Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 5) Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 13 Laatste
Acties:
  • 10.867 views sinds 30-01-2008

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 09:11

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/mtb/startgot.jpg

Welkom in alweer het 5e deel van Het grote Mountainbike topic hier op GoT. Deel 4 begon de 1000 te naderen dus maar een nieuwe geopend.
Goed, ik heb er voor gekozen de plaatjes van de bikes via links te doen daar het enorm groot verhaal werd anders. Ik wil iedereen vragen details aan te vullen en handige info voor de startpost naar mij te mailen.

http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/mtb/coureurs.jpg

NaamFietsOpmerkingenPlaatje(s)/site
JanuzjesCanondale F600, XT en LX
1 2
GhostriderViper - Sick boy x.9 RS Pike Race en Giant ATX XT/XTR Juicy5 Truv Stylo RS Reba Team
1 2 3
MeenderingEgberts, Magura HS33, Deore / XT
1
The_Scarabial Giant ATX 990
1
Kex Trek 6500 opgeleukt met LX/XT
1 2 3
Ruud On-One The Gimp plus Agent!Bikes Orange
1 2 3

http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/mtb/faq.jpg

Hoe kom ik aan een nieuwe fiets?
Dit wordt met name beperkt door je budget. Globaal heb je 3 opties:
1. Je koopt een nieuwe bike bij de fietsenmaker
2. Je koopt een tweedehands bike bij de fietsenmaker
3. Je koopt een tweedehands bike op martkplaats of elders.
Natuurlijk heeft elke optie zo zijn voordelen en zijn nadelen. Een nieuwe fiets is bijvoorbeeld niet zaligmakend. Vooral met een beperkt budget is het vaak handiger om een gebruikte fiets te kopen. Je betaald dan niet de volle mep en je hebt dan toch vaak een redelijke fiets. Uiteraard kan je dit soort vragen (mits goed onderbouwd) gewoon posten in dit topic.

Wat zijn handige tips voor tijdens het rijden?
Ken je fiets en vooral zijn beperkingen. Wen eraan dat hij licht is en dus ook vrij wendbaar. Als je voor het eerst click pedalen hebt, wen er dan rustig aan. Iedereen is weleens voor het verkeerlicht omgevallen omdat zn schoen niet op tijd uit de click geraakte.

Oefen ook je bochtentechniek en pas op in de regen. Rem nooit teveel in een bocht, doe dat voor de bocht. Dit leer je natuurlijk vanzelf, maar een aantal tips zijn altijd welkom. Leer ook een goede balans te krijgen op je fiets, zeker met afdalingen door de bossen kan dit zeer handig zijn.

Uit welke materialen kunnen frames bestaan?
Hier komt uitleg materialen zoals staal, aluminium, carbon en andere exoten. Ook hier geldt weer dat elk materiaal zo zijn voordeel heeft. De meeste fietsen zijn van aluminium, maar ook carbon begint steeds meer in te komen. Wil je advies over wat voor jou het beste is, vraag het gerust in dit topic.

Hoe stel ik mijn fiets af op mijn lichaam?
Vraag die veel voorbij komt. Voorop gestelt staat dat je niet op basis van je lichaamsmaten de perfecte afstelling kan bereiken. Je krijgt er een mooie beginstand mee en finetunen doe je door naar je lichaam te luisteren. Hier komen links en info naar de vuistregels..

Iets over trapfrequentie
Bij het mountainbiken is hier wat minder over te zeggen dan bij het racefietsen. De trapfrequentie hangt volledig af van je ondergrond. Maar vooropgesteld moet worden dat je nooit te zwaar moet trappen. Het beste is een soepel tredje waarbij je niet te snel verzuurd. Ik zal hier binnenkort wat meer onderbouwde informatie neer zetten.

Enkele termen die hier vaak voorbij komen
Groep: de verzamelnaam voor de onderdelen op je fiets. Als je een shimano xtr groep hebt zijn je remmen, naven, derailleurs, etc van Shimano xtr. Uiteraard zijn groepen in allerlei prijsklassen te krijgen. Bij Shimano is de XTR groep de duurste, dan XT, LX, Deore en nog een aantal. Verder is er op de markt ook nog materiaal van Sram te krijgen. Maar daarover later meer.
Balhoofd: Het geheel aan lagers waarin je voorvork draait. Je hebt de ouderwetse waarbij het balhoofdstel in je balhoofdbuis gedrukt wordt en je hebt het nieuwere Ahead waarbij je frame meedoet.(kromme uitleg, i know).
Butted: Als onderdelen zoals spaken en framebuizen niet overal even dik zijn maar dik waar ze sterk moeten zijn en dun waar het niet hoeft (is lichter). Je hebt ook double en triple butted.
Columbus en Reynolds: Namen die je vaak voorbij ziet komen. Dit zijn framebuizenbouwers. Een Framemerk zoals Peugeot koopt dus bij hen buizen in.
Draadband en vouwbanden: De 1e is een buitenband met een hiel (dus waar staalkabels door lopen). Je stadsfiets heeft dit sowieso. Bij een vouwband is de hiel van zachter materiaal zoals kevlar en kan je hem dus compact opvouwen. Je hebt ook nog tubeless waarbij een genaaide band om de velg gelegd wordt.
Lugs:Waar 2 buizen verbonden worden. Soms zie je een soldeerrandje rondom, soms is er een soort hoes waar buizen ingeschoven worden en soms worden ze gelijmd.
LBS: Local Bike Store, ookwel de plaatselijke fietsenmaker om de hoek (zo dat scheelt een boel letters he). FM is fietsenmaker overigens ;)
Pedalen: Klikpedalen werken met een plaatje en een schoen (duh). Toeclips zijn pedalen met zo'n korfje erop. Ook hier weer verschillende soorten verkrijgbaar.
Oversized: Om een fiets sterker te maken kun je de buizen dikker maken. Je kan ook dat extra materiaal gebruiken om de diameter te vergroten ipv de dikte van de wand. Dan krijg je oversized buizen die stijver zijn maar niet zwaarder i.t.t. de normale buizen.
Ahead: Kort gezegd hebben oudere fietsen een stuurpen die een hoek maakt en je hebt Ahead waarbij een tussenstuk (de 'stem') tussen de stuurpen en het stuur zit. Ahead systemen hebben ook geen schroefdraad. Check dit plaatje.
Uitvaleinden: Ookwel 'pats'. Waar je achteras uitdonderd als je je snelspanner niet goed dicht hebt zitten ;)
Cranks: De arm van trapas (bottom bracket) naar je pedaal. Meestal 17cm. Ik weet niet meer wie maar volgens mij Peter Winnen heeft zonder dat hij het wist eens een Tour gereden met 2 verschillende lengtes cranks...
Zadelstrop: Om te voorkomen dat je zadelpen naar beneden zakt bij belasting wordt de zitbuis afgeknepen. Vroeger ging dit met een imbusboutje die de spleet dichtkneep, tegenwoordig heb je een soort hoefijzertje die de zadelpen klemt.
Voorvork: Waar je wiel inzit. Veelal in verende vorm bij de mountainbike. Veel verschillende soorten in te krijgen. Zal later verbeterd worden.

http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/mtb/links.jpg

Hier wat nuttige links

Deel 1: Het grote mountainbike topic.
Deel 2: Het grote mountainbike topic (deel 2)
Deel 3: Het grote mountainbike topic (deel 3)
Deel 4: Het grote mountainbike topic (deel 4)

Online shops
Bike2Build
Math Salden
BikeDiscount.de
RoseVersand

Wielerfora
Fiets.nl
wielrennen prikpagina
mountainbike.nl
Bikeforums.net
etc

Technische sites
M-gineering
Sheldon Brown
Fiets datering
Weight Weenies
Sleuteltopic op mtb.nl

Overig
Cyclingnews

Met dank aan Jazzper voor de layout en een deel van de tekst.

