind op MP ;)) beter een goede 6mp dan een slechte 10mp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MellyVille1 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 01:10:
Oke, ik probeer inmiddels de basics van dslr's onder de knie te krijgen (mbt iso's etc, ja ben echt een n00b, triest ;))

Maargoed, is het zo dat er rond kerst enzo flinke acties zijn? (evt. was dat vorig jaar zo?)

anders loont het voor mij misschien wel de moeite om eerst een goede achtergrond te verwerven en daarna er een aan te schaffen?

Ik leun trouwens ook alweer richting de NikonD40... de olympus komt aan 10.0mp, maar ook vooral doordat die in 4:3 schiet, waar je verder helemaal niks aan hebt (eigenlijk).... de rest schiet allemaal in 3:2, waardoor de nikon d40 alweer minder MP heeft (ik weet het, ik staar me niet blind op MP ;)) beter een goede 6mp dan een slechte 10mp
Vergeet het hele four-thirds en MP verhaal. In jouw plaats zou ik toch ook eerder voor de D40 gaan. Olympus heeft een aantal sterke punten maar als E-510 bezitter kan ik je vertellen dat het systeem daarnaast z'n hebbelijkheden heeft. Ik denk dat het prettiger is om in het begin met de D40 aan de slag te gaan en al doende de materie wat te leren kennen. Bij Olympus loop je sneller tegen de kenmerken van het systeem als zodanig aan, op zich kun je daar veel mee doen als je weet hoe, maar niemand hoeft zich van mij te interesseren voor 'een systeem'; een camera moet de gebruiker ook in staat stellen om zich, zorgeloos kiekend, verder te ontwikkelen en daar is die Nikon denk ik gewoon beter in (op het Olympus-forum van DPReview uitte iemand zich in een draadje over de E-510 alsvolgt; 'except that I have the same to say about the E-400. I am getting to a point where smashing them with a hammer would be really entertaining') :)
My five cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

Ja, ik vind het een beetje lastig allemaal, en ik ga gewoon naar een paar camera's kijken en zet nog even de voor- en nadelen op een rij...

Want ik dacht dat ik mijn keuze bijna gemaakt had, tot ik een review las van de Pentax K100D Super... Met antishake in de body (hecht ik veel waarde aan!) en antistof gebeuren, en daarnaast zijn er veel lenzen voor verkrijgbaar mocht ik daaraan de behoefte ontwikkelen (ook oude lenzen etc), maar dat is voor nu ff nog niet zo heel belangrijk...

Ook een voordeel, die werkt met batterijen, makkelijk en goedkoop, en dan kan ik de batterijen mooi in de auto opladen, en mocht je ooit zonder staan kan je die dingen overal kopen.

Daarnaast heeft-ie 11 spots AF en is ie ook nog eens niet te groot (ERG belangrijk, als ie te groot is heb ik al geen zin om hem overal mee naartoe te sjouwen!) en hij is aantrekkelijk geprijsd (altijd belangrijk...) en hij heeft SD geheugen, USB2.0 etc...

Kortom, ik ga zsm live kijken naar de Olympus E-400, en dan even kijken of ze die Pentax ergens hebben liggen!

Nog ff een vraagje, zijn er met kersttijden vaak aanbiedingen nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

MellyVille1 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 19:59:

Ook een voordeel, die werkt met batterijen, makkelijk en goedkoop, en dan kan ik de batterijen mooi in de auto opladen, en mocht je ooit zonder staan kan je die dingen overal kopen.
muwah... een Li-Ion batterij gaat langer mee als het goed is (mijn D70s schiet iig met gemak 500/600 foto's op 1 accu en heb dan nog over, die keren temminste wel)

En je kan voor 30 euro (ongeveer) een "fake" kopen die vaak net zo goed is als het orgineel. Ik hoor temminste bijna niemand klagen over deze accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:52
Even snel de voor- en nadelen van Olympus t.o.v. nikon d40 & pentax k100d super:

Oly E-400 pro's:
Compact en lichtgewicht (dubbel zoom kit nog net geen kilo), goede kwaliteit lenzen, goede beeldkwaliteit tot iso 400 (hoewel 800/1600 iso best bruikbaar is!). Een werkend stoffilter

Oly E-400 cons:
Relatief klein systeem (kijk eens hierzo), 4:3 aspectratio (alhoewel profotonet daar geen problemen mee heeft). Autofocus is wat langzamer.

Nikon d-40 pro's:
Aardig uitgebreidt systeem (onthou wel af werkt alleen met af-s objectieven). Nikon is een wat bekender merk.

Nikon d-40 cons:
Populaire objectieven zoals 50mm werken zonder AF. Kitlenzen zijn van mindere kwaliteit.

Pentax k100D super pro's:
Antishake ingebouwd. Vergelijkbaar met d-40.

Pentax k100D super cons:
Anti stof filter werkt niet tot nauwelijks, relatief klein systeem van digitale lenzen beschikbaar. Amper tot geen lenzen verkrijgbaar in winkels.

Concluderend:
De olympus is toch 1 van de betere in het instapsegment. Zeker als je weinig in low-light situaties werkt, hoewel die het best aankan. Alleen aan de grip en feel van de olympus moet je flink wennen.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Mcdeath schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 22:08:
Even snel de voor- en nadelen van Olympus t.o.v. nikon d40 & pentax k100d super:

Oly E-400 pro's:
Compact en lichtgewicht (dubbel zoom kit nog net geen kilo), goede kwaliteit lenzen, goede beeldkwaliteit tot iso 400 (hoewel 800/1600 iso best bruikbaar is!). Een werkend stoffilter

Oly E-400 cons:
Relatief klein systeem (kijk eens hierzo), 4:3 aspectratio (alhoewel profotonet daar geen problemen mee heeft). Autofocus is wat langzamer.

Nikon d-40 pro's:
Aardig uitgebreidt systeem (onthou wel af werkt alleen met af-s objectieven). Nikon is een wat bekender merk.

Nikon d-40 cons:
Populaire objectieven zoals 50mm werken zonder AF. Kitlenzen zijn van mindere kwaliteit.

Pentax k100D super pro's:
Antishake ingebouwd. Vergelijkbaar met d-40.

Pentax k100D super cons:
Anti stof filter werkt niet tot nauwelijks, relatief klein systeem van digitale lenzen beschikbaar. Amper tot geen lenzen verkrijgbaar in winkels.

Concluderend:
De olympus is toch 1 van de betere in het instapsegment. Zeker als je weinig in low-light situaties werkt, hoewel die het best aankan. Alleen aan de grip en feel van de olympus moet je flink wennen.
Dat de Nikon kitlenzen optisch juist een van de betere zijn, is volgens mij in het vorige genoeg besproken. De D40 heeft trouwens geen antishake ingebouwd :P

Olympus lijkt de betere in het instapsegment, maar wil je iets verder, dan zit je vast. Nikon blijft wat mij betreft daarin een betere keuze met de D40. Ja, ook en opzichte van een 400D, want prijs kwaliteit legt die laatste het af. Hoewel de Nikon cashbacks op het moment net afgelopen en de canon cashbacks net begonnen zijn, dus dat maakt het verschil wel weer kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

Oke, een niet of nauwelijks werkende antistof filter is niet echt handig dus... Verder begreep ik juist dat er VEEL lenzen zijn, omdat de lenzen van 40 jaar geleden van Pentax ook nog steeds bruikbaar zijn (niet echt zinvol, maar iig dacht ik dat er daarom wel redelijk wat te krijgen mocht zijn! Ik zal trouwens nooit een pro worden en dat wil ik ook helemaal niet, het blijft hobby/amateur tot iets beter als een amateur (hoop ik ;))...

Ik denk dat de Pentax, door de aanwezigheid van de anti-shock, toch boven de rest uitsteekt, omdat daarmee ook in low-light situaties (waarin de sluitertijd groter zal zijn) de camera niet eens op een statief geplaatst hoeft te worden... Dat is voor mij een enorm pluspunt... En ik denk dat ik dat ga missen bij de andere camera's.

