Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste
Acties:
  • 109.665 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

Koffie schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:39:
De 14% bijtelling auto's zijn nou niet echt de auto's waar je als gezin wat aan hebt. Allemaal klein autotjes (met alle respect: leuk voor de beginner, maar niet iemand met een gezin en 2 kinderen).
Sowieso zijn het vaak ook nog benzine auto's, en dat krijg je er ook niet altijd doorheen bij je baas (ik *moet* diesel leasen).
civic hybrid en prius zijn wel normale wagens vind ik(qua grootte). je hebt alleen (nog) geen 14% station wagons, maar dat is niet altijd nodig lijkt mij.

het aanbod is relatief klein, en als je veel km's maakt is het niet zuiniger nee, dat veel bedrijven verplicht dieselen is gewoon een achterhaalde lease regeling, ik vind best dat je met 30K pj bezine kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
prutser387 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 07:39:
Die elektrische auto's zijn zoiezo een lachertje. Een auto met de omvang van een smart kost 50.000 euro om aan te schaffen. En dan heb je een actieradius van 200 km met 13 uur opladen.
En wie gaat dat opladen betalen?
Ik heb een tankpas, kan ik daarbij ook bij eneco terecht?
Denk t niet...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
Anoniem: 151099 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:51:
[...]

civic hybrid en prius zijn wel normale wagens vind ik(qua grootte). je hebt alleen (nog) geen 14% station wagons, maar dat is niet altijd nodig lijkt mij.

het aanbod is relatief klein, en als je veel km's maakt is het niet zuiniger nee, dat veel bedrijven verplicht dieselen is gewoon een achterhaalde lease regeling, ik vind best dat je met 30K pj bezine kan rijden.
Een diesel met roetfilter is toch minder schadelijk?
Daarbij heb ik liever het koppel van een diesel in het buitenland (bergen).

Rijdt gewoon lekkerder, mijn mening.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dfrenner schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:14:
[...]

En wie gaat dat opladen betalen?
Ik heb een tankpas, kan ik daarbij ook bij eneco terecht?
Denk t niet...
op den duur wel natuurlijk, je werkgever betaalt je brandstof, of dat nu bezine,diesel, stroom of water is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 15:57

racoon

mooowwww

Mag een leasecontract zonder mede weten van de bereider verlengd worden.

Mijn werkgever en leasemaatschappij hebben mijn contract 5 maanden verlengd, dit omdat mijn voorganger meer kilometers maakte dan dat ik nu doe.

Ik heb nergens bericht van gehad en was ook van mening dat mijn auto in augustus verneiuwd zou worden inplaats van januari volgend jaar.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-06 16:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk even naar wat er in je leaseovereenkomst en in je arbeidscontract staat.

Overigens is het niet zo heel vreemd dat leasecontracten aangepast worden, als de berijder van de auto om onvoorziene omstandigheden plotseling veel meer of minder km's moet gaan maken. Ik ken wel meer situaties waarin dat gebeurd is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:27

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

racoon schreef op zondag 31 mei 2009 @ 16:23:
Mag een leasecontract zonder mede weten van de bereider verlengd worden.

Mijn werkgever en leasemaatschappij hebben mijn contract 5 maanden verlengd, dit omdat mijn voorganger meer kilometers maakte dan dat ik nu doe.

Ik heb nergens bericht van gehad en was ook van mening dat mijn auto in augustus verneiuwd zou worden inplaats van januari volgend jaar.
In principe wel, even los van wat er specifiek in je contracten staat.
Jij hebt recht op een auto, en die heb je nog steeds :)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Contractverlenging is een vrij normale manier om wat geld te besparen in deze tijden.

Ik heb zelf ook 5+ jaar gereden (normaal 4 jaar) in mijn vorige auto. Dat was op eigen verzoek, met als reden dat ik wilde afwachten of het "alleen diesel dus geen hybride" beleid van mijn werkgever zou gaan veranderen (ik wilde eigenlijk in een Prius of Civic hybride gaan rijden).

Dat is helaas niet gebeurd, maar dankzij die verlenging en de belastingvergroening maatregelen kan ik nu wel in een 20% bijtelling auto rijden, en dat scheelt me iedere maand 65 euro netto op de salarisstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 12:46

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

en jawel, eindelijk is het zover. Na 3 jaartjes full-time werken en avondschool doen heb 'k dan toch mijn Bachelor diploma waardoor 'k dus ook vele voordelen kan krijgen zoals enerzijds lease wagen en anderzijds tankkaart.

Gisteren heb ik een e-mail van de baas gehad met de vermelding dat mijn Lease budget max 425€ (excl. brandstof) en een max van 50e CO2 bijdrage/maand.

Na veel wikken en wegen heb 'k dan toch gekozen (en besteld) voor de Renault Mégane Grand Tour Break.... waar ik mij nu vragen over stel (in al mijn enthousiasme van lease wagen te impulsief geweest) vraag ik me af wat dit met mijn loon zal doen. Ik heb nu een netto loon van +- 1450€ maar zoals velen hebben mijn vriendin en ik ook een hypotheek lening waardoor ik niet al teveel wens te verliezen door de leasing......

Iemand een idee hoe je dit kan berekenen? of hangt dit af van bedrijf tot bedrijf? Want eigenlijk had 'k ook een 'kleinere' wagen kunnen nemen maar deze had de meeste opties :)

ps: Ik woon in België.....

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
hier in NL zou zo'n auto al snel 250/300e netto per maand kosten op je loonstrook. Hoe het in belgie zit weet ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je hebt 2 componenten waar je rekening mee moet houden. Je hebt het gedeelte wat je boven je lease-budget besteed hebt. Jij mag bijvoorbeeld voor 425,- leasen. Als je dan een auto uitzoekt die 600,- kost, dan zal er 175,- op je loon ingehouden worden door je baas ( Meestal ieder geval ).

Verder heb je nog de fiscale regels, maar hoe die in belgie precies werken weet ik niet. In nederland word 14/20/25 % ( Afhankelijk van de auto ) van de cataloguswaarde bij je salaris geteld en daar betaal je belasting over. Als je met 40% belasting rekent betaal je dan cateloguswaarde * 20% * 40%.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 12:46

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

ahaaa thxn voor de toelichting :)

en ik zit nog onder het budget :) de volle 2€ ;)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteBozeWolvin
  • Laatst online: 10-04-2021
De fiscale regels voor leaseauto's zijn in België veel gunstiger dan in Nederland.
Bijtelling op basis van de catalogusprijs zoals in NL mag je helemaal vergeten.

Als de afstand tussen je woon- en werkplaats <25km enkel is, rekent meneerke van den tax met een forfait van 5000 privékilometers per jaar. Is de afstand groter, dan wordt dat 7500 km.

Die 5000 of 7500 moet je vermenigvuldigen met een coëfficient die afhankelijk is van het aantal "fiscale PK" van de auto. "Fiscale PK" is een concept dat bij mijn weten uitsluitend in België en Frankrijk bestaat. In België is het aantal Fiscale PK uitsluitend afhankelijk van de cilinderinhoud van de auto en niet van het motorvermogen (vroeger werd ook de factor gewicht meegenomen). Zo heeft bijvoorbeeld een auto met een cilinderinhoud van tussen de 1750 en 1950 cc 11 Fiscale PK.

De eerder vermeldde coëfficient is voor een auto van 11 fiscale PK 0,3614.
Als je bijvoorbeeld 20km van je werk woont, wordt je dus belast op een bijkomend inkomen van 5000 * 0,3614 = 1807 euro op jaarbasis. Per maand wordt je salaris met ongeveer 150 euro "fictief" verhoogd dus. Hetgeen afhankelijk van je inkomen een nettoinkomensderving van grosso modo 50 tot 80 euro betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136100

Mensen, ik lease op dit moment een Opel Corsa (splinternieuw, 1.2 16V). Gezien het behoorlijke aantal km's dat ik rijd, begint deze auto me gruwelijk tegen te staan. Immers 60000km per jaar in een 1.2 gebakje is geen pretje, hoef ik verder niet uit te leggen denk ik. Nu is het zo dat deze wagen mij in de bijtelling natuurlijk helemaal niet veel kost (20% categorie, cataloguswaarde 17000,-). Ik zou een VW Golf 5 (helaas nog geen 6) kunnen gaan leasen maar deze zou mij 360,- netto in de maand meer gaan kosten. Ik vind dit nogal een extreem verschil. Daar komt nog bij dat wanneer ik gewoon met mijn eigen auto zou gaan rijden ik 3888 zakelijke km's per maand * €0,19 = € 739,- per maand km-vergoeding zou kunnen cashen (moet je eens kijken wat ze dat kost). Ik verwacht dus een groter werkgeversdeel van mijn werkgever. Ik wil namelijk wel graag de gemakken van een leaseauto (geen onderhoudskosten, wegenbelasting, verzekering).
Hoe kan ik dit nu op een nette manier gaan regelen? Ik ben ook redelijk beperkt in mijn keuze, het enige alternatief voor de Corsa is een Golf 5 TDI of een 1.6 FSI (benzine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
Stuur bovenstaande tekst naar je baas/manager? Ik neem aan dat hij niet bijt en vast wel openstaat voor argumenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-06 09:58

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Is er ook geen max aan het aantal km-vergoeding dat je kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

swtimmer schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:49:
Is er ook geen max aan het aantal km-vergoeding dat je kan krijgen?
Nee, ik ik rijd tegen de 4000km per maand zakelijk (detachering) en zou theoretisch gezien oneindig die km's kunnen declareren a €0,19 cent per km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:58
Waarom is het enige alternatief een Golf V? Zit je aan dat merk vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MiramarVTM schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:15:
Waarom is het enige alternatief een Golf V? Zit je aan dat merk vast?
Ja helaas least mijn werkgever bij een maatschappij die maar een selecte keuze heeft. In het segment wat ik wil is alleen de Golf V te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 09:58
Overleg eens of een hybride mogelijk is onder het kopje: 'mileuvriendelijk' en bedrijfsimago en zo. Dit heb ik met wat colelga's bij mijn werkgever voor elkaar gekregen. Die leasen in principe alleen VW maar voor dit soort auto's kan er misschien wel een uitzondering gemaakt worden.

