dan gaat 't niet lukken;)
ik heb geen soldeerbout xD
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Haha, schaam je! Voor een tientje heb je al een prima bout hoor.Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:49:
dan gaat 't niet lukken;)
Verwijderd
klopt, ik was van plan in de vakantie 1 te kopen.aartrost schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 23:56:
[...]
Haha, schaam je! Voor een tientje heb je al een prima bout hoor.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2008 09:40 ]
| Security Management |
Ik moet ook een nieuwe soldeerbout hebben, voor wat simpele klusjes.bord4kop schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 09:20:
25W is niet zo heel veel maar waarschijnlijk voldoende.
De punt is het belangrijkste. Misschien kun je ook losse punten kopen bij die winkel?
Dat dan DOEN(mits je de punt kan verwisselen natuurlijk)
[ Voor 8% gewijzigd door Totaalgeflipt op 26-06-2008 09:54 ]
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 26-06-2008 11:34 ]
Waarom nietThinkPadd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:47:
Ik zou deze kopen:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=449731
Zo'n soldeerpistool houd net wat minder makkelijk vast, en dat is niet wenselijk als je precies bezig bent met dingen.
Ik heb al een nieuwe topicstart gemaakt, vinden jullie het goed als ik het nieuwe deel aanmaak als dit topic vol is?
Maar die is 25W.ThinkPadd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:47:
Ik zou deze kopen:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=449731
Zo'n soldeerpistool houd net wat minder makkelijk vast, en dat is niet wenselijk als je precies bezig bent met dingen.
Ik heb al een nieuwe topicstart gemaakt, vinden jullie het goed als ik het nieuwe deel aanmaak als dit topic vol is?
Verwijderd
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2008 13:09 ]
Ik ben wel geinteresseerd in 2 7,2 ah accu'sVerwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 18:13:
ik heb vandaag mijn acculader van de lidl terug gebracht, zolang je hem binnen 30 dagen terug brengt doen ze er niet moelijk over:)
ook heb ik vandaag een hoop Gel accu's gekregen
ik heb nu:
-21 12Volt 7Ah
- 4 12Volt 3Ah
als je wilt kun je er een aantal kopen, ik zelf ben er maar rond de 4 nodig.
verdere info over de accu's volgt nog.
nu wil ik dus 4 van die 7Ah accu's in mijn kratje hebben, hoe moet ik dat aansluiten?
parallel of in serie?
Verwijderd
Even een mailtje sturen naar Nillisdihagie[AT]hotmail[DOT]commoatiej schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:43:
[...]
Ik ben wel geinteresseerd in 2 7,2 ah accu's
Ik wou dit berichtje doen via pb maar lukte niet?
Verwijderd
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2008 12:40 ]
DamnVerwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 11:33:
;k heb vandaag een soldeer bout gekocht, dit setje: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=449731 was er helaas niet meer, maar de man achter de kassa was zo aardig om de zelfde spullen alleen met een wat betere soldeer bout voor mij op te zoeken en de zelfde prijs als het setje te verkopen:)
ook zit er een Desoldeer Pomp bij, alleen weet ik niet waarvoor ik dit moet gebruiken. aangezien er geen handleiding bij zat?
weet iemand hier meer van?
Verwijderd
“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)
http://batterytender.com/connecting.php/#9bart0l0meus schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 18:10:
Misschien zijn dit toch vragen in EL??
Ik krijg binnenkort een aantal 7,2Ah accu`s, maar ik zit alleen met het probleem, hoe ga ik deze opladen? als ik ze dan parallel plaats?
“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)
Ja, maar dan zal het laden niet snel gaan. De accu word sneller leeggetrokken dan dat er stroom toegevoerd word. Daarom heb ik ook een 12 volt transformator die aangaat wanneer je mn box in het stopcontact doet.bart0l0meus schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 23:48:
en onder het opladen, kun je dan de boel die er aan hangt zoals radio nog gewoon gebruiken?
