[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:
  • 30.725 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even gezocht op die 2e handse toestellen maar die Nikon D200 is me toch echt te duur om maar niet te spreken van de lens voor de canon. mijn budget was max 700 €. daar koop ik alleen een 2e handse d200 voor of alleen de lens !!!

Een 2e handse Canon D20 of D30 is misschien dan toch een betere optie. de meeste zijn allemaal zonder lens dus wat zou dan de beste lens zijn om een zo groot mogelijk bereik te hebben.

Bedankt voor de snelle reactie trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Als je jpegs schiet kan je met de Sony A200 op 3 FPS jpegjes bakken tot het kaartje vol zit. Raws doet ie er 6 achter elkaar (buffer is in 4 tot 5 seconde van volledig vol naar voledig leeg met een snel kaartje). De AF met budget glas is trouwens ook best snel (ook wel prettig bij sport).

[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 25-02-2008 15:29 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:24:
Ik heb even gezocht op die 2e handse toestellen maar die Nikon D200 is me toch echt te duur om maar niet te spreken van de lens voor de canon. mijn budget was max 700 €. daar koop ik alleen een 2e handse d200 voor of alleen de lens !!!

Een 2e handse Canon D20 of D30 is misschien dan toch een betere optie. de meeste zijn allemaal zonder lens dus wat zou dan de beste lens zijn om een zo groot mogelijk bereik te hebben.

Je zou bij Kamera-Express dan eens kunnen kijken naar de Canon EOS 30D.. 725 euro incl. 18-55 objectief of 575 euro voor een 2e hands body, of 650 euro voor een nieuwe body.

http://www.kamera-express...age=product&product=23997
http://www.kamera-express...age=product&product=18240
http://www.kamera-express...age=product&product=17178

Zit je alleen nog steeds boven je budget omdat het niet je gewenste objectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:24:

Een 30D zit binnenkort (2e hands) op 500€, daarbij een 55-250 IS nieuw (250€) en je hebt een goeie start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
Mijn budget is max 500.
Ik zat zelf te denken aan een Canon D400 , maar hoorde via via dat de standaard lens niet goed was ' en ik net zo goed een cheapass camera kon kopen' ...
heeft het zin de D400 zonder andere lens te kopen ? (ben beginner)

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:05
whitehouse schreef op maandag 25 februari 2008 @ 19:24:
Mijn budget is max 500.
Ik zat zelf te denken aan een Canon D400 , maar hoorde via via dat de standaard lens niet goed was ' en ik net zo goed een cheapass camera kon kopen' ...
heeft het zin de D400 zonder andere lens te kopen ? (ben beginner)
Volgens mij kun je prima beginnen met de kitlens om te oefenen. Maar na verloop van tijd kun je beter een andere lens kopen die meer uit je camera haalt.
Of kijk naar de nieuwe 18-55mm IS, kost je iets meer maar is een stuk beter.

Verder zijn er andere kits te kopen van andere merken, waar de lenzen beter van zijn.
Denk bijvoorbeeld aan de Nikon D40, Olympus E410 of E510, Pentax K100 super.

edit: reminder to self: VR = Nikon, IS= Canon/Olympus, AS = KonicaMinolta, SteadyShot = Sony, SR = Pentax, pfffffffffff. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Kwintessens op 26-02-2008 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 12:57

Floor-is

5.2

Dan wel een 18-55IS, want anders heb je een Nikon-objectief ;)

Het is zeker niet zo 'dat je dan net zo goed een cheapass camera kunt kopen' want zelfs met de relatief slechte kitlenzen krijg je een beter resultaat dan de compact/prosumer camera's. Bovendien kan je met de kitlens erop leuk uitvinden wat je leuk vind om te fotograferen, of je misschien wijder zou willen (dure grap) of meer tele (kan heel goedkoop), of je macro-fotografie leuk vind of dat je misschien wel meer portretten aan het schieten bent (weer andere lens :P).
Prima opstap dus!

En wat die 400D betreft: niks mis mee :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Floor-is schreef op maandag 25 februari 2008 @ 22:04:
Dan wel een 18-55IS, want anders heb je een Nikon-objectief ;)
Klopt toch want het ging over een stuk betere lens. >:)

Sorry, die was wel erg makkelijk.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
Als jullie zouden kiezen, welke zouden jullie dan nemen...
ik heb dus nog geen lenzen, kan ook nog wel een jaartje duren ..

Canon EOS 350D Kit (8.0MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II) voor 520,-

Canon EOS 400D Kit (10.0MP, ??) voor 500,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

whitehouse schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 08:43:

400d heeft een wat fijnere AF om te beginnen, verder nog wat andere prettige dingen. Ik zou voor een 400D gaan. Standaard zit bij de 400D dezelfde kitlens als de 350d, dus daar zit als goed is geen verschil in.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
whitehouse schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 08:43:

Ik snap niet wat je bedoelt; het lijkt me sterk dat de Canon 350D kit meer kost dan de Canon 400D kit. Je wilt toch niet de 400D zonder lens kopen en dan nog een jaar wachten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:04
euhm.... de 350D kost ongeveer 399... en voor 120 euro verschil is de keuze moeilijk...
120 euro (30%) voor een niet al te grote upgrade (groter scherm, +2mp, antidust ( :X ) en uitgebreider AF)... Mijn zusje heeft voor de 350D gekozen, ivm budget, en mijn broer voor de 400D om toch voordeel van bovenstaande verschillen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelz
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-09 17:10
1. Wat is je beschikbare budget?
Rond 900 euro.

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Meer mogelijkheden dan mijn huidige camera (FujiFilm S5600). Ik lees regelmatig ZOOM Magazine en het valt mij op dat de meeste foto's gemaakt zijn met een DSLR.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
All-round gebruik: familie, vakantie en hobby fotografie (wellicht een fotocursus).

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb twee nieuwkomers gezien die beschikken over Liveview (voorwaarde) en binnen het budget vallen:
- Sony a300/350 - beeldstabilisatie in body
- Canon eos450. - beeldstabilisatie in lens.

Qua beeldstabilisatie: wat heeft de voorkeur?

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik heb van de Sony kits gezien van body met 2 lenzen: 18-70mm + 55-200. Dat lijkt mij een mooie start maar sta open voor suggesties.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik wil een fotocursus doen en verder als hobby fotograferen.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat gevaar bestaat wel! ;-)

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
FujiFilm S5600. Mooie foto's maar vaste lens en beperkt qua instellingen, externe flitser niet mogelijk etc.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee, geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 15:58

Yotta

0110101001111010

Yotta schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:02
.........
Verhaal over waarom ik een dSLR wil
Ik heb ondertussen een weekend rond gelopen met een Canon en een Nikon. Op dit moment zou ik voor Canon gaan. Mede door de prijs op dit moment en het aanbod wat Canon heeft.
Mocht ik er naast zitten en zijn er goede/betere alternatieve dan wil ik dat weten.
Na het een en ander bij elkaar gezocht / vergeleken te hebben ben op de volgende mogelijkheden uitgekomen. :D

Canon EOS 400D Body (10.1MP) 10.1M
€ 459,- (-€ 60 cashback-actie)

of

Canon EOS 450D 12.2M Body
€ 649,-

Lens; walk around
Canon EF 17-40mm f/4L USM (ø77mm)
€ 621,- ( -€100 cashback-actie)

of

Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM (ø67mm)
€ 369,- (-€ 50 cashback-actie)

Lens; Sfeer foto's
Canon EF 50mm f/1.8 II (ø52mm)
€ 79,- (-€ 50 cashback-actie) grapjas, ja ik weet het :+

Toekomst
Lens; groothoek
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM (ø77mm)
€ 614,- (-€ 50 cashback-actie)

Lens; Zoom
Canon EF 70-200mm f/4L USM (ø67mm)
€ 542,- (-€ 50 cashback-actie)

Flitser
Canon Speedlite 580EX (58m @ ISO100, 24-105mm, E-TTL II, 4xAA)
€ 375,- (-€ 50 cashback-actie)

Klopt m'n verhaal een beetje?
De foto's die ik ga maken zijn vakantiefoto's, alledaagse foto's, foto's binnen bij weinig licht en als het tot de mogelijkheden behoort foto's in een sportzaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Yotta op 27-02-2008 15:54 ]

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-b
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-08 10:48
Dat is een hele mooie set om mee te beginnen. Wel een paar opmerkingen:

- Walk around lens: 17-40 is qua beeld- en bouwkwaliteit beter dan de 17-85, maar 40mm is héél erg kort voor een walkaround. Ook heeft de 17-85 IS wat erg fijn is.

- 50mm: Als er een cashback actie komt (is die er al?) zal er geen 50 euro korting op de 1.8 versie zitten, maar waarschijnlijk op de f/1.2 ....en die is net ietsjes duurder :+

(trouwens, sfeer foto's kunnen trouwens ook heel goed met een andere lens en een beetje handig omgaan met je flitser, zie o.a. het Partyfotografie topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik ben geen Canon kenner maar als je toch aan een korte "walk around" lens denkt waarom niet de 17-50 2.8 van tamron? Kost ongeveer de helft van de f4 canon lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Pixelz schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:56:
Rond 900 euro.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? All-round gebruik: familie, vakantie en hobby fotografie (wellicht een fotocursus).

5. Heb je al een voorkeur?
Liveview (voorwaarde)
- Sony a300/350 - beeldstabilisatie in body
- Canon eos450. - beeldstabilisatie in lens.
Qua beeldstabilisatie: wat heeft de voorkeur?

Ik heb van de Sony kits gezien van body met 2 lenzen: 18-70mm + 55-200. Dat lijkt mij een mooie start maar sta open voor suggesties.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik wil een fotocursus doen en verder als hobby fotograferen.

