Bedankt voor de brainstorm
Een hybride is inderdaad al heel voordelig. Ik zit zelf in een segment waarbij ik alleen een benzinewagen mag leasen, met een budget van €560 ex brandstof. Het is gebleken dat de Prius in dat segment de best uitgeruste wagen is die je kunt krijgen (automaat, cruise control, GPS, bluetooth), en als bonus kost hij ook nog eens €100 netto per maand minder dan een vergelijkbare niet-hybride. Voor mij was de keuze dus snel gemaakt.
Ook is mijn werkgever soepel gebleken in het toepassen van de regel "boven x kilometer alleen diesel of LPG" want er zijn steeds meer veelrijders die wel een hybride nemen. Immers, een dieselwagen in het segment van die mensen kost puur aan leasebedrag al zo'n €200 per maand meer wat een fiks voordeel is voor de werkgever, en de werknemer vaart er ook wel bij wegens de €150 netto bijtelling die hij minder heeft. En qua brandstofkosten ontlopen een hybride en een diesel elkaar niet veel.
Er zijn al auditoren die hebben aangegeven dat ze persé een "groene" auto hebben, dus minimaal een A-label en liefst een hybride. Zij gaan namelijk naar onze klanten om hun te beoordelen op hun naleving van milieunormen, en als je dan met een benzineslurper aankomt is dat geen goede reclame.
Dat alles zorgt er al voor dat er steeds meer hybrides in omloop zijn; nu een stuk of 10 Priussen en een vijftal Civic Hybrids op een totaal wagenpark van zo'n 150 auto's. Een groot deel van de andere nieuwe leasewagens zijn A-label wagens die binnen de 20%-bijtelling-regeling vallen. Maar toch zouden we het, uit PR-oogpunt, nog wat meer willen stimuleren.
Het OV nemen naar het werk is ook een optie natuurlijk, en dat gaat flink gestimuleerd worden door onze verhuizing aan het eind van het jaar naar een pand dat pal tegenover een station ligt, en er wordt ook gezocht naar manieren om fietsen naar het werk te stimuleren. Deze zaken zullen echter vooral profiteren aan de binnendienstmedewerkers; de buitendienstmedewerkers hebben een leasewagen om naar de klanten te gaan en het zou gek zijn als zij bijvoorbeeld met het OV naar kantoor komen zodat die OV-kosten vergoed moeten worden terwijl er een auto van de zaak stilstaat...
Ik heb privé een V40 (Volvo station) en die heeft al enig voordeel qua baggageruimte dat die ruimte hoger is omdat enerzijds de "bak" dieper is, en anderzijds het dak niet zo schuin naar beneden afloopt naar achteren. Verder maakt het qua inhoud niet zoveel uit. Ook in de Prius kan de achterbank neergeklapt worden, en in de Prius heb je zowaar meer beenruimte achter dan in de V40...
Oja, nog een duidelijk voordeel van de V40 natuurlijk: trekhaak...
Maar als ik dan kosten ga vergelijken, weegt dat eigenlijk niet op tegen het gemis van de trekhaak, want zo vaak gebruik ik hem ook weer niet, en als ik echt een trekhaak nodig zou hebben, zou ik vast de V70 2.5 T5 AWD van pa en ma wel een dagje mogen lenen, en dat is eigenlijk ook wel een voordeel, want stiekum vind ik die benzineslurpers best wel gaaf
[
Voor 18% gewijzigd door
Mx. Alba op 30-07-2009 10:31
]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.