"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik rij zelf 30k woon/werk en prive. Waarvan ongeveer 20k woon/werk is. Maar ik zie gelukkig ook zelden een file. Gewoon een kwestie van aan de juiste kant van het land wonenJeroenH schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:31:
Ik zou er ook gek van worden. Ik rijd rond de 10000km per jaar, allemaal privé, dus 99% buiten de spits. Het is maanden geleden dat ik een file van dichtbij gezien hebAls het me gebeurt valt het me elke keer weer tegen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
(hoewel ik dat wel weer overweeg, op mijn forensroute ligt station Schiphol... enough said...)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Er zit nog geen (strenge) winter bij. De auto is van februari. Naast temperatuur zijn ook wind en regen behoorlijk van invloed op het verbruik. Dat kan zomaar 10-15% schelen. Dat is ook bij een normale auto zo, maar dan let/merk je het niet zo.joopv schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:32:
[...]
Totdat de temperatuur gaat zakken en je dankbaar gebruik gaat maken van de afvalwarmte van de fossiele motor. Dan wordt het rendementsplaatje van de brandstofmotor toch iets minder ongunstig.
Ik vraag me af of de afvalwarmte van een Tesla bij normaal gebruik ingezet kan worden voor het interieur, ik vermoed dat er niet genoeg beschikbaar is, want een electromotor haalt al snel een rendement van boven de 90%. Verder was er nog iets met het op temperatuur moeten houden van het batterij pack. Die energie zal toch ook ergens vandaan moeten komen.
Vandaar mijn vraag aan PimEffting of er een winter in zijn meetperiode zit.
Wat wel opgemerkt moet worden, is dat het echt een grote auto is. De breedte en lengte zijn ongeveer gelijk aan die van een Range Rover. Als je het gebruik vergelijkt met een Panamera / CLS / A7 met hetzelfde vermogen dan is de Tesla denk ik enorm zuinig.
Precies, met de motor kan je er prima tussendoorJeroenH schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:35:
Of niet met de auto naar je werk gaan natuurlijk
(hoewel ik dat wel weer overweeg, op mijn forensroute ligt station Schiphol... enough said...)
Auto: Ford Focus 1.4 bouwjaar 2001
Versnellingsbak: Handgeschakeld, 5 versnellingen
Snelweg/Stad: 85/15
Brandstof: Benzine
Airco: Half uurtje aan gehad op de heenweg van een kleine 3 uur.
Rijstijl: Rustig
Snelheid: Tussen 110-130 op snelweg. Verder gewoon max snelheid.
Gemiddeld verbruik: Deze trip 547km op 37,40 liter gereden. 1/14,6
Kilometers: 547
Tanken: FireZone euro 95
Gewicht: 1025KG
Had nog een kwart tank over nadat ik hem volgetankt had. Ben wel tevreden. Eerste wat langere trip met deze auto
0-169km 1:41,9 (maar volgetankt door de dealer dus wellicht vertekend beeld)
169-374km 1:47,6
374-579km 1:45,3
Op dit traject rijdt ie dus even zuinig als de Tomos deed \o/
Zie overigens dat het opgegeven verbruik van mijn auto 8.3L per 100km is voor buitenwegen dus dat komt aardig overeen met de werkelijkheid. Betreft overigens een CLS500, auto hiervoor een CLK430.
Zodra ik een tankje heb gedaan met 120 op de CC dan schrijf ik een update.
Versnellingsbak: 5 hand
Snelweg/Provinciale weg/Stad: 50/30/20
Airco: Uit
Rijstijl: Zuinig
Snelheid: Rond Vmax
Gemiddeld verbruik: 1:14,7
Geschat kilometers per jaar: 17.000
Tanken: Euro95 (meestal Total)
Gewicht: 1093kg op kenteken
Motor: Kawasaki ZRX1100 (1999)
Versnellingsbak: 5 versnellingen
Snelweg/Provinciale weg/Stad: 10/70/20
Airco: Rijwind
Rijstijl: Touren
Snelheid: variërend
Gemiddeld verbruik: 1:16 - 1:19
Kilometers: Weinig
Geschat kilometers per jaar: 5000
Tanken: Premium benzines of 98
Gewicht: 240kg
Opmerkingen: ELR, Nokkenassen ZZR1100, Kerker uitlaatsysteem, Factory Pro 2.5 kit
The Duck did it again
Verwijderd
Versnellingsbak: Handgeschakeld, 6 versnellingen
Snelweg/Provinciale weg/Stad: 15/50/35
Airco: Af en toe
Rijstijl: Normaal
Snelheid: Normaal
Gemiddeld verbruik: 1:10 op de snelweg bij 110 / 1: heel erg weinig als ik doorhaal.
Kilometers: Hou ik niet bij
Geschat kilometers per jaar: 10.000 (auto voor alleen in het weekend)
Tanken: Overal
Gewicht: Behoorlijk
Opmerkingen: Altijd een grijns van oor tot oor
Voertuig: Arctic Cat XR 700 EFI LimitedPathogen schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:16:
Afgelopen 3 tanks van mijn nieuwe Kymco Agility (45km versie, onbegrensde variobus):
0-169km 1:41,9 (maar volgetankt door de dealer dus wellicht vertekend beeld)
169-374km 1:47,6
374-579km 1:45,3
Op dit traject rijdt ie dus even zuinig als de Tomos deed \o/
Versnellingsbak: Automaat
Provinciale weg/Stad: 70/30
Motorinhoud: 695CC
Airco: Geen
Gemiddeld verbruik 1e tankbeurt (nieuw voertuig): 1:13
Geschat kilometers per jaar: 8500
Tanken: Euro95 (meestal Total)
Gewicht: 371kg
[ Voor 24% gewijzigd door e.looijenga op 24-08-2015 10:18 ]
Verwijderd
Versnellingsbak: 6-bak
Snelweg/Provinciale weg/Stad: 60/20/20
Brandstof: diesel
Airco: gewoonlijk aan
Rijstijl: ik sportief, vrouwlief rustig
Snelheid: ik Vmax + 10-15, vrouw Vmax +5
Gemiddeld verbruik: 1 op 17.22 (tankbonnen) voor de laatste 31.000 km
Kilometers: woon-werk verkeer 50km per dag.
Geschat kilometers per jaar: 30.000
Tanken: waar dan ook
Gewicht: 1515 kg
We hebben ook al eens 1 op 19.1 op een tank gereden over 1125 km (68 liter tank). Toen zal ik weinig achter het stuur hebben gezeten denk ik
Verbruik voorloopauto
Merk: Renault Clio Estate Expression
Bouwjaar: 2014
Motor: 1.5 dCi 90pk
Brandstof: Diesel
Gemiddeld verbuik:

Bijgehouden over de afgelopen 3 maanden en ongeveer 17.500 km. Veel snelwegkilometers waarbij ik in NL zoveel mogelijk de cruise control op Vmax+4 heb staan (= Vmax op GPS), en in DE meestal cruise op 134 km/h waar het mag. Af en toe wordt er uiteraard gas gegeven, maar dat lijkt op een hele tank weinig uit te maken. Ook bij een paar ritjes NL-DK met veel belading en een aardig tempo haalde ik nog gemakkelijk 1 : 19. Al met al een erg fijne reisauto die lekker zuinig is.
