Het grote mountainbike topic (deel 7) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.348 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/mtb/startgot.jpg

Welkom in alweer het 7e deel van Het grote Mountainbike topic hier op GoT. Deel 5 heeft de 1000 replies aangetikt dus maar een nieuwe geopend.
Goed, we hebben er voor gekozen de plaatjes van de bikes via links te doen daar het enorm groot verhaal werd anders. Ik wil iedereen vragen details aan te vullen en handige info voor de startpost naar mij te mailen.

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/mtb/coureurs.jpg

NaamFietsOpmerkingenPlaatje(s)/site
JanuszCanondale F600, XT en LX
1 2
GhostriderViper - Sick boy x.9 RS Pike Race en Giant ATX XT/XTR Juicy5 Truv Stylo RS Reba Team
1 2 3
MeenderingEgberts, Magura HS33, Deore / XT
1
The_Scarabial Rocky Mountain Element
1
Kex Trek 6500 opgeleukt met LX/XT, specialized epic
Trek 1 2 3 Speci 1
Ruud On-One The Gimp plus Agent!Bikes Orange
1 2 3
McGryphon Giant boxshocknogal lomp
oude foto's nieuwe foto's
GoldenSample Trek 6500nogal oranje
1
Just_I Intersens CR 510 Deore
1 2
LaagvliegerkeCube LTD CCweekendtas, platformpedalen
123
4
SkoezieGT Zaskar Team
1
JazzperGary Fisher Aquila '96 STX/Deore/XT
1
BiobakTrek 6500mooie fietsbel :9
1
JTGhost SE5000 met 7000 uitrustingDude!
1
ImpryTrek 6300Sweet!
nieuwe foto
Pizzaboer_JATrek 6700 '06schoonmaken is moeilijk ;)
1, 2
GideonGiant XTC 1 '04^^
1
MaartendCannondale Jekyll
onder voorbehoud
zonoskarTitus RacerX 100 :9~ hebbe hebbe
enorme zooi foto's
harry64Koga X-Runner scandium 2005, Volledig XTR, Sid vvc + Ritchey wcs zadelpen, stuur, stem
1
dnhelleRocky Mountain Vertex, XT, Reba Team, Raceface
1
momaniaGiant HCM-2, LX-XT, rock shox
1 2 3
cyclonist Klein Attitude
1 2 3
solosmotsCube AMS Pro 100
1
zwikMerida Matts TFS 900 Magura
1
k0ewlScott Scale
1
VosSpeci Epic
1

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/mtb/faq.jpg

Hoe kom ik aan een nieuwe fiets?
Dit wordt met name beperkt door je budget. Globaal heb je 4 opties:
1. Je koopt een nieuwe bike bij de fietsenmaker
2. Je koopt een nieuwe fiets online (vermijd hier wel alle winkels zoals Matrabike e.d.)
3. Je koopt een tweedehands bike bij de fietsenmaker
4. Je koopt een tweedehands bike op martkplaats of elders.
Natuurlijk heeft elke optie zo zijn voordelen en zijn nadelen. Een nieuwe fiets is bijvoorbeeld niet zaligmakend. Vooral met een beperkt budget is het vaak handiger om een gebruikte fiets te kopen. Je betaald dan niet de volle mep en je hebt dan toch vaak een redelijke fiets. Uiteraard kan je dit soort vragen (mits goed onderbouwd) gewoon posten in dit topic.

Wat zijn handige tips voor tijdens het rijden?
Ken je fiets en vooral zijn beperkingen. Wen eraan dat hij licht is en dus ook vrij wendbaar. Als je voor het eerst click pedalen hebt, wen er dan rustig aan. Iedereen is weleens voor het verkeerlicht omgevallen omdat zn schoen niet op tijd uit de click geraakte.

Oefen ook je bochtentechniek en pas op in de regen. Rem nooit teveel in een bocht, doe dat voor de bocht. Dit leer je natuurlijk vanzelf, maar een aantal tips zijn altijd welkom. Leer ook een goede balans te krijgen op je fiets, zeker met afdalingen door de bossen kan dit zeer handig zijn.

Gravel is een bitch. Probeer niet te hard te remmen of te sturen door gravel want je gaat, tenzij je op het niveau van de elite rijdt, gegarandeerd op je plaat.

Mul zand is niet moeilijk, zolang je niet met van die achterlijk dunne bandjes fiets. Gewicht naar achter, misschien je voorwiel een beetje optillen als je de zandbak inrijdt. Snelheid proberen te houden en licht schakelen. Sturen doe je niet door lomp in te sturen maar door subtiel in de bocht te kijken. Vermijd diepe geulen want die duiden op een dieper stuk.

Probeer altijd het best berijdbare pad te zoeken, meestal het hogere deel van de track. Op harde bosgrond kan je harder gaan met minder moeite en harder door de bocht dan door de blubber. Blubber remt, en zakt naar beneden. Rijd dus de hogere delen van de track, ook al zie je het verschil in de dikte van de blubber niet. Dat verschil is er namelijk wel.

En de belangrijkste tip van allemaal: blijf oefenen, je wordt vanzelf beter d:)b

Uit welke materialen kunnen frames bestaan?
Aluminium is het meest voorkomende framemateriaal. Dit komt omdat er een zeer goede verhouding prijs/stijfheid/gewicht mee kan worden behaald. Een aluminium frame zal minder stijf, maar ook minder duur zijn dan een carbon frame van hetzelfde gewicht.
Staal komt niet zo veel meer voor omdat het niet zo stijf kan worden gemaakt bij hetzelfde gewicht als andere materialen. Het is echter een goed materiaal voor een beginnersfiets omdat een stalen frame bijna elke valpartij wel zal kunnen overleven en niet veel meer kost dan een goedkoop aluminium frame. Bij de zgn. singlespeeders is staal het meestgebruikte framemateriaal.
Carbon kennen we allemaal onderhand wel: het zijn vaak erg lichte en stijve frames die ermee gemaakt worden, wat meer zekerheid in een bocht en minder moeite bij het accellereren oplevert. Deze frames zijn echter in verhouding vrij duur, en bij een valpartij kan je het frame weggooien. Carbon is niet te repareren en een klein scheurtje is funest voor de stijfheid en betrouwbaarheid van het frame.
Titanium is het duurste framemateriaal, maar volgens velen ook het beste. Het kan zo worden gemaakt dat het frame comfortabel is, maar wel alle energie bij het aanzetten direct overbrengt op het wiel en zijdelingse stijfheid is doorgaans ook geen probleem bij Ti frames. Toch is het niet het ideale framemateriaal... de prijs voorkomt dat iedereen er op rijdt.

Hoe stel ik mijn fiets af op mijn lichaam?
Vraag die veel voorbij komt. Voorop gestelt staat dat je niet op basis van je lichaamsmaten de perfecte afstelling kan bereiken. Je krijgt er een mooie beginstand mee en finetunen doe je door naar je lichaam te luisteren. voor een goed begin check bikefitting

Iets over trapfrequentie
Bij het mountainbiken is hier wat minder over te zeggen dan bij het racefietsen. De trapfrequentie hangt volledig af van je ondergrond. Maar vooropgesteld moet worden dat je nooit te zwaar moet trappen. Het beste is een soepel tredje waarbij je niet te snel verzuurd. Ik zal hier ooit misschien wat meer onderbouwde informatie neer zetten.

