[Verzamel] Nachtfotografie deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 32 Laatste
Acties:
  • 277.863 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:50
Ik vind het huis niet echt storen in beeld. Je vraagt je wel af of er wiet geteeld wordt zo fel als het ligt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:34

Polariteit

Fietsende fotografeur

@T1mmeh: Leuk met zo'n groot sterrenveld in de foto. De voorgrond vind ik echter wat minder interessant. Het huis is te donker, en de ramen te licht.

@Tommy: Hele toffe foto met vette kleurtjes. het enige minpuntje vind ik het het verschil in belichting tussen het linker (blauwe) en rechter(paarse) deel. Het linkerdeel vind ik voor het mooie iets te donker.

@kippy: Mooie kleuren. Minpuntje vind ik ook het gebrek aan details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:10

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb in de achtertijd eens de timelaps functie geprobeerd, het duurde even voordat ik doorhad dat de interval niet de tijd tussen 2 fotos was.
ipv 100 fotos had ik er 10, toen ik de camera weer ophaalde was de lens helemaal beslagen, en nu blijkt dat ie ook van binnen beslagen is. denk niet dat alle 100 gelukt zouden zijn.

is een beslagen lens erg? is er dan kans op schimmel of valt dat wel mee?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
mrc4nl schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 14:56:
Ik heb niet zo heel veel gedaan, ben wel naar umcg gelopen, maar ik mocht niet zonder toestemming daar binnen fotograferen. ben dus maar naar cs gegaan (niet bijzonder interesant) en toen maar weer naar huis.
Hmm, het UMCG is een hele drukke grote ziekenhuis, ik kom er zelf ook vaak genoeg. Valt het dan zo op als je ergens even je camera op neerzet om een foto te schieten?

UMCG is gewoon openbaar dus waarom je zou je geen foto's mogen maken?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Eerder ook ter sprake gekomen, het Atomium in België is ook openbaar, maar foto's mag je alleen voor privé gebruik maken. Zolang je er geen verdiensten mee maakt met het fotograferen van het UMCG zal niemand daar zo snel bezwaar tegen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 20:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Jolke schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:49:
Eerder ook ter sprake gekomen, het Atomium in België is ook openbaar, maar foto's mag je alleen voor privé gebruik maken. Zolang je er geen verdiensten mee maakt met het fotograferen van het UMCG zal niemand daar zo snel bezwaar tegen hebben.
Zou die wetgeving ook gelden voor publicatie op Nederlands grondgebied? Wij kennen niet zulke regeltjes dat architectuur beschermd is. Nog meer opmerkelijks, want de Eiffeltoren zelf is al beschermd tijdens de nacht, vanwege de verlichting er om heen die dan aan staan... ;)

Anyway, gisteravond nog even op pad gegaan, en deze fraaie plaat gemaakt:

http://www.flickr.com/pho...007181094/in/photostream/
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7311/13007181094_87363540f2_c.jpg
Onder een hoop belichting, maar hoe hoger je gaat, hoe mysterieuzer het lijkt te worden :).

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 08-03-2014 11:47 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Het lijkt alsof er iets vreselijk mis is gegaan met dat gebouw bij het plaatsen van al die huisjes; ze zijn allemaal op de zelfde plek neergepleurd :P

Jammer van die felle lampen, ze overheersen een beetje. Belichting op de bebouwing zelf (dus buiten de lampen om) is wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@AW_Bos: apart gebouw :P Verder prima foto. Had hem zelf misschien iets ruimer genomen.

Gisteravond redelijk onvoorbereid pad geweest. Begin een beetje door de locaties te raken hier heb ik het idee. Of ik zie ze even niet :P

Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/bushalte800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Jolke schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:49:
het gaat er ook om dat je niet zomaar werknemers mag fotograferen. en nog wat andere dingetjes waar je aan moet houden. aan de andere kant is het ook wel een beetje regeltjes bureaucratie. :|
ik heb wel gewoon fotos van de buitenkant gemaakt, ik vind dat dat openbaar is.
kom op hè ben ook maar een amateur.In het martini ziekenhuis heb ik wel gewoon foto's van binnen gemaakt, ik denk dat als ik het gevraagd had ook geen toestemming zou krijgen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

@HMJ volgens mij moet ie een beetje naar links getilt worden. Ik vind het een leuke plaat om zo door die licht dingen heen te kijken, maar ik vind het lage standpunt wat onnatuurlijk ogen.

@AW bos: zondermeer een leuke foto. Ben het wel een beetje eens met het aantal lichtbronnen, al zul je hier niks aan kunnen veranderen. Maar voor de rest is het wel een nette foto met goeie belichting, kleuren. Prima verder! Dat groene gebouw...is het de bedoeling dat het zo op omkiepen staat?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@HMJ: Toffe foto, gaaf al die sterretjes. Wel jammer dat de tunnel niet oneindig is; het 'verdwijnpunt' vind ik niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
marceltuit schreef op zondag 09 maart 2014 @ 16:09:
@HMJ: Toffe foto, gaaf al die sterretjes. Wel jammer dat de tunnel niet oneindig is; het 'verdwijnpunt' vind ik niet zo spannend.
Vind ik eigenlijk ook wel, maar met wat photoshop is dat heel makkelijk te fixen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/E014kL2HSbByjeRoj1sDxto6/full.jpg

:+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 08:37
en dan nu nog zo dat de spanten een spiraal gaan vormen, en je hypnotiseert iedereen die er naar kijkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1mmeh
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
@AW_Bos: Heel vet die vage gebouwen, alleen komen die lichten wel heel fel naar voren.

