[Verzamel] Nachtfotografie deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 32 Laatste
Acties:
  • 277.831 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

royz, hebben we die niet al eens gezien van jou, vooral die laatste? Volgens mij hadden toen mensen wat comments gegeven over de ruis en de blurryness of onscherpte van de achtergrond en voorbijgaande boten.
Anywayz, als dit een nieuw geschoten foto is, dan verdien je wel een compliment, want deze is een stuk beter.
Hij is wat krapjes boven, maar dat zijn kleinigheidjes ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 11:59

Royz

Kleurenblind!!

Hmm, ik heb wel een keer eerder de erasmusbrug neergezet, was in deze post: Royz in "[Verzamel]Nachtfotografie deel 2"

Bedoel je die? :) Deze foto heb ik nog nooit getoond, misschien ben je in de war met iemand anders. De erasmusbrug is natuurlijk een hot item ;)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Indeed it is. Ik wilde een dezer dagen ook wat long exposures vanaf de brug zelf maken. You beat me to it :P :(

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ja moet je doen! Overigens erg erg grappig. Jouw set is ook mijn wens, ongelofelijk haha. Heb nog niet alles maar hij gaat wel zo worden!

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
@roy: Ik vind de 2de een mooie plaat hoor, de 1ste heeft dan weer iets teveel steen in de voorgrond (en ik bedoel dan niet die ene kei :P )

Na die ene (ijskoude) tweakers meet, heb ik altijd willen terug gaan naar de Erasmusbrug, maar is het er niet van gekomen. Zal wel binnekort gaan, in de zomer blijft het te lang licht.

Nog een foto van de container terminal die ik een tijd geleden heb laten zien:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5026/5654543549_5ec451f9c1_z.jpg

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Man, je moet me de locatie ff geven, wil dat ook wel es zien :o. Gave foto weer :)
Royz schreef op maandag 25 april 2011 @ 01:24:
Ja moet je doen! Overigens erg erg grappig. Jouw set is ook mijn wens, ongelofelijk haha. Heb nog niet alles maar hij gaat wel zo worden!
Haha, mijn 50mm 1.8 kopen? >:)

[ Voor 62% gewijzigd door Sjekster op 26-04-2011 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
...

[ Voor 97% gewijzigd door Sjekster op 26-04-2011 07:28 . Reden: sorry, dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Sjekster schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 07:26:
Man, je moet me de locatie ff geven, wil dat ook wel es zien :o. Gave foto weer :)

[...]
Haha, mijn 50mm 1.8 kopen? >:)
Heb je het over de Erasmusbrug? Wil je weten waar die is? :P

En ja ik heb wel interesse in die 1.8 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Haha, die brug weet ik nog wel te vinden denk ik ;). Nee, was gericht aan Terryb47 :)

Ik hou je iig in gedachte voor die 50mm, wil daar eigenlijk vanaf (lees: vervangen door iets anders :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Sjekster schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 11:21:
Haha, die brug weet ik nog wel te vinden denk ik ;). Nee, was gericht aan Terryb47 :)

Ik hou je iig in gedachte voor die 50mm, wil daar eigenlijk vanaf (lees: vervangen door iets anders :P)
Ah, check zijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/tequilazu/5263603922/

Is in HK, succes ;)

DM me tegen die tijd maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Will do. En ik wist dat het in HK was, dus dat komt wel goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Sjekster schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 07:26:
thanks! Ik moet een ergens een screenshot hebben van de locatie met route. Als ik em heb gevonden zal ik em pm-en >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Do jeh! :) *is klaar met slow chat*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Afgelopen meivakantie in Haarlem:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2597817/Dump/Klein.jpg

Eerste shot 's nachts met mijn eerste dSLR (Canon 1000D). Kleine ruisonderdrukking in iPhoto, verder niets aangepast.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:42
Ossi schreef op woensdag 06 april 2011 @ 02:12:
Beter laat dan nooit, deze foto van de maan is niet een paar weken geleden gemaakt toen ie zo dichtbij stond, maar eerder al in September 2010 :)
**Edit**
Deze foto is genomen met een EOS400D aangesloten op een ED80 refractor telescoop met een focale lengte van 560mm@F7
Je ziet toch wel behoorlijk meer detail in jouw resultaat. Zeker in de grotere versie.

Dit is mijn probeersel van gisteravond, 300mm f/5.7 afijn, zie EXIF. Ik kwam er wel achter dat je de mirror op 'locked' moet zetten anders blijft het onscherp. Edit: en alles (behalve de focus) op manual, shutterspeed net zolang terugdraaien tot het contrast goed is. Ik vraag me trouwens af of je hier wat aan HDR hebt, ik bedoel de schaduwzijde is hier niet ingevuld...

[ Voor 17% gewijzigd door mekkieboek op 02-07-2011 21:36 . Reden: weg bij xs4all ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineAap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:59
@Tobiasvs: Ze zijn erg geel, probeer eens met je wit balans te spelen?
@Terryb47: Leuke plaat, moest even kijken tot ik wist wat ik zag! Dacht eerst dat het een soort straten patroon van boven was (het is vroeg!).

Ik doe naast nachtleven ook wel eens wat nacht fotografie, wat voorbeeldjes:

The intersection of technology and creativity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:41

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Kleineaap: Die eerste is best prettig om te zien, al zit er helaas wel een flinke groothoekvervorming in aangezien ze een beetje achterover lijken te donderen. De tweede vind ik minder geslaagd door de groene tonen in de lucht/sneeuw.

@mekkieboek: maanfoto's vind ik altijd wel leuk, maar ze moeten wel een beetje scherp zijn. En de jouwe is dat helaas niet.

@terryb47: gave compo, alleen de kleurtonen vind ik niet zo geslaagd.

@royz: die tweede is erg vet, Mooie belichtte brug :)

@freddyronny: Je eifeltorenplaat is wel geslaagd door de blauwe lucht en standpunt. Dat kasteel(?) vind ik wat meer een kiekje, en je eerste foto vind ik eigenlijk helemaal niet geslaagd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:25
Heerlijke foto's in dit topic, hier mijn bijdrage op chronologische volgorde van oud naar nieuw:
Ik heb de layout (deels) van hierboven maar gestolen O-)

Het treinstation in Venlo vanuit een tijdelijke loopbrug, zonder statief maar gelukkig met hek om op te steunen:

Na een busrit van ongeveer 12 uur genomen, mooie beloning al zeg ik het zelf ;)

Tijdens een rit richting Kuala Lumpur genomen vanuit een bus, 30 seconde sluitertijd.

De foto is genomen tijdens een foto-tocht door Kuala Lumpur.

Dat was het voor nu, hopelijk in de toekomst meer. Dit is in ieder geval een topic geworden om te blijven volgen!

edit:
Fixed! :D

[ Voor 15% gewijzigd door Mosaics.Ruled op 11-06-2011 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

mekkieboek. Misschien post je nu een beetje op het verkeerde moment, maar er zijn al TIG foto's langs gekomen van een maan. Jouw foto is weliswaar een grote maan, maar enorm onscherp. Ik vind deze foto eigenlijk niet eens testcasewaardig. Wanneer je zo'n maan-shot maakt, zorg dan dat hij op zijn minst scherp is en probeer iets "speels" ermee te doen. Wachten op een vliegtuig is natuurlijk wat veel gevraagd, maar het is anders zo saai.

@kleine aap. oe die eerste is echt zeer cool, mag ik vragen hoe jij zo'n crispy plaat krijgt? Ik ben het wel met marcel eens dat het soms lijkt alsof de torens omkiepen. Probeer de distortion ietsje bij te werken in Lightroom ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door Deathchant op 11-06-2011 18:31 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
@ eXSs, die foto van Venlo vind ik wel aardig, ik vraag me af of er niet meer sfeer uit de locatie te halen is, een groot emplacement, verlaten, 's nachts. Maar je zal wel nergens kunnen / mogen komen daar.

