Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:
  • 109.381 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166399

Zijn er mensen die ervaring hebben met het overstappen naar een ander bedrijf waarbij het leasecontract wordt overgenomen? Wat ik me afvroeg is, stel je hebt een leaseauto met behoorlijk wat eigen bijdrage, zouden bedrijven daar moeilijk over kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dat ligt compleet aan de leaseregelingen van beide bedrijven.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 09:18
@logiroel:

Ten eerste moert je nieuwe werkgever zaken doen (of willen gaan doen) met de betreffende leasemaatschappij. Het kan dat ze een exclusief contract hebben met een andere maatschappij en dan wordt het lastig.

Ten tweede moet jouw auto binnen de normen van de leaseregeling bij je nieuwe werkgever vallen. Misschien hebben ze bijvoorbeeld een bovengrens aan de eigen bijdrage, of een merkenbeleid.

Tenslotte moet ook de leasemaatschappij akkoord gaan met de contractovername. Dat zal in de praktijk echter het kleinste probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 21:41
Een vraag waar iemand misschien een antwoord op weet of hoe dit precies zit:

Bij een werkgever wordt een leasemogelijkheid aangeboden waarbij de leasekosten vergoed worden tot 550,- ex BTW per maand. Hiervoor kan een auto uitgezocht worden met als voorwaarde een looptijd van 3,5 jaar en kilometrage van 40.000. Deze laatste voorwaarde is opgesteld om zo voor iedereen het gelijk te houden, ongeacht waar je woont en hoeveel je rijdt. Wanneer een auto wordt uitgezocht met als leasekosten 700,- per maand, dan geldt er dus een eigen bijdrage van 150,- voor de werknemer. De werknemer woont op relatief korte afstand van zijn werk, waardoor deze een kilometrage van niet meer dan 30.000 km per jaar haalt. De overige 10.000 km per jaar worden uiteindelijk door de leasemaatschappij gecrediteerd aan de werkgever. Over 3,5 jaar is dat 35.000 km. De minderprijs is gelijk aan 5,50 ct/km. Totaal komt dat dus neer op een creditering van 1925,- aan de werkgever. Als we dit per maand berekenen, dan is dat zo'n 46,-.

In het contract dat is ondertekend staat expliciet dat de werknemer een vergoeding krijgt van 550,- euro ex BTW. Er staat in het contract nergens een vermelding over meer/minderprijzen, voor wie deze zijn e.d. Maar feitelijk komt het erop neer dat de vergoeding afhangt van hoeveel iemand rijdt; hoe dichter wonen bij werk en weinig prive kilometers maken, hoe minder, want die 46,- euro ziet de werknemer niet terug. De werkgever vergoedt dus eigenlijk maar +/- 504,-. Is dit contract technisch mogelijk, daar waar gesteld is dat er 550,- vergoed wordt? Het lijkt er namelijk eerder op dat ze op deze manier werknemers benadelen die niet zoveel kilometers maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Da's gewoon standaard hoor. :)

Ik heb bij vier verschillende werkgevers geleased bij evenveel leasemaatschappijen en heb nog nooit anders meegemaakt.

Als ik je goed begrijp wil je bij een eventuele verekening wel geld terug ontvangen, maar ga je dan ook bijbetalen als je meer hebt gereden dan 40.000 km per jaar?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
Question Mark schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 11:33:
Da's gewoon standaard hoor. :)

Ik heb bij vier verschillende werkgevers geleased bij evenveel leasemaatschappijen en heb nog nooit anders meegemaakt.

Als ik je goed begrijp wil je bij een eventuele verekening wel geld terug ontvangen, maar ga je dan ook bijbetalen als je meer hebt gereden dan 40.000 km per jaar?
Daar zijn 2 opties voor: of je doet het zoals jij voorstelt, of je zorgt als werkgever ervoor dat de kilometrage beter afgestemd is op de werknemer, dus standaard al een lagere kilometrage. Het mooie is namelijk dat wanneer een werknemer boven de kilometrage komt, dat deze naar boven wordt bijgesteld. Naar beneden echter niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Fresh T. op 24-03-2010 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dus als ik door mijn werkgever op een klus gezet wordt waardoor ik boven de 40.000 km per jaar kom, moet ik maar extra gaan betalen of kiezen voor een kleinere auto? Meer km's betekend immers dat het brandstofcomponent toeneemt en dat er minder budget is voor de auto zelf. Da's toch ook niet eerlijk.

Daarom is het juist eerlijk om voor alle medewerkers met een gelijke regeling te werken.

Er staat in je overeenkomst ook letterlijk dat het een budget betreft van 550 ex btw op basis van 3 1/2 jaar en 40.000 km per jaar.
Bij een werkgever wordt een leasemogelijkheid aangeboden waarbij de leasekosten vergoed worden tot 550,- ex BTW per maand. Hiervoor kan een auto uitgezocht worden met als voorwaarde een looptijd van 3,5 jaar en kilometrage van 40.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
Question Mark schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 11:53:
Dus als ik door mijn werkgever op een klus gezet wordt waardoor ik boven de 40.000 km per jaar kom, moet ik maar extra gaan betalen of kiezen voor een kleinere auto? Meer km's betekend immers dat het brandstofcomponent toeneemt en dat er minder budget is voor de auto zelf. Da's toch ook niet eerlijk.
Daarvoor zijn verschillende gradaties aangebracht in leasevergoedingen. Wanneer je door een klus veel extra kilometers maakt, wordt er ook een andere vergoeding aan verbonden.
Er staat in je overeenkomst ook letterlijk dat het een budget betreft van 550 ex btw op basis van 3 1/2 jaar en 40.000 km per jaar.
Inderdaad 550 ex btw op basis van die voorwaarde. Punt is juist dat, gezien de kilometers, niet aan dit bedrag voldaan wordt door de werkgever, gezien de minderprijs. De uiteindelijke prijs dat betaald is aan de lease van de auto wordt voor de werknemer dus niet minder, maar juist voor de baas. Als zij 550 ex BTW contractueel vast laten leggen en elk bedrag dat erboven zit door de werknemer zelf betaald dient te worden, dan is het niet netjes tegenover je werknemers om het bedrag in eigen zak te houden, waardoor de vergoeding effectief dus minder is naar de werknemer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Fresh T. schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:31:
[...]

Daarvoor zijn verschillende gradaties aangebracht in leasevergoedingen. Wanneer je door een klus veel extra kilometers maakt, wordt er ook een andere vergoeding aan verbonden.
Nee, dat is wat jij graag wilt.

En door iedereen een bepaald budget te geven gebasseerd op hetzelfde aantal km's en looptijd maakt het voor de werknemer niets uit hoeveel km's hij per jaar rijd.

Verder ben je krampachtig bezig om naar jezelf toe te rekenen. Als blijkt dat na de eindafrekening de werkgever minder betaald heeft dan die 550, wil je dit geld uitbetaald krijgen. Als blijkt dat een werkgever bij moet betalen, dan moet hij dat zelf maar doen door middel van het vergroten van het totale leasebudget (brandstofcomponent). Zo werkt het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
Question Mark schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:43:
[...]
Nee, dat is wat jij graag wilt.
Nee, dat is zoals het binnen het betreffende bedrijf werkt. Leasebudget op basis van functie.
Verder ben je krampachtig bezig om naar jezelf toe te rekenen. Als blijkt dat na de eindafrekening de werkgever minder betaald heeft dan die 550, wil je dit geld uitbetaald krijgen. Als blijkt dat een werkgever bij moet betalen, dan moet hij dat zelf maar doen door middel van het vergroten van het totale leasebudget (brandstofcomponent). Zo werkt het natuurlijk niet.
In een eerdere post heb ik al uitgelegd dat wanneer iemand structureel meer kilometers maakt, dat de kilometrage wordt verhoogd zonder de leasevergoeding te verhogen, resulterend in een hoger bedrag voor de werknemer. Ik probeer dus nergens iets naar mezelf toe te rekenen, ik probeer de lijn in de eerlijkheid duidelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Fresh T. schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:31:
[...]
Fresh T. schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:57:
[...]
Nee, dat is zoals het binnen het betreffende bedrijf werkt. Leasebudget op basis van functie.
Wat is het nu? Leasebudget op basis van functie of aantal km's per jaar?
[...]
In een eerdere post heb ik al uitgelegd dat wanneer iemand structureel meer kilometers maakt, dat de kilometrage wordt verhoogd zonder de leasevergoeding te verhogen, resulterend in een hoger bedrag voor de werknemer.
Het gebeurd veel vaker dat gedurende de looptijd van een leaseovereenkomst contracten aan worden gepast. Dit is nu om juist te voorkomen dat er later grote verekeningen moeten plaatsvinden tussen werkgever en leasemij. Aangezien de werknemer een vast budget heeft maakt dat voor hem niets uit, tenminste zo zou het moeten zijn.

Begrijp ik nu goed dat jouw werkgever deze extra kosten doorbelast aan zijn werknemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De meeste leaseregelingen rekenen voor de werknemer met een vaste looptijd en vast aantal kilometers per jaar. De leaseprijs is dus vast voor de duur van het contract.

Wat de werkgever vervolgens met de leasemaatschappij afspreekt (bijvoorbeeld verlagen van de km's wanneer iemand weinig rijdt of verhogen wanneer iemand veel rijdt), daarmee heeft de werknemer niet zoveel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:40

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

De werkgever kan ook stellen:

Je krijgt een auto X of Y. En dat deze auto €550/mnd kost bij 40.000km en 3,5 jaar is niet jou probleem. Rijdt je minder, betaald de baas minder en rijdt je meer, betaald de baas meer toch.

Hierdoor rijdt iedereen die in dat budget moet leasen een gelijkwaardige auto, of hij nu ver of dichtbij woont.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

^^ Dat is ook wat volgens mij elke werkgever doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 388386

Ik sta op het punt te vertrekken naar een nieuwe werkgever. Deze werkgever biedt de mogelijkheid tot het leasen van een auto.

Nu was ik eigenlijk benieuwt wat een gebruikelijke leaseauto is voor iemand met mijn salaris / leasebedrag.

Ik ga 2350 bruto salaris verdienen, en krijg nog een mobiliteitsbijdrage van 680 euro (inc. brandstof). Een leasecontract wordt aangegaan op basis van 48 maanden, en 35.000 km per jaar.

Ik snap dat het persoonlijk is hoeveel geld je hier aan uit wil geven, maar ben even benieuwd wat de gemiddelde tweaker hier voor over heeft.

Ik zit zelf te denken aan de nieuwe Astra. Dit zou betekenen dat ik +/- 300 euro netto op mijn salaris moet inleveren. Rij ik dan een auto boven mijn stand, of is dit wel gebruikelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:43
Bij mijn eerste leasewagen verdiende ik 2450 euro en waren mijn totale netto kosten 310 euro (Seat Leon 1.9 TDI Sport-up). Inmiddels verdien ik een stuk meer en ben ik ook wijzer geworden: nu rijd ik een Renault Megane voor 211 euro per maand.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:21

Gast1981

room with a moose!

Houdt er rekening mee dat je bij boven-norm vaak een redelijk oplopende boete kan krijgen als je vroegtijdig van je contract af wilt.

Daarnaast, persoonlijk vind ik 300,- netto op een brutosalaris van 2350 redelijk veel, maar nogmaals, dat is persoonlijk ;) Aan de andere kant, voor een beetje "auto" (en dus geen Aygo etc) betaal je al gauw wat extra, dus vreemd vind ik het niet. Ik zit zelf op 225 netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Mijn instelling van een auto is dat het een gebruiksvoorwerp is dat mij van A naar B brengt en weer terug dus bijbetalen is voor mij gewoon een no go. Heb ongeveer zelfde type contract en heb een opel meriva. Sterker nog ik krijg een deel terug van de leasevergoeding.
Het is natuurlijk heel persoonlijk wat jij wilt als je extra wilt betalen aan je auto is het een eigen keuze maar het is wel een contract voor 4 jaar he dus houd wel rekening met toekomstplannen.

Overigens denk ik niet dat je mij als norm kan nemen, ik kies een auto op basis van requirements en max bedrag en model is niet 1 van de requirements.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

Anoniem: 388386 schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:57:
Ik sta op het punt te vertrekken naar een nieuwe werkgever. Deze werkgever biedt de mogelijkheid tot het leasen van een auto.

Nu was ik eigenlijk benieuwt wat een gebruikelijke leaseauto is voor iemand met mijn salaris / leasebedrag.

Ik ga 2350 bruto salaris verdienen, en krijg nog een mobiliteitsbijdrage van 680 euro (inc. brandstof). Een leasecontract wordt aangegaan op basis van 48 maanden, en 35.000 km per jaar.

Ik snap dat het persoonlijk is hoeveel geld je hier aan uit wil geven, maar ben even benieuwd wat de gemiddelde tweaker hier voor over heeft.

Ik zit zelf te denken aan de nieuwe Astra. Dit zou betekenen dat ik +/- 300 euro netto op mijn salaris moet inleveren. Rij ik dan een auto boven mijn stand, of is dit wel gebruikelijk ?
Probeer lekker een 14% of anders een 20% wagen te pakken, met dat budget zal je toch niet boven de 20K euro uitkomen, dus qua netto bijtelling is het dan allemaal wel te overzien op zo'n salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Weet iemand of ruitenwissers ook onder lease vervangen moeten/kunnen worden bij onderhoud vd auto?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Natuurlijk, als die dingen af zijn moet je toch nieuwe, waarom zouden zulke zaken niet vervangen hoeven te worden? Mijn leasemaatschappij doet er in ieder geval niet moeilijk over.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Anoniem: 388386 schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:57:

Vraag jezelf af of je een auto van dat formaat nodig hebt, of dat je met een Corsa weinig tot niks inlevert op comfort. In die klasse zijn ook vele 14% diesels te vinden wat echt enorm scheelt t.o.v. een regulier model. Dan praat je zomaar over >€1000 netto op jaarbasis, waar je toch wel een leuke vakantie van kunt doen. Het is dus een afweging van belangen / wensen, en dat is strikt persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-05 15:19

mindcre8r

Tradepedia

Wanneer ik in jou schoenen zou staan zou ik kiezen tussen:

Renault clio 1.5 (14%)
Seat ibiza 1.2 TDI (14%)
Seat ibiza 1.2 TDI SW (14%)
Volkswagen polo (14%)

Je hebt in deze leuke auto's die je ramvol opties kan gooien en toch weinig betalen.

Bears and Bulls

• RagaBaSH
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

Er is een legio aan 14% auto's:
Groen op Weg

kijk anders gewoon eens naar het soort modellen wat je met een lagere bijtelling kan vinden:
DirectLease

Ik ben er voor het gemak wel vanuit gegaan dat je moet dieselen (48mnd * 35.000km is bij ons altijd diesel).
Er is keus zat als je een auto wil voor ca. € 200 per maand (meer als 2 jaar geleden, toen was het kiezen tussen een auto vergelijkbaar in grootte met een twingo of een clio, hoger was niet te betalen)

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:04
Kun je voor 680 inc brandstof wel een Astra leasen? Misschien moet je ook even kijken naar een Auris Hybrid, veel luxe aan boord, automaat, 14% bijtelling en een ruime (behalve kofferbak) auto.

Daar komt bij, bedenk je of je wel zoveel geld aan een auto wilt uitgeven. Misschien wil je later een huis kopen oid. Je zit 4 jaar vast aan die auto en bent qua maandlasten totaal niet flexibel daarmee, je kunt dus niet zomaar beslissen een goedkopere auto te rijden. Ik vind 300 netto behoorlijk veel voor een bruto salaris van 2350.

[ Voor 46% gewijzigd door L-VIS op 23-12-2010 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66116

ik krijg binnenkort voor het eerst ook een lease auto:

brandstofcomponent: is dat het maximum van brandstof wat je vergoedt krijgt van je werkgever???

bijv ik krijjg 600 euro plus 150 brandstofcomponent kan ik dan een Honda Civic Hybrid 1.3i-DSI i-VTEC Elegance (4d) 115pk nemen zie http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=1981

612 en met brandstof 800.. ik kom dan dus 50 euro te kort en dan komt voor mijn eigen bijdrage???

ik ben zelf bereidt wel wat bij te betalen want met honda civic kom ik met grote auto in de 14% wheee :D

en deze variant:

Volkswagen Golf Plus 1.6 TDI 7-DSG Highline BlueMotion Techn (5d) 105pk http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=53481

is 649 en 702 inclusief brandstof.... <-- dit past dus makkelijk in mijn lease budget van 600+150=750!
of zie ik het verkeerd?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 66116 op 13-01-2011 13:53 . Reden: vraag erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

Anoniem: 66116 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 13:28:
ik krijg binnenkort voor het eerst ook een lease auto:

brandstofcomponent: is dat het maximum van brandstof wat je vergoedt krijgt van je werkgever???

bijv ik krijjg 600 euro plus 150 brandstofcomponent kan ik dan een Honda Civic Hybrid 1.3i-DSI i-VTEC Elegance (4d) 115pk nemen zie http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=1981

612 en met brandstof 800.. ik kom dan dus 50 euro te kort en dan komt voor mijn eigen bijdrage???

ik ben zelf bereidt wel wat bij te betalen want met honda civic kom ik met grote auto in de 14% wheee :D

en deze variant:

Volkswagen Golf Plus 1.6 TDI 7-DSG Highline BlueMotion Techn (5d) 105pk http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=53481

is 649 en 702 inclusief brandstof.... <-- dit past dus makkelijk in mijn lease budget van 600+150=750!
of zie ik het verkeerd?
Je moet goed opletten voor welk jaarlijks kilometrage (en bij welke looptijd) je je leasecontract moet afsluiten.
Het maakt nogal wat uit of je op 15.000km of op 45.000km berekend.
Zeker in het voorbeeld van de VW Golf Diesel is 53 euro voor brandstof wel heel weinig (zeg maar 1 tank per maand).
Verder moet je ook rekening houden met waar je mag leasen. Misschien mag je zelf uitzoeken, prima! vaak zie je helaas dat de baas al een leverancier heeft gekozen.

Succes!

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik dat voor 40.000 en 48 maanden

heb nagekeken en ik mag kiezen tussen peugeot,renault,toyota,vw,ford,audi,bmw en volvo..
maar ik begrijp nog steeds niet mijn budget 600+150 = 750

maar als ik dan de golf wilt nemen voor 702 inclusief brandstof gebruik... kan ik die dus nemen en hou ik geld over of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

Anoniem: 66116 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 16:01:
ik dat voor 40.000 en 48 maanden

heb nagekeken en ik mag kiezen tussen peugeot,renault,toyota,vw,ford,audi,bmw en volvo..
maar ik begrijp nog steeds niet mijn budget 600+150 = 750

maar als ik dan de golf wilt nemen voor 702 inclusief brandstof gebruik... kan ik die dus nemen en hou ik geld over of niet?
Je moet bij directlease wel je looptijd/kilometrage instellen. Standaard staat ie op 15.000km in 60 maanden.
Bij 40.000km/48 maanden kom je op 796 (excl)/938(incl)
Dat is al een stuk boven je budget.
zoekopdracht auto's tot 750EUR bij 40Kkm/48mnd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RagaBaSH schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 16:24:
[...]

Je moet bij directlease wel je looptijd/kilometrage instellen. Standaard staat ie op 15.000km in 60 maanden.
Bij 40.000km/48 maanden kom je op 796 (excl)/938(incl)
Dat is al een stuk boven je budget.
zoekopdracht auto's tot 750EUR bij 40Kkm/48mnd
thanx... het wordt nu wat duidelijker!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

In onze vernieuwde leaseregeling staat het volgende:

"De brandstofkosten voor privé gebruik in het buitenland, kunnen tegen overlegging van de originele brandstofbonnen bij de werkgever worden gedeclareerd, waarna de werkgever deze kosten als bijdrage voor privégebruik op het salaris van de Medewerker zal inhouden."

Wat heeft dat declareren in de praktijk voor zin, voor mij als berijder?
Betaal ik uiteindelijk over dat bedrag geen belasting en rijd ik dus eigenlijk een stuk voordeliger privé in het buitenland??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Gast1981 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 10:28:
Wat heeft dat declareren in de praktijk voor zin, voor mij als berijder?
Betaal ik uiteindelijk over dat bedrag geen belasting en rijd ik dus eigenlijk een stuk voordeliger privé in het buitenland??
Kosten voor privé gebruik worden inderdaad van de bijtelling afgetrokken. Ik vraag me trouwens af of dit ook te doen is als de werkgever dit niet faciliteert (dus zelf bonnetjes bewaren)

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Mooi dat ik het weet nu, maar jammer dat ik het niet eerder wist... anders had ik tijdens de zomervakantie omgerekend een maand zonder bijtelling kunnen rijden. Dat maak ik dan komende zomer wel goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

http://www.pleinplus.nl/v...-gebruik_auto_van_de_zaak

Kopje eigen bijdrage. Kan dus alleen via de werkgever, als je het aan de werkgever betaalt en niet via de inkomstenbelasting. Bonnetjes verzamelen lijkt daar dus niet onder te vallen.

Komt dus niet helemaal overeen met wat Gast1981 meldt.

Nog wat info:
http://www.belastingdiens...rive_gebruik_auto-02.html
http://www.belastingdiens...uik_auto-04.html#P68_9897

Ah gevonden:
Betalingen aan derden
Naast de eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt, kunt u ook bedragen aan derden betalen voor uw auto van de werkgever. Bijvoorbeeld als u zelf parkeer- of benzinekosten betaalt. Deze bedragen mag uw werkgever niet aftrekken van de bijtelling, behalve als u van tevoren met hem hebt afgesproken dat die betaling een eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto is.
En dit is belangrijk voor de vakantiekilometers:
Let op!

Uw eigen bijdrage kan in een loontijdvak (bijvoorbeeld een maand, als u uw loon per maand krijgt) meer zijn dan de bijtelling voor het privégebruik van de auto. In die maand mag de bijtelling dan wel negatief zijn, maar over het hele kalenderjaar mag de bijtelling niet negatief zijn.
Dank voor je vraag, want dit ga ik ook met mijn werkgever opnemen aangezien de buitenlandse benzine niet vergoed wordt :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Algemeen principe sinds 2006 is dat de bijtelling onder de loonbelasting valt. Deze wordt door de werkgever geadministreerd. Het gaat dan om zaken als de cataloguswaarde van de auto, het toepasbare bijtellingstarief, eventuele eigen bijdragen en natuurlijk de verklaring geen privegebruik.

Maar: loonbelasting is slechts een voorheffing op de inkomstenbelasting. Alles wat dus nog niet is meegenomen in de administratie van je werkgever kun je kwijt in je aangifte IB. Brandstofbonnen van je vakantie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Zo lees ik dat niet bij de BD:
http://www.belastingdiens...rive_gebruik_auto-02.html
Het is niet de bedoeling dat u uw eigen bijdrage voor het privégebruik aftrekt in uw aangifte inkomstenbelasting.
En waar zou je dit dan moeten opvoeren in de aangifte?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Waarschijnlijk wordt er bedoeld dat de eigen bijdrage reeds wordt verrekend in de bijtelling (bv tarief 25% x cat waarde 25.000 - 2000 eigen bijdrage) en niet direkt ten laste van het belastbaar inkomen gebracht. Als je de eigen bijdrage mocht aftrekken van je belastbaar inkomen, dan zou je leaseauto tot een aftrekpost kunnen leiden (in het geval de eigen bijdrage hoger is dan 14/20/25% van de cataloguswaarde)>

[ Voor 79% gewijzigd door t_captain op 17-01-2011 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ah interessant... dat betekent namelijk dat de vakantiekilometers opgevoerd kunnen worden... hoop ik.

Maar zou daar ook zoiets als winterbanden, ruitenwisservloeistof en olie onder vallen?

Dit staat namelijk allemaal net niet op de BD site :'(

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Laatst online: 03-03 21:19

Jeroen V

yadda yadda yadda

Motrax schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:05:
Ah interessant... dat betekent namelijk dat de vakantiekilometers opgevoerd kunnen worden... hoop ik.

Maar zou daar ook zoiets als winterbanden, ruitenwisservloeistof en olie onder vallen?
Dergelijke kosten die je voor je auto van de zaak maakt zou de werkgever in mindering kunnen brengen op het bedrag dat hij opgeeft als bijtelling. Misschien ten overvloede, maar uiteraard kan je geen kosten die door de leasemaatschappij of werkgever worden vergoed laten aftrekken van de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-05 19:05
Waarschijnlijk een domme vraag maar ik kwam er zelfs met googlen niet helemaal uit.

Situatie: Na mijn studie moet ik 2 jaar op mijn centen letten aangezien mijn vriendin fulltime gaat studeren en ik in haar onderhoud voor zie voor zo lang. Wij hebben al een auto die prima bevalt voor prive gebruik maar voor zakelijk gebruik niet ideaal is i.v.m. afschrijving en verbruik ( renault clio ).

Voor mijn toekomstige functie zal ik veel onderweg zijn ( consultancy ) ik zoek een constructie waarbij ik wel een lease auto heb maar hier zo min mogelijk voor betaal. Uiteraard zal er gekozen worden voor een goedkope diesel het merk en model maakt mij niks uit. Ook zal ik de auto niet prive gebruiken ( wat weer scheelt in de autokostenfictie??). Alleen de vraag is welke kosten kan ik dan allemaal verwachten per maand voor gebruik van de lease auto? En hoe verhouden deze zich t.o.v. de prijs van de auto ?

Bij voorbaat dank!
-RoB-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:22
-RoB- schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 12:49:
Waarschijnlijk een domme vraag maar ik kwam er zelfs met googlen niet helemaal uit.

Situatie: Na mijn studie moet ik 2 jaar op mijn centen letten aangezien mijn vriendin fulltime gaat studeren en ik in haar onderhoud voor zie voor zo lang. Wij hebben al een auto die prima bevalt voor prive gebruik maar voor zakelijk gebruik niet ideaal is i.v.m. afschrijving en verbruik ( renault clio ).

Voor mijn toekomstige functie zal ik veel onderweg zijn ( consultancy ) ik zoek een constructie waarbij ik wel een lease auto heb maar hier zo min mogelijk voor betaal. Uiteraard zal er gekozen worden voor een goedkope diesel het merk en model maakt mij niks uit. Ook zal ik de auto niet prive gebruiken ( wat weer scheelt in de autokostenfictie??). Alleen de vraag is welke kosten kan ik dan allemaal verwachten per maand voor gebruik van de lease auto? En hoe verhouden deze zich t.o.v. de prijs van de auto ?

Bij voorbaat dank!
-RoB-
BE of NL?

If BE --> Dunno

If NL --> Niet prive rijden en binnen leasebudget heeft geen prive kosten tot gevolg (bijtelling), zodra er meer dan 500 km/j wordt gereden betaal je loonbelasting over 14, 20 of 25% van de catalogus waarde.

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je minder dan 500km per jaar prive rijdt (en dat kan aantonen middels een rittenregistratie), heb je niette maken met bijtelling. Dan heb je alleen de kosten van een eventuele eigen bijdrage.

Afhankelijk van de werkgever zijn er normen voor wat een leaseauto mag kosten en voor bijbetalen van een eigen bijdrage als je over het leasebedrag heen gaat omdat je een duuredere auto rijd. In sommige leaseregelingen is het ook mogelijk om een bedrag retour te krijgen als je een goedkopere auto rijdt dan het budget toelaat.
Let wel op dat een eigen bijdrage slechts mag worden verrekend met de bijtelling en niet rechtstreeks met je belastbaarinkomen. Als je niet prive rijdt en dus geen bijtelling hebt, komt een eigen bijdrage dus uit je nettoloon. Aan de andere kant is een "negatieve eigen bijdrage" gewoon belast als inkomen in box 1.

Tenslotte kun je ook overwegen om een goedkope auto te leasen met laag tarief bijtelling en die auto wel prive te rijden. Denk bijvoorbeeld aan een Toyota Aygo (cat. waarde <10.000 met taruef 14%) of een Polo Bluemotion (cat waarde +-18.000 met tarief 14%). In principe zou je afscheid kunnen nemen van je eigen auto. Je moet zelf het plaatje uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-05 19:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Als je de auto niet privé gebruikt heb je 0,0 kosten aan de leaseauto

Voorwaarden:
1. aanvragen formulier bij belastingdienst: indicatie geen prive gebruik
2. goede kilometer administratie
3. geen auto boven je leasebudget kiezen, dan kost het je namelijk eigen bijdrage

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:50
Bedenk ook dat je niet altijd een nieuwe leasebak krijgt.

Vaak krijgt een jr. een bak uit de poule mee. Als die 20% of zelfs 25% is, is de 1e maanden niet prive rijden een must zo te zien.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
KillaZ schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:40:

Vaak krijgt een jr. een bak uit de poule mee. Als die 20% of zelfs 25% is, is de 1e maanden niet prive rijden een must zo te zien.
Met een kleine opmerking dat de norm voor wel of niet prive rijden per kalenderjaar geldt. Je kunt dus niet van januari tot en met april onder de bijtelling uitkomen en vanaf mei wel prive rijden. Als je over de 500 km op jaarbasis heen gaat, heb je te maken met bijtelling over de gehele periode waarin je een auto ter beschikking had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:10:
Als je minder dan 500km per jaar prive rijdt (en dat kan aantonen middels een rittenregistratie), heb je niette maken met bijtelling. Dan heb je alleen de kosten van een eventuele eigen bijdrage.
...
Tenslotte kun je ook overwegen om een goedkope auto te leasen met laag tarief bijtelling en die auto wel prive te rijden. Denk bijvoorbeeld aan een Toyota Aygo (cat. waarde <10.000 met taruef 14%) of een Polo Bluemotion (cat waarde +-18.000 met tarief 14%). In principe zou je afscheid kunnen nemen van je eigen auto. Je moet zelf het plaatje uitrekenen.
Exact. De kosten/baten goed afwegen, want volgens mij is het in veel gevallen goedkoper om je leaseauto ook privé te gaan gebruiken i.p.v. een leaseauto voor alleen zakelijk + een privé auto. De meeste werkgevers vergoeden namelijk ook je privé brandstofverbruik binnen Nederland (of zelfs Europa), dat zou je na kunnen vragen. Daarnaast heb je ook geen omkijken meer naar onderhoud, wegenbelasting en verzekering (meestal op eigen risico na, ook dat kun je navragen). En als je van een Clio overstapt naar een hybride ga je er qua ruimte ook nog eens op vooruit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

precies ja... denk maar aan de toyota prius en honda civic... 14% maar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Inderdaad. Ik rij een Civic voor 130,- netto per maand. Catalogusprijs 26.000, opties via de dealer 33.000. Beat that.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

budget 600 +150 brandstof.. 48 maanden en 40.000 per jaar:

een andere leuke optie qua lease auto en 14% is de Toyota Auris 1.8 Full Hybrid 100kW Executive
fiscale waarde 29.190 +accessoires 2.290.. leasebedrag is 566,66 exc brandstof

hoe bereken ik dan mijn maandelijkse kosten?
29.190+2.290=31.480 *0,14(BIJTELLING) / 12 = 367,27 per maand

600-566.66=33,34 euro die van 367,27 af kan halen dus kosten rond de 330 per maand

of vergeet ik dan iets nog???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ja, je betaalt alleen het belastinggedeelte (de bijtelling) ~42% dus:

€31480 * 14%, dat deel je door 12 = €367 en daarvan betaal je 42% (ongeveer) dus netto €154.25

Het bruto lease bedrag wat je overhoud gaat niet van de bijtelling af, maar bij je loon op (als dat zo is afgesproken met je werkgever)

[ Voor 29% gewijzigd door Breaker op 20-01-2011 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Anoniem: 66116 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:57:

een andere leuke optie qua lease auto en 14% is de Toyota Auris 1.8 Full Hybrid 100kW Executive

600-566.66=33,34 euro die van 367,27 af kan halen dus kosten rond de 330 per maand

Stel dat de Auris bij de leasemaatschappij van je werkgever hetzelfde kost als wat je hebt uitgerekend (kan nogal wat schelen). Dan heb je een auto die ongeveer kost:

560 lease
230 brandstof (1.38 per liter excl BTW, verbruik 1:20, 40.000 km/jaar)

Hoe je werkgever hiermee omgaat hangt van je leaseregeling af. Krijg je geld terug omdat je niet de volle 600 euro aan leasebudget gebruikt? Dan kan die 40 euro weer bij de overschrijding van de brandstofnorm 230 i.p.v. 150 euro = 80 boven budget. Dan heb je onder de streep een eigen bijdrage van 40 euro.

Bijtelling: 14% van cataloguswaarde - eigen bijdrage
--> 31.480 * 14% = 4407 euro per jaar - 480 euro per jaar = 3927 per jaar

Verschuldigde belasting = belastingtarief * bijtelling = bv 42% * 3927 = 1649 per jaar = 137 / maand
Tel daarbij op je eigen bijdrage van 40 euro en dan heb je de totale netto kosten: 177 euro per maand.

Het werkelijke bedrag kan anders uitvallen:
(1). misschien dat de auto bij de leasemaatschappij van je werkgever en onder de bijbehorende voorwaarden (vervangend vervoer, eigen risico verzekering, keuze dealer, ...) een ander bedrag kost dan het door jou uitgerekende bedrag.
(2). mag je ongebruikt leasebudget wel uitruilen tegen een overschrijding van je brandstofnorm?
(3). ik heb gerekend met belastingtarief 42% (belastbaar inkomen 33.000 en 55.000 euro ongeveer). Als je in de vierde schijf valt betaal je een hoger tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeeps
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07-2023
Anoniem: 66116 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:57:

Je bijtelling wordt bij je bruto loon gerekend, en afhankelijk van wat de opties zijn (bij de dealer of niet, bij dealer tellen ze niet mee bij de fiscale waarde).

Stel je opties zijn bij de dealer ingebouwd, dan wordt het (29.190*0,14) / 12 = 340,55 Dit is dan een bruto bedrag waar je dus nog (waarschijnlijk) 42% belasting over betaald. In totaal betaal je dan dus 143 euro netto (of 129,02, als je die 33,34(bruto) nog meerekend)

Stel je opties zijn niet bij de dealer ingebouwd, dan wordt het (31.480*0,14) / 12 = 367,26 Dit is dan een bruto bedrag waar je dus nog (waarschijnlijk) 42% belasting over betaald. In totaal betaal je dan dus 154,24 euro netto (of 140,24, als je die 33,34(bruto) nog meerekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Belangrijk om te weten is of die brandstofnorm gewoon een standaard getal is waar verder niets mee gebreurt of dat het een bedrag is dat je per maand mag gebruiken om te tanken. Ik denk dat het eerder een normbedrag is zodat de werkgever iedereen gelijk kan behandelen.
Zeker als je een auto van de zaak krijgt zal het vaak zijn dat je veel voor je werk moet rijden dus dan zou het vreemd zijn dat jij bij moet betalen als je meer voor de zaak moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Shadowhawk00 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 12:30:
Belangrijk om te weten is of die brandstofnorm gewoon een standaard getal is waar verder niets mee gebreurt of dat het een bedrag is dat je per maand mag gebruiken om te tanken. Ik denk dat het eerder een normbedrag is zodat de werkgever iedereen gelijk kan behandelen.
Zeker als je een auto van de zaak krijgt zal het vaak zijn dat je veel voor je werk moet rijden dus dan zou het vreemd zijn dat jij bij moet betalen als je meer voor de zaak moet rijden.
Het begrip "brandstofnorm" kan op verschillende manieren worden uitgelegd:
1. zomaar een getal waarmee in de praktijk niets wordt gedaan.
2. een norm zoals ook de norm voor de leaseprijs van de auto. [nominale brandstofkosten = nominale literprijs * 40.000 / ECE brandstofverbruik; indien bedrag > brandstofnorm dan bijbetalen wegens het rijden van een auto boven de norm]
3. een plafond aan de hoeveelheid die je mag tanken zonder bijbetelen (dus op basis van werkelijk i.p.v. nominaal verbruik)

Ik was in mijn vorige post uitgegaan van mogelijkheid 2.

Mogelijkheid 3 is bij mijn weten niet gangbaar, omdat je mensen benaaldeelt die veel zakelijk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 11:00

FreakNL

Well do ya punk?

Ik rijd nu in een Peugeot 308, 1.6HDI (bouwjaar 2007) en heb een contract van 4 jaar op basis van 40.000km/jaar. Het leasebedrag daarvoor bedraagt 628 excl. brandstof. Mijn werkgever werkt overigens met een mobiliteitsbudget waar je geld bij kunt leggen als je groter wil rijden, en waar je geld terug krijgt als je binnen het budget blijft.

Omdat ik nog heel tevreden ben met deze auto en er nog "maar" 80.000km op de teller staat heb ik de leasemaatschappij verzocht om een indicatie te geven van een nieuw leasebedrag als ik verleng met een jaar, naar 60 maanden. Daar is uitgekomen dat ik 651 euro moet gaan betalen. Het brandstofcomponent bij mijn werkgever wordt ook opnieuw berekend en wordt 17 euro duurder. Al-met-al zou ik 40 euro meer moeten gaan betalen voor een auto van 4 jaar oud.

Dat het brandstofcomponent hoger wordt kan ik billijken, maar dat het leasebedrag hoger wordt vind ik echt heel raar. De afschrijving heeft toch al compleet plaatsgevonden? Ik had op zijn minst een verlaging van het tarief verwacht. Wat is er anders waar van de verhalen van leasecontract verlengingen in de crisis omwille van het drukken van de kosten?

Wat is jullie ervaring hierin? Is het een normale gang van zaken dat het tarief verhoogt wordt bij verlenging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
FreakNL schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 10:41:
Ik rijd nu in een Peugeot 308, 1.6HDI (bouwjaar 2007) en heb een contract van 4 jaar op basis van 40.000km/jaar. Het leasebedrag daarvoor bedraagt 628 excl. brandstof. Mijn werkgever werkt overigens met een mobiliteitsbudget waar je geld bij kunt leggen als je groter wil rijden, en waar je geld terug krijgt als je binnen het budget blijft.

Omdat ik nog heel tevreden ben met deze auto en er nog "maar" 80.000km op de teller staat heb ik de leasemaatschappij verzocht om een indicatie te geven van een nieuw leasebedrag als ik verleng met een jaar, naar 60 maanden. Daar is uitgekomen dat ik 651 euro moet gaan betalen. Het brandstofcomponent bij mijn werkgever wordt ook opnieuw berekend en wordt 17 euro duurder. Al-met-al zou ik 40 euro meer moeten gaan betalen voor een auto van 4 jaar oud.

Dat het brandstofcomponent hoger wordt kan ik billijken, maar dat het leasebedrag hoger wordt vind ik echt heel raar. De afschrijving heeft toch al compleet plaatsgevonden? Ik had op zijn minst een verlaging van het tarief verwacht. Wat is er anders waar van de verhalen van leasecontract verlengingen in de crisis omwille van het drukken van de kosten?

Wat is jullie ervaring hierin? Is het een normale gang van zaken dat het tarief verhoogt wordt bij verlenging?
Ik zou gokken dat het 5e jaar goedkoper moet zijn dan het gemiddelde van 1-4 jaar. Wegenbelasting en verzekering zijn wellicht wat duurder dan 4 jaar geleden, maar de afschrijving en rentelast zijn fors lager.

Een kleine uitzondering kan zijn wanneer de auto net van 160.000 naar 200.000 km gaat. Dan gaat het ineens hard met de afschrijving (daarom moeten bij de meeste maatschappijen de auto's terug tegen de 160 of 180 op de teller). Heb je doorgegeven dat de kilometerstand slechts 80.000 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat me wellicht ook van toepassing lijkt, is dat de onderhoudskosten naar verwachting hoger zijn bij een auto van 5 jaar. Maar ik kan me niet voorstellen dat die harder stijgen, dan dat de afschrijving daalt.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik mag aannemen dat de leasemij mijn km-stand weet ;-) Maar ten overvloede heb ik die inderdaad ook doorgegeven. Vind het maar een raar verhaal, het getal wat er nu uitkomt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:05

Smarron

The bend

Heeft het niet te maken met dat de leasemaatschappij straks een auto krijgt van 5 jaar oud ipv 4 jaar + een hogere kilometerstand, waardoor zij uiteindelijk veel minder ontvangen als de auto wordt verkocht dan dezelfde auto welke 4 jaar oud is + een lagere kilometerstand?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

De leasemaatschappijg krijgt wel een jaar langer een x bedrag per maand. Dus dan moet ook niet uitmaken.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Toch zal het onder de streep wel duurder zijn voor de leasemij.
Inderdaad vanwege o.a. hogere onderhoudskosten en een jaar langer afschrijving (ondanks de relatief lage km-stand).

En misschien is het berekenings-algoritme in tussentijd wel veranderd.
Of het is puur ontmoediging van "onnodig" langer doorrijden. Kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
In het algemeen is 5 jaar natuurlijk goedkoper dan 4 jaar. De afschrijving en rente zijn (naast de brandstof) gewoon de grootste kosten en die zijn het hoogst in het begin. Onderhoud wordt duurder als een auto ouder wordt, maar in het 5e jaar is het echt nog niet zoveel hoger als in de 1e vier jaar.
Ik heb voor de grap even op DirectLease uitgerekend een 308 HDiF Blue Lease (kaal, standaard instellingen).

4 jaar / 30.000 km/jaar: € 648 excl brandstof
5 jaar / 30.000 km/jaar: € 616 excl brandstof

Als je 4 jaar 648 per maand betaalt, en dan met terugwerkende kracht het contract zou kunnen omzetten naar 5 jaar, dan heb je 48*(648-616) = 1536 teveel betaald. Dat bedrag verdeeld over de resterende 12 maanden, zou je het 5e jaar een korting van 128 euro per maand kunnen krijgen op het leasebedrag van 616 --> leaseprijs 648 euro per maand in de 1e vier jaar en 488 euro per maand in het 5e jaar.

(voor de eenvoud heb ik geen rekening gehouden met de rente over de "te vroeg betaalde" 1536 euro).

Ik zie twee mogelijkheden waarom het bij de leasemaatschappij anders kan uitvallen:

(1) de leaseprijs wordt herberekend tegen de actuele tarieven, die aanzienlijk hoger liggen dan de tarieven van 4 jaar terug.
Stel dat deze auto bijvoorbeeld in 2007 geleden 580 euro per maand zou hebben gekost bij 48 maanden looptijd. Herberekening o.b.v. tarieven 2011 en 60 maanden looptijd is de eerder genoemde 616. Dan komt de bovenstaande herberekening uit op 616 + 48*(616-580)/12 = 760 euro.

(2) men blijft rekenen met de nominale kilometers van 40.000 per jaar. Dat zou kunnen komen omdat ze de minder gereden kilometers reeds aan je werkgever hebben gecompenseerd onder het artikel "meer- en minderkilometers" in het raamcontract. Dan wordt de voorgestelde verlenging dus 4 jaar / 160.000 km --> 5 jaar / 200.000 km. Resultaat is een betrekkelijk duur extra jaar. Leasemaatschappijen willen hun auto's altijd terug bij max 160.000 (benzine) / 180.000 (diesel), daarboven tellen ze een flinke extra afschrijving. Vraag voor de grap eens een offerte aan van een 6 maanden verlenging. Die zou dan veel gunstiger moeten uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Even een kleine steekproef. Bij de mensen die redelijk vrij zijn in de keuze van de auto. Mogen jullie deze modellen kiezen?
  • Citroen Berlingo
  • Fiat Doblo
  • Peugeot Partner
  • Renault Kangoo

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 13:47

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Van mij zelf in iedergeval niet, maar van de zaak wel.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
FreakNL schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 10:41:

Oftewel de leasemaatschappij wil die auto met 80.000 km graag verkopen, en heeft de winst (er is dus voor 160.000 km betaald?) al binnen. Dat maakt de auto nu meer waard, vandaar de hogere prijs.
Ik kan me voorstellen dat een 5e jaar goedkoper zou zijn als je wel al 160.000 op de klok had staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Laatst online: 03-03 21:19

Jeroen V

yadda yadda yadda

Wijnands schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:41:
Even een kleine steekproef. Bij de mensen die redelijk vrij zijn in de keuze van de auto. Mogen jullie deze modellen kiezen?
  • Citroen Berlingo
  • Fiat Doblo
  • Peugeot Partner
  • Renault Kangoo
Ja.... we hadden er zelfs eentje in de pool zitten, niemand wilde hem hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:05

Smarron

The bend

Wij moeten "representatieve" auto's rijden, dus die van hierboven zijn uit den boze. Uiteraard staat er niet zwart op wit wat wel en niet mag, maar deze auto's worden keihard afgekeurd als een aanvraag wordt gedaan.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 14:25

Prx

Dat is bij ons ook het geval, al weet ik niet of hij keihard wordt afgekeurd. Wel denk ik dat er met een scheef oog gekeken gaat worden naar de clausule in het contract dat je geen nevenactiviteiten mag beoefenen met je lease auto (simpelste geval; taxi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wijnands schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:41:
  • Citroen Berlingo
  • Fiat Doblo
  • Peugeot Partner
  • Renault Kangoo
Of deze:
  • Renault Wind
  • VW Polo GTI
  • Mercedes B180
(ik heb met opzet geen buitensporige auto's zoals een RS6 of een Lamborghini genoemd. desondanks zijn de auto's van dit lijstje ook in veel leaseregelingen niet te bestellen. 1xcabrio, 1xGTI en 1xMB die bij het merkenbeleid vaak ontbreekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Prx schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 09:00:
Dat is bij ons ook het geval, al weet ik niet of hij keihard wordt afgekeurd. Wel denk ik dat er met een scheef oog gekeken gaat worden naar de clausule in het contract dat je geen nevenactiviteiten mag beoefenen met je lease auto (simpelste geval; taxi).
Ik neem aan dat dat geen betaalde nevenactiviteiten zijn met de auto, dus een keer een vriend(in) helpen met verhuizen mag toch wel?
Vraag me trouwens af hoe ze deze definitie zien, is het rijden voor de voetbalclub van je zoontje ( voorbeeld ) waarbij je wat meer kinderen meeneemt en je daarvoor consumptiebonnen krijgt een betaalde activiteit met de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Zolang je er maar geen taken me verricht die opgegeven dienen te worden aan de belastingdienst dan zal er niet veel aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 14:25

Prx

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:41:
[...]

Ik neem aan dat dat geen betaalde nevenactiviteiten zijn met de auto, dus een keer een vriend(in) helpen met verhuizen mag toch wel?
Vraag me trouwens af hoe ze deze definitie zien, is het rijden voor de voetbalclub van je zoontje ( voorbeeld ) waarbij je wat meer kinderen meeneemt en je daarvoor consumptiebonnen krijgt een betaalde activiteit met de auto?
Ik denk dat het wel mee zal vallen, zolang je maar niet 3 keer per week rondrijdt met een zooitje polen in de achterbak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Iemand ervaring met het laten monteren van eigen velgen op een nieuwe leaseauto na aflevering?

Het zou gaan om LM velgen die specifiek geschikt zijn voor de auto an sich en de band waarmee de auto afgeleverd wordt (met wieldoppen). Geen exotisch constructies dus. Na afloop van het leasecontract zou ik dan de oude doppen weer laten monteren en eventueel de velgen verpatsen op ebay...

De redenen gaat het hier even niet om, meer om de vraag hoe leasemaatschappijen daarin staan? Ik kan de vraag nog niet stellen aan de leasemaatschappij aangezien ik de auto nog niet besteld heb en nog niet weet bij welke leasemaatschappij ik terecht ga komen (we hebben er meerdere hier binnen het bedrijf). Iemand ervaringen hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61153

FreakNL schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:39:
Iemand ervaring met het laten monteren van eigen velgen op een nieuwe leaseauto na aflevering?

Het zou gaan om LM velgen die specifiek geschikt zijn voor de auto an sich en de band waarmee de auto afgeleverd wordt (met wieldoppen). Geen exotisch constructies dus. Na afloop van het leasecontract zou ik dan de oude doppen weer laten monteren en eventueel de velgen verpatsen op ebay...

De redenen gaat het hier even niet om, meer om de vraag hoe leasemaatschappijen daarin staan? Ik kan de vraag nog niet stellen aan de leasemaatschappij aangezien ik de auto nog niet besteld heb en nog niet weet bij welke leasemaatschappij ik terecht ga komen (we hebben er meerdere hier binnen het bedrijf). Iemand ervaringen hierin?
Ja, bij mij was dat geen probleem toen. In mijn leasecontract mag je allerlei opties achteraf monteren op eigen kosten, mits deze maar worden verwijderd zonder beschadiging, etc. Als het goed is, staat dat ook in je leasecontract (of niet en dan weet je dat dit niet mag :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 61153 schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 10:40:
[...]
Ja, bij mij was dat geen probleem toen. In mijn leasecontract mag je allerlei opties achteraf monteren op eigen kosten, mits deze maar worden verwijderd zonder beschadiging, etc. Als het goed is, staat dat ook in je leasecontract (of niet en dan weet je dat dit niet mag :P )
Accesoires mogen inderdaad vaak achteraf door de gebruiker toegevoegd worden, maar ik vraag me af of andere velgen hieronder vallen. Stel dat de auto standaard op 15" velgen staat, en er worden door de berijder 19" velgen geplaatst dan zullen er ook waarschijnlijk duurdere banden geplaatst moeten worden. Ik kan me voorstellen dat een leasemij daar niet op zit te wachten. (ook heb je misschien nog te maken met neveneffecten als een iets groter brandstofverbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Question Mark schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 11:18:
[...]

Accesoires mogen inderdaad vaak achteraf door de gebruiker toegevoegd worden, maar ik vraag me af of andere velgen hieronder vallen. Stel dat de auto standaard op 15" velgen staat, en er worden door de berijder 19" velgen geplaatst dan zullen er ook waarschijnlijk duurdere banden geplaatst moeten worden. Ik kan me voorstellen dat een leasemij daar niet op zit te wachten. (ook heb je misschien nog te maken met neveneffecten als een iets groter brandstofverbruik).
Al die andere reken eenheden die je noemt, zullen dan opnieuw worden uitgerekend door de leasemaatschappij. Er komt dan inderdaad een ander leasebedrag per maand naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 12:28
Vraagje, is 15 euro administratiekosten bij een bekeuring normaal? Ik vind het bizar hoog eerlijk gezegd...

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

kw_nl schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 14:56:
Vraagje, is 15 euro administratiekosten bij een bekeuring normaal? Ik vind het bizar hoog eerlijk gezegd...
Vraag het je werkgever. Als er in het leasecontract netjes staat dat er bij elke bekeuring 15 euro aan adminstratiekosten doorbelast wordt, dan kun je dat nog zo hoog vinden maar ontkom je er niet aan.

De leasemij heeft er ook gewoon kosten aan, dus helemaal onterecht is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Het staat gewoon ergens in het contract, onderuit komen gaat zo en zo niet. Maar ik weet van eerdere leasebedrijven dat 7 euro gangbaarder is. Vroeg me dus af hoeveel andere ongeveer betalen en of 15 euro niet aan de hoge kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 14:05
Ja die 15 euro is vrij normaal als je een boete krijgt, MAAR is dat ook zo als de boete onterecht is en je er bezwaar tegen indient en je krijgt je gelijk. Krijg je dan ook die 15 euro terug van je lease maatschaapij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[b][message=35707536,noline]Vroeg me dus af hoeveel andere ongeveer betalen en of 15 euro niet aan de hoge kant is.
Bij een verkeersboete betaal ik niets aan het lease bedrijf, enkel de cjib administratiekosten en de boete zelf. Een betalingsherinnering met verhoging van het cjib zou bij de volgende salarisbetaling van m'n netto salaris worden ingehouden.
Die administratiekosten van het jcib vin ik al onzin, vooral met een kleine overtreding, laat staan als het lease bedrijf er ook nog eens kosten voor gaat berekenen. Natuurlijk kost het hun ook tijd/geld maar om zoiets nou 1:1 door te berekenen is toch vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

bite schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 16:47:
[...]
Natuurlijk kost het hun ook tijd/geld maar om zoiets nou 1:1 door te berekenen is toch vreemd.
Wie gaat het dan betalen? Lijkt mij meer dan terecht dat de veroorzaker dat betaald.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Lolhozer schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 18:00:
[...]

Wie gaat het dan betalen? Lijkt mij meer dan terecht dat de veroorzaker dat betaald.
Als jij je auto uitleent of verhuurt mag jij er als kentekenhouder ook voor zorgen dat de boete word betaald. Jammer dat je daar moeite voor moet doen maar dan moet je de auto maar niet uitlenen of verhuren, risico van de eigenaar, simpel :)
Het lijkt me waardeloos als je een boete krijgt voor een kleine overtreding (die tot 5km bv, je kent het wel) en dan ook nog eens een 15,- aan het leasebedrijf moet betalen omdat je 'veroorzaker' bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Exact, een boete van 20 euro met iets van 6 euro administratiekosten van het CJIB plus 15 euro van Leasmaatschappij. Was dus 40 euro kwijt voor een kleine overtreding :(

Maar goed, voor mij duidelijk, eind van het jaar mag ik een nieuwe auto uitzoeken. Wordt dus geen ING lease >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

kw_nl schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 19:40:
Exact, een boete van 20 euro met iets van 6 euro administratiekosten van het CJIB plus 15 euro van Leasmaatschappij. Was dus 40 euro kwijt voor een kleine overtreding :(

Maar goed, voor mij duidelijk, eind van het jaar mag ik een nieuwe auto uitzoeken. Wordt dus geen ING lease >:)
Hangt af van je regeling. ik zit ook bij ING en zij sturen de rekeningen van het cjib door naar de zaak, ik betaal dan de originele boete gewoon aan het cjib. Er wordt nergens wat ingehouden door de zaak of door ing.

Wanneer ik niet op tijd betaal dan betaald ING, en factureert dit aan de zaak, daar rekenen ze wel administratiekosten voor natuurlijk.

Ik zou eens aan je werkgever vragen of ze de boetes niet gewoon door kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
Even dit topic wakker schudden met een nieuwe vraag :).

Over 2 maanden begin ik bij m'n nieuwe werkgever waar ik ook weer een lease auto mag uitzoeken. Ik ben van plan om voor de Octavia Combi Ambition Business Line te gaan maar die zit wel een stuk boven budget. Voor zover de prijzen op directlease overeenkomen met mijn leasebudget zou ik zo'n 180 euro bij moeten betalen.

Volgens mijn arbeidsovereenkomst zijn additionele kosten voor mijn rekening. Nu las ik in het volgende artikel dat de evt. hogere kosten (zoals een hogere leaseprijs) de bijtelling voor privé verbruik in mindering brengen: http://www.pleinplus.nl/v...-gebruik_auto_van_de_zaak.

Heeft iemand hier ervaring mee hoe deze constructie in mekaar zit? En is dit bij (bijna) elk bedrijf hetzelfde dat wat je over je budget zit je zelf moet betalen of zijn er nog andere constructies?

Thanks alvast!

Greetz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeeps
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07-2023
Road-runner83 schreef op maandag 04 april 2011 @ 21:45:
Even dit topic wakker schudden met een nieuwe vraag :).

Over 2 maanden begin ik bij m'n nieuwe werkgever waar ik ook weer een lease auto mag uitzoeken. Ik ben van plan om voor de Octavia Combi Ambition Business Line te gaan maar die zit wel een stuk boven budget. Voor zover de prijzen op directlease overeenkomen met mijn leasebudget zou ik zo'n 180 euro bij moeten betalen.

Volgens mijn arbeidsovereenkomst zijn additionele kosten voor mijn rekening. Nu las ik in het volgende artikel dat de evt. hogere kosten (zoals een hogere leaseprijs) de bijtelling voor privé verbruik in mindering brengen: http://www.pleinplus.nl/v...-gebruik_auto_van_de_zaak.

Heeft iemand hier ervaring mee hoe deze constructie in mekaar zit? En is dit bij (bijna) elk bedrijf hetzelfde dat wat je over je budget zit je zelf moet betalen of zijn er nog andere constructies?

Thanks alvast!

Greetz!
Het extra bedrag betaal je met Netto loon, maar omdat je dit inderdaad wel van de bruto bijtelling wordt afgetrokken heb je er toch nog wat voordeel van.

Ik had zelf ook deze constructie, maar gelukkig is dat met mijn huidige lease vergoeding niet meer nodig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain

Allereerst moet je beseffen dat DirectLease best goedkoop is. Ook zijn de voorwaarden waarmee je rekent wat kaler dat bij veel andere maatschappijen (zo heb je minimaal 300 eigen risico, terwijl in veel leaseregelingen helemaal geen eigen risico is). Schrik niet als dezelfde auto bij jouw werkgever 10% meer kost dan bij DirectLease.

Meestal betaal je een eigen bijdrage voor dat deel van het leasebedrag wat je boven budget zit. Dat betaal je uit netto, maar alle kosten die je zelf betaalt inzake je leaseauto zijn wel verrekenbaar met de fiscale bijtelling.
Gevolg is dat de eigen bijdrage zogezegd uit je brutoloon komt.

Klein rekenvoorbeeld:
- cataloguswaarde 25000, bijtellingscategorie 20%
- belastingtarief 42%
- eigen bijdrage 200 per maand

--> bijtelling per jaar = 20% * 25000 = 5000 - eigen bijdrage van 2400 per jaar = 2600
--> belasting 42% over 2600 = 1092 per jaar = 91 per maand
plus de eigen bijdrage = totale kosten 291 per maand. Je netto salaris is dus 291 euro lager dan iemand die bruto hetzelfde verdient maar geen leaseauto heeft.

Om de vergelijking compleet te maken, moet je dat bedrag aan maandelijkse kosten vergelijken met de totale autokosten wat je bespaart aan je prive auto + het bedrag wat je zou kunnen ontvangen als extra salaris, kilometervergoeding of mobiliteitsbudget als je geen leaseauto zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

t_captain schreef op maandag 04 april 2011 @ 23:16:
Allereerst moet je beseffen dat DirectLease best goedkoop is. Ook zijn de voorwaarden waarmee je rekent wat kaler dat bij veel andere maatschappijen (zo heb je minimaal 300 eigen risico, terwijl in veel leaseregelingen helemaal geen eigen risico is). Schrik niet als dezelfde auto bij jouw werkgever 10% meer kost dan bij DirectLease.
Klopt :) Let ook erg goed op de looptijd en aantal km's per jaar. Standaard staat deze bij directlease op 20.000 km per jaar, terwijl 40.000 km per jaar al veel gangbaarder is. Zorg er dus goed voor dat je geen appels met peren aan het vergelijken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Het kan zo zijn, dat jij verantwoordelijk bent voor de extra maandkosten gedurende de gehele contractduur. Mocht het dus zijn dat je over een jaar ontslag neemt, dan moet je nog voor 3 jaar lang die extra maandkosten aftikken.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
Thanks voor de reacties! En ook thanks voor het rekenvoorbeeldje, dan begrijp ik het gelukkig toch wel ;).

Ik ben appels met appels aan het vergelijken btw. Momenteel kan ik nog bij ING en Athlon Carlease inloggen voor m'n huidige werkgever. De prijzen daar heb ik vergeleken met directlease (en dan idd 40K per jaar 4 jaar etc. etc., zelfs de opties heb ik exact hetzelfde gehouden). Het grappige was dat de leaseprijs (excl. brandstof) maar een paar euro's scheelt bij DirectLease en Athlon Carlease. En ik weet dat ik bij m'n volgende werkgever ook sowieso bij Athlon kan bestellen dus dan zou m'n rekensom voor de volgende auto toch aardig moeten kloppen (op kortingsafspraken tussen werkgever-leasemaatschappij-dealer na dan)...

Greetz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Op bijvoorbeeld deze site kan je berekenen wat je netto bijtelling is http://www.berekenhet.nl/...ing-auto-van-de-zaak.html
Wat je bijbetaald voor de auto valt normaal gesproken onder die eigen bijdrage.
edit: Wat Lolhozer zegt, houd inderdaad rekening met de voorwaarden van een duurdere auto enzo want het kan een last worden wanneer je zelf onstlag wilt nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door bite op 05-04-2011 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Een topicstart uit 2007 is een mooi moment om eens te denken aan een nieuw deel. Is er iemand die binnenkort een topicstart wil verzorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
Ik zit even met een vraag omtrent lease regelingen.

Hoe wordt er bij jullie omgegaan met schade die tijdens werktijd wordt gereden (ruit, lak, blik etc)? Ik kwam op internet namelijk tegen dat dit voor rekening van de werkgever zou zijn en niet aan de werknemer belast mag worden?

Ik ben vooral benieuwd naar hoe dit bij anderen in de leasecontracten genoemd staat!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

N3oC schreef op maandag 09 mei 2011 @ 10:33:
Hoe wordt er bij jullie omgegaan met schade die tijdens werktijd wordt gereden (ruit, lak, blik etc)? Ik kwam op internet namelijk tegen dat dit voor rekening van de werkgever zou zijn en niet aan de werknemer belast mag worden?
Niet maar ik kan me er niet echt iets bij voorstellen. Dan rag je 'm (mocht je een kleine schade hebben) de volgende dag voor de poort tegen een slagboom aan en kan de werkgever dokken?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 11:41
N3oC schreef op maandag 09 mei 2011 @ 10:33:
Ik ben vooral benieuwd naar hoe dit bij anderen in de leasecontracten genoemd staat!?
Huidige werkgever:

Wat betreft schades geen onderscheid tussen schade onder werktijd of privetijd. Bij schades door eigen schuld (niet zijnde glas- en ruitschade) is er een eigen risico van max. 135 euro.

Oude werkgever:

Schades onder werktijd: werd altijd vergoed door werkgever
Schades buiten werktijd: eigen risico welke opliep (50 bij 1e schademelding, 100 bij 2e schademeling, 150 bij derde schademelding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
JohnR schreef op maandag 09 mei 2011 @ 11:17:
[...]

Niet maar ik kan me er niet echt iets bij voorstellen. Dan rag je 'm (mocht je een kleine schade hebben) de volgende dag voor de poort tegen een slagboom aan en kan de werkgever dokken?
Mijn punt is dat, als het geen opzet of grove nalatigheid betreft, je als werknemer eigenlijk geen eigen risico hoeft te accepteren als de schade onder werktijd valt (vanaf thuis vertrek tot thuiskomst, en stilstand voor de deur). Ik ben benieuwd hoe andere werkgevers dit hebben vertaald naar een leasecontract.
kavorka schreef op maandag 09 mei 2011 @ 11:25:
[...]

Huidige werkgever:

Wat betreft schades geen onderscheid tussen schade onder werktijd of privetijd. Bij schades door eigen schuld (niet zijnde glas- en ruitschade) is er een eigen risico van max. 135 euro.

Oude werkgever:

Schades onder werktijd: werd altijd vergoed door werkgever
Schades buiten werktijd: eigen risico welke opliep (50 bij 1e schademelding, 100 bij 2e schademeling, 150 bij derde schademelding)
Hoe werd bij je oude werkgever werktijd gerekend? (moment in de auto stappen tot je weer terug thuis bent?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
N3oC schreef op maandag 09 mei 2011 @ 12:54:
Hoe werd bij je oude werkgever werktijd gerekend? (moment in de auto stappen tot je weer terug thuis bent?)
Dat is in ieder geval bij mijn huidige werkgever wel het geval, vanaf thuis wegrijden is voor werkgever.
Sterretjes in de voorruit is altijd werktijd O-)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

Bij mijn werkgever is eigen risico altijd voor rekening van de werkgever, ongeacht onder werktijd of prive en eigen schuld of niet.. Denk wel dat als men het erg bont maakt er wel een gesprekje met de manager volgt :)
Volgens mij was het vroeger wel voor eigen rekening, maar zorgde dit voor zoveel gedoe en gezeur dat het is afgeschaft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verder in Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 3 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 10-05-2011 09:20 ]

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Dit topic is gesloten.