o jee, ik begin te twijfelen of die krat- radiootjes nog lang populair gaan blijven nu ik op internet een artikeltje tegenkom over de Nimzy Vibro Blaster die elk voorwerp of oppervlak omtovert in een reuzenluidspreker
Anoniem: 219973
Dat zal nooit erg goed kunnen klinken, wat ze ook bedenken om zo'n ding te verkopen. Ik weet zeker dat dat erg inefficient zal zijn. Een speaker blijft de beste manier om goed geluid te produceren.Cumulus79 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:31:
o jee, ik begin te twijfelen of die krat- radiootjes nog lang populair gaan blijven nu ik op internet een artikeltje tegenkom over de Nimzy Vibro Blaster die elk voorwerp of oppervlak omtovert in een reuzenluidspreker
Anoniem: 260997
ik heb er net ook wat overgelezen, maar ik vraag me af of zoiets echt goed zal werken.
hier een filmpje van de nimzy vibro max: http://youtube.com/watch?v=evAVLUQcHtE&feature=related
hier een filmpje van de nimzy vibro max: http://youtube.com/watch?v=evAVLUQcHtE&feature=related
Enkele specificaties van dat ding: 15 watt rms, frequency range of 220-10,000Hz, sensitivity 82dB/m/W.
Dat is volstrekt niet interessant. 220 hz betekent weinig bassen. En de 15 watt mag dan RMS zijn maar de sensitivity is maar 82dB/W/m. Dwz (volgens wikipedia): een goeie hi-fi versterker (92dB/W/m) heeft maar 1.5 watt nodig voor het zelfde geluidsniveau als de Nimzy, een podiumspeaker (102dB/W/m) heeft zelfs maar 150mW nodig.
Het is een beetje weer zo'n verhaal als die usb krat speakers van Heineken: zogenaamd 3 watt rms. Althans, op 12 volt, en dat ding draait op 5 volt, dus volgens de specificaties maar 0.7 watt.
Dat is volstrekt niet interessant. 220 hz betekent weinig bassen. En de 15 watt mag dan RMS zijn maar de sensitivity is maar 82dB/W/m. Dwz (volgens wikipedia): een goeie hi-fi versterker (92dB/W/m) heeft maar 1.5 watt nodig voor het zelfde geluidsniveau als de Nimzy, een podiumspeaker (102dB/W/m) heeft zelfs maar 150mW nodig.
Het is een beetje weer zo'n verhaal als die usb krat speakers van Heineken: zogenaamd 3 watt rms. Althans, op 12 volt, en dat ding draait op 5 volt, dus volgens de specificaties maar 0.7 watt.
ik houd het gewoon bij mij kratradio:)
ik vind het veel leuker om zoiets te bouwen dan, zo'n vaag ding te kopen.
ik vind het veel leuker om zoiets te bouwen dan, zo'n vaag ding te kopen.
Anoniem: 222510
<Niet meer van toepassing>
[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 222510 op 01-06-2008 17:14 ]
Anoniem: 262133
Thnx.
Dit zit erop:
JVC versterker 320w (2x 160w) gebrugd op de sub
Kijkshop terror versterker 2x 100w marquant (voor de speakers, hoor totaal geen kwaliteitsverlies
)
2x Fusion 2 weg speakers 140w
1x TOXIC Subwoofer 300-600w
1x 24ah Gel accu (speciale glasvezel tech. accu ofzow
)
Knopje en straks nog wat extra aansluiting zoals een aansteker aansluiting om accu op te laden en mn eclipse op te laden via de accu.
Komt ook nog een spanningsmeter op om te zien hoe vol de accu nog zit.
En nog een schakelaar om hem ook van stroom te voorzien via het stopcontact.
Paar rioleringspijpen als speakerhouder bovenop (nu metallic zwart met heineken logo ^^ )
Neon strip en lichtgevende boutjes voor de versterker voor het show effect
Dit zit erop:
JVC versterker 320w (2x 160w) gebrugd op de sub
Kijkshop terror versterker 2x 100w marquant (voor de speakers, hoor totaal geen kwaliteitsverlies

2x Fusion 2 weg speakers 140w
1x TOXIC Subwoofer 300-600w
1x 24ah Gel accu (speciale glasvezel tech. accu ofzow
Knopje en straks nog wat extra aansluiting zoals een aansteker aansluiting om accu op te laden en mn eclipse op te laden via de accu.
Komt ook nog een spanningsmeter op om te zien hoe vol de accu nog zit.
En nog een schakelaar om hem ook van stroom te voorzien via het stopcontact.
Paar rioleringspijpen als speakerhouder bovenop (nu metallic zwart met heineken logo ^^ )
Neon strip en lichtgevende boutjes voor de versterker voor het show effect
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 262133 op 30-05-2008 14:36 ]
hoelang houd je 24 AH accu dat wel niet vol?
en watvoor spanningsmeter wil je erin gaan zetten?
en watvoor spanningsmeter wil je erin gaan zetten?
Minimaal een uur of 4 (op max) (ding vreet best stroom vandaar ook de zware accu)
En zon ding had ik toevallig in mn vaders auto zien liggen
En zon ding had ik toevallig in mn vaders auto zien liggen

Niet verder dan 11,8V ontladen, want dan gaat je accu kapot.
Bij 11,8V is hij leeg.
Bij 11,8V is hij leeg.
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=1267
kun je met zo'n ding ook de spanning van een accu meten?
ik heb er niet veel verstand van en zoiets leek mij wel handig
kun je met zo'n ding ook de spanning van een accu meten?
ik heb er niet veel verstand van en zoiets leek mij wel handig
ik weet bijna zeker dat dat niet kan>>> hij werkt op 15V en wat is een draaispoelmeter eigenlijk?
ik heb ook geen verstand van spanningsmeters maar deze stond bij al die digitale dingen en deze leek mij ook wel handig
Een draaispoelmeter is een wijzer die door een spoel rond een magneet draait. Meer spanning op de spoel = grotere uitslag. Ik denk dat het prima werkt maar dat je hem wel even moet kalibreren of iets dergelijks.jochem92 schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 11:37:
ik weet bijna zeker dat dat niet kan>>> hij werkt op 15V en wat is een draaispoelmeter eigenlijk?
Edit van wikipedia:
Een draaispoelmeter is een analoog elektrisch meetinstrument dat een gelijkstroom meet en afhankelijk van de grootte van die stroom een bepaalde wijzeruitslag geeft. Als de gemeten stroom op zijn beurt een functie is van een andere grootheid, is de wijzeruitslag dus een maat voor die grootheid.

