Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste
Acties:
  • 109.663 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

t_captain schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:55:
[...]

Bijtelling is altijd gebaseerd op de oorspronkelijke cataloguswaarde, in ieder geval gedurende de looptijd van een normaal leasecontract. (je blijft de auto niet leasen tot hij onder de oldtimer-regels valt denk ik ;) )

Wat betreft de bestelling van een nieuwe auto, je werkgever heeft waarschijnlijk samen met de leasemaatschappij regels opgesteld over wanneer je moet bestellen. De leasemaatschappij probeert de leveringvan de nieuwe auto zo goed mogelijk uit te lijnen met het eind van je huidige leasecontract. Staat de auto toch al eerder bij de dealer, dan zullen ze die kosten waarschijnlijk gewoon bij de dealer laten.
Ik denk eerder dat de dealer de auto zal verkopen aan een andere klant. Het is een populaire auto.
Maar ja. Ik heb nog geen huidige leaseauto, dus daar hoeft de leasemaatschappij geen rekening mee te houden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:45

PoweRoy

funky!

Ik rij nu bijna 2 jaar een peugeot 207 als woon/werk lease. Nu zat er ik er over te denken om er niet meer prive mee te rijden omdat mijn vriendin een redelijk nieuwe auto heeft gekocht (kia van 2005, denk dat hij ong 1 op 12 rijd). Ik heb rij ongeveer 6k per jaar prive (ik mag 12k per jaar). Mijn eigen bijdrage is 59 euro. Totaal aan bijtelling (+bijdrage) is 190 euro.

Op jaar basis is dat dus 12x190 = 2280 euro.

Als mijn vriendin en ik nu haar auto pakken ipv mijne voor prive dingen kost dat 6000/12 = 500*1.46 = 730euro.
Het is nu vaak zo dat als we prive rijden we mijn auto pakken en haar dan gewoon op de oprit staat. Komt bijna nooit voor dat na werktijd bijde auto's weg zijn. (gemakzucht nu meestal, met auto naar fitnes :P)

Zijn er nog andere kosten waar ik na moet kijken :?

[This space is for rent]

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-06 22:15

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

PoweRoy schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:39:
Haar prive-km's? Je onderhoudstermijnen worden een stuk korter, dus meer onderhoud per jaar. Meer afschrijving van haar bolide.

Waarom? Omdat het kan!!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:49
Misschien nog iets anders wat snel vergeten wordt, doe het per 1 januari! Anders kun je weer voor een heel jaar betalen.

• BramBo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-06 10:54
PoweRoy schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:39: Mijn eigen bijdrage is 59 euro. Totaal aan bijtelling (+bijdrage) is 190 euro.
Deze eigen bijdrage komt bovenop het leasebudget dat je van je werkgever hebt gekregen? Dan neem ik aan dat je dit zal moeten blijven betalen voor de resterende termijn. Dus 12*59 = 708 ben je op jaarbasis in ieder geval nog kwijt aan 'jou' auto.

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

BramBo schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:08:
[...]

Deze eigen bijdrage komt bovenop het leasebudget dat je van je werkgever hebt gekregen? Dan neem ik aan dat je dit zal moeten blijven betalen voor de resterende termijn. Dus 12*59 = 708 ben je op jaarbasis in ieder geval nog kwijt aan 'jou' auto.
Nee dit heb ik nagevraagd, beide komen ter vervallen.

@lolhozer:
Inderdaad waarschijnlijk sneller onderhoud nodig. Aan wat voor bedragen moet ik hier rekenen?

@LIL-VIS
Ben nu alles aan het uitzoeken zodat ik het voor 1 januari kan doen. Je krijgt binnen 6 weken reactie maar betekend dat je dan ook percee 6 weken voor 1 januari al verstuurd moet hebben (want dan ben ik telaat ;( )

[This space is for rent]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-06 13:12
[...]Nu zat er ik er over te denken om er niet meer prive mee te rijden omdat mijn vriendin een redelijk nieuwe auto heeft gekocht (kia van 2005, denk dat hij ong 1 op 12 rijd). Ik heb rij ongeveer 6k per jaar prive (ik mag 12k per jaar). Mijn eigen bijdrage is 59 euro. Totaal aan bijtelling (+bijdrage) is 190 euro.

Op jaar basis is dat dus 12x190 = 2280 euro.
Twee financiele factoren:
1. wat bespaar je?
2. wat kost het?

De besparing bestaat uit de fiscale bijtelling en eventueel de eigen bijdrage.
Is het een eigen bijdrage voor prive-gebruik? Dan zal die vervallen als je niet meer prive rijdt. --> besparing 190 euro p/m.
Is het een aander soort eigen bijdrage (zoals een luxe-bijdrage omdat je boven norm least), dan blijft de eigen bijdrage overeind. In dat geval wordt de eigen bijdrage een netto-inhouding omdat er niet meer verrekend kan worden met bijtelling. --> besparing 190-59 = 131 euro p/m

Dan de kosten.

- brandstof 1.45 / 12 = 12 ct/km = 60 euro p/m
- onderhoud + reparaties o.b.v. extra kilometers = ongeveer 12 euro p/m
- slijtage banden, remblokken e.d. 5 euro p/m
- eventueel hogere verzekeringspremie vanwege extra kilometers 0-5 euro p/m
- extra afschrijving omdat je meer km's rijdt: ongeveer 15 euro p/m

Totale variabele kosten ongeveer 95 euro per maand.

Straks komt daar kilometerheffing bij (belasting valt nu onder de vaste kosten en wordt onderdeel van de variabele kosten van jouw 6000 km/jaar). Reken op zo'n 20 euro per maand.

Blijft over een besparing tussen de 35 en 95 euro p/m (zonder km-heffing).

Een nadeel van deze besparing is dat je iets minder flexibel wordt in je prive-leven. Denk aan de situatie dat je vriendin vanuit huis ergens heen rijdt en jij na het werk volgt in je leaseauto. Of dat je allebei ergens anders heen rijdt. Dat moet je afwegen tegen de financiele besparing.

En zoals gezegd: je kunt alleen per 1-1 stoppen met prive rijden in de auto van de baas. Gaat namelijk altijd per kalenderjaar. Deel van het jaar geen km-registratie bijhouden of >500km prive rijden = hele jaar betalen.

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

Bedankt voor je getallen :) Vind het een moeilijke keuze. Groot nadeel van mijn 207 is dat ik weinig bagage mee kan nemen. (zomervakantie is uitgesloten (of ik moet een grote dakkoffer hebben))

als het onder de streep 190-115= 75 'verdien'. blijf ik gewoon lease auto rijden. Rijd wat fijner en kunnen we gebruiken bij tripjes: iets groots ophalen (auto van vriendin) anders altijd met die van mij. Weekendje weg naar belgie of verder, sport voor haar als ze moet rijden, boodschappen.

Wat zouden mensen hier doen als ze in mijn schoenen zouden staan :?

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

t_captain schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:55:
[...]

Bijtelling is altijd gebaseerd op de oorspronkelijke cataloguswaarde, in ieder geval gedurende de looptijd van een normaal leasecontract. (je blijft de auto niet leasen tot hij onder de oldtimer-regels valt denk ik ;) )

Wat betreft de bestelling van een nieuwe auto, je werkgever heeft waarschijnlijk samen met de leasemaatschappij regels opgesteld over wanneer je moet bestellen. De leasemaatschappij probeert de leveringvan de nieuwe auto zo goed mogelijk uit te lijnen met het eind van je huidige leasecontract. Staat de auto toch al eerder bij de dealer, dan zullen ze die kosten waarschijnlijk gewoon bij de dealer laten.
De reden dat er geen auto's uitgeleverd worden na 15 november, is dat dit (blijkbaar) een negatieve invloed heeft op de restwaarde. Deze auto's worden de wel degelijk gewoon kentekenloos bij de dealer gestald.De dealer heeft dit maar te pikken, omdat het mogen leveren van grote hoeveelheden auto's aan leasemaatschappijen een grote omzetdrijver is.

Vaak zie je dat een leasemaatschappij de auto niet precies op de 180.000km (in mijn geval) zal inruilen maar ook genoegen neemt met 174.587km of 184.254km. Die maand kom je wel door dus. Uitzondering is een auto die bv. total loss is, dan krijgen de meeste mensen een voorloopauto.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jodie01
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-02-2023
hebben jullie ervaring met het betalen van een bijdrage aan de werkgever voor het privegebruik van je leaseauto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:03
Jodie01 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 13:56:
hebben jullie ervaring met het betalen van een bijdrage aan de werkgever voor het privegebruik van je leaseauto?
Ja. Is heel normaal. Je werkgever stelt een bepaald budget beschikbaar waarbinnen je een lease auto kunt uitzoeken. Wil jij een duurdere auto dan dat je budget toelaat, betaal je daarvoor aan je werkgever. Vaak wordt er wel een maximum aan de eigen bijdrage gesteld. Een junior wilde bij ons eens een behoorlijk aangeklede golf bestellen. Onze wagenparkbeheerster moest hem maar even duidelijk maken dat een eigen bijdrage van € 400 per maand niet zo verstandig is bij een bruto inkomen van € 2100 per maand 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door f4stf0rw4rd op 27-11-2009 14:40 . Reden: typo's ]

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
PoweRoy schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:30:
@L-VIS
Ben nu alles aan het uitzoeken zodat ik het voor 1 januari kan doen. Je krijgt binnen 6 weken reactie maar betekend dat je dan ook percee 6 weken voor 1 januari al verstuurd moet hebben (want dan ben ik telaat ;( )
Nee hoor je kunt ook aangeven op 1 februari dat je per 1 januari jl. gestopt bent met privé rijden. Maar je moet dan wel van een heel jaar de km registratie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

idd gewoon je KM registartie op orde hebben vanaf 1-1-10

de defeinitieve afhandeling kan best wat later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 10:53
Volgens mij zijn er twee soorten eigen bijdrages:

1) Zoals hierboven al vermeld; een bijdrage indien je boven je leasebudget least

2) Een netto bijdrage van x euro ter compensatie voor het prive rijden. Dit bedrag mag je dan wel weer aftrekken van de belasting. Deze bijdrage komt minder vaak voor dan bijdrage 1, maar is niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kavorka schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 14:51:
[...]

Volgens mij zijn er twee soorten eigen bijdrages:

1) Zoals hierboven al vermeld; een bijdrage indien je boven je leasebudget least

2) Een netto bijdrage van x euro ter compensatie voor het prive rijden. Dit bedrag mag je dan wel weer aftrekken van de belasting. Deze bijdrage komt minder vaak voor dan bijdrage 1, maar is niet vreemd.
maar beide bedragen mag je aftrekken van de belasting naar mijn idee.

het maakt voor de belasting niet uit of je betaald binnen de norm, of betaald omdat je norm overschrijd, het gaat om het feit dat je als werknemer een X bedrag betaald aan werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 10:53
Anoniem: 151099 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 15:41:
[...]

maar beide bedragen mag je aftrekken van de belasting naar mijn idee.

het maakt voor de belasting niet uit of je betaald binnen de norm, of betaald omdat je norm overschrijd, het gaat om het feit dat je als werknemer een X bedrag betaald aan werkgever.
Klopt, beide mag je aftrekken vd belasting.

Ter verduidelijking voor de twee types eigen bijdrage:

1) Boven leasebudget/norm: je least een auto van 700 terwijl je budget 650 is. netto 50 euro boven leasebudget welke je mag aftrekken van de belasting

2) een netto bijdrage (vaak voor prive rijden) ongeacht je boven/onder je leasebudget zit. Dit bedrag mag je ook aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

kavorka schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 15:58:
[...]
Klopt, beide mag je aftrekken vd belasting.

Ter verduidelijking voor de twee types eigen bijdrage:

1) Boven leasebudget/norm: je least een auto van 700 terwijl je budget 650 is. netto 50 euro boven leasebudget welke je mag aftrekken van de belasting

2) een netto bijdrage (vaak voor prive rijden) ongeacht je boven/onder je leasebudget zit. Dit bedrag mag je ook aftrekken.
Het is zelfs nog gemakkelijker. Alle kosten die je maakt voor de auto van de zaak mag je aftrekken van de belasting. Dus als jij niet in het buitenland mag tanken van je werkgever, dan mag je ook die bonnetjes aftrekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 09:18

Mx. Alba

hen/die/zij

Uh, nee, je mag ze niet aftrekken van de belasting, maar wel van de bijtelling. Uiteindelijk betaal je er dus maar 58% van, tenzij je eigen bijdrage boven de bijtelling zit...

[ Voor 22% gewijzigd door Mx. Alba op 27-11-2009 16:34 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik betaal maandelijks 200 euro omdat ik graag BMW rij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jodie01
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-02-2023
Mx. Alba schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 16:33:
Uh, nee, je mag ze niet aftrekken van de belasting, maar wel van de bijtelling. Uiteindelijk betaal je er dus maar 58% van, tenzij je eigen bijdrage boven de bijtelling zit...
Hoe zit dat dan? wordt dit door de werkgever met het salaris verrekend? of is dit iets wat je zelf met het invullen van de belastingpapieren moet regelen?

Voor alle duidelijkheid mijn vraag gaat over een bijdrage die je aan de werkgever betaald voor het prive gebruiken van je leaseauto.

Een bedrag wat je eventueel extra betaald omdat je je leasebudget overschrijdt of het bijtellingsbedrag (0%, 14%, 20% of 25%) staat los van mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Mx. Alba schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 16:33:
Ben wel benieuws hoe dit werkt. Moet ik dan gewoon de bonnetjes aan de werkgever geven en die trekt het af ofzo????

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

Jodie01 schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:49:
[...]
Hoe zit dat dan? wordt dit door de werkgever met het salaris verrekend? of is dit iets wat je zelf met het invullen van de belastingpapieren moet regelen?
Hangt van je werkgever af, hij kan het met de bijtellen verrekenen. Als hij dat niet doet, dan kan je het zelf bij je aangifte doen.
Jodie01 schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:49:
[...]
Voor alle duidelijkheid mijn vraag gaat over een bijdrage die je aan de werkgever betaald voor het prive gebruiken van je leaseauto. [/quote[

Een bedrag wat je eventueel extra betaald omdat je je leasebudget overschrijdt of het bijtellingsbedrag (0%, 14%, 20% of 25%) staat los van mijn vraag.
Het maakt niet of het een overschrijding van je leasebudget of een eigen bijdrage is, voor beide geldt dezelfde regel.

En overigens zegt Albantar het goed, je kunt het aftrekken van de bijtelling, en niet van de belasting zoals ik zei. Overigens komt het wel op hetzelfde naar zolang je kosten niet hoger zijn dan de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tylen schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:58:
[...]
Ben wel benieuws hoe dit werkt. Moet ik dan gewoon de bonnetjes aan de werkgever geven en die trekt het af ofzo????
Bij mij was het zo dat ik de bonnetjes in kon dienen bij de lease-maatschappij. Deze keerde het bedrag dan (Netto) uit aan mij. Mijn werkgever hield daarna het bedrag weer in van mijn Bruto Salaris.

Vanuit de lease-maatschappij werden dus 100% van mijn brandstofkosten vergoed, alleen werkte mijn tankpas alleen in Nederland. De werkgever verekende het gedeelte wat ik in het buitenland tankte dan weer met mijn salaris/bijtelling.
t_captain schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:31:
En zoals gezegd: je kunt alleen per 1-1 stoppen met prive rijden in de auto van de baas. Gaat namelijk altijd per kalenderjaar. Deel van het jaar geen km-registratie bijhouden of >500km prive rijden = hele jaar betalen.
Is het ook niet zo dat je kan switchen op het moment dat je een nieuwe auto krijgt? Dat is ieder geval wat ik altijd begrepen heb, echter heb ik zelf altijd privé gereden in mijn lease-auto en dus geen ervaring of het daadwerkelijk zo is.
Jeroen V schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:36:
[...]
Hangt van je werkgever af, hij kan het met de bijtellen verrekenen. Als hij dat niet doet, dan kan je het zelf bij je aangifte doen.
Volgens mij kan je dat dus niet zelf bij de belasting doen, en is het dus verplicht dat je werkgever dat verekent. Als je werkgever dat dus niet doet, moet je bij je werkgever zijn, en niet bij de belastingdienst.

In het aangifte programma heb je er in ieder geval geen ruimte voor om het in te vullen.

[ Voor 69% gewijzigd door Woy op 30-11-2009 14:48 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

Woy schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:44:
[...]

Bij mij was het zo dat ik de bonnetjes in kon dienen bij de lease-maatschappij. Deze keerde het bedrag dan (Netto) uit aan mij. Mijn werkgever hield daarna het bedrag weer in van mijn Bruto Salaris.

Vanuit de lease-maatschappij werden dus 100% van mijn brandstofkosten vergoed, alleen werkte mijn tankpas alleen in Nederland. De werkgever verekende het gedeelte wat ik in het buitenland tankte dan weer met mijn salaris/bijtelling.

[...]

Is het ook niet zo dat je kan switchen op het moment dat je een nieuwe auto krijgt? Dat is ieder geval wat ik altijd begrepen heb, echter heb ik zelf altijd privé gereden in mijn lease-auto en dus geen ervaring of het daadwerkelijk zo is.
je kan niet gedurende het jaar switchen. Ook niet als je naar een andere auto gaat.
De enige mogelijkheid om halverwege het jaar met een verklaring geen prive gebruik te kunnen starten, is als je van een prive-auto naar een lease-auto overstapt halverwege het jaar.
ofwel, 500+km prive in 1 van de 2 auto's betekent betalen voor allebei.
[...]

Volgens mij kan je dat dus niet zelf bij de belasting doen, en is het dus verplicht dat je werkgever dat verekent. Als je werkgever dat dus niet doet, moet je bij je werkgever zijn, en niet bij de belastingdienst.

In het aangifte programma heb je er in ieder geval geen ruimte voor om het in te vullen.

bron: http://www.belastingdiens...uik_auto-02.html#P25_2450
* Als het voordeel van het privégebruik meer is dan 25% van de catalogusprijs, (excessief privégebruik), moet uw werkgever van de hogere waarde uitgaan. Dit is bijvoorbeeld het geval als u heel veel privékilometers met de auto rijdt en heel weinig zakelijke kilometers.
* Hebt u met uw werkgever afgesproken dat u een eigen bijdrage voor het privégebruik betaalt? Dan wordt deze eigen bijdrage van de bijtelling afgetrokken.
* Door uw eigen bijdrage mag de bijtelling over een heel kalenderjaar niet negatief zijn. Is uw eigen bijdrage over een heel kalenderjaar hoger dan de bijtelling over een heel kalenderjaar? Dan is de bijtelling over het kalenderjaar per saldo dus 0 en niet negatief.
* Het is niet de bedoeling dat u uw eigen bijdrage voor het privégebruik aftrekt in uw aangifte inkomstenbelasting.
* Uw werkgever houdt over de bijtelling loonbelasting/premie volksverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zvw in. Daardoor wordt uw nettoloon lager. Uw werkgever moet de ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage Zvw wel aan u vergoeden.
* De bijtelling heeft geen gevolgen voor uw pensioenopbouw. U bouwt over de bijtelling voor het privégebruik van de auto dus geen pensioen op.

Voorbeeld

U hebt van uw werkgever een auto waarvan de catalogusprijs € 25.000 is. U krijgt uw loon per maand. Verder betaalt u aan uw werkgever een eigen bijdrage voor het privégebruik van € 100 per maand. Uw werkgever telt dan iedere maand als loon in natura bij uw loon: (1/12 x 25% x € 25.000 =) € 521 - € 100 (eigen bijdrage) = € 421. Over deze € 421 houdt hij loonbelasting/premie volksverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zvw in.
toon volledige bericht
Brandstof geldt niet als eigen bijdrage. Denk bij eigen bijdrage alleen aan een bedrag verschuldigd voor privegebruik auto (forfaitaire bedragen), en overschrijding lease-budget. Dat laatste is een tegemoetkoming van de belastingdienst, aangezien dit officieel niet in de regeling past. Echter doordat veel werknemers hun overschrijding door de werkgever als eigen bijdrage tbv privegebruik lieten aanmerken, wordt het gedoogt.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RagaBaSH schreef op maandag 30 november 2009 @ 16:35:
[...]
je kan niet gedurende het jaar switchen. Ook niet als je naar een andere auto gaat.
De enige mogelijkheid om halverwege het jaar met een verklaring geen prive gebruik te kunnen starten, is als je van een prive-auto naar een lease-auto overstapt halverwege het jaar.
ofwel, 500+km prive in 1 van de 2 auto's betekent betalen voor allebei.
Ok dat kan ik inderdaad mis hebben.
Brandstof geldt niet als eigen bijdrage. Denk bij eigen bijdrage alleen aan een bedrag verschuldigd voor privegebruik auto (forfaitaire bedragen), en overschrijding lease-budget. Dat laatste is een tegemoetkoming van de belastingdienst, aangezien dit officieel niet in de regeling past. Echter doordat veel werknemers hun overschrijding door de werkgever als eigen bijdrage tbv privegebruik lieten aanmerken, wordt het gedoogt.
Dit doet wat anders vermoeden
Betalingen aan derden
Naast de eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt, kunt u ook bedragen aan derden betalen voor uw auto van de werkgever. Bijvoorbeeld als u zelf parkeer- of benzinekosten betaalt. Deze bedragen mag uw werkgever niet aftrekken van de bijtelling, behalve als u van tevoren met hem hebt afgesproken dat die betaling een eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto is.
Bron: http://www.belastingdiens...uik_auto-04.html#P68_9369

Dus als je van te voren afgesproken hebt dat de brandstof in het buitenland een eigen bijdrage is, dan mag dat wel afgetrokken worden. Tenminste zo interpreteer ik het, en volgens mij werkte dat destijds ook zo bij mijn lease-regeling.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:53

St@m

@ Your Service

Mensen, het is mij na veel lezen nog niet helemaal duidelijk..
Wij hebben een leasebudget van 575 (excl. tankpas), zeg ik dat goed? Ik mag een auto leasen van 575 euro en ik heb een tankpas waarmee ik onbeperkt kan rijden.
Auto's hebben bij ons een looptijd van 4 jaar, ik zit nu aan het einde van mijn eerste leaseperiode (heb toentertijd de auto overgenomen van een accountmanager) en heb eigenlijk nooit een berekening gemaakt hoe of wat.

Ik ga prive rijden met mijn auto, dat betekent bijtelling. Dat rekensommetje is mij (denk ik) duidelijk.
Cataloguswaarde * 0.2 (ik ga voor een auto met 20% bijtelling) / 12 * 0.42, dat zijn de netto kosten die ik extra betaal per maand.
Maar dan het lease budget, €575 dus.. in welke context moet ik dat zien? Wat is dat voor een bedrag. Google levert niets op, of ik zoek verkeerd. Heb hier het topic al doorgebladerd en daar kan ik het ook niet vinden.

Heb de vraag ook al bij mijn werkgever neergelegd, maar dat kan nog wel even duren voordat ik daar antwoord op krijg.
Ik zit overigens te denken aan een Ford Focus, Opel Astra, Seat Leon, Renault Megane Coupe.. dat soort auto's.
Deze auto's staan (met uitzondering van de Leon) niet op de lijst van auto's die ik "kan" leasen.
Collega's van mij rijden wel in een Focus, Astra enz. dus het "kan" wel.

Op de lijst staan (om en nabij):
Polo, Golf, Leon, A3, A4, Passat, Ibiza
Dat is mijn keuze, vrij bepekt dus.

Rij nu overigens een Polo 1.9 TDI met alles erop en eraan uit 2006
Leasemaatschappij is overigens Kamsteeg.. kan nergens op die site iets terugvinden over leasebudgetten..
Ik ga overigens rijden ~40.000 km per jaar met een maximale looptijd van 4 jaren.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 09:18

Mx. Alba

hen/die/zij

Tsja, st@m, met zo'n budget zou ik echt gaan voor een Prius. Binnen dat beperkte budget is dat de meest luxe en complete auto die je kan krijgen. En onder de streep is hij nog een stuk goedkoper ook.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

St@m schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 08:40:
Mensen, het is mij na veel lezen nog niet helemaal duidelijk..
Wij hebben een leasebudget van 575 (excl. tankpas), zeg ik dat goed? Ik mag een auto leasen van 575 euro en ik heb een tankpas waarmee ik onbeperkt kan rijden.
Auto's hebben bij ons een looptijd van 4 jaar, ik zit nu aan het einde van mijn eerste leaseperiode (heb toentertijd de auto overgenomen van een accountmanager) en heb eigenlijk nooit een berekening gemaakt hoe of wat.

Ik ga prive rijden met mijn auto, dat betekent bijtelling. Dat rekensommetje is mij (denk ik) duidelijk.
Cataloguswaarde * 0.2 (ik ga voor een auto met 20% bijtelling) / 12 * 0.42, dat zijn de netto kosten die ik extra betaal per maand.
Maar dan het lease budget, €575 dus.. in welke context moet ik dat zien? Wat is dat voor een bedrag. Google levert niets op, of ik zoek verkeerd. Heb hier het topic al doorgebladerd en daar kan ik het ook niet vinden.

Heb de vraag ook al bij mijn werkgever neergelegd, maar dat kan nog wel even duren voordat ik daar antwoord op krijg.
Ik zit overigens te denken aan een Ford Focus, Opel Astra, Seat Leon, Renault Megane Coupe.. dat soort auto's.
Deze auto's staan (met uitzondering van de Leon) niet op de lijst van auto's die ik "kan" leasen.
Collega's van mij rijden wel in een Focus, Astra enz. dus het "kan" wel.

Op de lijst staan (om en nabij):
Polo, Golf, Leon, A3, A4, Passat, Ibiza
Dat is mijn keuze, vrij bepekt dus.

Rij nu overigens een Polo 1.9 TDI met alles erop en eraan uit 2006
Leasemaatschappij is overigens Kamsteeg.. kan nergens op die site iets terugvinden over leasebudgetten..
Ik ga overigens rijden ~40.000 km per jaar met een maximale looptijd van 4 jaren.
toon volledige bericht
Als je goed had gezocht had je wel degelijk informatie gevonden.

Een leasebudget is een normbedrag van jouw werkgever, de 575 ex brandstof is dus een leaseprijs voor een beepaalde brandstof, looptijd, kilometers en extra's zoals vervangend vervoer en winterbanden. het maakt niet uit wat je werkelijk gaat rijden, een auto mag je uitzoeken op basis van de normwaardes!

wat je voor dat bedrag kan rijden kan je uitzoeken op bv directlease.nl, om en goede indicatie te kunnen krijgen is het balngrijk om te weten op basis van welke normen die 575 is gebasseerd. is dat diesel of benzine? 20.000, 30.000, 40.000 km? hoeveel jaar looptijd? het gaat dus om de norm en niet jouw eigen waardes, anders zou jij een mooiere auto voor 575 kunnen rijden dan een collega die 60.000km per jaar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:27

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Die 575 euro is het zogenoemde leasebedrag (bruto). Het leasebedrag is het bedrag wat per maand aan de leasemaatschappij word betaald. In mijn geval is mijn leasebedrag 810 euro. Maar dit is inclusief brandstofvergoeding en deze kan verschillen per auto natuurlijk.

Daarnaast heb je een zogenoemde "eigen bijdrage" (bruto). Dit is het bedrag als je over je leasebedrag heen gaat. Dit bedrag wordt vaak bruto van je salaris ingehouden.

Maar het is dus ook goed mogelijk dat je niet het volledige leasebedrag besteed. Bij sommige krijg je dan het resterende bedrag van het leasebedrag bij je salaris. Hierdoor zorgt dit overblijvende leasebedrag ervoor dat je indirect iets minder bijtelling hoeft te betalen.

Een leuke site om te kunnen zien wat je ongeveer kunt leasen is www.directlease.nl. Hier kun je op prijs of merk zoeken.

Mag ik je dan nog een tip geven? Kijk eens naar de Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance Bussiness Line. Deze kan je prima leasen met jouw leasebudget. Misschien moet je dan 20 euro (bruto, dus eigenlijk 9 euro) over je lease bedrag betalen. Kan mij voorstellen dat de fiscale waarde (waarde de bijtelling over berekend word) iets te hoog is.. maar dan is er altijd nog een ambition businessline uitvoering.

Laatste tip.. ga nooit zonder leasemaatschappijen onderling te beconcurreren een leasecontract aan. Dit scheelt je al gauw richting de 40-60 euro aan leasebedrag.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:28

Smarron

The bend

Wel grappig dat de Polo, Golf en Passat beschikbaar zijn. Toch 3 verschillende auto's en als je de 20% klasse neemt (En ik gezien je kilometrage op diesel uitkom), zal de Passat vrijwel zeker niet binnen de € 575,- gaan passen. Of je moet veel zelf gaan bijbetalen. Zelfs de Golf Bluemotion zal maar krapjes lukken.

Ik moet binnen 2 maanden ook een nieuwe auto gaan rijden en op het oog heb ik de Golf Variant Bluemotion (4 jaar, 40K/j). Deze gaat al gauw richting de € 700,- ex. brandstof wat de leasemaatschappijen uitrekenen.

Bovenstaand gaat uiteraard niet op als je benzine gaat rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Smarron op 01-12-2009 09:00 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Dank jullie wel voor de informatie. Het is dus een norm, duidelijk.
Ik zal eens gaan zoeken bij directlease. Ik vind het niet erg om extra bij te betalen, zit nu op ~150 euro per maand ongeveer en 100 euro extra per maand kan en wil ik maximaal extra betalen.

@Smarron, De Passat past inderdaad niet binnen de €575,- mijn collega's betalen ook tegen de 300 euro bijtelling per maand.. dat moeten zij weten :P
Ik zal eens vragen wat de normen zijn bij ons. Volgens mij komt het redelijk overeen met wat ik rijd per jaar.

Ik zal de Octavia ook meenemen in mijn overwegingen. Wil gewoon een degelijke middeklasser (als je dat zo noemt) zeker omdat ik ondanks het geringe aantal KM per jaar toch 2,5 uur per dag in die auto zit en ik begin dat wel te merken aan mijn rug.. die Polo zit gewoon k*t

Bedankt voor de antwoorden in ieder geval!

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Falcon schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 08:57:

Laatste tip.. ga nooit zonder leasemaatschappijen onderling te beconcurreren een leasecontract aan. Dit scheelt je al gauw richting de 40-60 euro aan leasebedrag.
Hoe bedoel je dat? de meeste werkgevers werken met een preferred leasmij, als berijder is het dan ook niet mogelijk om bij een andere leasemij te achterhalen wat zij voor leaseprijs hanteren.

wel kan je natuurlijk een 2e offerte vragen bij een andere dealer. als je de uitijndelijke offerteprijs omlaag kan krijgen dan zakt je leaseprijs ook natuurlijk, hoewel je niet veel of eigenlijk niets kan zakken kan je soms wel leuke opties erbij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Dan kan ik je net als Falcon de Octavia echt aanraden! Ik heb vorige week een proefrit gemaakt in de Octavia Combi 1.6TDI Greenline Businessline (20%) en dat reed werkelijk heerlijk. Ik schat dat je dan rond de € 200,- netto uitkomt.

Heb ik alleen geen rekening gehouden met eventuele extra zaken als winterbanden pakket, vervangend vervoer etc. Maar onder de € 250,- zul je dan makkelijk uitkomen. Mocht je de benzine uitvoering nemen is het weer wat goedkoper schat ik.
Anoniem: 151099 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 09:11:
Hoe bedoel je dat? de meeste werkgevers werken met een preferred leasmij, als berijder is het dan ook niet mogelijk om bij een andere leasemij te achterhalen wat zij voor leaseprijs hanteren.

wel kan je natuurlijk een 2e offerte vragen bij een andere dealer. als je de uitijndelijke offerteprijs omlaag kan krijgen dan zakt je leaseprijs ook natuurlijk, hoewel je niet veel of eigenlijk niets kan zakken kan je soms wel leuke opties erbij krijgen.
Wij hebben 2 leasemaatschappijnen en we vragen standaard bij beiden een offerte op en de goedkoopste wordt bij de duurste voorgelegd om nog wat te kunnen winnen.

[ Voor 43% gewijzigd door Smarron op 01-12-2009 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smarron schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 09:13:
[...]
Wij hebben 2 leasemaatschappijnen en we vragen standaard bij beiden een offerte op en de goedkoopste wordt bij de duurste voorgelegd om nog wat te kunnen winnen.
Ok maar dat is wel iets wat bij wagenparkbeheer wordt geregeld. zelf kan dat meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Smarron schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 09:13:
Dan kan ik je net als Falcon de Octavia echt aanraden! Ik heb vorige week een proefrit gemaakt in de Octavia Combi 1.6TDI Greenline Businessline (20%) en dat reed werkelijk heerlijk.
Ik heb mijn Octavia Combi net ingeruild voor een Superb II maar ik kan je de Otavia van harte aanbevelen. Zelfs met de ouderwetse 1.9 TDI was dat al een hele fijne auto, en je krijgt met die Business Edition veel waar voor je geld.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Hmm, zit de site directlease uit te pluizen, en het is inderdaad een goede site om iets uit te zoeken wat binnen je budget past.
Ik loop echter heel vaak tegen configuraties aan die je wel op de dealer site kan maken en niet op de site van directlease.
Een >1.6 motor hoef ik bijvoorbeeld niet, maar dan kun je bij DL weer alleen een selectie maken uit 1.9 of hoger.

Is dit ook per leasemaatschappij verschillend dan? Of ben ik heel naief als ik denk dat de auto geleased kan worden als deze bestaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

St@m.. in Januari volgend jaar zal de Octavia Combi/HB in de 1.2TSI (zonder DSG...in 11.3 op de 100) met 20% bijtelling beschikbaar komen. Dit is gewoon in de conventionele modellen en dus niet specifiek in een benzine Greenline model.

Een goed gevulde station (Ambition Business Line uitvoering even als voorbeeld) voor 22.150 euro. Even metallic toevoegen en een optie.. en je zit op 23.000 euro.

Bijtelling komt dan uit rond de 200 euro.

De 1.2TSI zou ook met GasFX leverbaar moeten kunnen zijn. Wat dit nog voor voordeel opleverd is nog niet duidelijk.

En nu stop ik met de Skoda reclame :P

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 04-12-2009 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Falcon schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 09:08:
St@m.. in Januari volgend jaar zal de Octavia Combi/HB in de 1.2TSI (zonder DSG...in 11.3 op de 100) met 20% bijtelling beschikbaar komen. Dit is gewoon in de conventionele modellen en dus niet specifiek in een benzine Greenline model.

Een goed gevulde station (Ambition Business Line uitvoering even als voorbeeld) voor 22.150 euro. Even metallic toevoegen en een optie.. en je zit op 23.000 euro.

Bijtelling komt dan uit rond de 200 euro.

De 1.2TSI zou ook met GasFX leverbaar moeten kunnen zijn. Wat dit nog voor voordeel opleverd is nog niet duidelijk.

En nu stop ik met de Skoda reclame :P
Ik mag geen Skoda leasen heb ik gisteren gehoord. Alleen de auto's van de lijst. Volkswagen heb ik inmiddels wel even genoeg van dus heb gisteren de volgende offertes aangevraagd:
SEAT Leon businessline - leasebedrag directlease €644
SEAT Leon Style met SEAT media systeem - leasebedrag directlease €635
Beide met de 1.9 TDI Ecomotive, bijtelling ligt dan rond de 185~190

Ben benieuwd wat Kamsteeg er van maakt. Voor beide zal ik rond de 70~80 euro meer per maand dan voor mijn huidige Polo gaan betalen.. iets wat ik acceptabel vind. Maar verhalen van mijn collega's aanhorende schijnen de leaseprijzen bij Kamsteeg behoorlijk hoog te zijn.
Anyway, ik laat het wel weten. Ben benieuwd wanneer ik iets hoor. Moet 29-04-2010 een nieuwe hebben. Dus ik heb nog even.

edit 1:
Net de offertes gekregen
Wow.. Kamsteeg zit 70 euro hoger dan de indicaties op directlease.. 70 euro extra eigen bijdrage dus.. per maand..
705 voor de Style met media systeem en 718 voor de Businessline en 687 voor een Style met b-tooth

Edit 2:
Hmm.. uiteindelijk aan het eind van de streep de kosten per maand (op dit moment 190):
Business: 282 p/m
Style + Media: 273 p/m
Style + B-tooth: 261 p/m

[ Voor 29% gewijzigd door St@m op 04-12-2009 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
Vergeet niet dat je die 70 euro extra eigen bijdrage mag aftrekken, wat het weer een stukje voordeliger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

L-VIS schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:26:
Vergeet niet dat je die 70 euro extra eigen bijdrage mag aftrekken, wat het weer een stukje voordeliger maakt.
Ja dat is meegenomen in de berekening.. en ook al onder de streep :P
Net maar even besloten dat ik niet zoveel extra wil betalen voor het navi/media gebeuren. Ik heb al een navigatie en alleen omdat het mooi staat ~1000 euro extra te betalen.. (in totaal) nah dan maar niet.

Dus net een nieuwe offerte aangevraagd voor de Style + B-tooth + Regen/licht sensor.. denk dat me dat rond de 265 gaat kosten p/m, dan nemen we die wel :)
Toch is het duur :(

[ Voor 28% gewijzigd door St@m op 04-12-2009 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

St@m schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:31:
[...]

Ja dat is meegenomen in de berekening.. en ook al onder de streep :P
Net maar even besloten dat ik niet zoveel extra wil betalen voor het navi/media gebeuren. Ik heb al een navigatie en alleen omdat het mooi staat ~1000 euro extra te betalen.. (in totaal) nah dan maar niet.

Dus net een nieuwe offerte aangevraagd voor de Style + B-tooth + Regen/licht sensor.. denk dat me dat rond de 265 gaat kosten p/m, dan nemen we die wel :)
Toch is het duur :(
Dan ga je toch lekker privé rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou inderdaad minstens in overweging nemen om een prive auto te gaan rijden. € 265,- netto per maand vind ik in ieder geval een flink bedrag.

Prive kun je gewoon een vergelijkbare auto kopen, alleen dan bijvoorbeeld eentje van 3 jaar oud. Dan zou het best kunnen dat het financiele plaatje een stuk voordeliger uitvalt.

Niet dat je het perse moet doen, maar het is natuurlijk wel slim om die optie minsten bekeken te hebben.

Het is natuurlijk afhankelijk hoe je lease - regeling precies werkt.

Als je baas de mogelijkheid bied om je lease bedrag bruto uitgekeerd te krijgen, waar per zakelijke KM € 0,19 van het bruto bedrag netto uitgekeerd word en je 2000 zakelijke (inclusief woon-werk) km's per maand rijd, kom je dan op de volgende bedragen.

2000 * 0,19 = € 380 netto
575 - 380 = 195 bruto * 0,58 = € 113.10 netto
Plus je bespaart nog eens de € 265,- netto.

Als je in totaal minder dan € 758,10 per maand kwijt bent aan een auto ( Inclusief afschrijving, financieringskosten, benzine zakelijk, benzine prive, verzekering, onderhoud, etc.. ) dan ben je goedkoper uit om zelf een auto te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Maar je moet wel een startkapitaal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Woy schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:44:
Ik zou inderdaad minstens in overweging nemen om een prive auto te gaan rijden. € 265,- netto per maand vind ik in ieder geval een flink bedrag.

Prive kun je gewoon een vergelijkbare auto kopen, alleen dan bijvoorbeeld eentje van 3 jaar oud. Dan zou het best kunnen dat het financiele plaatje een stuk voordeliger uitvalt.

Niet dat je het perse moet doen, maar het is natuurlijk wel slim om die optie minsten bekeken te hebben.

Het is natuurlijk afhankelijk hoe je lease - regeling precies werkt.

Als je baas de mogelijkheid bied om je lease bedrag bruto uitgekeerd te krijgen, waar per zakelijke KM € 0,19 van het bruto bedrag netto uitgekeerd word en je 2000 zakelijke (inclusief woon-werk) km's per maand rijd, kom je dan op de volgende bedragen.

2000 * 0,19 = € 380 netto
575 - 380 = 195 bruto * 0,58 = € 113.10 netto
Plus je bespaart nog eens de € 265,- netto.

Als je in totaal minder dan € 758,10 per maand kwijt bent aan een auto ( Inclusief afschrijving, financieringskosten, benzine zakelijk, benzine prive, verzekering, onderhoud, etc.. ) dan ben je goedkoper uit om zelf een auto te rijden.
toon volledige bericht
Ja het is iets om te overwegen, zeker waar.
Met rijgedrag en mijn 40K in het jaar misschien nog wel duurder :P Zul je net zien dat ik weer een auto koop waar vanalles mis mee is na een jaar.. enz enz. Nee hoor, dat het duur is betekent niet dat ik het niet doe :P

Tuurlijk, benzine/diesel enz. dat zal allemaal hetzelfde/goedkoper zijn, maar echt.. mezelf kennende krijg ik net een ongeluk.. auto total loss.. of heb ik een auto waar na een jaar voor 3000 euro aan gerepareerd moet worden. Die pech heb ik gewoon, daar heb ik mee leren leven :+

Daar komt nog bij dat ik niet even 10K ofzo op de plank heb liggen.. en lenen voor een gebruiksvoorwerp als een auto (met bovengenoemde redenen in mijn achterhoofd :+ ) no way..

Ik krijg overigens mijn leasebedrag ook niet bruto uitgekeerd als ik geen auto neem.

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 04-12-2009 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik zat laatst te praten over leasehybrides. Een Prius of zo is voor de leaserijder natuurlijk voordelig, en ook voor de leasemaatschappij. Maar in hoeverre is het dan een goede keuze voor de werkgever?

Het leasebudget wordt toch opgemaakt, of het nou een hybride is of een diesel.
Qua bijtelling/onderhoud/keuring heeft de werkgever niks meer mee te maken.
En een hybride gebruikt benzine. Weliswaar veel zuiniger dan een equivalente benzinebak, maar 1 liter benzine is altijd nog veel duurder dan 1 liter diesel.

Dus eigenlijk zijn hybrides juist nadelig voor de werkgever. Waarom zal deze dan instemmen voor een hybride?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
kmf schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:49:

Dus eigenlijk zijn hybrides juist nadelig voor de werkgever. Waarom zal deze dan instemmen voor een hybride?
Het is ook goed voor het imago van de werkgever. En de brandstofkosten per kilometer zijn weliswaar hoger dan diesel/ lpg auto's, maar zo heel veel zal het niet schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@ St@m: Ik ben wel benieuwd wat voor auto je wel voor dat bedrag kunt leasen. Het is een middel om je werk te kunnen doen, dus dan zou je minstens verwachten dat je een redelijke auto kunt leasen. Natuurlijk kun je dan nog kiezen om op eigen kosten luxer te leasen. Maar als ik 40k KM's per jaar zou maken, zou ik minstens verwachten dat mijn baas een redelijke auto ter beschikking stelt. Vandaar dat ik benieuwd ben wat je voor die 575 ongeveer kunt leasen.
Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd ja. Benzine is zo'n 30% duurder, dus als een gemiddelde diesel 1:15 rijd, zou een hybride benzine 1:20 moeten rijden om even duur voor de werkgever te zijn.

Ik denk dat het gewoon onder het kopje "Maatschappelijk verantwoord ondernemen" valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Woy schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:05:
@ St@m: Ik ben wel benieuwd wat voor auto je wel voor dat bedrag kunt leasen. Het is een middel om je werk te kunnen doen, dus dan zou je minstens verwachten dat je een redelijke auto kunt leasen. Natuurlijk kun je dan nog kiezen om op eigen kosten luxer te leasen. Maar als ik 40k KM's per jaar zou maken, zou ik minstens verwachten dat mijn baas een redelijke auto ter beschikking stelt. Vandaar dat ik benieuwd ben wat je voor die 575 ongeveer kunt leasen.
Ongeveer een Polo of een Ibiza.. misschien een Skoda Fabia (maar dat vind ik een gruwelijk lelijke bak).
Ik rijd nu een Polo en krijg gewoon last van mijn rug, kan mijn knieen niet lekker kwijt enz. Dit heb ik overigens meerdere malen aangegeven bij de werkgever.
Gebaseerd op de prijzen van Directlease + 70 euro zit je voor een basis Golf /Leon ook al dik boven het budget.

De lijst:
Audi A3 (Sportback) - Onbetaalbaar
Audi A4 (Limousine) - Onbetaalbaar
Audi A4 (Avant) - Onbetaalbaar
Seat Ibiza - Binnen budget maar te klein
Seat Leon - Betaalbaar
Seat Altea XL - Ik ben geen 50 (weet niet of het betaalbaar is)
Skoda Fabia Combi - Zie Seat Altea XL (weet niet of het betaalbaar is)
VW Polo - Binnen budget maar te klein
VW Golf - Betaalbaar
VW Golf Variant - Zie Seat Altea XL (weet niet of het betaalbaar is)
VW Passat - Onbetaalbaar
VW Passat CC - Onbetaalbaar
VW Tiguan - Onbetaalbaar

Tot 290 in de maand is voor mij betaalbaar. Heb afgesproken met de vriendin (zij vindt een Polo prima) dat ik €100 euro extra in de maand mocht uitgeven aan een auto. Betaal nu dus voor een Polo 190 euro. €21700 / 25%

[ Voor 27% gewijzigd door St@m op 04-12-2009 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-06 16:23
Ik zat laatst te praten over leasehybrides. Een Prius of zo is voor de leaserijder natuurlijk voordelig, en ook voor de leasemaatschappij. Maar in hoeverre is het dan een goede keuze voor de werkgever?

Het leasebudget wordt toch opgemaakt, of het nou een hybride is of een diesel.
Qua bijtelling/onderhoud/keuring heeft de werkgever niks meer mee te maken.
En een hybride gebruikt benzine. Weliswaar veel zuiniger dan een equivalente benzinebak, maar 1 liter benzine is altijd nog veel duurder dan 1 liter diesel.

de wegenbelasting is ook erg laag. Het breakeven punt voor diesel ligt dus verder weg vergeleken met een normale benzine bak. Het kan dus voordelig zijn bij een bepaald aantal KM om toch een hybride benzine te rijden. Het verschil tussen diesel en benzine in kostprijs neemt ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
DaTimMan schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:37:
[...]

de wegenbelasting is ook erg laag. Het breakeven punt voor diesel ligt dus verder weg vergeleken met een normale benzine bak. Het kan dus voordelig zijn bij een bepaald aantal KM om toch een hybride benzine te rijden. Het verschil tussen diesel en benzine in kostprijs neemt ook af.
Maar dat is geen voordeel voor de werkgever, dat zit immers in de lease-prijs verwerkt, en het heeft dus alleen als voordeel dat de werknemer een duurdere auto kan leasen.

Voor de werkgever zijn allen de benzine/diesel/gas kosten variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-06 16:23
Woy schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:41:
[...]

Maar dat is geen voordeel voor de werkgever, dat zit immers in de lease-prijs verwerkt, en het heeft dus alleen als voordeel dat de werknemer een duurdere auto kan leasen.

Voor de werkgever zijn allen de benzine/diesel/gas kosten variabel.
niet perse. Er worden ook auto's met financial lease aangeschaft. Maar met operational lease kan ik ook zo geen direct voordeel bedenken t.o.v hybride tegenover normaal benzine. Toch kan het voor de werkgeven voordeliger zijn een benzine auto voor een werknemer te lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Woy schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:05:

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd ja. Benzine is zo'n 30% duurder, dus als een gemiddelde diesel 1:15 rijd, zou een hybride benzine 1:20 moeten rijden om even duur voor de werkgever te zijn.

Ik denk dat het gewoon onder het kopje "Maatschappelijk verantwoord ondernemen" valt.
Alleen rijdt een diesel volgens mij net onder de 1:20, dus zal een Prius minimaal 1:25 moeten halen. Dat is alleen met hypermiling rijstijl te doen. Gemiddeld is 1:20 met een Prius wel te halen met een normale rijstijl, maar met een Honda dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

St@m schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:12:
[...]

Ongeveer een Polo of een Ibiza.. misschien een Skoda Fabia (maar dat vind ik een gruwelijk lelijke bak).
Ik rijd nu een Polo en krijg gewoon last van mijn rug, kan mijn knieen niet lekker kwijt enz. Dit heb ik overigens meerdere malen aangegeven bij de werkgever.
Gebaseerd op de prijzen van Directlease + 70 euro zit je voor een basis Golf /Leon ook al dik boven het budget.

De lijst:
Audi A3 (Sportback) - Onbetaalbaar
Audi A4 (Limousine) - Onbetaalbaar
Audi A4 (Avant) - Onbetaalbaar
Seat Ibiza - Binnen budget maar te klein
Seat Leon - Betaalbaar
Seat Altea XL - Ik ben geen 50 (weet niet of het betaalbaar is)
Skoda Fabia Combi - Zie Seat Altea XL (weet niet of het betaalbaar is)
VW Polo - Binnen budget maar te klein
VW Golf - Betaalbaar
VW Golf Variant - Zie Seat Altea XL (weet niet of het betaalbaar is)
VW Passat - Onbetaalbaar
VW Passat CC - Onbetaalbaar
VW Tiguan - Onbetaalbaar

Tot 290 in de maand is voor mij betaalbaar. Heb afgesproken met de vriendin (zij vindt een Polo prima) dat ik €100 euro extra in de maand mocht uitgeven aan een auto. Betaal nu dus voor een Polo 190 euro. €21700 / 25%
toon volledige bericht
tja als je voor jou functie een polo krijgt, dan mag je op zich nog blij zijn dat je meer mag betalen om iets beters te rijden. heb je wel eens een polo comfortline geprobeerd of een ibiza sport? dat scheelt best veel qua stoelen.

ik heb ibiza sport gereden en en polo trendline, en dat was een wereld van verschil, in de polo erg last van m'n rug en de ibiza nooit.

een golf trendline heeft ook gewoon matige stoelen dus reken je echt niet rijk met een instap golfje, ik zou dan eerder een aangeklede ibiza/polo nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 23:54

djidee

Mr. Slungel

@Stam

Mag je Ford leasen? edit: Niet, lees ik nu, dacht collega mag focus, dus dat het wel mocht, maar lees nu je lijstje verhaal :/

Kijk dan eens naar een Fiesta 5deurs in Titanium trim. 90pk diesel, 20% bijtelling. Voorin genoeg ruimte, achterin wat minder. Full options rond de 25.000 en een bijzonder schappelijke leaseprijs. Rijdt sportief, maar is wel degelijk comfortabel. De stoelen zijn goed, ik heb een zwakke rug (2.06 lang, en niet echt goed ontwikkelde buik/rug spieren), maar van rugklachten heb ik sinds ik deze Fiesta heb absoluut geen last meer. Na lange ritten (bv. 3,5 uur ri Duitsland oid) stap ik nog altijd fris uit...

[ Voor 9% gewijzigd door djidee op 04-12-2009 17:28 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Anoniem: 151099 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 17:14:
[...]

tja als je voor jou functie een polo krijgt, dan mag je op zich nog blij zijn dat je meer mag betalen om iets beters te rijden. heb je wel eens een polo comfortline geprobeerd of een ibiza sport? dat scheelt best veel qua stoelen.

ik heb ibiza sport gereden en en polo trendline, en dat was een wereld van verschil, in de polo erg last van m'n rug en de ibiza nooit.

een golf trendline heeft ook gewoon matige stoelen dus reken je echt niet rijk met een instap golfje, ik zou dan eerder een aangeklede ibiza/polo nemen
En wat als je kinderen wilt :? Denk je echt dat een buggie past in die auto's? Meerdere collega's zitten met dat probleem. Nu zeg ik hiermee niet dat ik een kind wil in de aankomende 4 jaar (voor het geval de vriendin meeleest :P ) maar het zou zo maar kunnen, 4 jaar is een lange tijd.
En ok, dan zit er een andere stoel in, dan zijn de auto's nog steeds te krap, ik kan mijn benen gewoon niet kwijt. Stoel helemaal naar achteren, dan heb ik de gordel over mijn ogen.. stoel omhoog, kan ik ineens niet meer bij de pedalen :P enz. Nee, die auto's zijn gewoon te klein.
En tja, ik moet meer betalen voor een grotere auto. Wist ik, zeur ik niet over, had alleen niet verwacht dat het verschil met directlease 70 euro zou zijn.

En of een Polo conform mijn functie is (als je dat zo mag zien) dat is inderdaad een twist punt :P een beetje serieuze auto bij een beetje serieuze klus. Ben geen junior meer ofzo.

Edit: en iedere keer als ik een Golf meekrijg van de garage als mijn Polo voor reparatie is, dan heb ik altijd het gevoel dat ik in een luie stoel zit.. heerlijk :P Nou weet ik niet welke Golf dat is/zijn
Ga binnenkort maar eens een paar keer rijden met de SEAT Leon van mijn collega

@djidee, nee helaas, het blijkt dus dat de Ford's wel op de lijst stonden.. tot de zomervakantie ongeveer :P vandaar dat sommige van mijn collega's wel Ford rijden

[ Voor 16% gewijzigd door St@m op 04-12-2009 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-06 16:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

St@m schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 17:28:
[...]
En wat als je kinderen wilt :? Denk je echt dat een buggie past in die auto's? Meerdere collega's zitten met dat probleem.
Dan besluit je toch gewoon om niet privé met de lease-auto te gaan rijden. Nul bijtelling en privé koop je dan een grotere auto waar de buggy wel inpast.

Niemand verplicht je om ook daadwerkelijk de auto van de zaak privé te gaan gebruiken.

Mijn post komt misschien botter over dan bedoeld en begrijp me absoluut niet verkeerd, maar de auto is in eerste instantie bedoeld voor het uitvoeren van je functie. Dat jij privé een stel koters en twee sint-bernard mee wil nemen en weet ik wat, is niet het probleem van de werkgever.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Question Mark schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 18:51:
[...]
Dan besluit je toch gewoon om niet privé met de lease-auto te gaan rijden. Nul bijtelling en privé koop je dan een grotere auto waar de buggy wel inpast.

Niemand verplicht je om ook daadwerkelijk de auto van de zaak privé te gaan gebruiken.

Mijn post komt misschien botter over dan bedoeld en begrijp me absoluut niet verkeerd, maar de auto is in eerste instantie bedoeld voor het uitvoeren van je functie. Dat jij privé een stel koters en twee sint-bernard mee wil nemen en weet ik wat, is niet het probleem van de werkgever.
Gemak dient de mens, ik zit niet te wachten op het bijhouden van een km-registratie.
Even voor de duidelijkheid, ik zeg alleen dat het duur is, dat ik last heb van mijn rug en knieën in de kleine Polo. En laten we wel zijn, 260 euro p/m betalen is toch ook duur :? Dat geeft verder niet. Verder vind ik het gewoon jammer dat ik alleen auto's van de lijst kan kiezen, het is _nogal_ een beperkte keus.
Dus begrijp me goed, ik ben tevreden met de mogelijkheid tot lease auto, maar ik mag wel wat op en aanmerkingen hebben toch? Misschien kom ik voor jullie een beetje over als een zeurpiet ofzo..:?

Verder ben ik het wel eens met je post.

[ Voor 15% gewijzigd door St@m op 04-12-2009 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

St@m schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:01:
En laten we wel zijn, 260 euro p/m betalen is toch ook duur :?
Heb je zelf al eens berekend wat een zelfde auto je kost wanneer je deze prive koopt en onderhoud?

Dan zal je zien dat die 260e/maand helemaal niet 'duur' is. Bijna goedkoop zelfs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je ook nog eens een behoorlijk aantal privé kilometers mag rijden is die 260 euro per maand inderdaad niet duur. Afgelopen jaar met de auto van de zaak op vakantie naar Italie geweest voor een rondrit, 6000km. Ik wil niet weten wat dat met een huurauto zou moeten kosten, ik geloof al 1000 euro voor 3 weken en dan had ik nog geen km gereden. En dan te bedenken dat je dan nog met allerlei uitzonderingen zit wat wel en niet mag.

Om je een idee te geven: in 4 jaar betaal ik minder dan wat alleen de afschrijving al is t/m nu (bijna 3 jaar) van de auto. Dus 260 netto per maand duur? Ik zou toch eens gaan informeren wat vrienden van je kwijt zijn aan een auto die jij ook wel zou willen hebben...maar dan privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Anders gezegd dan, het is veel geld.. sjongejonge..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
St@m schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 17:28:
[...]
En wat als je kinderen wilt :? Denk je echt dat een buggie past in die auto's? Meerdere collega's zitten met dat probleem. Nu zeg ik hiermee niet dat ik een kind wil in de aankomende 4 jaar (voor het geval de vriendin meeleest :P ) maar het zou zo maar kunnen, 4 jaar is een lange tijd.
En ok, dan zit er een andere stoel in, dan zijn de auto's nog steeds te krap, ik kan mijn benen gewoon niet kwijt. Stoel helemaal naar achteren, dan heb ik de gordel over mijn ogen.. stoel omhoog, kan ik ineens niet meer bij de pedalen :P enz. Nee, die auto's zijn gewoon te klein.
Huidige Ford Fiesta is ongeveer even groot als een golf-4, toen c-segment dus klein is ie niet echt meer. Voor een Polo geld vast het zelfde. Qua rijgedrag en veiligheid zijn ze er ook enorm op vooruit gegaan. Ik ben zelf van peugeot 308 naar een ford fiesta gegaan(wel praktisch full options :) ) omwille van de lagere bijtelling en geen spijt van. Voorheen kostte m'n auto 310 netto en nu 185, het verschil kan je leukere dingen van doen dan afdragen aan de staat :)
En een kinderwagen koop je toch bij je auto en niet andersom? m'n zus heeft er een die achterin dr ford ka past. Ze zei dat die je compacter kan opvouwen wel een stuk duurder zijn, is misschien een nadeel. Als je nou 2 of 3 van die kinderwagens mee moet kan ik me voorstellen dat het een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
J0YR1D3R schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 12:13:
Als je ook nog eens een behoorlijk aantal privé kilometers mag rijden is die 260 euro per maand inderdaad niet duur. Afgelopen jaar met de auto van de zaak op vakantie naar Italie geweest voor een rondrit, 6000km. Ik wil niet weten wat dat met een huurauto zou moeten kosten, ik geloof al 1000 euro voor 3 weken en dan had ik nog geen km gereden. En dan te bedenken dat je dan nog met allerlei uitzonderingen zit wat wel en niet mag.

Om je een idee te geven: in 4 jaar betaal ik minder dan wat alleen de afschrijving al is t/m nu (bijna 3 jaar) van de auto. Dus 260 netto per maand duur? Ik zou toch eens gaan informeren wat vrienden van je kwijt zijn aan een auto die jij ook wel zou willen hebben...maar dan privé.
Bij veel prive km is lease inderdaad gunstig, en vooral tamelijk zorgeloos(tenzij wetgeving veranderd weet je waar je aan toe bent): meestal nieuwe auto, geen garagekosten, tankpas.
Als je bijvoorbeeld 3000,- jr aan bijtelling kwijt bent en 5000km prive doet zijn het erg dure kilometers.

Zou je niet meer salaris krijgen als je geen lease auto neemt? een mobiliteitsvergoeding misschien? of meer verdienen in een vergelijkbare functie zonder lease auto? M'n punt is maar dat die lease-auto meer kost dan alleen de bijtelling en wordt bijvoorbeeld niet meegerekend bij je WW-uitkering of de aanvraag van een hypotheek als inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ook bij heelveel hypotheek aanvragen niet de mobiliteitsvergoeding hoor! Je moet wel opletten bij een leaseauto dat je niet al te veel eigen bijdrage boven op het leasebedrag betaalt. Dit mag je dan ook niet gebruiken voor je hypotheekaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorty
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

shorty

tralalalala!

Kan je met een offerte van een dealer ook naar je lease maatschappij gaan en vervolgens op die manier je auto bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 20-06 16:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

shorty schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 12:37:
Kan je met een offerte van een dealer ook naar je lease maatschappij gaan en vervolgens op die manier je auto bestellen?
Kan, maar houdt er dan wel rekening mee dat het leasebedrag dan ongunstiger kan worden. Een leasemaatschappij heeft vaak overkoepelende prijsafspraken met dealers en als jij je auto bij een andere dealer besteld wilt hebben, dan wordt de auto qua aanschaf voor de leasemij duurder. En dat verschil vertaald zich naar een duurder leasebedrag.

Kijk voor de gein even bij directlease en zoek een auto uit. Je kunt dan opgeven of de dealerkeuze "eigen" is of dat Directlease de dealer bepaald. Je ziet dan zo het verschil in leaseprijs.

Ik vraag meestal vantevoren op welke dealer in mijn buurt "voorkeursdealer" is voor de leasemij en ga dan bij deze dealer langs voor proefritten en offertes en dergelijke.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Smarron

Smarron

The bend

Nou, eindelijk is het voor elkaar. De nieuwe leaseauto wordt besteld. Na veel gezeur vanwege een nieuwe leaseregeling (enkel VAG, keuze tussen een paar modellen en wel/geen mogelijkheid voor een station), is het toch gelukt om een goede auto te gaan rijden de komende 4 jaar, namelijk de Golf 6 Variant 1.6TDI BlueMotion in Highline uitvoering, kleur zwart (Andere opties waren Seat Ibiza, Altea, VW Polo en Skoda Fabia. Nou moeilijk was de keuze dus niet). Enige extra optie is een BT carkit, want navigatie is uit den boze en het budget was al overschreden met de Highline uitvoering. Ik rij nu een Renault Megane 1.5Dci Expression dus mag niet klagen.

Het mooiste van allemaal is dat ik netto niet meer ga betalen dan wat ik nu betaal (eigen bijdrage is afgeschaft en de 20% vs. 25% maakt een hoop goed), en op alle fronten wel een luxere auto ga rijden. Nu nog slechts 3 maanden wachten. :(

Anoniem: 50683

Hoezo uit den boze??

• Smarron

Smarron

The bend

Overbodig ofzo.

Losse TomTom kan evt. wel aangevraagd en vergoed worden. Logica ontbreekt bij mij ook hoor, maar die was al verdwenen toen er werd gezegd dat er geen stations geleased mochten worden. Dat is gelukkig wel goedgekomen na veel gezeur. Net als de logica om een Golf en een Fabia in dezelfde groep te zetten, maar de Octavia en Leon in een andere (hogere) klasse.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Smarron.. je noemt de Skoda Fabia, maar ik neem aan dat je de Skoda Octavia bedoeld als alternatief op de Golf Variant?

Falcon schreef op donderdag 10 december 2009 @ 14:22:
Smarron.. je noemt de Skoda Fabia, maar ik neem aan dat je de Skoda Octavia bedoeld als alternatief op de Golf Variant?
nee want de octavia staat bij zijn bedrijf in dezelfde groep als de leon. aardig verwarde wagenparkbeheerder denk ik zo.

Anoniem: 50683

Anoniem: 151099 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 14:28:
[...]
nee want de octavia staat bij zijn bedrijf in dezelfde groep als de leon. aardig verwarde wagenparkbeheerder denk ik zo.
Zal wel een of andere muts ze op kleur gesorteerd hebben :)

Anoniem: 50683 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 14:33:
[...]

Zal wel een of andere muts ze op kleur gesorteerd hebben :)
of alfabet

Fabia
Golf

Leon
Octavia

:'(

• Smarron

Smarron

The bend

Logica van niks zei ik al. :) En toch klopt het. Anyway, ik ben uiterst tevreden met de Golf. Rijdt echt heerlijk en vergeleken met de 5 een behoorlijke stap vooruit (in elk geval aan de binnenkant).

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-10-2024
In de leaseovereenkomst staat dat de leaseauto altijd meegenomen moet worden ongeacht bij ontslag nemen of ontslagen worden. Is dit niet onredelijk bezwarend ?

iets met lenzen

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Morpheus_at_work schreef op donderdag 17 december 2009 @ 22:45:
In de leaseovereenkomst staat dat de leaseauto altijd meegenomen moet worden ongeacht bij ontslag nemen of ontslagen worden. Is dit niet onredelijk bezwarend ?
onredelijk bezwarend ?

Het is gewoon compleet ridicuul! Ik zou nooit met een werkgever in zee willen gaan die er maar aan denkt om zijn werknemers iets dergelijks te laten tekenen.

• Smarron

Smarron

The bend

Het komt helaas wel steeds vaker voor en aan de ene kant snap ik de werkgever ook wel. Er worden tegenwoordig zoveel auto's besteld alsof het broodjes zijn, vaak ook met overbodige opties. De nieuwe werknemer bedenkt na een jaar om toch maar ergens anders te gaan werken en vertrekt (want dat kan wel heel makkelijk). De werkgever blijft dan met die auto's zitten. Een andere werknemer moet vervolgens in die auto rijden, maar de eigen bijdrage zal niet hoeven worden betaald, omdat hij die auto niet vrijwillig wilt gaan rijden. Kortom, verliezen voor het bedrijf.

[ Voor 3% gewijzigd door Smarron op 17-12-2009 23:36 ]

• Nvidiot
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Daarom is het betalen van de eigen bijdrage x resterende looptijd ook wel redelijk (hoewel ik bij niet-verwijtbaar ontslag het daar eigenlijk ook niet mee eens ben), maar verplicht de hele auto meenemen is bizar. Daarmee wordt het feitelijk een ongeveer 4-jarig wurgcontract bij die werkgever, je kunt domweg niet vertrekken omdat je dat niet kunt betalen, tenzij je geluk hebt en je nieuwe werkgever de leaseauto overneemt.

[ Voor 33% gewijzigd door Nvidiot op 17-12-2009 23:50 ]

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Nvidiot schreef op donderdag 17 december 2009 @ 23:49:
Daarom is het betalen van de eigen bijdrage x resterende looptijd ook wel redelijk (hoewel ik bij niet-verwijtbaar ontslag het daar eigenlijk ook niet mee eens ben), maar verplicht de hele auto meenemen is bizar. Daarmee wordt het feitelijk een ongeveer 4-jarig wurgcontract bij die werkgever, je kunt domweg niet vertrekken omdat je dat niet kunt betalen, tenzij je geluk hebt en je nieuwe werkgever de leaseauto overneemt.
Dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn bij vrijwillig vertrek.

Ik ben eigenlijk benieuwd of er hier mensen zijn die de auto hebben meegenomen naar een nieuwe werkgever en of daar nog haken en ogen aanzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Morpheus_at_work schreef op donderdag 17 december 2009 @ 22:45:
Bij ontslag is het de werkgever die de arbeidsovereenkomst laat ontbinden. Naar mijn mening moet een leaseregeling als onderdeel van de arbeidsovereenkomst worden gezien. Dus redelijkerwijs moet die ook gewoon worden ontbonden op dezelfde datum als de arbeidsovereenkomst. Eventuele kosten liggen bij degene die de ontbinding aanvraagt, dus de werkgever.

Verder is de werkgeversbijdrage een integraal onderdeel van de leaseregeling. Zonder die bijdrage was een werknemer het leasecontract nooit aangegaan. Als ze dan toch het leasecontract willen voortzetten na ontbinding van de arbeidsovereenkomst, dan mogen ze ook de werkgeversbijdrage voortzetten (of afkopen).

Als je zelf uit dienst gaat ligt het iets anders. Dan moet je op zoek naar een redelijke verdeling van de opzegkosten tussen werkgever en werknemer. De leaseauto is namelijk deels een werkgeverszaak (hulpmiddel voor de zakelijke ritten) en deels een werknemerszaak (je prive-ritten).
Het is normaal dat verantwoordelijkheden voor zakelijke hulpmiddelen bij de werkgever liggen (en dus ook de opzegkosten als ze tijdens het contract niet meer nodig zijn). Denk aan een laptop die je gewoon op kantoor inlevert. De baas mag zelf weten of hij het leasecontract van dat apparaat beeindigt, of de laptop aan een andere werknemer in gebruik geeft. Je moet dus een verdeelsleutel vinden tussen prive en zakelijk deel van de auto.

Sommige bedrijven laten de luxe-eigen bijdrage (het deel van het leasebedrag boven de leasenorm) door de werknemer betalen voor de resterende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 08:20:
[...]
Sommige bedrijven laten de luxe-eigen bijdrage (het deel van het leasebedrag boven de leasenorm) door de werknemer betalen voor de resterende maanden.
En dat vind ik eigenlijk de enige redelijke regeling ( Buiten het altijd kosteloos op kunnen zeggen, echter is dat weer minder redelijk voor de werkgever ). De auto heb je gewoon nodig om je werk te kunnen doen, de werkgever moet er dus voor zorgen dat jij een auto tot je beschikking hebt die voldoet om je werk te kunnen doen.

Als extra bied de werkgever vaak aan dat de persoon er ook prive in mag rijden. In verhouding is dit een redelijk goedkoop stukje extra salaris die de werkgever de werknemer kan bieden, een gedeelte van de kosten worden immers al gedragen doordat de auto toch beschikbaar moet zijn. Verder bied hij de werknemer nog aan om op eigen kosten een luxere auto te rijden. Dan vind ik het niet meer dan normaal dat de werknemer ook opdraait voor die extra kosten, zelfs als hij beslist om zelf zijn dienstverband tussentijds op te zeggen. Immers zit de werkgever dan opgezadeld met een auto die luxer is dan dat er noodzakelijk is.

Maar de regel dat je zelfs bij onvrijwillig ontslag de kosten moet dragen is gewoon compleet van de pot gerukt. Als de werkgever dat risico niet wil lopen, dan zal hij geen mensen in dienst moeten nemen, maar gewoon andere bedrijven/zelfstandigen in moeten huren, en daar natuurlijk ook een hoger tarief voor moeten betalen.

Ik vind het echt schandalig dat sommige werkgevers op deze manier echt een enorm deel van het risico op hun werknemers af willen schuiven. Nu snap ik het wel van een werkgever, want hij loopt er minder risico door, maar op een dergelijke manier wens ik niet door mijn werkgever behandeld te worden. Dan was ik wel mijn eigen bedrijf begonnen. Daarom zou ik persoonlijk nooit met een werkgever in zee gaan die een dergelijk contract voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

Woy schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 09:59:
[...]

En dat vind ik eigenlijk de enige redelijke regeling ( Buiten het altijd kosteloos op kunnen zeggen, echter is dat weer minder redelijk voor de werkgever ). De auto heb je gewoon nodig om je werk te kunnen doen, de werkgever moet er dus voor zorgen dat jij een auto tot je beschikking hebt die voldoet om je werk te kunnen doen.

[...]
Er is een andere "regeling" mogelijk imho.
Indien de werkgever een aantal standaard auto's voorstelt per "lease-klasse" (bv een Polo, een Octavia en een Passat, om maar wat te noemen), kan je daar zonder meerkosten uit kiezen. Echter als je dan toch perse een andere auto wil, dan is die bewuste keuze voor eigen risico (inclusief het verzorgen van een andere berijder cq. contracthouder bij vertrek).

Vraag is ook deels hoe de werkgever in de praktijk met dergelijke situaties om wil gaan. In mijn leasecontract / berijdersovereenkomst heb ik afgesproken dat de eigen bijdrage altijd betaald dient te worden. In de praktijk blijkt echter dat bij onvrijwillig vertrek zelden gevraagd wordt om dit ook daadwerkelijk te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RagaBaSH schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:07:
[...]

Indien de werkgever een aantal standaard auto's voorstelt per "lease-klasse" (bv een Polo, een Octavia en een Passat, om maar wat te noemen), kan je daar zonder meerkosten uit kiezen. Echter als je dan toch perse een andere auto wil, dan is die bewuste keuze voor eigen risico (inclusief het verzorgen van een andere berijder cq. contracthouder bij vertrek).

Vraag is ook deels hoe de werkgever in de praktijk met dergelijke situaties om wil gaan. In mijn leasecontract / berijdersovereenkomst heb ik afgesproken dat de eigen bijdrage altijd betaald dient te worden. In de praktijk blijkt echter dat bij onvrijwillig vertrek zelden gevraagd wordt om dit ook daadwerkelijk te voldoen.
Dat zijn ook hele vervelende en beperkende regelingen, het beperkt je in je vrij keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:32
t_captain schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 08:20:
[...]

Gewoon weigeren om dat te betalen. Dat maakt het voor de werknemer vele malen moeilijk voor de arbeidsmarkt. Als je naar de rechter gaat en zegt. " hierdoor kan ik geen ander werk doen, omdat de kosten te hoog zijn" en de auto blijft bij de werkgever die zo uit gegeven kan worden aaneen andere werknemer. Nou lijkt me sterk dat je voor die kosten moet opdraaien.

Heb enkele jaren lease gereden. En dat was voor mij erg voordelig aangezien ik 40K prive reed en 10K. en ik reed benzine. EVEN 35K euro neer leggen om een auto te kopen doet gemm. persoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RagaBaSH schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:07:
[...]
Ok maar dan is het ook een expliciete keuze om af te stappen van de standaard auto's. Ik zou dan persoonlijk ook nooit een ander model kiezen, want ik heb geen zin om met zo'n molensteen om mijn nek bij mijn werkgever te werken.
Hoe ze in de praktijk met een dergelijke regeling omgaan interesseert me niet zo heel veel. Alle kosten die bij onvrijwillig vertrek komen zijn IMHO gewoon compleet onacceptabel. Ik ga ook echt niet akkoord met kosten voor mijn opleidingen bij onvrijwillig vertrek. Een normale amortisatie regeling bij vrijwillig vertrek is wat anders.
Unknown Alien schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:25:
[...]
Gewoon weigeren om dat te betalen. Dat maakt het voor de werknemer vele malen moeilijk voor de arbeidsmarkt. Als je naar de rechter gaat en zegt. " hierdoor kan ik geen ander werk doen, omdat de kosten te hoog zijn" en de auto blijft bij de werkgever die zo uit gegeven kan worden aaneen andere werknemer. Nou lijkt me sterk dat je voor die kosten moet opdraaien.

Heb enkele jaren lease gereden. En dat was voor mij erg voordelig aangezien ik 40K prive reed en 10K. en ik reed benzine. EVEN 35K euro neer leggen om een auto te kopen doet gemm. persoon niet.
Maar als die extra kosten je eigen keuze zijn, en je er dus ook voor kan kiezen om een auto te nemen waar je die kosten niet hebt, vind ik het niet zo onredelijk dat de werkgever dat risico bij jou neerlegt. Behalve als het ook geld bij onvrijwillige beeindiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-06 22:15

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Unknown Alien schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:25:
[...]

Als de werknemer graag een duurdere, luxere wagen wil dan met zijn budget kan, zal hij of de extra kosten moeten betalen, een eigen auto moeten kopen of een andere baan moeten nemen. Kiest hij ervoor om de extra kosten te betalen lijkt het mij niet meer dan redelijk dat hij deze bij een voortijdig vrijwillig vertrek, of bij een ontslag op staande voet, deze blijft betalen.
Het vastgestelde maandbedrag voor de leaseauto is voor de werkgever, had ie maar geen werkgever moeten worden natuurlijk

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Laatst online: 16:09
Bij ons staat het volgende in de lease regeling:

Article 6: Addition payment on Norm lease amount:
1. If the monthly lease payment exceeds the maximum of the Driver's category, the Driver nees to select a different car.

Vind ik eigenlijk een hele terechte regeling, aangezien zo`n beetje iedereen een leasebedrag heeft van 1100 euro waarbij brandstof inbegrepen is (35000, 48maanden).

Zo kun je nooit achteraf een naheffing krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@Ray187: een deel van het leasebedrag is wel degelijk aan de werknemer toe te schrijven, namelijk dat deel wat zijn prive-doelen dient en niet de zakelijke doelen van de werkgever. Het meest redelijke systeem is om de kosten voor afkoop van een contract evenredig te verdelen tussen de betroffen partijen.

Stel, je least onder 1 contract 2 computers. 1 staat er bij de werknemer thuis en de andere bij de werkgever op kantoor. De 1e is uitsluitend voor prive-gebruik, dus niet voor thuiswerken etc. De 2e is volledig voor zakelijk gebruik. Er was geen verplichting om 2 computers af te nemen, de werknemer had ook kunnen afzien van computer #1.
Werknemer gaat uit dienst, leasecontract moet worden afgekocht. In dit geval lijkt de meest redelijke optie vrij duidelijk: 50/50. Ieder betaalt dus de afkoop van zijn eigen deel van het contract.

Zo kun je ook een leaseauto in 2 stukken verdelen, een prive stuk en een zakelijk stuk. Het is alleen even zoeken naar de verdeelsleutel. Je kunt verdelen naar leasebedrag. Dat komt erop neer dat de optionele bijdrage boven de leasenorm het werknemersdeel is.
Je kunt ook de verhouding prive/zakelijke kilometers als norm nemen voor bepaling van de verhouding werkgever/werknemer.

@Nomis: ik lees die tekst iets anders.

Er is per categorie (functiegroep) een maximaal leasebedrag. Dat wil nog niet zeggen dat de werkgever alles betaalt tot aan dat maximum. Misschien betaalt de werkgever in 700 euro en ligt het maximum op 900. In dat geval is er een eigen bijdrage tussen 0 en 200 euro. Voor het stuk je boven norm zit zou je nog steeds een heffing kunnen krijgen als je uit dienst gaat.

De enige manier om je handen in onschuld te wassen is om niet boven norm te leasen en niet prive te rijden. Dan is de leaseauto een volledig zakelijke uitgave, net als bijvoorbeeld je laptop. De kosten van de auto zijn volledig voor rekening van de baas en de consequenties van voortijdig opzeggen dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 13:40:
@Ray187: een deel van het leasebedrag is wel degelijk aan de werknemer toe te schrijven, namelijk dat deel wat zijn prive-doelen dient en niet de zakelijke doelen van de werkgever. Het meest redelijke systeem is om de kosten voor afkoop van een contract evenredig te verdelen tussen de betroffen partijen.
Het lastige is inderdaad om een goede verdeling van de kosten te maken. Echter is het lease-budget vaak onveranderd van toepassing als je niet prive rijd in je auto. Meestal worden dan ook exact dezelfde contracten afgesloten, ongeacht of de berijder er ook prive mee rijd.

De extra kosten die een werkgever dus voor het prive gedeelte maakt zitten dan vooral in de benzine, en een gedeelte in de extra gereden kilometers tijdens het dienstverband. Die kosten lopen echter niet meer op op het moment dat je niet meer met die auto rijd. Verder is het IMHO logisch dat je opdraait voor de eigen bijdrage ten behoeve van het rijden van een duurder auto, want je zadelt je oude werkgever op dat moment op met een duurdere auto dan strikt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

Anoniem: 151099 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:11:
[...]

Dat zijn ook hele vervelende en beperkende regelingen, het beperkt je in je vrij keuze.
Een auto van de zaak is secundaire arbeidsvoorwaarde. Een werkgever kan in dezen kiezen om slechts een beperkte selectie beschikbaar te stellen. Natuurlijk maakt dit de keus beperkt. Het gaat bij de meeste leaseautos echter niet om het welbehagen van de berijder, maar om de uitvoering van zijn/haar functie.

Ongeacht dat ik net als velen de voorkeur heb voor vrije keus, met mgoelijk tot leasen boven mijn norm, vindt ik het niet onredelijk dat de werkgever vaststelt waar hij/zij voor wil betalen.

Zo mag ik net zo goed niet mijn eigen laptop, telefoon of kantoorinrichting uitzoeken. Dat wordt ook gedaan door facilitair beheer. Waarom zou een auto zoveel anders zijn?

Dit doet echter niet af aan het feit dat het risico van een investering van een werkgever in een hulpmiddel voor het uitvoeren van de functie niet 100% op de werknemer afgewenteld kan worden. Dat is onacceptabel, en in het bovengenoemde geval waarschijnlijk zelfs niet houdbaar bij een rechter. Maarja, wil je het zover laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik wil men toch nog even wijzen op www.toplease.nl, een site waar je ook leasebdragen kunt uitrekenen zoals bij directlease.nl echter is deze site van ING car lease.

De leaseprijs voor mijn auto (bij ING geleast) komt overeen met de prijs op toplease. Er wordt vaak gezegd dat de prijzen bij directlease niet indicatief zijn voor de werkelijke prijzen van de grote leasemij's. Ik ben benieuwd of de prijzen van andere wagens op toplease ook overeenkomen met de werkelijk prijs van ING.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Op www.pcl.nl kan je ook prijzen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-10-2024
Mijn bezwarende punt wat betreft onvrijwillig/onverwijtbaar werkeloos en dan de auto moeten betalen is nu voor mij opgeheven en zal apart worden opgenomen worden in mijn lease overeenkomst. Ze wilden dit al gaan wijzigen voor iedereen, maar mocht dit nog niet geregeld zijn voor dat mijn leaseauto er zou zijn dan wordt mijn clausule opgenomen in de leaseovereenkomst dat ik bij onvrijwillig/onverwijtbaar werkeloos worden er geen afkoopregeling van kracht zal zijn.

iets met lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Morpheus_at_work schreef op maandag 28 december 2009 @ 10:25:
Mijn bezwarende punt wat betreft onvrijwillig/onverwijtbaar werkeloos en dan de auto moeten betalen is nu voor mij opgeheven en zal apart worden opgenomen worden in mijn lease overeenkomst. Ze wilden dit al gaan wijzigen voor iedereen, maar mocht dit nog niet geregeld zijn voor dat mijn leaseauto er zou zijn dan wordt mijn clausule opgenomen in de leaseovereenkomst dat ik bij onvrijwillig/onverwijtbaar werkeloos worden er geen afkoopregeling van kracht zal zijn.
Maar je draait dus nog steeds op voor alle kosten als je vrijwillig vertrekt? Daar zou ik persoonlijk nog steeds niet vrolijk van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-06 08:57

Stoffel

Engineering the impossible

Woy schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:12:
[...]

Maar je draait dus nog steeds op voor alle kosten als je vrijwillig vertrekt? Daar zou ik persoonlijk nog steeds niet vrolijk van worden.
Ik heb dit uit laten zoeken (bij drie onafhankelijke advocaten) omdat het bij mij ook van toepassing was. De conclusie was dat als je vrijwillig vertrekt, het in principe mag dat die kosten aan je doorberekend worden. Alleen zal iedere rechter daar korte metten mee maken. Je kunt als werkgever heel lastig bedrijfskosten doorberekenen aan je werknemer, en zeker geen duizenden euro's. Daarnaast is het vaak geen keuze om die leaseauto te pakken (zoals bij mij, die was gewoon nodig voor mijn werk). Dan is het gewoon de werkgever die zijn ondernemersrisico af wil schuiven op de werknemer. Mij werd geadviseerd om indien het zover zou komen gewoon voet bij stuk te houden en niet te betalen. Dan zou het ofwel opgegeven worden door de werkgever om verdere kosten te voorkomen, of door de rechter nietig verklaard worden.

Als je ervoor kiest om duurder te leasen dan je budget toelaat is het een ander verhaal, dan zouden de kosten boven wat je normaal mag leasen wel door te berekenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Waarschijnlijk zal je werkgever dan je salaris inhouden ;) Word lastig niet betalen dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Stoffel schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:20:
[...]
Ik heb dit uit laten zoeken (bij drie onafhankelijke advocaten) omdat het bij mij ook van toepassing was. De conclusie was dat als je vrijwillig vertrekt, het in principe mag dat die kosten aan je doorberekend worden. Alleen zal iedere rechter daar korte metten mee maken. Je kunt als werkgever heel lastig bedrijfskosten doorberekenen aan je werknemer, en zeker geen duizenden euro's. Daarnaast is het vaak geen keuze om die leaseauto te pakken (zoals bij mij, die was gewoon nodig voor mijn werk). Dan is het gewoon de werkgever die zijn ondernemersrisico af wil schuiven op de werknemer. Mij werd geadviseerd om indien het zover zou komen gewoon voet bij stuk te houden en niet te betalen. Dan zou het ofwel opgegeven worden door de werkgever om verdere kosten te voorkomen, of door de rechter nietig verklaard worden.
Mja je kunt IMHO beter zorgen dat het vooraf gewoon goed in het contract staat, dan achteraf gezeur krijgen. En zoals Tylen al terecht opmerkt, is de kans groot dat het gewoon ( in ieder geval voor zover je nog geld krijgt ;) ) ingehouden word bij de eind-afrekening. Het is inderdaad gewoon van de zotte dat een werkgever zo zijn risico compleet op de werknemer afschuift. Ik zou er dus ook niet mee akkoord gaan, en er dan maar op hopen dat het achteraf wel goed komt.
Als je ervoor kiest om duurder te leasen dan je budget toelaat is het een ander verhaal, dan zouden de kosten boven wat je normaal mag leasen wel door te berekenen zijn.
Dat is inderdaad een ander verhaal, en dat is dan ook je eigen vrije keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Tylen schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:34:
Waarschijnlijk zal je werkgever dan je salaris inhouden ;) Word lastig niet betalen dan :P
Ja dat mag al helemaal niet, je salaris staat volledig los van dit soort discussies. Sowieso is je werkgever verantwoordelijk voor de kosten naar de leasemaatschappij en niet jij. Dwz: zij mogen eerst betalen en dan proberen iets op jou te verhalen. Als jij zelf klant was bij de leasemaatschappij was het een ander verhaal, maar als de relatie werkgever -> werknemer is dan sta je wel redelijk sterk. Salaris inhouden voor iets, waarvan niet eens duidelijk is of jij er wel verantwoordelijk voor bent, is dan ook zeker niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Stoffel schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:51:
[...]
Ja dat mag al helemaal niet, je salaris staat volledig los van dit soort discussies. Sowieso is je werkgever verantwoordelijk voor de kosten naar de leasemaatschappij en niet jij. Dwz: zij mogen eerst betalen en dan proberen iets op jou te verhalen. Als jij zelf klant was bij de leasemaatschappij was het een ander verhaal, maar als de relatie werkgever -> werknemer is dan sta je wel redelijk sterk. Salaris inhouden voor iets, waarvan niet eens duidelijk is of jij er wel verantwoordelijk voor bent, is dan ook zeker niet aan de orde.
Maar dat zal wel gebeuren bij de eindafrekening!

Stel je hebt nog 5 vrije dagen, a € 100,- stuk. En je moet je lease-auto afkopen, wat bijvoorbeeld € 5000,- kost. Dan zal het bedrijf je achteraf gewoon een rekening van € 4500,- sturen. Die € 500,- die je nog te goed had, ben je dan sowieso kwijt. Of je moet er alsnog voor naar de rechter gaan.

Het is daarom ook niet slim om dit soort dingen achteraf uit te vechten. Je kunt beter vooraf duidelijk hebben hoe het geregeld is, en op een manier dat je het er beide mee eens bent, dan achteraf gaan zeuren dat iets wettelijk helemaal niet mag.

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 28-12-2009 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Helemaal mee eens dat je het beter vooraf kunt regelen, maar soms is het of onder die voorwaarden of niet daar werken. Dan zou je misschien kunnen zeggen dat je sowieso beter een andere werkgever kunt zoeken, maar dat is niet altijd een optie. Daarnaast, de werkgever die voor 5K in de rechtzaal gaat zitten moet ik nog tegenkomen. Als jij met een door een advocaat onderbouwd verhaal komt zul je er meestal al vanaf zijn.

Maargoed, je advies blijft staan, als je op voorhand kunt stellen dat je anders niet tekent en ze willen je graag hebben dan is dat altijd de betere optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 23:54

djidee

Mr. Slungel

Bij ons is het zo, onvrijwillig vertrek is de auto probleem van de baas...

Vrijwillig vertrek, is het bedrag boven norm x resterende maanden voor werknemer geloof ik.. Wellicht dat het nog wat aangescherpt is....

Maak me er niet druk over, 550,-, 630,- is budget, en nog een 20% bijtellingbakje ook.. En voldoet prima _/-\o_ Nog 2 jaartjes tot nieuwe (nu 55.000km in 8mnd gereden, gaat minder hard vanaf februari 2010)

"Mekker, blaat"

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.