mooiste bierkrat radio [deel II] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste
Acties:
  • 217.727 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is die calcium accu een auto accu of meer een motor accu? Zeg maar groot en vierkant of klein en rechthoekig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-12-2022
(lxbxh) 181x76x167mm dus rechthoekig dus lijkt mij een motoraccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kun je eens bij een auto of motormonteur langs om te kijken wat je er mee kunt. Ik ken alleen loodgelaccu's. Die kun je ook goedkoop of gratis ophalen bij beveiligings bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu de sony auto radio CDX-GT212 4x 45 watt

Hij gaat al op 2 speakers maar er zit geen aparte subwoofer uitgang op, nu wil ik een (goedkope) versterker zoeken waardoor ik wel een subwoofer er op aan kan sluiten zonder dat alle hoge tonen erna toe gaan. Nu heb ik niet zo heel veel verstand hiervan maar heb toch even gezocht en vond dit:

http://www.dj-electronics...duct_info&products_id=201

Maar ik heb me laten vertellen dat Marquant niet de beste van zijn soort is. En of het uberhaupt wel een goede versterker is voor wat ik wil.

Moet ik eigenlijk gewoon een versterker met filter hebben?

Help? :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2008 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 21:51
Er zijn hier behoorlijk wat mensen die een Marquant versterker gebruiken zonder dat er klachten over zijn. Het zijn gewoon prima versterkers voor dit doel.

De versterker die jij linkt heeft al een subwooferfilter voor de lage tonen. Het enige wat je hoeft te doen is de aux-uitgang van je autoradio met een tulpkabel te verbinden en het filter inschakelen. Je hebt hier geen speciale uitgang op je radio voor nodig.

Bij elkaar (zeker met een subwoofer) zal het zooitje aardig wat stroom gebruiken, hopelijk is dit geen probleem voor je :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-09-2018
ik heb er ook eentje gemaakt , dan alleen niet in een bierkrat, maar een stuk pvc buis die mijn vader op zijn werk nog over had, is weer eens wat anders ;)

De pvc buis heeft een diameter van 16cm , is 50cm lang , en heeft in het midde een soort luik wat er op en af kan. aan de zijkanten heb ik schroefdoppen gemaakt waar de speakers op gemonteerd zitten.

ik heb dit versterkertje gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://www.sure-electronics.net/rf,audio/AA-AB012-1-b.jpg
klasse-D 2x 16W vanwege het hoge rendement (88%)

deze speakers:
Afbeeldingslocatie: http://www.hifiblowout.de/Auktionsbilder/RST65-1.jpg
2-weg 13cm 600watt max.

en een 12v 5,7Ah loodgelaccu

wat ik er nog op wil maken is een usb poort , een sd card reader en een rf afstandsbediening. Dit lijkt me heel handig en leuk en heb ik hier nog nooit gezien.

Hoe wil ik dit gaan doen ? met een fm transmitter met usb poort en een 4 kanaals ontvangmodule , een zendertje en een encoding ic , en een paar knopjes weerstanden diodes etc. Waarom niet gewoon een kant en klare rf afstandsebdiening , of de afstandbediening die er al bij zit? Ik wil een eigen ontwerp , vind dit leuker , en heb deze dingetjes toevallig nog liggen. En het bereik is zo natuurlijk vele malen groter (max. 1km vs. 3 meter van de ir afstandsbediening)
De 4 kanaals ontvangmodule wil ik aansluiten op de punten waar normaal de knopjes van de fm transmitter zaten. Bij de fm transmitter sloop ik de fm transmitter er uit en verbind hem gelijk met de versterker, zodat ik geen radio nodig heb en het geluid een beetje goed blijft.

Afbeeldingslocatie: http://www.dealextreme.com/productimages/sku_10130_2.jpg

ik heb nu geen camera , maar als de afstandsbediening en usb poort af is zal ik zeker foto's maken. :)

nb: ik heb +/-10 euro voor de fm transmitter , +/-10 euro voor de speakers, +/-15 euro voor de versterker betaald. De accu heb ik van een kennis gekregen , nieuw zou hij iets van 30 euro kosten. En de elektronica voor de afstandsbediening en de ontvanger had ik ook nog liggen , maar zal ongeveer een 10tje kosten.
De fm transmitter heb ik nog niet binnen, zit er al 3 weken op te wachten. Zodra ik hem binnen heb zal ik wat foto's van de binnekant maken en kijekn of wat ik wil uberhaupt mogenlijk is.

edit: ik lees nu ergens dat het ook mogenlijk is een externe harde schijf aan te sluiten op de usb poort :)

[ Voor 5% gewijzigd door elmoooow op 16-04-2008 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben erg benieuwt naar je iend resultaat, heb je dat versterkertje zelf in elkaar gesoldeert? of is dat kant en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:54
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 09:08:
ben erg benieuwt naar je iend resultaat, heb je dat versterkertje zelf in elkaar gesoldeert? of is dat kant en klaar?
Aan het plaatje te zien is het van sure-electronics en dus niet zelf gemaakt

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
vesterkertje is inderdaad via ebay gekocht, kant en klaar, ik wou eerst zelf een klasse D versterker bouwen , maar toen kwam ik deze tegen, en voor 15 euro inclusief verzendkosten krijg ik hem nooit zo mooi en goed.
Sure elektronicas heeft ze ook voor 1* 2watt 2* 8watt 2*100watt en 4* 100watt , ik ehb voor deze gekozen omdat de 8 watt op een hogere spanning werkt (12 volt kan ook wel maar dan geeft hij veel minder vermogen) 2 watt mij te weinig leek , en 100 watt mij veel te veel leek.

Hij is opzich al voor een groot deel af , ik gebruik hem ook al vaak met mijn mp3 speler er aan, ik wacht alleen nog op de fm transmitter , afstandsbediening is ook al af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde er zelf ook een bouwen ( www.41hz.com de Amp6 Basic).Jammer dat deze net iets minder vermogen heeft.Hij is wel erg goedkoop :*)

Die 2x100 watt heeft 26 volt en 2 ohm speakers nodig. Met 4 ohm op 12 volt krijg je maximaal ongeveer 25 watt. Daar zijn trouwens al eindeloze discussies over geweest op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
ik snap er helemaal niks meer van, ik heb zo een beetje alles geprobeerd.

mijn accu is volledig geladen (12V dus) ik heb eerst op de plus draad een schakelaar en dan een LEDje (dus niet schakelaar met led erin) dan op de versterker samen met de min draad, als ik hem nu aanzet brandt het LEDje heel zwak ik doe een draadje van plus naar REM en het LEDje brandt fel(gewoon dus) maar het LEDje op de versterker brandt ook (in de handleiding staat dat als dit LEDje brandt, de versterker fout geschakeld is), maar ik heb een vriend met dezelfde versterker en hij zegt dat het LEDje MOET branden anders doet hij het niet (hij heeft wel de andere versie, eentje met de aansluitingen omgekeerd geloof ik) ik heb ook al geprobeerd om het LEDje op de min draad te zetten>>>> dan gebeurd er nog niks, er werd me verteld dat ik een weerstand op de LED moest zetten>>>> er gebeurd nog niks... WAT DOE IK FOUT????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Ik heb een wat minder leuke ontdekking gedaan. Vorig jaar had ik twee prima werkende 7,2Ah accu's. Aan het einde van de zomer volledig geladen en onaangesloten weggezet. Toen ik ze vorige week weer te voorschijn haalde, was de spanning gezakt tot 10 respectievelijk 10,5 volt. Ik kan ze opladen en dan geven ze weer mooi 12,7 volt af. Als ik echter mijn radio er weer op aansluit zijn ze beide binnen een half uur leeg. Zijn ze nu net zo kapot als die van Thinkpad? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Michel5128 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:14:
Ik heb een wat minder leuke ontdekking gedaan. Vorig jaar had ik twee prima werkende 7,2Ah accu's. Aan het einde van de zomer volledig geladen en onaangesloten weggezet. Toen ik ze vorige week weer te voorschijn haalde, was de spanning gezakt tot 10 respectievelijk 10,5 volt. Ik kan ze opladen en dan geven ze weer mooi 12,7 volt af. Als ik echter mijn radio er weer op aansluit zijn ze beide binnen een half uur leeg. Zijn ze nu net zo kapot als die van Thinkpad? ;(
Ik denk het wel....
Wat voor lader gebruik je? Ik heb nu een stuk printplaat van een alariminstallatie, waar een LM317 op zit, die het laden reguleert, en die niet verder laad dan 13,6V. Vanaf 14,2V gaat je accu gassen, en gaat hij kapot.