@HMJ: Ik loop hier serieus dagelijks.. NHL Hogeschool :) Maar nooit op deze vette manier opgevallen! Nice work!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

engelbertus schreef op zondag 09 maart 2014 @ 18:50:
en dan nu nog zo dat de spanten een spiraal gaan vormen, en je hypnotiseert iedereen die er naar kijkt....
U vraagt wij draaien (pun intended)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/96yNdbSPDluFQe15gynTnpXv/full.png

ja ik had ook een spiraal achting dingetje kunnen maken, maar dan was destructief voor de foto.
meer zou alleen maar resulteren is een draaikolk van kleurtjes ;)

[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 09-03-2014 22:56 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
haha hoe offtopic, maar ik bedoelde dat de spanten zeg maar een spiraal zouden vormen..... dus als een veer zeg maar aan elkaar zouden zitten. nu heb je een erg surealistisch plaatje gekregen, wat er ook wel apart uitziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:01
Is dat niet de bushalte bij de NHL en Stenden hogeschool?
Ik dacht dat daar veel meer glas uit lag, maar misschien is dat onderhand al vervangen.
Vind de bewerking van Hahn wel een leuk effect geven bij deze foto, de bewerking van mrc4nl vind ik dan weer iets tè. :>

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
@mrc4nl: inderdaad, de Hollandsche instelling! Als je vraagt krijg je sowieso nee, dus maar niet vragen. Maar ik ben het met je eens. Overigens denk ik echt dat de nadruk op de commerciële kant ligt en daar valt een fotootje op een forum laten zien niet onder, lijkt me :P

@AW_bos: mooi huis, mooie foto. Straatlantaarns die te fel zijn, storen mij eigenlijk niet: het licht-contract leidt je hierdoor naar de bovenkant van het huis. Waar staat dit trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Dit huisjes-gebouw staat in Zaandam. Is niet te missen als je het station uitloopt :).

Station Woerden
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7420/13006758095_5d264d4f7f_c.jpg

- Misschien was een andere compositie wat mooier geweest zonder bushalte, maar zo leek het mij ook leuk om het stationsgebied te laten zien.
- Tandje hoger op ISO 200 voor de volgende keer.

In ieder geval de moeite waard om hem zondag met werkende fontein te fotograferen. Hopelijk zit er ook ook verlichting in het kunstwerk. :)

[ Voor 77% gewijzigd door AW_Bos op 12-03-2014 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Waarom hogere ISO, als je ook gewoon langere sluitertijd kunt gebruiken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ook dat kan natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Leuk, die supernova bovenin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
tijdje geleden deze foto gemaakt. Het zijn mijn allereerste nachtfotografie foto's en ik ben er zelf wel tevreden over. De 2e foto is van een stukje naast de 1e foto.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3704/10614340136_b462df79d5_c.jpg
city of light by Bean2404, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3750/10614343454_ced93ef231_c.jpg
factory of light by Bean2404, on Flickr

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bean77 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 20:06:
tijdje geleden deze foto gemaakt. Het is mijn allereerste nachtfotografie foto en ik ben er zelf wel tevreden over. De 2e foto is van een stukje naast de 1e foto.

[afbeelding]

[afbeelding]
wat vind je van de foto's van anderen? mening geven mag best.

ik vind je foto's overbelicht, je ziet door de felle lampen de gebouwen zelf amper

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
mrc4nl schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 20:13:
[...]

wat vind je van de foto's van anderen? mening geven mag best.

ik vind je foto's overbelicht, je ziet door de felle lampen de gebouwen zelf amper
leuke 1e zin voor iemand die voor het eerst in dit topic iets post. Dank voor het welkom.
Ik had het licht zo gelaten omdat de sfeer zo was, maar ik heb even gekeken om de overbelichting iets terug te draaien en dat lukte ook wel met wat meer detail dat mee terugkwam. misschien was dat een betere optie geweest.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij die eerste vind ik de felle lampen wel gaaf, vanwege de overvloed en de open stellages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Heb je die foto's al eens in een ander topic geplaatst? ze komen me namelijk erg bekend voor.
Ik vind vooral de overbelichting bij de 2e foto storend, het geheel ziet er daardoor ietwat flets uit.
De 1e foto vind ik fijner om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Voor allereerste nachtfoto's vind ik ze best ok, niet heel bijzonder - maar dat kan ook het onderwerp zijn dat niet veelzeggend. Blijf dus doorgaan, komt het helemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:27
Bean77 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:33:
[...]
leuke 1e zin voor iemand die voor het eerst in dit topic iets post. Dank voor het welkom.
Allereerst welkom (dat maar gehad ;)). Daarnaast hoef je zoiets niet meteen op de man te spelen, het is ook wel zo beleefd om je een beetje in te lezen in het topic alvorens er maar wat te plaatsen :). Jij wilt graag feedback op je foto's, maar de rest ook :).

Ik vind ze beide mooi. De highlights zijn indd iets te fel maar bij de eerste foto stoor ik me er niet aan en vind ik het effect juist wel leuk. Tweede foto verliest indd wel een beetje detail.
Denk wel dat de eerste foto nog nicer was geweest met een filter op het water. Daar wordt nu wel erg veel licht weerkaatst. Die weerkaatsing op de tweede foto is dan wel weer mooi in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:33
De foto's komen mij ook bekend voor.
Bij #1 vind ik de 'overbelichting' ook niet erg, geeft een leuk effect met inderdaad die stellingen.
Bij #2 is het echter wel storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mrc4nl schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 20:13:
Inderdaad sommige stukken zijn geheel overbelicht (industrie fotograferen 'snachts is sowieso een uitdaging denk ik). Wel leuke lenzen-set ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 22:48

KabalA!

