mooiste bierkrat radio [deel II] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 217.731 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet alleen www.conrad.nl, als je met ideal betaalt is de levering (boven 20e) gratis! Meestal is het er binnen 2 a 3 dagen.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:18:
Nog tips waar ik een lader kan halen? Okaphone heeft wel laders, maar ik haal er liever snel een in de winkel! :)
Tsja, voor mij is okaphone "snel een in de winkel", ik rij er iedere dag langs :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:31
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 18:56:(Ik hoop dat dat bedrijf ongeveer dezelfde accu's heeft als de gelukzak eerder in dit topic! :P
Die gelukszak was ik, samen met een vriend :P

Je zou kunnen vragen of ze nog een oude centrale ofzoiets hebben van een alarminstallatie. Daar zit namelijk een printplaat in die de batterij wel kan opladen. Als je dat kunt modden zodat het in je krat zit ofzo, of gewoon los erbuiten, hoef je ook geen acculader meer te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag zou ik de accu's gaan ophalen, maar aangezien ik geen vervoer (lees auto) had is het een weekje opgeschoven. Een collegegenoot van me bood aan een PC-voeding voor me te tweaken (load op 5V en 3.3V, bedankt Arie! ;) ).

Vandaag plankjes voor het krat gehaald, één speakergat geboord en begonnen met het 'uithollen' van het krat. Ik wil proberen voor het weekend een werkende versie te hebben (met de PC voeding). Daarna ga ik met een paar vrienden proberen iets tofs te ontwerpen en te maken. 8)
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:09:
Ik weet alleen www.conrad.nl, als je met ideal betaalt is de levering (boven 20e) gratis! Meestal is het er binnen 2 a 3 dagen.

[...]

Tsja, voor mij is okaphone "snel een in de winkel", ik rij er iedere dag langs :p
Conrad kan misschien wel inderdaad, maar aangezien ik minder haast heb ga ik eens mailen om te kijken of het idee van frankiepankie uit te werken is.
ThinkPad schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:19:
[...]

Die gelukszak was ik, samen met een vriend :P

Je zou kunnen vragen of ze nog een oude centrale ofzoiets hebben van een alarminstallatie. Daar zit namelijk een printplaat in die de batterij wel kan opladen. Als je dat kunt modden zodat het in je krat zit ofzo, of gewoon los erbuiten, hoef je ook geen acculader meer te kopen.
Bedankt voor de tip van die oude centrale, ik zal eens contact opnemen met dat bedrijf. Daarna eens kijken of ik het ook voor elkaar krijg om zo'n printplaat te tweaken. ;)

Verwijderd

Eindelijk werkt ie!
Eindelijk? Nou ja, het valt eigenlijk wel mee. 2 weken geleden zijn we begonnen, en na 2 keer ongeveer een dag is het kratje zo goed als af.
Goed. eerst maar eens een foto:

[img]http://img240.imageshack.us/my.php?image=15112007002pr9.jpg]Afbeeldingslocatie: http://img240.imageshack.us/img240/9480/15112007002pr9.th.jpg

Het kratje is wel vrij prijzig geworden, omdat ik hem graag waterdicht wilde hebben. Er zit in:

Radio, pioneer 3900mp, http://www.pioneer.nl/nl/products/25/121/61/DEH-3900MP/index.html

Boxen, 2x Boss marine MR 690 (350 watt) http://bossaudio.com/main/706

12V 12AH onderhoudsvrije accu

Dit alles zit in een grolsch kratje, aan de onderkant zit een watervaste multiplex plaat.

Om de radio zit een cover, zodat ook die tegen water kan.

Erbovenop komt nog een houten deksel, die ik alleen nog eventjes vast moet maken.

Maar alles werkt al wel, en er komt echt gigantisch veel herrie uit! Binnenkort maar eens op wat leuke plekken uitproberen:)

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:18:
Add it:
Iop tha man, hoe moet je die frontjes vastmaken? We komen er hier met 5 man niet uit. :/
Ik neem aan dat je de fronts van de speakers bedoeld, het is even douwen en priegelen, maar je moet het rooster in de rand duwen.. De plastic rand ging er vervolgens overheen (als ik het me goed herinner)

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Verwijderd

Heb je er grotere foto's van want ik die niet zoveel.
Is hij voor op de bood oid. omdat je die speakers gekozen hebt.

Verwijderd

Ik zal straks of morgen even wat grotere foto's posten.

Ik wil het kratje inderdaad ook op het water gaan gebruiken, o.a. in de rubberboot. Dan is het wel handig dat ie niet bij het eerste het beste spatje water kapot is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iop tha man schreef op donderdag 15 november 2007 @ 17:24:
[...]

Ik neem aan dat je de fronts van de speakers bedoeld, het is even douwen en priegelen, maar je moet het rooster in de rand duwen.. De plastic rand ging er vervolgens overheen (als ik het me goed herinner)
Hebben die metalen hoekgevallen er iets mee te maken? Of is het dus gewoon dmv priegelen dat ding vastklikken? Welke plastic rand? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://www.macloud.org/e107_files/public/1182847340_2_FT0_img_0916_.jpg

Ik heb mn krat nu niet thuis staan, maar zo te zien gaan de plastic randen eronder...
Ik heb de grilles gespoten, oval speakers zoals je ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:40

Thapous

Nee toch niet.

Ik bespeur weer wat meer activiteit hier dan paar weken geleden ;).

Ikzelf heb mijn kratje nu al 4-6 weken draaien op 1 batterij, iedere vrijdagmiddag na school zitten we (kameraden) bij mij thuis frikadellen te eten en staat mn krat ongeveer 2 uur per vrijdag te draaien, dus zit al ongeveer aan de 12 uur. En volgens mij kan die nog wel ff mee :P. Ik heb mijn versterker op half vermogen draaien en ik denk nog steeds dat ie dan minder vermogen trekt. Dus mijn bierkratradio doet het top *O*.

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Thapous: Ik probeer 'mijn' project in ieder geval warm te houden.

Vandaag bezig geweest met het ontwerp van een echt krat (in plaats van de huidige duct tape versie ;) ). We willen het kratje zelf helemaal van hout gaan maken, dat haalt misschien de charme van het 'bierkrat' eraf, maar we zijn van mening dat we veel flexibeler zijn in het ontwerp. :)

Later meer!

Add it: Nogsteeds geen manier gevonden om die frontjes vast te maken. Het is geen click-on systeem ofzo. Iemand nog ideeën?

@iop tha man: We gebruiken dezelfde speakers en versterker als jij. ;)

Add it 2: Vandaag accu's gehaald. :D Het zijn er een stuk of 50.
Thapous schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 01:38:
[...]
[afbeelding]
Alle accu's op een hoop...
[...]
Allemaal van deze soort, op een paar kleintjes na (niet zwaar, 3Ah).