Prius '09, bijtelling: ~140,- p/m voor een luxe automaat hatchback 5 deurs 1.8l benzine. En voor 1000,- euro meer op de aanschafprijs heb je een zonnedak die je auto ventileerd als die in de zon staat.

[ Voor 3% gewijzigd door aequitas op 29-07-2009 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aequitas schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:29:
Overleg eens of een hybride mogelijk is onder het kopje: 'mileuvriendelijk' en bedrijfsimago en zo. Dit heb ik met wat colelga's bij mijn werkgever voor elkaar gekregen. Die leasen in principe alleen VW maar voor dit soort auto's kan er misschien wel een uitzondering gemaakt worden.

Prius '09, bijtelling: ~140,- p/m voor een luxe automaat hatchback 5 deurs 1.8l benzine. En voor 1000,- euro meer op de aanschafprijs heb je een zonnedak die je auto ventileerd als die in de zon staat.
Is een goede optie om eens aan te kaarten. Dan rijd je toch 'heel wat meer auto' dan zo'n Corsa. en een stuk voordeliger dan een VW. Zal ze 't eens voorschotelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312018

Wil je helemaal voordelig uit zijn dan ga sluit je gewoon voor veel te weinig geld een abonnementje af op een online bijhoudtooltje en zorg je voor een sluitende kilometeradministratie en betaal je helemaal geen bijtelling!

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 29-07-2009 15:56 . Reden: Spam verwijderd. (Overigens werkt pen en papier of Excel ook prima) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:38

Smarron

The bend

Bij mijn werkgever zijn ze bezig de leaseregeling aan te passen. Deze is op dit moment redelijk goed:

Merk en type naar keuze.
€ 715,- ex brandstof (NL)
max 15% boven dit leasebedrag
eigen bijdrage € 105,-.

Nu wil het geval dat mijn werkgever in de Benelux opereert en je raadt het al. De Belgen en de Luxemburgers rijden allemaal in Audi, BMW en Mercedes en de Nederlanders rijden in Renault, Peugeot, Ford en Opel. Ze zijn bezig om dit verschil op te heffen. Het lijkt mij dat dit sowieso geen nadelige actie gaat worden, want als NL-er moet het of gelijk blijven (dus door blijven rijden in dezelfde auto), of er juist op vooruit gaan. Nadeel hierbij zal zijn, is dat de werkgever een aantal merken en modellen beschikbaar stelt en per functie bekeken wordt welk type gereden mag gaan worden. Opties mogen dan wel onbeperkt uitgebreid worden en de eigen bijdrage wordt compleet afgeschaft.

Nog even afwachten, want er zijn helaas nog geen details over bekend.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 09:18

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik zit in de ondernemingsraad, en we zijn bezig om manieren te zoeken om "groen rijden" te stimuleren, bovenop de gunstige bijtelling. Iemand ideeën?

Ten eerste zijn de groenere auto's, vooral hybrides, ook heel goedkoop qua leasebedrag, dus bijvoorbeeld de helft van wat er van het leasebudget "over blijft" uitkeren kan al een duwtje in de rug zijn, maar zijn er anders nog mogelijkheden, anders dan domweg A-label-auto's verplichten?

("We" hebben pas het product Green Rating gelanceerd, waarmee bedrijven kunnen worden gemeten aan een groenheidsmaatstaaf. Het zou de reclame dus wel ten goede komen als we bijvoorbeeld zouden kunnen zeggen dat 75% van onze auditoren in een auto met een A-label rijdt, of dat 50% hybride rijdt, bijvoorbeeld... We willen dus bij zoiets uitkomen zonder direct de keuzevrijheid van de werknemers (te veel) te beperken.)

[ Voor 32% gewijzigd door Mx. Alba op 29-07-2009 22:25 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-06 09:58

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Mx. Alba schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:23:
Ik zit in de ondernemingsraad, en we zijn bezig om manieren te zoeken om "groen rijden" te stimuleren, bovenop de gunstige bijtelling. Iemand ideeën?

Ten eerste zijn de groenere auto's, vooral hybrides, ook heel goedkoop qua leasebedrag, dus bijvoorbeeld de helft van wat er van het leasebudget "over blijft" uitkeren kan al een duwtje in de rug zijn, maar zijn er anders nog mogelijkheden, anders dan domweg A-label-auto's verplichten?
Je zou het ook kunnen omdraaien, hoe "groener" de auto des te hoger is je leasebedrag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
Gaat het nou om marketing of het milieu? Is het eigenlijk gewoon het eerste dan hevel je wat marketingbudget over naar de bruto lonen :) Geld heelt alle wonden, zeker als je daarvoor een leuke privé benzineslurper kan aanschaffen.

;)

Tenminste, dat is wat ik zou doen als naast de enorme kortingen van de overheid de werkgever ook nog gaat beginnen. Vooral als je als werknemer nogal wat vraagtekens hebt bij de effectiviteit van de maatregelen (niettegenstaande dat het qua marketing voor je bedijf wel effect kan hebben, dus mijn zegen heb je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-06 13:12
Mx. Alba schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:23:
Als je ziet hoe ontzttend veel er al fiscaal wordt gedaan, waarom zou een werkgever nog meer moeten bijdragen aan groen autorijden?

- A label: BPM korting 1400 euro
- hybride met A label: nog eens 5000 euro korting

Elke 1000 euro BPM korting levert al een besparing van 30 a 40 euro per maand op qua leasebedrag. Dat is dus al 200 euro per maand bruto bij 6400 euro BPM korting = 120 netto. Daarnaast levert elke 1000 euro BPM korting nog eens een euro of 9 netto per maand op vanwege de lagere fiscale bijtelling. Dit telt op naar 50 of 60 euro netto per maand.

Dan is er de verlaagde bijtelling van 14 i.p.v. 25%. Scheelt op een auto van 25.000 euro tegen de 100 euro per maand netto.

En ook nog eens de verlaagde wegenbelasting (m.i.v. volgend jaar helemaal afgeschaft voor de zuinigste klasse auto's). Scheelt momenteel zo'n 20 a 30 euro bruto op het leasebedrag, 10 a 15 netto dus.

Bij elkaar al 350 euro aan netto voordeel, en dan heb ik het over de brandstofaccijnzen niet eens gehad. Ook dat is fiscale discriminatie in het voordeel van zuinige auto's.

Conclusie: mensen die nog geen hybride rijden, worden waarschijnlijk niet gemotiveerd door financiele prikkels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ik zou wel eens willen weten waarom onze directie/wagenpark beheer zo halsstarrig aan een alleen-diesel beleid blijft vasthouden (ca 300 leaseauto's).

Bij pogingen om hybrides (Prius) toe te staan begon men te schermen met het Tros radar onderzoek. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

t_captain schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:41:
[...]Conclusie: mensen die nog geen hybride rijden, worden waarschijnlijk niet gemotiveerd door financiele prikkels :)
Probeer voor de fun eens een aanhanger of caravan te trekken met een hybride. Bovendien is er nog steeds geen hybride in station-uitvoering, voor gezinnen met twee (kleine) kinderen is het gebrek aan ruimte tov. een station dan een valide argument om niet voor hybride te kiezen. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 13:04
Question Mark schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 07:43:
[...]

Probeer voor de fun eens een aanhanger of caravan te trekken met een hybride. Bovendien is er nog steeds geen hybride in station-uitvoering, voor gezinnen met twee (kleine) kinderen is het gebrek aan ruimte tov. een station dan een valide argument om niet voor hybride te kiezen. ;)
dan kun je altijd nog voor die 2 weken wintersport/zomervakantietrektocht een stevige trek-wagen huren....
;)
Hybrides volstaan voor pak-em-beet 90% van de gereden kilometers op jaarbasis :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

NielsTn schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 07:53:
[...]
Hybrides volstaan voor pak-em-beet 90% van de gereden kilometers op jaarbasis :+
Valt tegen denk ik. Ik rijd zelf een Octavia Station en als ik de wandelwagen (met bak) in de kofferbak leg, en een normale buggy + luiertas dan is mijn kofferbak al aardig aan het volraken.

Laat staan dat ik dat kwijtkan in een niet-station. Begrijp me niet verkeerd, een Prius heeft geen uitzonderlijk kleine kofferbak maar de "beperkte" ruimte kan wel degelijk een argument zijn om geen hybride te rijden. (Overigens, als mijn auto aan het contracteinde zit ga ik overigens wel degelijk naar hybride auto's kijken).

Maar goed, de relevantie met leasevergoedingen en regelingen is met deze discussie ver te zoeken. Back on topic dan meer weer.

[ Voor 16% gewijzigd door Question Mark op 30-07-2009 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Dan nog klopt zijn conclusie. Als je nu al niet voor een hybride kiest door het financiele voordeel, zal je dat waarschijnlijk ook niet doen als je nog iets meer voordeel hebt.

Het is denk ook niet echt haalbaar voor het bedrijf om te investeren in het ontwikkelen van een hybride station ;)

Ik ben het wel met t_captain eens dat het waarschijnlijk niet zo heel veel nut meer heeft om als bedrijf ook nog stimuleringsmaatregelen te nemen voor hybride auto's.

