This footer is intentionally left blank
Een verlaging zou juist moeten helpen bij een beter verbruik. Maar inderdaad, korte ritten zijn niet goed voor je gemiddelde...GioStyle schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 18:29:
[...]
Korte ritten van 15km, verlaagd en brede banden helpen niet mee aan het verbruik.
Nou ja, als ik met mijn Focus echt mijn best doe om zuinig te rijden dan haal ik ook de 1:14 - 1:14,5 wel. Met een Lupo (ook een niet-3L) moet je echt wel minimaal 1:16 kunnen scoren zonder al teveel moeite.Ik vind het echt reuze meevallen. Ik heb geen 3L waarmee je rustig 1:30 kan dieselen.
Die was dus gewoon kapot. Jammer dat de importeur dat niet ook snapteMijn ouders hadden een Sorento uit 2003. Dat ding zuipte als je rustig reed 1:8 benzine en 1:500 olie. Scheen normaal te zijn en binnen de normen.
Nee, merp!
https://www.spritmonitor.de/en/detail/630076.html
Met 4200km in iets meer dan vijf maanden kom ik ook iets onder verwachting uit qua jaarkilometrage (rond de 10000km ipv de 12000km die ik verwachtte), maar het jaar is nog niet om.
[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 18-08-2014 10:04 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik had hiervoor een Auris Hybride en daarmee heb ik nooit zo zuinig kunnen rijden. Nu tijdelijk een Nissan QashQai waarmee ik het wel kan... Blijft vreemd.JeroenH schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:02:
Gisteren getankt, in totaal gemiddeld over ruim 4200 km nu 4,69L / 100km gereden (gemeten aan de pomp). Langzaamaan ga ik ook wat zuiniger rijden doordat ik de auto beter leer kennen. Ik ben er best tevreden over.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/630076.html
Met 4200km in iets meer dan vijf maanden kom ik ook iets onder verwachting uit qua jaarkilometrage (rond de 10000km ipv de 12000km die ik verwachtte), maar het jaar is nog niet om.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/651572.html
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Dat gezegd hebbende, men kan over het algemeen makkelijk 1 op 20 rijden met de Toyota hybrides. En daarnaast zijn de Dci blokjes van Renault/Nissan toch wel erg zuinige motoren.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Met mijn 10 jaar oude 206 sw diesel reed ik 1 op 19 ongeveer. Waar dit in het begin( 5 jaar geleden ) 1 op 16 was.!null schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:31:
Benzine en diesel vergelijking is appels met peren vergelijken.
Dat gezegd hebbende, men kan over het algemeen makkelijk 1 op 20 rijden met de Toyota hybrides. En daarnaast zijn de Dci blokjes van Renault/Nissan toch wel erg zuinige motoren.
Je kan veel met je rijstijl bereiken. En dat zonder als een opa op te trekken. Vooral afremmen is inefficient. Anticiperen bij rotondes zodat je niet stil hoeft te staan. De auto uit laten rollen, dat scheelt veel benzine.
Ook het persé 120 willen rijden in de spits waar je 2 meter verder weer naar 90 af moet remmen kost veel brandstof (en ik vind het niet prettig rijden ).
Als ik het omslagpunt uitreken met beide auto's dan ligt dat (qua brandstofprijs) op 35.000 km.
Door de iets duurdere verzekering ligt dat op 27.000 KM. Met de geschatte 15.000 KM die ik rij bespaar ik toch al bijna 300 euro per jaar. Toch mooi mee genomen (hoewel je er eigenlijk niks van merkt).
Nu in mijn (nieuwe) Rio rijd ik ook bijna net zo zuinig. Op de boardcomputer 5.5 / 100 L via de "ouderwetse" manier 5.6 / 100 L.
[ Voor 13% gewijzigd door Kevinp op 18-08-2014 10:50 ]
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Ik haal met mijn 2010 Auris HSD de 4.0 op een volle tank wel. Gemiddelde zit rond de 4.3 de laatste maanden.Gé Brander schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:05:
[...]
Ik had hiervoor een Auris Hybride en daarmee heb ik nooit zo zuinig kunnen rijden. Nu tijdelijk een Nissan QashQai waarmee ik het wel kan... Blijft vreemd.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Diesel != benzine, anders zou diesel wel benzine heten.Gé Brander schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:05:
[...]
Ik had hiervoor een Auris Hybride en daarmee heb ik nooit zo zuinig kunnen rijden. Nu tijdelijk een Nissan QashQai waarmee ik het wel kan... Blijft vreemd.
Over het algemeen constateer ik dat diesels veel stabieler zijn in hun brandstof verbruik. In de C-categorie (Megane, Golf, Oktavia, Focus etc) haalt zelfs de grootste onverlaat bij ons in de pool nog 1:16-17 bij snelheden van de maximum snelheid >+20. Het gros haalt 1:19. 1:20 is met een beetje goede wil makkelijk te halen. De bespaaraders hier op het forum halen zo 1:20-25.!null schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:31:
Benzine en diesel vergelijking is appels met peren vergelijken.
Het verbruik van benzine auto's is sterk afhankelijk van snelheid en rijstijl. Snelwegverkeer vanaf 130-140 km/h is funest, alle benzine auto's gaan "zuipen". Ik heb al vaker het verbruik van Priussen aangehaald die "zakelijk" gebruikt werden en bij snellere snelweg ritten (130-150 km/u) 1:15-16 halen. Ik ken echter ook genoeg privé rijders die 1:20 in hun Prius halen. Ik heb trouwens sinds kort een Ford Focus 1.0 Ecoboost in de pool. Eerste indruk: 1:13 met een handvol tankbeurten. Ik kom er op terug zodra de auto wat meer km heeft.
Maar goed, gezien het bovenstaande zijn veel wagenparkbeheerders huiverig voor benzine auto's. Voor privé rijders, die wat beter op hun snelheid letten, en wat minder snelweg rijden, loont benzine steeds vaker t.o.v. diesel.
Rijd 5.6L / 100km dus 1 op 17,85.
Echt hoger verbruik krijg ik echt niet zonder veel te hard te rijden. (en zo hard kan die overigens ook niet XD)
Voornamelijk snelweg waarbij ik ongeveer 130 op de teller probeer te rijden (met GPS gemeten 130 op de teller is 123km/u in op de GPS dus)
Be nice, You Assholes :)
Probeer maar eens wat langzamer wat langzamer te rijden. 110-120 km/u ipv 130. Scheelt nauwelijks tijd en je zult zien dat je zo 1-2 km verder op een liter komt. 130km/u is namelijk best hard voor een Up met 60 pk. Je zit al behoorlijk tegen het "vollast" bereik aan, waardoor de auto buitenproportioneel gaat verbruiken.3DDude schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 22:58:
VW UP! van 2014. 60pk versie.
Rijd 5.6L / 100km dus 1 op 17,85.