FujiFilm S5600. Mooie foto's maar vaste lens en beperkt qua instellingen, externe flitser niet mogelijk etc.
Laat ik meteen maar met de deur in huis vallen, waarom is liveview een voorwaarde (je stelt het als voorwaarde zonder dat ik ergens een doel voor liveview kan terugvinden in je verhaal)?
Bij elke liveview inplementatie die er op dit moment bestaat lever je in op de sterke punten van een dSLR. Canon: o.a. erg trager AF tijdens liveview en grote sutterlag. Sony kleinere zoeker. De sterke punten van een SLR zijn o.a. z'n zoeker, snelheid/directheid en het hebben van een verwisselbare lens. Op 1 van de 3 lever je dus sowieso in (bij gebruik van) liveview. Bij me zelf merk ik dat ik geen moeite heb gehad van een digicompact zonder bruikbare zoeker naar een dSLR met een heel bruikbare zoeker.

Beeld stabilisatie:
Met een beperkt budget zou ik zeggen dat in body voordelig kan zijn. In de lens kan echter iets beter werken, het heeft allebei zo z'n voor en nadelen. Voordelen van in de lens zijn dat het zoekerbeeld en de liveview gestabiliseerd zijn (zorgt ook voor een rustiger beeld op de AF sensoren). Voordeel van inbody is dat het geen insteltijd heeft en elke lens die je op die body schroeft gestabiliseerd is.

Oke we bijken naar een budget body met liveview, welke moet het worden? (moet je zelf kiezen)
Canon:
+ Ver inzoomen in liveview
+ Realistische scherptediepte in liveview
- Trage AF (contrast detect) in liveview
- Grote shutterlag
Algemeen pluspunt van canon: het enorme aanbod in glas en andere accesoires

Sony:
+ Snelle AF in liveview
+ Korte shutterlag in Liveview
+ Kantelbaar scherm
- Maximaal 2x inzoomen in liveview
- Vanaf ~f/5.6 realiscische scherptediepte (anders te lang)
- Kleinere zoeker
Sony timmert aan de weg wat betreft glas aanbod en een het 3th patry aanbod wordt beter, maar er is nog genoeg ruimte voor verbetering

[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 27-02-2008 16:50 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:30
Rond de 500 euro (zo goedkoop mogelijk)
Om mooie foto's te kunnen nemen en een betere zoom te hebben dan met een standaard fototoestel.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Eigenlijk een beetje van alles(vooral natuur, paarden(zoogdieren), en mijn vader zou soms mijn camera gebruiken om foto's te nemen van schoolklassen als ze op activiteit zijn ofzo..
Niet echt standaard kitlens is genoeg
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon EOS 350D kit, ik heb gehoord dat de nikon lenzen duurder zijn in aanschaf en ik dacht daarom de goedkoopste canon.
Nikon D40 kit, dit is de goedkoopste dat ik vind in de pricewatch (als deze geen duurdere lenzen nodig hebben zou ik deze nemen.
Mischien maar niet op het moment.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
Niet echt proffesioneel. gewoon af en toe is een fototje nemen en soms is een paar fototjes gaan nemen in de manège ofzo...
10. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja mischien later is een telelens
11. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
gewoone compact cameras. Het enige wat ik als beperking vind is de snelheid van het foto nemen
12. Is 2e hands een optie of per se niet?
Niet echt. Ik zou liever een nieuwe kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Nock372 op 27-02-2008 18:13 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Wat is je beschikbare budget?
Rond de 700 euro, kan opgerekt worden als iets serieus meerwaarde bied

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Mijn huidige Fuji S5600 is te groot om altijd bij je te hebben en neem ik dus alleen mee als ik 'echt' foto's wil maken, dat kan natuurlijk beter met een dSLR.
Voornamelijk ruis en gebrek aan groothoek mis ik op m'n huidige cam.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Voornamelijk vakantie en natuurfoto's, binnenkort ga ik ook trouwen en het zou leuk zijn als ik hem dan al heb (daarom is er wat meer haast achter gekomen)

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Van een collega kan ik voor 400 euro de volgende set aanschaffen:
EOS 350d (jaar oud, ziet er netjes uit)
Kitlens met UV filter
Speedlight 420EX
Battery-grip
(waarschijnlijk) 2GB CF kaart

Op zich lijkt me dit een nette prijs voor deze set, alleen weet ik niet of deze set veel voor mij te bieden heeft. Ik schiet weinig foto's in portret stand en voor vakantie/natuur foto's is de flitser ook niet echt nodig. Voor trouwfoto's is de flitser dan wel handig, maar misschien dat ik hem dan ook gewoon even kan lenen.
Daarnaast zal ik hierbij nog een telelens aan moeten schaffen, er past dan wel een redelijke lens in het budget.

De andere optie is de canon 400d (met cashback actie erg aantrekkelijk) met 18-55 + 55-200 lens bij kamera-express voor 699 euro. Moet ik alleen nog een CF kaartje bij kopen maar die kosten ook niks meer tegenwoordig.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik wil meteen een ruim bereik hebben, vandaar de set.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, welke optie is het meest verstandig? Misschien is de nieuwe nikon D60 (iets over het budget) ook een optie? (weinig reviews nog..).

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Tja, moeilijk te zeggen.. ik lees nu vooral veel over fotogravie en breng nog weinig in de praktijk. Toch wil ik wel graag mooie foto's kunnen maken op de speciale momenten (tijdens reizen e.d.) en ik ben dus ook van plan meer met de praktijk bezig te gaan.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als de hobby aanslaat en ik voor mij beperkingen in m'n apparatuur tegenkom ben ik zeker van plan hier in te gaan investeren.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Zie het antwoord op de 2e vraag.

Is 2e hands een optie of per se niet?
Mijn voorkeur gaat uit naar nieuw, maar die 350d set voor 400 euro vind ik ook wel netjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Nock372 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 18:11:
Rond de 500 euro (zo goedkoop mogelijk)
Om mooie foto's te kunnen nemen en een betere zoom te hebben dan met een standaard fototoestel.
Eigenlijk een beetje van alles(vooral natuur, paarden(zoogdieren), en mijn vader zou soms mijn camera gebruiken om foto's te nemen van schoolklassen als ze op activiteit zijn ofzo..
Niet echt standaard kitlens is genoeg
In vergelijking met een doorsnee compact met 35-105 lensje heb je met de kitlens (omgerekend) een 28-88 lensje en dus minder bereik aan de tele kant. Ik zou zeggen dat je voor natuur eerder aan een bereik tot minstens 300mm moet gaan denken. Er moet dus nog een lens bij wil je een beetje met je spul uit de voeten kunnen.

Zelfs een el cheapo body (+kitlens) + el cheapo telezoom gaat ver buiten je budget als je bedenkt wat je er nog bij moet hebben wil je een beetje kunnen schieten en blijven schieten (tasje, geheugenkaartjes, blaasbalgje enz.......)

Body+kitlens = ~450
Sigma 70-300 APO =200
Filter(s) = 50 (voor op de sigma, op de kitlens vind ik het onzin)
Overige zooi = 100
Totaal = 800

Mijn advies kijk naar een goede prosumer met flinke lens. Of spaar door tot je bijna 2x je huidige budget hebt.
primusz schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 18:37:
Rond de 700 euro, kan opgerekt worden als iets serieus meerwaarde bied

Nee.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Van een collega kan ik voor 400 euro de volgende set aanschaffen:
EOS 350d (jaar oud, ziet er netjes uit)
Kitlens met UV filter
Speedlight 420EX
Battery-grip
(waarschijnlijk) 2GB CF kaart

Op zich lijkt me dit een nette prijs voor deze set, alleen weet ik niet of deze set veel voor mij te bieden heeft. Ik schiet weinig foto's in portret stand en voor vakantie/natuur foto's is de flitser ook niet echt nodig. Voor trouwfoto's is de flitser dan wel handig, maar misschien dat ik hem dan ook gewoon even kan lenen.
Daarnaast zal ik hierbij nog een telelens aan moeten schaffen, er past dan wel een redelijke lens in het budget.

De andere optie is de canon 400d (met cashback actie erg aantrekkelijk) met 18-55 + 55-200 lens bij kamera-express voor 699 euro. Moet ik alleen nog een CF kaartje bij kopen maar die kosten ook niks meer tegenwoordig.

Ik wil meteen een ruim bereik hebben, vandaar de set.
Allereerst gefeliciteerd. *O*

Bij de set van 400 euro (mooie aanbieding, alleen een vraagje: hoeveel sluiterbewegingen staan er op de teller) raad ik je aan om een tas (niet al te klein) en blaasbalgje (tegen stof) te doen. Verder gezien je wensen zou ik de sigma 70-300 APO en/of Tokina 12-24 aanraden om je bereik zowel aan de groothoek als tele kant uit te breiden. Maar probeer het eerst eens met de kitlens, misschien bied die al genoeg groothoek of blijkt het trouwen toch wel een ernstig dure aangelegenheid. ;)

Die set van 699 is ook niet echt verkeerd. Misschien is een 350D Kit en sigma 70-300 APO nog net iets sherper geprijst. De sigma is ook een net iets betere lens en heeft wat meer bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

martijn_tje schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:24:

Bij de set van 400 euro (mooie aanbieding, alleen een vraagje: hoeveel sluiterbewegingen staan er op de teller) raad ik je aan om een tas (niet al te klein) en blaasbalgje (tegen stof) te doen. Verder gezien je wensen zou ik de sigma 70-300 APO en/of Tokina 12-24 aanraden om je bereik zowel aan de groothoek als tele kant uit te breiden. Maar probeer het eerst eens met de kitlens, misschien bied die al genoeg groothoek of blijkt het trouwen toch wel een ernstig dure aangelegenheid. ;)

Die set van 699 is ook niet echt verkeerd. Misschien is een 350D Kit en sigma 70-300 APO nog net iets sherper geprijst. De sigma is ook een net iets betere lens en heeft wat meer bereik.
Bij de 400d krijg ik (als het goed is) vanaf volgende week 60 euro cashback van canon, dat meegerekend komt die set op 639..
De 350d gaat met telelens ook al die richting op dus ik denk dat ik toch maar voor de 400d ga.. dan heb ik tenminste nieuw spul met garantie (en natuurlijk een iets betere body).