Thnx voor de nuttig post aartost
[ Voor 8% gewijzigd door bart0l0meus op 29-06-2008 11:54 ]
Verwijderd
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2008 14:06 ]
BronThe problem is that you can damage gel batteries if you use a high current charger. They must be charged over a long period using a low power charger.
[ Voor 73% gewijzigd door ThinkPad op 30-06-2008 14:14 ]
Verwijderd
zoals ik al zei, niet, of je moet een meerkanaals versterker kopen, maar dan stap je dus van deze versterker af.moatiej schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:36:
Hoe kan ik dit wel allemaal op elkaar aansluiten dan?
Iemand een ingeving/idee?
Verwijderd
mooi kratje, alleen de links van je plaatjes doen eht niet.Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 22:04:
Hoi iedereen. Heb zelf tijdje terug ook een poging gewaagd voor een strandradio'tje. Vind de radio's in bierkratten eerlijk gezegd niet zo fijn en dat je aan die maten vastzit bevalt me ook niet helemaal dus heb een paar plankjes gezaagd. De krat mocht geen geld kosten dus er zitten allemaal oude of goedkope dingen in.
Er zit een oude afgedankte autoradio in, 4 speakers uit oude auto (bij elkaar circa 250 watt (die het nog zeer goed doen, geluid is prima). Telescoop-antenne is van een oude tv, neon dat ik nog had liggen (heeft ooit in scooter gezeten, zit er just for fun in..), een lampje voorop (oud knipperlichtje van een brommer), vloerbedekking van m'n broertjes kamer, gratis scharnieren en ijzeren hoekjes die over waren bij mn vader op werk, zelfde geld voor het hout en de verf. Heb er voor de handigheid nog een bieropener aan gemaakt en een sigarettenaansteker ingedaan (voor telefoon/íPod opladen en stroom FM Transmitter) Het accu'tje (5Ah) was een tientje en ik heb er een FM Transmitter op die 5 euro op Marktplaats was. Deze laatste werkt tegen mijn verwachting in nog heel aardig. De ruis valt reuze mee.. dus voor die paar keer dat ik het zal gebruiken ga ik geen versterker of andere radio kopen.
![]()
Iemand nog aanvullingen/tips?
Foto's van de radio:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb een stuk van een print van een alarminstallatie (zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/60564 ) Stroombegrenzen hoeft idd niet, want die van mij trekt gewoon 1.5A als de accu leeg is. Ik heb mijn LM317 gewoon vastgemaakt aan de behuizing van de acculader (zo'n el cheapo ferm ding, en dat gaat prima) Welke weerstandswaarde er wordt gebruikt in mijn lader heb ik geen idee van, de print was namelijk al kant en klaar.bart0l0meus schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:26:
LM317 makkelijk 1,5A?Dan kom je toch op een dikke koelblok!
Das is z`n absolute maximum stroom! Vergeet ook niet dat er over de LM317 1,25V valt wat dus neerkomt op een minimale voedingsspannings van 13,7+1,25 = 15V
Verder moet je ook de stroom begrenzen toch?
Dit is een beetje mijn probleem op het moment, ik wou dit namelijk met de LM317 doen, maar ik heb een 13,8V voeding, en als er dus 1,25V in dit geval over de weerstand valt is er nog maar 12,5V over wat te weinig is om de accu op te laden toch?
Of is het niet percee nodig om stroombegrenzing te gebruiken?
weet je zeker dat de LM317 wordt gebruikt als spanningsregelaar, of als stroomregelaar?ThinkPadd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 22:30:
[...]
Ik heb een stuk van een print van een alarminstallatie (zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/60564 ) Stroombegrenzen hoeft idd niet, want die van mij trekt gewoon 1.5A als de accu leeg is. Ik heb mijn LM317 gewoon vastgemaakt aan de behuizing van de acculader (zo'n el cheapo ferm ding, en dat gaat prima) Welke weerstandswaarde er wordt gebruikt in mijn lader heb ik geen idee van, de print was namelijk al kant en klaar.
