I'm sorry Dave, I'm afraid I can't do that.
Verwijderd
Boudewijn, mensen en hun meningen/ervaringen in hun waarde laten is ook een gave.Boudewijn schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 22:37:
dus? hij komt wel met bewijzen ipv het 'feit' dat je zilverkabel bij maanlicht is gesmeed, en dus beter is dan gewone koper
Toen ik jaren geleden een goede interlink voor m'n CD-speler zocht heb ik 4 kabeltjes geprobeerd: een standaard koper kabel van net iets betere kwaliteit dan de meegeleverde kabel, een OFC kabel van Monster, een carbon ding van Vandenhul, en een schoenveter-dikke kabel (ben 't merk kwijt) met als specificatie "zwaar verzilverd OFC met teflon dielectricum".
High-end-itis en voodoo-alert natuurlijk, maar mijn CD-speler en versterker klonken voor mij het beste met die laatste interlink, en ik ben er al dik 10 jaar tevreden mee.
Of 't meetbaar is of niet boeit me helemaal niets, en een deel zal best tussen de oren zitten. Nou en?
Verwijderd
Kom op zeg. Ga nou niet weer die stomme flamewar over kabels beginnen en laat ieder in zijn waarde! We zouden het hier niet over kabels hebben maar als iemand een directe vraag stelt mag je daar best wel antwoord op geven zonder eerst door de censuur van de firma skepsis en co te moeten.Boudewijn schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 19:59:
okay ga breem eens lezen oid.
Het lijkt me heel, heel sterk als er tussen koper en zilver geen verschillen meetbaar zouden zijn. Als dat zo zou zijn kunnen we gelijk het hele periodiek systeem wel reduceren tot 2 elementen. Echt een hele stomme opmerking voor iemand die graag wetenschappelijk verantwoord over wil komen.Zilverdraad heb ik ook liggen, maar je meet het verschil niet.
Het is niet alleen zijn mening, maar ook die van een heleboel anderen, mijzelf incluis. Dat zijn die mensen uit het andere kamp weet je wel... die jouw mening niet delenGebakken HiFi lucht mi. dus.... wil je iig voortaan tegen newbies zeggen dat het jouw mening is, ipv het als een feit te presenteren.
Uit zijn opmerking lees ik alleen een persoonlijke voorkeur. Dus reageer aub eens een beetje normaal.
Verwijderd
China Hifi Meeting
We hebben met 5 man vanmiddag en vanavond onze China Hifi Meeting gehouden, en dat was echt een succes te noemen. 'S middags om 4 uur waren Hemaworst en ik al bij Frank in zijn niet al te grote (precies zitplaatsen genoeg) maar fraaie appartementje aangekomen, even later kwamen MGSNK en Balboa ook met de nodige ballast de trap op (hij liever dan ik met die loodzware Yarland Pro200SE). MGSNK als een guerrilla klaar voor de oorlog met een flinke tuinslang om zn nek (aka von Masoch LS kabels). Eerst spullen maar eens neergezet en een plan van aanpak bedacht.

We hadden tenslotte een hele stapel hi-fi mee.
CD-spelers:
Shanling CD-80T
Classic NO.01B (=Original A8s)
Ah Njoe Tjoeb CD4000
Cambridge Audio Azur 540c
versterkers:
Yarland Pro200SE met andere buizen
Yarland FV34AIII met andere buizen
Classic No 6.10
G&W TW-2008X
Cambridge Azur 640c
Verder een G&W netfilter, Xindac kabels (nee we hebben geen kabels vergeleken maar deze telkens gelijk gehouden) en als laatste de weergevers: Dali Icon 6 (niet Hobo se version). Alles aangesloten op een extra stekkerdoos op het netfilter en opwarmend... (ja,... dat hadden we echt nodig. Not!)
De volgorde staat zo al wel zo ongeveer goed, al heeft elk apparaat ook zijn sterke kanten (de Classics, Yarlands en G&W).
Omdat we met de cd-spelers het minste verschil verwachten (en omdat nu het scherpst zijn) zijn we daar maar mee begonnen. Door die te vergelijken, telkens 2 dezelfde nummers op de G&W 2008X, is het de bedoeling om de beste over te houden en daarmee versterkers te gaan vergelijken. En te kijken hoe de combinatie met de luidsprekers is of wat er met de Dali's mogelijk is.

Dit was dus de beginopstelling.
Vanwege de kabels moesten we wel telkens schuiven met de versterker en cd-spelers.
Voor de cd-speler hebben we vooral akoetisch werk gebruikt met een goede ruimtelijkheid omdat dit vaak het verschil maakt. Met het eerste nummer ging alles nog wel goed, Dead Can Dance met een live nummer, lekker veel akoestiek en hoge details en een lekkere bas. Het 2e nummer, weer 'when poets dreamed of angels' van David Sylvian, werd het toch al wel erg duidelijk: vooral de gemene eSSSSen deden de Azur 540 snel de das om (ik had na een minuut als steeds de neiging om door te schakelen, met kromme tenen). De Njoe Tjoeb deed het beter, maar nog steeds gemeen en wat meer terughoudend. De Classic deed het erg goed, nog wat esSjes en wat stevigere bas (lekker). En de winnaar was toch wel de Shanling. Het meest all-round, bijna overal goed in, tikje frisser en mooie 3D afbeelding en diepte. De oversampling en de buizen doen het toch goed.

Afwisselend lekker luisteren.
Franck is ondertussen al een uur bezig met een eenvoudige doch voedzame maaltijd. Spaghetti, maar dan met verse zelfgemaakte sugo. Ik heb ondertussen ook een lekkere echte Italiaanse salade gemaakt.

Bij gebrek aan geschikte tafel maar op z'n chinees op de hurken gezeten. Mmmm, we waren toch voor de muziek gekomen? Maar dit was toch wel erg goed eten!
We waren ondertussen al wel met de versterkers begonnen en van G&W naar Classic overgestapt met een cd met erg droge en vooral veel bas. De buren hebben de ramen al een tijdje dicht...
Beide hebben toch wel een goede bas, de G&W wat droger en harder dan de Classic. De rugleuning van de bank trilt iig lekker mee. De transistorversterkers geven harde klappen, maar sterven wat langzamer uit (was de mening. Ik bedenk nu dat ze IMHO wel beter dempen maar ruimtelijk minder precies zijn waardoor dat zo lijkt).
We gaan nu voor het eerst naar een buizenversterker. We luistren al wat minder strak steeds naar hetzelfde nummer maar draaien ook 'ns wat anders. Steeds hetzelfde nummer luisteren is wel effectief maar minder leuk. Maargoed; de FV34A laat toch wel een HEEL ander (beter) geluid horen (de essen zijn nu ook in orde) daar zijn we het wel over eens. Ook Franck en MGSNK die nu eigenlijk voor het eerst een buizenversterker horen. Het gaat even wat minder hard (we waren de buren ook wel behoorlijk aan het pesten) maar het klinkt ook vooral veel rustiger. Tussen de instrumenten is het stiller en de ruimtelijkheid en diepte nemen heel erg toe. En ook al is het maar 10W, het gaat echt wel hard! Door de ribbontweeters klinkt het alleen wel erg helder, al is het niet tè-veel (dit komt door de CBS 5670 buisjes en dit hoor ik op mijn dometweeters niet zo).
Nu naar de Pro200SE: dit klinkt iets rustiger en ronder. Maar wel zeer gedetailleerd en ruimtelijk. Dit lijkt erg op de andere Yarland alleen de bas is beter en dieper (en het hoog loopt eerder af, klinkt ronder, mist dat piekje). Die heeft nu echt druk zodat het lekker de kamer inrolt. De bas heeft minder attack dan met de G&W maar is wel strak en klinkt natuurlijker. Nu nog eens een rondje maken met die track turkse muziek op de basgitaar. Al slaat de luistermoeheid al wel een beetje toe.

