[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 21 Laatste
Acties:
  • 30.723 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 15:29:
Is het erg als de camera "maar" 6mp heeft of is dit bij spiegelreflex niet zo heel erg?
het type camera zal niet zo veel uitmaken, maar "maar" 6mp is geen probleem.
Bij welke camera is het het gemakkelijkst aan "betaalbare" of of 2dehands lenzen te komen.
Ik heb zelf namelijk geen lenzen.
wanneer je tweedehands en autofocus wilt hebben, eigenlijk bij geen van deze camera's. bij de nikon niet vanwege het ontbreken van een autofocus motor in de body, bij pentax/samsung niet vanwege het geringe aanbod van autofocus lenzen en bij olympus niet omdat het een redelijk nieuw platform is.

betaalbare nieuwe lenzen zijn er voor alle drie (/vier) wel. voor nikon waarschijnlijk het makkelijkst, maar wanneer je de olympus als twin lens kit koopt, kan je er wel tijdje tegen aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Waarom niet rond kijken met die €500 voor een 2e hands 350D + kilens aangezien je daar ervaring mee hebt? Of indien Nikon ook nog een kandidaat is een D70s of D50 met kitlens?
Met even neuzen zijn er genoeg goede exemplaren te vinden.

Voor beide merken zijn "goedkope" 2e hands lenzen te koop.

Met als opmerking dat goedkope 2e hands lenzen ook meestal niet fantastisch zijn. Maar een 70-210 of 70-300G etc zijn wel te vinden voor zachte prijzen (en soms levert de lens dan ook zachte platen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:09
Hallo ik ben opzoek naar een spiegelreflex en ik wil ongeveen 500euro uitgeven.

Ik heb even rondgekeken en heb de volgende modelllen eens onder de loep genomen.
Olympus e400
pentax k100d
samsung gx-1s
nikon d40

De olympus lijkt me wel mooi omdat deze 10mpix is maar deze heeft een wat mindere grip ligt minder lekker in de hand.

De Nikon d40 moet zoals ik heb gelezen speciale lenzen gebruiken voor de auto focus of de beeldstabilisator (ik weet niet zeker welke). Maar ja dit is wel een coole camera en is naar mijn mening erg goed.

De rest van de camera's is gewoon volgens mij wel goed behalve 6mp.

Wat is jullie advies of wat zijn jullie bevindingen met deze camera's?

Is het erg als de camera "maar" 6mp heeft of is dit bij spiegelreflex niet zo heel erg?
Bij welke camera is het het gemakkelijkst aan "betaalbare" of of 2dehands lenzen te komen.
Ik heb zelf namelijk geen lenzen.

Of als jullie zeggen dat ik voor een heel ander model moet gaan dan is dit advies ook heel welkom.

Ik heb verder ervaring met het fotograferen met een canon 350d van het werk dit bevalt ook heel goed maar ja die is weer prijziger.

Alvast bedankt
Van deze 4 camera's heeft de K100d de meeste waar voor zijn geld.

Maar de EOS350 is ook een mooie camera.

De megapixels...niet interessant. Daar kies je geen camera op. 6MP is meer dan genoeg.
De Olympus zou ik niet doen. Maar schiet vast prima plaatjes. Houd voor geen meter vast IMO
De Nikon maakt ook mooie foto's maar moet wel lenzen kopen waar motoren in zitten. Vandaar kun je geen oudere lenzen gebruiken.

De Samsung is de goedkoopste en is in feite een pentax camera (of het nu een Ist DS is of een K110, dat weet ik even niet) Ook deze maakt erg mooie foto's.

Als je op de centen kijkt zou ik voor de samsung gaan (400 euro met kitlens toch?)
Voor de features de Pentax K100D ivm stabilisatie (of de "super" versie) ik meen rond de 550 euro en de niet-super is wellicht iets goedkoper nu.
De 350 en de samsung liggen op een vergelijkbaar nivo behalve in prijs.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
littlejoannes schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 15:52:
Waarom niet rond kijken met die €500 voor een 2e hands 350D + kilens aangezien je daar ervaring mee hebt? Of indien Nikon ook nog een kandidaat is een D70s of D50 met kitlens?
Met even neuzen zijn er genoeg goede exemplaren te vinden.

Voor beide merken zijn "goedkope" 2e hands lenzen te koop.

Met als opmerking dat goedkope 2e hands lenzen ook meestal niet fantastisch zijn. Maar een 70-210 of 70-300G etc zijn wel te vinden voor zachte prijzen (en soms levert de lens dan ook zachte platen :))
70-300g is niet geweldig maar zo heel brak is 'ie ook weer niet. Soms kom je ook wel 's een ED of een 75-300 tegen voor een nette prijs. En een jong gebruikte Sigma 70-300 APO heb je ook voor rond de 160 euri.

Wat D40 betreft en dure lenzen, 18-70 is voor onder de 200 euro te vinden. De nieuwe 55-200VR kost nieuw nog net geen 300.

Met een budget van 500 euro denk ik dat een 2e hands D50/D70 of 350d waarschijnlijk wel de beste optie is.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
Ik ben na het bericht van Wijnands gister van 16:53 naar de stad gegaan en ik ben wat winkels langs gegaan. Ik had voor mezelf nog even wat punten opgeschreven die ik belangrijk vond en die ik wilde vragen en ook welke accessoires ik wilde hebben. Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de Sony A100! :)

Ik ben wel 1,5 uur ofzo bij de Megamax geweest, hele aardige verkoper, die me heel goed hielp en voor mijn gevoel heel objectief was. Ik zei eerst dat ik twijfelde tussen de Nikon D80, de Canon EOS 400D en de Pentax K10D en ook verteld wat ik qua lenzen wilde en wat ik belangrijk vind aan een camera. De Pentax had hij niet staan, maar hij was zo eerlijk om te zeggen nav wat ik er over vertelde dat ik het beste die kon kiezen omdat die het beste bij mijn wensen en budget pasten. Maar vlak voordat we bijna uitgepraat raakten verteld hij me over de Sony. Ik zei dat die al afgevallen was en dat ik me er niet in verdiept had. Maar uiteindelijk heeft hij wel veel voordelen. Het is een goed merk, stabilisatie in de body, er zaten twee kitlenzen bij (18-70mm en 55-300mm van goede kwaliteit, alhoewel de Nikon D80 de beste kitlens had, maar deze schijnen ook goed te zijn, goed glastype), ccd cleaner, goede foto's.

Toen hebben we een hele tijd op DPReview zitten kijken midden in de winkel (hij had het niet druk) en toen hebben we de camera's met elkaar vergeleken, ook naar de Pentax gekeken, en toevallig werd de Sony A100 vergeleken met de Pentax, en dan zag je toch duidelijk dat, ondanks dat ook de Pentax deels handmatig was ingesteld, de Sony veel betere foto's maakt. Dus toen ben ik even weggegaan, andere winkels langs geweest, bij een fotozaak hielp iemand mij die alleen een vaag algemeen verhaal hield (nav een vraag van mij waarom de Pentax qua foto's toch minder gewaardeerd wordt, maar toch zoveel prijzen wint) maar hij wist overal niet echt een antwoord op te geven, maar hij zou uiteindelijk een lichte voorkeur hebben voor de Pentax, omdat die volgens hem minder ruis heeft (de Nikon en Canon waren overigens al afgevallen, ook door stabilisatie in de lens, wat erg duur wordt, vooral bij de toch al prijzige Nikon).

Dus toen begon ik weer te twijfelen en ben ik weer terug gegaan naar Megamax en mn twijfel toegelicht. Hij zei, wie vertrouw je nou meer, een verkoper of jezelf? Ik kan ook wel zeggen dat deze camera beter is, maar we hebben op internet gekeken en de foto's van de Sony maakten gewoon betere foto's dan de Pentax, iets wat hij van te voren niet wist, omdat hij de camera niet kent en hij vertelde dat de Sony ook een EISA prijs heeft gewonnen, die de Pentax volgens mij ook heeft gewonnen. En hij zei, ook al koop je de camera ergens anders, wij willen altijd goede service leveren, zodat je mss bij een volgend product wel weer bij ons terugkomt (iets wat ze bij Expert niet doen, want daar werd de verkoper bijna boos toen ik later weer langs kwam en bleek dat ik daar niet mn tv had gekocht).

Dus toen heb ik de knoop doorgehakt en ben ik voor de Sony gegaan. Ik mag hem zelfs binnen een maand nog inruilen voor een andere camera. En ondanks dat ze de Pentax niet hebben kon hij mss wel regelen dat hij er daar 1 van had als ik eventueel de camera toch om wil ruilen en omdat ik tussen die 2 camera's twijfelde. Ik heb er meteen een 2 GB CF Ultra II Kaartje (extreme III had de camera niks, daarvoor is ultra II snel genoeg, extreme III zou alleen ervoor zorgen dat je de foto's sneller op je computer hebt staan, maar daar betaal je dan ook weer extra voor) van Sandisk bij gekocht, een extra batterij besteld, 2 uv-filters (voor elke lens 1) een polarisatiefilter (filters van Hama), 5 jaar garantie ipv 1 jaar, die garantie is voor de camera en de lenzen. We hebben nog samen op internet gekeken en gemeten welke tas groot genoeg is, maar niet te groot, die wordt ook besteld. En dat alles voor 1262 euro. Ik had verwacht dat het duurder was, dus dat viel weer mee en ik heb een heel goed gevoel over de camera en over de service van de winkel. Gister al even de lenzen erop gezet en even geprobeerd en binnenkort ga ik dan eens rustig met het boekje en de camera bij de hand de handleiding lezen en de camera leren kennen.

Zo, een lang verhaal, maar omdat zoveel mensen me geholpen hebben bij de camerakeuze en het bijleren over digitale spiegelreflexfotografie wilde ik dit toch even vertellen :) Als ik vragen heb over de camera dan kon ik gerust naar de Megamax komen en dan zouden ze het me uitleggen en anders kan ik jullie vragen :)

[ Voor 4% gewijzigd door averagegamer op 21-09-2007 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd averagegamer, en aan een A100 zul je zeker een prima camera hebben!
Maarre... als je nog eens zo'n lap tekst post, druk dan zo nu en dan 's op <Enter> zodat je 't een beetje in paragrafen opdeelt? Leest wel zo prettig... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
enjoy!

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Bedankt! :)

Ik heb de tekst nu in paragrafen, zo beter? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
beterder, maar nog steeds een tikje te lang. maar ach, het is een fotogafie-forum, geen taalforum

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
averagegamer schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 19:29:, 2 uv-filters (voor elke lens 1) een polarisatiefilter (filters van Hama),
Waarom een hama pola? En 2 uv filters? Nou goed, laat maar, volgens de verkoper vast erg nodig voor bescherming.

Hee, gefeliciteerd met je aankoop. Zie je nou wel dat je eigen gevoel ook een belangrijke rol speelt bij de aankoop?!