Dan de nieuwe:

(meer plaatjes)
Verbruik nieuwe leaseauto
Merk: Honda Civic Tourer Elegance Business Edition
Bouwjaar: 2015
Motor: 1.6 i-DTEC 120pk
Gemiddeld verbuik:

Ik heb hem afgelopen zaterdag opgehaald en gisteren voor het eerst getankt. Dat leverde een verbruik van 1: 19,1 km/l op. Ik ben benieuwd hoe zich dat de komende tijd gaat ontwikkelen. Ik hoop op een iets lager verbruik dan de eerste tankbeurt, zodat ik bij alleen woon-werk verkeer maar één keer in de week hoef te tanken. Op een reis naar Denemarken of Zweden is dat uiteraard niet haalbaar, maar ik vond de Renault Laguna met zijn 68 liter tank wel erg fijn..... de Civic heeft volgens mij een 50L tank dus ik moet nog iets zuiniger rijden om >1000 km per tank uit te komen.
Auto: Corsa C Z12XEP 2006
Versnellingsbak: 5-bak
Snelweg/Provinciale weg/Stad: 40/60
Brandstof: benzine
Airco: Niet aanwezig
Rijstijl: gemiddeld
Snelheid: Vmax +10
Gemiddeld verbruik: 15.35km/L
Kilometers: Woon-werk 75 p/d
Geschat kilometers per jaar: 20-25k
Tanken: Duitsland
Vriendin:
Auto: Renault Twingo 1.5 dci 2011
Snelweg/provinciale weg 70/30
Airco: bij warm weer
Snelheid: Vmax
Gemiddeld verbruik: 1:22,8
Kilometers: 140 per dag woon werk, 40k km/j
Tanken: Belgie
Auto: Peugeot 308 1.6HDI BlueTec
Versnellingsbak: 6-bak
Snelweg/Provinciale weg/Stad: 90/10
Airco: standaard aan
Rijstijl: relatief rustig
Snelheid: Vmax +5
Gemiddeld verbruik: 23,2km/L
Kilometers: Woon-werk 230 p/d
Geschat kilometers per jaar: 75k+
Tanken: Texaco (komt telkens zo uit)
Heb er nu dik 6000km mee gereden overigens. Ik denk ik 3,5 week
Bericht hierboven
Versnellingsbak: handgeschakeld, 6 versnellingen
Gewicht: 1337kg
Snelweg/Stad: 80/20
Airco: Alleen indien nodig
Rijstijl: Gewoon met het verkeer mee
Snelheid: vMax + 10
Gemiddeld verbruik: 6.4 L/100KM - fabrieksopgave 6,1L/100KM
Kilometers: 30.000km per jaar
Tanken: Berkman
Sinds aanschaf 15.000km gereden met een gemiddelde van 1 op 15.6, een kleine 5% van de fabrieksopgave. Afgelopen vakantie (4000km, volgeladen inclusief 2 fietsen op de trekhaak) exact 1 op 15.
Hoor veel mensen klagen in mijn omgeving over hoge afwijkingen mbt het verbruik bij kleinere turbo benzine motoren. Bijna 1 op 16 voor deze relatief zware auto zonder hedendaagse hybride techniek vind ik buiten gewoon netjes.
Punt is dat er vaak hogere zuinigheid wordt gepromoot bij andere fabrikanten. Zoals 1 op 20 of 1 op 25. Dan moet je wel heel erg je best doen, maar is nog steeds haalbaar.Iacobus schreef op woensdag 09 september 2015 @ 09:35:
Hoor veel mensen klagen in mijn omgeving over hoge afwijkingen mbt het verbruik bij kleinere turbo benzine motoren. Bijna 1 op 16 voor deze relatief zware auto zonder hedendaagse hybride techniek vind ik buiten gewoon netjes.
Daarnaast had je met een Prius (die maar een klein beetje lichter is) veel zuiniger gereden. Dat bedoel ik niet betweterig, maar meer om te zeggen dat hybride techniek wel had geholpen.
Wel is het mooi dat ze geen onrealistische verbruikscijfers op hebben geschreven.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Lol m'n 10 jaar oude mazda 3 1.6 benzine is ook verre van licht heeft een simpel blok zonder fohn of andere kwetsbaarheden. Staat op 215 brede sloffen en rijdt ook 1:15 bij normaal gebruik. Weinig uitzonderlijks aan.[b]Iacobus schreef op woensdag 09 september 2015 @ 09:35:
Het enige is dat het onderstel zich enorm leent om de hooligan uit te hangen. Om veel te snel door bochten te gaan en nog meer te vroeg halverwegen de bocht op het gas te gaan. Als je dat gaat doen dan kan het zo maar eens voorkomen dat je af en toe een tankje 1:8 rijdt.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Bwa haalbaar? Als je 90 rijdt ipv 120 en het is goed weer!null schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:35:
[...]
Punt is dat er vaak hogere zuinigheid wordt gepromoot bij andere fabrikanten. Zoals 1 op 20 of 1 op 25. Dan moet je wel heel erg je best doen, maar is nog steeds haalbaar.
Daarnaast had je met een Prius (die maar een klein beetje lichter is) veel zuiniger gereden. Dat bedoel ik niet betweterig, maar meer om te zeggen dat hybride techniek wel had geholpen.
Wel is het mooi dat ze geen onrealistische verbruikscijfers op hebben geschreven.
Ik kijk meestal naar de cyclus binnen de stad en dat is vaak wel haalbaar bij rustig gemengd gebruik.
Maar meestal mag je daar ook nog iets bijrekenen :-)
We rijden nu met een Focus 2 Econetic uit 2008 (nog zonder DPF dus) en die doet 1 op 17-18.
En dan rijden we gewoon rustig mee met het verkeer.
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Voordeel is is dat we er geen ww verkeer mee hoeven te doen en we grotendeels rijden zonder enige tijdsdruk en lekker kunnen cruisen. Ook hebben we hem niet nodig voor de b- schappen ed dus hij wordt sowieso niet gebruikt voor ritten korter dan 30 km.
En dat voor een benzine automaat van iets van 1300 oid kilo echt prima.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Lol heb er eens in gereden en is bij lange na geen saab 9-3 ss.JeroenH schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 17:51:
Mijn benzine automaat (zelfde type ritten, ongeveer zelfgde gewicht) doet 4,75 L per 100 km
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Verwijderd
Versnellingsbak: 5-bak
Snelweg/Provinciale weg/Stad: 80/10/10
Airco: aan
Rijstijl: doorrijden
Snelheid: Meestal 10-20 bovenop de maximumsnelheid indien die niet 130 is.
Gemiddeld verbruik: 1 op 17.66
Kilometers: 250km
Geschat kilometers per jaar: 50k-60k
Tanken: Goedkope pomp
Gewicht: 1100 kg
Poolauto van het werk.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Auto: BMW 330ci uit 2001
Versnellingsbak: 5 traps automaat
Snelweg/Provinciale weg/Stad: 0/5/95
Airco: meestal uit, alleen als het echt heel warm is buiten gaat ie aan
Rijstijl: flink doorrijden
Snelheid: Meestal 10-20 bovenop de maximumsnelheid
Gemiddeld verbruik: 1 op 7,9 (op de meter, en ook echt)
Geschat kilometers per jaar: 20k
Tanken: overal, maat meestal shell
Gewicht: 1480 kg
Hiervoor had ik een Opel Corsa, daar moest ik één keer in de maand mee tanken. Met deze ook, dus dat is geen verschil
[ Voor 16% gewijzigd door sig69 op 12-09-2015 00:47 ]
Motor: Kawasaki GPZ 500S
Versnellingsbak: 6 bak
Snelweg/Provinciale weg/Stad: 90/5/5
Airco:
Rijstijl: Vlot maar niet extreem, voor een motorrijder denk ik zelfs vrij rustig
Snelheid: Meestal 10-20 bovenop de maximumsnelheid
Gemiddeld verbruik: 1 op 22
Geschat kilometers per jaar: 3k
Tanken: Meestal onbemande witte pomp
Gewicht: 185kg
Laatste tankbeurt : 1 op 25,3
Verwijderd
In alle eerlijkheid, jij had het over je zuinige benzine automaat van 1300 kg, en dan is het volkomen terecht als JeroenH je er op wijst dat je auto niet zo zuinig is. Voor een benzine automaat van 1300 kg.Flagg schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 18:01:
[...]