Ik zou ook de body+kitlens kunnen kopen en de 70-300 sigma i.p.v. de 55-200 van canon.. is de sigma echt beter? Er zit dan wel een gaatje in m'n bereik..

Een ultra-groothoek lens koop ik er nog niet meteen bij, misschien dat ik dat later nog doe.

PS: waar vind ik hoeveel sluiterbewegingen er op de teller staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nock372 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 18:11:
1
Canon EOS 350D kit, ik heb gehoord dat de nikon lenzen duurder zijn in aanschaf en ik dacht daarom de goedkoopste canon.
Nikon D40 kit, dit is de goedkoopste dat ik vind in de pricewatch (als deze geen duurdere lenzen nodig hebben zou ik deze nemen.
Mischien maar niet op het moment.
Een D40 heeft een Sigma HSM of Nikon AF-S lens nodig, kijk 's wat die kosten en vergelijk het met het Canon aanbod, kun je jezelf een mening vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
primusz schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 21:09:
is de sigma echt beter? Er zit dan wel een gaatje in m'n bereik..
Dat gat van 20mm is in het ergste geval 2 stappen. Ik zou zeggen kijk en vergelijk.

Canon 55-200 http://www.photozone.de/R...i-lab-test-report--review
Optisch is de canon nog niet eens zo slecht, alleen kwa bouw wordt ie wel eens met een wegwerpfles vergeleken.

Sigma 70-300 http://www.photozone.de/R...macro-test-report--review
De sigma doet het netjes tot iets van 230mm daar na gaat de kwaliteit wel merkbaar (flink) achteruit.

Edit: misschien is canon's 55-250 IS ook wel aardig om naar te kijken
http://www.photozone.de/R...56-is-test-report--review

[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 27-02-2008 23:00 ]

• whitehouse
Gisteren werd ik door een kennis in verwarring gebracht omdat hij zei dat ik net zo goed een Nikon D40 kon nemen i.p.v. een Canon 400D.

Hij zei dat het aantal megapixels verschil (Nikon 6 - Canon 10) alleen tot haar recht zou komen als ik op A3-formaat zou afdrukken.

Ik ben een beginner, heb 500,- tot mijn beschikking en wil hele scherpe foto's (leren) maken ;)
iemand een tip?

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
whitehouse schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 09:30:
Gisteren werd ik door een kennis in verwarring gebracht omdat hij zei dat ik net zo goed een Nikon D40 kon nemen i.p.v. een Canon 400D.

Hij zei dat het aantal megapixels verschil (Nikon 6 - Canon 10) alleen tot haar recht zou komen als ik op A3-formaat zou afdrukken.

Ik ben een beginner, heb 500,- tot mijn beschikking en wil hele scherpe foto's (leren) maken ;)
iemand een tip?
Niet luisteren naar die kennis, gewoon voor die 400D gaan. 8)

Persoonlijk zou ik de Sony A200 nemen, maar dat is een ander verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 28-02-2008 09:35 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ja als we allemaal onze persoonlijke mening geven, dan kunnen we dit topic wel sluiten.

Het megapixel verhaal heeft hij gelijk in, ik verwacht absoluut niet dat je het verschil gaat merken in de praktijk tussen 6 en 10mp. Beiden zijn geschikt tot afdrukken voorbij 50x75 (grootste wat ik gedaan heb met 6mp en dat ging heel prima), dus tenzij je groter dan dat print zie ik het voordeel van die mp's niet zo in. Kijk liever naar welke body je fijner vind vast houden, wat je van de zoeker vind etc. Kwaliteitsbeleving misschien etc etc, die mp's kan je onderaan de prioriteiten lijst houden wat mij betreft.

• Dr-b
Tsja, technisch gezien zijn beide camera's vrijwel gelijk (op enkele features zoals dustremoval, sensor ruis bij hoge ISO en de paar megapixels die leuk zijn om mee te croppen na).

Ik zou gewoon een keer naar een winkel gaan en ze allebei vasthouden, ik vond de Canon persoonlijk een stuk fijner qua knoppen plaatsing, menu's en grip. Verder moet je in gedachten houden dat je je wel bind aan een bepaalde lenzen systeem, al zal dat in het begin vrijwel gelijk opgaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Dr-b op 28-02-2008 09:53 ]

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

martijn_tje schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 22:56:
[...]

Canon 55-200 http://www.photozone.de/R...i-lab-test-report--review
Optisch is de canon nog niet eens zo slecht, alleen kwa bouw wordt ie wel eens met een wegwerpfles vergeleken.

Sigma 70-300 http://www.photozone.de/R...macro-test-report--review
De sigma doet het netjes tot iets van 230mm daar na gaat de kwaliteit wel merkbaar (flink) achteruit.

Edit: misschien is canon's 55-250 IS ook wel aardig om naar te kijken
http://www.photozone.de/R...56-is-test-report--review
Hmm, die 55-250 IS klinkt ook wel interessant.. betere kwaliteit, meer bereik en IS..
Bij kamera-express kom ik dan op:
400d met kitlens 539,-
55-250 IS lens 254,-
4gb CF 36,50

Totaal 829,50
Met cashback blijft er dan 769,50 over..

Lijkt me toch leuk om mee te beginnen.. Filters/schoonmaaksetje/accessoires koop ik in de loop van de tijd wel :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dr-b schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 09:51:
Tsja, technisch gezien zijn beide camera's vrijwel gelijk (op enkele features zoals dustremoval, sensor ruis bij hoge ISO en de paar megapixels die leuk zijn om mee te croppen na).

Ik zou gewoon een keer naar een winkel gaan en ze allebei vasthouden, ik vond de Canon persoonlijk een stuk fijner qua knoppen plaatsing, menu's en grip. Verder moet je in gedachten houden dat je je wel bind aan een bepaalde lenzen systeem, al zal dat in het begin vrijwel gelijk opgaan.
Om het hier ook nog maar een keer te zeggen: vergeet de AF van de 400D niet, dat is hetzelfde systeem als de 30D en toch echt wel een stap beter dan dat van de D40. Geen idee hoeveel je daarvan merkt, maar lijkt me toch iets om niet zomaar even weg te stoppen.

Verder is de ergonomie inderdaad een belangrijke factor en ook meteen een waar niemand je over kan adviseren, omdat het gewoon heel persoonlijk is. Het enige nuttige advies wat dat betreft is dat je gewoon beide body's eens uitgebreid moet gaan vasthouden en uitproberen met verschillende lenzen bij een fotowinkel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Floor-is

Floor-is

5.2

primusz schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 10:55:
[...]

Hmm, die 55-250 IS klinkt ook wel interessant.. betere kwaliteit, meer bereik en IS..
Bij kamera-express kom ik dan op:
400d met kitlens 539,-
55-250 IS lens 254,-
4gb CF 36,50

Totaal 829,50
Met cashback blijft er dan 769,50 over..

Lijkt me toch leuk om mee te beginnen.. Filters/schoonmaaksetje/accessoires koop ik in de loop van de tijd wel :)
Schoonmaaksetje en een cardreader zou ik toch wel even meenemen. :)
Een blaasbalgje, sensorbrush en een readertje kost je waarschijnlijk weer richting de 75 euro, maar is vreselijk de moeite waard. :)

Bericht hierboven

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

Dr-b schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 09:51:

Dust removal kan je van de lijst schrappen, dat werkt totaal niet.
Canon lenzen zijn zowiezo interessant omdat ze prijstechnisch veel aantrekkelijker zijn dan de Nikon.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:21

beerns

it is I, Leclerc

Da's een goede. Ik wil eigenlijk niet meer kwijt dan een 8 a 900 euro.

Heb nog nooit een camera gekocht in m'n leven (ben toch al 30 geweest) en wil dus een goede kopen
Wil 'm gaan gebruiken voor de huis/tuin en keuken foto's, maar zowiezo ook voor sport en situaties met weinig licht (avond en in donkere omgevingen zoals garage, schuur)

Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC Nikon/ Fuji.
Dat lijkt me een goede, met goede reviews.

Ik twijfelde erg tussen wat te nemen, maar nu met de 'nieuwe' D60 op de markt, denk ik dat dat een goede is.
Nope. Heb voor een digitale videocam al een statief.
Tuurlijk, anders vraag je het niet hierro.
Niet als specifieke hobby. Meer als zijnde een erg goed model, waar ik nog 'jaren' plezier van kan hebben.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
geen idee
gebruik eigenlijk geen camera. Soms die van m'n pa (4mp digi kleinbeeld van kodak)
eigenlijk liever nieuw.

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Floor-is schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:13:
[...]
Schoonmaaksetje en een cardreader zou ik toch wel even meenemen. :)
Een blaasbalgje, sensorbrush en een readertje kost je waarschijnlijk weer richting de 75 euro, maar is vreselijk de moeite waard. :)
Cardreader was ik wel van plan te kopen (kost toch 'niks') maar dat is niet alleen voor de camera.
Ik neem aan dat de camera schoon geleverd wordt dus schoonmaakspullen heb ik niet direct behoefte aan. Als ie vies is wip ik wel even langs de winkel ;)

Ik zit er nu echter nog wel aan te twijfelen om de 18-55 IS lens te nemen ipv de standaard kitlens, deze is optisch toch wel een stuk beter (en heeft IS).
Dan moet ik m'n budget wel weer extra oprekken maar vooruit...