Mocht je ook op flickr je collectie gaan plaatsen hoor ik 't graag.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ok , ik wil graag gaan starten met fotografie.
Puur uit hobby , eerst wilde ik altijd een fotografie opleiding volgen , maar dat is er helaas nooit van komen(Heb een ICT opleiding gedaan).
Ik heb het vragenlijstje gekopieerd en zo goed mogelijk ingevuld.
Hopelijk kunnen jullie mij wat meer info geven

1. Wat is je beschikbare budget?
Ligt er beetje aan , ben student , dus liever niet gek veel(Meer budget gericht dus)
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Daar ben ik nog niet goed over uit
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Waarschijnlijk het meeste van Trike's , Harley's , Americaanse autos , vliegtuigen , en misschien later ook nog partypics, en indien met Pentax k100D mogelijk ook macro??
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nope
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik had vandaag een beetje rond zitten zoeken , maar een erg mooi budget toestel inclusief 18-55MM lens is de Pentax K100D(of K110D) , dit leek mij een erg mooi DSLR voor weinig geld(rond de 450 euro)
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nu voorlopig nog niet, maar waarschijnlijk op den duur wel natuurlijk
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
[b]Advies , Is deze camera voor mijn doeleinde geschikt? zo nee , wat dan?
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
[b]Ik wilde de K100D toch als een soort starters kit gebruiken , lukt het allemaal vrij goed en kan ik daarna beter met alles uit de voeten , ga ik er natuurlijk ook meer tijd insteken
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Later wel , nu niet , moet nog een aardig salaris opbouwen , en woon net op me eigen
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een nikon(Weet niet precies welke 8,1MP) met Tamron lens , is van me buurman , dus die geeft hij neit altijd mee :)
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Tuurlijk , als de kwaliteit maar nog steeds goed is

Nu had ik dus mijn zinnen heel erg op de pentax K110D(of K100D)kit(inclusief 18-55MM lens)gezet.
Omdat deze heel erg betaalbaar is en gelijk compleet is.
Dit is een mooie stap om alsnog in de fotografie te raken.
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje advies geven , want ik wil hoofdzakelijk dus de moteren etc gaan fotografferen.

[ Voor 6% gewijzigd door degroot op 22-09-2007 01:11 ]

www.degroot-it.nl

• basset
@averagegamer: Gefeliciteerd met je aankoop! Veel plezier met foto's maken!

@degroot: Ja, dat is een mooie set om mee te beginnen tegen een hele vriendelijke prijs!

Ik blijf het zeggen:Koop een camera op zijn functies die voor jouw belangrijk zijn. Plaatjes zijn allemaal nagenoeg gelijk zodra je een camera leert kennen. Een K100D kan net zulke mooie plaatjes schieten als een 40D, alleen lijdt je bankrekening er minder onder

Als je voor de k100 of k110 gaat, neem voor dat ietsiepietsie extra de k100, de stabilisatie is best handig. (scheelt geloof ik nog geen 30 euro)

[ Voor 14% gewijzigd door basset op 22-09-2007 08:52 ]

Hop,hop,hop!

Verwijderd

Wijnands schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 23:02:
[...]

Waarom een hama pola? En 2 uv filters? Nou goed, laat maar, volgens de verkoper vast erg nodig voor bescherming.

...
2 UV filters is toch niet zo raar? Oké, ik weet dat er voor- en tegenstanders van het gebruik ervan zijn, maar als je voorstander bent is het toch logisch om op beide lenzen zoiets te gebruiken? Een polarisatiefilter lijkt me niet ideaal als 'standaardfilter' op een van beide lenzen.

Hama is niet echt het ideale filter, maar voor averagegamer een erg goedkope manier om te beoordelen wat zo'n pola doet en of het effect hem past. Wanneer het laatste positief beantwoord kan worden kan hij altijd nog nette (maar dure) HMC of MRC filters kopen.

Verwijderd

--

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 08:27 ]

• averagegamer
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 09:11:
[...]

2 UV filters is toch niet zo raar? Oké, ik weet dat er voor- en tegenstanders van het gebruik ervan zijn, maar als je voorstander bent is het toch logisch om op beide lenzen zoiets te gebruiken? Een polarisatiefilter lijkt me niet ideaal als 'standaardfilter' op een van beide lenzen.

Hama is niet echt het ideale filter, maar voor averagegamer een erg goedkope manier om te beoordelen wat zo'n pola doet en of het effect hem past. Wanneer het laatste positief beantwoord kan worden kan hij altijd nog nette (maar dure) HMC of MRC filters kopen.
Die UV-filters heb ik gekocht omdat sommigen ze altijd gebruiken en anderen weer niet, dus ik wil gewoon het effect uittesten idd, en ik heb er 2 gekocht zodat ze ook meteen een bescherming vorm voor beide lenzen, beter een kras op je filter dan op je lens. En een polarisatiefilter heb ik erbij gekocht omdat iemand hier die tip gaf. Diegene zei dat je dan mooiere luchten krijgt, dus dat wil ik wel s proberen :)

@Wijnands: Als ik op flickr of webshots.com ofzo mn foto's ga plaatsen laat ik het je weten ;) Maar eerst de camera leren kennen.

• Wijnands
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 09:11:
[...]

2 UV filters is toch niet zo raar? Oké, ik weet dat er voor- en tegenstanders van het gebruik ervan zijn, maar als je voorstander bent is het toch logisch om op beide lenzen zoiets te gebruiken?
Ik ben frevent tegenstander. Op die 18-70 gaat het nog wel denk ik maar op die 70-300 is het, vind ik, vragen om problemen.

@degroot. Hier niet zo ver boven loopt een discussie over de K10d. Wat daar gezegd wordt over pentax op zich geld eigenlijk ook voor de k100.

Heb een k100 van een collega wel 's beet gehad. Klein maar voelt wel kwalitatief veel beter aan dan de 350d. Heb jij de k100 al 's beet gehad? Als je kolenschoppen hebt kan het onprettig klein zijn.

Andere optie's, 2e hands d50 of d70 of 350d.

Wat macro betreft, kan elke DSLR wel mits je een macro lens of voorzetfilter gebruikt.

[ Voor 35% gewijzigd door Wijnands op 22-09-2007 18:11 ]

Verwijderd

En waar doel je dan op (flares)? Een uitgebreidere reactie zou mij veel verduidelijken. Zelf gebruik ik B+W MRC filters op mijn (Tamron en Canon) lenzen, en ik kom niet vaak situaties tegen dat ik er een groot nadeel van ondervind. Een enkele keer schroef ik ze eraf in moeilijke lichtomstandigheden (en ik weet het, dan kan er net dat moment zijn dat je niet wil / mag missen 8) )

• Wijnands
Wat ik zie en wat ik zelf heb meegemaakt. Met een uv filter vergroot je de kans op flaring aanzienlijk. Ook heb ik gezien dat een goedkoop filter op een kitlens gewoon scherpte kost.

Zelf heb ik al zo'n 20 jaar een spiegelreflex en heb eigenlijk nog nooit schade aan een frontelement geha die door een uvfilter voorkomen had kunnen worden.

Ik heb er ook een aantal in de tas rondslingeren. Ze gaan bij mij alleen op de lens als ik in hoge risico omstandigheden foto's ga maken. (sneeuwballengevecht bijvoorbeeld). Veel andere mensen wonen ze gewoon op de lens.

Ik vind trouwens dat Thom Hogan 't ook heel goed onder woorden kan brengen: http://www.bythom.com/filters.htm

Verwijderd

Van deze 4 camera's heeft de K100d de meeste waar voor zijn geld.

Maar de EOS350 is ook een mooie camera.

De megapixels...niet interessant. Daar kies je geen camera op. 6MP is meer dan genoeg.
De Olympus zou ik niet doen. Maar schiet vast prima plaatjes. Houd voor geen meter vast IMO
De Nikon maakt ook mooie foto's maar moet wel lenzen kopen waar motoren in zitten. Vandaar kun je geen oudere lenzen gebruiken.

De Samsung is de goedkoopste en is in feite een pentax camera (of het nu een Ist DS is of een K110, dat weet ik even niet) Ook deze maakt erg mooie foto's.

Als je op de centen kijkt zou ik voor de samsung gaan (400 euro met kitlens toch?)
Voor de features de Pentax K100D ivm stabilisatie (of de "super" versie) ik meen rond de 550 euro en de niet-super is wellicht iets goedkoper nu.
De 350 en de samsung liggen op een vergelijkbaar nivo behalve in prijs.
Oke ik heb nu id de e400 vast gehad en hij heeft geen handgreep dat is iderdaat jammer en zijn chip is kleiner maar heeft 10mp dus ik denk dat hij dan eerder ruis heeft dan de k100d met een grotere chip en 6mp.

Waar moet ik op letten als ik anders voor een 2de hands 350d of d70 ga kijken.
Ik ga zondag naar een d70 kijken met firware update naar 70s
prijs is 300euro is dit duur? body +standaard lens nikon 28-80 mm f3,3 -f 5,6 G +512mb

is dit een verstandige koop of kan ik beter een pentax k100d nieuw kopen voor 500euro (deze heeft dan nog garantie.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2007 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kijk hoeveel die d70 heeft gelopen. Voor dat geld mogen het, vind ik, toch niet meer dan zo'n 3000-4000 foto's zijn.
Check de algemene conditie. Test de ingebouwde flitser, schiet sowiso wat verschillende plaatjes en zorg ervoor dat je iets hebt behalve het camera schermpje om ze te bekijken.

28-80G is een matige lens, z'n D voorganger was een stuk beter. Om te beginnen best aardig, kun je op je gemak op zoek naar wat beters. Sta niet raar te kijken als de lens wat "losjes" aanvoelt. Bouwkwaliteit is triest. Check vooral het achterste eind van de lens, beschadiging op het glas daar en je kunt 'm eigenlijk wel weggooien. Diafragma pal moet makkelijk terugschieten, verder kan er weinig aan mankeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

• Wat is je beschikbare budget?
Max €200-300

• Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Eigenlijk geen DLSR waar het hier om gaat, maar ik ben van mening dat mijn post hier ook wel op zijn plaats is :) Ik heb nou een aantal maanden een Pentax K100D en ben er nou aardig mee aan het fotograferen, maar ik wil er graag ook een analoge camera bij. Mijn huidige analoge camera is een Olympus Trip 35, prima dingetje maar ik wil graag mijn lensen kunnen gebruiken.

• Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Praktisch alles, ik ga er niet constant mee rond sjouwen maar ik zal hem wel regelmatig uit de kast trekken om er een middagje mee te fotograferen.

• Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ik heb al een kitlens en een zoomlens van Pentax en wil deze toch ook gebruiken voor de SLR.

• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Pentax :) Ik heb er al lenzen van en ik vind het persoonlijk ook een prettig merk.

• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, sowieso een macro erbij.

• Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag advies, ik ben helemaal niet bekend in de analoge wereld en informatie is redelijk schaars te vinden. Ik wil graag weten wat goede modellen zijn.

• Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het zal voornamelijk ter ondersteuning van het digitaal fotograferen worden.

• Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, wat extra lenzen, filters etc.

• Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Pentax K100D, hij is niet analoog :+

• Is 2e hands een optie of per se niet?
Het liefste 2e hands, ik heb al gekeken op marktplaats en daar worden toch wel redelijk uitgebreide setjes voor geen drol aangeboden, ik weet alleen niet welk model ik goed kan nemen...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
hier stond onzin. iets met net wakker enzo. :X

[ Voor 101% gewijzigd door Korras op 23-09-2007 11:08 ]

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Grappig ben je :P hij wil een non-d SLR, zo'n ding met 36 sensors op een rolletje enzo ;)

Erasmo: ik denk dat je beter even in het pentax dSLR topic kan vragen. Dat heet weliswaar ook dSLR, maar er zijn daar zat lui die ook analoge meuk en verstand ervan hebben.

edit: Het grote Pentax dSLR topic deel 3 hier dus :)

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 23-09-2007 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
Henk schreef op zondag 23 september 2007 @ 11:03:
[...]

Grappig ben je :P hij wil een non-d SLR, zo'n ding met 36 sensors op een rolletje enzo ;)

Erasmo: ik denk dat je beter even in het pentax dSLR topic kan vragen. Dat heet weliswaar ook dSLR, maar er zijn daar zat lui die ook analoge meuk en verstand ervan hebben.

edit: Het grote Pentax dSLR topic deel 3 hier dus :)
uhm. ja. je hebt gelijk. ik moet voortaan goed lezen, ook als ik net wakker ben... ik zou toch bijna zweren dat ik iets over een compact zag staan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 19:06
Erasmo schreef op zondag 23 september 2007 @ 09:31:
• Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ik heb al een kitlens en een zoomlens van Pentax en wil deze toch ook gebruiken voor de SLR.
Hou er wel ff rekening mee dat die lenzen mogelijk "digitale" lenzen zijn met een kleinere beeldcirkel. Deze zou je dan niet kunnen gebruiken voor film.. Let daar dus ook op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Is nog steeds prima te gebuiken, maar je kan lompe vignetering krijgen.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
qadn schreef op zondag 23 september 2007 @ 13:50:
Is nog steeds prima te gebuiken, maar je kan lompe vignetering krijgen.
En je hebt, in het stuk dat niet lomp vignetteert, brakke cornerperformance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zondag 23 september 2007 @ 09:31:
• Wat is je beschikbare budget?
Max €200-300

...

• Is 2e hands een optie of per se niet?
Het liefste 2e hands, ik heb al gekeken op marktplaats en daar worden toch wel redelijk uitgebreide setjes voor geen drol aangeboden, ik weet alleen niet welk model ik goed kan nemen...
Pentax maakt tegenwoordig geen analoge kleinbeeld camera's meer (alleen nog middenformaat) dus je bent al tot 2e-hands gedoemd. ;)
't Is maar welk type SLR je zoekt: de mooiste analoge KB Pentax valt buiten je budget (de LX), maar een MX, ME super, K2, Super A, Program A, etc. zou goed moeten lukken, zelfs met nog wat leuk glaswerk. (De daarna gekomen P-lijn camera's hebben me nooit bekoord, dat begon pas weer bij de *ist)

Als je 't eventueel meegeleverd glas ook comfortabel op je DSLR wilt gebruiken, zou ik zoeken naar iemand die z'n Super A / Program A set wegdoet, want de A-lenzen kun je op je DSLR ook in P, Av en Tv mode gebruiken. Oudere M- of K-lenzen gebruik je in M-stand en met de AEL-knop om automatisch snel even te diafragmeren, licht te meten en de sluitertijd in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Wijnands schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 23:02:
[...]

Hee, gefeliciteerd met je aankoop. Zie je nou wel dat je eigen gevoel ook een belangrijke rol speelt bij de aankoop?!

Mocht je ook op flickr je collectie gaan plaatsen hoor ik 't graag.
Ik heb al wat eerste foto's in mn webshots-account neergezet. Hier is de link:
http://community.webshots.com/user/Theovv?vhost=community

[ Voor 20% gewijzigd door averagegamer op 23-09-2007 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:58
Arrigi schreef op zondag 23 september 2007 @ 12:25:
[...]

Hou er wel ff rekening mee dat die lenzen mogelijk "digitale" lenzen zijn met een kleinere beeldcirkel. Deze zou je dan niet kunnen gebruiken voor film.. Let daar dus ook op :)
Ik weet niet hoe het bij pentax zit, maar bij sommige merken kun je zelfs meemaken dat je spiegel tegen de achterkant van de lens aanklapt. Dat is dus zeker iets om na te kijken!

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Pentax heeft daar lang niet zo'n last van. Zo ongeveer alles met k bayonet en een diafragma ring die je vast kan zetten schijn je erop te kunnen gebruiken.
Nikon daarintegen... pre-ai lenzen en bepaalde reflex en perspective control lenzen kunnen dit doen.
averagegamer schreef op zondag 23 september 2007 @ 16:08:
[...]

Ik heb al wat eerste foto's in mn webshots-account neergezet. Hier is de link:
http://community.webshots.com/user/Theovv?vhost=community
Helaas mag ik je niet DM'en. Al die test shots vind ik nogal onderbelicht.

[ Voor 61% gewijzigd door Wijnands op 23-09-2007 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Wat als ik al een DSRL heb?

Ik heb dus een samsung gx-1l, maar wil mischien de overstap maken op Nikon of Canon.

Waarom?

Eigenlijk vanwege het aanbod aan lenzen en flitsers etc. Ik vind fotografie te leuk en wil langzaam afstappen van de standaart kitlens en de goedkope zoolens en pentax is dan gewoon te duur. Ik dacht dat het kunnen gebruiken van oude lenzen erg handig zou zijn, echter ik gebruik ze nooit (behalve macro). Daarnaast is mijn flitser (soligor) alweer stuk en wil eigenlijk mijn geld terug vragen (150,-) en dit zou ik dus in een nieuwe camera kunnen stekken.

Mijn vraag is dus: Welke camera past het best bij mij en is niet een te grote investering.

Ik heb dus:

Samsung GX-1L

AF
Xenon 18-55mm f3.5-5.6
Tamron 70-300mm, f4-5,6 Di LD Macro 1:2
Pentax 28-105mm, f4-5,6 IF

MF
Pentax-m 28mm f2.8
Sigma 50mm macro MF f2.8
Pentax-m 50mm f1.7
Pentax-m 50mm f2.0
Panagor 55mm macro f2.8
Takumar-A zoom 28-80mm f3.5-4.5
Vivitar 80-200mm f4.5
Panagor 500mm f8.0 (met schimmel en ja hij ligt ergens anders)
Panagor auto teleconverter 2x
Vivitar automatic extension tubes

Wat vind ik belangrijk.

- Geen "oudere" camera (6MP en 2,5" display 5 point focus)
- Weinig ruis op hoge iso waarden (macro en aquarium fotografie)
- Goeie kwaliteit/prijs verhouding, ben niet opzoek naar een gadet dus hoef echt geen 12MP en live view, liever wat goedkoper dan.
- De camera met de meeste beste lensen voor een bedrag onder de 300 euro per lens.
- Het zou fijn zijn als ook oude lenzen bruikbaar zijn (toch wel weer ;)).

Nogmaals ik wil niet heel veel meer besteden dus zeg zo'n 1000,- a 1100,- euro voor de body en de 17-70 2.8-4 (sigma). Maar zie punt 3 .. :)

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
dan zou ik zeggen: Canon 30D.. goede body, weinig ruis, en een lenzenassortiment waar je U tegen zegt, welke een stuk lager geprijsd zijn dan die van Nikon.

je zit dan met de body en het objectief iets boven het budget... maar de 30D is een stuk meer camera dan dat de 400D dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Zelfs ik als verstokte Nikon aanhanger kom op de 30D uit.
Laagste ruis op hogere ISO's, een bulk aan lenzen ook van Tamron en Sigma en Tokina. Op bijna iedere hoek van de straat te koop. Met de 17-70 van Sigma komt je ongeveer op 1000 euro uit.

Dus zoals bijna iedere Groninger hier op het forum moet je overstappen op een 30D :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hmm... andere optie zou zijn even wachten tot de Nikon D300 in de winkels ligt en dan kijken naar een D200 met weinig foto's op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja maar de D200 staat nu niet echt bekend om zijn high ISO ruis prestaties. D300 zou dan eerder een kandidaat zijn, maar die is iets buiten budget denk ik met zijn +/- 1700 euro voor de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En als net overgestapte Nikonian gooi ik er nog een schepje bij, ga voor de 30D. Zaterdag vervloekte ik dat ding nog, maar het schermpje is gewoon wat minder scherp dan bij nikon en mijn foto's waren prima scherp. De 30D is gewoon zo gaaf eigenlijk, iso1600 is no problemo en 3200 gewooon bruikbaar op 20x30 afdrukken mits correct belicht. Tis echt een monster dat nu prima geprijst is en daarom heb ik hem ook genomen. De stap naar de 40D is me dan echt niet nodig, dat voelt als een kleine upgrade met een grote features upgrade die ik niet nodig heb.

Ja hier zeg ik duidelijk: 30D.

edit: 20D is natuurlijk eigenlijk dezelfde camera (behalve wat minor dingetjes), dus dit is ook een mooie aanbieding:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=47270 (wel even inloggen)

[ Voor 14% gewijzigd door Nomad op 24-09-2007 09:59 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:48

TheFirepit

Vuurbal

Binnenkort wil ik ook een digitale spiegelreflex camera kopen. Na het lezen van dit topic en andere topics ben ik al een stuk wijzer geworden. Echter zit ik nu een beetje te kijken wat een leuke set is om mee te beginnen.

Op internet zat ik nu te zoeken naar een leuke set. Hierbij kom ik nu twee verschillende sets tegen de ene set is met een Nikon D40 body en de andere set is met een Nikon D40x body. Verder zit er bij beide een 18-55mm objectief en een 55-200mm objectief en nog een fototas erbij. De set met de D40x body is ongeveer € 180,- duurder dan de set met de D40 body.

Mijn vraag is voor welke jullie zouden gaan?

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die vraag is al zo vaak behandeld, maargoed.
D40 vs D40x
6MP - 10MP
ISO200 - ISO100
2,5fps - 3fps
flash sync: 1/500 vs 1/200 (is dus sneller bij de D40!)

Ik zeg: D40 non-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:02

Maximus

There is no substitute

Wilko, onze D40-promotor :P

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Wilko schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:19:
Die vraag is al zo vaak behandeld, maargoed.
D40 vs D40x
ISO200 - ISO100
flash sync: 1/500 vs 1/200 (is dus sneller bij de D40!)
Die flash sinc maakt dus niks uit. 1/500 @ iso 200 of 1/200 @ iso 100.

Het gaat er eigenlijk alleen om of je 6 of 10 MP wil. De 10MP sensor bied wel een wat beter DR. Maar 6 MP is voor redelijk formaat afdrukken ook al zat.

Als je dan naar de D40X aan het kijken bent zou je ook de Canon 400D er even naast kunnen houden. Dan heb je ook geen gezeur met een alleen maar een beperkt clubje AF-S lenzen dat gaat werken. Het gaat er dus puur om wat je er aan uit wil geven.

[ Voor 20% gewijzigd door martijn_tje op 24-09-2007 11:43 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

martijn_tje schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:39:

Het gaat er eigenlijk alleen om of je 6 of 10 MP wil. De 10MP sensor bied wel een wat beter DR. Maar 6 MP is voor redelijk formaat afdrukken ook al zat.

