Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.
In dat geval ben ik benieuwd naar de verbeterde versie, of desnoods één van de gebruikte opnamen onbewerkt.Wijnands schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 04:31:
jpg stond op 85% in capture, da's niet echt waarschijnlijk. Ik denk dat photoshop hier een steekje heeft laten vallen
@ Francis: Zo te zien waren ze naar jou op zoek.
Verwijderd
De rest een reflectie van de lampen van de landingsbaan.
Verwijderd
En hier steeg die net weer op

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2009 09:21 ]
Best wel een tijdje al weerNickH schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 00:34:
Uhm... sinds wanneer zitten er daar lampjes en knopjes??

Wel gemerkt dat de "standaard" plekken leuk zijn voor het vastleggen van vliegtuigen, maar niet voor de extravagante platen. Daarnaast is een 70-200 met 2.0 TC toch nog wel redelijk kort vaak.
Daarnaast veel vuil in de lucht, wat, als ik het goed heb, meer ruis veroorzaakt. Ideale omstandigheden zijn dus niet volle zon, maar een beetje bewolking, denk ik (?).
Volgende keer de IJweg aan de oostkant proberen (het geheime plekje van nustys
Zijn er nog mensen voor de mini meetup? Mij lijkt het wel leuk om met nustys op pad te gaan, als hij daar zelf ook trek in heeft. Als er wat animo is zet ik wel wat op en pikken we een datum
Als goedmakertje voor mijn blok tekst, ik kwam er gister drie op een rij tegen:

Dat is met een 70-200L (welke?) met 2.0 TC?NickH schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 23:15:
Als goedmakertje voor mijn blok tekst, ik kwam er gister drie op een rij tegen:
[afbeelding]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Geen L
Verwijderd
Een beetje (veel) zon mag best, maar er is niets zo mooi als een flinke bui om de lucht schoon te maken.
Hier nog een kandidaat voor een minimeet.

Oh, ja, 16/17 mei kan ik vast niet. De ene dag moet ik mijn vrouw vermaken en de andere dag moet ik een vliegtuig (en de piloot) overzetten van EDLS (Stadlohn duitsland) naar EHTE (Teuge bij Apeldoorn) en weer terug uiteraard.
Bijbehorende vliegtuig:

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2009 08:13 ]
Maar ik ben om de 2 a 3 dagen wel in de buurt van het veld ( witte VW transporter met lens uit raam en ladder op dak
1 Gisteren met heel lelijk grijs regenweer uit het handje gepand met 500mm @ 1/25 ISO 50 en F13 !! En dan nog overbelicht

2 Eergisteren mocht ik een paar uurtjes vanaf een hoge plek rondkijken. Op de achtergrond één of andere lelijke stinkstad, op de voorgrond het mooie Schiphol.

3 Hier vermaak ik mijzelf ook mee; op de SBS-1 radar kijken wat er zoal langs vliegt op FL380 en dan proberen een scherpe foto te maken. 1200mm telescoop staat hoog op het verlanglijstje.

4 Best wel long-distance-shot vanaf het dak van mijn bus. Er zit nog een snelweg, een runway en een taxibaan tussen mij en deze MD-11 in.

Stinkstad? Da's fucking Amsterdamnustys schreef op woensdag 29 april 2009 @ 18:40:
2 Eergisteren mocht ik een paar uurtjes vanaf een hoge plek rondkijken. Op de achtergrond één of andere lelijke stinkstad, op de voorgrond het mooie Schiphol.
[afbeelding]
Maar volgens mijn ruimtelijk inzicht is dat gedaan vanuit de schipholtoren. Hoe krijg je dat voor elkaar want dat wil ik ook wel 's...
Baggerglaswerk van jou ook... Dat krijg ik dus van m'n leven niet voor elkaar he.4 Best wel long-distance-shot vanaf het dak van mijn bus. Er zit nog een snelweg, een runway en een taxibaan tussen mij en deze MD-11 in.
[afbeelding]
Btw 1200mm? Die maken ze niet meer geloof ik
Ja vies hè ? Ontkennen heeft geen zin, moet je nu een rondje lopen door het centrum...Stinkstad? Da's fucking Amsterdam
Fotowedstrijdje winnenMaar volgens mijn ruimtelijk inzicht is dat gedaan vanuit de schipholtoren. Hoe krijg je dat voor elkaar want dat wil ik ook wel 's...
Er staat dan ook telescoop en geen telelens ( verklaart prijsverschil van 98.500 in één keerBtw 1200mm? Die maken ze niet meer geloof ik
Ik geloof dat ik jacht moet naar een Synta 1200mm, daar moet dan weer een camera aan gehangen worden. Als ik dan een Sony koop en daarvoor gebruik heb ik dan image stability
( Dus niet een telescoop, want dan heb je een inverted beeld. )
Plaatje is geschoten over 40km.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Ik stel het zeker op prijs, leuke andere insteekAmstel76 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 10:22:
Ik weet niet of jullie het op prijs stellen hier maar ik probeer het maar eens. Foto's van een modelvliegshow met schaalmodellen en minder realistische modellen. De hele serie is hier terug te vinden.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
In de set staat wel 1 model wat aangedreven word door een straalmotor maar dit is geen schaalmodel en helaas verdween deze achter de horizon.
Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