@ Deathchant, marceltuit
Laat me nou toch. Jullie hebben gelijk, hij is niet helemaal scherp, en boven zit een paars randje en onder een groene maar zo beroerd issie nou ook weer niet. Ik was gewoon blij dat deze serie zoveel beter was gelukt dan eerdere experimenten (zonder mirror lock). Ik volg dit topic ook niet dagelijks, hou niet bij of iets een zoveelste dupe is. Maar ik zal het nooit meer doen, heus. :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

mekkieboek, het is weliswaar een verzameltopic, maar dat wil niet zeggen dat je maar foto's moet kunnen dumpen die van ondermaatse kwaliteit zijn. Sorry voor de harde woorden, maar zo vind ik het nou eenmaal.
Dat je blij bent dat deze foto beter is dan de rest, dat is natuurlijk fijn, maar dat wilt niet gelijk zeggen dat je dat direct moet posten. Wij zien dat niet zoals jij omdat wij niet weten hoe de eerste foto's waren.
Daarom zei ik, probeer eerst te zorgen dat de foto kwalitatief goed is zodat je het onder de knie krijgt. Ga dan wat kijken hoe je een spannendere foto kunt maken en post dan hier. Dan krijg je ook veel betere feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

eXss: mooie foto's, vooral het abstracte van Malaysia - Bus Trip spreekt me erg aan. Hoe heb je die lijnen verticaal gekregen? Het is bijna alsof je van bovenaf een kruispunt de foto hebt genomen..

KleineAap: die eerste plaat is prachtig! Mooie lucht (hoe heb je die kleurovergang gekregen?) en die kranen lijken net robots, geweldig.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
tobiasvs: de licht plekken zijn "blownout" wie weet valt er nog wat te redden? misschien tip voor de volgende keer: gebruik bracketing met een stop over en een stop onderbelicht.
kleineaap: die eerste vind mooi, maar ik zou wel wat aan die distortion doen. die kranen staan op het punt om te gaan transformeren >:)
exxs: die malaysia bus foto vind ik erg geslaagd, zat heel lang te kijken wat het nou precies was. Dank voor de toelichting op flickr hehe.

Eentje uit Hong Kong weer, ditmaals in Yuen Long - er viel niet veel te beleven wat nachtfotografie betreft, heb daarom maar een tijdje onder een viaduct gestaan:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5035/5830608656_210a3d0657_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@ Deathchant, marceltuit
Laat me nou toch. Jullie hebben gelijk, hij is niet helemaal scherp, en boven zit een paars randje en onder een groene maar zo beroerd issie nou ook weer niet. Ik was gewoon blij dat deze serie zoveel beter was gelukt dan eerdere experimenten (zonder mirror lock). Ik volg dit topic ook niet dagelijks, hou niet bij of iets een zoveelste dupe is. Maar ik zal het nooit meer doen, heus
Wat is er mis met het zeggen dat je foto onscherp is? Dat is hij gewoon hoor...

@eXSs:
#1 - Deze foto had erg interessant kunnen zijn, als het dak van het gebouw wat meer naar de rand had gezeten. Ik vind het nu te veel de aandacht trekken terwijl het totaal niet itneressant is. Ik vind de rails etc veel interessanter ;)
#2 - Deze doet mij niet zo veel, te veel rommelige silhouetten die in elkaar overlopen.
#3 - tsja... hier kan ik niks zinnigs over zeggen; behalve dan dat het totaal mijn smaak niet is :P
#4 - Deze vind ik ook wel nice, al zou ik hem wel proberen wat minder geel te maken. Jammer dat die gebouwen er niet helemaal op staan!

@Terryb47: Enerzijds mooi, anderzijds jammer van die paar 'dwarse' lichtsporen rechts van het midden. DIe maken de plaat wat minder strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
marceltuit schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 06:58:
@eXSs:
#1 - Deze foto had erg interessant kunnen zijn, als het dak van het gebouw wat meer naar de rand had gezeten. Ik vind het nu te veel de aandacht trekken terwijl het totaal niet itneressant is. Ik vind de rails etc veel interessanter ;)
#2 - Deze doet mij niet zo veel, te veel rommelige silhouetten die in elkaar overlopen.
#3 - tsja... hier kan ik niks zinnigs over zeggen; behalve dan dat het totaal mijn smaak niet is :P
#4 - Deze vind ik ook wel nice, al zou ik hem wel proberen wat minder geel te maken. Jammer dat die gebouwen er niet helemaal op staan!
@mekkieboek
Je mag daar idd nergens komen, en de tijdelijke brug waar ik toen op stond is er helaas ook niet meer :(

@tobiasvs
Die foto is vanuit een bus gemaakt, 30 seconden sluitertijd en in die tijd 4x een kwartslag gedraaid (waar er exta lijn bij is gekomen tijdens het draaien)

@Terryb47
Je geeft zelf al aan dat er niet veel te doen was, de foto zelf vind ik mooi alleen de locatie vind ik wat minder.

@marceltuit
Smaken verschillen he ;)

Bij foto 1 had ik niet de keuze nog verder door te lopen, helaas.
Ik heb op de laatste foto (4) wel eens gespeeld met de kleuren, maar ik vond het er zelf alleen maar minder op worden - het origineel is voor mij de mooiste. Ik zal evengoed op jou advies nog eens kijken wat ik er van kan maken, misschien dat het nu wel lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
marceltuit schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 06:58:
Wat is er mis met het zeggen dat je foto onscherp is? Dat is hij gewoon hoor...
Niks mis mee. Sterker nog, zonder kritiek ook geen druk om te verbeteren :)
Overigens, ik heb de indruk de plaat aan de voorkant van de maanbol (bij de kraters met schaduwranden, waar het mij om te doen was) scherper minder onscherp is dan aan de zijkant vd maanbol. Kan dat? Ik bedoel, kun je op zo'n enorme afstand (380.000 km) een te korte dof hebben (de maan is immers 3500km in doorsnede)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
@KleineAap: Jouw nachtfoto's zijn echt mooi van kleur en retescherp! Ik ga binnenkort ook maar eens proberen of ik dat kan benaderen.
@eXSs: Die 'dock sunrise' is idd een beloning. Kijkt lekker weg door het lijnenspel van het in mijn ogen toch ietwat spichtige bouwsel. Lucht is prachtig.
@Terryb47: Ook weer zo'n mooie scherpe foto. Zoals gezegd een minder spannende locatie, maar het resultaat boeit me wel. Kan zelfs aan de muur, je kunt er langer naar kijken. Toch knap op zo'n locatie!

Gisterenavond ook maar even naar de maansverduistering gekeken, met deze compilatie als resultaat:

Is het wat?
Kleuren zijn niet consistent, da's wel balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineAap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:59
@JWfx: Over kleuren: je moet je witbalans van AWB halen vermoed ik, pak een lage temperatuur als je het in kan stellen, dan is het niet zo geel allemaal... Je kan ook RAW fotograferen en vervolgens op iedere de zelfde wit balans instellen, dan klopt het wat beter. Je laatste shot klopt voor mijn gevoel het beste. De tussenliggende fasen zijn overbelicht.

Iedereen bedankt voor de comments. Ik heb expres de distortion niet gecorrigeerd, ik wilde het doen overkomen als een groep oude mannen die samen staan te overleggen. Jammer dat in de zomer maanden de nachten veel korter zijn :) Overigens zijn beide foto's een voorbeeld van redelijk wat nabewerking. Mocht er echt behoefte aan zijn wil ik de kranen wel stap voor stap laten zien...