Als je dan naar de D40X aan het kijken bent zou je ook de Canon 400D er even naast kunnen houden. Dan heb je ook geen gezeur met een alleen maar een beperkt clubje AF-S lenzen dat gaat werken. Het gaat er dus puur om wat je er aan uit wil geven.
Wat zijn de uitdrukkelijke verschillende tussen de D40(x) en 400D dan?

Ik kom trouwens ook wel wat 400D setjes tegen met objectieven erbij 18-55mm en 70-300mm. Loop je dan trouwens niet erg tegen het gat 55-70mm aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
EngelF schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:55:
[...]

Wat zijn de uitdrukkelijke verschillende tussen de D40(x) en 400D dan?
Canon vs Nikon. De canon heeft AF met alle moderne canon AF lenzen, de nikon alleen met Sigma HSM of Nikon AF-S. Verder voornamelijk een kwestie van smaak.
Ik kom trouwens ook wel wat 400D setjes tegen met objectieven erbij 18-55mm en 70-300mm. Loop je dan trouwens niet erg tegen het gat 55-70mm aan?
Nee, dat gat is erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Als je puur voor de prijs gaat en voor een D40 met 18-55 en 55-200 wil gaan hoef je dus ook geen gezeur te hebben met AF-S lenzen, want dat zijn ze al :).

Als de prijs een van de hoofdzaken is gewoon voor de D40 set gaan. Wellicht in eerste instantie alleen voor de kit. Mocht het bevallen kan je altijd nog de 55-200VR halen (mooi lensje trouwens :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
martijn_tje schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:39:
[...]

ISO 200 - ISO 100 = 1 stop verschil
1/500 - 1/200 = meer dan 1 stop verschil
Als de flash sync van de D40x 1/250 sec zou zijn zou het idd geen verschil maken, met 1/200 sec wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Wijnands schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:46:
Pentax heeft daar lang niet zo'n last van. Zo ongeveer alles met k bayonet en een diafragma ring die je vast kan zetten schijn je erop te kunnen gebruiken.
Nikon daarintegen... pre-ai lenzen en bepaalde reflex en perspective control lenzen kunnen dit doen.

[...]

Helaas mag ik je niet DM'en. Al die test shots vind ik nogal onderbelicht.
Wat bedoel je met DM'en? Ik vind ze zelf niet per se onderbelicht, het zijn wel wat donkerdere foto's omdat een deel 's avonds (in de schemering) of op een grijze dag genomen zijn, maar vooral de foto van de herfstaster vind ik erg mooi geworden. Maar zoals ik al zei op die site, toen ik deze foto nam had ik nog amper iets van het boekje gelezen, dus die foto's zijn gemaakt op basis van wat ik zelf al een beetje had uitgevonden op de camera. Ik ben nu het boekje aan het doorlezen, heb een deel gelezen en daardoor zijn me al weer veel meer dingen duidelijk van de camera en de opties, maar dan nog is het eerst veel oefenen om die ook goed in de praktijk te gebruiken. Dus als ik de handleiding helemaal doorgenomen heb dan zal ik mn fotografieboek er weer bij pakken voor de technieken en toepassingen van verschillende camera-opties om zo te proberen betere foto's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

littlejoannes schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:10:
Als je puur voor de prijs gaat en voor een D40 met 18-55 en 55-200 wil gaan hoef je dus ook geen gezeur te hebben met AF-S lenzen, want dat zijn ze al :).

Als de prijs een van de hoofdzaken is gewoon voor de D40 set gaan. Wellicht in eerste instantie alleen voor de kit. Mocht het bevallen kan je altijd nog de 55-200VR halen (mooi lensje trouwens :)).
Maar als prijs niet de hoofdzaak is en je er later ook mee uit wilt kunnen breiden dan is de 400D een betere keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Als prijs geen item is en er moet doorgroei in de toekomst mogelijk zijn, dan zou ik naar de 30D/40D of D80/D200/D300 kijken. :)

400D is maar ongeveer 200 euro goedkoper dan de 30D. Als je nu al weet dat je door wil kunnen groeien is de D40(x) of 400D niet een logische keuze in mijn ogen.

Ligt er een beetje aan je gewenste gebruik welke partij (C of N) beter voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EngelF schreef op maandag 24 september 2007 @ 14:28:
[...]

Maar als prijs niet de hoofdzaak is en je er later ook mee uit wilt kunnen breiden dan is de 400D een betere keuze?
De Nikon heeft vergelijkbare uitbreidings opties, dus daar zal het niet aan liggen. De 400D kan het hele huidendaagse lenzenspectrum van Canon aan, de Nikon is ietsiepietsie beperkter (geen focus motor, wat voor oudere Nikon lenzen wel een gemis is) maar omdat je toch bij nul begint met nieuwe lenzen is dat niet zo'n probleem.

Wel heeft de 400D een betere sensor, waardoor de beeld kwaliteit bij hele grote afdrukken wat beter is, maar tenzij je vaak op poster formaat en met hogere iso's bezig bent is dat weer geen probleem.

De Nikon D40 is voor zijn prijs gewoon geweldige bang for the buck. Ik vind zelf de 400D (en de Nikon D40x) dusdanig geprijsd dat ik naar de 30D zou kijken... veel meer camera (letterlijk^^) voor maar een kleine meerpijs.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2007 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
En zelfs over die betere sensor kunnen we nog lang een breed discussieren, zo groot is dat verschil ook weer niet. Mijn mening is de D40 ook niet te vergelijken met de 400d, 400D is vind ik meer bedoeld als concurrent voor het D70/D80 stuk.

Anyway, als je weet dat je de hobby serieus gaat nemen is het inderdaad erg verleidelijk om een model hoger dan de instapper te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Wilko schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:16:
ISO 200 - ISO 100 = 1 stop verschil
1/500 - 1/200 = meer dan 1 stop verschil
Als de flash sync van de D40x 1/250 sec zou zijn zou het idd geen verschil maken, met 1/200 sec wel.
Wow 1/3e stop 8)7. Dat ga je dus echt niet merken.
littlejoannes schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:10:
Als de prijs een van de hoofdzaken is gewoon voor de D40 set gaan.
Precies.

Wil je er meer aan uitgeven dan wordt het alleen maar lastig. Dan heb je daadwerkelijk iets te kiezen!
Wijnands schreef op maandag 24 september 2007 @ 16:35:
En zelfs over die betere sensor kunnen we nog lang een breed discussieren, zo groot is dat verschil ook weer niet.
Het is niet alleen ruis wat in het voordeel is van de canon, maar ook DR, opwarming van de sensor bij lange exposures en nog wat zaken.
400D is vind ik meer bedoeld als concurrent voor het D70/D80 stuk.
Behalve als je naar de prijs kijkt. Om te kunnen concureren met canon 400D is de nikon D80 veel te duur. De nikon D80 kit kost 970 euro de canon 400D kit doet 650 euro. Voor het prijs verschil kan je mooi een 50 1.8 + flitser of 70-300 kopen. De nikon D40X en canon 400D schelen 40 euro en zijn naarmee elkaars directe cuncurenten.

Het is al lastig als je alleen naar canon of nikon kijkt met verschillende budgetten, laat staan als je olympus, pentax, sony, samsung en sigma mee neemt (al is sigma niet echt een populaire keuze)

Bijvoorbeeld
600 euro nikon D40 kit + 55-200
600 euro canon 350D kit + 55-200 (misschien een beter idee om te zoeken naar een 2ehands 7x-300)
700 euro nikon D40 kit + 55-200 VR
700 euro canon 350D + 70-300
700 euro canon 350D kit + 55-200 + 50 f/1.8
800 euro nikon D40X kit + 55-200
800 euro canon 400D kit + 55-200
800 euro canon 350D + 70-300 + 50 f/1.8

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

En zelfs over die betere sensor kunnen we nog lang een breed discussieren, zo groot is dat verschil ook weer niet. Mijn mening is de D40 ook niet te vergelijken met de 400d, 400D is vind ik meer bedoeld als concurrent voor het D70/D80 stuk.

Anyway, als je weet dat je de hobby serieus gaat nemen is het inderdaad erg verleidelijk om een model hoger dan de instapper te nemen
Als ik het dus goed zou begrijpen dan is de 400D dus beter dan de D40, want als ik goed gelezen heb dan is de D80/D70 beter dan de D40 en daarmee is dus de 400D dus beter dan de D40...

of begrijp ik het nu helemaal verkeerd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik kan je het nu lastig gaan maken door te melden dat de D70 niet beter is in beeld kwaliteit, maar wel beter in specs vergeleken met de D40, maar ik ben bang dat we je dan kwijt zijn :).

Maar kom eens los met je budget en je toekomst plannen. Wij zitten nu rond de 800 euro te denken, terwijl jij misschien wel 1500 euro in je zak hebt zitten branden.

Ook is je doel van je aankoop wel handig: Dus ga je partyshots maken in donkere cafés of ga je alleen overdag landschappen fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi! Nou, ik ben wel een beetje wazig van het doorlezen van alle 11 pagina's van dit topic, maar als n00b moet ik natuurlijk wel een béétje beslagen ten ijs komen he? Ok, here goes:

In principe € 700,= a € 800,= (inclusief accessoires), maar dat hangt niet op een paar euro's.

Ik ben begin dit jaar langzaam begonnen met fotografie als hobby en heb hiervoor in april een Fuji Finepix S5600 aangeschaft. Op zich ben ik erg tevreden over deze camera, maar de laatste paar weken begin ik me steeds meer te irriteren aan de beperkingen waar ik tegenop loop. (al dènk ik dat misschien alleen maar ;) :
abrakadaver schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:58:
mensen denken dat ze tegen de beperkingen van hun apparatuur aanlopen... meestal is dat een punt waar betere apparatuur maar een marginale verbetering levert ;)
Met name bij slecht licht en wanneer ik series wil maken van één onderwerp (i.v.m. langdurig wegschrijven van de RAW-bestanden) merk ik dat ik meer wil dan dat deze camera mij geven kan.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

In principe hou ik me met name bezig met macro en landschap/natuur (ook veel dieren), waarbij bewegingen en slecht licht vaak factoren zijn waar ik rekening mee moet houden.

Nee. Ik heb wel een lieve broer met een flinke lading Canon-lenzen voor zijn Eos 400D (waaronder een paar L-exemplaren), die ik mag lenen als ik wil.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Ik twijfel tussen 4 modellen, waarbij wat ik wil en wat mijn budget me toestaat niet altijd met elkaar in overeenstemming zijn.

De opties waar mijn budget blij van wordt:

- de Nikon D40(X?? What's the diffrence anyway?). Voordelen: gunstige prijs, SD-memory, niet al te groot / nadelen: geen iso <200, geen mogelijkheid om lenzen van mijn broertje te lenen, doet minder on-body.
- de Canon EOS400. Voordelen: lenzen lenen, wat ik uit dit topic heb begrepen ook iets goedkopere lenzen dan Nikon, één of ander stofjes-schoonmaak-dingetje erin, veel on-body in te stellen. Nadelen: duur geheugen waar ik nog niets van heb liggen, ehm.. Ik had hier nog iets gelezen..

