Was mijn verhaal niet duidelijk genoeg dan? Omdat de DX10 games van nu, maar slappe hap is. Gepatched troep, X-Box 360 port naar de PC toe? Zoals ik al zei, dit kun je geen eens DX10 games noemen.aval0ne schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:26:
Stel dat dit ook zo is, waarom zijn prestaties in DX10 games dan volstrekt ontoereikend om ze vlot te kunnen spelen?
In TWEEDEE mode. Niemand vind de kaart in 3D mode stil. Er is hier gerapporteerd dat hij boven 5x 12cm fans @12V uitkomt. Ik kan me niet eens voorstellen dat we deze discussie voeren zegCJ schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 13:58:
@ Cheeath over de geluidsproductie... je kan dan wel allemaal reviews gaan aanhalen, maar hier in dit topic is door vele endusers al gemeld dat het over het algemeen wel mee valt, zeker na de laatste drivers zoals hierboven me vermeld wordt.

Wat maakt het uit waar het vandaan komt? Dat ding maakt lawaai. Punt.Het is dus een persoonlijke voorkeur en het geluid komt niet van de cooler zoals bij de FX het geval was, maar door de enorme hoeveelheid lucht die er verplaatst wordt.
Ik heb [H] niet nodig. Vrijwel elke site die met max IQ heeft getest met hogere AA levels komt tot dezelfde conclusie over de 2900 en AA. Enige wat een aantal lieten doorschijnen was dat er nog hoop was in de vorm van driververbetering: helaas nog waar te nemen.En quotes uitzoeken is inderdaad gemakkelijk. Dat doe jij ook met enige regelmaat om aan te tonen dat de R600 inferieur is aan de G80. Quotes van HardOCP bijvoorbeeld.
Omdat het niet nodig was. Het voegt nou niet echt veel toe wat we niet al wisten: de 2600XT is ATi's snelste midrange kaart, die maanden na nV's line-up verschijnt en het daarbij overwegend slechter doet dan nV's snelste midrange kaart, welke zelf al vrij zwak was.Het valt me daarom ook op dat je nog niet gequote hebt uit de HD2600XT review van HardOCP.
Omdat dat ook niet nodig was.Of dat je de World in Conflict DX10 preview van Elite Bastards nog niet gebruikt hebt die ik gisteren al eens aanhaalde om de slechtere DX10 prestaties te benadrukken.
WiC is al de 4e DX10 game (van de 4) waarin ATi verliest, en de 3e van de 4 waarin ATi dik verliest. Gezien de eerdere 3 DX10 games hier al waren afgewezen als 'niet representatief' (kuch) zie ik geen noodzaak om een 4e erbij te halen om wat al duidelijk is aan te tonen: de zogenaamd vanaf de grond af voor DX10 gebouwde DX10 kaart laat tot nu toe weinig anders dan belabberde performance zien in DX10.
Ik kijk naar de kaart ten opzichte van zijn concurrentie. Het is niet meer dan logisch dat technologie vooruit gaat, dus dat de 2900 geavanceerder is dan zijn voorgangers maakt het voor mij nog geen goede kaart. 'T had er nog bij moeten komen dat 'ie minder geavanceerd was dan de X1900.Dat ligt er aan wat je onder 'goed' verstaat. Als je naar performance sprongen kijkt per generatie dan heb je gelijk. Dan is de HD2900XT de minst goede high end 3D kaart. Kijk je naar verbeteringen per generatie, dan is het tot nu toe alleen maar voorwaarts gegaan en is de kaart zeker veel beter dan voorgaande generaties. [...]
Potentieel waarvan nog zal moeten blijken of het er uberhaupt is.In dat opzicht lijkt de HD2900XT hier wel een beetje op. Veel potentieel, maar nog niet aangeboord. Het grote verschil is echter dat we wel 6 jaar verder zijn en de driverteams nu veel groter zijn en ervarener. Het potentieel zal bij de HD2900XT dus sneller aangeboord worden dan bij de 8500.
De geruchten over een redesign van o.m. het aantal texture-units geven te denken.
En nog veel harder voor jou zelf, mind youCJ schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:31:
Bedankt dat je me niet teleurstelt.Dit onderstaande geldt natuurlijk net zo hard voor jou.

Ik moet zeggen dat ik het van behoorlijk veel moed vind getuigen dat je die er nog bij haalt nadat we in het vorige topic tot de conclusie kwamen dat er in die 'review' rc drivers van 6 maanden oud gebruikt waren voor de 8800...Als tegenhanger zou ik nu natuurlijk bv de Hardware Info review kunnen posten.
Of heb je het over de 2600 review?
Gezien de constatering dat in de TS voornamelijk dingen staan die zo positief mogelijk voor ATi uitgelegd worden - zoals vage 'Crysis benchmarks' (kuch) van maanden oud - bouwt men wellicht een bepaald verwachtingspatroon op?Heerlijk ook hoe je insinueert dat ik de review nog niet in de first post heb gestopt omdat deze review wat negatief is.
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz
Jouw opmerking dan wel?
Weer ff back ontopic.
Ik kon niks vinden van de 2600xt of pro met 512 mb voor pci express, terwijl dat een tijd terug wel werd gespeculeerd, hoe zit dat?
Weer ff back ontopic.
Ik kon niks vinden van de 2600xt of pro met 512 mb voor pci express, terwijl dat een tijd terug wel werd gespeculeerd, hoe zit dat?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Anoniem: 162692
Dan zou het al beter moeten draaien op ATISplinter Cell schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:46:
[...]
Was mijn verhaal niet duidelijk genoeg dan? Omdat de DX10 games van nu, maar slappe hap is. Gepatched troep, X-Box 360 port naar de PC toe? Zoals ik al zei, dit kun je geen eens DX10 games noemen.
Xenos <-> R600
dit is volgens mij het enige waar je op uit bent: het winnen van een discussie.
echter is het een discussie die niet te winnen valt, dus zet er inderdaad maar eens een
achter.
dit topic gaat zo nergens meer over en wordt ZEKER niet leesbaarder door dit geherkauw en haantjes gedrag...

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Niet dus. Een Xbox360 heeft dan wel een ATi GPU, maar dat zegt helaas niks over de performance op het desktop platform. De Xenos is meer een veredelde DX9 GPU met enkele raakvlakken met DX10. Als er een DX10 versie wordt aangemaakt en dit gebeurt op een G80 als primair platform (zoals Lost Planet), dan kan je raden op welke GPU het beter loopt, zeker niet als de devs niet de moeite hebben genomen om het op een R600 te testen.Anoniem: 162692 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 16:24:
[...]
Dan zou het al beter moeten draaien op ATI![]()
Xenos <-> R600
De MS Gamestudios hebben bv wel de tijd genomen om eerst te wachten op hardware van beide kampen. Daarom is de DX10 patch van FSX uitgesteld, omdat ze er achter kwamen dat de geometryshader performance van de R600 vele malen hoger was dan de G80 en dit bepaalde designbeslissingen zou beinvloeden.
Een game die gemaakt is voor Xenos en daarna is omgezet naar het desktopplatform zit dus volledig anders in elkaar. Schakel je in de ports zoals Lost Planet echter terug naar DX9.... dan zie je dat in de ports de R600 goed presteert en vaak niet onder doet voor de GTX. In die modus voelen de games zich prima thuis en ' denken' ze waarschijnlijk zelfs dat het op een Xenos draait. Zie bv ook de Xbox360 port van Test Drive Unlimited waar een R600 duidelijk voordeel heeft en over de G80 heen walst.
Een andere interessante port wordt Gears of War, aangezien dit een game is die intensief gebruik maakt van de Tesselator op de Xbox360. Epic kan het Tesselation path er dus net zo goed in laten zitten ipv de moeite te nemen om het er uit te slopen.
Die komt er gewoon. Staat zelfs al in de pricewatch. Kost zo'n E125,-Joopieboy schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 16:21:
Jouw opmerking dan wel?
Weer ff back ontopic.
pricewatch: MSI RX2600XT-T2D512EZ/D3
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Nja jammer genoeg heb ik een 8800GTX , en vind ik DX10 tog een afknapper..CJ schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 17:14:
[...]
Niet dus. Een Xbox360 heeft dan wel een ATi GPU, maar dat zegt helaas niks over de performance op het desktop platform. De Xenos is meer een veredelde DX9 GPU met enkele raakvlakken met DX10. Als er een DX10 versie wordt aangemaakt en dit gebeurt op een G80 als primair platform (zoals Lost Planet), dan kan je raden op welke GPU het beter loopt, zeker niet als de devs niet de moeite hebben genomen om het op een R600 te testen.
De MS Gamestudios hebben bv wel de tijd genomen om eerst te wachten op hardware van beide kampen. Daarom is de DX10 patch van FSX uitgesteld, omdat ze er achter kwamen dat de geometryshader performance van de R600 vele malen hoger was dan de G80 en dit bepaalde designbeslissingen zou beinvloeden.
Een game die gemaakt is voor Xenos en daarna is omgezet naar het desktopplatform zit dus volledig anders in elkaar. Schakel je in de ports zoals Lost Planet echter terug naar DX9.... dan zie je dat in de ports de R600 goed presteert en vaak niet onder doet voor de GTX. In die modus voelen de games zich prima thuis en ' denken' ze waarschijnlijk zelfs dat het op een Xenos draait. Zie bv ook de Xbox360 port van Test Drive Unlimited waar een R600 duidelijk voordeel heeft en over de G80 heen walst.
Een andere interessante port wordt Gears of War, aangezien dit een game is die intensief gebruik maakt van de Tesselator op de Xbox360. Epic kan het Tesselation path er dus net zo goed in laten zitten ipv de moeite te nemen om het er uit te slopen.
[...]
Die komt er gewoon. Staat zelfs al in de pricewatch. Kost zo'n E125,-
pricewatch: MSI RX2600XT-T2D512EZ/D3
Samen met vista vind ik het een regelrechte ramp
Het heeft absolut geen nut een DX10 kaart te kopen.. voor DX10.
8800GTX & 2900XT presteren gelukkig ook goed in DX9 anders zou ik ze in ieder geval niet meer kopen.
Ik denk eerder dat er een te grote hype is & te weinig resultaat is.
Volgende generatie G90 (G100) & R700 zullen het echte werk geven.
Wil je diavoorstellingen kwa DX10 dan moet je voor de G80 & R600 gaan
Of op 800x600 gamen
Zo begin ik er stilletjes aan over te denken..

Ik denk Club3d want zelfs bij salland heet de kaart passive heatpipedeeltje schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 11:48:
Dat vindt ik eerlijk gezegd nogal een groot verschil.... wie oh wie heeft er gelijk?
en alleen de tweede heeft een heatpipe.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Vind ik niet.Anoniem: 162692 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 17:20:
Nja jammer genoeg heb ik een 8800GTX , en vind ik DX10 tog een afknapper..
Samen met vista vind ik het een regelrechte ramp![]()
8800GTX & 2900XT presteren gelukkig ook goed in DX9 anders zou ik ze in ieder geval niet meer kopen.
Wil je diavoorstellingen kwa DX10 dan moet je voor de G80 & R600 gaan![]()
Of op 800x600 gamen![]()
Ten eerste trekken sommige reviewers harde conslusies uit die paar DX10 slap on tech demo's.
