Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 7) Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1
Acties:
  • 5.141 views sinds 30-01-2008

• McGryphon
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:42

McGryphon

Moderator General Chat

Brothers of the mine rejoice!

Topicstarter

Welkom in alweer het 7e deel van Het grote Mountainbike topic hier op GoT. Deel 5 heeft de 1000 replies aangetikt dus maar een nieuwe geopend.
Goed, we hebben er voor gekozen de plaatjes van de bikes via links te doen daar het enorm groot verhaal werd anders. Ik wil iedereen vragen details aan te vullen en handige info voor de startpost naar mij te mailen.

http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/mtb/coureurs.jpg

NaamFietsOpmerkingenPlaatje(s)/site
JanuszCanondale F600, XT en LX
1 2
GhostriderViper - Sick boy x.9 RS Pike Race en Giant ATX XT/XTR Juicy5 Truv Stylo RS Reba Team
1 2 3
MeenderingEgberts, Magura HS33, Deore / XT
1
The_Scarabial Rocky Mountain Element
1
Kex Trek 6500 opgeleukt met LX/XT, specialized epic
Trek 1 2 3 Speci 1
Ruud On-One The Gimp plus Agent!Bikes Orange
1 2 3
McGryphon Giant boxshocknogal lomp
oude foto's nieuwe foto's
GoldenSample Trek 6500nogal oranje
1
Just_I Intersens CR 510 Deore
1 2
LaagvliegerkeCube LTD CCweekendtas, platformpedalen
123
4
SkoezieGT Zaskar Team
1
JazzperGary Fisher Aquila '96 STX/Deore/XT
1
BiobakTrek 6500mooie fietsbel :9
1
JTGhost SE5000 met 7000 uitrustingDude!
1
ImpryTrek 6300Sweet!
nieuwe foto
Pizzaboer_JATrek 6700 '06schoonmaken is moeilijk ;)
1, 2
GideonGiant XTC 1 '04^^
1
MaartendCannondale Jekyll
onder voorbehoud
zonoskarTitus RacerX 100 :9~ hebbe hebbe
enorme zooi foto's
harry64Koga X-Runner scandium 2005, Volledig XTR, Sid vvc + Ritchey wcs zadelpen, stuur, stem
1
dnhelleRocky Mountain Vertex, XT, Reba Team, Raceface
1
momaniaGiant HCM-2, LX-XT, rock shox
1 2 3
cyclonist Klein Attitude
1 2 3
solosmotsCube AMS Pro 100
1
zwikMerida Matts TFS 900 Magura
1
k0ewlScott Scale
1
VosSpeci Epic
1

http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/mtb/faq.jpg

Hoe kom ik aan een nieuwe fiets?
Dit wordt met name beperkt door je budget. Globaal heb je 4 opties:
1. Je koopt een nieuwe bike bij de fietsenmaker
2. Je koopt een nieuwe fiets online (vermijd hier wel alle winkels zoals Matrabike e.d.)
3. Je koopt een tweedehands bike bij de fietsenmaker
4. Je koopt een tweedehands bike op martkplaats of elders.
Natuurlijk heeft elke optie zo zijn voordelen en zijn nadelen. Een nieuwe fiets is bijvoorbeeld niet zaligmakend. Vooral met een beperkt budget is het vaak handiger om een gebruikte fiets te kopen. Je betaald dan niet de volle mep en je hebt dan toch vaak een redelijke fiets. Uiteraard kan je dit soort vragen (mits goed onderbouwd) gewoon posten in dit topic.

Wat zijn handige tips voor tijdens het rijden?
Ken je fiets en vooral zijn beperkingen. Wen eraan dat hij licht is en dus ook vrij wendbaar. Als je voor het eerst click pedalen hebt, wen er dan rustig aan. Iedereen is weleens voor het verkeerlicht omgevallen omdat zn schoen niet op tijd uit de click geraakte.

Oefen ook je bochtentechniek en pas op in de regen. Rem nooit teveel in een bocht, doe dat voor de bocht. Dit leer je natuurlijk vanzelf, maar een aantal tips zijn altijd welkom. Leer ook een goede balans te krijgen op je fiets, zeker met afdalingen door de bossen kan dit zeer handig zijn.

Gravel is een bitch. Probeer niet te hard te remmen of te sturen door gravel want je gaat, tenzij je op het niveau van de elite rijdt, gegarandeerd op je plaat.

Mul zand is niet moeilijk, zolang je niet met van die achterlijk dunne bandjes fiets. Gewicht naar achter, misschien je voorwiel een beetje optillen als je de zandbak inrijdt. Snelheid proberen te houden en licht schakelen. Sturen doe je niet door lomp in te sturen maar door subtiel in de bocht te kijken. Vermijd diepe geulen want die duiden op een dieper stuk.

Probeer altijd het best berijdbare pad te zoeken, meestal het hogere deel van de track. Op harde bosgrond kan je harder gaan met minder moeite en harder door de bocht dan door de blubber. Blubber remt, en zakt naar beneden. Rijd dus de hogere delen van de track, ook al zie je het verschil in de dikte van de blubber niet. Dat verschil is er namelijk wel.

En de belangrijkste tip van allemaal: blijf oefenen, je wordt vanzelf beter d:)b

Uit welke materialen kunnen frames bestaan?
Aluminium is het meest voorkomende framemateriaal. Dit komt omdat er een zeer goede verhouding prijs/stijfheid/gewicht mee kan worden behaald. Een aluminium frame zal minder stijf, maar ook minder duur zijn dan een carbon frame van hetzelfde gewicht.
Staal komt niet zo veel meer voor omdat het niet zo stijf kan worden gemaakt bij hetzelfde gewicht als andere materialen. Het is echter een goed materiaal voor een beginnersfiets omdat een stalen frame bijna elke valpartij wel zal kunnen overleven en niet veel meer kost dan een goedkoop aluminium frame. Bij de zgn. singlespeeders is staal het meestgebruikte framemateriaal.
Carbon kennen we allemaal onderhand wel: het zijn vaak erg lichte en stijve frames die ermee gemaakt worden, wat meer zekerheid in een bocht en minder moeite bij het accellereren oplevert. Deze frames zijn echter in verhouding vrij duur, en bij een valpartij kan je het frame weggooien. Carbon is niet te repareren en een klein scheurtje is funest voor de stijfheid en betrouwbaarheid van het frame.
Titanium is het duurste framemateriaal, maar volgens velen ook het beste. Het kan zo worden gemaakt dat het frame comfortabel is, maar wel alle energie bij het aanzetten direct overbrengt op het wiel en zijdelingse stijfheid is doorgaans ook geen probleem bij Ti frames. Toch is het niet het ideale framemateriaal... de prijs voorkomt dat iedereen er op rijdt.

Hoe stel ik mijn fiets af op mijn lichaam?
Vraag die veel voorbij komt. Voorop gestelt staat dat je niet op basis van je lichaamsmaten de perfecte afstelling kan bereiken. Je krijgt er een mooie beginstand mee en finetunen doe je door naar je lichaam te luisteren. voor een goed begin check bikefitting

Iets over trapfrequentie
Bij het mountainbiken is hier wat minder over te zeggen dan bij het racefietsen. De trapfrequentie hangt volledig af van je ondergrond. Maar vooropgesteld moet worden dat je nooit te zwaar moet trappen. Het beste is een soepel tredje waarbij je niet te snel verzuurd. Ik zal hier ooit misschien wat meer onderbouwde informatie neer zetten.