[ No-Life ]

Bean77 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 20:06:
tijdje geleden deze foto gemaakt. Het zijn mijn allereerste nachtfotografie foto's en ik ben er zelf wel tevreden over. De 2e foto is van een stukje naast de 1e foto.

[afbeelding]

[afbeelding]
Helemaal niet onaardig, maar wat mij betreft ook wat overbelicht. Nu komt dat denk ik wel een beetje door het onderwerp :)

Dit was mijn eerste ervaring met nacht afgelopen jaar:

Afbeeldingslocatie: http://grotepech.nl/small/IMG_9128-2.jpg

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
AdmiralSnipe schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:39:
Heb je die foto's al eens in een ander topic geplaatst? ze komen me namelijk erg bekend voor.
Ik vind vooral de overbelichting bij de 2e foto storend, het geheel ziet er daardoor ietwat flets uit.
De 1e foto vind ik fijner om naar te kijken.
Klopt ik had ze een keer gepost ivm vragen over deze lens. Omdat ik toch wat vaker avond/nachtfotografie wil gaan doen, wilde ik graag ook wat tips waar ik op moet gaan letten.
WWAS schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:52:
[...]

Allereerst welkom (dat maar gehad ;)). Daarnaast hoef je zoiets niet meteen op de man te spelen, het is ook wel zo beleefd om je een beetje in te lezen in het topic alvorens er maar wat te plaatsen :). Jij wilt graag feedback op je foto's, maar de rest ook :).

Ik vind ze beide mooi. De highlights zijn indd iets te fel maar bij de eerste foto stoor ik me er niet aan en vind ik het effect juist wel leuk. Tweede foto verliest indd wel een beetje detail.
Denk wel dat de eerste foto nog nicer was geweest met een filter op het water. Daar wordt nu wel erg veel licht weerkaatst. Die weerkaatsing op de tweede foto is dan wel weer mooi in balans.
Komt goed :)
En bedankt voor de opmerkingen net als de anderen hier. Ik zal deze zeker meenemen een volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door mekkieboek op 15-03-2014 15:59 . Reden: Ach, laat ook maar ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
@Bean77, je hebt een waslijst met exotische lenzen... zeker geen standaardlijstje. Wat doe je naast de hobby nachtfotografie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Jolke schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 20:19:
@Bean77, je hebt een waslijst met exotische lenzen... zeker geen standaardlijstje. Wat doe je naast de hobby nachtfotografie?
Het is voor mij puur een hobby. Alleen wel een hobby waarin je nogal meegesleurt wordt met mooie lenzen. Maar goed, los van de lenzen in de basis nog genoeg te leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Volgens mij wil Jolke vooral weten wat je naast nachtfotografie nog meer fotografeert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
haha op die fiets :)

voornamelijk landschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:34
AW_Bos: Al geweest? Zo niet, iets eerder gaan, lucht/station zelf mag nog wel wat lichter zijn. Straatlantaarn zul je wel niet kunnen vermijden.
Bean77: inderdaad wat overbelicht, maar ik mis voornamelijk een soort van compositie hierin. Het is van veraf, en daardoor meer een uitzicht
Kabala!: Heb je dit hevig bewerkt, ziet er nogal surrealistisch uit. Compositie bevalt me wel beter dan die van Bean, dus het kan dus wel.

ééntje van afgelopen vrijdag; uit het losse handje, want geen statief bij. Blue hour mag hier ook neem ik aan, of moeten we daar een speciaal verzameltopic voor openen?
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2854/13204783443_b87200f53e_c.jpg
Stadsschouwburg Nijmegen - Blue Hour by Ferdinand van Oostrom, on Flickr

[ Voor 5% gewijzigd door inquestos op 17-03-2014 00:46 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:21
@awbos 1 : Leuke foto, erg raar dat huis :D Jammer dat sommige lichten wat te fel zijn inderdaad
@awbos 2 : Vind het niet een heel boeiende foto. Kleuren zijn me ook wat te rood en het is jammer dat je het huisje van het station zelf niet goed kan zien doordat het binnenlicht zo fel is.
@bean77 : van dit soort industrie zijn betere foto’s te maken. Goed geprobeerd maar ze zijn overbelicht en ik vind de kleuren niet geslaagd.
@Kabala : Dat is al een betere poging :)
@inquestos : Ik vind de kleuren hier mooi en ook opvallend dat je dit goed scherp krijgt uit de hand (ook omdat die persoon toch wel behoorlijk blurry is, zie bij je exif dat je 0.125 hebt gebruikt, respect voor je stabiele hand dus). Compositie is ook goed.

Bij nachtfoto’s moet ik toch weer denken aan mijn afgelopen 2 jaar dat ik in Hong Kong woonde. Daar kon je echt prachtige nachtkiekjes maken. Hier een paar uit de doos, voor meer: check mijn FlickR

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3678/9671359443_47c18fdd3e_c.jpg
Beware of the Minibus by albert dros, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7308/9714196941_a709e08ae8_c.jpg
Kowloon Side by albert dros, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5490/9759785364_f7c8a914f5_c.jpg
Bridges by albert dros, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7375/9804590536_c7b20353d1_c.jpg
Full Moon by albert dros, on Flickr

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Hele fijne foto's adros!
Mooie samenhang tussen de verlichting en lucht in de 3e foto.
In de 1e foto lijkt trouwens wel erg veel ruis te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
AdmiralSnipe schreef op maandag 17 maart 2014 @ 02:14:
Hele fijne foto's adros!
Mooie samenhang tussen de verlichting en lucht in de 3e foto.
In de 1e foto lijkt trouwens wel erg veel ruis te zitten.
zit wat ruis in maar het regent he :D En het is uit de hand met een manuele lens. Altijd wat lastig dus 's nachts de ISO wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 19:42
De full-moon foto vind ik echt schitterend, mooi gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Ik ben 2 weken terug van Hong Kong en wilde dolgraag die Tsing Ma brug zo doen, maar begreep dat je er vrij veel moeite voor moet doen om op deze plek te komen. Ach je moet wat te wensen overhouden toch ;)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Wow, adros, dat zijn wel fraaie platen zeg. De eerste in de regen is echt iets anders dan anders, dat springt er voor mij toch uit wat betreft sfeer.