[Voor 25% gewijzigd door janklp op 17-03-2006 09:35]

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Reservated:

Updates:
13-11: Plaatjes gefixed
16-11: Link sleuteltopic mtb.nl toegevoegd en coureur info geupdate

- Foto's en specs van jou mtb kunnen gemaild worden of gepost in dit topic. Dan zal ik de sp aanpassen.
- Hebben jullie nuttige aanvullingen, be free to post. Ik zal ze dan in de sp zetten.
- Andere nuttige dingen, meldt het dan.

[Voor 149% gewijzigd door janklp op 17-03-2006 09:37]

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:41

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Mooi dat er een nieuw topic is, ik wil toch ffe patsen met mijn nieuwe crankstel een truvativ stylo, Want die deore dat was echt een meebuigsel waardeloos.
http://i2.tinypic.com/qz4tiw.jpg

Asus Zenbook i7 256gb

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:29

Hu9o

Schokkend

http://img370.imageshack.us/img370/6016/coureurs3qf.jpg

Moet het niet zijn: "De coureurs en hun bikes" :?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Neen, volgens mij is het zo goed als het er staat.

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ligt eraan of de coureurs meerdere fietsen hebben of niet.. ;)

Ik ga morgen ook maar weer eens een rondje mountainbiken, lang geleden, dus rustig beginnen. :)
Moet ooit nog eens foto's maken van mijn fietsje.

Tis niet veel speciaals maar fietst wel heerlijk.
- Alumium frame
- Deore onderdelen

Moet alleen nog even de versnellingen gaan nakijken want die waren laatst toen ik hem nog even pakte vanwege een lekke band op m'n gewone fiets redelijk vervelend aan het doen.

• bassGunner
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 15:13
Netjes Januszjes. Maar om wat variatie erin te houden mag er mss wel "Helden van de dikke banden" i.p.v. "Helden van het smalle zadel", ofzo iets komen te staan. Mja dan moet het plaatje wel weer opnieuw gemaakt worden he...

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
bassGunner schreef op maandag 13 maart 2006 @ 20:17:
Netjes Januszjes. Maar om wat variatie erin te houden mag er mss wel "Helden van de dikke banden" i.p.v. "Helden van het smalle zadel", ofzo iets komen te staan. Mja dan moet het plaatje wel weer opnieuw gemaakt worden he...
Als iemand had origineel heeft wil ik best een plaatje maken. Of als iemand een plaatje naar mij stuurt dan upload ik hem naar mn webspace. ;)

• The_Scarabial
  • Laatst online: 01-06 18:49

The_Scarabial

MTB for life!

vandaag de as/inbusbout losgehaald, mijn pa neemt morgen een nieuwe mee van het werk :D, dus als het goed is kan ik woensdag weer fietsen :D

btw; mijn fiets http://www.xs4all.nl/~eaman/fiets.jpg

edit: gaat om een Giant ATX 990

[Voor 8% gewijzigd door The_Scarabial op 13-03-2006 21:48]

• bassGunner
Wow wat staat jouw zadel freakishly omhoog Scarabial! Zit dat fijn zo?

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

nee dit is een oude foto, de punt staat nu heel licht naar beneden, anders houd ik geen ballen over :P

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:28

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heey een nieuwe.... hulde Januzjes! ;)

Hier een pic van mn bike en ik....
http://www.xs4all.nl/~hhm1/zooi/mtb/DSC01005S.jpg

Specs: Egberts, Magura HS33, Deore / XT

Normaal gesproken mountainbike ongeveer 50km in de week, met uitschieters naar 100km. :+

[Voor 21% gewijzigd door Harmen op 13-03-2006 22:14]

Whatever.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 16:44

Jazzper

BB4E^Guerilla

jan, u got mail! thx voor opening.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Jazzper schreef op maandag 13 maart 2006 @ 23:11:
jan, u got mail! thx voor opening.
Gedaan, plaatjes zijn gefixed. Nu alleen nog even een vrijwilliger voor een banner en alles is in gereedheid, tekst voor de sp volgt langzamerhand vanzelf wel :)

offtopic:
@ Jazzper: waarvoor is dat template dat je me stuude?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

die template is dat strookje met bartoli en coppi met die tekst erover. Kun je in photoshop aanpassen en dus andere/meer kopjes maken :)

wat voor banner moet je hebben? Kan wel wat klussen.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Jazzper schreef op maandag 13 maart 2006 @ 23:30:
die template is dat strookje met bartoli en coppi met die tekst erover. Kun je in photoshop aanpassen en dus andere/meer kopjes maken :)

wat voor banner moet je hebben? Kan wel wat klussen.
Iets zoals er nu ook is, en dan even wat meer op het mtb gedeelte gericht. Meer kopjes lijkt me op dit moment nog niet nodig maar maybe later. Als je een banner hebt hoor ik het wel.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

nog 1x spammen dan :)
nieuwe versies in je mailbox

een ferme handdruk voor degene die morgen goed gokt van welke (bekende) site ik het plaatje geript heb :)

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022
KeX spamt zichzelf:

fiets: trek 6500 opgeleukt met LX/XT
niet origineel:
zac weinman2000 wielen met xt naven
xt voorderailleur
xt cassette
TA middenblad

KeX tijdens de houffa marathon:
http://crew.tweakers.net/KeX/houffa.jpg
KeX aan het afzien tijdens de Bart Brentjens challenge
http://crew.tweakers.net/KeX/bbc.jpg
KeX in een verbeten inhaalstrijd tijdens de vulkanbike extreme
http://crew.tweakers.net/KeX/vulkan.jpg

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Weinman, bestaat dat nog? Ik associeer dat met stalen racefiets remhandels en velgen uit de jaren 70 :)

Je gezichtsuitdrukking is trouwnens op alle foto's exact hetzelfde, je loopt toch niet te photoshoppen he jongeman!!!! ;)

Anoniem: 54235

Hallo mtb-ers

Ben gisteren terug gekomen van mijn welverdiende vakantie van curacao en heb deze gebruikt om zowel me conditie te trainen, en het plezier maken.

Zoals iedereen weet is er in April het WK Mountainbike, het parcour is open en vrijtoegangelijk. Heb hier samen met een paar vrienden gereden. Is een lekker parcour met leuke hellingen en stukken. Heb hierna een paar tochten over het eiland gereden ( voor diegene die het kent "Port Mari -- Hato vlakte - Jan Thiel)

Heb op een Trek 4300 gereden, wel een relaxed fietsje

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
En ik maar denken dat dit topic dood was :X

Laatste tijd weinig tijd gehad om de ATB de sporen te geven, maar vooral nu de dagen weer wat langer worden weer erg veel zin.