2 En zijn broertje vanaf de zijkant.

3 Om in de zelfde sfeer te blijven.

4 Vortex aan het vliegtuig, halverwege een paar restantjes vortex en in de achterliggende wolk zie je een afdruk gemaakt door de wake turbulence. Gemaakt op een grijze dag met alleen maar regen.

5 Delta heeft een tijdje terug NorthWest overgenomen, inmiddels vliegen er een hoop A330s en een enkele 747 rond in de saaie Delta livery. Gelukkig maakt de laagstaande zon een hoop goed.

Toch, punten scoor je ermee. Nice.nustys schreef op zondag 03 mei 2009 @ 01:35:
Zaterdagavond eindelijk mijn langverwachte "vliegtuig cross the moon" shot gemaakt![]()
Kwaliteit is moeilijk te garanderen met dit soort foto's; je onderwerp gaat 850km/u op 12 km afstand en de achtergrond vliegt gemiddeld op 384.450km afstand.
[afbeelding]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Mijn geheim; ik post alleen de goedeDeathchant schreef op zondag 03 mei 2009 @ 11:43:
Nustys, als ik je foto's bekijk van het complete topic, rest mij 1 vraag: hoe de * flik je het toch altijd? Je foto's zijn echt geweldig. Niet alleen mooie scherpe platen, maar echt ALLES goed belicht. Knap gedaan hoor, ook deze foto van de maan! Geen idee hoe je het doet.

Bedankt voor de complimenten.
1. "Big Willy"

(groter)
2. Landend leslokaaltje

(groter)
3. Straks op de snelweg?

(groter)
4. Het moet een hobby blijven, nietwaar?

(groter)
5. Ready for take-off

(groter)
6. Start van de "Boredom Fighter"...

(groter)
7. ... en zijn maat-met-de-mitrailleur

(groter)
8. Thuisvlucht

(groter)
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Wat voor lens gebruiken jullie zoal voor het vliegtuigspotten?
Ik ben van plan een nieuwe lens te gaan kopen voor mijn EOS 1000D, de Sigma 70-300 mm.
Ik neem aan dat ik met die lens toch aardig ver in kan zoomen?
Verwijderd
Zelf vind ik de foto's vaak niet helemaal scherp en lijken ze soft.
Dit commentaar krijg ik dan ook altijd als ik een foto wil uploaden naar een site zoals jetphotos of airliners.
Heb geen idee waaraan dat kan liggen. Helaas geen andere cam/lens om te testen of het daar misschien aan ligt.
Wat versta jij onder ver?
Zie mijn signature voor voorbeeld foto's van die lens (vooral bij de vliegtuigen gallery).
Dat zal bij duurdere lenzen weer niet zo zijn waarschijnlijk?
Bij lenzen met veel zoom (dwz, een groot verschil tussen minimum en maximum) is het moeilijker om over het hele bereik een goede scherpte te verkrijgen, zelfs als je perfect scherpstelt. Dat is het softe waar over gesproken werd. Lenzen die dat wel goed (of iig beter) doen zijn duurder om te produceren, vandaar.Panamera schreef op maandag 04 mei 2009 @ 16:54:
Ja oke, dus je kan er behoorlijk mee inzoomen maar krijgt ze moeilijk of niet goed scherp.
Dat zal bij duurdere lenzen weer niet zo zijn waarschijnlijk?
Verwijderd
Het grote Canonmount-objectieven-topic V11.0Panamera schreef op maandag 04 mei 2009 @ 15:26:
Even een vraagje tussendoor,
Wat voor lens gebruiken jullie zoal voor het vliegtuigspotten?
Ik ben van plan een nieuwe lens te gaan kopen voor mijn EOS 1000D, de Sigma 70-300 mm.
Ik neem aan dat ik met die lens toch aardig ver in kan zoomen?
of
Het grote Nikonmount-objectieven-topic V8.0 (hmm, iets minder van toepassing?)
Overigens zoek je volgens mij niet zo zeer een lens waar je ver mee kunt zoomen. (Dan moet je een lens als een 18-200 nemen, daar kun je ver mee zoomen, namelijk wel ruim 10* optische zoom
Je zoekt vooral een lens die redelijk lang is. Als je niet te veel geld wilt uitgeven, zou ik inderdaad naar die Sigma gaan kijken (trouwens ook vaak tweedehands op b.v. marktplaats te vinden.) Haal dan wel de APO versie, die echt een heel stuk beter is.
Om eens een keertje te gaan spotten is dat een leuke lens. Merk je dat je spotten echt leuk gaat vinden, dan zal je op Schiphol vaak langer dan een 70-300 nodig hebben, maar dan ga je ook snel meer dan 1000 euro uitgeven.... Dat is niet meer leuk om mee te beginnen.

