de meeting bij bronco.b was weer interessant. Ik heb alleen niet veel foto's genomen zie ik nu.
ik zal even kort wat indrukken doen, dan maak ik er later wel een uitgebreider verslag van.
Verslag meeting bij bronco.b
Hemaworst en ik waren er om een uur of half 3 omdat de Tom van de routeinfo de Tom van de GPS niet kon vinden.

Aangekomen bij bronco.b eerst maar eens de auto weggezet, de weg gezocht door het mooi aangelegde doolhofje (de voortuin

) en binnen gaan kijken waar bronco en beetle73 de kamer al opnieuw ingericht hadden. We hadden nu even niks met WAF te maken immers. De Aurum Cantus speakers van Beetle stonden in de lengte opgesteld zodat ze de volle lengte van de kamer in keken. Beetje te dicht bij elkaar weliswaar omdat ze op het kleed moesten staan (vanwege de spikes en de nieuwe massief eiken vloer). Verder stonden er al 3 versterkers te wachten: 2 dikke Yaqins van bronco.b op de doos waar ze in gekomen waren en een kleine Meng Yue. Samen met de nieuwe MHZS cd33 die net een beetje ingespeeld was.
klik hier voor grotere versie Je kunt de kleur van de MC100 goed zien zo.
bronco woont in een mooi ruim huis uit eind jaren 20, wel een beetje verbouwd: de suitekamers zijn nu 1 geheel met een lichte ruime serre eracher aangebouwd met daarnaast de nu open keuken. De kamer was dus lekker ruim (4x 11m ongeveer). De akoustiek was dus prima: symmetrisch, geen harde akoestiek door de houten vloer en plafond en de bassen konden prima weg.
Na een kopje koffie hebben we allemaal mijn spullen nog uit de auto gehaald.
Er stonden nu:
speakers:
Aurum Cantus Moon River I (met G3 aluminium ribbon)
B&W 303 op een vrouwvriendelijke ... stand
Reference 3A MC op dezelfde ... .... .... ............ stand
versterkers:
Mengyue mini 6p1 (4x6P1/EL84 PP)
Yaqin MC100B (4xKT88 PP in triode)
Yaqin MC300B (2x300B DH SET)
Yarland FV-34A III (2xKT77/EL34 SET)
verdere apparatuur:
MHZS CD33
alles aangesloten op het G&W TW03E netfilter met afgeschermde netkabels, interlink en speakerkabel steeds dezelfde Siltech MXT London.
Dit was de opstelling dus klik hier voor GROTE versie
Die hond is dus niet weggelopen bij His Masters Voice, maar het kleine showmannetje van bronco.b. Hij probeerde steeds maar weer voor te doen wat je als je-weet-wel-hond allemaal niet meer kunt doen met een dekentje. Of met een teefje.
En hoe klonk dat nou?
We hadden eerst de Menyue aanstaan op de Aurum Cantus en dat klonk niet slecht. Alleen omdat de speakers op het kleed stonden, dicht bij elkaar, klonk het niet echt stereo. Een ongedetailleerde wolk geluid. Dus de speakers met spikes maar op kartonnetjes een stuk verder uit elkaar gezet. Beter! Het begint goed te klinken. Het mooie karakter van de AC komt al goed naar voren, mooie ronde klank zonder agressief te zijn. De bas is een beetje flabberig naar
mijn smaak, maar er zit genoeg in. Dat wel. Na even doorluisteren valt er toch wel op dat de versterker toch nog wat rauw klinkt. Een beetje vlak en schuurderig, typisch oningespeelde buizen. Tja, dat gaan we toch niet snel op kunnen lossen (hmm, vlaamse grammatica?). Dat komt na 2 of 3 dagen wel goed. Next...