The intersection of technology and creativity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Eentje uit de oude doos, waarschijnlijk de meest gefotografeerde locatie in Hong Kong, ben er vaak genoeg geweest, maar je moet echt mazzel hebben dat er geen smog/haze in de lucht hangt.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2749/5843385169_85a124e930_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hierboven, mooie foto, alleen staat er wat weinig water op wat vaak wel mooie reflecties geeft. Ben wel benieuwd hoe hij in kleur is trouwens :)

Afbeeldingslocatie: http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/208459_1944098198163_1113722266_32365328_2667014_n.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2011 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
@beathoven: nice catch, zonder die slapende hond zou het niet interessant zijn.

wat betreft water reflectie in mijn foto heb ik met opzet niet gedaan: er varen de hele tijd boten door je shot heen en er was een lasershow bezig die ik de voorkeur gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terryb47 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 19:14:
@beathoven: nice catch, zonder die slapende hond zou het niet interessant zijn.

wat betreft water reflectie in mijn foto heb ik met opzet niet gedaan: er varen de hele tijd boten door je shot heen en er was een lasershow bezig die ik de voorkeur gaf.
logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 16:03
Na de onweersbuien werkte de verlichting in mn straat niet meer, zonder die hinderlijke oranje gloed ziet alles er een stuk interessanter uit. Ik heb net op tijd nog wat foto's kunnen maken, inmiddels werkt alles weer.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1386278/Fotografie/2011_06/DSC_8464a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1386278/Fotografie/2011_06/DSC_8458a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

wat vind je er zelf van?

Om heel eerlijk te zijn vind ik het nog maar net aan testcase materiaal. Het enige wat ik zie is zijn wat testshots om te kijken of het lukt om een nachtfoto te maken. De bovenste is niet echt scherp ergens en we zijn naar een relatief saai "straatbeeld" aan het kijken. Er gebeurt helemaal niks.
Bij de 2e kijken we naar een redelijk chaotische foto met een prominente overbelichting in het raam. Verder gebeurt hier ook niet veel. Is het de bedoeling dat alles zo paarsig lijkt?

Sorry voor de kritiek, maar ik kan gewoon niet zoveel ervan maken :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 16:03
Deathchant schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 11:40:
wat vind je er zelf van?

Om heel eerlijk te zijn vind ik het nog maar net aan testcase materiaal. Het enige wat ik zie is zijn wat testshots om te kijken of het lukt om een nachtfoto te maken. De bovenste is niet echt scherp ergens en we zijn naar een relatief saai "straatbeeld" aan het kijken. Er gebeurt helemaal niks.
Bij de 2e kijken we naar een redelijk chaotische foto met een prominente overbelichting in het raam. Verder gebeurt hier ook niet veel. Is het de bedoeling dat alles zo paarsig lijkt?

Sorry voor de kritiek, maar ik kan gewoon niet zoveel ervan maken :$
Haha ok, ik kan me er niet echt in vinden maar uiteraard is alle kritiek welkom.

Kun je aangeven waar de eerste foto volgens jou niet scherp is? Wat betreft de tweede vind ik m verre van chaotisch, maar dat is een kwestie van perceptie. De overbelichting is een keuze aangezien ik de lucht goed uit wil lichten, de gloed die dan ontstaat vanuit het raam vind ik juist goed werken. Verder is er bar weinig aan de kleuren gedaan op wat correcties na, dus dat paarse is simpelweg de kleur van de lucht. Wat ik juist het mooie aan de foto vond was dat het licht uit het raam dezelfde samenstelling heeft als de lucht, dus wat dat betreft is het inderdaad de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Je hoeft het natuurlijk niet met mij eens te zijn ;)

Ik heb de lucht nog nooit dusdanig paars gezien behalve bij het noorderlicht of bij een herfst-zonsondergang.....
Ik vind de gloed juist de enorme blikvanger waarbij de overbelichting geen goed doet aan de foto. .....mijn keuze was in ieder geval niet geweest ;)
De lucht is vlekkerig paars. Donkerpaars met lichtpaarse vlekken, of is dit ook bewust zo gekozen?
Chaotisch bedoel ik: lijnenspel, puntjes (sterren), de overbelichting, halve ramen en regenpijpen....het is een beetje rommelig.

Wijs mij dan 1 scherp stukje aan aub, ik zie het echt niet ;) Maar goed: verkeersborden, het bankje, de muren, de straat, de struik langs het huis, het gebouw op de achtergrond.....
Misschien dat de originele resolutie wel scherp is, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 18:24
Gisteren was het erg helder en de maak stond lekker laag, ook mijn 'nieuwe' statief voor het eerst kunnen gebruiken voor de maan, met dit als resultaat

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6023/5921866460_a8ed9fc22e_z.jpg
9juli2011 by renbull, on Flickr

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

renbull schreef op zondag 10 juli 2011 @ 13:49:
Gisteren was het erg helder en de maak stond lekker laag, ook mijn 'nieuwe' statief voor het eerst kunnen gebruiken voor de maan, met dit als resultaat

[afbeelding]
9juli2011 by renbull, on Flickr
hij staat er scherp op.. moeilijk om hier iets over te zeggen :P

Afbeeldingslocatie: http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/223459_1979675167565_1113722266_32413290_7022008_n.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2011 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@terryb47: ik mis wat kleur, maar toch vette plaat vooral met die lichtstralen.

@DSIBMA:foto 1 is wel nice met die belichtte gebouwen, maar de lucht is te paars. foto 2 vind ik totaal niet itneressant.

@renbull: mooie scherpe maan, maar voor het mooie iets te veel zwart en te weinig maan.

@beathoven: nice. Al had ik liever een lager standpunt gezien, waardoor de versieringen langer 'afzonderlijk' zichtbaar zijn

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6130/5954927452_494c72934b_z.jpg
Long beach waterfront at dusk by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i90.photobucket.com/albums/k243/dragonspirit_1976/denboschbijnacht.jpg

Mijn allereerste foto hier, gemaakt in Den Bosch om 5 uur 's nachts. Gebruikte camera is de Samsung NX-100, alleen standaard opties, ISO 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Fijne dieptewerking, wel vind ik de foto over het geheel genomen wat donker.

Wat zijn de standaardopties? ik ken dat ding niet.

Wat vind jij van de voorgaande foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@renbull, schitterende foto natuurlijk. Valt niet veel over te vertellen. Retescherp en vol detail.

@BeatHoven, ik vind het effect van de soort tunnel van licht die je krijgt erg lekker, maar de rest van de foto doet me dan weer weinig. Misschien inderdaad wat al gezegd werd, de foto nemen van een lager standpunt, waardoor de interesse van de lichthaag langer vastgehouden wordt.

@marceltuit Hele mooie skyline foto, goede heldere kleuren, ook nog helemaal achterin.

De foto van mij is inderdaad wat donker, maar dat is simpelweg doordat er niet meer lichtbronnen waren op dat moment.

De foto die ik heb gemaakt was 200 ISO, 3,5f met een belichtingstijd van 2 seconden. De Samsung NX-100 is overigens een systeemcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Met een langere sluitertijd kom je al een heel eind. iso op 100 zetten, diafragma hoger (bijv. F9) en dan sluitertijd automatisch laten berekenen. Best kans dat hij dan nog te donker is: dan moet je handmatig de sluitertijd instellen, icm met de iso en diafragma.

Is een kwestie van even proberen, maar uiteindelijk vind je vanzelf een instelling die werkt op die plek.

