mooiste bierkrat radio [deel II] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:
  • 217.728 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 07:32
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:57:
En een subwoofer van 800 wat gebruikt geen 800 wat op 12 volt. Dat is misschien 800 watt op +- 0,25 volt.
Dat ding verbruikt dan ongeveer :
800 : 0,25
16,8 : 12
16,8/12 = 1,4 amphere ongeveer.
Beetje rare bereking lijkt mij. Als dat ding 800W is op 0,25 volt betekend dat er 3200A door de kabel gaat 8)7. Weet je zeker dat het geen exotisch lasapparaat is?

Ik kan het mis hebben want ben ook niet zoon electronica expert of zo.
Waar die 16,8 vandaan komt weet ik ook niet.

En 800watt op 0,25 volt wat mij onmogelijk lijkt zou ook 800 watt op 12 volt zijn, 800 watt is 800 watt. Je zekering zal wel kleiner zijn naarmate het voltage hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben hier al complete discussies over gehad in het eerste forum. De clue is dat wanneer je de spanning niet verhoogt dat je een vermogens limiet krijgt voor 12 volt. Dit limiet hangt af van de impedantie (in ohms) van je speaker en is ongeveer:

8ohm: 12watt
4ohm: 25watt
2ohm: 50watt (dit haal je alleen als je een zware accu of condensator hebt)

Hogere vermogens zorgen voor vervorming en klinken niet meer goed. De enige manier om meer vermogen te krijgen zonder vervorming is de spanning te verhogen. Bij 24 Volt worden alle vermogens 4x zo groot. Ik denk dat veel autoversterker de spanning intern opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wiene schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:28:
[...]

Beetje rare bereking lijkt mij. Als dat ding 800W is op 0,25 volt betekend dat er 3200A door de kabel gaat 8)7. Weet je zeker dat het geen exotisch lasapparaat is?

Ik kan het mis hebben want ben ook niet zoon electronica expert of zo.
Waar die 16,8 vandaan komt weet ik ook niet.

En 800watt op 0,25 volt wat mij onmogelijk lijkt zou ook 800 watt op 12 volt zijn, 800 watt is 800 watt. Je zekering zal wel kleiner zijn naarmate het voltage hoger wordt.
Ik heb gewoon kruislings vermenigvuldigd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 07:57:
Ik heb gewoon kruislings vermenigvuldigd ;)
Ik heb helaas de rest niet helemaal gevolgd dus kan best dat ik de plank helemaal mis sla maar 1,4A x 12V = 16,8 Watt toch?
P=UxI ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P=I*V , 800watt op 0.25 volt is 3200 ampere. 1.4 ampere op 0.25 volt is 350 miliwatt. Kun je aangeven wat je precies kruislings hebt vermenigvuldigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 18:18:
door de luidsprekerkabel gaat ongeveer 0,25 volt.
Dus je kunt nooit zeggen dat 800 / 12 = 66,7 Ah

Ik wil hier ff mee duidelijk maken dat als een luidspreker 800 wat gebruikt, dat dat geen 800 watt op 12 volt is. En het trekt dus ook geen 66,7 Ah weg ;)
Oké.. hmm even nadere uitleg want die zin snap ik ook niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X-LimiTed en wiene, die zin behoeft geen uitleg. Met alle respect Svenn, dat verhaal slaat volledig de plank mis. Je zegt dat er 0.25 volt door een luidsprekerkabel gaat. Spanningen gaan niet door kabels, stromen gaan door kabels, en spanningen kun je meten over een kabel als er een stroom loopt.
En als een accu 800watt levert op 12 volt, dan loopt er een stroom van 66.7 ampere. Dat is een feit.
Als je luidspreker 800watt trekt, dan moet de versterker dat leveren. Hoeveel vermogen de versterker zelf trekt uit de accu hangt af van zijn rendement. Dus reken er op dat dat minimaal 1000 watt is. Dat komt overeen met meer dan 80 ampere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Gellukig. :) Ik dacht al dat ik misschien iets verkeerd begrepen had.

Overigens Happer is het: Vermogen (P) in Watt = Spanning (U) in Volt * Stroomsterkte (I) in Ampère

P=V*I P=U*I (Wordt vaak fout gedaan en maakt voor het resultaat natuurlijk niet veel uit)

[ Voor 22% gewijzigd door wiene op 01-02-2008 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wiene schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:45:

Overigens Happer is het: Vermogen (P) in Watt = Spanning (U) in Volt * Stroomsterkte (I) in Ampère

P=V*I P=U*I (Wordt vaak fout gedaan en maakt voor het resultaat natuurlijk niet veel uit)
In ideale omstandigheden ;)
Rendement en etc.. nie bijgerekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:52:
In ideale omstandigheden ;)
Rendement en etc.. nie bijgerekend
Uiteraard! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahahaha, heb je binnenkort een proefwerk? :+

Ik ben van de oude stempel. <+:) Toen ik nog op de middelbare school zat was spanning gewoon V. Internationaal (link) wordt nog altijd V gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P=V*I P=U*I P = V*I (Wordt vaak fout gedaan en maakt voor het resultaat natuurlijk niet veel uit)
offtopic:
Elektrotechniekend Delft schrijft toch écht V. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag de Marquant 2 x 100 watt versterker bij de kijkshop gehaald, en gelijk aangesloten:

Ik heb op de autoradio gewoon 2 boxen voor hoge en midden tonen aangesloten.
De tulpstekkers op de versterker gaan naar een apparaatje wat de hoge tonen wegfiltert (20 - 180Hz)
De lage tonen die dan nog over blijven gaan naar het marquant versterkertje en die staat weer aangesloten op de subwoofer.

