Ik ben op zoek naar een manier om mijn Ipod met jack aansluiting aan te sluiten op een 4 kanaals versterker (2 x 2 cinch aansluiting). Dus eigenlijk van jack naar 2 keer rood 2 keer wit zodat ik wel stereo blijf behouden. Alvast bedankt.
Verwijderd
Thnx,
Letters komen bij halfords vandaan.
Heb daarstraks even een filmpje gemaakt van de woofer hahaha
Moet nog een hoop aan gebeuren voordat het een beetje stabiel word.
Terwijl ik dacht dat ik alles al zo stevig mogelijk had gemaakt.
Maar je zal het wel zien op het filmpje
Letters komen bij halfords vandaan.
Heb daarstraks even een filmpje gemaakt van de woofer hahaha
Moet nog een hoop aan gebeuren voordat het een beetje stabiel word.
Terwijl ik dacht dat ik alles al zo stevig mogelijk had gemaakt.
Maar je zal het wel zien op het filmpje
Verwijderd
Een 4 kanaals versterker betekend dat hij 4 uitgangen heeft.Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 20:17:
Ik ben op zoek naar een manier om mijn Ipod met jack aansluiting aan te sluiten op een 4 kanaals versterker (2 x 2 cinch aansluiting). Dus eigenlijk van jack naar 2 keer rood 2 keer wit zodat ik wel stereo blijf behouden. Alvast bedankt.
De input zou als het goed is 2 tulp pluggen moeten zijn.
Of 4 input kanalen voor een directe input maar die heb je niet nodig als je die tulpen gebruikt.
Zon verloop stekkertje zoals in dit topic beschreven is zou voldoende moeten zijn.
Rood en wit zijn namelijk al links en rechts dus stereo
Anders krijg je dus rood(plus) en wit(min) voor links op de linker aansluiting.
En ook rood en wit op de rechter aansluiting van de direct input.
Maar dan zou je de tulpen eraf moeten knippen en de draadjes strippen.
Dan kan je die daarop aansluiten.
Tulp is veeel makkelijker
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2008 07:50 ]
Verwijderd
Er zitten 4 tulp aansluitingen op mijn versterker met 2 apparte volume knopjes. Ik kan dus 4 speakers aansluiten. alleen als ik de jack met tulp aansluit op mijn versterker heb ik dus nog 2 vrije tulp aansluitingen over en hoor je door 2 speakers geen geluid.Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 00:47:
[...]
Een 4 kanaals versterker betekend dat hij 4 uitgangen heeft.
De input zou als het goed is 2 tulp pluggen moeten zijn.
Of 4 input kanalen voor een directe input maar die heb je niet nodig als je die tulpen gebruikt.
Zon verloop stekkertje zoals in dit topic beschreven is zou voldoende moeten zijn.
Rood en wit zijn namelijk al links en rechts dus stereo
Anders krijg je dus rood(plus) en wit(min) voor links op de linker aansluiting.
En ook rood en wit op de rechter aansluiting van de direct input.
Maar dan zou je de tulpen eraf moeten knippen en de draadjes strippen.
Dan kan je die daarop aansluiten.
Tulp is veeel makkelijker
ik zoek dus een manier om van 1 jack naar 2 keer 2 tulpaansluiting te gaan!

Zoiets zou je dan toch kunnen gebruiken. Bij mij 4 kanaals versterker zit er trouwens ook gewoon een uitgang die je dan door kan lussen naar de andere ingang
Verwijderd
Ja,
Ik heb het anders gedaan.
De jackplug word in 2e gesplitst met een kabeltje en daaraan komen dan weer 2 jack naar tulp kabels.
Komt op hetzelfde neer maar de kabel hierboven kon ik niet vinden.
Ik heb het anders gedaan.
De jackplug word in 2e gesplitst met een kabeltje en daaraan komen dan weer 2 jack naar tulp kabels.
Komt op hetzelfde neer maar de kabel hierboven kon ik niet vinden.
Verwijderd
Misschien een gekke vraag maar heb je ook speakers standaard met tulp uitgangen of moet je die er altijd zelf aanknopen?
Verwijderd
Kijk zoiets bedoel ik.. ziet er super uit.. nu nog hel klein vraagje dan, waar heb je deze kabel gevonden??iivvvii schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 08:29:
[afbeelding]
Zoiets zou je dan toch kunnen gebruiken. Bij mij 4 kanaals versterker zit er trouwens ook gewoon een uitgang die je dan door kan lussen naar de andere ingang
Verwijderd
Laat maar ik heb het al gevonden in de bron van de foto.. :-) Bedankt!!Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 15:40:
[...]
Kijk zoiets bedoel ik.. ziet er super uit.. nu nog hel klein vraagje dan, waar heb je deze kabel gevonden??
Verwijderd
Hmm.. Ik zit even te kijken naar mijn speakers, en zie dat het krap gaat worden. Ik vraag mij af... Zijn de tweeters echt noodzakelijk voor goed geluid?
Probeer eens 'droog' (dus zonder krat) uitVerwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 16:41:
Hmm.. Ik zit even te kijken naar mijn speakers, en zie dat het krap gaat worden. Ik vraag mij af... Zijn de tweeters echt noodzakelijk voor goed geluid?
Mis je dan niet een deel van je klankkast? Alhoewel dat bij tweeters minder uit mag maken.
Verwijderd
Yawn,
Wat een kutwerk, hoop dat het de moeite waard is:

Vind die zwarte lelijke roosters nix om voor mn mooie woofer te zetten dus dan maar zelf een rooster maken
Wat een kutwerk, hoop dat het de moeite waard is:

Vind die zwarte lelijke roosters nix om voor mn mooie woofer te zetten dus dan maar zelf een rooster maken
Mij lijken de 'reguliere' zwarte roosters mooier, dan welk zelfgemaakt rooster dan ook.
Is je plexiglas nog wel stevig genoeg na al die gaatjes erin?
Als je de chromen letters bedoeld, Ik heb op mijn 'krat' ook zulke plakletters, die kocht ik gewoon bij Halfords.Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 18:03:
zeker wel een mooi krat !! maar waar heb je die letters voor het Heineken logo vandaan ?? ziet er namelijk strak uit![]()
succes verder,
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Ja, sterk zat.ThinkPadd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:05:
Is je plexiglas nog wel stevig genoeg na al die gaatjes erin?
Die reguliere roosters die blokeren mijn mooie zwart chrome woofer.
Die chromen letters heb ik ook bij de Action gezien voor €0,50 per stuk o.i.d.
Verwijderd
Ik kan nu 16 stuks van dit type accu krijgen:
http://www.wilpowerbattery.com/pdfs/BP7-12.pdf
Is dat wat? Dat discharge characteristic grafiekje ziet er nogal raar uit (binnen 30 minuten gedischarged?)
Is dat wat? Dat discharge characteristic grafiekje ziet er nogal raar uit (binnen 30 minuten gedischarged?)
Kom ik opeens dit topic tegen
Geweldig gewoonweg haha!
Ik heb niet alles gelezen in dit topic en dus misschien is het al langsgekomen of tegengesproken maar ik wilde toch even het volgende vertellen:
Ik heb zelf in het verleden ook wel eens van dit soort dingen bedacht en gemaakt (maar dan in zelfgemaakte behuizingen van hout) maar zo'n bierkrat is natuurlijk uitermate stevig en het ziet er echt supervet uit!
