dit was snelweg en provinciale weg.
Het argument van "met constante snelheid op de snelweg" zie je vaker, maar in de praktijk rij je met een auto maar weinig met een constante snelheid. Ik zit vaak op de rechterbaan, maar haal uiteraard ook gewoon regelmatig met gepaste snelheid in. En bij het accelereren draagt de electromotor juist heel veel bij, waardoor het verbruik gedrukt wordt.
Daarnaast, en daar is Toyota redelijk uitzonderlijk in, heeft men niet enkel een conventionele motor gepakt en een electromotor er op geschroeft. De
verbrandingscyclus van de motor is in z'n geheel aangepast waardoor deze efficienter loopt.
Voordeel is dat het een benzinemotor wordt met het verbruik van een diesel
Nadeel is dat het koppel erbarmelijk wordt (en ook enkel bij hoge toerentallen aanwezig is), maar dat wordt weer volledig opgevangen door de ondersteuning van de electromotor.
Ik rij ongeveer 20.000km per jaar waarvan minstens 75% op de snelweg. Ik heb over 115000 km een gemiddelde van 5l/100km staan.
En met een diesel zou ik dat wellicht ook wel kunnen, maar met 20.000 km per jaar haal ik de extra kosten van wegenbelasting er dan domweg niet uit.
(ongevraagd een stukje motivatie voor de aanschaf)
[
Voor 8% gewijzigd door
YellowCube op 04-07-2014 14:34
]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world