Alles werkt uitstekend en trekt ongeveer 3 amphere weg als alles helemaal open staan. En ja, het huis rammelt :P

Maar nu komt het moeilijke.. Alles inbouwen in een krat, maar daar hebben we de hele vakantie nog voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik dacht ga ook maar weer eens iets posten.
Mijn kratje (zie pagina 12) voldoet aan alle eisen
en is inmiddels over de 7uren aangeweest.
Vandaag op school merkte ik dat hij ging ruizen
dus ik dacht dat de accu bijna leeg was.
Deed hem wat harder en de muziek was bijna helemaal ruis.
Ik vroeg een leraar of we de accu konden meten,
het bleek dat de accu voor een 1/3e leeg was.
Ook zij ze dat hij het waarschijnlijk niet meer zou doen bij 3volt.
Dus ik zat daarna even te rekenen en hij kan dus makkelijk over de 14uur aanstaan.
(Klopt dit?) (We hebben een accu van 7,2Ah)
Nou zat ik nog met dat geruis, de accu deed het nog.
Misschien ligt het aan het kabeltje, nee ook niet. (Had hem even getest)
Dus ik denk dat ik waarschijnlijk de speakers heb opgeblazen..:P
(Klopt dit, of kan er iets anders aan de hand zijn??)

We wilden al wel nieuwe speakers hebben omdat hij niet heel erg hard kon.
(Wegens gebrek aan power van de speakers)
Nu willen we deze graag hebben:
http://www.pimtensen.nl/s...id=5&sub_id=26&cur_id=122
Dan plaatsen we de bodem gewoon in een ander kratje
en dan bouwen we deze speakers erin.. >:)

Is dit allemaal een goed idee of zijn we nou gewoon aan het kloten..?:P
Groeten: dj_koen
Ps. Hoe staat het trouwens met al die andere kratjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je met 1/3 leeg? Bedoel je soms dat de spanning 8 volt was?
Als de spanning van een gelaccu onder de 11 volt daalt is hij echt leeg. Bij 8 volt kan hij kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oja? :o
Ik bedoel inderdaad 8volt. Wat moet ik nu doen? Opladen?
Wel vreemd, want hij doet het nog gewoon. :S
Ik heb vandaag andere speakers van iemand anders erop aan
gesloten en toen deed hij het nog gewoon goed.
Ik heb wel een lood/gel accu.. of maakt dat geen verschil..??

Ik heb niet echt verstand van stroom etc.
En die docent zij gewoon dat hij pas echt ging ophouden bij 3volt.
Als hij stuk is dan zou hij het toch gewoon niet meer doen??
(Of ligt dat aan mij??:P)

Groeten, dj_koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als hij met andere speakers, en de zelfde accu het gewoon doet zijn gewoon je speakers opgeblazen..

En ja opladen zou ik zeker doen bij 8 volt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht dacht je docent dat gelaccu's hetzelfde zijn als autoaccu's. Er mag dan dezelfde chemie inzitten, maar gelaccu's zijn veel kwetsbaarder. De platen kunnen namelijk krom trekken: dan issie ook meteen volledig stuk. Onder de 10/11 volt is bijna leeg. Dan trek je er niet veel meer uit. Onder de 10 volt is schadelijk voor je accu daarom hou ik er al mee op bij 11 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar hoe kan je dan weten dat hij leeg is. Mijn accu bleef het gewoon doen.
En als ik dan doe net zoals jullie het zeggen opladen tussen de 10 en 11 volt dan zou
mijn accu niet heel erg lang mee kunnen. (Of wel?)

Groeten, dj_k03n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je moet die accu nu eerst niet meer gebruiken, maar eerst weer opladen.

Als je dat ding te lang laat staan in een 'lege' status, dan gaat er wat kapot in je accu, en houdt hij z'n lading niet meer vast (heb ik hier ook met een accu, die loopt vanzelf leeg :S ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 20:56:
En als ik dan doe net zoals jullie het zeggen opladen tussen de 10 en 11 volt dan zou
mijn accu niet heel erg lang mee kunnen. (Of wel?)
Je moet niet opladen tot 10 a 11 volt, dan is hij juist leeg! Je moet em volledig opladen totdat je lader stopt (zeg 12.5 tot 13.5 volt).
Wanneer je hem gebruikt moet je em niet verder ontladen dan 10 volt. Wat ik bedoel is dat je echt altijd boven de 10 volt moet blijven. Ik houd zelf 11 volt aan omdat dat veiliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok dank je wel.
Groeten, dj_koen

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2008 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo allemaal,

ik ben samen met nog iemand ook een kratradio aan het maken, we wilden er ook van die ledjes in zetten. op ledjes.nl kun je ledjes alleen per 25 bestellen, maar als je er 25 aansluit heeft dat dan effect op de geluidskwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 20:58:
hallo allemaal,

ik ben samen met nog iemand ook een kratradio aan het maken, we wilden er ook van die ledjes in zetten. op ledjes.nl kun je ledjes alleen per 25 bestellen, maar als je er 25 aansluit heeft dat dan effect op de geluidskwaliteit?
Nee, ledjes sluit je aan op je accu he (met de benodigde weerstandjes + schakelaar). Accuduur loopt misschien wel iets terug, maar of ledjes nou zoveel verbruiken vraag ik me dan ook weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:10
heracles schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:06:
[...]

Nee, ledjes sluit je aan op je accu he (met de benodigde weerstandjes + schakelaar). Accuduur loopt misschien wel iets terug, maar of ledjes nou zoveel verbruiken vraag ik me dan ook weer af.
ergens in dit topic stond volgens mij ook dat je ledjes tussen je versterker en je speaker zet, zodat ze gaan knipperen in de maat van de muziek oid. Daar stond toen bij dat dat geen invloed zou hebben op de kwaliteit volgens mij. Maar kan me voorstellen dat als je der 25 aansluit dat dat toch enig verschil zou moeten maken. Maar heb der zelf verder geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb er in de praktijk ook geen verstand van, maar in theorie denk ik dat als je er 400 ohm op zet (zoals in dit topic beschreven) dan gaat er ongeveer 1% van de stroom heen (400 ohm led, 4 ohm boxe).
met 12/13 ledjes (2 speakers) is dat dus 12/13 procent, onze versterker kan hard genoeg dus hij zou het aan moeten kunnen. maar dat idee is nu weg, we willen nu als deksel een plexiglas plaat en daaronder een (of twee) neonlamp(en) weet iemand of die erg veel stroom verbruiken? we hebben een 25 Ah accu die we elke nacht op kunnen laden. weet iemand of het dan met neonlampen kan?

edit: neonlampen zijn ook wel moeilijk te vinden en duur. dus als er iemand is die meer weet over die ledjes dan zou ik het nog graag willen weten

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2008 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onze krat is af!!!
hier is de foto:
Afbeeldingslocatie: http://img171.imageshack.us/my.php?image=dsc00151de9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er leuk uit, maar hertog jan.... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry dat ik dit topic naar boven haal, maar ik ben dus ook bezig met een kratradio. Nu heb ik nog een paar vragen die ik niet in het forum kon vinden.