Ik ga er denk ik nu ook eentje bouwen...just 4 fun
Maar ik zou echt nooit zo'n kant en klare marquant versterker van de kijkshop kopen (zoals in de OP staat) die dingen verstoken meer watt's aan warmte dan dat ze daadwerkelijk in vermogen omzetten.
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een degelijke autoradio (op een rommelmarkt oid) liefst iets fatsoenlijks zonder frontje (die zijn het goedkoopst
) Bijvoorbeeld iets van 4x50 watt van Philips ... het merk radio boeit eigenlijk niet als er maar een goede versterkingchip inzit (en dat zijn bij de betere merken meestal die van Philips fabrikage ... oja zelfs bijna alle Sony radio's maken gebruik van Philips chips)
Soldeer de chip van de printplaat...google ff voor het schema...maak er een mooie jack/tulip stekker aan...een blokje aluminium van de schroothoop (of uit de radio gesloopt) ertegenaan en klaar!
Deze versterkerchips zijn echt ideaal...superklein en hebben geen groot koelblok nodig (dus verbranden niet veel energie in nutteloze warmte) en je kan echt eindeloos luisteren naar je zelfbouw ding.
Ik adviseer juist wel om te gaan voor losse speakers en geen 3-weg oid, gewoon een bass-speaker (US Blaster heeft mooie betaalbare exemplaren) en een lage tweater, filtertje van €1,50 eraan hangen en klaar.
Ik kan met een 7Ah accu echt makkelijke dagen luisteren (ik heb het nooit echt getest maar voor mijn gevoel makkelijk 20 uur vol open op 50 watt (en dat zijn dat 50 echte watt's wat waarschijnlijk meer vermogen geeft dan de genoemde marquant versterker)
Oplader hoef je niet te kopen...neem gewoon een oude 12volts adapter van je bureaulampje/keyboard/of whatever...maak er een mooie aansluiting aan en hang hem snachts aan het net)
gegarandeerd luisterplezier voor lange tijd!
kosten:
€25 voor de accu (of kijk even of je ze ergens voor niks kan krijgen of 2ehands!)
€5-20 voor een radio (zonder frontje voldoet en het hangt af van je onderhandelingscapaciteiten op de rommelmarkt!)
€25-35 voor de bass speaker (afhankelijk van het formaat / merk e.d.
€5 voor de tweaker (hoeft helemaal niet te duur te zijn)
€5 filters, kabels, soldeerspul e.d.
Ik heb niet alles gelezen in dit topic en dus misschien is het al langsgekomen of tegengesproken maar ik wilde toch even het volgende vertellen:
Ik heb zelf in het verleden ook wel eens van dit soort dingen bedacht en gemaakt (maar dan in zelfgemaakte behuizingen van hout) maar zo'n bierkrat is natuurlijk uitermate stevig en het ziet er echt supervet uit!
Ik ga er denk ik nu ook eentje bouwen...just 4 fun
Maar ik zou echt nooit zo'n kant en klare marquant versterker van de kijkshop kopen (zoals in de OP staat) die dingen verstoken meer watt's aan warmte dan dat ze daadwerkelijk in vermogen omzetten.
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een degelijke autoradio (op een rommelmarkt oid) liefst iets fatsoenlijks zonder frontje (die zijn het goedkoopst
Soldeer de chip van de printplaat...google ff voor het schema...maak er een mooie jack/tulip stekker aan...een blokje aluminium van de schroothoop (of uit de radio gesloopt) ertegenaan en klaar!
Deze versterkerchips zijn echt ideaal...superklein en hebben geen groot koelblok nodig (dus verbranden niet veel energie in nutteloze warmte) en je kan echt eindeloos luisteren naar je zelfbouw ding.
Ik adviseer juist wel om te gaan voor losse speakers en geen 3-weg oid, gewoon een bass-speaker (US Blaster heeft mooie betaalbare exemplaren) en een lage tweater, filtertje van €1,50 eraan hangen en klaar.
Ik kan met een 7Ah accu echt makkelijke dagen luisteren (ik heb het nooit echt getest maar voor mijn gevoel makkelijk 20 uur vol open op 50 watt (en dat zijn dat 50 echte watt's wat waarschijnlijk meer vermogen geeft dan de genoemde marquant versterker)
Oplader hoef je niet te kopen...neem gewoon een oude 12volts adapter van je bureaulampje/keyboard/of whatever...maak er een mooie aansluiting aan en hang hem snachts aan het net)
kosten:
€25 voor de accu (of kijk even of je ze ergens voor niks kan krijgen of 2ehands!)
€5-20 voor een radio (zonder frontje voldoet en het hangt af van je onderhandelingscapaciteiten op de rommelmarkt!)
€25-35 voor de bass speaker (afhankelijk van het formaat / merk e.d.
€5 voor de tweaker (hoeft helemaal niet te duur te zijn)
€5 filters, kabels, soldeerspul e.d.
[ Voor 10% gewijzigd door StraightOn.NL op 22-05-2008 01:49 ]
Verwijderd
Hahaha, je bedoelt klasse D. Die zijn niet zomaar uit te solderen want ze maken gebruikt van speciale radiofrequentiefilters om . Het idee is al geopperd. Ik zou toch echt eens op www.41hz.com kijken. Daar is enorm veel keuze. Ik heb net de AMP6-Basic besteld.StraightOn.NL schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 01:42:
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een degelijke autoradio (op een rommelmarkt oid) liefst iets fatsoenlijks zonder frontje (die zijn het goedkoopst) Bijvoorbeeld iets van 4x50 watt van Philips ... het merk radio boeit eigenlijk niet als er maar een goede versterkingchip inzit (en dat zijn bij de betere merken meestal die van Philips fabrikage ... oja zelfs bijna alle Sony radio's maken gebruik van Philips chips)
Maak dan meteen een actief filter in de voorversterkerIk adviseer juist wel om te gaan voor losse speakers en geen 3-weg oid, gewoon een bass-speaker (US Blaster heeft mooie betaalbare exemplaren) en een lage tweater, filtertje van €1,50 eraan hangen en klaar.
Ok, 50 watts, stel 90% efficientie (reeel voor klasse D). Dan kom ik toch uit op anderhalf uur luisteren. Ik weet uit ervaring dat 20 uur best mogelijk is met 7Ah, maar 50 watt is totaal over de top. Zoveel vermogen zal je nooit trekken.Ik kan met een 7Ah accu echt makkelijke dagen luisteren (ik heb het nooit echt getest maar voor mijn gevoel makkelijk 20 uur vol open op 50 watt (en dat zijn dat 50 echte watt's wat waarschijnlijk meer vermogen geeft dan de genoemde marquant versterker)
"Been there, got the T-shirt" Gegarandeerd kapotte accuOplader hoef je niet te kopen...neem gewoon een oude 12volts adapter van je bureaulampje/keyboard/of whatever...maak er een mooie aansluiting aan en hang hem snachts aan het net)
Verwijderd
Dat is voor 7 ampere stroom. Dan kom je blijkbaar maar aan een half uur ipv 1 uur wat je zou verwachten van 7 Ah (ampere x hour) capaciteit. In dat grafiekje kan je zien dat hij alleen al z'n capaciteit kan gebruiken bij een lage stroom (350mA x 20 hour = 7 Ah)Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 01:18:
Ik kan nu 16 stuks van dit type accu krijgen:
Verwijderd
Als ik het goed begrijp kun je met zo'n 41hz.com versterker ook nog eens langer met je accu doen. Das dan wel interessant. Maar hoe knoop je je 12V accu aan deze versterker (het mag duidelijk zijn dat ik geen electro expert benVerwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:57:
Hahaha, je bedoelt klasse D. Die zijn niet zomaar uit te solderen want ze maken gebruikt van speciale radiofrequentiefilters om . Het idee is al geopperd. Ik zou toch echt eens op www.41hz.com kijken. Daar is enorm veel keuze. Ik heb net de AMP6-Basic besteld.Die is gelijk aan m'n huidige versterker, alleen klasse D. Het jaarlijkse Terschelling uitje staat namelijk weer voor de deur en opladen zal wel weer een probleem worden.