Je hebt helemaal niet veel lichtbronnen nodig ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Polariteit op 26-07-2011 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je voor de tips marcel, ik ben wat dat betreft echt nog een beginneling hoor. Maar toch vond ik de foto zelf in ieder geval geslaagd. Zal eens kijken wat ik er nog meer uit kan halen als ik dezelfde foto nog een keer kan maken. (was wel een beetje een mazzeltje dat ik er rond die tijd liep ;))

Vind het in ieder geval erg leuk om foto's te maken en daar beter mee te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

[quote]was wel een beetje een mazzeltje dat ik er rond die tijd liep[/qoute]

Dan moet je ff wachten tot de winter, dan is het wat vroeger donker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:42

mvh

State Governor

@maxdavidse: Hij lijkt niet echt scherp te zijn, is dit met een statief gemaakt?
@beathoven: er lijken wat artifacten in te zitten, waarschijnlijk vanwege de verkleining. Verder vind ik het jammer dat je voorste stuk straatversiering net afgeknipt is.
@Terryb47: Prachtige foto, maar ik vraag me net als anderen af hoe hij in kleur uitkomt?

Naar aanleiding van het commentaar in een recente nachtfotografie-testcase van mij heb ik het nog eens geprobeerd:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6137/5966653538_8c911a573d_z.jpg
Road with Pond by Maarten van Heek, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6007/5966096671_848c2a6cfb_z.jpg
Pedestrian Crossing by Maarten van Heek, on Flickr

Eigen commentaar:
- bij de eerste zou er misschien meer water op moeten voor de reflectie, maar echt breed is het water daar niet (dus ik weet niet of het zou werken). De lichtvlekken die je ziet zijn reflecties op bovenleiding :). Een mogelijk voordeel van een stap naar voren is dat de boom links eraf valt. Het pad ben je dan ook kwijt, misschien wordt het gras dan lelijk omdat je dan niet weet waar het licht vandaan komt.
- de tweede lijkt bewogen (op groot formaat) en/of de focus ligt niet goed; ik had hem zelf op iets voor oneindig gezet maar misschien is hij verdraaid tijdens het lopen van de ene locatie naar de andere.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@deblaauwn:

#1 - Voor het mooie vind ik het linker deel te donker in vergelijking met het rechterdeel. Is dit niet iets bij te lichten?

#2 - Deze vind ik voor het mooie te geel, vooral op de weg. hierdoor kijkt hij niet echt lekker.

Zelf heb ik deze nachtplaat nog, vind het erg moelijk om dit soort platen te maken. Je hebt namelijk te maken met bakken ruis :(

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6008/6017379478_047b8b4cfb_z.jpg
The milky way by Marcel Tuit, on Flickr

Mochten jullie tips hebben om dit aan te pakken in de nabewerking dan hoor ik het graag. Het is nml. wel erg leuk om te doen.

Exif instellingen:
Exposure 30
Aperture f/4.5
Focal Length 11 mm
ISO Speed 4000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marceltuit schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 11:08:
@deblaauwn:

#1 - Voor het mooie vind ik het linker deel te donker in vergelijking met het rechterdeel. Is dit niet iets bij te lichten?

#2 - Deze vind ik voor het mooie te geel, vooral op de weg. hierdoor kijkt hij niet echt lekker.

Zelf heb ik deze nachtplaat nog, vind het erg moelijk om dit soort platen te maken. Je hebt namelijk te maken met bakken ruis :(

[afbeelding]

Mochten jullie tips hebben om dit aan te pakken in de nabewerking dan hoor ik het graag. Het is nml. wel erg leuk om te doen.

Exif instellingen:
Exposure 30
Aperture f/4.5
Focal Length 11 mm
ISO Speed 4000
Ik zie alleen n groot zwart vlak

edit: ff niet vanaf mn iphone bekeken met wat zonlicht.. hij is best aardig. Volgens mij alles wat eruit te halen valt met een sterrenhemel. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2011 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

de blaauwn, als ik je eigen commentaar lees, lees ik alleen maar wat er "technisch" beter zou kunnen. Mijn eerste kritiek zou zijn om toch proberen wat boeiendere foto's te maken. We kijken nu naar 2 redelijk saaie foto's met wat lichtstralen en irritante lichtbronnen, zonder dat de aandacht ergens naartoe getrokken wordt. Ik vind het gelukte-avond-kliekjes, maar dat was het dan ook. Ok, het is het "verzamel"topic waarbij geen topic-voorwaarden staan, maar ik verwacht toch mooie plaatjes hier...

[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 07-08-2011 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 12:24:
[...]

Ik zie alleen n groot zwart vlak

edit: ff niet vanaf mn iphone bekeken met wat zonlicht.. hij is best aardig. Volgens mij alles wat eruit te halen valt met een sterrenhemel. :)
Een goed scherm is idd wel een vereiste. Heb precies hetzelfde probleem met mijn telefoon 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 20:17
[afbeelding]

Exif instellingen:
Exposure 30
Aperture f/4.5
Focal Length 11 mm
ISO Speed 4000
Ziet er goed uit. De ruis kun je in ieder geval tegen gaan door je ISO nog iets verder omlaag te schroeven. Je kan de maximale sluitertijd (zonder dat de sterren strepen worden) makkelijk berekenen met de zogenaamde 'rule of 600'. Hierbij deel je 600 door het aantal mm. In dit geval is dat 600/11 = 54seconden (als ik me niet vergis). Je zou dus kunnen proberen op bulb te schieten en je ISO wat omlaag te krikken. Scheelt een hoop ruis :)

Jammer dat dit soort foto's in Nederland niet te doen zijn door de lichtvervuiling. Of heb je nog goede tips/locaties ver buiten de randstad? Om nu speciaal naar de death-valley te reizen voor dit soort foto's is ook wat overdreven ;p (hoewel een reisje west america wel op de planning staat, moet vast wel lukken daar). Toch wil ik hier best wat vaker mee aan de slag.
the quickest way to determine the longest exposure that is possible for any given focal length lens, without the stars streaking, is to divide that focal length into 600. (This is the formula for 35mm. Larger formats are laxer, smaller formats more unforgiving). Since the 35mm focal length equivalent for the 14mm lens that I was using on the D60 is 22mm, I used a 30 second exposure (600/22=27 seconds. Close enough).

[ Voor 21% gewijzigd door ReneDD op 12-08-2011 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReneDD schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:39:
[...]

Ziet er goed uit. De ruis kun je in ieder geval tegen gaan door je ISO nog iets verder omlaag te schroeven. Je kan de maximale sluitertijd (zonder dat de sterren strepen worden) makkelijk berekenen met de zogenaamde 'rule of 600'. Hierbij deel je 600 door het aantal mm. In dit geval is dat 600/11 = 54seconden (als ik me niet vergis). Je zou dus kunnen proberen op bulb te schieten en je ISO wat omlaag te krikken. Scheelt een hoop ruis :)

Jammer dat dit soort foto's in Nederland niet te doen zijn door de lichtvervuiling. Of heb je nog goede tips/locaties ver buiten de randstad? Om nu speciaal naar de death-valley te reizen voor dit soort foto's is ook wat overdreven ;p (hoewel een reisje west america wel op de planning staat, moet vast wel lukken daar). Toch wil ik hier best wat vaker mee aan de slag.
[...]
Op de eilanden is het in de zomer prima te doen. Overigens is het niet zozeer door lichtvervuiling maar door de wolken dat het vaak niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 00:24
Gisteravond vuurwerk in Hoorn

Afbeeldingslocatie: http://www.stengewis.nl/martijn/20110812_Vuurwerk_Hoorn_018_kl.jpg
klikbaar..

Mijn favoriet van de bewerkte foto's

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M@cer schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 09:03:
Gisteravond vuurwerk in Hoorn

[afbeelding]
klikbaar..