Ik wil het volgende nu gaan gebruiken en in elkaar zetten:
- JVC autoradio
- Acculader (deze week in de aanbieding bij de lidl)
- Scooter accu, 12v 4Ah
- Sigaretten plug
- 2x stopcontacten (230v)

Ik wil het op de volgende manier aansluiten: (voor de zekerheid wil ik er nog een zekering tussen zetten maar waar?)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/03/17/1205749625-030.jpg

Het is de bedoeling dat ik dan een paar uurtjes muziek kan luisteren

Nou wil ik via een schakelaar gaan regelen zodat ik op 230v kan en op de accu, dus:
- muziek op 230v: accu laden, stopcontacten, radio en sig aansteker aangesloten
- muziek op accu: radio en sig aansteker aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2008 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In pagina 12 van dit forum staat een schakeling om de accu te beveiligen. Die hoef je natuurlijk niet te bouwen, maar je kunt de manier hoe het relais is aangesloten gebruiken voor een gewone (2 × wissel) schakelaar (en de rest allemaal weglaten). Daarmee kun je een acculader, versterker, externe voeding en accu aansluiten. De sigaretten aansteker aansluiting kun je direct op de accu of versterker aansluiten.
Dat is namelijk precies hoe ik het eerst ook had. Ik heb uiteindelijk die beveiliging gemaakt omdat ik m'n krat wel eens vergat uit te zetten. Daar kan de accu niet goed tegen.

Leuk dat er iemand weer eens post! Ik check dit forum zo nu en dan nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het schema idd bekeken maar snap er niet echt veel van (ben een leek in elektronische schema's).
Zou iemand voor mij eens een schema kunnen tekenen waar mijn opties allemaal inzitten?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

probeer zelf eerst eens wat , leer je het meest van :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle opties zitten in dat schemaatje. Je hoeft alleen maar die 2 schakelaartjes van het relais te vervangen voor een 2xwissel schakelaar en de rest weg te denken. Als ik het voor je zou tekenen, dan zou ik gewoon paint pakken en alles uit dat schemaatje weggummen behalve die 2 schakelaars en de aansluitingen van accu/versterker ed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 21:51
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 19:25:
Het is de bedoeling dat ik dan een paar uurtjes muziek kan luisteren

Nou wil ik via een schakelaar gaan regelen zodat ik op 230v kan en op de accu, dus:
- muziek op 230v: accu laden, stopcontacten, radio en sig aansteker aangesloten
- muziek op accu: radio en sig aansteker aangesloten.
Een 4 Ah accu is wel wat weinig. Ik heb gemeten dat mijn autoradio met 4 luidsprekers bij normaal volume iets meer dan 1A trekt. Dit betekent dat je dan maar ongeveer 3 uur kunt luisteren, dit wordt nog minder als je apparaten op de sigarettenaansteker aansluit.

Verder over de lader. Deze gebruik ik ook en werkt goed. Maar je moet er wel op letten dat deze maar een laadstroom heeft van maximaal 600mAh. Als je radio aan staat zal de accu alsnog stroom moeten leveren ipv dat hij opgeladen wordt. Misschien kun je dan beter kiezen voor een sterkere (maar groter en zwaardere) lader.

In de bedrading van een autoradio zit meestal al een zekering, verder zou ik er ook nog een tussen de accu en de sigarettenaansteker doen.

ben benieuwd wat deze zomer gaat bieden qua kratradio's, ik ga hem in ieder geval weer uit de hoek halen en verbeteren!

[ Voor 63% gewijzigd door Michel5128 op 23-03-2008 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-12-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 20:58:
Ik heb vandaag de Marquant 2 x 100 watt versterker bij de kijkshop gehaald, en gelijk aangesloten:

Ik heb op de autoradio gewoon 2 boxen voor hoge en midden tonen aangesloten.
De tulpstekkers op de versterker gaan naar een apparaatje wat de hoge tonen wegfiltert (20 - 180Hz)
De lage tonen die dan nog over blijven gaan naar het marquant versterkertje en die staat weer aangesloten op de subwoofer.

Alles werkt uitstekend en trekt ongeveer 3 amphere weg als alles helemaal open staan. En ja, het huis rammelt :P

Maar nu komt het moeilijke.. Alles inbouwen in een krat, maar daar hebben we de hele vakantie nog voor :)
heey mensen ik ben hier net niet op tweakers maar volgde al een paar dagen dit topi. want ik wil voornamelijk voor op scouting en vakantie ook zo een krat hebben. ff een vraagje; heeft die marquant versterker ook een uitgang voor een mp3? please answer! :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:10
die heeft waarschijnlijk gewoon tulp en met een simpel kabeltje kan je daar makkelijk een mp3 speler op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mp3, discman, ik heb er ooit zelfs een platenspeler op aangesloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
_/-\o_
aight thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
zo een beveiligingsbedrijf waar je soms gratis accu's kan halen; is bijv nuon er1? in leiden (waar ik woon) zag ik er 2 op de kaart, nuon en marshall security services. denkt iemand dat het hier zal lukken?

ps. een gratis accu dus
:P :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
jochem92 schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 15:13:
zo een beveiligingsbedrijf waar je soms gratis accu's kan halen; is bijv nuon er1? in leiden (waar ik woon) zag ik er 2 op de kaart, nuon en marshall security services. denkt iemand dat het hier zal lukken?

ps. een gratis accu dus
:P :P :P
"Nee heb je, ja kun je krijgen"

Oftewel: gewoon proberen

Wie niet waagt wie niet wint.

Het gaat erom dat het bedrijf onderhoud doet aan alarminstallaties / alarminstallaties installeert bij mensen of bedrijven.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 25-03-2008 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
ja dat doet het en het is toch f*cking dichtibij dus ga nu ff kijken

het is wel dichtbij maar retekoud buiten met die (...) wind en dan kon ik het nog eens niet vinden ook :( :( :( morga maar ff opnieuw kijken :( :( :(

[ Voor 54% gewijzigd door jochem92 op 25-03-2008 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
Thapous schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:52:
[...]