ATB deze week eens goed na lopen, nieuw zadel + zadelpen aanschaffen en dan kunnen we weer.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ben nog steeds aan het twijfelen. Van het weekend een mooi Gary Fisher frame met vork en in perfect staat zijnde STX groep gekocht. Wil de boel met mijn semi XT groep combineren tot een mooie bike. Een probleem.. dat frame is volgens mij te klein. Ik kan niet echt vergelijken want mijn huidige mtb is een ongelooflijk oud frame met een geometrie die niet vergelijkbaar is. Misschien als ik de fiets opbouw dat het dan meevalt. Ik ben 1.88 met 91.5 lieshoogte. Het frame is 17' CC (18.5"CT). Het lijkt echt mini als het zo op de grond ligt. Ik wist wel dat ik groter nodig had (ik gok 0/21) maar ik de advertentie zei 18.5" dus ik dacht ach het gat naar 20" vullen we wel aan met een zadelpen :)

Anoniem: 26005

http://members.home.nl/s.veldhuizen/Specialized_P.3/Setup_03_06/Speci_side.jpg

Vroem. Na 4 weken wachten op de wielen en tal van aanpassingen (uitboren van de velgen voor het ventiel, andere ketting, aanpassing van de kettingspanner, m'n humeur) werkt het nog niet naar behoren. 34-14 is een TE zwaar verzet en dus, vanwege de beroerde NSX achternaaf (bedankt voor deze standaard jongens :( ) moet ik een nieuwe naaf wil ik een groter (lichter) tandwiel achter rijden. Er komt dus gewoon een XT naaf in, zwart, ik spacer het aankomend 18T tandwiel mooi uit en ik verkoop m'n NSX. Mehh.

Maar hijs wel mooi hé? :D

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Jazzper, moeilijk te zeggen wat de juiste maat is. Je zal simpelweg eens kunnen passen mbv een stuur/wielen zadelpen.

Mijn mountainbike is ook niet erg groot, heb het bewust gedaan. Hij is lekker wendbaar! :+

@ Ronald, ziet er strak uit kerel! Lijkt me ook wel leuk met zo'n fiets klieren. Helaas heb je hier in het dorp weinig attracties. ;)

Whatever.

• KeX
Zo de wintersport zit erop. Maandag de krant gehaald door op mijn 34e(!) te debuteren in het 1e elftal van de plaatselijke FC en dat debuut op te leuken met een doelpunt uit het eerste balcontact :D haha gekker moet het niet worden, maar wel alle reden om te beginnen met intensief te trainen voor het fietsen en het voetbal naar een lager pitje te schroeven.

Zondag ff in Berlicum wezen kijken voor wat inspiratie en gisteren voor het eerst weer hardgelopen (fijne combi met fietsen vind ik). Vanavond uit mijn werk de eerste twee uurtjes weer op de mtb gebuffeld en nu maar langzaam opbouwen.

Eerste uitdaging, in opbouw dan, de Raid Olne-Spa-Olne op 2 april. 67 km en 1500 hm en ik heb er zin in. Nog meer hier die Olne gaan fietsen?

Anoniem: 26248

Geen link naar het Sleuteltopic op MTB.nl?

(L)

• Peter_italia
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-02 12:03
FF een vraagje misschien weten jullie een oplossing :)

Heb me nu een batavus b1 maar heb de laatste weken er alleen maar problemen mee.
Versnelling doet het heel brak, en het gaat gewoon niet meer fijn bochten om lijkt net alsof de achterkant niet mee wil.
Hij is nog geen jaar oud dus heb ik nog garantie.
Nu heb ik wat rond zitten te kijken op internet en dan vraag ik me een paar dingen af vooral het nut van de achtervering, volgens mij is dat juist niet goed en is het eerder slechter dan beter.
Wat vinden jullie?
Mijn fiets staat nu al 2 weken bij de fietsenmaker en elke dag ga ik er na toe om weer ff proef te rijden maar hij krijgt het maar niet opgelost.
Terwijl ik me Batavus b1 ook gewoon nodig heb om me te verplaatsen voor me stage.
Weet iemand wat ik hier aan kan doen en of ik iets kan regelen met batavus?
En wat mijn rechten zijn als ik met zo'n brak ding zit?

btw, De versnellingsproblemen had ik al vanaf het begin toen ik hem net gekocht had.

Alvast bedankt,

Groetjes Peter

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

mijn inbusbout is inmiddels vervangen dus ik kan dit weekeinde eindelijk weer knallen :D

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:15
Zo, vanmorgen 60KM gedaan in/rond Soestduinen/Lage Vuursche. Lekker:P
Ik blijf het n best mooi parcours vinden.

If it ain't broken, tweak it!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

ik heb afgelopen donderdag gedaan, maar ben iets te hard van stapel gegaan, ik was op de terugweg totaal kapot, kon nog maar met 10 km/h vooruit komen tegen de wind in :'(, ik weet niet waar het aan gelegen heeft denk dat het iets met voeding had te maken. de terugweg doe je normaal in ongeveer 20 min. nu deed ik er zowat 50 minuten over, dit was echt de 1e keer dat ik zo ontiechelijk heb moeten afzien

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:29
The_Scarabial schreef op zondag 19 maart 2006 @ 15:12:
ik heb afgelopen donderdag gedaan, maar ben iets te hard van stapel gegaan, ik was op de terugweg totaal kapot, kon nog maar met 10 km/h vooruit komen tegen de wind in :'(, ik weet niet waar het aan gelegen heeft denk dat het iets met voeding had te maken. de terugweg doe je normaal in ongeveer 20 min. nu deed ik er zowat 50 minuten over, dit was echt de 1e keer dat ik zo ontiechelijk heb moeten afzien
Hongerdreun

Te weinig gegeten lijkt het. Heb ik 1 maal gehad, wil ik nooit meer hebben. Jij dus ook niet.

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik ben zondag op de fietsrai in amsterdam geweest. hier een kleine impressie Nadat ik over de huishoudbeurs gerend ben die volzat met 40 jarigen met kort haar ;( Kwam ik uit bij een stand van giant. Helaas veel budget modellen maar ook een Giant Trance en de anthem. De beste man wist mij nog de nodige informatie teverschaffen. Sommige dingen wat matig maar hij deed zijn best.

Toen ik aankwam bij de stand van KMC kettingen bekeek ik wat van hun assortiment. Zo ook een goudkleurige ketting. Een jongeman met zijn vriendin keek ook en zegt. "nou die liggen hier ook voor het rapen" en loopt er zo mee weg }:O ik zeg dat kan je toch niet doen!!?? de aardige standhouder had het door en belde meteen al beveiliging. Ik heb die gast niet meer gezien maar dat doe je toch niet |:(

Verder had agu een grote stand met gratis drankjes en als promo materiaal stond er een giant nrs composit carbon. met allemaal onderdelen die bij agu wegkomen. zoals x.0, avid juicy carbon. De eigenaar stond bij die bike :P . Verder waren een hoop mensen verbaast dat ze niks konden kopen daar. Wat natuurlijk erg logisch is van mij mogen ze best die rai bedrijf only maken :)

Ook waren een paar vriendelijke duitsers met een wielricht systeem. Nou kan ik zelf totaal niet spaken maar mijn neef wel. Wij kregen nog uitleg over het kraken van een wiel enzovoort.Verder zag ik nog een hoop budget stands van aldi fietsen en die reut.