[ Voor 34% gewijzigd door A.Kebab op 31-05-2008 16:04 ]
weet je ook hoe ik dat precies moet doen?Een draaispoelmeter is een wijzer die door een spoel rond een magneet draait. Meer spanning op de spoel = grotere uitslag. Ik denk dat het prima werkt maar dat je hem wel even moet kalibreren of iets dergelijks.
Nee geen ervaring mee. Maar volgens die site die je aanhaalde zat er een nulschroef op. Daarmee moet het waarschijnlijk. Je moet het nog maar even aan iemand met verstand/ervaring vragen!Anoniem: 260997 schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 18:07:
[...]
weet je ook hoe ik dat precies moet doen?
Succes
Anoniem: 72789
Ik snap er geen reet van. Ik heb een Marquant versterker vd kijkshop gekocht maar hier komt maar heeeeel zacht geluid uit. Enig idee waar dit aan kan liggen of wat ik kan testen (REM zit op de + en dat draaiknopje staat op max.)?? 
Ook klopt mijn versterker niet met het plaatje op het doosje en die van de site:
http://www.kijkshop.nl/pr...quant-versterker-mca-200/
Als je kijkt zie je zwarte/rood aansluiting voor de speakers (van die klik dingen): maar dat zijn bij mij goudkleurige schroeven net als de stroom????

Ook klopt mijn versterker niet met het plaatje op het doosje en die van de site:
http://www.kijkshop.nl/pr...quant-versterker-mca-200/
Als je kijkt zie je zwarte/rood aansluiting voor de speakers (van die klik dingen): maar dat zijn bij mij goudkleurige schroeven net als de stroom????
[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 72789 op 31-05-2008 21:54 ]
Maak eens een foto, dat is voor ons ook een stuk duidelijker.
Kan het zijn dat je de luidspreker op 2 aansluitingen tegelijk hebt aangesloten o.i.d. ?
Kan het zijn dat je de luidspreker op 2 aansluitingen tegelijk hebt aangesloten o.i.d. ?
aan de ene kant zitten die klik dingen en aan de andere kant zitten de schroefjes waar de speakers op moeten.
De stroom moet je de rem en B+ aan elkaar knopen en naar de + van je accu en de grnd oid moet naar je min.
Die 'klik' dingen zijn voor een andere input, bijvoorbeeld de speakerdraden vanaf een autoradio.
die heb je trouwens niet nodig als je die tulp gebruikt.
De stroom moet je de rem en B+ aan elkaar knopen en naar de + van je accu en de grnd oid moet naar je min.
Die 'klik' dingen zijn voor een andere input, bijvoorbeeld de speakerdraden vanaf een autoradio.
Ik ben net klaar met mijn examens en ben van plan om weer een nieuw project te beginnen. Mijn vorige kratje(/box) is stuk gevallen, kheb nog wel een paar foto's van van toen hij nog heel was:
http://img114.imageshack.us/img114/4599/dsc00856du7.jpg
http://img74.imageshack.us/img74/2272/dsc00853pz0.jpg
http://img210.imageshack.us/img210/2607/dsc00859ku1.jpg
Alle onderdelen waren tweedehands en ondertussen ook al een beetje beschadigt. Dus heb ik besloten om helemaal overnieuw te beginnen op de accu's na.
Tot nu toe heb ik:
Boss Riot R694 500 Watt - 6'' x 9'' 4-weg Speaker

Specs: http://www.pimtensen.nl/s...id=5&sub_id=26&cur_id=933
Renkforce CD-3994 CD-tuner

Specs: http://www.conrad.nl/goto/?product=370736
Toxic TXC-500 2 Kanaals Eindversterker (mocht autoradio niet voldoende zijn)

Specs: http://www.conrad.nl/goto/?product=370858
RMS van de speaker kan ik nergens vinden dus ik zou ook niet weten hoeveel mijn versterker zou moeten trekken. Mijn vraag is dan ook of de autoradio voldoende kan leveren om 2 stuks Boss Riot speakers te voorzien. Verder vroeg ik me af wat jullie van deze 'opstelling' vinden en waarmee ik de 'box' het best kan bouwen.
Alvast bedankt
http://img114.imageshack.us/img114/4599/dsc00856du7.jpg
http://img74.imageshack.us/img74/2272/dsc00853pz0.jpg
http://img210.imageshack.us/img210/2607/dsc00859ku1.jpg
Alle onderdelen waren tweedehands en ondertussen ook al een beetje beschadigt. Dus heb ik besloten om helemaal overnieuw te beginnen op de accu's na.
Tot nu toe heb ik:
Boss Riot R694 500 Watt - 6'' x 9'' 4-weg Speaker

Specs: http://www.pimtensen.nl/s...id=5&sub_id=26&cur_id=933
Renkforce CD-3994 CD-tuner

Specs: http://www.conrad.nl/goto/?product=370736
Toxic TXC-500 2 Kanaals Eindversterker (mocht autoradio niet voldoende zijn)

