Even een kickje van mij
Ik heb de laatste 1 3/4 jaar (sinds aanschaf) mijn verbruik nauwkeurig bij gehouden (via een app: datum, liters, ODO stand), en een overzicht gemaakt in Excel. Interessant om verschillende effecten te zien op verbruik.
Auto: Seat Arosa 1.7 SDI (ongeblazen diesel) uit 2003.
Eerder maakte 50-70 km per dag (woon-werk), in overwegend zomerse (>10C, veelal >20C) omstandigheden. 5%stad/70% N/25% snelweg. Hier haalde ik gemiddeld 1:24,5-25. Toen mijn dagelijkse ritten gereduceerd werden naar 20km (10%stad/90% snelweg), alsmede de winter introk, maakte het verbruik en enorme duik naar 1:21 en minder. Daarna naar 10%stad/60%N/30% snelweg, icm. zomer maakt zo'n 1:22,5 tegenwoordig. En winter kan je het nu nog niet noemen (ook aan de grafiek te zien

)
Conclusies:
- Korte ritten zijn killing voor verbruik. Verschil 50km naar 20km rit scheelt bij mij zeker zo'n 2 km/liter. Minder dan 20km uiteraard meer.
- Koud weer scheelt ook al snel 2km/liter.
- Lange ritten op de snelweg met 130km/h zijn raar genoeg niet zo dramatisch voor verbruik als ik vermoedde (ivm ervaring andere auto's), dat gaat dan van 1:24,5 naar ca 1:22,5. Bij de meeste recente, en met name benzine, auto's is de snelweg echt killing voor het verbruik.
Het verloop van de dieselprijs is ook leuk om te zien (waar de piekjes meestal duiden op premium diesel, ca 1 op de 10 tanks).
Tegenwoordig maak ik niet zoveel kilometer meer dan eerder, maar ik rij nog wel diesel. De groene lijn is het diesel-benzine turnover-point voor mijn model auto in vergelijking met de benzineuitvoeringen. Dat ligt op 32km/dag. Inmiddels komen vele dagen onder deze grens uit, dus eigenlijk is een benzineauto goedkoper. Echter, dit wagentje wil niet ophouden, en eigenlijk praktisch het enige onderhoud dat ik erop heb is van de notoire slijtagedelen (banden, distributieriem, remmen, etc). Geen roest op het chassis, en motor start altijd en ook geen problemen mee (350.000 km op de teller). Ding levert niets meer op bij inruil (500 euro), en bij particuliere verkoop misschien 1000. Tsjah, doorrijden dan maar ondanks wegenbelasting denk...