Enkele termen die hier vaak voorbij komen
Groep: de verzamelnaam voor de onderdelen op je fiets. Als je een shimano XTR groep hebt zijn je remmen, naven, derailleurs, etc van Shimano XTR. Uiteraard zijn groepen in allerlei prijsklassen te krijgen. Bij Shimano is de XTR groep de duurste, dan XT, LX, Deore en nog een aantal. Verder is er op de markt ook nog materiaal van Sram te krijgen.
Shimano XTR = SRAM X.O
Shimano Deore XT = SRAM X.9
Shimano Deore LX = SRAM X.7
Shimano Deore = SRAM SX5
Shimano Alivio = SRAM SX4
Shimano Acera = SRAM 3.0
Shimano Altus, Tourney, C050 = bagger die niet op een fiets hoort te zitten
Balhoofd: Het geheel aan lagers waarin je voorvork draait. Je hebt de ouderwetse waarbij het balhoofdstel in je balhoofdbuis gedrukt wordt en je hebt het nieuwere Ahead waarbij je frame meedoet.(kromme uitleg, i know).
In de lagere prijsklassen is een cartridge aheadset veruit het beste. Onderhoudsvrij en vrij duurzaam. Ze zijn echter wel een bitch om af te stellen dus als je een kort lontje hebt moet je het je fietsenmaker laten doen.
In de hogere prijsklassen moet je gewoon een chris king balhoofd kopen, die krengen gaan vaak meerdere frames mee.
Butted: Als onderdelen zoals spaken en framebuizen niet overal even dik zijn maar dik waar ze sterk moeten zijn en dun waar het niet hoeft (is lichter). Je hebt ook double en triple butted.
Columbus, Easton en Reynolds: Namen die je vaak voorbij ziet komen. Dit zijn framebuizenbouwers. Een Framemerk zoals AMerican Eagle koopt dus bij hen buizen in.
Draadband en vouwbanden: De 1e is een buitenband met een hiel (dus waar staalkabels door lopen). Je stadsfiets heeft dit sowieso. Bij een vouwband is de hiel van zachter materiaal zoals kevlar en kan je hem dus compact opvouwen. Je hebt ook nog tubeless waarbij een genaaide band om de velg gelegd wordt. Vouwbanden zijn over het algemeen lichter en soepeler dan tubeless of draadbanden, waardoor het wiel sneller in gang te trekken is en de rolweerstand makkelijk(er) laag gehouden kan worden.
Lugs:Waar 2 buizen verbonden worden. Soms zie je een soldeerrandje rondom, soms is er een soort hoes waar buizen ingeschoven worden en soms worden ze gelijmd.
LBS: Local Bike Store, ookwel de plaatselijke fietsenmaker om de hoek (zo dat scheelt een boel letters he). FM is fietsenmaker overigens ;)
Pedalen: Klikpedalen werken met een plaatje en een schoen (duh). Toeclips zijn pedalen met zo'n korfje erop. Ook hier weer verschillende soorten verkrijgbaar.
Oversized: Om een fiets sterker te maken kun je de buizen dikker maken. Je kan ook dat extra materiaal gebruiken om de diameter te vergroten ipv de dikte van de wand. Dan krijg je oversized buizen die stijver zijn maar niet zwaarder i.t.t. de normale buizen.
Ahead: Kort gezegd hebben oudere fietsen een stuurbuis die een hoek maakt en je hebt Ahead waarbij een tussenstuk (de 'stem' of 'stuurpen') tussen de stuurbuis en het stuur zit. Ahead systemen hebben ook geen schroefdraad. Check dit plaatje.
Uitvaleinden: Ookwel 'pats'. Waar je achteras uitdonderd als je je snelspanner niet goed dicht hebt zitten ;)
Cranks: De arm van trapas (bottom bracket) naar je pedaal. Meestal 17cm. Ik weet niet meer wie maar volgens mij Peter Winnen heeft zonder dat hij het wist eens een Tour gereden met 2 verschillende lengtes cranks... Dit is echter niet aan te raden omdat je ene been dan een kleinere cirkel maakt dan het andere.
Als je langere benen hebt kan je 175mm of zelfs 180mm cranks overwegen. Korter dan 165 gaan is niet altijd even slim, tenzij je echt klein bent.
Zadelstrop: Om te voorkomen dat je zadelpen naar beneden zakt bij belasting wordt de zitbuis afgeknepen. Vroeger ging dit met een imbusboutje die de spleet dichtkneep, tegenwoordig heb je een soort hoefijzertje die de zadelbuis om de zadelpen klemt.
Voorvork: Waar je wiel inzit. Veelal in verende vorm bij de mountainbike. Veel verschillende soorten in te krijgen. toelichting:
* = prut
** = redelijke kwaliteit, maar niet geschikt voor zwaar gebruik
*** = hier begint het leuk te worden, soepele vorken met goede demping en stijfheid. Wel vaak aan de zware kant.
**** = materiaal waar de meeste ongesponsorde wedstrijdrijders meer dan genoeg aan hebben
***** = simpelweg het beste wat er te krijgen is

Suntour:
NRX/NCX/noem maar op: *

Rock Shox
Dart: */**
Tora 302: **
Tora 318: ***
Recon: ****
Reba/SID: *****

Marzocchi:
MZ-#: **
MX Comp (tot 2006): ***
MX Pro: ***/****
marathon: ****

Fox:
Float: *****
Vanilla: *****
Talas: *****

Manitou
Axel: */**
Black: **/***
R7: ****/*****

RST
Gila/Capa/Omega/noem maar op: *

http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/mtb/links.jpg

Hier wat nuttige links

Deel 1: Het grote mountainbike topic.
Deel 2: Het grote mountainbike topic (deel 2)
Deel 3: Het grote mountainbike topic (deel 3)
Deel 4: Het grote mountainbike topic (deel 4)
Deel 5: Het grote mountainbike topic (deel 5)
Online shops
Bike2Build
Math Salden
BikeDiscount.de
RoseVersand

Wielerfora
Fiets.nl
wielrennen prikpagina
mountainbike.nl
Bikeforums.net
etc

Technische sites
M-gineering
Sheldon Brown
Weight Weenies
Sleuteltopic op mtb.nl

Overig
Cyclingnews
Dirty Pages

Met dank aan Janusz voor het jatten van een deel van de TS ;)
quote:
Janusz schreef op maandag 13 maart 2006 @ 13:51:
Met dank aan Jazzper voor de layout en een deel van de tekst.
Pedalia montes versaturi te salutant!

McGryphon wijzigde deze reactie 01-10-2007 21:45 (108%)

Hail to the Affordable Ironmonger
Prophet of bricolage of the last eclipse
Purchase cutting-edge items at the Ironmonger's
Ineffable copier of the seven keys

• momania
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:34

momania

iPhone 30! Bam!

Ah, nieuw MTB topic :)

Ik ga morgen eens even mijn nieuwe trappers eronder zetten, zodat ik ook mijn nieuwe fietsschoenen kan gebruiken. Mijn fiets zaten nog geen clicktrappers op, dus die had ik vorige week gekocht, samen met deze schoenen van Specialized:

Hier nog wat fotootjes van mijn bike

Specs:
• Giant HCM-2 carbon frame
• schakelmateriaal: shimano LX
• tandwielen etc: shimano XT
• trap-as: shimano XTR
• voorvork: rockshok (type weet ik zo ff niet)
• banden: Specialized (type weet ik zo ff niet, wel dat ze nodig aan vervanging toe zijn :+ )

Verder erg licht en fijn fietsie :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Cyclonist
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 17:32
Specs van m'n fietsje :)

- Klein Attitude Race frame
- Bontrager velgensets en banden
- Shimano XTR achter, verder alles LX
- Icon Graphite crankset, zadelpen, stuurpen en stuur
- Manitou Mars Carbon voorvork

@momania; Die Specialized schoenen gebruik ik ook, fijn spul! :)

• Solosmots
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20-10 19:37
Ok uit het andere topic:
quote:
Solosmots schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 16:56:
Zo dan, zal me ook even melden in dit topic :)
Heb net als velen een ouwe hobby opgepakt, en heb inmiddels een paar weken deze Cube AMS Pro 100 in bezit :)
http://www.zx16v.net/temp/cube.jpg

