Ah ik dacht dat ie zich gewoon verveelde
Had inderdaad al wel geleerd dat het iets met de spijsvertering te maken had, maar waarom doet ie dit extern? Moet er zuurstof bij oid?

Ik heb geprobeerd om met een omgekeerde 50mm lens deze pad vast te leggen. Bij gebrek aan een 'echte' macro lens maar de 50mm andersom op een 70-200mm geplakt met dit als resultaat. Hier gaan we zeker eens vaker mee experimenteren.
Verwijderd
@SndBastard: Cool
Blacklight is erg leuk om mee te experimenteren.
@dsibma: Gaaf gefilmd. Moet ik ook eens proberen.
(Btw: Een vlieg heeft geen tanden om te kauwen
)
@neevedr: Jammer dat er geen referentie in de foto zit waaraan je kan zien hoe klein het padje is.
Afgelopen zondag thuis mbv de plantenspuit op zoek geweest naar mooie macro druppeltjes.

-Solar Impact

-Caustics

-Alone and Alienated
@dsibma: Gaaf gefilmd. Moet ik ook eens proberen.
@neevedr: Jammer dat er geen referentie in de foto zit waaraan je kan zien hoe klein het padje is.
Afgelopen zondag thuis mbv de plantenspuit op zoek geweest naar mooie macro druppeltjes.

-Solar Impact

-Caustics

-Alone and Alienated
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2011 11:36 ]
Knap werk Sargonaut, vooral die laatste is heel mooi.
Hallo, ik heb me net aangemeld en wilde graag enkele macofoto's laten zien. Allen gemaakt met een canon 550D met 100mm macrolens.

zwartsprietdikkopje

levendbarende hagedis

slakje

grote parelmoervlinder

bokkenorchis

bijenorchis

rupsje van een stippelmot

geelhartje
Foto's allemaal gemaakt in nederland.
Groet Robin

zwartsprietdikkopje

levendbarende hagedis

slakje

grote parelmoervlinder

bokkenorchis

bijenorchis

rupsje van een stippelmot

geelhartje
Foto's allemaal gemaakt in nederland.
Groet Robin
Ik doe dat ook wel eens/heb dat ook wel gedaan, maar dan met alleen een 50 mm met een omkeerring op de camera. Op zich een leuke manier om een keer een macro-opname te maken, maar het moet niet zo zijn dat je omgekeerde combinatie duurder is dan een losse macrolens... als je het een of ander afbreekt ben je verder van huis.neevedr schreef op zondag 19 juni 2011 @ 16:43:
[afbeelding]
Ik heb geprobeerd om met een omgekeerde 50mm lens deze pad vast te leggen. Bij gebrek aan een 'echte' macro lens maar de 50mm andersom op een 70-200mm geplakt met dit als resultaat. Hier gaan we zeker eens vaker mee experimenteren.
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Wat een leuke platen komen er hier voorbij.
TIjdje niks meer gepost, hierbij nog een bloemmetje van gisteravond.

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Verwijderd
@FluKee: Bedankt.
Vind zelf de laatste ook het mooist. Heb er nog wat titels aan toegevoegd.
@robin-k: Vind bij veel foto's de scherptediepte aan de kleine kant. Wat compositie betreft is er, naar mijn mening, ook nog ruimte voor verbetering.
@Deorgere: Mooi, aardig scherp.
Wel beetje jammer dat een paar stekeltjes voorop net buiten het scherptegebied liggen.
Afgelopen week nog een aantal foto's van bloemen icm blacklight gemaakt.

20 sec, f/10, ISO200. Stack van 5 foto's. Handmatig samengesteld, want automatisch werkte niet goed. Gestackt met Photoshop CS5

25 sec, f/10, ISO200, 2 foto's gestackt met Photoshop CS5

20 sec, f/10, ISO400
@robin-k: Vind bij veel foto's de scherptediepte aan de kleine kant. Wat compositie betreft is er, naar mijn mening, ook nog ruimte voor verbetering.
@Deorgere: Mooi, aardig scherp.
Afgelopen week nog een aantal foto's van bloemen icm blacklight gemaakt.

20 sec, f/10, ISO200. Stack van 5 foto's. Handmatig samengesteld, want automatisch werkte niet goed. Gestackt met Photoshop CS5

25 sec, f/10, ISO200, 2 foto's gestackt met Photoshop CS5

20 sec, f/10, ISO400
O m g die zijn prachtig
Canon MP-e 65mm macro lens komt naar me toe icm. Metz mecablitz 15 MS-1 Digital flitser, kan niet wachten om weer wat macro's te schieten!
Ik ga ook maar eens experimenteren met blacklight wat een gaaf effect!
Hier nog een macro'tje van vandaag, op het werk gemaakt van een horloge van een collega

Canon EOS 7D, 50mm f/1.4 @ f/13.0, 1/250s, ISO 100
Ik ga ook maar eens experimenteren met blacklight wat een gaaf effect!
Hier nog een macro'tje van vandaag, op het werk gemaakt van een horloge van een collega

Canon EOS 7D, 50mm f/1.4 @ f/13.0, 1/250s, ISO 100
[ Voor 35% gewijzigd door Ventieldopje op 28-06-2011 17:46 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
@robin-k: Het lijken meer close ups dan macro foto`s, vooral door de loze ruimte en de redelijk kleine onderwerpen, kon je niet dichterbij komen bij de rups en de laatste bloem? de orchisen(?), de slang en de vlinders zijn echter wel mooi gelukt, vooral die eerste vlinder vind ik top!
@Deorgere: Mooie bloem, alleen (zoals al is aangegeven) is het jammer dat je niet een net iets grotere DOF hebt gekozen, maar zo is hij ook mooi!
@Sargonaut een leuk experiment, maar de kleuren, mede door de blacklight, vind ik niet zo geweldig...
@ Ventieldopje, een mooie foto, alleen jammer van het stof op het horloge/de lens.

Exif gegevens weet ik zo niet, gemaakt met een Canon 500D 70-300mm non IS lens met tussen ringen. Diafragma f5.6 sluitertijd en hoeveel mm kan ik jullie helaas niet vertellen uit men hoofd
@Deorgere: Mooie bloem, alleen (zoals al is aangegeven) is het jammer dat je niet een net iets grotere DOF hebt gekozen, maar zo is hij ook mooi!
@Sargonaut een leuk experiment, maar de kleuren, mede door de blacklight, vind ik niet zo geweldig...
@ Ventieldopje, een mooie foto, alleen jammer van het stof op het horloge/de lens.

Exif gegevens weet ik zo niet, gemaakt met een Canon 500D 70-300mm non IS lens met tussen ringen. Diafragma f5.6 sluitertijd en hoeveel mm kan ik jullie helaas niet vertellen uit men hoofd
[ Voor 8% gewijzigd door spreading op 29-06-2011 13:09 ]
fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen
@spreading, ja beetje jammer wel maar lijkt nu net fairy dust vind ik ook wel weer wat hebben 
Vind je foto niet echt spannend, de kleuren zijn wat dof en het is niet echt een interessant onderwerp. Wat ik wel mooi vind is de bokeh!
Vind je foto niet echt spannend, de kleuren zijn wat dof en het is niet echt een interessant onderwerp. Wat ik wel mooi vind is de bokeh!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik zie meteen dat het stof is dus het stoort mij iets, maar meningen verschillen en das maar goed ookVentieldopje schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:18:
@spreading, ja beetje jammer wel maar lijkt nu net fairy dust vind ik ook wel weer wat hebben
Het was mijn eerste poging met tussen ringen en ben geen ster met het bewerken van foto`s zonder dat ze de "touch" met realiteit behouden.. Ik dacht zelf dat hij vrij goed gelukt was maar al doende leert men
[ Voor 9% gewijzigd door spreading op 29-06-2011 13:34 ]
fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen
Verwijderd
@Ventieldopje: 5 voor half 5, op woensdag de 25ste? Dat was vorige maand?
Gave lens die je hebt besteld trouwens, erg benieuwd naar de foto's daarvan.
@spreading: Hoewel de bokeh wat strak gecropped is, wel een aardige foto.
En nog wat macro's van een paar insekten.

1/200, f/10, ISO400

1/160, f/16, ISO400

1/8, f/8, ISO200
@spreading: Hoewel de bokeh wat strak gecropped is, wel een aardige foto.
Vind het zelf juist mooi dat je met behulp van het blacklight ongeveer kan zien hoe de wereld er uit ziet door de ogen van een insekt. En hoe een bloem of plant door middel van 'lichtsignalen' insekten lokt in verband met bijvoorbeeld de bestuiving.spreading schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:07:
En nog wat macro's van een paar insekten.

1/200, f/10, ISO400

1/160, f/16, ISO400

1/8, f/8, ISO200
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 22:45 ]
Verwijderd
@Sargonaut
Ik vind de kleuren juist wel interessant op deze manier.
@ Ventieldopje
Er mogen meer van dit soort onderwerpen gepost worden wat mij betreft. Jammer van het stof zoals is opgemerkt.
@Spreading
Volgens mij is jouw DoF iets te krap. Ik vind de foto ook niet zo interessant gekaderd om eerlijk te zijn. Probeer wat meer diepte in de achtergrond te krijgen en knijp je diafragma eens wat verder? F/8 en dan vanaf een statief?
@Sargonaut
De laatste is mijn favoriet. Ik vind de kleur/toning erg fijn om naar te kijken.
Een eigen bijdragen van gistermiddag. Het is een crop. Ben benieuwd naar jullie mening over deze foto.