Vaak is het immers ook al zo dat er een brandstofcomponent ( afhankelijk van gemiddeld gebruik ) in het lease-bedrag zit. Als je dan dus een zuinigere auto neemt, kun je al een duurdere nemen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Klopt helemaal. Maar mijn punt was juist dat je die zaken niet kunt oplossen met financiele prikkels. Als een Prius nog 200 euro goedkoper wordt qua maandlasten, dan past je kinderwagen er nog steeds niet beter in.

Tenzij het financiele voordeel zo enorm groot wordt dat je er prive een stationcar of SUV van kunt rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Bedankt voor de brainstorm :)

Een hybride is inderdaad al heel voordelig. Ik zit zelf in een segment waarbij ik alleen een benzinewagen mag leasen, met een budget van €560 ex brandstof. Het is gebleken dat de Prius in dat segment de best uitgeruste wagen is die je kunt krijgen (automaat, cruise control, GPS, bluetooth), en als bonus kost hij ook nog eens €100 netto per maand minder dan een vergelijkbare niet-hybride. Voor mij was de keuze dus snel gemaakt.

Ook is mijn werkgever soepel gebleken in het toepassen van de regel "boven x kilometer alleen diesel of LPG" want er zijn steeds meer veelrijders die wel een hybride nemen. Immers, een dieselwagen in het segment van die mensen kost puur aan leasebedrag al zo'n €200 per maand meer wat een fiks voordeel is voor de werkgever, en de werknemer vaart er ook wel bij wegens de €150 netto bijtelling die hij minder heeft. En qua brandstofkosten ontlopen een hybride en een diesel elkaar niet veel.

Er zijn al auditoren die hebben aangegeven dat ze persé een "groene" auto hebben, dus minimaal een A-label en liefst een hybride. Zij gaan namelijk naar onze klanten om hun te beoordelen op hun naleving van milieunormen, en als je dan met een benzineslurper aankomt is dat geen goede reclame.

Dat alles zorgt er al voor dat er steeds meer hybrides in omloop zijn; nu een stuk of 10 Priussen en een vijftal Civic Hybrids op een totaal wagenpark van zo'n 150 auto's. Een groot deel van de andere nieuwe leasewagens zijn A-label wagens die binnen de 20%-bijtelling-regeling vallen. Maar toch zouden we het, uit PR-oogpunt, nog wat meer willen stimuleren.

Het OV nemen naar het werk is ook een optie natuurlijk, en dat gaat flink gestimuleerd worden door onze verhuizing aan het eind van het jaar naar een pand dat pal tegenover een station ligt, en er wordt ook gezocht naar manieren om fietsen naar het werk te stimuleren. Deze zaken zullen echter vooral profiteren aan de binnendienstmedewerkers; de buitendienstmedewerkers hebben een leasewagen om naar de klanten te gaan en het zou gek zijn als zij bijvoorbeeld met het OV naar kantoor komen zodat die OV-kosten vergoed moeten worden terwijl er een auto van de zaak stilstaat...
t_captain schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 10:14:
Tenzij het financiele voordeel zo enorm groot wordt dat je er prive een stationcar of SUV van kunt rijden :)
Ik heb privé een V40 (Volvo station) en die heeft al enig voordeel qua baggageruimte dat die ruimte hoger is omdat enerzijds de "bak" dieper is, en anderzijds het dak niet zo schuin naar beneden afloopt naar achteren. Verder maakt het qua inhoud niet zoveel uit. Ook in de Prius kan de achterbank neergeklapt worden, en in de Prius heb je zowaar meer beenruimte achter dan in de V40...

Oja, nog een duidelijk voordeel van de V40 natuurlijk: trekhaak...

Maar als ik dan kosten ga vergelijken, weegt dat eigenlijk niet op tegen het gemis van de trekhaak, want zo vaak gebruik ik hem ook weer niet, en als ik echt een trekhaak nodig zou hebben, zou ik vast de V70 2.5 T5 AWD van pa en ma wel een dagje mogen lenen, en dat is eigenlijk ook wel een voordeel, want stiekum vind ik die benzineslurpers best wel gaaf ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 30-07-2009 10:31 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kleine update; aanvraag uitgezet bij m'n werkgever. Ze stonden er zeker niet afwijzend tegenover. Als het doorgaat heb ik toch voor bijna hetzelfde leasebedrag heel wat meer auto dan een Corsa(koff).

Rekensommetje:

Cataloguswaarde: 25000
14% bijtelling: 3500
Eigen bijdrage: geen
42% van 3500: 1470
3500-/-1470: 2030
2030/12mnd: 169,17 per maand

Tankpas krijg ik er gewoon bij (heb ik nu ook) hier tank ik gewoon alles mee wat ik rijd.
Rekensom klopt volgens mij wel. Zit er bij die tankpas nog een adder onder het gras? Heb niet zoveel verstand van dit soort zaken. Ik tank nu gewoon alles met die pas, is me ook gezegd dat dit de bedoeling is. Moet ik hierbij nog ergens op letten?

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 136100 op 30-07-2009 11:08 . Reden: rekensom bijtelling toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 10:14:
[...]

Klopt helemaal. Maar mijn punt was juist dat je die zaken niet kunt oplossen met financiele prikkels. Als een Prius nog 200 euro goedkoper wordt qua maandlasten, dan past je kinderwagen er nog steeds niet beter in.
Koop je er een die er wel in past, zo moeilijk kan dat niet zijn :) Hoeft misschien niet eens kleiner te zijn, gewoon efficienter op te vouwen bijvoorbeeld. Als het nou een om een aygo of die 2+1 zitter van toyota ging had je een punt, die hebben wellicht te weinig kofferruimte als het hele gezin mee moet.
Onlangs ook zo'n situatie in een tv programma; om geld te besparen werd er zwaar aangedrongen om een grote gezinsauto in te ruilen op een peugeot 206. De kinderwagen paste er echter niet in, probleem.., dus werd er een kinderwagen geregeld die er wel inpast. Met een beedje goodwill kom je een eind.
Zelf vond ik de prius wel fijn rijden, ook erg ruim, wel een gebrek aan zijsteun in de stoel. Ik moet echter een auto op diesel rijden, dus geen prius..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Mag de Prius niks trekken vanwege motorisch - mechanische argumenten, of is dat vanwege fiscale / wettelijke eisen?

Bij de Focus Econetic (20% bijtellings klasse, 115gr/km CO2) is onlangs de maximale treklast - op papier - verlaagd naar 0 kg. Dat heeft te maken met die meetnorm - en niks met het motorvermogen of de mechanische belasting van het frame / koppeling / motor / remmen enz.

Ik vraag me dus af of er bij de Prius hetzelfde speelt. Maar gezien de elektromotoren kan ik me voorstellen dat er iets echt te zwaar belast wordt als je 1 ton massatraagheid aan het systeem toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 136100 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 10:57:
[...]

Kleine update; aanvraag uitgezet bij m'n werkgever. Ze stonden er zeker niet afwijzend tegenover. Als het doorgaat heb ik toch voor bijna hetzelfde leasebedrag heel wat meer auto dan een Corsa(koff).

Rekensommetje:

Cataloguswaarde: 25000
14% bijtelling: 3500
Eigen bijdrage: geen
42% van 3500: 1470
3500-/-1470: 2030
2030/12mnd: 169,17 per maand

Tankpas krijg ik er gewoon bij (heb ik nu ook) hier tank ik gewoon alles mee wat ik rijd.
Rekensom klopt volgens mij wel. Zit er bij die tankpas nog een adder onder het gras? Heb niet zoveel verstand van dit soort zaken. Ik tank nu gewoon alles met die pas, is me ook gezegd dat dit de bedoeling is. Moet ik hierbij nog ergens op letten?
Ik denk dat je hier iets verkeerd uitrekend.
Ik denk dat je per maand 122,50 gaat betalen ((25000*.14*.42)/12).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
joopv schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 10:57:
Mag de Prius niks trekken vanwege motorisch - mechanische argumenten, of is dat vanwege fiscale / wettelijke eisen?

Bij de Focus Econetic (20% bijtellings klasse, 115gr/km CO2) is onlangs de maximale treklast - op papier - verlaagd naar 0 kg. Dat heeft te maken met die meetnorm - en niks met het motorvermogen of de mechanische belasting van het frame / koppeling / motor / remmen enz.

Ik vraag me dus af of er bij de Prius hetzelfde speelt. Maar gezien de elektromotoren kan ik me voorstellen dat er iets echt te zwaar belast wordt als je 1 ton massatraagheid aan het systeem toevoegt.
Er zijn natuurlijk vaak wel aanpassingen gedaan aan de bodem en inlaat. Die zijn vaak dichter waardoor warmte bij zware belasting slechter weg zou kunnen. Fabrikanten dekken zich met die verlaging gewoon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fredkroket schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 11:13:
[...]

Oke... Is het niet de bedoeling dat je het bijtellingbedrag en de netto kosten van de fiscale bijtelling (die 42%) van elkaar aftrekt en dat gedeeld door 12 maanden doet? Overigens zou ik het niet erg vinden, want jouw berekening komt nog gunstiger uit haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
BErekenen netto kosten:

- cataloguswaarde * bijtellingspercentage = bijtelling per jaar
- hiervan aftrekken de eventuele eigen bijdragen voor privegebruik en voor het leasen boven de norm
- resultaat vermenigvuldigen met 42% of 52% afhankelijk van je belastingschijf. Dan delen door 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

t_captain schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 11:50:
BErekenen netto kosten:

- cataloguswaarde * bijtellingspercentage = bijtelling per jaar
- hiervan aftrekken de eventuele eigen bijdragen voor privegebruik en voor het leasen boven de norm
- resultaat vermenigvuldigen met 42% of 52% afhankelijk van je belastingschijf. Dan delen door 12.
Dan had ik het dus goed gedaan hierboven met mijn berekening voor de Honda Civic hybride :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Het gaat puur om een technische beperking. Als je met een flinke snelheid een vrij stijle heuvel op wil dan moet de Prius met zijn 1.3 benzinemotor (die overigens ook nog eens geoptimaliseerd is voor efficiëntie, en niet voor maximaal vermogen) alle zijlen bijzetten en moet dus ook de electromotor vol meedoen om het ding de berg op te krijgen. Meer dan dat wat je onder normale omstandigheden maximaal aan vermogen nodig hebt zit er gewoon niet in. Als je daarbij ook nog eens een aanhanger zou moeten kunnen trekken moet je extra vermogen aan boord hebben, en dat komt de efficiëntie, en dus het brandstofverbruik, niet ten goede.

