1. Wat is je beschikbare budget?
Mijn beschikbaar budget ligt ongeveer tussen de 750 en 800 euro maximaal. Het liefst zou ik klaar zijn met zo'n 650 - 700 euro. Dat is dan wel inclusief (kit)lens.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Een tijd terug heb ik een camera (relatief simpele) gekocht om wat foto's te maken. Eigenlijk was ik meer nieuwe hobby's aan het verkennen en fotografie (aangezien ik ook ontwerp doe) leek me wel erg leuk! Daarom heb ik toen een Canon IXUS 75 gekocht en deze werkt nog wel goed, echter wil ik het nu toch wel wat serieuzer aanpakken. Daarnaast kreeg ik met mijn verjaardag ook nog eens een flink boek over digitale fotografie en hoe je het allemaal wel moet doen en dergelijke. Daarom wil ik een DSLR.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Eigenlijk twee dingen echt, namelijk gewoon Point-and-Shoot dingen zoals feestjes en dergelijke, maar mijn voorkeur gaat ook zeker uit naar macro-foto's. Overigens wil ik dingen zoals landschappen/infinite shots niet uitsluiten.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Niet echt, Sigma lijkt mij een heel goed merk, maar past ook weer op bijna iedere DSLR als ik me niet vergis.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Een paar voorkeuren heb ik al namelijk;
- Pentax K10D (Samsung GX-10) - deze camera is erg goed voor zijn prijs en de kwaliteit van de foto's zijn ook erg goed tov andere camera's in deze prijsklasse. Daarnaast is deze camera ook nog eens weerbestendig.
- Olympus E-510 & E-410 - Goedkope camera met meerdere kitlenzen en blijkbaar ook nog vrij goed ook.
- Nikon D40X - een goede camera voor niet veel geld, met ook vaak meerdere kitlenzen of Sigma lenzen.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Niet direct, maar uiteindelijk wil ik wel polarisatiefilters/UV-filters gaan gebruiken en natuurlijk andere lenzen.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Nee niet echt, ik stort me bijna volledig hierin. Echter heb ik natuurlijk wel al het nodige voorwerk gedaan en wel al wat in mijn hoofd zitten.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Wat is tijd? Extreem veel tijd zal ik er niet in gaan steken, maar ik wil wel in de aankomende lente en zomer mooie plaatjes gaan schieten. Daarvoor wil ik er ook wel op uitgaan met mezelf of mijn vriendin of course. Dus met andere woorden; ik wil er wel wat tijd in steken, maar het wordt geen overheersende hobby.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dit gaf ik onder andere bij punt 6 al aan, ja dus.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Nu gebruik ik een Canon IXUS 75 zoals ik al aangaf en de beperkingen van de camera zijn onder andere;
geen manuele focus, veel ruis bij ISO 200 - 400 en hoger, soft corners, geen super mooie foto's qua kwaliteit.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Niets is uitgesloten, ik zie wel
Geen te lange post, hoop ik. Ik zal het wel te lezen krijgen denk ik
[
Voor 4% gewijzigd door
alex3305 op 04-03-2008 22:40
]