mooiste bierkrat radio [deel II] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste
Acties:
  • 217.636 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Dat denk ik niet, aangezien hij laadt in druppels, dus niet continue, maar dit zou ik niet weten.

En ik was snel omdat ik hoopte op een antwoord op mijn post O-)

[ Voor 25% gewijzigd door Krentenbol op 10-06-2008 18:32 . Reden: Toevoeging ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:01
TKing schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:24:
Is het iets om de accu's uit (12 Volt) boortollen te nemen en die parallel te zetten? Ik heb geen idee hoeveel Ampere die dingen leveren, maar ik wil wel een kratradio en een loodzuur-accu is mij te gevaarlijk en een gelaccu te duur :+
Valt tegen hoor die accu's qua capaciteit. Ik heb hier een oude Bosch accu liggen, die is maar 1,2Ah (NiCd cellen). Een gelaccu van 7Ah of meer is dan een stuk fijner.

Tevens heb je voor die boormachine accu een meer geavanceerde lader nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-06 15:34

JAMF

010 the number of the best

In progress:

Attributen:
- oud (antiek) heineken kistje = 2 generaties vóór de laatste gele --- gekregen, eerst op MP gecheckt wattie oplevert: net geen €7,50 dus de zaag kan erin

- Netvoeding: opruiming bij de kampeerwinkel: caravan voeding 13,8 V 5 amp cont. 7 amp piek

- Radio: Sony Xplod van een jaar of vijf oud 4x50 ( :Z gaaaaaap) wattjes

- Diverse speakers - wordt waarschijnlijk een Boss composetje - evt nog een paar extra

nog halen :

- sleutel schakelaar
- accu -- gewoon permanet op de voeding om op te laden (geen prioriteit)
- accu bewaak printje
- Sony "safety commander" ( = pookje voor op de stuurkolom= afstandbediening aan een draadje) (marktplaats)
edit:

Afdekklep voor over de headunit (zoiets als op een schakelkast)
Bosch antenne (zo'n flexi rubber ding)

Alles 'binnen' de behuizing van de krat = geen uitstulpingen = geen stootschade = makkelijk stapelen en vervoeren

[ Voor 9% gewijzigd door JAMF op 10-06-2008 22:26 ]

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219973

the real JAMF schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:36:
Attributen:
- oud (antiek) heineken kistje = 2 generaties vóór de laatste gele --- gekregen, eerst op MP gecheckt wattie oplevert: net geen €7,50 dus de zaag kan erin
Leuk idee, antieke houten Heineken kratjes. Die gele zijn wel mijn trademark ;) Zeker omdat ik hem niet op marktplaats besteld heb maar gewoon gekocht in de supermarkt toen ze er nog waren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222510

Panasonic loodaccu 12 V / 17 Ah (gratis)
http://www.conrad.nl/goto/?product=255564

Druktoets-schakelaar UIT/AAN BLAUW (€1,98)
http://www.conrad.nl/goto/?product=701224

Toxic TXC-500 2 Kanaals Eindversterker (€39,95)
http://www.conrad.nl/goto/?product=370858

Boss Riot R694 6x9" 4-weg Speaker (€49)
http://www.pimtensen.nl/s...id=5&sub_id=26&cur_id=933

Word naar alle waarschijnlijkheid mijn 'setup' dat intotaal uit komt op 100 euro ofso... Ik vroeg me alleen af of die schakelaar wel geschikt was. Hier de specs ervan:

# Verlichte druktoetsen/-schakelaars (LED 3 V=)1-polig voor snap-in-montage
# Materiaal lijsten van nylon (UL flame 94 HB), contacten van verzilverd messing.
Technische spec.:
# 125 V~/1 A, 250 V~/0,5 A
# Contactweerstand 50 mΩ
# Isolatieweerstand 500 V= min. 100 MΩ
# Doorslagvastheid 1000 V~, 1 minuut
# Inbouw-Ø 9,3 mm
# Frontplaat 0,5-2 mm dik.

Iemand enig idee? En hoe moet ik deze dan aansluiten want ik zie 4 'pootjes'. Gewoon + op de langste en - op de andere lange?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Nou, die twee middelste pootjes lijken mij voor het LEDje dat erin zit ;) En volgens mij kan er maximaal 125Watts door (125V*1A=125Watt), maar dit weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moatiej
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-06 12:18
Mensen, ik ben nu bezig met onderdelen aan het verzamelen voor een kratradio.
Ik heb een 12 volts accu 55 ah gevonden op het werk.
Ik wou een marquant versterker 2 x 100 watt gaan gebruiken.
En ik wou deze boxen gaan gebruiken http://link.marktplaats.nl/174581890
Zou dit probleemloos kunnen draaien? En hoelang zou het dan mee kunnen gaan op normaal vermogen?

Mvg
Moatiej

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
55Ah gaat zeker wel lang mee (mits de accu nog in goede conditie is natuurlijk).

Als je een beetje rap erbij bent kun je deze acculader ook nog scoren bij de Lidl:

http://www.lidl.nl/nl/hom.../c.o.20080612.p.Acculader

(of je moet al een acculader hebben natuurlijk)

Hoe lang hij meegaat op normaal vermogen? Ik denk 2 dagen ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264418

Nog een vraagje: hoe groot is de lekspanning? is zo'n schakkelaar echt nodig? heb hem regelmatig aan mn oplader. (die van 8 euro bij de lidl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je kunt het meten met een amperemeter in serie met je versterker/radio en accu.

Bijna alle apparaten hebben wel een lekstroom. Dit is wel vervelend omdat als je je kratradio langere tijd niet gebruikt, loopt de accu vanzelf leeg (waardoor hij kapot kan gaan, als je hem in ontladen toestand laat staan (helaas zelf ervaring mee) )

Een schakelaar kost misschien maar €1, maar is het zeker wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moatiej
@ ThinkPad die acculader is wel mooi maar met een 55 ah lader duurt het 55/1,2= 45 uur om hem op te laden dat vind ik toch wel een beetje lang. Nu kan ik op marktplaats een 8 ah lader krijgen voor 25€.

Ik zie waarschijnlijk al een probleempje met mij combinatie, de accu is te groot.
De accu is 19 cm hoog en 24 cm breed (loodaccu). Nu moet ik nog een versterker en 2 boxen erin kwijt ik vrees dat dit niet gaat passen?

Het zou wel kunnen passen maar dan moet ik denk ik de deksel iets hoger maken en de boxen in de deksel monteren, dit vind ik een stuk minder mooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264418

Dankje thinkpad, kan ik als schakelaar een bureaulamp geval gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
moatiej schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:42:
@ ThinkPad die acculader is wel mooi maar met een 55 ah lader duurt het 55/1,2= 45 uur om hem op te laden dat vind ik toch wel een beetje lang. Nu kan ik op marktplaats een 8 ah lader krijgen voor 25€.

Ik zie waarschijnlijk al een probleempje met mij combinatie, de accu is te groot.
De accu is 19 cm hoog en 24 cm breed (loodaccu). Nu moet ik nog een versterker en 2 boxen erin kwijt ik vrees dat dit niet gaat passen?

Het zou wel kunnen passen maar dan moet ik denk ik de deksel iets hoger maken en de boxen in de deksel monteren, dit vind ik een stuk minder mooi...
Ik denk niet dat die lader werkelijk een 55Ah accu met 1,2Ah gaat laden. Na wat research op internet kwam ik erachter dat het een Ctek 3600 kloon is. Deze heeft 3 standen, 1 van de standen is als volgt:

Boost stand, hij laad de accu tot 80% vol, en gaat dan over op druppelladen.