Al met al een lange dag in die sauna hal, Jammer dat de huishoudbeurs ook in die periode is er kwamen een hoop domme huishoudt koeien voorbij }:O

[Voor 3% gewijzigd door Ghostrider op 20-03-2006 21:05]

Asus Zenbook i7 256gb

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 19:38
gisteren nieuwe bike opgehaald. De cube reaction met RS Reba Team poplock. Vanavond even foto's maken en morgen infietsen op de veluwe

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Anoniem: 26005 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 18:34:
[34-14 is een TE zwaar verzet en dus, vanwege de beroerde NSX achternaaf
Hmm, ik heb nu met mijn nieuwe Primo Hollowbite :*) cranks een verzetje van 30-15. Met de nieuwe kettting had ik geluk, mijn drop out zit zover naar voren als het maar kan :9

Maar waarom moet je voor een ander tandtje een nieuwe naaf? Snap het even niet? :?

Ook maar even posen dan ;)

SebaZ schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 17:16:
Maar waarom moet je voor een ander tandtje een nieuwe naaf? Snap het even niet? :?
Omdat hij met 4-arms rijdt en daar geen kleiner tandwiel op past dan dat hij nu heeft. Ligt dus niet aan de naaf maar aan McD :P

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

vandaag post!
Een jaren 80 Campagnolo Victory voorderailleur voor mijn oude italiaanse racer in opbouw.

maar ook 2 mooie Bontager Jones ACX 2.2 bandjes met binnenbanden. Staan super stoer om mijn zandkleurige Gary Fisher Aquila. (Keith en Gary op 1 fiets, in ieder geval historisch beladen bike) :)

Anoniem: 26248 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 17:13:
[...]

Omdat hij met 4-arms rijdt en daar geen kleiner tandwiel op past dan dat hij nu heeft. Ligt dus niet aan de naaf maar aan McD :P
En meldtdtdt meteen ff dat de NSX naaf niet anders dan 14T kan. Plus dat ik nu nog steeds geen achterwiel heb. Shimano had blijkbaar geen 36-gaats zwarte Shimano XT naaf met 6-punts schijfbevestiging liggen. Fuckers.

Centerlock all the way. :'(

• SebaZ

SebaZ

High Tech!

Anoniem: 26005 schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 15:49:
[...]

En meldtdtdt meteen ff dat de NSX naaf niet anders dan 14T kan. Plus dat ik nu nog steeds geen achterwiel heb. Shimano had blijkbaar geen 36-gaats zwarte Shimano XT naaf met 6-punts schijfbevestiging liggen. Fuckers.

Centerlock all the way. :'(
Blijkt goedkooop toch weer duurkoop :P
Beetje absurd dat er geen ander tandje dan 14T op kan 8)7

SebaZ schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 10:38:
[...]

Blijkt goedkooop toch weer duurkoop :P
Beetje absurd dat er geen ander tandje dan 14T op kan 8)7
Vertel mij wat. Ik heb Soulcycle er nog voor gebeld en die lieten me er door huilen. Maarja, als het goed is heb ik snel een achterwiel en anders steel ik die van Ruud wederom. :)

• SebaZ

SebaZ

High Tech!

Anoniem: 26005 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:36:
[...]

Vertel mij wat. Ik heb Soulcycle er nog voor gebeld en die lieten me er door huilen. Maarja, als het goed is heb ik snel een achterwiel en anders steel ik die van Ruud wederom. :)
Ik had maar weer 'gewoon' een set Double Tracks op Veltec naven gekocht. Alleen jammer dat ik ze niet in 36 spaaks kon krijgen. Nu moet ik elke dag ongeveer mijn spaken aandraaien. Al die 180's en tailtap 360's zijn slopend voor beide wielen :X

Ehr ja, of je fixed jezelf gewoon 'n setje goed ingespaakte wielen en een beetje smoothness?

• SebaZ

SebaZ

High Tech!

Anoniem: 26248 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 04:44:
Ehr ja, of je fixed jezelf gewoon 'n setje goed ingespaakte wielen
Moet je voor de gein eens kijken hoeveel extra geld en moeite die 4 spaken kosten....dat was het dus écht niet waard...
Dingen zoals tailtap 360 kan je niet 'smooth' leren :/
Dat blijft een aanslag op je wiel. Dat is ook niet erg verder, als je het bij houd... :)

Met die Double Tracks valt het op het moment wel mee eigenlijk, so far so good.
Heb nu ook 5 extra spaken...just in case... :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

Aantal spaken heeft niet zo veel te maken met de kwaliteit waarop de wielen zijn ingespaakt. Moet je kijken hoe ver jouw flensen uit elkaar staan --of het nu 32 of 36 spaaks is-- daar kun je een retestijf wiel mee spaken. Helemaal met 24"!

Ben 't wel eens met je dat je zoiets haast niet smooth kunt leren, maar ik krijg altijd een beetje jeukende vingers als ik mensen hoor over hou veel ze wel niet slopen ;)

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Asus Zenbook i7 256gb

• bassGunner

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik had die broek net gekocht wou em ffe testen had er een fietsbroek onder die combinatie werkte erg goed tegen de modder ;)

Asus Zenbook i7 256gb

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

* Harmen heeft al tijden niet meer gemountainbiked. :/
Heb wel weer ff zin om te biken.

@Ghostrider, waar is je helm? :Y)

Whatever.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:15
* FatalError heeft ook al n tijdje niet gebiked
En nu deed ik afgelopen weekend n lompe actie waardoor ik n aantal hechtingen in beide benen heb:(
Dus komend weekend kan ik misschien ook niet biken :(

If it ain't broken, tweak it!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

meendering schreef op maandag 03 april 2006 @ 21:30:
* Ghostrider heeft al tijden niet meer gemountainbiked. :/
Heb wel weer ff zin om te biken.

@Ghostrider, waar is je helm? :Y)
Eeuh op de plank? ik heb em niet meer gebruikt na de Got MTB tocht2 :X heb ook nog een potje die ik wel 0 keer opgehad heb :X

Heb nu voldoende fietskleding denk ik
2 goede fietsbroeken lang zeem
1 korte zeem
2 paar klikpedaal schoentjes 1goede en 1mindere
2 zweethemdjes
1 fietsshirt
1 jasje
1 paar scheenberschemers van KB
1 paar knie beschermers van hard nox
1 paar armstukken
1 paar overschoenen
1 bril
diverse handschoentjes
1 crossbroek lang
2 camelbags

Nu nog een fullface helm en ik ben klaar voor de 4cross en het extremere werk :) misschien nog een bodyprotector B)

nu me nieuwe vriendinnetje nog aan het biken krijgen :P
FatalError schreef op maandag 03 april 2006 @ 21:41:
* FatalError heeft ook al n tijdje niet gebiked
En nu deed ik afgelopen weekend n lompe actie waardoor ik n aantal hechtingen in beide benen heb:(
Dus komend weekend kan ik misschien ook niet biken :(
Scherpe pedalen?

