Hoe zuinig rij jij? - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 102 Laatste
Acties:
  • 357.113 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 01:34:
Een wat ouder artikel vergeleek de Prius al eens met een Hummer. Zie hier.

Edit: Misschien dat je dat artikel ook wel bedoeld, maar dat was dus met een Hummer. Een landrover zal wel niet veel anders zijn
Artikel gaat uit van een levensduur van de prius van slechts 160000km. Er rijden er al rond als taxi die veel meer hebben gelopen. Artikel flawed

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
YellowCube schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 09:47:
Fijne instelling toon je met die laatste zin.. Laten we die allemaal aan gaan houden, daar worden we beter van.
Kijken of hij zich nog steeds zo vrolijk voelt als andermans kind gebroken en bloedend door zijn voorruit komt.

Indien ja.... *censoredbleepBLEEEEEEEEEEEEEEEEEEP*
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 00:13:
Plus 6kWh per 100km verstookt. Noem dat dan ook gewoon ;)
Die 6kWh komt uiteindelijk hoe dan ook via via uit de benzinemotor, en het is dus volkomen eerlijk om die te negeren over het totaalverbruik van de hybride autos

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 06-11-2007 10:23 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

CanonG1 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 08:09:
[...]
En dat stoer doen over hard rijden en een hoog verbruik hebben snap ik echt niet. Die mensen hebben zeker geen kinderen die a) de openbare ruimte moeten delen met deze scheurijzers en nogal eens doodgereden worden en b) als ze wat ouder zijn misschien ook nog wel wat aardolie e.d. willen hebben.
En ik snap dat stoer doen over zuinig rijden niet. Heb je geen geld ofzo?

En idd, kinderen op de snelweg; ik moet ze nog tegenkomen. Overigens ben ik niet van mening dat je maar met 80 door de bebouwde kom moet knallen, maar aan de andere kant horen kinderen op de stoep of op een speelpleintje te spelen en niet op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Koppensneller

winterrrrrr

Timmert schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:22:
[...]

En idd, kinderen op de snelweg; ik moet ze nog tegenkomen. Overigens ben ik niet van mening dat je maar met 80 door de bebouwde kom moet knallen, maar aan de andere kant horen kinderen op de stoep of op een speelpleintje te spelen en niet op de weg.
En wat ga je dan zeggen als je dr eentje aanrijdt die achter zijn bal aan huppelt? Eigen schuld, dikke bult? En je kunt toch niet van ouders verwachten dat ze de hele dag achter hun kroost aanhollen om dat soort dingen maar te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier mag een kilo ton zout bij.
aar aan de andere kant horen kinderen op de stoep of op een speelpleintje te spelen en niet op de weg.
Waarom heten het ook alweer kinderen? In veel woonwijken rij je met 30 eigenlijk al te hard. Sowieso heeft doorstampen binnen de stad geen enkele zin, behalve dat je tank sneller leeg raakt. Bij Blik op de weg hebben ze dit al eens getest. Politiewagen vs normale wagen, beiden vanaf Arnhem naar Nijmegen. Gewone wagen reed normaal, politiewagen stampte enorm door. Uiteindelijk tijdsverschil: anderhalve minuut. (hier zit dus nog een stuk A325 snelweg tussen ook)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

KoppenSneller schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:24:
[...]

En wat ga je dan zeggen als je dr eentje aanrijdt die achter zijn bal aan huppelt? Eigen schuld, dikke bult? En je kunt toch niet van ouders verwachten dat ze de hele dag achter hun kroost aanhollen om dat soort dingen maar te voorkomen.
Ik zeg niet dat je niet uit je doppen moet kijken, maar je kan ook niet overal rekening mee gaan houden. Besides, toen ik nog een klein Timmertje was moest ik het eens wagen om ook maar in de buurt van de weg te komen. Dan mocht ik meteen een week niet buiten spelen.

[ Voor 41% gewijzigd door Timmert op 06-11-2007 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:33
Ronald schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:21:
Die 6kWh komt uiteindelijk hoe dan ook via via uit de benzinemotor, en het is dus volkomen eerlijk om die te negeren over het totaalverbruik van de hybride autos
Goed lezen: het is een Plug-in Hybride. Die 6kWh komt uit het stopkontakt en dus, zo je wilt, uit een duurzame bron als zon, wind of water.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:25:
[...]

Hier mag een kilo ton zout bij.

[...]

Waarom heten het ook alweer kinderen? In veel woonwijken rij je met 30 eigenlijk al te hard. Sowieso heeft doorstampen binnen de stad geen enkele zin, behalve dat je tank sneller leeg raakt. Bij Blik op de weg hebben ze dit al eens getest. Politiewagen vs normale wagen, beiden vanaf Arnhem naar Nijmegen. Gewone wagen reed normaal, politiewagen stampte enorm door. Uiteindelijk tijdsverschil: anderhalve minuut. (hier zit dus nog een stuk A325 snelweg tussen ook)
Je moet het inderdaad met een korrel zout nemen, maar ik snap echt niet waar men zich zo druk om maakt qua zuinig rijden. Als ik 1:17 rij ipv de normale 1:15 scheelt dat me op 800 kilometer 6 euro en een beetje. Godsallemachtig wat een verschil zeg :+

In woonwijken rij ik vaak ook <50 ivm veiligheid en overzichtelijkheid, maar ik vind de 30km lobby wel een beetje triest worden hoor. Zelfs doorgaande wegen met gescheiden fietspaden worden tegenwoordig 30km zone :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 07:55

mace

Sapere Aude

Timmert schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:37:
[...]

Je moet het inderdaad met een korrel zout nemen, maar ik snap echt niet waar men zich zo druk om maakt qua zuinig rijden. Als ik 1:17 rij ipv de normale 1:15 scheelt dat me op 800 kilometer 6 euro en een beetje. Godsallemachtig wat een verschil zeg :+
Dat is niet zoveel geld nee, 6 euro.
Maar als je het omrekent naar per jaar, dan scheelt het wel.
Bij 20000 km per jaar scheelt dat 240 euro, laat jij 240 euro liggen op straat?
Ik dacht het niet. :+
In woonwijken rij ik vaak ook <50 ivm veiligheid en overzichtelijkheid, maar ik vind de 30km lobby wel een beetje triest worden hoor. Zelfs doorgaande wegen met gescheiden fietspaden worden tegenwoordig 30km zone :X
Het is vaak wel zo dat er veel huizen naast die wegen staan en dus potentieel veel slachtoffers.
Daarom zijn de drempelnazi's ook zo actief in dat soort wijken. :+
Neemt niet weg dat ik liever minder verkeersslachtoffers heb dan dat ik kan doorrijden.
Ikzelf zou niet zo gauw iemand aanrijden denk ik, maar je hebt genoeg idioten die 70+ gaan rijden als er geen drempels zijn.

Wat heb je liever...

[ Voor 9% gewijzigd door mace op 06-11-2007 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:29

Rudedadude

Maybe we were born to run

Soort van grappig hoe een topic over iets feitelijks als het benzineverbruik om de zoveel pagina's toch weer een hele discussie oplevert tussen 'snelheidsfreaks' en 'milieufreaks'. In de praktijk blijken er hele werelden van verschil zich af te tekenen tussen mensen die al dan niet hun best doen om zo veel mogelijk kilometers uit een liter benzine of diesel te persen. Er in dit topic over praten werkt blijkbaar ook alleen maar polariserend want opeens lijkt het alsof de soep heter wordt gegeten dan die wordt opgediend...