Hoe komt dat nou he?
De kleine Yarland komt met die echte harde bassen toch net iets tekort. De grote klinkt heel lekker rond en natuurlijk. De Classic klinkt ook wel prettig natuurlijk en heeft meer het karakter richting buizenversterker. Met met orgel van de st Eustache blijkt dit weer eens duidelijker. De kleine Yarland kan wel de ruimte laten horen maar net niet de power van die 32 voets pijpen. Met de transistorversterkers raak je toch wel makkelijker de draad van de muziek kwijt bij ingewikkelde loopjes. Al gaat dat beter met de G&W dan met de Cambridge. Tov de Yarland FV34 is het al een veel minder groot verschil. De G&W gaat vreemdgenoeg op vrij laag volume (ongeveer gelijk aan de buizen, iets harder) al 'hard' klinken zodat je de neiging hebt om 'm zachter te zetten. Met de Pro200SE gaat het met een vanzelfsprekendheid en muzikaliteit die erg prettig luistert en niet vermoeiend is. Dit is zo (met deze buizen) toch wel een heel erg goede versterker. De kleine Yarland levert belachelijk veel waar voor zijn geld. En ook de Classic en G&W zijn erg goede apparaten, elk met een wat eigen klank.
De Dali's zijn toch wel erg goede speakers gebleken om dit soort vergelijkingen te laten horen. Verkeerde opnamen (en die hebben we gehoord!) en mindere apparaten vallen al snel door de mand. Gelukkig maar. Er gaat namelijk toch al snel heel wat tijd in zitten om zoveel dingen te beluisteren.
Het was een erg geslaagde dag zo. We hebben veel plezier gehad samen en hebben er ook veel informatie uit kunnen halen. Ieder zijn eigen vraag.
Ik kom wel vaker pasta eten bij Franck
een correctie: Classic No.01B is volgens mij een Original A8S, omdat hij net zoals de A8S HDCD ondersteund (A6S niet).
Qua afwerking zijn de a6s en a8s verder gelijk zover ik weet.
Terugkomend op de meeting moet ik toch concluderen dat overall gezien de Chinese Hi-fi die wij mee hadden qua afwerking en geluid echte koopjes zijn (op balboa's Death Tube na
Zoals Jeep al zei vond ik alle aparatuur een eigen klank hebben. Ik moet daarbij zeggen dat ik erg blij ben te kunnen concluderen dat de Classic apparatuur voor mij muziekkeus erg lekker klinkt en zeker de moeite van aanschaffen waard was.
Daarbij durf ik nu ook wel te zeggen dat een volgende versterker best wel eens een buizenversterker zou kunnen worden, alleen al omdat het 'anders' klinkt...
[ Voor 49% gewijzigd door MGSNK op 06-08-2007 07:33 ]
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Verwijderd
Overigens: Als dat niet het geval is dan heb je kans dat de efficientie van die 2 dermate is dat de luisterruimte eigenlijk te klein wordt, waardoor je hoge tonen flink resoneren. Mede ook omdat die kamer veel oppervlakten lijkt tehebben die geluid hard weerkaatsen.
Maar het zag eruit als een toffe meet

www.tweakers.net/gallery/107938/sys
Verwijderd
Moet zeker nog's overgedaan worden maar uhhh...dan wil ik wel graag bij zijn!! Trouwens (ben niet nieuwsgierig ofzo) maar wie is wie (vlnr) op de eerste groepsfoto. Het is namelijk best wel geinig om een 'face and name' te hebben. Ik weet niet waarom maar mijn persoonlijk vermoeden is het dat jij namelijk de persoon op de bank bent met bruine shorts en slippers
Ik zou inderdaad ook wel's een vergelijk willen zien tussen de MHZS cd33 (de mijne ligt nog een schip ligt te dobberen) en de overige cd-spelers.
In ieder geval leuk om te lezen en te doen, lijkt me ondanks de hitte
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 09:20 ]
Bij het luisteren bleek dat de CD speler er veel invloed op had. Bij de shanling en de classic was het al een stuk minder dan bij de overigen. Bij het aansluiten van de verschillende versterkers merkte je ook verschil. Waar de transistor versterkers de S nog scherp weergaven was dit op de buizen versterkers nog minder. Het nummer klonk hierdoor lekkerder op een buizen amp. Ik kan moeilijk bepalen of het "goed" is of niet dat een buizen amp de scherpte uit de S haalt of dat het misschien wel een beetje hoort. Het klonk iig wel beter.Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 08:12:
Die SSSS-en; Ik heb zo'n vermoeden dat dat eerder an de speakers zal liggen, dan aan de versterker. Die ribbon, icm een kleine 1/2" dome zou best eens een piek op zo'n 5000 Hz kunnen veroorzaken. Zou wel eens een spectrum-grafiek van die speakers willen zien wat dat betreft.
Overigens: Als dat niet het geval is dan heb je kans dat de efficientie van die 2 dermate is dat de luisterruimte eigenlijk te klein wordt, waardoor je hoge tonen flink resoneren. Mede ook omdat die kamer veel oppervlakten lijkt tehebben die geluid hard weerkaatsen.
Maar het zag eruit als een toffe meetmet lekker
Wat ik op de transistor amps lekker vond was het strakke en de bas. Een ram op een gitaar was echt een ram. Qua plaatsing en diepte kwamen de buizen versterkers weer erg lekker uit de verf
Ik vond het een erg geslaagde avond en heb genoten van de verschillende apparatur en impressies! De salade van Jeep was lekker, de buren zullen het wel overleven, ik zal lief voor ze zijn de komende weken
Je bent welkom hoor, bier staat koudIk kom wel vaker pasta eten bij Franck hij woont toch om de hoek..!
Jeep je hebt in je verhaaltje g&w 2008 dit moet 2006 zijn
[ Voor 13% gewijzigd door Franck op 06-08-2007 12:42 ]
Ik heb wel 1 vraag: hebben jullie ook een tijdje zonder netfilter gespeeld? Ik ben nog steeds van plan er 1 te bestellen (of een powerbuy??) als het werkelijk veel uitmaakt.
Lees dit eens, ik doel op de voorafgaande uitleg in het stuk: http://www.hifi-notes.com/ahacoffsetkiller1-nl.htm
[ Voor 19% gewijzigd door vinz98 op 06-08-2007 12:04 ]
We hebben het niet zonder geprobeerd. Alle apparaten zaten op het G&W netfilter.vinz98 schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:02:
Mooi verslag Jeep, het ziet er gezellig uit op de foto's.
Ik heb wel 1 vraag: hebben jullie ook een tijdje zonder netfilter gespeeld? Ik ben nog steeds van plan er 1 te bestellen (of een powerbuy??) als het werkelijk veel uitmaakt.
Lees dit eens, ik doel op de voorafgaande uitleg in het stuk: http://www.hifi-notes.com/ahacoffsetkiller1-nl.htm
Ik zal vanavond eens met en zonder testen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet geloof dat een power kabel zo veel uitmaakt als in dat stukje beweert wordt maar dat is terecht een no-go hier, die kabel discussies
De beste man is eigenaar van DÉ HIFIWINKEL in Beek Ubbergen en mijn vermoeden dat hij direct reclame aan het maken is in zijn stukje klopt wel aardig geloof ik
[ Voor 12% gewijzigd door Franck op 06-08-2007 12:39 ]
2 * JJ 300bVerwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 10:00:
Leuk verhaal Jeep.
Welke buizen zitten er in de Yarland 200SE?
1 * 274B Electron Tube
2 * 6SN7 EH Gold
2 * 12AX7 JJ
Ben nog op zoek naar een mooi setje NOS buizen, schijnt nog wel een verbetering te geven.
Handtekening
Wat betreft de (buizen)versterkers. Dat was moeilijker wat mij betreft. Als je kijkt naar prijs kwaliteit dan is die Yarland van Jeep toch echt een topper. Helemaal als je deze vergelijkt met de duurdere 300B versterker. Voor de meerprijs levert deze dan misschien net dat beetje extra, maar als je het geld niet zo 123 voor handen hebt of een hele goede instapper zoekt dan val je daar absoluut geen buil aan. Eveneens met de transitorversterkers. Deze klonken wat "harder", iets meer attack daar waar de buizenversterkers iets "muzikaler" klonken. Eigenlijk was de conclusie om zowel een buizen als een transitorverterker te hebben
Handtekening
aha, ik wist niet dat het `reclame´ zou blijken te zijn van de goede man...Franck schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:31:
[Ik zal vanavond eens met en zonder testen.
edit:
De beste man is eigenaar van DÉ HIFIWINKEL in Beek Ubbergen en mijn vermoeden dat hij direct reclame aan het maken is in zijn stukje klopt wel aardig geloof ik![]()
Als je vanavond gaat luisteren moet je het en keer om ongeveer 7 á 8 uur doen en een keer na tienen. Dit, omdat na tienen veel electrische apparaten afgezet zijn in je (in)directe omgeving en de stroom dan schoner is uit het stopcontact. Laat ook een je eindversterker een keer zonder filter spelen (maar met de rest er wel aan) omdat de versterker dan niet gelimiteerd wordt door een knijpende factor van het filter, je zou wat meer dynamiek kunnen verwachten. Als ik technische omschrijvingen op het inet mag geloven...
Vast bedankt voor je toegezegde moeite!
Zo jammer, want gaat dit nou nog over chinese hifi? Zou ik btw een bron mogen zien, vinz98?
Verwijderd
@Vince, powerbuy voor netfilter? schrijf mij maar pp.vinz98 schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:02:
Mooi verslag Jeep, het ziet er gezellig uit op de foto's.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 14:26 ]
maar bedankt voor de tip, zal thuis eens het (roet)filter uit de kast halen
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
waarom zie ik daar geen meting? omdat iemand anders zegt dat het storend is loop je er blind achteraan en wil je het ook per se? kom op zeg, is dat nou de tweakers (mensen die denken en ook weten wat ze doen....) mentaliteit?Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 14:22:
[...]
@Vince, ook ik heb interesse in een netfilter,
Lees dit eens: beschrijft de sfeer in HiFi land goed (en wie de schoen past, trekke hem aan):
http://www.breem.nl/themas/pgapen.htm
[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 06-08-2007 14:27 ]
Verwijderd
Daarom ben ik ook een fan van transistoren; In de komende paar weken komt mijn nwe. speelgoedje (naja, "tje" ... 't weegt 23,3 KGFranck schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 10:23:
[...]
Wat ik op de transistor amps lekker vond was het strakke en de bas. Een ram op een gitaar was echt een ram
[...]
Qua plaatsing en diepte kwamen de buizen versterkers weer erg lekker uit de verfOok bij mij komt een plekje voor een buizenamp naast mijn transistor!
[...]
En dat brengt me dan ook tot de plaatsing; Een hoog dynamisch vermogen in een transistor brengt ook heel mooie plaatsing met zich mee. Zo ben ik altijd erg blij geweest met mijn Harman/Kardon, totdat hij aan vervanging toe bleek. En ook de mijn nwe. Onkyo zal wss. prima plaatsing kunnen weergeven.
Maar ja ieder zijn smaak, en doordat ieders smaak anders is heb je altijd de kans om een leuke luistersessie te organiseren
Verwijderd
@ Boudewijn: Metingen???Boudewijn schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 14:23:
[...]
waarom zie ik daar geen meting? omdat iemand anders zegt dat het storend is loop je er blind achteraan en wil je het ook per se? kom op zeg, is dat nou de tweakers (mensen die denken en ook weten wat ze doen....) mentaliteit?
Lees dit eens: beschrijft de sfeer in HiFi land goed (en wie de schoen past, trekke hem aan):
http://www.breem.nl/themas/pgapen.htm
maar je wilt denk ik een reden horen waarom ik interesse heb? Er vanuit gaande dat het antwoord ja is schrijf ik deze desgevraagd neer en anders is hij ongevraagd neergezet

