Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben, op meerdere manieren zelfs dan je zelf aandraagt. Ik denk dat de mensen die dit systeem hebben gebouwd hier prachtige ideeen bij gehad hebben, maar twee hele belangrijke punten over het hoofd gezien hebben:
1) Het is belangrijk om een modsysteem dat door iedereen gebruikt kan worden,
instinctief te laten werken.
2) Je bent afhankelijk van je usergroup, dus je usergroup moet je proberen zo goed als dat gaat tevreden te houden.
Punt 1 wil vooral zeggen dat het zo simpel mogelijk moet zijn om je moderators op te leiden. Als iedereen moderator kan worden, heb je natuurlijk een potentieel zeer grote moderatorgroep. Dat is goed, want er zijn veel berichten om te modereren. Maar als het principe te complex of contra-instinctief is, dan gaan goed-bedoelende gebruikers het systeem incorrect gebruiken. Wat is bijvoorbeeld instinctief? Als er nog geen score is toegekend aan een reactie, dan zal je de score toekennen die jij denkt dat de reactie waard is. De mensen die de regels kennen zullen dit veelal wel redelijk goed doen. Echter, als je een reactie ziet die volgens jou niet op de juiste score staat, dan zal je een "compenserende waardering" geven om de reactie op zijn juiste waardering te krijgen. Je gaat instinctief niet de score geven waarvan je denkt dat de reactie hem verdient, omdat je er dan vanuit moet gaan dat andere moderators hetzelfde gaan doen. En wie zegt jou dat meerdere mensen die reactie gaan modereren? Als ik vroeger keek naar het lijstje ongemodereerde reacties, dan was dat behoorlijk wat. En als je uiteindelijk een reactie gewaardeerd ziet op een waardering die je wel correct vindt, dan kan je dezelfde waardering geven, maar ik denk toch dat er veel users zijn die dan denken: prima, wel goed zo, ik laat het met rust.
Wat volgens mij ook vergeten wordt, is dat tweakers al lang niet meer de enige is met een moderatiesysteem op de reacties. Stapels sites zoals YouTube, nujij.nl, WebWereld, Engadget en ga zo maar door hebben ook reactiemodules met daarin moderatiesystemen verwerkt. Deze werken via een nog simpeler principe: +1 voor een nuttige reactie, -1 voor een nutteloze reactie. Hier wordt echter wel regelmatig naar de mening van de moderator gewaardeerd (een "eens" vs. "oneens" principe), wat je eigenlijk niet wil op tweakers.net. Maar goed, de gemiddelde reactiemoderator hier is toch wel een stukje slimmer dan de gemiddelde YouTube reactiemoderator.
Wat je natuurlijk ook kan doen, is die instincten eruit stampen. Enorme epistels en topics over hoe het wel moet en het ontnemen van rechten als mensen het "fout" doen. Echter, dan kom ik op punt 2: je bent afhankelijk van je userbase, dus die moet je happy houden. Zijn ze niet happy, dan gaan ze niet meer terugkomen of je systeem verzieken. Je kan altijd nog proberen te roepen dat het ontnemen van moderatierechten geen "straf" is, maar hoe hard je dat ook roept, het is niet aan tweakers om te zeggen of het een straf is of niet, het gaat erom hoe de gebruiker het ervaart. En die ervaart het als straf, pure and simple.
Ik vind het systeem heel clever bedacht hoor, maar er is volgens mij niet nagedacht over de gebruikerservaring. Ik zie een hoop forummoderators en crew hier met fantastische verhalen het systeem verdedigen, en herhaaldelijk uitleggen hoe het moet werken, maar dat is nou precies het punt: als je het constant uit moet leggen, dan heb je het jezelf onnodig moeilijk gemaakt. En het is echt niet zo als mensen "copenserend waarderen" dat je dan op verkeerde resultaten uitkomt. Het resultaat is hetzelfde: een troll/flame/fipo wordt zeer laag gemodereerd, een onsamenhangende / onware / weinig inhoudelijke post wordt laag gemodereerd, en een post met toegevoegde waarde in de thread wordt omhoog gemodereerd.
Mijn persoonlijke mening: back to the drawing board.