Nu is mijn grote vraag, wat is een goede manier op die accu's te testen? En wat is een goede lader voor deze dingen? :)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2007 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb geen zin om die informatie voor de 5de keer te posten ;) lees het forum eens door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Happer: Zal eens op mijn gemakje lezen. Ik surf hier nog niet zo lang (actief) rond, dan is een hele topicreeks doorlezen een flinke hap. ;)

offtopic:
Kan ik niet het hele topic op 1 pagina zien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Nu online
die randen schroef je gewoon vast, ik zou niet weten wat ik er meer aan moet uitleggen, het past maar op één manier. grills duw je erin, maar dat had ik al gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 23:28:
*knip*
Nu is mijn grote vraag, wat is een goede manier op die accu's te testen? En wat is een goede lader voor deze dingen? :)
Tip: zoeken binnen het topic ;) .

[ Voor 41% gewijzigd door heracles op 21-11-2007 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous

Thapous

Nee toch niet.

Nice 50 accu's _/-\o_, in ieder geval goed bevoorraad! Ik heb dr nog een stuk of wat staan, en als ik wou kon ik gewoon weer nieuwe halen dacht ik, dus ook ik ben redelijk goed bevoorraad.

En wat ik vanmiddag in de wekelijkse reclame tegenkwam en misschien wel interessant is voor sommige mensen: bij de halfords stond een autoradio met line-in, dus daar kun je je mp3 speler en whatever ook op aansluiten. en nu dus voor (maar) € 69,95. Dus misschien leuke radio voor mensen die dr persee radio in willen hebben.

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:52

The_Scarabial

MTB for life!

Ben ook van plan zoiets te bouwen, maar wil graag gewoon op het lichtnet aansluiten. Heeft iemand een lijstje wat je dan nodig bent. Heb al zitten zoeken in de topics, maar kon het zo gauw niet vinden.

• reizende o Roel
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-08-2024
- een radio. voor jou het handigst als je er een kunt vinden welke zonder voeding op het lichtnet kan. Deze bouw je dan netjes in een kratje (of ergens anders in, weet niet precies wat je van plan bent). Als je een autoradio neemt, houd er dan wel rekening mee dat je een beetje een redelijke voeding neemt. Heb zelf ook zoiets, maar dan met een beetje kleine voeding. Wanneer ik de radio een beetje hard zet, slaat het hele spul uit.
- 2 (of meer natuurlijk) speakers
- handigheid
- tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

reizende o Roel schreef op donderdag 29 november 2007 @ 19:06:
- een radio. voor jou het handigst als je er een kunt vinden welke zonder voeding op het lichtnet kan. Deze bouw je dan netjes in een kratje (of ergens anders in, weet niet precies wat je van plan bent). Als je een autoradio neemt, houd er dan wel rekening mee dat je een beetje een redelijke voeding neemt. Heb zelf ook zoiets, maar dan met een beetje kleine voeding. Wanneer ik de radio een beetje hard zet, slaat het hele spul uit.
- 2 (of meer natuurlijk) speakers
- handigheid
- tijd
speakers heb ik inmiddels, ook heb ik een pc voeding getweakt, antenne is gekocht, handigheid is er ook, alleen tijd nog niet :P

Morgen ga ik een radio kopen, dan alleen nog wat stukken hout zien te regelen en dan kan ik hem bouwen (daar komt de factor tijd bij kijken) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Het is gebeurd. :o

Jullie hebben een totale newbie qua zelfbouw en electronica enthousiast gemaakt..
Na het eerste (en dit) deel te hebben gelezen wist ik het zeker, Opa móet en zál
een kratradio maken! Vandaag liepen toevallig wat alarminstallatie-monteurs door het
pand en die heb ik (na de tip hier te hebben gelezen) meteen aan de mouw getrokken.

Het resultaat? Een klein accutje van 'maar' 6 kilo'tjes zwaar, de specs zullen jullie echter
meer zeggen dan mijzelf. Dus daarom de eerste vraag; Is dit wat voor een kratradio, of zal
deze accu niet lang genoeg meegaan (qua power) en kan ik beter op zoek naar een andere?

Afbeeldingslocatie: http://xs322.xs.to/xs322/07503/IMG_0086.JPG

Na het werk ben ik even langs mijn favoriete autosloperij gereden,
en heb daar het volgende meegekregen na het achterlaten van €20:

Een klein "pure power" versterkertje met high power input (RMS: 4x75w/2x150w) :')
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.nl/kopen/2/39/v2aiA2r8+OoSGPa6QVqTFQ==.jpg

2 mooie (imho) JBL 602 mkII 3-weg speakertjes van 16cm en met een vermogen van 125w RMS:
Afbeeldingslocatie: http://pagesperso-orange.fr/olivierau/PICT0027.jpg

En een NOS-switch 8) om tussen het versterkertje en de radio te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: http://www.duw.de/Picture_Pool/744696.jpg

Maar nu.. Welke radio te nemen?
Bij de sloperij waar ik geweest was lagen verder geen radio's, en wat is zoek is eigenlijk
meer 'degelijkheid' dan opties. Ik heb maar 1 opties nodig en dat is afspelen van MP3's.
Dus; Hebben jullie enig idee welke radio het beste tegen een stootje/stof/waterspetters kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Radio weet ik niet, maar heb je nog een foto van die accu? Accu ziet er namelijk uit alsof het zo'n loodaccu is, met zuur erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner

Sinner

ThinkPad schreef op woensdag 12 december 2007 @ 20:45:
Radio weet ik niet, maar heb je nog een foto van die accu? Accu ziet er namelijk uit alsof het zo'n loodaccu is, met zuur erin.
Radio kom ik natuurlijk uiteindelijk zelf ook wel uit, maar ik dacht dat er misschien
wel zoiets als een über-kratradio-radio bestond welke alle andere radio's overtrof. ;)

En die accu? I have no clue whatsoever..

Hier een GSM-pic en wat info welke ik op het internet gevonden heb:
Afbeeldingslocatie: http://xs322.xs.to/xs322/07503/IMAGE_004.jpg

Type
A512 /16 SR

Nom, volt
12

Nom. Cap: (C20) to 1.75vpc
16.0

Discharge current (I20)mA
800

Max. load *) appr. A
100

Max. current 5 sec.*) appr. A
300

*) Only with appropriate counter contacts.

De ene site heeft het over "gel", de ander over "blei", en een derde over "blei-gel"..
Als het nou wel een loodaccu betreft mag hij toch alleen rechtop staan,
of zijn er nog wat andere belangrijke dingen waar men op moet letten? :?

[ Voor 0% gewijzigd door Sinner op 12-12-2007 21:40 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Blei = lood, bij de benzinepomp zie je soms wel eens " bleifrei" staan, dat is loodvrije benzine.

Ik weet niet precies hoe je met deze accu om moet gaan, volgens sommige sites is het een " loodgel accu"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner

Sinner

Dat "blei" lood is wist ik ;) , maar ik wist alleen niet dat er daadwerkelijk
iets als een blei-gel (wat ik ook op een aantal sites las) accu bestond..

Verwijderd

Vandaag begonnen aan het doormeten van de partij accu's. Er waren er een stuk of wat die 12V spanning hadden, die heb ik maar in de stapel 'levend' gezet. Er waren ook een paar dode (geen spanning). Wat ik me afvroeg, wat zal ik als 'grensspanning' gebruiken? alles onder de 10V maar als dood beschouwen?