Mijn versterkers hebben last van plopgeluiden (heeft te maken met mijn electrische zonweringen/schermen) als ik er een netfilter plaats ben ik van deze bijzonder irritante geluiden af, en ja dat is voor mij een reden om er 1 aan te schaffen.
Naschrift:
@ boudewijn ik neem het je ook niet kwalijk, ook begrijp ik dat je veel met metingen kunt doen, maar vanwege man a-technische kennis vertrouw ik gewoon op mijn oren dus zonder uitgebreide theorie. Zelf kan ik dus niet zoveel met Breem, net als iedere andere theorie achter weergave van muziek, ik vertrouw op mijn oren desnoods blind testen.
Zelf vergelijk ik het maar met een austin mini (old school) geeft bij 160 kmp/u een gevoel van YES!!!!!!!! en een Lexus (of willekeurig elk ander goed geveerd voertuig) bij 160 kmp/u

Volgens metingen van Oom agent allebei even hard (dezelfde bekeuring) maar gevoelsmatig een wereld van verschil.
Tevens snap ik ook niet (geen waarde oordeel maar gewoon een constatering gekoppeld aan verbijstering mijnerzijds) dat diverse high enders meer aan waarde in de huiskamer hebben staan dan menig studio aan totale apparatuur tot beschikking heeft. Deze studio's staan ook nog eens hun producties op simpele nearfield monitoren af te mixen.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 15:00 ]
Je weet ook dat je zo'n net filter ook zelf kunt bouwen voor 10-15E?
Over metingen vs. muziek is mijn persoonlijke mening (helaas) als volgt:
Alleen metingen tellen wmb, veel mensen die dingen 'horen' (of denken te .... ) hebben geen zin in een nette dubbelblinde test. Om de een of andere reden hebben ze daar geen zin in. Dat is puur mijn ervaring (en de rest van het breem-kamp, okay).
[ Voor 49% gewijzigd door Boudewijn op 06-08-2007 14:37 ]
Verwijderd
@Jeep: goede sfeer ook zo te zien en een leuk verslag, dit zijn leuke items. dank.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 15:01 ]
Verwijderd
Je bent hier ook welkom hoor. Ik heb alleen die cd-spelers niet. Ik sta zelf niet op de foto, ik had geen statief dus timer ging niet echt. Ik ben wel op de tv te zien als smalle schim. Frank had ook nog foto's gemaakt. Misschien sta ik daar wel op. Met het rode shirt is MGSNK, gele shirt is Franck, op de bank met korte broek is Balboa en Hemaworst met spijkerbroek. Dat mag ik toch wel zeggen jongens?Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 09:16:
Moet zeker nog's overgedaan worden maar uhhh...dan wil ik wel graag bij zijn!! Trouwens (ben niet nieuwsgierig ofzo) maar wie is wie (vlnr) op de eerste groepsfoto. Het is namelijk best wel geinig om een 'face and name' te hebben. Ik weet niet waarom maar mijn persoonlijk vermoeden is het dat jij namelijk de persoon op de bank bent met bruine shorts en slippers.
Ik zou inderdaad ook wel's een vergelijk willen zien tussen de MHZS cd33 (de mijne ligt nog een schip ligt te dobberen) en de overige cd-spelers.
In ieder geval leuk om te lezen en te doen, lijkt me ondanks de hitte
We hadden alleen single ended buizenversterkers natuurlijk. Ik denk dat we met een KT88 PP de kamer wel uitgerold waren.MGSNK schreef
vond ik alle aparatuur een eigen klank hebben. Ik moet daarbij zeggen dat ik erg blij ben te kunnen concluderen dat de Classic apparatuur voor mij muziekkeus erg lekker klinkt en zeker de moeite van aanschaffen waard was.
Daarbij durf ik nu ook wel te zeggen dat een volgende versterker best wel eens een buizenversterker zou kunnen worden, alleen al omdat het 'anders' klinkt..
ik denk ook dat het op een gegeven moment aan de luidsprekers lag, want het probleem werd steeds minder met betere apparatuur tot het zo ongeveer gelijk bleef (shanling en classic cd, buizen). Wat ik hoorde dat het bij de hele hoge tonen weg was (de ribbons) en het puur in het midden-hoog zat (de metal dome). Niet in reflecties in de kamer want we hadden de gordijnen hiervoor dichtgedaan en het raam (2m²) stond wijd open (de eenheid van geluidsabsorptie is tenslotte m² open raamVerwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 08:12:
Die SSSS-en; Ik heb zo'n vermoeden dat dat eerder an de speakers zal liggen, dan aan de versterker. Die ribbon, icm een kleine 1/2" dome zou best eens een piek op zo'n 5000 Hz kunnen veroorzaken. Zou wel eens een spectrum-grafiek van die speakers willen zien wat dat betreft.
@JTB,
ik heb met Frank ook nog buisjes geruild om te proberen. Hij heeft nu mijn russische 6N3P-E en EB en ik heb zijn NOS GE 5670. In de Shanling en MHZS CD33 en mijn FV34A zitten allemaal hetzelfde type. Het viel mij nu op dat ik het scherpe randje van de CBS op zo'n 12-15 kHz weer hoorde op de Dali's. Mijn Ref 3A zijn daar veel milder mee.
Frank had dezelfde buisjes van Machmat en die GE en hij vond de originele in de Shanling het mooist (?). Meer detail, alsof de CBS meer verbloemde.Tsja. Het zal ook de combinatie met de rest van de apparatuur zijn, en smaak.
Benieuwd naar de CBS.
Gewoon ff afw88 tot ie in today only langskomt. Hij sowieso niet zo duur. En het werkt gewoon goed. Ik heb er geen nadelige gevolgen mee kunnen vaststellen. En in positieve zin enkel en alleen het onderscheppen van stoorgeluiden. Absoluut niet in ruimtelijkheid of dynamiek oid.vinz98 schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:02:
Volgens mij is daarin technisch ook een verschil in transistor of buizen vanwege de voeding. De voeding van een transistorversterker moet snel veel vermogen kunnen leveren als dat nodig is. Het filter zou hem daarin kunnen hinderen. Een buizenversterker met zijn hoge ruststroom (=max=nom vermogen) hoeft dat niet. Wat je ook opzet hij gebruikt constant evenveel stroom.
Niet alleen dat. Ik hoor het echt niet met mijn getrainde gehoor. En ik heb al heel wat gekke hifi-voodoo dingen zitten vergelijken. Behalve afscherming van RFI en voorkomen van capaciteiten door slecht contact. Dat vind ik wel belangrijk.Franck zei:[/b]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet geloof dat een power kabel zo veel uitmaakt als in dat stukje beweert wordt maar dat is terecht een no-go hier,
Ik vind het een prima ding, niet vanwege de high-enditis maar gewoon vanwege de noodzakelijkheid hier boven in de flat met alles op 1 groep. Nu kan ik gewoon zonder onweer een halogeenlamp aandoen.
Zeker voor surround. Ecologisch gezien een beetje jammer om constant 300W te verstoken als je film zit te kijken met surround waar ruimtelijkheid en diepte gewoon met het badwater meegaan.Balboa schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:54:
Zo blijkt maar weer dat iedere versterker zo zijn voor en "nadelen" heeft. Voor mij was de Shanling cd-speler toch echt wel een winnaar. Qua looks and sounds stak die er, wat mij betreft, toch wel boven uit.
