Vroeger zeilde ik vrij veel en ik heb toen meerdere (denk 3 of zo) verschillende autoradio kistjes met een accu gebouwd. van groot en hard op een vrachtwagen accu tot klein spul met een scooter accu. De laatste versie had ik gesloopt toen ik gratis een auto kreeg waar geen radio/speakers in zat(en).
Nu komt de zomer er weer aan, strand, beetje zeilen, vakantie, je kent het wel. Daar moet natuurlijk muziek (en een biertje) bij! Dus ik ga weer een radio bouwen! Deze keer ook maar eens proberen of alles in een bier kratje wil omdat dit gewicht scheelt. (een houten kistje van ongeveer het zelfde formaat van 12mm mdf weeg iig een stuk meer dan een leeg kratje).
Ik heb in mijn auto al van alles gemonteerd en weer vervangen aan speakers/versterker dus ik heb nog wat moois over om te gebruiken. Het is allemaal redelijk mooi spul.
Phoenig Gold QX2100 versterker (nieuwprijs volgens mij rond de 170e) 2x50W RMS
Infinity Kappa 692i Luidsprekers (nieuwprijs 120e of zo iets)
berg bekabeling, maar dat maakt niet veel uit bij deze laag vermogende apparaten en hele korte snoer lengtes.
Er komt geen Autoradio meer in, ik hou het op MP3 spelers en Telefoon's. telefoon heeft immers ook radio ontvangst!
Ik heb via een vriend van me 2 gel accus van 24Ah op de kop weten te tikken die gebruikt werden in een brand meld instalatie als backup stroom. Worden elke 2.5 jaar vervangen en ze zijn Long Life (gaan 10 jaar mee).
Ik heb het plan om een kratje te maken waar ik zelf mee kan beslissen of ik 2 accu's of 1 mee neem. Dus dagje strand --> 1 accu
weekendje zeilen, vakantie --> 2 accu's.
Maargoed, 24Ah accu's zijn vrij groot dus de vraag was, gaat dit passen?!
Uiteindelijk heb ik besloten het geheel maar ff in Autodesk Inventor te klussen en waarempel, het past ook echt! 2 Accu's kunnen naast elkaar + versterker en daar boven op de speakers.
Volgend weekend krijg ik de accu's en kan ik verder met de echte constructie. Ik heb het krat al leeg gemaakt en de bodemplaat van 8mm mdf op maat gemaakt. Ik moet er alleen 4 mm uit frezen omdat de versterker net 2-3 mm te hoog is nu. Update volgt.
ben benieuwd hoe lang de accu's het vol houden op een profi versterker en hoe hard dit geheel gaat. (Speakers zijn 90W RMS/300W max) en kwalitatief echt super! ik ga proberen het geluid mooi strak te houden.