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
beerns schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:32:
Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC Nikon/ Fuji.
Dat lijkt me een goede, met goede reviews.
beetje vreemde voorkeur, zo heel goed is die niet en hij is er ook met Canon mount. Dus als je echt die lens wilt hebben, kan je ook naar Canon kijken.
primusz schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:36:
[...]Ik neem aan dat de camera schoon geleverd wordt dus schoonmaakspullen heb ik niet direct behoefte aan. Als ie vies is wip ik wel even langs de winkel ;)
reken er niet op dat die camera schoon geleverd wordt. en reken er ook niet op dat de winkel hem gratis schoon maakt.

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:21

beerns

it is I, Leclerc

lateef schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:26:
[...]

beetje vreemde voorkeur, zo heel goed is die niet en hij is er ook met Canon mount. Dus als je echt die lens wilt hebben, kan je ook naar Canon kijken.
Kun je wellicht aangeven waarom dit niet zo'n beste lens is (sta open voor suggesties van andere lenzen hoor!)??

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
de lens heeft een (te) groot bereik, waardoor je een hoop consessies moet doen mbt de optische kwaliteit.

wat voor zijn prijs een hele mooie lens is, is de 17-50/2.8 van Tamron. die is er in Canon, Nikon, Minolta/Sony en Pentax mount. Kan je van die merken een body uitkiezen die het beste bij je past. Nadeel van Nikon in deze is dat de D40 en D60 geen autofocus motor in de body hebben, waardoor deze lens geen autofocus heeft.

Wanneer je voor niet te veel geld wel dat bereik wilt hebben van die Sigma, zou ik naar Olympus kijken. Zowel met de E-410 als de E-510 zijn er dubbele zoomlens kits die dat bereik afdekken. Deze lenzen zijn beduidend beter dan de Sigma en ook beter dan de meeste kitlenzen van andere merken. Verschil tussen E-410 en E-510 zit hem in de grote en de E-510 heeft beeldstabilisatie in de body en de E-410 niet.

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 18:29
Gisteren een Nikon D40 gekregen voor mijn verjaardag. Vandaag wat foto's gemaakt in het Leidse Museum van Oudheden. Heerlijk om met Auto ISO te schieten. Leuke is dat hij dan met stappen van 20 meen ik de ISO omhoog gooit. Vandaar dat ik ISO's van bijvoorbeeld 340 voorbij heb zien komen.

Ben (nu al) heel erg tevreden over deze camera en kan heb iedereen aanraden, zeker voor die prijs (400). 6MP, zat, 3 AF points, zat en minder rijs dan bijvoorbeeld een Canon 400D (http://kenrockwell.com/te...ns/2007-10/index.htm#1600).

Coïtus ergo sum

• Dr-b
Deze test is netjes gedaan, maar ik zou niet teveel naar Ken Rockwell luisteren. Veel artikelen op zijn site raken kant noch wal.

Maar zoals hij zegt (en je zelf kan zien bij de voorbeeld foto's) is er bijna geen verschil tussen de d40 en de 400D qua ruis rond ISO 1600. Daaronder vind ik de 400D er persoonlijk beter uitkomen, wat opmerkelijk te noemen is als je bedenkt dat de 400D meer pixels op een zelfs iets kleinere oppervlakte heeft.

Maar dat terzijde, gefeliciteerd met je camera! Daar zul je nog veel plezier van beleven.

• Wijnands
Francis schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:17:
[...]

Canon lenzen zijn zowiezo interessant omdat ze prijstechnisch veel aantrekkelijker zijn dan de Nikon.
Die hoor ik vaker, is dat wel zo?

Wat zijn voor de hand liggende keuzes?
Nikon (Nikkor) AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G - 449,-
Nikon (Nikkor) AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR ED 235,-
Nikon (Nikkor) AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6 G IF ED 570,-
Nikon (Nikkor) AF 50mm f/1.8 D 110,-
Nikon (Nikkor) AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5 G IF ED 270,-

Dit zijn denk ik lenzen die een beginner snel zou kiezen. 3rd party spul maakt vrijwel niets uit. Wat zijn vergelijkbare keuzes in het Canon assortiment?

[ Voor 8% gewijzigd door Wijnands op 28-02-2008 14:50 ]

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 18:29
Dr-b schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:18:
Deze test is netjes gedaan, maar ik zou niet teveel naar Ken Rockwell luisteren. Veel artikelen op zijn site raken kant noch wal.

Maar zoals hij zegt (en je zelf kan zien bij de voorbeeld foto's) is er bijna geen verschil tussen de d40 en de 400D qua ruis rond ISO 1600. Daaronder vind ik de 400D er persoonlijk beter uitkomen, wat opmerkelijk te noemen is als je bedenkt dat de 400D meer pixels op een zelfs iets kleinere oppervlakte heeft.

Maar dat terzijde, gefeliciteerd met je camera! Daar zul je nog veel plezier van beleven.
Ja, hij heeft een uitgesproken eigen mening :P Ik heb heel wat foto's met de 300D en 350D geschoten en dat waren ook heel fijne camera's. Met de huidge dSLR's kan je eigenlijk geen miskoop meer doen. Het is maar net hoeveel geld je ervoor (over) hebt en wat je persoonlijke voorkeur is.

Coïtus ergo sum

• qless
  • Laatst online: 10-09 20:35

qless

...vraag maar...

Wijnands schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:46:
[...]
Die hoor ik vaker, is dat wel zo?

Wat zijn voor de hand liggende keuzes?
Nikon (Nikkor) AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G - 449,-
Nikon (Nikkor) AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR ED 235,-
Nikon (Nikkor) AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6 G IF ED 570,-
Nikon (Nikkor) AF 50mm f/1.8 D 110,-
Nikon (Nikkor) AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5 G IF ED 270,-

Dit zijn denk ik lenzen die een beginner snel zou kiezen. 3rd party spul maakt vrijwel niets uit. Wat zijn vergelijkbare keuzes in het Canon assortiment?
Voor de hele grote L lenzen zowieso ;)

Canon EF 70-300 F4-F5.6 IS 439,- (iets lichtsterk)
Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS 244,- (groter bereik)
18-200 niks vergelijkbaars
Canon EF 50 F1.8 84,-
Canon EF-S 17-85mm F4-F5.6 IS 399,- (maar heeft IS en meer bereik)

Maar ga je kijken naar bijvoorbeeld een goede 70-200:
Nikkor AF-S 70-200mm F 2.8 VR zwart 77S 1695,-

daartegenover bij Canon
Canon EF 70-200mm F 2.8 L IS USM 1595,-
Canon EF 70-200mm F 2.8 L USM 1099,-
Canon EF 70-200mm F 4 L IS USM 939,-
Canon EF 70-200mm F 4 L USM 555,-

[ Voor 14% gewijzigd door qless op 28-02-2008 15:33 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Wijnands
M.A.W. wat verschillen in de lineup maar op de echt vergelijkbare producten helemaal niet zulke grote verschillen.

Nikon heeft inmiddels ook een Nikkor AF-S DX 16-85 f/3.5-5.6G ED VR maar die is nog vrij prijzig (595) omdat 'ie zo nieuw is.

[ Voor 36% gewijzigd door Wijnands op 28-02-2008 16:06 ]

• ThunderNet
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

Daarnaast is een groter bereik niet altijd een voordeel ;)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

In de consumenten line-up tot zeg 500 euro zijn nikon en canon aardig gelijkwaardig. Wat ook wel fijn is, beiden hebben daar een mooie line-up.

Ben benieuwd naar de prestaties van de 16-85 nikon trouwens, zal binnenkort wel wat meer info over komen.

Daarnaast presteert die consumeten line-up ook nog een heel aardig, kijk naar de 55-200 VR en 55-250 IS lenzen, scherper dan mijn 70-200 volgens mij :P

• Wijnands
Dat zou kunnen. Wat ik hiermee wilde doen is het idee dat Nikon's assortiment duurder is even inzichtelijk maken. Misschien hebben mensen hier wat aan met het kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:05

Rio

Ik heb al een boek

Is er een goede pagina met reviews voor dSLR's? Net zoiets als Tomshardware bijvoorbeeld?
Ik heb wel gezocht, maar ben nog niet echt iets moois/handigs/bruikbaars/overzichtelijks/niet commercieels tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

How about DPReview.com of FredMiranda.com voor meer gebruikersreviews. Dan kan je nog kijken bij RobGalbraith.com of misschien LetsGoDigital.nl
Dus nee er is helemaal niks ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

Floor-is schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:43:
How about DPReview.com of FredMiranda.com voor meer gebruikersreviews. Dan kan je nog kijken bij RobGalbraith.com of misschien LetsGoDigital.nl
Dus nee er is helemaal niks ;)
Wel allemaal "commercieel" maar dat hoort er nou eenmaal bij :) Die mensen steken er veel tijd in, en dus willen ze er ook wel wat voor terug zien, niet meer dan normaal.