...Eigenlijk was de conclusie om zowel een buizen als een transitorverterker te hebben
LOL en jij deed Kaiton en mij denken aan de jongen uit de AH reklameMGSNK schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 14:22:
haha, schone stroom..! doet me gelijk aan de tv-commercial denken, stroom=stroom.
maar bedankt voor de tip, zal thuis eens het (roet)filter uit de kast halen
Die reklame moest ik wel even bedenkelijk bij kijken. Als je ziet hoe hier 's avonds de spanning op en neer wappert tussen de 220 en 226V! De lampen gaan echt minder fel branden. Dat voelt net of je ze niet meer op een rijtje hebt. Maar een andere leverancier gaat daar natuurlijk echt helemaal niets aan veranderen natuurlijk. Stroom = stroom natuurlijk, maar infrastructuur |= infrastructuur.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 15:19 ]
Was de buizenversterker bij alle muziek stijlen de betere? Ik kan mij namelijk voorstellen dat deze bij acoustische stukken of klassiek zeker de betere is dan de transistor maar dat bij de huidige muziek zoals house en dance de transistor de overmacht neemt.
Dit vraag ik omdat ik bij het bespelen van een gitaar met versterker de buizen beter vind bij acoutisch en de transitor bij het vervormen (door middel van een pedaal) van het geluid.
Wat was of is jullie mening daar over?
edit:
Ik vraag me eigenlijk ook af wanneer dat stuk is geschreven vinz98, mede doordat er nog HFL 350 staat geschreven. Beetje out daded zo men dunkt. Bij mijn weten leveren de huidige netfilters geen nadelige bij effecten meer op. Maar ook ik kan er naast zitten. Over de Monster Power Centers bijvoorbeeld heb ik nog geen negetieve klanken gehoord wat de bijeffecten betreft. Alleen dan dat ze erg aan de prijzige kant zijn natuurlijk.
[ Voor 26% gewijzigd door Dagg op 06-08-2007 15:12 ]
Niet zozeer de ruimtelijkheid, maar ik vind dat ze meer detail weergeven, ze zijn iets minder in de bas. Hierbij had ik het gevoel dat de bas van de buisjes van machmat dingen aan het verbloemen was. Ik heb dit overigens samen met een vriend gedaan die hetzelfde ervaarde en de originele ook het mooist vondVerwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 14:59:
[...]
Frank had dezelfde buisjes van Machmat en die GE en hij vond de ruimtelijkheid van de originele in de Shanling het mooist (?). Tsja.
Benieuwd naar de CBS.
[...]
Verwijderd
offtopic:Dagg schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:03:
Voor de mensen die zo lekker hun mening aan het ventileren zijn lees ook een keer La condition postmoderne van Lyotard.
Was de buizenversterker bij alle muziek stijlen de betere? Ik kan mij namelijk voorstellen dat deze bij acoustische stukken of klassiek zeker de betere is dan de transistor maar dat bij de huidige muziek zoals house en dance de transistor de overmacht neemt.
Dit vraag ik omdat ik bij het bespelen van een gitaar met versterker de buizen beter vind bij acoutisch en de transitor bij het vervormen (door middel van een pedaal) van het geluid.
Wat was of is jullie mening daar over?
Buizen buizen buizen en nog eens buizen in (overstuurd) gitaar land, in ieder geval wat mij betreft en met mij duizenden andere gitaristen. Misschien dat er wel net zoveel gitaristen zijn die het tegenovergestelde beweren, maar ik denk het niet.
Maar ook hier gaat op horen met je oren, en afhankelijk waar je dit doet, thuis in de kamer lekker mijn line6 guitarport of een transistor. In de oefenruimte / podium mijn buizentoestandje.
trotse bezitter van een MesaBoogie class 2:90 eindtrap en Tri-Axis voor, plus nog wat digitale dingetjes er bij.
Gitaren:
Fender strat 3 stuks 1X HSS, 1X noiseless elementen SSS, 1X American Standard SSS
Een Gretsch 6120 en mijn eerste lovebird een BC Rich Mocking Bird
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 15:28 ]
Verwijderd
Het enige waarin je voorkeur zou kunnen hebben voor transistor was met gemene synthetische bassen. En dan nog vond ik het een kwestie van smaak. Je voelde wel lekker de bas met attack en energie maar het was ook minder alsof het van de goede plek kwam. Het geluid smeerde. De Yarland Pro200SE klonk het natuurlijker, meer gefocust en ronder. Maar wel iets minder strak.
Ik vond de basgitaar slappen met de 300B precies zo klinken als op het podium. Bij ons in kerk speelt altijd een goede liveband (4 teams met diverse profs) die er flink op gaan soms. En de basgitaarversterker is zo een met 4 kleine alu conussen en een buizenversterker.
Met de G&W en de Classic kreeg ik het idee niet naar het podium te luisteren maar naar een PA. Dat de technicus echt heel blij is met zijn 'vette' sound, en dat loop ik met de vingers in mijn oren weg omdat het 'hard' klinkt (en dan bedoel ik niet het geluidsdrukniveau).
De G&W kon wel harder maar dan klonk het niet mooi meer. Met de Yarland FV34A hadden we echt het idee dat hij het moeilijk had en bv het orgel rolde niet zo de kamer in. De Pro200SE deed dat wel goed. Je hoorde dat hij gewoon niet verder kon (clippen) maar wat hij deed klonk wel goed.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 15:39 ]
Buizen vind ik bij gitaar mooier, domweg omdat het warmer is (met name de vervorming van de harmonischen) en vervorming is daarin minder erg. dat is mijn mening (okay de harmonischen is meetbaar, dus feit). Feit is ook dat erg veel gitaar-musici een buizenbak gebruiken, doen ze niet voor niets neem ik dan aan (ja drogreden).
edit: reactie op Dagg in "Hi-fi uit China vs. de bekende commercie..."
[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 06-08-2007 15:15 ]
[ Voor 28% gewijzigd door |sWORDs| op 06-08-2007 15:31 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
[ Voor 27% gewijzigd door |sWORDs| op 06-08-2007 15:41 ]
Verwijderd
300W buizen|sWORDs| schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:35:
Ik zal het anders vragen, de actieve versie van mijn speaker, heeft een 300W PWM versterker op de LF & LLF en een tweede op HF. Wat voor buizenversterker (of combinatie van) zou een vergelijkbaar volume uit de speaker halen?
flauw antwoord, maar een Watt is nog steeds een Watt.
Hoe hard moeten die dingen wel niet gaan met 4x300W? 90+31dB=121dB? Wil je nog lang muziek genieten of wil je 15 minuten per dag zo hard luisteren?
Wat je uiteindelijk van die 300W digitale versterker overhoud is natuurlijk raden. Maar als ik zo moet gokken, naar de speakers en het merk kijkend, moet je met 20W echt wel genoeg volume kunnen halen.
HAHA!Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 14:59:
LOL en jij deed Kaiton en mij denken aan de jongen uit de AH reklame![]()