2 Op deze foto kan je goed zien dat de wolk deels door het vliegtuig wordt gecreëerd

3 Het volgende doel; een mooie krul met vliegtuig erin ( en dan scherp ). Hier was net een Delta A330 langs gekomen.

4 In het kader van de herdenkingen rond 4 mei kwam deze Lancaster bommenwerper een rondje Nederland doen. Foto genomen net voor de landing op de Schiphol-oostbaan. Overigens staat de kist nog steeds op Schiphol met een kapotte motor. Ironie; de Duitse Luftwaffe heeft gisteren een nieuwe motor ingevlogen :twisted: Met 1/125 geschoten door 500mm terwijl de kist recht op mij af vliegt.

5 Iets compleet anders; ( Engels

Weekje of wat geleden op vrijdagmiddag na het werk geweest, maar dat was niet echt een hele spannende tijd. Veel kleinere kisten (kleiner dan 747's, als vergelijk) en soms duurde het een kwartier of langer tot er iets kwam.
Wat is volgens jullie qua tijd een leuk moment in de week en in de dag om te gaan schieten? Ik moet uit Rotterdam komen dus de luxe om even langs te rijden (ga wel als ik er zin in heb, maar een beetje plannen kan geen kwaad). Zoek een drukke tijd qua vliegtuigen en wat mooie grote kisten.
Dankjewel, ik zag die 5D wel aankomen, er zaten al 124.000 foto's op de teller en ik denk dat die nog gerepareerd kan worden. gelukkig had ik al een spaarpotje klaar staan om een 50D te kopenNickH schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 20:22:
Weer mooie foto's nustys! Zonde van je 5d wel... Hopelijk doet 'ie het snel weer.
Weekje of wat geleden op vrijdagmiddag na het werk geweest, maar dat was niet echt een hele spannende tijd. Veel kleinere kisten (kleiner dan 747's, als vergelijk) en soms duurde het een kwartier of langer tot er iets kwam.
Wat is volgens jullie qua tijd een leuk moment in de week en in de dag om te gaan schieten? Ik moet uit Rotterdam komen dus de luxe om even langs te rijden (ga wel als ik er zin in heb, maar een beetje plannen kan geen kwaad). Zoek een drukke tijd qua vliegtuigen en wat mooie grote kisten.
Overigens ging 20 minuten later de vervangende 300D ook terminaal kaput ( brandlucht ! ). Ik denk dat sluiting in mijn 100-400 lens de oorzaak is
Om op jouw vraag terug te komen; elke ochtend tussen 0530 en 0700 komen bijna alleen maar widebodies binnen, deze tijd van het jaar is het dan al licht ! Deze week tref je het helemaal; de zon komt dan in het verlengde van de Kaagbaan omhoog.
Er is maar een klein probleem; je moet heel vroeg je bed uit

Zonsopkomst boven de Kaagbaan vanochtend 6 uur.

Transavia 737 met afterburners

Dit is mijn allerlaatste foto die uit de 300D kwam, die is dus in stijl heen gegaan.