Echt hoger verbruik krijg ik echt niet zonder veel te hard te rijden. (en zo hard kan die overigens ook niet XD)
Voornamelijk snelweg waarbij ik ongeveer 130 op de teller probeer te rijden (met GPS gemeten 130 op de teller is 123km/u in op de GPS dus)
Langzamer rijden scheelt nog meer, maar dat moet je kunnen opbrengen (lukt mij in ieder geval niet ;-)
Geen cruise control?bert74 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:13:
(lukt mij in ieder geval niet ;-)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
In het geheel niet, maar voornamelijk door de aanwezigheid van een handgeschakelde bak. Hopeloos ouderwets en zou verboden moeten worden. Wat dat betreft ben ik een echte fundamentalist dat realiseer ik me ook wel. Hopeloos extra handelingen doen in het verkeer die niet nodig zijn. Je mag niet telefoneren maar er zijn volksstammen die niet kunnen schakelen en daarmee meer bezig zijn dan autorijden...Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:34:
Vind je de QashQai ook prettiger rijden dan?
Verder vind ik de QashQai wel een bijzonder ruime auto die ook erg ruim is uitgerust. Mijn vrouw wordt misselijk in deze auto... Zegt meer over mijn schakelkwaliteiten dan over de auto ben ik bang van...
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Na een half jaar rijden in een automaat zie ik je puntGé Brander schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:51:
Hopeloos ouderwets en zou verboden moeten worden.
Valt vies tegen met de 1.4 in de Lupo, mijn zusjes heeft er ook 1, maar volgens mij komt ze niet boven de 1:12 uit.PauseBreak schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 14:21:
[...]
Een verlaging zou juist moeten helpen bij een beter verbruik. Maar inderdaad, korte ritten zijn niet goed voor je gemiddelde...
[...]
Nou ja, als ik met mijn Focus echt mijn best doe om zuinig te rijden dan haal ik ook de 1:14 - 1:14,5 wel. Met een Lupo (ook een niet-3L) moet je echt wel minimaal 1:16 kunnen scoren zonder al teveel moeite.
[...]
Die was dus gewoon kapot. Jammer dat de importeur dat niet ook snapte
Zelf heb ik sinds een paar maand een Ford Fiesta 1.3 60pk uit 2001. Laatste tank heb ik gemiddeld 1:17,5 gehaald, voornamelijk snelwegkilometers. En sinds ik 'm heb nog geen drup olie verbruikt (over inmiddels 5000km).
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Maar gaan zoeken naar een 2ehandsje rond de €3000 die 1000kg kan trekken, 5 deuren heeft, degelijke kofferbakruimte maar wel nog zuinig genoeg in verbruik.
Rijd ongeveer 15k per jaar blijkbaar. Tips?
Kijk anders eens op de http://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor :-)Pathogen schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:58:
Goed, deze auto is dus total loss verklaard (Hyundai Getz 1.4).
Maar gaan zoeken naar een 2ehandsje rond de €3000 die 1000kg kan trekken, 5 deuren heeft, degelijke kofferbakruimte maar wel nog zuinig genoeg in verbruik.
Rijd ongeveer 15k per jaar blijkbaar. Tips?
Denk dat de Honda Jazz 1.4LS wel een leuke kandidaat voor je is. Alleen qua kofferbakruimte durf ik geen antwoord op te geven. Degelijk is een erg rekbaar begrip.
[ Voor 15% gewijzigd door Meneer iCy op 19-08-2014 15:04 ]
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Opmerkelijk, ik vind de QashQai als geheel een waardeloze auto. Schakelen absoluut geen problemen mee. Ruim van binnen kan ik ook niet echt beamen, ik moest heel wat rare capriolen uithalen om mijn 2,03 meter achter het stuur te proppen. Had totaal geen gevoel in de pedalen en stuurde voor z'n grote auto veel te licht, had meer gevoel in mogen zitten. Dit betreft de 1e generatie QashQai.Gé Brander schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:51:
[...]
In het geheel niet, maar voornamelijk door de aanwezigheid van een handgeschakelde bak. Hopeloos ouderwets en zou verboden moeten worden. Wat dat betreft ben ik een echte fundamentalist dat realiseer ik me ook wel. Hopeloos extra handelingen doen in het verkeer die niet nodig zijn. Je mag niet telefoneren maar er zijn volksstammen die niet kunnen schakelen en daarmee meer bezig zijn dan autorijden...
Verder vind ik de QashQai wel een bijzonder ruime auto die ook erg ruim is uitgerust. Mijn vrouw wordt misselijk in deze auto... Zegt meer over mijn schakelkwaliteiten dan over de auto ben ik bang van...
[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 19-08-2014 15:32 ]
Het negatieve gevoel komt ook voornamelijk door mijn aversie tegen schakelauto'sFastFred schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:31:
[...]
Opmerkelijk, ik vind de QashQai als geheel een waardeloze auto. Schakelen absoluut geen problemen mee. Ruim van binnen kan ik ook niet echt beamen, ik moest heel wat rare capriolen uithalen om mijn 2,03 meter achter het stuur te proppen. Had totaal geen gevoel in de pedalen en stuurde voor z'n grote auto veel te licht, had meer gevoel in mogen zitten. Dit betreft de 1e generatie QashQai.
Maar ik heb ruimte genoeg. Over het algemeen zit ik toch wel tegen het dak aan (slechts 1m84 maar kortere benen en langer bovenlijf naar verhouding) maar deze uitvoering (maart 2014) kan ik niet klein noemen.
Thanks, die had ik inderdaad nog niet gevonden.iCy schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:02:
[...]
Kijk anders eens op de http://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor :-)
Denk dat de Honda Jazz 1.4LS wel een leuke kandidaat voor je is. Alleen qua kofferbakruimte durf ik geen antwoord op te geven. Degelijk is een erg rekbaar begrip.
380 liter ten opzichte van de 273 liter die ik nu heb is niet slecht
En het verbruik is zeer goed met de betreffende motor type. Zie wel op marktplaats dat ze gemiddeld niet allemaal in je budget zijn, maar goed dat zijn de marktplaats prijzen en nog niet de afdingprijzen :-)Pathogen schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:15:
[...]
Thanks, die had ik inderdaad nog niet gevonden.
380 liter ten opzichte van de 273 liter die ik nu heb is niet slechtDat is vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Mitsubishi Space Star, waar ik ook naar heb zitten kijken.
Klopt. Plus dat de Jazz bovenaan (echt nummer 1!) staat in de reliablilty index die ik via TopGear wel eens bekeken heb.iCy schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:23:
[...]
En het verbruik is zeer goed met de betreffende motor type. Zie wel op marktplaats dat ze gemiddeld niet allemaal in je budget zijn, maar goed dat zijn de marktplaats prijzen en nog niet de afdingprijzen :-)
Het is natuurlijk ook een investering. Maar helaas wel de tweede auto dit jaar.
met de focus mk1 bj 2000 1.4 bezine kon ik hier in Portugal met moeite de 1:16 aantikken.PauseBreak schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 14:21:
[...]
Een verlaging zou juist moeten helpen bij een beter verbruik. Maar inderdaad, korte ritten zijn niet goed voor je gemiddelde...
[...]
Nou ja, als ik met mijn Focus echt mijn best doe om zuinig te rijden dan haal ik ook de 1:14 - 1:14,5 wel. Met een Lupo (ook een niet-3L) moet je echt wel minimaal 1:16 kunnen scoren zonder al teveel moeite.
[...]