[Voor 35% gewijzigd door Ghostrider op 03-04-2006 22:29]

Asus Zenbook i7 256gb

* Ruud kent dat:

http://www.clubr.nl/ruud/haphap_zei_het_pedaal.jpg

• SebaZ

SebaZ

High Tech!

[b][message=25499055,noline]Ben 't wel eens met je dat je zoiets haast niet smooth kunt leren, maar ik krijg altijd een beetje jeukende vingers als ik mensen hoor over hou veel ze wel niet slopen ;)
Valt in mijn geval nog wel mee. Ik heb volgens mij nog nooit iets gesloopt in de zin van *krak* ...stuk.
Alleen wat rond vliegende spaken, nou ja, nieuwe erin en weer gaan :)

• pjlgt
  • Niet online
Paar krasjes :P

Zolang er geen botten uitsteken is er toch niets aan de hand :+

• Tennie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 19:51

Tennie

Music Comes in Silver Pills

Morgen ga ik ook weer op pad, een week niet gebiked:X zeer slecht van me, het uur is erbij en het mooie weer komt eraan, BIKEN zal ik(ff een uur of 3 op de weg knallen maar).

Ga eens wat vaker op kraamvisite!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

ik morgen ook weer, ga denk ik ff in hellendoorn rondraggen

X-up terugdraaien in een barspin = eng. :D Maar het wil wel. Het is alleen een aanslag op je polsen. En en en ik heb m'n bunnyhop record gisteravond verbroken. Moet het nog ff nameten maar ik gok op 60+ cm. \o/

• Tennie

Tennie

Mijn banden slijten altijd zo snel van die rare capriolen(180 graden draai slip op natte weg, wat niet altijd zonder kleerscheuren gaat :+ ), zonde van mijn dure Hutchinsons en Racing Ralphs, maar ja het is maar materiaal hè? :P

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Waarom zou je dat doen met racing ralphs of de meeste hutchinsons dat zijn allebei snelslijtende lichte racebandjes. Koop dan een paar maxxis bandjes bijvoorbeeld

Asus Zenbook i7 256gb

Anoniem: 15455

Ik heb een nieuw naafje gekocht laatst.
dus ik naar de fietsen maker om ff dat naafje erin te zetten (had zelf al lopen kutten maar het was een andere maat naaf).
nu belt hij mij net op met de mededeling dat er 3 verschillende spaakmaten inzitten 8)7

nu moet hij dus naar een of ander spaakbedrijf om hem opnieuw te laten spaken :/

weet iemand wat dit ongeveer zal gaan kosten??

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

vanmiddag flink geragd in de bossen bij hellendoorn, voelde me behoorlijk sterk, maar nu toch wel zere poten :?

vochtig weer he.... :7

Anoniem: 15455 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 21:35:
nu belt hij mij net op met de mededeling dat er 3 verschillende spaakmaten inzitten 8)7
2 is nog normaal (links/rechts) ;)

Spaken is arbeidsintensief werk, dus ze kunnen ze er een flink bedrag voor vragen. Hoe flink verschilt héél erg afaik.

• Tennie

Tennie

Ghostrider schreef op woensdag 05 april 2006 @ 17:50:
Waarom zou je dat doen met racing ralphs of de meeste hutchinsons dat zijn allebei snelslijtende lichte racebandjes. Koop dan een paar maxxis bandjes bijvoorbeeld
Ik vind die banden zo tof onder mijn fiets lijken, moet ik dan anderen gaan kopen :P ? Nee gein, doe het de laatste tijd wat minder, soms heb je van die periodes he, dat je niet kan ophouden, net als stopwoorden.

Gisteren even lekker op de weg geknald, en dan natuurlijk de naambordjes sprint gedaan met mijn buds ;)

Anoniem: 26248 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 10:42:
[...]

2 is nog normaal (links/rechts) ;)

Spaken is arbeidsintensief werk, dus ze kunnen ze er een flink bedrag voor vragen. Hoe flink verschilt héél erg afaik.
eurotje of 40 60 ;( ?

• Robbertje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-03-2018

Robbertje

Il Custodiet Ipsos Custodes

Hehe... eindelijk weer terug in Nederland en na ff surfen kom je dan bij dit forum uit... het grote mountainbike topic. Wist niet dat ze dat ook al hadden op Tweakers.net Maar wel vet, want ik mountainbike zelf en er is geen betere sport te noemen, toch?!

Maar wat voor mountainbikes hebben jullie zo ongeveer, veel fullies of hardtails? Ik zelf heb een hardtail en vind dat toch wel fijner, al is het alleen maar om minder onderhoud te hebben hehe... Komende zomer waarschijnlijk eens rondkijken naar een nieuwe mountainbike, en zit er over te denken om voor het duitse (top-)merk Redbull te gaan en daar dan een basismodel te nemen (bv. Factory 700) en deze uit te breiden naar mijn wensen... Iemand ervaring hiermee?! In de bladen zoals Fiets en O2 Bikers komt Redbull altijd zeer goed uit de bus vandaar...

Vanaf nu zal ik dit topic in de gaten houden :P

Greetz Robbertje

$BTC $ETH $XRP $PAY $NEO $OMG $NAV

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Red Bull is gewoon een uitstekend merk. Komt overal goed uit de test. Uitstekend geprijsd, relatief goedkope frames etc. Voordeel is ook dat Rose qua garantie normaal gesproken een goede service heeft. Duitsland heeft andere garantieregelingen en is volgens mij verplicht 5 of 10 jaar op frames te geven. En vaak geven ze zelfs op hun wielen 5 jaar garantie. Echt top is dat!

Ik zou er eens langs gaan als je de fietsen irl wilt zien. Mooie winkel hoor! Keertje tweak meeting @ Rose :P

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Is dat niet dat merk waar het frame wel eens van gaat kraken, januszjes? ;)

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 22:20
Ik heb even jullie advies nodig hoor :).

Mijn huidige giant nrs4 wil mijn broertje graag overkopen, dus het is tijd voor iets nieuws. Nu ben ik eigenlijk best happy met deze fiets maar ik twijfel sterk of ik wel weer achter vering wil, helaas had de fietsenmaker geen nieuw model van giant staan met achtervering want deze zou erg verbeterd zijn.

Hij kwam wel met een ander merk aan (viper) maar eigenlijk heb ik nog nooit van gehoord, jullie vast wel dus is het wat :)? Wat zijn nog meer aanraders, mijn budget is ongeveer 12/1400 euro.

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Jazzper schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 14:01:
Is dat niet dat merk waar het frame wel eens van gaat kraken, januszjes? ;)
Nee das een redx ;) Red Bull heb ik niets dan lof over. Over Redx heb ik geen goed woord over :X

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

leon1e schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 15:07:

Mijn huidige giant nrs4 wil mijn broertje graag overkopen, dus het is tijd voor iets nieuws. Nu ben ik eigenlijk best happy met deze fiets maar ik twijfel sterk of ik wel weer achter vering wil, helaas had de fietsenmaker geen nieuw model van giant staan met achtervering want deze zou erg verbeterd zijn.