Als je 'nieuwe' accu's nodig hebt, kun je bij een beveiligingsbedrijf bij je in de buurt vragen of ze nog accu's hebben liggen van een alarmsysteem. Zo heb ik een tijdje geleden 2x 7Ah opgehaald, voor nop, en ze doen het beide nog prima! (met 1,8A belasting gaan ze allebei rond de 2:30 mee)

Edit: 10,5 Volt valt nog mee, dan zijn je accu's misschien nog te redden door ze een paar dagen aan de druppellader (die dus constant 13,6V afgeeft) te hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 22-04-2008 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Michel5128 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:14:
ik snap er helemaal niks meer van, ik heb zo een beetje alles geprobeerd.

mijn accu is volledig geladen (12V dus) ik heb eerst op de plus draad een schakelaar en dan een LEDje (dus niet schakelaar met led erin) dan op de versterker samen met de min draad, als ik hem nu aanzet brandt het LEDje heel zwak ik doe een draadje van plus naar REM en het LEDje brandt fel(gewoon dus) maar het LEDje op de versterker brandt ook (in de handleiding staat dat als dit LEDje brandt, de versterker fout geschakeld is), maar ik heb een vriend met dezelfde versterker en hij zegt dat het LEDje MOET branden anders doet hij het niet (hij heeft wel de andere versie, eentje met de aansluitingen omgekeerd geloof ik) ik heb ook al geprobeerd om het LEDje op de min draad te zetten>>>> dan gebeurd er nog niks, er werd me verteld dat ik een weerstand op de LED moest zetten>>>> er gebeurd nog niks... WAT DOE IK FOUT????
Ik denk dat je aansluitingen niet goed zitten ;-)
Het zou zo moeten werken:
Afbeeldingslocatie: http://micromar.nl/hp/aansl.jpg
Linkerkant is de aansluiting op je accu, rechts op de geschakelde gebeuren.

[ Voor 52% gewijzigd door marquis op 22-04-2008 15:57 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
dus een draad tussen +en- met weerstand... raar maar ik probeer het ff aan welke kant moet de + aansluiting van de LED?

edit:laat maar, aan de +...

[ Voor 13% gewijzigd door jochem92 op 23-04-2008 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
ThinkPadd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:22:
[...]

Ik denk het wel....
Wat voor lader gebruik je? Ik heb nu een stuk printplaat van een alariminstallatie, waar een LM317 op zit, die het laden reguleert, en die niet verder laad dan 13,6V. Vanaf 14,2V gaat je accu gassen, en gaat hij kapot.

Als je 'nieuwe' accu's nodig hebt, kun je bij een beveiligingsbedrijf bij je in de buurt vragen of ze nog accu's hebben liggen van een alarmsysteem. Zo heb ik een tijdje geleden 2x 7Ah opgehaald, voor nop, en ze doen het beide nog prima! (met 1,8A belasting gaan ze allebei rond de 2:30 mee)

Edit: 10,5 Volt valt nog mee, dan zijn je accu's misschien nog te redden door ze een paar dagen aan de druppellader (die dus constant 13,6V afgeeft) te hangen.
Ik laad altijd met een druppellader. De ene heeft er al een dag of twee aangehangen maar dit heeft niets opgelost. Denk dat ik pech gehad heb... :'(

ps. ik had ze idd al via via van een dergelijk bedrijf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje tussendoor; heeft iemand al ervaring met de Sonic T-Amp in zijn bierkratradio of ander gelijknamig project?

Ben namelijk heel benieuwd of daar een beetje een degelijk (en ook een beetje hard) geluid uit komt.

Voor degenen die de Sonic T-Amp niet kennen, zie dit: http://www.crafty.nl/producten/t-amp.php.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hi,

Ik heb al een tijdje een kratradio, ik heb hem laatst helemaal afgemaakt (hij werkte wel maar was niet luchtdicht etc).
er zit een marquant mce 200 versterkertje in met pioneer boxen die volgensmij 100watt per stuk zijn .. of 50
maar als ik 1 van me speakers er af haal krijg ik een stuk voller en harder geluid dan dat ik 2 speakers er op aansluit..
ik snap dat het vermogen iets afneemt als je 2 speakers aansluit maar de bass neemt af het volume neemt af en eht is een stuk minder vol met 2 speakers!
waar kan dit aan liggen? zou me accu dood zijn? ik heb hier geen multi meter dus kan het niet opmeten.

Pim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
je hebt 1 van de speakers verkeerd om aangesloten. Draai op 1 kanaal maar eens de + en - om.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 14:25
Ik ben ook maar eens begonnen. Nadat ik vorig jaar m'n eerste versie had gebouwd, nu maar eens opnieuw begonnen. M'n vorige versie was bedoeld voor koninginnedag, maar was ik iets te laat aan begonnen. Het resulataat was een kooiconstructie van vurenhouten balken, met 1 plank eraan met 2 speakertjes erin. Als accu gebruik ik een, let op!, 72aH accu, die ik voor 10 euro op de kop heb getikt. Weegt wel wat, maar ik kan er nu wel ff mee vooruit.

Nu ben ik opnieuw begonnen, en beter gereedschap (had bij de vorige versie alleen handgereedschap ter beschikking, nu is daar wat electrisch bijgekomen). Misschien ook wel leuk om te vermelden, is dat ik er totaal iets van 20 euro aan heb uitgegeven. Zelfs de autoradio was gratis (Sony cdx-mp40, mp3 :)).

Zal binnenkort wel ff wat foto's posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

miniBSD schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 16:18:
je hebt 1 van de speakers verkeerd om aangesloten. Draai op 1 kanaal maar eens de + en - om.
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Bleek dat de specificaties van m'n versterker verkeerd waren. Het ene kanaal draaide de spanning om. Gelukkig kon ik gewoon m'n speaker anderom aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De mijne is af 8) meteen de politie al op bezoek gehad :9 die waren er niet zo blij mee. Als ze nog een klacht erover krijgen nemen ze het krat mee en krijg ik een prent van 50,-
Geeft trouwens wel aan dat er genoeg geluid uit komt, of niet soms ! >:)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2008 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op de boot naar Terschelling een keer enorme ruzie gehad met een medewerker. Die zei meteen toen we de boot op kwamen: "Dat ding gaat uit of ik neem hem in beslag!"
Later toen we een rustig muziekje draaiden op het dek kwam hij naar ons toe: "Geef maar hier dat ding!". Dat gebeurde natuurlijk niet.