Versterker kost 20 € + tulp naar jack kabeltje van ongeveer 1 euro? (heb mijnen bij de action weg voor 50 cent)

enne, op GoT moet je niet overal groetjes achter zetten, vindt ze niet zo leuk :+
hey weet je een site ofzo van die winkel of een adres of heeft het maar 1 filiaal? is wel lkkr goedkoop inplaats van 7 euro bij dynabyte ;) ;) ;)

ps. ik heb het over die action dinges :*) :*) :*)

[ Voor 5% gewijzigd door jochem92 op 25-03-2008 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
jochem92 schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 18:16:
[...]

hey weet je een site ofzo van die winkel of een adres of heeft het maar 1 filiaal? is wel lkkr goedkoop inplaats van 7 euro bij dynabyte ;) ;) ;)

ps. ik heb het over die action dinges :*) :*) :*)
Joh, wat dacht je van www.action.nl :? :|
jochem92 schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 15:29:
ja dat doet het en het is toch f*cking dichtibij dus ga nu ff kijken

het is wel dichtbij maar retekoud buiten met die (...) wind en dan kon ik het nog eens niet vinden ook :( :( :( morga maar ff opnieuw kijken :( :( :(
Wikipedia: Telefoon:
Een telefoon, of eigenlijk telefoontoestel, is een toestel waardoor men kan spreken met iemand anders die ook een telefoontoestel bezit, mits beiden via een telefoonnetwerk verbonden zijn. Het telefoonsysteem maakt het mogelijk dat twee mensen een gesprek voeren, terwijl zij zich buiten gehoorbereik van elkaar bevinden.

[ Voor 0% gewijzigd door heracles op 25-03-2008 18:50 . Reden: wat verwijderd, moet lief doen :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
heracles schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 18:50:
[...]

Joh, wat dacht je van www.action.nl :? :|
[...]

aight thanks :*) :*)

Wikipedia: Telefoon:

[...]
:O :O :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:40

Thapous

Nee toch niet.

Redelijk logische reactie van Heracles, jij bent te lui om dingen uit te zoeken.
Btw, je smiley gebruik mag ook wel wat minder 8)7

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jesper15 Jochem92 welkom. Als je goedkoop wilt vertel je je ouders dat ze een nieuwe accu nodig hebben in hun auto. Verder proberen mensen je hier te helpen, je hebt best waardevolle tips gehad en ook zelf uit het topic gehaald (waarvoor hulde) maar probeer ons niet te stangen met die smileys please?
Dus gewoon bellen naar alarmbedrijven, op zoek naar een juiste lader (staat zeker in deel 1 genoeg over geschreven) en wat losse draden en blazen!
Vergeet niet een foto te posten als ie af is en als je ergens echt niet uitkomt help ik je graag verder.
Oh ja - even een tip : sluit een accu nooit kort, als is het maar 12V je wilt niet meemaken wat er dan gebeurd (ergens heb ik het idee dit te moeten vermelden - hopelijk overbodig).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb als kind een keer gekeken hoeveel stroom er loopt door de stift van een grijs (HB) potlood. Stukje van 7 cm aansluiten op een autoaccu, gewoon lekker op het vloerkleed in mijn kamertje. De stift werd meteen roodgloeiend en brandde een enorm gat in het kleed!

Vorig jaar zou ik een keer de accuspanning van een klein (2.3Ah) loodgelaccuutje meten. Ik had de kabeltjes van m'n multimeter per ongeluk nog op de (10A) stroom ingang zitten. Dat is een aparte aansluiting die practisch is kortgesloten. Dan kun je helemaal geen spanning meten, maar op een gegeven moment begonnen m'n kabeltjes wel erg warm te worden. Een autoaccu had m'n multimeter volledig gesmolten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
dank voor jullie hulp en info

als ik tegen mijn ouders zeg dat ze een nieuwwe accu voor in de auto moeten hebben denken ze dat ik niet goed ben...

PS. ik zal mijn smiley gebruik matigen ; )

edit:

met die :O smiley's bedoelde ik niet dat ik er te lui voor was maar dat ik het een flauw antwoord vond:P

[ Voor 23% gewijzigd door jochem92 op 26-03-2008 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
nog ff een vraagje; een (gel)accu kan in principe (net als gewone oplaadbare batterijen) niet op/kapot als je er normaal mee omgaat en hem niet te veel/te lang oplaad

dit klopt toch?

edit:

natuurlijk gaan oplaadbare batterijen en ook accu's na zoveel keer laden wel achteruit... maar je doet onder de goede omstandigheden best lang met een (gel)accu toch?

[ Voor 32% gewijzigd door jochem92 op 26-03-2008 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
niet echt een krat maar van mdf, met autoradio 2x boschmann 6x9 speakers 3 weg 180w rms per stuk

2x accu uit mn electrische step

Afbeeldingslocatie: http://imgdumper.com/file/img/2008/mar/26/img/w6izrbk891a0tj0pofobxp3ha.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgdumper.com/file/img/2008/mar/26/img/pwyy2nrwcdzh5uaxnkvrc0uag.jpg
opladen maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jochem92 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:26:
nog ff een vraagje; een (gel)accu kan in principe (net als gewone oplaadbare batterijen) niet op/kapot als je er normaal mee omgaat en hem niet te veel/te lang oplaad

dit klopt toch?
Als je loodgelaccu volledig ontlaadt dan gaat hij kapot: bijvoorbeeld doordat je de versterker aan laat staan op de accu. Dat valt vind ik onder normaal gebruik.

Kapot betekent echt kapot. Je hebt dan een gewicht van een paar kilo liggen waar je niks mee kunt.
Dat is mij al een keer gebeurd. Vandaar dat ik een beveiligingsschakeling heb bedacht die in mijn en in een vriend's krat zit.
Ik heb em gisteren nog geprobeerd, na 9 maanden stil te hebben gestaan, hij werkt nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Let je wel op dat je je krat niet tegen een metalen hek oid zet? Die twee metalen aansluitpunten kunnen wel erg makkelijk kortsluiten lijkt me?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
franssie schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 21:08:
[...]