Bij op de blauwe druif by Middel47, on Flickr
Ik vind de kleuren juist wel interessant op deze manier.
@ Ventieldopje
Er mogen meer van dit soort onderwerpen gepost worden wat mij betreft. Jammer van het stof zoals is opgemerkt.
@Spreading
Volgens mij is jouw DoF iets te krap. Ik vind de foto ook niet zo interessant gekaderd om eerlijk te zijn. Probeer wat meer diepte in de achtergrond te krijgen en knijp je diafragma eens wat verder? F/8 en dan vanaf een statief?
@Sargonaut
De laatste is mijn favoriet. Ik vind de kleur/toning erg fijn om naar te kijken.
Een eigen bijdragen van gistermiddag. Het is een crop. Ben benieuwd naar jullie mening over deze foto.

Bij op de blauwe druif by Middel47, on Flickr
Erg platgeflitst, centraal en het is een zweefvlieg op lavendelVerwijderd schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 00:06:
Bij op de blauwe druif
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Als ik die foto's hier zie denk ik, ik wil ook een macro lens! Wat lijkt me dat ook leuk foto's maken...
@Sargonaut, datum van zijn horloge stond niet op tijd
Hij is wel degelijk de 28e gemaakt! Mooie foto's btw, die laatste is echt mijn favoriet!
@Neron persoonlijk vind ik het licht ook wel weer wat hebben, mooie kleur temperatuur, lijkt nu een beetje avondlicht!
En dankjewel, ik weet niet of veel mensen mijn onderwerpen (lees niet natuur) kunnen waarderen hier maargoed, daar gaat het ook niet om, ik plaats het hier om het te delen met iedereen die het wel leuk vind!
@Toewan als je nog niet de volle mep aan een macro lens uit wil geven kun je overwegen om voor een paar tientjes macro tussenringen te halen (bijvoorbeeld via eBay) en daar mee te experimenteren, het is zelfs mogelijk met ingebouwde flits maar het is dan echt tricky om er niet overheen te flitsen!
@Neron persoonlijk vind ik het licht ook wel weer wat hebben, mooie kleur temperatuur, lijkt nu een beetje avondlicht!
En dankjewel, ik weet niet of veel mensen mijn onderwerpen (lees niet natuur) kunnen waarderen hier maargoed, daar gaat het ook niet om, ik plaats het hier om het te delen met iedereen die het wel leuk vind!
@Toewan als je nog niet de volle mep aan een macro lens uit wil geven kun je overwegen om voor een paar tientjes macro tussenringen te halen (bijvoorbeeld via eBay) en daar mee te experimenteren, het is zelfs mogelijk met ingebouwde flits maar het is dan echt tricky om er niet overheen te flitsen!
www.maartendeboer.net
Verwijderd
@Neron: Nette foto. Maar ik vraag me af of de sluitertijd niet langer had gekund, bv op 1/200, en dan de ISO wat lager of het diafragma een stuk kleiner(f/8).
Vandaag voor het eerst met statief op pad geweest. Beetje wennen, maar het maakt het 'focussen/focus houden' een heel stuk prettiger. Ondanks de wind toch nog wel een aantal aardige foto's kunnen maken.

Hommel by T van der Velden, on Flickr

Vlieg by T van der Velden, on Flickr

Dauw by T van der Velden, on Flickr
edit: Vond achteraf een lelijk stackfoutje in de lensflare van de dauwdruppel. Was automatisch gestackt, dus heb 'm maar even opnieuw gedaan, maar nu met de hand. Wel automatisch laten uitlijnen, maar de rest zelf gedaan. Gelijk de crop nog even anders gemaakt.
edit2: Stond net onder de douche en toen bedacht ik me dat het gister geregend had. Dus waarschijnlijk is het eigenlijk gewoon een regendruppeltje, maar het was nog vroeg toen ik de foto maakte.
Vandaag voor het eerst met statief op pad geweest. Beetje wennen, maar het maakt het 'focussen/focus houden' een heel stuk prettiger. Ondanks de wind toch nog wel een aantal aardige foto's kunnen maken.

Vlieg by T van der Velden, on Flickr

Dauw by T van der Velden, on Flickr
edit: Vond achteraf een lelijk stackfoutje in de lensflare van de dauwdruppel. Was automatisch gestackt, dus heb 'm maar even opnieuw gedaan, maar nu met de hand. Wel automatisch laten uitlijnen, maar de rest zelf gedaan. Gelijk de crop nog even anders gemaakt.
edit2: Stond net onder de douche en toen bedacht ik me dat het gister geregend had. Dus waarschijnlijk is het eigenlijk gewoon een regendruppeltje, maar het was nog vroeg toen ik de foto maakte.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2011 10:23 ]
@ Sargonaut, Je bent lekker bezig hier. Je blacklights zijn spectaculair, mooie tinten levert dat op. En 'vlieg' mag er ook zijn.
@ Ventieldopje, wel aardig dat horloge maar kun je 'm nog eens doen en dan zonder stof?
@ robin-k, die vlinder is mooi, hooguit beetje drukke achtergrond maar hij/zij staat er zelf wel mooi op.
@ Ventieldopje, wel aardig dat horloge maar kun je 'm nog eens doen en dan zonder stof?
@ robin-k, die vlinder is mooi, hooguit beetje drukke achtergrond maar hij/zij staat er zelf wel mooi op.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
@Sargonaut wat voor lens heb je gebruikt als ik vragen mag.
mooie foto's
dank hahn, had wel ff gekeken bij flick maar ik zag het niet
ik moet dus beter kijken ..
mooie foto's
dank hahn, had wel ff gekeken bij flick maar ik zag het niet
ik moet dus beter kijken ..
[ Voor 39% gewijzigd door leosand op 03-07-2011 12:08 ]
leosand schreef op zondag 03 juli 2011 @ 01:22:
@Sargonaut wat voor lens heb je gebruikt als ik vragen mag.
mooie foto's
Aldus FlickrLens: EF100mm f/2.8 Macro USM
The devil is in the details.
Verwijderd
@Iedereen: Bedankt voor de complimenten. 
@leosand: De foto's zijn inderdaad allemaal gemaakt met de EF100mm f/2.8 Macro USM, meestal icm met een Hama UV filter. Bij sommige foto's zijn ook extension tubes gebruikt, maar vaak weet ik bij thuiskomst al niet meer precies bij welke foto's ik tubes heb gebruikt.
Verder schiet ik het meeste de laatste tijd in RAW formaat, voor de nabewerking gebruik ik dan van Adobe: CameraRaw 6.4 en Photoshop CS5. Met de nabewerking doe ik dingen als: ontruisen, verscherpen, contrast/brightness, verzadiging, etc.
@leosand: De foto's zijn inderdaad allemaal gemaakt met de EF100mm f/2.8 Macro USM, meestal icm met een Hama UV filter. Bij sommige foto's zijn ook extension tubes gebruikt, maar vaak weet ik bij thuiskomst al niet meer precies bij welke foto's ik tubes heb gebruikt.
@Sargonaut, weer eens prachtige foto's! *duimpje!*
@Mekkieboek, ik zal die foto nog wel een keer maken zodra ik mijn Canon MP-E 65mm f/2.8 binnen heb. Dan zal ik het horloge ook even poetsen (en mijn sensor! :3)
*snik* Hier mijn laatste shotjes gemaakt met mijn 50mm f/1.4 met tussen ringen.

Canon EOS 7D, Metz Mecablitz 15 MS-1, 50mm f/1.4 @ f/5.6, 1/250s, ISO 100

Canon EOS 7D, Metz Mecablitz 15 MS-1, 50mm f/1.4 @ f/8, 1/250s, ISO 100
Geen crops, volledige plaatjes alleen ge-resized
@Mekkieboek, ik zal die foto nog wel een keer maken zodra ik mijn Canon MP-E 65mm f/2.8 binnen heb. Dan zal ik het horloge ook even poetsen (en mijn sensor! :3)
*snik* Hier mijn laatste shotjes gemaakt met mijn 50mm f/1.4 met tussen ringen.

Canon EOS 7D, Metz Mecablitz 15 MS-1, 50mm f/1.4 @ f/5.6, 1/250s, ISO 100

Canon EOS 7D, Metz Mecablitz 15 MS-1, 50mm f/1.4 @ f/8, 1/250s, ISO 100
Geen crops, volledige plaatjes alleen ge-resized
[ Voor 59% gewijzigd door Ventieldopje op 05-07-2011 13:04 ]
www.maartendeboer.net
Verwijderd
@Sargonaut: De waterdruppel is mooi gelukt.
@Ventieldopje: De foto's vind ik te donker.
Leliehaantje

Van een eenstaartje (orvlinder?)
@Ventieldopje: De foto's vind ik te donker.
Leliehaantje

Van een eenstaartje (orvlinder?)

@Imagine: Leuke foto's ze zijn mooi scherp.
@Ventieldopje: Goede foto's alleen zijn wat te donker naar mijn smaak.
@Sargonaut: Goede scherpe platen vooral de hommel is erg indrukwekkend van zo dichtbij.
@Nero: Prima foto, al hou ik zelf niet zo van geflitste marco foto's.
En mij bijdrage aan dit topic:

Hoverfly by Treedo, on Flickr

Orange Tip by Treedo, on Flickr

A Bug by Treedo, on Flickr

Damselfly by Treedo, on Flickr
@Ventieldopje: Goede foto's alleen zijn wat te donker naar mijn smaak.
@Sargonaut: Goede scherpe platen vooral de hommel is erg indrukwekkend van zo dichtbij.
@Nero: Prima foto, al hou ik zelf niet zo van geflitste marco foto's.
En mij bijdrage aan dit topic:

Hoverfly by Treedo, on Flickr

Orange Tip by Treedo, on Flickr

A Bug by Treedo, on Flickr

Damselfly by Treedo, on Flickr
Nummer 1 vind ik echt prachtig, 2 vind ik wel leuk, 3 vind ik wat te geflitst en kijkt wat onrustig, 4 heeft een leuk standpunt maar veel te weinig scherpte diepte, vind het effect daarvan net iets te.
Laatst geplaatste foto's van mij lijken op veel beeldschermen wat donker, op 30x45cm print (uit de fotowinkel) en m'n Dell Ultrasharp u2410 vallen ze een stuk lichter uit (zoals hij hoort)
Laatst geplaatste foto's van mij lijken op veel beeldschermen wat donker, op 30x45cm print (uit de fotowinkel) en m'n Dell Ultrasharp u2410 vallen ze een stuk lichter uit (zoals hij hoort)
www.maartendeboer.net
Verwijderd
@Ventieldopje: Nette foto's, vind het bij de zweefvlieg wel mooi dat je de achtergrond door het half doorzichtige achterlijf van de vlieg kan zien.
@Imagine: Mooie schaduw bij de rups.
@Treedo: Mooie foto's, vind de zweefvlieg de beste. Van de laatste vind ik ook dat een iets kleiner diafragma niet verkeerd had geweest.
En nog een paar foto's van de afgelopen week.
De sluipwesp met spin rende ongelofelijk snel en liet zich ook niet stoppen voor een foto. De foto is zwaar na-verscherpt/bewerkt, om de bewegingsonscherpte zo veel mogelijk te beperken.