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 30-06-2008 22:53 ]
Verwijderd
ik denk niet dat zo slim zal zijn, aangezien de Marquant Versterker maar een 2 Kanaals is.Ik heb ondertussen een 400 watt Sony subwoofer gekocht voor bovenop en een bus isolatie schuim om de krat dicht te maken. Ik hoop dat het werkt. (alle speakers worden aangestuurd via het Marquant versterkertje)
Verwijderd
[ Voor 12% gewijzigd door bart0l0meus op 01-07-2008 23:15 ]
[ Voor 16% gewijzigd door bart0l0meus op 02-07-2008 19:15 ]
Verwijderd
Verwijderd
Zo'n 7812 heeft minimaal 14.6 volt ingangsspanning nodig om 12 volt uit te geven. Daar heb je weinig aan.bart0l0meus schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 17:59:
Ik heb het net getest, en uit de adapter komt precies hetzelfde voltage als uit de accu, dus daar ga ik nog een 7812 achter hangen,. die heb ik hier toch nog liggen.
Haha, wat toevallig, ben al tijdje op zoek naar wat accuutjes... heb je er toevallig nog 2 over?Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:46:
ik heb vandaag weer een aantal 12V 7Ah accu's gekregen:)
ben er niet veel nodig, dus als iemand anders nog graag wilt. zeg het maar!;)
jah klopt, daar dacht ik ook net aan, stom!:PVerwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 09:40:
[...]
Zo'n 7812 heeft minimaal 14.6 volt ingangsspanning nodig om 12 volt uit te geven. Daar heb je weinig aan.
Ik heb je stiekem ook even een mailtje gestuurd, want ik ben ook weer bezig met het oplappen van mij kratradio, hoop dat je het niet erg vindt?Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 16:37:
jazeker, even mail sturen naar nillisdihagie[AT]hotmail[DOT]com
Signature
Verwijderd
[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2008 22:31 ]
Verwijderd
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2008 16:29 ]
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2008 13:16 ]
Naar mijn weten moet je op zoek naar deze dingen:Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 10:41:
ik heb vandaag een PC voeding gekregen, om mijn Kratje aan het net stroom te krijgen.
alleen zitten er nogal veel snoertjes aan en ik heb geen flauw idee welke ik moet aansluiten.
dit is 'm:
http://translate.google.n...t%3D10%26hl%3Dnl%26sa%3DN
met mijn multimeter ben ik een aantal draadjes langs gegaan, en bij een gele en een witte komt 12 volt uit, kan ik daar dan zomaar mijn MARQUANT versterkertje aanhangen?
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Verwijderd
Verwijderd
oké ik heb een soort gelijk stekkertje gevonden ook de P6, en er komt een spanning van 12 volt uit.stevenP schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 15:32:
[...]
Naar mijn weten moet je op zoek naar deze dingen:
[afbeelding]. Hierbij is geel 12v en de zwarte daarnaast de ground. Deze zijn door te lussen naar je versterker volgens mij ja, als ik mij niet vergis hoor.
Nou om te beginnen moet je kabels niet 'zomaar weghalen'. Kabels kan je namelijk nooit helemaal weghalen, waardoor je gevaarlijke stompjes overhoud, komen die tegen elkaar -> kortsluiting. Ik raad je aan om de meeste kabels lekker de boel te laten en 1 zo'n stekker inderdaad eraf te knippen. De kabels die je niet nodig hebt, stop je lekker in een kroonsteentje.Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 18:22:
[...]
oké ik heb een soort gelijk stekkertje gevonden ook de P6, en er komt een spanning van 12 volt uit.
die kan ik gewoon doorlussen naar mijn versterkertje?
en de rest van de snoortjes zijn dan overbodig? kan ik gewoon weghalen?
dit is het stekkertje: slecht kwaliteit foto'maar had geen foto camera bij de hand
[afbeelding]
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Verwijderd
Daar heb je gelijk in, ik vind al die kabeltjes zo onoverzichtelijk.stevenP schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 20:05:
[...]