Ik zou niet moeilijk doen voor die 2 tientjes, want je kunt het bij Lidl ook zo weer omruilen. Tevens is dit een volautomatische lader, dus je hebt er geen omkijken naar (wat je bij andere laders wel hebt, omdat je accu anders gaat koken, als je de lader er te lang aan laat hangen! )

Anoniem: 264418 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:44:
Dankje thinkpad, kan ik als schakelaar een bureaulamp geval gebruiken?
Jawel, zet hem wel tussen de positieve pool van de accu, dat is het meest veilige in een krat. De buitenkant van je radio/versterker zit ook aan de negatieve pool, dus een kortsluiting is snel gemaakt als je de + pool los hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222510 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 15:44:
Iemand enig idee? En hoe moet ik deze dan aansluiten want ik zie 4 'pootjes'. Gewoon + op de langste en - op de andere lange?
Dat ding gaat niet werken want er kan maar 1 ampere doorheen, dat is bij 12 volt maar 12 watt en komt overeen met zo'n 3 a 4 watt aan audio (tenminste als je die Toxic versterker gebruikt).

Dat betekent dat je hem doorbrandt bij het minste of het geringste. Ik heb zelf ooit eens kortsluiting gehad en een 6 ampere schakelaar doorgefikt. Ik heb nu een zekering daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265006

Hallo

Ik heb de populaire Marquant versterker gekocht..

Maar ik had een klein vraagje.

Waar moet ik de - en waar de + op aansluiten??

Ik zie alleen REM,B+ en GND als aansluiting..

Mvg
AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
REM, B+ = Plus (rood)

GND = - (zwart)

Plaatje:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/679631.html

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2008 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265006

Dat noem ik nog is snel antwoord :*)

Dankje wel nu kan ik weer verder bouwen :P

Mvg
AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Anoniem: 219973 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 09:45:
[...]

Leuk idee, antieke houten Heineken kratjes. Die gele zijn wel mijn trademark ;) Zeker omdat ik hem niet op marktplaats besteld heb maar gewoon gekocht in de supermarkt toen ze er nog waren!
Tis ook een gele, (geenn houten dus ) -- ik had er een liggen van bj 1972 - en degene die ik nu gebruik is er een uit 1979, want die uit '72 was een hoek ingescheurd

--foto's volgen

edit:
afdekklep is komen te vervallen -- safetycommander ook
bosch rubberen spriet weer omruilen voor een achter-de-ruit antenne

[ Voor 13% gewijzigd door JAMF op 14-06-2008 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Af en toe lees ik met veel plezier een stukje in dit topic. Vroegah ook veel kratradiootjes gebouwd alhoewel daar lang niet altijd een krat aan te pas kwam. Die tijd ligt een beetje achter me.

Wat me opviel is dat er relatief veel gebruik wordt gemaakt van de Marquant versterker van €19,95 van de kijkshop die, naar opgave, 2 maal 100 watt zou moeten kunnen produceren. Nu had ik voor een vriend een heel goedkoop versterkertje nodig op 12 V voor een roeptoeter. Het vermogen dat ik nodig heb is welliswaar heel laag maar normaal geef ik voor een leeg alu kastje al meer uit. Ik heb dus zo'n ding aangeschaft.

De meeste opgegeven vermogens worden overdreven en dat is hier niet anders. Uiteraard het ding opengeschroefd. Er zit een stereo versterkerchippie in van Toshiba en wel de TA8210AH0. Ik heb er even de datasheet bijgezocht. De chip kan maximaal 2 maal 19 watt afgeven in 4 ohm. Helaas is dat bij 10% THD(total harmonic distortion) en bij 1 Khz. Je moet dan ook minimaal 13,2 volt ter beschikking hebben. Ik heb de versterker uitgeprobeerd en hij vervormt vrij snel als je hem wat harder zet.

Wil je een lagere vervorming dan krijg je meteen ook minder vermogen. Als je 0,1% vervorming acceptabel vindt hou je 11 watt aan 4 ohm over bij 13,2 V voedingsspanning, gemeten bij 1kHz.

Deze chip is niet zo efficient en verstookt relatief veel warmte. Bij 4 watt vermogen verstookt ie zo.n 17 watt aan warmte en bij 8 watt 18 watt. Dat is op zich niet zo erg behalve dat je accuduur daar ernstig door wordt bekort.

Voor het geld zijn er geen alternatieven. Ik ken geen versterker die zo goedkoop is en voor de echte budget dozen is het dan ook een uitkomst.

Heb je iets meer te besteden dan zijn er, als je handig bent, leuke alternatieven. Een voorbeeld hiervan zijn de ampjes van 41Hz http://www.41hz.com/ die gebaseerd zijn op tripath chips. De amp3 bijvoorbeeld heb ik hier staan en klinkt een stuk beter. Lastig is hieraan dat het zelfbouw is en deze ampjes zijn ook nog eens opgebouwd uit SMD componentjes waardoor het voor de beginner niks is. De amp 6 (basic) is voor handige soldeerder echter wel te maken. Voordeel is de betere klank en het hoge rendement (>80%) waardoor er weinig energie wordt omgezet in warmte en je veel langer kunt spelen op een accu. Bij 13 watt aan 4ohm is de THD zo'n 0,05%.

moet je hier iets mee? eigenlijk niet. Ik had het alleen graag geweten in de tijd dat ik nog kratradiootjes gebruikte. Wij moesten s'avonds op pad om een autoaccu te "lenen" die we de volgende morgen voor dag en dauw leeg terug plaatsten

edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Was net effe wat rommel voor de kratradio aan het bestellen bij conrad, kom ik zomaar een gratis oplader tegen:

[webshop oplichtersmodus]
<Klik>
tis maar een een 600 mA, maar toch: GRATIS :9 , doe er je voordeel mee
[/webshop oplichtersmodus]

edit:
en alvast een overzichtje van het werk tot nog toe

het kratje
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jverhoeven/kratradio1.jpg

de bodem
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jverhoeven/kratradio2.jpg

zonder bodem
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jverhoeven/kratradio3.jpg

nieuwe bodem en frontje
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jverhoeven/kratradio4.jpg

effe losvast in elkaar
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jverhoeven/kratradio5.jpg

Draadjes e.d.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jverhoeven/kratradio6.jpg

en effe voor de elektro giganten: dit zou imho moeten werken -- bij een auto of motor krijgt een accu tenslotte ook gewoon 13,8 V op z'n donder (zonder allerlei moeilijke electronica)
-- misschien een paar diodes vlak na de voeding --
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jverhoeven/schema.JPG

[ Voor 58% gewijzigd door JAMF op 15-06-2008 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-05 10:00
Nice, hoe heb je die bodem er zo netjes uit gekregen? (of eigenlijk behouden..)

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als je diodes tussen accu en voeding gaat zetten heb je wel een spanningsval (meestal 0,6V), dan raakt je accu dus niet volledig opgeladen. Die voeding is dus helemaal niet zo geschikt, vanwege de spanningsval icm de diode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Sneezzer schreef op maandag 16 juni 2008 @ 13:43:
Met een blikschaar , een beitel en een hoop geduld(=+/- 2 uur werk)
ThinkPadd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 15:28:
Als je diodes tussen accu en voeding gaat zetten heb je wel een spanningsval (meestal 0,6V), dan raakt je accu dus niet volledig opgeladen. Die voeding is dus helemaal niet zo geschikt, vanwege de spanningsval icm de diode.
was meer een gedachtekronkel - als de 220 V niet aangesloten zou zijn , dan zou de voeding zich als verbruiker gaan gedragen :? :? Maar dat stopt bij de gelijkrichter - dus verder weinig om me druk over te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je kunt er nog altijd een schakelaar tussen zetten natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

ThinkPadd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 18:36:
Je kunt er nog altijd een schakelaar tussen zetten natuurlijk :)
Is idd wel de makkelijkste oplossing, maar eerst effe proberen hoeveel lekstroom die voeding heeft als tie uitstaat (hopelijk morgen accu binnen)
(met gratis lader -zie mijn post hier ergens boven -- heb em niet direct nodig , maar zou van de winter wel eens aan de motor terecht kunnen komen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222883

Sneezzer schreef op maandag 16 juni 2008 @ 13:43:
Heb er geen foto van op het moment, maar ik kan je vertellen dat je dit effect ook kan bereiken in +- 15 minuten. O-)

*slijptol misbruiken is altijd leuk*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:28
Ik sta weer te popelen om aan mijn 4e project te beginnen.
Dit keer zonder vaste radio en alleen op basis van een mp3 speler.