Die maanfoto, is dat een combinatie van 2 foto's, want hoe krijg je anders de voorgrond scherp en de maan zo gedetailleerd?

[ Voor 11% gewijzigd door EXX op 17-03-2014 10:02 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
Royz schreef op maandag 17 maart 2014 @ 09:50:
Ik ben 2 weken terug van Hong Kong en wilde dolgraag die Tsing Ma brug zo doen, maar begreep dat je er vrij veel moeite voor moet doen om op deze plek te komen. Ach je moet wat te wensen overhouden toch ;)
jep deze plek is zeker niet makkelijk, daar moet je redelijk local voor zijn. Een makkelijke plek is van de overkant, die is ook makkelijk te bereiken. Kan je hier een voorbeeld van checken:

http://www.itishk.com/wp-...u-bridge-fa-peng-teng.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
EXX schreef op maandag 17 maart 2014 @ 10:01:
Wow, adros, dat zijn wel fraaie platen zeg. De eerste in de regen is echt iets anders dan anders, dat springt er voor mij toch uit wat betreft sfeer.

Die maanfoto, is dat een combinatie van 2 foto's, want hoe krijg je anders de voorgrond scherp en de maan zo gedetailleerd?
Yes, dit heb ik er op Flickr Inderdaad bij gezet. Is een focus stack van 2 fotos. 1 met maan scherp, en 1 met die boom scherp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 13:50
Damn mooi foto's adros heb nog even op je flick profiel gekeken en daar staan ook echt nog een hoop mooie tussen!!
Dat schip is echt kweill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
@Adros, Full Moon! Heel mooi... misschien een beetje aan de blauwe kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:01
@Inquestos: Mooie plaat! Mooi gebouw en de zonsondergang is ook erg mooi, met het roze erin :)
@Adros: Stuk voor stuk topplaten! #3 is mijn favoriet. Erg goed gelukt, niet over op te merken.

Vanavond even naar Maassluis geweest: Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2811/13421584544_60de8b2b6d_c.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door tommyz op 26-03-2014 09:01 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Waarom ziet het origineel er zo raar uit :?

https://farm8.staticflick...11845075_38632bb99d_o.jpg

Uitgezoomd lijkt het OK, maar ingezoomd zie ik erg veel artifacts ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Gevalletje teveel sharpening denk ik :P Had 'm nog niet ingezoomd bekeken. Zal 't binnenkort wel even aanpassen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Viel me uitgezoomd al op, vreemde artifacts, en onnatuurlijk egale huizen. Heb je soms in LR de shadows heel erg opgehaald, en clarity helemaal omlaag want het ziet er tegelijkertijd weer wat soft uit. Heel vreemd.

Ik vind kades altijd lastig. Wanneer je ze er niet op zet heb je zo'n leegte. Wanneer je ze er wel op zet zit je vaak met zo'n paal die je niet wilt laten samenvallen met je onderwerp op de achtergrond. Ik vind dat je het aardig hebt opgelost, maar zo'n halve kade blijft toch vreten..

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gok dat dit deels ook komt door Enfuse? Wordt het vaak erg soft van, moet er wel weer een bergje contrast bij.

Wel een mooie blue hour plaat, al vind ik het onderwerp wat ver weg met veel ruimte onder en boven. Ik begrijp de kade vanwege de dieptewerking en anders wel erg loze ruimte onder, maar ik zou de overkant toch wat meer ingezoomd willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ligt het aan mij, of staat de foto scheef? Het ligt aan de palen op de kade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
M'n scherpte in LR stond op 92, dat was 't probleem.
@wsrdam: Je hebt inderdaad minder contrast met Enfuse, maar maakt de foto niet onscherper. Het toevoegen van contrast lost het dan op.
@Jolke: Die palen staan daar heel scheef!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik merk het idd.. dat geeft ook een scheef beeld aan de foto - maar is dan ook niets waar je iets aan kunt doen. :)

Vind het verder wel een leuke foto om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tommyz schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:43:
M'n scherpte in LR stond op 92, dat was 't probleem.
@wsrdam: Je hebt inderdaad minder contrast met Enfuse, maar maakt de foto niet onscherper. Het toevoegen van contrast lost het dan op.
@Jolke: Die palen staan daar heel scheef!
Ik had het inderdaad ook over het contrast, niet over onscherpte :)
Vind Enfuse overigens wel fijn werken voor dit soort foto's, alleen het contrast is inderdaad iets waar je op moet letten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2014 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
@Jolke: Dank je

@wsrdam: Klopt, maar als je van te voren je foto's voorziet van contrast komt 'ie er ook beter uit. Ik doe dit ook met de highlights en blacks.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 14:08
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/24y38te.jpg

Deze foto ergens vorigjaar Mei genomen, maar ik kwam hem vandaag weer tegen bij het back-upen van mijn foto's en dacht laat ik hem eens delen met anderen.