Uiteindelijk bleek het te gaan om een bekende op Terschelling. Alle eilanders hadden al een hekel aan hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
eindelijk doet de mijne het ook. ik d8: binnenkort kaagcup (zeil wedstrijden) ik moet hem af hebben. ik heb hem ook gebruikt met koningginne dag bij ons kraampje, dat vonden de mensen wel wat. ik ben er erg blij mee en wil iedereen bedanken die me hier op tweakers info heeft gegeven. ik kan zoon project iedereen (die een beetje geld en tijd heeft) aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen die nog op zoek zijn naar een Gel-accu (7,2 Amp), ik heb enkele over.
Voor €10,- is hij voor jou.... je moet hem zelf wel komen ophalen, of via de post versturen op jouwn kosten.

Plaats maar bericht als je interesse hebt ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

ook ik heb maar even een radiootje gebouwt

voor 10/20 euro heb ik dit voor elkaar gekregen :)
ben voor de accu en de boxjes naar de sloop geweest en mocht het uit een auto slopen.
het radiootje had ik nog in de garage liggen.

Afbeeldingslocatie: http://img135.imageshack.us/img135/1511/img041us1.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img176.imageshack.us/img176/3173/img042no6.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img135.imageshack.us/img135/106/img043il4.th.jpg

ik heb nu een vraagje, ik heb een autoaccu (12v 35AH)
maar ik heb geen acculader, weet iemand watvoor acculader ik ervoor kan gebruiken?

dit is mijn accu: Afbeeldingslocatie: http://img176.imageshack.us/img176/4091/img045ta1.th.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:10
ik heb een probleempje. Heb mn 'krat' maar weer is tevoorschijn gehaald, begint weer mooi weer te worden enzo. Maar 1 van mijn speakers heeft t begeven. De krat stond namelijk in een schuurtje en de deur sluit niet al te best aan en het heeft wat ingeregend... Er komt nu alleen nog maar een heel zacht geluid uit de speaker. Hij is vooral wat vies van opspattend zand, maar voor de rest ziet hij der nog prima uit. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 07:32
iivvvii schreef op maandag 05 mei 2008 @ 11:53:
ik heb een probleempje. Heb mn 'krat' maar weer is tevoorschijn gehaald, begint weer mooi weer te worden enzo. Maar 1 van mijn speakers heeft t begeven. De krat stond namelijk in een schuurtje en de deur sluit niet al te best aan en het heeft wat ingeregend... Er komt nu alleen nog maar een heel zacht geluid uit de speaker. Hij is vooral wat vies van opspattend zand, maar voor de rest ziet hij der nog prima uit. Iemand een idee?
Weet je zeker dat de speaker kapot is en niet de versterker (vocht)? Ik heb er niet zo heel veel verstand van maar kan me voorstellen dat het geluid onversterkt naar je 2e speaker gaat. Al heb ik geen idee of het onversterkt al hoorbaar zou moeten zijn?

Dus verwissel even de speakerdraden om te kijken of het probleem echt in je speaker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zojuist is helaas mijn zekering geknapt :'( (een 6A zekring)

ik heb 2 boxjes van elk 400 watt aangesloten op mijn radio zonder versterker, kan mijn radio dat aan?
en watvoor zekering zou ik er weer in moeten zetten?

help mij!? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 07:32
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 15:55:
zojuist is helaas mijn zekering geknapt :'( (een 6A zekring)

ik heb 2 boxjes van elk 400 watt aangesloten op mijn radio zonder versterker, kan mijn radio dat aan?
en watvoor zekering zou ik er weer in moeten zetten?

help mij!? :'(
6A x 12V = 72 Watt dus als je boxen echt 400 Watt zouden zijn en je radio zou 400 Watt kunnen leveren is dit veel te weinig. Alleen geloof ik niet dat je boxen 400 Watt zijn, in elk geval niet RMS.

Echter: Een goede radio levert 50 Watt max per kanaal, dit was maar iets van 15 Watt RMS meen ik ooit gehoord te hebben. Dit zou dan betekenen dat 6A voldoende moet zijn.

Let er ook op dat je radio stuk kan gaan bij een te hoge belasting. Ik weet dus niet of de radio op 6A is afgezekerd of je er zelf een 6A zekering tussen hebt gezet. Een zekering in een radio zit er niet voor niets, die zou ik niet verzwaren.

[ Voor 3% gewijzigd door wiene op 05-05-2008 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de zekering zat al aan de auto radio, de boxjes heb ik bij een auto sloperij gehaald en daar stond op 400 watt.

maar mijn radio trekt dat dus niet?
en zou ik er een versterker tussen moeten zetten?

alvast bedankt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 16:12:
de zekering zat al aan de auto radio, de boxjes heb ik bij een auto sloperij gehaald en daar stond op 400 watt.

maar mijn radio trekt dat dus niet?
en zou ik er een versterker tussen moeten zetten?

alvast bedankt:)
Je radio zou het altijd moeten trekken? Die 400 watt opgegeven vermogen is een PMPO(over hele korte tijd) waarde, zegt dus bijzonder weinig over de RMS(voor langere duur) watt's van deze speakers. Versterker is zeker niet nodig, vind het ook raar dat de zekering eruit klapte, heb je nergens kortsluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heracles schreef op maandag 05 mei 2008 @ 19:07:
[...]

Je radio zou het altijd moeten trekken? Die 400 watt opgegeven vermogen is een PMPO(over hele korte tijd) waarde, zegt dus bijzonder weinig over de RMS(voor langere duur) watt's van deze speakers. Versterker is zeker niet nodig, vind het ook raar dat de zekering eruit klapte, heb je nergens kortsluiting?
het kan zijn dat een ander draadje dat los hing er tegen aan kwam, dat moest ik nog weg werken.

dit zijn trouwens mijn Boxjes: http://cgi.benl.ebay.be/B...egoryZ14269QQcmdZViewItem

maar een versterker is dus niet nodig?
gewoon een nieuwe 6A zekering erin zetten en ik kan weer verder? :)

of is het toch beter om er een Versterker in te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de radio doet 't alweer, maar er is nog 1 vraagje.

kan ik met deze acculader goed een autoaccu (12V 35Ah) opladen?
http://www.kijkshop.nl/pr...cessoires/ferm-acculader/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:20:
Mensen die nog op zoek zijn naar een Gel-accu (7,2 Amp), ik heb enkele over.
Voor €10,- is hij voor jou.... je moet hem zelf wel komen ophalen, of via de post versturen op jouwn kosten.

Plaats maar bericht als je interesse hebt ! ;)
Hoeveel heb je er dan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 16:09:
de radio doet 't alweer, maar er is nog 1 vraagje.

kan ik met deze acculader goed een autoaccu (12V 35Ah) opladen?
http://www.kijkshop.nl/pr...cessoires/ferm-acculader/
Je kan een autoaccu er wel mee opladen, maar je moet wel goed opletten, want deze lader slaat niet automatisch af als de accu vol is. En als de accu vol is, loopt de laadspanning op (tot wel 14,4V soms :o ) en dan gaat je accu gassen (gasbellen vormen) en dat wil je _NIET_ hebben, omdat je accu dan naar de mallemoeren gaat.

Deze laders zijn eigenlijk bedoeld om maar heel zelden te gebruiken, voor een enkele keer in het jaar , dat je de interieurverlichting vergeet uit te zetten, en dat je accu dan leeg is.