De rest van het spul binnengehaald. De Yarland FV34A word aangesloten op de AC. Voor mij de kans om de AC te beoordelen op bekend terrein. Dus even recht voor zijn raap (ik vind de eerste indruk altijd heel bepalend): deze speaker moet ik dus niet voor mezelf kopen. Waarom niet? De belangrijkste reden: ik hoor niet die super exacte pinpoint plaatsing niet terug die ik met mijn Ref3A wèl hoor. En daarin kan ik echt geen stap terug doen. Vreemd genoeg had de Leisure2SE dat wèl! Maar dat is ook een kleine monitorspeaker en geen grote vloerstaander.
Van alle criteria viel de bas ook op: er was genoeg van, maar niet zo strak in de lagere regionen en wat sloom (let op: combinatie met Yq MC100), en het klonk daar ook een beetje kasterig. Logisch want het is een grote 25cm woofer over dwars op de zijkant. En na enig kloppen viel mij ook op dat de kast bovenin uit 1 blok leek (tok), maar onderin tegenover die woofer zit geen dwarsversteviging (plok). Vreemd. Is daar geen ruimte voor of is het expres als een soort klankkast bedoeld? Nee, dan klinken de Dali Icons in vergelijking superstrak.
Maar ga nou niet denken dat het slechte speakers zijn! Het frequentieverloop is heel goed afgewogen en zonder pieken of dalen (beter dan mijn Ref3A). De middenbas is prima in orde en strak met goede dynamiek. En dan het midden en hoog. Tja, dat is als boter zo zacht en romig. Schoon, zuiver en totaal niet agressief. Zeer gedetailleerd, vrij en ruimtelijk. Je hoort echt alles. Ik zit me echt af te vragen of met de juiste plaatsing voor de ruimtelijke afbeelding niet ineens alles op zijn plaats valt. Die ribbontweeters vragen door hun richtgedrag natuurlijk wel een goede opstelling.
Tijd om de kamer nu eens goed op te warmen met de beide Yaqins. Beetle73 heeft de MC100 nog goed kunnen horen op de AC. Daar kun je de buren goed mee pesten. Pfwew! De plaatsing is wat minder dan met mijn FV34, maar er zit plenty power in. Ook in de bas. Alleen die klinkt wat te los. Dit lijkt een beetje een probleem te zijn met deze KT88 PP, ook in triode. Dat kun je
hier op RuH ook teruglezen (met grafieken van metingen). Dit klinkt zeker wel goed, maar ik denk dat de combinatie MR1-MC100 niet de beste is. Ik vond de MR1-MC300B en MC100-Ref3A allebei beter. We hebben de Aurum Cantus Moon River ook nog op de MS300B kort kunnen horen. Toen was de bas volgens mij veel strakker. En wat lichter timbre. En geloof me; met de 8W 300B buizen (9,5W vlgs spec) kun je echt genoeg herrie maken op deze AC 90dB/W@4Ohm speakers. Zàt voor een fikse burenruzie. Grappig: de FV34 en de MS300B horen hetzelfde vermogen te kunnen leveren. Maar de 300B gaat ècht wel harder.
We hadden tussendoor ook nog even de B&W 303 van bronco.b aangesloten op de MC100. Op het eerste gehoor denk je: ach zoveel verschil zit er niet in. De klank is niet wezenlijk anders (de freq.curve is natuurlijk ook redelijk hetzelfde gemaakt). Maar dan gaat het opvallen; bas: weg. Beetje erg veel ruwer in midden en hoog. Ruimtelijkheid? Welke? Je hoort de akoestiek nog wel maar stemmen en instrumenten zijn totaal niet meer te plaatsen. Het geluid lijkt wel 1 grote brei. Nee, deze speakers zijn echt kansloos. Echt jammer voor deze mooie versterkers en cd-speler. Next!
Onderhand (18.00) is het voor Beetle73 tijd voor de terugreis. Hij wil zijn kinderen ook nog wel even zien. Dus daar gaan de AC's weer de auto in met de tuinstoelkussens ertussen.