De vreemd opkleurende lucht is in verband met een onweerswolk die een stukje verder op flinke flitsen en knallen produceerde en ik hoopte er eentje mooi op de plaat te krijgen. Helaas is dat niet gelukt, maar desondanks dat ben ik eigenlijk toch aangenaam verrast door deze plaat. Hij is niet bijzonder, maar ik vind hem wel mooi uitgepakt en heb ook het gevoel dat de foto niet "echt" lijk. Hij heeft een plastic gevoel voor mij. 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door RoasteR87 op 26-03-2014 13:47 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Mooie 403 error hier

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Erg mooie foto RoasteR87... vooral hoe je van het wit via het groen naar blauw gaat en dan als klapper dat kleine icoontje in het midden.... >:) Met andere woorden, maak je link eens in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Laatst online: 18-09 14:08
Mijn excuus, zonder nadenken vanaf mijn Dropbox URL gepakt..

Als het goed is doet hij het nu wel?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Dat ziet er beter uit. Vreemd opkleurende lucht? Die heb ik even gemist, foto is aan de bovenkant erg donker geworden.
Je hebt de foto vanaf een blauw balkon genomen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
Hier een plaatje van mij.
Normaal film ik altijd vuurwerk maar sinds dit jaar knal ik zo af en toe eens een foto tijdens het filmen.
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3826/13431342874_fbe0e3fa34.jpg

[ Voor 69% gewijzigd door jeppert op 26-03-2014 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Vuurwerk, altijd fraai om te fotograferen. Dat had ik enkele jaren geleden ook gedaan met een vrij ondermaatse Canon Powershot compact-camera. Ik ga eind dit jaar proberen om eens met mijn Canon 700D deze kunst vast te leggen. :)

1200-locomotief op Utrecht Centraal
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3818/13163858955_3377a1671b_c.jpg
Een mooie nostalgische locomotief gefotografeerd in Utrecht, enige weken geleden. Ik vind hem best wel geslaagd, omdat ik de neus even goed in beeld wou brengen.

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 31-03-2014 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Leuke foto die 1200 loc, maar ben wat betreft treinen ietwat bevooroordeeld. Gezien de openstaande deur (oud materiaal) gaat het vast om een internationale trein.
Klein puntje: de linkerkoplamp (rechts voor de kijkers) vind ik iets te fel in de foto schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Klopt, het was de één van de drie internationale ski-treinen die de bewuste avond reed :).
En ja, dat frontsein is inderdaad iets te fel, had beter gekund...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/R8zB0MdVoATV2WcNH48NmIem/thumb.jpg
Een ietwat bevoorrechte locatie O-)
Op de top van Rockefeller plaza. Nu was het probleem dat er gelijk security naar me toe kwam toen ik m'n tripod opstelde. Ik mocht maar 1 poot gebruiken, geen 3. Ik vroeg nog of ik er 2 mocht gebruiken als ik zelf op 1 been ging staan, maar ze was niet te vatten voor een grapje.
Via bracketing +/- 1 stop, gemerged in PS HDR efex 2 en uiteindelijk deze plaat gemaakt. Ik vind hem wel mooi, maar vraag me af of er meer uit te halen is. Ik heb ook deze tip gebruikt (photoshop in 'lab' mode en dan de kleuren crossen ofzoiets) wat de kleuren inderdaad 'uitelkaar' trok.
Ik heb overigens het idee dat de individuele foto's wat scherper zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Menesis op 02-04-2014 01:11 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Over de scherpte: die valt idd wat tegen. Individuele afbeeldingen combineren zonder scherpteverlies zou bij objecten van deze afstand geen probleem moeten zijn. Parallax treedt hierbij niet op. Je diafragma had hoger gemogen, richting de f/8 ipv f/3.5. Daar had je ruimte voor; iso100 is wel erg laag, Nex-5r zou bij hogere iso waardes nog prima moeten presteren. Sluitertijd kan ik niet zien, maar lijkt me vrij hoog te zien aan de rookpluimen.

Over de foto zelf: ik heb vrijwel dezelfde, en velen met ons. Wat me opvalt is dat de 'lichtvervuiling' enorm is toegenomen; bij mij was dat een factor 2 minder.

@AW_BOS: perspectief werkt hier niet helemaal lekker. Locomotief staat nu vrij klein en dood in het midden. Je had een 4 meter meer moeten maken, en iets meer schuin kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zie wat rare artifacts bij voornamelijk de blauwe stukjes.
inquestos schreef op maandag 17 maart 2014 @ 00:46:
ééntje van afgelopen vrijdag; uit het losse handje, want geen statief bij. Blue hour mag hier ook neem ik aan, of moeten we daar een speciaal verzameltopic voor openen?
[afbeelding]
Stadsschouwburg Nijmegen - Blue Hour by Ferdinand van Oostrom, on Flickr
Netjes met die sluitertijd, wellicht dat je de rechterbovenhoek van de binnenkant van het gebouw nog iets kan oplichten?
adros schreef op maandag 17 maart 2014 @ 01:59:
Bij nachtfoto’s moet ik toch weer denken aan mijn afgelopen 2 jaar dat ik in Hong Kong woonde. Daar kon je echt prachtige nachtkiekjes maken. Hier een paar uit de doos, voor meer: check mijn FlickR

[afbeelding]
Beware of the Minibus by albert dros, on Flickr

[afbeelding]
Kowloon Side by albert dros, on Flickr

[afbeelding]
Bridges by albert dros, on Flickr

[afbeelding]
Full Moon by albert dros, on Flickr
Mooi hoor! Als je er nog meer hebt wellicht een eigen topic waard? :)
tommyz schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 22:35:
@Inquestos: Mooie plaat! Mooi gebouw en de zonsondergang is ook erg mooi, met het roze erin :)
@Adros: Stuk voor stuk topplaten! #3 is mijn favoriet. Erg goed gelukt, niet over op te merken.

Vanavond even naar Maassluis geweest: [afbeelding]
Technisch prima maar wel erg leeg links onderin. Ik snap dat je graag die tros erop wilt want hij past er bij maar een iets andere compositie was beter geweest imho.
RoasteR87 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 12:09:
[afbeelding]

Deze foto ergens vorigjaar Mei genomen, maar ik kwam hem vandaag weer tegen bij het back-upen van mijn foto's en dacht laat ik hem eens delen met anderen.