Mijn favoriet van de bewerkte foto's
erg mooi qua diverse kleuren en reflectie.. :)

Afbeeldingslocatie: http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/216886_1944098398168_1113722266_32365329_1554921_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 16:41
ReneDD schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:39:
[...]

Je moet nog wel rekening houden met cropfactor aangezien hij een 7D gebruikt. Dan wordt het 600/(11*1.6)=34 seconden. De foto is nu genomen op 30 seconden dus daar is niet heel veel verbetering meer te vinden. Enige optie lijkt me een snellere UWA of zo een DIY barndoor mount

[ Voor 5% gewijzigd door wvdveer op 13-08-2011 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@ReneDD: die regel van 600 kende ik idd al, al is het wel erg afhankelijk van de omgevingsomstandigheden. ik heb gemerkt dat het niet altijd goed uitkomt, en dan zit je alsnog te trial- en errorren ;)

Lagere iso ging niet, ivm de sluitertijd. ik moet rekening houden met cropfactor he ;) Overigens schijnt het ook weer zo te zijn dat je je iso in dit geval niet TE LAAG moet zetten, omdat je dan gewoonweg minder sterren fotografeert. raar maar waar.
Of heb je nog goede tips/locaties ver buiten de randstad? Om nu speciaal naar de death-valley te reizen voor dit soort foto's is ook wat overdreven
Ik heb die tips niet, ik vroeg er zelf ook al om ;)
Op de eilanden is het in de zomer prima te doen. Overigens is het niet zozeer door lichtvervuiling maar door de wolken dat het vaak niet mogelijk is.
Welke eilanden bedoel je? neem aan de wadden?

Hier in de randstad is het toch echt de lichtvervuiling hoor. op heldere nachten zie je met het blote oog misschien geen 'lichten', maar op foto's met lange sluitertijd wel degelijk gek genoeg. Foto's worden binnen no-time geel, met als resultaat heel weinig sterretjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 16:41
marceltuit schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 16:17:
@ReneDD: die regel van 600 kende ik idd al, al is het wel erg afhankelijk van de omgevingsomstandigheden. ik heb gemerkt dat het niet altijd goed uitkomt, en dan zit je alsnog te trial- en errorren ;)

Lagere iso ging niet, ivm de sluitertijd. ik moet rekening houden met cropfactor he ;) Overigens schijnt het ook weer zo te zijn dat je je iso in dit geval niet TE LAAG moet zetten, omdat je dan gewoonweg minder sterren fotografeert. raar maar waar.
Lagere iso is minder licht, dus minder 'onzichtbare' sterren die zichtbaar worden vanwege de lange sluitertijd met hoge lichtgevoeligheid.

Ik wil er binnenkort zelf ook mee gaan oefenen.. Op m'n volgende vakantie zit ik een paar dagen in een gebied waar de condities supergoed zouden moeten zijn voor dit soort fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07
Bij deze 2 foto's van mij. Mijn eerste poging tot 'nachtfotografie' (Het was half 7 's avonds). De eerste foto is geschoten bij het War Memorial, wat dus echt een toeristen-plek is en een 'standaard' foto oplevert. De 2e foto is genomen in Kings Park, waar het niet echt prettig was om met je korte broek rond te lopen 's avonds (muggen enzo), maar in mijn opinie een wat spannendere foto heeft opgeleverd. Beide zonder statief geschoten. De 1e foto kon de camera op een leuning steunen, de 2e foto is uit de hand geschoten.

1) 35mm, F/10, ISO800, 5 sec.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6194/6061605159_c9fd255e9a_z.jpg
Perth CBD Skyline by berendsrob, on Flickr

2) 53mm, F/5.6, ISO1600, 0,4 sec.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6198/6061606353_7f279578e8_z.jpg
Narrows Bridge Skyline by berendsrob, on Flickr

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:36
Ik heb gisterenavond samen met een vriendin wat tijdopnames gemaakt, van auto's op de snelweg.
Op zich leuk, maar we liepen tegen een vreemd effect aan, wat we niet kunnen plaatsen.

Het gaat om de geel/oranje streep rechtsonder op de eerste foto, en de blauwe vegen op de tweede foto:
http://dl.dropbox.com/u/17168575/tijdopname-01.jpg
http://dl.dropbox.com/u/17168575/tijdopname-02.jpg

We hebben dit effect niet op alle foto's, maar wel op een flink aantal. 2 verschillende camera's en een aantal verschillende lenzen, dus aan de apparatuur ligt het niet lijkt me.

Maar wat is het dan wel?
Een reflectie lijkt me het enige logische, maar waarvan dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Xcalibur op 21-08-2011 20:41 ]

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:47
Misschien licht dat via de zoeker de camera in komt? Was de zoeker afgedekt tijdens de opnamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 14:45
Die oranje streep lijkt me een clignoteur... De blauwe streep op de tweede foto lijkt me iets van een reflectie ofzo. Misschien van een vrachtwagen die voorbij reed? De hoge(re) cabine zou wellicht wat hebben gereflecteerd. Verklaart niet waarom die blauwe streep omhoog loopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:36
@PowerUp: scherp, die was inderdaad niet afgedekt.... ook geen moment aan gedacht....
Er reden wel af en toe auto's achter ons langs, dus dat zou het goed kunnen zijn :)

@ThAZiP: nee, het was geen vrachtwagen, dat hebben we gecheckt.
Clignoteur zou kunnen, maar ik vind het wel raar dat die zo over de vangrail heenkomt? Ik heb inmiddels het idee dat ze op regelmatige afstanden achter de lantaarnpaal zitten, dus wellicht is het daarvan...

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 07:26

E-Rick

I love it :7

@Xcalibur: Wat ik denk dat het is:
Eerste foto: reflectie van een van de straatlantaarns in een autoruit of een glimmend autodak
Tweede foto: lens flare van de koplampen van de langsrijdende auto's

note to self: binnenkort maar weer eens 's nachts er op uit, is al weer veeel te lang geleden

Choose life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
@M@cer: Mooie foto, alleen vind ik 't rood wat overheersen. Weet niet of dat in het echt zo was, verder prima plaatje :)
@Beathoven: Erfsfeervolle foto, die deels gecreëerd wordt omdat hij 'n beetje wazig is.
@RobbieB: De eerste foto vind ik iets té licht, je tweede foto daarintegen is wel erg mooi met de reflecties, wel aardig wat ruis :)

Ik ben vorige week naar België geweest om wat plaatjes te schieten van een treinstation, dit is (in mijn ogen) het beste resultaat geworden. Ik vind het persoonlijk erg zonde dat alle originelen een vieze gele kleur hadden, dus ik heb aardig wat met de kleuren geschoven tot ik tevreden was met het resultaat, het is m'n bedoeling een verlaten en oude sfeer te creëren. De overige foto's die ik van deze locatie online gezet heb zijn qua kleuren niet zo goed aangepast of gelukt als die hieronder.

Voor deze locatie heb ik bewust alleen m'n Canon EF 50mm f1.8 II 'plastic fantastic' meegenomen zodat ik geforceerd was de 'benen-zoom' te gebruiken en zo creatief mogelijk te zijn met wat ik voor handen had.

Foto1:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6177/6153597133_7607f473b0.jpg
Abandoned Trainstation by ldermois, on Flickr
Foto2:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6086/6126464267_d93a37e2e8.jpg
Foto3:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6200/6153638121_94f1abbece.jpg

Commentaar is welkom, ook op de andere foto's die ik van die locatie online gezet heb bij flickr. Zoals ik al zei vind ik deze foto's de enige die het waard zijn hier te posten.

[ Voor 17% gewijzigd door Mosaics.Ruled op 17-09-2011 00:01 ]

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:31
wvdveer schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 10:41:
[...]