Lol heb er eens in gereden en is bij lange na geen saab 9-3 ss.grappige auto, maar de vergelijking houdt wel op bij het gewicht, automaat en benzine.
Het blijft Tweakers
Ik ben blij met het lage verbruik. Ik zou het met agressiever hypermilen vast nog wel iets kunnen drukken, maar ik vind het wel mooi zo.
Het ligt aan de rechtervoet, en de hersenen die die voet aansturen... en de Prius is een auto die de zuinige rijder beloont met extra laag verbruik.
Verwijderd
Mijn keuze zal het nooit worden, ik vind het wel een uitstekend produkt. En een slimme keuze voor degenen die weinig prijs stellen op premium blabla en prestaties. Al valt het met die prestaties wel mee, door E-CVT.
Mwoah, eerlijk gezegd ken ik nog geen enkele niet-Toyota non-plug-in benzine-auto van gezinsautoformaat die in de praktijk het verbruik van de Prius haalt. Zelfs micro-autootjes als de Aygo/c1/cuore halen het (net) niet.mux schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 12:24:
De Prius is een auto die zuinig is gemaakt vergeleken met de gemiddelde Amerikaanse auto, en daar dan ook een symbool van efficiëntie en vooruitgang is. Hier is het meh, whatever. Tientallen betere auto's te koop, al vóór de Prius II.
Maar idd, in de VS is het verschil groter, daar is een micro-auto dan ook iets speciaals.
Volgens mij had ik het over een Saab, automaat benzine van 1300 kilo. Wel alles lezen he niet alleen de laatste zin.Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 12:13:
[...]
In alle eerlijkheid, jij had het over je zuinige benzine automaat van 1300 kg, en dan is het volkomen terecht als JeroenH je er op wijst dat je auto niet zo zuinig is. Voor een benzine automaat van 1300 kg.
Het blijft Tweakers
Ach ja het blijft tweakers.
Verwijderd
Je had het over een verbruik van 1:14 tot 1:15 en zei daarna letterlijk dit:Flagg schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 14:13:
[...]
Volgens mij had ik het over een Saab, automaat benzine van 1300 kilo. Wel alles lezen he niet alleen de laatste zin.
Ach ja het blijft tweakers.
Het verbruik vind je prima gezien de volgende drie factoren dus:En dat voor een benzine automaat van iets van 1300 oid kilo echt prima.
1. Benzine-auto
2. Automaat
3. 1300 kg
Case rested
Misschien vinden sommigen het ding lelijk?JeroenH schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 12:17:... Ik snap alleen niet goed wat mensen dan zo "mis" vinden aan de Prius (maar laten we die discussie hier niet aanzwengelen)...
Dat is toch ook een goed verbruik voor een benzineauto vn 1300 kg met automaat? Wt verbruik je dan met een prius als je de electromotor/batterijen uit zet?Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 14:28:
[...]
Je had het over een verbruik van 1:14 tot 1:15 en zei daarna letterlijk dit:
Het verbruik vind je prima gezien de volgende drie factoren dus:
1. Benzine-auto
2. Automaat
3. 1300 kg
Case rested
Maar ja, het blijft natuurlijk Tweakers
(En lelijk, holy shit mensen, grow up. Dit is een topic over verbruik, niet over hou jouw hersenen werken.)
[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 12-09-2015 14:42 ]
Verwijderd
Versnellingsbak: 6 versnellingen / handgeschakeld
Snelweg/Provinciale weg/Stad: 1:10/1:8/1:5
Airco: gebruik 'm nooit
Rijstijl: ....
Snelheid: varierend van 120 tot 260 (!)
Gemiddeld verbruik: Worst case was 290 km op een 60 liter benzinetank

Geschat kilometers per jaar: geen idee, nog geen daily
Tanken: 140 euro minimaal per week
Gewicht: 1600 kg

Ik heb betere cijfers dan nu gehaald.. volgens mij is er een sensor brak dat het rijker loopt dan normaal. Met zo'n auto ben je heel snel geneigd lekker het gaspedaal in te stampen. 0 naar 100 in 4 seconden, top van 310, hardst gereden was 297 op gps. Cruisecontrol gebruik ik alleen op provenciaale wegen, voor de rest nauwelijks. Heb het gevoel dat het ook niet uitmaakt. Auto verbruikt gewoon serieus brandstof ongeacht rijstijl.
Ik ben (serieus) benieuwd hoeveel een zuinige rijder hier qua verbruik uit zou kunnen halen. Ik snap ook wel dat zo'n auto daar niet voor is, maar ik ben wel benieuwd.Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 14:42:
Auto verbruikt gewoon serieus brandstof ongeacht rijstijl.
Verwijderd
http://www.spritmonitor.d...xactmodel=RS4&powerunit=2JeroenH schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 15:11:
[...]
Ik ben (serieus) benieuwd hoeveel een zuinige rijder hier qua verbruik uit zou kunnen halen. Ik snap ook wel dat zo'n auto daar niet voor is, maar ik ben wel benieuwd.
De zuinigste RS4 rijder haalt 10.47L/100 km.
Lekker hypermilen
Verder is een Prius imo een keuze op ratio, niet op emotie. Dat wordt op Tweakers uitermate goed begrepen, denk ik zo. Een RS4 is een keuze die alleen op emotie wordt gemaakt. Begint eer ge bezint, koopt eer ge wegloopt, daar moet je nog geen 3 sec over nadenken want dan koop je ´m niet
er is ergens een filmpje van een prius vs een M3 die over een circuit gaan racen.Roenie schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 14:35:
[...]
Dat is toch ook een goed verbruik voor een benzineauto vn 1300 kg met automaat? Wt verbruik je dan met een prius als je de electromotor/batterijen uit zet?
Denk dat die situatie ja vraag enigzins benaderd. Niet heel zuinig is het antwoord dus eigenlijk.
De benzinemotor van de prius is gemaakt om zuinig en efficient te zijn, maar is daarbij wel afhankelijk van de de ondersteuning van de electromotor. Dat is nu eenmaal het hele idee achter de auto.
Het is hetzelfde als stellen dat een RS4 eigenlijk helemaal niet zo'n krachtige auto is als je de turbo's er af schroeft.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ik snap je vergelijking met een RS4 niet echt. Punt is dat een auto van 1300 kg, automaat, benzine met 1 op 15 gewoon netjes is. Een Prius zonder electromotor doet dat niet veel beter. Het zijn gewoon twee verschillende aandrijvingen. Dat Iemand die de eerste auto zuinig vindt hier wordt nergesabeld door Prius adepten snap ik dan ook niet. Juist dat is zeggen dat de fiets zuiniger is.YellowCube schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 16:50:
[...]
er is ergens een filmpje van een prius vs een M3 die over een circuit gaan racen.