:$ * ThunderNet vindt liveview btw ineens wel erg makkelijk :$

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Voor lenzen en wat body review's kun je ook op www.photozone.de kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

rond 500-600 euro

Ik bezit op het moment een canon eos 300(analoog) en een compact digitaal: canon A510. deze laatste heeft vaak de voorkeur omdat ik de fotoá gelijk kan terugzien en beoordelen op belichting en scherpte. nadelen zijn zoals te verwachten bij compact; veel ruis en weinig bereik.

zal voornamelijk voor concertfotografie gebuikt gaan worden in de kroeg waar ik werk. omstandigheden met weinig licht dus.

ik heb op het moment dus de lenzen van de eos 300:
- canon 28- 80
- tamron 80-210
- soligor 100-400

er zal dus een lens bij moeten komen vanwege de cropfactor en het bereik aan de groothoek kant. zit zelf te denken aan een canon 17-85 USM IS (iemand een alternatief?) of is het verstandiger iets lichtsterkers te nemen?

vanwege mijn goede ervaringen met canon gaat hier mijn voorkeur naar uit, ook amdat ik er al een set lenzen van bezit.

zoals gezegd zal er aan de groothoek kant iets gedaan moeten worden, aan zoombereik heb ik voor mijn doeleinden meer dan genoeg.
ik heb ook een sunpak 4000AF flitser, kan deze gebruikt worden?

ik wil graag een advies; kan ik beter een nieuwe 400d kopen of een 2ehands 30d? andere mogelijkheden zijn natuurlijk ook welkom!

ik steek er op het moment weinig tijd in, dit zal zeker meer worden.

aangezien de body en lens waarschijnlijk al genoeg gaan kosten voorlopig even niet.

zie hierboven

is een optie, maar waar zal ik dan op moeten letten?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 10-09 20:35

qless

...vraag maar...

Firestorm schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 11:56:
rond 500-600 euro

Ik bezit op het moment een canon eos 300(analoog) en een compact digitaal: canon A510. deze laatste heeft vaak de voorkeur omdat ik de fotoá gelijk kan terugzien en beoordelen op belichting en scherpte. nadelen zijn zoals te verwachten bij compact; veel ruis en weinig bereik.

zal voornamelijk voor concertfotografie gebuikt gaan worden in de kroeg waar ik werk. omstandigheden met weinig licht dus.

ik heb op het moment dus de lenzen van de eos 300:
- canon 28- 80
- tamron 80-210
- soligor 100-400

er zal dus een lens bij moeten komen vanwege de cropfactor en het bereik aan de groothoek kant. zit zelf te denken aan een canon 17-85 USM IS (iemand een alternatief?) of is het verstandiger iets lichtsterkers te nemen?

vanwege mijn goede ervaringen met canon gaat hier mijn voorkeur naar uit, ook amdat ik er al een set lenzen van bezit.

zoals gezegd zal er aan de groothoek kant iets gedaan moeten worden, aan zoombereik heb ik voor mijn doeleinden meer dan genoeg.
ik heb ook een sunpak 4000AF flitser, kan deze gebruikt worden?

ik wil graag een advies; kan ik beter een nieuwe 400d kopen of een 2ehands 30d? andere mogelijkheden zijn natuurlijk ook welkom!

ik steek er op het moment weinig tijd in, dit zal zeker meer worden.

aangezien de body en lens waarschijnlijk al genoeg gaan kosten voorlopig even niet.

zie hierboven

is een optie, maar waar zal ik dan op moeten letten?

alvast bedankt!
4 het is verstandig iets lichtsterkers te nemen. Als je beetje werkafstand hebt is een 50 mmm 1.8 erg goedkoop en geeft erg goede resultaten.

6 Pak eigenlijk gewoon een Canon flitser, E-TTL2 werkt wel zo fijn...en geen risico's

7 Een 30D pakt even wat anders vast dan een 400D, en heeft ook een betere AF in het donker (en ISO 3200)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
D'r was laatst een shop die 30d body's uitverkocht voor rond de 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

De 400d heeft toch dezelfde AF unit als de 30d?

Kamera-express heeft de 30d met kitlens voor 700 euro geloof ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
Zit nog steeds te dubben tussen Nikon D40 en Canon 400D.
de D40 kost zo'n 350 euri, de 400D bijna 200 euri duurder..
gezien ik beginner ben, lijkt me de D40 dan toch iets handiger?!
Ook krijg je (volgens mij) bij de D40 bijv een tasje, en bij de Canon gewoon 'niets'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tasje boeit weinig, vraag is of je de autofocus e.d. van de 400D nodig hebt :) 200 euro is een hoop geld, maar je krijgt er wel een betere camera voor terug. Of dat het waard is voor je....geen idee :) De D40 is zijn segment zéker een killer nl. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Tja... beide een goede keus. Je kunt met een D40 beginnen en als je die ontgroeit een D80 meepakken uit de uitverkoop omdat de opvolger uit is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
whitehouse schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 14:37:
Zit nog steeds te dubben tussen Nikon D40 en Canon 400D.
de D40 kost zo'n 350 euri, de 400D bijna 200 euri duurder..
gezien ik beginner ben, lijkt me de D40 dan toch iets handiger?!
Ook krijg je (volgens mij) bij de D40 bijv een tasje, en bij de Canon gewoon 'niets'.
Als die 200 euro veel geld voor je is op dit moment, kun je het beter opzij leggen voor een goede lens in de toekomst. Als beginner ben je echt nog wel bezig om tegen het maximum kunnen van de D40 aan te lopen. Met beide camera's zit je goed, dus waarom zou je 200 euro meer uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:26
600~650 euro voor body + lens
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
-Zoals het er nu naar uitziet moet ik voor m'n vakantie toch een camera kopen, dus dan maar gelijk goed :P
-Ik wil toch wel eens wat meer uit m'n foto's gaan halen door of handmatig alles in te stellen of meer mogelijkheden dmv RAW.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
In eerste instantie voor m'n vakantie naar de Alpen, verder hoop ik dan toch ook wel meer te gaan fotograferen, zullen dan voornamelijk landschappen worden, denk ik..
We hebben nog ergens een oude Sigma lens van een Nikon SLR rondzwerven, maar daar heb ik waarschijnlijk niet zoveel aan :+
-Nikon D60 met 18-55VR lens
-Canon 400D met 18-55IS lens
Beide combinaties kosten bij konijnenberg iets over 600 euro.
Alleen een polarisatie filter
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Geen idee, ik zie wel hoeveel er uiteindelijk in gaat zitten.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Idem
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Sony DSC-P93. Hij voldoet gewoon niet meer aan mijn eisen.
Lastig handmatig in te stellen.
Traag
Is 2e hands een optie of per se niet?
Nope, geen optie.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hmm.. vasthouden zeg ik. Die sigma lens kan wel 's passen op de D60 maar zal handmatig scherpstellen worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

MewBie schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 02:18:
-Nikon D60 met 18-55VR lens
-Canon 400D met 18-55IS lens
Beide combinaties kosten bij konijnenberg iets over 600 euro.
Alleen een polarisatie filter
De lenzen die je op het oog hebt hebben wel een roterend frontelement (canon zeker, nikkor kon ik niet zo gauw vinden maar hoogstwaarschijnlijk ook), dit is niet heel erg handig i.c.m. filters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
martijn_tje schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:24:
[...]

In vergelijking met een doorsnee compact met 35-105 lensje heb je met de kitlens (omgerekend) een 28-88 lensje en dus minder bereik aan de tele kant. Ik zou zeggen dat je voor natuur eerder aan een bereik tot minstens 300mm moet gaan denken. Er moet dus nog een lens bij wil je een beetje met je spul uit de voeten kunnen.

Zelfs een el cheapo body (+kitlens) + el cheapo telezoom gaat ver buiten je budget als je bedenkt wat je er nog bij moet hebben wil je een beetje kunnen schieten en blijven schieten (tasje, geheugenkaartjes, blaasbalgje enz.......)

Body+kitlens = ~450
Sigma 70-300 APO =200
Filter(s) = 50 (voor op de sigma, op de kitlens vind ik het onzin)
Overige zooi = 100
Totaal = 800

Mijn advies kijk naar een goede prosumer met flinke lens. Of spaar door tot je bijna 2x je huidige budget hebt.
Tasjes, geheugenkaartjes, filter en een tweedehands lens betaalt mijn pa dus dit is geen probleem het is dus enkel voor body + kitlens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Filter op je sigma? UV filter? Niet echt nodig, gewoon de bijgeleverde zonnekap gebruiken.

Wat roterende frontelementen betreft, het is wat onhandig met een pola maar niet onoverkomelijk. Meeste kitlenzen hebben een roterend frontelement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:21
Oeh dr zijn weer cash-back acties van Canon.
Zo krijg je tot 30 juni 150 euro terug bij een 40D.

Maakt mij keuze (prijstechnisch) tussen de Nikon D80, Canon 450D en 40D wel weer wat lastiger.