Ik ga binnenkort een nieuwe lens aanschaffen want ik kom bij lange na niet dichtbij genoeg
eos 1000d met kitlens 18-55

van dat resizen worden foto's dus niet scherper...
1 Doornroosje tijdens de landing op 27.

2 Op de voorgrond de PH-DDZ bezig met tanken. Op de achtergrond de Il-18 DDR-STD, een hotelsuite in wording.

3 Lierstart van de PH-406. Een ASK-13 van Vliegclub Teuge.

[ Voor 5% gewijzigd door Vince Dexa op 11-05-2009 10:05 ]
Now go away or I shall taunt you a second time!
Is dat zo moeilijk te zien dan?Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 19:21:
Een kleine bijdrag van mij... Zover ik kan zien een 747 cargo versie van Martinair
[afbeelding]
Verwijderd
Niet echt maar heel veel verstand van vliegtuigen heb ik niet, dus zeker voor het onzekere
Verwijderd
Oh ja had ik nog niet gezienCyBeR schreef op zondag 17 mei 2009 @ 19:50:
Heh, nou ja 747 is vrij duidelijk (d'r is maar één vliegtuig met die bult voor het upper deck) en verder staat er levensgroot op 'MARTINAIR CARGO'
http://www.martinair.com/nl_nl/about/fleet.aspx
Maar op de Cargo website staat weer dat het het 400's zijn:
http://cargo.martinair.com/wps/portal/mpcgo/fleet
en 3 van de 4 is meer info over te vinden hier:
http://www.airfleets.net/...20Holland-active-b747.htm
ahh nr4 staat tijdelijk in opslag, ongetwijfeld door de huidige markt.
http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b747-24061.htm
[ Voor 67% gewijzigd door Yippie op 17-05-2009 20:09 ]
Verwijderd
Ahh OK ik dacht dat ze ook 747-400 kisten hadden... Leren lezenYippie schreef op zondag 17 mei 2009 @ 19:55:
Volgens deze link heeft Martinair alleen maar 747-200's in zijn vloot:
http://www.martinair.com/nl_nl/about/fleet.aspx
Maar op de Cargo website staat weer dat het het 400's zijn:
http://cargo.martinair.com/wps/portal/mpcgo/fleet
Verwijderd
Dat ijs is idd vrij glad.. In principe is dat er namelijk later op te shoppen getuige ook bijvoorbeeld de meeste 737's die nu met winglets rondvliegen en dat origineel echt niet hadden.Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 20:21:
Nu ga ik me een beetje op glad ijs begeven, maar hadden de 400's niet van die omgebogen vleugel tips en de de 200's niet?
Als deze foto dus is genomen na Mei '08 kan het niks anders dan een 400 zijn.
http://www.airfleets.net/...0Holland-history-b747.htm
Getuige de fotos die er te vinden zijn van de vorige generatie, is er geen 1 met wingtips, of de nieuwe kleuren.
Verwijderd
Deze stond naast het vliegtuigje waar wij moesten instappen.
Was er even niet gerust in.
Iemand een idee wel type dit is?

Ah wat leuk, een chinese Antonov AN-2. Althans, ik meen dat dat de AN2 is. China heeft er een aantal in licensie gebouwd. Kun je nagaan, die dingen zijn stokoud, en ze vliegen nog steeds in grote getaleVerwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 22:16:
Nog eentje van China.
Was er even niet gerust in.![]()
Iemand een idee wel type dit is?
...
Damn you Rian...
[ Voor 9% gewijzigd door breinonline op 17-05-2009 22:24 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Ach, als het nog steeds niet neergestort is, zal het wel redelijk degelijk zijn.Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 22:16:
Was er even niet gerust in.
MartinAir heeft vorig jaar de laatste 747-200 eruit gegooid, ze vliegen alleen nog maar met omgebouwde ( ex-passagierkisten / ex-Singapore ). Dat noemen ze dan weer een 747-400(BCF). Grootste nadeel; de neus kan niet omhoog voor oversized cargo.
Dat kan wel bij deze 747-400 (SCD). Fotootje heb ik gisteren mogen maken ( wat nou slecht weer

[ Voor 23% gewijzigd door Panamera op 20-05-2009 23:12 ]
1

2: beware of jetblast

3: pull up, pull up!