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Mijn krat/kist radio werkt nu, komt een beste bonk geluid uit :).

Heb nog wel een vraag, hoe kan ik er voor zorgen dat de zenders opgeslagen blijven, kan ik dan gewoon een accu aansluiten op de +12 en de 0? Of moet ik hiertussen nog enige voorzieningen treffen?

• heracles
The_Scarabial schreef op donderdag 13 december 2007 @ 17:49:
Mijn krat/kist radio werkt nu, komt een beste bonk geluid uit :).

Heb nog wel een vraag, hoe kan ik er voor zorgen dat de zenders opgeslagen blijven, kan ik dan gewoon een accu aansluiten op de +12 en de 0? Of moet ik hiertussen nog enige voorzieningen treffen?
Je hebt 3 draden aan je radio zitten voor de spanning. Een remote-draad, een plus en een aarde. De remote moet je altijd op de + aansluiten en ook aangesloten laten, die onthoud de zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 00:42:
Vandaag begonnen aan het doormeten van de partij accu's. Er waren er een stuk of wat die 12V spanning hadden, die heb ik maar in de stapel 'levend' gezet. Er waren ook een paar dode (geen spanning). Wat ik me afvroeg, wat zal ik als 'grensspanning' gebruiken? alles onder de 10V maar als dood beschouwen?
Volgens een kenner is 10 volt wel de limiet. Maar je kunt proberen of je ze nog kunt opladen. Ik zorg er voor dat mijn systeem wordt uitgeschakeld als de accuspanning onder de 11 volt komt.
Opa_vertelt schreef op woensdag 12 december 2007 @ 19:56:
Het resultaat? Een klein accutje van 'maar' 6 kilo'tjes zwaar, de specs zullen jullie echter
meer zeggen dan mijzelf. Dus daarom de eerste vraag; Is dit wat voor een kratradio, of zal
deze accu niet lang genoeg meegaan (qua power) en kan ik beter op zoek naar een andere?
Dat accutje is meer dan 2x zo zwaar dan die van mij (die is maar 7Ah). Dus daar kun je wel behoorlijk lang mee spelen.
Ik ken iemand die op stage is in het buitenland en die heeft z'n kratradio meegenomen (7Ah). Zijn krat gaat met binnen-muziek-luisteren meer dan 10 dagen mee. Als je alleen mp3's wilt afspelen dan heb je in ieder geval geen autoradio nodig. Dat is zonde van het geld maar vooral zonde van de extra stroom die hij trekt. Volgens mij is een losse versterker zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

heracles schreef op donderdag 13 december 2007 @ 18:27:
[...]

Je hebt 3 draden aan je radio zitten voor de spanning. Een remote-draad, een plus en een aarde. De remote moet je altijd op de + aansluiten en ook aangesloten laten, die onthoud de zenders.
dat werkt niet, want de stroom gaat eraf als ik hem weer uitzet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
The_Scarabial schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 17:38:
[...]

dat werkt niet, want de stroom gaat eraf als ik hem weer uitzet ;)
Hoe bedoel je?

Als je de remote draad niet continu aangesloten laat zal hij nooit zenders kunnen onthouden.
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 00:42:
Probeer ze tot leven met een druppellader. Gelaccu's kunnen opzich redelijk goed tegen diep ontladen worden, zolang je maar niet tever gaat he.

[ Voor 48% gewijzigd door heracles op 14-12-2007 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 21:23
Klein probleemtje hier met het opladen "direct spelen op netstroom", situatie;

Acculader --> accu = goed
Acculader --> accu --> radio = werkt niet
Acculader --> radio --> = werkt niet

Het bestaat uit een standaard autoradio die +/- 1,2 Ah trekt.
Een 12v 7 Ah accu.
Een lader die laadt van 7,2 tot 50v met een laadstroom van 2,5A

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Ik heb hier zelf niet heel veel verstand van maar ik gok dat wisselstroom en gelijkstroom hier iets mee te maken hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door harry64 op 14-12-2007 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
harry64 schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 18:51:
Klein probleemtje hier met het opladen "direct spelen op netstroom", situatie;

Acculader --> accu = goed
Acculader --> accu --> radio = werkt niet
Acculader --> radio --> = werkt niet

Een 12v 7 Ah accu.
Een lader die laadt van 7,2 tot 50v met een laadstroom van 2,5A

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Ik heb hier zelf niet heel veel verstand van maar ik gok dat wisselstroom en gelijkstroom hier iets mee te maken hebben.
Hm, nee. Wisselstroom is hier geen sprake. Hoeveel ampere laadstroom levert hij bij 12 volt dan?

Die van mij hangt nu aan de lader(vanavond nodig), maar de versterker doet het ondertussen nog wel gewoon. Dus het moet wel mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
heracles schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 19:27:
[...]

Hm, nee. Wisselstroom is hier geen sprake. Hoeveel ampere laadstroom levert hij bij 12 volt dan?

Die van mij hangt nu aan de lader(vanavond nodig), maar de versterker doet het ondertussen nog wel gewoon. Dus het moet wel mogelijk zijn.
Heb geen apparatuur om ampere te meten, maar kan het ampere dat geleverd wordt bij een lager voltage dan ook lager zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

heracles schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 18:39:
[...]

Hoe bedoel je?

Als je de remote draad niet continu aangesloten laat zal hij nooit zenders kunnen onthouden.
Dat als ik de stekker uit het stopcontact trek, er bij het volgende keer weer aan doen dat er dan geen zenders meer in staan (alles is goed aangesloten). Ik wil hiervoor een kleine batterij/accu aansluiten, maar weet niet hoe.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Scarabial op 14-12-2007 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe hebben jullie de schotten uit de bierkratten gehaald?
En wat is beter, bierkrat of een houten kist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

schotten uit een bierkrat halen met een reciprozaag of een decoupeerzaag.

en wat beter is weet ik niet, maar een houten kist kan je precies zo maken als je hem wilt hebben een krat heeft een vaste afmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

harry64 schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 18:51:
Een 12v 7 Ah accu.
Mijn versterker trekt alleen 1,2 ampere (geen Ah, dat is ampere-uur ;)) als hij redelijk hard staat. Als ik geen muziek speel dan trekt ie 85 miliampere. Op die manier is je accu wel heel erg snel leeg. Of is die 1,2A bij harde muziek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:54:
[...]