Nou om te beginnen moet je kabels niet 'zomaar weghalen'. Kabels kan je namelijk nooit helemaal weghalen, waardoor je gevaarlijke stompjes overhoud, komen die tegen elkaar -> kortsluiting. Ik raad je aan om de meeste kabels lekker de boel te laten en 1 zo'n stekker inderdaad eraf te knippen. De kabels die je niet nodig hebt, stop je lekker in een kroonsteentje.
[afbeelding]
^dit soort dingen.
Uiteraard niet tegenover elkaar, maar altijd naast elkaar, zoals hierboven afgebeeld. Op deze manier voorkom je kortsluiting.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2008 21:53 ]
Andersom zeker
Verwijderd
zou kunnen, maar ik had de plus van ventilator op de zwarte en de min op de geel.
Een pc voeding aan een auto versterker hangen. Hoezo zou dit niet mogen? Ik heb gewoon een transformatortje eraan hangen, werkt prima. Een versterker vraagt nou echt niet belachelijke hoeveelheden stroom, Ik schat die van mij in op een verbruik van max 1 amp. Mits je er geen zieke subs aan hebt hangen moet het geen probleem zijn. Je pc vereist waarschijnlijk meer van je voeding.bart0l0meus schreef op zondag 06 juli 2008 @ 14:56:
@ Vanhaag,
je weet toch dat dit niet echt mag, magoed, ben benieuwd hoe jou voeding dit volhoudt.
Zeker met piekbelastingen is dit wel heftig met zulke voeding, magoed, ik wens je succes.
TIP: bouw een camping brandblusser in!
[ Voor 10% gewijzigd door A.Kebab op 06-07-2008 15:02 ]
heel simpel, een pc voeding is een geschakelde voeding.aartrost schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:01:
[...]
Een pc voeding aan een auto versterker hangen. Hoezo zou dit niet mogen? Ik heb gewoon een transformatortje eraan hangen, werkt prima. Een versterker vraagt nou echt niet belachelijke hoeveelheden stroom. Mits je er geen zieke subs aan hebt hangen.
Verwijderd
Verwijderd
Ik weet niet hoe technisch je bent... Het gaat er meer om dat je heel precies werkt en uitkijkt met statische elektriciteit. Het zou niet moeilijk moeten zijn, maar is zeker niet 100% gegarandeerd voor iemand die niet vaak soldeert.Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 12:38:
en ik ga denk ik voor de AMP6 basic, alleen vraag ik mij af of die een beetje makkelijk te solderen is.
aangezien ik haast nooit soldeer.
Ik zou gewoon verder vragen, ik kan zo een paar accu's meekrijgen bij het bedrijf bij mij in de buurt. Ik weet niet of de accu's bij hun ook worden teruggestuurd, en dat ze gewoon aardig zijn voor me, of dat het bij hun anders werkt.Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 03:13:
ik ben langs geweest bij een alarminstalatiebedrijf om te vragen naar een accu.
maar daar werd gezecht dat die dingen terug werden gebracht naar de leverancier (net zoals er statiegeld op flessen zit)
is het dan nog de moeite waard om verder te proberen/bellen/mailen/langsgaan? of heeft dat ook geen zin?
Verwijderd
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 21:29 ]
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2008 22:21 ]
zoals je zelf al zegt is het een uitgang, niet dus!:PVerwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:27:
hij doet het!!!:D
er zit trouwens een RCA uit gang op en nog AUX uitgang, allebij aan de achterkant.
kan ik hier een Mp3 op aansluiten.
bij alle specificaties op internet staat dat namlijk niet, maar ben een beejte nieuwsgierig:)
Verwijderd
vorige eigenaar was ook van plan een radiootje te bouwen, maar dat was hem niet gelukt.bart0l0meus schreef op maandag 07 juli 2008 @ 23:08:
[...]
zoals je zelf al zegt is het een uitgang, niet dus!:P
trouwens, waarom doorgeknipte draden? gestolen
Kun je dat nog wat verder toelichten?bart0l0meus schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:08:
[...]
heel simpel, een pc voeding is een geschakelde voeding.