Om je accu vaker mee op te laden is deze eigenlijk niet zo geschikt, want met een kratradio laad je de accu redelijk vaak op, en dan gaat je accu erg snel kapot met zo'n lader.

Je kunt beter op zoek gaan naar een druppellader, dan kun je de lader er zo lang aan laten hangen als je wil, en weet je zeker dat je accu vol is, en niet kapot gaat.

Gelaccu's moet je daar al helemaal niet mee laden, die verniel je er al mee voordat ze vol zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 06-05-2008 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met dit mooie weer ben ik ook aan een projectje begonnen,

setup :
marquant mca200 2x100w
2x sony xplod 150w
ipod nano
alle kabeltjes aanwezig

enkel wil de versterker het niet doen op de 3 accutjes die ik heb. elk 12v en rond de 6ah
waar moet ik als eerste naar kijken ?

de versterker heefd een indicator lampje, die niet gaat branden als ik mn accus eropaansluit.
zekering is ok.

iemand help ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:40

Thapous

Nee toch niet.

Weet je zeker dat je accu's het doen? Heb je ze getest op iets anders ofzo?

Ik ga binnenkort ook eventjes al mijn accu's testen want die hebben al weer een hele tijd stilgestaan.. Verder misschien een 12V autolader inbouwen, maar dat weet ik nog niet zeker...

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rond de 25-30 stuks...
Dit weet ik omdat ze bij mij thuis liggen, Karakter017 is een vriend van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
foto's van de mijne:

hier de beloofde foto's van de buis:
Afbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_003.jpgAfbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_004.jpg
Afbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_005.jpgAfbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_006.jpg
Afbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_007.jpgAfbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_009.jpg
alle elektronica zonder usb/afstandsbediening/gemodde fm transmitter , , , , en met de gemodificeerde fm transmitter er bij
Afbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_011.jpg
gemodificeerde fm transmitter + rf ontvanger
Afbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_015.jpg
zwaar gemodificeerde fm transmitter + rf ontvanger vanaf de onderkant .
Afbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_016.jpg
binnenin de buis

Afbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_017.jpg
alle afstandsbedieningen bij elkaar . .. . . infrarood afstandsbediening - rf afstandsbedieningen - zelfgemaakte rf afstandsbediening
Afbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_021.jpgAfbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_022.jpg
binnekant van de zelfgemaakte afstandsbediening

ik heb er ook een band bij voor over je schouder (van een oude gordel:p), en er komt in het midde van de deksel nog een soort control panel , met knopjes schakelaartjes conectors schermpje etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

How How.. mooi materiaal :D daar steekt precies aardig wat werk in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk dingetje,

ik heb nog een vraagje?

ik heb nog steeds geen acculader gevonden voor mijn autoaccu (12V 35Ah)

zit hier een goede accu lader bij?
http://www.htponline.nl/v...ur-batterijen-p-1943.html
http://www.accu-totaal.nl.../288/Lood-Accu-Lader.html
http://www.2dehands.nl/ac...84501.html?auto_access=14
http://www1.nl2.conrad.co...ay=fromoutside&~cookies=1

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2008 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

Die 2 zijn goed, omdat ze automatisch op druppelladen overschakelen. Alleen de laadstroom is wel erg weinig (0,6A)
De laadtijd is afhankelijk van de accu capaciteit. Ga uit van van ongeveer twee uur laden per Ah capaciteit. Een accu van 10 Ah laden duurt dus ongeveer 20 uur.
35*2 = 70 uur laden :o

Maar met die lader weet je tenminste wel zeker dat je je accu niet beschadigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die van Conrad is dus niet goed?

er staat bij dat het beschermt tegen overladen.
dat betekent toch gewoon dat hij dan stopt?

ik weet hier niks van af, dus ben een beetje hulp nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Is niet erg, ik wil je wel helpen :)

Je conrad linkje werkt niet, misschien kun je het artikelnummer geven?

Zolang de lader maar overgaat op druppelladen (wat het zinnetje "beschermt tegen overladen" dus betekend ;) ) is het goed.

Ik zeg alleen dat je met de 2 laders die ik hierboven aangaf, wel erg lang bezig bent met laden. Maar je weet dan wel zeker dat je accu niet kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ACCULADER AFN5
Bestnr.: 854776 - 89

dat is 'm, bedankt dat je mij wil helpen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2008 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Nee, die is ook niet goed. Die blijft ook maar door en door laden, en gaat niet over op druppelladen.

Ik weet niet of je nog meer laders hebt gevonden? Anders moet het toch met 1 van deze 2 gebeuren:

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 07-05-2008 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thapous schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 17:58:
Weet je zeker dat je accu's het doen? Heb je ze getest op iets anders ofzo?

Ik ga binnenkort ook eventjes al mijn accu's testen want die hebben al weer een hele tijd stilgestaan.. Verder misschien een 12V autolader inbouwen, maar dat weet ik nog niet zeker...
die zijn prima : bij meting geven ze 12+v
vandaag mn versterker even omruilen (had ook last van de steek-zekeringen die kapot gingen als je ze er weer uit wou halen)

ook de boxen heb ik voor de zekerheid getest. deze deden het boven verwachtingen :*)

dus hopen dat het vanavond wel geluid wil geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:02:
met dit mooie weer ben ik ook aan een projectje begonnen,

setup :
marquant mca200 2x100w
2x sony xplod 150w
ipod nano
alle kabeltjes aanwezig

enkel wil de versterker het niet doen op de 3 accutjes die ik heb. elk 12v en rond de 6ah
waar moet ik als eerste naar kijken ?

de versterker heefd een indicator lampje, die niet gaat branden als ik mn accus eropaansluit.
zekering is ok.

iemand help ?
Heb je wel de REM aansluiting op de + aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 08:14:
[...]

vandaag mn versterker even omruilen (had ook last van de steek-zekeringen die kapot gingen als je ze er weer uit wou halen)

ook de boxen heb ik voor de zekerheid getest. deze deden het boven verwachtingen :*)

Je accu mag dan wel +12V afgeven, maar dat is in ruststand.

Hang er eens een belasting aan (halogeenlampje ofzo) zodat ie belast is, en meet dan nog eens.

Als het onder de 11V komt is je accu kapot.

Ik heb hier namelijk ook een gelaccu staan, die geeft netjes 12V aan, maar als je hem belast stort de spanning compleet in.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 08-05-2008 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 23:45:
Nee, die is ook niet goed. Die blijft ook maar door en door laden, en gaat niet over op druppelladen.

