Hoi! Nou, ik ben wel een beetje wazig van het doorlezen van alle 11 pagina's van dit topic, maar als n00b moet ik natuurlijk wel een béétje beslagen ten ijs komen he? Ok, here goes:
1. Wat is je beschikbare budget?
In principe € 700,= a € 800,= (inclusief accessoires), maar dat hangt niet op een paar euro's.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik ben begin dit jaar langzaam begonnen met fotografie als hobby en heb hiervoor in april een Fuji Finepix S5600 aangeschaft. Op zich ben ik erg tevreden over deze camera, maar de laatste paar weken begin ik me steeds meer te irriteren aan de beperkingen waar ik tegenop loop. (al dènk ik dat misschien alleen maar

:
Met name bij slecht licht en wanneer ik series wil maken van één onderwerp (i.v.m. langdurig wegschrijven van de RAW-bestanden) merk ik dat ik meer wil dan dat deze camera mij geven kan.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
In principe hou ik me met name bezig met macro en landschap/natuur (ook veel dieren), waarbij bewegingen en slecht licht vaak factoren zijn waar ik rekening mee moet houden.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee. Ik heb wel een lieve broer met een flinke lading Canon-lenzen voor zijn Eos 400D (waaronder een paar L-exemplaren), die ik mag lenen als ik wil.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik twijfel tussen 4 modellen, waarbij wat ik wil en wat mijn budget me toestaat niet altijd met elkaar in overeenstemming zijn.
De opties waar mijn budget blij van wordt:
- de Nikon D40(X?? What's the diffrence anyway?). Voordelen: gunstige prijs, SD-memory, niet al te groot / nadelen: geen iso <200, geen mogelijkheid om lenzen van mijn broertje te lenen, doet minder on-body.
- de Canon EOS400. Voordelen: lenzen lenen, wat ik uit dit topic heb begrepen ook iets goedkopere lenzen dan Nikon, één of ander stofjes-schoonmaak-dingetje erin, veel on-body in te stellen. Nadelen: duur geheugen waar ik nog niets van heb liggen, ehm.. Ik had hier nog iets gelezen..
De opties die ik er zelf nog even heb bij bedacht:
- De Nikon D80. Voordelen: waterproof, geloof ik?, ook weer dat SD-geheugen, toch best een stap hoger voor relatief weinig extra kosten. Nadelen: de leen-lenzen en de $$.
- De Canon 30D. Voordelen: ook waterproof, leen-lenzen,
schijnt érg goed te zijn bij slecht licht-fotografie en ook hier weer een stapje hoger voor relatief weinig meerkosten. Nadelen: $$.
Wat ik absoluut belangrijk vind is dat foto's bij 400/800 iso er niet al uit zien alsof de tv naast z'n zender staat en dat 'ie prettig beet te pakken is/niet te zwaar is i.v.m. mijn poezelige vrouwenhandjes. Eígenlijk zou ik ook het liefst nog beeldstabilisatie in de body willen hebben omdat ik niet bij machte ben veel dure lenzen bij te kopen, maar ik geloof niet dat ik daarvoor bij deze 2 merken moet zijn. Ik sta zéker ook open voor andere merken, maar ik neig zelf, net als de meeste mensen in dit topic, toch meer naar de mainstream. Wat de centjes betreft: de laatste 2 opties vind ik érg aantrekkelijk en zijn t.o.v. mijn budget zéker het overwegen waard, maar wil ik daadwerkelijk één van deze 2 body's kiezen moet het wel écht een meerwaarde hebben.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Indien mijn budget dat toelaat wel. Dat zal echter wel hangen & wurgen worden denk ik.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Zonder twijfel: advies.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Verschillend. Ik maak regelmatig foto-uitstapjes met mijn broer en als ik met vakantie ben ik redelijk vergroeid met het aparaat (denk aan Ash en zijn kettingzaag in Evil Dead II), maar ik zal er niet élke week gebruik van maken.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Zo min mogelijk, al sluit ik niet uit dat er ergens nog geld richting een macro- of groothoeklens schuift. Sowieso wil ik wel wat geld investeren in een kleine snelle lens (50mm f1.8 ofzo) en een all-round-lens.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
De Fuji Finepix S5600 dus. Op zich een geweldige camera (prijs-kwaliteit ben ik persoonlijk van onder de indruk en anders dan andere niet-dslr's is er érg veel op in te stellen), maar uiteindelijk wil ik sneller achter elkaar kunnen fotograferen (nu kost het een seconde of 5 om een RAW-bestand naar het kaartje weg te lezen, érg frustrerend!) en ook de mogelijkheden bij slecht licht zijn voor de wijze waarop ik 'm gebruik niet voldoende.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Voor de body in elk geval niet, voor lenzen wil ik er best over nadenken (al vind ik het best eng, maar ook hier is het eerder genoemde lieve broertje wel een goede hulp).
Nouja, ik hoop dat ik jullie niet meteen omver heb geblazen met mijn mega-verhalen, maar ik heb mijn best gedaan het zo kort maar toch zo uitgebreid mogelijk op te schrijven. Alvast héél erg dank jullie wel voor alle hulp!