Toyota heeft dus de keuze gemaakt om de Prius geen aanhanger te laten trekken. Er is voor de Prius ook geen normale trekhaak te krijgen, alleen maar zo'n vierkant ding waar je een fietsendrager op kunt zetten. Andere hybrides zullen over het algemeen het zelfde "probleem" hebben. Het vermogen is simpelweg niet berekend op de toegevoegde belasting van een aanhangwagen.

Mijn ouders gaan altijd met een grote caravan op vakantie, en nu mijn vader met pensioen is doen ze dat heel vaak omdat mijn moeder in het onderwijs werkt en daardoor dus veel vakantie heeft. Zij rijden dus dag in dag uit met een auto die eigenlijk vele malen te groot voor ze is (de bovengenoemde V70 2.5 T5 AWD) met als enige reden dat ze daarmee makkelijk de caravan kunnen trekken. Goed beschouwd is dat pure waanzin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 136100 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 11:55:
[...]

Dan had ik het dus goed gedaan hierboven met mijn berekening voor de Honda Civic hybride :P
Nee want jij trekt de belasting die je moet betalen van het bijtellingsbedrag af. Je moet de belasting die je moet betalen ( vaak 42% van 14/20/25% van de cataloguswaarde ) door 12 delen om het maandelijkse netto plaatje te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke, dan gaat dus het verhaal van Fredkroket op. Zie onder.
fredkroket schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 11:13:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 136100 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 12:11:
Oke, dan gaat dus het verhaal van Fredkroket op. Zie onder.

[...]
Idd, en dat is ook zoals t_captain het uitlegt. Hij vermeld er alleen bij dat je eventueel eigen bijdrages die je voor je auto moet betalen ( Als je bijvoorbeeld boven je budget leased, of gewoon een standaard bijdrage voor prive rijden aan je baas ) van de bijtelling af mag trekken voordat er belasting over berekend word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Ik zal hier waarschijnlijk wel wat tegenkanting vinden, maar als je 100k km's per jaar rijdt, dan wil je ook wel wat rijplezier. Naast het ruimte-argument voor de kinderwagen, verluiertas,... makkelijk in de koffer kwijtkunnen is dat voor mij ook een heel belangrijk argument.

Als ik kijk naar die Honda Civic hybrid en zijn technische specs
(Max. vermogen (ECE R85) (kW (pk) / t/min) 70 (95) / 6.000
Max. koppel (ECE R85) (Nm / t/min) 123 / 4.600
Sorry, maar dat zijn cijfers waar ik niet echt vrolijk van wordt.

Zeker als je ze gaat vergelijken met een "normale" Civic
Max. vermogen (1999/99/EG) kW (pk) / t/min 103 (140) / 4.000
Max. koppel (1999/99/EG) (Nm / t/min) 340 / 2.000

Dan weet je zowiezo dat de diesel civic je heel wat meer rijplezier biedt dan die hybride.

Dat de fabrikanten eerst maar eens een leuke grote station hybride wagen die ook nog goede motorprestaties neerzet. Tot dan hoef ik ze niet.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt gelijk. Ik zit alleen niet in de luxe positie om te kunnen/mogen kiezen. Ik heb de keuze uit een Opel Corsa 1.2. met jawel; 80pk schoon aan de haak, of een Civic hybride. Verre van mijn ideale leasewagen natuurlijk, dat moge duidelijk zijn. Ik rijd nu dus in de Corsa, maar met 1200km in de week is dat niet echt een pretje aan het worden, hij begint me simpelweg tegen te staan. De Hybride lijkt mij in z'n totaliteit een wat volwassener auto. Groter, comfortabeler enz. Dat het absoluut niet mijn droomwagen is, tsja. Ik zou ook liever een BMW 335d of een Audi A4 3.0 TDI leasen. Maarja ;) Heeft er mee te maken dat mijn werkgever via shortlease constructies least. En dan ben je overgeleverd aan de voorraad en de merken die de maatschappij kan leveren. En die keuze is verrekte beperkt kom ik nu achter.
Ik zou er bijna voor gaan kiezen met een privéauto te gaan rijden (een dikke) en dan 0,19ct per km te declareren. Dat gaat voor mij richting de €750,- netto per maand vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Anoniem: 136100 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 13:11:
Ik zou er bijna voor gaan kiezen met een privéauto te gaan rijden (een dikke) en dan 0,19ct per km te declareren. Dat gaat voor mij richting de €750,- netto per maand vergoeding.
Ja, je bent niet alleen. Ik doe ook zo'n 1250 zakelijke km's per week (minimum) en zou ze ook liefst van al declareren aan 0,19ct de km (zou me tussen de 900 à 1000 euro opbrengen per maand), maar daar willen ze natuurlijk niet van weten. Ik heb het eigenlijk ook nog niet voorgesteld, maar ik ben er wel vrij zeker van dat die vlieger niet opgaat.

Nu heb ik qua leasebak niet echt te klagen. Ik rijd een Volvo V50 1.6D en die is best wel leuk. Maar de 2.0D zou natuurlijk nog leuker zijn. Als mijn huidige opgereden is, ga ik die toch proberen los te peuteren. Niet geschoten is altijd mis.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DarthDavy schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 13:40:
[...]
Ik heb het eigenlijk ook nog niet voorgesteld, maar ik ben er wel vrij zeker van dat die vlieger niet opgaat.
'Grappige' is dat dit bij mij dus wel geaccepteerd zou gaan worden... Het wordt dus voor mij wellicht interessant een leuke wagen met een G3 installatie aan te schaffen en als een malle km-vergoeding te gaan cashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
DarthDavy schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 12:59:

Dat de fabrikanten eerst maar eens een leuke grote station hybride wagen die ook nog goede motorprestaties neerzet. Tot dan hoef ik ze niet.
Die is gewoon leverbaar: RX450h ;)

Helaas valt die buiten de prijzen qua bijtelling, gewoon 25%. Valt wel binnen de regels voor de BPM korting. Scheelt toch weel 6400 euro op de cataloguswaarde (nu nog maar 78500 + opties) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
DarthDavy schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 13:40:
[...]
Maar de 2.0D zou natuurlijk nog leuker zijn. Als mijn huidige opgereden is, ga ik die toch proberen los te peuteren. Niet geschoten is altijd mis.
:Y

http://members.home.nl/fr...eakers.net/pics/v50_1.jpg

http://members.home.nl/fr...eakers.net/pics/v50_2.jpg

Sorry, ik zal er verder geen show mijn auto topic van maken

Wegens de recessie zal het volgend jaar een 1.6D Stop & Go worden... helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door fredkroket op 30-07-2009 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even een kleine update; dit is dus idd gelukt... 't Wordt een Civic Hybrid voor ietsjes meer in de maand dan de Corsa. Maar heb er wel heel wat meer auto aan. Krijg hem binnen nu en een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Niet online

In het geval van de prius heeft het waarschijnlijk met de CVT te maken. Die kunnen daar niet zo goed tegen. Je ziet bij Audi bijvoorbeeld dat ze de multitronic ook niet leveren op sterk gemotoriseerde modellen en überhaubt niet icm quattro. Dat komt omdat die bak die enorme (piek) trekkrachten niet aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313045

Ik verander van baan en krijg bij mijn nieuwe werkgever te maken met normleasebedrag. Ik mag zelf een auto uit kiezen die rond dit bedrag uitkomt. Wat betekent normleasebedrag eigenlijk? en voor welke nieuwwaarde kan ik nu een auto uitzoeken? Ik val waarschijnlijk gewoon onder de 25% bijtelling, want ik wil geen hybride.

Ik heb een normleasebedrag van 810,00 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Anoniem: 313045 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:12:
Ik verander van baan en krijg bij mijn nieuwe werkgever te maken met normleasebedrag. Ik mag zelf een auto uit kiezen die rond dit bedrag uitkomt. Wat betekent normleasebedrag eigenlijk? en voor welke nieuwwaarde kan ik nu een auto uitzoeken? Ik val waarschijnlijk gewoon onder de 25% bijtelling, want ik wil geen hybride.

Ik heb een normleasebedrag van 810,00 euro per maand.
Je zou gewoon even wat verschillende websites kunnen bezoeken van leasemaatschappijen en daar een auto samenstellen (ideaal te doen op bijv. leaseplandirect). Dan zie je op een gegevens moment het leasebedrag verschijnen. Mag je je eigen leasemaatschappij uitzoeken?

20% zou ook kunnen bij een aantal dieselmodellen, het ligt maar net wat de Co2 uitstoot zal zijn. Maar mocht je benzine mogen rijden, heb je volgens mij nog wel meer keus.

Ik schat dat je tussen de € 32.000-35.000,- zit qua nieuwwaarde, maar het leasebedrag is daar niet helemaal aan vastgekoppeld. Het ligt ook aan de restwaarde van de gekozen auto etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smarron schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:21:
[...]
Je zou gewoon even wat verschillende websites kunnen bezoeken van leasemaatschappijen en daar een auto samenstellen (ideaal te doen op bijv. leaseplandirect). Dan zie je op een gegevens moment het leasebedrag verschijnen. Mag je je eigen leasemaatschappij uitzoeken?

20% zou ook kunnen bij een aantal dieselmodellen, het ligt maar net wat de Co2 uitstoot zal zijn. Maar mocht je benzine mogen rijden, heb je volgens mij nog wel meer keus.

Ik schat dat je tussen de € 32.000-35.000,- zit qua nieuwwaarde, maar het leasebedrag is daar niet helemaal aan vastgekoppeld. Het ligt ook aan de restwaarde van de gekozen auto etc.
Ik mag inderdaad een eigen leasemaatschappij uitzoeken. Ik heb al even bij leaseplandirect gekeken. Ik neem trouwens aan dat die 810 euro inclusief brandstof is toch? Bij 20% bijtelling moet je voldoen aan energielabel B?

Ik zit te kijken naar een skoda octavia combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Anoniem: 313045 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:29:
[...]
Bij 20% bijtelling moet je voldoen aan energielabel B?

Bijtelling en energielabel hebben niets met elkaar te maken. Het gaat om de co2.
Je kan evt zoeken op een site als groenopweg.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Anoniem: 313045 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:29:
[...]

Ik mag inderdaad een eigen leasemaatschappij uitzoeken. Ik heb al even bij leaseplandirect gekeken. Ik neem trouwens aan dat die 810 euro inclusief brandstof is toch? Bij 20% bijtelling moet je voldoen aan energielabel B?

Dat moet je aan je werkgever vragen. Dat is bij iedereen anders. Als het inclusief brandstof is, gaat je budget met een paar honderd naar beneden en zit je denk ik eerder in de Fabia klasse. Dus nu maar hopen dat het leasebedrag ex brandstof is. Wat eveneens meespeelt, hoeveel jaar moet de auto meegaan en bij hoeveel km's per jaar ? Deze factoren bepalen allemaal het leasebedrag.

Energielabel B weet ik niet. Co2 uitstoot moet lager dan 116 gr/km zijn om op de 20% te zitten. Dan hebben we het nu over diesels. (Octavia 1.6TDI Green line valt hier wel binnen bijv.) Over benzine kan ik weinig zeggen, want dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smarron schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:40:
[...]
Dat moet je aan je werkgever vragen. Dat is bij iedereen anders. Als het inclusief brandstof is, gaat je budget met een paar honderd naar beneden en zit je denk ik eerder in de Fabia klasse. Dus nu maar hopen dat het leasebedrag ex brandstof is. Wat eveneens meespeelt, hoeveel jaar moet de auto meegaan en bij hoeveel km's per jaar ? Deze factoren bepalen allemaal het leasebedrag.

Energielabel B weet ik niet. Co2 uitstoot moet lager dan 116 gr/km zijn om op de 20% te zitten. Dan hebben we het nu over diesels. (Octavia 1.6TDI Green line valt hier wel binnen bijv.) Over benzine kan ik weinig zeggen, want dat weet ik niet.
48 maanden of 140.000 kilometer voor benzine
48 maanden of 180.000 kilometer voor diesel / lpg
Tot 35.000 km per jaar mag ik een benzine uitkiezen. Hier blijf ik net onder waarschijnlijk.

Ik krijg trouwens een brandstofpas van esso die gebruikt mag in nederland en het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:32
Ik heb dit topic al helemaal doorgelezen en al veel op Google gezocht maar ik kom er nog niet echt uit.

Mijn werkgever wil af van het wagenpark en dus van de lease auto's, momenteel heb ik:
  • Een lease auto van ~ € 25000,00
  • Mijn lease tarief is inclusief brandstof ~ € 820,00 (ik weet niet of dit inclusief of exclusief BTW is, maar zo staat het op mijn Lease autoregeling)
  • Ik heb geen eigen bijdrage
  • Mijn bruto bijtelling is ~ € 470,00 (netto dus iets van ~ € 210,00)
  • Ik mag 40000 KM per jaar maken (anders melden, wordt het opgehoogd) Er is een regel dat je maar 15000 KM privé mag maken, maar hier wordt niet naar gekeken).
Wat moet ik nu minimaal vragen bij mijn salaris als ik mijn auto inlever?

Volgens mij heb ik alleen recht op: geen eigen bijdrage meer.
Bigfoot schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 08:39:
Je moet niet uitgaan van de bijtelling maar van het leasetarief ex. BTW incl. brandstof. Dit zou je dan maximaal bij je salaris kunnen krijgen. Reiskostenvergoeding gaat er dan weer vanaf natuurlijk.
Ik weet niet of mijn bedrag met of zonder BTW is.

leaseauto vs extra bruto loon

Hier kan ik voor mij een antwoord niet echt in vinden, tevens gedateerd topic.

[ Voor 25% gewijzigd door Jumpman op 13-09-2009 23:22 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jumpman schreef op zondag 13 september 2009 @ 23:01:
Ik heb dit topic al helemaal doorgelezen en al veel op Google gezocht maar ik kom er nog niet echt uit.

Mijn werkgever wil af van het wagenpark en dus van de lease auto's, momenteel heb ik:
  • Een lease auto van ~ € 25000,00
  • Mijn lease tarief is inclusief brandstof ~ € 820,00 (ik weet niet of dit inclusief of exclusief BTW is, maar zo staat het op mijn Lease autoregeling)
  • Ik heb geen eigen bijdrage
  • Mijn bruto bijtelling is ~ € 470,00 (netto dus iets van ~ € 210,00)
  • Ik mag 40000 KM per jaar maken (anders melden, wordt het opgehoogd) Er is een regel dat je maar 15000 KM privé mag maken, maar hier wordt niet naar gekeken).
Wat moet ik nu minimaal vragen bij mijn salaris als ik mijn auto inlever?

Volgens mij heb ik alleen recht op: geen eigen bijdrage meer.

[...]

Ik weet niet of mijn bedrag met of zonder BTW is.

leaseauto vs extra bruto loon

Hier kan ik voor mij een antwoord niet echt in vinden, tevens gedateerd topic.
het is dus zo dat je een lease auto kwijt raakt? en dus zelf een auto moet kopen?

die berekening lijkt mij vrij simpel, je hebt nu een netto loon (incl bijtelling) dat loon wil jij straks hetzelfde houden.

je berekent dus wat een zelfde soort auto kost per maand (financiering, verzekering, belasting, brandstof, onderhoud) deze kosten trek je van jouw nieuwe netto loon af (zonder bijtelling dus)

het verschil tussen het oude en het nieuwe netto loon, dat moet jouw werkgever compenseren.

vb: jouw nieuw loon is 250 euro netto lager, dan zal jouw werkgever

-of 250 netto onkostenvergoeding moeten uitkeren
-of ongeveer 450 euro bruto extra loon moeten geven. (netto dus 250)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Inderdaad ik moet van de baas mijn auto inleveren, en zelf een auto kopen,

Okay:

Kosten diesel auto ~ € 25000,00:
  • Wegenbealsting € 82,00 per maand
  • Afschrijving (4 jaar lang) € 242,00 per maand
  • Verzekering € 70,00 per maand
  • Brandstofkosten € 67,00 per maand (op basis van 15.000 KM)
  • Onderhoud € 55,00 per maand
Totale kosten per maand ~ € 520 per maand.

Dus netto maandsalaris (- bijtelling van nu) + € 520,00 = nieuwe netto salaris (waar je zelf de auto mee moet financiëren).

Bron: www.autoweek.nl

[ Voor 7% gewijzigd door Jumpman op 14-09-2009 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:51

_Arthur

blub

Jumpman schreef op maandag 14 september 2009 @ 09:20:
Inderdaad ik moet van de baas mijn auto inleveren, en zelf een auto kopen,

Okay:

Kosten diesel auto ~ € 25000,00:
  • Wegenbealsting € 82,00 per maand
  • Afschrijving (4 jaar lang) € 242,00 per maand
  • Verzekering € 70,00 per maand
  • Brandstofkosten € 67,00 per maand (op basis van 15.000 KM)
  • Onderhoud € 55,00 per maand
Totale kosten per maand ~ € 520 per maand.

Dus netto maandsalaris (- bijtelling van nu) + € 520,00 = nieuwe netto salaris (waar je zelf de auto mee moet financiëren).

Bron: www.autoweek.nl
En die 25000,- euro heb jij zo op je spaarrekening staan? Zoja, dan komt er rente derving bij en anders rente kosten voor de lening die jij moet aangaan.

Verder ga je dus geen zakelijke kilometers meer maken? Die 25000km die je eerst zakelijk reed worden nu op een andere manier (dan met je eigen auto) afgelegd?

[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 14-09-2009 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Laatst online: 07-05 14:56
Je vergeet idd de rentekosten. Daarnaast zal je misschien nog wel een reiskostenvergoeding krijgen van je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
_Arthur schreef op maandag 14 september 2009 @ 09:25:
[...]

En die 25000,- euro heb jij zo op je spaarrekening staan? Zoja, dan komt er rente derving bij en anders rente kosten voor de lening die jij moet aangaan.

Verder ga je dus geen zakelijke kilometers meer maken? Die 25000km die je eerst zakelijk reed worden nu op een andere manier (dan met je eigen auto) afgelegd?
Voor zakelijke KM's kan ik een auto op de zaak pakken (bedrijf heeft een aantal auto's om klanten te bezoeken) of de trein (wordt vergoed). Ik ga met de auto die ik koop geen zakelijk KM's maken. Wel woon werk verkeer, dit wordt vergoed door de baas.

Rente kosten is een goede, maar deze zou ik af kunnen laten kopen met ineens een groot bedrag (netto).

De rentekosten voor een lening van ~ € 25000,00 liggen tussen de 6% en de 16%, gemiddeld dus 11%.

De vraag is hoeveel jaar rentekosten (rente derving) moet je rekenen hiervoor?

[ Voor 10% gewijzigd door Jumpman op 14-09-2009 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Jumpman schreef op maandag 14 september 2009 @ 09:33:
[...]
Rente kosten is een goede, maar deze zou ik af kunnen laten kopen met ineens een groot bedrag (netto).

De rentekosten voor een lening van ~ € 25000,00 liggen tussen de 6% en de 16%, gemiddeld dus 11%.

Je hebt altijd financieringskosten, ook al betaal je het bedrag in eens. Anders zou je immers rendement met het bedrag kunnen halen. Ik weet niet wat een realistisch bedrag is om te rekenen, maar je investeerd € 25.000,- en dus zul je daar gewoon constant x% financieringskosten over moeten rekenen.

Verder lijk 16% me erg veel, misschien dat je dat bij een auto handelaar betaald, maar dan zou ik eerder gewoon een PL of ander krediet bij een bank afsluiten.

Het lijkt me dat je voor 6 a 7% wel een lening moet kunnen krijgen, maar zelf financieren is natuurlijk voordeliger. ( En persoonlijk zou ik ook gewoon een goedkopere auto nemen als je er voor moet lenen ).

Maar dan krijg je dus gewoon € 25.000,- * 6% = € 1500,- per jaar = € 125,- per maand. Dit zijn gewoon kosten die je bij je maandelijkse kosten op kunt tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Woy schreef op maandag 14 september 2009 @ 10:09:
[...]

Je hebt altijd financieringskosten, ook al betaal je het bedrag in eens. Anders zou je immers rendement met het bedrag kunnen halen. Ik weet niet wat een realistisch bedrag is om te rekenen, maar je investeerd € 25.000,- en dus zul je daar gewoon constant x% financieringskosten over moeten rekenen.

Verder lijk 16% me erg veel, misschien dat je dat bij een auto handelaar betaald, maar dan zou ik eerder gewoon een PL of ander krediet bij een bank afsluiten.

Het lijkt me dat je voor 6 a 7% wel een lening moet kunnen krijgen, maar zelf financieren is natuurlijk voordeliger. ( En persoonlijk zou ik ook gewoon een goedkopere auto nemen als je er voor moet lenen ).

Maar dan krijg je dus gewoon € 25.000,- * 6% = € 1500,- per jaar = € 125,- per maand. Dit zijn gewoon kosten die je bij je maandelijkse kosten op kunt tellen.
Hartelijk dank voor het meedenken en de verheldering allen, nu kan ik voor mij een reeel beeld berekenen voor mijn persoonlijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Rente op een autofinanciering of doorlopend krediet ligt inderdaad tussen 6 en 16%. Als je kredietwaardigheid een beetje in orde is, moet je offertes krijgen in de orde van 7.5 a 9% bij een kredietsom van 25000.

Als je 48 maanden lineair afschrijft van startbedrag 25.000 met een maandelijkse afschrijving van 242 euro, dan is je schuld gemiddeld 25000 - (24 * 242) = 19.200. Vermenigvuldig met de maandelijkse rente en je hebt je rentelast.
Uitgaande van bovengenoemde afschrijving en een effectieve jaarrente van 8.7% (0.7% per maand) betreft de rentelast gemiddeld 134 euro. Dit ter indicatie.

Als je een financiering afsluit met constante maandtermijn i.p.v. constante inlossing, dan los je in het begin iets minder in en op het eind iets meer dan in het lineaire voorbeeld. Dat komt daardat in het begin een groter deel van je maandtermijn aan rente opgaat en er dus minder overblijft om in te lossen.

Ruw geschat ligt je gemiddelde schuld bij een 4-jarig contract met maandtermijn van 375 euro en rente 8.7% effectief rond de 19.800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op maandag 14 september 2009 @ 10:42:
[...]
Als je 48 maanden lineair afschrijft van startbedrag 25.000 met een maandelijkse afschrijving van 242 euro, dan is je schuld gemiddeld 25000 - (24 * 242) = 19.200. Vermenigvuldig met de maandelijkse rente en je hebt je rentelast.
Uitgaande van bovengenoemde afschrijving en een effectieve jaarrente van 8.7% (0.7% per maand) betreft de rentelast gemiddeld 134 euro. Dit ter indicatie.
Je hebt gelijk, ik was vergeten de afschrijving van de auto mee te nemen. De fout die mensen alleen vaak maken is dat ze denken dat het geen geld kost als ze het zelf kunnen financieren. Maar ook het rendement wat je misloopt zijn financieringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Woy schreef op maandag 14 september 2009 @ 10:48:
[...]

Je hebt gelijk, ik was vergeten de afschrijving van de auto mee te nemen. De fout die mensen alleen vaak maken is dat ze denken dat het geen geld kost als ze het zelf kunnen financieren. Maar ook het rendement wat je misloopt zijn financieringskosten.
klopt, maar zoals je zegt: je loopt het mis, en je betaalt het niet. het is dus maar de vraag of je zoiets mee wilt rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 151099 schreef op maandag 14 september 2009 @ 10:50:
[...]
klopt, maar zoals je zegt: je loopt het mis, en je betaalt het niet. het is dus maar de vraag of je zoiets mee wilt rekenen.
Het zijn dus gewoon kosten, want als je die auto niet zelf hoeft aan te schaffen zou je € x meer te besteden hebben. Je kunt het natuurlijk wel conservatief inschatten. Veel mensen houden het immers gewoon op een spaar rekening, dus je kan best met 3 a 4% rekenen ( 4% lijkt me een mooie norm, aangezien dat ook het forfaitair tarief is waar de belastingdienst mee rekent voor vermogensrendementsheffing ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Denk dat je dit soort berekeningen wel wat ingewikkelder dient te maken. Je kan de autokosten niet simpel vertalen naar bruto salaris. Of is je werknemer van plan allerlei premies over dat extra bruto te betalen, wat de denken van pensioen premies, zfw etc etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dat is ook nog wel een punt idd. Over je bruto salaris betaal je een aantal premies, maar aan de andere kant is "echt salaris" ook meer waard. Het telt immers mee voor je pensioen, 13e maand, vakantiegeld, ww rechten, bonus.

Het is dan ook niet zo makkelijk om er echt een prijskaartje aan te hangen, echter zal je het toch ergens op moeten baseren, dus dan denk ik dat het wel een aardige indicatie is om gewoon de kosten van een auto te berekenen. Dan heb je ieder geval iets waarmee je de onderhandelingen in kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
[...]Rente kosten is een goede, maar deze zou ik af kunnen laten kopen met ineens een groot bedrag (netto).
Wat vindt ome fiscus daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
joopv schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:59:
[...]
Wat vindt ome fiscus daarvan?
Bruto af laten kopen, maar het gaat natuurlijk dan om het netto bedrag wat je overhoud (Waarschijnlijk moet je dan wel middelen aanvragen, gezien je anders één jaar ver over je belastingschijf gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318928

Ik had een vraagje, wat voor bedrag krijg je om een auto te leasen bij PWC als startende accountant. Ik dacht zo'n 612 euro netto totaal waar de 25% overschrijding dus al in zit.

Stel ik wil dus een snellere uitvoering van de Seat leon leasen, bijv de 1.8 tsi met een paar extra opties, is het dan mogelijk om zelf bij te betalen bij PWC ? Want het bedrag zal dan zeker wel boven de 612 euro zitten. Niet dat het voor mij veel uitmaakt, was gewoon even nieuwsgierig. Alvast bedankt voor de reacties.

Jay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Anoniem: 318928 schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:11:
Ik had een vraagje, wat voor bedrag krijg je om een auto te leasen bij PWC als startende accountant. Ik dacht zo'n 612 euro netto totaal waar de 25% overschrijding dus al in zit.

Stel ik wil dus een snellere uitvoering van de Seat leon leasen, bijv de 1.8 tsi met een paar extra opties, is het dan mogelijk om zelf bij te betalen bij PWC ? Want het bedrag zal dan zeker wel boven de 612 euro zitten. Niet dat het voor mij veel uitmaakt, was gewoon even nieuwsgierig. Alvast bedankt voor de reacties.

Jay
De eerste vraag: wat is de basis van leasenorm (looptijd, kilometers, brandstof)? Deze getallen zijn per bedrijf verschillend. Meestal is de looptijd 3 of 4 jaar. 4 komt volgens mij het meest voor. Dan de normkilometers: in de meeste regelingen moet je rekenen met 30.000 a 40.000 per jaar. Ik denk dat 35.000 en 40.000 het meest voorkomen. Wat betreft brandstof: meestal zijn de leaebedragen in NL inclusief de brandstof.

Als je deze gegevens boven tafel hebt, kun je op een site als directlease.nl uitrekenen wat jouw favoriete auto zo ongeveer zou moeten kosten. Kan er een paar tientjes naast zitten, maar je hebt in ieder geval een indicatie.

De tweede vraag: wat bedoel je met 25% overschrijding? Het klinkt als dat je max. 25% boven norm mag leasen (wat als eigen bijdrage wordt ingehouden op je salaris) Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat de leasenorm slechts 490 euro zou zijn. Meestal heb je het toch over bedragen tussen 600 en 850 euro. Weet je zeker dat die 612 inclusief de maximale overschrijding is?

Tenslotte: je noemt een TSI dus een benzine. Meer dan de helft van de leaseregelingen verplicht diesel, hybride of soms LPG. Je moet even checken of je benzine mag leasen voordat verder rekenen aan die auto nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318928

t_captain schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:31:
[...]

De eerste vraag: wat is de basis van leasenorm (looptijd, kilometers, brandstof)? Deze getallen zijn per bedrijf verschillend. Meestal is de looptijd 3 of 4 jaar. 4 komt volgens mij het meest voor. Dan de normkilometers: in de meeste regelingen moet je rekenen met 30.000 a 40.000 per jaar. Ik denk dat 35.000 en 40.000 het meest voorkomen. Wat betreft brandstof: meestal zijn de leaebedragen in NL inclusief de brandstof.

Als je deze gegevens boven tafel hebt, kun je op een site als directlease.nl uitrekenen wat jouw favoriete auto zo ongeveer zou moeten kosten. Kan er een paar tientjes naast zitten, maar je hebt in ieder geval een indicatie.

De tweede vraag: wat bedoel je met 25% overschrijding? Het klinkt als dat je max. 25% boven norm mag leasen (wat als eigen bijdrage wordt ingehouden op je salaris) Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat de leasenorm slechts 490 euro zou zijn. Meestal heb je het toch over bedragen tussen 600 en 850 euro. Weet je zeker dat die 612 inclusief de maximale overschrijding is?

Tenslotte: je noemt een TSI dus een benzine. Meer dan de helft van de leaseregelingen verplicht diesel, hybride of soms LPG. Je moet even checken of je benzine mag leasen voordat verder rekenen aan die auto nut heeft.
he bedankt voor je reactie. Ik heb eerlijk gezegd geen idee :p hoopte dat iemand het aan mij kon vertellen, misschien iemand die bij pwc werkzaam is of iemand kent die daar werkzaam is.
Bij direct lease had ik een berekening gemaakt, Seat Leon 1.8 TSI 118kW Style, 30000km per jaar, 4 jaar etcetera.. extra opties: Xenon verlichting, lederen bekleding en alarm... kwam totaal uit inclusief brandstof op een bedrag van 806 euro. ik hoop dat je bij PWC gewoon dat bedrag boven 612 euro mag bijbetalen, maarja ik weet dus niet hoe het precies zit en volgens mij is pwc ook aangesloten bij ING Car lease, hun site deed een beetje raar dus had maar een berekening gemaakt via directlease. Dusja enigste wat ik me afvraag is gewoon of ik mag bijbetalen bij PWC. Hoop dat iemand het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:49

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Anoniem: 318928 schreef op zondag 20 september 2009 @ 21:36:
Dusja enigste wat ik me afvraag is gewoon of ik mag bijbetalen bij PWC. Hoop dat iemand het weet.
Als je in een procedure zit om daar te komen werken dan is het helemaal niet ongebruikelijk om even naar de leaseregeling te informeren. Ik zou gewoon even contact opnemen en alles vragen wat je wilt weten.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Anoniem: 318928 schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:11:

Jay
Om jezelf niet blij te maken met een dode mus, zou ik voor het gemak even uitgaan van een diesel auto todat je meer weet. Bijna alle grote bedrijven leasen alleen maar diesel (of je moet zelf 100% aan kunnen tonen dat je maar 25000 KM zakelijk en privé gaat rijden). Bezine auto's en diesel van vergelijkbare modellen en specificaties zit nog wat prijsverschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

meestal zie je contracten van 40.000km en 48 maanden, in die situatie is diesel volgens mij altijd goedkoper. ga er ook niet vanuit dat je direct een nieuwe wagen krijgt, ze zullen vast wel iets in de pool hebben staan, en zolang je geen vast contract hebt rijd je pool of huurauto.

het beste kan je vragen naar de leasevoorwaaden, het is gewoon een onderdeel van de arbeidsvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 23:54

djidee

Mr. Slungel

Gewoon vragen, staat vermeld vaak ook in de arbeidsvoorwaarden

In deze tijden: Dat wordt vaak een auto kiezen in de pool. Er is vaak al wel in gereden, maar voor een wat schappelijker bedrag per maand is er vaak wel wat leuks te vinden. Nadeel kan evt alleen een hogere bijtelling zijn.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Even een behoorlijke schop want ik zie dat er al heel lang geen posts meer zijn gemaakt hier.

Ik heb mijn eigen zaak verkocht en ga per januari voor een baas werken. Hierbij heb ik naast een erg goed salaris ook een aanbod gehad om een lease auto te gaan besturen.

Ik heb zelf altijd audi gereden en schrik nogal van de leaseprijs die men rekent voor het leasen van een nieuwe A4.

Ik heb mijn huidige A4 verkocht (van 2003) en twijfel of ik nou moet gaan leasen of voor een 30k een A6 3.0TDI full options ga kopen.(2dehands met de 50-75.000km op de klok)

Mijn nieuwe baas is hier echter niet zo blij mee, in de onderhandelingen heeft hij mij een zeer goed salaris aangeboden en heeft hij liever niet dat ik ga werken met een km vergoeding.

Om mijn baas toch tegemoet te komen en omdat ik weet dat het rijden van een A6 3.0tdi alles behalve goedkoop is (wegenbelasting,gebruik) overweeg ik toch om te gaan leasen.

Wat ik jullie nou wil vragen is, hoe komt het dat sites als directlease een prijs opgeven die totaal niet kloppen met de prijzen van een offerte bij de audi/vw dealer?

Omdat ik pas per 1 januari begin kan ik onze lease maatschappij helaas nog niet bellen voor een vergelijk, verder ben ik iemand die gerust 30 offertes opvraagt alvorens ik een keuze maak. Met dit laatste in gedachten zou ik liever niet 30 keer de leasemaatschappij een offerte laten maken, maar liever een site vinden die prijzen opgeeft die ongeveer kloppen?

De audi dealer geeft mij een lease prijs van bijna 1400 euro op voor een A4 en directlease komt uit op een 1000 euro? Hierbij heb ik exact dezelfde uitvoering en opties gekozen. Een andere vergelijkbare site doet hetzelfde.

Gaat het hier om korting wat men bij de dealer niet meeneemt? Zijn de leaseprijen van de dealers hoger? Of werken deze websites met leasebedragen die per jaar kunnen verschillen?

Kan ik beter gaan vergelijken op de catalogus prijs? Bijv max 40.000? Zijn er eventueel wel sites waar men prijzen opgeeft die in de buurt komen van maatschappijen als ing car lease?

Het gaat overigens om 4 jaar en 45.000km.

[ Voor 16% gewijzigd door Workaholic op 06-11-2009 14:36 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Workaholic schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:32:
Wat ik jullie nou wil vragen is, hoe komt het dat sites als directlease een prijs opgeven die totaal niet kloppen met de prijzen van een offerte bij de audi/vw dealer?

Het gaat overigens om 4 jaar en 45.000km.
Waarschijnlijk heb je niet alle parameters meegenomen. Behalve de 2 bovenstaande zijn er nog veel meer verschillen te bedenken tussen leasecontracten.
- eventuele winterbanden optie
- andere auto bij reparaties / onderhoud, klasse van de reserveauto
- ophaal / breng service bij onderhoud
- eigen risico bij schades, limitering van aantal schades
en nog een paar zaken die me nu zo even niet te binnen schieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kan je van je nieuwe baas niet alvast een inlogcode krijgen van ing carlease? hieer kan je zelf namelijk het eea configureren zoals bij directlease, alleen krijg je daar wel de exacte leaseprijs.

meestal zit DL niet zo erg ver van ING CL, dit is meer dan 30% verschil dat verschil zit hem echt niet in de winterbanden en vervangend vv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Laatst online: 21-06 23:54

djidee

Mr. Slungel

leasebedrijven kopen groot in, maken afspraken bij importeurs en door die bulk kunnen ze lager in prijs gaan zitten. Een dealer zal waarschijnlijk op basis van personal lease rekenen, en dan zit je veel hoger....

Directlease komt bij mij aardig overeen wat er vanuit de offertes van leaseplan en ing carlease kwam... Daar kun je redelijk vanuit gaan. Heb voor jou nog even gekeken in een sheet die toenertijd (half jaar geleden) rondgestuurd is met de prijzen (prijscourant):
een A6 3.0TDI,cataloguswaarde van net boven de 60k staat op 1366
een A4 2.0tdi 125 in proline business trim (twv 43k) doet 919
een A4 3.0tdi in proline businesstrim (twv 53k) doet 1150

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Laatst online: 07-05 14:56
De audi dealer geeft mij een lease prijs van bijna 1400 euro op voor een A4 en directlease komt uit op een 1000 euro? Hierbij heb ik exact dezelfde uitvoering en opties gekozen. Een andere vergelijkbare site doet hetzelfde.

Gaat het hier om korting wat men bij de dealer niet meeneemt? Zijn de leaseprijen van de dealers hoger? Of werken deze websites met leasebedragen die per jaar kunnen verschillen?
Je moet vergelijken met dezelfde looptijd/ kilometers (dat doe je al denk ik), maar ook letten op of het in- of exclusief BTW is, en of de brandstofkosten mee worden berekend. Verder zijn de tarieven van dealers ook wat hoger idd.

Voor wat betreft de keuze wel of geen lease auto, zou je ook kunnen kiezen voor een leaseauto die je alleen zakelijk rijdt. Dan heb je geen bijtelling.

[ Voor 9% gewijzigd door Bigfoot op 06-11-2009 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Anoniem: 151099 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 15:27:
kan je van je nieuwe baas niet alvast een inlogcode krijgen van ing carlease? hieer kan je zelf namelijk het eea configureren zoals bij directlease, alleen krijg je daar wel de exacte leaseprijs.

meestal zit DL niet zo erg ver van ING CL, dit is meer dan 30% verschil dat verschil zit hem echt niet in de winterbanden en vervangend vv
Daar val ik ze liever nog niet mee lastig, begin pas in januari en het is nu november ;-)

Wellicht dat ik het volgende maand wel vraag..jammer dat ing geen online offerte systeem heeft voor consumenten.
djidee schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 15:39:
leasebedrijven kopen groot in, maken afspraken bij importeurs en door die bulk kunnen ze lager in prijs gaan zitten. Een dealer zal waarschijnlijk op basis van personal lease rekenen, en dan zit je veel hoger....

Directlease komt bij mij aardig overeen wat er vanuit de offertes van leaseplan en ing carlease kwam... Daar kun je redelijk vanuit gaan. Heb voor jou nog even gekeken in een sheet die toenertijd (half jaar geleden) rondgestuurd is met de prijzen (prijscourant):
een A6 3.0TDI,cataloguswaarde van net boven de 60k staat op 1366
een A4 2.0tdi 125 in proline business trim (twv 43k) doet 919
een A4 3.0tdi in proline businesstrim (twv 53k) doet 1150
Een a4 2.0tdi voor 919? dat is wel erg weinig! Directlease geeft een prijs boven de 1000 euro..

Toch maar is informeren of ik niet ergens wat inlog gegevens mag lenen ;)

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Workaholic schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 21:04:
[...]

Daar val ik ze liever nog niet mee lastig, begin pas in januari en het is nu november ;-)

Wellicht dat ik het volgende maand wel vraag..jammer dat ing geen online offerte systeem heeft voor consumenten.

[...]

Een a4 2.0tdi voor 919? dat is wel erg weinig! Directlease geeft een prijs boven de 1000 euro..
Kan wel kloppen, is alleen excl brandstof denk ik.

Hier een 2.0 TDI 105 kW zonder accesoires:

Leaseprijs:
€ 964 / € 1.127
resp. excl/incl brandstof
# gekozen opties: 0
# gekozen accessoires: 0
45000 km per jaar, 48 mnd.

• RagaBaSH
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

Workaholic schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 21:04:
[...]

www.toplease.nl, niet de meest gebruikersvriendelijke site, wel van ING... succes :)
[...]

Toch maar is informeren of ik niet ergens wat inlog gegevens mag lenen ;)
ga er maar van uit dat die 919 een prijs ex. brandstof is. die komt wel overeen met de 950 die DL op de website rekent. Helemaal met 6 maanden verschil tussen de opgaves.
Moet het trouwens een Audi zijn? die Seat Exeo (= Audi A4 model 2003 ;)) is een stuk goedkoper en vergelijkbaar in kwaliteit.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• makila
  • Laatst online: 22-06 17:25
alienfruit schreef op donderdag 19 november 2009 @ 08:59:
Het zal best een stomme vraag zijn maar hoe zit het met al die lease auto's in de overzichtjes. Ik neem aan dat dit gewoon meetelt in het brutosalaris? En eindelijk dus minder overhoud per maand? Ik heb zelf geen rijbewijs.
Ja normaal gaat de bijtelling van je nettoloon eraf. Maar men kan dit ook regelen met de werkgever dat zij de bijtelling betalen voor jou.

Mijn werkgever betaalt de bijtelling netto terug naar mij zodat er een 0€ operatie gebeurd. De bijtelling voor mij is 160€. Maar die betaal ik dus NIET zelf. Ik moet nog wel belastingen betalen op de PK's en die bedraagt ongeveer 40€/maand.

makila schreef op donderdag 19 november 2009 @ 12:29:
[...]

Ja normaal gaat de bijtelling van je nettoloon eraf. Maar men kan dit ook regelen met de werkgever dat zij de bijtelling betalen voor jou.

Mijn werkgever betaalt de bijtelling netto terug naar mij zodat er een 0€ operatie gebeurd. De bijtelling voor mij is 160€. Maar die betaal ik dus NIET zelf. Ik moet nog wel belastingen betalen op de PK's en die bedraagt ongeveer 40€/maand.
Ik neem aan dat dit over belgie gaat?

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Een vraagje tussendoor:
stel ik heb nu een lease-auto besteld. De offerte hiervan is goedgekeurd, bestelling van de auto is doorgegeven aan de dealer.

Nou weet ik dat de auto volgend jaar in prijs stijgt. Heeft dit dan invloed op mijn leasebedrag?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Vergeten jullie winterbanden etc etc etc niet. Er komt echt nog best veel geld bovenop.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:55

BM

Moderator Spielerij
kmf schreef op donderdag 19 november 2009 @ 12:42:
Een vraagje tussendoor:
stel ik heb nu een lease-auto besteld. De offerte hiervan is goedgekeurd, bestelling van de auto is doorgegeven aan de dealer.

Nou weet ik dat de auto volgend jaar in prijs stijgt. Heeft dit dan invloed op mijn leasebedrag?
Als je een contract getekend hebt niet, lijkt me.

Bij ons word het leasebedrag vastgesteld op moment van bestellen. Als ik me niet vergis word dat wel de brandstofcomponent pas berekend op moment van afleveren, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Ben volgend jaar weer aan de beurt, dus dan weet ik het hopelijk wel :)

[ Voor 36% gewijzigd door BM op 19-11-2009 12:59 ]

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61153

Ik heb zelf altijd audi gereden en schrik nogal van de leaseprijs die men rekent voor het leasen van een nieuwe A4.

Ik heb mijn huidige A4 verkocht (van 2003) en twijfel of ik nou moet gaan leasen of voor een 30k een A6 3.0TDI full options ga kopen.(2dehands met de 50-75.000km op de klok).
Een A6 3.0 TDI full options kopen als je de kans hebt, doe ik ook :)

Bij mijn werkgever hebben ze een nieuwe leaseregeling ingesteld waardoor je verplicht 5 jaar moet dieselen met mijn km´s (nu dus 40k km per jaar / 5 jaar). Bovendien mag je alleen een A- of B-label nemen en komt er een eigen risico voor ruitschade.... Voor mijn leasebudget van 850 euro per maand excl. kan ik amper een fatsoenlijke, normaal aangeklede A4 2.0 TDI leasen met 143 pk zonder dat ik direct 50 euro - 100 euro eigen bijdrage per maand mag gaan lappen...

Aangezien ik ipv leasen kan opteren voor de leasenorm als extra bruto salaris en tegelijk een (gecapte) reiskostenvergoeding krijg (terwijl de bijtelling van 400 euro per maand voor zo´n A4 2.0 TDI wegvalt), loont het voor mij om een 3 jaar oude A6 3.0 TDI S-line quattro tiptronic met 60k km´s uit Duitsland te importeren (incl. renteverlies, afschrijving, onderhoud, prive km´s, etc. terwijl ik 50k km´s per jaar rijd), hetgeen ik dus ook ga doen de komende 2 weken.

Je rijdt als een koning in zo´n auto (heb er gisteren in gereden :9 ) en de fun factor is 10x zo hoog ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 61153 op 22-11-2009 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

kmf schreef op donderdag 19 november 2009 @ 12:42:
Een vraagje tussendoor:

Leaseprijs is een combo van o.a. afschrijving op auto. Deze zal een voorspelbaar verloop hebben afhankelijk van merk en type, maar relatief onafhankelijk van catalogusprijs.
Je bijtelling wordt echter gebaseerd op de prijs die op het kentekenbewijs staat. Als jouw auto nu besteld is, wordt deze nooit meer in 2009 geleverd (sterker nog, leasemaatschappijen leveren GEEN auto's na 15 november in een gegeven jaar). Je catalogusprijs van je nieuwe auto zal dus die van 2010 worden. Dit heeft wel degelijk invloed op je bijtelling, al zal de schade beperkt blijven tot enkele euros.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

RagaBaSH schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:58:
[...]

Leaseprijs is een combo van o.a. afschrijving op auto. Deze zal een voorspelbaar verloop hebben afhankelijk van merk en type, maar relatief onafhankelijk van catalogusprijs.
Je bijtelling wordt echter gebaseerd op de prijs die op het kentekenbewijs staat. Als jouw auto nu besteld is, wordt deze nooit meer in 2009 geleverd (sterker nog, leasemaatschappijen leveren GEEN auto's na 15 november in een gegeven jaar). Je catalogusprijs van je nieuwe auto zal dus die van 2010 worden. Dit heeft wel degelijk invloed op je bijtelling, al zal de schade beperkt blijven tot enkele euros.
Hmm.. had ik kunnen verwachten..
Maar blijft de bijtelling dan over de hele leaseperiode gelijk aan catalogusprijs op moment van aanschaf?

En hoe werkt het eigenlijk met leveren van auto's. Als de bestelling er uit is, en de auto is laten we zeggen nu binnen. Betekent dat dat de auto nu een maandje kentekenloos in een dealergarage zit te wachten? LIjkt me ook niet kostenloos voor een dealer.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
kmf schreef op woensdag 25 november 2009 @ 17:58:
[...]

Hmm.. had ik kunnen verwachten..
Maar blijft de bijtelling dan over de hele leaseperiode gelijk aan catalogusprijs op moment van aanschaf?

En hoe werkt het eigenlijk met leveren van auto's. Als de bestelling er uit is, en de auto is laten we zeggen nu binnen. Betekent dat dat de auto nu een maandje kentekenloos in een dealergarage zit te wachten? LIjkt me ook niet kostenloos voor een dealer.
Bijtelling is altijd gebaseerd op de oorspronkelijke cataloguswaarde, in ieder geval gedurende de looptijd van een normaal leasecontract. (je blijft de auto niet leasen tot hij onder de oldtimer-regels valt denk ik ;) )

Wat betreft de bestelling van een nieuwe auto, je werkgever heeft waarschijnlijk samen met de leasemaatschappij regels opgesteld over wanneer je moet bestellen. De leasemaatschappij probeert de leveringvan de nieuwe auto zo goed mogelijk uit te lijnen met het eind van je huidige leasecontract. Staat de auto toch al eerder bij de dealer, dan zullen ze die kosten waarschijnlijk gewoon bij de dealer laten.
Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.