De vreemd opkleurende lucht is in verband met een onweerswolk die een stukje verder op flinke flitsen en knallen produceerde en ik hoopte er eentje mooi op de plaat te krijgen. Helaas is dat niet gelukt, maar desondanks dat ben ik eigenlijk toch aangenaam verrast door deze plaat. Hij is niet bijzonder, maar ik vind hem wel mooi uitgepakt en heb ook het gevoel dat de foto niet "echt" lijk. Hij heeft een plastic gevoel voor mij. 8)7
Van een standaard straat een aardige plaat weten te schieten, wat ik wel een beetje mis is die sterrenhemel.
AW_Bos schreef op maandag 31 maart 2014 @ 19:40:
1200-locomotief op Utrecht Centraal
[afbeelding]
Een mooie nostalgische locomotief gefotografeerd in Utrecht, enige weken geleden. Ik vind hem best wel geslaagd, omdat ik de neus even goed in beeld wou brengen.
Ik ga met de rest mee, mooi maar jammer van die lamp.

Ik heb het mezelf wat lastiger gemaakt door te proberen een tankstation interessant op de plaat te zetten:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/24bur82.jpg

Ja, de scherpte is niet optimaal en er zitten een paar mindere highlights in. Maar wat vinden jullie van de manier waarop het onderwerp in beeld is gebracht?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
inquestos schreef op woensdag 02 april 2014 @ 01:35:
Over de scherpte: die valt idd wat tegen. Individuele afbeeldingen combineren zonder scherpteverlies zou bij objecten van deze afstand geen probleem moeten zijn. Parallax treedt hierbij niet op. Je diafragma had hoger gemogen, richting de f/8 ipv f/3.5. Daar had je ruimte voor; iso100 is wel erg laag, Nex-5r zou bij hogere iso waardes nog prima moeten presteren. Sluitertijd kan ik niet zien, maar lijkt me vrij hoog te zien aan de rookpluimen.
Over de foto zelf: ik heb vrijwel dezelfde, en velen met ons. Wat me opvalt is dat de 'lichtvervuiling' enorm is toegenomen; bij mij was dat een factor 2 minder.
(...)
Yep thanks. Wat is eigenlijk de reden om een hogere f waarde te nemen? Gaat dat blooming tegen? (Het klinkt mij raar in de oren om minder licht door te laten bij een nachtscene).
ISO 100 was inderdaad een foutje, dat stond per ongeluk nog zo ingesteld :X

@ erasmo: ik ben redelijk nieuw met de geavanceerdere fotografie, maar zou het een idee zijn om bracketing te gebruiken om zo het 100% wit op een makkelijke manier achteraf eruit te halen?

[ Voor 7% gewijzigd door Menesis op 02-04-2014 13:49 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dat tankstation in greyscale heeft wel wat/

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
@Erasmo: leuk, maar je onderwerp valt een beetje weg in de drukte. Verder lijken er wat delen overbelicht. Beiden zouden enigszins verholpen kunnen worden met wat bewerking.
Menesis schreef op woensdag 02 april 2014 @ 13:47:
[...]
Yep thanks. Wat is eigenlijk de reden om een hogere f waarde te nemen?
Over het algemeen heb je dan een grotere scherptediepte, maar dat maakt hier niet uit. Wanneer een gebouw op 100m afstand scherp is, is een gebouw op 10km dat ook nog wel.

Waarom ik het nu zei is dat lenzen net iets afgestopt over het algemeen scherper zijn, rond de f/8.0 zit het optimum. Maar ik zie dat het bij de 18-55 OSS (naar ik aanneem gebruik je die), niet het geval is, daar is dat bij f/5.6. Tegelijkertijd krijg je bij hogere f-waardes last van chromatische aberratie (google maar). Oftewel f/3.5 was helemaal nog zo gek niet.

edit: alhoewel, deze grafiek zegt weer wat anders.

[ Voor 8% gewijzigd door inquestos op 02-04-2014 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
@Erasmo: leuke scene, een allerdaags beeld. Leuk detail is de kever met motorkapkofferbak open - of ben je dat zelf? :P
Lichte delen zijn ietwat overbelicht en de donkere partijen zijn te donker (andere auto bv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
@inquestos: Ah ik begin het te begrijpen, bedankt :)
Wat dan inderdaad de ideale F waarde voor mijn 18-55 lensje is dan de vraag. Ik zal er eens naar Googlen.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jolke schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:09:
@Erasmo: leuke scene, een allerdaags beeld. Leuk detail is de kever met motorkapkofferbak open - of ben je dat zelf? :P
Lichte delen zijn ietwat overbelicht en de donkere partijen zijn te donker (andere auto bv).
Dat de andere auto donker is vind ik niet erg, die leidt alleen maar de aandacht af van die kever. Nee die kever was niet van mij, daar had ik gewoon erg geluk mee :P
Menesis schreef op woensdag 02 april 2014 @ 13:47:
[...]
Yep thanks. Wat is eigenlijk de reden om een hogere f waarde te nemen? Gaat dat blooming tegen? (Het klinkt mij raar in de oren om minder licht door te laten bij een nachtscene).
ISO 100 was inderdaad een foutje, dat stond per ongeluk nog zo ingesteld :X