Ik zie waar de speakers aangesloten worden, ik zie waar de mp3 speler ingaat. Maar die stroom aansluiting lijkt meer op een laptop adapter...
Zoals hier http://www.41hz.com/showgraph.aspx?ID=224 en hier http://www.41hz.com/gallery/longitude/DSC09574r.jpg
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 11:18 ]
Verwijderd
Das niet helemaal waar.Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:57:
"Been there, got the T-shirt" Gegarandeerd kapotte accu
Als je er even een multimeter op zet en zorgt dat je 10% van het amperage en het juiste voltage pakt, 14.4 volt als het goed is, dan is er geen enkel probleem.
Zorg er dan wel voor dat je hem niet langer dan 10 uur laat laden, dus een tijdklokje erop.
Heb op deze mannier zelf acculaders gemaakt, met ingebouwde tijdklok en zelfs met overlaad beveiliging.
Heb er al 100en accu's mee opgeladen en nog nooit problemen ermee gehad.
Wel een beetje te makkelijk om te zeggen dat je van elke willekeurige 12v adaptor de draadjes af kan knippen en aan je accu kan hangen voor een nacht

Die 12v is btw een indicatie he.
Verschilt enorm als je ze aan een multimeter hangt, sommige gaan zelfs tot de 19v onbelast.
Hang die er een nacht aan, is je accu verneukt. (vooral gel accu's zijn hier zeer gevoelig voor!)
Gelaccu's
Voordelen van gelaccu's ten opzichte van natte accu's zijn:
* bruikbaar in elke oriëntatie
* bij het laden ontstaat minder gas, en het gas dat ontstaat wordt door het sponsachtige elektrolyt opgenomen, waarbij de zuurstof en waterstof bij ontladen weer water wordt. Dit gebeurt op dezelfde wijze als in een brandstofcel.
* gelaccu's zijn hierdoor onderhoudsvrij: er hoeft geen water toegevoegd te worden
* er treedt minder snel sulfatering op
* de zelfontlading is minder dan bij natte accu's
Nadelen van gelaccu's ten opzichte van natte accu's zijn:
* kunnen minder stroom leveren bij gelijke afmetingen
* lagere capaciteit bij gelijke afmetingen
* gevoelig voor overladen, er ontstaan holtes die niet kunnen ontsnappen waardoor de capaciteit afneemt
* er kan geen water bijgevuld worden als ten gevolg van overladen water verloren is gegaan in de vorm van gas
* hogere prijs
Enkele typische eigenschappen van loodaccu's:
* Open klemspanning bij volledig geladen: 12,6 V
* Einde van ontladen: 11,8 V DUS NOOIT VERDER ONTLADEN!
* Laden met: 13,2-14,4 V
* Spanning waarbij water ontleedt in waterstof en zuurstof: 14,4 V
* Bij continu laden: maximaal met 13,2 V (druppel laad spanning)
* Na volledig opgeladen te zijn zakt de klemspanning snel naar 13,2 V en dan langzaam naar 12,6 V.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 11:24 ]
Nee hoor, lijkt op een standaard zwakstroom-plug. Wordt gebruikt voor kerstverlichting, keyboards etc, soms ook voor laptops inderdaad. Alhoewel die vaker een aparte plug hebben, zodat ze zeker weten dat je een goede adapter eraan hangt.Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:16:
[...]
Als ik het goed begrijp kun je met zo'n 41hz.com versterker ook nog eens langer met je accu doen. Das dan wel interessant. Maar hoe knoop je je 12V accu aan deze versterker (het mag duidelijk zijn dat ik geen electro expert ben)?
Ik zie waar de speakers aangesloten worden, ik zie waar de mp3 speler ingaat. Maar die stroom aansluiting lijkt meer op een laptop adapter...
Zoals hier http://www.41hz.com/showgraph.aspx?ID=224 en hier http://www.41hz.com/gallery/longitude/DSC09574r.jpg

zoiets moet het prima doen dus!
Ik ben zelf ook wel benieuwd naar die Dklasse, die hebben dus een zeer hoog rendement? (90%?!) Klinkt als de moeite waard..
@xanoxx, als ik even een paar posts terug mag quoten:
Hierdoor leek het of hij inderdaad een standaard adapter zo aan je accu wilde hangenStraightOn.NL schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 01:42:
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Verwijderd
Stroom kan je gewoon zon stekkertje van iets afknippen en dan weer op de juiste mannier op je accu monteren, die geeft al het juiste voltage.Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:16:
[...]
Als ik het goed begrijp kun je met zo'n 41hz.com versterker ook nog eens langer met je accu doen. Das dan wel interessant. Maar hoe knoop je je 12V accu aan deze versterker (het mag duidelijk zijn dat ik geen electro expert ben)?
De afbeelding laat een voorbeeld zien op gewone netspanning met de adaptor naar 13.5v ernaast (je accu is dat al dus dat maakt niet uit)
Zorg wel dat de min van je accu ook op de min van het stekkertje.
Als je een multimeter hebt kan je dit simpel controleren.
Zet hem op voltage en steek de rode pen in het stekkertje en houd de zwarte tegen de zijkant aan.
Dan moet je op het schermpje een waarde tussen de 11 en 14 volt.
Als je een - ervoor ziet staan betekend het dat je het verkeert hebt aangesloten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Wel eerst aansluiten op je accu voor je gaat meten he.. (voor de zekerheid
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 11:32 ]
Verwijderd
Ik snap je! Maar dat is dus als je netspanning in de buurt hebt om deze aan te hangen. Maar wat ik me afvraag is hoe je een 12V accu er op aansluit? (of begrijp ik het verkeerd?)stevenP schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:27:
Nee hoor, lijkt op een standaard zwakstroom-plug. Wordt gebruikt voor kerstverlichting, keyboards etc, soms ook voor laptops inderdaad. Alhoewel die vaker een aparte plug hebben, zodat ze zeker weten dat je een goede adapter eraan hangt.
[afbeelding]
zoiets moet het prima doen dus!
Verwijderd
Kijk eens aan! Bedankt.Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:29:
[...]
Stroom kan je gewoon zon stekkertje van iets afknippen en dan weer op de juiste mannier op je accu monteren, die geeft al het juiste voltage.
Verwijderd
Heel simpel, gewoon zo'n stekkertje kopen en via een kabeltje op je accu aansluiten. Sterker nog, ik koop niet eens een stekkertje en soldeer direct draden op de printplaat.[b][message=30111082,noline]achtung! schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:16
Let er op dat deze versterkers zelfbouw zijn. De meeste versterker types zijn voor iemand met weinig soldeerervaring echt niet te doen (zgn SMD componenten, dat is priegelwerk).
De versterker die ik koop (AMP6BASIC) heeft normale "ouderwetse" componenten en zou in principe voor de meeste mensen te doen moeten zijn.