Ohja, ik betrap mezelf er tegenwoordig op dat ik, wanneer ik meerijdt met iemand anders, bekijk wat iemands schakel-gedrag is en ik me bijvoorbeeld verbaas hoe vaak mensen met constante snelheden 50 in z'n 3 blijven rijden of 80 in z'n 4. Op zo'n moment maakt het voor de rijprestaties niets meer uit of je nu in 3, 4, of 5 rijdt, je bespaart er alleen geld mee. Toch maar eens een keer een opmerking over maken :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Rudedadude schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:47:
Ohja, ik betrap mezelf er tegenwoordig op dat ik, wanneer ik meerijdt met iemand anders, bekijk wat iemands schakel-gedrag is en ik me bijvoorbeeld verbaas hoe vaak mensen met constante snelheden 50 in z'n 3 blijven rijden of 80 in z'n 4. Op zo'n moment maakt het voor de rijprestaties niets meer uit of je nu in 3, 4, of 5 rijdt, je bespaart er alleen geld mee. Toch maar eens een keer een opmerking over maken :P
De swift van mijn moeder, met een heuse 3 cylinder 6 klepper ( :X ) kan wel 50 in z'n 4 en 80 in z'n 5, maar het ding heeft simpelweg te weinig koppel om echt lekker te rijden. Dus in de stad kom je absoluut niet mee met het verkeer. Op provinciale wegen is het nog wel te doen, maar als je onder de 80 komt, dan moet je al weer naar z'n 4, echt lekker is het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik rol altijd in de 4/5 met een kilometer of 50-60 en als ik door moet trekken, dan ga ik 1-2 versnellingen terug afhankelijk van hoeveel vermogen ik nodig heb :) Ik heb nou niet bepaald het meest vermogende blok ooit in m'n autootje liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrug
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik rij de polo van mijn moeder :) die rijd gemiddeld zo'n 1 op 18
Het is een 1.4 liter benzine dingetje

ik schakel al naar 2 als hij bij wijze van rolt, naar 3 bij 30, naar 4 bij 50 en naar 5 bij 70km/h...

Tannoy Revolution R3 105W 6ohm, Marantz PM-7003 2x70W 8ohm, 2x JVG goud/goud, Marantz CD-6003, Marantz ST-6003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:29

Rudedadude

Maybe we were born to run

Het is inderdaad de vraag wat motorisch gezien mogelijk is met een specifieke auto, maar bij constante snelheden gaat het tegenwoordig al gauw goed. De auto's waarin ik meereed waren in elk geval moderne benzine-autos's en die kunnen echt wel wat hebben :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2022
burrug schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:54:
Ik rij de polo van mijn moeder :) die rijd gemiddeld zo'n 1 op 18
Het is een 1.4 liter benzine dingetje

ik schakel al naar 2 als hij bij wijze van rolt, naar 3 bij 30, naar 4 bij 50 en naar 5 bij 70km/h...
ik probeer in principe altijd zo rond de 2500 toeren te schakelen. uit stilstand, van 1 naar 2 wil ik nog wel ns wat langer doorrijden, maar ver boven de 3000 toeren kom ik nooit tijdens het optrekken. Eigenlijk alleen op de snelweg zit ik continue boven de 3000 toeren.

Laatst trouwens ergens gehoord dat het werd aanbevolen voor zuinig rijden. (schakelen bij 2500 toeren), of was dat al bij 2000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:02

Dentheman

Zie signature

2000 is voor diesel, 2500 rpm voor benzine auto's. Met die twingo is het overigens ook goed te doen zuinig rijden, in z'n 1 optrekken, tot +- 25 km/h dan naar z'n 3, bij 50 in z'n 4 en bij 55 (constant) in z'n 5. Moet ik dan optrekken gaat 'ie vaak wel een versnelling terug anders begint 'ie te grommen, of ik moet met een fluwelen voetje gas geven.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tylen schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 09:38:
Ja, en die kinderen spelen zeker op de snelweg?

En laat ik nogmaals eens aanhalen dat 140 op de teller gewoon 130 echt is... Dus 10 kilometer te hard OEEEEOEOEOEOE gevaaaaarlijk, als ik nou met 120 of 130 tegen een boom klap. Boeie..

Nee ik heb geen kinderen en andermans kinderen boeie me niet. Ik leef NU en wil graag ook een leuk leven hebben. Als ik me aan moet passen aan de rest, dan valt er niets leuks meer te beleven.
bah. Sommige mensen verdienen gewoon geen rijbewijs. Met alle respect, maar dankzij mensen zoals jou zijn jongeren nog steeds de brokkenmakers in het verkeer.

En NATUURLIJK maakt het uit of je met 120 of 130 tegen een boom klapt. 120 = remweg van 66 meter, 130 is een remweg van 71,2 meter. Wedden dat je dat verschil voelt als je tegen die boom klapt?

En die laatste zin: Ga aub naar een circuit ofzo, met zo'n houding hoor je echt niet in het verkeer thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

MaCe1337 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:41:
[...]

Dat is niet zoveel geld nee, 6 euro.
Maar als je het omrekent naar per jaar, dan scheelt het wel.
Bij 20000 km per jaar scheelt dat 240 euro, laat jij 240 euro liggen op straat?
Ik dacht het niet. :+
Ik rij 70.000km per jaar, maar ik zie zuinig rijden als een ergernis. Ik ga mezelf niet 70.000km per jaar zitten irriteren, want dan rij ik vroeg of laat tegen een taluud. Overigens ben ik absoluut pro vroeg opschakelen, bij normaal verkeer kom ik met mn diesel zelden boven de 2800 toeren en ik rij steevast vanaf 80 in de 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:42

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 12:16:
[...]

bah. Sommige mensen verdienen gewoon geen rijbewijs. Met alle respect, maar dankzij mensen zoals jou zijn jongeren nog steeds de brokkenmakers in het verkeer.

En NATUURLIJK maakt het uit of je met 120 of 130 tegen een boom klapt. 120 = remweg van 66 meter, 130 is een remweg van 71,2 meter. Wedden dat je dat verschil voelt als je tegen die boom klapt?

En die laatste zin: Ga aub naar een circuit ofzo, met zo'n houding hoor je echt niet in het verkeer thuis.
Tja, maar als ik met 120 of 130 OF 240 tegen een boom klap heb ik GEEN remweg.... (ander klapte ik wel zachter tegen een boom)

En hoe weet jij dat ik een remweg heb van 66 meter als ik 120 rijd? Die standaard formules kloppen echt niet hoor. Want dat wilt zeggen dan een twingo 66 meter nodig heeft om stil te staan van 120 naar 0. En dat een Ferrari dat ook nodig heeft. Ammehoela.

Maar wie ben ik, heb 10 jaar me rijbewijs en rijd 72000 in het jaar en tot nu toe schadevrij....

Ik kan gewoon niet tegen die boomkussers. Kan mij dat geld verrote dat ik meer vebruik. Maarja dat is MIJN mening.....