Die was dus gewoon kapot. Jammer dat de importeur dat niet ook snapte
Met mijn nieuwe auto over 3389km een gemiddelde van 4.8/100
Merk: Fiat
Type: Grande Punto 1.3 Mjet 75cv Diesel
Snelheid: vMax
Dagelijkse rit: 145km enkele reis. 50/50 snelweg /binnendoor
Verbruik: 4.8/100 gemiddeld over 3389km. De laatste 3 tankbeurten 4.3/100
Ik merk dat ik hem niet veel zuiniger krijg dan dit als neemt het wel een beetje af denk ik niet dat ik hem ooit op de 4/100 krijg. Moet er dan wel bijzeggen dat ik 15% steile hellingen op mijn dagelijkse route heb en veel bergen.
Nou ja, met een Honda Jazz kun je wel even vooruit. Ding is retebetrouwbaar, de eigenaars ervan kwijlen gigantisch op het ding (de Jazz wint alle eigenaarsawards die er zijn zo ongeveer doordat het ding zo'n prettig flexibel interieur heeft en nooit kapot gaat) en qua verbruik valt het ook wel te overzien.Pathogen schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:33:
[...]
Klopt. Plus dat de Jazz bovenaan (echt nummer 1!) staat in de reliablilty index die ik via TopGear wel eens bekeken heb.
Nee, merp!
Bergachtige routes lijken me ideaal voor een hybride of elektrische auto. Lekker terugleveren naar de accu bij afdalingen, in plaats van de energie in remschijven op te stoken.Meulugar schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:36:
[...] Ik merk dat ik hem niet veel zuiniger krijg dan dit als neemt het wel een beetje af denk ik niet dat ik hem ooit op de 4/100 krijg. Moet er dan wel bijzeggen dat ik 15% steile hellingen op mijn dagelijkse route heb en veel bergen.
motorbremsen .. bitte sehr .. danke schönjoopv schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:44:
[...]
Bergachtige routes lijken me ideaal voor een hybride of elektrische auto. Lekker terugleveren naar de accu bij afdalingen, in plaats van de energie in remschijven op te stoken.
(en daarbuiten moeten de kilo's accu ook omhoog .. voor ze weer naar beneden kunnen vallen)
[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 19-08-2014 17:48 ]
De electromotor in een hybride wordt gewoon omgeschakeld naar generatorbedrijf. Wat is het "bitte sehr - danke schön" probleem daarmee?
En ik denk niet dat ik ze vol krijg met de afdalingen. Heb er wel serieus over nagedacht, maar je ziet ze hier niet echt veel. Los van het feit dat een hybride niets mag trekken is het verbruik alleen gunstig over korte ritjes in de stad. ik rijd 300km per dag en met de huidige benzine prijzen (1.65) was benzine (al dan niet hybride) Geen optie of lag buiten het budget.gekkie schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:46:
[...]
motorbremsen .. bitte sehr .. danke schön
(en daarbuiten moeten de kilo's accu ook omhoog .. voor ze weer naar beneden kunnen vallen)
en de reviews hier over 100% EV waren ook niet al te positief. Eigenlijk ben je gebonden tot de Toll wegen omdat er binnendoor geen snellaad palen staan. Daarnaast rijd ik teveel km´s/p.j voor de accuhuur en maakt het het gehele plaatje veel te duur. (Wat wel jammer is want ik zag een leaf/Zoe wel zitten)
[ Voor 19% gewijzigd door Meulugar op 19-08-2014 18:29 ]
De grootte van die markt zal wel meevallen. Er wordt nu niet veel verkocht, maar dat komt doordat de voorzieningen er niet zijn en doordat de actieradius problematisch is. Ik zou gráág een EV rijden voor woon-werk (wát een stilte!) maar de enige EV die in aanmerking komt is de Tesla Model S. En die kost dan meteen weer iets van een ton. Tsja, daheknie.mux schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 18:51:
Tja, EVs zijn onmiskenbaar de zuinigste en goedkoopste keuze per km... maar niet praktisch. Het staat nog in de kinderschoenen. De markt voor EVs is nog kleiner dan de markt voor ligfietsen vs. gewone fietsen.
Nee, merp!
Model S heb je voor een kleine 70k..PauseBreak schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 18:56:
[...]
De grootte van die markt zal wel meevallen. Er wordt nu niet veel verkocht, maar dat komt doordat de voorzieningen er niet zijn en doordat de actieradius problematisch is. Ik zou gráág een EV rijden voor woon-werk (wát een stilte!) maar de enige EV die in aanmerking komt is de Tesla Model S. En die kost dan meteen weer iets van een ton. Tsja, daheknie.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ik zat er al op te wachten. "Iets van een ton", oftewel: veel te duur voor de gemiddelde automobilist, maar tweakers will be tweakers.
Nee, merp!
Dan hou ik deze auto ook maar eens in mijn achterhoofd. Ziet er leuk uit, zuinig, aardig groot en ook eens betrouwbaar aldus topgear :-)Pathogen schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:33:
[...]
Klopt. Plus dat de Jazz bovenaan (echt nummer 1!) staat in de reliablilty index die ik via TopGear wel eens bekeken heb.
Hoeveel rij je dan? Wellicht dat de nieuwe Nissan Leaf wel een verbetering zal zijn, die zal zijn rijbereik flink omhoog zien gaan. En de Nissan Leaf is er voor een iets bereikbaardere prijs.PauseBreak schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 18:56:
[...]
De grootte van die markt zal wel meevallen. Er wordt nu niet veel verkocht, maar dat komt doordat de voorzieningen er niet zijn en doordat de actieradius problematisch is. Ik zou gráág een EV rijden voor woon-werk (wát een stilte!) maar de enige EV die in aanmerking komt is de Tesla Model S. En die kost dan meteen weer iets van een ton. Tsja, daheknie.
Aanrader is ook wel een Yaris 1.4 D4D turbodiesel, kun je echt flink zuinig mee rijden. Of Lupo 3L maar dan moet je wel een goeie kopen waarvan de bak niet kapot is.
De 206 is een heel ander verhaal. Ik krijg m gewoon niet zuiniger dan 1:20. Of ik nu 100 rijd op de snelweg of 130. Ik kom bijna even ver, en dan zijn mijn ritten enkeltje tussen 160 en 300km..
En wat is er inmiddels allemaal gedaan: Brandstofleiding gefixt (Toen reed ie ff 1:17), nieuwe turbo, nieuwe brandplaatjes. Maar echt zuinig rijden? Ho maar..
Oh, en met een Focus 1.8TDDI doe ik zonder al te veel moeite 1:19..
[ Voor 34% gewijzigd door GAIAjohan op 19-08-2014 20:31 ]
Op dit moment zo'n 80.000km per jaar, en voor de duidelijkheid: Dat rij ik in een gewone personenauto en het komt neer op ritten van minimaal 150km enkele reis. Gevolg van bij alles uit de buurt wonen!null schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:09:
[...]
Hoeveel rij je dan? Wellicht dat de nieuwe Nissan Leaf wel een verbetering zal zijn, die zal zijn rijbereik flink omhoog zien gaan. En de Nissan Leaf is er voor een iets bereikbaardere prijs.