Denk dat die situatie ja vraag enigzins benaderd. Niet heel zuinig is het antwoord dus eigenlijk.
De benzinemotor van de prius is gemaakt om zuinig en efficient te zijn, maar is daarbij wel afhankelijk van de de ondersteuning van de electromotor. Dat is nu eenmaal het hele idee achter de auto.
Het is hetzelfde als stellen dat een RS4 eigenlijk helemaal niet zo'n krachtige auto is als je de turbo's er af schroeft.
Laten we vooral benzine met benzine vergelijken en er geen andere systemen bijhalen.
-edit-
En is het dan ook niet meer automatisch een automaat, het is nl. geen normale automaat maar heeft de beide elektromotoren nodig voor toerentalwisselingen en achteruit.
-edit2-
Het elektrieke systeem is maar één van de truuks die de Prius in huis heeft voor een laag verbruik. De goede aerodynamica is een andere, evenals de semi-Atkinsonslag van de verbrandingsmotor.
Versnellingsbak: 3 versnellingen vooruit / handgeschakeld
Snelweg/Provinciale weg/Stad: 0/0/100
Brandstof: Pindakaas
Airco: Niet beschikbaar
Rijstijl: sportief
Snelheid: 20 KM/h
Gemiddeld verbruik: Geen boordcomputer, maar ik denk 11760 Kjoules per 100 kilometer
Geschat kilometers per jaar: geen idee, nog geen daily
Tanken: 3× per dag, minstens, alhoewel de tank met regelmaat te vol zit.
Gewicht: 20 kg
[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 12-09-2015 17:53 ]
Ik doelde op het feit dat de electromotor en accu nu juist deel zijn van het ontwerp (net als de RS4 ontworpen is met een biturbo systeem). Vragen wat er gebeurt als je dat weghaalt is, nofi, niet zo zinnig.Roenie schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 17:10:
[...]
Ik snap je vergelijking met een RS4 niet echt. Punt is dat een auto van 1300 kg, automaat, benzine met 1 op 15 gewoon netjes is. Een Prius zonder electromotor doet dat niet veel beter. Het zijn gewoon twee verschillende aandrijvingen. Dat Iemand die de eerste auto zuinig vindt hier wordt nergesabeld door Prius adepten snap ik dan ook niet. Juist dat is zeggen dat de fiets zuiniger is.
Laten we vooral benzine met benzine vergelijken en er geen andere systemen bijhalen.
En verder snap ik je punt. We praten denk ik langs elkaar heen (of ik langs jou)
[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 12-09-2015 17:39 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
Motoren lijken inderdaad wel gelijk, alleen die van een A4 met een honderdste opgehoond naar 2.8 ipv 2.7. Ze hebben dezelfde V vorm iig.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2015 19:48 ]
Zoals ik (en jij) al zei het blijft tweakers... *zucht*Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 14:28:
[...]
Je had het over een verbruik van 1:14 tot 1:15 en zei daarna letterlijk dit:
[...]
Het verbruik vind je prima gezien de volgende drie factoren dus:
1. Benzine-auto
2. Automaat
3. 1300 kg
Case rested
.. komt nieteens van zijn plek. De elektromotoren zijn een integraal onderdeel van de aandrijflijn. Samen met de PSD vervangen ze de versnellingsbak, koppeling, startmotor en dynamo.JeroenH schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 17:30:
Haal de elektromotoren en accu weg en de Prius ..
Je zou nog kunnen proberen wat een Prius verbruikt zonder accu, maar echt super zal dat niet zijn. In die beruchte Top Gear episode waar ze hem tegen een M3 lieten racen, hebben ze de accu effectief buiten werking gesteld door plankgas op te trekken (accu levert max vermogen) gevolgd door te remmen in de ABS (noodsituatie => geen regeneratie). Na 1 ronde zal de accu dan niet meer meegedaan hebben.
[J|O|R] <- .signature.gz
het was in die situatie nog erger dan geen accu.TwOkkie schreef op zondag 13 september 2015 @ 23:58:
[...]
Je zou nog kunnen proberen wat een Prius verbruikt zonder accu, maar echt super zal dat niet zijn. In die beruchte Top Gear episode waar ze hem tegen een M3 lieten racen, hebben ze de accu effectief buiten werking gesteld door plankgas op te trekken (accu levert max vermogen) gevolgd door te remmen in de ABS (noodsituatie => geen regeneratie). Na 1 ronde zal de accu dan niet meer meegedaan hebben.
Bij een lege accu gaat het systeem via de motor zorgen dat de accu bijgeladen blijft (beveiliging tegen te diep ontladen). Dus de motor moest en de rijstijl van de gebruiker zo veel mogelijk tegemoet komen en de accu laden.
Resultaat: verbruik door het dak.
Zo je enkel de accu/electromotor weghalen dan zou je een auto hebben met een atkinson motor. Bij constante snelheden (snelweg) is dat nog redelijk zuinig.
Terwijl de M3 toevalligerwijs exact de fabrieksopgave haalde. Of ze gebruikten dat getal gewoon omdat het werkelijk gemeten verbruik het verhaal niet ondersteunde, dat kan ook. Alles voor de kijkcijfers.YellowCube schreef op maandag 14 september 2015 @ 06:18:
Resultaat: verbruik door het dak.
Ik zou die test heel erg graag eens overdoen.
Maar dan moet je er weer van alles bij knutselen om de auto uberhaupt van zijn plek te krijgen. Je hebt dan nog wel de carosserie van een Prius, maar technisch een ouderwetse auto die een truukje met de kleptiming kan uithalen.Zo je enkel de accu/electromotor weghalen dan zou je een auto hebben met een atkinson motor. Bij constante snelheden (snelweg) is dat nog redelijk zuinig.
Maar goed, ik vind 1 op 15 voor die Saab ook best meevallen. Had zeker meer verwacht. Aan de andere kant is dat ook weer niet erg laag voor een auto met <vul dezelfde parameters in> als je het vergelijkt met een Prius. Subjectieve factoren waarom iemand voor de ene of de andere auto zouden kiezen, spelen bij zo'n vergelijking natuurlijk geen rol.
[ Voor 50% gewijzigd door TwOkkie op 14-09-2015 13:22 ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Verwijderd
Versnellingsbak: Geartronic automaat
Gewicht: 1597kg
Airco: Climate control staat altijd aan, geen flauw idee wanneer de airco meeloopt.
Rijstijl: Gewoon met het verkeer mee, als het rustig is soms 'iets' harder. Vermogen en automaat nodigen wel uit tot stevig accelereren.
Snelheid: vMax + 10
Gemiddeld verbruik: 1:12 bij woon-werk, 1:14 bij zuinig snelweg, 1:7 bij flink doorstampen, 1:5 met caravan
Kilometers: 12.000km per jaar
Tanken: Tinq of BP Euro95, soms Euro98
Nissan Juke Acenta 1.6
Gereden KM's: 550,4
Getankte Liters: 34,27
Komt op een gemiddeld verbruik van: 1 : 16.06
Grotendeels van alles tussen 30 tot 80KM wegen (geen snelwegen dus).