Die reklame moest ik wel even bedenkelijk bij kijken. Als je ziet hoe hier 's avonds de spanning op en neer wappert tussen de 220 en 226V! De lampen gaan echt minder fel branden. Dat voelt net of je ze niet meer op een rijtje hebt. Maar een andere leverancier gaat daar natuurlijk echt helemaal niets aan veranderen natuurlijk. Stroom = stroom natuurlijk, maar infrastructuur |= infrastructuur.
Jij hebt geen recht van spreken met je sandalen en roodverbrande benen
Ik moet zeggen dat de overspanning in Utrecht wel meevalt. Ik had er in mijn oude huis weinig last van op m'n nieuwe adres tot dusver ook niet.
Wat betreft de opmerking van iemand anders hier die de piek merkte als hij zijn scherm aandeed: ik zou eerder kijken naar de schakeling van jouw apparatuur dan naar een netfilter.
Verwijderd
Trouwens MG SNK, welk model is dat? ik dacht dat ze gestopt/failliet zijn gegaan na de F
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 16:13 ]
Dit zijn de specs bij een transistor versterker en niet gebi-amped (8 Ohm).Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:55:
[...]
300W buizen
flauw antwoord, maar een Watt is nog steeds een Watt.
Hoe hard moeten die dingen wel niet gaan met 4x300W? 90+31dB=121dB? Wil je nog lang muziek genieten of wil je 15 minuten per dag zo hard luisteren?
Wat je uiteindelijk van die 300W digitale versterker overhoud is natuurlijk raden. Maar als ik zo moet gokken, naar de speakers en het merk kijkend, moet je met 20W echt wel genoeg volume kunnen halen.
Eyris DC3
PERFORMANCE
Recommended amplifier power 20-175 Watts
Continuous power handling 125 Watts
Peak output power 375 Watts
Sensitivity 89dB @ 2.83 Volts
Nominal impedance 8 ohms
Frequency response 34Hz-51kHz
Ik voer ze nu 2 x 260W (4 Ohm) per speaker (natuurlijk de opgegeven Watt's van de Denon 4306 geen echt vermogen), maar kom toch echt nog volume te kort.
Zou ik echt maar 2x20 Watt bij 4 Ohm per speaker nodig hebben?
[ Voor 13% gewijzigd door |sWORDs| op 06-08-2007 16:27 ]
Verwijderd
hey hey! Beetje respect voor mijn melkflessen he?Jij hebt geen recht van spreken met je sandalen en roodverbrande benen
Ik had expres geen slippers aangedaan om niet op mn plaat te gaan met de versterker in mijn handen. En geen schoenen om de lucht een beetje aangenaam te houden.
Een netfilter vlak voor de audio plaatsen is gewoon de beste optie. Op het lichtnet zit altijd vervuiling. Als jij een nette sinus op je lichtnet hebt mag je van geluk spreken. En met geluk alleen win je geen potje poker.
kijk, daar gaat het om. 89dB is heel normaal. Maar dat 'nominal' is tricky. Dat kan tot wel 4Ohm zakken. Daarom is 10W buizen op het kantje als je weleens hard wilt spelen. Met 20W en 4Ohm klemmen moet het wel lukken.Sensitivity 89dB @ 2.83 Volts
Nominal impedance 8 ohms
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 17:10 ]
Verwijderd
Sluit je alles aan op het netfilter of zijn er ook zaken die rechtstreeks op het lichtnet moet aansluiten?
Het gaat hier om stroom filters, dus digitaal of analoog doet er niet echt toe|sWORDs| schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:35:
Mij is altijd verteld dat je de analoge en digitale apparaten niet bij elkaar moet zetten. Er zijn ook filters met gescheiden analoge en digitale uitgangen.
[ Voor 5% gewijzigd door Franck op 06-08-2007 16:41 ]
Die watt's gaat je Denon never nooit niet halen, volgens de specs doet ie namelijk 130 Watt - 8 Ohm en aangezien je speakers ook 8 Ohm zijn gaat het nooit meer worden dan dat. Als je bi-amped wil niet zeggen dat je automatisch het vermogen keer 2 kunt doen, het blijft 130 watt max.|sWORDs| schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:19:
[...]
Dit zijn de specs bij een transistor versterker en niet gebi-amped (8 Ohm).
Eyris DC3
PERFORMANCE
Recommended amplifier power 20-175 Watts
Continuous power handling 125 Watts
Peak output power 375 Watts
Sensitivity 89dB @ 2.83 Volts
Nominal impedance 8 ohms
Frequency response 34Hz-51kHz
Ik voer ze nu 2 x 260W (4 Ohm) per speaker (natuurlijk de opgegeven Watt's van de Denon 4306 geen echt vermogen), maar kom toch echt nog volume te kort.
Zou ik echt maar 2x20 Watt bij 4 Ohm per speaker nodig hebben?
Ik wil je Denon niet afkraken (heb er zelf namelijk ook een uit dezelfde serie), maar je gegoochel met vermogens klopt volgens mij niet.
Ik ben ook zeer benieuwd, ik hoor het graag![
@JTB,
ik heb met Frank ook nog buisjes geruild om te proberen. Hij heeft nu mijn russische 6N3P-E en EB en ik heb zijn NOS GE 5670. In de Shanling en MHZS CD33 en mijn FV34A zitten allemaal hetzelfde type. Het viel mij nu op dat ik het scherpe randje van de CBS op zo'n 12-15 kHz weer hoorde op de Dali's. Mijn Ref 3A zijn daar veel milder mee.
Frank had dezelfde buisjes van Machmat en die GE en hij vond de originele in de Shanling het mooist (?). Meer detail, alsof de CBS meer verbloemde.Tsja. Het zal ook de combinatie met de rest van de apparatuur zijn, en smaak.
Benieuwd naar de CBS.
Ik laat het wel horen als ik wat leuks vind.
Potverdomme leuke luister-sessie heb je gepost..erg nutig en zinvol review.
Blij om te horen dat de Yarland FV 34 CIII AIII leuk uit de bus kwam..
Ben net van plan zo'n versterkertje binnen te hengelen...miste nog wat duidelijkheid.
Maar ben om nu. Bedankt jongen
Tubes....It's what make music music!
Franck bedankt voor de gastvrijheid en het heerlijke eten. Vanavond kan ik zonder eten naar bed, ik zit nog helemaal vol van jouw heerlijke spaghetti.
Tja, daar zit je dan, met mijn Cambridge setje, helemaal weggespeeld door die chinese spulletjes.
Maar goed, gelukkig is chinese hifi goedkoop genoeg om te corrigeren, Wel fijn om te horen dat de Dali Ikon 6 speakers(die ik dus ook heb) wel een goede aankoop waren.
Ik vond de buizen versterkers bij bijna alle nummers prettiger om naar te luisteren, behalve bij een Bas guitar muziek. Bij de transistors was dat wat agressiever, wat ik bij dat nummer mooier vond.
(oh, het eten is klaar, zo weer verder).
Hans Dorrestijn: "Want, de worstjes van de Hema zijn niet te hard of slap...De Hemaworst, hoera hoera, zit barstens vol met sap.Baby's die nu juichen aan de moederborst...Zouden harder zuigen aan de Hemaworst"
Verwijderd
vinz98 schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 17:21:
Ik ben inmiddels een andere weg ingeslagen, geen netfilter maar een UPS voor computerdoeleinden met een zuivere sinus natuurlijk. Ik vond dat aktieve netfilter van dat dure merk (kan er ff niet opkomen) al zo verdacht veel op een UPS lijken...
Ik laat het wel horen als ik wat leuks vind.
Ben wel zeer benieuwd welk dat dat dure merk dan is
PS AUDIO P1000 POWERPLANTVerwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 18:28:
[...]
bedoel je zo'n zwarte doos die tussen wandcontactdoos en computer staat en die je voor een eur of 40 al kopen kan??
Ben wel zeer benieuwd welk dat dat dure merk dan is