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Laatst online: 10-01 23:25
Rudedadude schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:47:
Ohja, ik betrap mezelf er tegenwoordig op dat ik, wanneer ik meerijdt met iemand anders, bekijk wat iemands schakel-gedrag is en ik me bijvoorbeeld verbaas hoe vaak mensen met constante snelheden 50 in z'n 3 blijven rijden of 80 in z'n 4.
Ik ken iemand die dus hele stukken 90 á 100 in de vier blijft rijden... En dan nog zichzelf afvragen waarom de auto niet zuinig is "want hij zou makkelijk 1 op 16 moeten halen" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:36

YellowCube

Wait...what?

Tylen schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:08:

Ik kan gewoon niet tegen die boomkussers. Kan mij dat geld verrote dat ik meer vebruik. Maarja dat is MIJN mening.....
wat hebben boomkussers in deze context te maken met het besparen van benzine (en daarmee olie voor de mensen die na ons komen)?
Oh well...je gaat de tijd nog meemaken dat je gedwongen je auto moet laten staan omdat het niet te betalen is. Veel succes.

[ Voor 34% gewijzigd door YellowCube op 06-11-2007 13:24 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:22:
[...]
wat hebben boomkussers in deze context te maken met het besparen van benzine (en daarmee olie voor de mensen die na ons komen)?
Oh well...je gaat de tijd nog meemaken dat je gedwongen je auto moet laten staan omdat het niet te betalen is. Veel succes.
Alhoewel ik het met de argumentatie noch de wijze van uiten van argumenten van Tylen eens ben moet ik in dit geval toch ook jou een deel ongelijk geven: de druppel op de gloeinde plaat die een paar milieu-bewuste automobilisten zijn weegt natuurlijk niet op tegen de hoeveelheid olie die gaat zitten in krachtcentrales, vrachtschepen en vrachtautos om nog te zwijgen van de grote hoeveelheid landen waar niet op gas gestookt wordt (maar op: juist ja. Van de Shell.)
Daarnaast heeft hij ergens wel een puntje: een ieder moet voor zichzelf beslissen hoe milieuvriendelijk nog milieuvriendelijk is, en waar het "irritant gezeik" wordt.

Bij Tylen ligt de lat schijnbaar wat laag (er over praten wordt al een item, merk ik ;) ) en bij een aantal andere mensen ligt die hoger. als ik me niet vergis reedt ajhaverkamp met zo'n Lupo 3.0 ? Daar krijg je mij dus met geen honderd liter olie voor warmgestookt, ik wil PKs, comfort, luxe, zachte weglegging en stil rijden, en als dat 1 op 11 rijdt, dan rijdt dat maar 1 op 11, dat zal me dan ook verder worst zijn. Daar kun je voor of tegen zijn, dat moet ene ieder voor zich weten, maar het is net zo goed mijn recht om met een onzuinige auto te rijden als het iemand anders' recht is zuinig te rijden. Om nou te zeggen dat ik er straks mede verantwoordelijk voor ben dat allerhande mensen die minder verdienen niet meer kunnen rijden... als een grote groep mensen niet meer in de auto kan stappen vanwege de kosten dan hebben we het brandstofverbruik ook flink gereduceerd. Zie daar een oplossing. :+
Doe gewoon waar je jezelf goed bij voelt, of dat nou een Ford Mustang of een Lupo 3.0L is.
Laat een ander ook vrij zijn eigen droomautootje te rijden. Het leven is al zo kort en d'r gaat al zoveel vrije tijd in werk en levensonderhoud zitten, mag iedereen dan ook die paar euro die je overhoud nadat de belasting is komen kijken uitgeven aan datgene wat ie leuk vind? De vrije handel kapt de excessen vanzelf af. Met anderhalve euro per liter is het ook voor de veel verdiener niet meer zo leuk om 1 op 8 te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:42

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Tja misschien reageer ik een beetje over the top. Ik zal daarom mijn frustraties proberen uit te leggen.

2 Jaar geleden ben ik gestop met motor rijden op de openbare weg. Dit omdat het te gevaarlijk werd. Natuurlijk niet in de bebouwde kom maar meer op snelwegen en met name als ik in een groepje reed. Ik ben overgestapt naar het circuit rijden en in 2006 en 2007 heb ik de knmv supercup 600 gereden. Dit was mega. Eindelijk een sport waar ik me in kan uitleven. Ik had geen drang meer om op de weg te rijden.

Maar nu zijn er nieuwe mensen komen wonen rond het circuit van Assen en die zeuren en zeuren maar om het geluid. Gevolg is dat alles word beperkt en de regels alleen maar strenger en strenger worden. Met een grote kans dat de cup in 2008 niet meer bestaat. Oftewel die mensen maken de motorsport kapot in nederland.

Wat heeft dit allemaal met dit topic te maken vraag je je misschien af?

Nou eigenlijk helemaal niks maar ik wil gewoon kunnen rijden en niet denken aan regeltjes etc, net zoals waarom ik me in zou moeten houden om de kinderen van een andere een toekomst te kunnen bieden. Tegen de tijd dat hun groot zijn is de wereld weer helemaal veranderd. Ik bedoel er is al mijarden leven op de aarde en het zal heust niet afgelopen zijn net op het moment als wij leven.

etc etc etc...

Ik zal proberen een langer lontje te hebben voortaan ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:49
Tylen schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 15:57:
Tja misschien reageer ik een beetje over the top. Ik zal daarom mijn frustraties proberen uit te leggen.

2 Jaar geleden ben ik gestop met motor rijden op de openbare weg. Dit omdat het te gevaarlijk werd. Natuurlijk niet in de bebouwde kom maar meer op snelwegen en met name als ik in een groepje reed. Ik ben overgestapt naar het circuit rijden en in 2006 en 2007 heb ik de knmv supercup 600 gereden. Dit was mega. Eindelijk een sport waar ik me in kan uitleven. Ik had geen drang meer om op de weg te rijden.

Maar nu zijn er nieuwe mensen komen wonen rond het circuit van Assen en die zeuren en zeuren maar om het geluid. Gevolg is dat alles word beperkt en de regels alleen maar strenger en strenger worden. Met een grote kans dat de cup in 2008 niet meer bestaat. Oftewel die mensen maken de motorsport kapot in nederland.

Wat heeft dit allemaal met dit topic te maken vraag je je misschien af?

Nou eigenlijk helemaal niks maar ik wil gewoon kunnen rijden en niet denken aan regeltjes etc, net zoals waarom ik me in zou moeten houden om de kinderen van een andere een toekomst te kunnen bieden. Tegen de tijd dat hun groot zijn is de wereld weer helemaal veranderd. Ik bedoel er is al mijarden leven op de aarde en het zal heust niet afgelopen zijn net op het moment als wij leven.

etc etc etc...

Ik zal proberen een langer lontje te hebben voortaan ;)
Open in het vervolg anders ff een nieuw topic. Daar kan iedereen volop meediscussieren, heb je veel meer aan als hier offtopic replies te plaatsen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:37:
Goed lezen: het is een Plug-in Hybride. Die 6kWh komt uit het stopkontakt en dus, zo je wilt, uit een duurzame bron als zon, wind of water.
In de praktijk gewoon een kolencentrale, maar goed dat hebben we al eens besproken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tylen schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:08:
[...]

Tja, maar als ik met 120 of 130 OF 240 tegen een boom klap heb ik GEEN remweg.... (ander klapte ik wel zachter tegen een boom)

En hoe weet jij dat ik een remweg heb van 66 meter als ik 120 rijd? Die standaard formules kloppen echt niet hoor. Want dat wilt zeggen dan een twingo 66 meter nodig heeft om stil te staan van 120 naar 0. En dat een Ferrari dat ook nodig heeft. Ammehoela.

Maar wie ben ik, heb 10 jaar me rijbewijs en rijd 72000 in het jaar en tot nu toe schadevrij....

het zijn richtlijnen, maar toch..

Het gaat niet over het GELD maar over het MILIEU.. Het is niet voor niks zo dat er RISopleidingen in het leven zijn geroepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
matel schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:19:
[...]

Ik ken iemand die dus hele stukken 90 á 100 in de vier blijft rijden... En dan nog zichzelf afvragen waarom de auto niet zuinig is "want hij zou makkelijk 1 op 16 moeten halen" 8)7
Maakt dat nou echt zoveel uit dan :? ik loop wel is te spelen met de versnellingen als ik n lang plat stuk 80 moet rijden, en dan kijken wat de liter-per-100km meter doet. Of ik nou in zn 4, 5 of 6 rij, het is allemaal rond de 7 liter per 100km. Daarom schakel ik pas rond de 2800 rpm, het is maar n 1.9 dieseltje :P heb je teminste nog wat koppel.

Merk in mn eigen auto wel enorm het verschil tussen de goedkopere benzine en wat je bij de "echte" tankstations tankt. Tijdje terug was benzine 1,50 de liter, ik reed ff door om bij n ander tankstation te vergelijken, 1,38eu/liter :*) auto volgegooit met 45 liter, maar wat n bende is dat! Hopelijk haal ik de 450km nog 8)7 met n tank echte benzine meestal iets van 600km op 45 liter, maar dat is omdat het 90% stadsverkeer is. Ik heb n keer n stuk van 600km snelweg gedaan op n halve tank :X

[ Voor 27% gewijzigd door Widow op 06-11-2007 18:02 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

Mijn auto is vaak zuiniger in een lagere versnelling, omdat je dan het gas net minder diep in hoeft te trappen om reactie te krijgen. Dat geldt echter wel alleen voor wegen met veel stoplichten/verkeer/etc, omdat daar de snelheid niet constant is. Ik kan makkelijk in de 5 blijven rijden vanaf 40 ofzo, en dat doe ik meestal ook, maar zuiniger is het in de praktijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 12:36

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 15:40:
[...]

Alhoewel ik het met de argumentatie noch de wijze van uiten van argumenten van Tylen eens ben moet ik in dit geval toch ook jou een deel ongelijk geven: de druppel op de gloeinde plaat die een paar milieu-bewuste automobilisten zijn weegt natuurlijk niet op tegen de hoeveelheid olie die gaat zitten in krachtcentrales, vrachtschepen en vrachtautos om nog te zwijgen van de grote hoeveelheid landen waar niet op gas gestookt wordt (maar op: juist ja. Van de Shell.)
Daarnaast heeft hij ergens wel een puntje: een ieder moet voor zichzelf beslissen hoe milieuvriendelijk nog milieuvriendelijk is, en waar het "irritant gezeik" wordt.
ik haal ook nergens het punt van milieu vriendelijk/onvriendelijk aan. :)
Het gaat mij er meer om dat we onze afhankelijkheid van olie drastisch in gaan perken gezien de ellende die het op vele fronten oplevert. En wat betreft auto's is daar nog best een aardige winst te behalen.
En vergeet verder niet dat heel veel krachtcentrales, boten en vrachtwagen er vaak met een heel duidelijk doel zijn: om ons als consument te dienen niet omdat ze het gewoon leuk vinden om er te staan, te varen of te rijden.

En als we dan toch het milieuaspect aan moeten halen.
Je hebt helemaal gelijk met je stelling: waar is het realistisch en waar wordt het gezeik.
Er zijn idd genoeg mensen die bij elke scheet gaan schreeuwen over het milieu en ik word daar de laatste tijd vrij simpel van. Aan de andere kant van het spectrum zit een groep mensen die bij het vermoeden van een milieuargument al over de zeik gaan. Ook daar word ik simpel van.
Bij Tylen ligt de lat schijnbaar wat laag (er over praten wordt al een item, merk ik ;) ) en bij een aantal andere mensen ligt die hoger. als ik me niet vergis reedt ajhaverkamp met zo'n Lupo 3.0 ? Daar krijg je mij dus met geen honderd liter olie voor warmgestookt, ik wil PKs, comfort, luxe, zachte weglegging en stil rijden, en als dat 1 op 11 rijdt, dan rijdt dat maar 1 op 11, dat zal me dan ook verder worst zijn. Daar kun je voor of tegen zijn, dat moet ene ieder voor zich weten, maar het is net zo goed mijn recht om met een onzuinige auto te rijden als het iemand anders' recht is zuinig te rijden. Om nou te zeggen dat ik er straks mede verantwoordelijk voor ben dat allerhande mensen die minder verdienen niet meer kunnen rijden... als een grote groep mensen niet meer in de auto kan stappen vanwege de kosten dan hebben we het brandstofverbruik ook flink gereduceerd. Zie daar een oplossing. :+
Doe gewoon waar je jezelf goed bij voelt, of dat nou een Ford Mustang of een Lupo 3.0L is.
Laat een ander ook vrij zijn eigen droomautootje te rijden. Het leven is al zo kort en d'r gaat al zoveel vrije tijd in werk en levensonderhoud zitten, mag iedereen dan ook die paar euro die je overhoud nadat de belasting is komen kijken uitgeven aan datgene wat ie leuk vind? De vrije handel kapt de excessen vanzelf af. Met anderhalve euro per liter is het ook voor de veel verdiener niet meer zo leuk om 1 op 8 te rijden.
het ging mij uiteindelijk meer om de stelling: "ik ga niks inleveren voor de eventuele belangen van een ander".
Maargoed, Tylen geeft zelf ook al het hoe en waarom aan en dat maakt z'n reactie wel duidelijk.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een diesel kun je -normaliter- zelfs 50-60 gewoon in de vijf draaien, zolang je geen vermogen gaat eisen van het blok. En ja dit scheelt, hoe meer toeren, hoe meer interne wrijving. Bij het wegtrekken twijfel ik hier overigens aan, met name als je niet in de powerband van de wagen zit, dan duurt het nogal lang. Zuinig, maar wel lang, dus of het zoveel scheelt... dan niet. Maar bij rollen kun je met een moderne diesel echt achterlijke verbruiken halen: 1:33 met een peug 307 2.0 HDI was prima haalbaar met 50 8)7 Idem hier met de Aygo, maar dan moet je dus idd geen bult of wat anders tegenkomen waarbij je vermogen nodig hebt: even terugschakelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 19:12:
Met een diesel kun je -normaliter- zelfs 50-60 gewoon in de vijf draaien
Dat kun je niet zomaar zeggen, is geheel afhankelijk van de bakverhoudingen en souplesse van het blok. Bij m'n Mondeo moet ik het niet doen, m'n 156 vond het al helemaal niet fijn, de Thesis 2.4JTD van m'n stiefpa wil het ook niet, zijn ex-Lybra evenmin. De Passat 1.9TDI waar ik gister in reed begon ook te nukken.

Een 1.6/2.0HDi is het enige dieselblok wat ik ken wat soepel 50-60 in zn 5 doet.

trouwens Neo: ik ben echt heel benieuwd hoe jij rijdt, aangezien je met bijna elke auto zo zuinig kan rijden. Als de gelegenheid zich voordoet rij ik graag eens met je mee, en dat is vriendelijk/positief bedoeld :)

[ Voor 20% gewijzigd door Timmert op 06-11-2007 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Timmert schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 19:25:
Een 1.6/2.0HDi is het enige dieselblok wat ik ken wat soepel 50-60 in zn 5 doet.

trouwens Neo: ik ben echt heel benieuwd hoe jij rijdt, aangezien je met bijna elke auto zo zuinig kan rijden. Als de gelegenheid zich voordoet rij ik graag eens met je mee, en dat is vriendelijk/positief bedoeld :)
Omgeving Arnhem, je roept maar :P Maar voor mij is het vrij simpel: anticiperen, kort opschakelen, uit laten rollen en afstand houden. Ik snap ook werkelijk nooit waarom ik zoveel remlichten in een file zie: totaal onnodig, kwestie van ietsje afstand pakken en door laten rollen :)

Maar ik heb wel meer blokken gehad die het prima kunnen hoor; zelfs veel benzineblokken kunnen het prima hebben. Nogmaals, het is alleen rollen, viaducten, doortrekken en andere zaken waar je vermogen nodig bij hebt: terug met die pook :) Hell, zelfs met m'n Aygo lukt het prima :) Dan draai ik een 1500-1700rpm. Krap, maar het gaat :) Ik moet wel zeggen dat de Toyoblokken over het algemeen ernstig vergevingsgezind zijn. Ook de 1.8L Avensis, de 1.3L Yaris e.d. kunnen het prima aan zonder nukken en dan zij ze echt ernstig zuinig. De 1.0 in de Yaris zou ik het dan weer niet aan willen doen :+

De 156 uit 2001 1.9JTD van m'n schoonouders kan het ook, houdt niet over, maar hij rolt gewoon en stottert niet. Liever zestig voor de 5 though, maargoed, ik ben sowieso niet kapot van dat blok.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 15:40:
[...]
als ik me niet vergis reedt ajhaverkamp met zo'n Lupo 3.0 ? Daar krijg je mij dus met geen honderd liter olie voor warmgestookt, ik wil PKs, comfort, luxe, zachte weglegging en stil rijden, en als dat 1 op 11 rijdt, dan rijdt dat maar 1 op 11, dat zal me dan ook verder worst zijn. Daar kun je voor of tegen zijn, dat moet ene ieder voor zich weten, maar het is net zo goed mijn recht om met een onzuinige auto te rijden als het iemand anders' recht is zuinig te rijden. Om nou te zeggen dat ik er straks mede verantwoordelijk voor ben dat allerhande mensen die minder verdienen niet meer kunnen rijden... als een grote groep mensen niet meer in de auto kan stappen vanwege de kosten dan hebben we het brandstofverbruik ook flink gereduceerd. Zie daar een oplossing. :+
Werd ik geroepen :) ? Na een maand vakantie in de USA waarin ik oa in een 4.0 liter V6 Ford Mustang reed was het een behoorlijke cultuurschok om weer in mijn eigen bakkie te stappen. Zeker omdat ik geen stuurbekrachtiging heb, ook is alles zoviel ieler (niet lomp, zeg maar). Verder is de Lupo 3L ondanks dat het een diesel erg stil van binnen, door de de goede aerodynamica heb je heel weinig last van windgeruis of rolgeluiden. Voor het doorhebt rijdt je boven de maximum toegestane snelheid. Gerobotiseerde bak, dus bij 1800 (ECO mode) of 2000 toeren schakelt hij alweer door.
Er zit verbazingwekkend veel ruimte in, ik ben 1,92 meter en heb bv hoofdruimte genoeg, meer dan in de Golf van mijn ouders. De 3L heeft speciale lichtere stoelen die laag geplaatst zijn.
Als ik om me heen kijk op de snelweg, dan zit er in 99% van de auto's 1 persoon. Dat past ook prima in mijn auto. Of 4 personen met een heel klein beetje bagage. Het is bij lange na geen limo, maar het is niet slecht. Ik heb niet het gevoel dat ik me echt behelpen moet. Natuurlijk zit er in een grote auto meer comfort, echter zit er in mijn auto voldoende voor mijn eisen aan een auto.

Voordat ik in december 2000 deze 3L nieuw kocht, had ik een Volkswagen Golf MK3 GTI 2.0 16v. Echter stond ik elke week te tanken ondanks het maken van weinig kilometers, met veel moeite wist je daar dan 1 op 13 uit te halen. Totaal geen lol aan de auto.
Toevallig kwam toen de 3L in beeld, er werd aardig wat reclame voor gemaakt. En ondanks de hoge aanschafprijs (spreken we toch over een kleine € 18.000 door de vele extra opties die ik erop heb zitten) zag ik die auto wel zitten. Diesel, dus zuinig. Licht, dus redelijk goedkope wegenbelasting ondanks dat het een diesel is. Verzinkt/Aluminium/Magnesium, dus weinig kans op roest. Automaat (gerobotiseerde bak), dus lekker makkelijk. Zag het helemaal zitten.
Ondertussen zijn we een 94.000 kilometers verder (dit jaar haal ik misschien net 7.000 km), behoorlijke aanrijding overleefd, hoge onderhoudskosten. Maar doordat het verbruik zo laag is, rijd ik overal blij naar toe. Verleden week even A'dam - Den Haag om bij Rofa een gerepareerde flitser op te halen. Want het verbruik is laag, ondanks dat ik echt heel vlot doorrijd. Deze tank staat de verbruiksmeter op 4.0, dat is dus slecht voor deze auto, maar is nog steeds 1:25. Als ik echt mijn best doe en het is lekker warm weer, dan is 2,4 liter ook haalbaar, dan zit je dus 1:42. Maar ook is er voor mij op dat moment geen lol aan het autorijden. Met deze auto blijft het voor mij mogelijk om een laag verbruik te hebben ondanks mijn rijstijl. Dus kost het gebruik van de auto erg weinig.

Het bezit is wel aardig duur.
De wegenbelasting is verhoudinggewijs hoog, je wordt gestraft voor het feit dat het een diesel is. Echter moet dat volgend jaar een stuk goedkoper worden met de nieuwe kabinetsplannen. Onderhoudskosten zijn best hoog, maar dat heb ik bij al mijn auto's gehad. Dealeronderhouden, laatste grote beurt met distributieriem was ruim € 1500. Echter heb ik liever een paar keer per jaar wat pijn in mijn portemonnee, ipv elke week bij de pomp.
Sinds ik in Amsterdam op 15 minuten lopen van mijn werk woon, is de auto er enkel nog voor wat winkelen/bezoekjes/etc. Er was hier in dit deel van het centrum geen wachttijd voor een parkeervergunning, dus kon mijn Lupo mooi mee.

Mijn Lupo geeft mij mijn mobiliteit. Elke keer dat ik erin stap, krijg ik een big smile op mijn kop. De voorkant van mijn auto is ook heel lief met zijn ronde koplampies die me zo trouw aankijken (de meeste auto's met ronde koplampen hebben wat speciaals, de New Beetle daargelaten, zoals de Mini, Porsche 911, Kever, Fiat 500, etc etc).
In de USA kreeg ik die smile in mijn Mustang. Als ik in de USA zou wonen zou ik ook gewoon zo'n zuipschuit kopen, brandstof kost daar geen drol. In NL is de Lupo 3L voor mij een mooie oplossing. Lekker doortrappen en toch een laag verbruik. Een vrek ben ik nu niet bepaald, echter geef ik me geld liever uit aan andere dingen (zie bv mijn signature) dan aan brandstof voor de auto. Binnen de Lupo 3L club viel ik ook erg buiten de boot omdat ik helemaal niet zo druk maakte om het laagste verbruik te halen, maar dat ik vooral lol aan mijn auto wilde hebben.

Ik vraag me wel af wat er zou veranderen aan het verbruik van de lease rijders op het moment dat die zelf hun brandstof moeten betalen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Merk: Hyundai Lantra Wagon 1.6i, 1996
Dagelijkse km: 50-60
Snelweg/in de stad % : 60/40
Brandstof : Benzine
Gemiddeld verbuik: 1 op 13
Rijstijl: Rustig binnen de kom, op de snelweg gaat het soms wel wat harder dan zou moeten.

Ik rij zoveel mogelijk 50 in zijn 5, kijk ver vooruit en de rem raak ik zo min mogelijk aan. Omdat er geen compressor voor een airco en andere poespas aan het blok hangt en de banden relatief smal zijn rolt hij naar het zich mag aanzien beter dan de meeste nieuwe auto's en ontkom je er niet aan om soms de rem te gebruiken.

De motor komt (met uitzondering van de snelweg) bijna nooit boven de 3000 toeren. Omdat het best wel een kleine motor is voor zo'n grote auto zijn de versnellingen vrij kort, en dat merk je als je 120 mag.. bij 130 met 4000 toeren kun je de brandstofnaald bijna live omlaag zien bewegen. Soms zou je willen dat er ergens nog een 6 in de bak zit: vermogen heeft hij in ieder geval genoeg :P

Al met al toch niet verkeerd voor een auto van 1150 kilo... ben benieuwd of het merkbaar wat uitmaakt als ik mijn banden onder wat hogere druk zet dan in het boekje staat... 0.2 bar extra ofzo. :)

[ Voor 56% gewijzigd door Tsuru op 06-11-2007 21:15 ]

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 19:31:
[...]

Omgeving Arnhem, je roept maar :P Maar voor mij is het vrij simpel: anticiperen, kort opschakelen, uit laten rollen en afstand houden. Ik snap ook werkelijk nooit waarom ik zoveel remlichten in een file zie: totaal onnodig, kwestie van ietsje afstand pakken en door laten rollen :)
Daar ga ik graag een keer op in :) Dan mag je meteen even een rondje met mij meerijden om te zien dat ik ook helemaal niet zo belachelijk rij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 17:31:
[...]

In de praktijk gewoon een kolencentrale, maar goed dat hebben we al eens besproken ;)
Ja, maar daarvoor wordt later (of iig op een bepaald tijdstip) wel een equivalente hoeveelheid groene stroom opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoop je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 18:06:
[...]
ik haal ook nergens het punt van milieu vriendelijk/onvriendelijk aan. :)
Het gaat mij er meer om dat we onze afhankelijkheid van olie drastisch in gaan perken gezien de ellende die het op vele fronten oplevert. En wat betreft auto's is daar nog best een aardige winst te behalen.
En vergeet verder niet dat heel veel krachtcentrales, boten en vrachtwagen er vaak met een heel duidelijk doel zijn: om ons als consument te dienen niet omdat ze het gewoon leuk vinden om er te staan, te varen of te rijden.
Milieuvriendelijk is misschien niet het woord dat het beste past. Vervang het door olie-besparendheid dan. Niet iedereen wil dezelfde besparingen doen.
Of iets nodig is of nie tkun je je heel hard afvragen. Dát er stroom opgewekt moet wordne, producten in vrachtautos moeten en dat de Zeevaartschool die jong ergens kwijt moet kunnen, dat is me duidelijk. Maar hoe wil je dat dan zien, nu alles stroom verbruikt en bijna alle stroomverbruik in een huishouden op gaat aan entertainment (computers, TV, stereo, telefoons) en andere luxe?
Daar zou je net zo goed op kunnen besparen, en de vergelijking is daar hetzelfde: waar hou je op met besparen omdat dan de lol eraf is? (uitgangspunt is: het leven moet leuk zijn. Anders heeft de discussie geen zin en moeten we met z'n allen aan de fiets, bus en trein)
En als we dan toch het milieuaspect aan moeten halen.
Je hebt helemaal gelijk met je stelling: waar is het realistisch en waar wordt het gezeik.
Er zijn idd genoeg mensen die bij elke scheet gaan schreeuwen over het milieu en ik word daar de laatste tijd vrij simpel van. Aan de andere kant van het spectrum zit een groep mensen die bij het vermoeden van een milieuargument al over de zeik gaan. Ook daar word ik simpel van.
[...]
het ging mij uiteindelijk meer om de stelling: "ik ga niks inleveren voor de eventuele belangen van een ander".
Maargoed, Tylen geeft zelf ook al het hoe en waarom aan en dat maakt z'n reactie wel duidelijk.
En díé stelling daar ben ik het met je oneens :)
Het woord "niets" is misschien misplaatst. Maar "Ik ga niet zomaar van alles opgeven voor de eventuele belangen van een ander" vind ik wel realistisch. Het zal me tot op zekere hoogte aan m'n anus oxideren of "iedereen" een auto kan rijden danwel naar hartelust olie kan stoken/stroom verbruiken. Zolang een bepaald bestaansminimum gegarandeerd wordt, vind ik dat mensen zelf verantwoordelijk zijn om er meer dan dat minimum van te maken.De hoge prijzen werken dit gedrag vanzelf in de hand: sinds het OV zo duur is, rijden er veel mensen auto. Straks is het OV relatief weer goedkoop en wordt er meer gebust en getreind. Daar hebben we marktwerking voor: de olie voorraad gaat niet zomaar ineens op zijn, voor die tijd kost het spul allang een maandsalaris per volle tank en zijn we met z'n allen over op de energiezuinige vervoersmiddelen. Ik zie niet in waarom dat kunstmatig geremd moet worden door algehele onthouding aan te prijzen: als de olie te duur is worden er andere bronnen gezocht, en de kans is goed dat die wel 'groen' (lees: onuitputtelijk) zijn.
Uit noodzaak worden de beste ideeën geboren. Zo werkt de mensheid nu eenmaal, want zo werkt geld en kapitalisme.

Overigens wat het niet zo dat het hele stuk jouw argumenten moest bestrijden, gewoon dat ik he tniet 100% met je eens was en dus ook wel een deel van Tylen's argumentatie snapte. Ik had wellicht even duidelijker moeten zijn maar de hele tweede alinea is niet direct op jouw betoog gericht
;)

As for de Lupo 3.0 van AJH, dat was een voorbeeldje van een andere kijk op de zaak, geen betoog tegen Lupo 3.0's in het algemeen of je rijstijl, smaak in auto's of whatever. Gewoon ter illustratie: de één wil dit, de ander dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 129% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

what the, dat valt me hard mee zeg :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

50 in z'n zes hè, dan kan het :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij bedoel je het ander dan dat je het neertypt want zoals het er nu staat is je wagen in de stad 2 keer zo zuinig als op de snelweg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Schakelt zo'n LS ook niet een paar pitten uit als je geen vermogen vraagt? Dan kan het makkelijk natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Timmert schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:37:
Je moet het inderdaad met een korrel zout nemen, maar ik snap echt niet waar men zich zo druk om maakt qua zuinig rijden.
Mwoh, ik zie het meer als een sport. Als ik 1:20 haal vind ik dat wel geinig op zich, en dat heeft echt niets met geld te maken :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou 1 op 12 kan ik ook nog wel op de boordcomputer krijgen op de snelweg hoor.
100 kmpu of zo cruisecontrol wind mee :P

Da's óók bijna 1000 km op een tank :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ligt er maar net aan waar je woont. Woon je in San Francisco dan mag je net als hier filerijden. Woon je in bv. Nebraska dan is het 100 km rechtuit zonder veel verkeer. Dat scheelt nogal in je verbruik, ook al is het een V8, als je maar rustig en gelijkmatig kunt rijden dan valt het nog wel mee.

Maarja daar zit 'm ook gelijk de crux. Als je in zo'n halflege staat woont moet je ook veel rijden want niks is binnen loopafstand. Itt tot bv. San Fran of Manhattan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 09:36

Mex

Met de Elise rijd ik 1:15 op de snelweg, 1:12 in de stad en 1:8 op 't circuit.
Mijn 2 generatie Seat Leon 1.6 op gas doet 1:8 in de stad en 1:11 op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:32

Metro2002

Memento mori

afgelopen 3 dagen voor mijn werk het land in geweest met mijn citroen saxo 1.1

slechtste verbruik was 1 op 18 (120km/u - 130km/u kachelen)
beste verbruik was 1 op 19,4 (met 95km/u naar je bestemming kruipen)

En dat op benzine :o het blijft een geweldige wagen want ondanks het lage gewicht en de kleine motor is ie nog altijd retecomfortabel, heerlijke stoelen en soepele vering.

I O+ my saxo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Laatst online: 11:36

Wimo.

Shake and Bake!

Netjes van die saxo. Een vriend van me heeft een 1.6VTS en die haalt dus amper 1:13 op de snelweg .. op weg richting frankrijk was mijn 2.8 zuiniger :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 08:34

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 13:43:
Het ligt er maar net aan waar je woont. Woon je in San Francisco dan mag je net als hier filerijden.
In San Francisco kun je ook zomaar hebben dat de heenweg 1:100 is en de terugweg 1:3 :)

Afbeeldingslocatie: http://www.worldofstock.com/slides/TAC1844.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja en dat je 6 keer een donkergroene Kever tegenkomt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sopsop schreef op donderdag 08 november 2007 @ 17:11:
[...]

In San Francisco kun je ook zomaar hebben dat de heenweg 1:100 is en de terugweg 1:3 :)

[afbeelding]
Damn, al veel foto's gezien, maar het blijft toch indrukwekkend, die hoogteverschillen. :)

Niet verwonderlijk dat ze daar allemaal een dikke motor hebben, volgens mij wil je daar echt niet elke dag hoogtoerig oprijden met een aigo of iets dergelijks. Daarentegen betreft het hier wel california en daar zijn ze hyperstreng op emissies en lawaai...

Met één of andere zware pickup naar een hogergelegen deel van de stad rijden, dan zie je toch het peilnaaldje van je tank zienderogen naar beneden gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hummers worden in San Fran veelvuldig bekrast. Dat is echt hippieterrorisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 17:23:
Hummers worden in San Fran veelvuldig bekrast. Dat is echt hippieterrorisme.
Doet me denken aan southpark, 'smug alert' , mooie aflevering ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

In San Francisco moet je inderdaad een heftige auto hebben wil je zo'n bergje opkomen.
* Calitomnication heeft er in 2004 letterlijk een paar schoene doorheen gelopen..
Over US cars gesproken. Hier op het werk moet ik regelmatig in een Dodge Ram 1500 rijden, deze doet 1 op 3, max 1 op 4 aan. Wanneer hij "op gas rijdt" kan het iets meer zijn, in de zin van 1 op 6 als je geluk hebt.
80 liters benzine, 100 liter gas (vullen tot 80%).

Mijn eigen auto (Rover 620i) haalt de 1 op 12 MAX... In normaal stadsverkeer ligt het verbruik rond de 1 op 9...

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 17:29:
Doet me denken aan southpark, 'smug alert' , mooie aflevering ;)
Inderdaad een briljante aflevering! Toyonda Pious en de Hindsight :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reg-Edit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-01-2024

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

1 op 8, Golf 3 GTI

www.jaxxx.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Welke: 2.0 8v, 2.0 16v of VR6? Met de 2.0 16v wist ik 1:13 te rijden als ik heel erg mijn best deed.

Ook ooit meegemaakt dat een booskijker bij 200+ km/u op mijn voorruit klapte.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik rij met mijn Peugeot 206 1.4 Benzine, gemiddeld 1 op 17. Dit is ongeveer 70%/30% autoweg/stad denk ik. Al met al ben ik er hartstikke blij mee :Y)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 17:22:
[...]

Damn, al veel foto's gezien, maar het blijft toch indrukwekkend, die hoogteverschillen. :)

Niet verwonderlijk dat ze daar allemaal een dikke motor hebben, volgens mij wil je daar echt niet elke dag hoogtoerig oprijden met een aigo of iets dergelijks. Daarentegen betreft het hier wel california en daar zijn ze hyperstreng op emissies en lawaai...

Met één of andere zware pickup naar een hogergelegen deel van de stad rijden, dan zie je toch het peilnaaldje van je tank zienderogen naar beneden gaan :)
"t gaat natuurlijk allemaal om de PK/gewicht verhouding, zo'n pick-up weegt natuurlijk ook enorm veel(2000+kg) en een Aigotje weegt maar een kilo of 800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou .. zo zwaar hoeven ze echt niet te zijn hoor. Dat ligt echt aan het model en de uitvoering.

In San Fran rijden trouwens relatief wat minder van die pickups heb ik me laten vertellen. Toch wat meer Priiiii ( :P ) en gewone sedans. Het leven is daar eens zo duur dan buiten de bay area.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 20:53:
Nou .. zo zwaar hoeven ze echt niet te zijn hoor. Dat ligt echt aan het model en de uitvoering.