Verbruik laatste tankbeurt 1 op 21,8
Lange afstanden op de cruise control draaien, dat werkt. Met een C klasse van Alkmaar naar Utrecht haal ik de fabrieksopgave op een zondagochtend omdat ik niet door kan rijden (kom eigenlijk niet boven de 100 uit), terwijl ik op de 1350 km naar Zuid Frankrijk met continue 130-140 op de cruise eronder duik. In Nederland ook, als je 130 rijdt en je moet er over 2 km af, gas loslaten en uit laten rollen tot 80/90 op rechts, even afhankelijk van de drukte en dan zo ver mogelijk uit laten rollen op de afrit (zonder gevaar te veroorzaken). Ik ben geen zuinige rijder, maar dat is iets dat ik nog wel voor elkaar krijg. Aan de andere kant, ik krijg het ook voor elkaar om met een 106 1.1i 1:14 te rijden...JeroenH schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 15:11:
Ik ben (serieus) benieuwd hoeveel een zuinige rijder hier qua verbruik uit zou kunnen halen. Ik snap ook wel dat zo'n auto daar niet voor is, maar ik ben wel benieuwd.
Heb een F30 BMW 335i, rij normaal gesproken 1:17 bij normaal rijden op de snelweg (120/130). Maar met dakkoffer is het ineens 1:11

Ik wist wel dat het wat onzuiniger was maar zoveel onzuiniger had ik niet verwacht!
Welkom in de wondere wereld van luchtweerstandduderuud schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 09:50:
Net op vakantie geweest naar het Gardameer, rond de 1200km met een dakkoffer.
Heb een F30 BMW 335i, rij normaal gesproken 1:17 bij normaal rijden op de snelweg (120/130). Maar met dakkoffer is het ineens 1:11
Ik wist wel dat het wat onzuiniger was maar zoveel onzuiniger had ik niet verwacht!
Ooit met een dakkoffer gereden op een mitsubishi colt. Normaal had die een topsnelheid van rond de 170km/u maar met dakkoffer kwam ie niet verder dan 130km/u
Caravanbezitters weten er ook alles van, een auto met een middelmatige motor zal niet veel harder kunnen dan 110-120km/u met een sleurhut erachter.
1:17?! Zeker op Eco Pro modus? Ik rij hetzelfde model (wel met xDrive en sportautomaat) en kom op Comfort modus op zo'n 1:10 (snelweg) en verbruik niet veel meer binnen de stad.duderuud schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 09:50:
Net op vakantie geweest naar het Gardameer, rond de 1200km met een dakkoffer.
[ Voor 3% gewijzigd door MaZo op 23-09-2015 10:33 ]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Juh, met dakdrager vol met tassen/tenten e.d. (Nog slechtere luchtweerstand) haalde mijn auto met heel veel moeite 115 km/hMetro2002 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:03:
[...]
Welkom in de wondere wereld van luchtweerstand![]()
Ooit met een dakkoffer gereden op een mitsubishi colt. Normaal had die een topsnelheid van rond de 170km/u maar met dakkoffer kwam ie niet verder dan 130km/umet navenant bagger verbruik inderdaad.
Caravanbezitters weten er ook alles van, een auto met een middelmatige motor zal niet veel harder kunnen dan 110-120km/u met een sleurhut erachter.

Verbruik was nog 1:21, dus dat viel heel erg mee
[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 23-09-2015 18:33 ]
Verwijderd
Is een Volvo V70 2.4 met 170pk. Normaal gemiddeld 1 op 11.
In de slipstream van de vrachtwagen haalde ik 5.2/100km gemiddeld over 15 km (bijna 1 op 20). Vond ik best netjes. Als ik mijn afstand wat vergrootte zodat ik buiten de slipstream kwam steeg dit nagenoeg meteen tot 6/100km.
Grappig, onze Citroën DS3 1.6 eHDi heeft een max van 182 km/h en die heb ik ook gehaald deze zomervakantie in Duitsland.Bartjuh schreef op woensdag 23 september 2015 @ 18:32:
[...]
Juh, met dakdrager vol met tassen/tenten e.d. (Nog slechtere luchtweerstand) haalde mijn auto met heel veel moeite 115 km/h(ook 4 man) Terwijl normaal gesproken het ding 140 goed kan halen (158 is officiële max, maar daar ben ik nooit bij in de buurt geweest).
Verbruik was nog 1:21, dus dat viel heel erg mee(SDI).
Ik had de boordcomputer (trip 2) na een tiental kilometers opnieuw ingesteld en de terugreis kwam op 2034km aan 111 km/u gemiddeld. Het brandstofverbruik was 18.8 km/l.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Deze post ging dan ook niet om hoe zuinig deze auto kan zijn. Het ging me meer om het type gebruik. Het was de terugrit van de zomervakantie vanuit Zuid-Italië. In Duitsland heb ik echt hard gereden (160-170) en dan nog 1 op 18. Veel bergen, heuvels etc. Ik vind dat best netjes van deze motor.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Versnellingsbak: handgeschakeld, 5 versnellingen
Gewicht: 1067kg
Airco: Climate control staat altijd aan, geen flauw idee wanneer de airco meeloopt.
Rijstijl: Vlot doorrijden, soms als het rustig is eventjes flink optrekken (erg verslavend)
Snelheid: Het liefst 110-120 op de GPS
Gemiddeld verbruik: 1:14,5-1:15
Kilometers: geen idee, gebruik de auto zeer wisellend, maar 10-12000 lijkt me een mooi getal
Tanken: Shell (zit om de hoek en is zowat de goedkoopste in de buurt)
Kalm aan! En rap een beetje!
Rijd ongeveer 1:11... verhouding stad/snelweg is ongeveer 80/20.
Lijkt iets niet goed te zitten
[ Voor 8% gewijzigd door dbzfan op 24-09-2015 17:26 ]
Hoor zeker over de software veel klachten, maar volgens mij heb ik weinig te klagen:
Auto: Honda Civic 4DR Hybrid
Versnellingsbak: Automaat CVT
Gewicht: 1268kg
Snelweg/Buiten bebouwde kom/Stad: 0/60/40
Airco: Climate control staat altijd aan
Rijstijl: Normaal rijgedrag, geen getrut maar ook geen gehaast, max 3000rpm bij optrekken
Snelheid: Het liefst vmax +5 (ivm vrij accurate teller)
Gemiddeld verbruik:

Kilometers: 15.000
Tanken: Amigo
Snelweg kom ik alleen als ik naar familie of vrienden ga, maar dan is 6,5l/100km meer regel dan uitzondering.
*** boordcomputer blijft steken op 5,9l/100km
Toch vreemd, ik haalde met een Renault Espace 2.0T met 6 personen, volgeladen en een flinke dakkoffer nog de 200km/h. Zonder bepakking zou dat misschien 205km/h zijn maar veel meer zit er niet in. Probeer overigens altijd wel lichte bepakking in de dakkoffer te doen, maar zaten nu toch 4/5 volle weekendtassen in.Bartjuh schreef op woensdag 23 september 2015 @ 18:32:
[...]
Juh, met dakdrager vol met tassen/tenten e.d. (Nog slechtere luchtweerstand) haalde mijn auto met heel veel moeite 115 km/h(ook 4 man) Terwijl normaal gesproken het ding 140 goed kan halen (158 is officiële max, maar daar ben ik nooit bij in de buurt geweest).
Verbruik was nog 1:21, dus dat viel heel erg mee(SDI).
Gestroomlijnde dakkoffer of dakdrager vol met tassen/tenten/netje is een heeeeeelll groot verschil:jakob558 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 19:20:
[...]
Toch vreemd, ik haalde met een Renault Espace 2.0T met 6 personen, volgeladen en een flinke dakkoffer nog de 200km/h. Zonder bepakking zou dat misschien 205km/h zijn maar veel meer zit er niet in. Probeer overigens altijd wel lichte bepakking in de dakkoffer te doen, maar zaten nu toch 4/5 volle weekendtassen in.

