Hoi,
Ik ben ook op zoek naar een goede Digitale SLR. Ik heb me er al wel wat in verdiept, maar voor veel van jullie zijn mijn vragen echte lekenvragen

. Ik hoop toch dat jullie mij willen helpen, want ik heb op het gebied van de camera die nu mijn voorkeur heeft, de Pentax K10D al aardig wat research gedaan, maar ik heb te weinig algemene kennis van DSLR's om een goede beoordeling te kunnen maken. Voordat ik met mijn vragen kom eerst even het standaard vragenlijstje:
1. Wat is je beschikbare budget?
Inclusief lenzen, tas, memorycard 1000-1500 euro, maar liever rond de 1000.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik wil mss een fotocursus gaan doen, mijn huidige camera, de Sony DSC H1 (12x optische zoom vond ik belangrijk) heeft te weinig instelfuncties en ik wil kwalitatief betere foto's maken en ook sneller kunnen fotograferen. Want bij mijn huidige camera moet je eerst de knop half indrukken om scherp te stellen en dan gaat ie scherp stellen en dan pas maakt hij een foto en ik wil sneller de foto kunnen maken zodat je geen fotomomenten mist (alhoewel ik me wel realiseer dat je wel lang aan het leren en uitproberen bent voor je snel de juiste instellingen hebt gevonden wanneer je een foto wilt maken, dus vandaar hou ik mn huidige camera achter de hand).
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vrij gevarieerd eigenlijk, vooral macrofoto's en landschaps/natuurfoto's, dus zowel weidse landschappen als inzoomen op een vogel die een heel stuk verderop zit.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee, wss Tamron of Sigma, omdat die goedkoper zijn dan de standaard Pentax lenzen, en de Pentax K10D heeft een beeldstabilisator in de body, dus die hoef je niet in de lens te kopen. En de kitlenzen van deze camera schijnen niet zo slecht te zijn en iemand zei dat het het overwegen waard is of je 3x zoveel geld uit wilt geven aan een lens die 10% tot op zn hoogst 30% beter is. Dus mss dat ik dan beter een camera met bijbehorende lenzen ( ik neem aan dat dat met kitlenzen wordt bedoeld) kan kopen. Maar mss wil ik wel een hele andere camera. Dat staat zeker nog niet vast.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ja, voor de Pentax K10D, beeldstabilisator, weatherproof, veel opties, erg populair bij mensen die er naar mijn mening van verstand van hebben (in tegenstelling tot de grote massa die vaak voor de Canon EOS 350 of 400D gaan, en waar ik eerst ook voor wou kiezen, totdat ik een goede fotozaak inliep. Canon schijnt 6 miljard aan pr te besteden, Pentax 1 miljoen, dus niet gek dat die Canon camera's zo populair zijn, maar volgens mij is de Pentax een betere camera), topcamera in zijn klasse (beide gebaseerd op oa Kieskeurig.nl en de Tipa Award en de EISA 2007/2008 award die hij heeft gekregen).
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Extra lenzen ja, flitser eventueel, filter, wat is de functie en noodzaak daarvan?
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies over welke camera, dus dan mag je wat mij betreft met alles aankomen wat binnen het verhaal wat ik hier schrijf past. Maar omdat ik al een voorkeur voor de K10D heb mag je daar ook je mening over geven. Maar wanneer je die niet geschikt vindt, kom dan graag met alternatieven.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Tja, ik ben wel iemand die soms heel enthousiast kan beginnen en dan later iets even laat liggen. Dat zal met fotograferen mss ook gebeuren, maar ik heb de laatste jaren gemerkt dat mijn interesse wel lang blijft en ook steeds weer terugkomt, dus ik wil er toch wel aardig wat tijd in steken en mss een cursus gaan doen. Maar ik ben geen (semi-)professioneel fotograaf die dagelijks op pad gaat of vaak naar het buitenland etc gaat om foto's te maken.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, de basis moet goed zijn, later kunnen extra investeringen volgen.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Zoals ik eerder al zei, de Sony DSC H1 met als beperkingen: weinig instelmogelijkheden, fotokwaliteit te laag, traag met het maken van foto's (dit vergeleken met SLR's dan heh, voor een compactcamera is het een prima toestel

)
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Neej, het liefst koop ik hem bij een fotospeciaalzaak, maar bij echt grote prijsverschillen overweeg ik een deel (camera en/of accessoires) bij een internetwinkel of grote electronicaketen te kopen.
Zo, ik hoop dat dit al wat duidelijkheid heeft gegeven en dat jullie mij op basis hiervan advies kunnen geven.
Dan nog wat punten waar ik met betrekking tot de Pentax K10D en SLR's in het algemeen graag antwoord op zou krijgen.
De Pentax K10D heeft een ingebouwde flits en ik heb wel eens gelezen dat die dan vaak van mindere kwaliteit zijn. En je kan ze dan denk ik ook niet bewegen om indirect te flitsen door bijvoorbeeld de flits op een witte muur te laten weerkaatsen. Hoe is dat bij deze camera? Is de ingebouwde flits goed? Of is het mogelijk en belangrijk een externe aan te schaffen?
En ik hoorde dat er een Olympus (ben de typenaam vergeten