Enkele termen die hier vaak voorbij komen
Groep: de verzamelnaam voor de onderdelen op je fiets. Als je een shimano XTR groep hebt zijn je remmen, naven, derailleurs, etc van Shimano XTR. Uiteraard zijn groepen in allerlei prijsklassen te krijgen. Bij Shimano is de XTR groep de duurste, dan XT, LX, Deore en nog een aantal. Verder is er op de markt ook nog materiaal van Sram te krijgen.
Shimano XTR = SRAM X.O
Shimano Deore XT = SRAM X.9
Shimano Deore LX = SRAM X.7
Shimano Deore = SRAM SX5
Shimano Alivio = SRAM SX4
Shimano Acera = SRAM 3.0
Shimano Altus, Tourney, C050 = bagger die niet op een fiets hoort te zitten
Balhoofd: Het geheel aan lagers waarin je voorvork draait. Je hebt de ouderwetse waarbij het balhoofdstel in je balhoofdbuis gedrukt wordt en je hebt het nieuwere Ahead waarbij je frame meedoet.(kromme uitleg, i know).
In de lagere prijsklassen is een cartridge aheadset veruit het beste. Onderhoudsvrij en vrij duurzaam. Ze zijn echter wel een bitch om af te stellen dus als je een kort lontje hebt moet je het je fietsenmaker laten doen.
In de hogere prijsklassen moet je gewoon een chris king balhoofd kopen, die krengen gaan vaak meerdere frames mee.
Butted: Als onderdelen zoals spaken en framebuizen niet overal even dik zijn maar dik waar ze sterk moeten zijn en dun waar het niet hoeft (is lichter). Je hebt ook double en triple butted.
Columbus, Easton en Reynolds: Namen die je vaak voorbij ziet komen. Dit zijn framebuizenbouwers. Een Framemerk zoals AMerican Eagle koopt dus bij hen buizen in.
Draadband en vouwbanden: De 1e is een buitenband met een hiel (dus waar staalkabels door lopen). Je stadsfiets heeft dit sowieso. Bij een vouwband is de hiel van zachter materiaal zoals kevlar en kan je hem dus compact opvouwen. Je hebt ook nog tubeless waarbij een genaaide band om de velg gelegd wordt. Vouwbanden zijn over het algemeen lichter en soepeler dan tubeless of draadbanden, waardoor het wiel sneller in gang te trekken is en de rolweerstand makkelijk(er) laag gehouden kan worden.
Lugs:Waar 2 buizen verbonden worden. Soms zie je een soldeerrandje rondom, soms is er een soort hoes waar buizen ingeschoven worden en soms worden ze gelijmd.
LBS: Local Bike Store, ookwel de plaatselijke fietsenmaker om de hoek (zo dat scheelt een boel letters he). FM is fietsenmaker overigens ;)
Pedalen: Klikpedalen werken met een plaatje en een schoen (duh). Toeclips zijn pedalen met zo'n korfje erop. Ook hier weer verschillende soorten verkrijgbaar.
Oversized: Om een fiets sterker te maken kun je de buizen dikker maken. Je kan ook dat extra materiaal gebruiken om de diameter te vergroten ipv de dikte van de wand. Dan krijg je oversized buizen die stijver zijn maar niet zwaarder i.t.t. de normale buizen.
Ahead: Kort gezegd hebben oudere fietsen een stuurbuis die een hoek maakt en je hebt Ahead waarbij een tussenstuk (de 'stem' of 'stuurpen') tussen de stuurbuis en het stuur zit. Ahead systemen hebben ook geen schroefdraad. Check dit plaatje.
Uitvaleinden: Ookwel 'pats'. Waar je achteras uitdonderd als je je snelspanner niet goed dicht hebt zitten ;)
Cranks: De arm van trapas (bottom bracket) naar je pedaal. Meestal 17cm. Ik weet niet meer wie maar volgens mij Peter Winnen heeft zonder dat hij het wist eens een Tour gereden met 2 verschillende lengtes cranks... Dit is echter niet aan te raden omdat je ene been dan een kleinere cirkel maakt dan het andere.
Als je langere benen hebt kan je 175mm of zelfs 180mm cranks overwegen. Korter dan 165 gaan is niet altijd even slim, tenzij je echt klein bent.
Zadelstrop: Om te voorkomen dat je zadelpen naar beneden zakt bij belasting wordt de zitbuis afgeknepen. Vroeger ging dit met een imbusboutje die de spleet dichtkneep, tegenwoordig heb je een soort hoefijzertje die de zadelbuis om de zadelpen klemt.
Voorvork: Waar je wiel inzit. Veelal in verende vorm bij de mountainbike. Veel verschillende soorten in te krijgen. toelichting:
* = prut
** = redelijke kwaliteit, maar niet geschikt voor zwaar gebruik
*** = hier begint het leuk te worden, soepele vorken met goede demping en stijfheid. Wel vaak aan de zware kant.
**** = materiaal waar de meeste ongesponsorde wedstrijdrijders meer dan genoeg aan hebben
***** = simpelweg het beste wat er te krijgen is

Suntour:
NRX/NCX/noem maar op: *

Rock Shox
Dart: */**
Tora 302: **
Tora 318: ***
Recon: ****
Reba/SID: *****

Marzocchi:
MZ-#: **
MX Comp (tot 2006): ***
MX Pro: ***/****
marathon: ****

Fox:
Float: *****
Vanilla: *****
Talas: *****

Manitou
Axel: */**
Black: **/***
R7: ****/*****

RST
Gila/Capa/Omega/noem maar op: *

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/mtb/links.jpg

Hier wat nuttige links

Deel 1: Het grote mountainbike topic.
Deel 2: Het grote mountainbike topic (deel 2)
Deel 3: Het grote mountainbike topic (deel 3)
Deel 4: Het grote mountainbike topic (deel 4)
Deel 5: Het grote mountainbike topic (deel 5)
Online shops
Bike2Build
Math Salden
BikeDiscount.de
RoseVersand

Wielerfora
Fiets.nl
wielrennen prikpagina
mountainbike.nl
Bikeforums.net
etc

Technische sites
M-gineering
Sheldon Brown
Weight Weenies
Sleuteltopic op mtb.nl

Overig
Cyclingnews
Dirty Pages

Met dank aan Janusz voor het jatten van een deel van de TS ;)
Janusz schreef op maandag 13 maart 2006 @ 13:51:
Met dank aan Jazzper voor de layout en een deel van de tekst.
Pedalia montes versaturi te salutant!

[ Voor 108% gewijzigd door McGryphon op 01-10-2007 21:45 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 19:40
Hier nog iets voor in de startpost ;)

Foto.

Specs, Volledig XTR, Sid vv + Ritchey wcs zadelpen, stuur, stem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
added.
Mooie bike, maar waarom RR als voorband? heb ooit daarmee gereden, super achterband, kudt voorband imo.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:32

Vos

AFCA

Krijg je geen last van je zaakje met het zadel zo schuin? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcd87
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Vos schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 20:07:
[...]

Kun je bij die dingen nu ook de 'kracht' instellen waarmee je losklikt? Lijkt me niet?
Je hebt 2 instellingen, dat je uitklikt als je 15graden naar buiten beweegt, en 20graden. Dit stel je in door de cleat met 2 rondjes (onderste op deze foto) of op je linker of op je rechterschoen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
Vos schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 21:07:
Krijg je geen last van je zaakje met het zadel zo schuin? :p
Oude foto, zadel inmiddels anders staan ;)

Ook andere pedalen erop (time) en sinds gister nieuwe bracketlagers en balhoofdlagers. (weer kraakvrij! :D)

@McGryphon Ik heb je iets te weinig info gegeven, het is een Koga miyata x-runner scandium 2005 ;)

En mjah niet echt last van de band ofzo, maar heb op mijn andere mtb continentals liggen misschien eens omruilen en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
aangepast. En ik weet uit ervaring dat slecht spul inderdaad pas opvalt als je een keer met goed spul rijdt :P
ik reed eerst met een goedkope tractorband van Kenda, en ik dacht gewoon dat het aan mezelf lag dat het zo langzaam ging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Hey nog meer bikers hier! Zelf maak ik vooral in de zomer wat tochtjes, maar een goed modderig bos op z'n tijd is ook echt genieten :9

Ik rij op een Klein Attitude Race met XT / XTR onderdelen, zal ook eens een fotootje posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Klein Attitude, wow! de echte bikes beginnen te komen d:)b
eerst de Titus RacerX van zonoskar, toen werd er gespeculeerd over rocky mountain en nu komt en een Klein bezitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 21:45
McGryphon, update m'n plaatje eens met deze link als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Voor de mensen die nog een leuke fiets voor weinig zoeken: ik kwam deze net op marktplaats tegen. Echt goedkoop en goede onderdelen!