Ik weet niet of je nog meer laders hebt gevonden? Anders moet het toch met 1 van deze 2 gebeuren:

oké bedankt, ik zal nog even verder kijken.

ik wil er het liefst niet teveel geld aan uitgeven, aangezien ik haast niks verdien :'(
ook zoek ik 1ntje die wat sneller laadt

ik ga waarschijnlijk het Marquant (MCA-200) versterkertje van de kijkshop kopen, voor beter geluid.

ik heb nu 2 speakertjes al in het kratje zitten, maar is het ook mogelijk om 3 speakers op die Marquant versterker aan te sluiten?
aangezien ik nog een subwoofer heb liggen en er niks meer mee doe.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2008 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niemand heeft er een met draag band ofzow he,,, blijft leuren zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
bij mijn buis van een paar poster terug heb ik wel een draadband! van een oude gorder gemaakt, staat alleen niet op de foto. En ik heb ook een kratje gezien met een draadband. Maar ik denk dat de meeste mensen er niet echt grote stukken mee lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriessenDev
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-09 13:56
Ik heb een vraag, is het mogelijk om een scooter accu aan te sluiten op een versterker met mp3 speler?
Ik ga ook beginnen aan mijn kratradio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan ik 3 speakers op Marquant MCA-200 aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scriptonusman
  • Laatst online: 04-09 21:47
DennizZMeister schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 16:50:
Ik heb een vraag, is het mogelijk om een scooter accu aan te sluiten op een versterker met mp3 speler?
Ik ga ook beginnen aan mijn kratradio.
Ja, dit is mogelijk. De meeste accu's die hier op dit forum worden gebruikt zijn ook scooter of motor accu's. In scooters en motoren zitten de wel besproken gelaccu's die niet lekken en onderhoudsvrij zijn.
Alles kan je zo aansluiten, zorg alleen dat je de REM aansluiting op de versterker ook op de + aansluit (anders gaat hij niet aan) en zorg dat je ook iets heb om je accu op te laden.
Veel succes en plezier met het bouwen van je kratje!
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:00:
kan ik 3 speakers op Marquant MCA-200 aansluiten?
Dit is mogelijk. al weet ik niet of je deze versterker ook gebrugd kan gebuiken. dat zou wel het meest ideaal zijn.
Anders zet je 2 speakers op een poort en slechts een op de ander. er zit dan wel een verschil in weerstand in de speakers en uiteindelijk ook verschil in volume van het rechter- en linkerkanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Scriptonusman schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 15:55:
[...]

Ja, dit is mogelijk. De meeste accu's die hier op dit forum worden gebruikt zijn ook scooter of motor accu's. In sommige scooters en motoren zitten de wel besproken gelaccu's die niet lekken en onderhoudsvrij zijn.
Correctie: Zeker niet alle scooters en motoren hebben gelaccu's hoor. Gelaccu's vinden het niet zo leuk om een gigantische belasting (zoals een startmotor) aan zich te hebben hangen.

Vaak zit er een gesloten zuuraccu in een scooter / motor.

De gelaccu's die je hier voorbij ziet komen, komen vaak uit alarmsystemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scriptonusman
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:35:
niemand heeft er een met draag band ofzow he,,, blijft leuren zo
Ik ben nog wel van plan om een draagband te gaan maken voor mijn kratje maar moet eerst nog gaan verzinnen hoe dit goed aan te pakken. Aangezien ik op de plek van de normale handvatten hoedenplankspeakers heb zitten, dus kan ik daar als niks op de krat bevestigen.
Het deksel wil ik het liefst niet belasten met de krachten die op de draagband komen te werken.

Dus wil ik iets verzinnen om binnen van de bodem om de speakers heen en dan via een geleiding naar boven en buiten te gaan met een band.
Maar als jij nog een leuk idee heb ben je natuurlijk altijd vrij om dit hier te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scriptonusman
ThinkPadd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 15:59:
[...]

De gelaccu's die je hier voorbij ziet komen, komen vaak uit alarmsystemen ;)
haha, lol :)

Maar dan nog steeds kan je een scooter accu gebruiken om een versterker en mp3 speler op aan te sluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door Scriptonusman op 09-05-2008 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 08:14:
[...]

Dankzij Michel5128 (mijn dank is groot :) )ben ik er achter gekomen dat je de b+ met de rem moet doorlussen.
dit gedaan en het lampje begon direct te branden (indicator lampje)

setje doet het dus goed nu :) (echter nog erg weinig bas)

nu komt het volgende : de kast bouwen
mijn idee : een kist maken met een houtenframe en daar 10mm triplex opschroeven+lijmen

zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden ?
is het slim om er een stof op te nieten aan de binnekant ?
is het nodig om 10mm triplex te nemen ? of kan het ook dunner/lichter ?
ik hou +/- de vorm van een normaale speaker aan, is dit slim of kan ik er beter een "buis" van maken ?

is er iemand die tips of antwoorden heefd op die vragen ?

bvd :)

zo ziet het er nu uit :
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/05/11/1210509758-390.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2008 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
op kaagcup (zeil wedstrijden voor scouting) zag ik echt fokking veel van die radio's, als je er eenmaal op gaat letten merk je dat bijna elke groep wel minstens 2 radio's hebben (mijn groep heeft 3 boten met elk aan boord een eigen radio, en de leiding had ook nog een radio dus wij hadden er 4 in totaal) je ziet echt de gekste langs komen van supergrote dozen waar je echt kleine ventjes op ziet zitten op het voordek met bungelende beentjes :P, tot bij mij op de groep een enorme kist met daarin een 2 complete boxen (geen speakers maar echt boxen) een 230V pioneer versterker op een normale accu (dit deden ze met een omvormer) er hing gewoon serieus een wandcontact doos in de krat. echt leuk hoeveel verschillende kisten je ziet in ongeveer 3 dagen.

ps. een vriend heeft ook een kratje met dezelfde versterker en ongeveer dezelfde speakers (marquant) maar hij heeft de speakers allbei de andere kantt op, dus zeg maar aan de voor en achterkant. hij heeft namelijk een erg klein kratje dus passen ze niet allebei op de voorkant. ik heb mijn speakers allebei dezelfde kant op (naar voren) en ik zweer dat het geluid uit mijn krat veel en veel hoger was, dus als je twijfelt tussen allbei dezelfde kant op, of verschillend, en je wil zoveel mogelijk volume>>>> richt ze allebei dezelfde kant op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 08:31:
setje doet het dus goed nu :) (echter nog erg weinig bas)
Bas krijg je door een afgesloten speakerkast met een resonantiepijpje te maken. Vergeet wat je bij natuurkunde hebt geleerd over staande golven, die passen toch niet in dat buisje. Ik heb van mijn krat een echte speaker gemaakt met "bass reflex". Het gat voor het handvat is de enige opening en werkt als bass reflex buisje. De bassen zijn echt extreem sterker geworden daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scriptonusman schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 15:59:
[...]

Dus wil ik iets verzinnen om binnen van de bodem om de speakers heen en dan via een geleiding naar boven en buiten te gaan met een band.
Maar als jij nog een leuk idee heb ben je natuurlijk altijd vrij om dit hier te delen.
een haak kopen die gemaakt zijn om aan verticaal geplaatst te worden (kijk desnoods bij een havenwinkel) en die vast zetten met goede moeren en revette's.

daaraan een band die je ergens bij een tassenwinkel koopt, zon muskaton-haak of een harpje eraan
(ook tevinden in de havenwinkel) en klaar
dit lijkt mij wel een goede oplossing
jochem92 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:25:
ps. een vriend heeft ook een kratje met dezelfde versterker en ongeveer dezelfde speakers (marquant) maar hij heeft de speakers allbei de andere kantt op, dus zeg maar aan de voor en achterkant. hij heeft namelijk een erg klein kratje dus passen ze niet allebei op de voorkant. ik heb mijn speakers allebei dezelfde kant op (naar voren) en ik zweer dat het geluid uit mijn krat veel en veel hoger was, dus als je twijfelt tussen allbei dezelfde kant op, of verschillend, en je wil zoveel mogelijk volume>>>> richt ze allebei dezelfde kant op!
bedankt voor de tip! ik heb het ontwerp aangepast.
Er komt er eentje aan de voorkant(25*25cm) en eentje aan de linker kant (25cm hoog * 42cm diep)
Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 17:11:
[...]