@ erasmo: ik ben redelijk nieuw met de geavanceerdere fotografie, maar zou het een idee zijn om bracketing te gebruiken om zo het 100% wit op een makkelijke manier achteraf eruit te halen?
Ik heb hem gelukkig in de bracket (was nog een hele klus naast een drukke weg). Photomatrix en photoshop bakken er vrij weinig van dus ik denk dat ik de whitewash er maar handmatig uit haal. Zodra ik weer weet hoe dat ook alweer ging :$
Wii4all schreef op woensdag 02 april 2014 @ 13:57:
Dat tankstation in greyscale heeft wel wat/
Weet ik nog niet zo, ik vind het contrast tussen het rood-gele en de kille tl's eronder wel aardig.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

inquestos schreef op woensdag 02 april 2014 @ 14:18:
Tegelijkertijd krijg je bij hogere f-waardes last van chromatische aberratie (google maar).
Hmmm dat klopt toch niet wat je daar zegt. Volgens mij doel je op diffractie, het verschijnsel waarbij bij het verder afstoppen van de lens tot een bepaald punt de scherpte afneemt door afbuiging van het licht door de diafragmaopening. Dit optimale punt hangt NIET samen met het optimale prestatiepunt (meestal bij f/5.6) van de lens. Elke camera heeft een andere scherptediepte-scherptegrens (DLA: diffraction limit aperture). Moet je maar eens checken op the-digital-picture.com.
Bij de Canon 40D ligt de DLA ongeveer bij f/9 of f/10 ofzo. Maar dat wilt niet zeggen dat een lens op dat punt het allerbeste presteert.
Chromatische aberratie neemt meestal juist af naarmate je afstopt. Dat is het verschijnsel waarbij randen tegen een contrastrijke achtergrond een magenta of cyaankleur krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 02-04-2014 21:20 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Deathchant schreef op woensdag 02 april 2014 @ 21:19:
[...]

Hmmm dat klopt toch niet wat je daar zegt. Volgens mij doel je op diffractie, het verschijnsel waarbij bij het verder afstoppen van de lens tot een bepaald punt de scherpte afneemt door afbuiging van het licht door de diafragmaopening.
Oeps. Ik bedoelde inderdaad diffractie. Maar ik ga ook gewoon af op de tests die met betreffende lens zijn gemaakt, en die laten zien dat de Chromatische aberratie wel degelijk toeneemt wanneer je 'm afstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Chromatische aberratie is toch vaak het meest aanwezig bij de laagst mogelijke f-waarde van een lens?
Of bedoel je dat er ook chromatische aberratie ontstaat als je heel erg ver afstopt??

[ Voor 6% gewijzigd door AdmiralSnipe op 02-04-2014 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Het gaat wat offtopic, en je weet er waarschijnlijk evenveel af als ik, maar je hebt twee types CA, maar ik geloof dat alleen de eerste van toepassing is (zwarte takken/witte lucht scenario). Daarnaast hebben we het niet over een enkele lens, maar meerdere elementen. Hoe dat allemaal met elkaar werkt is veel te complex om voor mij te begrijpen. Bedenk wel dat lensfabrikanten CA willen tegengaan, maar dat dat waarschijnlijk geoptimaliseerd wordt voor behaalde focal lengths/apertures/focusafstand. Maar dat is eigenlijk een gok. Verder kan ik me wel in deze opmerking van Ken Rockwell over laterale CA vinden: "It doesn't vary with aperture, although a lack of sharpness will hide it.". Dat de CA-waarde toeneemt, komt dus voornamelijk omdat je het beter kunt meten door de toegenomen scherpte.

Oftewel: veel te ingewikkeld; ik kijk meestal gewoon naar de lensprestaties zelf (met in het hoofd houdend de laatste opmerking). Photozone.de is voor zover ik weet nog altijd dé site voor lenstests.

[ Voor 4% gewijzigd door inquestos op 02-04-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Deathchant schreef op woensdag 02 april 2014 @ 21:19:
Chromatische aberratie neemt meestal juist af naarmate je afstopt. Dat is het verschijnsel waarbij randen tegen een contrastrijke achtergrond een magenta of cyaankleur krijgen.
Niet altijd ;)

Ik heb effe de CA performance van een aantal veel voorkomende lenzen opgezocht :

Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II

Sigma 17-70 mm f/2.8-4.0 DC Macro OS HSM

Canon EF-S 15-85 mm f/3.5-5.6 IS USM

Sigma C 17-70 mm f/2.8-4.0 DC Macro OS HSM

Sigma 17-50 mm f/2.8 EX DC OS HSM

Canon EF-S 17-55 mm f/2.8 IS USM

Zoals je ziet kan het alle kanten op gaan met CA :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Bij deze 4x (near)Nachtfoto's van mij.
Ze kunnen tippen van de foto's van Adros, maar je moet ergens beginnen.

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/SunupK.jpg
Zon opkomst.

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/SundownK.jpg
Zon ondergang.

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/BrugwachterK.jpg
De brug wachter

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/bigmoonK.jpg
The Big Moon

De eerste 2 foto's zijn geschoten met een 600D met een 18-55 kit lens, nummer 3 met mijn nieuwe 70D+kit lens, Dat is een flinke upgrade!
De laatste foto is gisteren geschoten.
Eerst heb ik met een 55-250 de maan vast gelegd, daarna met een 18-55 de voorgrond.
De maan was zo fel dat er een mooie halo ontstond. op de voorgrond foto.
Ik kon het dus niet laten om de eerder gefotografeerde maan iets groter er bij te plakken.
Normaal ben ik niet zo van het "extreem" foto bewerken qua er bij plakken van objecten, maar ik vond dit op zich wel werken.
Aan de ene kant onrealistisch groot, aan de andere kant is het wel een mooi plaatje geworden.
2 minpuntjes, de overbelichting/lensafwijking? van de straatlantarens in de rechter onder hoek.
Het ondermaatse Photoshop talent, vooral bij de bosrand onder de maan.(Gelukkig alleen te zien bij een flinke zoom).