Dat is dus nog veels te weinig.
Crysis geeft 'n beeld van geoptimaliseerde DX10 code van retail niveau.
Games die rushed zijn korte ontwikkeltijd inhouse game engine hebben met minder beeld toch hogere specificaties. Terwijl zo'n 5 jaar produktie met licence game engine build up. Vaak mindere eisen heeft en daarbij mooiere resultaat.
Ook kost 'n Patch geld en vaak zal dit niet door 'n full team onderhouden worden.
Dus de conslusie van de huidige DX10 high-end kan niet de aankomende dX10 titles aan is voorbarig.
Ik wacht eerst een paar games af.
Uiteraard heb je van die dev studio's die hoge spects durven eisen. Dus zoiets zal er ook aankomen.
Maar het gaat om wat de gemiddelde populaire native dX10 title zal doen van de eerste lichting.
Daar is crysis dus een van.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Cheetah schijnbaar heb je er zelf ook één want je bent wel heel stellig over het lawaai. Ik kan je in ieder geval zeggen dat ik het een stille kaart vind. Ik wist niet wat me overkwam toen ik hem verwisselde voor mijn 1900XT. En over heethoofd. Ik vind maximaal 72 graden niet echt heethoofdig.In TWEEDEE mode. Niemand vind de kaart in 3D mode stil. Er is hier gerapporteerd dat hij boven 5x 12cm fans @12V uitkomt. Ik kan me niet eens voorstellen dat we deze discussie voeren zeg
quote:
Het is dus een persoonlijke voorkeur en het geluid komt niet van de cooler zoals bij de FX het geval was, maar door de enorme hoeveelheid lucht die er verplaatst wordt.
Wat maakt het uit waar het vandaan komt? Dat ding maakt lawaai. Punt.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Dat denk ik ook maar....Anoniem: 162692 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 17:20:
[...]
1. je kan alles rustig bekijken en..Wil je diavoorstellingen kwa DX10 dan moet je voor de G80 & R600 gaan
2. Alles is lekker groot zodat je niks kan missen, 800x600 op een 22" TFT is echt top moet je proberen!Of op 800x600 gamen
Het leven wordt er niet minder op, eerst zien/spelen dan gelovenZo begin ik er stilletjes aan over te denken..
Nee zonder gein, ik denk dat we gewoon allemaal even een stap terug moeten doen en rustig af moeten wachten hoe ze nu daadwerkelijk presteren in een native Dx10 game
Het liefst meerdere native Dx10 games voor een goede vergelijking.
WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream
Ben je dan echt zo kortzichtig dat je het verschil niet ziet? Het maakt wel degelijk uit. De FX blower was niet te fixen door een driverupdate of een thirdparty tweakutility waarmee je de fan langzamer kan laten draaien. Die hele coolingsolution was gewoon brak. Bij de HD2900XT is het wel mogelijk om het aan te passen. En dat is zelfs al meerdere malen gemeld door meerdere mensen die wel een HD2900XT bezitten. Een wereld van verschil. Punt.Cheetah schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 16:15:
[...]Wat maakt het uit waar het vandaan komt? Dat ding maakt lawaai. Punt.
Yep, ik heb het over de 2400/2600 review. Maar dat leek me vrij duidelijk aangezien ik het over de HD2600XT had.Ik moet zeggen dat ik het van behoorlijk veel moed vind getuigen dat je die er nog bij haalt nadat we in het vorige topic tot de conclusie kwamen dat er in die 'review' rc drivers van 6 maanden oud gebruikt waren voor de 8800...
Of heb je het over de 2600 review?
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Eensch.winwiz schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:26:
[...]
Cheetah schijnbaar heb je er zelf ook één want je bent wel heel stellig over het lawaai. Ik kan je in ieder geval zeggen dat ik het een stille kaart vind. Ik wist niet wat me overkwam toen ik hem verwisselde voor mijn 1900XT. En over heethoofd. Ik vind maximaal 72 graden niet echt heethoofdig.
Vind zelfs het "lawaai"in 3d modus erg meevallen. ik heb kaarten gehad die een stuk meer lawaai maakten (7600GT, X1900, X800 met stock cooler), dus.. en idd, dat ie zo "heet" wordt is een non-argument. elke high end kaart wordt 70/80/90c, of het nou een 2900xt, een 8800 of een X1900 is.
En daar komt ook nog bij dat die temps helemaal niet erg zijn. daar zijn ze voor gemaakt. pas als een videokaart over de 100c loopt heb je reden tot zorg. alles daaronder is "normaal". voor high end videokaarten zijn dat gewoon normale temps.. snap niet dat mensen dat bij elke kaart accepteren, behalve bij de 2900xt..
[ Voor 9% gewijzigd door Visgek82 op 17-07-2007 20:54 ]
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME
Ik heb zo mijn twijfels of een 'dedicated' DX10 game ernstige verschillen in de performanceverhoudingen tussen de 2900 en 8800 gaat uitmaken.SG schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:14:
Ten eerste trekken sommige reviewers harde conslusies uit die paar DX10 slap on tech demo's.
Dat is dus nog veels te weinig.
Crysis geeft 'n beeld van geoptimaliseerde DX10 code van retail niveau.
Precies dit verhaal heb ik ook vaker gelezen ten tijde van de FX vs 9700. Het waren toen ook niet meer dan 'opgewaardeerde dx8 games' en 'techdemo's' en bij de 'echte' DX9 games zou het allemaal anders zijn en zou de FX plots geweldig gaan presteren. Not. Ik krijg deja vu gevoelens hier
Vrijwel alle reviewsites zijn heel stellig over het lawaai. Het ding heeft al van diverse sites predikaat irritantste geluidsproductie sinds FX gehad (ook met up en downspinnen). Ik ben eerder genegen daarop af te gaan.winwiz schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:26:
Cheetah schijnbaar heb je er zelf ook één want je bent wel heel stellig over het lawaai. Ik kan je in ieder geval zeggen dat ik het een stille kaart vind. Ik wist niet wat me overkwam toen ik hem verwisselde voor mijn 1900XT. En over heethoofd. Ik vind maximaal 72 graden niet echt heethoofdig.
Het is ook maar net wat je gewend bent wellicht. Als je toch al een stel windturbines in je PC had zitten ben je vermoedelijk ongevoeliger voor lawaai van videokaarten. Als je die kaart op 72C in 3D mode houdt dan ga ik toch echt sterk richting windturbines denken...
Ben je dan echt zo kortzichtig dat je niet kunt bedenken dat de core door de kaart heen brand als ze de fan in 3D mode aanmerkelijk trager laten lopen, of dat je dan om de haverklap naar Windows geschopt wordt vanuit je game?CJ schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 20:52:
Ben je dan echt zo kortzichtig dat je het verschil niet ziet? Het maakt wel degelijk uit. De FX blower was niet te fixen door een driverupdate of een thirdparty tweakutility waarmee je de fan langzamer kan laten draaien. Die hele coolingsolution was gewoon brak. Bij de HD2900XT is het wel mogelijk om het aan te passen. En dat is zelfs al meerdere malen gemeld door meerdere mensen die wel een HD2900XT bezitten. Een wereld van verschil. Punt.

Dat ding staat niet voor niets te loeien hoor, die immense luchtverplaatsing is nodig om de temps enigzins op niveau te houden... de hitte die de core produceert in 3D mode gaat niet worden gefixed met een driverupdate, dus de vereiste koelcapaciteit ook niet

Tja prima. Het blijft natuurlijk afhankelijk van point of view. Voor het geld is het een leuke kaart. Het performanceniveau is voor ATi's top-midrangekaart echter teleurstellend... hij komt niet echt verder dan de 8600GT, terwijl de 8600GTS feitelijk al een vrij zwakke midrange kaart is.Yep, ik heb het over de 2400/2600 review. Maar dat leek me vrij duidelijk aangezien ik het over de HD2600XT had.
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz
Kan je het antwoord hier posten zodra deze binnen is? Ik zat namelijk ook al te kijken naar die kaarten en vooral de lowprofile layout met cooling aan de achterkant is voor mij ideaal. Gelijk naast mijn videokaart past namelijk alleen mijn full profile tv-kaart en heatpipes die over een full profile videokaart lopen, zoals bij een msi 2600 pro past niet in mijn mediacenter kast in verband met de hoogte.deeltje schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 12:32:
[...]
Heb ze ff gemailed, gelijk gevraagd hoe het nou ECHT zit met bijv. x.264 videos en hardwarematige ondersteuning daarvoor.
klinkt misschien raar waarom komt er geen HD2xxx topic ? er zijn genoeg mensen die het er over hebben. Anders maak ik hem wel.
Daarom heeft AMD natuurlijk in de laatste Catalyst ook de snelheden aangepast omdat ze graag duizenden kwade klanten zien vanwege doorgebrandde GPUs. Er is een verschil tussen 'aanmerkelijk' lager laten lopen en het een paar procent langzamer laten lopen. Maar je bent het dus met me eens dat de coolers van de FX en de HD2900XT wel degelijk verschillen wat eigenlijk mijn punt was?Cheetah schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:39:
Ben je dan echt zo kortzichtig dat je niet kunt bedenken dat de core door de kaart heen brand als ze de fan in 3D mode aanmerkelijk trager laten lopen, of dat je dan om de haverklap naar Windows geschopt wordt vanuit je game?
Dat ding staat niet voor niets te loeien hoor, die immense luchtverplaatsing is nodig om de temps enigzins op niveau te houden... de hitte die de core produceert in 3D mode gaat niet worden gefixed met een driverupdate, dus de vereiste koelcapaciteit ook niet
Dan iets wat wel interessant is om te bespreken aangezien het nieuws is. Een interview met AMD's Guiseppe Amato. Daarin wordt onder andere vermeldt dat we binnenkort GPGPU aankondigingen kunnen vinden die op de R600 gebaseerd zijn, maar ook meer nieuws over Fusion zoals bv de mogelijkheid om CPU en GPU via CrossFire interfaces aan elkaar te linken en toch nog onder 120W TDP te blijven.
http://www.hwupgrade.com/...giuseppe-amato_index.html
Dan nog wat leuke filmpjes van Youtube:
AMD official launch HD2900XT: http://youtube.com/watch?v=q82uhgk9D_4
AMD demonstratie HD2900XT met halverwege een demonstratie van de physicscapaciteiten van de kaart: http://youtube.com/watch?v=UWtnt7CvSvQ
AMD Tesselation Demo: http://youtube.com/watch?v=SgQj4JRgMo0
3DGame Man HIS HD2900XT review: http://youtube.com/watch?v=31y2ziESVnA
Een ervaringentopic net zoals voor de X1950Pro AGP of het X1K Overclocking topic is wat mij betreft zeer welkom. Dit topic begint soms dicht te slippen met standaardvragen die al -tig keer beantwoord zijn of vragen die hier helemaal niet thuis horen.yasinhm schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:16:
klinkt misschien raar waarom komt er geen HD2xxx topic ? er zijn genoeg mensen die het er over hebben. Anders maak ik hem wel.
Maar in het verleden werden er ook geen aparte topics aangemaakt voor de X800, X850, X1800, X1900 etc en werd het meeste in dit topic besproken. Losse problemen konden in aparte topics (gemakkelijker om te zoeken voor de eindgebruiker). Dus ik weet niet of het rendabel is.
