WooK schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 11:21:
overigens geldt natuurlijk altijd dat je zelf nog moet trappen maar zet Albers of Doornbos in een McLaren en je zal zien dat ze ineens veel sneller rijden. Het maakt dus wel degelijk uit wat voor materiaal je gebruikt bij het fietsen.
dit laatste sloeg uiteraard op wat dnhelle schreef 
Helemaal mee eens, maar ik weet wel dat ik geen verschil maak in bovenstaand voorbeeld. Ik ben dan ook niet een gesponsorde team-rijder die zijn brood ermee verdient.
Absoluut is het zo dat materiaal wat uitmaakt, een ander setje banden, afstelling etcetera is natuurlijk heel belangrijk, maar op een gegeven moment is het daar ook mee gedaan. En dat is niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen.
De discussie is natuurlijk heerlijk over de werking van veersystemen, maar ik denk dat op een gegeven moment een grens wordt bereikt waar de systemen zich niet meer kunnen uiten in het rijgedrag voor de berijder.
Deze factor is natuurlijk onderhevig aan het persoon die op de fiets zit, maar ik weet zeker, en durf ook te stellen, dat deze grens voor iedereen geldt.
Ik zeg daarmee ook niet dat voor iedereen (inclusief mijzelf) een vaste standaard fiets bestaat, en dat je geen fully mag rijden binnen Nederland. Materiaalkeuze voor iedere rijder is belangrijk, maar houdt bij een bepaalde grens op, en die grens komt vooral in het winterseizoen korter op je conditie te liggen dan op je materiaal.
Daarmee wil ik dan ook afsluiten met een quote van een wel zeer bekende mtb' er:
Cheap - Light - Strong. Pick two.
Iedereen maakt een keuze tussen de bovenste items bij het kiezen van zijn onderdeel / fiets. Voor iedereen is dit anders, en voor iedereen bestaat er een compromis.
En daar houd ik het, tot nu, voor....