De basic versie kun je direct op je accu aansluiten, de normale AMP6 is iets duurder want hij heeft nog wat gelijkrichters en overspanningsbeveiliging voor als je een wisselstroom transformator gebruikt. Dat is allemaal nutteloos in combinatie met een accu want die zal nooit meer zijn dan wat de chip kan hebben. Ik denk dat die AMP6BASIC gelijk is aan vermogen met het Marquant versterkertje, want de Marquant geeft volgens mij niet zoveel als hij opgeeft.
Eerder in deze thread zijn al klasse D versterkers besproken (geen zelfbouw). Die kon je op ebay bestellen. Maar die hadden of te veel of te weinig vermogen. Mijn systeem is nu perfect, alleen ik heb geen zin om een zwaardere accu te dragen, daarom neem ik een zuinigere versterker.
Trouwens, volgens mij zijn alle autoradio's ook klasse D (of klasse T, da's vergelijkbaar). Want anders zouden ze verschrikkelijke koellichamen moeten hebben.
Verwijderd
Dat weet ik niet (betwijfel het), maar heb je niet ergens nog een oude adapter liggen?Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:36:
[...]
Kijk eens aan! Bedankt.Nu nog op zoek naar zo'n soort stekkertjes dus. Ik neem dat je die ook wel gewoon los kan kopen.
Die dingen zitten op 9 van de 10 12v adapters.
Het stekkertje zit verder niets in, dus als die past is het al prima
Gewoon knippen en als je het mooi wilt doen dan maak je het netjes weer vast met een stukje 'krimpkous' dit is een soort slangetje wat je eromheen doet en dat even warm maakt met een aansteker, dan krimpt die eromheen en is het weer alsof de kabel zo altijd al geweest is
Succes
Verwijderd
Ik was idd een beetje kort door de bocht. Het punt dat ik wilde maken is dat je moet investeren in iets dat een beetje goed met je accu omgaat, of het nou gekocht is of zelfgemaakt. Maar dat geef jij ook al goed aan.[b][message=30111083,noline]Xanoxx schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:17
Das niet helemaal waar.
Verwijderd
Ik zelf ook! Ik denk er al een jaar over om dat ding te bestellen maar heb het uiteindelijk nu pas gedaan.
Ik had toen net 35 euro verkloot door zelf met een micro-SMD klasse D versterker te gaan klooien. Ik heb er een opgeblazen door de + en de - van de accu verkeerdom aan te sluiten, de volgende is gemold door de hitte van de soldeerbout. Dat was echt ontzettend jammer vorig jaar. De avond voor dat ik de boot naar Terschelling nam heb ik m'n oude versterkertje (klasse AB) er weer in moeten zetten. Toen de accu leeg was baalde ik wel als een stekker. Iedereen zei: He, laat die nieuwe versterker es horen!
Die AMP6 Basic is een stuk eenvoudiger in elkaar te zetten (dwz te doen voor iemand met weinig ervaring), wat ik vorig jaar probeerde was gewoon totaal gekkenwerk: een chip kleiner dan m'n pinknagel met 10 soldeercontactjes direct op de chip van 0.8mm uit elkaar.
Dan soldeer je direct op de chip.
Let er op dat die amp6basic het meeste lawaai maakt met 4 ohms speakers, maar wel zuiniger met is 8 ohm.
Wellicht ga ik ook m'n 8 ohms speakers vervangen.
Ik had toen net 35 euro verkloot door zelf met een micro-SMD klasse D versterker te gaan klooien. Ik heb er een opgeblazen door de + en de - van de accu verkeerdom aan te sluiten, de volgende is gemold door de hitte van de soldeerbout. Dat was echt ontzettend jammer vorig jaar. De avond voor dat ik de boot naar Terschelling nam heb ik m'n oude versterkertje (klasse AB) er weer in moeten zetten. Toen de accu leeg was baalde ik wel als een stekker. Iedereen zei: He, laat die nieuwe versterker es horen!
Die AMP6 Basic is een stuk eenvoudiger in elkaar te zetten (dwz te doen voor iemand met weinig ervaring), wat ik vorig jaar probeerde was gewoon totaal gekkenwerk: een chip kleiner dan m'n pinknagel met 10 soldeercontactjes direct op de chip van 0.8mm uit elkaar.

Let er op dat die amp6basic het meeste lawaai maakt met 4 ohms speakers, maar wel zuiniger met is 8 ohm.
Wellicht ga ik ook m'n 8 ohms speakers vervangen.
Verwijderd
Dus 8 Ohm is nog zuiniger. Goeie tip!
Verder zie ik nog 2 voordelen aan deze versterkertjes.
Ik kan 'binnenshuis' gewoon met een 12V adapter op netspanning draaien (dit scheelt weer aparte bekabeling die anders nodig zou zijn nodig voor opladen tijdens spelen etc.).
En ook hoeft ik nu geen schakelaar te maken tussen de accu en de versterker lijkt me; want ik kan gewoon de plug uit de versterker halen dan is de stroom er ook af.
Dit maakt het allemaal weer wat eenvoudiger.
Verder zie ik nog 2 voordelen aan deze versterkertjes.
Ik kan 'binnenshuis' gewoon met een 12V adapter op netspanning draaien (dit scheelt weer aparte bekabeling die anders nodig zou zijn nodig voor opladen tijdens spelen etc.).
En ook hoeft ik nu geen schakelaar te maken tussen de accu en de versterker lijkt me; want ik kan gewoon de plug uit de versterker halen dan is de stroom er ook af.
Dit maakt het allemaal weer wat eenvoudiger.
Zo, ik ga vandaag ook maar eens beginnen.
Ik heb gisteren een stuk of 15 accu's bij de locale beveiligingsboer gehaald en hopelijk zit daar iets goeds bij (de standaard gel blokken van 12v 7,2ah).
Wat heb ik al:
-Auto radio
-Speakers
-Kabel (en ander klein grut)
-versterker (weet nog niet of ik deze er ook in plaats)
-Bierkrat
Het enige wat ik nog nodig heb is een lader.
De lader wil ik in de kast plaatsen en de kabel afknippen en verbinden met een stopcontact aan de achterzijde van de kast zodat ik een male -> male kabel kan gebruiken om hem op te laden.
Nu zag ik de volgende druppellader op marktplaats, deze levert 300mA, is dit genoeg? Oftewel, hoe lang gaat het laden van 1 accu duren, en zou deze lader (normaal gesproken) de krat zonder accu kunnen laten spelen?
marktplaatslinkje
Ik heb gisteren een stuk of 15 accu's bij de locale beveiligingsboer gehaald en hopelijk zit daar iets goeds bij (de standaard gel blokken van 12v 7,2ah).
Wat heb ik al:
-Auto radio
-Speakers
-Kabel (en ander klein grut)
-versterker (weet nog niet of ik deze er ook in plaats)
-Bierkrat
Het enige wat ik nog nodig heb is een lader.
De lader wil ik in de kast plaatsen en de kabel afknippen en verbinden met een stopcontact aan de achterzijde van de kast zodat ik een male -> male kabel kan gebruiken om hem op te laden.
Nu zag ik de volgende druppellader op marktplaats, deze levert 300mA, is dit genoeg? Oftewel, hoe lang gaat het laden van 1 accu duren, en zou deze lader (normaal gesproken) de krat zonder accu kunnen laten spelen?
marktplaatslinkje
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
Een lader van 300mA moet ongeveer 7,2/0,3=24 uur aangesloten blijven om de accu volledig op te laden. Toevallig zag ik zojuist dat vanaf 2 of 3 juni er een geschikte druppellader in de aanbieding is bij de Lidl voor € 7,99. Deze geeft een maximale laadstroom van 600mA en laad je accu dus in 12 uur op.
Een stroom van 0,6A is niet genoeg om een radio op te laten spelen zonder accu, hier heb je toch al gauw 1,5-2A voor nodig.
Ps. toevallig nog iemand tips om aan accu's te komen in de omgeving Harderwijk? Ben al tevergeefs een aantal bedrijven hier afgeweest...
Een stroom van 0,6A is niet genoeg om een radio op te laten spelen zonder accu, hier heb je toch al gauw 1,5-2A voor nodig.
Ps. toevallig nog iemand tips om aan accu's te komen in de omgeving Harderwijk? Ben al tevergeefs een aantal bedrijven hier afgeweest...
[ Voor 15% gewijzigd door Michel5128 op 24-05-2008 11:20 ]
Verwijderd
Ik heb net even gekeken op de site, maar kon nergens die goedkope druppellader vinden. €7,99 is wel erg goedkoop. Bij de electronicaboer kost zo'n ding ongeveer 25/30 euro. Stond die aanbieding in een huis-aan-huisfolder ofzo?
Hoeduur is het eigenlijk om zoiets te maken?
Verwijderd
Wil er nu zelf een gaan maken, met 12v 7a accu, acculader, boxen etc. kom je ongeveer rond de 100 euro uit.
@Michel5128
Dankje voor de tip!
in harderwijk zou ik de volgende bedrijven proberen:
-Hassing v Hezel Elektrotech & Beveiliging
-BERG BV ELEKTROTECHNIEK VD
succes!
Dankje voor de tip!
in harderwijk zou ik de volgende bedrijven proberen:
-Hassing v Hezel Elektrotech & Beveiliging
-BERG BV ELEKTROTECHNIEK VD
succes!
Ik probeer toch echt onder de 5 tientjes te blijven hoorVerwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 12:26:
Wil er nu zelf een gaan maken, met 12v 7a accu, acculader, boxen etc. kom je ongeveer rond de 100 euro uit.
Verwijderd
Dan wordt het wel lastig. Probleem is dat een 7ampere accu alleen al zo'n 30 á 40 euro kost. Je moet dus anders al wat apparatuur zelf hebben om onder die 50 euro te blijven.
Verwijderd
je kunt ook naar de sloop gaan en vragen of ze daar nog wat hebben,
voor mijn kratje ben ik er ook heen geweest en heb ik voor 5 euro 2 heel goede boxjes kunnen krijgen
voor mijn kratje ben ik er ook heen geweest en heb ik voor 5 euro 2 heel goede boxjes kunnen krijgen
Verwijderd
ik heb alles al compleet
heb alleen een te dikke versterker, ik denk dat ik die er uit laat
is een 4 x 100 watt van marquant, bridgeable
dat ik de boxjes rechtstreeks op de speakertjes zet, moet wel lukken
alleen moet ik nog een accu,
heb al aardig wat bedrijfe langs geweest in de omgeving
iemand nog toevallig 1tje voor me liggen die hij op wil sturen op mijn kosten?
omgeving rijssen/holten, overijssel vlak bij deventer:P
Voor een lader kun je ook vragen bij het beveiligingsbedrijf, of ze nog een printplaat hebben liggen van een alarminstallatie (of het laadgedeelte voor de accu).
Dat heb ik hier thuis namelijk ook. Ik heb gewoon een printplaat gekregen, waar ik het laadgedeelte vanaf heb gezaagd (wel goed uitzoeken waar je kunt zagen, anders doet ie het niet meer) en dat is gewoon een druppellader, die mijn accu netjes tot 13,6V oplaad (ik kan hem er dus ook eeuwen aan laten hangen, omdat hiji hem niet overlaad).
Die lader daarin is gebaseerd op een LM317, die hem met max 1~1,5A vollaad.
Dat heb ik hier thuis namelijk ook. Ik heb gewoon een printplaat gekregen, waar ik het laadgedeelte vanaf heb gezaagd (wel goed uitzoeken waar je kunt zagen, anders doet ie het niet meer) en dat is gewoon een druppellader, die mijn accu netjes tot 13,6V oplaad (ik kan hem er dus ook eeuwen aan laten hangen, omdat hiji hem niet overlaad).
Verwijderd
Ik heb er eventueel nog wel een liggen. Heb er voor een tijdje terug 2 gekocht, maar dat werkt niet echt (aangezien ik hem met zeilen gebruik en je bij het aanleggen in de haven ook twee laders e.d. moet hebben), vandaar dat er wel 1 weg mag. Heb er zelf 39,95 voor betaald bij Van Essen in Apeldoorn. Mag voor tussen de 15 en 20 euro weg. Is behoorlijk nieuw (paar maanden oud), vrijwel niet gebruikt en het is een 7,2Ah 12volt accu van Kobe. Ik woon zelf tussen Apeldoorn en Deventer in, dus dat is redelijk in de buurt. Ik hoor het wel als je interesse hebt.Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 18:00:
ik heb alles al compleet
wooi, dat is ook een goede optie inderdaad!ThinkPadd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 19:32:
Voor een lader kun je ook vragen bij het beveiligingsbedrijf, of ze nog een printplaat hebben liggen van een alarminstallatie (of het laadgedeelte voor de accu).
En ze zullen raar opkijken als je belt "ja ik zoek nog een printplaat van een alarm, voor de druppellader"..
Verwijderd
idd, ik ben niet zo goed met zulke dingen, is er ook een schemaatje van te vinden?stevenP schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:25:
[...]
wooi, dat is ook een goede optie inderdaad!Maar wat wel tricky is, dit moet je goed doen / kunnen, anders frituur je die printplaat ($$) én je accu ($$)
En ze zullen raar opkijken als je belt "ja ik zoek nog een printplaat van een alarm, voor de druppellader"..
Ik heb die printplaat toen bij de kringloopwinkel gekocht, zat in de behuizing van een alarminstallatie.
Heeft mij €2 euro gekost geloof ik.
Verwijderd
hoe heb je er toen een lader van gemaakt?ThinkPadd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 19:29:
Ik heb die printplaat toen bij de kringloopwinkel gekocht, zat in de behuizing van een alarminstallatie.
Er zat al een lader op 
Een alarminstallatie heeft namelijk vaak een backup accu (een gelaccu van meestal 12V en 7Ah).
Ik heb toen gekeken hoe het laadgedeelte was opgebouwd (printbanen volgen, en componenten tijdelijk loshalen, om te kijken of hij nog werkte) , en toen de printplaat doorgezaagd zodat ik het laadgedeelte overhield.
Een alarminstallatie heeft namelijk vaak een backup accu (een gelaccu van meestal 12V en 7Ah).
Ik heb toen gekeken hoe het laadgedeelte was opgebouwd (printbanen volgen, en componenten tijdelijk loshalen, om te kijken of hij nog werkte) , en toen de printplaat doorgezaagd zodat ik het laadgedeelte overhield.
Pff nou ik heb best wat basic soldeer/elektro skills maar daar ga ik me denk ik niet aan wagen.. Het is maar gewoon hopen op zo'n mooie aanbieding bij de Lidl (of was 't Aldi?).. En inderdaad ik heb hier ook een 12v7Ah accu uit het alarm liggenThinkPadd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:17:
Er zat al een lader op
Ik denk dat je op ThinkPad reageert?Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:28:
zaten er al draadje enzo aan?
en kon je hem gewoon gelijk in het stopcontact doen?
Hij legt net uit dat het een half alarmsysteem was, en daar heeft hij zelf het acculaad-systeem uitgehaald. Het was dus alles behalve plug'n'play!
Accu's hebben speciale druppelladers nodig, om te voorkomen dat de accu overbeladen raakt. Dan gaan de chemicaliën binnenin op verkeerde manieren met elkaar reageren en komt er gasvorming. Dan kan je je accu gewoon wegknikkeren.. (klein chemisch afval that is)
Jup, helemaal correct.
Zo'n goedkope lader van 2 tientjes die je bij de bouwmarkt ziet (Ferm bijv. zoals dit, of dit) is dan ook niet geschikt. Die laad door tot 14,4V, en dan gaat je gelaccu koken.
Iemand zei hier dat er 2 juni een aanbieding bij de Lidl / Aldi kwam, voor een gelaccu lader voor €7,99.
Die lader van de Lidl / Aldi was er een tijd geleden ook, voor €14,99 en zag er ongeveer zo uit:
Zo'n goedkope lader van 2 tientjes die je bij de bouwmarkt ziet (Ferm bijv. zoals dit, of dit) is dan ook niet geschikt. Die laad door tot 14,4V, en dan gaat je gelaccu koken.
Iemand zei hier dat er 2 juni een aanbieding bij de Lidl / Aldi kwam, voor een gelaccu lader voor €7,99.
Die lader van de Lidl / Aldi was er een tijd geleden ook, voor €14,99 en zag er ongeveer zo uit:

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 25-05-2008 21:33 ]
Verwijderd
je zaagt die printplaat dus door 2en en verder?
ik ben geen expert in solderen, dus is het simpel om zo'n ladertje te bouwen?
ik ben geen expert in solderen, dus is het simpel om zo'n ladertje te bouwen?
Nee, het simpelste voor jou, is om gewoon te wachten op een aanbieding van de Aldi / Lidl, en daar dan een druppellader te kopen.
Als je niet zeker weet of je een druppellader te pakken hebt, post hier dan even het linkje van de site, dan kijk ik er wel even naar
Als je niet zeker weet of je een druppellader te pakken hebt, post hier dan even het linkje van de site, dan kijk ik er wel even naar
Verwijderd
oké bedankt, ik zal het even in de gaten houden;)ThinkPadd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:39:
Nee, het simpelste voor jou, is om gewoon te wachten op een aanbieding van de Aldi / Lidl, en daar dan een druppellader te kopen.
Lidl heeft er inderdaad vanaf 2juni een in huis voor 8euro.ThinkPadd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:31:
Jup, helemaal correct.
[afbeelding]

Kortom, even goed in de winkel kijken of dit wel gaat lukken met jou accu.. Gelaccu's lijken te frituren hierop, maar voor specifieke specs moet je even je accu vergelijken met die van deze lader.Kabellengte: 190 cm
Voor 2, 6 of 12 volt accu’s - 600 mA
Geschikt voor loodaccu’s
[ Voor 3% gewijzigd door stevenP op 26-05-2008 09:39 ]
Daar staat het inderdaad niet bij of hij ook kan druppelladen.
Ik denk van niet, om 2 redenen:
Ik denk van niet, om 2 redenen:
- De prijs is erg laag, er zit waarschijnlijk alleen een trafo, gelijkrichter en nog wat prut in.
- Er staat "de snelle oplossing voor een niet startende motor"
Ik heb deze lader zelf vorig jaar ook gekocht en ik het is zeker wel een druppellader. Wilde het ff quoten uit de handleiding maar deze heb ik helaas weggegooid. Na het laden stopt hij netjes op 13,8 volt max. "De snelle oplossing voor een niet startende motor" is dus echt onzin want zo snel laadt hij een motoraccu helemaal niet
Maarja sinds wanneer heeft een supermarkt verstand van acculaders...
ahw crap, ik zit net die week in het buitenland.. (klinkt echt alsof ik 30 ben, eigenlijk is het examenreisMichel5128 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 22:27:
Ik heb deze lader zelf vorig jaar ook gekocht en ik het is zeker wel een druppellader. Wilde het ff quoten uit de handleiding maar deze heb ik helaas weggegooid. Na het laden stopt hij netjes op 13,8 volt max. "De snelle oplossing voor een niet startende motor" is dus echt onzin want zo snel laadt hij een motoraccu helemaal nietMaarja sinds wanneer heeft een supermarkt verstand van acculaders...
Dikke prima dan, want €8 voor een druppellader is niet duur.
Verder dan 13,8V moet hij ook niet laden inderdaad.
ik heb 'm ook, aan mijn motor en werkt prima.ThinkPadd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 22:45:
Dikke prima dan, want €8 voor een druppellader is niet duur.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
kun je hem ook gebruiken voor een loodzuur accu?
ik heb een 35AH accu dus: 35/0.600=58,33333333
dat zal dus een beetje lang gaan duren voordat hij helemaal is opgeladen
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2008 07:02 ]
Waarschijnlijk wel hoor, motor heeft meestal een normale loodzuur accu, en soms een gelaccu.
Het laden duurt inderdaad wel lang, maar het kan wel.
Het laden duurt inderdaad wel lang, maar het kan wel.
35AH is ook een flinke accu, als je sneller wilt laden zal je toch echt voor een lader met een hoger amperage moeten gaan.Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 06:59:
kun je hem ook gebruiken voor een loodzuur accu?
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Verwijderd
dat is dus het probleem, de meeste acculaders zijn niet veel hoger.
ze zijn er wel maar dan gelijk weer te duur voor mij
ze zijn er wel maar dan gelijk weer te duur voor mij
Oeh, als jullie het inderdaad over die lader hebben zal ik mijn broertje even vragen maandag langs de lidl te rijden! 
En even, jullie hebben het over de lader uit mijn post, niet die van het plaatje van ThinkPad hè?
En even, jullie hebben het over de lader uit mijn post, niet die van het plaatje van ThinkPad hè?
Verwijderd
het is idd die van de lidlstevenP schreef op maandag 26 mei 2008 @ 09:49:
Oeh, als jullie het inderdaad over die lader hebben zal ik mijn broertje even vragen maandag langs de lidl te rijden!
ik ga het ook gewoon uitproberen, het moet lukken en anders zit die maar niet helemaal vol
Verwijderd
Aha... Ik zou ook eens willen proberen zon radio te maken.
Ik heb hier een batterij staan:
NP17-12I
http://www.yuasa.com.tw/english/vrlafile/NP17-12I.htm
Ben redelijk thuis in electronica, maar van batterijen ken ik niks... Is het al gelijk welke soort lader er gebruikt wordt... Wel een druppellader best, maar ik wil zeggen gelijk welk type,merk... Moest ik nu een druppellader gaan halen in de "Gamma" of zo van die voltage, dan ben ik zeker dat hij zal werken... En niet kapot gaan ofzo... Want die batterij weegt een ton, en als er daar een foutje mee gebeurt aj...
NP17-12I
Ben redelijk thuis in electronica, maar van batterijen ken ik niks... Is het al gelijk welke soort lader er gebruikt wordt... Wel een druppellader best, maar ik wil zeggen gelijk welk type,merk... Moest ik nu een druppellader gaan halen in de "Gamma" of zo van die voltage, dan ben ik zeker dat hij zal werken... En niet kapot gaan ofzo... Want die batterij weegt een ton, en als er daar een foutje mee gebeurt aj...