De volgende hardware gaat gebruikt worden:
Speakers: JBL T595 150w RMS specificaties O+
Versterker: Fusion NV-AM10002 2x180W RMS @ 4 Ohms Is iets groter dan ik dacht.. })

In het begin gebruik ik mijn telefoon om mp3's af te spelen. Binnekort ga ik kijken voor een goede mp3 speler voor de aansturing.

Waarschijnlijk wordt dit mijn eerste kist volledig van hout.
Omdat het toch wel makkelijk bewerkbaar is. Mijn vorige kisten waren van Curver (plastic) en aluminium. Wel verstevigt met hout en voor de klank.

Mijn huidige kist functioneerd nog prima maar ik wou weer eens iets nieuws. Tevens heb ik het gevoel dat mijn huidige autoradio nogal wat stroom extra verbruikt, niet dat de versterker nou echt zuinig is ofzo. Maar ik wil dit beperken door alleen een mp3 speler te gebruiken.

Hopelijk kan ik deze week beginnen met bouwen, keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moatiej
Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?
Ik gebruik een volle 12 volt accu
en gebruik een marquant versterker
marquant 120 watts speakers
heb het allemaal zo aangesloten
Afbeeldingslocatie: http://img359.imageshack.us/img359/6853/061708220403do1.jpg

Gebruik een stekkertje van de mp3 naar de versterker
Het lampje van de versterker brand, de mp3 doet het maar er komt nog geen brom uit de speaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Anoniem: 222883 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 09:43:
[...]

Heb er geen foto van op het moment, maar ik kan je vertellen dat je dit effect ook kan bereiken in +- 15 minuten. O-)

*slijptol misbruiken is altijd leuk*
:N :N - gele kratjes zijjn veel te zacht om met de slijptol te jassen, voor je het weet zit je door de zijkant (dat lukte met de beitel al bijna)

[ Voor 9% gewijzigd door JAMF op 17-06-2008 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
moatiej schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 22:23:
REM+ aangesloten?

Hoe weet je dat de accu vol is? Getest met een halogeenlampje bijv. ?

Alleen voltmeter erop zegt namelijk niet alles. Heb hier ook een gelaccu, die geeft 12,3V aan, maar zodra ik hem belast (met bijv. een lampje) dan stort de spanning in naar 0,6V ofzo (accu is kapot)

[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 17-06-2008 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen

Het lampje van de versterker brand, de mp3 doet het maar er komt nog geen brom uit de speaker!
Ik zie maar 2 kabels aangesloten rechts. Volgens mij alleen maar op je + en ground -?
Je moet de + ook aansluiten (doorlussen) op je rem anders schakelt de versterker niet in.
Normaal sluit je de Rem aan op je radio die bij het aanzetten ervan weer de versterker inschakelt.

Het beste is om een schakelaar tussen de + en de REM te zetten. Anders blijft de versterker aanstaan als hij aangesloten is op de accu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tijmen schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 23:28:
[...]

Ik zie maar 2 kabels aangesloten rechts. Volgens mij alleen maar op je + en ground -?
Je moet de + ook aansluiten (doorlussen) op je rem anders schakelt de versterker niet in.
Normaal sluit je de Rem aan op je radio die bij het aanzetten ervan weer de versterker inschakelt.

Het beste is om een schakelaar tussen de + en de REM te zetten. Anders blijft de versterker aanstaan als hij aangesloten is op de accu!
Met zogenaamde kabelvorkjes kan je hem met 1 kabel op beide aansluiten ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.pimtensen.nl/view_img.php?id=405&sm=yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
Anoniem: 222510 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 23:53:
[...]

Met zogenaamde kabelvorkjes kan je hem met 1 kabel op beide aansluiten ;)

[afbeelding]
Hoe kan je hem nou met 1 kabelvoorkje op beide aansluiten met 1 kabel?
Moet je mij toch eens uitleggen. Je moet toch echt de Rem doorlussen naar de +... het liefst met een schakelaar er tussen. Of desnoods 2 kabels vanaf de + van de accu naar de rem en + op de versterker.

Als je het netjes doet moet het kabelvoorkje geheel onder het schroefje gestoken worden als je het aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moatiej
heb de rem met de + verbonden en nu doet hij het dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

the real JAMF schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 21:17:
Tis ook een gele, (geenn houten dus ) -- ik had er een liggen van bj 1972 - en degene die ik nu gebruik is er een uit 1979, want die uit '72 was een hoek ingescheurd
Gelukkig, het is een andere (oudere) gele. Die van mij heb ik zelf aangeschaft voor 5 gulden in 1999. Ze werden vervangen en het leek me een leuk idee om er een te houden. Geen idee wat ik er toen mee wilde doen. Ik heb em pas een jaar of 2 later gebruikt toen ik een radio wilde maken.
Indoubt schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 21:58:
De meeste opgegeven vermogens worden overdreven en dat is hier niet anders. Uiteraard het ding opengeschroefd. Er zit een stereo versterkerchippie in van Toshiba en wel de TA8210AH0. Ik heb er even de datasheet bijgezocht. De chip kan maximaal 2 maal 19 watt afgeven in 4 ohm. Helaas is dat bij 10% THD(total harmonic distortion) en bij 1 Khz. Je moet dan ook minimaal 13,2 volt ter beschikking hebben. Ik heb de versterker uitgeprobeerd en hij vervormt vrij snel als je hem wat harder zet.
Eindelijk iemand die dat ding heeft opengeschroefd. Dat hij geen 100 watt kan leveren roep ik al sinds het vorige topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
Achja ik ben ook begonnen met zo'n marquant versterker in mijn eerste kist.
Dat is 7 jaar geleden! :X Ze zijn dus nog steeds precies het zelfde. Mensen kijken zich inderdaad scheel op vermogens. 500Watt hier, 1000PMPO daar... Maar door al de waardes zie je het bos niet meer. Ik kan mij best voorstellen dat niet iedereen weet wat klopt of niet.

Toch in verhouding doen die marquant versterkertjes het best leuk. Ze zijn zuinig, gaan niet snel kappot en leveren nog een redelijk geluid. Hang er wel al wat betere speakers achter!
Volgens mij zijn de speakers van Marquant veel slechter van kwaliteit dan hun versterkers (zijn er maar 3 ofzo).

Maar alles is relatief, sommige zijn tevreden met al een beetje geschal uit hun speakers ;)

Hier even een plaatje van een kist van een vriend. Wordt gebruikt bij waterscouting.
Momenteel hebben we zo'n 8 zelf gebouwde kisten. Binnenkort doen we een foto sessie waar we alle kisten op zetten. Dit zijn er zo'n 15 :+ , inclusief onze Kliko radio :*)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/06/03/1212498026-050.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260997

Ik gebruik een volle 12 volt accu
en gebruik een marquant versterker
marquant 120 watts speakers
[afbeelding]

je kunt de speakers aan 2 kanten op je versterkertje aansluiten, probeer nu eens de andere kant.

zo heb ik ze ook aangesloten en werkt hij prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tijmen schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 10:57:
Toch in verhouding doen die marquant versterkertjes het best leuk. Ze zijn zuinig, gaan niet snel kappot en leveren nog een redelijk geluid. Hang er wel al wat betere speakers achter!
Volgens mij zijn de speakers van Marquant veel slechter van kwaliteit dan hun versterkers (zijn er maar 3 ofzo).
Mijn vorige versterker was een chip van Philips (TDA1554Q) met practisch dezelfde specificaties. Ik denk dat het gewoon veel makkelijker is om een redelijke versterker te maken dan een redelijke speaker.