Specs: http://www.conrad.nl/goto/?product=370858
RMS van de speaker kan ik nergens vinden dus ik zou ook niet weten hoeveel mijn versterker zou moeten trekken. Mijn vraag is dan ook of de autoradio voldoende kan leveren om 2 stuks Boss Riot speakers te voorzien. Verder vroeg ik me af wat jullie van deze 'opstelling' vinden en waarmee ik de 'box' het best kan bouwen.
Alvast bedankt
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 222510 op 07-06-2008 20:18 ]
Anoniem: 259893
Waarom zou een autoradio niet voldoende vermogen kunnen leveren? Als je een versterker en radio doet slurpt het toch energie?
Anoniem: 215257
Hoi,
Ik ben ook van plan om een kratje te gaan bouwen..
Wat ik erin wil hebben:
Nintendo 64 (12W @3,3V)
Versterker (waarschijnlijk standaard versterker van de kijkshop) of autoradio die ik nog heb liggen
Boxjes (ook kijkshop of vergelijkbaar)
Schermpje (ook ong. 12W)
Wat voor accu zou ik hierbij nodig hebben? Is het uberhaupt mogelijk?
Wat ik erin wil hebben:
Nintendo 64 (12W @3,3V)
Versterker (waarschijnlijk standaard versterker van de kijkshop) of autoradio die ik nog heb liggen
Schermpje (ook ong. 12W)
[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 215257 op 01-06-2008 19:21 ]
Gaat het zootje dan niet 'clippen' ??Anoniem: 259893 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 18:56:
Waarom zou een autoradio niet voldoende vermogen kunnen leveren? Als je een versterker en radio doet slurpt het toch energie?
je bent waarschijnlijke ene grote accu nodig,
het zou kunnen lukken, maar het gaat ontzettend veel stroom vreten denk ik
het zou kunnen lukken, maar het gaat ontzettend veel stroom vreten denk ik
Radio kan uit zichzelf al hard genoeg om 2 boxen te voorzien van geluid hoor. 4 gaat ook makkelijk.
Een versterker heb je echt niet nodig, het zuigt alleen maar energie.
Of je moet je MP3 willen aansluiten op de versterker. Maar dan zou ik de autoradio weglaten.
Een versterker heb je echt niet nodig, het zuigt alleen maar energie.
Of je moet je MP3 willen aansluiten op de versterker. Maar dan zou ik de autoradio weglaten.
Heb special naar een autoradio met AUX aansluiting gezocht dus daarvoor heb ik de versterker niet perseé nodig. Het ging mij er meer om dat de speakers 500 watt per stuk zijn dus ong. 100-200 watt RMS denk. Terwijl de autoradio maar 4x40 watt heeft wat nog niet eens RMS is. Waardoor, zo heb ik gelezen in ieder geval, je speakers onzuiver worden als zij te hard gaan. En de versterker in de autoradio kan gaan clippen...
Maar daar hoef ik me dus geen zorgen over te maken?
nee - dat hoef je niet - bouw eerst je radio en dan wel luchtdicht he? Kan ja later altijd nog iets 'tussen zetten'.Anoniem: 222510 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 00:23:
Heb special naar een autoradio met AUX aansluiting gezocht dus daarvoor heb ik de versterker niet perseé nodig. Het ging mij er meer om dat de speakers 500 watt per stuk zijn dus ong. 100-200 watt RMS denk. Terwijl de autoradio maar 4x40 watt heeft wat nog niet eens RMS is. Waardoor, zo heb ik gelezen in ieder geval, je speakers onzuiver worden als zij te hard gaan. En de versterker in de autoradio kan gaan clippen...
En als jij een echte 200W RMS installatie -op een interne 12V accu die langer dan drie uur op 70% vermogen speelt- in een bierkrat hangt, krijg je een biertje
//edit// en hoeveelmensen wil je van muziek voorzien eigenlijk, 500?
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 02-06-2008 01:44 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Kom maar op met dat biertjefranssie schreef op maandag 02 juni 2008 @ 00:55:
[...]
nee - dat hoef je niet - bouw eerst je radio en dan wel luchtdicht he? Kan ja later altijd nog iets 'tussen zetten'.
En als jij een echte 200W RMS installatie -op een interne 12V accu die langer dan drie uur op 70% vermogen speelt- in een bierkrat hangt, krijg je een biertje
Mijn kratje:
JVC versterker 320w rms
Marqant versterker 200w max
Subwoofer 300w rms
2x 140w speakers
Kan op mn interne accu zon 4 tot 5 uur op 100% draaien
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 262133 op 02-06-2008 09:43 ]
Ik heb m'n versterkertje binnen van www.41hz.com ! Ik heb em vorige week in elkaar gezet en getest op mijn audio speakers. Dat ding kan best behoorlijk hard (zeker voor zoiets kleins) en gebruikt dan ook nog eens bijna geen stroom! Hij trekt bij een relaxed chill volume nog minder stroom dan de vorige versterker trok zonder muziek... Ik denk dat m'n krat het op een redelijk park volume wel 20 a 30 uur gaat uithouden op een 7Ah accu. Dat is goed nieuws want 't weekendje Terschelling komt er weer aan.
Eigenlijk komt het er op neer dat vergeleken met m'n oude versterker m'n accu capaciteit ongeveer is verdrievoudigd. Dwz, 20Ah accu met het gewicht van een 7Ah accu.
Eigenlijk komt het er op neer dat vergeleken met m'n oude versterker m'n accu capaciteit ongeveer is verdrievoudigd. Dwz, 20Ah accu met het gewicht van een 7Ah accu.
Komt er ook nog een redelijk geluid uit? Ook wat laag?Anoniem: 219973 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:45:
Ik heb m'n versterkertje binnen van www.41hz.com ! Ik heb em vorige week in elkaar gezet en getest op mijn audio speakers. Dat ding kan best behoorlijk hard (zeker voor zoiets kleins) en gebruikt dan ook nog eens bijna geen stroom! Hij trekt bij een relaxed chill volume nog minder stroom dan de vorige versterker trok zonder muziek... Ik denk dat m'n krat het op een redelijk park volume wel 20 a 30 uur gaat uithouden op een 7Ah accu. Dat is goed nieuws want 't weekendje Terschelling komt er weer aan.
Als dat in orde is koop ik er namelijk ook eentje!
franssie schreef op maandag 02 juni 2008 @ 00:55:
[...]
nee - dat hoef je niet - bouw eerst je radio en dan wel luchtdicht he? Kan ja later altijd nog iets 'tussen zetten'.
Desnoods kan ik er dan nog een kratje of box bij bouwen waarin ik enkel accu's plaats. M'n acculader laad met 6 ampere per uur dus die is krachtig zat om binnnen redelijke tijd weer klaar te zijn.
Ik heb deze boxen overigens al een tijdje op het oog aangezien ik ze waarschijnlijk overzet in mijn auto over iets meer dan een jaar, en ik dan toch wel een beetje zuiver kwaliteit wil.
Laag is echt prima in orde, heb em getest op enkele extreme lage bassen nummers en hij klonk even goed als m'n audio versterker! Alleen gaat hij op een gegeven moment vervormen. Maar dat hebben alle versterkers die op 12 volt werken. Die vervorming ontstaat omdat op een gegeven moment de versterker een hogere spanning nodig heeft dan de 12 volt van de accu om de muziek nog harder te laten klinken en die "is er niet". Het enige dat je kan doen is de impedantie van de speakers verlagen. (dwz nieuwe speakers kopen). Mijn audio speakers zijn namelijk 8 ohm.aartrost schreef op maandag 02 juni 2008 @ 12:30:
Komt er ook nog een redelijk geluid uit? Ook wat laag?
Als dat in orde is koop ik er namelijk ook eentje!
Met 4 ohms speakers heb je ongeveer 2x25 watt RMS te pakken uit die amp6basic, en dat is luid genoeg.
Als je hem bestelt kan ik je alvast een tip geven: soldeer de 8 SMD diodes en de zenerdiode er meteen in. Die moeten volgens de handleiding pas op het laatst omdat ze gevoelig zijn. Het probleem is dat je er dan niet nouwelijks meer bij kunt