Mijn versterker trekt alleen 1,2 ampere (geen Ah, dat is ampere-uur ;)) als hij redelijk hard staat. Als ik geen muziek speel dan trekt ie 85 miliampere. Op die manier is je accu wel heel erg snel leeg. Of is die 1,2A bij harde muziek?
Dat is bij normaal/redelijk hard, dus met een uur of 6/7 was deze weer leeg. Nu een oude DeWalt lader ingebouwd (Dingen kosten €70,- nieuw :| ) en hoop dat hij nu na wat verbeteringen blijft spelen. Ik kan em nu tussendoor opladen zonder em helemaal uit elkaar te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met een dom probleem.
Ik heb een goedkope multimeter gekocht.deze
Maar hoe sluit ik die aan. want ik dacht effe voltage controleren. dus ik hem ook volt gezegt maar die draaden werden vet warm. dus heb ik maar meteen uitgezet. maar krijg dus geen goede meeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 23:40:
Ik zit met een dom probleem.
Ik heb een goedkope multimeter gekocht.deze
Maar hoe sluit ik die aan. want ik dacht effe voltage controleren. dus ik hem ook volt gezegt maar die draaden werden vet warm. dus heb ik maar meteen uitgezet. maar krijg dus geen goede meeting.
Dat is mij per ongeluk al een keer gebeurt :) Ik herken "warme draden"

Dat betekent dat je de kabels hebt aangesloten op de 10A meetstand, dan staat er een .1Ohm (ofzo) weerstand in serie en kan er zomaar 25 Ampere lopen (bij een redelijke accu). Ook al staat de draaischakelaar in de spanningsstand. Als je hem zo aansluit dan heb je uberhaupt niks te maken met de draaischakelaar.

Je moet waarschijnlijk de onderste 2 aansluitingen gebruiken, meestal zwarte kabel voor de aarde en rood voor de spanning/stroom/weerstandsmeting. (kleur maakt in principe niks uit, maar dat is overzichtelijk)
Zorg er alleen voor dat je de 10A aansluiting alleen voor stroommeting gebruikt ;).

Het goede nieuws is dat je meetapparaatje het waarschijnlijk nog doet, als je dit grapje had uitgehaald met de kabels in de goede busjes en de meter in de 100mA stroom stand dan was hij doorgebrand. (zoals die van mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al redelijk lang zo'n kratje (foto's post ik nog wel)

Ik vroeg me alleen af, hoelang kan ik nou doen met zo'n accu. Ik heb een 12Ah accu. En ik heb een Denver CAD-460 autoradio er in zitten. 2 marquant autoboxjes, en 2 kenwood autoboxjes, dat allemaal in een klein bavaria kratje, best geprop dus :) .

alhier de radio

Ook zou ik graag willen weten wat voor een acculader ik het beste kan gebruiken, hij mag van mij best wat kost. Ik heb een 12Ah sealed lead-acid accu.

dank _/-\o_

Ik dacht namelijk dat een radio 5 amp is, en daardoor kan het maar op een 12ah accu 2 uur en nogwat, als dat zo is, graag een oplossing voor minder gebruik ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2008 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 15:23
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 23:08:
Ik heb al redelijk lang zo'n kratje (foto's post ik nog wel)

Ik vroeg me alleen af, hoelang kan ik nou doen met zo'n accu. Ik heb een 12Ah accu. En ik heb een Denver CAD-460 autoradio er in zitten. 2 marquant autoboxjes, en 2 kenwood autoboxjes, dat allemaal in een klein bavaria kratje, best geprop dus :) .

alhier de radio

Ook zou ik graag willen weten wat voor een acculader ik het beste kan gebruiken, hij mag van mij best wat kost. Ik heb een 12Ah sealed lead-acid accu.

dank _/-\o_

Ik dacht namelijk dat een radio 5 amp is, en daardoor kan het maar op een 12ah accu 2 uur en nogwat, als dat zo is, graag een oplossing voor minder gebruik ;)
eh... als je het allemaal al hebt... probeer het een keer? dat lijkt me de betrouwbaarste manier om te weten te komen hoe lang je accu mee kan...

http://www.klaasje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok zou ik doen. toch graag nadere informatie.

Als ik mn accu opgeladen heb, zet ik m weet terug in elkaar en komen er fotos. Ik heb m nu open liggen om de acculader rechtstreeks op de accu te zetten. Ik heb nu trouwens een optimate3 acculader voor 6 en 12 volt. laad de accu met 0.6A. hij zit er nu al 20uur aan :|

Ik hoop toch wel dat ik met deze accu 6uur kan doen, er moet toch wel een standaard gemiddeld aantal ampere voor zo'n autoradio zijn? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alhier de foto's:
Afbeeldingslocatie: http://aycu14.webshots.com/image/39653/2001463602529808793_th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://aycu19.webshots.com/image/41698/2001453150856019795_th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://aycu11.webshots.com/image/41890/2001432895529979644_th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://aycu10.webshots.com/image/38689/2001481017244244795_th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://aycu11.webshots.com/image/40610/2001485570543830900_th.jpg
het past allemaal net prima :D

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

haha nice, wat voor antenne heb jij bij je radio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom heb je die fan er in gebouwd? zo heet word het zaakje toch niet. vind alleen de afwerking niet mooi met die grote schieven door de grill waar was dat voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en hoe lang houdt ie het uit? of is dat nog niet getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu al een tijdje dit kratje en kwam op het idee door dit forum. Daarom hier nog even wat foto's
De binnenkant heb ik opgevult met purschuim voor een betere akoustiek en voor het vasthouden van mijn accu. Verder versterker van 2x100W en 2x xplod speakers van sony met 60W en peak 260W
Afbeeldingslocatie: http://aycu19.webshots.com/image/41698/2003742512944462036_th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://aycu38.webshots.com/image/41997/2003795824623420740_th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://aycu16.webshots.com/image/39215/2003753319276257480_th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Scarabial schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 22:39:
haha nice, wat voor antenne heb jij bij je radio?
Hoe bedoel wat voorn antenne?
Ik heb een raar plugje die je in de radio doet, daaraan heb ik een metalen ijzerdraadje gesoldeerd en bijna door de heele box langs de randen laten lopen. Zo ontvangt de radio redelijk goed, toch ben ik er nog niet helemaal tevreden over, iemand iedeeen?
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 07:34:
Waarom heb je die fan er in gebouwd? zo heet word het zaakje toch niet. vind alleen de afwerking niet mooi met die grote schieven door de grill waar was dat voor nodig?
Nou, ik had dat ding afgelopen zomer n beetje getest, heb ik m 2uur op ongeveer vol vermogen laten draaien. na die 2uur kon ik het massieve koelblok. niet meer aanraken zo warm. ik dacht uit voorzorg 2 fans (1blaas, andere kant zuig).

Ja godverdomme van die schroeven baal ik ook. Die shitty cheap ass marquant dingen zijn wel leuk. Maar als je die 'gaasjes' voor de boxen weghaalt, passen ze er gewoon niet meer op. uren geprobeerd om dat ding erin te krijgen, niet gelukt. Uiteindelijk verbogen en schroeven erin gedraaid, jammer jammer.
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:48:
en hoe lang houdt ie het uit? of is dat nog niet getest?
Uithoudingsvermogen niet echt getest. Ik wil weten hoeveel ampere mijn radio is, dan kan ik het uitrekenen. Nergens te vinden, is er geen gemiddelde van die radio's?
mijn radio is Denver CAD-460
12ah accu, dus dat is redelijk.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zeg 1 ding, ''afwerking''

www...zip....tk

;) en bekijk de foto's

Modbreak:Lees aub Het algemeen beleid #spam

[ Voor 41% gewijzigd door voodooless op 21-01-2008 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

men broerke heb die site gemaakt,
maar ik die kratjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He Lieuwe89,
Ziet er zeker mooi uit hoe je dat heb gemaakt, maar toch vind ik 1 ding niet zo netjes.
Die ijzeren plaat op de jupiler krat steekt bij de hoeken toch gevaarlijk uit. Ik kan me goed voorstellen dat als je de krat meeneemt naar het stand bijv. en hij langs je been schuurt, dat die hoek je dan flink kan open halen, of ergens achter kan blijven hangen.
Ik heb zelf gewoon een houden plank op de top gelegd en deze met de schuurmachine geschuurd tot precies op de rand van de krat. Ook heb ik gelijk de bovenkant afgevlakt.
Dit heb ik ook met de onderkant gedaan en de rand die er tussen zat opgevult met purschuim.
En is het ook niet zo dat dat ijzer op de bovenkant niet zo goed is voor de akoestiek???
Heb je ook nog foto's van de binnenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 15:00
Zal als carnaval voorbereiding nog even een extra auto accu voorbereiden voor mijn kratje. :) (kreng gaat nu maar een paar uurtjes mee op de standaard accu's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous

Thapous

Nee toch niet.