Jesper15 Jochem92 welkom. Als je goedkoop wilt vertel je je ouders dat ze een nieuwe accu nodig hebben in hun auto. Verder proberen mensen je hier te helpen, je hebt best waardevolle tips gehad en ook zelf uit het topic gehaald (waarvoor hulde) maar probeer ons niet te stangen met die smileys please?
Dus gewoon bellen naar alarmbedrijven, op zoek naar een juiste lader (staat zeker in deel 1 genoeg over geschreven) en wat losse draden en blazen!
Vergeet niet een foto te posten als ie af is en als je ergens echt niet uitkomt help ik je graag verder.
Oh ja - even een tip : sluit een accu nooit kort, als is het maar 12V je wilt niet meemaken wat er dan gebeurd (ergens heb ik het idee dit te moeten vermelden - hopelijk overbodig).
ik laat de oplaadpunten poolen in m'n krat omdat ik de krat vornamelijk in de IJZEREN boot zet :P maar toch bedankt voor de info ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
haha ja klopt:P we hadden even geen andere keuze:P

laad hem trouwens op met een auto accu lader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
is dit misschien wat:

http://www.speurders.nl/enter_login.php?user_email= http://www.speurders.nl/speurder.php?id=37908846 die duss :)
?

[ Voor 32% gewijzigd door jochem92 op 27-03-2008 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 21:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
oke bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
kheb net de versterker en de speakers bij (jawel) kijkshop gehaald. nu nog een accu :( kan hem niet 'testen' voor dat ik een accu heb maarja ff vanavond aan m'n vader vragen of ik heeeeeeel even de accu uit de auto mag :P

edit:

O-) mocht niet O-)

[ Voor 6% gewijzigd door jochem92 op 29-03-2008 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
aight op scouting hadden ze nog 3 gel accu's liggen! ik weet alleen niet of ze het nog doen... ik moet eerst een lader hebben. diegene waar de accu's van waren wist ook niet of ze het nog deden.

ps. klopt het dat als je een gel accu schud, dat je dan wat hoort rammelen?

edit:

ook eindelijk begonnen aan mijn krat. na ongeveer een week kwijlen op de foto's op tweakers :P ik bedacht eigenlijk bij mezelf: (...) wat (...) nou dat er geen colakratjes meer zijn, je ziet al zoveel bierkratjes dat ik wel eens origineel wou doen. maar dat maakt niet uit. een bierkrat is ook prachtig :*) als alles klaar is post ik wel wat foto's

[ Voor 39% gewijzigd door jochem92 op 29-03-2008 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Je moet wel zorgen dat je die gelaccu's snel oplaad, als je ze te lang in ontladen toestand laat staan gaan ze kapot, misschien zijn ze nu zelfs al wel kapot.

En dat rammelen weet ik niet, ik heb hier ook 1 accu die het wel doet, maar de andere doet het niet.

Toevallig is degene die het wel doet niet helemaal jofel meer (ontlaad zichzelf :S )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
oke bedankt... hopelijk doen ze het nog en heb ik op tijd een laader

ps. ik heb bijna overal op dit topic gelezen dat je (bij de marquant autoversterker) de REM uitgang ook op de + pool van de accu moet aansluiten. maar geeft dit geen kortsluiting?

ik weet niet hoe je afbeeldingen post :( does anyone know it?

[ Voor 13% gewijzigd door jochem92 op 30-03-2008 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 16:00
Whahah dit is serieus grappig. Ik loop al een flinke tijd rond met het idee om een autoradio in een krat te bouwen en dacht dat niet veel meer mensen eens zo'n idee hadden gehad. Net een beetje gezocht naar autoradio's maar die dingen zijn wel raggend duur zeg.. Dus hop ff hierheen om topicje te openen hoe ik dit kan aanpakken en dr blijkt gewoon al een topic te zijn! Gruwelijk :)

Ik ga ff snuffelen :)

@ Jochem92: --> Overzicht van UBB-codes #tag_img

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Maardiweb schreef op zondag 30 maart 2008 @ 20:52:
Net een beetje gezocht naar autoradio's maar die dingen zijn wel raggend duur zeg..
Autosloop in de buurt opbellen / langsgaan ?

Zo'n marquant versterker kost overigens maar €20, en daar kun je gelijk je MP3 aanhangen, kan ook nog een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
ik stel de vraag nog een keer:

ik heb bijna overal op dit topic gelezen dat je (bij de marquant autoversterker in ieder geval) de REM uitgang ook op de + pool van de accu moet aansluiten. maar geeft dit geen kortsluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
jochem92 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 19:17:
ik stel de vraag nog een keer:

ik heb bijna overal op dit topic gelezen dat je (bij de marquant autoversterker in ieder geval) de REM uitgang ook op de + pool van de accu moet aansluiten. maar geeft dit geen kortsluiting?
Nee :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
oke bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
ThinkPadd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 21:05:
[...]

Autosloop in de buurt opbellen / langsgaan ?

Zo'n marquant versterker kost overigens maar €20, en daar kun je gelijk je MP3 aanhangen, kan ook nog een optie zijn.
Yes versterker valt me alles mee, evenals speakers maar een radio en cdspeler die je dus zou kunnen inbouwen kost je flink wat knex..

Ik denk overigens niet dat ik dat ga doen. Mp3 speler is prima.. Wie gebruikt er nog cd's tegenwoordig? zooooooooo 2005 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
ff een vraagje: ik las in dit topic en in deel 1 dat je, als je een ledje op de beat van de muziek wilt laten knipperen, je er een weerstandje tussen moet doen. maar bij mijn computerboxjes deed ik dit ff om te testen (met en zonder weerstandje) maar hij gaat (al bijna op z'n hardste volume) maar amper knipperen. toen deed ik het met een weerstandje en nu moest het volume nog meer omhoog. mijn vraag:

waarom zou je er een weerstand tussen doen als hij a. nog harder moet om 'licht' te geven b. hij toch niet doorbrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Waartussen connect je die? Zo uit mn hoofd zou je deze tussen de versterker en de speaker moeten plaatsen. Ik weet niet wat voor een computerspeakers je hebt, maar de meeste van deze zijn actief en hebben dus de versterker in de speaker zitten. Dat houdt in dat het stroompje van je computer naar je box een zeer laag voltage heeft wat dus niet genoeg power geeft om je ledje te laten branden :)

Probeer het eens met je stereoinstallatie. En dat weerstandje zal moeten afhangen van de sterkte van je versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
ja je hebt wel gelijk
ik sloot het ledje op de +&- pool van de speaker maar is inderdaad maar 5Watt en 12 V
maar toch bedankt voor de logische uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Ik heb ff wat zitten bladeren in alle pagina's en raak een beetje verward over beveiligingen etc etc.