Als de Pentax vergelijkbaar is met de D40 lijkt het mij een ideale keuze (sowieso kwam de gewone k100d goed uit de test bij dpreview, ook ivm andere camera's van de grote twee komt hij op mij prima over!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

Prijzenlijstje:

- Pentax K100d Super + Kit lens 18-55mm@pixmania.nl
- Incl. Tas, 2gb geheugen, batterijen+oplader, verzend = 550 euro

- Pentax K100d (gewoon) + kitlens @ Digitalstreet = 448 euro
- Incl Tas,2gb geheugen, batterijen+oplader = 530 euro

Valt af, voor die 20 euro kan ik het net zo goed allemaal ineens bij pixmania bestellen en heb ik nog een nieuwer model ook, ivm restwaarde en recentheid

- Olympus E-400 + Kit lens 14-42mm @ Dixons = 395
- Incl. Tas, 2gb geheugen = 450 euro

- Olympus E-400 + Double Zoom kitlens 14-42 en 40-150 @ Foka.nl = 515 + 6
- Incl. Tas, 2gb geheugen = 570 euro

- Nikon D40 + Kit lens @ Redcon = 462 euro
- Incl. Tas, 2gb geheugen = 500

De Olympus met Double zoom is positief, omdat ik dan voorzie in alle toekomstige lensbehoeftes (hoewel ik me afvraag of ik uberhaupt ooit / veel zo extreem ga inzoomen... Zeker zonder statief (ga ik niet kopen, want heb toch geen zin om die overal mee naar toe te slepen) is zover inzoomen niet makkelijk te doen lijkt me! Dus ik denk dat ik deze ook door mag strepen tenzij jullie dit echt de beste optie vinden (ondanks ontbreken antishake). Hoewel, als ik voor de E400 zou gaan, kan ik beter MET deze lens doen. Als ik hem verkoop krijg ik er wel meer voor als 120 euro dus dan maak ik het verschil al weer goed! Dus als ik de e400 kies, dan altijd met twee lenzen?

Dan spant het tussen de D40, K100d super en de e400...

K100d blinkt uit door anti-shake (heb het filmpje gezien op youtube van olympus e510 met antishake _/-\o_ )

D40 blinkt uit doordat het een groot merk is, veel enthousiaste gebruikers! Prijs is ERG gunstig op dit moment... HELAAS geen antishake

e400 blinkt uit in aanschafsprijs, megapixels (so what)....

Ik blijf twijfelen over die anti-shake... Als ik die echt nodig heb wordt het de Pentax k100d super, anders de Nikon D40, tenzij ik die DoubleZoom kit niet kan laten liggen...

Zouden jullie over deze 1-na-laatste zin jullie mening willen geven?

[ Voor 97% gewijzigd door MellyVille1 op 07-10-2007 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

je zal versteld staan :). als je lekker in de dierentuin staat en je wilt net die pinguin kop op de foto hebben ;). Het kan namelijk goed hoor met zo'n cam en lens. wellicht dat je de ISO op 400 of 800 moet zetten ivm het slechtere licht maar dat kan de camera met gemak aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het wel een betere keus dan Oly, maar:

Lees de Pentax draad eens door op dit forum en zie daar wat een aantal gebruikers er van vinden. Je kiest (weer) voor een beperkt verkrijgbaar systeem.

Als je voor de Nikon kiest heb je naast een prima camera ook een ontzettend waardevast systeem. .

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2007 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat de D40 geen stabilisatie heeft lijkt me niet bepaald een doorslaggevend argument in deze.

Dat ga je toch vooral merken op moment dat je met telezoom lenzen aan de slag gaat en daar heeft nikon prima betaalbare exemplaren waar stabilisatie in de lens zit. Zoals de 55-200VR en 70-300VR. Dus dat er geen stabilisatie in de body zit zal echt niet zo snel een probleem vormen en is dus lijkt mij ook geen argument wat de doorslag zou moeten geven.