4

5

6

7

8

9

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Verwijderd
Heb bij de 27 gestaan.
Wilde nu eens een mooie plaat schieten van de PH-BXA heb er al wel een aantal, maar daar ben ik niet te vreden over.
Terwijl ik aan het wachten was, kwam dit o.a. voorbij:
Allemaal klikbaar.
#1: JAL Boeing 777 JA709J

#2: KLM Boeing 737-800 PH-BXV

#3: AirFrance Airbus A321 F-GTAI

#4: SAS Canadair Regional Jet (CRJ) OY-KFF

#5: Cessna 550B Citation CS-DHQ

#6: KLM Embraer 190 PH-EZC

#7: KLM Boeing 747-400 PH-BFC

#8: KLM Boeing 737-800 PH-BXK

#9: EasyJet Airbus A319 HB-JZJ

#10: EasyJet Airbus A319 G-EZAW

#11: Turkish Boeing 737-800 TC-JFJ

#12: Malev Boeing 737-600

#13: KLM Boeing 737-800 PH-BXA (Retrjo Jet).
Komt dat ding eindelijk, krijgt ie van een ATC-er, toestemming om de approach voor de 27 af te breken en op de 24 te gaan landen. Komt ie bijna recht over m'n hoofd heen, ipv netjes voor de lens te gaan vliegen. Nou heb ik er nog geen waar ik blij mee ben. Kan ik wéér terug.
Vliegtuig op de achtergrond wel een leuk detail.

#14: KLM Boeing 747-400 PH-BFK

Verwijderd
Heb je toen toevallig ook bij de mac gegeten?Ethirty schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 14:40:
Gister voor het eerst eens een poging gedaan wat mooie vliegtuigplaatjes te schieten. Nog best lastig en ook moeilijk om voor het eerst wat goede plekjes te vinden. Maar ik vind ze al met al best gelukt. Sommigen zijn flink gecropped, want 200mm is soms gewoon te weinig.
Zat iemand naast me aan een tafeltje met een hele leuk lens bij
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
Iets minder enthousiast croppen.
Ben gisteren weer geweest, zal er op letten bij het bewerken van de plaatjes.
Ik vind nummer 1 en 13 echt de beste omdat ze het lekkerst wegkijken. Qua contrast en kleuren heb je goed werk geleverd.Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 08:55:
Noted.
Iets minder enthousiast croppen.
Ben gisteren weer geweest, zal er op letten bij het bewerken van de plaatjes.
Nee, niet bij de Mac gegeten. Viel trouwens ook niet echt op met mijn 70-200 f/4. Was toch een van de kleinere lenzen die ik heb gezienKeiichi schreef op maandag 25 mei 2009 @ 08:15:
Heb je toen toevallig ook bij de mac gegeten?
Zat iemand naast me aan een tafeltje met een hele leuk lens bij
Ik ben niet zo'n spotter. Wat bedoel je? Foto 6? Die zat gewoon tussen de grote jongens door op de Buitenveldertbaan.Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 08:47:
@Ethirty: Kwam 6 aan op schiphol?
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Verwijderd
Geen idee wat het is overigens, wel grappig die canard met duw props, maar tja, zoals gezegd, niet graag achter die echt grote kisten aan.
Volgens mij moet de wake van een 747 dat ding zo een meter of 10 omhoog of omlaag kunnen zetten... Niet grappig als dat 5 meter boven de grond gebeurt.
Verwijderd
ATC laat je echt geen 2 nm achter een 747 vliegen met zo'n toestel. Daar zit wel wat meer ruimte tussen.
Zo'n 747 zette mij een meter of anderhalf naar achter voor ik er erg in had (foto 2). En dan zit je nog ónder de motoren en niet erachter / erboven
#team_UTC+1
Ik vond het nogal moeilijk om met een 75-300mm lens hem stil te houden
[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 25-05-2009 15:29 ]
#team_UTC+1
IS zit niet op die (oude) lens helaasEthirty schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:29:
Zonder. Misschien IS aanzetten? Heb zelf ook niet zulke vaste handjes. Maar met sluitertijden van 1/800 - 1/2000 is het zelfs voor mij bijna onmogelijk om onscherpe foto's te maken. Tenzij je (zoals ik) ook niet kan pannen
Verwijderd
Ben 'bang' vrijheid te verliezen bij gebruik van een statief.
Hierbij wat plaatjes van gisteren:

Verwijderd
De standaard regel zegt: sluitertijd is maximaal ongeveer 1/brandpuntsafstand. Dus als je op 300 mm zit houd je 1/300 wel stil. Wil je het jezelf makkelijk maken, zorg dan dat je onder de 1/450 zit en dan moet je goed zitten.Panamera schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:27:
Vraagje; schieten jullie trouwens met statief of zonder?
Ik vond het nogal moeilijk om met een 75-300mm lens hem stil te houden
Zonder VR houd ik mijn 70-200 met 2.0 TC (dus effectief 400 mm) lens gemakkelijk stil op 1/400, maar ik heb daarvoor natuurlijk wel een beetje moeten oefenen. Als ik lui ben, zorg ik dat ik onder de 1/600 blijf en alles is scherp.
Overigens daalt de wake-turbulence altijd naar beneden, dus als je veilig achter een 747 wilt landen met die duwprop, moet je zorgen dat je boven het glijpad van die 747 zit. Als je er onder zit, krijg je helemaal de volle laag. Dat je dus uit je dus staand op de grond 2 meter naar achter gezet wordt door een 747 is niet zo verwonderlijk. Houd er verder rekening mee dat de wake turbulence ook een veel grotere doorsnede krijgt dan de doorsnede van de motor, dus de bovenrand van de wake turbulence kan wel boven de vleugels uitkomen. De doorsnede kan gemakkelijk toenemen tot meer dan de spanwijdte van een 747.
Let wel, wake turbulence komt (voornamelijk) van de vleugeltippen en niet van de motoren!Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:54:
[...]
Houd er verder rekening mee dat de wake turbulence ook een veel grotere doorsnede krijgt dan de doorsnede van de motor, dus de bovenrand van de wake turbulence kan wel boven de vleugels uitkomen. De doorsnede kan gemakkelijk toenemen tot meer dan de spanwijdte van een 747.
Heb even aan de hand van een andere foto op het registratienummer gezocht. De PH-DLN is een Piaggio P-180 Avanti II (2009) van JetNetherlandsCyBeR schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:19:
Wat vliegt er met zo'n 'vreemde' prop dan? Afaik staat schiphol geen non-commerciele vluchten toe...
range: >2000km
snelheid: 750km/h
weetje: enige vliegtuig met een Ferrari logo
#team_UTC+1
@ Derice; beetje saai allemaal, snij gerust een stuk van het vliegtuig af, maakt het allemaal wat spannender.
Foto #7: KLM Boeing 747-400 PH-BFC uit de eerste serie zou daardoor veel beter uit komen
48 Je hebt niet altijd veel mm's nodig

49 Andere keren heb je net wel dat beetje mazzel, slecht weer bestaat in mijn ogen niet meer

U ziet geen ruis, U ziet slagregen

50 Mazzel, geluk, nou echt niet.........er gingen er wel 10 achter elkaar aan de linkerzijde langs, 5 onderlangs, 2 erboven en één rechts voordat deze kist het goede pad volgde. Foto is ergens in Krommenie gemaakt.

51 Soms heb je heel veel mm's nodig en kom je nog tekort :?:
Bij benadering via google maps
F50 op 3.5 KM
A320 op 6.5 KM
Bosrand in een andere gemeente 10 a 11 KM

52 Helaas niet klikbaar.

53 Voor als de zonsopkomst niet helemaal meewerkt.

54 Leuk hoor zo'n 500mm prime

55 De wielen worden in een paar seconden afgeremd van een slordige 280km per uur naar 0 zodat ze veilig in de wheelbay kunnen. Ik dacht altijd dat dit stof van de remmen was, dat is het dus niet, het is puur de hitte ( radiation noemen ze dat ) die je ziet. Klikken voor eigen risico, zo superkwalieit is het nou ook weer niet

56 Wingtip vortexes bij 737's zijn zeldzaam, normaal hangen ze aan de flaps.

57 Er was ooit een spot waar je non-stop dit soort shots kon maken, die is inmiddels dicht. Gelukkig kom je nog dit soort momentjes tegen op andere plekken.

58 Andere plek

59 De truuk bij dit soort shots is de jetwash te ontwijken.

60 Gisteren kwam dit bijzondere kistje op Rotterdam. Het is de N1 ( de amerikaanse registraties beginnen met een N ) dit is de executive jet van de FAA, de Amerikaanse luchtvaart autoriteit. Wel een makkelijke om te onthouden.