Bas krijg je door een afgesloten speakerkast met een resonantiepijpje te maken. Vergeet wat je bij natuurkunde hebt geleerd over staande golven, die passen toch niet in dat buisje. Ik heb van mijn krat een echte speaker gemaakt met "bass reflex". Het gat voor het handvat is de enige opening en werkt als bass reflex buisje. De bassen zijn echt extreem sterker geworden daardoor.
met andere woorden : bouw een goed luchtdichte kast en zorg ervoor dat er een (niet te groot) gat in zit om de druk kwijt te kunnen ?
ik ben niet zo thuis in de audio wereld...

Ik heb nu mijn hout binnen, ik weet niet pcies wat voor hout het is.
Heb het van iemand gekregen die er boxen van maakt :) soort geperst hout van 14mm, enkel wel goed compact geperst.
(weer extra gewicht :X )

update:
afmetingen worden 25x25x42cm (hoogte x breedte x diepte)
voorkant de boxen, achteraan een klep en bovenop een handvat.
(ik ga het hele goedje ondersteunen met een lichthouten frame)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2008 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 18:59:
met andere woorden : bouw een goed luchtdichte kast en zorg ervoor dat er een (niet te groot) gat in zit om de druk kwijt te kunnen ?
ik ben niet zo thuis in de audio wereld...
Inderdaad, dat is het idee. Bijna iedere speaker is een afgesloten kast met een bas pijpje. Dat pijpje is er om een soort resonantie op te wekken. Die resonantie versterkt de bas echt enorm.
Ik heb nu mijn hout binnen, ik weet niet pcies wat voor hout het is.
Heb het van iemand gekregen die er boxen van maakt :) soort geperst hout van 14mm, enkel wel goed compact geperst.
(weer extra gewicht :X )

update:
afmetingen worden 25x25x42cm (hoogte x breedte x diepte)
voorkant de boxen, achteraan een klep en bovenop een handvat.
(ik ga het hele goedje ondersteunen met een lichthouten frame)
Lekker dik hout en een goed formaat speakerkast. Dat gaat echt goed werken! Ik zou dr niet alleen een gat in plaatsen maar ook zo'n pijpje. Die kan je bij conrad.nl kopen maar dat is best duur. Je kan em ook zelf maken maar kijk eerst even bij conrad hoe groot ze moeten zijn. Je hebt iets van 26 liter inhoud, daar hoort dan weer een bepaald formaat pijpje bij. Dan kun je zelfs gewoon een stukje plastic afvoerpijp van een wasbak nemen. Paar eurootjes bij de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo mensen

ik heb al het 1 en ander gelezen op het forum over mooie kratjes met goede installaties er in
ik was van plan er ook 1 te maken voor deze zomer op het strand,

nu is het probleem, dat ik er niet heel veel verstand van heb, maar dat ik wel handig ben, en met goede uitleg een heel eind kan komen ;)

ik wil een grolsch kratje gebruiken
met daarin:
een accu
een versterker
een subwoofer
2 speakers
aansluiting voor MP3
en een goede oplader voor de accu

hebben jullie tips, voor wat goede componenten zijn, speakers en woofer, die goed samen kunnen met de versterker bijvoorbeeld,
wat een sterke accu is
en tips over hoe de binnenkant van de krat leeghalen, en te versterken

ik wil er ongeveer 100 euro aan uit geven, ik hoop dat dat haalbaar is

hoop dat jullie me kunnen helpen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
zoals bijna iedereen hier zegt: heb je al verder op het internet gezocht naar info? een krat is van zichzelf sterk genoeg>>> ik heb een heineken en je kan er makkelijk op staan>>>je haalt de binnenkant makkelijk leeg met een beitel door er simpelweg op te drukken>>> de beroemde marquant versterker en speakers bij de kijkshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben aan het kijken om een accu bij Conrad.
Zo is er de Loodaccu 12 V / 7Ah van Conrad zelf voor 24,95 en de Yuasa loodaccu NP 7 - 12 voor 22,70. Een van die 2 wordt het.
Echter ik heb geen idee welke oplader ik hierbij kan gebruiken: er zijn er genoeg. Maar kan iemand me misschien een bepaald type/merk lader van Conrad aanraden? Dat zegt altijd meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Het belangrijkste is dat je een 12V druppellader koopt. Koop niet zo'n goedkoop ding van bijv. "Ferm" o.i.d., die hebben namelijk geen druppellader, en blijven maar laden, totdat je accu gaat koken bij 14,4V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets had ik al gelezen ja :*)

Ik zoek bij Conrad gewoon op druppellader en dan lijkt deze me wel wat:

ACCULADER AFEN 10 852080 - 89 voor 29,95?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:21:
Inderdaad, dat is het idee. Bijna iedere speaker is een afgesloten kast met een bas pijpje. Dat pijpje is er om een soort resonantie op te wekken. Die resonantie versterkt de bas echt enorm.
bedankt voor de uitleg en de goedkeuring :)
resonantie pijpje heb ik toevallig gister nog gekocht, maar probeer het eerst zonder te doen.
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:57:
hallo mensen
ik wil een grolsch kratje gebruiken
met daarin:

een accu : zie forum, beveiligings bedrijfjes afgaan. goedkoop en goed schatting 15E
een versterker : versterker kijkshop 20E
een subwoofer : subwoofer... geen ervaring mee.
2 speakers : boxen kom je op de 40E uit (mijne zijn van de Halfords, sony xploid: erg fijn geluid)
aansluiting voor MP3 : kabeltje a 6E
en een goede oplader voor de accu : mijne koste 20 eurie bij de lokale electrozaak; druppelader

ik wil er ongeveer 100 euro aan uit geven, ik hoop dat dat haalbaar is

15+20+...+40+6+20= 101Euro
heb de quote bewerkt, succses!

ps. ik zou een bavaria kratje pakken 8)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik las volgens mij dat je beter een gel-accu kan gebruiken,,
klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem92
ze zijn wel duurder maar kleiner je kunt ze op de kop houden en je hoeft ze niet te onderhouden (op laden na dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@stam2003:
welke oplader heb jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:22:
Zoiets had ik al gelezen ja :*)

Ik zoek bij Conrad gewoon op druppellader en dan lijkt deze me wel wat:

ACCULADER AFEN 10 852080 - 89 voor 29,95?
Nee, die is niet goed. Die gaat tot 14,1V wat te hoog is voor een gelaccu (Max. 13,8V)

Deze is beter:

http://www.conrad.nl/goto/?product=250001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok!
En is deze misschien nog beter:
http://www.conrad.nl/goto/?product=250248

1600mA ipv 600mA betekend dat ik 2.6x zo snel een accu kan laden? Dus mijn 7Ah accu kan dan in zo'n 4,5 uur opgeladen worden ipv zo'n 12 uur; of is dat te simpel gerekend? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 17:01:
Ok!

1600mA ipv 600mA betekend dat ik 2.6x zo snel een accu kan laden? Dus mijn 7Ah accu kan dan in zo'n 4,5 uur opgeladen worden ipv zo'n 12 uur; of is dat te simpel gerekend? 8)7
Voor 2, 6, 8 en 12 V loodaccu's ;)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 17:01:
Ok!

Ja die is wel goed, maar je accu gebruikt toch de 1600mA niet, omdat hij zichzelf begrenst op 1/10 van de capaciteit. (7/10 = 0,7A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriessenDev
Ik heb nu mijn kratje bijna klaar.