het is mogelijk...als je genoeg geld hebt voor een omvormer (12V>>>230V) en voor de accu, want die moet echt huge zijn wil je ff lekker lang gamen.Anoniem: 215257 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:20:
Hoi,
Wat ik erin wil hebben:
Nintendo 64 (12W @3,3V)
Schermpje (ook ong. 12W)
[ Voor 61% gewijzigd door jochem92 op 02-06-2008 15:03 ]
Lekker omslachtig zo'n omvormer met een rendement van 80% of minder.
Pak dan gewoon een chip zoals een LM317 die de 12V converteert naar 3,3V
Ik weet niet of de LM317 sterk genoeg is, maar dat is echt een stuk beter qua energieverbruik.
De rest kun je volgens mij zo aansluiten op je accu.
Ik weet niet of de LM317 sterk genoeg is, maar dat is echt een stuk beter qua energieverbruik.
Uhm, daar klopt niets vanThinkPadd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:23:
80% is best wel erg goed. Een 80% omvormer geeft 12 watt op 3.3 volt, met 80% rendement, dus neemt zelf 12watt/0.8 = 15 watt op. Hij trekt dus 15watt/12v = 1.25 ampere. Dat betekent dat de omvormer 3 watt aan warmte afgeeft. Zo'n omvormer geeft dus een hogere stroom (12 watt/3.3v = 3.6A) aan de N64 als dat hij trekt uit de accu. Dat is alleen mogelijk omdat de spanning lager is. Hij trekt 15 watt en levert 12 watt aan de N64, en 3 watt als warmte.
Een LM317 trekt gewoon netzoveel stroom uit de accu als dat hij zou geven aan die N64. Dwz, een N64 is 12 watt, en heeft 3.3 volt nodig. Dat betekent dat hij een stroom trekt van 12 watt/3.3v = 3.6 ampere.
De LM317 trekt dan gewoon doodleuk 3.6 ampere uit de accu en geeft gewoon heel veel warmte af. (12v-3.3v)*3.6A = 31 watt.
Het rendement van een LM317 is maximaal 3.3/12*100 = 27.5% en je hebt een koellichaam van 31 watt nodig.
Het maximale haalbare rendement is meestal iets van 90% bij zgn schakelende voedingen (in pc/s laptop voedingen ed).
Wil je er toevallig 2 verkopenAnoniem: 222510 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 12:56:
[...]
Ik heb hier sowiso nog een zootje 12v 17ah liggen

dat zal allemaal wel maar een nintendo 64 werkt op 230V en niet op 3,3VThinkPadd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:23:

Waarom staat hier: Anoniem: 215257 in "mooiste bierkrat radio [deel II]" dan 3,3V ?
En hij werkt vast niet op 230V, het wordt binnenin omgezet naar een lagere spanning.
En van 12V > 230V > ?V gaan is lekker omslachtig dan van 12V > ?V
En hij werkt vast niet op 230V, het wordt binnenin omgezet naar een lagere spanning.
En van 12V > 230V > ?V gaan is lekker omslachtig dan van 12V > ?V
ik heb zojuist de accu lader gekocht van de lidl, het is een zeer handig dingetje
dit staat erop:
-voorzichtige en veilige duur- en druppellading
-verlaging van laadspanning na bereiken van de eindspanning
-waarschuwings-LED voor verkeerde poolpositie
-met oplaadindicator
-ideaal voor het overwinteren van accu's voor motorfietsen, personenauto's, oldtimers, boten, campers, tractoren etc.
-600 mA voor 2V, 6V en 12V loodaccu's
- voor onderhoudsvrije accu's alsmede loodgel-, loodzuur, loodvlies-accu's
dit staat erop:
-voorzichtige en veilige duur- en druppellading
-verlaging van laadspanning na bereiken van de eindspanning
-waarschuwings-LED voor verkeerde poolpositie
-met oplaadindicator
-ideaal voor het overwinteren van accu's voor motorfietsen, personenauto's, oldtimers, boten, campers, tractoren etc.
-600 mA voor 2V, 6V en 12V loodaccu's
- voor onderhoudsvrije accu's alsmede loodgel-, loodzuur, loodvlies-accu's
" Foutmelding
Deze gebruiker wil of kan geen Direct Messages ontvangen: 'X-GAMER-X'"
Wat is je email? Dan neem ik wel ff contact met je op. Of zorg er even voor dat je Direct messages kan ontvangen
Geweldig! dankje voor de infoAnoniem: 219973 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:37:
[...]
Laag is echt prima in orde, heb em getest op enkele extreme lage bassen nummers en hij klonk even goed als m'n audio versterker! Alleen gaat hij op een gegeven moment vervormen. Maar dat hebben alle versterkers die op 12 volt werken. Die vervorming ontstaat omdat op een gegeven moment de versterker een hogere spanning nodig heeft dan de 12 volt van de accu om de muziek nog harder te laten klinken en die "is er niet". Het enige dat je kan doen is de impedantie van de speakers verlagen. (dwz nieuwe speakers kopen). Mijn audio speakers zijn namelijk 8 ohm.
Met 4 ohms speakers heb je ongeveer 2x25 watt RMS te pakken uit die amp6basic, en dat is luid genoeg.
Als je hem bestelt kan ik je alvast een tip geven: soldeer de 8 SMD diodes en de zenerdiode er meteen in. Die moeten volgens de handleiding pas op het laatst omdat ze gevoelig zijn. Het probleem is dat je er dan niet nouwelijks meer bij kunt. Soldeer de chip er wel het laatste in zoals in de handleiding staat (die zit namelijk in het zakje met de diodes.)
en email verwijderdAnoniem: 222510 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:24:
[...]
" Foutmelding
Deze gebruiker wil of kan geen Direct Messages ontvangen: 'X-GAMER-X'"
Wat is je email? Dan neem ik wel ff contact met je op. Of zorg er even voor dat je Direct messages kan ontvangen
[ Voor 5% gewijzigd door X-GAMER-X op 02-06-2008 18:06 ]
Jep klopt allemaal en had ik ook allemaal gedaan. Vandaag terug geweest en ding geruild, en wat denk je? Werkt nu wel. Ik had dus een gare versterker te pakken.....Anoniem: 262133 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 02:57:
aan de ene kant zitten die klik dingen en aan de andere kant zitten de schroefjes waar de speakers op moeten.

Ik had em vorige week dinsdag ook binnen. Hoe leuk ik het ook vond mij is het niet gelukt er meer dan 1 seconde muziek uit te krijgen....en nou komt er helemaal niks meer uit (na wat rook en vlammenwerkAnoniem: 219973 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:45:

Het liefst wil ik gewoon zo'n ding kant en klaar kopen: dan weet ik zeker dat ie et gaat doen.
Anoniem: 261911
ik heb vandaag ook de accu lader van de lidl gekocht,
alleen in de beschrijving van het apparaatje staat:
let op!
open de celdoppen van de loodaccu
nu heb ik een lood accu, het is een motor accu waar ik zelf nog het zuur(of iets anders, want ik kreeg het op mn hand maar dat deed geen pijn) in moest doen,
ik heb de accu nu aan de lader liggen tot morgen vroeg, en dan moet ie het als het goed is doen
maar is het noodzakelijk dat ik elke keer die doppen open maak? want dat is natuurlijk wel erg onhandig,
alleen in de beschrijving van het apparaatje staat:
let op!
nu heb ik een lood accu, het is een motor accu waar ik zelf nog het zuur(of iets anders, want ik kreeg het op mn hand maar dat deed geen pijn) in moest doen,
ik heb de accu nu aan de lader liggen tot morgen vroeg, en dan moet ie het als het goed is doen
maar is het noodzakelijk dat ik elke keer die doppen open maak? want dat is natuurlijk wel erg onhandig,
Ze bedoelen hiermee dat je de doppen open moet maken om te controleren of de accu niet droog staat. Als je dit af en toe doet is er niets aan de hand en hoef je echt niet bij elke keer laden die doppen open te maken. Mocht het vloeistofniveau te laag zijn, gewoon bijvullen met gedestilleerd water.Anoniem: 261911 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 23:13:
let op!
FoutMichel5128 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 09:45:
[...]
Ze bedoelen hiermee dat je de doppen open moet maken om te controleren of de accu niet droog staat. Als je dit af en toe doet is er niets aan de hand en hoef je echt niet bij elke keer laden die doppen open te maken. Mocht het vloeistofniveau te laag zijn, gewoon bijvullen met gedestilleerd water.
Die doppen moet je eraf halen omdat het een snelle lader is, hij pompt er veel vermogen in waardoor je accuzuur gaat koken.
Hierdoor ontstaat er druk in de accu waardoor die doppen eraf kunnen knallen.
Daarom raden ze aan om ze er al af te halen voor je hem oplaad.
Kan je ook meteen de vloeistof controleren.
Tenminste zoiets wat het