Link

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1100-1200 euro
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Ik loop tegen de snelheid en het oplossend vermogen van mijn KM A200 aan. Ook ga ik in de zomer naar de VS.
Landschaps en architectuur, met zo nu en dan portretfotografie (in de studio) Maar ik pas mijn keuzes aan op landschappen
Nee
De D80 lijkt me te bevallen omdat die goed in mijn hand lag. De 20d ga ik later deze week gebruiken (om over de 30d te kunnen oordelen)
Ik dacht aan de 12-24 van tokina en de 24-135 van tamron
Advies eigenlijk, want de lenzen zijn niet de meest gebruikte.
Ik besteed toch wel zo'n 4 uur per week aan puur foto's maken, naast de vakanties.
Het is mijn bedoeling hiermee lang vooruit te kunnen.
Ik gebruik nu een A200 van Konica Minolta. Het toestel heb ik 4 jaar met alle plezier gebruikt, maar het is me toch niet wijd genoeg (70% van mijn foto's worden op 28mm geschoten), hij reageert erg traag (RAW wegschrijven duurt 5 seconden) en hoger dan ISO 200 is eigenlijk niet mogelijk.
Bij de lenzen denk ik aan tweede hands, maar de body zelf koop ik liever nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
12-24 in nikon F mount moet je echt goed zoeken, ze komen niet vaak gebruikt langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Wijnands schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 19:41:
12-24 in nikon F mount moet je echt goed zoeken, ze komen niet vaak gebruikt langs.
Mwoah... Tel er zo een stuk of 5 op de eerste pagina van Marktplaats, als je er naar zoekt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Ik zou volgende week dit fototoestel gaan kopen is dit een goede keus
Nikon D40x + 18-55mm + 55-200mm VR
Bij fotokonijnberg.be voor €788,03
wat moet ik hier dan nog iets bijkopen buiten een zak(iemand een aanrader)en een sd kaartje??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nock372 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 10:56:
wat moet ik hier dan nog iets bijkopen buiten een zak(iemand een aanrader)en een sd kaartje??
In de startpost staat een vragenlijst die je even mag invullen, en voor tassen en kaartjes zijn aparte topics. Met andere woorden: doe zelf eens wat meer moeite, want op deze manier gaat niemand je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nock372 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 10:56:
Lowepro maakt mooie zakken, crumpler ook, gewoon even in de winkel kijken als je er toch bent. SD kaartje zou ik bij de plaatselijke computerzaak halen, verder heb je nodig microfiber poetsdoekje en een rocketblower blazertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

- batterijgrip
- afstandsbediening
- statief
- externe flitser
- filter(s)
- cursus materiaal (boeken/tijdschriften/DVD's)
- printer
- ...
en zo kan je blijven doorgaan.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik wil graag advies hebben dus hierbij mijn lijstje met gegevens. Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven over de te maken keuzes.

Max. 1000 euro.
Ik heb al een analoge SLR en wil nu digitaal dat ik wat makkelijker met instellingen kan spelen zonder dat ik eerst moet wachten tot rolletjes ontwikkeld zijn.
Het meeste buiten in de natuur. Landschap, dieren, etc.
nee.
Ik heb een voorkeur voor de Sony A200. Vind ik prettig vasthouden, beeldstabilisatie in de body (zodat de objectieven minder duur zijn daarna). Andere mogelijke opties zouden de Canon of de Pentax zijn (Nikon vonden wij niet prettig). Tot nu toe is het beste ‘gevoel’ bij de Sony.
Omdat ik vooral foto’s maken tijdens wandelingen, wil ik een lens hebben voor al het bereik. Dus 18 (28) tot200 (250).
Zit er verschil in de objectieven tussen tamron, sigma en sony. Ik heb een aantal reviews gelezen waarbij de tamron meer geadviseerd werd dan de sigma uitvoering. De Sony lens kwam ook goed uit testen. Maar ik heb geen idee of ik als ‘leek’ nu echt verschil merk tussen deze objectieven bij mijn foto’s?
Advies, graag`!
Ik wil er redelijk wat tijd in gaan stoppen. Nu doe ik dat ook al tijdens vakantie…
Met een body en één lens, kan ik voorlopig wel vooruit denk ik.
Ik heb nu een analoge camera. Het wisselen van lenzen ervaar ik als grote beperking. Altijd staat de verkeerde lens er net op. Als de lenzen gewisseld zijn, dan is het moment voorbij. En twee lenzen meenemen vind ik niet praktisch.
Geen idee of ik een goede van een verkeerde lens kan onderscheiden. Op zich geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 12:54:
Max. 1000 euro.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Het meeste buiten in de natuur. Landschap, dieren, etc.
Tot nu toe is het beste ‘gevoel’ bij de Sony.
Omdat ik vooral foto’s maken tijdens wandelingen, wil ik een lens hebben voor al het bereik. Dus 18 (28) tot200 (250).
De best presterende superzoom onder de 500 euro is op elk platform de tamron 18-250. Er is alleen een maar voor elke lens en superzooms in het bijzonder: een lens is een compromis tussen o.a. lichtsterkte, optische kwaliteit en bereik. Bij een superzoom wordt er lichtsterkte en optische kwaliteit ingeleverd om het enorme bereik te kunnen leveren. Een budget tele (max 200 euro) presteerd in de meeste gevallen beter als een duurdere superzoom (>300 euro). (kit+ Tamron/Sony 55-200, Sigma 70-300, Tamron 70-300 of Minolta 75-300 presteerd in iedergeval aan de lange kant beter als een superzoom)

De Sony 18-250 is het zelfde als de Tamron 18-250 op de prijs, AF snelheid en het naamstikkertje na. De AF overbrenging van de Sony is flink sneller, maar of dat een prijsverschil van 200 euro rechtvaardigd :?. Gezien de snelle en sterke AF motor van de A200 zal de Tamron ook niet enorm traag zijn.

Ik moet zeggen dat de Sony A200 tenopzichte van de Canon 400D+Tamron 18-250 of Pentax K100Super+Tamron 18-250 helemaal geen gekke keus is. De A200 heeft met die zelfde lens er aan de snelste AF en het mildste AA filter van de drie (minder verscherping achteraf nodig). Canon's lenzenaanbod is wel duidelijk uitgebreider als dat van sony maar een 18-2x0 ontbreekt eveneens heeft Canon geen body's met stabilisatie er in. De pentax heeft net als de Sony wel stabilisatie in de body maar is tenopzichte van de Canon en Sony verouderd wat betreft sensor en Pentax heeft een zeer beperkt lenzen aanbod.

[ Voor 17% gewijzigd door martijn_tje op 03-03-2008 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wybl
  • Laatst online: 25-07-2022
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort ook een DSLR kopen. Het mag bij elkaar niet meer dan 2000 euro gaan kosten. Heb al een fuji s9600 maar die gaat er dan uit. Ik wil hm voor sport (lees: skateboard)fotografie gaan gebruiken. Snelheid is dus vrij belangrijk.

Mijn huidige voorkeur gaat uit naar de 40d omdat die best snel is (als in 6 fps) en niet zo heel erg duur meer is na een cashback van 150. Verder dacht ik aan de 17-85 IS kitlens van canon. Plus de 70-300 macro van sigma (voor meer bereik).

Ik heb eigenlijk maar twee vragen. Is er een betere optie wat betreft snelheid en/of beeldkwaliteit dan de 40d in dat prijssegment? En kan de speedlight 580EX II (of wat voor flitsre dan ook) bij continuous shooting bij elke foto flitsen of is dat sowieso niet mogelijk?

Ik heb nog geen objectieven dus het wordt een compleet nieuwe set. Verder moet de ruis en het detail goed zijn maar volgens mij is dat bij bijna elke DSLR al geen issue meer. Althans, niet vergeleken met een fuji s9600. Of is dit helemaal niet waar?

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Die 17-85 zou ik denk ik niet doen, 't is niet echt wijd, niet echt snel en qua lichtsterkte is 't ook niet alles. Het is een heel goede allround lens, maar niet echt geschikt voor sport.

Ik zou denk ik zoeken naar een snelle groothoeklens, een fisheye en een snelle korte telelens en met name een goede een pro body. Bij dit soort foto's helpt de goede (superieure) autofocus-tracking van een pro-body en een goede lens echt enorm.
Bijvoorbeeld een 1dmk2 (2e hands voor 1250), een ef 24mm f/2.8 (2e hands ±175eu), een zenitar 16mm f/2.8 fisheye (±150?) en een 85mm f/1.8 (±275 2e hands).
Dan heb je niet genoeg geld over voor een 580exII, maar om echt goed te flitsen met skateboardfotografie heb je best wel een dure set nodig. 1 of 2 snelle flitsers (snel qua herladen) zoals zo'n 580ex...(die houdt die 8fps wel bij) een setje pocketwizards of een st-e2 voor de draadloze aansturing en wat statieven.

Als je toch zo'n bedrag gaat uitgeven, zou ik echt wel het beste gereedschap voor 'the job' kiezen ipv een allround-setje.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op maandag 03 maart 2008 @ 17:10:
[...]

De best presterende superzoom onder de 500 euro is op elk platform de tamron 18-250. Er is alleen een maar voor elke lens en superzooms in het bijzonder: een lens is een compromis tussen o.a. lichtsterkte, optische kwaliteit en bereik. Bij een superzoom wordt er lichtsterkte en optische kwaliteit ingeleverd om het enorme bereik te kunnen leveren. Een budget tele (max 200 euro) presteerd in de meeste gevallen beter als een duurdere superzoom (>300 euro). (kit+ Tamron/Sony 55-200, Sigma 70-300, Tamron 70-300 of Minolta 75-300 presteerd in iedergeval aan de lange kant beter als een superzoom)

De Sony 18-250 is het zelfde als de Tamron 18-250 op de prijs, AF snelheid en het naamstikkertje na. De AF overbrenging van de Sony is flink sneller, maar of dat een prijsverschil van 200 euro rechtvaardigd :?. Gezien de snelle en sterke AF motor van de A200 zal de Tamron ook niet enorm traag zijn.
Bedankt voor je snelle reactie (merk dat het toch gaat kriebelen en dat ik liever morgen nog een camera ga kopen dan overmorgen... :) )
Ik heb inderdaad gelezen dat die kwaliteit van zo'n superzoom, minder goed is. Maar zie ik dat als relatieve leek ook? Ik heb foto's gezien op websites die met die lenzen gemaakt zijn, maar op lang niet alle foto's zie je dat ze niet goed zijn. OK, op sommige foto's zie je zwartere hoeken, maar verder zien die foto's er goed uit. Of moet ik ook op andere dingen letten?

Wat bedoel je met trager worden? Wat heeft een objectief daar voor invloed op? Zou je dat kunnen uitleggen?

Als ik bij cameranu.nl kijk is het verschil tussen de sony en de tamron niet zo groot, 489,- en 419,-. Is de sony dan het prijsverschil wel waard, of nog steeds niet?
Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wybl
  • Laatst online: 25-07-2022
abrakadaver schreef op maandag 03 maart 2008 @ 20:44:
Die 17-85 zou ik denk ik niet doen, 't is niet echt wijd, niet echt snel en qua lichtsterkte is 't ook niet alles. Het is een heel goede allround lens, maar niet echt geschikt voor sport.