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-05 21:48

momania

iPhone 30! Bam!

Ah, nieuw MTB topic :)

Ik ga morgen eens even mijn nieuwe trappers eronder zetten, zodat ik ook mijn nieuwe fietsschoenen kan gebruiken. Mijn fiets zaten nog geen clicktrappers op, dus die had ik vorige week gekocht, samen met deze schoenen van Specialized:

Afbeeldingslocatie: http://www.specialized.com/media/equip/06ShoeSportMTB_All_d.jpg

Hier nog wat fotootjes van mijn bike

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/78b4057ab03aebd6df3314be63837047/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9eb8025f59c0cacff3777a457b3c993b/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eeee4eea68ad1256a85e3eb6b52edd37/full.jpg

Specs:
• Giant HCM-2 carbon frame
• schakelmateriaal: shimano LX
• tandwielen etc: shimano XT
• trap-as: shimano XTR
• voorvork: rockshok (type weet ik zo ff niet)
• banden: Specialized (type weet ik zo ff niet, wel dat ze nodig aan vervanging toe zijn :+ )

Verder erg licht en fijn fietsie :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:11
Mcgryphon, wederom de startpost: Mooi!

Je mag mijn bike er ook bij zetten: Link

Specs staan erbij, Rocky Mountain Vertex, Reba Team, Marta SL, DT Swiss, King, RaceFace Deus XC, etc.

Heb ook een High-res foto: Link

Misschien nog een tip voor overige bikepagina's:
www.dirty-pages.net

[ Voor 3% gewijzigd door dnhelle op 03-08-2007 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Fietsen toegevoegd, site toegevoegd. Dirty pages is niet mijn favoriete site maar er is inderdaad wel zinvolle info te vinden.

Ik ben nu langzaamaan al mijn BBB spul door Specialized aan het vervangen... enige BBB dat ik nu nog heb is mijn fietsbril. Bidonhouder is nu een specialized ribcage MTB, die smoelt beter, klemt beter en weegt minder dan een BBB bidonhouder. Tel uit je winst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
McGryphon schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 08:28:
Fietsen toegevoegd, site toegevoegd. Dirty pages is niet mijn favoriete site maar er is inderdaad wel zinvolle info te vinden.
Zou je de link willen veranderen in http://members.home.nl/sky2002/foto6.JPG ?
De huidige link is namelijk via de homedrive gelinked...

Mag ik vragen waarom je Dirty-Pages.Net geen fijn forum vind? Of is de layout niet naar wens, nieuwsfrequentie update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
ik vind de sfeer op het forum van DP niet zo fijn, op mountainbike.nl is het een stuk gemoedelijker. En daarbij is DP meer gericht op FR/DH/DJ en ik doe (vooralsnog) alleen aan XC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Nu online
Specs van m'n fietsje :)

- Klein Attitude Race frame
- Bontrager velgensets en banden
- Shimano XTR achter, verder alles LX
- Icon Graphite crankset, zadelpen, stuurpen en stuur
- Manitou Mars Carbon voorvork

Afbeeldingslocatie: http://img169.imageshack.us/img169/5427/img6836zup7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img115.imageshack.us/img115/8694/img6839zqp5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img169.imageshack.us/img169/9195/img6852zyc5.jpg

@momania; Die Specialized schoenen gebruik ik ook, fijn spul! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
McGryphon schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 11:52:
ik vind de sfeer op het forum van DP niet zo fijn, op mountainbike.nl is het een stuk gemoedelijker. En daarbij is DP meer gericht op FR/DH/DJ en ik doe (vooralsnog) alleen aan XC.
Hmm... sad to hear.
Ik ben namelijk mod bij DP, én ik XC... ;)
We proberen een allround forum aan te bieden.

Back OT:
Toch leuk om te zien dat ook in de IT-branche veel mtb'ers zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
dnhelle schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 12:11:
[...]

Hmm... sad to hear.
Ik ben namelijk mod bij DP, én ik XC... ;)
We proberen een allround forum aan te bieden.
sfeer op een forum fijn vinden is persoonlijk hè ;)
maar als je DP en mountainbike.nl naast elkaar legt zie je wel dat DP meer focust op de minder voorkomende takken van het biken. singlespeed heeft een heel subforum op DP, maar is ondervertegenwoordigd op mountainbike.nl. En zo zijn er meer verschillen te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
McGryphon schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 12:24:
sfeer op een forum fijn vinden is persoonlijk hè ;)
True.
Heel veel users van DP zitten bij mtb.nl, en ook andersom.
Ik maak me er ook niet druk om dat ik soms een bezoekje doe aan mtb.nl.

Jij bent toch Geforce Guy of niet?
Hoe zit het met je vervangplannen van je BoxShock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
dat ben ik inderdaad, en die plannen lijken te gaan lukken. Als je interesse hebt kan ik je een excelsheet met specs en gewichten mailen, ik heb geen webspace waar ik het kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-05 21:48

momania

iPhone 30! Bam!

Cyclonist schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 12:08:

@momania; Die Specialized schoenen gebruik ik ook, fijn spul! :)
Zitten echt goed idd. En ik stond nog te kijken van de prijs eigenlijk. Aangezien Specialized met spullen toch niet echt goed koop is, maar deze schoenen waren maar 75 euro :)

Mijn fietshandschoentjes van Specialized (ter vergelijking) die ik al 10 jaar heb, kostten toen al 70 gulden :X

Ik zit nog te twijfelen voor m'n nieuwe banden of ik weer Specialized ga nemen of Schwalbe.
Ik ga iig wel over naar hybride banden denk ik, aangezien ik toch meer alleen op redelijk verharde paden fiets. Volgens mij heeft Specialized net even wat meer keuze qua banden dan. :)

[ Voor 23% gewijzigd door momania op 03-08-2007 13:13 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
McGryphon schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 13:07:
dat ben ik inderdaad, en die plannen lijken te gaan lukken. Als je interesse hebt kan ik je een excelsheet met specs en gewichten mailen, ik heb geen webspace waar ik het kwijt kan.
sven @ dirty-pages.net

Ben wel benieuwd.
momania schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 13:10:
[...]
Ik zit nog te twijfelen voor m'n nieuwe banden of ik weer Specialized ga nemen of Schwalbe.
Ik ga iig wel over naar hybride banden denk ik, aangezien ik toch meer alleen op redelijk verharde paden fiets. Volgens mij heeft Specialized net even wat meer keuze qua banden dan. :)
Hybride banden? Waarom inderdaad geen Schwalbe?
Svhwalbe heeft op het gebied van hybride banden heel veel assortiment. Het kan ook aan mijn persoonlijke afkeur van Speci-banden liggen. ;) Ik vind ze namelijk een beetje week rijden, te softe compound.

Ik rij het liefste met Conti of Schwalbe.