Hij kwam wel met een ander merk aan (viper) maar eigenlijk heb ik nog nooit van gehoord, jullie vast wel dus is het wat :)? Wat zijn nog meer aanraders, mijn budget is ongeveer 12/1400 euro.
Kijk ook eens naar een Cube of Foucs. Die maken ook zeer goede fietsen.
Vind de Cube reaction een erg mooie fiets! _/-\o_

http://www.bike2build.nl/fotogroot/cube06reaction.jpg

Over achtervering kan ik helaas niet mee praten. Heb er tot op heden geen ervaringen mee.
Nadelen van achtervering:
Stukje zwaarder dan een hardtail
Heeft meer onderhoud nodig, er komt nl. veel modder tussen
Aandrijfkrachten vangen de meeste systemen op, dus je hebt enige verlies

Denk dat je beter een goede hardtail kan kopen ipv een mindere fully.
Staar je niet blind op Giant, voor je geld kan je veel intressantere fietsen krijgen.

Nog een voorbeeld:
Cube LTD SL: (€1299)

http://www.bike2build.nl/fotogroot/cube06ltdsl.jpg
SPECIFICATIES
>Frame: Alu 7005 double butted
>Voorvork: Manitou R7 Super CLICKIT Lockout
>Balhoofd: Ritchey Logic geïntegreerd
>Stuur: Syntace Duraflite 2014
>Stuurpen: Syntace F139
>Zadelpen: RFR MTB Light
>Zadel: Selle Italia X2
>Crankset: Shimano LX
>Bottom bracket: Shimano LX OCTALINK
>Derailleur achter: SRAM X-9
>Derailleur voor: Shimano XT
>Remmen: Avid Single Digit Seven V-brakes
>Remhendels: Avid Speed Dial Seven
>Shifters: SRAM X-9 Trigger
>Cassette: Shimano Deore HG50, 9-speed
>Ketting: Shimano HG 53
>Velgen: Mavic XM 517
>Spaken: DT Swiss
>Naven: Shimano XT
>Banden: VOOR: Schwalbe Nobby NIC Light, ACHTER: Schwalbe Racing Ralph Light
>Pedalen: Alu platforms
>Framekleur: Titanium geanodiseerd
>Gewicht: vanaf 10.4kg

Whatever.

• pjlgt
  • Niet online
Zeker leuk zo'n Cube, heb alleen het idee dat iedereen zo'n ding heeft :X

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

leon1e schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 15:07:

Mijn huidige giant nrs4 wil mijn broertje graag overkopen, .
Over NRS gesproken mijne is net terug van de spuiter:
http://i2.tinypic.com/t7cw1g.jpg

Persoonlijk vind ik de nieuwe giant trance met het "vernieuwende meastro veersysteem" best mooi: http://www.giant-bicycles...0.000.000.asp?model=10344
http://www.giant-bicycles.com/images/_upload_nl/bikes/models/zooms/2006/Trance%202.jpg

Asus Zenbook i7 256gb

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Je hebt er alleen niets aan in het Nederlandse landschap. Totaal verspilde energie. Overigens vind ik het ook niet echt mooi. Die buis bij de zadelpen vind ik maar niets.

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik weet niet waar jij fietst maar ik heb een tijdje op een hard-tail gefietst en met mijn NRS ga ik wel dergelijk sneller op veel soorten terrein.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0Henk 'm!

Januszjes schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 22:37:
Je hebt er alleen niets aan in het Nederlandse landschap. Totaal verspilde energie.
Omg, klassiek gevalletje ik-weet-niet-waar-ik-het-over-heb-maar-mijn-LBS-zei-dat-een-keer. Laat me raden, disc-brakes zijn ook overkill in Nederland 'want we hebben geen bergen'?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 01-06 19:51

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Maar toch: je kan prima uit de voeten met een hard-tail in NL hoor. En ook wel snel. Ik vind het de investering ieg niet waard. En als je een beperkt budget hebt...hard-tail kost gewoon minder. En ik heb wel schijfremmen ja :+ Die zijn wel fijn.
Doordat de eerste fully's nogal crappy waren is het idee dat dat maar niets is een beetje blijven hangen denk ik. Maar noodzakelijk is het niet. Ligt er ook maar net aan waar je fietst en hoe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Vandaag ff tochtje gedaan rond Assen. 40 km in totaal. Was al ff tijdje geleden dat ik gefietst had, dus vooral de laatste 15 km vol tegen de wind in was niet echt fijn. :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik heb vorig najaar zelfs nog met een complete rigid in de ardennen gefietst. Zo licht en snel.
Een goede (lees: peperdure) achtervering met lockout zal de pedaalterugslag wel flink reduceren dus dat argument kun je eventueel laten varen maar qua gewicht en noodzaak durf ik de discussie wel aan...
Ik vind (let op het woordje vind) achtervering zwaar overbodig in nederland tenzij je geen bobbeltje wilt voelen, maar dat is toch juist het idee van mtb-en, dat je diep gaat? (wat wat anders is dan lijden).

Disc brakes zijn wel nuttig. Remkracht is gewoon onovertroffen, en in het nederlandse blubberklimaat komt dat goed van pas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Ghostrider schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 22:51:
Ik weet niet waar jij fietst maar ik heb een tijdje op een hard-tail gefietst en met mijn NRS ga ik wel dergelijk sneller op veel soorten terrein.
inderdaad dit ervaar ik ook, vooral met afdalen scheelt het een hele bult

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Vandaag ffe naar het amelandergat gebiked op de boschplaat, veel kuilen en jumps :) Lekker hoge snelheid de vaart zat er echt in.Waren wij er eindelijk en wil weer verdergaan...voorband lek ;( Gelukkig een reserver band + pompje mee die er in. Willen mijn maten over het strand terug..strakke wind enzo...paar km verderop achterband lek. En een maat die zo slim was om een binnenband met normaal ventiel mee te nemen die niet past 8)7 .

Band die snel leegloopt, tegenwind, klein pompje waar nauwelijks lucht uit kwam...en gezandstraalt door de wind. 10 keer band opgepompt die snel weer leeg was. :/ 5km gelopen op klikpedaal schoentjes en gelukkig mijn ma die me wou halen uit de middle of nowhere met de jeep

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0Henk 'm!

Jazzper schreef op zondag 09 april 2006 @ 13:37:
ik heb vorig najaar zelfs nog met een complete rigid in de ardennen gefietst. Zo licht en snel.
Een goede (lees: peperdure) achtervering met lockout zal de pedaalterugslag wel flink reduceren dus dat argument kun je eventueel laten varen maar qua gewicht en noodzaak durf ik de discussie wel aan...
Ik vind (let op het woordje vind) achtervering zwaar overbodig in nederland tenzij je geen bobbeltje wilt voelen, maar dat is toch juist het idee van mtb-en, dat je diep gaat? (wat wat anders is dan lijden).
Je maakt hier echt een bult denkfouten hoor. Voor lang niet iedereen is een het idee van MTBen 'zo diep mogelijk gaan'. Sterker nog, er schijnen zelfs mensen voor hun plezier te fietsen, vaak in combinatie met de onverklaarbare drang om polsen en onderrug heel te houden.