61 Ook op Rotterdam.

62 Ook op Rotterdam, deze 2 choppers hadden zojuist de Chileense President en Beatrix met gevolg gebracht.

63 Die moest ook nog weg met haar privejetje ( een heuse Boeing 767-300 ).

Waar vandaan heb je deze laatste 2 gemaakt als ik vragen mag.nustys schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 18:51:
[afbeelding]
62 Ook op Rotterdam, deze 2 choppers hadden zojuist de Chileense President en Beatrix met gevolg gebracht.
[afbeelding]
63 Die moest ook nog weg met haar privejetje ( een heuse Boeing 767-300 ).
[afbeelding]
Vincere Per Belli
Langs de Doenkadepeeth schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:07:
[...]
Waar vandaan heb je deze laatste 2 gemaakt als ik vragen mag.
Mag ik vragen wat je aan 4 en 9 niets vind? Vind ze zelf ook zeker niet fantastisch, maar vond de momenten wel leuk. Met ~400mm had ik er denk ik meer mee gekund, want dan had ik 'in' de motor kunnen schieten of het vliegtuigje met vogels aanzienlijk dichterbij kunnen halen (nu al 50% crop)
#team_UTC+1
-4 is 80% vliegtuig, dat is op zich niet erg, maar dan moet je 'm niet halverwege de cockpit afsnijden. Alleen de engine of de tail was wel spannend geweest. BTW, met de 5D crop ik heel vaak 100% ( met de 50D lukt dat bijna niet ).Ethirty schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 23:39:
Nustys, ik voel me vereerd dat jij mijn ideen leuk vind.![]()
Mag ik vragen wat je aan 4 en 9 niets vind? Vind ze zelf ook zeker niet fantastisch, maar vond de momenten wel leuk. Met ~400mm had ik er denk ik meer mee gekund, want dan had ik 'in' de motor kunnen schieten of het vliegtuigje met vogels aanzienlijk dichterbij kunnen halen (nu al 50% crop)
-9 Veels teveel lucht om de kist, geen mooie compositie.

Jammer dat het een beetje heiig was.
Had je die donderdag gemaakt? Reed er een KL 738 naast toevallig? Want ik heb een foto van een CO 777 gemaakt vanuit eerder genoemd KL738'jenustys schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 18:51:
57 Er was ooit een spot waar je non-stop dit soort shots kon maken, die is inmiddels dicht. Gelukkig kom je nog dit soort momentjes tegen op andere plekken.
[afbeelding]
Ah nm. dit is een 767.
"prins bernhard"
DC10 van het leger:

Prive jet:

Mooie plaatMr.David schreef op maandag 01 juni 2009 @ 18:17:
Geschoten met een Canon X1i (500D) + kit lens 18-55MM.
[afbeelding]
Jammer dat het een beetje heiig was.
Vorige week zondag gemaakt, de 24 ste .CyBeR schreef op maandag 01 juni 2009 @ 18:26:
[...]
Had je die donderdag gemaakt? Reed er een KL 738 naast toevallig? Want ik heb een foto van een CO 777 gemaakt vanuit eerder genoemd KL738'jeWij gingen harder
Ah nm. dit is een 767.
1 Gisterenavond had ik er weer een te pakken, OK bijna dan.

2 nustyR mompelt iets over ' mens en machine' .

3 De rook van de banden wordt weggeblazen door de jetblast.

4 Eindelijk grote kisten die tegen de zon in landen ( week in, week uit gingen de kleintjes in departure met zon in de rug ).

5 Ok er zit nog wat grain in maar deze jongen vliegt met 850 km/u op 12 KM hoogte over mijn huis heen. Op termijn ga ik digiscopen om dit spul hopelijk nog scherper te krijgen.

[afbeelding]
Nou, ik vind het registratienummer niet echt goed te lezen hoor
Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8
Thanks, 2 dagen eerder kwam dezelfde kist ook over, je kan zelf de reg aan de zijkant lezenAugmentoR schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 09:04:
1 Gisterenavond had ik er weer een te pakken, OK bijna dan.
[afbeelding]
Nou, ik vind het registratienummer niet echt goed te lezen hoorWat een gave platen weer!