RPSimon, ik begrijp niets van je post en ik denk de anderen ook niet.. Kun je jouw probleem iets duidelijker verwoorden?
Hoi,Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 17:53:
Aha... Ik zou ook eens willen proberen zon radio te maken.
NP17-12I
Jij hebt ook een gelaccu, en je kunt waarschijnlijk ook de lader van de Lidl gebruiken
En misgaan valt wel mee hoor, alleen als je kortsluiting maakt tussen de accupolen, of de accu laat koken door een verkeerde lader. Verder is de accu erg veilig.
Verwijderd
Ok Sorry,
Ik heb dus volgende batterij, die ik wil gebruiken voor een bierkrat radio
Ik heb hem ooit eens gekregen van iemand, maar ik heb er geen lader bijgekregen. Ik ben redelijk thuis in elektronica, maar ken niet veel van laders voor batterijen. Nu is mij vraag. Kan iedere lader, rekening houden met het juiste voltage en laadstromen, deze batterij laden?
Ik zou niet graag de verkeerde lader gebruiken omdat deze batterij zo krachtig is, dat ik bang ben om hem kapot te doen, of explosie of zo. Dit is mss overdreven, maar toch...
edit:
@ThinkPad: Dank u, ik zal zeker eens kijken voor deze lader
Maar er staat bij dat deze enkel voor loodaccu's is, of kan dit geen kwaad...
Ik heb dus volgende batterij, die ik wil gebruiken voor een bierkrat radio
Ik heb hem ooit eens gekregen van iemand, maar ik heb er geen lader bijgekregen. Ik ben redelijk thuis in elektronica, maar ken niet veel van laders voor batterijen. Nu is mij vraag. Kan iedere lader, rekening houden met het juiste voltage en laadstromen, deze batterij laden?
Ik zou niet graag de verkeerde lader gebruiken omdat deze batterij zo krachtig is, dat ik bang ben om hem kapot te doen, of explosie of zo. Dit is mss overdreven, maar toch...
edit:
@ThinkPad: Dank u, ik zal zeker eens kijken voor deze lader
Maar er staat bij dat deze enkel voor loodaccu's is, of kan dit geen kwaad...
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2008 18:14 ]
Verwijderd
ik dacht idd ook dat die lader alleen voor loodaccu's geschikt was, ik weet het niet zeker hoor
Verwijderd
Even een beetje onderzoek gedaan...
Van enkele sites
denk dat het toch zo goed niet is
Van enkele sites
...Eenvoudige laadapparaten die in automaterialenzaak of warenhuis worden verkocht zijn niet geschikt voor constant laden van de boordaccu in de camper. Ze laden door tot ver over het "kookpunt" van de accu, waardoor knalgas ontstaat (ontploffingsgevaar)...
http://www.circuitsonline.net/forum/view/30517/last...We moeten echter wel tegelijk met de aanschaf van de accu's een juiste acculader voor deze batterijen gebruiken, die de laadspanning voor een hogere temperatuur compenseert. Op de accu, of in de accuruimte wordt dan een temperatuursensor gemonteerd. Laders met Wa-karakteristiek en gewone IU laders zijn voor gel-accu’s uit den boze!...
denk dat het toch zo goed niet is
Verwijderd
de lader van de Lidl is wel een druppellader vertelde iemand een paar posts terug, dus daarmee schakelt hij automatisch over op druppelladen als de accu vol zit
Verwijderd
Ok...
Kmoet beter lezen
edit: staat ook in startpost
Kmoet beter lezen
edit: staat ook in startpost
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2008 19:00 ]
Verwijderd
Even om onduidelijkheid uit de wereld te helpen; een gelaccu is een loodaccu, alleen zit er in dat type accu een gel die als electrociet gebruikt wordt, waardoor je hem gewoon kunt kantelen en alsnog gebruiken, in tegenstelling tot normale loodaccu's die alleen rechtop te gebruiken zijn (het type zoals in je auto zit). Gelaccu is dus loodaccu.Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 18:23:
ik dacht idd ook dat die lader alleen voor loodaccu's geschikt was, ik weet het niet zeker hoor
Verwijderd
de meeste accu's die in auto's zitten zijn loodzuur accu's, denken jullie dat ik mijn accu (ook een loodzuur accu) gewoon kan laden met de lader van de lidl?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2008 21:39 ]
Deze lader is geschikt voor alle soorten loodaccu's dus ja dat kan. Alleen omdat de laadstroom maar klein is en de capaciteit van een auto accu erg groot duurt het vrij lang voordat de accu helemaal geladen is.
Verwijderd
Bedankt voor de duidelijkheid...Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 21:10:
[...]
Even om onduidelijkheid uit de wereld te helpen; een gelaccu is een loodaccu, alleen zit er in dat type accu een gel die als electrociet gebruikt wordt, waardoor je hem gewoon kunt kantelen en alsnog gebruiken, in tegenstelling tot normale loodaccu's die alleen rechtop te gebruiken zijn (het type zoals in je auto zit). Gelaccu is dus loodaccu.
Verwijderd
oké bedankt, we gaan het gewoon proberenMichel5128 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 22:37:
Deze lader is geschikt voor alle soorten loodaccu's dus ja dat kan. Alleen omdat de laadstroom maar klein is en de capaciteit van een auto accu erg groot duurt het vrij lang voordat de accu helemaal geladen is.
Ik ben ook bezig met een radio, maar ben nog op zoek naar een goede schakeling om de accu te beveiligen.
Ik wil er voor zorgen dat alles uitgeschakeld wordt als de spanning van de accu onder de 11 volt komt, hoe krijg ik dat voor elkaar?
Ik wil er voor zorgen dat alles uitgeschakeld wordt als de spanning van de accu onder de 11 volt komt, hoe krijg ik dat voor elkaar?
Verwijderd
ik zou idd ook graag zoiets erop willen hebben, maar helaas heb ik echt niet zoveel geld.
is er ook een andere optie om mijn accu tegen diepontlading te beschermen?
Verwijderd
ik heb nu alles klaar,
alleen nog geen accu,, nog steeds niet:(
ik heb alleen een radio er aan zitten en 2 speakers
het stroom verbruik van de radio is: 10A
mijn vraag is nu, wat houdt dit in?
wat voor accu moet ik zoeken zodat dit ongeveer een uur 6 achter elkaar kan draaien
en is dan die lader van de lidl goed genoeg? dat het de volgende dag weer klaar is om te draaien?
kunnen jullie linkjes geven van waar ik de accu kan bestellen/kopen?
dankjulliewel
alleen nog geen accu,, nog steeds niet:(
wat voor accu moet ik zoeken zodat dit ongeveer een uur 6 achter elkaar kan draaien
en is dan die lader van de lidl goed genoeg? dat het de volgende dag weer klaar is om te draaien?
kunnen jullie linkjes geven van waar ik de accu kan bestellen/kopen?
dankjulliewel
Al iemand overwogen om die loodaccu's te laden met een zonnepaneel? Voor weinig geld kan je al een klein paneeltje kopen met een laadregelaar en een terugstroombeveliging. Gewoon ergens in een hoekje waar de zon bijkan (gewoon daglicht werkt trouwens ook dus kom niet af dat het in ons 'regenlandje' niet kan) zetten en telkens je je radio nodig hebt is de batterij op spanning.
Handige Harry's kunnen losse zonnecellen op hun bierkrat monteren, wat ook nog eens extra cool oogt en je hebt veel solar- laadregelaars die niet veel groter zijn dan een I-pod dus die kan je er gemakkelijk in kwijt.