Maak dan meteen een topic voor Cheetah en CJ aan, want dit gaat nergens meer over. Continu wordt dezelfde shit herhaalt door beide heren, die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Welles, nietes, welles, nietes.....yasinhm schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:16:

[ Voor 35% gewijzigd door Demon_Eyez op 17-07-2007 22:27 ]
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
Pas op: ook dit bericht heeft 0,0 procent nieuws waarde maar in de hoop op betere tijden toch deze mededeling. Indien niet op u van toepassing kunt u deze post beschouwen als ongepost
.
Mwa, Het verschil is dat CJ nog wel de moeite doet om beleefd over te komen en zo nu en dan met interesant nieuws komt met nieuws waarde. Andere personen zijn er hier meer op uit om hun gelijk te halen en hun BS als waarheid te verkondiggen met cynische verhaaltjes en schijnheilige smilies.
Laten we voor die mensen maar een ATI nieuws discusie-discusie topic maken waar ze naar lievelust kunnen quoten. owja laten we de smilies niet vergeten
Verder Amen
Mwa, Het verschil is dat CJ nog wel de moeite doet om beleefd over te komen en zo nu en dan met interesant nieuws komt met nieuws waarde. Andere personen zijn er hier meer op uit om hun gelijk te halen en hun BS als waarheid te verkondiggen met cynische verhaaltjes en schijnheilige smilies.
Laten we voor die mensen maar een ATI nieuws discusie-discusie topic maken waar ze naar lievelust kunnen quoten. owja laten we de smilies niet vergeten

Verder Amen
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Pfff... Je zit dat 9700Pro vs FX maar zo vaak te herhalen dat je het zelf als referentiepunt neemt voor de situatie HD2900XT vs 8800 series. Dat die FX5800 in DX9 niet de belofte kon waarmaken zegt helemaal niets over wat de HD2900XT gaat doen. Man, we zijn 3 generaties videokaarten verder en de FX5800 en de 7900Pro zijn EOL en doen er niet meer toe in deze discussie.Cheetah schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:39:
[...]
Ik heb zo mijn twijfels of een 'dedicated' DX10 game ernstige verschillen in de performanceverhoudingen tussen de 2900 en 8800 gaat uitmaken.
Precies dit verhaal heb ik ook vaker gelezen ten tijde van de FX vs 9700. Het waren toen ook niet meer dan 'opgewaardeerde dx8 games' en 'techdemo's' en bij de 'echte' DX9 games zou het allemaal anders zijn en zou de FX plots geweldig gaan presteren. Not. Ik krijg deja vu gevoelens hier

Nou begint het me toch echt te kriebelen... Heb jij ooit wel eens een HD2900XT in real life gehoord?Vrijwel alle reviewsites zijn heel stellig over het lawaai. Het ding heeft al van diverse sites predikaat irritantste geluidsproductie sinds FX gehad (ook met up en downspinnen). Ik ben eerder genegen daarop af te gaan.
Dus geen youtube filmpjes of teksten van al dan niet gekleurde reviewsites, maar gewoon in de PC van een kameraad of weet ik veel...
Ik heb zelf een HD2900XT en ik moet zeggen dat ik me nog nooit heb geergerd aan het geluid. Ik heb ook een X1900XTX gehad en die vond ik veel storender qua geluidsproductie. In 2D mode is deze kaart waarschijnlijk echt niet anders dan een 8800 variant. En in 3D mode hoor ik de koeler niet, want dan ben ik lekker aan het gamen en heb ik mijn surround set aan staan. En zou ik een koptelefoon op doen, dan hoor ik de fan ook niet. Pas als ik het geluid demp hoor ik de kaart wel stevig blazen, maar wie gamed er nou zonder geluid? We hebben het toch vrijwel uitsluitend over gamen als we het hebben over de 3D mode van een highend 3D kaart als de 8800 en HD2900.
Met ATiTool kun je zelfs de geluidsproductie naar wens aanpassen. Als je kunt leven met een GPU die 80 tot 90 graden wordt kun je de koeling gerust wat langzamer laten draaien. Heeft echt geen negatieve gevolgen voor de hardware.
De standaardkoeler is erg efficient. Hij blaast hard, maar je hoort wel dat ie bij lange na niet op zijn max zit. En zoals eerder gezegd, in 3D mode heb je toch bijna altijd wel geluid aan staan dat het zou overstemmen. En in 2D is de HD2900XT vrij stil. Hij komt dan niet boven mijn AC Freezer 7 + 5x 120mm fan (@5V) uit.Het is ook maar net wat je gewend bent wellicht. Als je toch al een stel windturbines in je PC had zitten ben je vermoedelijk ongevoeliger voor lawaai van videokaarten. Als je die kaart op 72C in 3D mode houdt dan ga ik toch echt sterk richting windturbines denken...
Waarom kan een HD2900XT kaart geen 80-90 graden hebben als de X1900XTX het wel kon? De printplaat zal echt niet veel anders zijn hoor. Ja, er gaat wat meer stroom doorheen, maar of dat nou een probleem moet geven bij een hoge PCB temp...[..]
Ben je dan echt zo kortzichtig dat je niet kunt bedenken dat de core door de kaart heen brand als ze de fan in 3D mode aanmerkelijk trager laten lopen, of dat je dan om de haverklap naar Windows geschopt wordt vanuit je game?
Precies, de HD2900XT wint met glans als het aankomt op prijs/performance. Gaat het puur om de performance en wil je gewoon de snelste kaart kopen die je kunt krijgen, neem dan een 8800GTX of Ultra. Die kaarten zijn op het moment van schrijven gewoon sneller, dat hoeft niemand mij denk ik in twijfel te trekken (op paar uitzonderingen na zoals TDU en CoJ DX10 bench).[...]
Tja prima. Het blijft natuurlijk afhankelijk van point of view. Voor het geld is het een leuke kaart. Het performanceniveau is voor ATi's top-midrangekaart echter teleurstellend... hij komt niet echt verder dan de 8600GT, terwijl de 8600GTS feitelijk al een vrij zwakke midrange kaart is.
ATi's top midrange is de RV670 en die is er nog niet. Tot die tijd moet je het inderdaad met den HD2600XT doen, en die heeft gezien de architectuur van de kaart ook moeite met AA. Maar verder valt er volgens mij wel goed op te gamen, en hij is goedkoper dan de concurrent. En de UVD technologie is zeer geslaagd en een welkome aanvulling voor de doelgroep waarvoor de kaart ontworpen is.
Verder wil ik jullie nog even mededelen dat ik een 2e HD2900XT ga kopen zeer binnenkort. Als mijn salaris weer binnen is over een weekje zal ik eens in de V&A kijken voor een mooie 2e hands kaart.
Hopelijk is Catalyst 7.7 er ook tegen die tijd en dan kan ik jullie eens wat mooie benchmarkresultaten laten zien van single vs dual HD2900XT performance.
[ Voor 3% gewijzigd door frankknopers op 17-07-2007 23:00 ]
Goud is geen geld
Ik hoop wel dat je er meteen twee oordopjes bij krijgt Frank. Het zal een gigantisch kabaal worden, Punt. Ook ff langs de Karwei voor een airco, want twee van die heethoofden in je kast zorgt natuurlijk voor tropische temperaturen
Veel succes, ik ben erg benieuwd naar je resultaat.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Valt wel mee denk ik. Ik zag een filmpje op youtube van de geluidsproductie van twee van deze kaarten tijdens STALKER.winwiz schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 00:01:
Ik hoop wel dat je er meteen twee oordopjes bij krijgt Frank. Het zal een gigantisch kabaal worden, Punt. Ook ff langs de Karwei voor een airco, want twee van die heethoofden in je kast zorgt natuurlijk voor tropische temperaturen![]()
![]()
![]()
Maar die noobs plaatsten de videokaartrecht onder elkaar, waardoor ze elkaar nog meer opwarmen en de bovenste amper lucht kan aanzuigen zo dicht zit het op mekaar. En ja, dan krijg je meer weerstand en dan moet de fan harder zwoegen, en dat geeft meer lawaai.
Mijn situatie laat het toe om één volledig vrij slot tussen de kaarten te houden, met de eerste kaart in PCI-E1 en de tweede kaart in slot PCI-E4. Helemaal onderaan in het laatste PCI slot kan ik net mijn audigy 2 ZS kwijt
Ik heb wel wat voorzorgsmaatregelen genomen voor deze stap. Een tijdje terug heb ik een VGA voeding voor 5,25 inch bay gekocht en ik heb een extra 4-in-3 device module en een 80mm fan voor het zijpaneel van mijn Stacker besteld.
En warm zal het wel worden:
- Twee HD2900XT's (400 watt)
- Overgeklokte E6600 (80 watt?)
- Een 42 inch LCD-scherm (200 watt)
- 7.1 Creative Gigaworks set (150 watt avg?)
- Slaapkamer aan zuidkant en direct onder het dak.
Eén dagje boven de 30 graden en ik drijf weg achter de PC van het zweten..
Goud is geen geld
Anoniem: 220263
Tropische temperaturen zijn toch juist gewenst? 45 graden op stressed, heerlijkwinwiz schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 00:01:
Ik hoop wel dat je er meteen twee oordopjes bij krijgt Frank. Het zal een gigantisch kabaal worden, Punt. Ook ff langs de Karwei voor een airco, want twee van die heethoofden in je kast zorgt natuurlijk voor tropische temperaturen![]()
![]()
![]()
@ Cheetah
Ik zei inderdaad dat ik de kaart makkelijk boven 5x 12cm fans op 12V (btw, het zijn CM blue led fans, die schijnen redelijk stil te zijn voor een fan van minder dan 7 euro.) kan horen ik zei daarintegen niet dat ik dat storend vond. Ik vond het storend dat de kaart in minder zware spellen niet weet welke fan stand hij moet hebben en dus steeds van snelheid wisselt.
in 2D hoor ik de kaart niet en in 3D hoor ik het geluid van de pc veranderen maar storend of ineens lawaaierig is het zeker niet. (voor mij that is) Als dat geluid om de 2 minuten veranders wordt het wel storend. Maar ook alleen als ik me koptelefoon niet op heb. (Zalman 5.1 die op aardig volume ook makkelijk als speakerset kan fungeren.
)
Dit lijkt me trouwens simpel op te lossen door de koeler wat meer standen te geven ipv 2D en 3D modus.
Ik zei inderdaad dat ik de kaart makkelijk boven 5x 12cm fans op 12V (btw, het zijn CM blue led fans, die schijnen redelijk stil te zijn voor een fan van minder dan 7 euro.) kan horen ik zei daarintegen niet dat ik dat storend vond. Ik vond het storend dat de kaart in minder zware spellen niet weet welke fan stand hij moet hebben en dus steeds van snelheid wisselt.
in 2D hoor ik de kaart niet en in 3D hoor ik het geluid van de pc veranderen maar storend of ineens lawaaierig is het zeker niet. (voor mij that is) Als dat geluid om de 2 minuten veranders wordt het wel storend. Maar ook alleen als ik me koptelefoon niet op heb. (Zalman 5.1 die op aardig volume ook makkelijk als speakerset kan fungeren.
Dit lijkt me trouwens simpel op te lossen door de koeler wat meer standen te geven ipv 2D en 3D modus.