http://www.abroverrekijkers.nl/info/63-digiscopingVerwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 08:15:
digiscopen?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Ik kan me nog herinneren dat je in het verleden wel eens foto's hebt gemaakt van de Airbus A380 vanaf je balkon. Vliegt dat ding op min of meer vaste tijden over ons heen, of wisselt dat behoorlijk. Sinds een paar dagen kan ik ook op de SBS-1 radar, maar tot nu toe (nu zit ik natuurlijk ook niet constant naar het schermpje te turen) heb ik er nog niet een gezien
[ Voor 14% gewijzigd door peeth op 04-06-2009 14:32 ]
Vincere Per Belli
Verwijderd
A380s van Singapore komen om 0600 en 2000 van oost naar west over Nederland heen.peeth schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 14:24:
@ nustys (beetje off topic, sorry)
Ik kan me nog herinneren dat je in het verleden wel eens foto's hebt gemaakt van de Airbus A380 vanaf je balkon. Vliegt dat ding op min of meer vaste tijden over ons heen, of wisselt dat behoorlijk. Sinds een paar dagen kan ik ook op de SBS-1 radar, maar tot nu toe (nu zit ik natuurlijk ook niet constant naar het schermpje te turen) heb ik er nog niet een gezien
Die vroege A380 van Singapore gaat rond 1400 terug, die late pas rond 2400.
Qantas vlucht 31 ( nog niet elke dag ) komt ergens tussen 0600 en 0700 van oost naar west over Nederland heen.Vaak gaat die ook via de Noordzee volgens mij, ik heb ze pas 2 X met de A380 gezien.
Emirates ( EK001 volgens mij ) komt vaak om 1130 van oost naar west over Nederland of Belgie heen.
Volgens mij vliegen ze niet meer of minder naar New York, die komt namelijk ook over Nederland heen.
Ik ben trouwens benieuwd hoe de routes zijn van de nieuwe A380s die vanuit Toulouse naar Hamburg vliegen voor de verfbeurt en interieurbouw.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
You just made my day. Geweldige foto!Wijnands schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 22:47:
Vanmiddag even uurtje polderbaan. Zoonlief ook mee met "zijn" D50.
[afbeelding]
Schiphol vanaf de taxibaan.

Uitzicht over zee vanuit een KLM738.

Nog een uitzicht, leiderdorp schijnbaar, dezelfde KL 738.

Uitzicht over Halfweg, net na opstijgen vanaf de zwanenburgbaan ook vanuit een KL 738, zij het dan een andere dan de drie hierboven.

Verwijderd
/me wil ook weer eens in een vliegtuig zitten, moet alleen nog ff een (nuttige) bestemming bedenken.
Bedoel je overigens niet de Zwanenburgbaan bij de laatste foto?
Kaagbaan zie je vaak Hoofddorp liggen etc. Niet Halfweg.
Polderbaan zou ook nog kunnen, maar daar zit je te Oostelijk voor als ik de foto zo bekijk.
Ik wel, dat is de A4 bij Leiderdorp. Onderin zie je waar de HSL de A4 oversteekt, en verderop zie je de afslag (waar de snelweg van 3 weer naar 2 banen gaat). Toevallig gisteren nog langs gereden.[b][message=32058278,noline]Nog een uitzicht, geen idee waar dit is, dezelfde KL 738.
[afbeelding]
http://maps.google.nl/?ie...0.02061,0.055618&t=h&z=15
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2009 12:04 ]
Lac de Serres-Poncon

's avonds, uur of acht, met lage zon wordt 't ontzettend heiig. Ik vond 't contrast tussen de scherpe kist en de vage achtergrond wel aardig.

Wandelaars van boven, extreem lastig te fotograferen, het gaat nogal hard

Hoezo fragiel?

De Mont Ventoux, 50 km verder.

Moest er even hard over nadenken maar idd, zwanenburgbaan. Ik was geland op de kaagbaanVerwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 10:00:
Mooie plaaten! Zeker leuk om het vanaf de andere kant eens te zien.
/me wil ook weer eens in een vliegtuig zitten, moet alleen nog ff een (nuttige) bestemming bedenken.
Bedoel je overigens niet de Zwanenburgbaan bij de laatste foto?
Kaagbaan zie je vaak Hoofddorp liggen etc. Niet Halfweg.
Polderbaan zou ook nog kunnen, maar daar zit je te Oostelijk voor als ik de foto zo bekijk.
Ah, dank.Ik wel, dat is de A4 bij Leiderdorp. Onderin zie je waar de HSL de A4 oversteekt, en verderop zie je de afslag (waar de snelweg van 3 weer naar 2 banen gaat). Toevallig gisteren nog langs gereden.
http://maps.google.nl/?ie...0.02061,0.055618&t=h&z=15
Dit topic is gesloten.