Even kort samengevat..
De accu loopt leeg als je hem niet gebruikt maar wel aangesloten laat op de amp. Dus moet je een switch tussen de amp en de accu maken.

Volgens mij is dit dan de basis:
Afbeeldingslocatie: http://aycu01.webshots.com/image/49160/2005260841704194447_rs.jpg

Daarnaast kan je een lader in het krat erbij zetten zodat je een losse stekker hebt en in 1 keer kan laden wanneer nodig. Ook met een switch lijkt mij, want anders loopt de accu alsnog leeg?

Dus zo:
Afbeeldingslocatie: http://aycu31.webshots.com/image/49790/2005259089286050496_rs.jpg

Nu alleen een paar vraagjes:

- Kan je ook het krat op de netspanning gooien? Dwz: Lader én amp tegelijk aangesloten op de accu of gaan we dan brandlucht ruiken?

- Hoe beveilig je je amp tegen te lage spanning doordat je accu leeg raakt? Dus vanaf 10 volt de boel afsluiten? Had wel iets gelezen over een relaistje maar, maar hoe werkt dat nou dan?

En ik had dr nog 1 maar die ben ik alweer kwijt hehe.. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Maardiweb op 01-04-2008 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
ik las bij de beginpagina's van deel 1 geloof ik hier wat over. lijkt mij ook wel handig om te weten hoe het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maardiweb schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 19:27:
- Hoe beveilig je je amp tegen te lage spanning doordat je accu leeg raakt? Dus vanaf 10 volt de boel afsluiten? Had wel iets gelezen over een relaistje maar, maar hoe werkt dat nou dan?
Heb je dat schemaatje kunnen vinden van mij? Is inderdaad wat ingewikkeld, maar een vriend met weinig ervaring heeft er een kunnen maken. Het nadeel is wel dat hij nog ingesteld moet worden, dat kan het beste met een (bijna) lege accu (11 volt).

Het voordeel van dat schemaatje is dat je al die electronica kunt weglaten en het relais kunt vervangen door een standaard dubbele wissel schakelaar (2PDT: wikipedia).

Dan kun je je acculader, 12 volt voeding voor accu gewoon aangesloten houden en in 1x schakelen tussen versterker op accu en accu op lader/versterker op voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
Maardiweb schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 18:25:
Waartussen connect je die? Zo uit mn hoofd zou je deze tussen de versterker en de speaker moeten plaatsen. Ik weet niet wat voor een computerspeakers je hebt, maar de meeste van deze zijn actief en hebben dus de versterker in de speaker zitten. Dat houdt in dat het stroompje van je computer naar je box een zeer laag voltage heeft wat dus niet genoeg power geeft om je ledje te laten branden :)

Probeer het eens met je stereoinstallatie. En dat weerstandje zal moeten afhangen van de sterkte van je versterker
ik heb deze speakers uit de boxen gehaald en idd de versterker zit er los in. en oh ja ik had m'n nintendo DS aangesloten maar dat maakt niet zoveel uit.

ps. ik had de polen van de led gwoon tegen de poolen van de speaker en hij deed het, maar met weerstand ertussen gaat hij idd alleen bij de harde bass geluiden knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Ik ga wel ff kijken.. Ga binnenkort de spulletjes aanschaffen en dan gaan we de boel in elkaar sjeffen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vroeger zeilde ik vrij veel en ik heb toen meerdere (denk 3 of zo) verschillende autoradio kistjes met een accu gebouwd. van groot en hard op een vrachtwagen accu tot klein spul met een scooter accu. De laatste versie had ik gesloopt toen ik gratis een auto kreeg waar geen radio/speakers in zat(en).

Nu komt de zomer er weer aan, strand, beetje zeilen, vakantie, je kent het wel. Daar moet natuurlijk muziek (en een biertje) bij! Dus ik ga weer een radio bouwen! Deze keer ook maar eens proberen of alles in een bier kratje wil omdat dit gewicht scheelt. (een houten kistje van ongeveer het zelfde formaat van 12mm mdf weeg iig een stuk meer dan een leeg kratje).

Ik heb in mijn auto al van alles gemonteerd en weer vervangen aan speakers/versterker dus ik heb nog wat moois over om te gebruiken. Het is allemaal redelijk mooi spul.
Phoenig Gold QX2100 versterker (nieuwprijs volgens mij rond de 170e) 2x50W RMS
Infinity Kappa 692i Luidsprekers (nieuwprijs 120e of zo iets)
berg bekabeling, maar dat maakt niet veel uit bij deze laag vermogende apparaten en hele korte snoer lengtes.
Er komt geen Autoradio meer in, ik hou het op MP3 spelers en Telefoon's. telefoon heeft immers ook radio ontvangst!

Ik heb via een vriend van me 2 gel accus van 24Ah op de kop weten te tikken die gebruikt werden in een brand meld instalatie als backup stroom. Worden elke 2.5 jaar vervangen en ze zijn Long Life (gaan 10 jaar mee).

Ik heb het plan om een kratje te maken waar ik zelf mee kan beslissen of ik 2 accu's of 1 mee neem. Dus dagje strand --> 1 accu
weekendje zeilen, vakantie --> 2 accu's.

Maargoed, 24Ah accu's zijn vrij groot dus de vraag was, gaat dit passen?!
Uiteindelijk heb ik besloten het geheel maar ff in Autodesk Inventor te klussen en waarempel, het past ook echt! 2 Accu's kunnen naast elkaar + versterker en daar boven op de speakers.