De mensen die XCen op een fully hebben bewust die keuze gemaakt en echt niet omdat het duurder is. Achter'vering' (demping lijkt me 'n betere keuze) 'overbodig' vinden vind IK getuigen van bekrompen denken. Zeker als je kijkt naar de huidige systemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeX
Vandaag kilometers willen maken ivm Sorpetal. Oosterbeek en Rheden aan elkaar geknoopt. In totaal 96 km gedaan. Bij 70 km toch een forse inzinker gehad. Voel hem goed nu. Voelde de training van zaterdag goed in de benen en had niet echt slim over voedsel aanvullen nageacht dus was echt op. Latste kilometers waren zwaar en heeeeeel lang. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Anoniem: 26248 schreef op zondag 09 april 2006 @ 18:45:
[...]

De mensen die XCen op een fully hebben bewust die keuze gemaakt en echt niet omdat het duurder is. Achter'vering' (demping lijkt me 'n betere keuze) 'overbodig' vinden vind IK getuigen van bekrompen denken. Zeker als je kijkt naar de huidige systemen.
Volgens veel folders etc is het nogsteeds een volledige-geveerde fiets, Maar volgens mij verwijst de term veer/vering naar iets wat op en neer gaat. Demping is denk ik dus ook beter op zijn plaats. Ik raad veel mensen aan om eerst eens een goede fully teproberen voordat ze oordelen.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Anoniem: 26248 schreef op zondag 09 april 2006 @ 18:45:
[...]

Je maakt hier echt een bult denkfouten hoor. Voor lang niet iedereen is een het idee van MTBen 'zo diep mogelijk gaan'. Sterker nog, er schijnen zelfs mensen voor hun plezier te fietsen, vaak in combinatie met de onverklaarbare drang om polsen en onderrug heel te houden.

En als hij nou eens sport om te presteren, dat kan toch? Ik doe het ook als hobby, net als hardlopen. Maar ik doe het wel op tijd. Ik wil mn rondje steeds sneller afleggen. En dan heb je her en der wel eens pijn ja. En dat je zonder fully je rug zou verkloten, is ook een denkfout. Kwestie van kont af en toe op het juiste moment optillen.
Ik heb destijds bewust de keuze voor een hardtail gemaakt (Giant ATX860). Toen waren de fully's gewoonweg nog bagger en heel erg duur. Ik heb nog steeds geen noodzaak gevonden om over te gaan op een fully. Er is verder weinig meer origineel aan m'n Giant, op het frame na. Daar heb ik m'n centen aan besteed.
Ik zeg niet dat de fully's van nu slechter zijn dan een hardtail. Maar ze hebben allebei zo voor en nadelen. En het is voor ieder an sich om te bepalen wat ie hebben wil. Hoeven we niet een heel topic vol te spammen over "fully is goed! fully is slecht!".

@Skoezie: waar rond Assen? Daar fiets ik ook altijd in die omgeving.

[Voor 3% gewijzigd door SayWhatAgain! op 09-04-2006 22:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Goede actie KeX, word tijd voor een racert... kan je lekker op de weg trainen. :)

Ik fiets nu 2 jaar op een hardtail, prima te doen. Het is puur een kwestie van op het juiste moment uit het zadel komen. Misschien dat ik in de toekomst nog wel eensch een fully zou willen. Vaak ben je dan wel gelijk €300 meer kwijt tov een hardtail.

Ik zie tegenwoordig ook steeds meer carbon mtb's. Da's ook een goede optie, kennis van me rijd op een Giant XTC. (met carbon achterbrug) Het dempte volgens hem wel.

Op mn racer heb ik ook een carbon achterbrug, kan het echt wel merken vergeleken met een alu achterbrug. Het dempt net eventjes iets meer.

Whatever.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Dan ff een stukje praktijk gegevens conf Bike of Mountainbike, er is 1999 een test gedaan met hardtail vs fully.
Hier werd een aantal maal een tour gereden(zelfde) onder verschillende omstandigheden, 10 tal testbikers en een aantal verschillende merken.

Het doel vd test:
- metingen (verings curve)
- effect op je rug(lichaam)/ vermoeidheid
- rendement

Het ging meen ik om 55km in duitsland ergens met flinke klimmen en afdalingen.

Hierin wed aangetoond dat een hardtail sneller is met klimmen(dit is allang bekend) maar dat een fully betere tractie heeft.
Afdalen gaat de fully sneller(is ook bekend)
Je rug/lichaam heeft 30% minder te voorduren op een fully, waardoor je op het eind 40% meer energie hebt.
Het rendement 30% op een fully tijdens langere ritten(vananf 40 km) Je lichaam zou op x aantal jaar minder afgeleefd zijn.
Hier hebben we het over een gat van 7 jaar ontwikkeling --en die gaat erg hard--, maar ook over een test in Duitsland en niet op Nederlands terrein.
Dat mensen eerder last krijgen van hun rug op een hardtail heeft niet zo gek veel te maken met niet 'op tijd uit het zadel komen' (das meer een kwestie van later kinderen willen krijgen of niet) want ik zie geen enkele XCert bij elk bobbeltje uit z'n zadel komen. En daar komt dan wel weer een bult belasting bij kijken.

Ik blijf er bij dat het onzin is om fully's overbodig te noemen, dan heb je niet fatsoenlijk naar ervaringen geluisterd van mensen die weten waar ze over praten. Het is naar mijn mening vergelijkbaar met de disc-brakes discussie destijds; er werd door XCers het hardst geschreeuwd dat het overkill is, te duur en voor patsers, maar kijk nu eens...

Ik rij trouwens downhill (en nee, dat is niet vergelijkbaar met de bultjes die jullie afhobbelen tijdens een rondje Schoorl ;) ) op een hardtail met doorgaans 30 cm minder veerweg dan mijn mede-fietserts, ik zweer ook bij een hardtail. Maar ik sta open en begrijp de voordelen die een fully met zich mee kan brengen, hoe hard ik ook zweer bij m'n hardtails.

• pjlgt
  • Niet online
SayWhatAgain! schreef op zondag 09 april 2006 @ 21:36:
[...]
@Skoezie: waar rond Assen? Daar fiets ik ook altijd in die omgeving.
Gisteren gedeelte van de route via Loon, Gasteren, Anloo gedaan. Helaas ergens een bordje gemist en toen maar naar huis gefiets.

Op zich wel leuke route, maar dat vreselijke mulle zand op het balloërveld is echt niet te doen

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Ah die route heb ik ook wel een paar keer gedaan. Ik fiets meestal m'n rondjes rond Gasteren, route die ikzelf bedacht heb. Je moet in de zomer het Balloerveld is proberen bij 30 graden.
En die bordjes... tsja, MTB'ers zijn niet echt geliefd bij sommige wandelaars, en soms zijn er bordjes omgedraaid of verstopt. Of ze leggen een hele "dikke" tak op het pad (waar je dan mooi overheen kunt springen). Bloody tourists...
Wat ik als MTB'er echt irritant vind, zijn paardrijders. Of het hele pad is vern**kt, of er ligt een dikke lading stront. En dan het "elitaire" volk wat er op zit :X Gelukkig heeft het paard het grootste hoofd van de 2. Maar k draaf een beetje door geloof ik :+

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Volgens mij vernielen paarden ook een groot gedeelte van de paden ik zie ze vaak genoeg op normale wandelroutes knolhobbelen. Toen ik ffe me nieuwe frame aan het testen was kwam ik ook weer genoeg dikke takken midden op het pad tegen die toch echt niet van een boom in de buurt gevallen konden zijn. Of een rood draadje op nek hoogte :{ Die heb ik maar verwijdert.