) op de markt komt die helemaal opnieuw als digitale camera ontworpen is en dat hier het licht precies recht naar binnen valt en dat daardoor de foto's scherper worden. Hoe groot is het verschil in fotokwaliteit en Is het dan nog wel verstandig om een "oudere" generatie camera te kopen zoals de Pentax K10D?
Hoe groot is het kwaliteitsverlies van de foto als je in plaats van meerdere lenzen met een kleiner bereik, 1 lens met een groot bereik neemt?
Heb je voor macrofoto's weer een aparte lens nodig? ( ik las iets van een vaste brandpuntsafstand, kan iemand me uitleggen hoe dat zit met macrolenzen en gewone lenzen en brandpuntafstanden?)
Wat is het voordeel van een groothoeklens? Is dat dat ie meer van van de omgeving meeneemt in de foto vergelijkbaar met een bolle spiegel die in winkels hangt? En is een groothoek lens altijd weer een aparte lens dan een gewone 18-55 mm lens bijvoorbeeld en hoe noodzakelijk is het om zo'n lens te kopen? (ligt er natuurlijk aan wat je met je camera wilt, maar gewoon in het algemeen)
Wat voor batterij zit er in de Pentax K10D en de meeste andere SLR's (of zit er een interne accu in?) en kun je er lang mee doen? Heb je een reservesetje nodig? Hoe werkt het met opladen?
Hoe zit het met memorysticks? Ik hoorde dat er verschil in snelheid in zit. Hoe zit dat precies, welk type heb je nodig en wat is het voordeel ervan en hoe veel betaal je voor een kaartje van 1 GHZ? En wss heb je met foto's van 10 MP wel 2 GHZ nodig om aardig wat foto's op te kunnen slaan denk ik.
Hoe zit het met JPEG/RAW? De een is van betere kwaliteit, maar moet je weer bewerken, ik heb geen idee wat dit precies inhoudt. Ook las ik dat de JPEG foto's van de K10D van mindere kwaliteit zijn dan bijvoorbeeld die van de Canon D80, maar dat je door bepaalde instellingen te veranderen op de K10D dit weer kon compenseren. Hoe groot is dit kwaliteitsverschil (los van minieme kwaliteitsverschil in het voordeel van de D80, terwijl de K10D weer overall ietsjes beter is).
Is de Pentax K10D een goede instapcamera voor een beginner?
Hoe is de fotokwaliteit van de automatische stand van de Pentax K10D?
Ik heb op mijn compact camera 12x optische zoom. Hoeveel mm op je lens heb je dan nodig om even ver in te zoomen?
Soms worden de mm's van de lens omgerekend naar kl.b. eq. Is dat kleinbeeld equivalent ofzo? Wat zegt dat precies? Hoe zit dat nou met die mm’s? Het is toch gewoon hoe meer mm hoe verder je kan inzoomen? Of zit dat ingewikkelder?
En dan heb je nog weer lenzen met verschillende diafragma’s. Wat is daar de invloed van en wat zijn de voor- en nadelen? Je kan toch het diafragma veranderen, dat is toch niet 1 vaste waarde?
Hoe lang kost het om je foto scherp te stellen? Met de camera die ik nu heb moet ik eerst de knop half indrukken dan gaat ie scherpstellen en dan kan ik pas de foto maken en dan is het fotomoment soms al voorbij. Ik wil een camera waarbij dat veel sneller gaat, is dat een reele verwachting of heb je dan zeer prijzige lenzen nodig?
Hoe groot is het verschil tussen 10MP en de 4 of 5 MP die ik nu heb in een standaard fotoformaat? Je kan hem natuurlijk verder uitrekken terwijl hij even scherp blijft (hogere resolutie) maar wordt de foto op een resolutie die beide camera's aankunnen scherper? Of blijft je foto bij 10 MP scherper dan bij 4 of 5 MP waarna je de foto op je pc inzoomt of maakt dat allemaal niet uit?
Ik zag dat de Pentax K10D geen standaard functies heeft als sportfoto's landschap, portet etc. Nu weet ik niet hoeveel SLR's dat wel hebben, maar is toch handig voor een beginner zodat je toch de instellingen iets aan kan passen aan de situatie zonder dat je zelf alles in moet stellen. Er zitten wel een aantal andere modussen op de K10D, maar wat houden die precies in en hoe werken die?
Sorry dat ik van die lekenvragen stel, ik hoop dat jullie met jullie kennis en ervaring mij willen helpen.
Alvast ontzettend bedankt!