Misschien zijn de volgende banden iets voor je:
Schwalbe Marathon --> Allround
Schwalbe Silento --> meer City gericht

Misschien handig om in deze productgroep eens rond te kijken, er is voldoende keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Nu online
Ik zou ook voor Schwalbe gaan, binnenkort leg ik een setje Hurricane banden van ze onder de fiets,
zijn vooral geschikt voor asfalt / lichte terrein en lopen heerlijk licht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
betreft banden: Schwalbe Hurricane is een heel goeie voor wat jij op het oog hebt.

dnhelle, ik heb je een mailtje met de excelsheet gestuurd. Als je meteen had gezegd dat je daar Sven was, jouw posts ken ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 08:05
Ok uit het andere topic:
Solosmots schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 16:56:
Zo dan, zal me ook even melden in dit topic :)
Heb net als velen een ouwe hobby opgepakt, en heb inmiddels een paar weken deze Cube AMS Pro 100 in bezit :)
Afbeeldingslocatie: http://www.zx16v.net/temp/cube.jpg

Is wel even iets heel anders dan de clunker waarmee ik jaren geleden wel eens mee door het bos mee rostte. En het is ook weer even opnieuw 'leren' fietsen, omdat ik de afgelopen jaren vrijwel alleen maar op de ligfiets zit (Staat ook op de foto, vind hem maar eens ;)) Je gebruikt toch weer andere spieren dan op zo'n ligger.
Vos schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:30:
Mooie bike! Lekker klein frame, hou ik wel van :p....misschien leuk om de specs er ff bij te zetten?
Het is een 18" dus idd lekker compact :)

SPECS
>Frame: ALU 7005 Hydroformed STK Triple butted, FSP 4-link-system
>Framekleur: BLACK ANODIZED
>Demper: FOX Float RP23 200mm
>Voorvork: Rock Shox Reba Race U-Turn, 85-115mm veerweg, Motion Control, PopLoc
>Balhoofdset: FSA Orbit Z 55mm
>Stuurpen: Syntace F139
>Stuur: Easton EA50 Riser
>Grips: Profile Double Duometer
>Remmen: Formula ORO K18 hydraulische schijfremmen, 180mm voor, 180mm achter
>Remgrepen: Formula ORO K18
>Derailleur voor: Shimano XT, FD-M761, 34.9mm, Dual Pull, Downswing
>Derailleur achter: Shimano XT RD-M761
>Shifters: Shimano LX SL-M580
>Cassette: Shimano Deore HG50, 11-32T
>Ketting: Shimano HG53, 108 links
>Crankset: Shimano LX FC-M580, Hollowtech II, 175mm
>Kettingbladen: 44/32/22T
>Bracket: Shimano LX M580 cups
>Pedalen: Shimano PD-M520
>Wielset: Mavic Crossride Disc
>Buitenband voor: Schwalbe Nobby Nic Light 2.25
>Buitenband achter: Schwalbe Racing Ralph Light 2.25
>Binnenbanden: Schwalbe Extra Light SV 57-559
>Velglint: Schwalbe 22-559
>Zadel: Fizik Aliante Delta
>Zadelpen: RFR Prolight, 31.6mm
>Zadelpenklem: Scape zwart, 34.9mm
>Gewicht: 12.00kg (kleinste frame zonder pedalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Zo terug van 2 weken France. Dat Decathlon ownt marketingtechnisch wel in frankrijk geloof ik. Zeker 3 uit 5 bikes die ik zag (race/mtb) waren Decathlon ;)

imho my 2 cents mtb.nl > dp.net
kan het niet echt uitleggen. Zit hem denk ik in het gemoedelijke zoals ik het zie. Maar goed niet te zwaar aan tillen ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Jazzper, had jij die excelsheet van mij nog ontvangen paar weken terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
McGryphon schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 16:29:
dnhelle, ik heb je een mailtje met de excelsheet gestuurd. Als je meteen had gezegd dat je daar Sven was, jouw posts ken ik :P
8)

Hehehe...
Ik ga hier ook geen discussie voeren over mtb.nl contra DP.net. Ieder zijn meug, en ieder zijn voorkeur.
Gisteren by the way m'n xt voor- en achterderailleur vervangen voor een setje XTR '06, ff afstellen en het schakelt fantastico..
Maandag vertrekken naar Corfu, daar blijken nog wel wat mooie mtb-paden te liggen...

Yes!

[Edit]
Ik heb by the way naar je Excel-sheet gekeken, ik ben benieuwd of je aan dat gewicht komt.
Kun je die keuzes onderbouwen waarom je voor die onderdelen hebt gekozen?

Ik heb je list even gehost:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sky2002/overig/spec_AE_GG.JPG

[ Voor 19% gewijzigd door dnhelle op 04-08-2007 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Vandaag ff rondje Exloo gedaan. Hoop kuilen en blubber, maar was toch wel weer lekker. Moet alleen flink wat meer kilometers maken want de gast met wie ik was, was niet bij te benen :X

Ps. In de TS staat dat ik een Giant XTC Team heb, maar die is onlangs vervangen door een GT Zaskar Team ;)
Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/3370/picture034yv1.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door pjlgt op 04-08-2007 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
even 2 dingen rechtzetten: bidonhouder wordt een specialized ribcage pro, die weegt precies even veel maar die heb ik nog. Crankstel wordt Truvativ stylo GXP omdat dat lichter én goedkoper is.

verder, motivaties:
frame: is een ontzettend mooi frame, heel mooi afgewerkt, weegt weinig en niet enorm duur. Daarbij heb ik al jaren een voorliefde voor AE.
vork: was eind 2006 overal in de uitverkoop en is een heel lekker vorkje. Helaas wel aan de zware kant... wordt misschien ooit vervangen door een Reba of Fox.
wielset: stevig, niet al te zwaar en niet zo aan de prijs.
quickrelease: ik hoef mijn wielen haast nooit uit het frame te halen, en ik heb toch altijd een inbus in mijn zadeltasje zitten. Deze QR's wegen geen drol en zien er strak uit.
balhoofd: wordt bij het frame geleverd.
stuur: Easton == AE, en de AE70 is niet veel duurder dan de EA50.
handvatten: wegen niet veel en zijn ook geen marteling voor de handen.
stuurpen: Easton == AE, en deze heb ik nog liggen.
zadel: weegt niks, en heb ik nog liggen.
zadelpen: Easton == AE, en de EA70 was té duur imo.
zadelpenklem: gewoon omdat Hope mooi spul maakt, overtuig me om een andere te nemen als daar een goede reden voor is.
chainstayprotector: spreekt voor zich.
remmen: Juicy 5 zijn heel fijne remmen, en niet te duur. Daarbij wil ik op deze fiets schijven, omdat ik ook met goede V-brakes toch wat brute remkracht mis.
pedalen: heb ik nog liggen en nooit problemen mee gehad.
shifters, voorderri en achterderri: ik wil goed schakelspul, heb een voorliefde voor SRAM, en de meerprijs tov x.7 is niet heel groot.
cassette: gewoon leuk spul, niet heel zwaar.
ketting: heel mooi ding, en ik heb het voordeel van powerlinkal meerdere malen ondervonden.
cranks (truvi stylo): niet duur, vrij licht, mooi.
binnenbanden: notubes is ondertussen wel beproefd, en het concept van minder rolweerstand, lager gewicht en geen lekrijden spreekt me wel aan.
buitenbanden: heb ik nog liggen en zijn fijne bandjes. Met nat weer Ritchey Z-Max achter en Geax Barro Marathon voor.
bidonhouder (speci ribcage pro): heb ik nog liggen, weegt geen drol en klemt goed.
kabels: jagwire ripcord zijn gewoon goede kabels, en niet heel duur.

op- of aanmerkingen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Aanmerking:
Als je zo op de gewichten let, sta er dan niet versteld van dat het uiteindelijke gewicht tegenvalt...
Er zijn altijd kleine dingen die iets zwaarder uitvallen... De keuze van de vork zou niet 1,2,3 mijn keuze zijn, maar ik kan begrijpen dat je met je budget zit (heb ik een keer eerder gelezen, je was nog vrij jong, toch?)

Dan nog, mag je stellen dat je met een dergelijk budget en een dergelijke leeftijd een prachtbak bezit.
Wanneer ga je hem bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Als alles gaat zoals het hoort begin ik met opbouwen in januari 2008. En ja, ik weet dat het uiteindelijke gewicht hoger uit zal komen. Ik hoop wel dat ik, met een stylo crank ipv LX, onder de 11 kg uitkom. De vork heb ik begin dit jaar gekocht omdat de Suntour vork in mijn fiets aan het einde van zijn latijn was, en ik had het geld niet voor een mooie Reba of SiD. De vork bevalt in de huidige fiets trouwens uitstekend, ik voel niet veel verschil met een Fox op het gewicht en de stijfheid na.
En ik ben inderdaad nog vrij jong, ik ben van januari 1993 zoals in mijn profiel staat ;)

[ Voor 8% gewijzigd door McGryphon op 04-08-2007 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Mwah redelijk. Heb van de week weer voor het eerst gefietst en het valt me zwaar. Korte afstandjes en weer rustig opbouwen is het devies. Gezien hetgeen ik voor ogen had dit jaar sucked het natuurlijk big time, maar ik ben weer in de lucht en daar ben ik heel blij mee.