En voor mij tijd om eens wat eten klaar te maken. Spaghetti. Maar dan snel en met hulp van Appie Happie (die heeft prima sugo!). Kappertjes erbij, flinke dot pesto, verse knoflook... Alleen de gehaktballetjes waren wat minder (vond ik zelf, kant en klaar). Helaas geen foto's. Te druk met eten
Tja, maar goed dat ik mijn Reference3A speakers mee heb genomen. Ze staan wel heel erg wiebelig op die smalle standaards.

Op de FV34 kon ik even horen wat het verschil was met mijn cd-speler, maar vooral de akoustiek. Nou, stukken beter dan onze flat! Maargoed, de MS300B was eigenlijk alle opzichten vergelijkbaar en net iets beter. Vooral de diepe bassen. Dus wederom: next!
Bleven de MS300 en MC100 over om te horen op de Ref3A. Ik blijk toch wel erg goede speakers te hebben gekocht ooit (mag ook wel voor die prijs). Vooral de ruimtelijke plaatsing is echt heel erg goed. Dat valt op met de 300B. Het lijkt net of Ana Caram vlak achter het raam staat te zingen. Het geluid is strak en snel. Alles is met gemak te horen en te volgen. Ingewikkelde muzieklijnen zijn geen enkel probleem. Stemmen zijn super verstaanbaar. Het geluidspodium lijkt geen einde aan te komen. Stilte is een soort witte stilte. Het geluid is licht helder en duidelijk. En als er bas in zit hoor je dat zoals het moet zijn: voelbaar en droog. (al was dat op de Dali Icons met zandbak strakker en harder). De MS300B klinkt alsof je in een prachtige concertzaal zit met het licht aan. Je kunt er eigenlijk alle soorten muziek mee luisteren. Hemaworst heeft waarschijnlijk zijn versterker wel gevonden!
De MC100 klinkt toch echt anders. De kwaliteit van de bassen is nu prima in orde. De ref3A hebben geen wisselfilter alleen een condensator om de tweeter tegen de bastonen te beschermen. Dus geen spoelen in een wisselfilter dat de dempingsfactor van de versterker verslechterd. Het geluid klinkt krachtig en dynamisch. Een beetje ruiger. Het hele geluid lijkt wat lager te liggen. Baslijnen klinken wat voller, stemmen hebben wat meer body. De muzikanten staan wat meer naar voren op het podium. Ze zijn ook niet meer kleine punten maar lijken wat groter. Alsof het versterkt wordt in een zaal. De ruimtelijkheid is heel erg goed, maar wel wat anders; het lijkt alsof er nu wel muren staan waar het geluid binnen blijft. Hij is ook niet helemaal stil, er zit een kleine brom in (nothing serious though). Het geeft een enorm livegevoel, Johnny Cash lijkt echt zijn laatste uit te blazen. Maar dan in een heel ander soort ruimte als de MS300. Mij doet het denken aan een bruin cafe waar live muziek wordt gespeeld, zo'n groot bruin amerikaans roadcafe. Helemaal rock en roll. Ik kan me helemaal voorstellen waarom bronco.b deze de voorkeur geeft. Het past gewoon helemaal bij het soort muziek waar hij van houdt en zijn herrinneringen aan prettige tijden in het cafe. Nu nog een paar betere speakers dan die 303's.
bronco.b nogmaals bedankt voor de gastvrijheid. En het afval (natuursteen). En het kopietje van de filmmuziek en Johnnie Cash (die nog bij jou liggen

).
offtopic:
PS: ik heb de FAQ echt goed gelezen en opgevolgd maar ik krijg die thumbnails echt niet als klein plaatje met klik>grote afbeelding. dan krijg je
Plaatje op imageshack (popups!) te zien en dat is niet de bedoeling

[
Voor 83% gewijzigd door
Verwijderd op 18-09-2007 04:44
]