Sluipwesp met spin by T van der Velden, on Flickr

Dwergzandbij by T van der Velden, on Flickr

Zweefvlieg by T van der Velden, on Flickr

Ontbijtende spin by T van der Velden, on Flickr

Kleine paddestoel by T van der Velden, on Flickr
@Imagine: Mooie schaduw bij de rups.
@Treedo: Mooie foto's, vind de zweefvlieg de beste. Van de laatste vind ik ook dat een iets kleiner diafragma niet verkeerd had geweest.
En nog een paar foto's van de afgelopen week.
De sluipwesp met spin rende ongelofelijk snel en liet zich ook niet stoppen voor een foto. De foto is zwaar na-verscherpt/bewerkt, om de bewegingsonscherpte zo veel mogelijk te beperken.

Sluipwesp met spin by T van der Velden, on Flickr

Dwergzandbij by T van der Velden, on Flickr

Zweefvlieg by T van der Velden, on Flickr

Ontbijtende spin by T van der Velden, on Flickr

Kleine paddestoel by T van der Velden, on Flickr
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2011 13:58 ]
@Sargonaut, Thanks! Weer prachtige plaatjes van je as usual, zelfs de eerste foto vind ik nog goed uit de verf komen, het lijkt wel of de sluipwesp gewoon helemaal scherp is en de rest een tikje bewegingsonscherpte heeft wat juist een gaaf effect geeft!
Bij de 2e foto lijkt het wel of die in de bloem slaapt
Sshh! ZzZZz
Bij de 2e foto lijkt het wel of die in de bloem slaapt
www.maartendeboer.net
Volgens mij doet die dat ook gewoonVentieldopje schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:08:
Bij de 2e foto lijkt het wel of die in de bloem slaaptSshh! ZzZZz
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
@Sargonaut: Mooie plaaten weer. De eerste vind ik alleen wat minder door het gebrek aan kleuren en de compositie kan ook wat beter, wel een mooi moment. De laatst vind ik de mooiste. Alleen als het onderwerp minder centraal is, denk ik dat foto nog beter is.
Ik heb nog een rondje door m'n achtertuin gelopen en dit is het resultaat:

Speckled Woord by Treedo, on Flickr

Flying Hoverfly by Treedo, on Flickr

Speckled Woord by Treedo, on Flickr

Wauw, die is echt bruut! Met een sluitertijd die precies lang genoeg is om de vleugelslag te vangen, maar toch alles scherp te hebben, en dan ook nog eens mid-air? OngelooflijkTreedo schreef op zondag 10 juli 2011 @ 12:38:
[afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Struikrover op 10-07-2011 13:23 ]
@Treedo, 3e foto vind ik echt gaaf, 2e is ook mooi maar vind ik de achtergrond net iets te onrustig
Keep up the good work!
www.maartendeboer.net
@Treedo, die 3e foto is zeer fijn, achtergrond stoort mij niet
Goed mijn eerste poging, nou ja de 1e die ik hier post. Hoop dat hij een beetje aan de standaard kan voldoen, en dat ik met de feedback verder kan

En in het groot, http://www.flickr.com/pho...5/sizes/l/in/photostream/
Goed mijn eerste poging, nou ja de 1e die ik hier post. Hoop dat hij een beetje aan de standaard kan voldoen, en dat ik met de feedback verder kan

@ Treedo:
Super vette shots, met name de laatste twee zijn echt geweldig vast gelegd. Ik ben zéér benieuwd hoe dat je dit gelukt is! Heb zelf ook de Tamron 90mm Macro en ervaar de AF vaak als traag, MF is vaak beter te doen bij statische onderwerpen. Als je tips en/of tricks heb; graag!
@ klaasvd79:
Scherp, fijne kleuren en een mooie, rustige bokeh. Compositie vind ik wat te centraal.
Vandaag een setje Soligor extensiontubes opgehaald. Ben er even mee aan het klungelen geweest en moet zeggen dat het tegenvalt om daar "effe" een plaatje uit te trekken. Ben nu extreem blij met mijn nieuwe Manfrotto 055XBPro statief!
(Test)Shotje van mijn horloge:

Klik voor groot.
Puntjes: Overbelichting in de linkerhoek en de onvermijdelijke krasjes zijn nu wel goed zichtbaar. Heb expres gekozen voor een langere sluitertijd om hiermee de secondenwijzer te laten bewegen...
Super vette shots, met name de laatste twee zijn echt geweldig vast gelegd. Ik ben zéér benieuwd hoe dat je dit gelukt is! Heb zelf ook de Tamron 90mm Macro en ervaar de AF vaak als traag, MF is vaak beter te doen bij statische onderwerpen. Als je tips en/of tricks heb; graag!
@ klaasvd79:
Scherp, fijne kleuren en een mooie, rustige bokeh. Compositie vind ik wat te centraal.
Vandaag een setje Soligor extensiontubes opgehaald. Ben er even mee aan het klungelen geweest en moet zeggen dat het tegenvalt om daar "effe" een plaatje uit te trekken. Ben nu extreem blij met mijn nieuwe Manfrotto 055XBPro statief!
(Test)Shotje van mijn horloge:

Klik voor groot.
Puntjes: Overbelichting in de linkerhoek en de onvermijdelijke krasjes zijn nu wel goed zichtbaar. Heb expres gekozen voor een langere sluitertijd om hiermee de secondenwijzer te laten bewegen...
@ThAZiP: Tips geven is lastig. Wat ik iig gedaan heb, is zorgen dat de sluitertijd kort is zodat je geen bewegingsonscherpte hebt. Ook heb ik met MF geschoten omdat de AF tergend traag is. Het enige wat ik je nog kan meegeven is, ga naar een plek met veel zweefvliegen blijf op één plek staan en wacht tot er eentje voor je neus gaat zweven.
Verder een leuke foto vooral door de beweging van de secondewijzer, jammer van het overbelichte deel linksboven.
@klaasvd79: Mooie scherpe foto en mooi licht. Alleen is de compositie wat centraal en had ik zelf een iets lager standpunt genomen.
Verder een leuke foto vooral door de beweging van de secondewijzer, jammer van het overbelichte deel linksboven.
@klaasvd79: Mooie scherpe foto en mooi licht. Alleen is de compositie wat centraal en had ik zelf een iets lager standpunt genomen.
@ Treedo.
Ik neem aan dat je het toestel wel op statief had staan? Ik vraag me dan alleen af hoe en waarop je de MF had vastgezet...
Ik neem aan dat je het toestel wel op statief had staan? Ik vraag me dan alleen af hoe en waarop je de MF had vastgezet...
Je kunt wat Treedo doet ook prima hand-held doen icm. een flitser of je moet wat scherpte diepte opofferen en van de zijkant schieten (laatste schot) 
Wat betreft de MF, deze beesten blijven best wel lang stil hangen als je geluk hebt dus met een beetje oefening lukt het wel om hem scherp op de foto te krijgen
Wat betreft de MF, deze beesten blijven best wel lang stil hangen als je geluk hebt dus met een beetje oefening lukt het wel om hem scherp op de foto te krijgen
www.maartendeboer.net
Hmm.. Ik had er niet uitgehaald dat er geflitst is... Ik heb een SB-600 dus dat moet wel lukken... Ik ga binnenkort maar eens proberen dan!
Heb even gekeken naar de Exif maar hij is niet geflitst, zoals ik al zei is dit goed mogelijk vanaf de zijkant omdat je vanuit andere hoeken te veel DoF opoffert
www.maartendeboer.net
Los van de compositie, die inderdaad net wat anders mooier geweest was vind ik het wel een hele mooie sfeervolle foto. Rustig aan gedaan met de kleuren. Als dit je begin stappen zijn in macrofotografie krijg je van mij een dikke duim omhoogklaasvd79 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 11:49:
@Treedo, die 3e foto is zeer fijn, achtergrond stoort mij niet
[afbeelding]
Dank, ook de voorgaande reacties, wel eerste serieuze poging deze foto.Struikrover schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:59:
[...]
Los van de compositie, die inderdaad net wat anders mooier geweest was vind ik het wel een hele mooie sfeervolle foto. Rustig aan gedaan met de kleuren. Als dit je begin stappen zijn in macrofotografie krijg je van mij een dikke duim omhoog
Tot nu toe meer landschap, gebouwen, personen en vakantie kiekjes gemaakt. En vaak de twijfel of het wel goed genoeg is om hier te kunnen posten.
Compositie was niet het eerste waar ik aan dacht bij het maken van de foto, dat zal bij volgende onderwerpen het eerste punt van aandacht zijn. Is uiteraard wel verschil tussen goede/mooie foto en een topfoto.
En ik gebruik ook niet echt een macrolens(Tamron 70-300mm F 4-5.6 1:2 LD DI Sony), beetje tussenin lens misschien. Zou een tussenring set nog wat kunnen uitmaken, bv. meer vergroten, dichterbij kunnen??
Tussenringen maken een wereld van verschil, je kunt niet meer op oneindig focussen maar je kunt er ineens wel een stuk dichter bij gaan staan en dus je onderwerp groter in beeld krijgen
Nou moet ik zeggen dat tussen ringen meer effect hebben met kortere lenzen (50mm doet het erg goed) maar een (ring) flits is dan wel aan te raden!
www.maartendeboer.net
Ik vond de 50mm waarmee ik gisterenavond even heb gespeeld, lastiger dan te werken met de 90mm macro. Heeft Nikon (of een alternatief merk met Nikon vatting) een vergelijkbaar objectief zoals een MP-E 65mm?
Nope, niet dat ik weet (ook even gegoogles)
Wat je wel kan doen is met omgekeerde lenzen gaan fotograferen maargoed ook dat heeft zo zijn nadelen
www.maartendeboer.net
Dat zei de man waar ik gisteren de Soligor ringen ophaalde, ook. Ik ga de komende dagen in de tuin van mijn ouders maar eens verder klooien. Het is wel erg verslavend. 
Mocht ik het gewenste resultaat niet halen met de ringen, dan kan ik altijd nog over naar de 50mm met een omkeerring ofzo..
Mocht ik het gewenste resultaat niet halen met de ringen, dan kan ik altijd nog over naar de 50mm met een omkeerring ofzo..
Ik heb idd niet geflitst, dat doe ik nooit met macro foto's. Ook heb de camera gewoon in de hand en stel ik scherp op de zweefvlieg die in buurt komt. Zoals ze zeggen oefening baart kunst
Over tussenringen gesproken, zo ben ik ook ooit begonnen met een oude minolta 50mm met tussenringen. Al was de overstap naar een dedicated macrolens toch wel heel fijn.
En nog een plaatje uit de achtertuin:

Italian Stink Bug by Treedo, on Flickr
En nog een plaatje uit de achtertuin:

Italian Stink Bug by Treedo, on Flickr
Heb nu beide, dus kan experimenteren. De 90mm met tussenringen geeft wat meer vergroting...
Mooi shot, mooie compo en wederom superscherp. Ik weet nu wel zeker dat ik nog langs niet alles uit de 90mm heb gehaald!
Mooi shot, mooie compo en wederom superscherp. Ik weet nu wel zeker dat ik nog langs niet alles uit de 90mm heb gehaald!
Dagelijks kijk ik op dit forum en wil graag complimenten geven voor de prachtige foto's.
Heb toch even een specifieke vraag aan:
@Treedo
Hoe krijg je het voor elkaar zulke foto's te maken zonder flits, of je hebt een hele vaste hand en/of het object zit netjes stil zonder wind?
Zelf flits ik altijd bij macro's uit de hand. Daar gebruik ik onderstaande setup voor met een goedkope diffuser en daar nog een soort inpak foam op.

P1120297 by Ruud1957, on Flickr
Daar maak ik deze foto's mee:

60D_3801 by Ruud1957, on Flickr

60D_3269 by Ruud1957, on Flickr

60D_2806b by Ruud1957, on Flickr

IMG_4040 by Ruud1957, on Flickr
Graag jullie commentaar hierop of er verbetering qua belichting mogelijk is?
Kijk even niet naar kleuren, composities of stofjes op de sensor (de foto's zijn niet bewerkt)
@Treedo
Hoe krijg je het voor elkaar zulke foto's te maken zonder flits, of je hebt een hele vaste hand en/of het object zit netjes stil zonder wind?
Zelf flits ik altijd bij macro's uit de hand. Daar gebruik ik onderstaande setup voor met een goedkope diffuser en daar nog een soort inpak foam op.

P1120297 by Ruud1957, on Flickr
Daar maak ik deze foto's mee:

60D_3801 by Ruud1957, on Flickr

60D_3269 by Ruud1957, on Flickr

60D_2806b by Ruud1957, on Flickr

IMG_4040 by Ruud1957, on Flickr
Graag jullie commentaar hierop of er verbetering qua belichting mogelijk is?
Kijk even niet naar kleuren, composities of stofjes op de sensor (de foto's zijn niet bewerkt)
Met heel veel licht, overdag heb je bij niet al te veel vergroting geen flits nodig. Als je naar de exif van die foto kijkt zie je dat hij gemaakt is op ISO 400, f/9 en 1/320s. Dit kun je dus alleen doen als je zeer zonnig weer hebt 
Foto 1 en 2 zijn mooi van kleur alleen vind ik de compositie bij foto 1 apart en heb ik de neiging mijn hoofd te draaien
Foto 3 vind ik weer net niet iets speciaals hebben, foto 4 vind ik een storende achtergrond hebben en zou denk ik mooier uit de verf komen met een groter diafragma of je moet even met lightroom/photoshop die rode plekken weg shoppen, andere persoonlijk creatievere oplossing is lichtelijk split-toning toe te passen met groen en iets blauw
Foto 1 en 2 zijn mooi van kleur alleen vind ik de compositie bij foto 1 apart en heb ik de neiging mijn hoofd te draaien

[ Voor 51% gewijzigd door Ventieldopje op 13-07-2011 10:10 ]
www.maartendeboer.net
Verwijderd
@Treedo
Super foto's valt weinig op aan te merken, de Speckled Woord vind ik persoonlijk iets minder, omdat de aandacht nogal snel naar de felgekleurde bloemen wordt afgeleid. De Hoverflies zijn echt spectaculier!
@klaasvd79
Mooie kleuren en leuk onderwerp, maar inderdaad juist iets te centraal
@ThAZiP
Mooie foto al is het inderdaad jammer van het overbelichte hoekje linksboven.
@RMRJ
Vind vooral de eerste 2 leuk. 3e en 4e vind ik het standpunt iets minder.
Dan mijn eigen fotootjes. Heb nog maar een 3tal weken een DSLR, vind macro fotoos leuk omdat je vaak veel detail krijgt die je met het blote oog amper kan zien.
Foto's zijn gemaakt met canon 600D en een oude zuiko 50mm 1.8 lens van mijn vader met een paar tussenringen.
Deze is gemaakt overdag. Vind helaas de 2 voorste poten storend, maar het moment wel leuk.
De volgende 2 zijn 's avonds gemaakt met de standaard camera flits. Heeft iemand goede tips om de vervelende effecten hiervan te verminderen in lightroom/photoshop?
Wat zou een goede budget setup zijn om toch te kunnen bijlichten zonder te harde kleuren te krijgen?
Alvast bedankt voor de tips :
Super foto's valt weinig op aan te merken, de Speckled Woord vind ik persoonlijk iets minder, omdat de aandacht nogal snel naar de felgekleurde bloemen wordt afgeleid. De Hoverflies zijn echt spectaculier!
@klaasvd79
Mooie kleuren en leuk onderwerp, maar inderdaad juist iets te centraal
@ThAZiP
Mooie foto al is het inderdaad jammer van het overbelichte hoekje linksboven.
@RMRJ
Vind vooral de eerste 2 leuk. 3e en 4e vind ik het standpunt iets minder.
Dan mijn eigen fotootjes. Heb nog maar een 3tal weken een DSLR, vind macro fotoos leuk omdat je vaak veel detail krijgt die je met het blote oog amper kan zien.
Foto's zijn gemaakt met canon 600D en een oude zuiko 50mm 1.8 lens van mijn vader met een paar tussenringen.
Deze is gemaakt overdag. Vind helaas de 2 voorste poten storend, maar het moment wel leuk.
De volgende 2 zijn 's avonds gemaakt met de standaard camera flits. Heeft iemand goede tips om de vervelende effecten hiervan te verminderen in lightroom/photoshop?
Wat zou een goede budget setup zijn om toch te kunnen bijlichten zonder te harde kleuren te krijgen?
Alvast bedankt voor de tips :
Resultaten zijn niet eens zo slecht, maar wat kan helpen is een soort diffusor op een reflectieschermpje maken. Een papieren "toiletrolletje" op maat maken om over je flitsertje te schuiven, kan het licht al behoorlijk zachter maken. Voor nood heb ik weleens de omnibounce van mijn 430EX "haaks" over de inbouwfliter geklemd, maar voor macro heb je meer aan iets wat het licht tevens wat naar voren brengt, over je objectief heen. Vrijwel alles wat mat is en licht doorlaat volstaat, al kan het beste iets nemen wat de witbalans niet teveel verstoort. Een plastic bekertje, beetje inknippen en wat plakband erop? Er zijn ook "officiële" hulpmiddelen te koop, maar zelf prutsen is veel leuker.Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:03:
@NietsteiN niet slecht voor als je nog maar 3 weken een DSLR hebt
Een paar tips: let op je compositie zodat je geen ongewenste onscherpe vlakken in je foto krijgt zoals bij de eerste 2 foto's.
Wat betreft de 3e foto, ook hier geld dat je moet letten op de compositie, het beestje staat veel te ver naar links op de foto en zou je wat met vignettering kunnen spelen om de focus echt op het beestje te leggen en het blad waar hij op zit en de achtergrond wat minder prominent aanwezig te maken.
Als diffuser kun je een a4tje gebruiken, hoe vaker je hem dubbel vouwt hoe minder licht hij door laat, zo kun je het licht ook nog een beetje sturen
Wat betreft de 3e foto, ook hier geld dat je moet letten op de compositie, het beestje staat veel te ver naar links op de foto en zou je wat met vignettering kunnen spelen om de focus echt op het beestje te leggen en het blad waar hij op zit en de achtergrond wat minder prominent aanwezig te maken.
Als diffuser kun je een a4tje gebruiken, hoe vaker je hem dubbel vouwt hoe minder licht hij door laat, zo kun je het licht ook nog een beetje sturen
[ Voor 13% gewijzigd door Ventieldopje op 13-07-2011 18:53 ]
www.maartendeboer.net
Ik ben, zoals Ventieldopje al zei, een mooi weer fotograafRMRJ schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 09:47:
@Treedo
Mooie foto's goed scherp en mooie kleuren, maar de composities kunnen hier en daar nog wat verbeterd worden.
Jaag je niet alle beestjes weg als je met zo'n gevaarte komt aanzetten?
@NietsteiN
Goede platen voor een beginner, maar er kan nog veel verbeterd worden. Zo komen je foto's door de flitser wat "koud" over en kunnen de composities beter. Ga zo door! Dan worden de foto's vanzelf beter.
Verwijderd
Hoop mooie foto's.
De vliegende zweefvliegen van Treedo staan er erg mooi op, knap gedaan.
Eergister deze gemaakt:

Bedauwt Lieveheersbeestje by T van der Velden, on Flickr : (Stack van 5 : 1/40s, f/6,3, ISO 200)

Blauwtje 1 by T van der Velden, on Flickr : (1/125s, f10, ISO200)

Zweefvlieg by T van der Velden, on Flickr : (1/40s, f/9, ISO200)
Eergister deze gemaakt:

Bedauwt Lieveheersbeestje by T van der Velden, on Flickr : (Stack van 5 : 1/40s, f/6,3, ISO 200)

Blauwtje 1 by T van der Velden, on Flickr : (1/125s, f10, ISO200)

Zweefvlieg by T van der Velden, on Flickr : (1/40s, f/9, ISO200)
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2011 11:26 ]
@Sargonaut, Prachtige plaatjes en dat nog net voor het slechte weer!
Jammer alleen dat de Exif er niet meer in zit, ben benieuwd wat voor gear je gebruikt hebt
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Bedankt.
Vind het zelf ook jammer dat de Exif bij het nabewerken vaak verdwijnt. Heb dezelfde lens(100mm macro USM) en tussenringen als op de foto van RMRJ, alleen niet met zo'n luxe flitser.
Camera is een Canon 500D. Sinds kort gebruik ik, voor de meeste foto's, een statief met focusrail. Is geen dure, automatische focus(stack)rail, maar wel onwijs handig bij het focussen. En een beetje stacken kan er ook mee, zoals bv het lieveheersbeestje. Ander groot voordeel van een statief is dat je makkelijk een langere sluitertijd in kan stellen.
Vind het zelf ook jammer dat de Exif bij het nabewerken vaak verdwijnt. Heb dezelfde lens(100mm macro USM) en tussenringen als op de foto van RMRJ, alleen niet met zo'n luxe flitser.
Bij photoshop verdwijnt inderdaad de exif zag ik, zelf gebruik ik Lightroom 3 om mijn foto's te beheren / converteren / bewerken en dan blijft de exif wel intact.
Ik wil zo graag weer macro's maken! Krijg kriebels van jullie!
* Ventieldopje hoopt op het telefoontje dat z'n mp-e 65mm binnen is, wat voor weer maakt niet uit!
Ik wil zo graag weer macro's maken! Krijg kriebels van jullie!
* Ventieldopje hoopt op het telefoontje dat z'n mp-e 65mm binnen is, wat voor weer maakt niet uit!
[ Voor 10% gewijzigd door Ventieldopje op 14-07-2011 11:55 ]
www.maartendeboer.net
Dan doe je iets verkeerd : Als je iets opent met Photoshop of erop clickt vanuit iets van een file manager dan gaat je RAW file door Camera RAW heen en dan Photoshop in en blijft je EXIF gewoon intaktVentieldopje schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:54:
Bij photoshop verdwijnt inderdaad de exif zag ik
Denk dat je workflow ergens scheef zit...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verwijderd
Klopt, heb net ontdekt dat ik iets verkeerd deed. Het croppen/bijsnijden deed ik in photoshop altijd handmatig. Selecteren, kopieren, en plakken in nieuw bestand (weg Exifnero355 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 12:24:
[...]
Dan doe je iets verkeerd : Als je iets opent met Photoshop of erop clickt vanuit iets van een file manager dan gaat je RAW file door Camera RAW heen en dan Photoshop in en blijft je EXIF gewoon intakt
Denk dat je workflow ergens scheef zit...

Das ook een manier maar dan meer de paint manier
www.maartendeboer.net
+1Ventieldopje schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 21:57:
Das ook een manier maar dan meer de paint manier
Ik dacht al dat het zoiets moest zijn, maar ik denk dat zelf erachter komen veel nuttiger was
@RMRJ:
Leuke setup, lijkt in lichtkwaliteit heel erg op wat ik gebruik, alleen bij mij hangt de flitser aan een bracket en gebruik ik geen ETTL maar radiotriggers. Als het een beetje droog ik zet ik mijn "frankencamera" dit weekend weer in elkaar en zal ik wat foto's maken. Dit ziet er in ieder geval heel portable uit.
Enige opmerking die ik erbij heb is bij de laatste foto, omdat het licht daar keihard van boven lijkt te komen. Ik kies er meestal voor om de nadruk op links of rechts te leggen.
@NietsteiN: Je techniek en belichting lijken dik in orde. Ik sluit me wel een klein beetje aan bij de bovengemaakte opmerking over compositie. In de laatste vind ik die wel mooi, maar de andere twee zie je vrij duidelijk dat er storende onderdelen in de voorgrond afleiden. Bij onscherpte op de voorgrond is het meestal mooier als dat hetzelfde onderdeel is wat doorloopt totdat het wel scherp is (bijvoorbeeld een blad of tak). Bij voorgrond onscherpte met een onderwerp dat verder niet op de foto voorkomt gaan mijn ogen automatisch proberen te zien wat het is.
Da's mijn theorie over waarom het afleidend is tenminste.
@Sargonaut: Mooi mooi, vooral de eerste, die druppeltjes maken de plaat af. Mooi ook dat er toch nog wat textuur uit het schildje komt.
Leuke setup, lijkt in lichtkwaliteit heel erg op wat ik gebruik, alleen bij mij hangt de flitser aan een bracket en gebruik ik geen ETTL maar radiotriggers. Als het een beetje droog ik zet ik mijn "frankencamera" dit weekend weer in elkaar en zal ik wat foto's maken. Dit ziet er in ieder geval heel portable uit.
Enige opmerking die ik erbij heb is bij de laatste foto, omdat het licht daar keihard van boven lijkt te komen. Ik kies er meestal voor om de nadruk op links of rechts te leggen.
@NietsteiN: Je techniek en belichting lijken dik in orde. Ik sluit me wel een klein beetje aan bij de bovengemaakte opmerking over compositie. In de laatste vind ik die wel mooi, maar de andere twee zie je vrij duidelijk dat er storende onderdelen in de voorgrond afleiden. Bij onscherpte op de voorgrond is het meestal mooier als dat hetzelfde onderdeel is wat doorloopt totdat het wel scherp is (bijvoorbeeld een blad of tak). Bij voorgrond onscherpte met een onderwerp dat verder niet op de foto voorkomt gaan mijn ogen automatisch proberen te zien wat het is.
Da's mijn theorie over waarom het afleidend is tenminste.
@Sargonaut: Mooi mooi, vooral de eerste, die druppeltjes maken de plaat af. Mooi ook dat er toch nog wat textuur uit het schildje komt.
Zelf sinds tijdens weer eens de flits gebruikt voor een macro, tja met deze donkere natte zomer ontkom je daar soms niet aan 

O ja, betreft een "Bombus hortorum" ofwel Tuinhommel
Een nog een andere uit dezelfde serie...

O ja, betreft een "Bombus hortorum" ofwel Tuinhommel
Een nog een andere uit dezelfde serie...

[ Voor 32% gewijzigd door CashMoney op 19-07-2011 15:52 ]
weer mooie setjes. Was het bestaan van dit topic een beetje vergeten, maar kan gelukkig nog elke avond in de tuin een paar shots maken.
@sargonaut het leiveheersbeestje en de zweefvlieg vind ik de minste van de reeks. Die vlinder is serieus knap gemaakt. Een lekkere compositie om naar te kijken. Je gaat verder dan alleen het beestje zelf erop zetten, mooi werk !
@cashmoney ook hier de 2de foto. Leuke houding, netjes geflitst. De donkere achtergrond vind ik dan wel iets minder, maar ik ervaar zelf ook dat het fucking moeilijk is om die goed te krijgen met macro + flitsen.
En bij deze dan een foto die ik al langer wilde maken: een wesp, zo kort mogelijk erop. Er zitten er volop nu in de tuin en met het regenweer van de afgelopen dagen worden het makkelijke onderwerpen
@sargonaut het leiveheersbeestje en de zweefvlieg vind ik de minste van de reeks. Die vlinder is serieus knap gemaakt. Een lekkere compositie om naar te kijken. Je gaat verder dan alleen het beestje zelf erop zetten, mooi werk !
@cashmoney ook hier de 2de foto. Leuke houding, netjes geflitst. De donkere achtergrond vind ik dan wel iets minder, maar ik ervaar zelf ook dat het fucking moeilijk is om die goed te krijgen met macro + flitsen.
En bij deze dan een foto die ik al langer wilde maken: een wesp, zo kort mogelijk erop. Er zitten er volop nu in de tuin en met het regenweer van de afgelopen dagen worden het makkelijke onderwerpen

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
en nog een kleine serie van een slak, om het topic wat levendig te houden 
1.

2.

3. hier een beetje de foutin gegaan met flitsen, maar de krengen zijn zo slijmerig dat bijna alles reflecteert. Helaas niet het mooiste als je die net in je DOF hebt zitten

4.
1.

2.

