Daar ben ik het op zich helemaal mee eens. Het punt is echter dat gebruikers het vooral leuk vinden om hun eigen mening kenbaar te maken. De moderatie die jullie nu voor ogen hebben staat dat niet toe, die gaat uit van een volledig objectieve moderatie 'in het belang van tweakers.net'.
Moderators die werkzaam zijn voor tweakers.net zullen dit belang voor tweakers.net automatisch behartigen en staan boven de discussie zelf (in theorie). Gebruikers staan echter bijna per definitie niet boven een discussie en ik denk ook niet dat je dat moet willen vragen.
Ik zou bijvoorbeeld uitstekend op deze manier kunnen modereren op een forum dat over boybands gaat. Het kan me tegenwoordig absoluut niet meer schelen welke er nou beter, leuker of populairder is, en de echte onbeschofte of waardeloze reacties pik er dan ook zo tussen uit. Natuurlijk ga ik dit niet voor mijn
plezier doen, maar als bij-baantje had ik het wellicht wel kunnen doen.
Gebruikers lezen echter per definitie de postings waarin zij zelf geïnteresseerd zijn. Ik lees bijvoorbeeld alle postings die met Java development te maken hebben. Op dat moment ben ik gewoon iemand die me mengt in de discussie en heb ik eigenlijk weinig zin om er boven te gaan staan.
Eigenlijk geven jullie die gedachte zelf ook al weer, namelijk als ik gereageerd heb op een nieuwsposting dan kan ik niet meer modereren; ik ben dan betrokken bij de discussie en sta er niet meer boven.
De moderatie die jullie nu neergezet hebben houd een beetje het midden tussen een "report this post as offence"-linkje die je dikwijls op andere sites tegenkomt, en een moderatie systeem zoals door forum beheerders wordt gebruikt.
Ik blijf bij mijn eerdere mening; jullie systeem is misschien wel goed, maar simpelweg niet leuk voor gebruikers.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.