(laatste staartje van het verhaal eind vorige week)

Maar ik ga de komende weken lekker toeren en overweeg als het goed blijft om eind augustus een weekje vrij te nemen en in de Ardennen te gaan rommelen. Niet toevallig wordt de laatste week van augustus de Houffa marathon verreden. Daar heb ik vorig jaar de lange afstand uitgereden en mogelijk kan ik dit jaar de korte nog net meepikken als ik me goed voel. En, ja ik blijf ff doordromen, misschien pak ik het zo lekker op dat ik eind september de bikemarathon St. Wendel kan rijden (tevens Europees kampioenschap marathon). Alles op de plezierstand en vanuit het oogpunt mooi om mee te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX

KeX

Oh, bij de weg. In deze post staat ook de foto van mijn Specialized Epic Marathon voor de startpost. Deze is origineel op het stuur na. Die is vervangen door een FSA carbon flatbar. De trek is op de shifters na inmiddels volledig XT en de V-brakes zijn inmiddels 2006 Magura HS33. :)

De foto's die nu in de startpost staan zijn van gereden marathons in 2005. Respectievelijk Houffa, Bart Brentjens Challenge en de VulkanBike extreme (3-daagse).

[ Voor 18% gewijzigd door KeX op 04-08-2007 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:48

The_Scarabial

MTB for life!

weet niet of je het al gezien hebt, maar je mist een kettingblad boutje ;)
weet niet of het echt veel kwaad kan, maar ik zou ze er liever allemaal op hebben zitten.
Dat lijkt me best schrikken (met dat hart). Hopen dat het geen ernstige gevolgen heeft. iig sterkte nog met je verdere herstel.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Scarabial op 04-08-2007 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 04-05 09:49

JT

VETAK y0

Ok, ik morgen Schoorl, wie nog meer morgen Schoorl? Zal wel 15:00 zijn ofzo voor ik er ben.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
bandjes, misschien iets voor momania? http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=37707

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX

KeX

The_Scarabial schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 20:36:
[...]

Dat lijkt me best schrikken (met dat hart). Hopen dat het geen ernstige gevolgen heeft. iig sterkte nog met je verdere herstel.
Ben me in erste instantie ook best wil geschrokken en ben er ook veel meer op gefocussed nu wat het niet beter maakt. Van de andere kant ga ik af op de assistent cardioloog die er bij is geweest en die aangeeft dat het niet direct kwaad kan en dat ze alleen verder onderzoek willen doen om alles uit te sluiten en omdat ze weten dat ik duursporter ben. En dat is juist voor mij dus wel een geruststellende gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 21:16

charrel

Cortisol4life..

JT schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 21:16:
Ok, ik morgen Schoorl, wie nog meer morgen Schoorl? Zal wel 15:00 zijn ofzo voor ik er ben.
Op z'n vroegst ben ik er rond 16:00, moet tot 14:30 werken, mischien gaan we zelfs wel vanavond.
We beginnen vaak bij duinvermaak. Het restaurant in bergen met het parkeerterrein ervoor.
Ik heb iig een grijze bell helm en een matzwarte cube limited ltc dd met groene ventieldopjes :+ en een rugzak, maat van me heeft een rode koga met knalgele marzocchi vork en hij heeft een snowboard/ bmx helmpje op > hij is tevens de minst knappe van de 2 O-)

[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 05-08-2007 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
charrel schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 11:20:
[...]

Op z'n vroegst ben ik er rond 16:00, moet tot 14:30 werken, mischien gaan we zelfs wel vanavond.
We beginnen vaak bij duinvermaak. Het restaurant in bergen met het parkeerterrein ervoor.
Ik heb iig een grijze bell helm en een matzwarte cube limited ltc dd met groene ventieldopjes :+ en een rugzak, maat van me heeft een rode koga met knalgele marzocchi vork en hij heeft een snowboard/ bmx helmpje op > hij is tevens de minst knappe van de 2 O-)
Wel bij de officieele start beginnen he... anders kunnen we je rondetijden ook niet serieus nemen.. (vanwege de klim op het einde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
bedoel je de schoorlse nok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

charrel schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 11:20:
[...]

Ik zou ook wel 's avonds willen maar m'n ma die is uitgebreid aan het koken enzo dan voor ons dus ik weet niet wanneer ik daar klaar mee ben.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
KeX, sorry voor de offtopic, maar ik heb in deel 6 niet helemaal meegekregen wat je hebt meegemaakt.
Sleutelbeen en duim gebroken?
Mooie Epic heb je btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hmmm...ik ga toch iets later naar Schoorl :) FF de warmte en beetje laten minderen :P

Edit: tering, staat veel wind :/

[ Voor 17% gewijzigd door JT op 05-08-2007 14:17 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 21:16

charrel

Cortisol4life..

harry64 schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 12:10:
[...]

Wel bij de officieele start beginnen he... anders kunnen we je rondetijden ook niet serieus nemen.. (vanwege de klim op het einde)
We doen de klim altijd 2x, dus met die tijd zit het wel goed.... ;)
En vanwege de hitte ga ik dus ook vanavond, m8 van had al geen zin meer dus die gaat sowiezo niet.... Die wil nu morgenmiddag.

[ Voor 16% gewijzigd door charrel op 05-08-2007 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik ben er net voor of rond etenstijd iig. En morgen wordt het net zo warm of warmer en ook nog eens benauwder.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Laatst online: 04-05 21:53

KhaZ

Alfa Romeo

KeX schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 15:53:
[...]

Mwah redelijk. Heb van de week weer voor het eerst gefietst en het valt me zwaar. Korte afstandjes en weer rustig opbouwen is het devies. Gezien hetgeen ik voor ogen had dit jaar sucked het natuurlijk big time, maar ik ben weer in de lucht en daar ben ik heel blij mee.

(laatste staartje van het verhaal eind vorige week)

Maar ik ga de komende weken lekker toeren en overweeg als het goed blijft om eind augustus een weekje vrij te nemen en in de Ardennen te gaan rommelen. Niet toevallig wordt de laatste week van augustus de Houffa marathon verreden. Daar heb ik vorig jaar de lange afstand uitgereden en mogelijk kan ik dit jaar de korte nog net meepikken als ik me goed voel. En, ja ik blijf ff doordromen, misschien pak ik het zo lekker op dat ik eind september de bikemarathon St. Wendel kan rijden (tevens Europees kampioenschap marathon). Alles op de plezierstand en vanuit het oogpunt mooi om mee te pakken.
Das niet tof op te horen :/
Sterkte met je herstel! Dit jaartje nog maar even rustig aan dan :)

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

* kamstra heeft nog piccie voor in de startpost :P

Afbeeldingslocatie: http://www.paulkamminga.nl/misc/bike.jpg

*O*

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
dnhelle, komt dit je bekend voor?
Trainen is voor mensen zonder talent!

Als je lekker zit te schijten heb je stront te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 10:28
kamstra schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 20:05:
* kamstra heeft nog piccie voor in de startpost :P

*O*
Nice ride, glij je niet naar voren op je zadel? Of lijkt het door de foto dat ie schuin naar voren staat.
Had jij trouwens die problemen met het afstellen van je derry? of was dat iemand anders..

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
McGryphon schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 20:52:
dnhelle, komt dit je bekend voor?

[...]
You can call me Sven. ;)

Het eerste wat ik deed was Deze actie, user-selectie uit de Dirty-Pages database, maar helaas kreeg ik geen hits.
Jammer genoeg ligt het me nog altijd op het puntje van mijn tong...