3. hier een beetje de foutin gegaan met flitsen, maar de krengen zijn zo slijmerig dat bijna alles reflecteert. Helaas niet het mooiste als je die net in je DOF hebt zitten

4.

Verwijderd
@CashMoney: Vind de tweede vanwege de houding/compositie het leukst, iets wat bij de eerste foto ontbreekt.
@Polthemol: Die wesp is erg gaaf. Ik stond laatst met m'n camera bovenop een wespennest, maar zó dichtbij mocht ik niet komen
Van de slak vind ik 3 het mooist, wel jammer dat het oog op de achtergrond beetje krap aan de rand zit.
Gisterochtend was het weer best goed. Dus ben ik met m'n camera weer eens de hei op gelopen. Ergens tussen het gras vond ik een paar mooie spinnen.

Viervlekwielwebspin by T van der Velden, on Flickr

Wespenspin-Tijgerspin by T van der Velden, on Flickr

Trechterspin by T van der Velden, on Flickr
@Polthemol: Die wesp is erg gaaf. Ik stond laatst met m'n camera bovenop een wespennest, maar zó dichtbij mocht ik niet komen

Gisterochtend was het weer best goed. Dus ben ik met m'n camera weer eens de hei op gelopen. Ergens tussen het gras vond ik een paar mooie spinnen.

Viervlekwielwebspin by T van der Velden, on Flickr

Wespenspin-Tijgerspin by T van der Velden, on Flickr

Trechterspin by T van der Velden, on Flickr
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2011 21:54 . Reden: Trechterspin2 verplaatst naar Photobucket ]
vrij netjes sargonaut, maar wat me wel opvalt bij je foto's is dat je je hoeken niet helemaal lekker kiest. Bij die voorlaatste trechterspin zou het zich heel erg lonen om lager bij de grond te gaan met je camera, bij de eerste foto proberen meer van de kop van de spin erop te krijgen (die wel fraai belicht is btw !).
Verwijderd
Bedankt
De eerste spin zat niet stil en was druk bezig met een web te spinnen. Heb wel foto's waar de focus goed op de ogen ligt, alleen dan is de compositie het niet helemaal, of dat de poten net teveel buiten het scherptegebied liggen. Bij de voorlaatste had iets lager inderdaad wel mooier geweest, maar dit web was erg groot en verspreid over de grond, dus kon ik niet al te dichtbij komen zonder de spin(nen
) te storen.
De eerste spin zat niet stil en was druk bezig met een web te spinnen. Heb wel foto's waar de focus goed op de ogen ligt, alleen dan is de compositie het niet helemaal, of dat de poten net teveel buiten het scherptegebied liggen. Bij de voorlaatste had iets lager inderdaad wel mooier geweest, maar dit web was erg groot en verspreid over de grond, dus kon ik niet al te dichtbij komen zonder de spin(nen
@Sargonaut, de 1e vind ik prachtig! 2e vind ik leuk maar minder spannend, 3e vind ik niet zo veel aan om eerlijk te zijn, te onrustig, de 4e vind ik ook prachtig alleen te donker en zit dat blaadje op de voorgrond in de weg waardoor hij iets onrustig kijkt. Maar zeker prachtig gedaan, spinnen zijn niet altijd makkelijk te fotograferen!
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Bedankt, Ventieldopje.
Spinnen kunnen inderdaad best lastig zijn. Ze zijn vaak snel, en als ze in een web zitten waaien ze bij het kleinste zuchtje wind al uit focus.
De derde foto had ik juist gemaakt vanwege de onrustige, maar toch georganiseerde chaos van het web. Maar achteraf bleek het web iets 'overbelicht' en heb ik teveel contrast toegevoegd. Zal eens proberen of ik er nog wat van kan maken met photoshop.
De derde foto had ik juist gemaakt vanwege de onrustige, maar toch georganiseerde chaos van het web. Maar achteraf bleek het web iets 'overbelicht' en heb ik teveel contrast toegevoegd. Zal eens proberen of ik er nog wat van kan maken met photoshop.
Verwijderd
Heb de Trechterspin anders gecropt en dmv een masker met gradient icm het vage lens-filter, een soort van nep bokeh toegevoegd.

Trechterspin 2 by T van der Velden, on Flickr : 1/60s, f/10, ISO200
En nog 2 van gisterochtend:

Naaktslak by T van der Velden, on Flickr : 0.3s, f/16, ISO800

1/500s, f/5, ISO800

Trechterspin 2 by T van der Velden, on Flickr : 1/60s, f/10, ISO200
En nog 2 van gisterochtend:

Naaktslak by T van der Velden, on Flickr : 0.3s, f/16, ISO800

1/500s, f/5, ISO800
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2011 10:12 . Reden: Hommel verplaatst naar Photobucket ]
Hij is al een stuk beter die trechter spin maar misschien ligt het aan mij, zelfs de grote versie vind ik hem nog aardig hard (verscherpt) over komen en kan ik niet echt een orientatie punt kijken waar ik nou naar moet kijken (bijv. het kopje).
Die 2e foto (die slak) die is echt heel gaaf, mooi rustig en duidelijk, belichting is goed! top dus! Wat betreft die 3e foto, wat vind je er zelf van? Deze is duidelijk overbelicht maar de compositie is wel weer mooi!
Wat betreft je instellingen van de 3e foto, had je niet beter de iso omlaag kunnen gooien naar de 200 en met de sluitertijd ook kunnen zakken naar 160 - 200? Dit levert een hoop minder ruis op
Die 2e foto (die slak) die is echt heel gaaf, mooi rustig en duidelijk, belichting is goed! top dus! Wat betreft die 3e foto, wat vind je er zelf van? Deze is duidelijk overbelicht maar de compositie is wel weer mooi!
Wat betreft je instellingen van de 3e foto, had je niet beter de iso omlaag kunnen gooien naar de 200 en met de sluitertijd ook kunnen zakken naar 160 - 200? Dit levert een hoop minder ruis op
www.maartendeboer.net
Verwijderd
@Ventieldopje: Zag achteraf dat de spin inderdaad iets te verscherpt is, maar ik besloot het zo te laten omdat de spin anders weer teveel opgaat in de vervaagde omgeving.
Bij de derde foto was ik een klein beetje trots op mezelf dat ik de hommel er met MF vanaf statief op gekregen had. Al vliegend van bloemetje naar bloemetje. Precies op het moment dat ik de foto maakte stonden de vleugels even stil. Het van de hommel afspattende stuifmeel vond ik ook wel een leuke extra.
Had ook gezien dat de foto iets overbelicht is, maar eigenlijk heb ik er tijdens de nabewerking geeneens op gelet.
Camera stond nog ingesteld op de vorige foto die ik in de schaduw tussen de struiken had gemaakt, vandaar die hoge ISO
Later zat ik in de zon tussen de wat lagere heidestruikjes, op zoek naar wat leuke bokeh. Was net begonnen met de camera in te stellen toen die hommel langs kwam vliegen. Misschien was een lagere ISO en langere sluitertijd inderdaad beter geweest, vraag me alleen wel af of dat stuifmeel er dan ook op had gestaan. 
edit:
Heb de hommel nog even opnieuw gedaan, was toch wel wat meer als 'iets' overbelicht. Dit keer ook wat minder verscherpt als de vorige versie.

edit2:

Libelle 1 by T van der Velden, on Flickr

Libelle 2 by T van der Velden, on Flickr
Bij de derde foto was ik een klein beetje trots op mezelf dat ik de hommel er met MF vanaf statief op gekregen had. Al vliegend van bloemetje naar bloemetje. Precies op het moment dat ik de foto maakte stonden de vleugels even stil. Het van de hommel afspattende stuifmeel vond ik ook wel een leuke extra.
Camera stond nog ingesteld op de vorige foto die ik in de schaduw tussen de struiken had gemaakt, vandaar die hoge ISO
edit:
Heb de hommel nog even opnieuw gedaan, was toch wel wat meer als 'iets' overbelicht. Dit keer ook wat minder verscherpt als de vorige versie.

edit2:

Libelle 1 by T van der Velden, on Flickr

Libelle 2 by T van der Velden, on Flickr
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2011 23:46 ]
Gemaakt met de welbekende Nikon 995