Hoe zo'n grote accu heb je dan?

Mijn accu ging is 2½ maand meegegaan..
Ruw geschat heeft ie in die 2½ maand een keer 18 uur aangestaan.... 7.2 ah accu...

Ik moet wel zeggen dat er geen radio inzit, maar gewoon een versterker.

[ Voor 18% gewijzigd door Thapous op 19-01-2008 13:13 ]

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:48:
[...]

Hoe bedoel wat voorn antenne?
Ik heb een raar plugje die je in de radio doet, daaraan heb ik een metalen ijzerdraadje gesoldeerd en bijna door de heele box langs de randen laten lopen. Zo ontvangt de radio redelijk goed, toch ben ik er nog niet helemaal tevreden over, iemand iedeeen?
Precies wat je uitlegd, zo heb ik het ook ongeveer gedaan, maar ben dus ook niet te spreken over de ontvangst, ik zoek dus ook wat beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel ampere mijn denver autoradio inneemt? hoeveel ampere slurpt zo'n autoradio? als mn krat maar 2uur mee gaat vind ik dit niet de moeite waard, dan toch maar een versterker. aangezien ik net iemand hoorde met een autoradio die binnen 2uur leeg was... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Thapous schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:12:
Hoe zo'n grote accu heb je dan?

Mijn accu ging is 2½ maand meegegaan..
Ruw geschat heeft ie in die 2½ maand een keer 18 uur aangestaan.... 7.2 ah accu...

Ik moet wel zeggen dat er geen radio inzit, maar gewoon een versterker.
Heb een autoradio, en ik geloof 2 keer een 7,2 AH accu. Ding gaat echt maar iets van 5 uurtjes mee ofzo. (nooit echt uitgeprobeerd)
Heb een vermoeden dat die accu's ook niet echt 100 punten meer zijn, dus ik zal binnenkort eens met die autoaccu aan de gang die ik onlangs heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen,
Ik heb deel | en deel || helemaal doorgespit.. :D
Ik ga samen met een vriend ook een bierkrat radio bouwen :)
We hebben al een heel boodschappenlijstje gemaakt en hebben al een krat en speakers >:)

Nou dacht ik vandaag eens even slim te zijn om vast het krat gereed te maken.. :P
Dacht doe ik wel even al die biervakjes eruit slopen...
NEE HOOR!! wat een werk zeg.. :( Heb hem inmiddels bijna klaar.. :)

Als we hem klaar hebben zal ik wel even wat foto's sturen ;)
(Hoe doe ik dat eigenlijk..??)

Groeten, Dj_koen
Ps. Zijn er nog tips & trucs voor ons??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Foto's kun je op imageshack.us zetten, en dan de directe link hier invoegen bij het posten van een plaatje. (kan met een icoontje boven het tekstvlak bij plaatsen bericht)
Tips en trucs staan eigenlijk allemaal hier al vermeld. Kratje leegmaken hoeft opzich niet lastig te zijn, als je mijn foto's opzoekt staat daar waarschijnlijk ook wel bij hoe ik dat gedaan heb. (gereedschap op foto's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok bedankt tot zo ver! ;)
Ik heb inmiddels het kratje al klaar, en kwam indd er achter
dat ik het veel simpeler had kunnen doen.. :9 Maarja daar
heb ik dan ook van geleerd.. ;)

Verder heb ik nog geen vragen..
(waarschijnlijk komen die er wel.. ;) )

Groeten: Dj_koen
ps. Jammer dat dit niet meer een heel actief forum is.. :(
(En grappig dat jij ook in Friesland woont.. Togh?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na lang googlen ben ik er achter gekomen dat een gemiddelde radio 6 a 8 ampere inneemt, met 2x 7.5ah accus dus 2 1/2 uur, niet echt de moeite waard zou ik zeggen. Heeft iemand iedeen over het gebruik van bijvoorbeeld zo'n marquant versterkertje, of algemener genomen, een 300W versterkertje?

zoiets bijvoorbeeld? iemand verstand hiervan hoeveel ampere dit gebruikt?
Afbeeldingslocatie: http://www.hmk.nl/IMAGES/Images/auto/751-012.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Niemand een idee voor een goede antenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Nu online
gewoon een telescoop antenne van een oude radio, en deze in de hoek'buis' van je krat proppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Ik heb een autoradio antenne geprobeerd, maar dat stoort als de ziekte binnenshuis, buiten wil het aardig, maar dan mag er ook niks in de buurt staan, beetje raar allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 12:28:
He Lieuwe89,
Ziet er zeker mooi uit hoe je dat heb gemaakt, maar toch vind ik 1 ding niet zo netjes.
Die ijzeren plaat op de jupiler krat steekt bij de hoeken toch gevaarlijk uit. Ik kan me goed voorstellen dat als je de krat meeneemt naar het stand bijv. en hij langs je been schuurt, dat die hoek je dan flink kan open halen, of ergens achter kan blijven hangen.
Ik heb zelf gewoon een houden plank op de top gelegd en deze met de schuurmachine geschuurd tot precies op de rand van de krat. Ook heb ik gelijk de bovenkant afgevlakt.
Dit heb ik ook met de onderkant gedaan en de rand die er tussen zat opgevult met purschuim.
En is het ook niet zo dat dat ijzer op de bovenkant niet zo goed is voor de akoestiek???
Heb je ook nog foto's van de binnenkant?
er zit niks van een ijzere plaat op, dat is gewoon hout, met een alm. strip langs de kant,
om te voorkomen dat het houd gaat brokkelen of dat soort dingen,

en is niet scherp,pricies op maar geschuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een rekensommetje

P = U x I
laten we zeggen dat we een versterkertje van 2x75watt RMS hebben.
P= 150 Watt(2x75)
U= 12 Volt

150/12 = 12.5Ampere

we hebben een 15 ah accu

15Ah / 12.5A = 1.25 Uur

Klopt dit nou? is dit ook realistisch met die accu en versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Laatst online: 11-09 12:06
Ja, en jij rekent nog in het geval van een versterker met een redement van 100%... Niet dus.
Verander die I wel effe door een U... U = 12 V

Maar geloof me 2x75W RMS is overdreven voor zon ding. Als je 2x 10W RMS of iets in die aard hebt kan je al aardig wat lawaai gaan produceren. 1 W RMS is al best luid...