Ik zou denk ik zoeken naar een snelle groothoeklens, een fisheye en een snelle korte telelens en met name een goede een pro body. Bij dit soort foto's helpt de goede (superieure) autofocus-tracking van een pro-body en een goede lens echt enorm.
Bijvoorbeeld een 1dmk2 (2e hands voor 1250), een ef 24mm f/2.8 (2e hands ±175eu), een zenitar 16mm f/2.8 fisheye (±150?) en een 85mm f/1.8 (±275 2e hands).
Dan heb je niet genoeg geld over voor een 580exII, maar om echt goed te flitsen met skateboardfotografie heb je best wel een dure set nodig. 1 of 2 snelle flitsers (snel qua herladen) zoals zo'n 580ex...(die houdt die 8fps wel bij) een setje pocketwizards of een st-e2 voor de draadloze aansturing en wat statieven.

Als je toch zo'n bedrag gaat uitgeven, zou ik echt wel het beste gereedschap voor 'the job' kiezen ipv een allround-setje.
Bedankt voor je reactie. Het punt is eigenlijk dat het dus wel als all round setje moet dienen. Ik wil er eigenlijk mijn vakantiefoto's ook mee schieten. Daarom leek mij de 40d zo'n goede optie (is niet zo lomp als een 1d). En een mark II heb ik niet kunnen vinden voor zo weinig geld. Ik vind fish eyes eigenlijk niet zo mooi. Zou de Tamron 11-18 f4.5-5.6 dan een betere optie zijn?

En het klinkt misschien wat knullig maar kan je de flitser ook aansturen via een (goedkope) kabel? Ik heb dit gedaan met mijn fuji en een externe flitser (hele oude National flitser die een recharge tijd van meer dan 10 seconden heeft). Dat werkt prima bij groothoek foto's. Wat flitsers betreft ben ik zeer onwetend dus daarom misschien de domme vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wybl schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 01:52:
[...]
Zou de Tamron 11-18 f4.5-5.6 dan een betere optie zijn?
Volgens mij komt er binnenkort een Tokina 11-16mm F2.8 uit..voor de mount die je zoekt. Praktischer qua lichtsterkte denk ik..Optiek ff afwachten, maar misschien..beter ook?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Er komt ook een tamron 10-24 f/3.5-4.5. Niet superlichtsterk maar kwa bereik wel erg prettig. (in groothoek termen van 15 naar 36mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
Mijn beschikbaar budget ligt ongeveer tussen de 750 en 800 euro maximaal. Het liefst zou ik klaar zijn met zo'n 650 - 700 euro. Dat is dan wel inclusief (kit)lens.

Een tijd terug heb ik een camera (relatief simpele) gekocht om wat foto's te maken. Eigenlijk was ik meer nieuwe hobby's aan het verkennen en fotografie (aangezien ik ook ontwerp doe) leek me wel erg leuk! Daarom heb ik toen een Canon IXUS 75 gekocht en deze werkt nog wel goed, echter wil ik het nu toch wel wat serieuzer aanpakken. Daarnaast kreeg ik met mijn verjaardag ook nog eens een flink boek over digitale fotografie en hoe je het allemaal wel moet doen en dergelijke. Daarom wil ik een DSLR.

Eigenlijk twee dingen echt, namelijk gewoon Point-and-Shoot dingen zoals feestjes en dergelijke, maar mijn voorkeur gaat ook zeker uit naar macro-foto's. Overigens wil ik dingen zoals landschappen/infinite shots niet uitsluiten.

Niet echt, Sigma lijkt mij een heel goed merk, maar past ook weer op bijna iedere DSLR als ik me niet vergis.

Een paar voorkeuren heb ik al namelijk;
  • Pentax K10D (Samsung GX-10) - deze camera is erg goed voor zijn prijs en de kwaliteit van de foto's zijn ook erg goed tov andere camera's in deze prijsklasse. Daarnaast is deze camera ook nog eens weerbestendig.
  • Olympus E-510 & E-410 - Goedkope camera met meerdere kitlenzen en blijkbaar ook nog vrij goed ook.
  • Nikon D40X - een goede camera voor niet veel geld, met ook vaak meerdere kitlenzen of Sigma lenzen.
Niet direct, maar uiteindelijk wil ik wel polarisatiefilters/UV-filters gaan gebruiken en natuurlijk andere lenzen.

Nee niet echt, ik stort me bijna volledig hierin. Echter heb ik natuurlijk wel al het nodige voorwerk gedaan en wel al wat in mijn hoofd zitten.

Wat is tijd? Extreem veel tijd zal ik er niet in gaan steken, maar ik wil wel in de aankomende lente en zomer mooie plaatjes gaan schieten. Daarvoor wil ik er ook wel op uitgaan met mezelf of mijn vriendin of course. Dus met andere woorden; ik wil er wel wat tijd in steken, maar het wordt geen overheersende hobby.

Dit gaf ik onder andere bij punt 6 al aan, ja dus.

Nu gebruik ik een Canon IXUS 75 zoals ik al aangaf en de beperkingen van de camera zijn onder andere; geen manuele focus, veel ruis bij ISO 200 - 400 en hoger, soft corners, geen super mooie foto's qua kwaliteit.

Niets is uitgesloten, ik zie wel :)

Geen te lange post, hoop ik. Ik zal het wel te lezen krijgen denk ik :)

[ Voor 4% gewijzigd door alex3305 op 04-03-2008 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Waarom is in-body IS belangrijk voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Wijnands schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 16:51:
Waarom is in-body IS belangrijk voor je?
Omdat lenzen met IS nogal duur zijn en ik graag een camera wil met IS. Dat heb ik echter niet duidelijk vermeld, maar dat is namelijk nog iets wat ik wel degelijk mis op mijn IXUS 75.

Volgens mij is dat wel een gegronde reden, maar ik sta wel open voor een andere mening of visie natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

De prijs van IS lenzen vallen best mee.. en optische IS schijnt/kan beter werken dan body IS (ccd shift).
Verder is het voor feestjes misschien handiger om in lichtsterke lenzen te investeren dan in IS, aangezien je met IS de beweging van anderen niet kunt compenseren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
primusz schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 20:01:
De prijs van IS lenzen vallen best mee.. en optische IS schijnt/kan beter werken dan body IS (ccd shift).
Verder is het voor feestjes misschien handiger om in lichtsterke lenzen te investeren dan in IS, aangezien je met IS de beweging van anderen niet kunt compenseren :P
Daar heb je een heel goed punt en bedankt voor deze informatie :) Kijk, dit soort dingen had ik zelf bijvoorbeeld nog niet gevonden alhoewel ik DPReview en de FAQ hier op GoT toch flink heb doorgespit naar mijn mening.

Daarnaast, feestjes bedoel ik mee - feestjes overdag en eigenlijk nooit 's avonds, daar wil ik mijn IXUS eigenlijk nog voor houden. (voor de duidelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Primus was me voor. IS, prima maar realiseer je wel wat het eigenlijk doet. Ikzelf heb maar zelden situatie's waar ik denk dat IS toch wel heel handig was geweest. Voor mij is het dan ook een "nice-to-have"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Alex3305 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 18:46:
[...]

Omdat lenzen met IS nogal duur zijn en ik graag een camera wil met IS.
55-250IS
55-200VR
18-55VR
18-55IS

Prijs is niet echt een issue imo, lenzen gaan lang mee :) Vraag is meer of een body je bevalt en of je je ei kwijt kan qua glas. :) Ik heb zelf maar één lens met IS waarop het me kan boeien en dat is de 70-200: dat is een lowlight werkpaard op congressen e.d. maar voor de rest? Op een groothoek kan het me echt roesten :)

[ Voor 20% gewijzigd door neographikal op 04-03-2008 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
neographikal schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 21:26:
[...]

55-250IS
55-200VR
18-55VR
18-55IS

Prijs is niet echt een issue imo, lenzen gaan lang mee :) Vraag is meer of een body je bevalt en of je je ei kwijt kan qua glas. :) Ik heb zelf maar één lens met IS waarop het me kan boeien en dat is de 70-200: dat is een lowlight werkpaard op congressen e.d. maar voor de rest? Op een groothoek kan het me echt roesten :)
Het kan me sowieso roesten :) Maar ik snap best dat als jij Tim Trilpoot heet, je ineens wel de toegevoegde waarde ervan kan zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Henk schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 21:38:
Maar ik snap best dat als jij Tim Trilpoot heet, je ineens wel de toegevoegde waarde ervan kan zien ;)
Mnou, het voegt vooral een stuk gemak toe. Ik kan prima de regel 2x of meer breken, maar dat kost wel even gaan staan, etc. IS is over het algemeen een kwestie van gaan staan en gaan met die banaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Ik vind de lens ook wel leuk pruttelen met IS aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
neographikal schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 21:50:
[...]

Mnou, het voegt vooral een stuk gemak toe. Ik kan prima de regel 2x of meer breken, maar dat kost wel even gaan staan, etc. IS is over het algemeen een kwestie van gaan staan en gaan met die banaan. :)
Ik heb nog maar weinig shots gemist doordat ik geen IS had. Niet genoeg shots om er die 600e voor over te hebben, en zéker niet genoeg omdat de shots díe ik miste enniewee prut waren. Begin sowieso een beetje uitgekeken te raken op het hele telegedoe. Het heeft zijn toepassing, maar ik heb het in het verleden wel overgewaardeerd.