En een ongeblazen diesel (SDI) (die maken ze niet meer voor personenauto's zover ik weet, op elke diesel zit tegenwoordig een turbo) is natuurlijk niet bepaald snel.
Versnellingsbak: Handbak, 5 versnellingen
Gewicht: 1119KG
Snelweg/Buiten bebouwde kom/Stad: woon werk verkeer (85% vd kilometers) per dag: 75KM, 20KM, 5KM
Airco: Ja, alleen aan als ik het te warm vind.
Rijstijl: Redelijk gehaast, soms ook heel rustig.
Snelheid: Regelmatig 150 per uur op de cruise control.
Gemiddeld verbruik: 1 op 19 gemiddeld over 36K km.
Kilometers: 30 tot 40K per jaar
Tanken: Vooral witte pompen
Auto heeft standaard 100PK, eind 2014 gechipt naar 140PK. Topsnelheid is boven 200KM per uur op de GPS, toen kwam er in Duitsland een berg en wilde ie niet harder.
Verbruik ligt sinds een setje nieuwe banden overigens hoger als ik het zelf uitreken. Ben terug gegaan naar de standaardmaat die Seat adviseert maar heb sindsdien een afwijking van 7 tot 8 KM per uur op de teller bij 120 (dus 112/113 op de GPS). Voordien was het verbruik regelmatig boven de 1 op 20.
Ah, dat begrijp ik inderdaad! Alleen las ik bij Metro2002 dakkoffer, dus ging uit van een redelijk gestroomlijnde dakkofferBartjuh schreef op donderdag 24 september 2015 @ 19:39:
[...]
Gestroomlijnde dakkoffer of dakdrager vol met tassen/tenten/netje is een heeeeeelll groot verschil:
[afbeelding]
En een ongeblazen diesel (SDI) (die maken ze niet meer voor personenauto's zover ik weet, op elke diesel zit tegenwoordig een turbo) is natuurlijk niet bepaald snel.
Versnellingsbak: Handbak, 6
Snelweg/Buiten bebouwde kom/Stad: 0/70/30
Airco: altijd aan
Rijstijl: Normaal, cruise control op 85 km/h, af en toe snel optrekken
Snelheid: vmax + 5 km/h
Gemiddeld verbruik: 7,74 l/100 km
Kilometers: 72.000
Tanken: BP 95
[ Voor 3% gewijzigd door OneTimer op 30-09-2015 19:36 ]
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Versnellingsbak: CVT
Gewicht: 1310 KG
Airco: meestal aan. Climate control.
Rijstijl: Rustig, veel Cruise Control, op tijd uitrollen, niet denderend hard accelereren (behalve als de persoon naast me erom vraagd om eruit gereden te worden
Snelheid: vMax
Gemiddeld verbruik: Volgens tankpas: 1 op 20,5. Boordcomputer zegt gemiddeld 4.4/100KM.
Kilometers: Stand is nu 7209 km dus ga wel richting de 30.000 per jaar.
Tanken: Tinq of Esso Euro95
Niet slecht vind ik. Hij is immers groter en zuiniger dan mijn vorige Auris.
Computer says no
Verwijderd
Versnellingsbak: Automaat 5 versn
Gewicht: 1605
Snelweg/Stad: 75/25
Airco: Wanneer het kan
Rijstijl: Vlot, vmax10+
Snelheid: 140+
Gemiddeld verbruik: 1:11
Tanken: Shell
[ Voor 5% gewijzigd door Ghostrider op 05-10-2015 21:02 ]
Asus Zenbook i7 256gb
Gereden KM's : 520
Getankte liters: 30,20
Gemiddeld verbruik: 1:17,2
Beetje zelfde als normaal, van 30km zones tot 80km wegen, maar deze keer ook stukje Duitsland dus ook eens een keer (weer) 100KM/h aangetikt. Wel wat vaker (voor mijn doen) lange stukken gereden en dan rijdt ie zuiniger dan de gebruikelijke korte ritjes.
Rustige rijstijl dat ook.
Versnellingsbak: 5H
Gewicht: 815 (is helemaal gestrip, denk zelf 780)
Brandstof: Benzine 98+
Airco: Alle ramen kunnen open
Rijstijl: Vlot optrekken, maar wel 3500rpm schakelen.
Snelheid: Max weg +10kmpu (teller)
Gemiddeld verbruik: 1:18.5 zonder files
Tanken: BP ulti 98 +aceton
Aceton werkt bij mij wel, ga van 1 op 16 naar ongeveer 1 op 18 a 18.5. Voordeel is dat ik vlot kan schakelen door shortshift en de auto inmiddels behoorlijk kaal is. Banden goed controleren en geen onnodige rotzooi mee = gewoon lekker zuinig rijden. Toen ik alleen op 95 reed, was het verbruik ong 1 op 15. Compressie blijkt toch nog wel nut te hebben, hoger octaan werkt bij deze auto wel. 102 zoals te verkrijgen is dan weer onzinnig en helpt 0%.
Beetje tweaken/uitzoeken en verder kijken dan je neus lang is bespaart mij met mijn rijgedrag tientallen euro's in de maand wat gewoon lekker mooi is meegenomen.
Versnellingsbak: CVT
Vermogen: 223 pk
Gewicht: 1600 kg
Brandstof: Euro 95
Airco: Altijd aan
Rijstijl: Soms stevig, soms rustig aan, meestal normaal.
Snelheid: vMax +5
Gemiddeld verbruik: 1:16,5
Soms is het leuk zo zuinig mogelijk te rijden en de elektromotor maximaal te benutten. Dan haal ik de 1:18 wel. Maar soms is het ook leuk het volledige vermogen aan te spreken en gaat het snel richting de 1:14,5
Cruise control helpt wel behoorlijk in het verbruik, moet ik toch eens vaker gaan gebruiken.
Ook jammer dat ik van de LM enkel 95 mag tanken en geen 98. Benieuwd wat dat voor mijn verbruik zou doen.
Auto: Ford Focus 1.8 Flexifuel 2010
Gewicht: 1207kg
Snelweg/Stad: 70/30
Airco: Laat ik af en toe 5-10 min draaien voor het ontvochtigen waar ik bij de Corsa laks in was.
Rijstijl: Ik ben niet van het nieuwe rijden, mijn oude auto met automaat schakelde circa bij 2000 toeren, nu schakel ik rond de 2,5k toeren. Ook omdat het gewoon lekker is dat deze auto lekker door kan trekken t.o.v. mijn oude auto.
Snelheid: 80 autoweg / 110 op 120 weg
Gemiddeld verbruik: 1:13
Kilometers: 18k
Tanken: Esso, nog steeds 1 an de goedkoopste onbemande stations hier en 100 meter van huis uit
Ondanks dat ik er flink op verbruik achteruit ben gegaan ten opzichte van de Corsa, kan ik niet klagen, ik lees ervaringen dat andere gebruikers van deze auto 8/9 op 100 halen. En ik vermoed dat mijn verbruik zelfs nog op 1:15 kan komen voor de lange ritten op snelweg met 100km/h.
Deze auto heeft flexifuel, er kan ethanol in, maar het kost veel en kost meer motorolie (2x zoveel oftewel elke 5000 km nieuwe olie)
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Net verbruik! En schakelen bij 2500 toeren is niet echt doortrekken toch?RonaldDesigns schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:28:
(...)
Auto: Ford Focus 1.8 Flexifuel 2010
(....)