Ik heb nu een AMP6Basic van www.41hz.com. Ik moet opnieuw de stroom testen want er is wat misgegaan eergisteren :'(

Ik kom net terug van een lang weekend op Terschelling met m'n krat. Hij heeft 3 dagen extreem goed gedraaid, iedere dag was de accu maat 1/4 leeg! De een na laatste nacht was er enorm veel regen. We hadden een kampvuur en iedereen was bezopen. Er is ergens kortsluiting ontstaan en m'n accu is waarschijnlijk grotendeels leeggetrokken. 's Nachts wilde hij niet meer aan en ook niet meer laden. De kabels van de acculader werden vreselijk warm! 8)7

De volgende ochtend bleek dat een van m'n vrienden met z'n zatte kop ook nog eens de kabel van de lader had kapotgelopen (dat was snel gefixt). Gelukkig ging het krat het weer aan, maar hij was wel binnen 2 uur leeg.

Ik moet nog uitzoeken wat er precies is gebeurd. Ik ben wel heel erg blij dat m'n versterker en accu niet kapot zijn gegaan (dankszij m'n accubeveiliging en een plastic zak om de versterker). De speakers konden gelukkig een regenbui wel hebben maar de electronica niet. Daarom ga ik alles in aluminium kastjes stoppen zodat dit nooit meer gebeurt. Ik ben ook van plan de lader en een voeding in het krat te stoppen want het was heel erg jammer dat we de laatste dag op Terschelling niet konden laden en spelen tegelijkertijd. Daarom hebben we een dag zonder muziek moeten doen. De mensen van de tent naast ons begonnen op een gegeven moment te klagen waarom de muziek uitging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
Hallow,

Voor de zomer ben ik ook van plan een bierkrat radio te bouwen.
Ik kan aan een stuk of 3/4 12V 7Ah Gelaccus komen. Deze wil ik liefst allemaal erin bouwen.
Ik ben op dit moment ook nog voor een autoradio, echter, deze heeft dan bijvoorbeeld 4 x 50W uitgang, als ik dan aan 1 uitgang een crossfilter met daaraan een subwoofer en tweeter heb ik maar 50W in totaal en smijt ik 150W dus weg!
Is dit beter op te lossen.
Verder, hoe moet ik de accus aansluiten, omdat ze elkaar natuurlijk niet mogen opladen, met een diode ertussen? en levert dit problemen bij het opladen van alle accus tegelijk?

Als bassspeaker heb ik hier een uit een dikke Roland versterker, maar denk niet dat die gaat passen inclusief accus, hij is namelijk; 12"

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bart0l0meus schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 19:04:
Hallow,

Voor de zomer ben ik ook van plan een bierkrat radio te bouwen.
Ik kan aan een stuk of 3/4 12V 7Ah Gelaccus komen. Deze wil ik liefst allemaal erin bouwen.
Ik ben op dit moment ook nog voor een autoradio, echter, deze heeft dan bijvoorbeeld 4 x 50W uitgang, als ik dan aan 1 uitgang een crossfilter met daaraan een subwoofer en tweeter heb ik maar 50W in totaal en smijt ik 150W dus weg!
Is dit beter op te lossen.
Verder, hoe moet ik de accus aansluiten, omdat ze elkaar natuurlijk niet mogen opladen, met een diode ertussen? en levert dit problemen bij het opladen van alle accus tegelijk?

Als bassspeaker heb ik hier een uit een dikke Roland versterker, maar denk niet dat die gaat passen inclusief accus, hij is namelijk; 12"
bij 50 watt doen je oortjes pijn. Geloof me!

Edit: 50 echte watts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
jah dat weet ik ook, maar het gaat mij gewoon om het feit dat ik 1/4 gedeelte van de versterker volop belast en de andere 3/4 nietgebruik!

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
Mwoah, dan moet je een ander versterkertje halen. Zo'n amp6 is heerlijk. Of 3 andere speakers erin zetten. Naar mijn (vrij beperkte audio kennis, ik kan het makkelijk fout hebben) idee is er niet echt een voor de hand liggende oplossing :|

[ Voor 3% gewijzigd door A.Kebab op 18-06-2008 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:14
Hmm, vaag dit! De accu die ik heb heeft altijd bij ons thuis in het alarm gezeten en is een jaar of 2 geleden vervangen. Sindsdien heeft hij alleen maar stof staan happen, niks geks mee gebeurd dus. Ik heb die lader gekocht van de Lidl en heb die er aan gehangen, hier hebben de lichtjes gekipperd (een maal) en doen nu niks meer. Aangesloten op de accu een hele nacht maar er branden geen lampjes en als ik er een voltmeter aanhang komt hij op een spanning van 1.38V :?

Ook werkt de schakelaar van de lader al niet meer (3v / 9v / 12v) dus ik vrees dat ik even boos ga worden bij de Lidl, alleen hebben ze die lader natuurlijk al lang niet meer! :/

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-09-2018
Ik had een tijdje terug een ''kratradio'' in een grote pvc buis gebouwd, met een 6Ah loodgelaccu en een digitale versterker , usb poort , radiografische afstandsbediening etc. (blaadje 18 in dit forum)

nu heb ik een kleintje gemaakt ( 11cm diameter , 20-25cm lang) en er komt ENORM veel geluid uit. Vrezelijk goede bas. Dat ding is beter dan mijn 2.1 setje van logitech bij mijn pc.

en dat voor een buisje met 11cm diameter. De accu die ik gebruikt heb is een boormachine accu (nikkel cadnium 16,8v +/-2Ah? (staat er niet op)) En ik heb uitgerekent dat hij zo'n 10-15 uur mee moet gaan op deze accu! Mega veel rendement met de digitale versterker en de speakers.

Ik ben ook nog van plan om er een usb poort op te maken , een afstandsbediening , een schermpje etc. Maar dat is weer een zondagje solderen. Deze heb ik nu in een middagje gebouwd.

Foto's komen snel!

ding heeft me nog geen 20 euro gekost (accu en behuzing waren gratis , speakers ~€5
, versterker €6,50 , usb interface en afstandsbediening en zo €8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Zeg, aangezien zo'n voortol-accu geen drol kost (vergeleken met een gelaccu, that is) Maar waar heb jij de rest van de onderdelen vandaan? Ik ben wel geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
Die boormachine accu's zijn nieuw volgens mij vrij prijzig, maar de klipjes waren afgebroken dus hij paste niet meer goed onder de boormachine. Als je er geen over hebt kun je denk ik het beste een Ni-mh accu pack maken met oplaadbare AA batterijen van de aldi of liddle oid. die kosten maar 4 euro voor 4 stuks 1,2volt 2500Mah. Dan heb je dus voor 10 euro een 12volt 2,5Ah pack. En het is lekker klein+licht. Lithium accu's zijn ook heel leuk, dealextreme heeft 2x 3,7Volt 3000Mah voor 10 dollar (€6,50)

Maar het beste is denk iik gewoon even kijken wat je hebt liggen , boormachine , laptop ,installatiebedrijf voor alarminstalaties om de hoek ?? >:) etc.

De digitale versterker heb ik van sure elektronics, via ebay is het wat goedkoper dan via hun site, prima versterkertjes hebben zij! Ze hebben verschillende , 1*2watt 2*8 watt 2*16 watt 2*100 watt 4*100 watt >:).