De overeenkomsten zijn te frappant om niet te vermelden. Ook toen zag ik allerhande DX9 titels afgewezen worden als referentiemateriaal omdat dat 'slechts DX8>DX9 ports' zouden zijn. Net zoals nu gebeurd met alle 4 DX10 titels die getest zijn (en 3 in bijzonder). Ook toen werd heilig geloofd dat de FX in 'echte' DX9 pas zijn ware kracht zou laten zien.frankknopers schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:55:
Pfff... Je zit dat 9700Pro vs FX maar zo vaak te herhalen dat je het zelf als referentiepunt neemt voor de situatie HD2900XT vs 8800 series. Dat die FX5800 in DX9 niet de belofte kon waarmaken zegt helemaal niets over wat de HD2900XT gaat doen. Man, we zijn 3 generaties videokaarten verder en de FX5800 en de 7900Pro zijn EOL en doen er niet meer toe in deze discussie.
Precies dezelfde situatie, alleen waren het destijds nV fans en zijn het tegenwoordig ATi fans
2D mode is ook geen probleem mee (de X1900XTX was in 2D idd al hoorbaar). Verschil tussen is niet iedereen met headset gamed. Er zijn altijd relatief stille stukken in games, w.o. in strategy, wat bijv. ik vaak speel. Tijdens de stille stukken is geloei duidelijk merkbaar. Maar als jij daar geen last van hebt, prima.In 2D mode is deze kaart waarschijnlijk echt niet anders dan een 8800 variant. En in 3D mode hoor ik de koeler niet, want dan ben ik lekker aan het gamen en heb ik mijn surround set aan staan. En zou ik een koptelefoon op doen, dan hoor ik de fan ook niet.
Zeg ik dan ergens dat hij het niet kan dan?Waarom kan een HD2900XT kaart geen 80-90 graden hebben als de X1900XTX het wel kon?
Alleen wordt de 2900 bij veel mensen al over de 80C in 3D mode. Aan die fan valt dus weinig te doen.
Wint prijs/performance met wat?Precies, de HD2900XT wint met glans als het aankomt op prijs/performance.
High-IQ + AA gaming? Nee
DX10 gaming (tot nu toe)? Nee
Efficiency? Nee
Overclockability en schaalbaarheid? Nee
Gamen zonder AA..? tja... whatever floats your boat om een uitdrukking van CJ te pakken
Ik ben benieuwdVerder wil ik jullie nog even mededelen dat ik een 2e HD2900XT ga kopen zeer binnenkort. Als mijn salaris weer binnen is over een weekje zal ik eens in de V&A kijken voor een mooie 2e hands kaart.
Hopelijk is Catalyst 7.7 er ook tegen die tijd en dan kan ik jullie eens wat mooie benchmarkresultaten laten zien van single vs dual HD2900XT performance.
Full Specz
Voor zover ik me kan herinneren was de situatie niet helemaal vergelijkbaar. Er was een groep die dacht dat de FX in DX9 pas z'n echte kracht zou kunnen laten zien. Maar het overgrote gedeelte wist wel beter. Die waren er heilig van overtuigd dat de R300 beter was. En ze hebben gelijk gekregen.Cheetah schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 00:59:
[...]
De overeenkomsten zijn te frappant om niet te vermelden. Ook toen zag ik allerhande DX9 titels afgewezen worden als referentiemateriaal omdat dat 'slechts DX8>DX9 ports' zouden zijn. Net zoals nu gebeurd met alle 4 DX10 titels die getest zijn (en 3 in bijzonder). Ook toen werd heilig geloofd dat de FX in 'echte' DX9 pas zijn ware kracht zou laten zien.
Precies dezelfde situatie, alleen waren het destijds nV fans en zijn het tegenwoordig ATi fans
Check de oude GeForceFX topics er nog maar eens op na (waarvan ik er zelfs nog eens ooit de topicstart voor heb gemaakt
De tekenen aan de wand waren overduidelijk en dat is hier niet het geval. De R300 was perfect afgestemd op DX9, terwijl de FX flink afweek van de specs (er soms overheen schoot en er soms niet eens aan voldeed). De R600 voldoet echter wel volledig aan de DX10 specs net als de G80 (en zelfs meer dan de G80). Alleen de aanpak verschilt. Welke aanpakt uiteindelijk beter werkt zal je pas zien wanneer er meerdere games uit zijn zoals bv Alan Wake, Hellgate London, Crysis, Bioshock.
Overigens zal het voor AMD gemakkelijker zijn om performance in true DX10 games op peil te brengen dan voor DX9 games (en DX9 games die opgewaardeerd zijn naar DX10). De VLIW architectuur van de R600 maakt dat het driverteam veel meer werk moet verrichten om er voor te zorgen dat games de architectuur goed benutten. Voor DX9 games zal dit betekenen dat ze er dus extra hard aan moeten trekken, terwijl true DX10 games al vanaf het begin beter geoptimaliseerd zullen zijn voor de architectuur.
Prijs/performance is goed van de R600 (alleen jammer dat er geen midrangemodel is nu, RV670), op pure kracht is het méér dan een equivalent van de 8800GTS640.Cheetah schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 00:59:
Wint prijs/performance met wat?
High-IQ + AA gaming? Nee
DX10 gaming (tot nu toe)? Nee
Efficiency? Nee
Overclockability en schaalbaarheid? Nee
Ooooooooooooooh wat een ramp!Cheetah schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 00:59:
Zeg ik dan ergens dat hij het niet kan dan?
Alleen wordt de 2900 bij veel mensen al over de 80C in 3D mode. Aan die fan valt dus weinig te doen.

Cheetah, wil je alsjeblieft deze zever over geluidsproductie en warmteontwikkeling staken want nu komt het zelfs mij de keel uit. Geluidsproductie kunnen we duidelijk over zijn, hij is luidruchtiger dan de 8800GTS/GTX/Ultra, en sommige mensen vinden het storend terwijl anderen er geen last van hebben. Dan hoef je niet jouw mening bij mensen door de strot te duwen, zie vooral de laatste pagina hier voor wat ik bedoel...
Warmteproductie: zoals ik al eerder zei, hardware krijgt pas kuren boven de 110 graden. Dus of je nu met 80 graden onder full load werkt, of 70, het maakt geen bal uit. Die stockkoeler is dus klaarblijkelijk gewoon goed, of je het wilt beamen of niet, want we weten allemaal dat R600 een warmtemonstertje is (helaas).
Ik vraag me af of games wel soepel lopen op de huidige generatie kaarten als DX10 volledig benut zou worden. Volgens mij niet. De huidige generatie is gewoon nog te zwak. En jammer genoeg is de R600 ook iets wat te zwak voor de laatste DX9 games. Hij mist in hoge reso's met AA en AF gewoon wat power.
En ik vraag me steeds meer af of dat wel met drivers op te lossen is. Ik denk dat het gewoon op de toekomst gericht is. Ik zie het ook iets meer als een soort Radeon 8500. Die had veel winst van drivers en had DX8.1 support. En kon Later zijn concurrent de GF3 makkelijk aan de TI500 werd gemakkelijk verslagen en kon redelijk mee komen met de Ti4200.
En over die fan speed: AMD kan volgens mij als ze willen in de driver zeggen dat de kaart BV op 1.1v moet gaan lopen. Ik heb zelf een mode op 750-950 gemaakt met 1.05v en dan hoeft i niet boven de 25% fanspeed uit te komen. En is hij nog lekker stil. Ik heb nooit een 8800 GTX gehoord maar wel mijn oude X1900 XT,XTX en de CF en dat was veel erger. Die HD2900 XT fan op 100% is wel het ergste wat ik ooit gehoord heb
mijn 120mm delta met 4000 RPM is er niets bij
En ik vraag me steeds meer af of dat wel met drivers op te lossen is. Ik denk dat het gewoon op de toekomst gericht is. Ik zie het ook iets meer als een soort Radeon 8500. Die had veel winst van drivers en had DX8.1 support. En kon Later zijn concurrent de GF3 makkelijk aan de TI500 werd gemakkelijk verslagen en kon redelijk mee komen met de Ti4200.
En over die fan speed: AMD kan volgens mij als ze willen in de driver zeggen dat de kaart BV op 1.1v moet gaan lopen. Ik heb zelf een mode op 750-950 gemaakt met 1.05v en dan hoeft i niet boven de 25% fanspeed uit te komen. En is hij nog lekker stil. Ik heb nooit een 8800 GTX gehoord maar wel mijn oude X1900 XT,XTX en de CF en dat was veel erger. Die HD2900 XT fan op 100% is wel het ergste wat ik ooit gehoord heb
[ Voor 26% gewijzigd door Astennu op 18-07-2007 10:10 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik zit er trouwens over na te denken om in de first post een geschiedenis/overzicht te plaatsen van elke GPU die ATi gemaakt heeft, en dan met name alle Radeon chips. Te denken valt aan informatie met de opbouw van de chips, denk bv aan het feit dat de R100 een 2x3 architectuur had, de R200 een 4x2, R300 8x1 etc en informatie over het feit dat de R100 bijna aan de DX8 standaard voldeed ware het niet dat MS besloot wat dingen te wijzigen op het laatste moment. Zo zie je dus de ontwikkeling door de jaren heen.
De volgende chips (en afgeleiden) zouden dan in het overzicht komen:
R100 - Codename: Rage 6C
R200 - Codename: R200
R250 - Cancelled
R300 - Codename: Kahn
R400 - Cancelled
R420 - Codename: Loki
R500 - Codename: Xenos / C1
R520 - Codename: Fudo
R580 - Codename: Rodin
R600 - Codename: Pele
R700 - Codename: Wekiva
Eventueel kunnen daar de Mach en Rage chips bij. Maar goed, als er weinig tot geen interesse is dan laat ik 't gewoon achterwege.
R250 - Cancelled
R400 - Cancelled
Eventueel kunnen daar de Mach en Rage chips bij. Maar goed, als er weinig tot geen interesse is dan laat ik 't gewoon achterwege.
Doe maarCJ schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 10:41:
Ik zit er trouwens over na te denken om in de first post een geschiedenis/overzicht te plaatsen van elke GPU die ATi gemaakt heeft, en dan met name alle Radeon chips. Te denken valt aan informatie met de opbouw van de chips, denk bv aan het feit dat de R100 een 2x3 architectuur had, de R200 een 4x2, R300 8x1 etc en informatie over het feit dat de R100 bijna aan de DX8 standaard voldeed ware het niet dat MS besloot wat dingen te wijzigen op het laatste moment. Zo zie je dus de ontwikkeling door de jaren heen.
R250 - Cancelled
R400 - Cancelled
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Anoniem: 107626
Lijkt me een goed idee.CJ schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 10:41:
R250 - Cancelled
R400 - Cancelled
* Anoniem: 107626 kijkt nostalgisch naar zijn ATi Radeon 64MB DDR
Verder mag de info over de R520 en R580 ook wel langzaam uit de startpost verdwijnen. Print het als een pdf-je zodat de info niet verloren gaat. De geruchtmolen mag ook wel weg; die heeft niet zoveel functie, denk ik.
Hoe duur is dat ding en waar?frankknopers schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 00:08:
[...]
Ik heb wel wat voorzorgsmaatregelen genomen voor deze stap. Een tijdje terug heb ik een VGA voeding voor 5,25 inch bay gekocht
BTW, die CF-bridges zijn toch niet zo lang dat je zoveel ruimte tussen je kaarten kan houden?!