Rijstijl: Ik ben niet van het nieuwe rijden, mijn oude auto met automaat schakelde circa bij 2000 toeren, nu schakel ik rond de 2,5k toeren. Ook omdat het gewoon lekker is dat deze auto lekker door kan trekken t.o.v. mijn oude auto.
Snelheid: 80 autoweg / 110 op 120 weg
Gemiddeld verbruik: 1:13
(.....)
Motor: Triumph Street Triple R uit 2011 (3 cilinders, 675cc, 106 pk en 68 nm)
Versnellingsbak: handgeschakeld, 6 versnellingen
Gewicht: 185kg
Snelweg/Stad: 50/50
Airco:
Rijstijl: Vlot optrekken,met snel doorschakelen en uitrollen. Regelmatig even de 12000 toeren opzoeken in de 2de of 3de versnelling (echt genieten).
Snelheid: Vmax en soms heel even meer.
Gemiddeld verbruik: 5.65 l/100 km (1 op 18) over 7100 km, dit jaar tot nu toe.
Kilometers: ong 10.000 per jaar, 80% in de zomer op vakantie.
Tanken: Shell, zit dichtbij en is voordelig. Moet elke 280 km.

Nope, maar doortrekken doe ik ook wel eens tot 4-5kt0mmiiiii schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 10:06:
[...]
Net verbruik! En schakelen bij 2500 toeren is niet echt doortrekken toch?Volgens mij wordt dat aangeraden bij het nieuwe rijden. En dat kunnen zo goed als alle auto's ook goed hebben tenzij je moet invoegen op de snelweg.
De vakantie doet het verbruik in ieder geval zeker goed. Ik zit nu op 725km actieradius, vorige week was dat ~690.
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Type V-Strom DL-650
Versnellingsbak: Sequentieel, zes
Vermogen: 49KW
Gewicht: 220 kg
Brandstof: Euro 95
Airco: Welke?
Rijstijl: Doorrijden, het is verdorie veel te leuk
Snelheid: vMax +10
Gemiddeld verbruik: 1:21
Ja, geen auto. Maar ik zie niet in waarom ik dit niet zou kunnen posten.
Trek gewoon lekker door, en die 2.500rpm gaat mij niet lukken. Karakter van de V-Twin is gewoon heel anders. Soms een uitschieter naar de 10.000rpm. Voor de rest als ik het echt rustig aan doe, richting de 1:24
Airco: Staat meestal uit..
Rijstijl: Vlot, nooit stilgestaan bij verbruik.
Snelheid: Snelheidslimiet + 5-10 (Tenzij ik binnen de bebouwde kom ben..)
Gemiddeld verbruik: 1:13.5 - 14.5
Kilometers: 10,000
Tanken: TanGO & Firezone
Heb nooit stilgestaan bij het 'Nieuwe rijden' of zuinig rijden.
Ik schakel meestal bij 3.500 - 4.000 toeren. Ik heb wel eens geprobeerd om te schakelen bij 2.500 maar de auto vind dat niet heel fijn.
Wat ik me wel afvraag, met hoeveel 'procent' gas trek je het meest verbruik-efficiënt op? Want ik denk dat voor mij daar wel winst te halen valt.
Een tijdje terug is hier veel discussie over geweest. Kort door de bocht: vlot doorschakelen met relatief veel gas, ca. 80%, echter ook weer niet vol/gas.Wat ik me wel afvraag, met hoeveel 'procent' gas trek je het meest verbruik-efficiënt op? Want ik denk dat voor mij daar wel winst te halen valt.
Bij 2500 tpm opschakelen is voor jouw auto misschien wat te vroeg, maar meer dan 3000tpm is vaak niet nodig om redelijk vlot met het verkeer mee te komen. Dit hangt ook van de omstandigheden, snelheidsbehoefte, belading, gekozen versnelling. Probeer eens een beetje te experimenteren bij welk toerental jouw auto in de volgende versnelling nog goed oppakt. Bovendien het nieuwe rijden is ook geen wetmatigheid, als je moet inhalen of invoegen moet je gewoon wat langer doortrekken.
Zal dit even aanhouden. Rijd de aankomende 2 dagen zo'n ~1000 kilometer dus zal zien wat het resultaat in verbruik is.bert74 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:35:
[...]
Een tijdje terug is hier veel discussie over geweest. Kort door de bocht: vlot doorschakelen met relatief veel gas, ca. 80%, echter ook weer niet vol/gas.
Bij 2500 tpm opschakelen is voor jouw auto misschien wat te vroeg, maar meer dan 3000tpm is vaak niet nodig om redelijk vlot met het verkeer mee te komen. Dit hangt ook van de omstandigheden, snelheidsbehoefte, belading, gekozen versnelling. Probeer eens een beetje te experimenteren bij welk toerental jouw auto in de volgende versnelling nog goed oppakt. Bovendien het nieuwe rijden is ook geen wetmatigheid, als je moet inhalen of invoegen moet je gewoon wat langer doortrekken.
Optrekken met 80% gas - Schakelen bij ~3000, uit laten rollen voor stoplichten (Niet te lang..), en niet harder rijden dan 120km/h.
Kijken of er groot verschil zal zijn.
Auto: 2005 BMW E90 330i
Versnellingsbak: 6-traps automaat
Vermogen: 282pk
Gewicht: 1435kg
Snelweg/Stad: 30/70
Brandstof: Euro 98
Airco: Niet aan in de winter
Rijstijl: Sportief
Snelheid: vMax +20
Gemiddeld verbruik: 10.4L/100km
[5-serie]
Auto: 2009 BMW 530D E61
Versnellingsbak: 6-traps automaat
Vermogen: 291pk
Gewicht: 1670kg
Snelweg/Stad: 95/5
Brandstof: Aral Ultimate Diesel
Airco: Niet aan in de winter
Rijstijl: Normaal
Snelheid: Geen vMax +/- 160km/h
Gemiddeld verbruik: 7.8L/100km
Ik zou ook vooral eens expirimenteren bij welk toerental je in de volgende versnelling ook nog op een prettig toerental uitkomt. Dat kan per auto behoorlijk verschillen, maar dat voel je snel genoeg.Valandin schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:34:
[...]
Zal dit even aanhouden. Rijd de aankomende 2 dagen zo'n ~1000 kilometer dus zal zien wat het resultaat in verbruik is.
Optrekken met 80% gas - Schakelen bij ~3000, uit laten rollen voor stoplichten (Niet te lang..), en niet harder rijden dan 120km/h.
Kijken of er groot verschil zal zijn.
Ik heb het pas ook bij mijn eigen auto uitgeprobeerd, als ik bij 1200-1500 toeren overschakel ben ik over het algemeen snel genoeg weg. Enige nadeel is dat je wel continu aan het opschakelen bent.
Versnellingsbak: Handbak, 6
Snelweg/Buiten bebouwde kom/Stad: 0/70/30
Airco: altijd aan
Rijstijl: Normaal, cruise control op 85 km/h, af en toe snel optrekken
Snelheid: vmax + 5 km/h
Gemiddeld verbruik: 7,27 l/100 km
Tanken: BP 95
Over 1-2 weken de winterbanden er op. Dat zijn 16" banden ipv 18". De echte omtrek weet ik niet, maar zal niet al te veel schelen met elkaar.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
1200 a 1500 rpm opschakelen? Dan zit je tegen stationair aan in de volgende versnelling? Dat is noch comfortabel noch efficiënt rijden. Onder een bepaald toerental gaar je efficiëntie ook weer naar beneden.L0we schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 16:57:
[...]