Nee, merp!
Dat je niet moet gaan vergelijken met een non-hybride die in z'n 5 naar beneden valt en beneden aan de berg de garage in stuift voor het vervangen van de remschijvenjoopv schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 18:23:
Huh?
De electromotor in een hybride wordt gewoon omgeschakeld naar generatorbedrijf. Wat is het "bitte sehr - danke schön" probleem daarmee?
Als je echt braaf 100 rijd verwacht ik met de diesel Yaris toch wel iig de 1 op 25 te halen:GAIAjohan schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:26:
Met mijn 106 1.5d kon ik zonder moeite 1:23 doen, en met moeite 1:25./
De 206 is een heel ander verhaal. Ik krijg m gewoon niet zuiniger dan 1:20. Of ik nu 100 rijd op de snelweg of 130. Ik kom bijna even ver, en dan zijn mijn ritten enkeltje tussen 160 en 300km..
En wat is er inmiddels allemaal gedaan: Brandstofleiding gefixt (Toen reed ie ff 1:17), nieuwe turbo, nieuwe brandplaatjes. Maar echt zuinig rijden? Ho maar..
Oh, en met een Focus 1.8TDDI doe ik zonder al te veel moeite 1:19..Terwijl dat ding als zwaar onzuinig te boek staat.
http://www.spritmonitor.d...ml?fueltype=1&powerunit=2
Wat zijn de berichten over die actieradius enzo dan? Ik kan er maar weinig over vinden namelijk.!null schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:35:
@PauseBreak, ja dan zal je waarschijnlijk wel uit kunnen met de volgende generatie Leaf. Maar tot die tijd zie ik niet iets wat betaalbaar is op korte termijn.
Nee, merp!
Welk jaar en welke uitvoering? Wat is je rijstijl?Jozz schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:44:
Ik zit sinds kort op een gemiddelde van 4,74 l /100km met de Renault Clio diesel.
[afbeelding]
https://www.google.nl/web...leaf%2048%20kwh%20batteryPauseBreak schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:54:
Wat zijn de berichten over die actieradius enzo dan? Ik kan er maar weinig over vinden namelijk.
Als je op het plaatje klikt zie je de uitvoering: 90pk 1.5 dCi uit 2013. Rijstijl weet ik niet uiteraard. Zo te zien normaal redelijk rustig, als bij heen- en terugreis Tsjechië het verbruik net onder de 1:18 duikt en verder meestal boven 1:20 zit. Elke twee tot drie weken 1000 km klinkt niet als veel hele lange ritten.MicGlou schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:24:
[...]
Welk jaar en welke uitvoering? Wat is je rijstijl?
Inmiddels mijn verbruik over 37 tankbeurten (ruim 38k km) in iets minder dan een jaar:
Huidig verbruik
Merk: Renault Laguna II phase II Tech Line
Bouwjaar: 2006
Motor: 1.9 dCi 120pk
Brandstof: Diesel
Gemiddeld verbuik:

Fuelly banner (ziet er iets mooier uit dan spritmonitor, getallen zijn hetzelfde)

Gedurende het jaar redelijk constant verbruik, en iets zuiniger dan ik in een eerdere update over deze auto postte
Het grootste deel van mijn ritten bestaat uit woon-werk 75 km enkele reis met zoveel mogelijk cruisen op cruise-control. Ik verwacht 8 km stad, 50 km 120 km/h en 17 km 100 km/h.
@hieronder: poging om jouw verbruik (in km/l ipv l/100km) en linkje te combineren:

[ Voor 83% gewijzigd door gwystyl op 21-08-2014 16:11 ]

Dit met een BMW 318 Ci uit 2002. Afwisselend stadsritjes, buitenweg en snelweg. Valt me redelijk mee!
Linkje: https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/606514.html
Als je klikt op het plaatje kun je dat zien.MicGlou schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:24:
[...]
Welk jaar en welke uitvoering? Wat is je rijstijl?
Het gaat om een Clio uit 2013. Rijstijl is mijns inziens normaal. Ik rijd weleens wat te hard, maar niet structureel.
Dank voor de analyse.gwystyl schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:29:
[...]
Als je op het plaatje klikt zie je de uitvoering: 90pk 1.5 dCi uit 2013. Rijstijl weet ik niet uiteraard. Zo te zien normaal redelijk rustig, als bij heen- en terugreis Tsjechië het verbruik net onder de 1:18 duikt en verder meestal boven 1:20 zit. Elke twee tot drie weken 1000 km klinkt niet als veel hele lange ritten.
Ik maak inderdaad niet veel km. Ik werk veel vanaf kantoor waar ik ~20km vandaan woon. Af en toe naar klanten of datacenters toe, maar dat is niet dagelijks/wekelijks.
[ Voor 48% gewijzigd door Jozz op 21-08-2014 16:02 . Reden: Toevoeging ]
Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)
Ah, bedankt. 400km actieradius, daar kom je ergens mee. Alleen niet als ze daar batterijhuur voor rekenen zoals Renault nu doet, want dan is het direct geen optie meer.
Nee, merp!
Verwijderd
Ooit wanneer gezin in het zicht is een zuinige auto kopen. Of een elektrische auto met veel "nM". Topsnelheid is niet zo belangrijk maar voornamelijk de trekkracht en 0-100 is belangrijk voor de "fun".
Het optrekken blijft leuk met al die koppel.
Grote jongens speelgoed.
Het is een relatief goedkope auto om aan te schaffen.
Wie weet dat ik ooit genoeg verdien om een echte Tesla te kopen. Die elektromotoren trekt mij als elektrotechnicus heel erg aan. Als ik een Model S zie gaan me oogjes glimmen.
Ik heb er nu bijna 6000 km op zitten. Op vakantie met 4 man volbeladen naar zijn frankrijk. Lekker door de bergen scheuren met de airco aan.
Verder veel door nederland getourd, snelwegen, n-wegen. Wat file en gewoon lekker vlot optrekken. Snelweg gewoon lekker 130-140.
Toch gemiddeld 4,7 l/ 100km.
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/585500.html
Ruim 1000km en gemiddeld 4.7l/100km gereden. Op de snelweg altijd maximaal toegestane snelheid gereden en op de stukken zonder beperking rond de 150km/h.
Laatste 30km ook nog eens berg op. Op de terugweg hadden we 4.6l/100km. Zelfde verhaal, maximaal toegestane snelheid gereden........
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Wat je nu hebt is 20x mooierVerwijderd schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 13:25:
Ik rij 1 op 8, met mijn Nissan 350z 3,5L V6 290pk. Tank van 80 Liter waarmee ik iets van 650km ver mee kom.
Ooit wanneer gezin in het zicht is een zuinige auto kopen. Of een elektrische auto met veel "nM". Topsnelheid is niet zo belangrijk maar voornamelijk de trekkracht en 0-100 is belangrijk voor de "fun".
Grote jongens speelgoed.
Wie weet dat ik ooit genoeg verdien om een echte Tesla te kopen. Die elektromotoren trekt mij als elektrotechnicus heel erg aan. Als ik een Model S zie gaan me oogjes glimmen.
There is no replacement for displacement!