Can you help me out? Ik heb het idee dat het een onderschrift van een mtb.nl lid is.
Sensei, of Biky-Biky?

[ Voor 8% gewijzigd door dnhelle op 05-08-2007 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
van mountainbike.nl lid Sven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Kamstra, post eens wat meer info, alleen een pic zegt me niet zo veel ;)
edit: oeps dubbelpost }:O

[ Voor 15% gewijzigd door McGryphon op 05-08-2007 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Net even de asfalt bunzing uitgehangen, even een uurtje met 30 km/h rond getrapt, met de dikkebanden bicyclette :), was wel ff fijn, na een weekend van bier en bbq :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

McGryphon:
full specs:
frame PROTEC alloy
frame size 17.5" / 19.5" / 21.5"
fork RST Gila Plus TnL (Turn&Lock) 100mm, oil / coil+MCU / Lockout
head parts RITCHEY Logic Zero integrated
b.b.parts TRUVATIV Power Spline
crankset TRUVATIV ISOflow Power Spline
f/derailleur SHIMANO Alivio
r/derailleur SHIMANO Deore LX (07) M581
shifters SHIMANO Deore SL-M511 Rapidfire Plus
speed 27
freewheel SHIMANO CS-HG50-9 (11-34T)
chain SHIMANO CN-HG53
brakes HAYES Sole Hydraulic Disc
brake levers HAYES Sole
hubs SHIMANO M475 Disc
spokes steel U.C.P.
rims KBIX Scout DSC
tires KBIX 2.0 Nomad - Silica Dual compound
stem KALLOY Uno
handlebar KALLOY
grips double density
seat post KALLOY
saddle KBIX DriveLine PRO-Comp
pedals VP alloy / steel
accessories Cat Eye reflector set
weight kg 14,68 (19.5")

@MrAngry: ja ik had dat gezeik met afstellen, maar dat lag niet aan mij, want de fietsenmaker die het uiteindelijk gefixt heeft is er ipv 5 mins (wat ie eerst beweerde nodig te hebben) 45 mins mee bezig geweest om t goed te krijgen :P . En nee, ik glij niet van mijn zadel af, hij zit prima :+ (Moet m alleen nog ietsie naar voren zetten, zodat ik mijn armen iets minder strek tijdens het fietsen, stuk minder vermoeiend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
het is een kelly's raptor toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Dat had ik al geraden... :)
dnhelle schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 21:14:
[...]
Can you help me out? Ik heb het idee dat het een onderschrift van een mtb.nl lid is.
Sensei, of Biky-Biky?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
|:(

Hij heeft wel een prachtige Klein, dat mag gezegd worden.

Aanstaande september begin ik btw bij m'n nieuwe werkgever, eens kijken of het volgende spaarproject in gang kan worden gezet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
:o
spaarproject?
* McGryphon is curious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

oja, dnhelle, mooi fietsje berijd je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
The_Scarabial schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 23:53:
oja, dnhelle, mooi fietsje berijd je :)
O-) Thnx... Ben er nog altijd zeer tevreden over.
Hiervoor heb ik op een no-name Kinesis-frame gereden (Kinesis is de leverancier van legio frame-afbouwers). Ik was al een tijd niet meer tevreden over dit frame, en na 5 jaar begon het ook redelijk te slijten...
Toen ik deze (2ehandse) deal tegenkwam, heb ik direct gehapt. Geweldig frame met geweldige rijkarakteristieken. Het is een magnifiek xc-race frame wat zich ook leent om niet continue op warp-speed te rijden...
Stuur-eigenschappen zijn (na overstap van SiD naar Reba) stukken verbeterd. SiD staat toch nog altijd bekend om zijn stijfheid... Hopen dat ze met het 2008-model verbeteringen aanvoeren.

Heb jij trouwens die fiets van Faxmulder overgenomen van Dirty-Pages?
Dat is toch zijn oude ATX, of niet? En was daar niet iets met een gescheurde achterbrug die je hebt omgeruild?
McGryphon schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 23:09:
:o
spaarproject?
* McGryphon is curious
Ken je de uitspraak van Tom Ritchey?
Pick two: Strong, Light, Cheap

Mijn bike probeer ik altijd zo goed mogelijk volgens dit concept op te bouwen.
Misschien hier en daar wat update-jes, maar ik merk dat ik niet altijd zin heb om met de mtb de modder in te duiken voor de conditie bij te houden...
Misschien wel een asfalt-vreter, en aangezien ik merk-trouw ben.... :o

[ Voor 3% gewijzigd door dnhelle op 06-08-2007 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Gvd man, kut Schoorl :') TEVEEL losse zand, niet tekort. Ben je een klim aan het doen, ben je er bijna, komt er nog ff 6 meter diep mul zand...stap maar af :/ Sowieso ging het kut vandaag, om verschillende redenen:

- TEVEEL mul zand
- n44b conditie
- Spieren werkten vandaag niet mee; na 500m warm fietsen stapte ik ff af om brilglazen te verwissen en ik boog ff voorover...toen voelde ik m'n beenspieren al trekken :X
- Geen klikpedalen en die wil je daar WEL hebben als je hard naar beneden gaat; paar keer bijna op m'n bek gegaan :/

Vooral het zand was echt te klote. Heb je een drop van 30cm met daarna direct een meter mul zand. Gevolg: je voorwiel blokkeert per direct omdat het zich gewoon centimeters in het zand graaft en jij gaat voorover :z Ik kon nog net optijd afremmen, iemand die vlak achter me zat ging dus wel...Klimmen, blij dat je er eindelijk bijna bent, krijg je nog ff meters mul zand...dat trok ik allemaal echt niet. Of een afdaling, ga je met een aardig vaartje (35 of harder) en dan krijg je ineens een gigantische partij mul zand waar je niet omheen kan. Fiets ging alle kanten op en bleef gewoon niet recht rijden :')

En in het begin ook nog ff een vliegje vol in je bek en strot krijgen...heb een minuut staan hoesten in de hoop dat het eruit kwam :') Moet ik wel zeggen dat het eerste stuk wel gelijk het zwaarste is. Ik dacht de eerste 2-3km echt van, never again totdat het heeft geregend en ik wat meer conditie heb" maar later ging het wel wat beter.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Nee, een Salamander DSC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 10:28
JT schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 00:20:

- Geen klikpedalen en die wil je daar WEL hebben als je hard naar beneden gaat; paar keer bijna op m'n bek gegaan :/
Dit is voornamelijk een kwestie van techniek. Achter het zadel hangen en wat meer druk op de pedalen geven. Als een afdaling zo shaky is dat je met je voet uit het pedaal schiet, dan is het niet zelden zo dat je klik pedaal ook los zou kunnen schieten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ

KhaZ

Alfa Romeo

Ik zou dan liever geen klikpedalen willen hebben, kun je je been even uitsteken als het fout dreigt te gaan.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

KhaZ, heb je (lange) ervaring met klikpedalen?
Ik ken echt niemand (lees: niemand) die ervaring heeft (en dan niet 1x geprobeerd) met klikpedalen en ze toch niet wil. Once you go black, you ne.. (oh nee dat was een ander ;)). Once you go click, you never eh.. nou ja voor mij in ieder geval geen platformpjes meer ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Haha, reminds me of yesterday :+
Was bij Gala du Tour de France in Luxemburg...Achter me zo'n oude knakker met een enorme pens maar een veel te dure racefiets. Hoor ik ineens een kletterende fiets achter me, lag ie daar hulpeloos te spartelen :D
Heerlijk >:)

Anyway, op de racefiets zou ik het wel eens willen proberen met SPD, maar op de MTB toch echt niet, ik heb zaterdag nog een dikke offroadtrack gefietst, en was maar wat blij dat ik af en toe mijn voet ff ter ondersteuning op de grond kon zetten :)
(Daarbij moest ik +/- 20 meter omhoogklauteren door een drooggevallen beek die bezaaid lag met dikke keien en modder, lijkt me ook niet echt optimaal met van die schoentjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:32

Vos

AFCA

Op MTB schoenen met evt. noppen loop je prima overal tegenop hoor. En fietst dan met bergschoenen op platformpjes ;)....en op een snelle afdaling is in de pedalen vastzitten echt wel veel fijner.