De mp3 modulator met de afstandsbediening en usb poort heb ik via dealextreme . Dat dingejte van de link heb ik gesloopt en wat aangepast.

De speakers zijn van hifi blowout Ik heb ze via een veiling op ebay van hun gekocht. Gingen voor wat minder weg ivm overstock oid. Ik had 2 setjes 10cm speakers , 2 setjes 13,5cm speakers , en een 500watt 4 kanaales versterker, samen voor 35 euro inclusief verzendkosten.

En het pvc heeft mijn vader van zijn werk meegenomen voor maarliefst €0,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
Iemand ervaring met parallel aaneengesloten accu`s? en hoe deze op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tijmen schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 00:09:
[...]

Hoe kan je hem nou met 1 kabelvoorkje op beide aansluiten met 1 kabel?
Moet je mij toch eens uitleggen. Je moet toch echt de Rem doorlussen naar de +... het liefst met een schakelaar er tussen. Of desnoods 2 kabels vanaf de + van de accu naar de rem en + op de versterker.

Als je het netjes doet moet het kabelvoorkje geheel onder het schroefje gestoken worden als je het aansluit.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/06/19/1213886326-920.gif

Kan met 2 vorkjes die precies groot genoeg zijn om in het 'gleufje' te passen. En de schakelaar doe je dan gewoon halverwege ergens... scheelt weer een kabeltje :)

Ik heb trouwens weer veel te lang gewacht met het bestellen van mijn boxen (moest eerst nog ff internetbankieren aanvragen, duurde weer een week) en kwam toen deel 1 tegen via google. Blijkt dat de boxen die ik eerst uigezocht had dus veel te sterk (250 RMS) zijn.

Berekening:

R= U/I

R= 4 Ohm
U= 12 Volt
I= 3 Ampere

12V / 4 Ohm = 3 Ampere.

Nu pak je P= U x I

P= ......
U= 12 V
I= 3 A

P = 12 x 3 = 36 watt

Het lijkt me dan ook verstandiger als ik gewoon boxen uitzoek die rond de 50 watt RMS zitten en me centjes eerder investeer in een goede versterker met zo'n min mogelijke vervorming. Want daar valt, zo blijkt, veel meer kwaliteit winst te halen. Nu nog even kijken welke daar geschikt voor is :X

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 222510 op 20-06-2008 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die berekening is correct bij DC of bij een blokgolf (100% vervorming). Bij muziek (sinus) heb je bij 10% vervorming maar zo'n 20/25 watt beschikbaar. Dat is precies wat dat marquant versterkertje levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 22:04
Wij gaan komen weekend op toernooi. Daar hoort natuurlijk wel een lekker muziekje bij. Dus we hebben ook maar eens een oude radio/cdspeler in een kratje gebouwd. Er zit een lekker kussentje op zodat je meteen een lekkere zitplaats hebt.

Afbeeldingslocatie: http://xxyz.nl/kratje/dsc00731_T.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xxyz.nl/kratje/dsc00733_T.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xxyz.nl/kratje/dsc00735_T.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xxyz.nl/kratje/dsc00737_T.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xxyz.nl/kratje/dsc00738_T.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xxyz.nl/kratje/dsc00739_T.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xxyz.nl/kratje/dsc00740_T.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xxyz.nl/kratje/dsc00741_T.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xxyz.nl/kratje/dsc00743_T.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xxyz.nl/kratje/dsc00744_T.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-06 21:29
Mooi apparaatje Tijsje! Handig opbergvakje en mooi afgewerkt ook.
Die omvormer die erin zit, laadt die ook de accu's op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsje
Michel5128 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 10:55:
Mooi apparaatje Tijsje! Handig opbergvakje en mooi afgewerkt ook.
Die omvormer die erin zit, laadt die ook de accu's op?
Er zit een gestabiliseerde voeding in die staat afgesteld op 13,5 volt. Hierop kan alles gewoon draaien als hij is aangesloten op het stopcontact, en hij laadt tevens de accu's op.
Volgens mij kan ik hiermee de accu's ook niet overladen omdat als de spanning boven de 13,5 volt komt er gewoon geen stroom meer naar de accu's loopt omdat het een gestabiliseerde voeding is.
De voeding:
http://support.automation...ranet=standard&viewreg=NL

Er zitten trouwens spatwaterdichte speakers in die hier nog ergens op de plank lagen. Hier kwam tot mijn verbazing echt een goed geluid uit. Het klonk stukken beter dan de oude speakers uit mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mooi afgewerkt kratje, alleen een vraagje, hoe heten die dingetjes waarvan je je snoer met je accu mee hebt verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsje
Anoniem: 260997 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:22:
mooi afgewerkt kratje, alleen een vraagje, hoe heten die dingetjes waarvan je je snoer met je accu mee hebt verbonden?
Ik moest ook even zoeken. Op deze site noemen ze het een vlakstekkerhuls: http://www.connect-parts....NHDxZHcgpQCFQ5NQwodzFkfXA
http://shop.conrad.nl/Ele...laksteekhulzen_2,0448_mm/

[ Voor 14% gewijzigd door Tijsje op 20-06-2008 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bedankt, zijn er nog meer mensen die problemen hebben met de acculader van de lidl?

mijn acculader is er zojuist mee opgehouden, ik had hem er 2 uur aanhangen, en nu doet hij niks meer.

het lampje brand niet meer, en de lader word heel erg warm.

het beste is terug brengen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219973 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 09:37:
Die berekening is correct bij DC of bij een blokgolf (100% vervorming). Bij muziek (sinus) heb je bij 10% vervorming maar zo'n 20/25 watt beschikbaar. Dat is precies wat dat marquant versterkertje levert.
Dus dan is het beste gewoon een paar speakers te zoeken met een zo'n hoog mogelijke gevoeligheid bijv. 92dB, aangezien die meer uit die 25 watt kunnen halen dan een 89dB, toch?

Afbeeldingslocatie: http://www.mbcaraudio.nl/article248534.jpg
http://www.mbcaraudio.nl/...ID=37281&articleID=248534

Afbeeldingslocatie: http://www.mbcaraudio.nl/article1252116.jpg
http://www.mbcaraudio.nl/...D=17791&articleID=1252116

Op deze 'car booster' zit ook nog een bass regelaar wat ook wel eens handig kan zijn, alleen die snoertjes kunnen misschien een probleem op leveren, maar daar komt wel goed denk. Iemand enigszins ervaring met deze car booster ten opzichte van het marquant versterkertje?

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 222510 op 20-06-2008 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 260997 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:43:
bedankt, zijn er nog meer mensen die problemen hebben met de acculader van de lidl?

mijn acculader is er zojuist mee opgehouden, ik had hem er 2 uur aanhangen, en nu doet hij niks meer.

Volgens mij heb je bij Lidl best goede garantie, dus je kunt hem wel terug brengen en een nieuwe vragen / geld terug vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb vandaag mijn acculader van de lidl terug gebracht, zolang je hem binnen 30 dagen terug brengt doen ze er niet moelijk over:)

ook heb ik vandaag een hoop Gel accu's gekregen

ik heb nu:
-21 12Volt 7Ah
- 4 12Volt 3Ah

als je wilt kun je er een aantal kopen, ik zelf ben er maar rond de 4 nodig.
verdere info over de accu's volgt nog.

nu wil ik dus 4 van die 7Ah accu's in mijn kratje hebben, hoe moet ik dat aansluiten?
parallel of in serie?