[ Voor 8% gewijzigd door fluppie007 op 24-01-2008 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimo0O0o
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 21:13
Misschien niet helemaal gepast om te posten wat ik hier nu ga posten, maar ik zat een beetje verveeld het forum te browsen en voor het eerst zag ik deze topic en allereerst: complimenten voor de mooie kratjes die ik her en der zie :)

Welnu, wat doe ik hier? Anderhalf jaar geleden heeft een goede vriend van mij een kliko omgebouwd tot radio, welke wij vervolgens mee hebben genomen naar Lowlands (2006), waar het apparaat min of meer als een kroeg begon te fungeren op de camping (mensen kwamen eromheen staan met hun bier en verdovende middelen onder het genot een gezellig gesprek en muziek).

Het begon als een simpele kliko met:
- oude reserve auto accu (lood, 44 Ah)
- oude reserve auto radio
- speakerset ter waarde van 15 euro gekocht bij de Axxtion (ofzo, een of andere cheap ass rommelzaak in ieder geval)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~cheng057/LL06%20058b.jpg

(hier kwam Giel Beelen checken waar de herrie vandaan kwam die alle radiootjes in een straal van 20 meter aan het overblaffen was >:) )

In het jaar tussen LL06 en LL07 in heeft de kliko als teamradio gefungeerd (van het team waar mijn vriend de bedenker en ik beiden in voetballen), maar halverwege deed de gelegenheid zich voor om de kliko te upgraden, jawel.

(en omdat ik min of meer over de electronica ga en ook een hoop heb geholpen met de upgrade, alsmede al een paar keer onderdelen heb vervangen, begin ik me ook een klein beetje papa van de kliko te voelen)

Inmiddels zit er een Sony Xplod serie versterker in (600W vermogen over 4 kanalen), tezamen met een subwoofer die 30 cm in doorsnede is, een 1 Fahrad condensator, alsmede twee normale speakers.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~cheng057/versterker.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~cheng057/compleet%20overzicht.jpg

Helaas daalde de levensduur van de accu van 25 uur die we op Lowlands 06 haalden nu naar een dramatische 4 uur.

Gelukkig hebben we dit voor LL 07 opgelost doordat een kennis van mij een autobandenbedrijf bezit en we twee stuks vrachtwagenaccu's met 110 Ah capaciteit elk een weekendje konden lenen >:)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~cheng057/IMG_0043b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~cheng057/IMG_0060b.jpg

Helaas heb ik geen foto's van de binnenkant. Er zit halverwege de kliko een houtenplank, die de kliko splits in 2 compartimenten: de electronica onderin en een bergruimte bovenop.
Inmiddels ben ik zelf zover gegaan om die houten plank van vensters te voorzien en hier plexiglas overheen te plaatsen, zodat de electronica bekeken kan worden zonder dat de plank opgetild hoeft te worden.
Nu kwam ik er echter achter, toen ik hiermee klaar was, dat er nog wel een probleem blijft bestaan: Wanneer van boven tegen het plexiglas aangekeken kan worden, is het binnenin de kliko pikdonker en achter de kijker bevindt zich een heldere hemel / plafond / lamp waardoor er alleen reflectie gezien kan worden.
Dit heb ik inmiddels verholpen door een tweetal LED balkjes (hier gehaald) op het circuit aan te sluiten, waardoor er een heerlijk fout groene neon-achtig gloedje uit de kliko komt :)

Inmiddels heb ik ook via marktplaats een extra calcium-calcium accu van 44 Ah voor slechts 15 euro gekocht.

Foto's hiervan volgen nog.

Sorry, misschien niet helemaal gepast, maar ik vond jullie mooie kratradio's zo sterk op onze kliko lijken dat ik de neiging toch niet kon weerstaan om hier even met dat ding te patsen :)

On-topic: Omdat auto-accu's erg matig bestand zijn tegen diepe ontlading, zal onze installatie de levensduur van de accu's dramatisch verlagen. Heeft iemand een zinnige tip om te voorkomen dat het voltage onder een bepaalde waarde daalt, waarna deze de boel afkoppelt? (momenteel blijft alles aangesloten totdat de accu niet meer spanning levert om de versterker van genoeg prik te voorzien en het geluid afslaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:28

franssie

Save the albatross

Eskimo0O0o schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 01:45:
<snip>.

Sorry, misschien niet helemaal gepast, maar ik vond jullie mooie kratradio's zo sterk op onze kliko lijken dat ik de neiging toch niet kon weerstaan om hier even met dat ding te patsen :)

On-topic: Omdat auto-accu's erg matig bestand zijn tegen diepe ontlading, zal onze installatie de levensduur van de accu's dramatisch verlagen. Heeft iemand een zinnige tip om te voorkomen dat het voltage onder een bepaalde waarde daalt, waarna deze de boel afkoppelt? (momenteel blijft alles aangesloten totdat de accu niet meer spanning levert om de versterker van genoeg prik te voorzien en het geluid afslaat)
er staat wel ergens een link naar, of een schema over een spannings begrenser zodat ie afslaat.Maar het is een lang topic, en dat is het.
Daarnaast, gave kliko! oppassen dat de gemeen(s)telijke afvalstoffendienst 'm niet meeneemt :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 21:56
Tof! Ik heb jullie Kliko gezien (& ook gehoord..!) Grappig hoe je elkaar dan toch weer tegen komt :P

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Nu online
Maarten L schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 03:39:
Tof! Ik heb jullie Kliko gezien (& ook gehoord..!) Grappig hoe je elkaar dan toch weer tegen komt :P
Im with ^^

Stond zelfs op t zelfde veldje 2 jaar achter elkaar =]

Over die beveiliging staat wat in het 1e deel (link in startpost)
Hoe lang doet die vrachtwagen accu het dan en is dat niet- niet te tillen??

ik laat mn krat lekker thuis met lowlands, muziek op het terein gaat toch harder, en hoort beter te zijn.. mij vind je niet vaak bij de tent. muziekje zou wel leuk zijn maar kans op diefstal is met een krat helaas wat groter als met een kliko :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 07:32
franssie schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 02:21:
[...]

er staat wel ergens een link naar, of een schema over een spannings begrenser zodat ie afslaat.Maar het is een lang topic, en dat is het.
Daarnaast, gave kliko! oppassen dat de gemeen(s)telijke afvalstoffendienst 'm niet meeneemt :+
Kun je ook gewoon kopen:
http://www.pimtensen.nl/s...d=2&sub_id=56&cur_id=3192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:10
Is dat echt zo dan? dat je versterker kapot gaat als de accuspanning te laag wordt zoals op die site beschreven wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 07:32
iivvvii schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:15:
[...]

Is dat echt zo dan? dat je versterker kapot gaat als de accuspanning te laag wordt zoals op die site beschreven wordt?
Dat weet ik niet maar hij vraagt om iets wat er voor zorgt dat de accu niet te leeg wordt omdat het slecht is voor de accu. Dat is precies wat dit ding doet, versterker uitzetten als de accuspanning te laag wordt.