Niet op voorraad.
Die geruchten molen is wel handig. Dan hoef je niet het hele topic door te lezen maar de meest belangrijke geruchten staan in de FPAnoniem: 107626 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:53:
[...]
Lijkt me een goed idee.
* Anoniem: 107626 kijkt nostalgisch naar zijn ATi Radeon 64MB DDR
Verder mag de info over de R520 en R580 ook wel langzaam uit de startpost verdwijnen. Print het als een pdf-je zodat de info niet verloren gaat. De geruchtmolen mag ook wel weg; die heeft niet zoveel functie, denk ik.
Kennen jullie die scène uit monty pythons life of Brian, waarin een hele rij straat priesters vanaf hun kratjes naar een menigte op een marktplein te schreeuwen. Deze halve thread geeft mij precies hetzelfde gevoel.
‘Follow the shader based resolving….’
‘No follow the tesselator…..’
‘A great red monster reared it’s head here was a terrible heat and the sound deafend us all…..’
‘DX10 and the pixels of righteous fury will prove us right…’
En dat vanuit meerdere mensen tegelijkertijd terwijl het grotendeels langs het publiek gaat op een paar enkelingen na, waarvan ook nog eens de helft staat te grinniken.
Wellicht is het een idee om een nieuwe discussie/vergelijk thread te maken in plaats deze thread te vervuilen. Dan kun je deze thread en de vergelijkbare nividia varriant gebruiken om de feiten en technologische achtergrond van de verschillende kaarten te bekijken, spreken.
(lees dan kan ieder kamp op een rustige wijze hun propaganda verspreiden, selectief de beste reviews plaatsen en subjectieve waarde aan onderdelen toevoegen. )
Overigens vindt ik de 2900 een heel interessant product met veel hoogwaardige technologieën daarin verwerkt. Ik denk ook dat het een design vergissing is geweest om de kaart voornamelijk op toekomstige games te richten ten kosten van de huidige generatie. Future proofing is een belangrijke feature, maar blijft naar mijn inzicht tweede rang ten opzichte van de op dat moment gespeelde games en de in de nabije toekomst geproduceerde games. Het is leuk dat een bepaalde feature betere prestaties in spellen die over een jaar uitkomen beloofd, maar ik heb zelf de neiging om niet al mijn oude games te verbranden elke keer als ik een nieuwe video kaart koop.
‘Follow the shader based resolving….’
‘No follow the tesselator…..’
‘A great red monster reared it’s head here was a terrible heat and the sound deafend us all…..’
‘DX10 and the pixels of righteous fury will prove us right…’
En dat vanuit meerdere mensen tegelijkertijd terwijl het grotendeels langs het publiek gaat op een paar enkelingen na, waarvan ook nog eens de helft staat te grinniken.
Wellicht is het een idee om een nieuwe discussie/vergelijk thread te maken in plaats deze thread te vervuilen. Dan kun je deze thread en de vergelijkbare nividia varriant gebruiken om de feiten en technologische achtergrond van de verschillende kaarten te bekijken, spreken.
(lees dan kan ieder kamp op een rustige wijze hun propaganda verspreiden, selectief de beste reviews plaatsen en subjectieve waarde aan onderdelen toevoegen. )
Overigens vindt ik de 2900 een heel interessant product met veel hoogwaardige technologieën daarin verwerkt. Ik denk ook dat het een design vergissing is geweest om de kaart voornamelijk op toekomstige games te richten ten kosten van de huidige generatie. Future proofing is een belangrijke feature, maar blijft naar mijn inzicht tweede rang ten opzichte van de op dat moment gespeelde games en de in de nabije toekomst geproduceerde games. Het is leuk dat een bepaalde feature betere prestaties in spellen die over een jaar uitkomen beloofd, maar ik heb zelf de neiging om niet al mijn oude games te verbranden elke keer als ik een nieuwe video kaart koop.
RAmen!
[ Voor 16% gewijzigd door mieJas op 18-07-2007 12:35 ]
Yes, but no.
Op de foto misschien niet helemaal goed te zien, maar de bridge laat echt genoeg ruimte voor één leeg slot tussen de kaarten. Heb net zelf even getest.edward2 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:15:
[...]
Hoe duur is dat ding en waar?
BTW, die CF-bridges zijn toch niet zo lang dat je zoveel ruimte tussen je kaarten kan houden?!

De voeding die ik gebruik is een Thermaltake PowerExpress 250W VGA voeding, te koop bij Azerty en Salland. Ze staan wel ergens verstopt op de website en kosten bij beide winkels ongeveer 40 euro. Je kunt het beste gewoon een emailtje sturen naar ze, dan kunnen ze je wel verder helpen. Toen ik mijn exemplaar kocht hadden zowel azerty als salland hem op voorraad liggen, dat zal nu nog wel zo zijn denk ik.
Goud is geen geld
Helaas heeft ATi vanaf de eerste Radeon een geschiedenis van Future Proofing dan wel technologieen in hun GPUs stoppen die pas later echt nuttig zijn.Zarkov schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:24:
Het eerste voorbeeld was er al bij de allereerste Radeon. Deze had programmeerbare shaderpipelines, maar ze waren net niet flexibel genoeg om te voldoen aan de PS1.1 standaard van Microsoft. Die veranderde op het laatste moment de specs. Ook was deze kaart de eerste die voor minder pipelines ging en meer texture units... 3 Texture Units per pipeline, terwijl ze later op 1 over gingen en nu blijkt dat de Texturing Capaciteit toch echt wel iets omhoog mag van de laatste paar Radeons.
Toen kwam de R200 die tot PS1.4 ondersteunde terwijl de concurrentie bij PS1.1 bleef. Er zijn maar weinig games die PS1.4 ondersteunden. En vergeet ook niet TruForm die nu z'n herintrede maakt in de Tesselation unit en straks in DX10.1. Hoezo future proofing?
R300 was ook weer een typisch voorbeeld van futureproofing. Temporal AA, Adaptive AA en allerlei SM3.0 dingen zaten ingebakken zoals geometry instancing en 32 temp registers terwijl SM2.0 er maar 12 vereiste.
R420 bracht 3Dc wat weinig gebruikt leek te worden, maar wat nu standaard in DX10 zit en ook standaard in de Xbox360 zit. Games maken er al gebruik van zonder dat je het door hebt. Het is zo'n typisch geval van 'invisible feature'. Voor de rest was R420 niets meer dan een dubbele getweakte R300.
R520 bracht snelle dynamic branching terwijl er weinig games waren die er nog gebruik van maakten. Maar nu komen er steeds meer en zie je dat de R5x0 serie wel weg trekt (met name de R580) van de G7x generatie op het gebied van performance in shaderheavy games.
En nu dus Shader based Resolve AA (DX10 vereiste), Tesselation Unit (DX10.x) en Custom Filter AA (DX10.x).
ATi zou ATi niet zijn als ze niet vooruitkeken. Werknemers die bij beide IHVs hebben gewerkt zeggen ook dat ATi heel erg technology-centered is, terwijl nVidia juist customer-centered is. ATi kijkt meer naar de technologie terwijl nVidia meer naar de gamer luistert. Een gulden middenweg zou ideaal zijn want je hebt beide nodig. Zonder een bedrijf dat steeds nieuwe technieken implementeerd is er geen vooruitgang, maar je moet dan niet uit het oog verliezen dat je er ook vandaag de dag nog games op moet kunnen spelen.
Maar ik ben bang dat het niet snel gaat veranderen, alhoewel ATi met de AGP uitvoeringen van de X1650XT, X1950Pro en X1950XT natuurlijk wel weer een goede zet heeft gemaakt, net zoals de AGP uitvoeringen van de HD2400 en HD2600. Dus misschien leren ze het uiteindelijk wel.
Uhm, maar hoe kun je dan CF draaien als je dus 2 slots ertussen hebt zitten?frankknopers schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:28:
[...]
Op de foto misschien niet helemaal goed te zien, maar de bridge laat echt genoeg ruimte voor één leeg slot tussen de kaarten. Heb net zelf even getest.
Anoniem: 38733
Met de X800 reeks zaten ze toch echt aan de zeer conservatieve kant. Ik heb juist het idee dat Ati sindsdien niet meer afgerekend wil worden - afgerekend door de pers toendertijd op het missen van sm3.0 en FP blending HDR (Far Cry) - en nu té ver door is geslagen. Met te ver doorgeslagen bedoel ik huidige performance inleveren voor iets wat pas in de toekomst mogelijk belangrijk is.CJ schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:30:
[...]
Helaas heeft ATi vanaf de eerste Radeon een geschiedenis van Future Proofing dan wel technologieen in hun GPUs stoppen die pas later echt nuttig zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 18-07-2007 14:18 ]
Met de X800 zaten ze inderdaad aan de conservatieve kant. Daarom schreef ik ook dat het verder niets meer was dan een getweakte R300 x 2.Anoniem: 38733 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 14:14:
[...]
Met de X800 reeks zaten ze toch echt aan de zeer conservatieve kant. Ik heb juist het idee dat Ati sindsdien niet meer afgerekend wil worden - afgerekend door de pers toendertijd op het missen van sm3.0 en FP blending HDR (Far Cry) - en nu té ver door is geslagen. Met te ver doorgeslagen bedoel ik huidige performance inleveren voor iets wat pas in de toekomst mogelijk belangrijk is.
Ik denk zelf niet dat ze sindsdien te ver doorgeslagen zijn. Ze zitten nog steeds op hetzelfde pad... Je moet de X800 zien als uitzondering op de regel. Dit was echt een noodoplossing omdat de echte R400 technologisch gezien te hoog gegrepen was. Als ATi wel had doorgezet en de R400 had uitgebracht, dan waren ze juist wel te ver doorgeslagen op future proofing gebied. Ze zagen in dat wat ze wilden niet haalbaar was, dus werd de R420 in het leven geroepen. En als bridgechip richting R600 kwam de R520.
R400 was de primary 4th generation project terwijl R420 de secondary 4th generation project was. R400 was meer feature complete en had wel volledig SM3.0 ondersteunt als ik het goed heb begrepen. Maar ja, te ver doorgeschoten en niet haalbaar in die tijd. Dus kwam het noodplan er aan te pas in de vorm van R420.
ATi heeft net als nVidia meerdere projecten in ontwikkeling, dus ook noodplannen. Het zou me niets verbazen als in de ATi labs er ook een unified R5x0 generation GPU rond zwerft.
Thanx, zal er waarschijnlijk ook één nodig hebben, heb nu een Epsilon 700W en twijfel een beetje.frankknopers schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:28:
[...]
De voeding die ik gebruik is een Thermaltake PowerExpress 250W VGA voeding, te koop bij Azerty en Salland. Ze staan wel ergens verstopt op de website en kosten bij beide winkels ongeveer 40 euro. Je kunt het beste gewoon een emailtje sturen naar ze, dan kunnen ze je wel verder helpen. Toen ik mijn exemplaar kocht hadden zowel azerty als salland hem op voorraad liggen, dat zal nu nog wel zo zijn denk ik.
Heb trouwens net m'n 2e X2900XT besteld
Niet op voorraad.