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

#1 zou nog leuker zijn als je alles onder de zon egaal maakt en dan een stuk ervan afknipt :)

#2 heeft erg leuke kleurtjes d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Ik vind alle 4 de platen wel iets hebben.

Bij foto 3 vind ik het wel jammer dat je de "whites' wat hebt afgestopt. Witte vlakken worden nu grijs en dat zorgt voor een fletse plaat. Ook zou je de perspectieven kunnen verbeteren. Verder zit links onder bij de brug een vreemde onscherpe plek.

Foto 4 vind ik leuk, ik had echter iets meer aandacht aan de crop bij de maan besteed. Op fullscreen lijkt het wat scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Mooie platen, Mr. Beamer. Niet allemaal even realistisch, maar ook dat kan geen kwaad :)

#1 vind ik erg mooi - ovaal, iemand een verklaring? - subtiel met de kerktoren boven de bomen uit. #2 mooie kleuren, #3 met sterrenhemel - gaaf! #4 photoshop'ed, maar technisch verder wel in orde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mr-Beamer: Dingen die mij opvallen heeft Msel al gezegd ;) Foto 4 vind ik wel erg tof zeker als je de scherpe rand bij de overgang maan-bomen wat beter maakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/monument800.jpg
14mm | f/4,0 | 120 sec. | ISO2000 | 15 opnamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
^ bij nacht ziet dat er erg leuk uit overdag. mijn foto's van overdag zijn lang zo leuk niet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Msel schreef op donderdag 17 april 2014 @ 09:04:
Ik vind alle 4 de platen wel iets hebben.

Bij foto 3 vind ik het wel jammer dat je de "whites' wat hebt afgestopt. Witte vlakken worden nu grijs en dat zorgt voor een fletse plaat. Ook zou je de perspectieven kunnen verbeteren. Verder zit links onder bij de brug een vreemde onscherpe plek.

Foto 4 vind ik leuk, ik had echter iets meer aandacht aan de crop bij de maan besteed. Op fullscreen lijkt het wat scherp.
Helemaal mee eens :).

Is dit trouwens Leiderdorp?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 13:02
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 12:05:
@mr-Beamer: Dingen die mij opvallen heeft Msel al gezegd ;) Foto 4 vind ik wel erg tof zeker als je de scherpe rand bij de overgang maan-bomen wat beter maakt.

[afbeelding]
Schitterende foto dit! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
mr.beamer: de eerste 2 horen eerder thuis is zonsondergangen? bij de 3de is het wit helemaal grijs geworden, de slider kan een stuk naar rechts - je kan volgens mij nog een hoop distortion corrigeren daar. #4 ziet er best grappig uit, je zou de bomenranden wat minder scherp kunnen maken.

hmj: prachtige plaat, welke gebouw/monument is dat?

een paar vanuit Osaka:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7435/13949050161_b352afa313_c.jpgosaka_05669

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5215/13972208233_de7fb4401d_c.jpgosaka_05643

met dank aan flickr compressie - heb geen idee hoe je foto op groter formaat kan bekijken in een photostream en je kan tegenwoordig niet eens meer snel een foto delen :(

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Laatst online: 03-02 14:21

[afbeelding]
Erg leuk !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
@HMJ, erg leuk effect! Moet meteen aan time-warp denken :) En daarmee ook aan Day Of The Tentacle :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

[afbeelding]
Moooi! :Y

Technisch vraagjes die bij me opborrelden als leek op dit gebied :? :
Die 120 sec is dat per foto of totaal?
Hoe bepaal je het draaipunt? Ik neem namelijk aan dat je bewust de bovenkant van het monument heb gekozen als draaipunt, waardoor deze foto mijninziens de oemphf krijgt. Ik neem aan dat daar een truukje voor is? Google Sky maps?

Oh Terry niet vergeten:
Strakke platen. Maar vind het wel jammer dat de lucht geen kleur heeft. Geeft het wel een industriële look, maar een blue hour of laatste zonnestralen waren wellicht nog mooier geweest?

[ Voor 12% gewijzigd door Barrycade op 21-04-2014 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
thanks, blue hour zou idd perfect zijn geweest - dan is er ook meer verkeer. maar ik kwam 's avonds laat aan tegen sluitingstijd. Het is echt een fantastisch gebouw (orix honmachi building), de bovenste verdieping heeft een open dakconstructie en het voelde echt alsof gebouw heen en weer zwaaide door de wind. Ik heb geen last van hoogtevrees maar dit was de eerste keer dat ik me misselijk voelde tijdens een bezoek aan een observationdeck, meer foto's volgen nog.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Terryb47: Dit staat ergens halverwege op de Afsluitdijk.

Jou foto's zijn ook weer erg fraai! d:)b al heb ik volgens mij ook wel eens mooiere voorbij zien komen van jou.

@Barrycade: het is 120 seconden per foto dus totaal een half uur. Het draaipunt is eigenlijk steeds op de gok richten op het noorden. Met 14 mm zit je al snel goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Euh... Draaipunt is gewoon de poolster... en die wordt aangewezen door de Grote Beer.

Afbeeldingslocatie: http://www.webklik.nl/user_files/2010_11/189415/Poolster-N.jpg

Wil je meer lezen:
http://allesoversterrenku...e-draaiende-sterrenhemel/

[ Voor 26% gewijzigd door Get!em op 22-04-2014 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb ik toch allemaal geen verstand van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Haha, naja, ik verwachtte dat je de grote beer nog wel kan herkennen. En middels het plaatje daarna de poolster dus ook wel. En als jij het nu al kon, dan kan @Barrycade het nu ook ;)
Pagina: 1 ... 22 ... 32 Laatste