De opties die ik er zelf nog even heb bij bedacht:

- De Nikon D80. Voordelen: waterproof, geloof ik?, ook weer dat SD-geheugen, toch best een stap hoger voor relatief weinig extra kosten. Nadelen: de leen-lenzen en de $$.
- De Canon 30D. Voordelen: ook waterproof, leen-lenzen, schijnt érg goed te zijn bij slecht licht-fotografie en ook hier weer een stapje hoger voor relatief weinig meerkosten. Nadelen: $$.

Wat ik absoluut belangrijk vind is dat foto's bij 400/800 iso er niet al uit zien alsof de tv naast z'n zender staat en dat 'ie prettig beet te pakken is/niet te zwaar is i.v.m. mijn poezelige vrouwenhandjes. Eígenlijk zou ik ook het liefst nog beeldstabilisatie in de body willen hebben omdat ik niet bij machte ben veel dure lenzen bij te kopen, maar ik geloof niet dat ik daarvoor bij deze 2 merken moet zijn. Ik sta zéker ook open voor andere merken, maar ik neig zelf, net als de meeste mensen in dit topic, toch meer naar de mainstream. Wat de centjes betreft: de laatste 2 opties vind ik érg aantrekkelijk en zijn t.o.v. mijn budget zéker het overwegen waard, maar wil ik daadwerkelijk één van deze 2 body's kiezen moet het wel écht een meerwaarde hebben.

Indien mijn budget dat toelaat wel. Dat zal echter wel hangen & wurgen worden denk ik.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Zonder twijfel: advies.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Verschillend. Ik maak regelmatig foto-uitstapjes met mijn broer en als ik met vakantie ben ik redelijk vergroeid met het aparaat (denk aan Ash en zijn kettingzaag in Evil Dead II), maar ik zal er niet élke week gebruik van maken.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Zo min mogelijk, al sluit ik niet uit dat er ergens nog geld richting een macro- of groothoeklens schuift. Sowieso wil ik wel wat geld investeren in een kleine snelle lens (50mm f1.8 ofzo) en een all-round-lens.

De Fuji Finepix S5600 dus. Op zich een geweldige camera (prijs-kwaliteit ben ik persoonlijk van onder de indruk en anders dan andere niet-dslr's is er érg veel op in te stellen), maar uiteindelijk wil ik sneller achter elkaar kunnen fotograferen (nu kost het een seconde of 5 om een RAW-bestand naar het kaartje weg te lezen, érg frustrerend!) en ook de mogelijkheden bij slecht licht zijn voor de wijze waarop ik 'm gebruik niet voldoende.

Voor de body in elk geval niet, voor lenzen wil ik er best over nadenken (al vind ik het best eng, maar ook hier is het eerder genoemde lieve broertje wel een goede hulp).

Nouja, ik hoop dat ik jullie niet meteen omver heb geblazen met mijn mega-verhalen, maar ik heb mijn best gedaan het zo kort maar toch zo uitgebreid mogelijk op te schrijven. Alvast héél erg dank jullie wel voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 22:36:
Hoi! Nou, ik ben wel een beetje wazig van het doorlezen van alle 11 pagina's van dit topic, maar als n00b moet ik natuurlijk wel een béétje beslagen ten ijs komen he? Ok, here goes:

In principe € 700,= a € 800,= (inclusief accessoires), maar dat hangt niet op een paar euro's.

Ik ben begin dit jaar langzaam begonnen met fotografie als hobby en heb hiervoor in april een Fuji Finepix S5600 aangeschaft. Op zich ben ik erg tevreden over deze camera, maar de laatste paar weken begin ik me steeds meer te irriteren aan de beerkingen waar ik tegenop loop. (al dènk ik dat misschien alleen maar ;) :

[...]

Met name bij slecht licht en wanneer ik series wil maken van één onderwerp (i.v.m. langdurig wegschrijven van de RAW-bestanden) merk ik dat ik meer wil dan dat deze camera mij geven kan.

In principe hou ik me met name bezig met macro en landschap/natuur (ook veel dieren), waarbij bewegingen en slecht licht vaak factoren zijn waar ik rekening mee moet houden.

Nee. Ik heb wel een lieve broer met een flinke lading Canon-lenzen voor zijn Eos 400D (waaronder een aar L-exemlaren), die ik mag lenen als ik wil.

Ik twijfel tussen 4 modellen, waarbij wat ik wil en wat mijn budget me toestaat niet altijd met elkaar in overeenstemming zijn.

- de Nikon D40(X?? What's the diffrence anyway?). Voordelen: gunstige prijs, SD-memory, niet al te groot / nadelen: geen iso <200, geen mogelijkheid om lenzen van mijn broertje te lenen, doet minder on-body.
- de Canon EOS400. Voordelen: lenzen lenen, wat ik uit dit topic heb begrepen ook iets goedkopere lenzen dan Nikon, één of ander stofjes-schoonmaak-dingetje erin, veel on-body in te stellen. Nadelen: duur geheugen waar ik nog niets van heb liggen, ehm.. Ik had hier nog iets gelezen..

De opties die ik er zelf nog even heb bij bedacht:

- De Nikon D80. Voordelen: waterproof, geloof ik?, ook weer dat SD-geheugen, toch best een stap hoger voor relatief weinig extra kosten. Nadelen: de leen-lenzen en de $$.
- De Canon 30D. Voordelen: ook waterproof, leen-lenzen, schijnt érg goed te zijn bij slecht licht-fotografie en ook hier weer een stapje hoger voor relatief weinig meerkosten. Nadelen: $$.

Wat ik absoluut belangrijk vind is dat foto's bij 400/800 iso er niet al uit zien alsof de tv naast z'n zender staat en dat 'ie prettig beet te pakken is/niet te zwaar is i.v.m. mijn poezelige vrouwenhandjes. Eígenlijk zou ik ook het liefst nog beeldstabilisatie in de body willen hebben omdat ik niet bij machte ben veel dure lenzen bij te kopen, maar ik geloof niet dat ik daarvoor bij deze 2 merken moet zijn. Ik sta zéker ook open voor andere merken, maar ik neig zelf, net als de meeste mensen in dit topic, toch meer naar de mainstream. Wat de centjes betreft: de laatste 2 opties vind ik érg aantrekkelijk en zijn t.o.v. mijn budget zéker het overwegen waard, maar wil ik daadwerkelijk één van deze 2 body's kiezen moet het wel écht een meerwaarde hebben.

Indien mijn budget dat toelaat wel. Dat zal echter wel hangen & wurgen worden denk ik.

Zonder twijfel: advies.

Verschillend. Ik maak regelmatig foto-uitstapjes met mijn broer en als ik met vakantie ben ik redelijk vergroeid met het aparaat (denk aan Ash en zijn kettingzaag in Evil Dead II), maar ik zal er niet élke week gebruik van maken.

Zo min mogelijk, al sluit ik niet uit dat er ergens nog geld richting een macro- of groothoeklens schuift. Sowieso wil ik wel wat geld investeren in een kleine snelle lens (50mm f1.8 ofzo) en een all-round-lens.

De Fuji Finepix S5600 dus. Op zich een geweldige camera (prijs-kwaliteit ben ik persoonlijk van onder de indruk en anders dan andere niet-dslr's is er érg veel op in te stellen), maar uiteindelijk wil ik sneller achter elkaar kunnen fotograferen (nu kost het een seconde of 5 om een RAW-bestand naar het kaartje weg te lezen, érg frustrerend!) en ook de mogelijkheden bij slecht licht zijn voor de wijze waarop ik 'm gebruik niet voldoende.

Voor de body in elk geval niet, voor lenzen wil ik er best over nadenken (al vind ik het best eng, maar ook hier is het eerder genoemde lieve broertje wel een goede hulp).

Nouja, ik hoop dat ik jullie niet meteen omver heb geblazen met mijn mega-verhalen, maar ik heb mijn best gedaan het zo kort maar toch zo uitgebreid mogelijk op te schrijven. Alvast héél erg dank jullie wel voor alle hulp!
Gezien je budget zijn er 2 opties (als je onder de 800 euro wil blijven en body based IS).

A100 van Sony en K100D super van Pentax.

De laatste is met kitlens 550 euro. Hou je wat over voor filters en tas en evt een telezoom.

De Sony is ongeveer 650 Heb je nog wat voor een tas en filter, maar telezoom kun je dan wel vergeten.

Deze camera's hebben beiden anti shake in de camera.

Persoonlijk vind ik de 100D net even iets fijner vasthouden, ondanks dat hij kleiner is. Dat komt denk ik door de ontspanknop.

De 100D heeft naar ik hoor een betere iso performance tov de Sony die daar minder in blijkt te scoren.

Beiden maken mooie plaatjes.

Met de Eos 400D heb je ook een goed toestel en als je dan ook nog lenzen kunt lenen, is dat je goedkoopste optie wellicht. Alleen geen body gebaseerde anti shake. Wel goede iso performance.

Mer de 30D en D80 heb je alleen de body voor dat geld.

Ik bedenk me dat er ook een Olympus 510 is met ant-shke en goede kitlenzen (ong 850 euro voor een range (2 lenzen) van 28-300 (35mm bereik). Echter is het lenzenaanbod zeer slecht imo. En ben je 850 kwijt zonder filters of tas en geheugenkaart.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb alleen ervaring met de EOS 400D (en ben geen expert). Wellicht heb je er wat aan.
Je moet met een EOS 400D ook niet met een kitlens met avondlicht proberen te werken. Alleen met de 50mm 1.8 kom ik binnenshuis nog net weg met ISO800/1600, F1.8 en sluitertijden van rond de 1/40-1/20.
Nee. Ik heb wel een lieve broer met een flinke lading Canon-lenzen voor zijn Eos 400D (waaronder een aar L-exemlaren), die ik mag lenen als ik wil.
Als je een beetje een idee hebt van wat lensen betekenen (en wat ze kosten), zie ik hier toch een enorm voordeel als je voor Canon zou kiezen. Zeker als hij een paar beauty lenzen heeft, geschikt voor slechtere lichtcondities. Die zijn goud waard (en kosten dus ook heel wat meer dan het standaard spul).

- de Nikon D40(X). Voordelen: SD-memory.
SD, CF Card, ik zie het verschil niet. Mijn CF Card is nog geen moment uit mijn camera geweest sinds aankoop. Is SD zoveel goedkoper dan (volgens mij tientjeswerk)?
Als je lensloos durft te beginnen en meteen met lenen kan beginnen (kitlens van je broer lenen?), is dit wellicht echt een optie voor je. Met een 400D zal je vast niet direct iets missen, maar de 30D is natuurlijk een stapje hoger en zo te horen wil je wat meer de technische extremen opzoeken (slechte belichtings omstandigheden). Dan is het misschien wel een goede investering (een paar $$ extra). Dan rommel je gewoon wat aan met een geleende kitlens, af en toe uitgewisseld met een toplens in het weekend :P

Op 400/800/1600 zit ik overigens niet direct te klagen, mits het licht niet al te bar slecht wordt (dan ga je wel hinderlijk noise zien bij ISO800/1600).
Als je echt ruimhartig kan lenen, moet dit geen probleem zijn. Eeen goede standaard lens spaar je het half jaar daarna wel bij elkaar (350-500 euro).