Volgend weekend krijg ik de accu's en kan ik verder met de echte constructie. Ik heb het krat al leeg gemaakt en de bodemplaat van 8mm mdf op maat gemaakt. Ik moet er alleen 4 mm uit frezen omdat de versterker net 2-3 mm te hoog is nu. Update volgt.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/koepoort/bierkrat/krat.jpg

ben benieuwd hoe lang de accu's het vol houden op een profi versterker en hoe hard dit geheel gaat. (Speakers zijn 90W RMS/300W max) en kwalitatief echt super! ik ga proberen het geluid mooi strak te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
dat zijn nog eens accu's!

[ Voor 4% gewijzigd door jochem92 op 05-04-2008 09:52 . Reden: foute spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
mooie gel accu's, 9.7Kg per stuk, 28Ah en er passen precies 2 naast elkaar in het krat. echt super! wordt wel een beetje zwaar dus de mogelijkheid om er 1 in te stoppen moet ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:52:
[...]

Als je loodgelaccu volledig ontlaadt dan gaat hij kapot: bijvoorbeeld doordat je de versterker aan laat staan op de accu. Dat valt vind ik onder normaal gebruik.

Kapot betekent echt kapot. Je hebt dan een gewicht van een paar kilo liggen waar je niks mee kunt.
Dat is mij al een keer gebeurd. Vandaar dat ik een beveiligingsschakeling heb bedacht die in mijn en in een vriend's krat zit.
Ik heb em gisteren nog geprobeerd, na 9 maanden stil te hebben gestaan, hij werkt nog :)
Vertel? ;)

Edit: schema-tje gevonden :) Pics van schakeling?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 05-04-2008 16:21 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
als ik bij de marquant versterker geen 'leven' krijg als ik de REM niet aansluit, moet ik dan een aparte draad van de + pool van de accu, naar de REM aansluiting doen, of moet ik de draad van de + pool splitsen en zeg maar 1 helft op de + pool en de andere helft op de REM aansluiting doen??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil een kratradio gaan bouwen, ik zit alleen met de vraag hoe ik een evt. oplader van mn accu aan moet sluiten?

Kan ik gewoon de +pool van de adapter en de +pool van mn versterker tegelijk op de +pool van mn accu aansluiten? En kan mn accu gewoon opladen terwijl mn versterker herrie maakt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:59:
ik wil een kratradio gaan bouwen, ik zit alleen met de vraag hoe ik een evt. oplader van mn accu aan moet sluiten?

Kan ik gewoon de +pool van de adapter en de +pool van mn versterker tegelijk op de +pool van mn accu aansluiten? En kan mn accu gewoon opladen terwijl mn versterker herrie maakt? ;)
Als je lader meer ampere kan leveren bij ongeveer 12volt dan je versterker uit de accu trekt zal hij hem idd opladen. Anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus ik kan gewoon deze schakeling maken:

oplader > accu > amp

En hoe beveilig ik mn gel accu tegen volledig ontladen, aangezien ik in dit topic las dat ze dat niet leuk vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
stel ik m'n vraag nog een keer:

als ik bij de marquant versterker geen 'leven' krijg als ik de REM niet aansluit, moet ik dan een aparte draad van de + pool van de accu, naar de REM aansluiting doen, of moet ik de draad van de + pool splitsen en zeg maar 1 helft op de + pool en de andere helft op de REM aansluiting doen??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CM5
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

CM5

Je kunt gewoon een klein draadje vanaf de plus aansluiting pakken van de versterker, de remote trekt toch geen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
je bedoelt dus

>>>=draden

accu>>>versterker(+&-)>>>(+draad)>>> + (aansluiting versterker) REM

[ Voor 74% gewijzigd door jochem92 op 07-04-2008 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
oke mensen opnieuw een vraag, ik ben radeloos;

ik heb 2 accu's, allebei best oud en zijn bijna volledig ontladen(deze heb ik weer opgeladen). bij elkaar geven ze op de meter/tester een spanning van 8V op een schaal van tien (Volt lijkt me). Ik sluit de accu's in serie op mijn marquant versterker aan. als audiobros gebruik ik mijn nintendo ds (ik heb ook een MP3 speler geprobeerd) tussen de accu's en versterker zit een draad met een schakelaar en een ledje (zeg maar als aan/uit lampje) ik gebruik de marquant 120Watt speakers. als snoertje (dubbel tulp>jack) gebruikte ik eerst eentje om ons fototoestel op de TV aan te sluiten en daarna eentje zoals de meeste hier hebben (zelfde als bij de action maar dan van de dynabyte geloof ik) als ik de versterker aanzet brandt het lampje heel zwak (heel raar want het is een 5mm ledje en die zou eigenlijk behoorlijk fel moeten branden op 8V) het ledje brandt, dus er is een kring. de +draad is op de B+& de REM aangesloten, de -draad op de GRD. MAAR er is geen geluid?!?!?!?!?!?!?!?!? wat doe ik fout mensen??????? please geef antwoord.

ps. ik neem overigens wel aan dat 8/9V genoeg moet zijn om een heel klein beetje geluid te maken of is dit fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:56
jochem92 schreef op maandag 07 april 2008 @ 16:38:
oke mensen opnieuw een vraag, ik ben radeloos;

ik heb 2 accu's, allebei best oud en zijn bijna volledig ontladen(deze heb ik weer opgeladen). bij elkaar geven ze op de meter/tester een spanning van 8V op een schaal van tien (Volt lijkt me). Ik sluit de accu's in serie op mijn marquant versterker aan. als audiobros gebruik ik mijn nintendo ds (ik heb ook een MP3 speler geprobeerd) tussen de accu's en versterker zit een draad met een schakelaar en een ledje (zeg maar als aan/uit lampje) ik gebruik de marquant 120Watt speakers. als snoertje (dubbel tulp>jack) gebruikte ik eerst eentje om ons fototoestel op de TV aan te sluiten en daarna eentje zoals de meeste hier hebben (zelfde als bij de action maar dan van de dynabyte geloof ik) als ik de versterker aanzet brandt het lampje heel zwak (heel raar want het is een 5mm ledje en die zou eigenlijk behoorlijk fel moeten branden op 8V) het ledje brandt, dus er is een kring. de +draad is op de B+& de REM aangesloten, de -draad op de GRD. MAAR er is geen geluid?!?!?!?!?!?!?!?!? wat doe ik fout mensen??????? please geef antwoord.

ps. ik neem overigens wel aan dat 8/9V genoeg moet zijn om een heel klein beetje geluid te maken of is dit fout?
Je zegt het eigenlijk zelf al... het lampje brand vrij zwak. 8V is echt te weinig op iets wat normaal met MINIMAAL 12 volt moet inschakelen. Als je beneden de 12 volt zak dan krijg je al significant minder vermogen uit je opstelling. Ik kan mijn auto radio + versterker nog heel even bij een spannig van +11 volt laten werken. Maar na 1 uurtje is het ook wel uit met de pret.