Verwijderd
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 20:11 ]
't was inderdaad leuk om te lezen,silitek schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 17:34:
@]eep
Potverdomme leuke luister-sessie heb je gepost..erg nutig en zinvol review.
Blij om te horen dat de Yarland FV 34 CIII leuk uit de bus kwam..
Ben net van plan zo'n versterkertje binnen te hengelen...miste nog wat duidelijkheid.
Maar ben om nu. Bedankt jongen
maar siltek het was niet de FV34CIII maar de FV34AIII

In m'n amp en cd-speler zitten zekeringen van minder dan 6A, dus ik mag aannemen dat die zilver zekeringen niet bruikbaar zijn
Ik ga geen opschoningsactie houden want de meesten hier laten het ook niet echt uit de hand lopen
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
we mogen toch wel technieken bespreken die bepalen of de spullen aanschaffen? (Hoeveel vermogen, netfilters, buizen vervangen, etc?)
Door het weghalen van de brug verminderd de weerstand per versterker. Door het bi-ampen wordt er een tweede versterker gebruikt. Beide acties zorgen voor extra vermogen. Nou snap ik ook wel dat die 130 Watt geen 130 Watt is, dat van 8 naar 4 Ohm geen verdubbeling is en biampen geen echte verdubbeling is (de versterker levert in stereo meer per kanaal dan in 7 kanaals). Maar beide acties (tweede versterker kanaal en vermindering in weerstand) zorgen voor een aanzienlijke stijging in vermogen. Volgens de experts tot een verdubbeling van het effectieve wattage.JTB81 schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 17:04:
[...]
Die watt's gaat je Denon never nooit niet halen, volgens de specs doet ie namelijk 130 Watt - 8 Ohm en aangezien je speakers ook 8 Ohm zijn gaat het nooit meer worden dan dat. Als je bi-amped wil niet zeggen dat je automatisch het vermogen keer 2 kunt doen, het blijft 130 watt max.
Ik wil je Denon niet afkraken (heb er zelf namelijk ook een uit dezelfde serie), maar je gegoochel met vermogens klopt volgens mij niet.
edit: Na de artikelen wat beter te lezen zie ik het verschil tussen active en passive bi-amp. Misschien dat ik nu ook zie waarom ik nog steeds volume mis.
En toch hebben we het over hetzelfde, de digitale apparaten zouden voor storingen zorgen, welke bij de analoge apparaten hoorbaar zijn.Franck schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:41:
[...]
Het gaat hier om stroom filters, dus digitaal of analoog doet er niet echt toeOf ik moet het compleet verkeerd zien?
[ Voor 54% gewijzigd door |sWORDs| op 06-08-2007 23:35 ]
Tuurlijk|sWORDs| schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 22:56:
Abbadon,
we mogen toch wel technieken bespreken die bepalen of de spullen aanschaffen? (Hoeveel vermogen, netfilters, buizen vervangen, etc?)
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Dat dacht ik al, maar ik wilde niet de *&@^# zijn die direct na een waarschuwing vrolijk door gaat.Abbadon schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 23:21:
[...]
TuurlijkIk doel op de eeuwige 'kabel'discussie van of je het verschil hoort tussen kabels (of een netfilter). Dit is nml. zo vaak voorbij gekomen en komt altijd op hetzelfde neer: de ene partij zegt het verschil wel te horen en de andere partij zegt dat dit onzin is en komt met allerlei technisch/natuurkundige argumenten. De waarheid (zo die er is) is voor dit topic niet zo interessant denk ik. En het kan al snel uit de hand lopen en een topic flink laten ontsporen, dat zou jammer zijn. Savvy?
Ik heb zelf ook mijn fronts gebi-amped op mijn Denon, maar ik ga nieuwe luidsprekerkabels voor mijn fronts bestellen en dan gaan ze niet gebi-amped worden. Ik hoor namelijk geen verschil. Ook niet qua geluidssterkte als ik de volumeknop hetzelfde laat staan. Dus naar mijn mening is je verhaal nog steeds kul. Je hebt wel het voordeel dat je versterker misschien iets meer controle heeft. Maar zoals ik al zei, ik hoor geen verschil. En als je dan meer vermogen hebt dan zou er bij een gelijkgebleven stand van de volmeknop toch een aanzienlijk verschil in geluidssterkte moeten zijn.|sWORDs| schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 22:56:
Door het weghalen van de brug verminderd de weerstand per versterker. Door het bi-ampen wordt er een tweede versterker gebruikt. Beide acties zorgen voor extra vermogen. Nou snap ik ook wel dat die 130 Watt geen 130 Watt is, dat van 8 naar 4 Ohm geen verdubbeling is en biampen geen echte verdubbeling is (de versterker levert in stereo meer per kanaal dan in 7 kanaals). Maar beide acties (tweede versterker kanaal en vermindering in weerstand) zorgen voor een aanzienlijke stijging in vermogen. Volgens de experts tot een verdubbeling van het effectieve wattage.
edit: Na de artikelen wat beter te lezen zie ik het verschil tussen active en passive bi-amp. Misschien dat ik nu ook zie waarom ik nog steeds volume mis.
Anders lees je de onderste regel ook. Het scheelt bij mij wel in volume (de analyser zet na biampen de fronts zachter, in de stereo heb ik dan ook iets meer volume, echter wel heel weinig).JTB81 schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 08:41:
[...]
Ik heb zelf ook mijn fronts gebi-amped op mijn Denon, maar ik ga nieuwe luidsprekerkabels voor mijn fronts bestellen en dan gaan ze niet gebi-amped worden. Ik hoor namelijk geen verschil. Ook niet qua geluidssterkte als ik de volumeknop hetzelfde laat staan. Dus naar mijn mening is je verhaal nog steeds kul. Je hebt wel het voordeel dat je versterker misschien iets meer controle heeft. Maar zoals ik al zei, ik hoor geen verschil. En als je dan meer vermogen hebt dan zou er bij een gelijkgebleven stand van de volmeknop toch een aanzienlijk verschil in geluidssterkte moeten zijn.
Wat er gebeurd bij passive biampen is dat door de filters alsnog de helft van het geluid gefilterd wordt waardoor er niets overblijft.
[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 07-08-2007 10:45 ]
Verwijderd
Volgens mij haal jij bi-ampen en bi-wire door elkaar.JTB81 schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 08:41:
[...]
Ik heb zelf ook mijn fronts gebi-amped op mijn Denon, maar ik ga nieuwe luidsprekerkabels voor mijn fronts bestellen en dan gaan ze niet gebi-amped worden. Ik hoor namelijk geen verschil. Ook niet qua geluidssterkte als ik de volumeknop hetzelfde laat staan. Dus naar mijn mening is je verhaal nog steeds kul. Je hebt wel het voordeel dat je versterker misschien iets meer controle heeft. Maar zoals ik al zei, ik hoor geen verschil. En als je dan meer vermogen hebt dan zou er bij een gelijkgebleven stand van de volmeknop toch een aanzienlijk verschil in geluidssterkte moeten zijn.
Bij bi-ampen gebruik je een versterker voor laag en een ander voor mid/hoog
Bij bi-wire trek je vanaf de zelfde versterker twee kabels voor laag en mid/hoog. Totaal nutteloos mijn inziens.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 11:05 ]
zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht
Ik haal helemaal nix door elkaar, geen idee waar je dat uit concludeerd...Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:04:
[...]
Volgens mij haal jij bi-ampen en bi-wire door elkaar.
Bij bi-ampen gebruik je een versterker voor laag en een ander voor mid/hoog
Bij bi-wire trek je vanaf de zelfde versterker twee kabels voor laag en mid/hoog. Totaal nutteloos mijn inziens.
Ik heb 7 eindtrappen in mijn Denon, daarvan gebruik ik er 4 voor mijn fronts en de andere drie voor de center en de 2 surround kanalen, de sub is actief. Ik moet in het menu van de Denon ook aangeven dat ik de 2 extra eindtrappen voor mijn fronts gebruik. Ik heb een tweeweg systeem met dus één eindtrap op de woofer en één op de tweeter. Bi-ampen dus.
Ik reageerde alleen omdat er nogal wat met vermogens gegoocheld wordt om maar zo hoog mogelijk uit te komen.
Maar goed zullen we het weer over Chinese Hifi hebben?
Wie heeft er ervaring met kabels van Xindak en von Masoch, ik wil misschien één van de twee bestellen, maar heb geen idee wat de ervaringen zijn. Ik speel nu met 4 mm2 no-name.
[ Voor 11% gewijzigd door JTB81 op 07-08-2007 12:43 . Reden: lekker ot allemaal ]
Von Masoch AN-1 RCA Interconnects 1 Meter
De 24K vergulde connectoren met teflon isolatie, de ultra zuivere koperen kabel en superieure RCA connectoren dragen zorg voor de meest perfecte audio weergave of een kristalhelder beeld.
Xindak/Von Masoch SC-1 Speaker Cable 2.5 Meter
This product is for connection between Hfi amplifier and loudspeakers.
The basic material for this cables is imported 5N OFC twisted wire, and within each group, there is one piece 0.4mm core wire inside. There are 24K gold-plated plug or banana optional for users.
This cable is an entry level Hifi speaker cable, whose tone color for this cable is neuter with few cleanlily and sweetness. It is clean on the Middle, and bass is concentrated with satisfactory power, depth and elasticity.