Ik denk dat een beetje versterker hier zelf wel voor beveiligd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimo0O0o
iop tha man schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 09:16:
[...]

Im with ^^

Stond zelfs op t zelfde veldje 2 jaar achter elkaar =]

Over die beveiliging staat wat in het 1e deel (link in startpost)
Hoe lang doet die vrachtwagen accu het dan en is dat niet- niet te tillen??
Klopt, donderdagmiddag om 12 uur lekker voor de poorten staan zodat je sowieso op Camping 3 terecht kunt \o/

Vrachtwagenaccu's hebben nu ongeveer 15 uur elk kunnen draaien, maar we hadden ook een acculader mee, zodat we bij de HEMA campingwinkel tegen een betaling van 3 euri een accu een nachtje in de lader konden leggen.

En de accu's tillen: Ik heb vooraf op marktplaats (de oprichter verdient een nobelprijs imho :P) een steekkarretje gekocht :) Want inderdaad wegen de 3 accu's die we mee hadden in totaal rond de 50 kilo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eskimo0O0o schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 01:45:
Gelaccu's kunnen NOG slechter tegen diepteontlading. Ik heb inmiddels mijn 2de accu omdat de vorige perongeluk een keer 2 maanden aan de versterker heeft gehangen. |:(

Daarom heb ik een accuprotectieschakeling voor mijn 7Ah accu gemaakt. De accu wordt afgesloten als de spanning onder de 11V daalt. Alles werkt met 1 relais en 3 transistoren en nog wat weerstanden en diodes. 8)

Voor jouw systeem zal hij ook om te bouwen zijn. Je hebt alleen een gruwelijk relais nodig die je bv uit een auto/vrachtwagen moet halen. Waarschijnlijk zul je ook een extra transistor nodig hebben die op z'n beurt het relais weer schakelt.

Ik ben in het eerste topic al een keer over m'n beveiliging begonnen maar toen was niemand geinteresseerd :X
Hij zit in ieder geval in mijn krat en het "BavKrat" van een vriend. En is redelijk makkelijk te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimo0O0o
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:08:
[...]

Gelaccu's kunnen NOG slechter tegen diepteontlading. Ik heb inmiddels mijn 2de accu omdat de vorige perongeluk een keer 2 maanden aan de versterker heeft gehangen. |:(

Daarom heb ik een accuprotectieschakeling voor mijn 7Ah accu gemaakt. De accu wordt afgesloten als de spanning onder de 11V daalt. Alles werkt met 1 relais en 3 transistoren en nog wat weerstanden en diodes. 8)

Voor jouw systeem zal hij ook om te bouwen zijn. Je hebt alleen een gruwelijk relais nodig die je bv uit een auto/vrachtwagen moet halen. Waarschijnlijk zul je ook een extra transistor nodig hebben die op z'n beurt het relais weer schakelt.

Ik ben in het eerste topic al een keer over m'n beveiliging begonnen maar toen was niemand geinteresseerd :X
Hij zit in ieder geval in mijn krat en het "BavKrat" van een vriend. En is redelijk makkelijk te bouwen.
Enig idee of deze kant en klaar te halen zijn? (want met de stroomsterktes en de diktes van de kabels waar we nu mee werken denk ik niet dat ik zin heb om zelf een relais te gaan lopen bouwen).

Kun je anders eventueel een schema leveren hoe zo'n eventueel zelf te bouwen valt, inclusief schema hoe ik het makkelijk in het geheel kan inbouwen? (direct aan de accu hangen, nog vóór de condensator neem ik aan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gewoon een paar dumps bellen en het dikste relais voor een forse stroom vragen wat ze hebben ;)

http://www.baco-army-goods.nl/product_979.html
http://www.baco-army-goods.nl/product_171.html

40 resp 27A. Moet je een aardig eind mee komen :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan het begin van de week heb ik verteld dat ik samen met
een jongen ook een bierkrat radio zou maken.
We hadden toen een heel boodschappenlijstje
en alle spullen hadden we allemaal op woensdag middag binnen.
Nou zijn we zaterdag even flink bezig geweest en toen hebben we hem afgekregen :)

Hier het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/4474/imgp0942oc1.th.jpg
(Binnenkant)

Afbeeldingslocatie: http://img352.imageshack.us/img352/4428/imgp0945tk7.th.jpg
(Voorkant)

Afbeeldingslocatie: http://img505.imageshack.us/img505/9194/imgp0947ie7.th.jpg
(Zijkant + Achterkant)

Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/3935/imgp0948fu1.th.jpg
(Nu met deksel)

Ik heb ook nog een filmpje gemaakt:
http://nl.youtube.com/watch?v=aIpdk7gDhGI

Dit is ons bierkrat, we gaan de deksel nog verven en we maken het Heinenken logo erop.
Als er vragen of suggesties zijn dan hoor ik dat graag.

Groeten, dj_k03n 8)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2008 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er erg mooi uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimo0O0o
Boudewijn schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 16:54:
Gewoon een paar dumps bellen en het dikste relais voor een forse stroom vragen wat ze hebben ;)
Ok, maar het is in alle eerlijkheid iets te lang geleden dat ik zo nog weet wat ik nog meer nodig heb naast het relais en waar ik dit zoal kan vinden :)

Bedankt in ieder geval,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eskimo0O0o schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 16:49:
Kun je anders eventueel een schema leveren hoe zo'n eventueel zelf te bouwen valt, inclusief schema hoe ik het makkelijk in het geheel kan inbouwen? (direct aan de accu hangen, nog vóór de condensator neem ik aan?)
Ik zal kijken of ik vandaagn dat schemaatje kan posten. Bouwen moet niet te moeilijk zijn, hij moet nog wel even ingesteld worden 11V met een soort volumeknopje. Nog wel belangrijk is uiteraard dat je relais op 12 volt werkt, en hoeveel stroom de spoel trekt. Als hij meer dan 100mA (<120Ohm weerstand) trekt dan moet je een extra transistor inbouwen, maar dat post ik dan ook wel.

Daarnaast is leuk dat wanneer je een dubbel (DPDT, Wikipedia: Switch - Wikipedia, the free encyclopedia ) relais hebt dat je de lader en eventuele externe voeding altijd aangesloten kunt laten!

Let er op dat het schema alleen met relais werken die onder spanning gehouden moeten worden. (monostabiel Je hebt namelijk ook relais die een spoel hebben voor de ene stand en een spoel voor de andere stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze moet werken: http://www.baco-army-goods.nl/product_183.html

Is alleen geen DTDP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe bevestigen jullie zo'n houten bodemplaat erin? Ik dacht aan een dikke houten (mdf) plaat, om maat en dan gewoon door het krat heen, maar dat ziet er waarschijnlijk niet zo netjes uit? Hetzelfde met de speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik heb gewoon bijna de hele bodem eruit gehaald,
alleen de randen zegmaar over gehouden om vervolgens de plaat
er mooi in te boren.
Het soort hout maakt niet uit maar het moet wel stevig zijn. (Wat je zelf goed lijkt.)
En ook heb ik de speakers mooi in het kratje gemonteerd.
(Dus mooi/goed rondje zagen en dan de speakers erin laten vallen..)
Dit alles heeft temaken met je eigen smaak en je design..