De laatste jaren zijn er nogal wat diesels met een officiele uitstoot van 85 a 90 g/km op de markt gekomen (Megane, V40 etc). Deze auto's zouden zo'n 3 l/100km moeten doen en doen kennelijk rond de 4.8. Ik vraag me af wanneer we eens een realistische verbruikscyclus gaan introduceren. Op deze manier worden alleen maar papieren doelen gehaald.
Suzuki alto 1.0 4cil uit 2000
1 op 24,2
Combinatie van stad, snelweg en filerijden.
Zeer zeker niet slecht dacht ik zo!
Kijken of het nog beter kan
[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 25-08-2014 20:08 ]
True, alleen gaat daar niks in veranderen. De reden dat er zulke lage cijfers worden opgegeven heeft te maken met de CO2-belasting: hoe minder de auto uitstoot, hoe minder BPM je betaalt. Porsche geeft aan dat de 918 Spyder een uitstoot heeft ban 70 gram CO2 per kilometer uitstoot: dat zal vast kunnen onder optimale omstandigheden waarbij de elektromotor volop wordt gebruikt maar in de praktijk gebeurt dat niet.t_captain schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 07:49:
De laatste jaren zijn er nogal wat diesels met een officiele uitstoot van 85 a 90 g/km op de markt gekomen (Megane, V40 etc). Deze auto's zouden zo'n 3 l/100km moeten doen en doen kennelijk rond de 4.8. Ik vraag me af wanneer we eens een realistische verbruikscyclus gaan introduceren. Op deze manier worden alleen maar papieren doelen gehaald.
Daarbij, een lagere CO2-uitstoot leidt ook tot een lagere bijtelling wat interessant is voor leaserijders. Ja, het is krom maar zo werkt de wereld op dit moment.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Welke megane is dat dan? Want de huidige megane eco diesel met 6 bak en de bekende Dci motor is echt flink zuinig, juist wel over te spreken.Joopieboy schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 19:37:
Was ook mooi met de hyper dyper eco megane van een collega van mij. Fucking 1 op 9 met volle kofferbak en achterbank en 2 man erin naar Duitsland.1 op 11 met wat normaler gebruik. Slaat echt helemaal nergens op maar goed...
Maar het blok vind ik echt een gemiste kans haha.
Ik rij ook zo'n megane en boven de 110kmh wordt hij echt wel minder zuinig.
Dan rijdt je collega/kennis/vriend aardig door. Zelfs de minst onzuinige rijder op spritmonitor doet met dat blok 1:12,5. Bij dit soort motoren (eigenlijk wat ondergemotoriseerd op snelheid) is vooral je rechtervoet en je vermogen tot anticiperen het belangrijkst om een gunstig verbruik neer te kunnen zetten.Joopieboy schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:49:
Dit is dan wel een benzine versie, 1.2 tce is dat geloof ik. Wat een hok. Stoelen en alles zit wel goed en is best goed afgewerkt. Audio is goed en werkt perfect alleen jammer van de opbouw speakers.
Nee, merp!
Dat gaat neem ik aan om de bekende 1.3dci waar je al die station uitvoeringen van rond ziet crossen? Dat behoren idd redelijk zuinige motoren te zijn en behoorlijk te rijden... nog nooit mee gereden eigenlijk en ik rij toch wel vaak in verschillende modellen en merken. Enige nadeel wat ik er altijd van heb begrepen is dat de eerdere uitvoeringen wat problematisch zijn in de winter... als het te koud word dan heeft de kachel heel veel moeite met warm worden omdat het blok niet warm genoeg wordt!!null schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:17:
[...]
Welke megane is dat dan? Want de huidige megane eco diesel met 6 bak en de bekende Dci motor is echt flink zuinig, juist wel over te spreken.
Ahh okay... die motor is een heel mooi voorbeeld dat het aantal pk's eigenlijk geen ene donder meer zegt over de prestaties van een auto... zeker niet meer sinds al dat downsizen. Die 1.2 zou iets van 120 of 130pk moeten leveren maar heeft echt een waardeloos koppel waardoor het alsnog voor geen meter van de plaats komt en al helemaal niet als de auto vrij zwaar geladen is. Kijk je dan bijvoorbeeld naar die 1.2tsi blokken die VW en Skoda gebruiken dan is het een heel ander verhaal, die hebben minder pk's maar komen veel beter vooruit omdat ze een beter koppel hebben... zelfs een lichte caravan is geen probleem. Okay... die hebben/hadden zo de eigen problemen maar allround wel een betere motor.Joopieboy schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:49:
Dit is dan wel een benzine versie, 1.2 tce is dat geloof ik. Wat een hok. Stoelen en alles zit wel goed en is best goed afgewerkt. Audio is goed en werkt perfect alleen jammer van de opbouw speakers.
En een eco blokje is ook niet voor iedereen gemaakt, je rijstijl moet er ook naar zijn... heel bot gezegd heeft die collega van je de verkeerde wagen, past niet bij zijn rijstijl. Een wat groter of oneerbiedig gezegd normaal blok zal vrijwel zeker zuiniger rijden. Mijn volgende auto wordt iig een Mazda van de huidige generatie of nieuwer... daar snappen ze het tenminste. Niets 'downsizen', gewoon efficiënter maken die blokken. Daar kan je tenminste nog een fatsoenlijk rijdende wagen kopen met een goed blok erin die net zo zuinig is als die kleine blokjes in de meeste europese merken, zonder dat je hoeft te minderen wat betreft een vlotte rijstijl. Collega heeft een nieuwe mazda3, 2.0 120pk en doet 1:18 op zijn slofjes... klinkt beter, voelt beter en het is sowieso werkelijk een stuk vlotter dan zo'n 1.2tse met 120pk.
Gratis gefixt voor je. CO2 met het tweetje onder is koolstofdioxide.DaMarcus schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 18:25:
True, alleen gaat daar niks in veranderen. De reden dat er zulke lage cijfers worden opgegeven heeft te maken met de CO2-belasting: hoe minder de auto uitstoot, hoe minder BPM je betaalt. Porsche geeft aan dat de 918 Spyder een uitstoot heeft ban 70 gram CO2 per kilometer uitstoot: dat zal vast kunnen onder optimale omstandigheden waarbij de elektromotor volop wordt gebruikt maar in de praktijk gebeurt dat niet.
Daarbij, een lagere CO2-uitstoot leidt ook tot een lagere bijtelling wat interessant is voor leaserijders. Ja, het is krom maar zo werkt de wereld op dit moment.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
In Duitsland zal er vast wel aardig doorgereden worden inderdaad. Mag aannemen dat dat niet de score is die normaal gehaald wordt in Nederland, want dan moet die collega nog even te horen krijgen dat er ook een 5 en 6 op de auto zit. Ik heb met een 1.2 TSi 1x een score gehaald over 494km van 1:10,64, niet al te beste, maar dat was ook naar Frankfurt en grote stukken 170+. "Normaal" in Duitsland zit ik eerder op 1:13, in Nederland eerder 1:15,5. Met veel stadsverkeer, overigens.PauseBreak schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 22:16:
[...]