dit is wel chinees, maar toch....
Ik wil het alleen over de afwerking hebben.
Deze is bij zowel de Xindak kabels (gezien bij Franck) alswel bij de Von Masoch (heb ik zelf) dik in orde.
Als je iets wil weten over de afwerking, dan kan ik daarover zeggen dat deze dik in orde is bij zowel Xindak als von masoch.
Mischien zijn de chinese kabels dus helemaal zo gek nog niet (ik maak altijd zelf)... iemand ervaringen mee? en open gemaakt?
Verwijderd
Ben zelf ook geinteresseerd in de Shanling speler, het gekke is dat shanling hem zelf aanbeid als T1000se, en bij Ornec zegt men dat het een HDCD speler is , en volgens china high-end hifi is het een gewone cd speler.
Ik kan het niet meer volgen met die chinezen.
Iemand ervaring met de Esound E5se?
Ralph
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 21:57:
[...]
sorry dat ik nag geen antwoord heb gegeven. De Shanling T100SE is idd een hele mooie speler. Wel een hele sleep hoor, zo'n doos van 15kg. Ik zou m zelf ook wel willen.
[...]
Ik neem aan dat je hem hebt aangesloten op de 8Ohm klemmen? Probeer de 4 Ohm eens en het klinkt zoals je verw88.
Waar slaat dat nou weer op? Ik wil meer vermogen hebben dan ik nu heb en moet dus zeker weten wat voor buizen zwaarder zijn.JTB81 schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 12:40:
[...]
Ik reageerde alleen omdat er nogal wat met vermogens gegoocheld wordt om maar zo hoog mogelijk uit te komen.
[...]
HDCD is zo bijzonder niet. Mijn Classic No.01B heeft het ook.Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 15:27:
Hallo,
Ben zelf ook geinteresseerd in de Shanling speler, het gekke is dat shanling hem zelf aanbeid als T1000se, en bij Ornec zegt men dat het een HDCD speler is , en volgens china high-end hifi is het een gewone cd speler.
Ralph
[...]
HDCD = geen SACD of DVD-A
Ik reageer helemaal niet op het feit dat jij meer vermogen wil, dat moet je lekker helemaal zelf weten. Alleen omdat jij je fronts bi-amped is 130 + 130 niet 260 watt. Daar reageer ik op, dat vind ik gegoochel. Schnappie of schnappie nie? Daarnaast vraag ik mij af of er voor hifi-doeleinden buizenversterkers zijn met zo'n extreem hoog wattage. We (ja ik ook) zitten gewoon met het probleem dat we geen "echte" stereoversterker hebben maar een surround versterker. De voeding moet dus 7 kanalen voeden ipv 2 en ga zo maar door. Wij kopen voor grofweg 2000 euro 7 kanalen, als je dat geld uitgeeft aan 2 kanalen heb je een significant betere sound denk ik. Maar goed ik zit ook met een compromis (en een bepaald budget) en ik kijk heel graag een filmpje, dus dan ga je voor deze oplossing.|sWORDs| schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 15:33:
[...]
Waar slaat dat nou weer op? Ik wil meer vermogen hebben dan ik nu heb en moet dus zeker weten wat voor buizen zwaarder zijn.
Verder sluit ik me aan bij Jeep en denk ik dat je met 20 a 50 watt buizen heel wat boze omwonenden op je dak kunt krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door JTB81 op 07-08-2007 16:29 ]
Ik heb nog geen chinese buizen versterker gezien met 100W plus....|sWORDs| schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 15:33:
[...]
Waar slaat dat nou weer op? Ik wil meer vermogen hebben dan ik nu heb en moet dus zeker weten wat voor buizen zwaarder zijn.
Je stuurt volledig aan op vermogen, wat naar mijn inziens, zeker na de meeting van zondag, helemaal geen rol moet spelen bij de keuze van je buizenversterker.
De vraag die je bij jezelf moet stellen is of je speakers geschikt zijn voor een buizenversterker, dwz, de geschikte efficientie hebben óf, is er een buizenversterker te koop die jouw speakers kan aansturen.
Wattage is zó overrated
Verwijderd
Je hebt het over 'mijn Denon'. Ik ben uitgegaan van een stereo versterker en geen AVbak. Uit vorige posts had ik het kunnen weten.. overheen gelezen.;JTB81 schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 12:40:
[...]
Ik haal helemaal nix door elkaar, geen idee waar je dat uit concludeerd...
Overigens kan ik mij heel goed voorstellen dat je geen verschil merkt. Je Denon is niet 7x mono opgebouwd en alle energie komt uit één (niet al te vors bemeten) trafo en dito voeding (tot AVR4306).
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 16:54 ]
Verwijderd
Right on sheep!!MGSNK schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 16:40:
Ik vind de discussie op deze manier nergens heen gaan.
Je stuurt volledig aan op vermogen, wat naar mijn inziens, zeker na de meeting van zondag, helemaal geen rol moet spelen bij de keuze van je buizenversterker.
De vraag die je bij jezelf moet stellen is of je speakers geschikt zijn voor een buizenversterker, dwz, de geschikte efficientie hebben óf, is er een buizenversterker te koop die jouw speakers kan aansturen.
Wattage is zó overrated
zie anders ook:
http://www.qualityhifi.nl...nig_herkennen_deel_6.html
Verwijderd
Als je ergens niets aan hebt is het een HDCD speler. Gewone CD (redbook) heeft 16 bits en HDCD heeft er 20. Op een HDCD zitten deze 4 extra bits versleuteld in de data. Met een normale CDspeler kun je een HDCD gewoon afspelen (uitaard in 16bits). Een HDCD speler 'ziet' deze extra bits wel en geeft dus potentieel een betere kwaliteit. Echter, HDCD bestaat al een jaar of 15 en is nooit doorgebroken. In al die jaren zijn er slechts een handje vol titel uitgebracht.Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 15:27:
Hallo,
Ralph
[...]
Verwijderd
Joh Boudewijn, hou s ff op. Als iemand een directe vraag heeft mag daar best op geantwoord worden zolang als het maar geen vage kreten worden in de trant van 'meer lucht', 'zwartere achtergrond' bla bla.Boudewijn schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 13:01:
zouden we het nou niet over kabels hebben?
dit is wel chinees, maar toch....
Als het over afwerking en aansluiting gaat en over tevredenheid (evt mbt klank) kunnen we het best over kabels hebben.
Verwijderd
JA uiteraard! Als je op luisterniveau de radio aan hebt staan gebruik je ergens tussen 0.5 en 5 watt. 2x50 (echte) watts in een woonkamer gaat veeeeeel harder dan goed voor je oren is.JTB81 schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 16:26:
[...]
Verder sluit ik me aan bij Jeep en denk ik dat je met 20 a 50 watt buizen heel wat boze omwonenden op je dak kunt krijgen.
Verwijderd
Heeft ook weinig meer met hifi te maken. Met een paar van dat soort bakken kun je bijna Pinkpop draaien.Franck schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 16:36:
[...]
Ik heb nog geen chinese buizen versterker gezien met 100W plus....
Jep ik heb toevallig net even getest met 2 jumpers en gewoon (single) wire, klinkt exact gelijk naar mijn bescheiden mening. Ik heb idd een lagere versie, een 3806 om precies te zijn. De bedoeling is om er ooit nog een buizenbak naast te knallen, maar qua aansluiting wordt dat niet optimaal. Ik ga dus een paartje Xindak FS05 luidsprekerkabels bestellen met Xindak jumpers. Gedeeltelijk voor de Waf en voor die prijs kan ik ze best een testen gok ik zo.Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 16:49:
[...]
Je hebt het over 'mijn Denon'. Ik ben uitgegaan van een stereo versterker en geen AVbak. Uit vorige posts had ik het kunnen weten.. overheen gelezen.;
Overigens kan ik mij heel goed voorstellen dat je geen verschil merkt. Je Denon is niet 7x mono opgebouwd en alle energie komt uit één (niet al te vors bemeten) trafo en dito voeding (tot AVR4306).
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 16:52:
[...]
Right on sheep!!Efficiency is the keyword en dan pas de watts...als je mij het vraagt. Er stonden op dit topic en/of voorgaande voldoende voorbeelden van berekeningen enzo. Kijk daar's naar.
zie anders ook:
http://www.qualityhifi.nl...nig_herkennen_deel_6.html
[ Voor 12% gewijzigd door |sWORDs| op 07-08-2007 19:55 ]
Verwijderd
Welk type zal hoogstwaarschijnlijk de beste resultaten geven, en ook graag ietwat onderbouwd als dit mogelijk is. Hij is bedoeld voor mijn werkkamer afmetingen zijn ietsjes meer dan 4 x 4mtr.
2x15W met 2X KT88 en 2X 6N8P
Of deze versterker
2X12W met 2 X 6p13p en 2 X 6n8p
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 19:27 ]
[afbeelding]
[/quote]
Héé die heb ik net een week binnen! Mooie voorversterker, klinkt lekker, zelfs kamerbreed geluid met maar iets van 12 watt... Leuk om dan weer de vorige pagina's te lezen. En ehhh
Heb verder geen verstand van buizen dus iemand anders mag roepen wat de betere is. en mocht je willen luisteren you're welcome... (Gouda)
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Verwijderd
Ming Da heeft wel een hele flinke:|sWORDs| schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 15:33:
[...]
MC 34AB
Power Output 75w x 2 (ultralinear) 40w x 2 (triode) en 35,5 kg zwaar.