Als X800 een 'uitzondering' op de regel was, dan was het in ieder geval een goede. De kaarten waren stabiel, stil, op tijd, en presteerden uitstekend, vooral met IQ/AA. Bovendien beschikten ze niet echt over destijds relatief nutteloze features.CJ schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 14:30:
Met de X800 zaten ze inderdaad aan de conservatieve kant. Daarom schreef ik ook dat het verder niets meer was dan een getweakte R300 x 2.
Ik denk zelf niet dat ze sindsdien te ver doorgeslagen zijn. Ze zitten nog steeds op hetzelfde pad... Je moet de X800 zien als uitzondering op de regel.
Ik zou het bijzonder kunnen waarderen als ATi terugkeerde naar het produceren van dergelijke 'uitzonderingen'. Vooruitstrevendheid is leuk, maar hoe vaak is al niet gebleken dat vooruitstrevende features of gewoon niet worden opgepakt door de dev's (trueform bijv), of pas 1 a 2 generaties later gemeengoed worden (SM3 bijv, waar de 6800 feitelijk te traag voor is)... en als je dan even pech hebt ook nog eens een net wat andere implementatie daarvan (DX8 @Radeon1 bijv). Ik moet ook nog maar zien of die tesselator van de R600 gemeengoed gaat worden. Heb zo m'n twijfels... en ook al wordt het uiteindelijk gemeengoed, dan zijn we 2 generaties verder voor je er wat aan hebt.
Het was bijv. wel spannend dat de R200 PS1.4 ondersteunde, maar wat hebben de bezitters er nou uiteindelijk aan gehad. PS1.4 is nauwelijks geadopteerd door de dev's. Alleen BF had een exclusief DX8 PS1.4 renderingpad, maar die game kwam uit toen de R200 generatie eigenlijk al uitgerangeerd was en bijna alle gamers al DX9 kaarten hadden aangeschaft.
Er worden enorm veel resources gestoken in development van features die de kaart pas veel later en wellicht nooit van nut zullen zijn. Als dat niet ten koste gaat van wel nuttige features en performance soi. Als het daar wel ten van koste gaat, dan denk ik dat er sprake is van verkeerde prioriteiten...
[ Voor 10% gewijzigd door Cheetah op 18-07-2007 16:38 ]
Full Specz
Gossie. Ik ben het voor de verandering eens met je eens.Cheetah schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:31:
[...]
Als X800 een 'uitzondering' op de regel was, dan was het in ieder geval een goede.
** knip **
Als het daar wel ten van koste gaat, dan denk ik dat er sprake is van verkeerde prioriteiten...
Over die PS1.4 paden. Ook HL2 heeft een PS1.4 path. De FX serie maakt daar gebruik van aangezien die niet snel genoeg is voor het DX9 path. Ik neem aan dat dit ook het geval is voor BF? Dus voor mensen met een oude kaart zodat ze toch nog een beetje konden genieten van de games.
LOL, Vandaar dat BF 2 nog enigzins liep op me FX 5200 welliswaar voor de 1.2 patch
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Ik zit soms ook met die gedachte hoewel ik CJ een erg informatieve poster vind,Demon_Eyez schreef:
Maak dan meteen een topic voor Cheetah en CJ aan,
(hij post zeer interessante dingen en nieuwtjes en geeft goede argumenten)
Cheetah komt meer over als "olie-op-het-vuur-gooier" niet omdat hij Nv-voorstander is maar om vaak oude "besproken" dingen weer op te ratelen en hij blijft ook maar doorgaan met commentaar leveren.
Ik ook niewinwiz schreef:
Ik vind maximaal 72 graden niet echt heethoofdig.
Wanneer niet? nooit niet ?X-LimiTed schreef:
Ik snap wel wat je bedoeld, ik heb mijn X2900XT ook weer verkocht ik had er ook meer van verwacht... (altans het word nu nog niet echt benut in de huidige games..) en de afknappers was ik niet gewend van Ati vandaar eventjes stapje terug naar een 1950XT en afwachten (tot de aftermarket koelers komen voor de 2900 en afwachtend op de 2950XTX (en hoger)X-LimiTed schreef:
Wil je diavoorstellingen kwa DX10 dan moet je voor de G80 & R600 gaan![]()
Of op 800x600 gamen![]()
ik denk ook dat de volgende generatie Nv & Ati ons laat kwijlen op onze toetsenbordjes
[ Voor 5% gewijzigd door MauSS op 18-07-2007 19:10 ]
A world without gadgets is no world ;)
Anoniem: 219166
toen we bij de X800 zaten, zaten jullie ook te kwijlen en te dromen hoe de R60 een monster zou worden... gewoon afwachten;MauSS schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 19:08:
[...]
Ik zit soms ook met die gedachte hoewel ik CJ een erg informatieve poster vind,
(hij post zeer interessante dingen en nieuwtjes en geeft goede argumenten)
Cheetah komt meer over als "olie-op-het-vuur-gooier" niet omdat hij Nv-voorstander is maar om vaak oude "besproken" dingen weer op te ratelen en hij blijft ook maar doorgaan met commentaar leveren.
[...]
Ik ook nie90 a 100 dan word het wel lekker warm..
[...]
Wanneer niet? nooit niet ?
[...]
Ik snap wel wat je bedoeld, ik heb mijn X2900XT ook weer verkocht ik had er ook meer van verwacht... (altans het word nu nog niet echt benut in de huidige games..) en de afknappers was ik niet gewend van Ati vandaar eventjes stapje terug naar een 1950XT en afwachten (tot de aftermarket koelers komen voor de 2900 en afwachtend op de 2950XTX (en hoger)
ik denk ook dat de volgende generatie Nv & Ati ons laat kwijlen op onze toetsenbordjes![]()
Heeft er iemand al een HD2400Pro draaien of enigzins interesse in het aanschaffen van 1? Ik lees er erg weinig over, terwijl mij de Club3D passieve versie toch ideaal lijkt voor een HTPC....
Terug van paar weken vakantie, heb niets in topic gemist zie ik al
Nog steeds niet uitgevochten he?
Anyway, of ATI 2000 serie nu goed of slecht is, leverbaarheid is kut en blijft kut.
Zijn wat problemen en tot in september zal er zeker geen volume op de markt komen van 2900 en 2600 kaarten. 2400 zal beter te leveren zijn. Daarna is nog te ver weg, reden weet ik ook, maar ga ik nog even niet hardop zeggen. Maar mocht dit waar blijken te zijn dan is Q3 voor ATI dus ook zwaar slecht. Niet dat DX10 een must have is, maar het is wel de standaard die verkocht wordt in midrange en high-end.
Donderdag financiele resultaten van AMD na de sluiting van de Nasdaq. Ik ben positief gestemd omdat ik PUT opties heb
(wil dus zeggen dat ik uitga van slecht marges en resultaten
)
Nog steeds niet uitgevochten he?
Anyway, of ATI 2000 serie nu goed of slecht is, leverbaarheid is kut en blijft kut.
Zijn wat problemen en tot in september zal er zeker geen volume op de markt komen van 2900 en 2600 kaarten. 2400 zal beter te leveren zijn. Daarna is nog te ver weg, reden weet ik ook, maar ga ik nog even niet hardop zeggen. Maar mocht dit waar blijken te zijn dan is Q3 voor ATI dus ook zwaar slecht. Niet dat DX10 een must have is, maar het is wel de standaard die verkocht wordt in midrange en high-end.
Donderdag financiele resultaten van AMD na de sluiting van de Nasdaq. Ik ben positief gestemd omdat ik PUT opties heb
Fijn dat je weer terug bent en nog steeds met beide benen op de grond staat
Er zit trouwens wel verbetering aan te komen wat betreft sfeer en offtopic bullshit maar het is nog ff doorbijten totdat Dit word doorgevoerd en er weer wat strenger gemodereerd gaat worden dus er is hoop jongens
ALs ik een gokje mag wagen zet ik me geld op een alla softground probleem (omdat het dan schijnbaar het chipdesign betreft als het om beide series gaat)
ALs ik een gokje mag wagen zet ik me geld op een alla softground probleem (omdat het dan schijnbaar het chipdesign betreft als het om beide series gaat)
De R600 is vergeleken met de tijd van de X800 ook een monsterAnoniem: 219166 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 19:11:
[...]
toen we bij de X800 zaten, zaten jullie ook te kwijlen en te dromen hoe de R60 een monster zou worden... gewoon afwachten;
Het is al min of meer bekend dat AMD weer miljoenen verlies leidt en dat het grootste gedeelte afkomst is van de CPU Division en niet de GPU Division. De GPU Division zit ontrack om er weer bovenop te komen. Het verlies van de GPU Division is ongeveer 40M. Het verlies van de CPU Division was zo'n 320M...The Source schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 21:58:
Donderdag financiele resultaten van AMD na de sluiting van de Nasdaq. Ik ben positief gestemd omdat ik PUT opties heb(wil dus zeggen dat ik uitga van slecht marges en resultaten
)
De Europese Commissie - mede dankzij onze eigen Neelie Kroes - heeft Duitsland echter het groene licht gegeven om $361M in AMD's Dresden Fab te pompen om het back on track te krijgen. 't Is goed voor de werkgelegenheid daar in Duitsland aldus Neelie.
Bron: http://www.edn.com/index....ticle&articleid=CA6461260
En voor wie niet langer wil wachten, Catalyst 7.7: http://www.station-drivers.com/page/ati%20catalyst.htm
Ben benieuwd wanneer deze uit 'beta' zal zijn en welke verbeteringen het met zich mee zal brengen.
Mijn nieuwe systeem wat ik volgende aan ga schaffen is op de vid. kaart 100% zeker. Ik heb altijd al voor Ati gekozen en zal naw voor de 2900 gaan, maar dan moeten de 7.7 drivers wel wat verbeteringen hebben ten opzichte van de 8800GTS 640MB.
Mijn nieuwe systeem wat ik volgende aan ga schaffen is op de vid. kaart 100% zeker. Ik heb altijd al voor Ati gekozen en zal naw voor de 2900 gaan, maar dan moeten de 7.7 drivers wel wat verbeteringen hebben ten opzichte van de 8800GTS 640MB.
Godfather Bodybuilding topic reeks
Jep. Jammer dat het zo slecht gaat met AMD dat dit nodig is. Wel prettig dat er aan gedacht wordt dat AMD belangrijk is voor de Consument. Als die weg zou vallen hebben nVidia en vooral Intel vrij spel. Hopelijk gaat ATi volgend jaar met de R7xx een killer kaart neer zetten want AMD K10 VS C2D wordt een close one. Ik denk zelfs een lose als de opvolger van Barcelona niet heel wat sneller is. Intel heeft namelijk te veel leuke chips op de planning staan.CJ schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 02:09:
[...]
Het is al min of meer bekend dat AMD zo'n weer miljoenen verlies leidt en dat het grootste gedeelte afkomst is van de CPU Division en niet de GPU Division. De GPU Division zit ontrack om er weer bovenop te komen. Het verlies van de GPU Division is ongeveer 40M. Het verlies van de CPU Division was zo'n 320M...
De Europese Commissie - mede dankzij onze eigen Neelie Kroes - heeft Duitsland echter het groene licht gegeven om $361M in AMD's Dresden Fab te pompen om het back on track te krijgen. 't Is goed voor de werkgelegenheid daar in Duitsland aldus Neelie.