Oh, nou ik werk bij een autogarage en daar halen ze die doppen in ieder geval nooit los bij het laden.. En een druppellader laadt toch juist niet snel, vergeleken met een reguliere lader?
de accu laad maar met 0,6 ampere max per uur, lijkt me niet dat dit heel snel is
heb de accu (10A) er nu bijna 24 uur aanliggen, en nog steeds niet vol
dit is wel de eerste keer dat ik em oplaadt
heb de accu (10A) er nu bijna 24 uur aanliggen, en nog steeds niet vol
dit is wel de eerste keer dat ik em oplaadt
Ik weet niets van de specs van die lader.
Ik weet dus ook niet wat voor druppel lader het is.
Als het alleen een druppel lader is kan je je accu er zowiezo een uurtje of 40 aanhangen, aangezien hij heel langzaam laad met nog een lage laadstroom ook...
Is eigenlijk meer bedoeld om je accu te doorwinteren. zodat je die altijd aan de lader kan laten hangen zodat die nooit leeg gaat en ook niet overlaad.
Voor motoren bijvoorbeeld, die staan meestal stil in de winter. of camping accu's
Ik weet dus ook niet wat voor druppel lader het is.
Als het alleen een druppel lader is kan je je accu er zowiezo een uurtje of 40 aanhangen, aangezien hij heel langzaam laad met nog een lage laadstroom ook...
Is eigenlijk meer bedoeld om je accu te doorwinteren. zodat je die altijd aan de lader kan laten hangen zodat die nooit leeg gaat en ook niet overlaad.
Voor motoren bijvoorbeeld, die staan meestal stil in de winter. of camping accu's
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 262133 op 03-06-2008 15:31 ]
mijn lader van de lidl word na een halfuurtje wel heel erg warm, is dat ook normaal? en kan ik hem er gewoon in laten zitten zonder gevaren?
ja hoor, is volkomen normaal. Gaat wel over zodra de accu bijna vol is en de lader een kleinere stroom gaat afgeven.Anoniem: 260997 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 16:59:
mijn lader van de lidl word na een halfuurtje wel heel erg warm, is dat ook normaal? en kan ik hem er gewoon in laten zitten zonder gevaren?
die lader van de lidl is wel een goeie
ik heb nu ook mn kratje af
alleen nog beetje de afwerking, alle draden beetje mooi weg werken, en nog een antenne aansluiten,
ik zal een filmpje op youtube zetten, en hier even posten
maar dat komt nog, eerst 2 weekjes portugal:P
ik heb nu ook mn kratje af
alleen nog beetje de afwerking, alle draden beetje mooi weg werken, en nog een antenne aansluiten,
ik zal een filmpje op youtube zetten, en hier even posten
maar dat komt nog, eerst 2 weekjes portugal:P
Met een 24Ah accu? 200Watt RMS betekent zo'n 200/12 = 16.7 Ampere.Anoniem: 262133 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:43:
[...]
Kom maar op met dat biertje
Mijn kratje:
JVC versterker 320w rms
Marqant versterker 200w max
Subwoofer 300w rms
2x 140w speakers
Kan op mn interne accu zon 4 tot 5 uur op 100% draaien![]()
Een 24Ah accu zou dit dan ongeveer 24/16.7 = 1.5 uur moeten kunnen volhouden.
4 tot 5 uur bij 200Watt RMS is volstrekt onmogelijk als je inderdaad alleen die 24Ah accu erin hebt zitten (dit las ik in je eerdere posts?).
5 uur op een 24Ah accu betekent dat je setup ongeveer 24/5=4.8 Ampere continu trekt.
Dit is dus zo'n 12*4.8 = 57.6 Watt continu.
Ter vegelijk: om 5 uur lang, 200Watt uit een accu te kunnen trekken, moet deze accu 5*(200/12)=83Ah zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Harrie op 03-06-2008 21:09 ]
Ik denk dat Xanox in de war is met PMPO en RMS.
Of de fabrikant gebruikt de termen gewoon verkeerd.
Bij 16A stromen zou je bekabeling al aardig warm worden.
hoeveel stroom verbruikt een versterktje van marquant en 2 boxjes van 100 watt ongeveer?
2,5 - 3A zoiets ?
(Ruwe schatting, het beste is nog altijd om gewoon te meten met multimeter op ampere stand)
(Ruwe schatting, het beste is nog altijd om gewoon te meten met multimeter op ampere stand)
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 03-06-2008 22:01 ]
Vergeet niet dat die marquant een rendement heeft van maximaal 60%. Maar dat is bij maximale belasting. Bij reeele muziekbelasting zit je rond de 5 a 30% efficientie. (neemt toe met vermogen) Dus je kunt sowieso maar een klein deel van die 200watt gebruiken!Harrie schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 21:02:
Ter vegelijk: om 5 uur lang, 200Watt uit een accu te kunnen trekken, moet deze accu 5*(200/12)=83Ah zijn.
2x25 watt is het theoretisch maximum voor 12 volt en 4 ohm speakers met 10% vervorming. En ik denk niet dat die marquant een spanningsverdubbelaar heeft, en hij werkt ook niet met speakers lager dan 4 ohm.
Wikipedia over PMPO:
Peak Music Power Output (PMPO) (sometimes misused in advertising as Peak momentary performance output) is a much more dubious measure, of interest more to advertising copy-writers than to consumers. The term PMPO has never been defined in any standard but it is often taken to be the sum of some sort of peak power for each amplifier in a system. Different manufacturers use different definitions, so that the ratio of PMPO to continuous power output varies widely; it is not possible to convert from one to the other. Peak power is twice the sine wave power, so, for example, a 5 channel system using amplifiers which can output 10 watts for a few milliseconds with an unspecified percentage of distortion would be specified as '100 watts PMPO'. Sometimes, an extra factor is applied to get an even higher figure. The term PMPO is considered misleading and meaningless by audio professionals
[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 219973 op 04-06-2008 10:35 ]
Lijkt mij ook niet dat die 16 ampere per uur trekt.ThinkPadd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 21:13:
Ik denk dat Xanox in de war is met PMPO en RMS.
Er zit een zekering in van 5ah die zou dat nooit volhouden toch.
Ben geen electronika expert maar als die 200w versterker al 16 ampere per uur trekt en ik heb er nog een 320w versterker aan hangen dat zou dan 2.5x16 ampere zijn dan kom je dus op 40 ampere per uur.
Accu is 24 ampere en gisteren heeft die zon 2.5 uur volop aangestaan en de accu is nog niet leeg.