Compleet overkill voor de meeste speakers, maargoed.
Verwijderd
Zeg ik ben nu die buizen aan het uitzoeken en kwam in dat PDF'je met recensies over de vv buisjes ook een tip tegen. Je kunt kennelijk de 12AU7 en de 12AT7 (die in de 300b amp zit) volgens dat pdf'je vervangen door 12AX7 vervangen.
Maar is dat pertinent zo of moet je daar wel voorzichtig mee zijn?? I don't wanne blow the sh*it up. Ook zou dan het vermogen toenemen als men de 12AX7 zou gebruiken! Plus dat ik dan maar een set buizen hoef te bestellen. Dat scheelt weer in de pegels.
Overigens mooie pdf'je...supernuttig!
@swords. Vraag anders aan jeep ff naar vermogen versus db speakers verhaal. Ik weet niet of hij een kant en klaar rekenschema heeft ofzo iets????
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 22:12 ]

[ Voor 32% gewijzigd door Franck op 07-08-2007 22:50 ]
Verwijderd
Ze zullen ongetwijfeld goed klinken. Iemand in Duitsland heeft ook de 6N13P en is er blij mee. Ook voor een riedeltje in de studeerkamer prima geschikt (letterlijk vert.). Nadeel: oxidatie aan de sokkel (bij hem) ziet er niet uit. En hij word heet. Flink heet.Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 19:25:
Even een vergelijk vraagje tussen 2 op het eerste gezicht gelijkwaardig in opbouw zijnde amps, echter ze maken gebruik van verschillende type buizen.
Welk type zal hoogstwaarschijnlijk de beste resultaten geven, en ook graag ietwat onderbouwd als dit mogelijk is. Hij is bedoeld voor mijn werkkamer afmetingen zijn ietsjes meer dan 4 x 4mtr.
2x15W met 2X KT88 en 2X 6N8P
Of deze versterker
plaatje van lelijke versterker dat niet wil linken
enMusik-Power ist völlig ausreichend, ich habe heute mal die Abwesenheit der Familie zum Aufdrehen genutzt - mehr Power, als nötig. Die Auflösung und der Klang sind super, kein Brummen oder sonstige Störungen. Die Bühne ist beeindruckend . Klassik: Die Mozart-Messe in C Moll ist grenzenlos gut. Ahhh. Das Domine.... Die Streicher spielen ordentlich auf, sind gut voneinander trennbar, über alle Bereiche ein sauberer Sound. Die Magnetostaten harmonieren mit dem kleinen Amp wunderbar.
Welke kiezen: ik zou zeker de KT88 kiezen. Ik denk dat de KT88 niet voor niets veel gebruikt wordt. De 6P13P is een goedkope Russische buis die waarschijnlijk net zo goed is maar net even anders klinkt. Niets mis mee. Maar nu wil je gaan tuberollen, en dan kun je kiezen uit...habe den gleichen Amp, ebenfalls ein Eigenimport. Spielt bei mir als Pc-Amp. Auch über Kopfhörer ausreichende Lautstärke.Macht seine Sache sehr gut.
Habe ich auch schon an meinen MB-Quarts 980SP und meinen Needles betrieben.
Kann Deine Klangeindrücke nur bestätigen. Für den Preis ein Schnapper.

En als je nog kinderen hebt rondlopen; die koordjes boven op die buis zijn magnetisch voor kinderhandjes totdat het contact (los)gemaakt is. Dan doet het kinderhandje niet zoveel meer. Nou ja, qua veiligheid niet optimaal iig. Verder zou ik ook de zilverkleurige nemen.
Neem ook degene met 2 koptelefoonuitgangen, met 1 bovenop dus. Wat mij verder nog opgevallen is dat de foto's niet kloppen. Die met 1 voor en 1 bovenop is namelijk hard-wired. En die met alleen 1 op het front heeft een pcb.

Oef. Gelukkig eens een foto waar ik goed op sta.Franck schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 22:47:
Nog even een plaatje van de meeting waarop ]eep te zien is
Tja, ik neem aan van wel. De versterker zal er niet meer vermogen door krijgen. Dat kan niet. Maar hij zal de eindbuizen wel hoger aansturen, dus hij zal harder lijken te gaan en eerder gaan clippen. Dus net alsof je volumepot wat verder staat.Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 22:07:
Zeg ik ben nu die buizen aan het uitzoeken en kwam in dat PDF'je met recensies over de vv buisjes ook een tip tegen. Je kunt kennelijk de 12AU7 en de 12AT7 (die in de 300b amp zit) volgens dat pdf'je vervangen door 12AX7 vervangen.
Maar is dat pertinent zo of moet je daar wel voorzichtig mee zijn?? I don't wanne blow the sh*it up. Ook zou dan het vermogen toenemen als men de 12AX7 zou gebruiken! Plus dat ik dan maar een set buizen hoef te bestellen. Dat scheelt weer in de pegels.
Ik heb geen rekenschema, maar doe dat uit mijn hoofd. Mijn leraar bouwfysica heeft dat er zo ingestampt dat wij uit het hoofd met decibellen en logarithmen konden rekenen dat het wel wiskundeles leek. Ik had het antwoord trouwens al gegeven. Zo ongeveer, uitgaande van 90dB@2,83V.@swords. Vraag anders aan jeep ff naar vermogen versus db speakers verhaal. Ik weet niet of hij een kant en klaar rekenschema heeft ofzo iets????
89dB (spec)+ 13 dB (20W) + 3dB (stereo) -4dB (afstand 2,5) +2dB (nagalm in kamer)=103 dBHoe hard moeten die dingen wel niet gaan met 4x300W? 90+31dB=121dB? Wil je nog lang muziek genieten en daarna van tinnitus of wil je 15 minuten per dag zo hard luisteren?
... als ik zo moet gokken, naar de speakers en het merk kijkend, moet je met 20W echt wel genoeg volume kunnen halen.
Dat is echt hard hoor! Stel dat de impedantie inzakt tot 4 Ohm dan moet je bij die frequentie(s) 3dB aftrekken.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2007 23:52 ]
Verwijderd
Het gaat niet helemaal over China, maar Japan (close enough). Sakuma amplifier om precies te zijn. Maar wel heel aparte versterkers/systemen. Alle onderdelen op elkaar afgestemd. Maar wel heel onconventioneel en nonconformistisch.

Verwijderd
gefeliciteerd. Als je de speler hebt ingespeeld schrijf dan ff een 'recensie'. Ik heb er ook een gewonnen maar die wordt via surface mail gestuurd. Dus dat duurt ff voor die binnen is.operatingeskimo schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 21:50:
Net een MHZS cd33 op ebay "gewonnen"....
Ben benieuwd naar je bevindingen.
Verwijderd
Ik ben nu eerst even de GE van Franck aan het proberen. Die klinken ook erg mooi vind ik. Mooi ruimtelijk maar wat meer presentie (hoog-midden dBtje meer).
Verwijderd
Het was mij ook niet opgevallen dat het twee types zijn, ik dacht dat die KT88 allemaal hardwired waren, dus niet. Ook tweede koptelefoon ingang was mij niet opgevallen scherp van je.
Voor wat het waard is de volgende resultaten:

De gebruikte hardware was als volgt:
NAD cd speler
Acoustic Energy luidsprekers (ik geloof Aegis Evo 3)
Rode microfoon (op exact dezelfde positie)
Track: Sublime - Pawn Shop (eerste 43 sec.)
Daarnaast dus gevarieerd tussen de volgende versterkers:
1. NAD c320
2. Yarland FV34CIII
Op de plaatjes is te zien op welk geluidsniveau het hele frequentiebereik wordt weergegeven, gemiddeld over 43 seconden. Daar zitten verschillen in, maar die zijn niet enorm m.i..
Het is iig geval grappig om eens twee versterkers op deze manier tegenover elkaar te zetten. Ik ben er alleen nog niet uit of het enigzins informatief is.

Verwijderd
Heb goede ervaringen met deze leverancier.Heb daar ook mijn Meixing 300bc eindtrappen besteld.Geeft goede service en prijzen zijn "door to door" dus je weet precies wat je kwijt bent.
Toen een van de eindtrappen het begaf na een maand hebben ze alles in het werk gesteld om hem te repareren.Heb zelfs een vervangende versterker gekregen totdat het probleem opgelost was.
Ralph
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 17:06:
[...]
Als je ergens niets aan hebt is het een HDCD speler. Gewone CD (redbook) heeft 16 bits en HDCD heeft er 20. Op een HDCD zitten deze 4 extra bits versleuteld in de data. Met een normale CDspeler kun je een HDCD gewoon afspelen (uitaard in 16bits). Een HDCD speler 'ziet' deze extra bits wel en geeft dus potentieel een betere kwaliteit. Echter, HDCD bestaat al een jaar of 15 en is nooit doorgebroken. In al die jaren zijn er slechts een handje vol titel uitgebracht.
Ik laat em toch ook maar per surface komenVerwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 22:25:
[...]
gefeliciteerd. Als je de speler hebt ingespeeld schrijf dan ff een 'recensie'. Ik heb er ook een gewonnen maar die wordt via surface mail gestuurd. Dus dat duurt ff voor die binnen is.
Ben benieuwd naar je bevindingen.

Verwijderd
dat mag ik toch niet hopen! De mijne is op 29 juni ingeleverd en pas 16 juli daadwerkelijk verscheept (er moet kennelijk wel een schip voorhanden zijn). Wachten en wachten....ik heb vandaag nog ff track and trace controle gedaan maar uhh..de speler dobbert nog steeds ergens..operatingeskimo schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 15:50:
[...]
Ik laat em toch ook maar per surface komenZo kost het echt weinig en de verkoper zei dat best mee kan vallen. Ik gok het daarom maar. Dus aan jouw de eer voor de 1e recensie!
Het zou wel een bak zijn als de mijne toch nog eerder geleverd wordt......
Daarnaast zijn ze nu al 2 dagen bij de douane bezig om mijn yaqin MC100-b amp (met KT88 buizen) in te klaren
De vorige keer waren ze binnen 15 min. daar mee klaar maar nu...ik kan alleen maar hopen dat ik geen al te vette invoerrechten e.d moet betalen.
Verwijderd

Die had daar problemen mee. Weet iemand hoe het daar mee afgelopen is. Blijf het een aantrekkelijk ding vinden
Handtekening
Dit topic is gesloten.