Bron: http://www.edn.com/index....ticle&articleid=CA6461260
nVidia mag gaan oppassen want na AMD zijn hun de volgende.... Intel heeft zo veel geld die drukken gewoon iedereen de markt uit. CPu's voor lage prijzen mensen overnemen door een hoger salaris te bieden. Sombere toekomst met zo'n zwakke AMD. Ik denk dat ATi dan ook minder geld krijgt om de R7xx te maken of die daar na komen. Waardoor hun het ook weer moeilijk krijgenHunt for directors and VPs is on
Intel plans to unveil its Larrabee discrete graphic plans within next few quarters and last time we heard about it, the Larrabee was scheduled for Q2 2008.
Intel US is after some senior graphic people with strong background in discrete graphic business as Intel is not really experienced in pricing and selling discrete graphic cards.
They need the people who understand OEMs and especially Channel something that is very new for Intel and they will be looking in current and former ATI and probably Nvidia people as well.
Everyone knows that Intel has the money so probably we are talking about really good salaries.
[ Voor 30% gewijzigd door Astennu op 19-07-2007 09:18 ]
Nou X2900XT owners, vertel me de goods maartheroman schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 04:18:
En voor wie niet langer wil wachten, Catalyst 7.7: http://www.station-drivers.com/page/ati%20catalyst.htm
Niet op voorraad.
@ el(pessi)mystic: Hij haalt zowel Nv als Ati aan, dus waar dat Jullie nu weer op slaat?Anoniem: 219166 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 19:11:
toen we bij de X800 zaten, zaten jullie ook te kwijlen en te dromen hoe de R60 een monster zou worden... gewoon afwachten;
waarom steeds zo'n negatieve toon? hou het toch wat vrolijker, blijft het ook leesbaarder!
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Nou, ik heb sinds gisteren ook eindelijk een 2900xt.
Moet het ding nog ontdekken, maar ik wil even kwijt dat ik hem helemaal niet zo'n herrieschopper vindt.
Ook bij het aanzetten van de pc blijft hij gewoon stil, en in 2d mode hoor je hem ook niet.
In 3d mode hoor je hem wel, maar het is zeker niet irritant.
Moet het ding nog ontdekken, maar ik wil even kwijt dat ik hem helemaal niet zo'n herrieschopper vindt.
Ook bij het aanzetten van de pc blijft hij gewoon stil, en in 2d mode hoor je hem ook niet.
In 3d mode hoor je hem wel, maar het is zeker niet irritant.
- NAC Breda -
Kan iemand me nog vertellen of ik ooit CrossFire kan gebruiken als mn kaarten verder van elkaar afzitten dan de CF connector kan? (Zoals eerder werd geshowed met een plaatje...)
Ik zat me te bedenken kan je niet twee van die kabels aan elkaar linken zeg maar om ze langer te maken ? En volgens mij moeten er wel langere kabels zijn. Zo niet dan wel te maken zijn. Volgens mij is het alleen maar een verbindings stukje geen weerstandjes of niets er tussen. Zou je dus ook zelf nog kunnen maken.Cartman! schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:27:
Kan iemand me nog vertellen of ik ooit CrossFire kan gebruiken als mn kaarten verder van elkaar afzitten dan de CF connector kan? (Zoals eerder werd geshowed met een plaatje...)
Anoniem: 115890
Ik word niet goed van mijn Sapphire X850XT PE
Dat ding is standaard 50 graden, wanneer ik 10 minuten aan het spelen ben stijgt hij al snel naar de 80, een kwartier later hangt mijn hele pc vast
Wanneer je nog nooi de koeler van een 3d kaart hebt verwisseld zou dit riskant kunnen zijn om dit te doen ? Het lijkt me verstandig om dan een Zalman 700CU te nemen
Want om de 20 minuten de game afsluiten wanneer je wilt spelen schiet ook niet op
Dat ding is standaard 50 graden, wanneer ik 10 minuten aan het spelen ben stijgt hij al snel naar de 80, een kwartier later hangt mijn hele pc vast
Wanneer je nog nooi de koeler van een 3d kaart hebt verwisseld zou dit riskant kunnen zijn om dit te doen ? Het lijkt me verstandig om dan een Zalman 700CU te nemen
Want om de 20 minuten de game afsluiten wanneer je wilt spelen schiet ook niet op
het zijn geen kabels maar eerder een soort flexible printplaatje. Als het goed is moet je mobo zo ingericht zijn dat de ruimte tussen de 2 PCI-e sloten even breed is als dat de CF connecter lang is.
Specs PS3 PSN ID: Vigilante888 (Azie)- VigilanteUSA (USA) - JusticeFreedom (Euro)
Ik ga wachten tot de 2e generatie DX10 kaarten, dus ga voor een x1950 kaartje. Nu twijfel ik tussen de 1950xt 256mb en de 1950pro 512mb.
Wat denken jullie?
Wat denken jullie?
Net geinstalleerd, en Edge-detect zit er nu in, 24x samplesedward2 schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 09:15:
[...]
Nou X2900XT owners, vertel me de goods maar
vaag dat jij daar problemen mee hebt... Ik had (heb nu 2900xt) ook deze kaart, maar echt nog nooit problemen mee gehad, hij werd ook niet zo ontzettend heet bij mij. Is de airflow in je kast wel OK?Anoniem: 115890 schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:59:
Computer says no
Je kunt ook een 1950XT 512MB nemen en ander zou ik de 1950XT 256MB nemen, de Pro is toch al weer een stuk trager dan de XT. Zelf heb ik een paar weken egelden ook zitten twijfelen tussen de HD2600XT en de X1950XT varianten. Ik ben nu voor een X1950XT 512MB van Sapphire gegaan.MrJ schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:08:
Ik ga wachten tot de 2e generatie DX10 kaarten, dus ga voor een x1950 kaartje. Nu twijfel ik tussen de 1950xt 256mb en de 1950pro 512mb.
Wat denken jullie?
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
De cooler die er op zit is goed genoeg . Misschien een keer nieuwe pasta en cooler schoon maken ? Als je al een andere cooler koopt neem dan de VF900 die doet het een heel stuk beter dan de VF700.Anoniem: 115890 schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:59:
Helemaal mee eens. Die XT is veel sneller en de prijs valt wel mee. Beter een XT 256 MB dan een Pro 512 MB._Dune_ schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:25:
[...]
Je kunt ook een 1950XT 512MB nemen en ander zou ik de 1950XT 256MB nemen, de Pro is toch al weer een stuk trager dan de XT. Zelf heb ik een paar weken egelden ook zitten twijfelen tussen de HD2600XT en de X1950XT varianten. Ik ben nu voor een X1950XT 512MB van Sapphire gegaan.
Ik heb nu ook nog de 1950XT 512mb van sapphire en het is best wel een grote kaart (23cm). Ik speel icm het volgende systeem:_Dune_ schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:25:
[...]
Je kunt ook een 1950XT 512MB nemen en ander zou ik de 1950XT 256MB nemen, de Pro is toch al weer een stuk trager dan de XT. Zelf heb ik een paar weken egelden ook zitten twijfelen tussen de HD2600XT en de X1950XT varianten. Ik ben nu voor een X1950XT 512MB van Sapphire gegaan.
Proc: Intel C2D e6700 @ 3310 mhz @ 1,27) @ 34 graden idle - @ 49 graden stressed
Mobo: MSI I975X Platinum PE
PSU: Cooler Master RS-850 850W
Graka: ATI - Sapphire X1950XT 512MB PCI-E
Mem: 4GB OCZ Platinum PC6400 @ 660 mhz
alle spellen op een resolutie van 1680 X 1050 op gemiddeld 45 a 50 fps (behalve oblivion natuurlijk).
Ik koop namelijk rond 20 september 2 x 2900XT
Hé klasse, ik ben benieuwd hoe de perf en IQ is.Splinter Cell schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:18:
[...]
Net geinstalleerd, en Edge-detect zit er nu in, 24x samples.
Niet op voorraad.
Een aantal posts terug stond een plaatje hiervan wat overeenkomt met mijn situatie. Die CF connector gaat dan dus niet passenvigilante888 schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:00:
het zijn geen kabels maar eerder een soort flexible printplaatje. Als het goed is moet je mobo zo ingericht zijn dat de ruimte tussen de 2 PCI-e sloten even breed is als dat de CF connecter lang is.
Aangezien ik nu niet 350,- kwijt ben en eerder richting de 1/2 ga vind ik de xt 512mb weer net te duur. Zeker aangezien ik over een maandje of 9 naw een 2e gen. DX10 kaart ga aanschaffen._Dune_ schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:25:
[...]
/edit:
Hoe makkelijk is de koeling er af te halen zodat ik met WC aan de gang kan gaan?
[ Voor 7% gewijzigd door MrJ op 19-07-2007 11:34 ]
Heel makkelijkMrJ schreef:
Hoe makkelijk is de koeling er af te halen (1950XT) zodat ik met WC aan de gang kan gaan?
gewoon alles netjes/rustig los schroeven met een kleine schroevendraaier..
voorzichtig eraf halen netjes je gpu schoonmaken (met bv toiletpapier.. schoon wel te verstaan)
en dan kun je aan de gang met WC
heb zelf ook een 1950XT met Accelero x2 erop (fluitje van een cent)
zie ook: [OC] ATI Radeon X1K Series - Deel 2
[ Voor 11% gewijzigd door MauSS op 19-07-2007 11:45 ]
A world without gadgets is no world ;)
Tja, ik draai hier nu op 24x, FEAR, Call of Duty 2 ze draaien allemaal lekker. En het beeld ziet er verdomd mooi uit.edward2 schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:31:
[...]
Hé klasse, ik ben benieuwd hoe de perf en IQ is.
Maar helaas, de AA doet het in sommige spelen nog steeds niet, wanneer je hem in de CCC forceerd. Bijvoorbeeld Splinter Cell Double Agent had dit sinds 7.6 en ook bij de 7.7 doet ie niet. De AA doet het pas, wanneer ik hem in CCC uitzet.
Ook Ghost Recon Advanced War Fighter kent dit probleem ook nog.
Ben benieuwd, wat de officele release doet.
Hij gaat passen. Trust me...Cartman! schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:31:
[...]
Een aantal posts terug stond een plaatje hiervan wat overeenkomt met mijn situatie. Die CF connector gaat dan dus niet passen
Specs PS3 PSN ID: Vigilante888 (Azie)- VigilanteUSA (USA) - JusticeFreedom (Euro)
Klinkt goed, ik zie het vanavond pas.Splinter Cell schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:50:
[...]
Tja, ik draai hier nu op 24x, FEAR, Call of Duty 2 ze draaien allemaal lekker. En het beeld ziet er verdomd mooi uit.
Maar helaas, de AA doet het in sommige spelen nog steeds niet, wanneer je hem in de CCC forceerd. Bijvoorbeeld Splinter Cell Double Agent had dit sinds 7.6 en ook bij de 7.7 doet ie niet. De AA doet het pas, wanneer ik hem in CCC uitzet.
Ook Ghost Recon Advanced War Fighter kent dit probleem ook nog.
Ben benieuwd, wat de officele release doet.
Je kan in SCDA met delaatste patch toch gewoon ingame AA (met HDR) selecteren?
Niet op voorraad.