Ik zou ook vooral eens expirimenteren bij welk toerental je in de volgende versnelling ook nog op een prettig toerental uitkomt. Dat kan per auto behoorlijk verschillen, maar dat voel je snel genoeg.
Ik heb het pas ook bij mijn eigen auto uitgeprobeerd, als ik bij 1200-1500 toeren overschakel ben ik over het algemeen snel genoeg weg. Enige nadeel is dat je wel continu aan het opschakelen bent.
Ik rij een diesel (2.0TDI 150pk) en daar probeer ik, eens op snelheid, zo dicht mogelijk rond de 1300 a 1500rpm te rijden. Bij het optrekken gewoon goed het gas er op (niet volgas) en bij 2000 tot 3000rpm schakelen, afhankelijk van welke soort acceleratie er nodig is. Af en toe ook gewoon tot 4000rpm doortrekken, daarna gaat het steil bergaf met het vermogen.
De eerste 30k km zit er ook al bijna op!
Auto: VW Passat Variant (2.0TDI 150pk)
Versnellingsbak: 6MT
Gewicht: 1505 KG
Snelweg/Stad: 90/10
Airco: Climate Control op auto, de laatste tijd dus niet veel airco
Rijstijl: Vlot, veel ACC op snelweg, In DE gaat het gas er op wanneer dat mag.
Snelheid: 125km/u op ACC of 100km/u op de stukken waar mag
Gemiddeld verbruik: 5.5l/100km (= 1:18.2) (1000+ km tussen tankbeurten, wel leuk zo. Record is 1400km door veel Schotse B wegen)
Bij 100 gaat het richting de 4l/100km, bij 120 4.6l/100km. Die stukken DE halen het gemiddelde serieus omhoog.
Kilometers: 50k/jaar
Tanken: kaart van Total (heel Europa)
Klopt, het was vooral een experiment om eens te kijken wat mijn auto trekt. Het is niet echt een rijstijl om langer vol te houden.AndRo555 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:17:
[...]
1200 a 1500 rpm opschakelen? Dan zit je tegen stationair aan in de volgende versnelling? Dat is noch comfortabel noch efficiënt rijden. Onder een bepaald toerental gaar je efficiëntie ook weer naar beneden.
Ik rij een diesel (2.0TDI 150pk) en daar probeer ik, eens op snelheid, zo dicht mogelijk rond de 1300 a 1500rpm te rijden. Bij het optrekken gewoon goed het gas er op (niet volgas) en bij 2000 tot 3000rpm schakelen, afhankelijk van welke soort acceleratie er nodig is. Af en toe ook gewoon tot 4000rpm doortrekken, daarna gaat het steil bergaf met het vermogen.
Over het algemeen trek ik door tot 2000 toeren, dat rijdt erg lekker en zuinig genoeg.
Optimaal met een dieseltje is zo rond de 2000 toeren rijden, en met wegrijden niet teveel gas en dan maar wat meer toeren (zo een 2500-3000). En natuurlijk regelmatig goed warm rijden en met invoegen lekker doortrekken en goed gas geven. (EGR gaat pas dicht en kan schoonblazen bij volgas)
Het leven is te kort om geduld te hebben!

Volvo S80 2.5 T, 210 pk, 1558 kilo, 'ouderwetse' automaat. Ritje van Nijmegen naar Maarssen, netjes gewoon V_max gereden op de cruisecontrol
Vaak bu'j te bang!
Nu weer een Suzuki alto 2010 1.0 68pk.
BMW E46 328i 1998
2.8L 6-cil 193pk
1370kg
183.000km
verbruik: 1:10,7
stad/snelweg: 50% / 50%
woon/werk: 100km/week max 60km/uur
weekend: 150km max 140km/uur
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Suzuki Alto cofort+ 2010
1L 3-cil 68pk
830kg
18.000km
verbruik: 1:19,8
stad/snelweg: 98% / 2%
weekend: 75km max 80km/uur
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Op dit moment 83000km gereden.
Gemiddelde 5,6 op 100KM.
Stad/Snelweg/B wegen = 50%/20%/30%
Rijstijl, doorrijden, veel cruise control, snelweg +20 vmax.
Boordcomputer is erg nauwkeurig, geeft over de laatste 10k een verbruik van 5,5 op 100KM weer. Redelijk dicht tegen het werkelijke verbruik aan.
Kanttekening:
1) Vakantiehuisje in Duitsland dus de snelweg kilometers die er zijn gaan redelijke snelheden.
2) De winterbanden zijn echt funest voor het verbuik. Ze zitten er nu weer een maand onder en zodra de winterbanden eronder komen staat er gelijk weer 6,1 liter op de boordcomputer. Waar dit op de normale band eerder naar de 5 gaat.
3) Ik rij altijd met ACC en xenon aan, stoelverwarming gaat aan zodra het maar even kan
Ben heel benieuwd wat de Swift Sport over een week gaat doen. Sowieso een 6 bak en 1000 toeren minder op de snelweg, plus cruise control en 8 jaar jonger...
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Een wereld van verschil, ook in de maandlasten waarschijnlijkkendo schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 13:02:
Na 1½ jaar een BMW e46 328i gereden te hebben met in het gunstigste geval een verbruik van 1:11.
Nu weer een Suzuki alto 2010 1.0 68pk.
BMW E46 328i 1998
2.8L 6-cil 193pk
1370kg
183.000km
verbruik: 1:10,7
stad/snelweg: 50% / 50%
weekend: 150km max 140km/uur
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Suzuki Alto cofort+ 2010
1L 3-cil 68pk
830kg
18.000km
verbruik: 1:19,8
stad/snelweg: 98% / 2%
weekend: 75km max 80km/uur
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dat kun je wel zeggen ja!!null schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 19:58:
[...]
Een wereld van verschil, ook in de maandlasten waarschijnlijk
Het scheelt ~€200 per maand alleen al aan vaste lasten. Tel je daar de onderhouds kosten van de BMW nog bij op, dan ga je naar een besparing van ~€300/maand.
Er is natuurlijk wel verschil in comfort, maar dat is me geen €3600 per jaar waard.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Type 123D
Kmstand: 229000
Versnellingsbak: Automaat, zes
Vermogen: 150KW
Gewicht: 1495 kg
Snelweg/B-wegen/Stad: 60/20/20
Airco: Atlijd climate control
Rijstijl: sportief
Snelheid: vmax + 10%
Gemiddeld verbruik: 5,93 L/100
ik voel me lekkaah !!!
Verwijderd
Bouwjaar 1973
Gewicht: 1320 kg
Motorinhoud: 2000cc (2.0 ltr) 4 cilinder
Vermogen: 70 kw (95)
4 versnellingen
Carburateur met automatische choke
Ik heb het nu de laatste 9 maanden bijgehouden in zo'n App op mijn Windows Phone. Netjes alle bonnetjes ingevoerd. Ik rij meestal snelweg, 2x rit door de Eiffel met bergen naar familie in Duitsland. Ca over 8.000km nu bijgehouden.
Kom ik op een gemiddeld gebruik van 1 op 9,8.
Voor een auto van 1973 met carburateur niet slecht, zeker als ik kijk dat het maar een 4 bak is en ruim 1300 kg weegt.
Wel heb ik toen ik de auto kocht meteen de contactpunten vervangen en de ontsteking afgesteld op ongelode benzine. Is het pingelen weg en de brandstof verbruik wordt erdoor verminderd. Heb geen meting van daarvoor.
Dit topic is gesloten.