Zo, mooi de lader van de Lidl gehaald. Kan ik eindelijk mijn accu's gaan testen (kijken welke er nog goed zijn en welke niet).
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
Sorry, ik moet je verbeteren want ik trek het echt niet meerAnoniem: 262133 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 10:33:
Lijkt mij ook niet dat die 16 ampere per uur trekt.

Stroom druk je uit in ampere (Coulomb per seconde), niet ampere per uur. (Die term betekent toename van stroom in een uur.)
Lading druk je uit in ampere keer uur ( Ah = (Coulomb/seconde) maal uur => 1Ah = 3600 Coulomb want er zitten 3600 seconden in een uur)
Handig om te weten, daar zit em de clue. 5A betekent maximaal iets van 60 watt, dus met 60% rendement komt dat uit op 36 watt, dus 2x18 watt RMS per speaker.Er zit een zekering in van 5ah die zou dat nooit volhouden toch.
Maar, dat is het vermogen waarbij de zekering smelt! Dus ga maar uit van 15 watt per speaker continu.
ik heb hier thuis een multimeter, hoe moet ik dit op m'n krat aansluiten om het aantal amperes te meten? (per uur)
[ Voor 4% gewijzigd door jochem92 op 04-06-2008 21:12 ]
Multimeter instellen op Amperes (knop draaien, en evt. kabels verwisselen naar "10A" stand). Dan de multimeter in serie zetten met je versterker en accu.
Niet parallel op je accu, want dan krijg een dikke kortsluiting!!!
Niet parallel op je accu, want dan krijg een dikke kortsluiting!!!
Welke invloed heeft de dikte van stroomkabels eigenlijk op het stroomverbruik en/of volume dat uit de speakers komt?
Per uur maakt geen ruk uit. Je meet het gemiddelde aantal Ampere dat je krat verbuikt. Verbruikt ie bijvoorbeeld 1 ampere, en je hebt een accu van 7 Ah, dan kan je er 7 uur op draaien. Ampere per uur (Ah) duid alleen maar accugrootte aan. Niks anders.jochem92 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 21:12:
ik heb hier thuis een multimeter, hoe moet ik dit op m'n krat aansluiten om het aantal amperes te meten? (per uur)
Niet weeraartrost schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 12:57:
Per uur maakt geen ruk uit. Je meet het gemiddelde aantal Ampere dat je krat verbuikt. Verbruikt ie bijvoorbeeld 1 ampere, en je hebt een accu van 7 Ah, dan kan je er 7 uur op draaien. Ampere per uur (Ah) duid alleen maar accugrootte aan. Niks anders.

Nogmaals, het is niet ampere per uur (A/h) maar ampere keer uur (Ah) net als dat watt gelijk is aan volt keer ampere (W = VA) en niet volt per ampere (V/A) dat is namelijk weerstand (Ohm)
Ik geef toe dat ik vroeger ook altijd dacht dat het ampere per uur was. Toen ik me in accu's ging verdiepen kwam ik er achter hoe dat werkte.
Ik heb zelf een keer meegemaakt m'n electronicawinkel (okaphone) dat ik aan een medewerker vroeg wat de maximum stroom was die een 7Ah accu kon leveren. De sukkel zei: kijk dan op de accu, het is 7 ampere!
ik ga voor de meeste dingen ook naar Okaphone.Ik geef toe dat ik vroeger ook altijd dacht dat het ampere per uur was. Toen ik me in accu's ging verdiepen kwam ik er achter hoe dat werkte.
Ik heb zelf een keer meegemaakt m'n electronicawinkel (okaphone) dat ik aan een medewerker vroeg wat de maximum stroom was die een 7Ah accu kon leveren. De sukkel zei: kijk dan op de accu, het is 7 ampere!
ik ga morgen wss een draaispoelmeter kopen, maar ik heb geen flauw idee hoe ik zoiets moet aansluiten?
Amperemeter moet in serieAnoniem: 260997 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:18:
[...]
ik ga voor de meeste dingen ook naar Okaphone.
ik ga morgen wss een draaispoelmeter kopen, maar ik heb geen flauw idee hoe ik zoiets moet aansluiten?
Voltmeter parallel
Binnenkort ook weer acculaders bij Lidl:
http://www.lidl.nl/nl/hom.../c.o.20080612.p.Acculader
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2008 16:29 ]
Waarschijnlijk moet je een weerstand in serie aansluiten. Het zou niet te moeilijk moeten zijn. Dat kunnen ze je bij Okaphone wel uitleggen. Je moet alleen een van die oudere kerels hebben, die weten er het meeste van.Anoniem: 260997 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:18:
ik ga voor de meeste dingen ook naar Okaphone.
Heeft iemand enig idee hoe je de grootte van het gat dat je nodig heb voor je speaker op kan meten zonder dat je de speaker al in bezit heb? Ik wil namelijk alvast de bouwtekening in orde maken zodat ik direct aan de slag kan binnekort, maar bij een 9x6" speaker is dat nogal lastig. Het gaat in dit geval om de Boss R694 RiOT 6"x9" speaker.
Ik heb via google gezocht naar cuttout dimensions, maar dat leverde weinig resultaat op.
Ik heb via google gezocht naar cuttout dimensions, maar dat leverde weinig resultaat op.
Misschien als je zoekt op installation manual? daar hoort een boor/zaag mal in te zitten.Anoniem: 222510 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 12:45:
Heeft iemand enig idee hoe je de grootte van het gat dat je nodig heb voor je speaker op kan meten zonder dat je de speaker al in bezit heb? Ik wil namelijk alvast de bouwtekening in orde maken zodat ik direct aan de slag kan binnekort, maar bij een 9x6" speaker is dat nogal lastig. Het gaat in dit geval om de Boss R694 RiOT 6"x9" speaker.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Bedankt, dankzij die tip kwam ik een aantal andere pagina's tegen met een aantal speaker templates, en toen ik vervolgens daar op zocht kwam ik op het volgende uit: KLIKfranssie schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 19:16:
[...]
Misschien als je zoekt op installation manual? daar hoort een boor/zaag mal in te zitten.
Precies wat ik zocht
yep - dat zijn ze - meet na het printen wel even de maten na - zodat 74mm ook echt 74mm is - zou jammer zijn van je bouwtekening als je perongeluk 73mm hebt gezaagd en het past niet (is wel op te lossen maar toch).Anoniem: 222510 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 20:54:
[...]
Bedankt, dankzij die tip kwam ik een aantal andere pagina's tegen met een aantal speaker templates, en toen ik vervolgens daar op zocht kwam ik op het volgende uit: KLIK
Precies wat ik zocht
Is DEZE vesterker niet minstens 2-en-een-half keer zo goed/sterk als die 200 watt (kijkshop) marquant versterker terwijl deze maar 2x zo duur is?
Deze Toxic versterker beschikt overigens ook nog eens over een switchable bass boost wat ook nog wel een handig kan zijn
Deze Toxic versterker beschikt overigens ook nog eens over een switchable bass boost wat ook nog wel een handig kan zijn
mijn radiootje is nu helemaal af, alleen heb ik nog 1 vraagje.
de radio doet het ook op een 12 volt adaptertje, maar als ik hem harder zet klinkt het muziek echt bagger.
terwijl dat bij mijn accu niet zo is.
wat kan ik hieraan doen?
de radio doet het ook op een 12 volt adaptertje, maar als ik hem harder zet klinkt het muziek echt bagger.
wat kan ik hieraan doen?
Anoniem: 250661
Zwaardere adapter kopen die het piekvermogen kan leveren wat je accu ook levert, de muziek niet zo luid zetten, of oordopjes kopen!Anoniem: 260997 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:42:
mijn radiootje is nu helemaal af, alleen heb ik nog 1 vraagje.
wat kan ik hieraan doen?
Anoniem: 264418
Na een aantal weken meelurken hier, heb ik mijn krat ook kunnen voltooien, bedankt voor alle tips. Nu heb ik alleen nog 1 probleem: Ik heb pioneer speakers gekocht, waarbij ik er vanuit ging dat er kapjes bij zouden zitten. Dit bleek niet het geval
Op internet kan ik nog niet echt een shop vinden die ze verkoopt, ook de lokale audioboer had zet niet. Iemand tips? (Foto's volgen)