[ Voor 49% gewijzigd door Vos op 06-08-2007 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Vos schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 10:55:
Op MTB schoenen met evt. noppen loop je prima overal tegenop hoor. En fietst dan met bergschoenen op platformpjes ;)....en op een snelle afdaling is in de pedalen vastzitten echt wel veel fijner.
Nja ok, maar mijn punt was dat ik vooral nogal vaak een voetje nodig had om mijn evenwicht te bewaren, dan is het niet echt handig als je steeds vastgeklikte schoenen hebt volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

fijn ook dat jij het woord 'lijkt' gebruikt ;)

proberen is weten. Je bent gewoon meer één met de fiets en kan dus ook veel vloeiender alles doen. En met klikpedalen kun je nog steeds snel je voet naast de fiets zetten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Jazzper schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 10:58:
fijn ook dat jij het woord 'lijkt' gebruikt ;)

proberen is weten. Je bent gewoon meer één met de fiets en kan dus ook veel vloeiender alles doen. En met klikpedalen kun je nog steeds snel je voet naast de fiets zetten hoor.
Ach ja, ik ga het ooit wel een keer proberen. Eerst maar es SPD op mijn racefiets monteren :P
En dan nog een broek fixen met een zeem erin :X

* kamstra is nogal eigenwijs en rijdt al 5 jaar zonder wielrenbroekie rond... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

omg... en de komende 5 jaar zeker met wielrenbroekje maar nog wel met je boxershort aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

wtf is een naab conditie dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ

KhaZ

Alfa Romeo

WooK schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:02:
[...]

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=n44b :P

En Jazzper: nee heb nooit clicks gehad, ik vind het zo op een afstandje niets, je hebt geen gevoel van vrijheid.. Ik wil in principe op elk moment van m'n fiets kunnen springen, niet dat ik dan eerst een zijwaartse beweging met m'n voet moet maken om los te komen, al zal dit wel wennen na een tijd..

Eerst maar weer eens gaan fietsen, daarna zien we wel ^^ fiets heeft afgelopen jaar stilgestaan, zonde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Jazzper schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 11:03:
omg... en de komende 5 jaar zeker met wielrenbroekje maar nog wel met je boxershort aan ;)
Ik draag enkel G-strings :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

KhaZ schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 12:09:
[...]

Jee hee! Heb vandaag met klikpedalen gereden. Alle verhalen klopten! Had ik dit maar eerder geweten. En inderdaad, je wil echt niet meer terug, wat rijdt dit lekker zeg! Nog bedankt dat je me overtuigde vorige zomer!
Ik heb je gequote op wat je in (b.v.) april volgend jaar post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ

KhaZ

Alfa Romeo

Whehehe ^^

We zullen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

dnhelle schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 00:15:
[...]

Heb jij trouwens die fiets van Faxmulder overgenomen van Dirty-Pages?
Dat is toch zijn oude ATX, of niet? En was daar niet iets met een gescheurde achterbrug die je hebt omgeruild?
klopt

fiets zag er toen ik hem kocht nog super uit, en het was voor mij als beginner gewoon een goede fiets om het MTB virus te pakken te krijgen.
Vorig jaar in september was mijn achterbrug gescheurd idd, ik heb daar nu via via (via DP forum :) ) weer een "nieuwe" achterbrug gefixed, deze scheen extra versterkt te zijn volgens de verkoper (klopt volgens mij ook wel, de lassen zijn veel dikker). Deze achterbrug zit er tot op heden in.

Nu ben ik aan het overwegen om een nieuwe fiets te kopen. Wordt zéér waarschijnlijk een Rocky Mountain Element-50 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

PICS!!!1 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Over klikpedalen en snel je voet neer kunnen zetten, wat ik er van heb gehoord is dat dat makkelijk aan te leren is.
MrAngry schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 09:27:
[...]

Dit is voornamelijk een kwestie van techniek. Achter het zadel hangen en wat meer druk op de pedalen geven. Als een afdaling zo shaky is dat je met je voet uit het pedaal schiet, dan is het niet zelden zo dat je klik pedaal ook los zou kunnen schieten.
Mwoah, ik kon toch echt niet veel verder achter het zadel hangen :P
WooK schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:02:
[...]

In mijn geval vertaalt het zich naar spieren die veel te snel verzuren :P Maar kwam ook een beetje omdat je bij de officiele start direct flink gaat klimmen. En verder...zie die andere link :+
:9 Ik heb ook m'n onderbroek nog aan in m'n fietsbroek :+ Wat is het voordeel dan van zonder onderbroek?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

arg... the ignorance ;)

die zeem is er voor om de boel te fixeren, niet om te dempen (of allicht ook). Met een boxershort hef je het hele effect op en kan de boel (je zaakje, billen, etc) toch weer schuiven. Vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ah, k. ff een mooie roze string dan maar halen

:+

Ignorance is bliss he :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

JT schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 14:52:
Over klikpedalen en snel je voet neer kunnen zetten, wat ik er van heb gehoord is dat dat makkelijk aan te leren is.
Ik heb zowel op de mtb als de racert SPD pedalen en heb nu al een paar keer gehad dat ik hééél snel met mijn voet los moest komen wat gewoon lukte (anders had ik nu o.a. een hoger stemmetje gehad). Die LOOK/SPD-SL/TIME pedalen voor de racefiets zitten heel wat vaster maar de "normale" SPD klikt echt heel simpel los als het moet. Ik was ze binnen 10 minuten al gewend overigens.
Wel moet ik zeggen dat mijn shimano PD-M540 (XT?) pedalen soepeler werken dan de PD-M520. Voor die paar euro meer, zou ik zeker voor dat model gaan.

offtopic:
heb jij ook gepost op mtb.nl over de roseversand opruiming :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja dat was ik :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Oh, dan heb ik ook op je gereplied :) Jammer dat ik het niet eerder wist aangezien ik er ook ben geweest maarja..

Ik heb daar met mijn stomme kop nog een LX crankstel (bracket, crank en tandwielen) laten liggen a 34,- terwijl ik een nieuw middenblad nodig had en zelf "slechts" een deore crankstel heb. Ik heb dus nu maar een TA specialites tandwiel besteld a 31,50 :X |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Damn :D Waar kom je vandaan? Kunnen we van de winter evt samen ff gaan kijken :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

WooK schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:03:
[...] Die LOOK/SPD-SL/TIME pedalen voor de racefiets zitten heel wat vaster
je kan niet zeggen "die pedalen".

Alleen Look heeft al 3 smaakjes van schoenplaatjes (zwart = 0graden speling, grijs iets meer en rood dacht ik 7graden speling). Los daarvan heb je nog de factor afstelling. Je kan alle systemen vaster of losser zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Gewone SPD pedalen op de racert, kan dat ook? zie het namelijk niet echt zitten om pedalen èn schoentjes voor de racert te kopen. Op de mountainbike bevallen ze perfect. Zou niet meer zonder willen. En afdalingen waarmee je met je voet van het pedaal schiet met platforms blijf je met SPD pedalen gewoon zitten hoor, mits de veerspanning niet te laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja maar je hebt verschillende SPD smaakjes voor de racert. De oude kun je gewoon race en mtb tegelijk gebruiken. Er zijn echter nu ook nieuwe spd's die groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

JT schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:59:
Damn :D Waar kom je vandaan? Kunnen we van de winter evt samen ff gaan kijken :)
Almelo dus ik weet niet of dat in de buurt is :)
Jazzper schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:05:
[...]
je kan niet zeggen "die pedalen".