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 260997 op 20-06-2008 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260997 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 18:13:
ik heb vandaag mijn acculader van de lidl terug gebracht, zolang je hem binnen 30 dagen terug brengt doen ze er niet moelijk over:)

ik heb nu:
-21 12Volt 7Ah
- 4 12Volt 3Ah

nu wil ik dus 4 van die 7Ah accu's in mijn kratje hebben, hoe moet ik dat aansluiten?
parallel of in serie?
Parallel, anders krijg je (4x12) 48 volt

Misschien dat dit wat voor je is:
http://batterytender.com/connecting.php/#3

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 222510 op 20-06-2008 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
Anoniem: 260997 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 18:13:

ik heb nu:
-21 12Volt 7Ah
- 4 12Volt 3Ah

parallel of in serie?
Ik heb interesse. Zou je misschien kunnen mailen? [adres verwijderd]

Ik heb op het moment deze schakeling voor mijn kratje:
Afbeeldingslocatie: http://img59.imageshack.us/img59/7991/boxv10ox1.th.png
Ik had hier een vraagje over. Voldoet 1 diode aan de + lijn ook als beveiliging tegen teruglopende stroom?

Kleine toelichting op de schakeling.
Het idee is dat je het krat kan opladen door een een powercable in te strouwen, net zoals achter in je pc. Wanneer je dat doet gaat de trafo 12 volt leveren. Die 12 volt gaat naar de versterker en naar een relais. Dit relais koppelt de accu los van het ciruit en de oplader kan dan de accu opladen zonder dat deze belast word. Zo kan er op volle sterkte gespeeld worden, en de accu kan zo snel mogelijk worden opgeladen.

Haal je het powercord eruit dan stopt de trafo met 12 v leveren, koppelt het relais de accu weer aan en speelt het geheel door vanaf de accu!

Edit: Het relais zit omgekeerd op mijn plaatje. Het maakcontact moet breek zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door A.Kebab op 23-06-2008 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://img258.imageshack.us/img258/8677/image00006uh5.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/img177/5328/image00002in5.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img385.imageshack.us/img385/2411/image00003dn4.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/img177/6489/image00004zq8.th.jpg

dit zijn de soorten accu's die ik heb gekregen :)

Aartrost, ik zal jou zometeen even een e-mail sturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Mijn kratradiootje is bijna klaar:
klein probleempje: zelfs met een actieve voorruitantenne vindt ie geen enkele radiozender.
zal dus wel kaduuk zijn. Geluid tot nog toe is best goed

vanmiddag effe een ander headunit van een of ander bami-merk halen, meteen eentje met aux in, en mp3/wma cd mogelijkheid.

Daarna kan ie nog een paar weken proefdraaien op het steiger.

foto's volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Anoniem: 260997 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:43:

/me meldt zich
Ja ik had het ook, maar dan in 2seconden :P Klopte echt niks van dat ding, het schuifje om te switchen naar andere voltages wilde ook al niet meer..

Ik heb binnen 5 minuten mijn geld terug gehad, was geen probleem. We hebben nog gekeken of ze ze nog hadden liggen, maar ze zijn al terug gestuurd (dat zou bij alle filialen het geval zijn), aangezien er plek gemaakt moet worden voor andere acties, helaas.

De zoektocht voor een nieuwe acculader gaat door dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stevenP schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 13:17:
[...]

/me meldt zich
Ja ik had het ook, maar dan in 2seconden :P Klopte echt niks van dat ding, het schuifje om te switchen naar andere voltages wilde ook al niet meer..

Ik heb binnen 5 minuten mijn geld terug gehad, was geen probleem. We hebben nog gekeken of ze ze nog hadden liggen, maar ze zijn al terug gestuurd (dat zou bij alle filialen het geval zijn), aangezien er plek gemaakt moet worden voor andere acties, helaas.

De zoektocht voor een nieuwe acculader gaat door dus :+
ik ben naar okaphone gegaan en heb voor 17 euro een goede acculader gekocht, hij laadt helaas wel iets langzamer maar dat is het probleem niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Anoniem: 260997 schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 13:44:
[...]

ik ben naar okaphone gegaan en heb voor 17 euro een goede acculader gekocht, hij laadt helaas wel iets langzamer maar dat is het probleem niet :)
Hmm ja dat is zeker nog wel een optie, heel jammer dat hij maar 350mAh is, dat betekend dat ik 22uur moet laden voor m'n accu vol is (8Ah / 0,35), dat is dus best wel dat je zegt lang :+

Ik loop volgende week even bij Stuut en Bruin binnen, hier in Den Haag. Als ze hier niks geschikt hebben weet ik het ook niet meer en moet ik die van Okaphone maar bestellen :) Ook maar 's de knoop doorhakken of ik een Marquant versterker / speakers neem, of dat ik eerst ga zoeken op de sloop ofzo naar een setje.. Ik denk toch maar 's kijken wat die gasten er voor vragen, een normaal setje 4Ohm speakertjes (2 stuks) en een simpele versterker.
Wat ik mij wel afvraag, die Marquant speakers bij de Kijkshop, gaan die per set of zijn het stukprijzen?

[ Voor 5% gewijzigd door stevenP op 21-06-2008 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de marquant speakers zijn 2 voor 20 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als er trouwens nog meer mensen zijn, die accu's nodig hebben kunnen ze wel kopen.

ik heb er nu nog 18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
Anoniem: 260997 schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 17:01:
als er trouwens nog meer mensen zijn, die accu's nodig hebben kunnen ze wel kopen.

ik heb er nu nog 18
Aan te raden! Snel antwoord en erg aardig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
aartrost schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 00:08:
[...]
Ik heb op het moment deze schakeling voor mijn kratje:
[afbeelding]
Ik had hier een vraagje over. Voldoet 1 diode aan de + lijn ook als beveiliging tegen teruglopende stroom?

Kleine toelichting op de schakeling.
Het idee is dat je het krat kan opladen door een een powercable in te strouwen, net zoals achter in je pc. Wanneer je dat doet gaat de trafo 12 volt leveren. Die 12 volt gaat naar de versterker en naar een relais. Dit relais koppelt de accu los van het ciruit en de oplader kan dan de accu opladen zonder dat deze belast word. Zo kan er op volle sterkte gespeeld worden, en de accu kan zo snel mogelijk worden opgeladen.

Haal je het powercord eruit dan stopt de trafo met 12 v leveren, koppelt het relais de accu weer aan en speelt het geheel door vanaf de accu!

Edit: Het relais zit omgekeerd op mijn plaatje. Het maakcontact moet breek zijn.
Toevallig exact hetzelfde idee als dat ik enkele dagen geleden in mijn kistje heb gemaakt. Werkt goed! Ik heb er ook nog een schakelaar tussen zodat je de accu ook echt kunt onderbreken als je hem voor langere tijd weg zet.

De kist zelf heb ik vorige zomer gemaakt van onderdelen die ik allemaal nog had liggen, het heeft me dus niets gekost! Heb nog geen tijd gehad om hem te schilderen enzo, maar dat maakt me ook niet uit... Zit een dikke bas in!

Bij deze meteen wat foto's van mijn kistje en de schakeling (sorry voor de kwaliteit maar ze zijn van mn telefoon).

Afbeeldingslocatie: http://thumbnails6.imagebam.com/811/7d20638101832.gif Afbeeldingslocatie: http://thumbnails6.imagebam.com/811/ded8278101833.gif

Afbeeldingslocatie: http://thumbnails6.imagebam.com/811/1a7ada8101837.gif Afbeeldingslocatie: http://thumbnails6.imagebam.com/811/b0052a8101841.gif

Afbeeldingslocatie: http://thumbnails6.imagebam.com/811/cda6688101838.gif Afbeeldingslocatie: http://thumbnails6.imagebam.com/811/6fa3d78101840.gif

Afbeeldingslocatie: http://thumbnails7.imagebam.com/811/4260308102444.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Hij is zo goed als klaar:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jverhoeven/kratradio7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jverhoeven/kratradio8.jpg

Alleen nog effe een tochtbandje tussen het front en het krat stouwen
Geluid is zéér behoorlijk, volume ook

headunit is JVC geworden (€69) met aux in en mp3/wma - Sony tuner was blijkbaar naar de kl*te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Netjes, mooi ook dat je die radio wat 'dieper' in het krat hebt zitten. Zo heb je minder snel kans op beschadiging.