Is wel even iets heel anders dan de clunker waarmee ik jaren geleden wel eens mee door het bos mee rostte. En het is ook weer even opnieuw 'leren' fietsen, omdat ik de afgelopen jaren vrijwel alleen maar op de ligfiets zit (Staat ook op de foto, vind hem maar eens ;)) Je gebruikt toch weer andere spieren dan op zo'n ligger.
quote:
Vos schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:30:
Mooie bike! Lekker klein frame, hou ik wel van :p....misschien leuk om de specs er ff bij te zetten?
Het is een 18" dus idd lekker compact :)

SPECS
>Frame: ALU 7005 Hydroformed STK Triple butted, FSP 4-link-system
>Framekleur: BLACK ANODIZED
>Demper: FOX Float RP23 200mm
>Voorvork: Rock Shox Reba Race U-Turn, 85-115mm veerweg, Motion Control, PopLoc
>Balhoofdset: FSA Orbit Z 55mm
>Stuurpen: Syntace F139
>Stuur: Easton EA50 Riser
>Grips: Profile Double Duometer
>Remmen: Formula ORO K18 hydraulische schijfremmen, 180mm voor, 180mm achter
>Remgrepen: Formula ORO K18
>Derailleur voor: Shimano XT, FD-M761, 34.9mm, Dual Pull, Downswing
>Derailleur achter: Shimano XT RD-M761
>Shifters: Shimano LX SL-M580
>Cassette: Shimano Deore HG50, 11-32T
>Ketting: Shimano HG53, 108 links
>Crankset: Shimano LX FC-M580, Hollowtech II, 175mm
>Kettingbladen: 44/32/22T
>Bracket: Shimano LX M580 cups
>Pedalen: Shimano PD-M520
>Wielset: Mavic Crossride Disc
>Buitenband voor: Schwalbe Nobby Nic Light 2.25
>Buitenband achter: Schwalbe Racing Ralph Light 2.25
>Binnenbanden: Schwalbe Extra Light SV 57-559
>Velglint: Schwalbe 22-559
>Zadel: Fizik Aliante Delta
>Zadelpen: RFR Prolight, 31.6mm
>Zadelpenklem: Scape zwart, 34.9mm
>Gewicht: 12.00kg (kleinste frame zonder pedalen)

• dnhelle
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:43

dnhelle

Singletrail Addict

quote:
McGryphon schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 16:29:
dnhelle, ik heb je een mailtje met de excelsheet gestuurd. Als je meteen had gezegd dat je daar Sven was, jouw posts ken ik :P
8)

Hehehe...
Ik ga hier ook geen discussie voeren over mtb.nl contra DP.net. Ieder zijn meug, en ieder zijn voorkeur.
Gisteren by the way m'n xt voor- en achterderailleur vervangen voor een setje XTR '06, ff afstellen en het schakelt fantastico..
Maandag vertrekken naar Corfu, daar blijken nog wel wat mooie mtb-paden te liggen...

Yes!

[Edit]
Ik heb by the way naar je Excel-sheet gekeken, ik ben benieuwd of je aan dat gewicht komt.
Kun je die keuzes onderbouwen waarom je voor die onderdelen hebt gekozen?

Ik heb je list even gehost:

dnhelle wijzigde deze reactie 04-08-2007 13:35 (19%)

Velozine.nl

• Patrick
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 18:30
Vandaag ff rondje Exloo gedaan. Hoop kuilen en blubber, maar was toch wel weer lekker. Moet alleen flink wat meer kilometers maken want de gast met wie ik was, was niet bij te benen :X

Ps. In de TS staat dat ik een Giant XTC Team heb, maar die is onlangs vervangen door een GT Zaskar Team ;)

Patrick wijzigde deze reactie 04-08-2007 14:11 (23%)

• kamstra
  • Registratie: april 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

* kamstra heeft nog piccie voor in de startpost :P

http://www.paulkamminga.nl/misc/bike.jpg

*O*

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• WooK
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 26-08 19:27

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

quote:
JT schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:59:
Damn :D Waar kom je vandaan? Kunnen we van de winter evt samen ff gaan kijken :)
Almelo dus ik weet niet of dat in de buurt is :)
quote:
Jazzper schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:05:
[...]
je kan niet zeggen "die pedalen".

Alleen Look heeft al 3 smaakjes van schoenplaatjes (zwart = 0graden speling, grijs iets meer en rood dacht ik 7graden speling). Los daarvan heb je nog de factor afstelling. Je kan alle systemen vaster of losser zetten.
mjah, hoe moet je het dan noemen? Je weet welk soort pedalen ik bedoel toch? :)
Voor de duidelijkheid anders;

quote:
McGryphon schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:46:
Gewone SPD pedalen op de racert, kan dat ook? zie het namelijk niet echt zitten om pedalen èn schoentjes voor de racert te kopen. Op de mountainbike bevallen ze perfect. Zou niet meer zonder willen. En afdalingen waarmee je met je voet van het pedaal schiet met platforms blijf je met SPD pedalen gewoon zitten hoor, mits de veerspanning niet te laag is.
Ik gebruik het al tijden voor de racefiets en naar volle tevredenheid. Ik vond het ook onzinnig om dure schoenen en pedalen te kopen maar ik kan eerlijk gezegd niet beoordelen of het net zo fijn fietst aangezien ik nog nooit andere pedalen heb geprobeerd :)
Ik weet in elk geval wel dat je veel makkelijker uit je pedalen kan komen en dat heeft mijn nageslacht al eens gered toen mijn ketting brak op het moment dat ik net wilde demarreren... :X

I'm not as think as you stoned I am

• harry64
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21-10 20:49
quote:
Skoezie schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 09:03:
Maar even een Ritchey WCS 4-Axis stuurpen van 9 cm gekocht via Ebay. Huidige stuurpen van 11 cm krijg ik zo nu en dan behoorlijk last van m'n rug van. Hoop dat het helpt. Nu alleen m'n stuur en bar-ends nog Ritchey WCS :9
De barends vond ik zelf niet zo.. Misschien die eerst maar even proberen voordat je ze online koopt.

Ik heb zelf deze in de 2006 versie;
http://www.woodmancomponents.com/catalog/photos/barend/chupa-l.jpg

• Jazzper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:07

Jazzper

BB4E^Guerilla

Maar is het Grip Shift?

http://gratis-zoekertjes.onlinertjes.be/image/image2/10692.jpg

Zo ja dan kan je daar een setje 2e hands (of nieuw) voor halen. Maar je kan het spul ook vervangen door reguliere shifters.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:45
quote:
Jazzper schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 12:33:
Maar is het Grip Shift?

[afbeelding]

Zo ja dan kan je daar een setje 2e hands (of nieuw) voor halen. Maar je kan het spul ook vervangen door reguliere shifters.
Ik heb normale shifter zonder wat erop zoals deze en wat jij liet zien:
http://www.dirty-pages.net/tests/images/sram_x0_shifter_big.jpg
Werkt heel fijn, maar wat mijn vader heeft op zijn giant mountainbike met 2 hefboompjes om te schakelen is ook heel fijn.
Dus als ik deze 2 moet vervangen omdat er een kapot is, dan zou ik graag willen weten wat kan...

• sh4d0wman
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10-10 14:42

sh4d0wman

Long live the King!

Ik ben van plan om weer eens een mountainbike te kopen maar eigenlijk zal deze voornamelijk voor gewoon stadsverkeer gebruikt worden. Misschien een enkele keer per jaar eens wat actiever gebruiken maar de belasting van de fiets zal dus wel meevallen.

Nu zag ik een Giant Boulder en een Renault Die Hard bij de plaatselijke fietsenhandels welke kwa prijs vergelijkbaar zijn. Beiden hebben Shimano Acera 24 versnellingen maar verder mis ik eigenlijk info. Giant heb ik in het verleden al een keer gehad en is wel aardig goed bevallen. Budget is 500,- max, fiets incl slot+spatbord.