Ga ze eens vasthouden in een winkel en vraag ook even of de verkoper er een groter objectief op wilt zetten, zodat je kan zien of het dan nog steeds prettig in de hand ligt etc.
En kijk naar het systeem wat erachter zit en in hoeverre dat vertrouwen geeft dat je in de toekomst door kunt groeien, zonder van merk te moeten wisselen etc.
Mcdeath schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 22:08:

<Lijstje van wat verschillen>

Concluderend:
Kijk je even uit met dit soort lijstjes en overhaaste conclusies? Ten eerste is je lijstje verre van volledig en daarnaast zijn die punten ook nog niet eens voor iedereen even belangrijk. Uitspraken als "kitlenzen van mindere kwaliteit" vind ik daarnaast ook nogal erg kort door de bocht en kunnen mensen die er nog niet echt verstand van hebben behoorlijk op het verkeerde been zetten.

[ Voor 59% gewijzigd door Orion84 op 07-10-2007 13:26 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MellyVille1, alle 3 camera's plus lenzenaanbod voldoen prima aan jouw eisen. 't Voordeel van de Olympus is dat je er een nette 40-150 (80-300mm in kleinbeeld equivalent) bij krijgt, 't voordeel van Pentax is z'n goed werkend anti shake systeem, en 't voordeel van Nikon is de doorgroeimogelijkheid.

Maar ga vooral 's voelen of de handligging en ergonomie van de body je bevalt!
Ikzelf vind de E-400 en E-410 niet prettig hanteren (de E-510 weer wel, die heeft meer grip), en bij de K100D en D40 is het verschil niet zo groot, al voelt m.i. de K100D wat degelijker aan.
Maar dat soort dingen zijn heel erg persoonlijk, en zul je dus echt zelf uit moeten maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 13:29:
MellyVille1, alle 3 camera's plus lenzenaanbod voldoen prima aan jouw eisen. 't Voordeel van de Olympus is dat je er een nette 40-150 (80-300mm in kleinbeeld equivalent) bij krijgt, 't voordeel van Pentax is z'n goed werkend anti shake systeem, en 't voordeel van Nikon is de doorgroeimogelijkheid.

Maar ga vooral 's voelen of de handligging en ergonomie van de body je bevalt!
Ikzelf vind de E-400 en E-410 niet prettig hanteren (de E-510 weer wel, die heeft meer grip), en bij de K100D en D40 is het verschil niet zo groot, al voelt m.i. de K100D wat degelijker aan.
Maar dat soort dingen zijn heel erg persoonlijk, en zul je dus echt zelf uit moeten maken...
De Nikon is vrij beperkt in zn doorgroei mogelijkheden hoor. Ik heb er mee zitten spelen, maar lekker manual werken is er niet bij als je dat wilt.

De E400 vond ik niet lekker vasthouden, maar dat is persoonlijk. En die zoeker...houd er rekening mee, dat je daar je foto's door maakt, dus die kan beter goed zijn. De Nikon en Pentax zitten gewoon een klasse hoger daarin.

Pentax houd lekker vast en heeft een extra scherm om je instellingen te doen bovenop de camera.
Bovendien is er een hoop mooi 2e hands glas voor te vinden. Handmatig dat vaak wel, maar als je dan toch wilt doorgroeien....

De k100 houd wel goed vast

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

basset schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 21:21:
[...]
Handmatig dat vaak wel, maar als je dan toch wilt doorgroeien....

De k100 houd wel goed vast
Met doorgroeien wordt hier op tweakers.net vaak wat anders bedoeld..en dan wordt er niet gekeken naar een uitgebreid aanbod aan MF glas ;) Velen vinden dat niet doorgroeien..je kan ermee doorgroeien in je skills zou ik zeggen, maar qua spul dat je aan je arsenaal kan toevoegen ben je wel beperkt.. Vaak kijkt men meer naar top AF glas, 2.8glas, L-glas (bij Canon dan) etc..dat is doorgroeien ;)

De K100D houdt inderdaad goed vast ja :) *owned one for 10 mnths*
Pagina: 1 ... 4 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!