Heb je misschien ook nog foto's van de binnenkant van je krat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mooi, hoe heb je die deksel zo schuin naar binnen gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Michel5128 schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 19:36:
[...]

Toevallig exact hetzelfde idee als dat ik enkele dagen geleden in mijn kistje heb gemaakt. Werkt goed! Ik heb er ook nog een schakelaar tussen zodat je de accu ook echt kunt onderbreken als je hem voor langere tijd weg zet.

De kist zelf heb ik vorige zomer gemaakt van onderdelen die ik allemaal nog had liggen, het heeft me dus niets gekost! Heb nog geen tijd gehad om hem te schilderen enzo, maar dat maakt me ook niet uit... Zit een dikke bas in!

Bij deze meteen wat foto's van mijn kistje en de schakeling (sorry voor de kwaliteit maar ze zijn van mn telefoon).

[afbeelding] [afbeelding]

[afbeelding]
Wooi, dit is wel extreem handig inderdaad! :) Dus je hangt je krat aan de stroom en dan gaat je accu laden en trekt je versterker alles uit de muur ipv je accu, slim bedacht! Maar is een hele pc voeding niet een zware overkill? Had een standaard 230V~12V adapter niet genoeg geweest, of haal je dat niet qua ampere's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Ik heb een pc-voeding gebruikt omdat ik die nog had liggen en deze is in verhouding nog best licht. Een standaard adapter kan inderdaad niet genoeg stroom leveren. Zelfs deze voeding heeft er moeite mee als ik de radio erg hard zet (denk omdat de 5volt niet belast word).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Michel5128 schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:02:
Ik heb een pc-voeding gebruikt omdat ik die nog had liggen en deze is in verhouding nog best licht. Een standaard adapter kan inderdaad niet genoeg stroom leveren. Zelfs deze voeding heeft er moeite mee als ik de radio erg hard zet (denk omdat de 5volt niet belast word).
Hmm, raar... Als ik even bedenk dat je met een 7Ampere accu werkt (zag ik dat goed?) en je hier best wel wat uurtjes muziek uit trekt (lijkt mij met deze setup), móet het wel zo zijn dat je < 1A/h gebruikt.

Een 'standaard' 12v adapter (zoals hier) geeft bijvoorbeeld al 1.66A max. Zit ik mezelf nu rijk te rekenen of kan ik dus prima zo'n adapter gebruiken waar jij die pc-voeding hebt toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
1,66A moet inderdaad wel genoeg zijn, ik dacht dat je het echt over een huis-tuin-keuken adaptertje had. Die zijn meestal 500-1000mA max. Met die adapter die jij linkt gaat het wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Radio gebruikt niet constant hetzelfde hé ;)

Je accu kan die pieken wel opvangen, maar een adapter niet.

Dat is het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Anoniem: 260997 schreef op zondag 22 juni 2008 @ 13:14:
mooi, hoe heb je die deksel zo schuin naar binnen gemaakt?
Deksel is gewoon 12 mm multiplex, een beetje dhz'er kan dat elke vorm geven die hij/zij wil
ThinkPadd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 12:49:
Netjes, mooi ook dat je die radio wat 'dieper' in het krat hebt zitten. Zo heb je minder snel kans op beschadiging.

Heb je misschien ook nog foto's van de binnenkant van je krat?
Op pagina 29 van dit draadje staan meer foto's
Binnenzijde stelt niet veel voor:
Voeding (5A) die gewoon parallel aan de accu staat (gestabiliseerd 13,8 v) = gelijk acuulader
Een schakelaar om te voorkomen dat de voeding als verbruiker gaat werken als er geen 230 V op staat (die rode)
Een sleutelschakelaar op het 12 v circuit om als de radio voor langere tijd weggaat permanent van de stroom te houdem
Een accu bewaker
Een simpele voorruit antenne
En een aanstekerplugje om evt. de mp3 of de telefoon op te laden op het strand ofzo

Als ik em aansluit op 230 V gaat de accu meteen laden, en als ik de 230 V eraf haal neemt de accu het gelijk over (alleen effe het schakelaartje omzetten, anders is de accu mogelijk gauw leeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230076

ik heb hier nu een beetje zitten rondneuzen en heb nu al een tijdje de gedachte om ook zoiets te doen. ik heb nu alles behalve een schakelaar en een accu.
een schakelaar is geen probleem die sloop iki wel van zon kappot ikea lampje ofzo of koop er een haha (cheap ass)

nu heb ik dus gelezen dat je zulke accu's voor niks of een kleine vergoeding bij van die alarm instalatiebedrijven weg kan halen.
en nu is mijn vraag iemand een idee of het bij een van deze bedrijven kan?

http://www.goedbeveiligd.nl/
http://www.alertinbraakpreventie.nl/
http://www.enwij.nl/
http://www.remcoservice.nl/

e3n wat moet ik dan precies vragen ?
gewoon dat ik gehoord heb dat zij ze wegdoen en ik het bij hun kon proberen.
of jah hoe precies.

ik wil niet dom overkomen ofzo maarjah eter goed voorbereidt, dan kom je ook niet zo dom over bij het betreffende bedrijf:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aartrost schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 00:08:
k had hier een vraagje over. Voldoet 1 diode aan de + lijn ook als beveiliging tegen teruglopende stroom?
Je diodes zitten verkeerd :+ . Ten eerste staan alle diodes in dezelfde richting ;) . Maar stroom loopt in een kring dus er blokkeert er altijd een van de twee. Ten tweede kun je soieso alle diodes op de aarde gewoon weghalen. En er is nog een probleem, de versterker staat altijd op de accu aangesloten dus die loopt volledig leeg. Daar zou ik nog een schakelaar tussen zetten.

Ik denk dat je beter al die diodes kan vervangen door 2 relais. 1 op de lader en 1 op de voeding.
Die van de voeding schakelt de amp tussen voeding en accu (hij heeft nog een pootje vrij die je op de voeding kan zetten)

Op de lader zet je een relais die "zichzelf van de accu loskoppelt" als je de lader uitzet.
Dan ben je alle diodes kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222510 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:46:
Dus dan is het beste gewoon een paar speakers te zoeken met een zo'n hoog mogelijke gevoeligheid bijv. 92dB, aangezien die meer uit die 25 watt kunnen halen dan een 89dB, toch?
Exact! Mijn krat produceert 2x12 watt RMS. M'n gitaarversterker 5 watt RMS. Dat lijkt erg weinig maar er hangt een 12 inch speaker aan in een kast ter grootte van 2 bierkratten.

