Af en toe lees ik met veel plezier een stukje in dit topic. Vroegah ook veel kratradiootjes gebouwd alhoewel daar lang niet altijd een krat aan te pas kwam. Die tijd ligt een beetje achter me.
Wat me opviel is dat er relatief veel gebruik wordt gemaakt van de Marquant versterker van €19,95 van de kijkshop die, naar opgave, 2 maal 100 watt zou moeten kunnen produceren. Nu had ik voor een vriend een heel goedkoop versterkertje nodig op 12 V voor een roeptoeter. Het vermogen dat ik nodig heb is welliswaar heel laag maar normaal geef ik voor een leeg alu kastje al meer uit. Ik heb dus zo'n ding aangeschaft.
De meeste opgegeven vermogens worden overdreven en dat is hier niet anders. Uiteraard het ding opengeschroefd. Er zit een stereo versterkerchippie in van Toshiba en wel de TA8210AH0. Ik heb er even de datasheet bijgezocht. De chip kan maximaal 2 maal 19 watt afgeven in 4 ohm. Helaas is dat bij 10% THD(total harmonic distortion) en bij 1 Khz. Je moet dan ook minimaal 13,2 volt ter beschikking hebben. Ik heb de versterker uitgeprobeerd en hij vervormt vrij snel als je hem wat harder zet.
Wil je een lagere vervorming dan krijg je meteen ook minder vermogen. Als je 0,1% vervorming acceptabel vindt hou je 11 watt aan 4 ohm over bij 13,2 V voedingsspanning, gemeten bij 1kHz.
Deze chip is niet zo efficient en verstookt relatief veel warmte. Bij 4 watt vermogen verstookt ie zo.n 17 watt aan warmte en bij 8 watt 18 watt. Dat is op zich niet zo erg behalve dat je accuduur daar ernstig door wordt bekort.
Voor het geld zijn er geen alternatieven. Ik ken geen versterker die zo goedkoop is en voor de echte budget dozen is het dan ook een uitkomst.
Heb je iets meer te besteden dan zijn er, als je handig bent, leuke alternatieven. Een voorbeeld hiervan zijn de ampjes van 41Hz
http://www.41hz.com/ die gebaseerd zijn op tripath chips. De amp3 bijvoorbeeld heb ik hier staan en klinkt een stuk beter. Lastig is hieraan dat het zelfbouw is en deze ampjes zijn ook nog eens opgebouwd uit SMD componentjes waardoor het voor de beginner niks is. De amp 6 (basic) is voor handige soldeerder echter wel te maken. Voordeel is de betere klank en het hoge rendement (>80%) waardoor er weinig energie wordt omgezet in warmte en je veel langer kunt spelen op een accu. Bij 13 watt aan 4ohm is de THD zo'n 0,05%.
moet je hier iets mee? eigenlijk niet. Ik had het alleen graag geweten in de tijd dat ik nog kratradiootjes gebruikte. Wij moesten s'avonds op pad om een autoaccu te "lenen" die we de volgende morgen voor dag en dauw leeg terug plaatsten
edit: typo