Welke zouden jullie aanraden?

http://www.halfords.nl/Images/Catalog/Medium/809196.jpg
Renault Die hard 379,-
Aluminium sterk en kort frame
Korte stuurpen aheadset
Instelbare verende voorvork met lange veerweg
Shimano Acera 24 versnellingen
Sterke aluminium velgen double wall
Verder info onbekend

http://www.profiledefietsspecialist.nl/imagehandler/product/8717611047585.jpg
Giant Boulder 399,-
Volledige specs: http://www.giant-bicycles...bikes/mountain/169/22612/

edit: haha zie net de post boven mij (toen was ik nog met deze bezig). Mijn keuze is dan eigenlijk erg simpel? :P Giant?

@ capo: fietsen online kopen?? oh, dan test ik wel even bij de winkel welk formaat goed is en bestel ik hem online haha 100,- is de moeite.

sh4d0wman wijzigde deze reactie 08-08-2007 14:27 (10%)

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:32

stefijn

DBlogic

Effe een vraagje: heb een gebruikte fiets op het oog (internet), maat L. Ik vermoed zelf dat met L voor mij te groot is (ik ben 1.78), dus het bespaard me een rit als dit inderdaad zo is.

En meteen een andere vraag: ik heb een Trek 4700 uit 2004 in de aanbieding mocht ik een andere kopen, volledig standaard dus met v-brakes, deore schakelgroepen. Ziet er nog zeer netjes uit.
http://www.trekbikes.com.ua/actions/4700e.jpg
Wat is zoiets nog waard, m.a.w. qua vraagprijs op Marktplaats? NIeuwprijs was 749 euro

stefijn wijzigde deze reactie 08-08-2007 21:13 (47%)

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• Jazzper
  • Laatst online: 23:07

Jazzper

BB4E^Guerilla

FD-M330 >> Acera triple (is instap)

RD-MC18 >> Alivio

Acera is laagste, alivio net erboven. Gewoon mee doorrijden tot het stuk gaat mijns inziens hoor.

Bedoel je de vorkbenen? Zoals gezegd zitten de v-brakes met slechts 1 bout (vijs in uw taal ;)) vast in de vorkpoten.

Jazzper wijzigde deze reactie 08-08-2007 22:32 (19%)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• the-spawn
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:56

the-spawn

.: Dark Storm :.

Ik ben niet meer zo actief met posten op het forum hier, maar lees nog altijd mee.

Heb wat upgrades aan mijn fiets gedaan en wou ze graag even aanjullie showen:
Comentaar is welkom :)

huidige bike @ 08-2007

Fietscomputer: Cyclo HAC4PRO
Frame: KLEIN Palomino XX 2005
Vork : FOX TALAS RLC 130mm
Balhoofd: FSA Ortbit Xtreme Pro
Balhooft kapje: KLEIN alu
Stuur: Ritchey WCS CARBON OS
Stuurpen:Ritchey WCS 110mm
Zadel: Selle Italia SLR Kit Carbonio 2006
Zadelpen: ROOX 430mm of Ritchey WCS Carbon
Zadelpinklem: Noname
Remmen: Shimano XTR M965
Schijfen: HOPE floating disc 2007 2x160mm en Shimano XTR floating
Remblokken: EBC Gold voor slecht weer en Green voor normaal
Snelspanners: Rohloff Titanium
Naven: tune king /kong en DT240S CL
Spaaknippels: alu GOLD en
Spaken: DT revol zwart
Velgen: Stan's ZTR Olympic en Mavic XM 819 Disc UST
Shifters: Shimano XTR Dual Control
Cassette : XTR M960 (zomer) SRAM RedSpider 990 (winter)
Ketting: 2x Shimano 7701 & KMG X9 SL gold
Crankset: Shimano XTR FC-M960
Achterderailleur: Shimano XTR M960
Voorderailleur: Shimano XTR e-type
Buitenkabels: NOKON in kleur GOUD en Zwart
Binnenbakels: PowerCordz
Banden set droog : Schwalbe Fast Fred
Banden set nat: Panaracer FireCX Pro 2.1 UST
Binnen band: none - Stan's noTubes en Tubeless op de Mavic XM 819
Pedalen: Ritchey [color=red]Shimano XTR 2007[/color]

UPDATE: Augustus 2007
Sinds augustus staat hij er zo bij:
De KLEIN "Dark Storm" Palomino
http://members.home.nl/t.ravestein/KLEIN_palomino/upgrade/total_web.jpg

Heb er inmiddels een nieuwe wielset bij, Tune naven met DT spaken en Stan's ZTR Olympic velgen, s
etje van 1365gram met daarop Schwalbe Fst Freds gemonteerd,
van 357 en 360 gram. Heerlijk wielsetje.
Als schijven heb ik gekozen voor de HOPE Floating disc uit 2007.

voor:
http://members.home.nl/t.ravestein/KLEIN_palomino/upgrade/front_web.jpg

en achter:
http://members.home.nl/t.ravestein/KLEIN_palomino/upgrade/rear_web.jpg

Verder heb ik de kabels vervangen door NOKON kabels in de kleur GOUD en Zwart, met als binnen kabel PowerCordz. Ook een grote vooruitgang.
http://members.home.nl/t.ravestein/KLEIN_palomino/upgrade/mid_web.jpg

Er is ook nog onder garantie een nieuwe schommel in gekomen, dit ivm het optreden van speling in de lagers/bussen.
Nu zit er een upgrade kit van Maverick in, daarmee is alles opgelost! super! Het systeem werkt nu nog beter:)

Zo was de fiets in het begin:

De KLEIN "Dark Storm" Palomino
http://members.home.nl/t.ravestein/KLEIN_palomino/palomino%20klein.JPG

Maverick M-BITS
http://members.home.nl/t.ravestein/KLEIN_palomino/crank%20klein.JPG

Fox Talas RLC
http://members.home.nl/t.ravestein/KLEIN_palomino/fox%20klein.JPG

-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-

• Vos
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:06

Vos

AFCA

* Vos heeft deze vandaag op de kop getikt...

Vergeleken met mijn HT een hele vooruitgang....de opbouw is al vergevorderd, moet alleen nog een andere voorderailleur kopen, rem-achter bijstellen en nog spacertje erbij voor balhoofd. En dan afstellen... En dan kunnen we maandag naar Houffa ;).

Helmpie erbij...Specialized Decibel a ± 250 gram

Pedalen...PD-M540

En nog broekje, shirtje, handschoentjes...ik kan weer ff vooruit.

Vos wijzigde deze reactie 09-08-2007 23:42 (28%)

• Vos

Vos

AFCA

Mijn oude frame:

Zoals hij er na gisteravond bij staat...

Vanmiddag wil ik hem afmaken...en dan ff goed testen.

Wish-list:
- ander zadel (dit ding is lelijk en niet heel fijn)
- ander stuur
- andere voorvork
en daarna kijken we wel ff verder

Vos wijzigde deze reactie 10-08-2007 09:30 (4%)

• stefijn

stefijn

DBlogic

Ik heb dit gekocht :)

- Cannondale MTB Killer V 900, blauw/grijs metallic 7002 alu frame
- Magura Quake voorvork (preload & rebound adjustible)
- Magura HS33 hydrolische velgremmen
- Magura HS33 remblokken extra set (nieuw)
- Magura balhoofdset
- Shimano 26” WH-M540 16 spaaks velgen (+ extra reserve spaken)
- Schwalbe Black Jack banden
- Shimano XTR voorderailleur
- Shimano XTR ketting (+ extra XTR ketting)
- Shimano XT Hollow Tech trapas en voorgroep
- Shimano SPD pedalen ( + verloopjes naar normale pedalen)
- SRAM 9.0 achterderailleur
- SRAM 9.0 casette
- SRAM Halfpipe gripshifters
- BBB stuurpen
- Selcof zadelpen
- Oxygen racezadel

Plaatje van het frame (niet mijn fiets!)
http://www.eonet.ne.jp/~mountain-life/mtb/v900/killer%20v%20t-serv.jpg

Gebruikt gekocht overigens, maar in onberispelijke staat! :) En voor een nette prijs.

stefijn wijzigde deze reactie 15-08-2007 11:39 (5%)