Ik rij de laatste tijd liever door de duingebieden daar zijn mooie singletracks. Wel vraag ik me sterk af of racing ralphs wel voldoende bestendig zijn tegen harde takjes

Asus Zenbook i7 256gb

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-04 22:26
holy crap, rood draadje op nek hoogte?!

wat voor onverlaten doen zoiets nou?! klagen bij de nodige instanties heeft zeker geen zin?

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik zal eens met de boswachters/staatsbosbeheer praten. ik heb het gevoel dat wandelaars met honden of toeristen dit soort dingen uitvoeren. Echt diep in het bos ben ik het nog niet tegen gekomen

Asus Zenbook i7 256gb

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

ik had het laatst ook op een breed pad, ik schreeuwde en belde me het apelazerus, en die onverlaten kijken om en gaan nog geen cm aan de kanten, toen heb ik ze maar allerlei ziektes toegewenst, echt sommige wandelaars die doen het er gewoon om, en ze weten ook wel dat ze op een mtb-route lopen

The_Scarabial schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 10:52:
ik had het laatst ook op een breed pad, ik schreeuwde en belde me het apelazerus, en die onverlaten kijken om en gaan nog geen cm aan de kanten, toen heb ik ze maar allerlei ziektes toegewenst, echt sommige wandelaars die doen het er gewoon om, en ze weten ook wel dat ze op een mtb-route lopen
Goedzo knul, jij hebt als underdog zijnde een goede poging gedaan het stereotypebeeld dat wandelaars van mountainbikers hebben de wereld uit te helpen. Héél goed van je, denk dat de andere locals je erg dankbaar zijn...

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Anoniem: 26248 schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 10:55:
[...]

Goedzo knul, jij hebt als underdog zijnde een goede poging gedaan het stereotypebeeld dat wandelaars van mountainbikers hebben de wereld uit te helpen. Héél goed van je, denk dat de andere locals je erg dankbaar zijn...
Ik ben het met je eens dat dat niet de manier is. Maar ik kan het me heel goed voorstellen. Ik moet me soms enorm inhouden. Als ze gewoon een stapje opzij doen, fiets ik er stapvoets heel rustig langs. Maar die lui die menen dat zij bepalen wie waar mag zijn... ja, daar fiets ik keihard langs. Ik zeg niets, maar ze hebben wel genoeg schrik.
Trouwens reageert het grootste deel van de wandelaars gewoon normaal hoor. Denk dat paardrijders (en die denken dat ze sporten :X) over het algemeen lastiger doen. Die willen niet aan de kant met hun dikke knol.
Poos terug wel wat leuks meegemaakt. Liepen wat toeristen tussen de hunebedden door over een smal pad. Wij daar ook mtb'en natuurlijk (wat overigens niet mag, al 2x boete gehad ;(). Dus ik weer heel beleefd "Pardon!" roepen. Gaan gewoon aan de kant, wij rustig er langs. Een vrouw helemaal zeuren "wat moet dat hier...blabla!" En d'r kerel die er bij liep: "mens loop niet zo te zeuren!" _/-\o_
Vond ik wel grappig.
Ook altijd wel apart dat mensen menen dat je de natuur vernielt, terwijl ze zelf eerst ik weet niet van waar met hun auto komen aantuffen om in het "oh zo mooie" Drenthe te komen wandelen.
En over een paar maandjes weer fiets4daagse...dat is pas drama :'(

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Anoniem: 26248 schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 10:55:
[...]

hallo hey, als ik van tevoren netjes aangeef dat ik er rustig langs wil, en zij daar geen gehoor aan geven

• pjlgt
  • Niet online
Kan ook zonder al te veel gebel en geschreeuw lijkt me :z

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
pjlgt schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 08:59:
En zonder nare ziektes toe te wensen. Maar het is inderdaad verschrikkelijk irritant als mensen niet aan de kant gaan :X

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Er hoort trouwens ook geen bel op een MTB :+. Gisteren over het algemeen weer vriendelijke wandelaars. Als ze nu nog aanleren om gewoon aan de kant te gaan en niet eerst gaan stilstaan en omkijken (net zo'n konijntje in je autokoplampen), want nu ben ik er al als ze nog aan de kant moeten. En om nou van 200m afstand keihard "Pardon!" te gaan schreeuwen...
Vanmiddag weer eens kijken hoe lief ze zijn.

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

pjlgt schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 08:59:
nu ik er zo over denk, volgens mij waren het mensen van het doven instituut die een leuke doordeweekse boswandeling aan het maken waren O-)

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Zo, net 2,75 rondje gefietst (45km). Allemaal leuke aardige wandelaars vandaag! Alleen 2 "nordic walkers" en 2 paardmensen... om de een of andere ongegronde reden mag ik doe bij voorbaat al niet. Ik wou natuurlijk gewoon 3 rondjes fietsen, maar er kwam een tak ergens tussen m'n voorderailleur en die staat nu krom ;(. Kan alleen nog maar een paar versnellingen vanaf het 2e kettingblad draaien. Dus ben ik maar direct naar huis gefietst. Kan ie weer naar de fietsenmaker, net al nieuwe schijfremmen erop moeten laten zetten. Verder ging het wel lekker. Ondergrond was vrij hard en droog, goed te doen (te makkelijk eigenlijk), net iets boven de 25 gemiddeld. Ook nog even een wielrenner ingehaald op een stukje fietspad, verstandig is anders. Maar ja...dan moet je gewoon ff he >:) Kon ie vervolgens wel lekker in mijn wiel stayeren...

SayWhatAgain! schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 11:34:
Maar die lui die menen dat zij bepalen wie waar mag zijn... ja, daar fiets ik keihard langs. Ik zeg niets, maar ze hebben wel genoeg schrik.
Doe je dan niet precies hetzelfde? En trouwens, als je ooit van die eikelige wandelaars af wilt zijn (of laten we beginnen met begrip kweken onderling) is hun stereotype vooroordelen BEVESTIGEN niet de manier. Dat snap je zelf toch ook wel? Wat denk je, dat als jij je frustraties uit ze de volgende keer aan de kant gaan? JIJ bent de underdog met de ondervertegenwoordige plek bij bonden plus de slechte naam waar je tegenop moet botsen, niet de wandelaars.

Maargoed, eindeloze discussie, accepteer nu maar dat 't kwaadschiks iig nooit gaat werken, dus vriendelijk blijven (smile and wave boys, smile and wave ;) ) dan maar...

Ik heb gisteren een flatspot in mijn nieuwe achtervelg gemaakt door het bunnyhop-gedeelte uit de bunnyhop-to-manual weg te laten. Had niet eens het idee dat het zo hard ging, maar er zit toch een flatspot in. McD zijn schuld, hem lukte ALLES en mij, tja, minder. Dus ik denkt: als McD het kan kan ik het ook. Nou, niet dus ;(
Zere kuiten ook, en spierrrrpijn!
Pagina: 1 2 3 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee