Misschien niet helemaal gepast om te posten wat ik hier nu ga posten, maar ik zat een beetje verveeld het forum te browsen en voor het eerst zag ik deze topic en allereerst: complimenten voor de mooie kratjes die ik her en der zie
Welnu, wat doe ik hier? Anderhalf jaar geleden heeft een goede vriend van mij een kliko omgebouwd tot radio, welke wij vervolgens mee hebben genomen naar Lowlands (2006), waar het apparaat min of meer als een kroeg begon te fungeren op de camping (mensen kwamen eromheen staan met hun bier en verdovende middelen onder het genot een gezellig gesprek en muziek).
Het begon als een simpele kliko met:
- oude reserve auto accu (lood, 44 Ah)
- oude reserve auto radio
- speakerset ter waarde van 15 euro gekocht bij de Axxtion (ofzo, een of andere cheap ass rommelzaak in ieder geval)
(hier kwam Giel Beelen checken waar de herrie vandaan kwam die alle radiootjes in een straal van 20 meter aan het overblaffen was

)
In het jaar tussen LL06 en LL07 in heeft de kliko als teamradio gefungeerd (van het team waar mijn vriend de bedenker en ik beiden in voetballen), maar halverwege deed de gelegenheid zich voor om de kliko te upgraden, jawel.
(en omdat ik min of meer over de electronica ga en ook een hoop heb geholpen met de upgrade, alsmede al een paar keer onderdelen heb vervangen, begin ik me ook een klein beetje papa van de kliko te voelen)
Inmiddels zit er een Sony Xplod serie versterker in (600W vermogen over 4 kanalen), tezamen met een subwoofer die 30 cm in doorsnede is, een 1 Fahrad condensator, alsmede twee normale speakers.
Helaas daalde de levensduur van de accu van 25 uur die we op Lowlands 06 haalden nu naar een dramatische 4 uur.
Gelukkig hebben we dit voor LL 07 opgelost doordat een kennis van mij een autobandenbedrijf bezit en we twee stuks vrachtwagenaccu's met 110 Ah capaciteit elk een weekendje konden lenen
Helaas heb ik geen foto's van de binnenkant. Er zit halverwege de kliko een houtenplank, die de kliko splits in 2 compartimenten: de electronica onderin en een bergruimte bovenop.
Inmiddels ben ik zelf zover gegaan om die houten plank van vensters te voorzien en hier plexiglas overheen te plaatsen, zodat de electronica bekeken kan worden zonder dat de plank opgetild hoeft te worden.
Nu kwam ik er echter achter, toen ik hiermee klaar was, dat er nog wel een probleem blijft bestaan: Wanneer van boven tegen het plexiglas aangekeken kan worden, is het binnenin de kliko pikdonker en achter de kijker bevindt zich een heldere hemel / plafond / lamp waardoor er alleen reflectie gezien kan worden.
Dit heb ik inmiddels verholpen door een tweetal LED balkjes (
hier gehaald) op het circuit aan te sluiten, waardoor er een heerlijk fout groene neon-achtig gloedje uit de kliko komt
Inmiddels heb ik ook via marktplaats een extra calcium-calcium accu van 44 Ah voor slechts 15 euro gekocht.
Foto's hiervan volgen nog.
Sorry, misschien niet helemaal gepast, maar ik vond jullie mooie kratradio's zo sterk op onze kliko lijken dat ik de neiging toch niet kon weerstaan om hier even met dat ding te patsen
On-topic: Omdat auto-accu's erg matig bestand zijn tegen diepe ontlading, zal onze installatie de levensduur van de accu's dramatisch verlagen. Heeft iemand een zinnige tip om te voorkomen dat het voltage onder een bepaalde waarde daalt, waarna deze de boel afkoppelt? (momenteel blijft alles aangesloten totdat de accu niet meer spanning levert om de versterker van genoeg prik te voorzien en het geluid afslaat)