• Jegapia
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 13:07
Ik had gezegd dat ik eens ging zien voor foto's te posten en heb er eens werk van gemaakt (al was het uiteindelijk een kleine moeite ;) ).

http://lh4.google.nl/fremailbackup/RsNTOKH8kDI/AAAAAAAAAE4/lZm1ISYWggk/DSC04009-1.JPG

http://lh5.google.nl/fremailbackup/RsNTLaH8kCI/AAAAAAAAAEw/pMmWLSbCsA4/DSC04010-1.JPG

http://lh3.google.nl/fremailbackup/RsNTC6H8kBI/AAAAAAAAAEo/fGWMXiMlosI/DSC04007.JPG

Jegapia wijzigde deze reactie 16-08-2007 12:46 (13%)

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Topicstarter
Ik weet wat ik zou kopen als ik plotseling ergens 6000 euro vandaan zou halen.
http://www.scottusa.com/i/images/products/205194.jpg :9

McGryphon wijzigde deze reactie 19-08-2007 19:52 (4%)

• Vos

Vos

AFCA

Crosspostje van mtb.nl

Zoals hij er een uur geleden bij stond:
(deze pic kan ook wel in de TS)

Vos wijzigde deze reactie 22-08-2007 21:07 (24%)

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Topicstarter
http://i5.pinkbike.com/photo/1469/pbpic1469359.jpg
:o

• KeX
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12-09 07:48
Zo vandaag is mijn hardtail voorzien van starre voorvork. Ben erg blij met het resultaat.

http://tweakers.net/ext/f/56dac56f74a922c081934d001375c2d2/full.jpg

Totaalbeeld:

http://tweakers.net/ext/f/d23912d1352d522c04402cfbfccacaeb/full.jpg

:)

• Copyman
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16-10 16:41

Copyman

Dode muis

Ik ga ook beginnen met mountainbiken en daarvoor heb je natuurlijk een mountainbike nodig. :)

Vanmorgen mocht ik mijn fiets ophalen, de Trek 6300:

@Vos: fiets jij toevallig ook de Emmerdennenroute? Of heb je nog andere mooie routes in Emmen en omstreken? :)

Copyman wijzigde deze reactie 01-09-2007 18:07 (8%)
Reden: De foto even op een andere server gezet

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

• Faxe
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:49
Heb sinds ruim 2 week ook een nieuwe bike, een Scott Scale 35. Fiets bevalt tot dusverre prima en heb er dan met veel plezier inmiddels een kleine 700 kilometer op gefietst. Fiets is volledig XT afgemonteerd met Fox 32 F100RL voorvork.

Foto voor eerste rit

Foto na eerste rit

• The_Scarabial
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21-10 21:22

The_Scarabial

MTB for life!

and again a scheur in de achterbrug :/

maar gelukkig ben ik vanmiddag al wezen kijken naar een nieuwe fiets ;)

• Impry
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 04-10 15:22

Impry

Rallymedia.nl

Zojuist bij Hopmans in Bergen op Zoom m'n nieuwe Trek 6300 '08 opgehaald, heerlijk gevoel om zo'n nieuwe fiets mee te nemen :D

Hieronder wat foto's.

http://xs219.xs.to/xs219/07365/Trek6300_1.jpg
Deze is klikbaar

http://xs219.xs.to/xs219/07365/Trek6300_2.jpg

http://xs219.xs.to/xs219/07365/Trek6300_3.jpg

http://xs219.xs.to/xs219/07365/Trek6300_4.jpg

http://xs219.xs.to/xs219/07365/Trek6300_5.jpg

En natuurlijk een lijstje met specs:

http://xs219.xs.to/xs219/07365/Trek6300_specs.jpg
Nog even SPD-pedaaltjes en banden overzetten (NN/RR) en dan eens lekker uitproberen! 8)

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Vanmiddag fiets opgehaald.

Voorlopig nog even een brakke foto. Later meer info en betere pics, eerst maar eens uitgebreid testen. :)

http://www.xs4all.nl/~eaman/files/IMG_0470_resized.jpg

edit: betere foto :)

The_Scarabial wijzigde deze reactie 16-09-2007 19:44 (28%)

• Bi-zonder
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online
Ik moet het gewoon kwijt:

Sinds 4 jaar weer kunnen fietsen, sinds maanden intensieve revalidatie (welke nog gaande is) en 4 maanden training:

72 km, in 3 uur en 20 minuten *O*
Gisteren tijdens Leontien's Ladyride in 's-Hertogenbosch!

*ik voel me megaaaaaaaaaaaaaaa stoer*

Tijdens het klimmen wielrensters onderaan achterlaten (waarschijnlijk door trainen in de duinen?).
Wielrensters voorbij fietsen op de mountainbike en niet meer ingehaald worden door ze })

Finishen bij de 1e groep, woehoeeeeeeeee... *O*

Op onderstaande (lichtelijk aangepaste) mountainbike:
http://i2.tinypic.com/54o9wjt.jpg

• k0ewl
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 28-09 14:35
Volgens mij was hij helemaal standaard. Er was ook echt nog maar een paar km op gefietst, want de orginele banden zaten er nog op. En meestal zijn die toch wel snel weg ;)

Pic van de fiets van marktplaats, wat overigens een hele slechte foto is:

en van de spec sheet:

Specs:
Frame: Scott Alloy 7005 DB hydrafrom monocoque TT integrated headtube
Scott ultra light alloy 7005 3D custom butted frame, Box chainstay
bridge, hydrafrom monocoque toptube to increase stiffness

Vork: Rock Shox Recon 351 Air Air Spring / Motion Control 80 mm / Lockout / reb. Adj.
Balhoofd: Ritchey semi inter. OE
Stuurpen: Scott Comp 1-1/8"" / 6° rise
Stuur: Scott X-Rod 580mm
Remmen: Shimano LX Disc 160mm rotor
Remhendel: Shimano LX Disc
Voorderraileur: Shimano LX
Achterderraileur: Shimano XT 27 Speed RD-M751
Shifters: Shimano LX 585 Dual control
Cassette: Shimano LX HG580 11-32 T
Ketting: Shimano CN-HG53
Cranckstel: Shimano FC-M540 Hollowtech 22x32x44 T
Trap-as: Shimano ES 30 spline
Pedalen: Eggbeaters, maar ik zet mijn SPD over
Velgen: Alesa Taurus 2000 Disc / 32H W/Eyelet Black
Naven: Shimano 535 Disc black
Spaken: DT Swiss Champion black
Banden: Scott OXYD 26 x 2.0 60TPI Kevlar Bead
Zadel: Scott Comp
Zadelpen: Scott Racing

Gewicht: Bike ca.11,8kg / Frame ca.1,52kg
Kleur: > Zwart/Antraciet

k0ewl wijzigde deze reactie 29-09-2007 01:51 (77%)

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• KeX
Zo gisterenavond terug gekomen van de EK Marathon in St. Wendel. Na mijn kloteseizoen vol blessures ente weinig training had ik mij overenthousiast ingeschreven voor de marathon over 118 km en 2900 hm. Leuk achter de toppers als Sauser bij de heren en Sunstedt bij de dames aanhobbelen en het was tevens het clubkampioenschap marathon van de vereniging waar ik voor rij.

Vrijdagavond parkeerde ik mijn kleine autootje bij het hotel met daarin mijn fiets en die van een fietsmaatje tussen de bussen van het Merida multivan team en die van Merida Herbalife. Bleek het hotel vol te zitten met fietsers uit de Europese top. Erg grappig om daar 's morgens bij aan de ontbijttafel te zien en die rituelen allemaal meet te pakken. Mijn ritueel heeft zich hoofdzakelijk op de porseleinen troon afgespeeld. Veel eten in de dagen ervoor en dan in de ochtend met wat zenuwen aan de koffie, dat wil wel.