Schat je kans dat m'n gitaarversterker zo'n 10dB luider is! En dat komt alleen maar door de speaker/kast. Het meeste voordeel is te halen in de speakerkast en de speakers. Eigenlijk is een kratje ook te klein voor flinke bassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230076 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 01:56:
ik heb hier nu een beetje zitten rondneuzen en heb nu al een tijdje de gedachte om ook zoiets te doen. ik heb nu alles behalve een schakelaar en een accu.
een schakelaar is geen probleem die sloop iki wel van zon kappot ikea lampje ofzo of koop er een haha (cheap ass)

nu heb ik dus gelezen dat je zulke accu's voor niks of een kleine vergoeding bij van die alarm instalatiebedrijven weg kan halen.
en nu is mijn vraag iemand een idee of het bij een van deze bedrijven kan?

http://www.goedbeveiligd.nl/
http://www.alertinbraakpreventie.nl/
http://www.enwij.nl/
http://www.remcoservice.nl/

of jah hoe precies.

ik wil niet dom overkomen ofzo maarjah eter goed voorbereidt, dan kom je ook niet zo dom over bij het betreffende bedrijf:P
ik heb ook nog wat accu's liggen die je tegen een kleine vergoeding kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boxen en versterker bij MBcaraudio.nl besteld;
1 x JBL GT5-652 € 49,95
1 x MINI CAR BOOSTER, scooter versterker € 29,95

En vervolgens alvast een mogelijke setup 'getekend';
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/06/23/1214215937-510.gif

Nu wachten op woensdag/donderdag tot m'n spullen binnen zijn en dan kan ik ook eens aan het werk ;)

hmm niet op elk punt rekening gehouden met de hout dikte, nieuwe afmetingen zijn nu ook wat groter voor een betere bass weergave hoop ik.

40 x 22,4 x 22,4

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 222510 op 24-06-2008 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ziet er iig al goed uit;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-06 16:38

Stekeltje

Nothing to see here move along

Anoniem: 260997 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 10:21:
[...]

ik heb ook nog wat accu's liggen die je tegen een kleine vergoeding kunt krijgen.
U heeft mail!

[ Voor 33% gewijzigd door Stekeltje op 23-06-2008 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 230076 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 01:56:

of jah hoe precies.

Gewoon langsgaan, en vragen of ze nog accu's hebben liggen uit een alarminstallatie. De accu's worden om de 3 jaar o.i.d. preventief vervangen, en verdwijnen anders toch de container in. Persoonlijk contact werkt een stuk beter dan via de telefoon, is mijn ervaring. Als ze goed zijn kun je ze ook direct meenemen ja.

Je kunt ook bij meerdere bedrijven langsgaan, heb je gelijk een voorraadje accu's (niks oplichterij/misbruik o.i.d. want het spul verdwijnt toch in de container, en waarschijnlijk moeten ze nog betalen ook voor de afvoer van de accu's.

Vraag wel of ze de accu's even willen testen met een multimeter, of dat je dit zelf even mag doen, want een kapotte accu is niets meer dan dood gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb je een mail teruggestuurd, de volgende mail graag sturen naar nillisdihagie[AT]hotmail[DOT]com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
Ik heb weer wat geknutseld, in de grote kunnen nu usb sticks en hij heeft een radiografische afstandsbediening. En ik heb er een kleintje bij gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_076.jpgAfbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_077.jpg
Afbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_078.jpgAfbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_079.jpgAfbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_080.jpg

de grote met een usb poort voor usb sticks, 5,6Ah 12v loodgelaccu, radiografische afstandsbediening (1km bereik!) 13cm 2 weg speakers en een 2x 16watt digitale versterker.

De kleine met 10 cm 4 wegspeakers , 2Ah(?) 16,8v ni-cd (boormachine)accu, 2x 8watt sigitale versterker en je kan er gelijk een mp3 speler aan hangen (kan bij de grote ook!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wooow zier er zeer goed uit;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261602

Ik ben ook wat aan het plannen om een radio te bouwen, we hebben wel wat spul bij elkaar gezocht wou alleen nog even jullie mening weten of iets neit beter/anders kan en wat voor accus je het beste erbij kan gebuiken.

Dit is wat we hebben. Ik weet dat het niet in een kratje past maar dat hoeft ook niet het plan is om een setje te maken zeg maar.

Speakers:
2x http://www.conrad.nl/goto/?product=335843 tweeter
1x http://www.conrad.nl/goto/?product=379898 sub

versterker
http://link.marktplaats.nl/174970461

als 'input' een oude auto radio en zown 3.5mm jack naar tulp stekkertjes voo de mp3/laptop

en om het af te maken misschien als de onderhandelingen soepel verlopen en we goedkoop accu's ect kunnen krijgen een simpel 2 channel mengpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ziet er heel chique uit vooral leuke functies heeft hij, maar begrijp ik het goed dat je op 1km afstand hem nog kan bedienen?? zo ja das heeet vet..:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat ding lijkt wel alsof ie uit het leger komt! Prachtig!
Misschien zouden camouflagekleuren goed staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261602 schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 19:54:
Ik ben ook wat aan het plannen om een radio te bouwen, we hebben wel wat spul bij elkaar gezocht wou alleen nog even jullie mening weten of iets neit beter/anders kan en wat voor accus je het beste erbij kan gebuiken.
Met dat soort spul zou ik toch een autoaccu nemen. Zeker als je er een autoradio bij gebruikt, anders zou die vrij gauw leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zoiets waren we al vanplan het enige probleem waar er eigenlijk tegenaanliepen is er geen andere lader voor als een druppelladen want om nou bijv 2 45ah accu op te laden met ladertjes die net 1.5ah laden schiet het niet echt op en om een autoaccu nu vaak met zown autoacculader op te laden is ook niet echt lekker helemaal niet omdat hij ook vaak snachts zal opladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
Anoniem: 261602 schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 20:00:
[...]

Ziet er heel chique uit vooral leuke functies heeft hij, maar begrijp ik het goed dat je op 1km afstand hem nog kan bedienen?? zo ja das heeet vet..:P
zie lange afstandsbediening heeft een bereik van 1 km , de kleine 200 meter ;). Alleen heeft de ontvanger nu helemaal geen antenne, en nu kan ik al op de hoek mijn muziek aanzetten ;).

en camouflagekleuren doe ik er nog maar even niet op, krast zo snel, en dat zou zonde zijn ;).

[ Voor 9% gewijzigd door elmoooow op 25-06-2008 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Nou, ik heb het ook wel op een rijtje zo denk denk ik :)

Ik heb een 12v 8Ah accu, acculader is onderweg (via marktplaats een 12v druppellader, 600mAh) en voor mijn geluid ga ik het volgende gebruiken:
-marquant verstekertje ('k zag hem trouwens ook bij de MediaMarkt, ook voor 19,99)
-Fusion speakersetje ala €30,- (4", 4ohm, 87dB gevoeligheid)

Toch vraag ik het mij nog af hoor.. Ik heb hier bijvoorbeeld nog een adapter liggen van een speakersetje, deze geeft 13V met 4A. Als ik dit op mijn systeem aansluit (buiten m'n accu om uiteraard), frituur ik dan mijn versterkertje? Ik lees hierboven namelijk over die boormachineaccu van 16.8v en dat schijnt ook goed te gaan.. Of móet ik een 12v accu van ongeveer >1.2A hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als hij gelijkspanning geeft dan kan het prima (ik zie namelijk ook vaak van die adapters voor een speakerset, waar dan wisselspanning uit komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://famrost.nl/aart/boombox.JPG

Inhoud:
2x 7 Ah gelaccu's
Amp 6 basic
Digitaal paneelmetertje
3.5 mm jackplug

Todo:
-Oplader
-12 volt adaptor als vervanging voor accu wanneer er netstroom is.
-usb aansluiting
-12 volt sigarettenaansteker.
-Hengsels, het is een nogal zwaar ding

[ Voor 6% gewijzigd door A.Kebab op 25-06-2008 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mooi kratje Aart;D, waar heb je trouwens dat paneelmetertje vandaag?

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 260997 op 25-06-2008 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
Anoniem: 260997 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:34:
mooi kratje Aart;D, waar heb je trouwens dat paneelmetertje vandaag?
Haha, ja met dank aan mister van Haag! Paneelmetertje is van Velleman, heb het bij van hove elektronica gekocht. Okaphone heeft ze ook wel.
Je moet wel het een en ander solderen om 0-20 volt te kunnen meten. Mail me maar als dat niet lukt, want ik had er wat moeite mee!
Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.