Tevens als je zegt dat je de accu weer volledig hebt opgeladen en een multimeter geeft 8v aan dan is je accu stuk. Dan wordt hij dus niet meer goed opgeladen. En je moet trouwens met 1 schaal hoger (gelijkspanning) werken anders krijg je nooit hoger dan 10 te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
tja de accu's lagen nog op scouting en waren behoorlijk leeg. maar ik heb ze allebei ruim 40 uur opgeladen maar de spanning gaat niet omhoog. wat dus eigenlijk betekent dat ze (bijna) dood zijn?toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

indd, inleveren bij de gemeente!!! (lees: prullenbak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
jmmr dat ze dood zijn... maarja ze waren oud en gratis. dat word een accu kopen. ik zag bij coditronix een loodcalcium accu. is dat gewoon een gel-accu? hij was wel lkkr goedkoop: 12V 17A 25euro dus nogmaals is een loodcalcium accu een gel-accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had een vraagje, ik heb zelf ook een bierkratradio gebouwd, maar nu wilde ik er een pc-voeding bij in bouwen, voor het geval dat ik in de buurt ben van een stopcontact. Nu heb ik wel een acculader maar als ik die er op zet, laad de accu toch minder snel bij als dat het er uit gaat.

Nu heb ik dus een werkende pc-voeding (tenmiste toen die nog in de pc zat deed die het nog) nu wilde ik deze op de radio aansluiten, maar hij doet het niet... ik heb de plus op de gele draad aangesloten (+12V) en de min op de zwarte (0V)

heeft iemand een idee waarom dit niet werkt?

edit:
ik ben er achter gekomen dat ik een ATX-pc voeding heb, dat is er een met een grote stekker met 20 pinnetjes. Ik moes de groene draad op de massa aansluiten, want dit bleek een soort schakelaar te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
ik stel m'n vraag nog een keer

ik zag bij coditronix een loodcalcium accu. is dat gewoon een gel-accu? hij was wel lkkr goedkoop: 12V 17A 25euro dus nogmaals is een loodcalcium accu een gel-accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jochem92 schreef op maandag 07 april 2008 @ 17:22:
jmmr dat ze dood zijn... maarja ze waren oud en gratis. dat word een accu kopen. ik zag bij coditronix een loodcalcium accu. is dat gewoon een gel-accu? hij was wel lkkr goedkoop: 12V 17A 25euro dus nogmaals is een loodcalcium accu een gel-accu?
Toevallig was een collega van mij ook met een oude loodgelaccu bezig (12V 7Ah). De spanning was nog maar 7 volt. Hij sloot hem even aan op 12 volt 3 ampere om hem op te peppen.
Vervolgens lukte het hem wel weer om hem op te laden.

Je kunt hem even (niet langer dan een aantal seconden) aansluiten op een autoaccu of een pc voeding gebruiken (eigen risico). Redelijke kans dat je hem met een autoaccu weer aan de praat krijgt.

Als je accuspanning te laag is willen de meeste laders niet opladen. Terwijl het wel zou moeten kunnen. Een hoge stroomstoot laat de accuspanning even stijgen waarna je lader hem misschien weer accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
ja ik zag vandaag toen ik thuis kwam dat mijn twee accu's bij elkaar n u 9/10V aangeven dus ik blijf nog ff doorladen.
maar hoe wou je zo een korte, hoge stroomstoot doen?

ps. is een loodcalcium accu een gel-accu?

[ Voor 11% gewijzigd door jochem92 op 08-04-2008 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
jochem92 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 17:29:
ja ik zag vandaag toen ik thuis kwam dat mijn twee accu's bij elkaar n u 9/10V aangeven dus ik blijf nog ff doorladen.
maar hoe wou je zo een korte, hoge stroomstoot doen?

ps. is een loodcalcium accu een gel-accu?
Hou maar op met opladen, die dingen zijn kapot.

Ik heb hier ook 2 accu's liggen, die hebben dezelfde symptomen, zie ook http://www.circuitsonline.net/forum/view/60244

Een van m'n accu's wou ook niet hoger dan 11V komen bij het opladen.

Maar je moet even op zoek gaan naar een bedrijf bij je in de buurt, die beveiligingssystemen aanleggen.
Bij een alarminstallatie moet om de <xx> jaar (weet niet precies) de noodaccu worden vervangen. Vaak zijn deze nog prima, omdat ze constant aan de druppellader van de alarminstallatie hebben gehangen, en haast niet gebruikt zijn.

Ik ben vandaag nog langs zo'n bedrijf hier in de buurt geweest, en kreeg 2x "12V 7Ah" accu's mee. Deze waren allebei nog prima (gaven allebei nog rond de 12,7V / 13,0V aan _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed, we willen hier geen discussies over hoe je je stroom aansluit, we willen fotos.

Ok, het is er maar eentje, maar ik wil de rest aanmoedigen. Dit is Grolsch Blaster Mark 3 (er zijn al 2 versies geweest). We gingen voor robuustheid, alleen de kooiconstrustie vergalt de radioontvangst natuurlijk ;) ach, wie wil er nou tegenwoordig nog radio als je op 1 cd 6 uur muziek kwijt kan...

Afbeeldingslocatie: http://www.fluber.nl/extern/gb3.jpg

Het is maar een telefoon fototje, maar het gaat om het idee. Mensen, maak er wat moois van deze zomer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
maar is een loodcalcium accu een gelaccu???????????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
dus ik kan een loodcalcium accu niet met een 13,8V lader laden... jammer.
Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.