De Duitse fora die ik had gechecked spraken over een goed bereikbaar parcours met een paar kleine modderstukken en het weer voor zaterdag was als droog met een doorbrekend zonnetje voorspeld. Ik heb dus achter de Racing Ralph gemonteerd. Echt lekker voelde ik me niet. Aan het herstellen van een pittige verkoudheid en dan met weinig training starten tussen al dit geweld is niet goed voor het vertrouwen. Maar a la, ik zit weer op de fiets en na de start hobbelend begon ik ondanks de regen zin erin te krijgen.

In het vierde startvak kou kleumend te wachten op de knal besefte ik aan de zompigheid van de grasmat van het plaatselijke stadion dat dit niet veel goeds voor de ondergrond kon betekenen. Helaas bleek dat behoorlijk waar, maar goed dan moet je maar op de racefiets gaan rijden dacht ik nog. Na de start een veldverdelende steile asfaltklim op en hoppa weg waren we. Het deed even pijn en voelde niet slecht. Met twee bekenden van me de eerste relatief simpele 15 kilometer een treintje gevormd en dat ging best goed. Tempo lag hoog en de hartslag kon het redelijk aan. De volgende 15 kilometer ging het al meer op en af over graslandschappen en werd het al wat modderiger op sommige paden. Maar nog steeds redelijk te rijden. Vanaf dat punt ongeveer begon het, eindeloze lange schlamm(modder)paden afgewisseld met redelijke serieuze technische tracks (die ook goed modderig waren). Iedereen glibberde en gleed naar beneden en er was nagenoeg niet te rijden. Rond kilometer veertig voor het eerst stevig op mijn waffel. Mijn achterwiel haalde mijn voorwiel in in de andere geul en de voorwaartse beweging haaks op de wielen dwongen mij tot een hardhandig facefirst modderbad. Nadat ik ook al op een trail met mijn pijnlijke schouder een boom had geramd sloeg de angst toe. Angst, heb ik ervaren, veranderen je stuurmanskunsten in die van een dronken Poolse buschauffeur. Ik kwam nergens meer normaal af en bij kilometer vijfenveertig kwam de kurzstrecke erbij op het parcours.

Tussen de langzamere daarvan kwam ik op een modderklim van een kilometer of vijf. Die was door de drukte en de bagger niet meer te fietsen. De wielen liepen zo vol en overal hoopte zoveel modder op dat zelfs de fiets duwen geen optie meer was. De fiets met een stok wat van de ingekoekte blubber ontdaan en de klim met de fiets op de nek afgemaakt. Die vijf kilometer hebben me ongeveer een uur gekost. Daarna werd het wel weer te doen ondanks het feit dat de fiets niet meer schakelde. Bij kilometer zestig zat er nog een doorgang door het stadion heen en daar zag ik Klaartje langs de weg staan, die had het al heel snel gezien en was het parcours van de dertig opgedoken. Heb een minuut of tien met haar staan kletsen, ben voor de vorm ff over de finish gereden (om de halve ronde iig af te maken) heb in de remmen geknepen en ben gaan douchen onder mijn bidon op de parkeerplaats.

Teleurgesteld vanwege een DNF, maar wel te relativeren geziende voorbereiding en de omstandigheden. Wel ongeloofeloos om te zien dat een Sauser er toch "maar" vijf uur over doet. Ik las op de site van Milatz Moritz (bronzen medaille winnaar), dat hij zo koud en stijf was dat het hem bij een looppassage drie pogingen koste om zijn been over het zadel te krijgen. Het was in ieder geval weer een hele ervaring.

Foto terug bij de auto.

HF/hoogteprofiel.

• KeX
* KeX denkt dag drie LCMT 2006

Zal eens een picca zoeken. Probleem was juist dat de modder niet zo vloeibaar was als vaak in de Ardennen, maar meer diep en dik en alles verstoppend. Ben al bijna drie uur bezig om alles weer op orde te krijgen.

Maar McG welke marathon doel je op?

/edit

KeX tweede van rechts (geloof ik :P)

KeX wijzigde deze reactie 30-09-2007 16:06 (19%)

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Topicstarter
impry: nogmaals geüpdatet ;)
Kex: jij zou de kennis moeten hebben te kunnen gokken wat voor frame ik op doel. Bij elke post een enorme hint ;)
Jaap: is geen Y-frame, is een box ;)
dit is een Y-frame: http://www.xcelco.on.ca/~stevbike/y-frame.jpg
dit is een Box One: http://bilder.giant-community.de/bikes_1999/Box%20One.jpg

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Topicstarter
Mijn Giant is nu definitief afgeschreven door framebreuk, daarom dit frame maar een opbouwen binnenkort!
http://www.mijnalbum.nl/Album=A3V8CHXB

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MEGYFYDZ.jpg
mooi frame, toch?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6X6NAGAN.jpg
Dus toch velgrem-compatibel!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UAALOSLG.jpg
lekkere demper!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MLKODUER.jpg
semi-geïntegreerd balhoofd
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IV3QAA8O.jpg
ik kon het niet laten, foto 1 van de andere kant :P

binnenkort eens opbouwen, moet wel aangezien mijn Giant dood is.

• racoon
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:43

racoon

mooowwww

Iemand enig idee waar ik onderstaande Gary Fisher big sur in dezelfde kleur in de omgeving van Apeldoorn/Zwolle kan testen?

Zit er sterk over te denken deze te kopen
http://www.fisherbikes.com/img/bikes/2008/640x400/bigsur_disc.jpg

racoon wijzigde deze reactie 07-10-2007 14:39 (9%)

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Topicstarter
http://img227.imageshack.us/img227/6060/specsheeteb0.png
dat gaat hem uiteindelijk worden 8)
wel in de tussentijd verschillende tussenstappen, geldkraan kan niet zo ver open :P

• Wootism
  • Laatst online: 23-10 08:20

Wootism

aaibaar

Hi all,

Ik was echt toe aan een nieuwe MTB en heb de 'GT Avalanche Expert' gekocht!
Omdat ik niet echt super veel kennis heb over bepaalde onderdelen en mijn fiets toch wel zo licht mogelijk wil houden, is mijn vraag welke onderdelen aan deze fiets lichter en/of beter kunnen?

Ben er tot nu toe dik tevreden over, hoewel ik de banden iets te breed vind. Bij stukken asfalt ben ik helemaal nergens.

Grtsz.

http://www.sunsetmtb.co.uk/images/shop/pimage_407_1156718717.jpg
http://www.mediavormgever.net/~Davits7745/speeltjes/8.jpg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
-Frame
GT Triple Triangle design 6061 butted aluminum with new hydroformed downtube and top tube, zero stack headtube. Disc compatible with removeable der. Hanger

-Fork
Rock Shox TORA, u-turn with rebound adjustment, with lock out

-Headset
Zero Stack system for 1 1/8"

-Crankset
Truvativ 5-D with Powerspline 44,32,22

-Bottom Bracket
Power Spline Cartridge Sealed

-Pedals
Crank Bros Candy

-Front Derailleur
Shimano Deore LX

-Rear Derailleur
SRAM X9

-Rear Cogs 
SRAM Nine speed index cassette 12-32

-Chain 
Shimano Nine Speed

-Shifters
SRAM X7 Trigger

-Handlebar 
GT Mtn Riser, 6061 heat treated 31.8mm

-Stem 
GT ATB, threadless 25 degree rise with four bolt alum face plate 31.8mm

-Grips 
GT Lockdown

-Front Brake
Avid Juicy 3 Hydraulic

-Rear Brake
Avid Juicy 3 Hydraulic

-Brake 
LeversAvid Juicy 3

-Rims
WTB Speed Disc

-Tires
Kenda Nevegal, 26 x 2.1 120tpi kevlar with DTC compound

-Front Hub
Shimano Disc

-Rear Hub 
Shimano Disc 9 speed

-Spokes 
Stainless steel 14 gauge

-Nipples
DT Swiss Stainless steel 14 gauge

-Saddle
SDG Belle Air

-Seat Post 
Alloy Micro adjust

-Seat Clamp
GT Forged Alum QR

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Topicstarter
brakke foto's met kunstlicht, werd donker buiten toen ik terugkwam van een tesrit. Hij rijdt heerlijk!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QJKESPBN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SCBVBF3V.jpg
En natuurlijk de gebroken bankschroef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L6KSI8R4.jpg
meer dan wel groter op http://www.mijnalbum.nl/Album=XI3ZERF8

• Jegapia
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 13:07
@ McGryphon;

Echt vette bike (je nieuwe hé ;) ) en i.v.m. je oude, die verzekering waar je over spreekt is die speciaal aangevraagd voor je fiets of valt dat onder een overkoepelende verzekering (zoals Burgerlijke Aanspraakelijkheid)? Ik ben zelf van België en ben bekend met autoverzekeringen en brandverzekeingen e.d. maar niet met een verzekering die schade aan een fiets dekt.