* Henk aait Simon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Fijn. Ik voel me af en toe de enige zonder VR lenzen of ambitie's om die aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Jullie heb inderdaad op dit punte gelijk en ik kan me ook inderdaad maar weinig herinneren wanneer ik een shot heb gemist met mijn IXUS. Dus IS is inderdaad iets wat ik niet per sé nodig heb. Kep ook even mijn post ge-edit ;)

Dus misschien iemand nog tips of buy-tips?

[ Voor 9% gewijzigd door alex3305 op 04-03-2008 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Doe de vasthoud test, ga naar een winkel en pak ze alledrie 's beet. Kijk waar je het beste gevoel bij krijgt.
Waarom een D40x en geen D40? Ding wordt enorm gedumpt momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Wijnands schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 07:32:
Doe de vasthoud test, ga naar een winkel en pak ze alledrie 's beet. Kijk waar je het beste gevoel bij krijgt.
Waarom een D40x en geen D40? Ding wordt enorm gedumpt momenteel.
D40X staat wel in mijn lijstje overigens. D40 wil ik niet omdat deze maar 6MP is. Persoonlijk weet ik dat je jezelf niet moet verkijken op megapixels, maar ik weet ook dat ik nogal een perfectionist ben en graag ook werk in Photoshop om op te touchen. Daarbij weet ik ook dat als je wel meer megapixels hebt, dat je dan wel een stuk beter kunt uptouchen en de foto natuurlijk ook nog kunt verkleinen. Dus daarom is de D40 niet echt iets voor mij (denk ik).

Over de vasthoudtest, ik ga waarschijnlijk aankomende zaterdag naar Digital Street toe in Beuningen (is hier toch in de buurt) en dan kan ik wel wat proberen. Dus dat komt wel goed denk ik.

Overigens zag ik nou dat Canon een cashback heeft op de EOS 400D. Zit hier eigenlijk nog veel kwaliteitsverschil in tov de Nikon D40x, Pentax K10D bijvoorbeeld? Zelf kan ik hier namelijk nogal weinig over terugvinden :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Alex3305 schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 09:34:
[...]

D40X staat wel in mijn lijstje overigens. D40 wil ik niet omdat deze maar 6MP is. Persoonlijk weet ik dat je jezelf niet moet verkijken op megapixels, maar ik weet ook dat ik nogal een perfectionist ben en graag ook werk in Photoshop om op te touchen. Daarbij weet ik ook dat als je wel meer megapixels hebt, dat je dan wel een stuk beter kunt uptouchen en de foto natuurlijk ook nog kunt verkleinen. Dus daarom is de D40 niet echt iets voor mij (denk ik).
WTF is uptouchen?

Kijk, je zit op een krap budget, met een D40 body heb je dan de ruimte om bijv. er een 18-70 op te steken of een 55-200 VR erbij te nemen.
Over de vasthoudtest, ik ga waarschijnlijk aankomende zaterdag naar Digital Street toe in Beuningen (is hier toch in de buurt) en dan kan ik wel wat proberen. Dus dat komt wel goed denk ik.
Lijkt me verstandig. Het is een grote zaak met veel op vooraad en nette prijzen. Als je iets ziet waar je weg van bent vergeet dan niet dat je nog een kaartje, een poetsdoekje en een blazertje nodig hebt (en misschien een tas)
Overigens zag ik nou dat Canon een cashback heeft op de EOS 400D. Zit hier eigenlijk nog veel kwaliteitsverschil in tov de Nikon D40x, Pentax K10D bijvoorbeeld? Zelf kan ik hier namelijk nogal weinig over terugvinden :o.
Is hier al genoeg over geschreven. Zeker de eerste tijd ben jij de beperkende factor en niet je camera. Simpel gezegd, het zijn allemaal goede camera's maar sommige zijn een beetje beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Laatst online: 19:19
[...]

Ik heb ook vernomen dat Nikon vanaf 15 maart ook weer gaat cashbacken. Hoeveel op welk model enzo is volgens mij nog niet bekend. Aangezien Sony ook al bezig is met cashback op een A700 kunnen we wel weer zeggen... Als een schaap over dam is.... :Y). Er kan dus lekker worden gecashbacked!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 21:44:
Ik heb inderdaad gelezen dat die kwaliteit van zo'n superzoom, minder goed is. Maar zie ik dat als relatieve leek ook? Ik heb foto's gezien op websites die met die lenzen gemaakt zijn, maar op lang niet alle foto's zie je dat ze niet goed zijn. OK, op sommige foto's zie je zwartere hoeken, maar verder zien die foto's er goed uit. Of moet ik ook op andere dingen letten?

Wat bedoel je met trager worden? Wat heeft een objectief daar voor invloed op? Zou je dat kunnen uitleggen?

Als ik bij cameranu.nl kijk is het verschil tussen de sony en de tamron niet zo groot, 489,- en 419,-. Is de sony dan het prijsverschil wel waard, of nog steeds niet?
In principe kan een goede zoom of prime op elk onderdeel beter scoren: gewicht formaat, lichtsterkte, scherpte, contrast, microcontrast, vignetting (zwartere hoeken), abberatie's, bokeh, kleurverzadiging, vervorming enz.....

Niet dat een goede superzoom een slechte lens is, het is een compromis: optisch acceptabel en zo compact mogenlijk en een zo groot mogenlijk bereik. Wat ik van de tamron heb gezien ziet er erg netjes uit, beter als m'n kitlens (18-70). De 18-70 kitlens is bijvoorbeeld ook absoluut geen hoogvlieger, maar ik heb daar zelden last van dus voor mij voldoet ie prima.

Het verschil in AF snelheid komt door een andere overbrengingsverhouding (andere tandwielen) in de lens. De body drijft de lens aan en in de lens zitten een as en een aantal tandwielen voordat de focus groep in de lens bereikt wordt. Bij de sony is de overbrengingsverhouding van de tandwielen veranderd daardoor hoeft de "schroevendraaier" van de body maar 12 rondjes te draaien in plaats van 21 om het volledige scherpstelbereik door te lopen. Er is bij de Sony wel een wat hoger moment nodig maar de Sony is duidelijk sneller. (de sterke AF motor van de A200 kan zat moment leveren)

Ow is het verschil maar 7 tientjes, ik zou de Sony zeker overwegen als dat niet te duur wordt. (uitproberen om te kijken of het verschil voor jou relevant is)
Wijnands schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 09:47:
Is hier al genoeg over geschreven. Zeker de eerste tijd ben jij de beperkende factor en niet je camera. Simpel gezegd, het zijn allemaal goede camera's maar sommige zijn een beetje beter.
Volgens mij ligt de keus voor een bepaalde kamera helemaal aan wat hij of zij er mee wil, wat zijn of haar voorkeuren zijn en waar hij of zij een goed gevoel bij heeft en in welk budget het moet passen.

In betere/slechtere camera's geloof ik niet zo heel sterk. In verschillen tussen camera's wel, in verouderde camera's trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:28:
[...]

Ow is het verschil maar 7 tientjes, ik zou de Sony zeker overwegen als dat niet te duur wordt. (uitproberen om te kijken of het verschil voor jou relevant is)

[...]

Volgens mij ligt de keus voor een bepaalde kamera helemaal aan wat hij of zij er mee wil, wat zijn of haar voorkeuren zijn en waar hij of zij een goed gevoel bij heeft en in welk budget het moet passen.

In betere/slechtere camera's geloof ik niet zo heel sterk. In verschillen tussen camera's wel, in verouderde camera's trouwens ook.
Ik wil morgen naar kameraexpress gaan om de het verschil tussen die twee lenzen te proberen (als ze de sony lens ook hebben). Eigenlijk vind ik de tamron lens alwel duur genoeg, maar ja op het hele bedrag zijn die 7 tientjes ook weer niet zoveel en als de lens dan beter is, moet je het er misschien maar voor over hebben (omdat het al een compromis is).
Wie weet heb ik morgenmiddag dan een nieuwe camera :)
In ieder geval bedankt voor het uitleggen van die snelheid, zo is het alweer iets duidelijker geworden waar je op kan letten.

Nog een andere vraag. Kun je eigenlijk lenzen van een analoge spiegelreflex op een digitale gebruiken? Ik heb namelijk nu een minolta camera en bedacht dat ik die lenzen misschien nog wel kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Ik merk zelf dat AF snelheid voor mij steeds belangrijker is geworden (en m'n KM 5D is nou niet echt de allersnelste ;) )

Alle Minolta lenzen met A mount of met Autofocus werken (vaak staat er op ebay/marktplaats dat het een Autofocus lens is of een A mount lens is). Er is 1 A mount lens zonder autofocus van Minolta en die werkt ook (de 135 f/2.8 T4.5 STF). Tokina's en Tamron's werken ook altijd. Sommige oude Sigma's moeten ge rechipped worden (anders werkt de AF en het afstoppen van het diafragma niet).

Heeft de body AF dan werken de bijbehorende lenzen ook op digitaal (op een paar oude sigma's na). Sommige oude minolta lenzen resteren trouwens nog best heel goed (en hebben een zeer pretige kleurverzadiging), misschien is het de moeite waard om ze te houden. (het is in iedergeval altijd leuk om uit te proberen)

Overzicht body's
http://www.mhohner.de/sony-minolta/bodies.php
Overzicht lenzen
http://www.mhohner.de/sony-minolta/lenses.php
User reviews lenzen
http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

[ Voor 10% gewijzigd door martijn_tje op 05-03-2008 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
[...]

Staar je vooral volledig blind op de megapixels... :/

Er zitten een stuk meer belangrijke aspecten achter een sensor. En deze maken dat de D40 per pixel veel fijner presteert dan een D40X, onder andere op het gebied van ruisprestaties.

* Henk zou het wel weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
* Wijnands zou het ook wel weten. Snap jij al wat uptouchen is?

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!