Als je ff naar boven scrolt dan zie je mijn bierkrat dus dan kan je het een beetje zien.
Groeten en suc6, dj_koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even op het mailtje wat ik hier voor heb gestuurd een voorbeeld voor je!
Dit was mijn bodem:
Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/3118/dsc00356as6.th.jpg
En nu met een plaat erin:
Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/6468/dsc00359tj6.th.jpg

Nog een keer veel suc6 ermee..
Groeten, dj_koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo heb ik het ook gedaan, is beter want dan staat hij niet op het hout maar op het plastick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey mensen,

Ik heb nieuw hier op het forum, en ga binnenkort ook een kratradio'tje bouwen. Dit is hoofdzakelijk waarvoor ik me heb aangemeld :9

Ik ben vorige zomer wel eens naar een bbq ofzo gegaan, met 2 boxjes, autoradio, en 2 boormachine accu's in mijn tas, dit was zoals ik al eerder hier van mensen hoorde super onhandig.

Ik denk dat ik me nog een 2 x 100 watt versterkertje bij de kijkshop haal, die sluit ik op de tulpstekkers van de autoradio aan. Op de autoradio komen die 2 boxen waar ik het over had, en voor de bass komt er op de versterker een 800 watt subwoofer (met filter voor de lage tonen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor'n accu's wil je nemen? want dit gaat natuurlijk wel wat stroom verbuiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die accu wordt denk ik niet zo'n probleem. Die tover ik nog wel ergens vandaan :P Ik denk dat ik ook eens bij zo'n allarminstallatiebedrijf ga kijken.
Ik kan altijd nog mijn powerpack van 700 Ah erop aansluiten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Laatst online: 11-09 12:06
Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 18:43:
Aan het begin van de week heb ik verteld dat ik samen met
een jongen ook een bierkrat radio zou maken.
We hadden toen een heel boodschappenlijstje
en alle spullen hadden we allemaal op woensdag middag binnen.
Nou zijn we zaterdag even flink bezig geweest en toen hebben we hem afgekregen :)

Hier het resultaat:
[afbeelding]
(Binnenkant)

[afbeelding]
(Voorkant)

[afbeelding]
(Zijkant + Achterkant)

[afbeelding]
(Nu met deksel)

Ik heb ook nog een filmpje gemaakt:
http://nl.youtube.com/watch?v=aIpdk7gDhGI

Dit is ons bierkrat, we gaan de deksel nog verven en we maken het Heinenken logo erop.
Als er vragen of suggesties zijn dan hoor ik dat graag.

Groeten, dj_k03n 8)
Geeft dat geen rare klank ? Je tweeters een andere kant oprichten als de woofers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:54:
Die accu wordt denk ik niet zo'n probleem. Die tover ik nog wel ergens vandaan :P Ik denk dat ik ook eens bij zo'n allarminstallatiebedrijf ga kijken.
Ik kan altijd nog mijn powerpack van 700 Ah erop aansluiten :D
Bedoel je niet 700mAh?(mili Ampere uur) Da's best wel enorm klein.

Een 700Ah accu weegt denk ik zo'n 500 kilo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dj_koen, bedankt voor die foto's! Superduidelijk, ik ga weer spelen! :D

Heb je misschien nog een close-up van je speakerophanging, maar dan vanaf de binnenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimo0O0o
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 09:43:
[...]

Bedoel je niet 700mAh?(mili Ampere uur) Da's best wel enorm klein.

Een 700Ah accu weegt denk ik zo'n 500 kilo...
Inderdaad, wij gebruiken een autoaccu (zie boven bij de kliko) van 45 Ah en die levert voor ongeveer 5 uur stroom bij een dergelijke setup.

Wat je vooral NIET moet vergeten als je een 800 Watt subwoofer (serieus 800? Dat ding moet ongeveer 40 cm in doorsnede zijn dan schat ik zo...) in gaat lopen bouwen is om een condensator mee te nemen om de baspieken op te vangen (want je accu kan maar een beperkte hoeveel stroom per tijdseenheid leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous

Thapous

Nee toch niet.

Ik zit te denken om in mijn kratje een 12v alles-in-1 ladertje te bouwen zodat ik mn mobieltje muziek af kan laten spelen en laten laden tegelijk.

Moet nog ff kijken wat de mogelijkheden hiervoor zijn, Maar 't idee is er in ieder geval..

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Fluppie007: Nee dat valt best mee.. en gaat ook niet van de geluidskwaliteit af.. :9
@ alexanderM89: Hier heb je een foto van de ophanging van mijn speakertjes..
Afbeeldingslocatie: http://img120.imageshack.us/img120/3761/imgp0950qh6.th.jpg
Nog wel even een tip, mijn speakertjes dreunen niet heel erg door
maar als jij grotere speakers hebt dan zou ik de zelfde ophanging als mij doen alleen dan
maak je ze vast in een plaat (net zoiets als de bodem) want dan klinkt het beter.. ;)

Nog even leuk om te weten is dat ik mijn kratje zondag erop heb gezet,
tot nu toe heb ik hem zo'n 4,5uur aangehad.. en ik hoef hem nog steeds niet op te laden!! 8)
(Ik heb een 7,2Ah accu)

Mensen die er 1 maken,, veel suc6!
Groeten, dj_k03n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een accu van 700Ah weegt echt geen 500 kg. Ik bedoel echt 700Ah, tenminste zo staat het erop, ik maak straks wel ff een foto ;)

En een subwoofer van 800 wat gebruikt geen 800 wat op 12 volt. Dat is misschien 800 watt op +- 0,25 volt.
Dat ding verbruikt dan ongeveer :
800 : 0,25
16,8 : 12
16,8/12 = 1,4 amphere ongeveer.

Die subwoofer wilde ik gaan gebruiken omdat ik hem eens heb gekregen van iemand en ik had geen versterker.. Dus dacht ik eraan om hem samen met 2 andere boxen in een kratradio te bouwen.

Deze subwoofer heb ik:

Afbeeldingslocatie: http://audio.ciklas.lt/prekes/Autokoloneles/autokoloneles/JensenSubas.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:45
hoe bedoel je dat met 800 watt op 0.25 volt

het is toch zo dat als het amperage omhoog gaat het voltage omlaag gaatn en andersom..

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

door de luidsprekerkabel gaat ongeveer 0,25 volt.
Dus je kunt nooit zeggen dat 800 / 12 = 66,7 Ah

Ik wil hier ff mee duidelijk maken dat als een luidspreker 800 wat gebruikt, dat dat geen 800 watt op 12 volt is. En het trekt dus ook geen 66,7 Ah weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor degene die geinteresseerd zijn, dit is de KratSafe schakeling die ik in mijn krat heb zitten:

Afbeeldingslocatie: http://www.iivision.com/HetKrat/Kratsafe.png
Klik aan voor normale grootte: http://www.iivision.com/HetKrat/Kratsafe.png
Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.