Enige tijd geleden heb ik hier wat posts gedaan i.v.m. mijn Trek die ik aan het oplappen ben. Ik heb toen geprobeerd om wat foto's te posten maar die Picasa account was niet echt zo goed dus heb ik een Flickr account aangemaakt en deze werkt wel goed.
Dus hier wat pics (en ook nog een vraagje).

Toen ik mijn shifters aan het uitkuisen was is er één (van de twee) veer gebroken :X (of ze was al kapot maar dat denk ik niet) en deze zijn niet los te bestellen. Het betreft de achtershifter van een Alivio 8-speed. Heeft iemand deze nog liggen of kan iemand mij helpen aan zo'n veer aan te geraken. Ik ben niet van plan een nieuwe shifter te bestellen dus als ik nergens een vind zal het improviseren worden met een spiraalveer of de 2 stukken aan elkaar "smeden" of zo. alléja, pics!

kapotte veer achtershifter

Nog werkende veer achtershifter

Onderdelen (een deel hiervan moet nog gespoten worden in mat zwart

Voorwiel

Naaf voorwiel

Detailview

Voorvork (RST :X )

Trapas

Overview

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• Francis
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:37

Francis

CBR1000RR SC57 Fireblade \o/

Die dus.
Ranzige site ik weet het, maar dat is in grote lijnen wat erop zit. Kleur zou mij mijn reet roesten, besides, ik vind dat wit wel wat hebben.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Topicstarter
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MPI3HEY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JV6LHML4.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6LD4WQDV.jpg

alle drie klikbaar :)
en hij rijdt heerlijk, ook omhoog :D geen pedalbob op het middenblad, en nauwelijks op het grote blad. Nog ff met de rebound klooien zodat ie net zo reageert als de voorvork, dan is ie perfect... for the time being want ik heb grote plannen met dit ding d:)b

• racoon
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:43

racoon

mooowwww

Ik heb deze fiets gekocht http://www.moniquesbikeshop.nl/images/bicycles/299C63919DFB4941B1747F38A5956AE6640.jpg

Nu is mijn vraag welke bar ends zouden cool op deze fiets staan?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Harmen
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 20:17
quote:
McGryphon schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 15:44:
Als je er een racy flatbar op zet het liefst minimalistische blanke barends. ...
Monteer een setje Cane Creek barends, zeer fijne barends.

http://www.bicyclebuys.com/productimages/1600004.jpg

Whatever.

• dnhelle

dnhelle

Singletrail Addict

Leuk stukje humor:

Van de website van de BBC:

Vorig jaar werd er bij de Bart Brentjens Challenge veel lek gereden. In de eerste plaats kwam dit doordat in de Limburgse afdalingen veel losse keien liggen, waardoor snel stootlek (snake-bite) kan plaatsvinden. In de tweede plaats kwam dit doordat er langs de Limburgse landwegen veel meidoorn (doorntakken) hagen staan, die eind september netjes gesnoeid worden. Hierdoor kunnen er soms doorntakjes op de paden liggen. Welke banden je kiest is dan belangrijk.

Tubeless banden met Latex (bijv. Notubess) erin bijvoorbeeld. Deze banden hebben een sterke zijkant om doorstoot te voorkomen, terwijl de latex de gaatjes van de doorntjes dicht.

Dan nog iets over het profiel. Bij droog weer: een 'snelle' band, lage nop of semi slick. Bij natte omstandigheden: zorg voor een goed profiel met goede grip, waaruit eventuele modder snel lost.

Diverse merken hebben goede banden, ikzelf zal met Maxxis banden rijden.

http://farm3.static.flickr.com/2242/1584206765_ea61ea763e_o.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2070/1584206971_a61ce6adb1_o.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2061/1585090788_741c2aa6ab_o.jpg

Velozine.nl

• stefijn

stefijn

DBlogic

Dit is mijn fietsje :)

http://www.stefijn.com/anonymous/pics_online/cannondalekillerv900.jpg

Specs
  • Cannondale Killer V900 frame
  • Magura Quake voorvork
  • Magura HS33 remmenset
  • Shimano WHM540 velgen 16spaaks
  • Schwalbe Black Jack banden
  • Shimano XTR ketting + voorgroep
  • Shimano XT Hollow Tech trapas
  • SRAM 9.0 achtergroep
  • SRAM halfpipe gripshifters
  • Oxygen racezadel
Ben er erg happy mee. Ik had eerst een trek 4700 waar ik ook happy mee was, maar dit is wel een stukkie beter. Alles aan deze fiets is zo stijf, dat is echt niet normaal :) Fietst echt 2x lekkerder. De geometrie was wel even wennen, maar toen ik van deze nog eens op die Trek zat dacht ik: :?

Ik ga 1x per week +/-50km fietsen in de drunense duinen, verder 2x spinnen + sinds kort nog wat hardlopen om ook eens een andere beweging te maken ;)
En natuurlijk af en toe een tripje ergens anders, Ardennen, Nijmegen...

stefijn wijzigde deze reactie 22-10-2007 10:40 (7%)

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Nee, je ziet het wel, maar het is niet dat je er zo langs rijdt als bij de Rustende Jager.
Overigens begin ik altijd net na de Roestelberg (bij het kleine gele stipje linksboven ;)

http://xs220.xs.to/xs220/07431/DrunenseDuinen.jpg

Dan de hele ronde en bij de Roestelberg een lange stop (vaak uitsmijtertje ofzo pakken :9 ) en dan nog even route afmaken en na 15 minuutjes sta ik weer thuis :)

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Nu je het toch over een racebaan met singletrack hebt ;)
Gisteren video gemaakt met een vriend van me in de duinen. Je kunt hem bekijken door op onderstaand plaatje te klikken:

MTB-en in Loonse en Drunense Duinen
http://xs120.xs.to/xs120/07430/mtbthumbnail.jpg
8-)

Video gemaakt met een normale Sony Handycam. (voornamelijk op de grond voor stille beelden)
En met een kleine fototoestelletje hebben we de andere rijdende beelden gemaakt op de helm van m'n maat.

• bassGunner
  • Laatst online: 21-10 20:42
Dit weekend mijn Blackspire Super Pro kettingbladen binnengekregen (binnen 1 dag verstuurd door Extraparts!). Mooi spul:

http://bikeapart.nl/shop/images/superpro.jpg

Als het goed is een stuk harder dan de boterzachte XT bladen die bij mij helemaal op waren en sowieso na letterlijk 3 ritten al chainsuck gaven. Troep. Binnenkort ff de bladen monteren, kan niet wachten om ze uit te testen maar helaas is de tijd schaars momenteel...

Ook een vette SRAM 9.0 Red Spider cassette gemonteerd en SRAM PC99 (ofzo) ketting.

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23-10 10:13
Mijn carbon frame is stuk en daarom heb ik nu een nieuw speeltje gekocht:
http://www.rallyauto.nl/images/fsr1k.jpg
't Is een Epic Expert, met een paar modificaties:
* eggbeaters (Look)
* XT cassette
* Thomson setback
* Specialized zadel (type weet ik zo niet)
* carbon stuur
De voorderailleur gaat nog vervangen worden door een XT of XTR en waarschijnlijk dat ik er gripshifters op ga zetten.

StevenK wijzigde deze reactie 31-10-2007 08:35 (53%)

Is advocaat maar reageert hier op persoonlijke titel.