Alleen Look heeft al 3 smaakjes van schoenplaatjes (zwart = 0graden speling, grijs iets meer en rood dacht ik 7graden speling). Los daarvan heb je nog de factor afstelling. Je kan alle systemen vaster of losser zetten.
mjah, hoe moet je het dan noemen? Je weet welk soort pedalen ik bedoel toch? :)
Voor de duidelijkheid anders;
Afbeeldingslocatie: http://www.masterbike.com/guid/Original_LOOK-pedal_5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.bikestuff.nl/catalogus/images/PD-R540.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cpsc.gov/cpscpub/prerel/prhtml07/07014b.jpg
McGryphon schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:46:
Gewone SPD pedalen op de racert, kan dat ook? zie het namelijk niet echt zitten om pedalen èn schoentjes voor de racert te kopen. Op de mountainbike bevallen ze perfect. Zou niet meer zonder willen. En afdalingen waarmee je met je voet van het pedaal schiet met platforms blijf je met SPD pedalen gewoon zitten hoor, mits de veerspanning niet te laag is.
Ik gebruik het al tijden voor de racefiets en naar volle tevredenheid. Ik vond het ook onzinnig om dure schoenen en pedalen te kopen maar ik kan eerlijk gezegd niet beoordelen of het net zo fijn fietst aangezien ik nog nooit andere pedalen heb geprobeerd :)
Ik weet in elk geval wel dat je veel makkelijker uit je pedalen kan komen en dat heeft mijn nageslacht al eens gered toen mijn ketting brak op het moment dat ik net wilde demarreren... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Jazzper schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:56:
ja maar je hebt verschillende SPD smaakjes voor de racert. De oude kun je gewoon race en mtb tegelijk gebruiken. Er zijn echter nu ook nieuwe spd's die groter zijn.
SPD (de "normale") is voor de MTB en SPD-SL voor de racer. Misschien dat dat in een ver verleden anders was maar nu wordt het zo verkocht volgens mij. SPD(-SL) is wel specifiek shimano natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

SPD-SL bestaat nog niet heel lang en is een complete rip off van het superieure Look systeem. Je ziet veel mensen hun mtb shimano pedalen ook op de racer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
ik weet dat er verschillende soorten pedalen zijn ;) maar shimano 505 kunnen dus ook op de racert? mooi zo, die heb ik nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-03 20:30
Sinds enige tijd heb ik terug zin gekregen om te gaan mountainbiken. Mijn fiets heeft zowat 2 jaar aan de kant gestaan in slechte staat en er zijn dan ook een groot aantal zaken aan vervanging toe.

Eerst zou ik jullie al willen vragen of er hier soms mensen uit België zitten (en liefst uit de omgeving tussen Gent en Antwerpen). Weten jullie soms goede winkels of interessante plaatsen in deze omgeving waar ik een degelijk advies en een ruime keuze aan producten kan krijgen. Mijn ervaring met mijn huidige fietsenwinkel is dat wanneer ik een nieuwe band ga halen hij maar 1 soort heeft en deze moet maar goed zijn. Terwijl ik hier al gelezen heb dat er daar wel degelijk verschil in zit.

Mijn huidige fiets is een Trek 830 SHX, niet zo’n fantastische bike, maar voor mij goed genoeg. Het is niet dat ik elke week hard ga crossen in de bossen. Maar ik wil er gewoon opnieuw een fiets van maken die goed bolt, zowel op de weg als off-road.

Ik ga hem volledig uit elkaar halen en opkuisen en het volgende zal al zeker vervangen worden:

Voorband
Achterband
Achterbinnenband
Voorremblokken (eventueel nieuwe V-brakes)
Achterremblokken (eventueel nieuwe V-brakes)
Bar-ends
Handvaten
Nieuwe bekabeling
(eventueel nieuwe derailleur(‘s))
Nieuwe fietscomputer (eventueel met hartslagmeter?)
Hier en daar ook nog wat roeste bouten vervangen

De ketting en derailleur’s worden volledig opgekuist (is heel hard nodig door zoutaanslag van tijdens de winter) door mezelf. Ik ga de ketting demonteren en ja het wordt een rotklus maar het is een ketting die er nog maar 1 jaar oplag (+/-1000km) dus ga ik er nog geen nieuwe opleggen.
Mijn vering (vooraan) ga ik laten kuisen bij de fietsenmaker. Hier ga ik mezelf niet aan wagen.
Verder heb ik al gezien dat er op andere fora handige tips staan om de lagers in mijn wielen en trapas uit te kuisen (en eventueel te vervangen).

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Wat voor groep zit er op de trek?

Wat is de rotklus van de ketting? Snap het niet. Je ponst die ketting eraf en die donder je weg of je bewaart hem als backup. Een nieuwe koop je tussen de 10 a 20 euro en die maak je op maat (zijn diverse methodes om lenge te bepalen). Maar voor je dat doet haal je de achterderailleur eraf met de grote imbusbout waar hij mee aan het frame hangt. Je schroeft de 2 asboutjes los van de derailleurwieltjes (pullies/jockies). Je kijkt nog even of de 2 wieltjes verschillen (Staat er al dan niet op). Vervolgens alles in de wasbak met een shitload aan dreft wassen en goed drogen. Oppoetsen met polish evt en alles weer in elkaar zetten.

Lagers trapas is prima te doen maar als je weinig ervaring hebt misschien net te pittig, maar eens moet de eerste keer zijn he :p

Lagers in de naven hangt een beetje af van de naaf maar dat is niet echt een beginnersklusje hoewel ook geen rocketscience. Voor je het weet sloop je de stofkapjes etc. Maar ook hier geldt: doen = leren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Jazzper schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:21:
Wat voor groep zit er op de trek?
Ik zal vanavond (of morgen want hij staat niet bij me thuis) eens kijken welke groep erop zit.
Wat is de rotklus van de ketting? Snap het niet. Je ponst die ketting eraf en die donder je weg of je bewaart hem als backup. Een nieuwe koop je tussen de 10 a 20 euro en die maak je op maat (zijn diverse methodes om lenge te bepalen). Maar voor je dat doet haal je de achterderailleur eraf met de grote imbusbout waar hij mee aan het frame hangt. Je schroeft de 2 asboutjes los van de derailleurwieltjes (pullies/jockies). Je kijkt nog even of de 2 wieltjes verschillen (Staat er al dan niet op). Vervolgens alles in de wasbak met een shitload aan dreft wassen en goed drogen. Oppoetsen met polish evt en alles weer in elkaar zetten.
De rotklus aan de ketting en de derailleur's is dat het vuil en vet er met brokken aanhangt. "Rotklus" is natuurlijk een manier van uitdrukken. Het is nu niet bepaald zo dat het heel plezeant vind om kettingen te kuisen.
Lagers trapas is prima te doen maar als je weinig ervaring hebt misschien net te pittig, maar eens moet de eerste keer zijn he :p

Lagers in de naven hangt een beetje af van de naaf maar dat is niet echt een beginnersklusje hoewel ook geen rocketscience. Voor je het weet sloop je de stofkapjes etc. Maar ook hier geldt: doen = leren ;)
Ik zal nog wel zien op de moment of ik ze doe of niet, al denk ik van wel. 't Is niet zo dat ik 2 linkerhanden heb en dan hebben we dat ook al eens gedaan. Met de nodige hulp van enkele fora en een goeie maat van mij zal hier ook wel wat in thuis zijn dus dat komt wel goed.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

lees je in ieder geval goed in op het gouden trio:
- sheldon brown's site
- parktools > repair help
- m-gineering.nl > leesvoer

Die ketting kun je toch vervangen? Of wil je per se de oude gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Mij is altijd al gezegd dat wanneer je je ketting vervangt dat je ook je tandwielen mee moet vervangen iv.m. gelijkmatige slijtage.

En die forum's heb ik gisteren ook al eens even kort gecheckt. Daar staat inderdaad heel wat nuttige info op.

[ Voor 30% gewijzigd door Jegapia op 07-08-2007 14:31 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.