Dan rijdt je collega/kennis/vriend aardig door. Zelfs de minst onzuinige rijder op spritmonitor doet met dat blok 1:12,5. Bij dit soort motoren (eigenlijk wat ondergemotoriseerd op snelheid) is vooral je rechtervoet en je vermogen tot anticiperen het belangrijkst om een gunstig verbruik neer te kunnen zetten.
Met alle respect, maar wat een ongelofelijk l#l verhaal heb je hierboven hebt opgehangen.
In de eerste plaats heb je het over een een 1.3DCI waar iedereen in rond zou rijden. Renault/Nissan levert sinds jaar en dag 1.5DCI motoren. Zoals je zelf aangeeft heb je hier nog nooit in gereden. Ook spreek je over een kachelprobleem aan waar je zelf geen ervaringen mee hebt.
In de tweede plaats speek je over een 1.2 TCE motor. Ook hier heb je zelf niet meegereden. Als je naar de specs kijkt (190nm bij 2000 tpm en 115 PK) en een paar testen leest, dan zul je ervaren dat er met dit geen sportwagen is, maar dat er best mee te leven valt. Praktijk verbruik bij leasemaatschappijen is 7,44l/100km http://werkelijkverbruik.nl/ Priverijders kunnen best nog wat zuiniger uitkomen.
Ten slotte de Mazda: vlotjes 1:18 lijkt mij sterk overdreven. 1: 18 is wel te halen, maar dan moet je wel je best voor doen. Werkelijk verbruik is ca. 7,16l/100km op http://werkelijkverbruik.nl/ Dat komt behoorlijk overeen met de genoemde Megane hierboven. Wat je zelf het lekkerst rijden vindt is een kwestie van smaak.
Wat een klinkklare onzin is dit. Sorry ik ben niet vaak zo stellig maar is simpel onzin.Joopieboy schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 19:37:
Was ook mooi met de hyper dyper eco megane van een collega van mij. Fucking 1 op 9 met volle kofferbak en achterbank en 2 man erin naar Duitsland.1 op 11 met wat normaler gebruik. Slaat echt helemaal nergens op maar goed...
190 op de teller (veel harder gaat ie niet) staat de boordcomputer op 1:11als je hem op de cc zet. Ik rij veel in Duitsland, en je kunt niet overal vol uit en dat wil je ook helemaal niet met een megane
Volgens mij overdrijf je graag en kijk je niet naar het verbruik bij constante snelheid (zols gebruikelijk) maar wanneer het gaspedaal volledig ingedrukt wordt. Tijdens het optrekken geeft de mini van me vriendin ook 1:3 aan... Tja zo kennen we er nog wel wat
Het kan natuurlijk ook een niet onderhouden, defecte auto zijn waar van alles verstopt zit en daardoor een onmundig brandstof verbruik heeft. Wat beurten overslaan is nooit verstandig.
Je hele relaas is alleen maar om mij aan te vallen/af te zeiken? Doe het dan lekker niet... met alle 'respect' je hebt niet de waarheid in pacht.bert74 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 09:34:
@MicGlou
Met alle respect, maar wat een ongelofelijk l#l verhaal heb je hierboven hebt opgehangen.
In de eerste plaats heb je het over een een 1.3DCI waar iedereen in rond zou rijden. Renault/Nissan levert sinds jaar en dag 1.5DCI motoren. Zoals je zelf aangeeft heb je hier nog nooit in gereden. Ook spreek je over een kachelprobleem aan waar je zelf geen ervaringen mee hebt.
In de tweede plaats speek je over een 1.2 TCE motor. Ook hier heb je zelf niet meegereden. Als je naar de specs kijkt (190nm bij 2000 tpm en 115 PK) en een paar testen leest, dan zul je ervaren dat er met dit geen sportwagen is, maar dat er best mee te leven valt. Praktijk verbruik bij leasemaatschappijen is 7,44l/100km http://werkelijkverbruik.nl/ Priverijders kunnen best nog wat zuiniger uitkomen.
Ten slotte de Mazda: vlotjes 1:18 lijkt mij sterk overdreven. 1: 18 is wel te halen, maar dan moet je wel je best voor doen. Werkelijk verbruik is ca. 7,16l/100km op http://werkelijkverbruik.nl/ Dat komt behoorlijk overeen met de genoemde Megane hierboven. Wat je zelf het lekkerst rijden vindt is een kwestie van smaak.
Om mee te beginnen... ja dat had 1.5 moeten zijn, ik zat denk ik even met die blokjes 1.3dtci diesel blokjes in het hoofd... excuus, ik ben ook maar een mens. Ik heb er inderdaad nog nooit mee gereden (gek genoeg, er staan er hier twee voor de deur) maar zat over gelezen en spreek de bestuurders ook... (wagenparkbeheer is een onderdeel van mijn werk (200+ personenwagens) en ben daarom ook wel redelijk op de hoogte in de verschillen mbt verbruik bij verschillende rijstijlen met dezelfde motor. In ieder geval toen die blokjes net verschenen waren ze wat problematisch mbt de warmte... vraag het je lokale dealer eens en laat je verassen.
Ik heb nog nooit in een 1.2tce gereden? Waar zeg ik dat? Gisteren nog! En rij zelfs regelmatig in verschillende ook... in Twingo en in Clio. En ook daarvan zijn de klachten bekend, heb ook nooit beweerd dat het een sportwagen is... maar voor een blokje wat 120pk onder de kap zou moeten hebben komt het verdomd slecht vooruit en valt het verbruik ook vies tegen als je een wat snellere rijstijl hebt. Wat is nou de zin van zo'n ecoblok als je met een 'normaal' blok net zo sportief kan rijden maar toch zuiniger? Het verhaal van een stukje naar boven bevestigd dat ook... kan de test zo even niet terugvinden, maar een 1.2tce Twingo moest het daarin afleggen tegen een 3cyl 1.0t Ford Ka die dus op papier alle nadelen had... en daar heb ik ook wel eens in gereden en die heb ik liever dan die Renault.
Mijn punt was heel simpel: als je niet eco rijdt moet je niet eco kopen en daarom noemde ik de Mazda, die heeft die nadelen niet volgens de diverse autotests zonder dat je inlevert op verbruik... en er zijn wel eco blokjes die het goed doen, maar die zuinige benzine blokjes die renault gebruikt behoren niet tot de betere. Er zijn diverse vergelijkende tests te vinden waarin ze het allemaal unaniem eens zijn... de aanpak vak Mazda werkt, de motoren voelen beter op alle vlakken terwijl ze niets minder zuinig zijn.
Wat betreft die verbruikscijfers mbt de Mazda... 1:13 is echt grote nonsens, dat ben je echt alleen maar aan het scheuren. Gewoon een normale rijstijl en je doet met gemak 1:17/18... heb je wel naar de skyactive motoren gekeken? De vorige generatie motoren van Mazda was al zuiniger dan dat jij nu beweerd.
Als je de volgende keer een punt wil maken... doe het dan aub op een normale manier en dus niet zo aanvallend aub... ben best in voor een goede discussie, maar de toon zegt genoeg. Ik begrijp dat het makkelijk is van achter een toetsenbord, maar ook al vind je dat ik de grootste nonsens praat is nog geen reden om zo te reageren.. dat doe je in je normale dagelijks leven vast ook niet. Die vijandelijkheid in sommige topics maken het leesplezier er niet beter op... en nu doe ik daar enigszins gevoelsmatig gedwongen aan mee omdat ik hap. Bah... weer een draadje wat ik maar ga mijden vanwege het publiek.