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Vanmiddag ronde Loonse/Drunense Duinen gedaan met oud klasgenoot, had hem al 3 jaar niet gezien, maar ging erg lekker.

Hij had er wel meer het tempo in dan ik normaal gewend ben, niet zozeer meer kp/u maar minder rustmomenten. Toch wel een goed gevoel aan over gehouden, in totaal 1:38u. over gedaan en dan toch wel zeker een minuut of 15 gerust denk ik.
Ondanks de plassen die er lagen was het verder erg goed te doen, zandbakken waren aardig goed te rijden. En bij de meeste plassen kon je mooi je voorwiel er overheen trekken zodat je zelf niet heel vies wordt.

Hieronder nog 3 fotootjes van m'n fiets na afloop, zoals je kunt zien behoorlijk smerig ;)

http://xs220.xs.to/xs220/07443/Fietsvies1.jpg

http://xs220.xs.to/xs220/07443/Fietsvies2.jpg

http://xs220.xs.to/xs220/07443/Fietsvies3.jpg

• dnhelle

dnhelle

Singletrail Addict

Zo! Dat zijn wel stevige profielen, niet?

http://www.preisvergleich.org/pimages/Reifen-MTB-Tioga-Psycho-II_8__P01764_20.jpg

Misschien dat de conti's meer oppervlakkig profiel hebben met meer verspreide noppen...

Velozine.nl

• k0ewl
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 28-09 14:35
Vanmiddag was ik nog redelijk op tijd terug van het werk (16:00) en heb toen de fiets maar weer eens gepakt.

Eenmaal bij de Razob aangekomen in een tour er tegen op en weer afgefietst. Alleen bij de afdaling ging wat fout. De paden daar zijn soms nogal krap en ik reed naar beneden en raakte met mijn voorwiel de rand van het pad. Stuur klapte bijna dubbel, ik vloog over mijn stuur door de plotselinge snelheidsvermindering. Ik kon gelukkig nog net optijd losklikken. Ik ving mezelf op door een koprol te maken. De fiets heeft het ook overleefd. Zelf ook helemaal nergens last van, want het was een hele nette koprol :p Kaarsrecht zullen we maar zeggen.

Nouja, van het weekend nog maar eens een paar rondjes doen. Rondje Oirschot lijkt me ook wel wat eigenlijk.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Zijn er nog mensen die meedoen zondag bij de Rabobanktop NoordHolland competitie? Ik zelf niet maar ik ga wel ff kijken in Spaarnwoude is altijd wel leuke sfeer. klik

Ben nu ook aan het orienteren voor nieuwe fiets denk dat ik voor deze ga:

http://www.specialized.com/OA_MEDIA/2008/bikes/9183-32_d.jpg

Klik hier voor spec's is wel een leuke bike voor rond de €1700,-

Ik ben er een tijdje uitgeweest zie nu veel nieuwe merken zoals Cube en Merida vooral de laatste die was net nieuw toen ik er tussenuit ging, wat is de ervaring met deze merken en vooral in verhouding met merken als Cannondale en Specialized. Zo'n merk als Merida timmert volgens mij flink aan de weg.

MacBook Pro 15 "2017" 2,8 i7 16GB | iPhone 8 256GB | iPad Pro 10,5 64GB WiFi | Azur 351R | B&W 685 | PS4 | Popcorn A-200

• beschuitfluiter
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23-10 08:45

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

dit is mijn fietsje trouwens...

Crappy phonepic, maar you get the idea ;)

¯\_(ツ)_/¯

• stefijn

stefijn

DBlogic

quote:
McGryphon schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 18:13:
No offence, maar ik geloof niet dat het banden waren die zowel in los zand als in kleverige modder echt goed waren. Aangezien je voor beiden een heel ander noppenpatroon nodig hebt en de compound bij bontrager en scott altijd achterloopt op de grotere merken (continental, schwalbe, maxxis...) zal het meer aan je beleving gelegen hebben. Toen ik voor het eerst een rit maakte op die Giant was ik ook superenthousiast en alles voelde erg wendbaar aan... toen ik mijn been over een cannondale hardtail zwaaide was dat gevoel opeens weg. En de cannondale geo is nog niet eens zo aan mij besteed, dus tel uit hoe slecht die van de Giant mij in werkelijkheid paste. Gevoel klopt vaak niet met de werkelijkheid.
Daar zul je best een punt hebben (ook al omschrijf je meer een algehele fietsbeleving, waar mijn Cannondale een wereld van verschil is met de ex Trek 4700), maar ik baseer dat op het feit dat ik op glibberige blubberpaden in de Ardennen zonder slippen naar boven fietste terwijl mijn maten met diverse banden (waaronder merkenfreaks) geen enkele grip meer hadden omdat alles dichtzat.
Zelfde in het zand van de duinen.

Zal ook wel wat met techniek te maken hebben, gewicht op achteras houden bijv., maar toch.

Ik neig over het algemeen naar banden met een zeer open profiel en vierkante nopjes zeker voor allround prestaties in allerlei ondergronden. En compound...ach, alsof ik het verschil merk tussen het ene en het andere rubber. Een band heeft voor mij grip of hij heeft t niet.

http://www.evanscycles.com/product_images/C439.jpg

stefijn wijzigde deze reactie 06-11-2007 19:00 (11%)

• SchizoDuckie
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 07-10 23:02
Grmbl :( Ik voelde al een tijdje wat speling in mn voorvork maar kon niet helemaal precies merken wat het nou was (ik dacht dat de lagers van mn voorwiel versleten waren, maar dat was het ook niet)

vorige week vrijdag... *krak* toen ik m'n voorwiel tegen een paaltje zette om m'n evenwicht te bewaren tijdens het wachten bij een stoplicht. wtf :?

good:
http://lh6.google.com/schizoduckie/Rv_rd_ZnD2I/AAAAAAAAHss/CkuUDYOLtPM/s400/IMG_5362.JPG

bad:
http://lh3.google.com/schizoduckie/RzR-t0-3p5I/AAAAAAAAIeI/zgbnk3Y4UwE/s400/Afgebroken%20slagtand%20%286%29.JPG
Ik dacht dat ik inmiddels wel zo'n beetje alles aan mn fiets zo geupgrade had dat het mijn mishandeling aankan maar blijkbaar niet...

Gelukkig had mn broertje nog wat 'op reserve' liggen 8)7
http://lh3.google.com/schizoduckie/Rzhhe0-3p7I/AAAAAAAAIf8/9yaEDyyB0uE/s400/USD.JPGhttp://lh4.google.com/schizoduckie/RzhhgE-3p9I/AAAAAAAAIfE/2GvtRbLhY-0/s400/USD%20%282%29.JPG
Zoom gordo 1100 downhill upsidedown voorvork :Y)

nu alleen nog even ergens een bijpassende 20mm steekas vinden...

SchizoDuckie wijzigde deze reactie 12-11-2007 21:06 (6%)

Ik doe wel eens iets met fotos - DuckieTV - Mis niets meer van je favoriete TV-Series!

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Topicstarter
dingen breken wel eens hè
http://foto.funteam.info/albums/2007-10-06/normal_DSC02747.JPG
:+

en omdat het zo goed voelt: told you so!
nofi uiteraard ;)

McGryphon wijzigde deze reactie 12-11-2007 21:33 (42%)

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Heb je deze al McGryphon?
http://www.veltec.nl/DesktopModules/PortalStore/PortalStore_Images/1/01041nieuw.gif

Vind het een supergaaf shirt met die eagle erop :)

• monkel
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:25
Zijn er nog mensen die hier aan meedoen?
http://www.tomschoutencyclingteam.homestead.com/files/Fotos/Strandheader.jpg

Rabobank beachchallenge op 2 december. Scheveningen - Noordwijk - Scheveningen.

Ik sta ondertussen ingeschreven in het Tom Schouten vak, vlak achter de prof-renners 8)

Check. www.beachchallenge.info
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True