Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:
  • 109.439 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Ik wil komend jaar mijn lease auto alleen zakelijk gaan rijden.

Bij de belastingdienst een mooi formulier gedownload, dit weekend maar eens invullen en opsturen. (iemand ervaring met doorlooptijd?)

Dit jaar begin ik tevens bij een nieuwe werkgever, en heb gister mijn voorloopauto gekregen. Ik heb hier wat vraagjes over:
- Betaal je ook bijtelling voor de voorloopauto/huurauto? Welke waarde wordt dan genomen?
- Moet ik ook een km-registratie bijhouden voor de voorloop- / huurauto?

Op zowel het forum, als op het net kom ik uiteenlopende antwoorden tegen over deze vragen. Wat is nu het antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Waarom zou voor een voorloopauto/huurauto iets anders gelden dan voor een leaseauto? Het zal de belastingdienst worst zijn op welke voorwaarden jij een auto krijgt maar je hebt een auto van werkgever tot je beschikking. Gewoon je kilometerregistratie doen dus. Voor de bijtelling zou gewoon de waarde van de betreffende auto genomen worden. Wel gewoon je verklaring geen privegebruik invullen, je kan niet in de loop van het jaar switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

cowgirl schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 19:38:
Wel gewoon je verklaring geen privegebruik invullen, je kan niet in de loop van het jaar switchen.
in de loop van het jaar?? ik had gehoopt formulier vanmiddag op de bus te doen, en deze maand al geen bijtelling meer te hoeven betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Laatst online: 17-12-2020
Ik doelde daarmee bijv. op voor de voorloopauto wel en voor de definitieve auto niet (of omgekeerd) bijtelling betalen. Ik weet de grens zo niet voor wanneer je dat formulier ingeleverd moet hebben, maar dat zal, neem ik aan, nu nog wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik kreeg laatst een "dreigbrief" van de BLD waarin stond dat je een heroverweging kan doen van je keuze (bijtellen of niet) die voor 15 januari binnen moet zijn. Dus snel printen, tekenen en een brievenbus zoeken die weer in gebruik is (ivm vuurwerk!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 20:21

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Ik wil aan jullie een case voorleggen en daarover graag jullie mening.

In oktober ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever. In mijn contract afgesproken dat ik een lease auto krijg waarbij als er geen pool auto beschikbaar is ik er 1 uit mag zoeken. Hiervoor hebben we een lease budged afgesproken en met als specifieke eis van de werkgever dat het een A-Label auto moet zijn.

Tijdens mijn proeftijd heb ik de beschikking gekregen over een tijdelijke auto in mijn geval een Opel Corsa 1.3D Ecoflex van bijna 3 jaar oud.
Nadat mijn proeftijd verlopen was gaf mijn baas aan dat ik een een auto mocht uit zoeken omdat er geen beschikbaar was. Zo gezegd zo gedaan het zou een Audi A4 TDIe worden. Alles was geregeld papieren getekend en naar de leasemij gestuurd etc. Ik ging er vanuit dat de auto snel geleverd zou worden en omdat Winterbanden niet in mijn lease budget paste en ik geen zin had om bijtelling te betalen heb ik voor 305 euro zelf winterbanden gekocht.

Nu kwam afgelopen vrijdag mijn baas naar me toe en zei: "De bank heeft mij opgedragen geen nieuwe lease contracten af te sluiten" Waarbij het dus dan ook niet mogelijk is om jouw auto te bestellen of te gaan leasen.

Dit kwam dus als donderslag bij heldere hemel en zat daar dus zonder weerwoord, mijn baas heeft al aangegeven in ieder geval de winterbanden te vergoeden en naar een oplossing te zoeken..

Nu heb ik 3 punten die mij iriteren.

1. Ik moet in een rottige Opel Corsa ecoflex blijven rijden
2. Ik was van plan om op wintersport te gaan met de nieuwe auto en dat is niet mogelijk met die opel.
3. Ik heb een lease budget wat vele malen hoger is dan wat de opel me zou kosten (Ik betaal liever een hogere bijtelling waarbij ik dan een betere auto heb.)

Nu wil ik aan me baas vragen om het een en ander op papier te zetten en dan gelijk er ook voor te zorgen dat in de nabije toekomst er niets meer fout kan gaan. Nu is de vraag aan jullie is het redelijk om het volgende te eisen:

1. Wanneer het weer mogelijk is om een auto te bestellen dan wil ik graag eenzelfde Audi A4 TDIe bestellen, wanneer bij deze nieuwe bestelling blijkt dat er prijsverschil is welke van invloed is op het lease budget, zal deze voor rekening van de werkgever zijn.

2. Voor de periode tot het ontvangen van de mogelijk nieuwe lease auto wil ik graag een andere voorloop auto die in dezelfde klasse is als de door mij uit gekozen Audi A4 TDIe.

3. Wanneer het niet mogelijk is om een andere voorloop auto te verkrijgen verzoek ik om het verschil in het gebruikte lease budget als loon uit te keren.

4. Aangezien ik er vanuit ga dat ik binnen afzienbare tijd alsnog de door mij gewenste A4 kan bestellen is dan dus ook vergoeding van de winterbanden niet noodzakelijk.

Dus wat vinden jullie is het redelijk deze 4 dingen te vragen aan mijn werkgever en ze uiteraard te laten ondertekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Laatst online: 17-05 13:09
knutsel smurf schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 23:04:
Ik wil aan jullie een case voorleggen en daarover graag jullie mening.

In oktober ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever. In mijn contract afgesproken dat ik een lease auto krijg waarbij als er geen pool auto beschikbaar is ik er 1 uit mag zoeken. Hiervoor hebben we een lease budged afgesproken en met als specifieke eis van de werkgever dat het een A-Label auto moet zijn.

Tijdens mijn proeftijd heb ik de beschikking gekregen over een tijdelijke auto in mijn geval een Opel Corsa 1.3D Ecoflex van bijna 3 jaar oud.
Nadat mijn proeftijd verlopen was gaf mijn baas aan dat ik een een auto mocht uit zoeken omdat er geen beschikbaar was. Zo gezegd zo gedaan het zou een Audi A4 TDIe worden. Alles was geregeld papieren getekend en naar de leasemij gestuurd etc. Ik ging er vanuit dat de auto snel geleverd zou worden en omdat Winterbanden niet in mijn lease budget paste en ik geen zin had om bijtelling te betalen heb ik voor 305 euro zelf winterbanden gekocht.

Nu kwam afgelopen vrijdag mijn baas naar me toe en zei: "De bank heeft mij opgedragen geen nieuwe lease contracten af te sluiten" Waarbij het dus dan ook niet mogelijk is om jouw auto te bestellen of te gaan leasen.

Dit kwam dus als donderslag bij heldere hemel en zat daar dus zonder weerwoord, mijn baas heeft al aangegeven in ieder geval de winterbanden te vergoeden en naar een oplossing te zoeken..

Nu heb ik 3 punten die mij iriteren.

1. Ik moet in een rottige Opel Corsa ecoflex blijven rijden
2. Ik was van plan om op wintersport te gaan met de nieuwe auto en dat is niet mogelijk met die opel.
3. Ik heb een lease budget wat vele malen hoger is dan wat de opel me zou kosten (Ik betaal liever een hogere bijtelling waarbij ik dan een betere auto heb.)

Nu wil ik aan me baas vragen om het een en ander op papier te zetten en dan gelijk er ook voor te zorgen dat in de nabije toekomst er niets meer fout kan gaan. Nu is de vraag aan jullie is het redelijk om het volgende te eisen:

1. Wanneer het weer mogelijk is om een auto te bestellen dan wil ik graag eenzelfde Audi A4 TDIe bestellen, wanneer bij deze nieuwe bestelling blijkt dat er prijsverschil is welke van invloed is op het lease budget, zal deze voor rekening van de werkgever zijn.

2. Voor de periode tot het ontvangen van de mogelijk nieuwe lease auto wil ik graag een andere voorloop auto die in dezelfde klasse is als de door mij uit gekozen Audi A4 TDIe.

3. Wanneer het niet mogelijk is om een andere voorloop auto te verkrijgen verzoek ik om het verschil in het gebruikte lease budget als loon uit te keren.

4. Aangezien ik er vanuit ga dat ik binnen afzienbare tijd alsnog de door mij gewenste A4 kan bestellen is dan dus ook vergoeding van de winterbanden niet noodzakelijk.

Dus wat vinden jullie is het redelijk deze 4 dingen te vragen aan mijn werkgever en ze uiteraard te laten ondertekenen?
Ik zou me eerder zorgen maken over het feit of je binnenkort nog wel een baan hebt, de bank draagt je werkgever niet zomaar op om geen leasecontracten meer af te sluiten ;)

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

1- vind ik onzin en overdreven.
2- dat lijkt me zeer redelijk, igg een klasse passat oid, gewoon een luxe sedan.
3- dat lijkt me anders ook redelijk, al kan je de optie overwegen om helemaal niet te leasen en het hele leasebdrag uit te laten keren, en koop hiervoor een eigen auto + km vergoeding
4- laat hem nou maar die winterbanden betalen, de kans dat het allemaal heel snel verandert is niet groot, en dalijk gaat de toko failliet en dan zit je met winterbanden voor een a4. als je ooit weer een nieuwe wagen kan bestellen dan koop je ze toch alsnog(of erbij leasen)

ik snap goed dat het heel frustrrerend is om een a4 te mogen rijden en uiteindelijk een corsa'tje te krijgen, echter laat de huidige situatie het nou eenmaal niet toe. ik hoop voor je dat de situatie aantrekt want dit zijn vaak geen goede voortekenen.

ik denk dat de beste oplossing op dit moment gewoon een betere huurauto is.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 151099 op 03-01-2010 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 19:36

_Arthur

blub

Sabelhout schreef op zondag 03 januari 2010 @ 00:50:
Ik zou me eerder zorgen maken over het feit of je binnenkort nog wel een baan hebt, de bank draagt je werkgever niet zomaar op om geen leasecontracten meer af te sluiten ;)
Dit dus. Zsm verkassen naar een andere toko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

Anoniem: 151099 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 01:11:
2- dat lijkt me zeer redelijk, igg een klasse passat oid, gewoon een luxe sedan.
3- dat lijkt me anders ook redelijk, al kan je de optie overwegen om helemaal niet te leasen en het hele leasebdrag uit te laten keren, en koop hiervoor een eigen auto + km vergoeding
4- laat hem nou maar die winterbanden betalen, de kans dat het allemaal heel snel verandert is niet groot, en dalijk gaat de toko failliet en dan zit je met winterbanden voor een a4. als je ooit weer een nieuwe wagen kan bestellen dan koop je ze toch alsnog(of erbij leasen)

ik snap goed dat het heel frustrrerend is om een a4 te mogen rijden en uiteindelijk een corsa'tje te krijgen, echter laat de huidige situatie het nou eenmaal niet toe. ik hoop voor je dat de situatie aantrekt want dit zijn vaak geen goede voortekenen.

comment op antwoord 3, Ik moet hierbij vertellen dat ik een commerciele posietie vervul waarbij het nodig is dat ik veel klanten bezoek. Omdat ik net terug ben van een wereld reis heb ik nog niet voldoende geld om zelf een auto te kopen en vervolgens hiervan de kosten door te berekenen. Ook omdat ik zoveel rij wil ik graag een nieuwe auto waar ik de komende 4 jaar geen problemen mee zal onder vinden. Na deze periode van 4 jaar was ik wellicht van plan de A4 over te nemen en inderdaad te doen wat jij zegt.

Ik ga er op dit moment niet vanuit dat de toko Falliet gaat, de reden dat er geen lease contracten gedaan mogen worden is dat het bedrijf een startup is en de pipeline voor volgend jaar nog niet bekend was vorige week. Deze is nu wel bekend en ziet er rooskleuring uit. Ik heb dus vertrouwen in een snelle verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 15:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

knutsel smurf schreef op zondag 03 januari 2010 @ 10:02:
[...]
Ik ga er op dit moment niet vanuit dat de toko Falliet gaat, de reden dat er geen lease contracten gedaan mogen worden is dat het bedrijf een startup is en de pipeline voor volgend jaar nog niet bekend was vorige week. Deze is nu wel bekend en ziet er rooskleuring uit.
Als dat waar zou zijn, zou het dus nu ook geen probleem meer moeten zijn om leaseauto's te mogen bestellen van de bank. Aangezien dat kennelijk nog niet mag, lijkt het dat er toch iets meer aan de hand is...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 12:13

avotar

P0werd by Black Coffee

knutsel smurf schreef op zondag 03 januari 2010 @ 10:02:
[...]

comment op antwoord 3, Ik moet hierbij vertellen dat ik een commerciele posietie vervul waarbij het nodig is dat ik veel klanten bezoek. Omdat ik net terug ben van een wereld reis heb ik nog niet voldoende geld om zelf een auto te kopen en vervolgens hiervan de kosten door te berekenen. Ook omdat ik zoveel rij wil ik graag een nieuwe auto waar ik de komende 4 jaar geen problemen mee zal onder vinden. Na deze periode van 4 jaar was ik wellicht van plan de A4 over te nemen en inderdaad te doen wat jij zegt.
Deze reden voor het verschil tussen een corsa en een A4 is echt een non-argument

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-05 15:19

mindcre8r

Tradepedia

Ik wil ook even een case voorleggen.

Ik werk voor bedrijf A hetgeen is overgenomen door bedrijf B.
Nu heb ik een brief ontvangen van Bedrijf B dat ik geen contact heb voor mn lease auto met bedrijf B en dus Juridisch gezien geen recht heb op deze auto.

In het toegezonden contract staat dat voor mijn huidige lease termijn niks veranderd qua lease vergoeding, maar na het verstrijken van mijn termijn n(of bij totall loss) daalt mijn vergoeding met 239 euro.

Nu is mijn vraag:

Kan ik A Mijn auto dan nu al in de wilgen hangen met het argument je hebt niks juridisch zegt Bedrijf B.
Kan B het bedrijf B het bedrag wel verlagen met 239 euro ? het zijn toch sec arbeidsvoorwaarde?

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat staat er in jouw arbeidsovereenkomst? meestal staat daarin dat men recht heeft op een lease auto en niet een specifiek bedrag. het bedrijf kan zodoende de leasenormen bijstellen zonder daarbij aan contractbreuk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Anoniem: 151099 schreef op maandag 04 januari 2010 @ 15:23:
wat staat er in jouw arbeidsovereenkomst? meestal staat daarin dat men recht heeft op een lease auto en niet een specifiek bedrag. het bedrijf kan zodoende de leasenormen bijstellen zonder daarbij aan contractbreuk te doen.
Ik heb mijn lease bedrag in een e-mail staan (ook recht geldig neem ik aan?)
Verder heb ik een lease overeenkomst getekend met bedrijf A waarin staat dat mijn lease bedrag 760 is met een eigen bijdrage van 60 euro.

Nieuwe lease bedrag zou worden 511 ( dus een minus van 189 euro)

Maar zou ik dan bij punt A kunnen zeggen dat ik niet akkoord ga en dat ik de auto terug geef? ik vermoed dat ze dan weer op het contact met bedrijf A terugkomen :( eikels!

jammer dat het nu het enige is wat me nog in de weg staat voor een nieuwe baan, het afkopen van een lease auto is een duur grapje zeker met nog 3 jaar looptijd voor de boeg.

[ Voor 22% gewijzigd door mindcre8r op 04-01-2010 15:38 ]

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
@mindcre8r:

Werkgevers behandelen een leaseauto vaak als een bedrijfsmiddel, zoals bv. een laptop of bureaustoel. Die hebben dus soms de neiging om eenzijdig allerlei wijzigingen aan te brengen in de regeling. Jouw werkgever zou niet de eerste zijn.

Rechters denken daar vaak iets anders over. Afhankelijk van de regeling (m.n. de mogelijkheden tot privegebruik) wordt een leaseauto wel degelijk als een secundaire arbeidsvoorwaarde gezien. Het is immers een aanzienlijke component van jouw inkomen. Ik denk dat je juridisch uiteindelijk gelijk zou krijgen om dit aan te vechten. De vraag is natuurlijk wel of je die moeite en het risico op een verstoorde arbeidsrelatie wil nemen.

Je alternatieven zijn om eigen rijder te worden (als je werkgever een regeling daarvoor heeft), iets individueels te onderhandelen bij wijze van compensatie, of om eventueel je werkgever vaarwel te zeggen.

Je moet eens uitrekenen wat die 511 euro je netto zou opleveren als je 19 cent per zakelijke km netto kreeg uitgekeerd en de rest bruto. Tel daarbij de netto kosten van je huidige leaseauto op (bijtelling en eigen bijdrage). Goede kans dat je eigenlijk net zo goed eigen rijder zou kunnen worden met een mobiliteitsbudget van 511 euro i.p.v. je huidige leaseauto van 700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

t_captain schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 08:03:
@mindcre8r:

Werkgevers behandelen een leaseauto vaak als een bedrijfsmiddel, zoals bv. een laptop of bureaustoel. Die hebben dus soms de neiging om eenzijdig allerlei wijzigingen aan te brengen in de regeling. Jouw werkgever zou niet de eerste zijn.

Rechters denken daar vaak iets anders over. Afhankelijk van de regeling (m.n. de mogelijkheden tot privegebruik) wordt een leaseauto wel degelijk als een secundaire arbeidsvoorwaarde gezien. Het is immers een aanzienlijke component van jouw inkomen. Ik denk dat je juridisch uiteindelijk gelijk zou krijgen om dit aan te vechten. De vraag is natuurlijk wel of je die moeite en het risico op een verstoorde arbeidsrelatie wil nemen.

Je alternatieven zijn om eigen rijder te worden (als je werkgever een regeling daarvoor heeft), iets individueels te onderhandelen bij wijze van compensatie, of om eventueel je werkgever vaarwel te zeggen.

Je moet eens uitrekenen wat die 511 euro je netto zou opleveren als je 19 cent per zakelijke km netto kreeg uitgekeerd en de rest bruto. Tel daarbij de netto kosten van je huidige leaseauto op (bijtelling en eigen bijdrage). Goede kans dat je eigenlijk net zo goed eigen rijder zou kunnen worden met een mobiliteitsbudget van 511 euro i.p.v. je huidige leaseauto van 700 euro.
yes i know, feit is wel dat een werkgever die zo met zijn personeel omgaat het niet lang verdient om mijn werkgever te mogen zijn ;)

Ik denk dat ik het contract niet ga ondertekenen en hopen dat bedrijf B dan mij gaat ontdoen van mijn auto..daar wil ik wel voor tekenen :) dan ga ik lekker naar een andere baas (voor goede IT'ers is altijd plaats)

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

Anoniem: 151099 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 01:11:

Na de reacties hier in het topic heb ik toch alle 3 de punten voor gelegd zoals ik ze omschreven heb.
Mijn werkgever heeft direct een betere huur auto geregeld Volvo V50 1.8D
Ook hebben ze een vergoeding voor de winterbanden overgemaakt. En jawel ze gaan mijn wens op paier zetten om direct een nieuwe A4 te bestellen wanneer mogelijk en de extra kosten die mogelijk kunnen optreden delen we 50/50.
De winterbanden kan ik dan voor dezelfde prijs terug kopen.

Dus al met al wordt het nu goed geregeld. Dank voor de reacties hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:01
Ik lees in dit topic enkele malen terug dat je net zo goed eigen rijder kan zijn dan leaserijder via de zaak.

Ik zal dit echter op dit moment afraden gezien de onduidelijkheid met de kilometerheffing. Gezien je nu misschien een lekkere dikke 2e hands auto op de kop kan tikken, en deze redelijk goedkoop kan rijden.Maar straks wanneer de kilometerheffing ingaat kan het wel eens veelste duur uitpakken. Zeker gezien dat er nog niet met zekerheid gezegt kan worden wat de exacte kilometerheffing zal zijn voor elke huidige auto. (er zijn echter wel richtbedragen)

[ Voor 3% gewijzigd door N1traat op 07-01-2010 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61153

Zendith schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 22:43:
Ik lees in dit topic enkele malen terug dat je net zo goed eigen rijder kan zijn dan leaserijder via de zaak.

Ik zal dit echter op dit moment afraden gezien de onduidelijkheid met de kilometerheffing. Gezien je nu misschien een lekkere dikke 2e hands auto op de kop kan tikken, en deze redelijk goedkoop kan rijden.Maar straks wanneer de kilometerheffing ingaat kan het wel eens veelste duur uitpakken. Zeker gezien dat er nog niet met zekerheid gezegt kan worden wat de exacte kilometerheffing zal zijn voor elke huidige auto. (er zijn echter wel richtbedragen)
Wie dan leeft, wie dan zorgt...

Voordat km-heffing volledig ingevoerd is (als dat al gebeurt: zie discussie vandaag in de media over de negatieve uiting van Urling´s topambtenaren van VWS...), zitten we in 2018. Dan rijd ik al lang deze dikke auto niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
Anoniem: 61153 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:35:
[...]

Wie dan leeft, wie dan zorgt...

Voordat km-heffing volledig ingevoerd is (als dat al gebeurt: zie discussie vandaag in de media over de negatieve uiting van Urling´s topambtenaren van VWS...), zitten we in 2018. Dan rijd ik al lang deze dikke auto niet meer :)
Daar kan je wel eens gelijk in hebben, echter het kan ook zijn dat het als nog in 2012 ingevoerd word. Maarja, dan kan je nog 1 jaar een dikke bak rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:37

St@m

@ Your Service

Heren, ik heb het idee dat ik word verkeerd wordt voorgelicht door mijn werkgever.
Ik heb een leaseauto besteld, een SEAT Leon met als indicatieve fiscale waarde €26443
De leaseprijs van deze auto is €725,-
Mijn leasebudget is €575,-

Mijn eigen bijdrage is dan dus €150,- (klopt toch?)
De rest van het rekensommetje kan ik zelf wel maken en dan kom ik op €272,- in de maand voor de auto

Nu beweert mijn werkgever dat ik over mijn eigen bijdrage nog eens 19% BTW moet betalen. Dus ipv €150 wordt mijn eigen bijdrage dan €178,50
Dan kom ik ineens uit op een bedrag van €289,- per maand
Een verschil van €17,- in de maand (x48 = €816,-)

Dat vind ik nogal wat. Mijn werkgever geeft dus aan dat ik 19% BTW moet betalen over mijn eigen bijdrage.. maar overal waar ik zoek op internet.. en ik ben echt gaar van het zoeken nu.. ik kan nergens terugvinden dat iemand nog eens 19% BTW over zijn eigen bijdrage moet betalen.
Weet iemand hoe dit zit? Op het werk kwamen ze niet verder dan.. Ja.. je moet 19% BTW betalen.. maar niemand die mij kan vertellen waarom en hoe en wat..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Niet online
Lijkt me onzin. Je werkgever betaald wel BTW over de leasesom (aan de LM) maar kan dit ook volledig terugkrijgen van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-10-2024
THIJZEL schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 14:35:
Lijkt me onzin. Je werkgever betaald wel BTW over de leasesom (aan de LM) maar kan dit ook volledig terugkrijgen van de belastingdienst.
Volledig is groot woord, hij kan het verrekenen met ingekomen btw (bv over de gedeclareerde diensten/producten)

iets met lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

Morpheus_at_work schreef op maandag 18 januari 2010 @ 13:10:
[...]

Volledig is groot woord, hij kan het verrekenen met ingekomen btw (bv over de gedeclareerde diensten/producten)
Oftewel, als je werkgever winst maakt zal hij altijd de volledige BTW kunnen verrekenen.
Zelfs als hij verlies maakt is het nog beargumenteerbaar volledig.
Het is niet verboden om dergelijke BTW zaken door te rekenen aan je werkenemers, het komt wel knieperig over. Ga gewoon eens in overleg met je werkgever over waarom dat niet eerder bekend was (is er een lease-regeling intern bv). Ook kan je kijken hoe dit bij je collega's is geregeld. Wellicht kan je van je bestelling nog afzien als je die 17 euro echt niet extra wil betalen.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

RagaBaSH schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:00:
[...]

Oftewel, als je werkgever winst maakt zal hij altijd de volledige BTW kunnen verrekenen.
Zelfs als hij verlies maakt is het nog beargumenteerbaar volledig.
Het is niet verboden om dergelijke BTW zaken door te rekenen aan je werkenemers, het komt wel knieperig over. Ga gewoon eens in overleg met je werkgever over waarom dat niet eerder bekend was (is er een lease-regeling intern bv). Ook kan je kijken hoe dit bij je collega's is geregeld. Wellicht kan je van je bestelling nog afzien als je die 17 euro echt niet extra wil betalen.
Neuh, het gaat me niet zozeer om die 17 euro hoor, maar ik snap de redenatie erachter gewoon niet. Het komt inderdaad knieperig over :P
Zal het er nog eens over hebben

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heeft iemand een idee hoeveel % ik moet optellen bij de leaseprijzen van DirectLease om een indicatie te hebben van de leaseprijs bij Athlon Car Lease? Of valt hier niet echt iets over te zeggen..

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speedfight schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:54:
Heeft iemand een idee hoeveel % ik moet optellen bij de leaseprijzen van DirectLease om een indicatie te hebben van de leaseprijs bij Athlon Car Lease? Of valt hier niet echt iets over te zeggen..
verschilt echt heel erg hoor, als je een wagen mag uitzoeken kan je van je werkgever een code krijgen om op athlon in te loggen en een wagen te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Anoniem: 151099 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 14:23:
[...]

verschilt echt heel erg hoor, als je een wagen mag uitzoeken kan je van je werkgever een code krijgen om op athlon in te loggen en een wagen te configureren.
Die code heb ik dus nog niet, vandaar mijn vraag :-) Zal natuurlijk ook wel wel weer per merk verschillen en welke prijsafspraak je bedrijf met de leasemij heeft.. Maar misschien dat iemand een globale indicatie heeft voor b.v. een Volkswagen Golf. Praten we dan over 3% of 20% :-)

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:08

Smarron

The bend

Als ik mijn toekomstige auto configureer heb ik het volgende geselecteerd voordat we daadwerkelijk bij de auto uitkomen. Dan is de prijs vrijwel hetzelfde als wat ik bij onze leasemij. heb:

dealerkorting: directlease kiest de dealer
winterbanden: ja
eigen risico: 500
vervangend vervoer: luxe

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
Speedfight schreef op maandag 25 januari 2010 @ 14:35:
[...]

Die code heb ik dus nog niet, vandaar mijn vraag :-) Zal natuurlijk ook wel wel weer per merk verschillen en welke prijsafspraak je bedrijf met de leasemij heeft.. Maar misschien dat iemand een globale indicatie heeft voor b.v. een Volkswagen Golf. Praten we dan over 3% of 20% :-)
Bij ons scheelt het eerder 20% dan 3%. Bij de auto's waar ik naar keek was het altijd >10%. (30K per jaar, 4 jaar, incl. brandstof, maatschappij kiest dealer, 'budget' vervangend vervoer). Inmiddels heel voorzichtig aan het rondkijken naar nieuwe auto's en via collega's prijspijl van nu aan het bekijken, en het verschil is net zo groot gebleven.

Mijn Honda Civic Hybrid betaal ik 690/maand voor bij Athlon (iets meer dan 3.5 jaar geleden besteld, collega's die hem later hebben besteld betalen meer dan 700), staat bij DirectLease nu voor 603/maand.

Skoda Octavia Combi 1.8 TSI met DSG Ambition Business Line kwam bij Athlon 3 maanden geleden op 921, staat nu bij DirectLease voor 806.

Vandaag is bij ons bekend gemaakt dat we een tweede leasemaatschappij erbij hebben genomen. We mogen nu kiezen tussen Athlon en DirectLease. Ben benieuwd of Athlon nog veel auto's gaat leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 11:47
CubicQ schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:20:
[...]

Bij ons scheelt het eerder 20% dan 3%. Bij de auto's waar ik naar keek was het altijd >10%. (30K per jaar, 4 jaar, incl. brandstof, maatschappij kiest dealer, 'budget' vervangend vervoer). Inmiddels heel voorzichtig aan het rondkijken naar nieuwe auto's en via collega's prijspijl van nu aan het bekijken, en het verschil is net zo groot gebleven.

Mijn Honda Civic Hybrid betaal ik 690/maand voor bij Athlon (iets meer dan 3.5 jaar geleden besteld, collega's die hem later hebben besteld betalen meer dan 700), staat bij DirectLease nu voor 603/maand.

Skoda Octavia Combi 1.8 TSI met DSG Ambition Business Line kwam bij Athlon 3 maanden geleden op 921, staat nu bij DirectLease voor 806.

Vandaag is bij ons bekend gemaakt dat we een tweede leasemaatschappij erbij hebben genomen. We mogen nu kiezen tussen Athlon en DirectLease. Ben benieuwd of Athlon nog veel auto's gaat leveren...
Bizar, doe je dat bij DirectLease dan gewoon via de website? Als ik daar een wagen configureer komt dit op minstens 100 euro pm meer dan via een andere leasing maatschappij. DirectLease houdt toch geen rekening met kortingen enzo want die zijn afhankelijk van je bedrijf. Trouwens, is hun prijs incl of exclusief BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
DirectLease doe ik gewoon op directlease.nl (zonder in te loggen etc.). In alle gevallen zijn de prijzen excl. BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 11:47
CubicQ schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:55:
DirectLease doe ik gewoon op directlease.nl (zonder in te loggen etc.). In alle gevallen zijn de prijzen excl. BTW.
Misschien dat de opgegeven prijs van DirectLease in Nederland meer representatief is dan die in België. Ik heb bijvoorbeeld een A4 TDIe 105kw geconfigureerd voor 35000km / jaar op 4 jaar incl winterbanden met als opties het Lifestyle plus pack (DVD navi, park systeem, alu velgen, cc, metaalkleur, buitenspiegel pack), leder pack (milano leer, verwarmde zetels voor, binnenspiegel) en xenon. Bij direct lease kost dit 734 euro per maand, bij KBC Autolease was het 610 euro per maand en binnen mijn budget. Ik weet dat Nederland veel duurder is maar wist niet dat direct lease goedkoper was. Hier is het andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-05 22:06

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Speedfight schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:54:
Je kunt beter gewoon even wachten tot je de code hebt van je werkgever. Als je dan op de site inlogt zitten daar ook alle afspraken in verwerkt die jouw werkgever met de leasemaatschappij heeft gemaakt. Bijvoorbeeld over korting, wie de verzekering doet en andere zaken. Dat voorkomt dat je je zelf rijk rekent en naar auto's kijkt die in werkelijkheid te duur uitvallen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-05 08:02
Ik mag binnenkort een auto gaan uitzoeken. Voor mij redelijk nieuw en vroeg me daarom het volgende af.
Klopt het dat het voordeliger is als je zelf een auto besteld bij een dealer omdat je korting kan bedingen? En klopt het dat dealers niet zo happig zijn op leasers?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 20:14

racoon

mooowwww

Dat dealers niet zo happig zijn op leasers klopt niet, ik heb mijn auto ook bij een eigen dealer uitgezocht en ze waren maar wat blij dat ik hem bij hun bestelde.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je kunt zelf geen auto bestellen, dat zal altijd door de leasemij gebeuren.

Je kunt hooguit afspreken dat de leasemij bij de door jouw uitgekozen dealer besteld, in ruil voor korting op accesoires. Houdt echter wel in je achterhoofd dat de leasemij vaak overkoepelende contracten heeft met bepaalde dealers of een importeur om tegen korting bij hun te bestellen. De korting(en) die de leasemij in zo'n contract bedingt vertaalt zich deels terug in een iets lagere leaseprijs.

Als jij de leasemij echter een dealer "opdringt" vervalt dat voordeel. Ik heb offertes gezien van een leasemij waarin het verschil tussen "eigen keuze dealer" of "leasemij kiest dealer" ongeveer 40 euro per maand scheelde (op een auto met een leaseprijs van € 800 ex brandstof).
racoon schreef op zondag 31 januari 2010 @ 19:48:
Dat dealers niet zo happig zijn op leasers klopt niet, ik heb mijn auto ook bij een eigen dealer uitgezocht en ze waren maar wat blij dat ik hem bij hun bestelde.
Elke auto die ze kunnen verkopen is er één natuurlijk. Waar dealers (deels terecht) een hekel aanhebben is als een leaserijder bij hun een offerte op laat stellen, uitgebreide proefritten gaat maken, en dat de leasemij vervolgens de auto bij een andere dealer besteld.

[ Voor 30% gewijzigd door Question Mark op 31-01-2010 20:00 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:12

djidee

Mr. Slungel

In het noorden wezen winkelen tussen 2 dealers. Verschil tussen centraal afleveren en dealer naar keuze was 7 euro per maand... Kijken wat ik bij de dealers los kon krijgen in ruil voor de belofte dat het onderhoud bij hun zou gebeuren (in het noorden kun je daar van op aan dat ik ook daadwerkelijk kom). Daarnaast gevraagd in hoeverre een leenauto gangbaar was bij een onderhoudsbeurt (zeker omdat dat in mijn geval de afgelopen tijd om de 3maand was (rij 1500km per week momenteel)). Zit standaard niet in onze leasecontracten namelijk.

Bij de 1 was het antwoord simpel: Geen marge, kan weinig betekenen... Leenauto is een Ford Ka of tegen betaling een Fiesta/Focus... Een Ka pas ik niet in (2.06 lang).
De andere zorgde voor een premium (tov standaard) vloermatten set, verlichte rvs dorpels, een extra 12v aansluiting en een lifehammer :+ . Leenauto is Ka/Fiesta . Een Fiesta is ze tot nu toe bijna altijd gelukt, 1x hebben ze een Fiesta gehuurd bij een verhuurbedrijf en afgelopen week had ik een demo S-max mee als vervangend vervoer... Goede relatie met deze dealer. Als er in 2011 weer een Ford komt (nwe C-max of nwe Focus?) staat hij bovenaan de lijst.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Oke, ik bedoelde ook inderdaad dat ik eventueel zelf een dealer mag uitzoeken. Maar dat ik een proefrit wil maken bij een dealer mag toch geen probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zou geen probleem moeten zijn.

Meestal bel ik vantevoren even, leg uit dat het om een leaseauto gaat en dat ik geen garanties kan geven dat de auto ook daadwerkelijk bij hun besteld gaat worden. Als ik het idee krijg dat ik netjes behandeld wordt door de dealer, en ik kies voor die auto dan probeer ik er wel voor te zorgen dat de auto ook daadwerkelijk bij hun besteld wordt.

Bij mijn huidige leaseauto was dat laatste overigens niet gelukt (vanwege een te groot verschil in leaseprijs). Ik heb de dealer daarna wel even telefonisch ingelicht dat de auto niet bij hun besteld ging worden. Wel zo netjes. Maar goed, mijn auto is daar nu wel in onderhoud en daar verdienen ze wellicht meer op dan het verkopen van een leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:08

Smarron

The bend

Ik heb ook een proefrit gemaakt bij een dealer in de buurt (5km), waarna ik later hoorde dat de plaats naar keuze ineens afgeschaft was en ik in de plaats van het hoofdkantoor (110km) moest bestellen. Vond dat wel sneu, dus ben nog even langsgeweest om het uit te leggen. Vond hij wel netjes. Belangrijkste voor hem was, of ik wel zijn merk had gekozen dan dat was wel zo. Had hij toch niet voor niets een auto ter beschikking gesteld.

Voor onderhoud mag ik gek genoeg wel naar een plaats in de buurt gaan, dus dat zal die dealer wel worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Smarron op 01-02-2010 12:08 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smarron schreef op maandag 01 februari 2010 @ 12:08:
Ik heb ook een proefrit gemaakt bij een dealer in de buurt (5km), waarna ik later hoorde dat de plaats naar keuze ineens afgeschaft was en ik in de plaats van het hoofdkantoor (110km) moest bestellen. Vond dat wel sneu, dus ben nog even langsgeweest om het uit te leggen. Vond hij wel netjes. Belangrijkste voor hem was, of ik wel zijn merk had gekozen dan dat was wel zo. Had hij toch niet voor niets een auto ter beschikking gesteld.

Voor onderhoud mag ik gek genoeg wel naar een plaats in de buurt gaan, dus dat zal die dealer wel worden.
Dat laatste is wel logisch, ze krijgen namelijk een grotere korting als ze met een voorkeursdealer werken, op het onderhoud kan toch weinig tot niets aan korting worden gegeven, daarnaast is het zeer onpraktisch om mensen het halve land door te sturen voor onderhoud (meestal 2 a 3x per jaar) en 1x in de 4 jaar een nieuwe auto afhalen op een lokatie 100km van je woonplaats is ook geen ramp natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

St@m schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 14:29:
Heren, ik heb het idee dat ik word verkeerd wordt voorgelicht door mijn werkgever.
Ik heb een leaseauto besteld, een SEAT Leon met als indicatieve fiscale waarde €26443
De leaseprijs van deze auto is €725,-
Mijn leasebudget is €575,-

Mijn eigen bijdrage is dan dus €150,- (klopt toch?)
De rest van het rekensommetje kan ik zelf wel maken en dan kom ik op €272,- in de maand voor de auto

Nu beweert mijn werkgever dat ik over mijn eigen bijdrage nog eens 19% BTW moet betalen. Dus ipv €150 wordt mijn eigen bijdrage dan €178,50
Dan kom ik ineens uit op een bedrag van €289,- per maand
Een verschil van €17,- in de maand (x48 = €816,-)

Dat vind ik nogal wat. Mijn werkgever geeft dus aan dat ik 19% BTW moet betalen over mijn eigen bijdrage.. maar overal waar ik zoek op internet.. en ik ben echt gaar van het zoeken nu.. ik kan nergens terugvinden dat iemand nog eens 19% BTW over zijn eigen bijdrage moet betalen.
Weet iemand hoe dit zit? Op het werk kwamen ze niet verder dan.. Ja.. je moet 19% BTW betalen.. maar niemand die mij kan vertellen waarom en hoe en wat..
Om mijzelf maar eens te quoten:
Heb het er gisteren op de zaak nog eens over gehad, dat ik niet begreep waarom ik 19% btw moet betalen over mijn eigen bijdrage. Het antwoord was kort maar krachtig. Mijn werkgever geeft aan dat dit niet teruggevraagd kan worden van de belasting en dat er daarom BTW over betaald moet worden.
Ik heb aangegeven dat ik niemand anders kon vinden op teh internetz die hier ook mee te maken heeft.. maarja het argument van mijn werkgever blijft staan. Ik heb ook niets om er tegen in te brengen
THIJZEL schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 14:35:
Argument van werkgever: aangezien ik een duurdere auto neem wordt dat door de belastingdienst gezien als persoonlijk genot en moet ik er gewoon BTW over afdragen.

Ik vind het echt geen probleem om die 17 euro extra te betalen maar ik snap niet waarom dit (zoals jullie zeggen) nergens zo is en mijn werkgever blijft volhouden dat het verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Volgens mij heeft je werkgever het fout.

Ze zien de het verschil tussen leaseprijs en werkgeversbijdrage (dus jouw eigen bijdrage) kennelijk alsof het een stukje van de leaseauto is dat ze doorverkopen aan de werknemer. Dus BTW afdragen op de verkoop en terugkrijgen op de inkoop, net als bij het handelen in auto's.

Maar er is helemaal geen sprake van een dergelijke transactie waarbij er een stukje auto wordt verkocht aan de werknemer. De leaseauto is inkoop, met BTW teruggaaf a 19% over de hele leaseprijs.
De eigen bijdrage is geen verkoop maar een loon-inhouding. Op loon zit helemaal geen BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Ok, net Postbus 51 gebeld, daar konden ze niets vinden over btw over de eigen bijdrage.
Ik ben doorverwezen naar het juridisch loket en ben daar nu mee aan de lijn.

Juridisch loket geeft aan dat ik wel btw moet betalen. Ga nu de belastingdienst bellen

En de belastingdienst zei: Het klopt wat jou werkgever zegt. Case closed.

[ Voor 34% gewijzigd door St@m op 03-02-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

St@m schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 10:07:
Ik vind het echt geen probleem om die 17 euro extra te betalen maar ik snap niet waarom dit (zoals jullie zeggen) nergens zo is en mijn werkgever blijft volhouden dat het verplicht is.
Deze discussie heb ik ook met mijn werkgever gehad. Ook hij gaf aan dat deze BTW afgedragen moest worden. In eerste instantie zou dit verhaald worden op de werknemer, maar gezien het grote commentaar wat hier intern over ontstaan is heeft mijn werkgever besloten om dit bedrag maar voor zijn eigen rekening te nemen.

BTW eigen bijdrage

Zie ook hier nog (document voor de werkgever):
Stel u ontvangt van uw werknemer een eigen bijdrage voor het privégebruik. Over deze vergoeding bent u btw verschuldigd. De btw die u verschuldigd bent bij toepassing van de bijtelling voor privégebruik kunt u verminderen met de btw die u moet voldoen over de vergoeding die u van uw werknemer heeft ontvangen.

Stel u heeft van uw werknemer een bedrag van € 3000 ontvangen voor het privégebruik van de auto van de zaak. De in dat bedrag begrepen btw (19/119 x 3000 = € 479) heeft u op aangifte voldaan. De auto heeft een cataloguswaarde van € 25.000. Het gaat om een zuinige auto zodat de btw-correctie in eerste instantie 12% x 20% x € 25.000 = € 600 bedraagt.

Dat bedrag mag u vervolgens verminderen met de al voldane € 479. Per saldo geeft u dus in het laatste tijdvak van het jaar een bedrag van € 121 aan.

[ Voor 41% gewijzigd door Question Mark op 03-02-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Laatst online: 00:25

Wimo.

Shake and Bake!

Ik mag via mijn werkgever een wagen uitzoeken tot max ~775 ex brandstof. Normaal gezien kan ik daar geen (diesel) exeo van leasen maar er is misschien een optie. De importeur (pon) heeft een aantal wagens staat zonder kenteken. Dit zijn vaak geannuleerde leasewagens enz. helemaal nieuw dus.

Deze worden aangeboden voor zeer lage prijzen. De dealer heeft een offerte gemaakt van een exeo die normaal 35k kost maar nu voor 29k wordt aangeboden. Kun je dit soort wagens ook gewoon leasen? En zo ja, ga ik dan de bijtelling betalen over de oorspronkelijke cataloguswaarde of de waarde die op de factuur van de dealer staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:13

Pinobigbird

doesn't share food!

Wimo. schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:46:
[...], ga ik dan de bijtelling betalen over de oorspronkelijke cataloguswaarde of de waarde die op de factuur van de dealer staat?
De bijtelling wordt berekend a.d.v.h. de catalogusprijs:
De bijtelling is het voordeel dat u hebt van het privégebruik van de auto van de werkgever. Uw werkgever berekent het voordeel van het privégebruik over de catalogusprijs van de auto.
De catalogusprijs is al bepaald o.b.v. de informatie van de importeur:
De catalogusprijs is gebaseerd op informatie van de importeur en is als volgt berekend: netto-catalogusprijs, verhoogd met de BTW en de BPM.
De catalogusprijs ligt dus al vast en wordt niet door de dealer bepaald. Dat de auto goedkoper wordt aangeschaft dan de oorspronkelijke catalogusprijs lijkt me dus niet van invloed te zijn op de bijtelling.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

Pinobigbird schreef op zondag 14 februari 2010 @ 16:51:
De catalogusprijs ligt dus al vast en wordt niet door de dealer bepaald. Dat de auto goedkoper wordt aangeschaft dan de oorspronkelijke catalogusprijs lijkt me dus niet van invloed te zijn op de bijtelling.
Klopt. Wat je nog wel eens ziet dat accesoires na aanschaf van de auto nog worden ingebouwd (denk aan navigatiemodule a 2500 euro). Hierdoor valt de bijtelling lager uit, maar rijd je wel in een luxere auto (die een hogere cataloguswaarde zou hebben als die navigatie er meteen bij was aangeschaft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-05 21:25

Prx

Heb enkele weken geleden mijn Polo Bluemotion in de bestelling gegooid bij mijn dealer, zo'n 500 meter van mijn huis (Heerlijk voor onderhoud e.d.). Mensen, wat is dat een goedkope auto. Heb van mijn werkgever een vergoeding van 765 euro (incl. brandstof) en ik houd met die Polo nog 20 euro per maand over, nadat ik mijn bijtelling heb meegerekend. (En dan heb ik elke optie erop gemikt die maar kon)

Het is jammer dat het beestje zo'n simpel interieur heeft, tegenover de normale comfort edities en dergelijke, maar met zijn prijs maakt hij dat meer dan goed. Hij is voor mij namelijk 150 euro netto in de maand goedkoper, dan wanneer ik een 1.2 TSI zou gaan rijden.

Heb hem overigens besteld via ING Car Lease, die bijzonder traag zijn in hun proces.

[ Voor 3% gewijzigd door Prx op 15-02-2010 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wimo. schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:46:
Ik mag via mijn werkgever een wagen uitzoeken tot max ~775 ex brandstof. Normaal gezien kan ik daar geen (diesel) exeo van leasen maar er is misschien een optie. De importeur (pon) heeft een aantal wagens staat zonder kenteken. Dit zijn vaak geannuleerde leasewagens enz. helemaal nieuw dus.

Deze worden aangeboden voor zeer lage prijzen. De dealer heeft een offerte gemaakt van een exeo die normaal 35k kost maar nu voor 29k wordt aangeboden. Kun je dit soort wagens ook gewoon leasen? En zo ja, ga ik dan de bijtelling betalen over de oorspronkelijke cataloguswaarde of de waarde die op de factuur van de dealer staat?
Het lijkt me dat je deze mag leasen, ik zie geen reden waarom niet. ik hoor het wel vaker. zolang ze niet gekentekend zijn is het een nieuwe auto. nog een bijkomend voordeeel is dat je geen levertijd hebt. zodra de offerte is goedgekeurd door de leasmij kan je er in wegrijden.

De bijtelling is altijd over de cataloguswaarde, kortingen zijn daar dus nooit in verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Laatst online: 00:25

Wimo.

Shake and Bake!

Pinobigbird schreef op zondag 14 februari 2010 @ 16:51:
[...]

De bijtelling wordt berekend a.d.v.h. de catalogusprijs:

[...]

De catalogusprijs is al bepaald o.b.v. de informatie van de importeur:

[...]

Hmm, de importeur bepaalt de prijs inderdaad. En die heeft bepaald dat deze variant voor 6k minder kan worden verkocht. Op de offerte van de dealer staat ook gewoon 'catalogusprijs' Ik wacht het even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar kan je deze auto's eigenlijk vinden? op de site van PON zie ik niets, bij bv vw zie ik wel occassions met lage standen < 10km maar ikl weet niet of deze gekentekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-05 22:31
Anoniem: 151099 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 11:11:
Waar kan je deze auto's eigenlijk vinden? op de site van PON zie ik niets, bij bv vw zie ik wel occassions met lage standen < 10km maar ikl weet niet of deze gekentekend zijn.
Voor alle merken van PON:

http://seat.voorraadselectie.nl/
http://volkswagen.voorraadselectie.nl/
http://audi.voorraadselectie.nl/
http://skoda.voorraadselectie.nl/

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Weet iemand hoe het gaat als je onder het leasebudget least? Als ik de nieuwe Polo met 14% bijtelling zou leasen, kom ik misschien bijna 100 euro onder het budget uit. Wordt het dan als extra loon bijgeteld? Of heb je dan pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
kw_nl schreef op zondag 21 februari 2010 @ 15:34:
Weet iemand hoe het gaat als je onder het leasebudget least? Als ik de nieuwe Polo met 14% bijtelling zou leasen, kom ik misschien bijna 100 euro onder het budget uit. Wordt het dan als extra loon bijgeteld? Of heb je dan pech?
Ligt aan je werkgever, kijk in je leasecontract.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dit verschilt per werkgever, kijk even naar je contract... vraag het HR...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-05 09:04
bij ons komt het dan bij je bruto (!) maandsalaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jmderonde schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:52:
[...]

Maar dan telt het, in de meeste gevallen iig, niet mee voor je vakantiegeld/pension etc. Het is dan dus gewoon een extra bruto uitkering.

Maar of dat gebeurt is inderdaad nogal afhankelijk van je lease-regeling.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 16:51
Wat ook fijn is van een lease auto is dat je in een auto kan rijden die boven je stand is. En als je veel KMs moet rijden dan is een auto met meer rij comfort wel zo fijn.

Als je 30K per jaar verdient dan spaar je geen 30k per jaar om een nieuwe auto te kopen.

En als je veel prive rijdt dan is lease al helemaal voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-05 22:06

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

jmderonde schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:52:
[...]

Idem hier, ik heb een regeltje "Onderschrijding leasenorm" op mijn salarisstrookje. Krijg maandelijks 33 euro bruto terug.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166399

Zijn er mensen die ervaring hebben met het overstappen naar een ander bedrijf waarbij het leasecontract wordt overgenomen? Wat ik me afvroeg is, stel je hebt een leaseauto met behoorlijk wat eigen bijdrage, zouden bedrijven daar moeilijk over kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dat ligt compleet aan de leaseregelingen van beide bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@logiroel:

Ten eerste moert je nieuwe werkgever zaken doen (of willen gaan doen) met de betreffende leasemaatschappij. Het kan dat ze een exclusief contract hebben met een andere maatschappij en dan wordt het lastig.

Ten tweede moet jouw auto binnen de normen van de leaseregeling bij je nieuwe werkgever vallen. Misschien hebben ze bijvoorbeeld een bovengrens aan de eigen bijdrage, of een merkenbeleid.

Tenslotte moet ook de leasemaatschappij akkoord gaan met de contractovername. Dat zal in de praktijk echter het kleinste probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
  • Laatst online: 23:33
Een vraag waar iemand misschien een antwoord op weet of hoe dit precies zit:

Bij een werkgever wordt een leasemogelijkheid aangeboden waarbij de leasekosten vergoed worden tot 550,- ex BTW per maand. Hiervoor kan een auto uitgezocht worden met als voorwaarde een looptijd van 3,5 jaar en kilometrage van 40.000. Deze laatste voorwaarde is opgesteld om zo voor iedereen het gelijk te houden, ongeacht waar je woont en hoeveel je rijdt. Wanneer een auto wordt uitgezocht met als leasekosten 700,- per maand, dan geldt er dus een eigen bijdrage van 150,- voor de werknemer. De werknemer woont op relatief korte afstand van zijn werk, waardoor deze een kilometrage van niet meer dan 30.000 km per jaar haalt. De overige 10.000 km per jaar worden uiteindelijk door de leasemaatschappij gecrediteerd aan de werkgever. Over 3,5 jaar is dat 35.000 km. De minderprijs is gelijk aan 5,50 ct/km. Totaal komt dat dus neer op een creditering van 1925,- aan de werkgever. Als we dit per maand berekenen, dan is dat zo'n 46,-.

In het contract dat is ondertekend staat expliciet dat de werknemer een vergoeding krijgt van 550,- euro ex BTW. Er staat in het contract nergens een vermelding over meer/minderprijzen, voor wie deze zijn e.d. Maar feitelijk komt het erop neer dat de vergoeding afhangt van hoeveel iemand rijdt; hoe dichter wonen bij werk en weinig prive kilometers maken, hoe minder, want die 46,- euro ziet de werknemer niet terug. De werkgever vergoedt dus eigenlijk maar +/- 504,-. Is dit contract technisch mogelijk, daar waar gesteld is dat er 550,- vergoed wordt? Het lijkt er namelijk eerder op dat ze op deze manier werknemers benadelen die niet zoveel kilometers maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Da's gewoon standaard hoor. :)

Ik heb bij vier verschillende werkgevers geleased bij evenveel leasemaatschappijen en heb nog nooit anders meegemaakt.

Als ik je goed begrijp wil je bij een eventuele verekening wel geld terug ontvangen, maar ga je dan ook bijbetalen als je meer hebt gereden dan 40.000 km per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
Question Mark schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 11:33:
Da's gewoon standaard hoor. :)

Ik heb bij vier verschillende werkgevers geleased bij evenveel leasemaatschappijen en heb nog nooit anders meegemaakt.

Als ik je goed begrijp wil je bij een eventuele verekening wel geld terug ontvangen, maar ga je dan ook bijbetalen als je meer hebt gereden dan 40.000 km per jaar?
Daar zijn 2 opties voor: of je doet het zoals jij voorstelt, of je zorgt als werkgever ervoor dat de kilometrage beter afgestemd is op de werknemer, dus standaard al een lagere kilometrage. Het mooie is namelijk dat wanneer een werknemer boven de kilometrage komt, dat deze naar boven wordt bijgesteld. Naar beneden echter niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Fresh T. op 24-03-2010 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dus als ik door mijn werkgever op een klus gezet wordt waardoor ik boven de 40.000 km per jaar kom, moet ik maar extra gaan betalen of kiezen voor een kleinere auto? Meer km's betekend immers dat het brandstofcomponent toeneemt en dat er minder budget is voor de auto zelf. Da's toch ook niet eerlijk.

Daarom is het juist eerlijk om voor alle medewerkers met een gelijke regeling te werken.

Er staat in je overeenkomst ook letterlijk dat het een budget betreft van 550 ex btw op basis van 3 1/2 jaar en 40.000 km per jaar.
Bij een werkgever wordt een leasemogelijkheid aangeboden waarbij de leasekosten vergoed worden tot 550,- ex BTW per maand. Hiervoor kan een auto uitgezocht worden met als voorwaarde een looptijd van 3,5 jaar en kilometrage van 40.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
Question Mark schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 11:53:
Dus als ik door mijn werkgever op een klus gezet wordt waardoor ik boven de 40.000 km per jaar kom, moet ik maar extra gaan betalen of kiezen voor een kleinere auto? Meer km's betekend immers dat het brandstofcomponent toeneemt en dat er minder budget is voor de auto zelf. Da's toch ook niet eerlijk.
Daarvoor zijn verschillende gradaties aangebracht in leasevergoedingen. Wanneer je door een klus veel extra kilometers maakt, wordt er ook een andere vergoeding aan verbonden.
Er staat in je overeenkomst ook letterlijk dat het een budget betreft van 550 ex btw op basis van 3 1/2 jaar en 40.000 km per jaar.
Inderdaad 550 ex btw op basis van die voorwaarde. Punt is juist dat, gezien de kilometers, niet aan dit bedrag voldaan wordt door de werkgever, gezien de minderprijs. De uiteindelijke prijs dat betaald is aan de lease van de auto wordt voor de werknemer dus niet minder, maar juist voor de baas. Als zij 550 ex BTW contractueel vast laten leggen en elk bedrag dat erboven zit door de werknemer zelf betaald dient te worden, dan is het niet netjes tegenover je werknemers om het bedrag in eigen zak te houden, waardoor de vergoeding effectief dus minder is naar de werknemer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Fresh T. schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:31:
[...]

Daarvoor zijn verschillende gradaties aangebracht in leasevergoedingen. Wanneer je door een klus veel extra kilometers maakt, wordt er ook een andere vergoeding aan verbonden.
Nee, dat is wat jij graag wilt.

En door iedereen een bepaald budget te geven gebasseerd op hetzelfde aantal km's en looptijd maakt het voor de werknemer niets uit hoeveel km's hij per jaar rijd.

Verder ben je krampachtig bezig om naar jezelf toe te rekenen. Als blijkt dat na de eindafrekening de werkgever minder betaald heeft dan die 550, wil je dit geld uitbetaald krijgen. Als blijkt dat een werkgever bij moet betalen, dan moet hij dat zelf maar doen door middel van het vergroten van het totale leasebudget (brandstofcomponent). Zo werkt het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
Question Mark schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:43:
[...]
Nee, dat is wat jij graag wilt.
Nee, dat is zoals het binnen het betreffende bedrijf werkt. Leasebudget op basis van functie.
Verder ben je krampachtig bezig om naar jezelf toe te rekenen. Als blijkt dat na de eindafrekening de werkgever minder betaald heeft dan die 550, wil je dit geld uitbetaald krijgen. Als blijkt dat een werkgever bij moet betalen, dan moet hij dat zelf maar doen door middel van het vergroten van het totale leasebudget (brandstofcomponent). Zo werkt het natuurlijk niet.
In een eerdere post heb ik al uitgelegd dat wanneer iemand structureel meer kilometers maakt, dat de kilometrage wordt verhoogd zonder de leasevergoeding te verhogen, resulterend in een hoger bedrag voor de werknemer. Ik probeer dus nergens iets naar mezelf toe te rekenen, ik probeer de lijn in de eerlijkheid duidelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Fresh T. schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:31:
[...]
Fresh T. schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:57:
[...]
Nee, dat is zoals het binnen het betreffende bedrijf werkt. Leasebudget op basis van functie.
Wat is het nu? Leasebudget op basis van functie of aantal km's per jaar?
[...]
In een eerdere post heb ik al uitgelegd dat wanneer iemand structureel meer kilometers maakt, dat de kilometrage wordt verhoogd zonder de leasevergoeding te verhogen, resulterend in een hoger bedrag voor de werknemer.
Het gebeurd veel vaker dat gedurende de looptijd van een leaseovereenkomst contracten aan worden gepast. Dit is nu om juist te voorkomen dat er later grote verekeningen moeten plaatsvinden tussen werkgever en leasemij. Aangezien de werknemer een vast budget heeft maakt dat voor hem niets uit, tenminste zo zou het moeten zijn.

Begrijp ik nu goed dat jouw werkgever deze extra kosten doorbelast aan zijn werknemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De meeste leaseregelingen rekenen voor de werknemer met een vaste looptijd en vast aantal kilometers per jaar. De leaseprijs is dus vast voor de duur van het contract.

Wat de werkgever vervolgens met de leasemaatschappij afspreekt (bijvoorbeeld verlagen van de km's wanneer iemand weinig rijdt of verhogen wanneer iemand veel rijdt), daarmee heeft de werknemer niet zoveel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:59

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

De werkgever kan ook stellen:

Je krijgt een auto X of Y. En dat deze auto €550/mnd kost bij 40.000km en 3,5 jaar is niet jou probleem. Rijdt je minder, betaald de baas minder en rijdt je meer, betaald de baas meer toch.

Hierdoor rijdt iedereen die in dat budget moet leasen een gelijkwaardige auto, of hij nu ver of dichtbij woont.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

^^ Dat is ook wat volgens mij elke werkgever doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 388386

Ik sta op het punt te vertrekken naar een nieuwe werkgever. Deze werkgever biedt de mogelijkheid tot het leasen van een auto.

Nu was ik eigenlijk benieuwt wat een gebruikelijke leaseauto is voor iemand met mijn salaris / leasebedrag.

Ik ga 2350 bruto salaris verdienen, en krijg nog een mobiliteitsbijdrage van 680 euro (inc. brandstof). Een leasecontract wordt aangegaan op basis van 48 maanden, en 35.000 km per jaar.

Ik snap dat het persoonlijk is hoeveel geld je hier aan uit wil geven, maar ben even benieuwd wat de gemiddelde tweaker hier voor over heeft.

Ik zit zelf te denken aan de nieuwe Astra. Dit zou betekenen dat ik +/- 300 euro netto op mijn salaris moet inleveren. Rij ik dan een auto boven mijn stand, of is dit wel gebruikelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Laatst online: 17-05 13:09
Bij mijn eerste leasewagen verdiende ik 2450 euro en waren mijn totale netto kosten 310 euro (Seat Leon 1.9 TDI Sport-up). Inmiddels verdien ik een stuk meer en ben ik ook wijzer geworden: nu rijd ik een Renault Megane voor 211 euro per maand.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-05 16:31

Gast1981

room with a moose!

Houdt er rekening mee dat je bij boven-norm vaak een redelijk oplopende boete kan krijgen als je vroegtijdig van je contract af wilt.

Daarnaast, persoonlijk vind ik 300,- netto op een brutosalaris van 2350 redelijk veel, maar nogmaals, dat is persoonlijk ;) Aan de andere kant, voor een beetje "auto" (en dus geen Aygo etc) betaal je al gauw wat extra, dus vreemd vind ik het niet. Ik zit zelf op 225 netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Mijn instelling van een auto is dat het een gebruiksvoorwerp is dat mij van A naar B brengt en weer terug dus bijbetalen is voor mij gewoon een no go. Heb ongeveer zelfde type contract en heb een opel meriva. Sterker nog ik krijg een deel terug van de leasevergoeding.
Het is natuurlijk heel persoonlijk wat jij wilt als je extra wilt betalen aan je auto is het een eigen keuze maar het is wel een contract voor 4 jaar he dus houd wel rekening met toekomstplannen.

Overigens denk ik niet dat je mij als norm kan nemen, ik kies een auto op basis van requirements en max bedrag en model is niet 1 van de requirements.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 388386 schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:57:
Ik sta op het punt te vertrekken naar een nieuwe werkgever. Deze werkgever biedt de mogelijkheid tot het leasen van een auto.

Nu was ik eigenlijk benieuwt wat een gebruikelijke leaseauto is voor iemand met mijn salaris / leasebedrag.

Ik ga 2350 bruto salaris verdienen, en krijg nog een mobiliteitsbijdrage van 680 euro (inc. brandstof). Een leasecontract wordt aangegaan op basis van 48 maanden, en 35.000 km per jaar.

Ik snap dat het persoonlijk is hoeveel geld je hier aan uit wil geven, maar ben even benieuwd wat de gemiddelde tweaker hier voor over heeft.

Ik zit zelf te denken aan de nieuwe Astra. Dit zou betekenen dat ik +/- 300 euro netto op mijn salaris moet inleveren. Rij ik dan een auto boven mijn stand, of is dit wel gebruikelijk ?
Probeer lekker een 14% of anders een 20% wagen te pakken, met dat budget zal je toch niet boven de 20K euro uitkomen, dus qua netto bijtelling is het dan allemaal wel te overzien op zo'n salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Weet iemand of ruitenwissers ook onder lease vervangen moeten/kunnen worden bij onderhoud vd auto?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Natuurlijk, als die dingen af zijn moet je toch nieuwe, waarom zouden zulke zaken niet vervangen hoeven te worden? Mijn leasemaatschappij doet er in ieder geval niet moeilijk over.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:39
Anoniem: 388386 schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:57:

Vraag jezelf af of je een auto van dat formaat nodig hebt, of dat je met een Corsa weinig tot niks inlevert op comfort. In die klasse zijn ook vele 14% diesels te vinden wat echt enorm scheelt t.o.v. een regulier model. Dan praat je zomaar over >€1000 netto op jaarbasis, waar je toch wel een leuke vakantie van kunt doen. Het is dus een afweging van belangen / wensen, en dat is strikt persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Wanneer ik in jou schoenen zou staan zou ik kiezen tussen:

Renault clio 1.5 (14%)
Seat ibiza 1.2 TDI (14%)
Seat ibiza 1.2 TDI SW (14%)
Volkswagen polo (14%)

Je hebt in deze leuke auto's die je ramvol opties kan gooien en toch weinig betalen.

Bears and Bulls

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

Er is een legio aan 14% auto's:
Groen op Weg

kijk anders gewoon eens naar het soort modellen wat je met een lagere bijtelling kan vinden:
DirectLease

Ik ben er voor het gemak wel vanuit gegaan dat je moet dieselen (48mnd * 35.000km is bij ons altijd diesel).
Er is keus zat als je een auto wil voor ca. € 200 per maand (meer als 2 jaar geleden, toen was het kiezen tussen een auto vergelijkbaar in grootte met een twingo of een clio, hoger was niet te betalen)

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 15:35
Kun je voor 680 inc brandstof wel een Astra leasen? Misschien moet je ook even kijken naar een Auris Hybrid, veel luxe aan boord, automaat, 14% bijtelling en een ruime (behalve kofferbak) auto.

Daar komt bij, bedenk je of je wel zoveel geld aan een auto wilt uitgeven. Misschien wil je later een huis kopen oid. Je zit 4 jaar vast aan die auto en bent qua maandlasten totaal niet flexibel daarmee, je kunt dus niet zomaar beslissen een goedkopere auto te rijden. Ik vind 300 netto behoorlijk veel voor een bruto salaris van 2350.

[ Voor 46% gewijzigd door L-VIS op 23-12-2010 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66116

ik krijg binnenkort voor het eerst ook een lease auto:

brandstofcomponent: is dat het maximum van brandstof wat je vergoedt krijgt van je werkgever???

bijv ik krijjg 600 euro plus 150 brandstofcomponent kan ik dan een Honda Civic Hybrid 1.3i-DSI i-VTEC Elegance (4d) 115pk nemen zie http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=1981

612 en met brandstof 800.. ik kom dan dus 50 euro te kort en dan komt voor mijn eigen bijdrage???

ik ben zelf bereidt wel wat bij te betalen want met honda civic kom ik met grote auto in de 14% wheee :D

en deze variant:

Volkswagen Golf Plus 1.6 TDI 7-DSG Highline BlueMotion Techn (5d) 105pk http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=53481

is 649 en 702 inclusief brandstof.... <-- dit past dus makkelijk in mijn lease budget van 600+150=750!
of zie ik het verkeerd?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 66116 op 13-01-2011 13:53 . Reden: vraag erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

Anoniem: 66116 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 13:28:
ik krijg binnenkort voor het eerst ook een lease auto:

brandstofcomponent: is dat het maximum van brandstof wat je vergoedt krijgt van je werkgever???

bijv ik krijjg 600 euro plus 150 brandstofcomponent kan ik dan een Honda Civic Hybrid 1.3i-DSI i-VTEC Elegance (4d) 115pk nemen zie http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=1981

612 en met brandstof 800.. ik kom dan dus 50 euro te kort en dan komt voor mijn eigen bijdrage???

ik ben zelf bereidt wel wat bij te betalen want met honda civic kom ik met grote auto in de 14% wheee :D

en deze variant:

Volkswagen Golf Plus 1.6 TDI 7-DSG Highline BlueMotion Techn (5d) 105pk http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=53481

is 649 en 702 inclusief brandstof.... <-- dit past dus makkelijk in mijn lease budget van 600+150=750!
of zie ik het verkeerd?
Je moet goed opletten voor welk jaarlijks kilometrage (en bij welke looptijd) je je leasecontract moet afsluiten.
Het maakt nogal wat uit of je op 15.000km of op 45.000km berekend.
Zeker in het voorbeeld van de VW Golf Diesel is 53 euro voor brandstof wel heel weinig (zeg maar 1 tank per maand).
Verder moet je ook rekening houden met waar je mag leasen. Misschien mag je zelf uitzoeken, prima! vaak zie je helaas dat de baas al een leverancier heeft gekozen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik dat voor 40.000 en 48 maanden

heb nagekeken en ik mag kiezen tussen peugeot,renault,toyota,vw,ford,audi,bmw en volvo..
maar ik begrijp nog steeds niet mijn budget 600+150 = 750

maar als ik dan de golf wilt nemen voor 702 inclusief brandstof gebruik... kan ik die dus nemen en hou ik geld over of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

Anoniem: 66116 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 16:01:
ik dat voor 40.000 en 48 maanden

heb nagekeken en ik mag kiezen tussen peugeot,renault,toyota,vw,ford,audi,bmw en volvo..
maar ik begrijp nog steeds niet mijn budget 600+150 = 750

maar als ik dan de golf wilt nemen voor 702 inclusief brandstof gebruik... kan ik die dus nemen en hou ik geld over of niet?
Je moet bij directlease wel je looptijd/kilometrage instellen. Standaard staat ie op 15.000km in 60 maanden.
Bij 40.000km/48 maanden kom je op 796 (excl)/938(incl)
Dat is al een stuk boven je budget.
zoekopdracht auto's tot 750EUR bij 40Kkm/48mnd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RagaBaSH schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 16:24:
[...]

Je moet bij directlease wel je looptijd/kilometrage instellen. Standaard staat ie op 15.000km in 60 maanden.
Bij 40.000km/48 maanden kom je op 796 (excl)/938(incl)
Dat is al een stuk boven je budget.
zoekopdracht auto's tot 750EUR bij 40Kkm/48mnd
thanx... het wordt nu wat duidelijker!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

In onze vernieuwde leaseregeling staat het volgende:

"De brandstofkosten voor privé gebruik in het buitenland, kunnen tegen overlegging van de originele brandstofbonnen bij de werkgever worden gedeclareerd, waarna de werkgever deze kosten als bijdrage voor privégebruik op het salaris van de Medewerker zal inhouden."

Wat heeft dat declareren in de praktijk voor zin, voor mij als berijder?
Betaal ik uiteindelijk over dat bedrag geen belasting en rijd ik dus eigenlijk een stuk voordeliger privé in het buitenland??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Gast1981 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 10:28:
Wat heeft dat declareren in de praktijk voor zin, voor mij als berijder?
Betaal ik uiteindelijk over dat bedrag geen belasting en rijd ik dus eigenlijk een stuk voordeliger privé in het buitenland??
Kosten voor privé gebruik worden inderdaad van de bijtelling afgetrokken. Ik vraag me trouwens af of dit ook te doen is als de werkgever dit niet faciliteert (dus zelf bonnetjes bewaren)

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Mooi dat ik het weet nu, maar jammer dat ik het niet eerder wist... anders had ik tijdens de zomervakantie omgerekend een maand zonder bijtelling kunnen rijden. Dat maak ik dan komende zomer wel goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

http://www.pleinplus.nl/v...-gebruik_auto_van_de_zaak

Kopje eigen bijdrage. Kan dus alleen via de werkgever, als je het aan de werkgever betaalt en niet via de inkomstenbelasting. Bonnetjes verzamelen lijkt daar dus niet onder te vallen.

Komt dus niet helemaal overeen met wat Gast1981 meldt.

Nog wat info:
http://www.belastingdiens...rive_gebruik_auto-02.html
http://www.belastingdiens...uik_auto-04.html#P68_9897

Ah gevonden:
Betalingen aan derden
Naast de eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt, kunt u ook bedragen aan derden betalen voor uw auto van de werkgever. Bijvoorbeeld als u zelf parkeer- of benzinekosten betaalt. Deze bedragen mag uw werkgever niet aftrekken van de bijtelling, behalve als u van tevoren met hem hebt afgesproken dat die betaling een eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto is.
En dit is belangrijk voor de vakantiekilometers:
Let op!

Uw eigen bijdrage kan in een loontijdvak (bijvoorbeeld een maand, als u uw loon per maand krijgt) meer zijn dan de bijtelling voor het privégebruik van de auto. In die maand mag de bijtelling dan wel negatief zijn, maar over het hele kalenderjaar mag de bijtelling niet negatief zijn.
Dank voor je vraag, want dit ga ik ook met mijn werkgever opnemen aangezien de buitenlandse benzine niet vergoed wordt :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Algemeen principe sinds 2006 is dat de bijtelling onder de loonbelasting valt. Deze wordt door de werkgever geadministreerd. Het gaat dan om zaken als de cataloguswaarde van de auto, het toepasbare bijtellingstarief, eventuele eigen bijdragen en natuurlijk de verklaring geen privegebruik.

Maar: loonbelasting is slechts een voorheffing op de inkomstenbelasting. Alles wat dus nog niet is meegenomen in de administratie van je werkgever kun je kwijt in je aangifte IB. Brandstofbonnen van je vakantie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Zo lees ik dat niet bij de BD:
http://www.belastingdiens...rive_gebruik_auto-02.html
Het is niet de bedoeling dat u uw eigen bijdrage voor het privégebruik aftrekt in uw aangifte inkomstenbelasting.
En waar zou je dit dan moeten opvoeren in de aangifte?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Waarschijnlijk wordt er bedoeld dat de eigen bijdrage reeds wordt verrekend in de bijtelling (bv tarief 25% x cat waarde 25.000 - 2000 eigen bijdrage) en niet direkt ten laste van het belastbaar inkomen gebracht. Als je de eigen bijdrage mocht aftrekken van je belastbaar inkomen, dan zou je leaseauto tot een aftrekpost kunnen leiden (in het geval de eigen bijdrage hoger is dan 14/20/25% van de cataloguswaarde)>

[ Voor 79% gewijzigd door t_captain op 17-01-2011 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ah interessant... dat betekent namelijk dat de vakantiekilometers opgevoerd kunnen worden... hoop ik.

Maar zou daar ook zoiets als winterbanden, ruitenwisservloeistof en olie onder vallen?

Dit staat namelijk allemaal net niet op de BD site :'(

☻/
/▌

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Dit topic is gesloten.