[ Voor 8% gewijzigd door MicGlou op 26-08-2014 10:49 ]
Net verbruik! Verstandige auto's moet je idd kopen als je gesettled bentVerwijderd schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 13:25:
Ik rij 1 op 8, met mijn Nissan 350z 3,5L V6 290pk. Tank van 80 Liter waarmee ik iets van 650km ver mee kom.
Grote jongens speelgoed.
Met mijn S80 2.5T heb ik overigens bijhoorlijk zuinig gereden richting Spanje, t/m Parijs 1:13, met 4 man en een volle kofferbak, en dan de CC op 120/130 km/h
Vaak bu'j te bang!
Wel ben ik al zo verstandig geworden om er niet iedere dag mee naar m'n werk te gaan. Kost gewoon te veel geld maandelijks en ik laat me de hele tijd uitlokken door het motorgeluid wat leidt tot boetes.
http://www.spritmonitor.d...120&gearing=1&powerunit=2MicGlou schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 10:42:
Wat betreft die verbruikscijfers mbt de Mazda... 1:13 is echt grote nonsens, dat ben je echt alleen maar aan het scheuren. Gewoon een normale rijstijl en je doet met gemak 1:17/18... heb je wel naar de skyactive motoren gekeken? De vorige generatie motoren van Mazda was al zuiniger dan dat jij nu beweerd.
Correct gefilterd op de 120Pk 2 liter sky active G... voor 1:17/1:18 moet je iets rustig aan doen, de allerbesten scoren bijna 1:19. 1:16 is gemiddeld en er scoort er geeneen slechter dan 1:13.
http://www.spritmonitor.d...115&gearing=1&powerunit=2
De megane TCE 115 scoort over de hele linie wat slechter. Het gemiddelde zit net boven de 1:14
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Tone of voice had anders gekund. Was niet bedoeld om jou persoonlijk te raken, maar bedoeld om scherp de discussie in te gaan. Point taken.
Puur inhoudelijk blijf ik grotendeels bij mijn verhaal. Ik constateerde enerzijds fouten in de tekst, onvolledigheden, verhalen "van horen zeggen" etc. Dat het beschrevene als "bullshit" op me over kwam.
Ik had deze "feedback" wat genuanceerder moeten brengen.
Deze bron heb ik ook bekeken, naast de bron die ik al eerder aangaf. Zoals ik al eerder aangaf moet je voor 1:18 wel degelijk je best doen. Maar 1:16 is natuurlijk een prima prestatie.
Bezwaar tegen deze site is dat het mensen zijn die bewust met brandstof verbruik bezighouden, dus je mag er van uit gaan dat dit verbruik over het algemeen wat gunstiger is.
De andere bron komt van Travelcard en is gebaseerd op leaserijders. Hier mag je er van uit gaan dat het verbruik wat hoger is dan gemiddeld.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Voor privé-rijders is spritmonitor.de waarschijnlijk meet geschikt, voor wagenparkbeheerders de travelcard gegevens.
Collega, 1 op 9 was met volle belading iig. Auto hing aardig door dus dat zal het wel voor een deel verklaren. De 1 op 11 is in zijn geval dagelijks verkeer en hij rijd best rustig imho... Maar idd, dat anticiperen edg zal dan wel wat meer ermee te maken hebben maar ik vind het toch wel apart. De 2 liter van weleer kon je met gemak op de 1 op 13 krijgen en nu een 1.2 'eco' is de 1 op 11 al moeilijk.PauseBreak schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 22:16:
[...]
Dan rijdt je collega/kennis/vriend aardig door. Zelfs de minst onzuinige rijder op spritmonitor doet met dat blok 1:12,5. Bij dit soort motoren (eigenlijk wat ondergemotoriseerd op snelheid) is vooral je rechtervoet en je vermogen tot anticiperen het belangrijkst om een gunstig verbruik neer te kunnen zetten.

[ Voor 60% gewijzigd door Joopieboy op 30-08-2014 21:59 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
De 1.2TCe vervangt dan ook de 1.6/1.8 en niet de 2.0Joopieboy schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 21:57:
[...]
Collega, 1 op 9 was met volle belading iig. Auto hing aardig door dus dat zal het wel voor een deel verklaren. De 1 op 11 is in zijn geval dagelijks verkeer en hij rijd best rustig imho... Maar idd, dat anticiperen edg zal dan wel wat meer ermee te maken hebben maar ik vind het toch wel apart. De 2 liter van weleer kon je met gemak op de 1 op 13 krijgen en nu een 1.2 'eco' is de 1 op 11 al moeilijk.
Nee, merp!
Niet gek voor een 21 jaar oude auto met 228k op de teller
M'n 'hobby' auto doet het wel wat slechter..
Subaru Impreza WRX (2005) - 1 op 8,1

Daar kies je bewust voor als je zo'n soort motor in je auto laat lepelen. Een goed verbruik ga je alleen bereiken wanneer je dat snapt en je rijgedrag aanpast.Joopieboy schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 19:15:
Mm ok goed, maar gebrek aan vermogen is ook wel irritant.
Nee, merp!
Zou dan maar eens vragen aan die collega om zijn auto naar de dealer te brengen voor een check. Bij normaal gebruik is dat echt geen normaal verbruik voor dat blok.Joopieboy schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 21:57:
Collega, 1 op 9 was met volle belading iig. Auto hing aardig door dus dat zal het wel voor een deel verklaren. De 1 op 11 is in zijn geval dagelijks verkeer en hij rijd best rustig imho... Maar idd, dat anticiperen edg zal dan wel wat meer ermee te maken hebben maar ik vind het toch wel apart. De 2 liter van weleer kon je met gemak op de 1 op 13 krijgen en nu een 1.2 'eco' is de 1 op 11 al moeilijk.
Heb ook zo'n 1.5 DCI in mijn nissan note liggen met 86 PK.skelleniels schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 14:58:
Nieuw record met de Renault Kangoo 1.5 DCI 68 pk(2011): 1 op 20,46, vorig record was 1 op 18,78 maar heb dan ook wel overdreven mijn best gedaan tijdens het verlof. 50 kg materiaal van het werk eruit gelaten(niet nodig tijdens het verlof) en op de autosnelweg max 105 ipv 110. Vanwege het kwakkelende weer ook geen airco of verwarming nodig gehad. Ritjes waren ook minimum 50 km(op deze tank ook 2x200 km) ipv dagelijks 2x6 km naar het werk en veel in de file staan bij het naar klanten rijden. Vorig record is ook van tijdens de zomer, maar had er dan niet echt op gelet en het materiaal ook laten zitten en was veel warmer toen(constant airco)
Record is 1 op 22,9 met een beetje hetzelfde rijgedrag als jou 100 ~110 km/h max en goed anticiperen.
Ook was het in die tijd vakantie periode > geen files dus... Scheelt aanzienlijk

Normaal gesproken rijdt ik 1 op 18-19 aan de pomp gemeten..