Je moet nog wel rekening houden met cropfactor aangezien hij een 7D gebruikt. Dan wordt het 600/(11*1.6)=34 seconden. De foto is nu genomen op 30 seconden dus daar is niet heel veel verbetering meer te vinden. Enige optie lijkt me een snellere UWA of zo een DIY barndoor mount
Dank voor de link, die ga ik maken ;)

flickr iRacing Profiel

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@eXSs: zijn dit nachtfoto's?

Qua onderwerp zijn ze niet echt mijn smaak, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen. Verder vind ik foto 2 wel erg donker en leeg.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6178/6189238727_88925804f6_z.jpg
Ready for take-off... by Marcel Tuit, on Flickr

• Shiverzz
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

1 van jouw favoriete locaties de kinderdijk?
Moet ik nog steeds eens een keer gaan kijken...
Verder nette plaat, beweging van de wieken maakt 'm boeiend.

Deze heb ik alweer een tijdje geleden gemaakt. Wilde er eigenlijk wat vroeger op de avond zijn voor wat mooier licht, maar helaas lieten de omstandigheden dat niet toe. Was gelukkig wel nét op tijd voordat de verlichting uitging...
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6007/6003460846_87dd4139a7_z.jpg
Templo de Debod, Madrid by Jan Nieuwkoop, on Flickr

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

mwah, niet zo zeer favoriet maar het is zo lekker dichtbij (5 minuten fietsen oid).

jou plaat is ook best gaaf, vooral de spiegelingen zijn superstrak. Ik zou de verlichting alleen wel iets minder geel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
@marceltuit: mooie foto, de draaiende wieken maken het een extra interessante foto!
@Shiverzz: Nette foto, aparte spiegeling (Ik begrijp niet helemaal hoe het zit ;)).

Ik heb eergisteravond wat foto's in Rotterdam gemaakt.
Onder andere:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6113/6213994032_a20a080150_z.jpg
Het Witte Huis met de Willemsbrug by Leendert Visser, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6037/6213133721_f986ebdb7c_z.jpg
Rotterdam in de avond by Leendert Visser, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Twee mooie platen Gimpy, waarbij de tweede mij iets meer aanspreekt vanwege de in mijn ogen fijenre compo.

Wel zit er in allebei de platen een nogal 'ranzige' korrel in de lucht...

Op een hele hoge iso genomen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-07 17:22
@Shiverzz: Mooie symetrie in de foto
@marceltuit: Door de lange sluitertijd lijkt het alsof de molen niet allen draait maar echt als een malle molen draait. Heel leuk\

Ik heb het industriegebied DuPont in Dordrecht gefotografeerd.
Afbeeldingslocatie: http://94.100.124.137/1418000001-1418050000/1418015601-1418015700/1418015661_6_Y8VN.jpeg

[ Voor 52% gewijzigd door blablable op 06-10-2011 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
marceltuit schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 07:56:
Twee mooie platen Gimpy, waarbij de tweede mij iets meer aanspreekt vanwege de in mijn ogen fijenre compo.

Wel zit er in allebei de platen een nogal 'ranzige' korrel in de lucht...

Op een hele hoge iso genomen ofzo?
Die korrel vind ik ook zo vreemd, de foto's zijn gewoon op ISO 100 genomen. De vorige keer had ik die ruis helemaal niet...
Ik heb ook geen ervaring met ruis verwijderen. Dus ik krijg het niet echt voor elkaar om deze weg te krijgen zonder details te verliezen.
De ruis zit vooral in de donkere gebieden.

@blablable: hele mooie foto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 15:10

[afbeelding]

Exif instellingen:
Exposure 30
Aperture f/4.5
Focal Length 11 mm
ISO Speed 4000
In de huidige nabewerking valt er waarschijnlijk vrij weinig aan te doen.
Wat je een volgende keer zou kunnen doen is dezelfde foto nogmaals nemen, maar deze keer met lensdop op de lens. Gebruik dezelfde sluitertijd!
Vervolgens heb je dus precies dezelfde foto maar dan met alleen maar ruis, de 2 foto's stacken met bijvoorbeeld Registax (lang geleden veel over gelezen, maar ben er niet echt meer mee bekend). Nu wordt van je geschikte foto de ruis afgetrokken, want als het goed is maakt een camera in dezelfde omstandigheden grofweg dezelfde ruis aan. Nu heb je dus 1 foto over waar als het goed is bijna alle ruis uit verdwenen is.
In astrofotografie wordt deze techniek veel gebruikt, maar dan nog in uitgebreide varianten, met bijvoorbeeld 6x30s(econden) + 10x1m(inuut) + 5x2m en dat icm met een aantal darks (foto's gemaakt met lensdop er op) maakt dat je erg mooie foto's kan maken waarbij uitgebeten sterren, ruis, etc gecorrigeerd worden.

Heel veel van deze informatie kun je vinden op http://www.astroforum.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Hey dat is een interessante techniek. Klinkt best logisch, die ga ik zeker eens proberen :)

Als het meezit morgenavond al, aangezien de aarde dan gebombardeerd schijnt te worden door vallende sterren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
eXSs schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 23:50:

Ik ben vorige week naar België geweest om wat plaatjes te schieten van een treinstation, dit is (in mijn ogen) het beste resultaat geworden. Ik vind het persoonlijk erg zonde dat alle originelen een vieze gele kleur hadden, dus ik heb aardig wat met de kleuren geschoven tot ik tevreden was met het resultaat, het is m'n bedoeling een verlaten en oude sfeer te creëren. De overige foto's die ik van deze locatie online gezet heb zijn qua kleuren niet zo goed aangepast of gelukt als die hieronder.

Voor deze locatie heb ik bewust alleen m'n Canon EF 50mm f1.8 II 'plastic fantastic' meegenomen zodat ik geforceerd was de 'benen-zoom' te gebruiken en zo creatief mogelijk te zijn met wat ik voor handen had.

Foto1:
[afbeelding]
Foto2:
[afbeelding]
Foto3:
[afbeelding]

Commentaar is welkom, ook op de andere foto's die ik van die locatie online gezet heb bij flickr. Zoals ik al zei vind ik deze foto's de enige die het waard zijn hier te posten.
Mijn grootste commentaar is eigenlijk dat dit geen nachtfoto's zijn ;)
De eerste 2 vind ik niet zo boeiend eigenlijk, de 2e is mij te weids.
De 3e vind ik net iets te donker en hij loopt af naar links volgens mij, heb je dezelfde foto's ook in HDR? Vind dat persoonlijk mooier voor Urbex.
Leuke foto! Hoe lang is hij belicht?
Jammer van die drap in het water, dat verpest een beetje de weerspiegeling.
Shiverzz schreef op woensdag 28 september 2011 @ 23:46:
Deze heb ik alweer een tijdje geleden gemaakt. Wilde er eigenlijk wat vroeger op de avond zijn voor wat mooier licht, maar helaas lieten de omstandigheden dat niet toe. Was gelukkig wel nét op tijd voordat de verlichting uitging...
[afbeelding]
Templo de Debod, Madrid by Jan Nieuwkoop, on Flickr
Mooie plaat, het zwarte heb je volgens mij extra aangedikt, ik vraag me dan af wat er omheen zit.
gimpy schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 12:34:
@marceltuit: mooie foto, de draaiende wieken maken het een extra interessante foto!
@Shiverzz: Nette foto, aparte spiegeling (Ik begrijp niet helemaal hoe het zit ;)).