Sowiso moet je eigenlijk de +5V en +3,3V belasten en onderschat niet de stromen die kunnen lopen, ook zonder dikke sub kun je pieken van meer dan 8A hebben en als ik die voeding van Vanhaag zie, weet ik nog niet zo snel of die dat aan kan.
Buiten dat is een PSU gemaakt voor continu een redelijk gelijkmatige stroom en geen wisselstroom die verandert van 2 tot 8A.
Het gaat wel, maar er kunnen gevolgen aan zitten, het is gewoon een beun manier
Als ik die connector zie, dan is deze van een oude AT voeding!Indoubt schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 10:45:
[...]
Kun je dat nog wat verder toelichten?
Dat de +5V en/of +3,3V belast moeten worden geldt volgens mij alleen voor de oude AT voedingen en niet voor nieuwere ATX voedingen.
De vraag van een PC fluctueert ook behoorlijk. Het moederbord zal stabiel zijn maar de grote stroomvragers zoals HD, DVD branders en processor niet. Bovendien zal het desbetreffende versterkertje hoogst waarshcjinlijk niet meer dan 80 watt vragen en zijn de meeste computervoedingen beduidend sterker.
@verhagen: de amp6 basic heeft traditionele componeneten (dus geen surface mounted devices) en is dus niet zo heel lastig te solderen. Ik heb een keer zo'n mini versterker (AMP3) in elkaar gesoldeerd met SMD componeneten en dat zou ik niet snel weer doen, maar er zijn zat mensen die dat zonder problemen kunnen
[ Voor 53% gewijzigd door X-GAMER-X op 08-07-2008 23:57 ]
Verwijderd
Nou dat versterkertje is ook weer binnen no-time kappot.X-GAMER-X schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 23:49:
Vandaag heb ik mijn bierkrat radio (bijna) af gemaakt en ik ben best tevreden met het resultaat![]()
What's in the box ?
2x Marquant 120 watt 2-weg front speaker
2x Marquant 180 (?) watt 3-weg zij speaker
1x Sony Xplod 400 watt (120 rms) subwoofer
Marquant versterker 100 watt
Yuasa 7 aH accu (heb er 3 maar er past maar één tegelijk in
Er komt een leuk geluid uit de krat, ik heb de 2 voorste speakers los gekoppeld omdat deze het volume van de andere niet aan kunnen en daardoor gaan ruisen. Heeft iemand hier een (goedkope) oplossing voor ? Ik heb ze al in serie gezet maar dat helpt niet echt. Vragen over de accuduur etc.. daar heb ik nog geen antwoord op want ik heb m nog maar 2 uurtjes aan gehad
[ Voor 5% gewijzigd door Tijmen op 09-07-2008 15:17 ]
Verwijderd
[ Voor 31% gewijzigd door X-GAMER-X op 09-07-2008 18:57 ]
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door X-GAMER-X op 09-07-2008 21:59 ]
Verwijderd
dat zou ik ook niet weten, mijn zijn JVC en Boschmann iig gewoon wel goed bevallen.X-GAMER-X schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 21:50:
Dan vind ik het vreemd dat een setje Marquant speakers duurder is dan Boschmann en de laatste beschikt dan nog eens over het dubbele vermogen ?
Boschmann speakers: 3-weg 500 watt (300 RMS) = 26 euro
[ Voor 6% gewijzigd door bart0l0meus op 10-07-2008 12:19 ]
Verwijderd
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2008 15:47 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq