leaseauto vs extra bruto loon

Pagina: 1
Acties:
  • 11.677 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gotters,

Wat zouden jullie doen?
bij mijn werkgever kan je ipv een leaseauto het leasenormbedrag ook bruto bij je loon erbij kunnen krijgen. nu zit ik dus met mijn handen in het haar en kan ik dus niet besluiten wat ik liever zou willen doen. aan de ene kant is het natuurlijk fijn om onbezorgt een auto te kunnen rijden met alles erop en eraan echter gaat dit mij wel een 2 a 3 honderd euro kosten, aan de andere kant is het natuurlijk ook fijn om een 2 a 3 honderd euro netto bij mijn loon erbij te krijgen + km vergoeding. Hiervan moet ik dan wel zelf een auto bekostigen en rijden. Nu zou dus iedereen zeggen van rij je eigen auto (vindt ik eigenlijk zelf ook wel) maar van dit bedrag kan ik geen nieuwe auto zonder kopzorgen rijden en dat vindt ik dus eigenlijk ook wel een heleboel waard. wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Voor 300 euro een nieuwe auto van 30k onder mijn kont (waarbij ik aanneem ook alle benzine kosten zitten?).. ik zou er niet over nadenken en direct ja zeggen.. (zeker als ik nog niet aan die 300 gewend was).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De volgende stelregel gaat in 9 van de 10 gevallen op:

Ga je veel privé kilometers maken? Dan wel leaseauto.
Maak je weinig privé kilometers? Dan geen leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Hangt er vanaf hoelang je op de baan zit, rijcomfort is dan toch vrij belangrijk.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 12:30

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:39:
De volgende stelregel gaat in 9 van de 10 gevallen op:

Ga je veel privé kilometers maken? Dan wel leaseauto.
Maak je weinig privé kilometers? Dan geen leaseauto.
Uhm, ga je veel zakelijke kilometers maken: wel leasewagen.
Weinig zakelijk: geen leasewagen.

;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat ik zakelijk ga rijden valt wel mee, ca 25 km per dag in de spits (alles bij elkaar zo rond de uur per werkdag) en de 30k ga ik niet aan komen denk dat de max net zo rond de 25 / 26k zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

momania schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:41:
Uhm, ga je veel zakelijke kilometers maken: wel leasewagen.
Weinig zakelijk: geen leasewagen.
Hangt van de onkosten vergoeding af per kilometer die je ernaast krijgt.

Maar ook als die goed is, is het fijner om een goede auto te rijden als een goede ouwe bak.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:44:
wat ik zakelijk ga rijden valt wel mee, ca 25 km per dag in de spits (alles bij elkaar zo rond de uur per werkdag) en de 30k ga ik niet aan komen denk dat de max net zo rond de 25 / 26k zal zijn.
Oke, als je buiten die 25 km per dag geen kilometers maakt (ook prive niet), dan zou je kunnen gaan voor die 300 euro en lekker de fiets kunnen pakken (goed voor de lijn en conditie). Dan heb je wel voordeel. Of een echt goedkoop barreltje rijden.

Is er geen tussen oplossing? Een heel goedkoop leasewagentje en de rest bij je salaris? (panda, kia)

[ Voor 46% gewijzigd door Cyberpope op 12-10-2007 18:49 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Leuk om te weten in dezen: Heb je zelf al een auto én zo ja wat voor iets en hoe oud is die qua kilometrage en leeftijd (i.v.m. aankomend onderhoud)?

Voor 2 á 3 honderd Euro in de maand kun je privé geen (recente) auto rijden, maar als je je huidige auto praktisch alleen gebruikt voor woon werkverkeer dan zou je kunnen overwegen dat principe gewoon door te zetten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee, als ik die leasebak neem dan ga ik er ook prive in rijden, denk dat ik dan zo tussen de 10 en 20k per jaar prive mee ga rijden, als ik geen leasebak neem dan pak ik een luxe auto die zo tussen de 5 en 10 jaar oud is met een flinke motor :P let wel het verschil tussen wel een leaseauto en geen lease auto is netto een kleine 600 euro! bijvoorbeeld zonder leaseauto zou het nettoloon bijwijze van ca 2000 euro zijn en met lease auto 1400 euro. (bedragen zijn gefingerd)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zet het gewoon op een rijtje en reken het uit. Zo moeilijk is dat toch niet?

Dan kun je makkelijk de keuze maken of je dat geld er voor over hebt om het verschil te hebben tussen een nieuwe en een oude auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cyberpope schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:53:
Zet het gewoon op een rijtje en reken het uit. Zo moeilijk is dat toch niet?

Dan kun je makkelijk de keuze maken of je dat geld er voor over hebt om het verschil te hebben tussen een nieuwe en een oude auto.
jah die rekensom heb ik al verschillende malen gemaakt, maar zouden jullie kiezen voor gemak of voor geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:56:
[...]

jah die rekensom heb ik al verschillende malen gemaakt, maar zouden jullie kiezen voor gemak of voor geld?
Keuzes moet je zelf maken. De omstandigheden zijn voor iedereen anders, en dus niet relevant.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:52:
nee, als ik die leasebak neem dan ga ik er ook prive in rijden, denk dat ik dan zo tussen de 10 en 20k per jaar prive mee ga rijden, als ik geen leasebak neem dan pak ik een luxe auto die zo tussen de 5 en 10 jaar oud is met een flinke motor :P let wel het verschil tussen wel een leaseauto en geen lease auto is netto een kleine 600 euro! bijvoorbeeld zonder leaseauto zou het nettoloon bijwijze van ca 2000 euro zijn en met lease auto 1400 euro. (bedragen zijn gefingerd)
hoe kom je aan die € 600,-- netto dan ? Je zegt net je krijgt het lease bedrag plus onkostenvergoeding. Stel leasebedrag is bruto € 600,-- hou je netto een keer € 360,- van over. Onkosten vergoeding zit max op iets van € 120 zo uit mijn hoofd, alles daar boven wordt ook weer gezien als salaris en dus belast.

Het is trouwens wel vreemd dat je EN de leaseprijs en EN onkostenvergoeding krijgt als je niet least. Dat is dubbelop. Met lease is de baas alleen dat bedrag kwijt en met een prive auto zou hij dus duurder uit zijn voor de werknemer. Klopt dat wel ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:56:
[...]

Zet dan de hele rekensom hierneer.. dan heeft er nogal het nodig mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg de km vergoeding netto (die krijg ik dus niet als ik lease), dat bedrag wordt van het leasebedrag ingehouden, vervolgens wordt dat bedrag bij het bruto loon geteld en daar betaal je dan loonbelasting over, dus stel dat er een na km vergoeding een 600 euro overblijft is dat ca 312 euro netto als je daarbij de 300 euro zou tellen dat de bijtelling en bijbetaling zou zijn kom ik op ca 600 euro uit. (kan natuurlijk zo zijn dat ik ergens een berekeningsfout maak maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:01

Wokschotel

Op 6 wielen

Waarschijnlijk werkt het zo (alles per maand):

Leasebedrag E 600
Per KM 0,19 ct netto
Bij 2000 km dus 2000 * 0,19 = 380 euro netto
Rest van het leasebedrag (600-380) 220 euro bruto uitbetaald

Kan voordelig zijn als je een wat oudere auto hebt, diesel van 5 jaar oud ofzo.

[ Voor 21% gewijzigd door Wokschotel op 12-10-2007 19:30 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ray schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 19:03:
hoe kom je aan die € 600,-- netto dan ? Je zegt net je krijgt het lease bedrag plus onkostenvergoeding. Stel leasebedrag is bruto € 600,-- hou je netto een keer € 360,- van over.
De bijtelling die je dan niet hoeft te betalen moet je ook meerekenen natuurlijk, tenzij je je in weet te houden en niet meer dan 500/jaar prive rijdt met die wagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik zal maar even een berekening posten dat maakt het misschien allemaal wat duidelijker even voor het gemak met ronde bedragen

stel: leasenorm incl brandstof is 700 euro

auto kost 25k leaseauto
incl alles is 850 euro p/m = 150 euro eigenbijdrage

bijtelling:

25k : 25 % = 6260
6250 - (150 x 12 eigenbijdrage) = 4450
42 % van 4450 = 1869
1869 :12 = 155,75

bijtelling p/m = 155,75

155,75 + 150 (eigen bijdrage) = € 305,75 netto kosten.

geen leaseauto:

leasenorm nog steeds 700

km vergoeding 20 km p/d = 100 km p/w = +/- 450 km p/m (maal 4,5 weken)
450 km x € 0.19 = € 85,5 onbelaste km vergoeding p/m
700 - 85,50 = 614,50 extra bruto loon

614,50 x 0,58= 356,41 netto (+ € 85 km vergoeding)

eigenauto rijden plust dus op loon netto 441 euro op tegen een leaseauto die me netto 305 euro gaat kosten volgens deze berekening. (tot zover de ronde bedragen :p) echter moet ik van de 441 euro wel wegenbelasting, verzekering, benzine, onderhoudt en afschrijving betalen.

dus stel, basis netto loon zou bijvoorbeeld 1700 euro zijn dan zou ik dus volgens deze berekening met leaseauto 1400 netto krijgen en zonder leaseauto 2100 netto krijgen aan het einde van de maand.

echter om een auto te rijden die ik dan in de klasse zou willen rijden zou me dat kosten p/m:

wegenbelasting € 35
verzekering € 35
benzine € 280 euro

=

350 euro en dan reken ik de onderhoud en afschrijving nog niet mee en dan rij ik een 5 tot 10 jaar oude auto ipv nieuw echter wel full options en met een flinke motor onder de motorkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Waarom niet een kleine auto rijden en de rest van het leasebedrag in je zak steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is het toch heel simpel? Kijk wat voor auto je zou kopen en wat-ie kost. Kijk hoelang je ermee wil (en kan) rijden en kijk of het financiële verschil over die periode groter is dan wat die auto kost. Zoja, geen leasebak, zo nee, wel leasebak. Verreken wel nog wat voor onderhoud, reparaties en ander gezeur waar je met een leasebak geen last van hebt en het gemak wat je met een leaseautoe wel hebt. Voilá!

edit: Leasebak klinkt leuk maar vaak betekent het weliswaar veel gemak en onbezorgdheid, aan de andere kant zijn ze vaak net wat minder dan je zelf zou kopen als je niet nieuw hoefde te kopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ACM schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 20:03:
[...]

De bijtelling die je dan niet hoeft te betalen moet je ook meerekenen natuurlijk, tenzij je je in weet te houden en niet meer dan 500/jaar prive rijdt met die wagen...
maar als je het geld krijgt is het loon dus wordt het ook normaal progressief belast en kom je hetzelfde uit. Leasegeld uitbetalen is nooit netto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ray schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 22:21:
[...]

maar als je het geld krijgt is het loon dus wordt het ook normaal progressief belast en kom je hetzelfde uit. Leasegeld uitbetalen is nooit netto
Dat is niet helemaal waar.
Ik kan er voor kiezen om geen leaseauto te nemen. Dan vervalt sowieso de bijtelling.
Verder betaalt mijn werkgever 19 cent netto per zakelijk gereden kilometer uit. Is dat in totaal minder dan het leasebedrag, dan wordt het resterende leasebedrag bruto uitgekeerd.

Bij een leasevergoeding van bijvoorvbeeld 700 euro en 3000 km per maand wordt dus 570 euro netto uitgekeerd en 130 euro bruto :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 20:46:
hmm, ik zal maar even een berekening posten dat maakt het misschien allemaal wat duidelijker even voor het gemak met ronde bedragen

stel: leasenorm incl brandstof is 700 euro
auto kost 25k leaseauto
incl alles is 850 euro p/m = 150 euro eigenbijdrage
[...]
155,75 + 150 (eigen bijdrage) = € 305,75 netto kosten.
Die eigen bijdrage gaat af van jouw brutoloon, dus netto 0,42 x 150 = 63. Totaal neemt jouw nettoloon dan 218,75 Eur af.
[quote]
[...]

eigenauto rijden plust dus op loon netto 441 euro op tegen een leaseauto die me netto 305 euro gaat kosten volgens deze berekening. (tot zover de ronde bedragen :p) echter moet ik van de 441 euro wel wegenbelasting, verzekering, benzine, onderhoudt en afschrijving betalen.

dus stel, basis netto loon zou bijvoorbeeld 1700 euro zijn dan zou ik dus volgens deze berekening met leaseauto 1400 netto krijgen en zonder leaseauto 2100 netto krijgen aan het einde van de maand.

echter om een auto te rijden die ik dan in de klasse zou willen rijden zou me dat kosten p/m:

wegenbelasting € 35
verzekering € 35
benzine € 280 euro

=

350 euro en dan reken ik de onderhoud en afschrijving nog niet mee en dan rij ik een 5 tot 10 jaar oude auto ipv nieuw echter wel full options en met een flinke motor onder de motorkap.
Afgezien van de correctie ben ik het met je eens: Het verschil is ongeveer 700 Euro, ofwel je hebt een budget van 700 Euro per maand om een auto op de weg te houden. Als je bereid bent om een auto van minimaal drie jaar oud aan te schaffen (scheelt aanzienlijk in afschrijving) en je hebt de aanschafkosten daarvan op de bank staan dan is een eigen auto in 99% van de gevallen interessanter.

Een ander punt van aandacht is de looptijd van een leasecontract, als je tussentijds wegwilt moet je vaak het contract meenemen of afkopen. Dat kan een rol spelen als je nieuwe werkgever niet het oude contract wil overnemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Free rider op 12-10-2007 23:05 . Reden: punt over km vergoeding was niet waar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ray schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 22:21:
maar als je het geld krijgt is het loon dus wordt het ook normaal progressief belast en kom je hetzelfde uit.
Neehoor... want bij bijtelling betaal je de extra belasting van je originele loon. Bij de uitbetaling als loon krijg je dat loon ook en gaat het er dan af.

Stel dus dat je 2500 euro aan brutoloon vangt en 500 euro aan bijtelling moet betalen, dan betaal je over 3000 euro belasting (bijv 1200) en gaat dat van die 2500 af. Dus effectief krijg je dan netto 1300/mnd, maar heb je ook een auto ter beschikking.

Als je echter 3000 euro loon krijgt, dan betaal je die 1200 van de 3000 en hou je dus netto 1800 over. Kortom, je krijgt de bijtelling er zowel bruto als netto bij juist omdat de extra belasting van je originele loon extra wordt afgehaald.

De vraag is in dit geval dus niet of je een auto kan betalen voor het netto-deel van de bijtelling, maar voor de complete bijtelling a 500 euro in mijn voorbeeld. Een nieuwe auto wordt dan alsnog krap, zeker als je afschrijving enzo mee gaat rekenen, maar de mogelijkheden zijn wel wat ruimer voor een 2e hands auto. En als je dan het lease-bedrag en niet de bijtelling erbij krijgt wordt het nog interessanter natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 12-10-2007 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Free rider schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 22:44:
[...]

Die eigen bijdrage gaat af van jouw brutoloon, dus netto 0,42 x 150 = 63. Totaal neemt jouw nettoloon dan 218,75 Eur af.
[quote]

huh, de eigenbijdrage gaat toch van je netto loon af en niet van je netto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 11:21:
huh, de eigenbijdrage gaat toch van je netto loon af en niet van je netto?
Als jij met je baas een loonvermindering van 150 Euro afspreekt, krijg je 150 Euro bruto minder. Je baas kan die 150 Euro dan weer aan je leasebudget toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Mijns inziens is het heel simpel. Wil je persé een nieuwe auto, kan je net zo goed een leaseauto nemen. Maar als hij ook enkele jaren oud mag zijn, altijd privé gaan rijden. Dat is altijd een stuk goedkoper. Leasen is hoe dan ook niet goedkoop (als je hem ook privé gebruikt, dus bijtelling hebt). Als je KAN kiezen zou ik zeker een eigen auto overwegen.

En dat je als je veel km's rijdt het beste een leaseauto kan nemen, vind ik onzin. Ik rij zelf 50k per jaar, en dat gewoon met een eigen auto. En dat is qua kosten zeer overzichtelijk kan ik je wel vertellen. Zolang jij je auto goed onderhoudt en een betrouwbaar merk neemt is er niets aan de hand.

[ Voor 5% gewijzigd door psy op 13-10-2007 13:12 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:03
Deze keuze kan je alleen zelf maken.
Ik persoonlijk heb geen boodschap aan een auto, dus geef mij maar een treinabo en enkele honderd euro extra maandloon.
Geen files, geen snelheidsbekeuringen, geen stress om een parkeerplaats te vinden, en de kans om te sterven in een verkeersongeluk neemt drastisch af ;)
Dat alles ruil ik in voor een lekker plaatsje op de trein, rustig een boek lezen of een filmpje kijken op de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Free rider schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 12:35:
[...]

Als jij met je baas een loonvermindering van 150 Euro afspreekt, krijg je 150 Euro bruto minder. Je baas kan die 150 Euro dan weer aan je leasebudget toevoegen.
dus betekent dat dat je van je eigenbijdrage dus eigenlijk ook maar 42% betaald of zie ik dat dan verkeerd? ik had altijd begrepen dat je je eigenbijdrage van je nettoloon doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:41
Het ligt er natuurlijk maar net aan wat je afspreekt met je werkgever. Aan de ene kant betekent een bruto eigen bijdrage inderdaad dat het minder kost, maar aan de andere kant: doordat je bruto loon minder wordt heeft dat ook gevolgen voor je pensioenopbouw, je WW-uitkering, je mogelijkheden tot het verkrijgen van een hypotheek en al die andere dingen die gebaseerd zijn op het brutoloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 21:44

DyStiC

'Atta way, baby!

Is het bedrag wat je bruto bij je loon krijgt gelijk aan het leasebedrag?
Ik dacht namelijk dat het leasebedrag de werkgever uiteindelijk minder kost dan diezelfde kosten bruto bij je loon, of zit ik er naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
DyStiC schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 10:55:
Is het bedrag wat je bruto bij je loon krijgt gelijk aan het leasebedrag?
Ik dacht namelijk dat het leasebedrag de werkgever uiteindelijk minder kost dan diezelfde kosten bruto bij je loon, of zit ik er naast?
Verschilt vaak per werkgever, het is in ieder geval geen netto bedrag. Dat laatste moet geen argument zijn ten aanzien van het voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 11:02

vinnie1908

Appel != peer

Op de korte tot middellange termijn daat de economie flink achteruit,...leg dat eens even uit aan de hand van feiten :)

Overigens ben ik het wel eens met de stelling dat flexibiliteit handig kan zijn, ware het niet dat je niet weet of er geen regeling is waarbij de auto (m.u.v. bedrag boven het vaste bedrag) gewoon mag blijven staan zoals bij veel (grote) bedrijven.

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:35

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Je gaat trouwens in je berekening uit van een auto die 850 euro in de lease kost. Dat is niet eerlijk natuurlijk. Ik rijd een Renault Clio III en die lease je voor een stuk onder de 700 euro (4 jaar, 30000km/j, full service), waardoor je zelfs nog wat terugkrijgt van het leasebudget op je salaris.

Bij mij is het zo dat ik netto om en nabij 160 euro kwijt ben aan de auto. Daarvoor krijg ik ook brandstof vergoed. Ook privé. Als ik voor bruto loon zou kiezen zou ik ~300 euro bruto meer krijgen en meer netto onkostenvergoeding, maar ik krijg alleen m'n zakelijke KM's vergoed. Bovendien moet ik dan die auto aanschaffen. Als je alles bij elkaar optelt (ook secundaire kosten als verzekering, wegenbelasting, keuren, reparatie enz) en uitgaat van een auto die wat normaler in de kosten zit dan een leasebedrag van 850 euro, dan kom je met leasen goedkoper uit. Het is net hoe je het zelf indeelt.

De enige reden om niet voor leasen te gaan is voor flexibiliteit en onafhankelijkheid imho. Met cash kun je meer bij de bank als je een hypotheek wilt afnemen bijvoorbeeld; leaseauto's worden niet meegerekend. Een leasecontract is doorgaans 4 jaar en niet iedere werkgever heeft de optie om de auto kostenloos terug te geven. Maar leasen kan (mits slim auto kiezen) een stuk goedkoper zijn.

Ik zal later 'ns kijken of ik mijn berekening 'ns kan tonen. Ooit 'ns gemaakt, maar geen idee waar ik die gelaten heb. :P

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:04
Overigens moet je bij leasen wel niet vergeten dat wanneer je ergens tegenaan rijdt, en het is je eigen schuld dat het meestal de eerste keer betaald wordt door de werkgever / leasemij maar dat het bij een tweede keer voor een deel uit eigen zak moet komen.
Als je net iemand bent die wat onhandig door het verkeer gaat, dan kan leasen ook een dure grap worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Neem je ook mee in je berekening dat de bijtelling volgend jaar van 22% naar 25% gaat?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Ik ben even aan rekenen geslagen, en volgens mijn berekening is het goedkoper om een eigen auto te rijden MITS je een tweedehands auto van minder dan +- 5000 euro rijdt. Het lijkt me echter leuk om hier een fatsoenlijke rekenhulp voor te gebruiken, heeft iemand zoiets? Anders kan ik die wel ff bouwen in excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Matango schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 16:40:
Ik ben even aan rekenen geslagen, en volgens mijn berekening is het goedkoper om een eigen auto te rijden MITS je een tweedehands auto van minder dan +- 5000 euro rijdt. Het lijkt me echter leuk om hier een fatsoenlijke rekenhulp voor te gebruiken, heeft iemand zoiets? Anders kan ik die wel ff bouwen in excel.
Als je een eigen auto bezit welke zich in een klasse onder de lease-auto bevind dan ben je vrijwel in alle gevallen goedkoper uit.

Op het moment rij ik zelf in een 1.4 polo uit 2000, ik had hiernaast de keuze om een lease-bak te rijden (passat uit 2003) wat mij 350 euro bijtelling zou kosten. Ik ben per maand kwijt voor mijn polo :

26 euro verzekering inc. schade-inzittende
18 euro motorrijtuigenbelasting
192 euro (48 euro p/w) per maand aan benzine
samen : 236 euro.

350 - 236 = 114 euro per maand wat in een potje kan voor het onderhoud van de auto (want die moet je zelf betalen bij een eigen auto, lease-auto wordt dit betaald door je werkgever).

eens per jaar een keuring a 35 euro, onderhoud van auto's met een leeftijd van 5 tot 10 jaar oud is gem. 800 euro per jaar (als schatting).

(800+35) / 12 = 69,58 per maand onderhoud

114-70 = 44 euro uitsparing per maand.....das ongeveer 1 keer tanken (maar dan wel met de prive kilometers er bij.)

En hier lever ik dan een grote 4 deurs auto bij in voor een 3 deurs kleinere lichtere auto.

Als je het dus op deze manier bekijkt zou het niet leasen van een auto via je werkgever, je bijna niets opleveren (ondanks dat je toch enkele dagen kan eten van 44 euro)....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-08 19:38
Frijns.Net schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:58:
Overigens moet je bij leasen wel niet vergeten dat wanneer je ergens tegenaan rijdt, en het is je eigen schuld dat het meestal de eerste keer betaald wordt door de werkgever / leasemij maar dat het bij een tweede keer voor een deel uit eigen zak moet komen.
Als je net iemand bent die wat onhandig door het verkeer gaat, dan kan leasen ook een dure grap worden.
Als het je eigen auto is dan wordt dat nog een stuk duurder hoor en ook leasewagens gaan niet voor elk deukje naar de garage / herstelbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 12:30

momania

iPhone 30! Bam!

Frijns.Net schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:58:
Onzin. Je bent gewoon all-risk verzekerd met een bepaald eigen risico.
Komt het vaker voor dat je ergens tegen aan rijdt hoeft de schade echt niet deels uit eigen zak te worden betaald. Het kan hooguit gebeuren dat gezien eerdere schade de premie van de verzekering omhoog gaat en je lease bedrag dus hoger uitvalt en/of je eigen risico wordt verhoogd. :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Laatst online: 08:51

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Heb hier een lease wagen, redenen waarom:

- Vaste kosten: Met een vast bedrag betalen per maand rij je verder zonder zorgen, geen verassingen verder zoals onderhoud enz.
- Nieuwe auto: Dit vind ik gewoon leuk, daar wil ik best wat extra voor betalen...
- Makkelijk met schade: Eerste onverhaalbare schade geen kosten, 2e kost +-150 euro, 3e +-280 eur, 4e en meer 400+. Dit is echt vele malen goedkoper dan schade rijden met je eigen auto. Laatst een klein paaltje geraakt, schade aan de achterbumper +- 600 euro volgens schadebedrijf, kost mij niets. Tevens rijd ik gratis in vervangend vervoer. En rijd je echt je auto totalloss, krijg je gelijk vervangend vervoer, en kun je weer een nieuwe uitzoeken, waarbij de kosten gelijk zijn met 'normaal' schade rijden.
- Veel prive km: Als je een keer je auto meeneemt naar italie voor vakantie, kost het mij helemaal niets, alle brandstof wordt mooi vergoed.
- Voordeel bij mijn bedrijf is, is dat als je een 'voorkeurs' auto neemt (auto die binnen standaard leasebedrag valt) je zonder kosten je auto kan inleveren als je verkast naar een ander bedrijf.

Dit zijn voor mij genoeg redenen om een leuke auto gaan leasen. Wat jou redenen zijn moet je natuurlijk zelf bepalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Of een eigen auto of leaseauto gunstiger is, hangt hoofdzakelijk van twee dingen af:

1. de lease-regeling
- hoeveel kilometer per jaar moet je mee rekenen?
- drie of vier jaar termijn?
- moet je bijbetalen om de auto prive te mogen gebruiken?
- hoeveel kilometers mag je prive rijden? etc.
- en: is er een alternatieve reiskostenregeling voor medewerkers die geen leaseauto kiezen?

2. je persoonlijke situatie
- hoeveel kilometer rij je per jaar?
- zou je zelf ook een auto rijden uit hetzelfde segment als de lease-auto of vind je een klein of oud auto'tje net zo okee?

Mijn eigen situatie als voorbeeld:

Ik rijd een leaseauto met cataloguswaarde +- 26.000. Leasebedrag is dik 800 Euro ex. BTW en dat is een dikke 100 Euro boven de norm --> eigen bijdrage is ruim 100 Euro (bruto). Tel daarbij de bijtelling op en de lease-auto kost netto zo'n 275 Euro per maand.

Als ik geen leaseauto had, dan zou ik ook een stationcar willen rijden van de maat Astra/Golf/307. Ik zou de auto waarschijnlijk niet nieuw kopen maar 2 of 3 jaar oud en dan 3 of 4 jaar mee rijden. Ik rij wat minder kilometers dan onze leasenorm mee rekent, ruim 20.000 per jaar schat ik. Alles bij elkaar (afschrijving, rentelasten, all-risk verzekering, belasting, brandstof, onderhoud en verbruiksmaterialen) zou ik zo'n auto kunnen rijden voor 650 a 700 Euro per maand (incl BTW).

Dus in mijn specifieke geval is een leaseauto 400 Euro netto waard. Dat moet komen uit reiskostenvergoeding + extra brutoloon. Ik woon vrij dicht bij de klant, dus zou ik maar een Euro of 60 aan reiskostenvergoeding krijgen als ik geen leaseauto had -> 340 netto = +- 600 brutoloon.

Dus voor mij is een leaseauto wel gunstig:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
KatirZan schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 16:53:
[...]

Als je een eigen auto bezit welke zich in een klasse onder de lease-auto bevind dan ben je vrijwel in alle gevallen goedkoper uit.

Op het moment rij ik zelf in een 1.4 polo uit 2000, ik had hiernaast de keuze om een lease-bak te rijden (passat uit 2003) wat mij 350 euro bijtelling zou kosten. Ik ben per maand kwijt voor mijn polo :

26 euro verzekering inc. schade-inzittende
18 euro motorrijtuigenbelasting
192 euro (48 euro p/w) per maand aan benzine
samen : 236 euro.

350 - 236 = 114 euro per maand wat in een potje kan voor het onderhoud van de auto (want die moet je zelf betalen bij een eigen auto, lease-auto wordt dit betaald door je werkgever).

eens per jaar een keuring a 35 euro, onderhoud van auto's met een leeftijd van 5 tot 10 jaar oud is gem. 800 euro per jaar (als schatting).

(800+35) / 12 = 69,58 per maand onderhoud
In deze kostenberekening mis ik twee elementen:
- casco verzekering (tenzij 26 Euro all-risk is, bij 80% no-claim zou dat net kunnen).
- rente en afschrijving.

Nu draag je zelf de kosten voor: schade aan je eigen auto + slijtage en veroudering van je auto.
Vooral dat laatste maakt dat je deze situatie maar beperkte tijd kunt volhouden. Na verloop van tijd heb je een nieuwe auto nodig en daarvoor is niet genoeg gereserveerd. Als je die 44 euro gaat sparen, dan heb je na 4 jaar nog maar 2300 Euro o.i.d. op je rekening staan en samen met de restwaarde van je huidige auto zal dat niet voldoende zijn om opnieuw een Polo van 7 jaar oud te kopen. Je boert dus achteruit, tenzij je van plan bent om t.z.t. wel een leaseauto te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

t_captain schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 09:22:
Of een eigen auto of leaseauto gunstiger is, hangt hoofdzakelijk van twee dingen af:

1. de lease-regeling
- hoeveel kilometer per jaar moet je mee rekenen?
- drie of vier jaar termijn?
- moet je bijbetalen om de auto prive te mogen gebruiken?
- hoeveel kilometers mag je prive rijden? etc.
- en: is er een alternatieve reiskostenregeling voor medewerkers die geen leaseauto kiezen?

2. je persoonlijke situatie
- hoeveel kilometer rij je per jaar?
- zou je zelf ook een auto rijden uit hetzelfde segment als de lease-auto of vind je een klein of oud auto'tje net zo okee?

Ik rijd een leaseauto met cataloguswaarde +- 26.000. Leasebedrag is dik 800 Euro ex. BTW en dat is een dikke 100 Euro boven de norm --> eigen bijdrage is ruim 100 Euro (bruto). Tel daarbij de bijtelling op en de lease-auto kost netto zo'n 275 Euro per maand.

Als ik geen leaseauto had, dan zou ik ook een stationcar willen rijden van de maat Astra/Golf/307. Ik zou de auto waarschijnlijk niet nieuw kopen maar 2 of 3 jaar oud en dan 3 of 4 jaar mee rijden. Ik rij wat minder kilometers dan onze leasenorm mee rekent, ruim 20.000 per jaar schat ik. Alles bij elkaar (afschrijving, rentelasten, all-risk verzekering, belasting, brandstof, onderhoud en verbruiksmaterialen) zou ik zo'n auto kunnen rijden voor 650 a 700 Euro per maand (incl BTW).

Dus in mijn specifieke geval is een leaseauto 400 Euro netto waard. Dat moet komen uit reiskostenvergoeding + extra brutoloon. Ik woon vrij dicht bij de klant, dus zou ik maar een Euro of 60 aan reiskostenvergoeding krijgen als ik geen leaseauto had -> 340 netto = +- 600 brutoloon.

Je vergeet alleen nog (jouw berekeing wordt daardoor nog positiever) dat je de eigenbijdrage gedeeltelijk mag aftrekken van de bijtelling.

Zo ben ik van plan binnenkort ook 100 euro boven mijn leasebedrag te gaan leasen. Maar netto gezien is dit eigenlijk 60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Falcon schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 10:16:
[...]

Je vergeet alleen nog (jouw berekeing wordt daardoor nog positiever) dat je de eigenbijdrage gedeeltelijk mag aftrekken van de bijtelling.
Nee, dat zit er al in verstopt:)

Bijtelling is (22% * 26000) - 12 * EB = +- 4500 per jaar
--> extra belasting (42%): 1900 p.j. = 158 p.m.

En dan dus de eigen bijdrage, die netto op de loonstrook wordt ineghouden.
Totale kosten zijn ongeveer 265 Euro (ik gokte vanmorgen 275, dus toch nog een kleine meevaller ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
t_captain schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 09:22:
[..]

Vreemde conclusie. Je werkgever wil 700 voor een lease-wagen neerleggen, hij kan dus ook je brutoloon met 700 verhogen. Nu heb je 600 nodig om zelf een wagen op de weg te houden, en zou je dus 100 bruto overhouden.
Met een leasewagen blijft je loon gelijk en dat is gunstiger?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-07 16:04

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Ik zou overigens niet alleen het gemak van de auto meenemen maar ook de verhoogde veiligheid van een nieuwe auto. Als je 2e hands gaat rijden, kom je al snel op een auto van > 5 jaar oud en die zijn toch vaak een stuk minder veilig. Afhankelijk van je leaseafspraak, krijg je ook vaak nog eens winterbanden en zomerbanden op je wagen...

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En vergeet niet.. je koopt niet privé om de 3/4 jaar een auto..

Daarnaast heb je vaak bij een leaseauto dat je hem op moet rijden. Dus laten we zeggen 160000km of je mag om de 3/4 jaar een nieuwe auto uitzoeken. Maar ik rij bijv. die 160000 in 2,5 a 3 jaar al op. Dus heb ik al eerder een nieuwe auto.

Dat ik zie mij privé nog niet doen.

[ Voor 74% gewijzigd door Falcon op 17-10-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Free rider schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 12:05:
[...]

Vreemde conclusie. Je werkgever wil 700 voor een lease-wagen neerleggen, hij kan dus ook je brutoloon met 700 verhogen. Nu heb je 600 nodig om zelf een wagen op de weg te houden, en zou je dus 100 bruto overhouden.
Met een leasewagen blijft je loon gelijk en dat is gunstiger?!
Het doel van mijn post was om te uiteen te zetten hoeveel brutoloon je in principe nodig zou hebben als je kon kiezen tussen salaris en auto.

De berekening die je aanhaalt is mijn eigen specifieke situatie; dit kan voor een ander heel anders uitpakken (vooral als je weinig rijdt en/of geen belangstelling hebt voor dure glimmende auto's). Met 600 zou ik in ieder geval zo'n beetje quite spelen, behalve dat ik nu nieuw rij in plaats van 2ehands en dat ik nu geen enkel risico loop met de auto.

Dat mijn baas 700 betaalt voor een auto, betekent niet dat hij ook 700 zou willen betalen als extra brutoloon. Denk aan werkgeverspremie WW en WIA, pensioen, vakantiegeld etc. Misschien nog belangrijker: mijn baas gaat allerlei discussies over reisafstand uit de weg door zijn consultants van een auto te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Falcon schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 13:10:
En vergeet niet.. je koopt niet privé om de 3/4 jaar een auto..
Als ik geen leaseauto had, zou ik dat wel doen. Bijvoorbeeld een auto kopen met 3 jaar en wegdoen met 7 jaar. Zit in mijn berekening van 650 a 700 euro p.m., zeg maar een 250 a 300 euro aan rente en afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:29

ralpje

Deugpopje

t_captain schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 13:21:
[...]

Als ik geen leaseauto had, zou ik dat wel doen. Bijvoorbeeld een auto kopen met 3 jaar en wegdoen met 7 jaar. Zit in mijn berekening van 650 a 700 euro p.m., zeg maar een 250 a 300 euro aan rente en afschrijving.
Maar dat is geen nieuwe auto :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
t_captain schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 13:12:
[...]
De berekening die je aanhaalt is mijn eigen specifieke situatie; dit kan voor een ander heel anders uitpakken (vooral als je weinig rijdt en/of geen belangstelling hebt voor dure glimmende auto's). Met 600 zou ik in ieder geval zo'n beetje quite spelen, behalve dat ik nu nieuw rij in plaats van 2ehands en dat ik nu geen enkel risico loop met de auto.
Mijn specifieke situatie, ik heb een 5-serie diesel uit 2001:
- Afschrijving 300 p/m, periode 4 jaar.
- Belasting 130 p/m
- Verzekering 80 p/m bij 80% no claim. NB Geen all-risk maar WA+
- Diesel ca. 100 p/m, voor 16.000 km / jaar
- APK, onderhoud 900 per jaar, of 75 p/m
Totaal 685. Merk op dat de afschrijving de belangrijkste post is, in mijn geval voor een bedrag van bijna 15.000.
Een ander verschil is dat ik zelfstandige ben, heb daardoor wat geld achter de hand (geen rentekosten), ben bereid tot enig risico (niet bang voor hogere belastingen of duurdere diesel), en kijk altijd wantrouwig naar kostenstructuren. Ik ken geen enkele zelfstandige die een wagen least.

Verder heb ik een gelukkige hand in het uitzoeken van auto's (afkloppen) en haal het jaarlijkse onderhoud-budget zelden. Maar anderen kunnen hogere kosten krijgen, dat wel.
[...]
Misschien nog belangrijker: mijn baas gaat allerlei discussies over reisafstand uit de weg door zijn consultants van een auto te voorzien.
Daar heb je een punt, ik hoorde dat de Belastingdienst kilometer-aftrek alleen tot een bepaald maximum accepteert. En als je baas eist dat je een leasewagen neemt is het niet zo'n onverstandige keuze, het toont loyaliteit en dat kan je uitbuiten bij de volgende salarisonderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Free rider schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:21:
[...]

Een ander verschil is dat ik zelfstandige ben, heb daardoor wat geld achter de hand
Rare conclusie, dus iedere ZZP-er heeft genoeg geld over...
(geen rentekosten), ben bereid tot enig risico (niet bang voor hogere belastingen of duurdere diesel), en kijk altijd wantrouwig naar kostenstructuren. Ik ken geen enkele zelfstandige die een wagen least.
Ik ken een aannemer die een Volvo S70 least (voor een schappelijk maandloon :) ) en dat zegt ook niks over hoe ts het moet aanpakken.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

PcDealer schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:33:
[...]
[...]
Als zefstandige weet je niet of je continue werk hebt en is het niet meer dan logisch om een reserve achter de hand te hebben.

Dat heb ik zelfs als ambtenaar-loonslaaf, zal er wel mee te maken dat mijn ouders een eigen bedrijf hebben.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

ajhaverkamp schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:40:
[...]

Als zefstandige weet je niet of je continue werk hebt en is het niet meer dan logisch om een reserve achter de hand te hebben.

Dat heb ik zelfs als ambtenaar-loonslaaf, zal er wel mee te maken dat mijn ouders een eigen bedrijf hebben.
offtopic:
Zelfs al zou je een reserve hebben, kan het nog zo zijn dat er op ingeteerd moet worden. Tenzij je dat op via een financiering oplost.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Concluderend is het leuk een leaseauto te nemen in de volgende gevallen:

- Je wilt graag een nieuwe auto
- Je rijdt prive veel kilometers
- Je maakt je niet graag zorgen over onderhoud en betaalt liever een vast bedrag.

En neem je een eigen auto als:

- Het niet boeit als je oude auto rijdt
- Je flexibiliteit belangrijk vindt

Ik heb besloten een kleine leaseauto te bestellen (waarschijnlijk peugeot 206) zodat ik zo min mogelijk bijtelling betaal en geen eigen bijdrage. Daarnaast weet ik wat oude auto's kunnen kosten aan onderhoud en wil ik me daar niet druk over maken. Netto kom ik zo ongeveer even duur uit als een eigen (redelijke) auto rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
PcDealer schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:33:
[...]
Heeft te maken met belastingen - dwz het moment waarop belasting wordt betaald.

Een zelfstandige ontvangt meteen het bruto bedrag, en betaalt pas in de loop van het volgende jaar de inkomstenbelasting. Tot die tijd staat de te betalen belasting op zijn rekening.
Een werknemer ontvangt meteen het netto bedrag, zijn werkgever stort de rest alvast naar de inkomstenbelasting.
Pagina: 1