Heb op het moment:
  • Marquant MCA-200 Versterker van de Kijkshop á 20,00
  • Marquant 100 watt Speakers van Kijkshop á 20,00
  • Scooteraccu van lokale brommerboer á 15,00
  • Kabeltje van de Action voor aansluiten van MP3-speler á 0,60
  • Een halve krat Bavaria (dus niet een normale grote)
Wat ik nog graag zou doen:
  • Een afstandsbediening
  • Een aan/uit knop
  • USB voor het opladen van mijn iPod
  • Stekker voor het afspelen op netstroom als accu leeg is
Weet alleen niet of punt 1, 3 en 4 te realiseren zijn.
Maar ik ben nog effe de eerste topicreeks door aan het lezen misschien kom ik nog nuttige info tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DennizZMeister schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 11:24:
Ik heb nu mijn kratje bijna klaar.

Heb op het moment:
  • Marquant MCA-200 Versterker van de Kijkshop á 20,00
  • Marquant 100 watt Speakers van Kijkshop á 20,00
  • Scooteraccu van lokale brommerboer á 15,00
  • Kabeltje van de Action voor aansluiten van MP3-speler á 0,60
  • Een halve krat Bavaria (dus niet een normale grote)
Wat ik nog graag zou doen:
  • Een afstandsbediening
  • Een aan/uit knop
  • USB voor het opladen van mijn iPod
  • Stekker voor het afspelen op netstroom als accu leeg is
Weet alleen niet of punt 1, 3 en 4 te realiseren zijn.
Maar ik ben nog effe de eerste topicreeks door aan het lezen misschien kom ik nog nuttige info tegen.
4:je kan zelfs een man man stekker kopen en een aansluiting aan de buiten kant maken, kan je je kratje aanpluggen ;) (de lader moet dan wel in het kratje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
Ja jongens, dit blijft toch wel vet hoor :*) Ik heb er vorige zomer al over zitten denken maar misschien moet ik er toch maar 's aan geloven! Ik heb een 8Ah accu staan van ons alarm (als backup accu, eigenlijk altijd 100% opgeladen geweest..), maar het is volgens mij wel een lood-accu..

Over het verhaal hierboven: Het mooiste is natuurlijk met een relais-systeempje een schakeling maken. Als jij dan je stroom erin prikt schakelt hij je accu uit en weet je zeker dat hij geen stroom meer aan je accu onttrekt :)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Hoe wou je de accu gaan opladen als je kratje overschakelt op netstroom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb vandaag wat oude boxen gekregen, ook een versterker en een radio

dat waren:
1: 2 x power wave P W Compo 165/2 150 watt, 32 Hz-26000Hz, 4 ohm 2wegs speaker
2: 2 x pioneer TS-A6957, 180 W 4 ohm, 3 wegs speaker
3: versterker Marquant MCA4100 400 watt, 2x 100 + 2 x 100, 4 channel,, bridgeable
4: kenwood auto radio, vrij nieuw, 2 jaar oud ongeveer

volgens hem kwam er in zijn auto altijd vet geluid uit,
nummer 1 zou ik moetten combineren met nog een subwoofer, maar die heb ik nog niet, dus denk ik dat ik voorlopig voor nummer 2 ga,
weet alleen niet of ik die op de bridge moet zetten, want 2 x 100 is 200, en nummer 2 heb 180 watt vermogen

verder zitten er wat deukjes in het middelste bolletje op de boxen, is dit schadelijk voor het geluid, en hoe kan ik dit weer uitdeuken?

ik kan nog niks testen omdat ik nog geen accu heb, ik heb al wel een alarminstalatie bedrijf benadert, heb ik nog geen antwoord op,
maar, misschien kan ik beter een accu kopen, ik weet niet wat ik van dat bedrijf kan krijgen
maar wat voor accu zal ik nodig zijn, 12V ga ik van uit, ma verder ah? en amphere, daar heb ik egt geen verstand van,, hebben jullie een aanrader?

hoop dat mensen me hier kunnen helpen,
alvast bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Bolletje kan je uitdeuken door heel voorzichtig!! met de stofzuiger er bij te houden.

Qua accu, ik denk dat je met 4 boxen, een versterker, en een autoradio wel een grote accu nodig bent.

Een 7Ah is veelste snel leeg. Je kunt kijken voor een grotere gelaccu (duur!), of een autoaccu (die zijn ongeveer 45Ah, of meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Oeh dat is wel vervelend om te krijgen :9

Zoals hierboven wordt gezegd is een 7Ah accu wel wat aan de krappe kant. Je kan overwegen 2 7Ah accu's parrellel te plaatsen om zo 14Ah te creeëren. Een wat forsere accu (kom je al snel bij auto accu's) zijn huge, doe je het lang mee, maar til je je wel een breuk aan. Maar als hij van achterbak -> boot vervoerd moet worden o.i.d. heb je er echt geen last van. Een kwestie van een dollie eronder of anders wieltjes erop maken ofzo.
ThinkPadd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 17:17:
Hoe wou je de accu gaan opladen als je kratje overschakelt op netstroom ?
Hmm, ja dat is inderdaad nog wel een leuke.. Ik denk dan toch een handmatig switchje. 12V naar accu (vanaf druppellader) of naar versterker (vanaf muuradapter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nej, gebruik 2 3wegsboxen en een versterker met autoradio, aan hoeveel ampere moet ik denken?
de versterker is al heel groot, (neemt hele bodem in bezet) dus heb eigenlijk niet heel veel ruimte over voor de accu, moet ik toch een gel accu overwegen, die zijn kleiner toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil binnenkort ook alles in elkaar gaan zetten

ik heb nu:

versterker 2x 100W + 2x 100W
2 3wegs speaker 180W
auto radio met usb aansluiting
een hol bierkrat

ben nog nodig:

accu, (wat voor 1 raden jullie me aan?, ik heb al gevraagt bij alarmbedrijf, wacht op antwoord)
schakelaar
accu lader, welke is goed? kunnen jullie vast pas weten als ik de accu heb?

tips en trucs voor het mooi plaatsen van alles in de krat,
ik wil graag de schakelaar, lader, en alles aan de buitenkant, dat ik hem niet uit elkaar hoef te halen

ik weet echt helemaal niks van electrischiteit, dus ik hoop dat jullie in beginners taal mij kunnen vertellen wat ik moet doen,

ik heb met paint mijn opstelling getekend, ( sorry dat het niet echt schematisch is)
Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/8241/opstellingkratradioxr3.jpg

hoop dat jullie mij als beginner kunnen helpen

edit: de aarde, die is neem ik aan wel nodig? en kan ik die gewoon op een metalen plaatje in het krat bevestigen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2008 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Als je het hiermee vergelijkt
Afbeeldingslocatie: http://www.macloud.org/e107_files/public/1187946572_2_FT3475_schema_.png
-Ik zou een schakelaar tussen de accu en de versterker, maar ook een schakelaar tussen de radio en versterker plaatsen (Na de accu één draadje --> schakelaar --> twee draadjes ).
Voor de rest niets mis mee lijkt me. Alleen is het belang van aarde (vrijwel) te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TKing schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 09:30:
[...]