MC13 by Tronmedia-II, on Flickr

MC13 by Tronmedia-II, on Flickr
[ Voor 40% gewijzigd door tronmedia op 04-08-2011 16:53 ]
@tronmedia 995 omdat iemand zich op zn vingers sloeg met een hamer en toen per ongeluk 995 draaide in plaats van 911?
Mooie foto's
@Sargonaut de 1e foto vind ik nog steeds te verscherpt (zie de witte puntjes op zijn lijf). Dat is geen echte detail scherpte (zoals ik graag zie) maar alleen scherpte, compositie is wel mooi
2e en 3e foto van je zijn goed gelukt alleen trekt dat oog wel erg de aandacht van de rest van het mooie beestje af, hoort die witte vlek daar of is dat bokeh?
@Sargonaut de 1e foto vind ik nog steeds te verscherpt (zie de witte puntjes op zijn lijf). Dat is geen echte detail scherpte (zoals ik graag zie) maar alleen scherpte, compositie is wel mooi
2e en 3e foto van je zijn goed gelukt alleen trekt dat oog wel erg de aandacht van de rest van het mooie beestje af, hoort die witte vlek daar of is dat bokeh?
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Nog even goed naar de foto gekeken en inderdaad nog steeds teveel verscherpt. Met name bij de antennes ook goed te zien. Moet er toch wat beter op letten. Probleem is dat als ik te lang naar een foto kijk, het na een tijd niet meer goed zie. Heb regelmatig dat als ik de volgende dag die foto opnieuw bekijk, dat ik 'm veel te donker oid gemaakt heb, of zoals bij deze dat ik heb lopen klooien met de verscherping.
De highlight op het oog van de libelle komt van de zon. Vind het zelf ook niet zo mooi. Denk dat het door de lens komt. Geen idee of er iets tegen te doen is.
De highlight op het oog van de libelle komt van de zon. Vind het zelf ook niet zo mooi. Denk dat het door de lens komt. Geen idee of er iets tegen te doen is.
Je kunt het wegklonen, of wachten tot er een wolk passeert. Als de zon erop schijnt is zo'n vlek onvermijdelijk, jammer genoeg. Heel lastig, omdat libellen vooral bij felle zon actief zijn. Als de weersomstandigheden goed zijn kun je ze 's ochtends in het gras vinden, "slapend". Dan heb je meestal ook zachter licht.
Oplossing: Een dag wachten met publiceren.Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 21:27:
Probleem is dat als ik te lang naar een foto kijk, het na een tijd niet meer goed zie. Heb regelmatig dat als ik de volgende dag die foto opnieuw bekijk, dat ik 'm veel te donker oid gemaakt heb, of zoals bij deze dat ik heb lopen klooien met de verscherping.
Hier thuis op mn Dell Ultrasharp (haha, niet grappig
) valt hij nog wel mee wat betreft overbelichte puntjes maar nog steeds het feit blijf dat hij over verscherpt is. Zou je hier eens een onverscherpte foto willen plaatsen als vergelijkings materiaal?
www.maartendeboer.net
Verwijderd
@FluKee: Zal toch eens kijken of het lukt om het weg te clonen. Omdat het zo midden op de foto zit, had ik het nog geeneens geprobeerd. 
@Toff : De witte stipjes op de hommel is stuifmeel. De deeltjes die om de hommel vliegen lijken even groot, daarom ga ik ervan uit dat het stuifmeel is.
Een bijna 100% crop van de hommel. Heb in CameraRaw alleen de belichting aangepast ivm de overbelichting, verder geen nabewerking.

(klikbaar voor groot)
@Toff : De witte stipjes op de hommel is stuifmeel. De deeltjes die om de hommel vliegen lijken even groot, daarom ga ik ervan uit dat het stuifmeel is.
Een bijna 100% crop van de hommel. Heb in CameraRaw alleen de belichting aangepast ivm de overbelichting, verder geen nabewerking.

(klikbaar voor groot)
M'n eerste insecten macro shot die een beetje gelukt is - een mot en z'n voelsprieten! DOF was wel erg lastig, en de stress van zsm een goeie foto moeten krijgen omdat dat beest anders er al vandoor gaat is ook niet makkelijk. Toch wel wat anders dan de uurwerkjes en andere mechanische macro's die ik normaal schiet.
Hoe had ik dit beter kunnen doen? Ik zat al op f/22 dus daar kon ik niks meer. Had ik meer uitgezoomd moeten nemen en dan bij bewerking dit detail eruit croppen? Of toch stacken (met bewegende insecten lijkt me dat onmogelijk toch?)...
Hoe had ik dit beter kunnen doen? Ik zat al op f/22 dus daar kon ik niks meer. Had ik meer uitgezoomd moeten nemen en dan bij bewerking dit detail eruit croppen? Of toch stacken (met bewegende insecten lijkt me dat onmogelijk toch?)...

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Verwijderd
@Acolyte57: Bewegende insekten kan je inderdaad niet stacken. Soms zitten ze lang genoeg stil, maar ook dan kan het nog lastig zijn. Vind het stuk onscherpte op de voorgrond net wat te veel, als ik naar de foto's op Flickr kijk had een crop van verderaf inderdaad beter geweest. De compositie is wel grappig trouwens.
Gister zat deze sprinkhaan op m'n balkon te schuilen voor de regen:

Sprinkhaan by T van der Velden, on Flickr : 1/25s, f/8, ISO800
En nog een (100mm met 31+21mm tubes en omgedraaide 50mm) close up:

Sprinkhaan close_up by T van der Velden, on Flickr : 0.6s, f/11, ISO800
Gister zat deze sprinkhaan op m'n balkon te schuilen voor de regen:

Sprinkhaan by T van der Velden, on Flickr : 1/25s, f/8, ISO800
En nog een (100mm met 31+21mm tubes en omgedraaide 50mm) close up:

Sprinkhaan close_up by T van der Velden, on Flickr : 0.6s, f/11, ISO800
@Sargonaur: lekker groen,
1ste is niet z'n spannende compositie, een beetje een saaie houding, voornamelijk jammer dat de poot voor de kop zit.
2de is wel erg dichtbij zegt!
@Acolyte57:jammer van de onscherpe vlek in het midden, ook jammer dat de ogen niet in het scherptevlak liggen
Ik heb laatst ook wat insecten macro's getracht te maken:
Doorregenden bij op rode bloem. vind zelf het detail van de kaken erg gaaf en de vlakverdeling erg lekker kijken

Bij by renbull, on Flickr
Onbekende kever die zich te goed deed aan de open distelknoppen

Kever by renbull, on Flickr
Een Bruin-Blauwtje, erg gaaf dat je kan zien dat vlinders schubben hebben.

Icarusblauwtje - Polyommatus icarus by renbull, on Flickr

1ste is niet z'n spannende compositie, een beetje een saaie houding, voornamelijk jammer dat de poot voor de kop zit.
2de is wel erg dichtbij zegt!
@Acolyte57:jammer van de onscherpe vlek in het midden, ook jammer dat de ogen niet in het scherptevlak liggen
Ik heb laatst ook wat insecten macro's getracht te maken:
Doorregenden bij op rode bloem. vind zelf het detail van de kaken erg gaaf en de vlakverdeling erg lekker kijken

Bij by renbull, on Flickr
Onbekende kever die zich te goed deed aan de open distelknoppen

Kever by renbull, on Flickr
Een Bruin-Blauwtje, erg gaaf dat je kan zien dat vlinders schubben hebben.

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
Je blauwtje is een prachtig gaaf exemplaar, maar het is een (vrouwtje) icarusblauwtje
Verwijderd
@renbull: Die met de bij is mooi gelukt, alleen wel zonde dat 'ie een voelspriet mist. Bij de kever had een kleiner diafragma denk ik beter geweest.
Kon vanmiddag nog net deze zweefvlieg uit een spinneweb plukken voordat 'ie gebeten werd. Tijdens de schoonmaakbeurt kon ik mooi even wat foto's maken.
Het beestje op de onderste foto is ongeveer 2mm groot, geen idee wat het is.

Zweefvlieg close_up by T van der Velden, on Flickr

Zweefvlieg close_up 2 by T van der Velden, on Flickr

Oud en nieuw by T van der Velden, on Flickr
Kon vanmiddag nog net deze zweefvlieg uit een spinneweb plukken voordat 'ie gebeten werd. Tijdens de schoonmaakbeurt kon ik mooi even wat foto's maken.

Zweefvlieg close_up by T van der Velden, on Flickr

Zweefvlieg close_up 2 by T van der Velden, on Flickr

Oud en nieuw by T van der Velden, on Flickr
@FLuKee, thanx voor beide.
@Sargonaut, idd jammer van de voelspriet, maar vind het wel een 'geinig' detail. Kever had ik ook liever een grotere DOF gehad, maar het waaide onwijs en er was niet z'n goed licht.
Leuke zweefvlieg duo, misschien is het onbekende beestje een schuimbeestje.
@Sargonaut, idd jammer van de voelspriet, maar vind het wel een 'geinig' detail. Kever had ik ook liever een grotere DOF gehad, maar het waaide onwijs en er was niet z'n goed licht.
Leuke zweefvlieg duo, misschien is het onbekende beestje een schuimbeestje.
Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

IMG_3837

IMG_3842

IMG_3854
Ik heb de Canon 100MM USM Macro lens nu 3 weken in bezit (Gemaakt met een Canon 550D), heb al aardige foto's geschoten vind ik zelf. En vond het de moeite waard om een paar in dit topic te plaatsen.
@Sargonaut, ik kan mij nog niet voorstellen dat jij die eerste foto met dezelfde lens hebt gemaakt en een Canon 500D, hoeveel crop?
[ Voor 19% gewijzigd door iApp op 21-09-2011 17:20 ]
An a day keeps the doctor away.
Verwijderd
@renbull: Bedankt
Ook voor de link, heb de site gelijk aan mijn favorieten toegevoegd. Lijkt inderdaad veel op een schuimbeestje, maar dan wel een jonkie.
@HardCoreGamer: Vind met name de laatste erg mooi, maar het wit is wel wat te donker. En omdat bij de hommel aan de onderkant van de bloem net een stukje mist, zou ik die anders croppen.
Over de zweefvlieg: De eerste foto is ongeveer 85% van het origineel, De tweede is ongecropt. Wat betreft de gebruikte lens klopt de EXIF niet helemaal. Om tot deze vergroting te komen heb ik een combinatie van; 31mm+21mm tussenringen en de 100mm met daarop een omgekeerde 50mm, gebruikt. Afstand van de lens tot het onderwerp is +/- 3 - 4 cm.
@HardCoreGamer: Vind met name de laatste erg mooi, maar het wit is wel wat te donker. En omdat bij de hommel aan de onderkant van de bloem net een stukje mist, zou ik die anders croppen.
Over de zweefvlieg: De eerste foto is ongeveer 85% van het origineel, De tweede is ongecropt. Wat betreft de gebruikte lens klopt de EXIF niet helemaal. Om tot deze vergroting te komen heb ik een combinatie van; 31mm+21mm tussenringen en de 100mm met daarop een omgekeerde 50mm, gebruikt. Afstand van de lens tot het onderwerp is +/- 3 - 4 cm.
@Sargonaut, ik heb hem niet gecropt. 
Heb de 5K resolutie op mijn pc staan, alleen voor Flickr en mijn website heb ik hem verkleind en gewatermarked. Die originele verkoop ik natuurlijk op mijn webshop - website.
Overigens was die laatste foto denk ik beter geweest met flitser aan, alhoewel ik heb al een eind lichter heb kunnen photoshoppen in Adobe LightRoom.
Heb de 5K resolutie op mijn pc staan, alleen voor Flickr en mijn website heb ik hem verkleind en gewatermarked. Die originele verkoop ik natuurlijk op mijn webshop - website.
Overigens was die laatste foto denk ik beter geweest met flitser aan, alhoewel ik heb al een eind lichter heb kunnen photoshoppen in Adobe LightRoom.
[ Voor 4% gewijzigd door iApp op 13-08-2011 17:46 ]
@ HardCoreGamer:
Die witte bloem springt eruit, had idd iets witter gemogen. Die bloem met de bij is zonder bij volgens mij ook best interessant door die stampertjes en zo.
Enne ... logo magt van mij wel ietsie kleiner ...
@ Sargonaut:
Die ogen!
Wauw. De laatste foto is heel apart. Nog nooit gezien zoiets.
@ renbull:
4 prachtige platen, maar die bij spat er wel af. Mooi die natte 'haren' en die kaken idd.
Hier 2 van vanmiddag.
Bij op de lavendel:

20110813004 by Jacco Wegenaar, on Flickr
Wesp in de frambozenstruik:

20110813001 by Jacco Wegenaar, on Flickr
Beide genomen met een Pentax K-5, met een oude Auto Revenuon 135mm f/2.8 en een 36mm macroring, op handmatig en uit de hand omdat ze er zaten en ik geen zin had om m'n statief te halen. (als ik dat wel doe, zijn ze altijd weg
).
Die witte bloem springt eruit, had idd iets witter gemogen. Die bloem met de bij is zonder bij volgens mij ook best interessant door die stampertjes en zo.
Enne ... logo magt van mij wel ietsie kleiner ...
@ Sargonaut:
Die ogen!
@ renbull:
4 prachtige platen, maar die bij spat er wel af. Mooi die natte 'haren' en die kaken idd.
Hier 2 van vanmiddag.
Bij op de lavendel:

20110813004 by Jacco Wegenaar, on Flickr
Wesp in de frambozenstruik:

20110813001 by Jacco Wegenaar, on Flickr
Beide genomen met een Pentax K-5, met een oude Auto Revenuon 135mm f/2.8 en een 36mm macroring, op handmatig en uit de hand omdat ze er zaten en ik geen zin had om m'n statief te halen. (als ik dat wel doe, zijn ze altijd weg
JWfx: Leuke beelden, goed van kleur en scherpte. Misschien iets meer aandacht besteden aan de kadrage...
HardCoreGamer: Mooie foto's, alleen het hommeltje vind ik wat rommelig.
Sargonaut: Knappe vergrotingen! Altijd leuk om details te zien die je met het blote oog niet ziet. Struiksprinkhaan is ook heel cool!
Renbull: Vooral de vlindertjes vind ik heel mooi, de eerste twee zijn goeie registraties, maar qua compositie misschien net wat minder.
Ik heb een Raynox DCR-250 gekocht en een step-down ring zodat ik ze op mijn 180mm macrolens kan gebruiken. Heel leuke combinatie om mee te werken! Speciaal plaatje gekocht zodat ik met de 180mm ook op macrorail kan werken. Wat voorbeeldjes:

Stack van een 15-tal foto's met Zerene stacker. Nog niet helemaal zoals ik het wil, maar begint erop te lijken
filmpje van het scherpteverloop

Stack van een 10-tal foto's in PS CS5. Eénvoudige stacks gaan goed in photoshop, bij meer ingewikkelde vallen er soms wat gaatjes... Het geeft dit beeld wel een speciale look imho.

Stack van 3 foto's
Kort filmpje van het beestje
HardCoreGamer: Mooie foto's, alleen het hommeltje vind ik wat rommelig.
Sargonaut: Knappe vergrotingen! Altijd leuk om details te zien die je met het blote oog niet ziet. Struiksprinkhaan is ook heel cool!
Renbull: Vooral de vlindertjes vind ik heel mooi, de eerste twee zijn goeie registraties, maar qua compositie misschien net wat minder.
Ik heb een Raynox DCR-250 gekocht en een step-down ring zodat ik ze op mijn 180mm macrolens kan gebruiken. Heel leuke combinatie om mee te werken! Speciaal plaatje gekocht zodat ik met de 180mm ook op macrorail kan werken. Wat voorbeeldjes:

Stack van een 15-tal foto's met Zerene stacker. Nog niet helemaal zoals ik het wil, maar begint erop te lijken
filmpje van het scherpteverloop

Stack van een 10-tal foto's in PS CS5. Eénvoudige stacks gaan goed in photoshop, bij meer ingewikkelde vallen er soms wat gaatjes... Het geeft dit beeld wel een speciale look imho.

Stack van 3 foto's
Kort filmpje van het beestje
@ Sargonaut: wauw, wat een mooie macro's! Weinig op aan te merken, erg goed 
@ HardCoreGamer, vind ze net geen macro, te weinig vergroting. Ook kleuren (met name 1 en 2) kunnen wat levendiger imo
@JWfx,, nette platen, compo van 1 vind ik sterk
@Flukee, voor mij 3, perfect focus en boterzacht Bokeh, leuk!
Eén van tijdens de lunch:

IMGP1022 by bartvandermark, on Flickr
@ HardCoreGamer, vind ze net geen macro, te weinig vergroting. Ook kleuren (met name 1 en 2) kunnen wat levendiger imo
@JWfx,, nette platen, compo van 1 vind ik sterk
@Flukee, voor mij 3, perfect focus en boterzacht Bokeh, leuk!
Eén van tijdens de lunch:

IMGP1022 by bartvandermark, on Flickr
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
@VandeMark, Mooie foto, enorm scherp en wat een toeval dat je zo'n beest ff tegenkomt tijdens de lunch. 
@FLuKee, Met name die laatste 2 foto's vind ik het mooiste, die eerste komt wat druk over vind ik zelf.
@JWfx, Die eerste is echt schitterend! Met name die ogen.
Zelf heb ik ook nog wat foto's gemaakt vandaag, niet enorm bijzonder, maar toch leuk. Met name die oorwurm was ik verbaas dat hij er zo scherp op kwam.

IMG_4597

IMG_4576

IMG_4568

IMG_4500
Wel leuk om te weten dat ik na 3 maanden al over de 4600 foto's ben geschoten.
Edit: wel balen dat je door het programma: Arclab Watermark Studio geen details van de foto meer kunt zien, zoals met welke camera ik hem heb genomen enz...
@FLuKee, Met name die laatste 2 foto's vind ik het mooiste, die eerste komt wat druk over vind ik zelf.
@JWfx, Die eerste is echt schitterend! Met name die ogen.
Zelf heb ik ook nog wat foto's gemaakt vandaag, niet enorm bijzonder, maar toch leuk. Met name die oorwurm was ik verbaas dat hij er zo scherp op kwam.

IMG_4597

IMG_4576

IMG_4568

IMG_4500
Wel leuk om te weten dat ik na 3 maanden al over de 4600 foto's ben geschoten.
Edit: wel balen dat je door het programma: Arclab Watermark Studio geen details van de foto meer kunt zien, zoals met welke camera ik hem heb genomen enz...
[ Voor 14% gewijzigd door iApp op 21-09-2011 17:21 ]
@Fluke: 2 en 3 zijn mooi gelukt alleen moet je oppassen dat je je foto's niet gaat overbelichten, 1 is duidelijk overbelicht en 2 neigt daar ook naar 
@vandermark .. Mooie foto!
@HC ... Lightroom gebruiken? Die kan ook plaatjes als watermerk er in proppen
De lamp vind ik wel leuk gelukt, de rest vind ik weinig interessant maar dat is persoonlijk.
@vandermark .. Mooie foto!
@HC ... Lightroom gebruiken? Die kan ook plaatjes als watermerk er in proppen
www.maartendeboer.net
Wat bedoel je dan? Overbelichte plekken, of gewoon te licht?
Foto 1 heeft misschien wat overbelichte plekjes, maar dat is met druppels vaak onvermijdelijk, verder is die foto toch helemaal niet te licht? Het filmpje onder foto 1 is wel duidelijk overbelicht... Foto 2 komt idd licht over, maar ik heb nu eenmaal een voorkeur voor lichte tinten en zacht contrast, en het komt vrij dicht bij wat ik door de zoeker zag.
In ieder geval bedankt voor je kritische blik
Foto 1 heeft misschien wat overbelichte plekjes, maar dat is met druppels vaak onvermijdelijk, verder is die foto toch helemaal niet te licht? Het filmpje onder foto 1 is wel duidelijk overbelicht... Foto 2 komt idd licht over, maar ik heb nu eenmaal een voorkeur voor lichte tinten en zacht contrast, en het komt vrij dicht bij wat ik door de zoeker zag.
In ieder geval bedankt voor je kritische blik
Het is nogmaals niet bedoeld als negatieve kritiek, gelukkig vat je dat ook niet zo op
Die haartjes en druppels vind ik wat overbelicht, verder is de foto inderdaad netjes. Misschien zou je wat kunnen spelen met de light en highlights in de nabewerking, ik denk dat je dan ook wat meer detail in de foto krijgt aangezien ik de indruk heb dat de lichte delen nu al redelijk dicht lopen.
www.maartendeboer.net
Ik kan het zeker hebben 
Zelf had ik bij de 2e ook het gevoel dat ie wel licht uitviel als ik 'm een dag na uploaden terug zag.
Ik haal ze nog eens door PS om het te bekijken. Bedankt!
Zelf had ik bij de 2e ook het gevoel dat ie wel licht uitviel als ik 'm een dag na uploaden terug zag.
Ik haal ze nog eens door PS om het te bekijken. Bedankt!
Dit topic is gesloten.