Even een snel (stom) vraagje: Ik heb alles voor mijn bierkrat radio in huis op een accu na. Nu heb ik wel een accu lader liggen voor 12v lood accu's die 4A levert. Kan ik deze i.p.v. een accu gebruiken om te testen zonder dat ik iets doorbrand ofzo
?

Gewoon aan pc voeding hangen. Moet je even een verbinding maken met een paperclipje zodat ie ook zonder mobo aangesloten aan kan!X-GAMER-X schreef op maandag 09 juni 2008 @ 21:57:
Even een snel (stom) vraagje: Ik heb alles voor mijn bierkrat radio in huis op een accu na. Nu heb ik wel een accu lader liggen voor 12v lood accu's die 4A levert. Kan ik deze i.p.v. een accu gebruiken om te testen zonder dat ik iets doorbrand ofzo?
E:

De groene met de zwarte dus! pinnetje 14.
[ Voor 10% gewijzigd door A.Kebab op 09-06-2008 22:58 . Reden: plaatje erbij ]
Meestal krijg je een PCvoeding ook aan zonder belasting (dat is hier al altijd gelukt..) maar dat horen de mensen van het elektronica gedeelte niet graag
zo mishandel je je voeding 
Die weerstanden dat ertussen moeten zijn wel highpower weerstanden
Die weerstanden dat ertussen moeten zijn wel highpower weerstanden
Bedankt
, dat ik daar niet aan had gedacht.
Ik heb het idee om ook een krat radio te gaan maken, maar is er hiervan ergens een hand leiding te vinden?
Heb echt grondig gezocht maar kan niets vinden, en zo technische ben ik nou ook weer niet maar met de juiste handleiding moet het toch wel lukken
Heb echt grondig gezocht maar kan niets vinden, en zo technische ben ik nou ook weer niet maar met de juiste handleiding moet het toch wel lukken
Don’t go around the mountain but go over the mountain
Mja wat wil je daar dan uit weten?
Het is nogal straightforward
.
Bekijk anders andermans creaties eens, en maak ze na
.
Het is nogal straightforward
Bekijk anders andermans creaties eens, en maak ze na
Lees eerst deel 1 maar eens door op: Mooiste krat radiootje
Duurt even, maar dan heb je in ieder geval de 'basis'. Daarna kan je altijd nog met specifieke vragen komen...
Duurt even, maar dan heb je in ieder geval de 'basis'. Daarna kan je altijd nog met specifieke vragen komen...
oké ik had toevallig nog een 12 volt 30Va adapter liggen, dus ik ging dat uit proberen.Anoniem: 250661 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:48:
[...]
Zwaardere adapter kopen die het piekvermogen kan leveren wat je accu ook levert, de muziek niet zo luid zetten, of oordopjes kopen!
maar helaas kanpte de zekering er dus uit.
is dit dan weer teveel?
Is het iets om de accu's uit (12 Volt) boortollen te nemen en die parallel te zetten? Ik heb geen idee hoeveel Ampere die dingen leveren, maar ik wil wel een kratradio en een loodzuur-accu is mij te gevaarlijk en een gelaccu te duur
JaAnoniem: 264418 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:25:
vraagje: ik heb nu zo'n lidl oplader, kun je opladen en spelen tegelijk?
Dit topic is gesloten.