Voor 2, 6, 8 en 12 V loodaccu's ;)
Ja lood klopt; dus :? ? Das ook het type accu dat ik aangeef te willen gebruiken 8) :
http://www.conrad.nl/goto/?product=250202

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Sorry, mijn fout 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TKing schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 21:41:
Als je het hiermee vergelijkt
[afbeelding]
-Ik zou een schakelaar tussen de accu en de versterker, maar ook een schakelaar tussen de radio en versterker plaatsen (Na de accu één draadje --> schakelaar --> twee draadjes ).
Voor de rest niets mis mee lijkt me. Alleen is het belang van aarde (vrijwel) te verwaarlozen.
jah, die snap ik, maar hoe zou ik dat moeten doen als ik een auto radio gebruik?
die moet neem ik aan ook aan de accu aangesloten worden

moet daar tussen ook een schakelaar? en als ik die aansluit, loopt de accu dan leeg, omdat er een draad is voor constant stroom, zodag het geheugen bewaard blijft
de aarde verwaarlozen? is dat niet belangrijk tegen kortsluiting, ik kan die neem ik aan gewoon aan een ijzeren plaatje bevestigen ergens in het krat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 11:19:
[...]

jah, die snap ik, maar hoe zou ik dat moeten doen als ik een auto radio gebruik?

moet daar tussen ook een schakelaar? en als ik die aansluit, loopt de accu dan leeg, omdat er een draad is voor constant stroom, zodag het geheugen bewaard blijft
de aarde verwaarlozen? is dat niet belangrijk tegen kortsluiting, ik kan die neem ik aan gewoon aan een ijzeren plaatje bevestigen ergens in het krat?
Nou, ik zou me niet zo'n zorgen maken over de accu die leegloopt. Zodra jij een switch op je draad gooit tussen je stroombron en je stroomverbruiker, zal er echt niks meer uit de accu lopen. Als je inderdaad een extra draad hebt die een kleine spanning houdt voor het geheugen wordt het een ander verhaal. Waar je hiermee uit moet kijken is dat je de accu té leeg kan trekken, daar kunnen die krengen erg slecht tegen. De vraag is, hoeveel settings wil je echt bewaard houden? Gaat het enkel om welk cd'tje je aan het spelen bent, of wil je een hele EQ-setup maken en radiozenders voorprogrammeren?

Over de aarde ben ik niet zeker. Ik zou zeggen dat het niet veel nut heeft om het naar een ijzeren plaat te geleiden, het blijft dan immers binnen de krat. Het zou pas werken als je een draadje+haring bij je hebt om die in de grond te prikken als je in park zit :9 ..of klets ik nu onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:58
Gewoon een aarde aanleggen. En een schroefuitgang aan te buitenkant maken. Die je kan aarde als dat nodig is / kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriessenDev
Ik heb nu een schakelaar tussen de accu en de versterker,
En een afstandsbediening voor mijn iPod gehaald dus er zit wat voortgang in.
Ik moet alleen nog de speakers bevestigen. Is een beetje gekloot in een halve krat.
Ik ben nog aan het twijfelen of ik 2 speakers aan de zijkant zal doen of eentje boven en eentje aan de zijkant.

Is een aarde nodig? Ik lees er hierboven wat over. Maar ik heb hem niet in de krat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 11:19:
[...]

Allereerst zou ik als ik jou was de versterker helemaal weglaten. Twee luidsprekers op een autoradio gaan echt hard zat, zonde van de accucapaciteit. Als je hem toch wilt behouden zou ik de plus samen met de plus van de contactdraad van de radio via een schakelijk aansluiten op de accu. Je instellingen blijven zo niet behouden maar je hebt ook niet de kans dat je accu leeg raakt. Verder sluit je de versterker rechtstreeks (evt. via een zekering) op de accu aan. En dan de remotedraad van de radio (meestal paars) op de remote van de versterker. Zo gaat de versterker pas aan wanneer je de radio aan zet.

Verder is een aarde inbouwen echt onzin, dit heeft een auto immers ook niet. Wat wel verstandig is tegen kortsluiting is een zekering ertussen zetten (is standaard bij de meeste autoradio's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Michel5128 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 16:12:
[...]dit heeft een auto immers ook niet.
Mijn neef met zijn Seat Leon wel, heeft zelf de hele boel geaard omdat zijn radio stoorde i.c.m. Xenon koplampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TKing schreef op zondag 18 mei 2008 @ 18:24:
[...]

Mijn neef met zijn Seat Leon wel, heeft zelf de hele boel geaard omdat zijn radio stoorde i.c.m. Xenon koplampen.
Daarmee bedoelt jouw neef dat hij een nieuwe massakabel heeft moeten trekken. Dat is dus de MIN-kabel. Deze heeft hij dus van de versterker naar de carroserie van de auto getrokken. Een auto kan je immers niet aarden. Of rijdt jouw neef in een auto, die met een kabel aan de grond vast zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2008 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dr ook 1 gemaakt :)

Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/68bm7a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img528.imageshack.us/img528/6131/dscn1594hx3.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/309/dscn1595bi4.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img170.imageshack.us/img170/369/dscn1596lf7.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/2820/dscn1597cf2.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img234.imageshack.us/img234/1903/dscn1576rb6.th.jpg

Bovenste speakers moeten nog vast en de kabels enzo moeten nog gelegd worden.

Ook de accu moet er nog inkomen :)

Specs:

JVC versterker 2x160w rms gebrugt op de sub (dus 320w rms)
Kijkshopterror versterker van wel 2x 100w marquant voor de speakers
Toxic 12" Subwoofer 300-600w rms
2x Fusion 2weg speakers 140w rms

Heineken kratje en wat creativiteit.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2008 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Leuk kratje, vooral die woofer :9~ Mooi logo van Heineken ook, alleen vind ik het persoonlijk niet zo mooi dat die speakers zo ver naar buiten steken. Wel gaaf die versterker aan de buitenkant. Heb je de binnenkant expres leeg(er) gelaten vanwege lucht v/d woofer of heeft dat een andere reden? En wat ga je als input gebruiken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Dat die speakers naar buiten staan is meer omdat dan het geluid naar voren komt en niet de hemel in blaast ;)

En nu heb ik ruimte om mn accu erin kwijt te kunnen.

Heb een kleine 24ah gel accu voor zon 5u volop draaien :D

Dat verklaart ook dat het krat nog zo leeg is want die ruimte heb ik nodig voor de accu ;)

De ruimte zal niet veel meer uitmaken want als het krat helemaal leeg is kom ik nog nieteens op het aantal liters uit die de woofer eigenlijk nodig heeft.

Heb gisteravond even de woofer aangesloten, maar dat ding stuitert best wel dus moet alles eerst van binnen nog wat meer trillingsvrij maken, want je hoort meer gerammel dan muziek ;)

Speakers bovenop heeft nog een reden en dat is dat de druk van de woofer die speakers zouden wegblazen waarschijnlijk, dus dan zou ik afgesloten kamers moeten maken waar ze weer in zitten.

Gaan ten koste van mn volume van de woofer en ruimte voor de accu en 2e versterker ;)

Nu zitten ze mooi aan de buitenkant.

Pvc pijp schuin afgezaagd en metallic zwart gespoten :D

Vind het wel nice staan zo :D

Ze worden nog netjes vastgezet met patentband, ga ik wss vanavond doen.

Dan post ik wel weer een fototje

Enk post wel een filmpje als hij het doet ;)

Oja, de input ga ik mn eclipse(mp4 speler) voor gebruiken :)

Grtz.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2008 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeker wel een mooi krat !! maar waar heb je die letters voor het Heineken logo vandaan ?? ziet er namelijk strak uit ;)

succes verder,
Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.