Komt daar nog eens bij dat een solar laadregelaar meestal speciaal voor een gel accu is ontworpen en dus zeker geschikt zal zijn.
edit: ik vergeet nog te vermelden dat veel solar laadregelaars een diepontlaadbeveiliging hebben dus dat probleem is dan ook meteen van de baan.
Handige Harry's kunnen losse zonnecellen op hun bierkrat monteren, wat ook nog eens extra cool oogt en je hebt veel solar- laadregelaars die niet veel groter zijn dan een I-pod dus die kan je er gemakkelijk in kwijt.
Komt daar nog eens bij dat een solar laadregelaar meestal speciaal voor een gel accu is ontworpen en dus zeker geschikt zal zijn.
edit: ik vergeet nog te vermelden dat veel solar laadregelaars een diepontlaadbeveiliging hebben dus dat probleem is dan ook meteen van de baan.
[ Voor 9% gewijzigd door Cumulus79 op 27-05-2008 18:51 ]
Happer heeft een schakeling gemaakt zodat de accu niet verder dan 11 volt ontladen kan worden. Is wel een beetje handigheid voor nodig en natuurlijk de juiste onderdelen. De schakeling is wel in dit of in het vorige topic te vinden.Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 17:20:
ik zou idd ook graag zoiets erop willen hebben, maar helaas heb ik echt niet zoveel geld.
Als jouw radio 10A verbruikt is er denk ik iets heel erg mis.. Ik denk dat hij alleen gezekerd is op 10A. Een radio met 2 speakers neemt ongeveer 1,2A. Voor 6 uur heb je dan 1,2*6=een 7,2 Ah gelaccu nodig. Die is dan met de Lidl lader in 7,2Ah/0,6A=12uur weer opgeladen.Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 18:07:
dankjulliewel
Accu's zijn vaak (gratis) te verkrijgen bij beveiligingsboeren en anders bij de lokale electronicazaak.
*Mensen, neem aub ook eens de moeite dit topic door te lezen. De meest voorkomende problemen zijn al meerdere malen besproken. Ik heb een beetje het idee dat we hier steeds weer hetzelfde aan het uitleggen zijn.

Als je je accu een beetje redelijk vlot wil opladen met zonne-energie heb je best wel grote zonnepanelen nodig. En dat is ook niet goedkoop.
<quote> Als je je accu een beetje redelijk vlot wil opladen met zonne-energie heb je best wel grote zonnepanelen nodig. En dat is ook niet goedkoop. </quote>
Nou dat valt mee hoor, ik heb hier zo'n kleintje liggen van 8 bij 8 centimeter en die laadt mijn gelaccu van 7 Ah redelijk vlot bij. Het is dan nog een polykristallijn paneeltje dat een lager rendement heeft, binnen staat achter dubbele beglazing, niet eens loodrecht op de zon gericht en waarvan de plastic deklaag troebel is geworden door stof en vuil dat erop is 'ingebrand'.
Neem eenzelfde paneeltje monokristallijn en zet het in de volle zon buiten en je kan er behoorlijk wat stroom uit halen. Denk bijvoorbeeld aan die parkeermeters in de stad: die zijn niet zo heel groot en toch werken ze steeds zelfstandig, zelfs in de winter.
Akkoord, met een klein paneeltje krijg je je accu niet in 1-2-3 volgeladen, maar het zorgt er voor dat je accu langer meegaat als je hem op je kratje monteert en ermee een dagje aan het strand vertoeft.
Je kan overigens soms gratis zonnepanelen krijgen uit de sloop en daar de cellen uitprutsen om er een nieuw paneel mee maken.
Nou dat valt mee hoor, ik heb hier zo'n kleintje liggen van 8 bij 8 centimeter en die laadt mijn gelaccu van 7 Ah redelijk vlot bij. Het is dan nog een polykristallijn paneeltje dat een lager rendement heeft, binnen staat achter dubbele beglazing, niet eens loodrecht op de zon gericht en waarvan de plastic deklaag troebel is geworden door stof en vuil dat erop is 'ingebrand'.
Neem eenzelfde paneeltje monokristallijn en zet het in de volle zon buiten en je kan er behoorlijk wat stroom uit halen. Denk bijvoorbeeld aan die parkeermeters in de stad: die zijn niet zo heel groot en toch werken ze steeds zelfstandig, zelfs in de winter.
Akkoord, met een klein paneeltje krijg je je accu niet in 1-2-3 volgeladen, maar het zorgt er voor dat je accu langer meegaat als je hem op je kratje monteert en ermee een dagje aan het strand vertoeft.
Je kan overigens soms gratis zonnepanelen krijgen uit de sloop en daar de cellen uitprutsen om er een nieuw paneel mee maken.
Oke, dat wist ik niet.
Maar je panelen moeten wel je accu kunnen opladen en je radio van stroom kunnen voorzien. Anders laad hij te langzaam, en raakt je accu alsnog leeg.
Maar je panelen moeten wel je accu kunnen opladen en je radio van stroom kunnen voorzien. Anders laad hij te langzaam, en raakt je accu alsnog leeg.
hmmm, best interessant. Laadregelaar heb ik gevonden bij conrad voor €16,50, maar de goedkoopste zonnemodule is €54,95? En dan heb je al een best grote.. Weet je toevallig waar kleinere modules te koop zijn?
Ik ben al een flinke tijd op zoek naar een goede versterker voor mn box. Die 41hz klasse D versterker http://www.41hz.com/main.aspx?pageID=118 sprak me flink aan, maar hier zitten geen bass en treble knop op. Deze zou ik wel graag willen hebben! Weet iemand een alternatief?
[ Voor 3% gewijzigd door A.Kebab op 28-05-2008 02:17 ]
Waarom geen labovoeding bezigen om de batterij op te laden?
Heeft als voordeel dat je de stroom optimaal kunt regelen waardoor hij snel oplaad en dat je merkt wanneer hij opgeladen is aan de ampere meter die erin zit...
Heeft als voordeel dat je de stroom optimaal kunt regelen waardoor hij snel oplaad en dat je merkt wanneer hij opgeladen is aan de ampere meter die erin zit...
Je kan eens zoeken op 'solar charger' of "losse zonnecellen" indien je zelf iets wil ineenknutselen om op zo'n radio aan te brengen, een paar merken die in me opkomen voor complete laders op 12V zijn de Solio en de I - sun, al vallen die misschien ook boven je gewenste prijsklasse.Michel5128 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 23:17:
hmmm, best interessant. Laadregelaar heb ik gevonden bij conrad voor €16,50, maar de goedkoopste zonnemodule is €54,95? En dan heb je al een best grote.. Weet je toevallig waar kleinere modules te koop zijn?
Wat ik ook nog cool vind zijn de zogenaamde opvouwbare zonnepanelen, dat is een soort van mat die opgevouwen niet veel groter is dan een A4- tje, maar uitgevouwen een groot zonnepaneel vormt dat al snel meer dan 50 watt laadvermogen geeft. Die gebruiken ze vaak bij de US army waar mobiliteit en betrouwbaarheid belangrijk zijn (ze werken zelfs nog als er kogelgaten inzitten) maar ik zie ze nu steeds vaker opduiken in gewone consumentenwinkels.
edit: uiteraard bedoel ik Google zoeken want bij de Conrad zullen ze dat niet hebben denk ik
[ Voor 4% gewijzigd door Cumulus79 op 28-05-2008 12:28 ]
Dit topic is gesloten.