Ja klopt, 1.2 patch staat er al op. Maar blijkbaar is het de driver zelf, die dit doet. Ook in STALKER was dit zo. AA in CCC uit en AA in STALKER aan en je hebt AA.
Kan je iets meer vertellen zoals:Splinter Cell schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:18:
[...]
Net geinstalleerd, en Edge-detect zit er nu in, 24x samples.
- verschil in IQ tussen 12x CFAA (4xMSAA + Edge Detect) en 24x CFAA (8xMSAA + Edge Detect)
- verschil in IQ tussen normale 4xMSAA en 12xCFAA (Edge)
- Performance hit tussen de 2 Edge Detect modi en de normale MSAA modi?
Is misschien wel zo interessant voor lezers hier.
Dan iets anders. Massive Entertainment, de ontwikkelaar van de DX10 game World In Conflict, heeft een officiele statement gemaakt over de 'tegenvallende' performance op de HD2900XT in vergelijking met de GF8800GTS/X:
http://www.elitebastards....d=29&limit=1&limitstart=4I'd like to point out that the DX10 benchmark results on ATI hardware are probably misleading at this stage. We have worked closely with NVIDIA for a long time to achieve the results you are seeing on their cards. We expect to see improvements on the ATI cards soon, some of them should be seen in the next Beta Patch.
[ Voor 39% gewijzigd door CJ op 19-07-2007 18:29 ]
Ik doe normaal niet aan beta's maar het kriebeld wel heel erg nu.
Is het gewoon een driver pakket zoals de officials dat ook zijn of moet je hem handmatig installeren?
Is gewoon een normaal pakket zoals je 'm downloaden zou bij ATI.Krizzie schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 18:28:
Ik doe normaal niet aan beta's maar het kriebeld wel heel erg nu.Is het gewoon een driver pakket zoals de officials dat ook zijn of moet je hem handmatig installeren?
Heb ze ook draaien, en World of Warcraft lijkt wat smoother te lopen nu, voelt iig zeer prettig aan.
Heb nog geen andere games geprobeerd. Heb ook geen bewijs dat ie beter loopt, maar zo
voelt het iig wel.
Hier werkt CCC niet meer met die 7.7 driver. Kan dus niks van AA of AF in de driver instellen helaas..
Bij 7.6 werkte CCC wel en bij 7.5 en de CD drivers juist weer niet. Snap er niks van.
Maargoed, ik ga zo even wat games spelen om te kijken of er verschil is.
Bij 7.6 werkte CCC wel en bij 7.5 en de CD drivers juist weer niet. Snap er niks van.
offtopic:
Voor wie zijn HD2900XT wil verkopen, ik heb interesse! Zie V&A gevraagd: Jetway Radeon HD2900 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDMI) X29XT-EN-512Q
Voor wie zijn HD2900XT wil verkopen, ik heb interesse! Zie V&A gevraagd: Jetway Radeon HD2900 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDMI) X29XT-EN-512Q
Goud is geen geld
Mss even .NET Framework opnieuw installeren , of een nieuwere versie. mss ook ff de driver zelf opnieuw erop zetten, oude netjes deinstalleren.. Ik zeg niet dat je dat niet gedaan hebt, maar je zou 't eens kunnen proberenfrankknopers schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 19:04:
Hier werkt CCC niet meer met die 7.7 driver. Kan dus niks van AA of AF in de driver instellen helaas..
Bij 7.6 werkte CCC wel en bij 7.5 en de CD drivers juist weer niet. Snap er niks van.Maargoed, ik ga zo even wat games spelen om te kijken of er verschil is.
offtopic:
Catalyst 7.7 officieel uit:
Release notes:
http://www2.ati.com/relnotes/catalyst_77_release_notes.html
XP:
http://ati.amd.com/support/drivers/xp/radeonx-xp.html
XP 64-bit:
http://ati.amd.com/support/drivers/xp64/radeonx-xp64.html
Vista:
http://ati.amd.com/suppor...sta32/common-vista32.html
Vista 64-bit
http://ati.amd.com/suppor...sta64/common-vista64.html
Release notes:
http://www2.ati.com/relnotes/catalyst_77_release_notes.html
XP:
http://ati.amd.com/support/drivers/xp/radeonx-xp.html
XP 64-bit:
http://ati.amd.com/support/drivers/xp64/radeonx-xp64.html
Vista:
http://ati.amd.com/suppor...sta32/common-vista32.html
Vista 64-bit
http://ati.amd.com/suppor...sta64/common-vista64.html
[ Voor 71% gewijzigd door Mavvie op 19-07-2007 19:33 ]
Nice update weer, dit weekend eens ff testen 
Hoop dat de mannen van TweakTown er weer snel bij zijn met een review.
Hoop dat de mannen van TweakTown er weer snel bij zijn met een review.
[ Voor 45% gewijzigd door Apoca op 19-07-2007 19:55 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
CCC werkt gewoon bij mij hoor? 
Vista 64bit.
Klopt het dat TDU zich niks aantrekt van de CCC instellingen? Ik zie namelijk geen verschil tussen 4x AA en 24x AA. Als ik 4x AA in TDU zelf aanzet dan zie ik dat het wordt gebruikt maar via CCC werkt het niet.
Vista 64bit.
Klopt het dat TDU zich niks aantrekt van de CCC instellingen? Ik zie namelijk geen verschil tussen 4x AA en 24x AA. Als ik 4x AA in TDU zelf aanzet dan zie ik dat het wordt gebruikt maar via CCC werkt het niet.
Erg nice inderdaad. Ik zal het ook eens even gaan testen op mijn nieuwe 1950pro AGP
Anoniem: 168987
Performance Improvements
The ATI Radeon™ HD2400, HD2600 and HD2900 (single and CrossFire™) can see performance improvements of 13.2% or more in various Far Cry maps.
das wel nice
The ATI Radeon™ HD2400, HD2600 and HD2900 (single and CrossFire™) can see performance improvements of 13.2% or more in various Far Cry maps.
das wel nice
Zou dit alleen in Far Cry maps zijn? Of over het algemeen prestatie winst?Anoniem: 168987 schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 22:28:
Performance Improvements
das wel nice
Anoniem: 168987
Ik denk alleen far cry maps 
ma kvind da de preformance van de afgelope drivers nie "zoooo" fel uit elkaar ligt,
Vroeger had ik de indruk da ze veel sneller vooruitgang boekte
ma kvind da de preformance van de afgelope drivers nie "zoooo" fel uit elkaar ligt,
Tsja.. vroeger was alles beter..Anoniem: 168987 schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 23:09:
Ik denk alleen far cry maps
Anoniem: 115890
Airflow in de kast is perfect.
Ik denk inderdaad dat ik hem binnenkort eens openschroef de kaart, en eens nieuwe koelpasta erop doe
Hopelijk solves that the problem.
Thnx voor de tip in ieder geval.
Maar ist niet best riskant om die koeler van de kaart eraf te halen of is dit paar schroefjes los en klaar ?
Ik denk inderdaad dat ik hem binnenkort eens openschroef de kaart, en eens nieuwe koelpasta erop doe

Hopelijk solves that the problem.
Thnx voor de tip in ieder geval.
Maar ist niet best riskant om die koeler van de kaart eraf te halen of is dit paar schroefjes los en klaar ?
Vaak zijn het generieke optimalisaties en niet game specifieke optimalisaties (zeker niet meer voor zo'n oude game). Far Cry maakt echter wel gebruik van een robuuste DX9 engine, dus wordt deze game vaak gebruikt als referentiepunt. Als Far Cry dus een boost krijgt, dan heb je kans dat je ook in andere DX9 games performance winst ziet.Mavvie schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 22:54:
[...]
Zou dit alleen in Far Cry maps zijn? Of over het algemeen prestatie winst?
Anoniem: 100386
Heeft iemand eventueel informatie over een upgrade van de audio+HDMI mogelijkheden van de 2600/2400 ?
Want ik zou graag een grafische kaart willen die HDMI 1.3a ondersteunt, inclusief HD-audio formaten (DTS/Dolby-(Master)HD geluid) en 36/48 bits kleur.
Want ik ben bezig met de installatie van High Def thuis, en zowel mijn receiver (Onkyo TX-SR875) als mijn aanstaande TV (nog niet helemaal bekend) zullen HDMI1.3a gaan bezitten (inc. de nieuwe audio,- en beeldformaten).
Want ik zou graag een grafische kaart willen die HDMI 1.3a ondersteunt, inclusief HD-audio formaten (DTS/Dolby-(Master)HD geluid) en 36/48 bits kleur.
Want ik ben bezig met de installatie van High Def thuis, en zowel mijn receiver (Onkyo TX-SR875) als mijn aanstaande TV (nog niet helemaal bekend) zullen HDMI1.3a gaan bezitten (inc. de nieuwe audio,- en beeldformaten).
Ik heb in mijn mediacenter een passieve 2600 zitten. Nog niet heel veel mee gedaan alleen..Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 08:35:
Heeft iemand eventueel informatie over een upgrade van de audio+HDMI mogelijkheden van de 2600/2400 ?
Ik heb 2 HDMI kabels er in zitten. Een gaat naar me tv, de andere naar me reciever. Werkt perfect met PowerDVD. VideoLan/MPC/etc heb ik nog niet geprobeerd, dat komt van het weekend als ik tijd heb.
Overigens heet het nieuwe audio formaat van Dolby/DTS niet ("master") HD , maar Dolby TrueHD en DTS HD (Master Audio)
Ziet er goed uit die 7.7 driver.
Straks maar eens testen in WoW maar ik ga vandaag ook op vakantie dus heb niet super veel tijd. Hopelijk snel een site die de 7.7 drivers gaat testen tov de 7.6. En een die even een IQ test doet tov de GTX.
Straks maar eens testen in WoW maar ik ga vandaag ook op vakantie dus heb niet super veel tijd. Hopelijk snel een site die de 7.7 drivers gaat testen tov de 7.6. En een die even een IQ test doet tov de GTX.
Anoniem: 100386
Cool, maar de nieuwe audio-formatie worden niet doorgegeven, als ik tenminste de specs goed lees. En uit die zelfde specs komt ook naar voren dat 'ie geen "deep color" kan uitsturen. Dus wat deze beide features betreft hoop ik op eventuele toekomstige verbeteringen.Deniax schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 08:54:
[...]
Ik heb in mijn mediacenter een passieve 2600 zitten. Nog niet heel veel mee gedaan alleen..
Ik heb 2 HDMI kabels er in zitten. Een gaat naar me tv, de andere naar me reciever. Werkt perfect met PowerDVD. VideoLan/MPC/etc heb ik nog niet geprobeerd, dat komt van het weekend als ik tijd heb.
Overigens heet het nieuwe audio formaat van Dolby/DTS niet ("master") HD , maar Dolby TrueHD en DTS HD (Master Audio)
Ik heb gisteren even kort getest, maar nog geen spannende dingen gezien in die 7.7 driver. Ik heb Stalker en Oblivion getest en weinig verschil ondekt met 7.6
Niet op voorraad.
He jammeredward2 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 09:40:
Ik heb gisteren even kort getest, maar nog geen spannende dingen gezien in die 7.7 driver. Ik heb Stalker en Oblivion getest en weinig verschil ondekt met 7.6
nm.
[ Voor 96% gewijzigd door edward2 op 20-07-2007 09:44 ]
Niet op voorraad.
Dit topic is gesloten.