De boordcomputer is wel heel erg positief gestemd.. Over het algemeen rijdt ik volgens hem tussen de 1op 21-23
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 01-09-2014 20:37 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Ik wil dat toch bestrijden. Met de Focus 2009 eco heb ik gemiddeld 4.95L/100km gereden (over 140 tankbeurten / 5 jaar / 130Mm), terwijl het gemiddelde op spritmonitor over enkele honderden exact gelijke auto's op 5,5L/100km lag.bert74 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 13:42:
@martijn_tje
Bezwaar tegen deze site is dat het mensen zijn die bewust met brandstof verbruik bezighouden, dus je mag er van uit gaan dat dit verbruik over het algemeen wat gunstiger is.
Dit is weliswaar een N=1 waarneming maar toch wel een met enig gewicht, zeker als je bekijkt dat een hoop posters in dit topic hun "verbruik" melden over 1 tank of zelfs over 1 rit, laat staan dat ze ook nog uitgaan van wat het dashboard ze vertelt ipv een meting aan de pomp.
Daarna bleek ik een dag later Nederland makkelijk te kunnen halen dus heb ik het gemiddelde van die twee dagen met een snelle rit van 650km om kunnen buigen naar 6.1l /100km.
Mooie score die 4,95L/100km! Dan zit je toch ca. 10% beter dan de benchmark, aan de andere kant met "verstandig" rijden is dit wel vaak het voordeel die je kunt pakken t.o.v. het gemiddelde.
Met mijn uitspraak bedoelde ik te zeggen dat het verbruik op Spritmonitor gemiddeld (meer privé rijders, bewust met verbruik bezig) waarschijnlijk wat lager ligt dan op Travelcard gebaseerde cijfers (leaseauto's, vaak meer snelweg, waarschijnlijk minder bewuste berijders).
Ja bekend verhaal.. maar in feite is dat voor elke auto zo. Als je hard gaat rijden (waarbij ik 130 even als hard beschouw ten opzichte van rustig 100 ofzo) dan schiet het verbruik omhoog door de luchtweerstand. Ik zit gemiddeld over 95.000 km op 5,8 liter /100km maar dat kan extremen aannemen van 7 liter /100 km en 4,5 liter /100 km.bigfoot1942 schreef op maandag 01 september 2014 @ 22:54:
Mijn Megane ecodiesel kan alle kanten op qua verbruik
Overigens heb ik de pre-14% EDC dus die doet bij 120 km/uur 2500 toeren. De huidige Meganes zijn zuiniger.
UNOX: The worst operating system
Nou als ik kijk voor mijn auto:bert74 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 13:42:
http://www.fuelly.com/car/suzuki/alto/2000
Dan is het beste verbruik daar 1 op 15,5 terwijl ik doodleuk 1 op 24,2 rij de eerste tankbeurt.
Evenals het verbruik van mijn vorige auto:
http://www.fuelly.com/car/mitsubishi/charisma/1998
Beste verbruik: 1 op 11 terwijl ik op mijn sloffen 1 op 14 haalde en zelfs meer dan regelmatig 1 op 16 of zuiniger reed.
En mijn auto daarvoor:
http://www.fuelly.com/car/citroen/saxo
Beste verbruik 1 op 15,4 terwijl ik mijn saxo nog nooit onder de 1 op 17 heb gekregen destijds.
Dus of die mensen zijn helemaal niet zo erg met het verbruik bezig als je denkt of ik ben een rijdend wereldwonder ofzo
Of aan die collega vragen of hij weet dat er meer dan 1 versnelling in die auto zit.J0YR1D3R schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:09:
[...]
Zou dan maar eens vragen aan die collega om zijn auto naar de dealer te brengen voor een check. Bij normaal gebruik is dat echt geen normaal verbruik voor dat blok.
1 op 9

[ Voor 30% gewijzigd door Metro2002 op 02-09-2014 09:55 ]
https://www.spritmonitor....ml?fueltype=2&powerunit=2
Gemiddelde van Saxo is 6,5l/100 km
https://www.spritmonitor....0&power_e=130&powerunit=2
Gemiddelde van de Carisma 7,53 l/100 km
Die Kangoo heeft natuurlijk wel een veel hogere luchtweerstand wat sowieso slechter is voor het verbruikDaannn1987 schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:18:
[...]
Heb ook zo'n 1.5 DCI in mijn nissan note liggen met 86 PK.
Record is 1 op 22,9 met een beetje hetzelfde rijgedrag als jou 100 ~110 km/h max en goed anticiperen.
Ook was het in die tijd vakantie periode > geen files dus... Scheelt aanzienlijk![]()
Normaal gesproken rijdt ik 1 op 18-19 aan de pomp gemeten..
De boordcomputer is wel heel erg positief gestemd.. Over het algemeen rijdt ik volgens hem tussen de 1op 21-23
Ja dat zal ik niet ontkennen.. Soort van aerodynamische begrenzingskelleniels schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 21:30:
[...]
Die Kangoo heeft natuurlijk wel een veel hogere luchtweerstand wat sowieso slechter is voor het verbruik
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ahja, dat komt al meer in de buurt inderdaad.bert74 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:41:
@Metro volgens mij ben je in verwarring met het gemiddelde verbruik en beste verbruik.
https://www.spritmonitor....ml?fueltype=2&powerunit=2
Gemiddelde van Saxo is 6,5l/100 km
https://www.spritmonitor....0&power_e=130&powerunit=2
Gemiddelde van de Carisma 7,53 l/100 km
Maar waar staat het verbruik van jouw auto's dan? Ik bedoel niet jouw TYPE auto, maar het exemplaar wat je zelf gereden hebt?Metro2002 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 09:51:
[...] Nou als ik kijk voor mijn auto:
http://www.fuelly.com/car/suzuki/alto/2000
Dan is het beste verbruik daar 1 op 15,5 terwijl ik doodleuk 1 op 24,2 rij de eerste tankbeurt.
Evenals het verbruik van mijn vorige auto:
http://www.fuelly.com/car/mitsubishi/charisma/1998
Beste verbruik: 1 op 11 terwijl ik op mijn sloffen 1 op 14 haalde en zelfs meer dan regelmatig 1 op 16 of zuiniger reed.
En mijn auto daarvoor:
http://www.fuelly.com/car/citroen/saxo
Beste verbruik 1 op 15,4 terwijl ik mijn saxo nog nooit onder de 1 op 17 heb gekregen destijds.
Dus of die mensen zijn helemaal niet zo erg met het verbruik bezig als je denkt of ik ben een rijdend wereldwonder ofzo
[...]
Staaf je beweringen nu met je eigen metingen, over bijvoorbeeld minimaal 20 tankbeurten, en niet zomaar een - waarschijnlijk niet bepaald willekeurige - steekproef.
Vertel me nu niet dat je niet bij die mensen hoort die zich alleen de positieve zaken herinnert, en de keren dat je vreselijk ongunstige autoritten had "vergeten" bent. Meten, registereren en vastleggen, dat is de enige manier om de selectiviteit van je geheugen te omzeilen.
[ Voor 12% gewijzigd door joopv op 03-09-2014 09:50 ]
Dit topic is gesloten.