Ik heb eergisteravond wat foto's in Rotterdam gemaakt.
Onder andere:

[afbeelding]
Het Witte Huis met de Willemsbrug by Leendert Visser, on Flickr

[afbeelding]
Rotterdam in de avond by Leendert Visser, on Flickr
Leuke sfeerfoto's van de stad, probeer de ISO wat te drukken, want je hebt er aardig wat ruis in zitten.
Mogelijk kun je dat ook nog wat aanpassen in Photoshop of Lightroom?
blablable schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 08:35:
@Shiverzz: Mooie symetrie in de foto
@marceltuit: Door de lange sluitertijd lijkt het alsof de molen niet allen draait maar echt als een malle molen draait. Heel leuk\

Ik heb het industriegebied DuPont in Dordrecht gefotografeerd.
[afbeelding]
Mooie foto! Hoe lang is deze belicht?
Persoonlijk vind ik de kadrering niet zo fijn, doet mij een beetje rouwkaart achtig aan.
marceltuit schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 07:17:
Hey dat is een interessante techniek. Klinkt best logisch, die ga ik zeker eens proberen :)

Als het meezit morgenavond al, aangezien de aarde dan gebombardeerd schijnt te worden door vallende sterren :D
Ik ben benieuwd! Maar als het morgen net regent als vandaag geef ik je weinig kans....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Leuke foto! Hoe lang is hij belicht?
Jammer van die drap in het water, dat verpest een beetje de weerspiegeling.
Helemaal mee eens wat betreft de 'drap'. had het helaas niet voor het uitkiezen ;)

Hierbij Exif:

Exposure 51
Aperture f/13.0
Focal Length 17 mm
ISO Speed 100
Exposure Bias 0 EV
Ik ben benieuwd! Maar als het morgen net regent als vandaag geef ik je weinig kans....
Ja ben er ook een beetje bang voor. vooruitzichten zijn niet super iig :(

@gimpy: zit die korrel ook in de originele?

Wat is F0.0 trouwens? zie ik in je exif staan :o

@Blablable: Mooie plaat. Vind dit soort platen vaak wel gaaf, doet een beetje buitenaards aan. Die rookpluimen zijn gaaf. Heb je deze foto misschien wat groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

marceltuit schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:07:
@gimpy: zit die korrel ook in de originele?

Wat is F0.0 trouwens? zie ik in je exif staan :o
Ik gok een lens aangesloten via een adapter zonder diafragma signaal of wat voor signaal dan ook eigenlijk :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
marceltuit schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:07:
[...]

Helemaal mee eens wat betreft de 'drap'. had het helaas niet voor het uitkiezen ;)

Hierbij Exif:

Exposure 51
51 seconden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

jep, seconden inderdaad

@nerO; dat klinkt idd wel aannemlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
Ossi schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 11:56:
[...]

Mijn grootste commentaar is eigenlijk dat dit geen nachtfoto's zijn ;)
De eerste 2 vind ik niet zo boeiend eigenlijk, de 2e is mij te weids.
De 3e vind ik net iets te donker en hij loopt af naar links volgens mij, heb je dezelfde foto's ook in HDR? Vind dat persoonlijk mooier voor Urbex.
Helaas geen HDR ;)
Misschien geen echte nachtfoto's maar ze zijn s'avonds/s'nachts gemaakt. Kon echt geen andere plek vinden waar ze wel bij pasten dus heb ze maar hier geplaatst :)

Ik heb, zoals ik al zei de foto's bewust zo donker mogelijk gehouden voor de verlaten en lege sfeer. Als ik wat tijd heb zal ik eens kijken wat ik kan doen met de foto's die ik heb qua belichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ossi schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 11:08:
[...]

In de huidige nabewerking valt er waarschijnlijk vrij weinig aan te doen.
Wat je een volgende keer zou kunnen doen is dezelfde foto nogmaals nemen, maar deze keer met lensdop op de lens. Gebruik dezelfde sluitertijd!
Vervolgens heb je dus precies dezelfde foto maar dan met alleen maar ruis, de 2 foto's stacken met bijvoorbeeld Registax (lang geleden veel over gelezen, maar ben er niet echt meer mee bekend). Nu wordt van je geschikte foto de ruis afgetrokken, want als het goed is maakt een camera in dezelfde omstandigheden grofweg dezelfde ruis aan. Nu heb je dus 1 foto over waar als het goed is bijna alle ruis uit verdwenen is.
In astrofotografie wordt deze techniek veel gebruikt, maar dan nog in uitgebreide varianten, met bijvoorbeeld 6x30s(econden) + 10x1m(inuut) + 5x2m en dat icm met een aantal darks (foto's gemaakt met lensdop er op) maakt dat je erg mooie foto's kan maken waarbij uitgebeten sterren, ruis, etc gecorrigeerd worden.

Heel veel van deze informatie kun je vinden op http://www.astroforum.nl/
Mijn poging om behulpzaam te doen: probeer DeepSkyStacker eens. Dit automatiseert die stappen voor een gedeelte en heeft nog wat mooie instellingen voor kometen e.d., als ik het me goed herinner. Een tijd geleden eens één avond de moeite voor genomen, maar 100 foto's maken in de koude nacht is geen hobby van me geworden sindsdien. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-07 17:22
Ossi schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 11:56:
Mooie foto! Hoe lang is deze belicht?
Persoonlijk vind ik de kadrering niet zo fijn, doet mij een beetje rouwkaart achtig aan.
Deze foto is 15 seconden belicht.
@Blablable: Mooie plaat. Vind dit soort platen vaak wel gaaf, doet een beetje buitenaards aan. Die rookpluimen zijn gaaf. Heb je deze foto misschien wat groter?
Thanx, hier wat groter..

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-_biw6H7XMmg/TpC2l8hDo7I/AAAAAAAACp0/HGv-xz6qH3c/s800/DuPont-3l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Hierbij eentje van gisteravond:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6173/6225264835_0ec3df0126_z.jpg
Exposed by the moon... by Marcel Tuit, on Flickr

Helaas gaan meteoren gezien, denk dat die allemaal precies achter de wolken zaten. Gelukkig wel gewone sterren kunnen fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
marceltuit schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 13:15:
Hierbij eentje van gisteravond:

[afbeelding]
Exposed by the moon... by Marcel Tuit, on Flickr

Helaas gaan meteoren gezien, denk dat die allemaal precies achter de wolken zaten. Gelukkig wel gewone sterren kunnen fotograferen.
Hoe heb je deze gemaakt?
Je kan zo ver kijken, dat het me sterk lijkt dat je heel lang hebt belicht. Lijkt wel alsof je overdag en 's avonds op precies dezelfde plek de foto hebt gemaakt en vervolgens samen hebt gevoegd.
Bizar effect eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:29

Goku33

Ownage!

10 seconden exposure zo te zien:

Camera Canon EOS 7D
Exposure 10
Aperture f/4.5
Focal Length 11 mm
ISO Speed 3200
Exposure Bias 0 EV

Hele geslaagde plaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Idd zoals Goku33 zegt. Daarnaast uiteraard op statief en met afstandsbediening.

Is echt gewoon 1 foto ;)

Nabewerking die ik heb gedaan:
Lightroom:
-Witbalans op auto (staat in de cam standaard op bewolkt) --> witbalans was in eerste instantie veels te geel
-Belichting 'auto' (had niet zo heel veel effect)

Photoshopcs5:
-Selectief ontruist --> de lucht
-Selectief verscherpt --> alles behalve de lucht

De maan was buitengewoon fel. Dat geeft hele gave effecten (vind ik). Je camerasensor is hier 'iets' gevoeliger mee dan je ogen _/-\o_

Ik wilde ook nog een plaat maken met superlange sluitertijden zodat je startrails krijgt, maar daar was het te bewolkt voor. Die zouden denk ik onzichtbaar zijn geworden door de voorbijvliegende wolken.