Wacht maar tot je hooked bent, zeker met dat lenzenspul van je broer erbij :D

De Fuji Finepix S5600 dus.
[...] ook de mogelijkheden bij slecht licht zijn voor de wijze waarop ik 'm gebruik niet voldoende.
Zoals gezegd, ook met een EOS 400D/30D zal je een lichtsterke lens moeten hebben voor dit werk en wat inventiviteit.

Ik heb al een aantal lenzen verzameld via Ebay. Voor 30-60 euro heb je al een kitlens met een redelijk bereik (28-70/90, zoiets). Dan kan je in ieder geval 'n plaatje schieten.

Ik ben geen promoter van een of ander merk, maar het lijkt mij een goede zet om de 30D en de 400D eens goed naast elkaar te zetten voor vergelijking. Daarnaast moet je je broer polsen, kijken hoe lang hij zijn lenzen kan missen als je ze leent. Als je zonder eigen lenzen kan, klinkt de 30D heel interessant voor je plaatje als deze inderdaad sterker is dan de 400D in slechte belichtingsomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

littlejoannes schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:31:
Ik kan je het nu lastig gaan maken door te melden dat de D70 niet beter is in beeld kwaliteit, maar wel beter in specs vergeleken met de D40, maar ik ben bang dat we je dan kwijt zijn :).

Maar kom eens los met je budget en je toekomst plannen. Wij zitten nu rond de 800 euro te denken, terwijl jij misschien wel 1500 euro in je zak hebt zitten branden.

Ook is je doel van je aankoop wel handig: Dus ga je partyshots maken in donkere cafés of ga je alleen overdag landschappen fotograferen.
Op het moment ligt mijn max wat ik wil besteden op ongeveer 900 euro. Wat ik dan graag wil is een body + kitlens en nog een (tele)lens erbij. Als het mogelijk is binnen 900 euro zou ik er graag ook nog een extra accu en een tas bij willen hebben, maar dat is geen absolute must.

Later wil ik er natuurlijk wel graag wat uitbreidingen op kunnen doen met bijvoorbeeld een losse flitser erbij, uv filtertje en dat soort dingen en misschien het aantal objectieven wel uitbreiden.

De foto's die ik van plan ben te maken zullen vooral in de categorie macro en landschap vallen, maar als het per ongeluk zo uitkomt wil ik natuurlijk ook een leuke portretfoto of een partyshot kunnen maken, maar dat zal niet zo heel vaak gebeuren.

De D40 is een zeer gunstig geprijsd toestel, maar heeft zo te lezen zitten er beperkingen in de soorten objectieven die je kan gebruiken. En daarnaast is de D40 natuurlijk ook een "ouder" toestel.

Naar de geüpgrade versie, de D40x, heb ik ook gekeken. Deze kost wel gelijk wat meer, maar dat schijnt de moeite niet waard te zijn (kwa kosten/kwaliteits overweging).

In dezelfde prijsklasse als de D40x bevindt zich ook de 400D, vandaar dat deze vergelijking ook naar boven kwam. De toestellen die zich boven de D40x/400D klasse bevinden beginnen al aardig aan de dure kant te worden voor de max prijs + uitbreidingen die ik graag wil hebben.

Aangezien de 400D vaak met de D80/D70 wordt vergeleken weet ik dus niet welk toestel "beter" is, de D40(x) of de 400D.

Vanwegen de prijsklasse waarin ik het zoek zal het waarschijnlijk niet een (veel) duurder toestel worden dan de 400D of D40(x), maar ik wil niet dat ik bijvoorbeeld de D40(x) koop en dat ik er dan achterkom dat bijvoorbeeld de 400D een beter toestel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Engelf als raad ik de D40 aan... dan hou je wat geld over voor een tele of andere leuke lens. Vergeet namelijk ook niet dat je een extra accu,statief+tas wil (+/- 150 euro) erbij wil. Je budget is gewoon niet ruim genoeg om een segment hoger te zoeken.

Bespaar gewoon wat op je body, je zal het niet merken... en anders koop je over een paar jaar een wat mooier model en hou je de d40 als rag/reis model, daar is ie door zijn formaat ook goed voor.

*EDIT*

Incantrix kan natuurlijk beter naar een Canon kijken als ze lenzen van haar broer mag lenen. 30D is wel een tikkie buiten het budget, al vind ik het wel een fijnere camera dan de 400D (en ik heb kleine handen)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2007 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

@EngelF
Prijzen @ fotokonijn
Nikon D40 + AF-S 18-55mm II zwart € 459,00
Nikon EN-EL 9 Li-Ion oplaadbare bat. D40 € 49,50
Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 IF ED DX VR € 258,00
Raynox DCR-250 Super Macro lens € 34,50
Sandisk SD 1024Mb € 9,95
Totaal 810 euro
Hou je nog wat geld over voor een tas.

Raynoxje heb ik gekozen omdat je met de lenzen niet echte macro's kan doen. Met de Raynox op de telelens kan je prima macrotjes maken. De VR versie is beter dan de gewone 55-200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

littlejoannes schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 08:55:
@EngelF
Prijzen @ fotokonijn
Sandisk SD 1024Mb € 9,95
Totaal 810 euro

Raynoxje heb ik gekozen omdat je met de lenzen niet echte macro's kan doen. Met de Raynox op de telelens kan je prima macrotjes maken. De VR versie is beter dan de gewone 55-200.
Bespaar bijna 3 tientjes op de batterijen en ga naar www.AQ4U.nl

Ik ben niet zo'n knibbelaar, maar das toch echt minder dan de helft van de prijs voor goed spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

littlejoannes schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 08:55:
@EngelF
Prijzen @ fotokonijn
Sandisk SD 1024Mb € 9,95
Totaal 810 euro

Bedankt voor het advies! Dit lijkt me een goede combinatie toe!

Alleen vraag ik me af op die 1024Mb SD kaart wel genoeg is en of de standaard SD kaart wel snel genoeg is. Hoeveel foto's (best kwaliteit jpegs zeg maar) kan je ongeveer kwijt op 1024Mb? En worden deze ook snel genoeg weggeschreven?
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 09:25:
Bespaar bijna 3 tientjes op de batterijen en ga naar www.AQ4U.nl

Ik ben niet zo'n knibbelaar, maar das toch echt minder dan de helft van de prijs voor goed spul.
Zijn dat ook gewoon accu's van Nikon die ze hier hebben? Of zijn dit accu's van een "b" merk?

[ Voor 15% gewijzigd door TheFirepit op 25-09-2007 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Voor een niet te lange burst is ie snel genoeg, maar Ultra II is ook een mogelijkheid, die is een eurotje of 7 duurder en je merkt wel verschil, vooral bij het gebruik in een kaartlezer etc.
Op 1 gig krijg ik met mijn D50 > 250 JPG's in de hoogste stand (dacht ik).

Edit:
Die accu's zijn meestal nameless en meer C merk. Tja er zijn mensen met goede ervaringen met die dingen en als ze het niet meer doen kan je weer voor weinig nieuwe kopen.
Bij konijnenberg hebben ze ook een Lenmar voor 27,50 als vervangingvan de EN-EL9.

Edit 2: ja 4 GB is mogelijk zie nikon.nl

[ Voor 36% gewijzigd door Barrycade op 25-09-2007 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

littlejoannes schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 09:50:
Voor een niet te lange burst is ie snel genoeg, maar Ultra II is ook een mogelijkheid, die is een eurotje of 7 duurder en je merkt wel verschil, vooral bij het gebruik in een kaartlezer etc.
Op 1 gig krijg ik met mijn D50 > 250 JPG's in de hoogste stand (dacht ik).
Dan denk ik dat ik toch voor de 2Gb of 4Gb ga. Kan de D40 wel een 4Gb SD kaartje hebben trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De accu's zijn vaak bijna identiek (soms zelfs uit dezelfde fabriek) maar zodra er een merk stikkertje op zit (Canon/Nikon) gaat de prijs drie keer over de kop.
Als de goedkope varianten significant slechter waren dan hoorde je er wel mensen over klagen, maar ik lees/hoor bijna alleen maar positieve verhalen erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EngelF schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 09:44:
[...]

Bedankt voor het advies! Dit lijkt me een goede combinatie toe!

Alleen vraag ik me af op die 1024Mb SD kaart wel genoeg is en of de standaard SD kaart wel snel genoeg is. Hoeveel foto's (best kwaliteit jpegs zeg maar) kan je ongeveer kwijt op 1024Mb? En worden deze ook snel genoeg weggeschreven?

[...]

Zijn dat ook gewoon accu's van Nikon die ze hier hebben? Of zijn dit accu's van een "b" merk?
- SD kaart sneller is vooral fijn op het moment dat je ze uitleest. Ik zou dan ook zeker een sneller kaartje pakken, je bespaart toch geld op de accu ;) . Ik zelf vind twee kaartjes trouwens erg prettig, omdat ik nog wel eens lazy ben en niet elke avond mijn kaartje leegslurp.

Betreffende de maat van de kaartjes, als je niet "RAW" schiet maar op bijvoorbeeld medium sized Jpeg (hi qual) kan je ontiegelijk veel kwijt op een kaart van 1 gig. Ik zelf maak vooral prints voor web gebruik, dus ik ben al snel gestopt met raw... leuk hoor een giga print, maar een medium JPEG moet ik al flink downsizen. Aan de andere kant moet ik binnenkort op mijn sportclub gaan schieten en dan ga ik wel voor RAW. Geen idee of ik het nodig ga hebben, maar daar wil ik wel wat extra moeite voor doen.