[ Voor 69% gewijzigd door Polariteit op 10-10-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
marceltuit schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 13:51:

De maan was buitengewoon fel. Dat geeft hele gave effecten (vind ik). Je camerasensor is hier 'iets' gevoeliger mee dan je ogen _/-\o_
Aha, daar zit de truc :)
Bizar eigenlijk dat je er nog zoveel groen uit hebt kunnen krijgen.
Ik wilde ook nog een plaat maken met superlange sluitertijden zodat je startrails krijgt, maar daar was het te bewolkt voor. Die zouden denk ik onzichtbaar zijn geworden door de voorbijvliegende wolken.
Nee dat werkt idd niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik was gisteren avond nog even snel op-en-neer naar Brussel gereden.
Even dit snel van het Atomium geschoten , ik ga snel nog eens terug in het donker. Daar is een aardig lichtspektakel met al die tunnels :)
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6056/6295990461_a797f45443.jpg
Atomium(be) By Night by digital_slice, on Flickr

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

degroot schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 12:41:
Ik was gisteren avond nog even snel op-en-neer naar Brussel gereden.
Even dit snel van het Atomium geschoten , ik ga snel nog eens terug in het donker. Daar is een aardig lichtspektakel met al die tunnels :)
[afbeelding]
Atomium(be) By Night by digital_slice, on Flickr
Kijk maar uit :) Je mag het ding niet op de foto zetten

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 11:09

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

bonzz.netninja schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 12:44:
Kijk maar uit :) Je mag het ding niet op de foto zetten
Ik dacht "Yea right". Maar inderdaad, nooit geweten:

http://www.indymedia.be/index.html%3Fq=node%252F1590.html

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Je mag het dus wel op de foto zetten maar niet hosten ofzo? Ik vind hem trouwens erg mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

volgens mij had pasgeleden iemand hier ook een testcase geopend over het atomium, en daar kwam de zelfde discussie voorbij. Volgens mij was daar de conclusie dat particulieren/hobbyisten wel gewoon een foto mogen plaatsen; mits de resolutie maar max ???px was en dat je de organisatie erbij noemde oid.

vind het allemaal een beetje overdreven voor een gebouw dat zich buiten, dus openbaar, bevindt...

On topic: Gaaf belichtte foto. Enige minpuntje vind ik dat je geen pad ziet lopen. De 'voorgrond' is nogal saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

marceltuit schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:24:
volgens mij had pasgeleden iemand hier ook een testcase geopend over het atomium, en daar kwam de zelfde discussie voorbij. Volgens mij was daar de conclusie dat particulieren/hobbyisten wel gewoon een foto mogen plaatsen; mits de resolutie maar max ???px was en dat je de organisatie erbij noemde oid.

vind het allemaal een beetje overdreven voor een gebouw dat zich buiten, dus openbaar, bevindt...

On topic: Gaaf belichtte foto. Enige minpuntje vind ik dat je geen pad ziet lopen. De 'voorgrond' is nogal saai.
Inderdaad. Echt een absurf lage reso en vermelding van de rechthebbende van het beeldmerk op het gebouw. Idem met de verlichting van de eifeltoren en nog wat dingen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvermoon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-04-2020
Het is weer even geleden dat ik mijn neus heb laten zien hier op het forum. Toch maar eens weer oppakken !

Enige tijd geleden in China geweest. Toch maar mijn statief meegenomen (1.5 kilo) om wat nachtfoto's te maken ;)

Afbeeldingslocatie: http://fc05.deviantart.net/fs71/i/2011/310/e/d/beijing_national_stadium_by_tenbult-d4f9r88.jpg

@gimpy, de eerste plaat krijg ik het gevoel dat het kader net te krap is door het enorme gebouw (vergeleken met de rest). Daarbij zie je de brug niet in de achtergrond. De tweede is al beter (had van mij minder water gemogen of wat ruimer aan de bovenkant). Ik vind beide erg geel...

@blablable, ik vind de voorgrond erg onrustig. Verder vraag dit om een grotere versie ;). De details zijn wel erg goed te zien. Compositie is prima, alleen de uitsnede is inderdaad een beetje apart, misschien word voor mijn gevoel daarom de voorgrond onrustig.

@Marceltuit, erg coole foto (vraag me nog af of het een nacht foto is, je krijgt het gevoel dat het dag is). Jammer van de boom die rechts wordt afgesneden. Voor mij was hij dan af geweest!

@degroot, ik wordt een beetje afgeleid door de flair links onderin (eerste waar ik naar keek). Hij zit btw ook niet helemaal in het midden als dat je doel was ;). Verder is het detail hier erg mooi. Ik denk dat je qua compositie niet veel anders kan op deze plaats of wel? Mischien dat je de bollen iets verder kan oplichten in photoshop / lightroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

oe, gave foto Silvermoon! Heb je hem ook in het groot? Dit wil ik gewoon in het groot zien :D

(is dit dat olympische stadion?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
Ossi schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:38:

Bizar eigenlijk dat je er nog zoveel groen uit hebt kunnen krijgen.
@ Marcel, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Met jouw foto ter inspiratie ben ik laatst zelf in de schemer in het weiland gaan staan. Maar ofwel het was al te donker, of het was té bewolkt (was best bewolkt) of ik heb gewoon totaaaal verkeerde instellingen gebruikt, maar het was totaal gefaald, haha! 8)7

Met wat tips (wanneer, tijd, overige bijzonderheden die de foto ten goede komen) zou je me zeer gelukkig maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Kunnen we in de TS geen database maken van mooie nachtlocaties per provincie ofzo? Of tips uitwisselen? Ik hoop dat meer het een goed idee vinden, ik zou er zelf veel aan hebben :)

@Silvermoon, super foto natuurlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
douPel schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 15:55:
[...]

@ Marcel, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Met jouw foto ter inspiratie ben ik laatst zelf in de schemer in het weiland gaan staan. Maar ofwel het was al te donker, of het was té bewolkt (was best bewolkt) of ik heb gewoon totaaaal verkeerde instellingen gebruikt, maar het was totaal gefaald, haha! 8)7

Met wat tips (wanneer, tijd, overige bijzonderheden die de foto ten goede komen) zou je me zeer gelukkig maken ;)
Naar z'n EXIF kijken kan al heel leerzaam zijn. Die nachtfoto-met-toch-aardig-wat-groen heeft 'ie geschoten op ISO3200, met een diafragma van 4.5 en een sluitertijd van 10 seconden levert dat aardig wat licht op. Plus dat er weinig wolken waren. Met alleen maar wolken (en geen heldere lucht) krijg je natuurlijk alleen maar een grijs vlak.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
marcel: mooie plaat hoor, vooral met die sterren erbij. de maan is echt een spekbreker wanneer je startrails wil doen, mijn voorgaande pogingen werden ook plotseling verstoord door wolkenpartijen :(
silvermoon: dat is de birds nest? ik sluit me bij iedereen aan: wil graag in groter formaat bewonderen :)

ben inmiddels weer in hong kong beland
1)
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6179/6167308018_5832ee1c08_z.jpg
2)
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6230/6260864289_fc011ff1bd_z.jpg
3)
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6039/6313955465_0442c683b2_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
Hahn schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 15:58:
[...]

Naar z'n EXIF kijken kan al heel leerzaam zijn. Die nachtfoto-met-toch-aardig-wat-groen heeft 'ie geschoten op ISO3200, met een diafragma van 4.5 en een sluitertijd van 10 seconden levert dat aardig wat licht op. Plus dat er weinig wolken waren. Met alleen maar wolken (en geen heldere lucht) krijg je natuurlijk alleen maar een grijs vlak.
mag ik je vragen welk exif programma jij gebruikt? heb d'r eens naar gezocht, maar kon niets vinden dat de exif aangaf wanneer ik er met de muis overheen ging/rechtermuis.
Pagina: 1 ... 13 ... 32 Laatste