- De accus van Aq4U hebben op dit forum zeer lovende kritieken. Ik heb er ook twee voor mijn canon en ze doen het prima. Het verschil was daar overigens nog absurder. Ik geloof dat het me 400% scheelde :o Nogmaals, ik ben geen knibbelaar, maar dat verschil is echt te gek voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Merk je trouwens het verschil tussen de Ultra II en de Extreme III kaarten ook terug in de D40? Of is dat verschil al te verwaarlozen waardoor het geen zin heeft om een Extreme III te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:59

Nee. Ik heb wel een lieve broer met een flinke lading Canon-lenzen voor zijn Eos 400D (waaronder een paar L-exemplaren), die ik mag lenen als ik wil.
Als je een paar L-lenzen kunt lenen van je broer, zou ik dat zeker meenemen in je overweging.
(dat is namelijk wat andere koek als de standaard kitlenzen!)
Ook zou je natuurlijk een weekend kunnen spelen met zijn 400d (kijken of hij niet te klein is, of je nog iets mist)
Van dat anti-dust systeem zou ik mezelf niet teveel aantrekken, zoveel profijt heb je daar niet van.
en dat 'ie prettig beet te pakken is/niet te zwaar is i.v.m. mijn poezelige vrouwenhandjes.
Errug fijne body, maar meteen een stuk groter en zwaarder als de 400d misschien zelfs te groot/zwaar? Wel hele goede iso-prestaties!
Wat ik absoluut belangrijk vind is dat foto's bij 400/800 iso er niet al uit zien alsof de tv naast z'n zender staat en dat 'ie prettig beet te pakken is/niet te zwaar is i.v.m. mijn poezelige vrouwenhandjes.
Als je echt goede iso-prestaties wil dan zeg ik de 30d, maar is het je het extra geld waard?
En bij de 400d zijn iso 400/800 prestaties ook echt niet slecht.
Probeer anders eens met de 400d van je broer wat testshots te maken op hoge iso-waardes (of laat het doen)

[eigen mening]Conclusie, als ik dat zo lees zou ik (zelfs als verstokte Nikon-fan) zeggen Canon. Duidelijke voordelen in jouw situatie. [/eigen mening]

[ Voor 1% gewijzigd door Timon op 25-09-2007 11:31 . Reden: even wat genuanceerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
EngelF schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 10:48:
Merk je trouwens het verschil tussen de Ultra II en de Extreme III kaarten ook terug in de D40? Of is dat verschil al te verwaarlozen waardoor het geen zin heeft om een Extreme III te halen?
Nee. Verschil tussen een gewoon en een ultra merk je ook pas bij langere serie's en bij het uitlezen op de pc. De buffer in de camera is namelijk al vrij groot en die wordt eerst gevuld.
Sowiso zou ik niet in een keer veel kaarten kopen. Begin met een kaartje en koop bij als je het nodig hebt, prijzen van dat spul zakken bijna constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 00:16:
Incantrix kan natuurlijk beter naar een Canon kijken als ze lenzen van haar broer mag lenen. 30D is wel een tikkie buiten het budget, al vind ik het wel een fijnere camera dan de 400D (en ik heb kleine handen)
Het punt van de maat van de 400D komt wel vaker langs. Ik begreep het in eerste instantie niet, maar ik heb dan ook vanaf dag 1 een grip er op zitten.

Nu heb ik de grip er eens af omdat ik batterijen op moest laden (en toch gelijk verder wilde schieten met mijn 3e accu). Inderdaad, het is wel een kleine camera dan. Mijn pink houdt niets meer vast als ik 'm in de hand heb.

In eerste instantie vond ik dat wel vreemd. Echter, nu loop ik al een paar dagen rond zonder grip met de 50mm 1.8 er op, en het kleine formaat van de body bevalt mij in dat verband prima. Genoeg grip (de pink mis je niet), klein, compact en licht. Mijn pink krult zich nu iets onder de grip zelf, no problemo.

Dat is wel anders met een dikke zoomlens er op en nog een battery grip >:) Echt een dames foto toestelletje zo :*.
Afbeeldingslocatie: http://img528.imageshack.us/img528/3374/eos400dyl4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Het volgende ben ik nu van plan in huis te halen. Mocht je daarop nog op- of aanmerkingen hebben dan hoor ik het graag!

Bij fotokonijnenberg.nl weg:
- D40 + AF-S 18-50mm II zwart á € 495,-
- Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 IF ED DX VR á € 258,-
- Raynox DCR-250 Super Macro lens á € 34,50
- SanDisk Ultra II 2048Mb á € 24,50
- Lowepor Nova 2 AW Black á € 48,-

En bij aq4u.nl weg:
- 2x Nikon EN-EL 9 Li-Ion oplaadbare batterij á € 22,95 p.s. dus totaal € 45,90

Dan ben ik in totaal € 905,90 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EngelF schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 15:48:
Het volgende ben ik nu van plan in huis te halen. Mocht je daarop nog op- of aanmerkingen hebben dan hoor ik het graag!

En bij aq4u.nl weg:

Daar ga je heel erg blij van worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Lijkt me ook een prima set. Leuk bereik van 18 tot 200, geen rare superzoom lenzen etc en een raynox lensje voor de basisstapjes in macro gebied.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
EngelF schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 15:48:

En bij aq4u.nl weg:

Ken die tas niet, check even of het spul erin past. Neem verder ook even een rocketblower mee en een microfiber poetsdoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Wijnands schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:01:
Ken die tas niet, check even of het spul erin past. Neem verder ook even een rocketblower mee en een microfiber poetsdoekje.
Ik heb op de site van Lowepro naar deze tas gekeken (link) en als ik het daar bekijk dan moet verder alles er wel inpassen.

Naar het poetsdoekje en de blaaskwast zou ik ook nog even kijken als ik er ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
EngelF schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:06:

Zeker doen, niet mee wachten tot je 'm nodig hebt want dan zul je net zien dat je een week moet wachten voordat je je stofje weg kan blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oei, ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat de 30D wel eens groter/zwaarder zou kunnen zijn dan de 400D.. Dat wordt wel heel heftig dan denk ik, want die van mijn broer kan ik met de battery-grip eraan nauwelijks een paar minuten vasthouden voordat ik kramp in mijn handen en pijnlijke polsen krijg. Niet echt een goed plan dus.
Wekkel schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 12:26:

Dat is wel anders met een dikke zoomlens er op en nog een battery grip >:) Echt een dames foto toestelletje zo :*.
Da's wel handig in mijn geval dan :+ In dat kader is de D40 natuurlijk ook wel weer erg hip :)

De 30D en de D80 heb ik in elk geval van mijn lijstje geschrapt, want ik denk dat jullie wel gelijk hebben: met mijn budget is dat eigenlijk net ff een treetje te hoog. Ik geloof ook niet dat ik het heel erg vind, maar als je dan eenmaal gaat kijken is het allemaal zo mooi dat ik soms ff moeite heb om grip op de realteit cq mijn budget te houden, zeg maar.

De Sony en de Pentax klinken an sich erg leuk en die ga ik zeker onthouden, edoch zijn de kanttekeningen die ik op deze modellen zie (Pentax is wat langzamer las ik, en de Sony heeft dus de iso-performance tegen zich) voor mij wel voldoende om te twijfelen. De Olympus moet ik me nog even nader verdiepen, misschien is dat ook nog wel wat :) Ik heb daarnet trouwens nog even de 400D van mijn broer in handen gehad en wat de ergonomie betreft begin ik nu juist weer aan dát model te twijfelen: met die grip eronder is 'ie mij te zwaar, zonder grip vind ik 'm nèt niet lekker vasthouden.

Is er hier iemand met een D40 die een flickr-account heeft waarop foto's met iso 800/1600 te zien zijn? Mijn broer stuurt me ook een paar pics op die iso-waarden op zodat ik dat ook eens met eigen ogen kan bekijken. Ik vind dat toch wel redelijk belangrijk geloof ik.. En als je dan toch post, mag ik dan ook nog zo vervelend zijn te vragen wat je van de ergonomie van dat toestel vind?

Oh, en EnglF, hoe zit het op dit moment met de levertijd van de DCR-250? Toen ik 'm bestelde (in juni geloof ik) had 'ie een levertijd van twee maanden, ben benieuwd of dat nu ondertussen weer beter is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
EngelF schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:06:
[...]

Ik heb op de site van Lowepro naar deze tas gekeken (link) en als ik het daar bekijk dan moet verder alles er wel inpassen.
Je hebt gelijk, moet passen.
Zeker doen, zal je samen 2 tientjes kosten en het is zo handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in Parijs is een Canon 350D body te koop voor 330 euro. Schijnt 3 jaar oud te zijn, zo op het eerste gezicht geen gebruikerssporen en 3 maanden garantie. Doen of niet? Zo hou ik geld over voor een extra lens. Maar de 400D schijnt betere AF te hebben en koop ik natuurlijk gewoon nieuw.

Een Canon 20D staat overigens in dezelfde etalage voor 440 als ik me niet vergis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 21:04:
Oh, en EnglF, hoe zit het op dit moment met de levertijd van de DCR-250? Toen ik 'm bestelde (in juni geloof ik) had 'ie een levertijd van twee maanden, ben benieuwd of dat nu ondertussen weer beter is..
Hmmm... goed punt, ik had nog niet echt goed naar de voorraad gekeken bij fotokonijnenberg.nl O-)

Achja, ik was toch van plan zaterdag even naar hun toe te karren, dus dan kan ik het gelijk even navragen :)

Op de site staat de DCR-250 wel in bestelling bij de leverancier trouwens -O-

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18
't is al weer een tijdje geleden dat ik in dit topic postte, maar ik ik heb inmiddels een 10D gekocht.
Gebruikt, maar compleet in doos en met 6 maanden garantie :)
Ik heb er gisteravond al even mee zitten spelen en de interface werkt ZO veel fijner dan de 350D, ook
de magnesium body is wat mij betreft duidelijk een pré. Wel merk je dat ie met reviewen enzo langzamer is dan de 350D, maar ik heb dat (nog) niet als storend ervaren.
Maargoed, hopelijk komend weekend tussen de buien door ff wat experimenteren. Daarna heb ik waarschijnlijk meer te vertellen.

• Wijnands
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:04:
Hier in Parijs is een Canon 350D body te koop voor 330 euro. Schijnt 3 jaar oud te zijn, zo op het eerste gezicht geen gebruikerssporen en 3 maanden garantie. Doen of niet? Zo hou ik geld over voor een extra lens. Maar de 400D schijnt betere AF te hebben en koop ik natuurlijk gewoon nieuw.

Een Canon 20D staat overigens in dezelfde etalage voor 440 als ik me niet vergis...
Erg verleidelijke prijzen, zeker die 20d. Even proberen en checken of ze inderdaad niet al tig duizend foto's hebben gelopen.

Verwijderd

Als je het aandurft...
Bij de Canon Outletstore (NL) binnen eBay komen regelmatig echt hele mooie aanbiedingen van Canon producten inclusief camera's. Dit zijn refurbished producten (doosschade/gerepareerd/demo model) of het zijn nieuwe producten. Ten alle tijden heb je de volledige garantie erbij en ze staan goed aangeschreven.
Ik zag zo bijvoorbeeld de Canon 400D body staan van 350,- en de 400D+grip+18-55+55-200 voor 520,-
Printers + scanners al helemaal een lachertje.
De link => http://stores.ebay.nl/Canon-Outlet-Nederland

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Niet duur idd. Tja als je op ebay/marktplaats koopt weet je ook niet wat je koopt
hier zit nog 1 jaar garantie op..

Pentax k10d - Blog - Flickr

• LaZZ
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Maximaal 1000 euro
Omdat ik daarmee wat meer mogelijkheden heb dan met een standaard digitale camera
Foto's van raceweekenden (rij zelf nogal eens op het circuit maar ga ook vaak kijken en vind het dan leuk wat foto's te maken). Verder ga ik eind dit jaar met kerst naar New York en zou ik daar graag wat mooie plaatjes schieten.
Nee
Canon EOS 400D, niet enorm groot en daardoor dus nog relatief makkelijk mee te nemen. Ook vrij gunstig geprijst.
Nee
Advies
Afhankelijk van waar ik ben maar gemiddeld denk ik 3u per week.
Evt. wel ja
Heb momenteel een DMC-FX01EG-A en ben daar verder wel erg tevreden over. Maakt prima plaatjes alleen qua verdere mogelijkheden in sluitertijd en belichting wel beperkt.
Nee

Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Oftewel 400D kopen? Je hebt totaal geen reden om 't niet te doen, dus het is gewoon een goede keus.

|>

• LaZZ
Simon schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:18:
Oftewel 400D kopen? Je hebt totaal geen reden om 't niet te doen, dus het is gewoon een goede keus.
Ik niet maar wellicht zijn er hier mensen die daar anders over denken en het misschien geen verstandige keus vinden.. Dan hoor ik dat graag :)

Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 12:23:
Als je het aandurft...
Bij de Canon Outletstore (NL) binnen eBay komen regelmatig echt hele mooie aanbiedingen van Canon producten inclusief camera's. Dit zijn refurbished producten (doosschade/gerepareerd/demo model) of het zijn nieuwe producten. Ten alle tijden heb je de volledige garantie erbij en ze staan goed aangeschreven.
Ik zag zo bijvoorbeeld de Canon 400D body staan van 350,- en de 400D+grip+18-55+55-200 voor 520,-
Printers + scanners al helemaal een lachertje.
De link => http://stores.ebay.nl/Canon-Outlet-Nederland
Een luxemburgse BV, gevestigd in Engeland die alleen binnen Nederland verzend... heb ik dus niets aan.. maar wel mooie aanbiedingen!

Ha, ze zijn ook actief op de Franse E-bay. Daar stijgen de prijzen meer, de 400D kit begint bij 329 en eindigt bij 550. http://search.ebay.fr/_W0QQsassZcanon_europe_dr

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2007 15:16 ]

• Wijnands
Aan de reactie's te zien is het een betrouwbare dealer. Leuk idee, wou dat nikon zoiets had.

• Wijnands
LaZZ schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:28:
[...]

Ik niet maar wellicht zijn er hier mensen die daar anders over denken en het misschien geen verstandige keus vinden.. Dan hoor ik dat graag :)
Tja, ik vind 'm te klein en ik vind de bediening niet intuitief maar op zich is het een prima camera. Enige opmerking die ik heb is dat de 18-55 alleen handig is voor racefoto's als je erg dichtbij kan komen.

• LaZZ
Wijnands schreef op woensdag 26 september 2007 @ 16:08:
[...]

Tja, ik vind 'm te klein en ik vind de bediening niet intuitief maar op zich is het een prima camera. Enige opmerking die ik heb is dat de 18-55 alleen handig is voor racefoto's als je erg dichtbij kan komen.
Ik mag eigenlijk altijd wel overal komen.. ;)

Maar anders is een andere lens ook nog niet zo'n heel groot probleem.. En klein is voor mij juist een pre, als het ding maar mooie foto's maakt..

• Wijnands
Het ding maakt geen mooie foto's, het ding stelt jou in staat om mooie foto's te maken als je de moeite neemt om je erin te verdiepen en te oefenen. Als je klein een pre vind dan heb je keuze uit de pentax 100 serie, de nikon d40 en dus de 400d. Spreekt de 400d jou aan ga ervoor!

• metallicattim
  • Laatst online: 24-07 08:44
Maximaal 700 euro, maar als er niks beschikbaar is binnen dat budget met de mogelijkheden die ik wil, spaar ik liever door i.p.v. iets te kopen waar ik later niet mee verder kan.
Ik ben het denken om een fotografiestudie te gaan doen en dan is een DSLR sowieso verplicht, maar ook omdat ik 1. uitgekeken ben op mn huidige camera en 2. meer mogelijkheden wil hebben.
Vooral auto-foto's, maar ook evenement foto's, zoals Races, concerten en de gewone kiekjes natuurlijk.
Nee
Ik heb uiteraard al wat rondgekeken, maar ik heb geen ervaring met de toestellen, dus alle opties staan nog open.
Niet gelijk, maar zeker in een later stadium wel.
Advies
Enkele uren per week. Als ik zou besluiten om de studie te gaan doen ( ik twijfel nog, want de studie is ERG duur ) dan wil ik het (nog) serieuzer gaan aanpakken.
Ja, meer lenzen, filters etc.
Ik heb nu een Pentax Optie 555 en die is zeker niet slecht. Ik word vaak gevraagd met welke camera ik mijn foto's maak, omdat ze (volgens sommige) zo mooi zijn.
Maar ik mis echt de mogelijkheid om met de scherpte te kunnen spelen. ( F2.8 of F7.8, maakt imo niets uit bij een digicam )
Ik heb ook een analoge camera met wat lenzen en een flitser, daar kun je al veel meer mee, maar dat vind ik erg onpraktisch omdat ik heel veel online bezig ben met foto's.
Jah, vooral omdat mijn budget best laag is. Het moet natuurlijk wel fatsoenlijke apparatuur zijn.
De optie van de "refurbished" camera's van Canon zie ik wel zitten.

Alvast bedankt!!

• Wijnands
Wat voor lenzen heb je liggen dan? En waarom wil je die niet recyclen?

Verwijderd

Als startbudget rond de 500 euro.
Door de vele mogelijkheden.
Ga volgend jaar een jaar reizen in azie en australie en nieuw zeeland. En wil hem daarna natuurlijk ook gaan gebruiken ook voor verjaardagen en dat soort dingen en macro stand vindt ik ook erg belangrijk.
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?Canon eos 350 of de olympus e510. Zijn goede beginnerscamera's
Nu nog niet, later mischien.
Advies
Ligt aan de reis natuurlijk maar als ik weer thuis ben toch een paar uur per week.
Ja
Ik heb momenteel nog een analoge camera. Maar zoek toch een camera waar ik meer mee kan en waar ik ook dingen kan uitzoeken hoe alles werkt.
Ja, zeker.

Verder is het vooral dat ik in dubio zit. Koop ik een SLR camera bijvoorbeeld de Canon Powershot S5 IS waardoor je geen lenzen hoeft mee te nemen. Of koop ik een DSLR-camera de Canon eos 350 of Olympus e-510.
Mijn grote vraag is. Stel ik neem geen lenzen mee. Geeft de Powershot S5 IS dan betere resultaten dan de Canon 350 of Olympus e-510 zonder extra lenzen. Of zijn ze dan toch iets beter. Want mijn plan is wel om dan extra lenzen te gaan kopen na deze reis.

• martijn_tje
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 19:36:
Als startbudget rond de 500 euro.

Verder is het vooral dat ik in dubio zit. Koop ik een SLR camera bijvoorbeeld de Canon Powershot S5 IS waardoor je geen lenzen hoeft mee te nemen. Of koop ik een DSLR-camera de Canon eos 350 of Olympus e-510.
Mijn grote vraag is. Stel ik neem geen lenzen mee. Geeft de Powershot S5 IS dan betere resultaten dan de Canon 350 of Olympus e-510 zonder extra lenzen. Of zijn ze dan toch iets beter. Want mijn plan is wel om dan extra lenzen te gaan kopen na deze reis.
Een S5 IS is geen SLR camera maar een prosumer. Een SLR is het analoge broertje van de D(igital)SLR, een camera met verwisselbare lenzen en een zoeker/spiegel waarmee je door de lens kijkt.

Je budget is te klein voor een SLR set bestaande uit body + kitlens en budget telezoom. Als je niet ergens 200 euro vandaan kan toveren zou ik voor een prosumer die een redelijke lens en macro mogenlijkheid bied. Anders heb je een camera waarmee je in een beperkt bereik misschien iets meer mogenlijkheden hebt wat betreft instellingen, maar waar je berek erg beperkt is en je geen macro foto's mee kan maken.

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 27 september 2007 @ 20:38:
[...]

Een S5 IS is geen SLR camera maar een prosumer. Een SLR is het analoge broertje van de D(igital)SLR, een camera met verwisselbare lenzen en een zoeker/spiegel waarmee je door de lens kijkt.

Je budget is te klein voor een SLR set bestaande uit body + kitlens en budget telezoom. Als je niet ergens 200 euro vandaan kan toveren zou ik voor een prosumer die een redelijke lens en macro mogenlijkheid bied. Anders heb je een camera waarmee je in een beperkt bereik misschien iets meer mogenlijkheden hebt wat betreft instellingen, maar waar je berek erg beperkt is en je geen macro foto's mee kan maken.
Foutje!! 8)7 Nee ik had begrepen dat de S5 dus een SLR was. Nou ja weer wat geleerd.
Maar wat het budget betreft dat maakt niet zo veel uit aangezien ik pas over een jaar ga. Kan ik daar nog even voor sparen. Maar mijn grootste neiging gaat uit om een tweedehands te kopen.
Nou is mijn vraag alleen: Maar de beste suggestie is dus om een kitlens en een telezoom mee te nemen. Het probleem alleen is ik ga wel backpacker vakantie. Is dit makkelijk mee te nemen?

• Wortelsoep
  • Niet online
Als je van plan bent om pas over een jaar wat te kopen kun je beter tegen die tijd advies vragen. Er gebeurt een hoop in dSLR-land de laatste tijd.

Over het backpacken: ik heb het gedaan met een D50+18-70+Tokina 12-24, bij elkaar geloof ik zo'n 1,5 kilo. Dat is te doen, maar op een gegeven moment voel je elke gram in je bepakking. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je onder "backpacken" verstaat. Wil je echt lange, zware wandeltochten doen dan is een dSLR misschien niet zo'n goed idee.

• martijn_tje
Een SLR systeem is nooit zo draagbaar als een prosumer.

Ik loop rond met een minolta 5D a 700 gram inclusief accu en gehougenkaartje, 70-210 van 500 gram en kitlens van 250 gram, inclusief tasje en andere zooi gaat het totaal gewicht al snel richting de 2 kilo. Misschien als je echt op gewicht gaat letten dat je een halve kilo lichter uit kan komen.

Een prosumer is af als je een setje extra baterijen en een uv en polar filter mee neemt. Dan moet je echt heel rare dingen doen om een kilo te halen. Naast dat je geen (relatief) grote lenzen hebt en dus ook een veel kleiner tasje hebt.

Als draagbaarheid heel belangrijk is dan kan je ook nog naar olympus kijken.

lateef in "[STARTERS] Ik wil een DSLR, wat nu?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
  • Laatst online: 24-07 08:44
Wijnands schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:55:
Wat voor lenzen heb je liggen dan? En waarom wil je die niet recyclen?
Ik was in de veronderstelling, dat dat helemaal niet op een DSLR zou passen?!?
Het zijn lenzen met een bayonet sluiting.
Ik zal straks even wat meer details geven over de lenzen. ( ik ben nu op werk )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
metallicattim schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 08:56:
[...]

Ik was in de veronderstelling, dat dat helemaal niet op een DSLR zou passen?!?
Het zijn lenzen met een bayonet sluiting.
Ik zal straks even wat meer details geven over de lenzen. ( ik ben nu op werk )
't ligt eraan. Pentax heeft al decenia lang dezelfde mount, dus indien 't een pentax is, zal 't ook passen op een dSLR. je hebt alleen een aantal eventuele tekortkomingen: MF lenzen zullen niet spontaan AF lenzen worden, en lichtmeting gaat soms ook met wat extra handelingen.

Minolta/Sony past al het oude AF glas voor Minolta op.

Canon past al het EOS (EF) system glas op. Nikon weet ik niet 100% zeker hoe 't zit.

Pagina: 1 ... 3 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!