In San Fran rijden trouwens relatief wat minder van die pickups heb ik me laten vertellen. Toch wat meer Priiiii ( :P ) en gewone sedans. Het leven is daar eens zo duur dan buiten de bay area.
Inderdaad. Veel Honda, veel Toyota. Lexus, Infiniti, Volkswagen, BMW, Mercedes, Ford (Focus of de Five Hunderd (= Mondeo in Europa, denk ik)) ook aardig wat.
Hummers zie je bijna niet (ik heb er in 1 maand misschien 5 gezien). De Amerikanen doen massaal afstand van hun benzine slurpers omdat de prijzen zo hoog zijn voor brandstof $3 / gallon. Een prijs waar we hier om moeten lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Nieuwe meting :)

1 op 5 (extreme situatie)
1 op 8 (gemiddeld)
1 op 13 (zuinige modus, ala constant 120)
1 op 10 (+/- 150 km/h)

Jup, Alfa's lusten wel een borrel... :z

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rij je lekker onzuinig met een 1.6. Gooi je er wel benzine in :+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
  • Laatst online: 09-09 11:14
Merk: Golf IV 1.6 - 8 klepper - handbak (benzine)

Maandelijkse KM : 1400: 50% in Duitsland, 50% in Nederland
Snelweg/in de stad % : 95 / 5
Gemiddeld verbuik: 1 op 13,5
Snelheid: in NL 100/120 en in Duitsland rond de 150 met wat uitschieters

Zondagavond ga ik een rit van 260 kilometer maken en ga proberen hierbij 1:19 te halen. Zal een hele klus worden ben ik bang, iemand nog tips? :)

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Bonkdoos schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 13:32:

Zondagavond ga ik een rit van 260 kilometer maken en ga proberen hierbij 1:19 te halen. Zal een hele klus worden ben ik bang, iemand nog tips? :)
Banden harder oppompen (en zoveel mogelijk overbodig gewicht overboord gooien), dan zal het nog steeds een hele uitdaging zijn. Tenzij je permanent achter een vrachtwagen wilt slipstreamen, dan is het vooral een kwestie van wakker zien te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek nog wel eens een touringcar op die 100-110 rijdt en blijf daar lekker achter hangen :) Op een zondag gaat je dat alleen niet zo snel lukken :P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2007 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

(nieuwe) Honda Civic 1.8 -> 5.8-6 liter op de 100km (1 op 16 gemiddeld).

omdat ik veel in de auto telefoneer hang ik heel vaak achter vrachtwagens en dan is het 80-90km/u in z'n 6. Stadsritjes is minimaal bij mij, omdat ik naast de snelweg woon en mijn werk ook direct naast de snelweg ligt.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dieselmotor inbouwen. Anders gaat het je absoluut nooit lukken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Radio uit, airco uit en met 90kmph achter een vrachtwagen gaan plakken. En natuurlijk niet stoppen onderweg.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Tenzij je een kW-versterker hebt lijkt me dat niet echt zinvol.

Wel zinvol: verlichting uit (niet als het donker is natuurlijk!!), achterruitverwarming uit, stoelverwarming uit, goed vooruitkijken, constante snelheid aanhouden, bij voorkeur de cruise control erop, zo weinig mogeljik remmen maar lang van te voren uit laten rollen in de versnelling, normaal optrekken maar zo vroeg mogelijk schakelen. En daarbij de zaken die al genoemd zijn zoals bandenspanning, onnodig gewicht overboord, airco uit etc. Achter een vrachtwagen slipstreamen heb ik zelf nog nooit gedaan maar het klinkt niet veilig.

Het zal je niet meevallen om die 1:19 te halen maar je weet nooit. Ik ben wel benieuwd of het gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu met die 'storm' met de wind mee rijden. Gister met een Ford fietstas 1.1 (1991) heenweg tegen de wind in, top was toen 100-110. Wind mee op de terug weg 130 op half gas. Geen idee wat het verbruik was overigens. Meestal is het verbruik niet zo gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Laatst online: 30-09 13:10

Barreljan

...Zoom-Zoom...

hmm doe ik nog ff mee met mn verbruik

Ik rij gemiddeld 1:11 de laatste 2 tankjes een 1:10. Heb een 1:9 gereden een tijdje maar dat ligt aan mij. Op het circuit zandvoort wil ik al niet eens weten :o

En dat met een 1.5je, mazda 323F. Welliswaar een bjina 1100kg...

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 14:31:
[...]

Wel zinvol: verlichting uit (niet als het donker is natuurlijk!!), achterruitverwarming uit, stoelverwarming uit, goed vooruitkijken, constante snelheid aanhouden, bij voorkeur de cruise control erop, zo weinig mogeljik remmen maar lang van te voren uit laten rollen in de versnelling, normaal optrekken maar zo vroeg mogelijk schakelen. En daarbij de zaken die al genoemd zijn zoals bandenspanning, onnodig gewicht overboord, airco uit etc. Achter een vrachtwagen slipstreamen heb ik zelf nog nooit gedaan maar het klinkt niet veilig.

Het zal je niet meevallen om die 1:19 te halen maar je weet nooit. Ik ben wel benieuwd of het gelukt is!
edit: verlichting aan houden graag. Zien en gezien worden, het zou verplicht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 17:45:
edit: verlichting aan houden graag. Zien en gezien worden, het zou verplicht moeten worden.
Gedeeltelijk mee eens, ik rijd eigenlijk zelf ook altijd met mijn lichten aan. Maar dat is meer omdat ik bij het langzaam donker worden niet wil vergeten mijn lichten aan te doen. Ik ben van mening dat op het Nederlandse wegennet bij goed weer overdag verlichting niet heel veel toevoegt qua veiligheid. Maar dat moet iedereen voor zichzelf weten, daarbij zal besparing ook niet heel groot zijn. Om 100km/u vast te houden levert de motor zo'n 20kW (ongeveer), dan maakt die 2x50 en 2x20W niet heel veel uit, maar de vraagsteller zal denk ik al moeite genoeg hebben om die 1:19 te halen, vandaar die tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reg-Edit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-01-2024

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

ajhaverkamp schreef op donderdag 08 november 2007 @ 18:54:
[...]

Welke: 2.0 8v, 2.0 16v of VR6? Met de 2.0 16v wist ik 1:13 te rijden als ik heel erg mijn best deed.

Ook ooit meegemaakt dat een booskijker bij 200+ km/u op mijn voorruit klapte.....
Heb de 2.0 8v versie blijkt, hij is alleen vant weekend toe getakeld door groep marokanen.
Stond erbij en keek erna, wat wil je in je upie tegen 40 man :'( achter/zij raam eruit, deuken in achter kant en motorkap, plus nog wat krassen.

Heb een keer 1:12 gereden op een afstand van 200km, kocht dit ding in Friesland.
Terug weg 200/220 km/u gereden voor ongeveer 120km lang en de rest met het verkeer mee.
Dat met 4 mensen in de auto

Kan er 1:10 mee rijden als ik mn best doe, maar meestal is een volle tank echt 400km rijden :+

www.jaxxx.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 14:37:
Nu met die 'storm' met de wind mee rijden. Gister met een Ford fietstas 1.1 (1991) heenweg tegen de wind in, top was toen 100-110. Wind mee op de terug weg 130 op half gas. Geen idee wat het verbruik was overigens. Meestal is het verbruik niet zo gunstig.
Ik heb precies dezelfde auto gehad. Vaak mee naar Duitsland gereden. Meestal lange stukken van 600 km. Hoe snel / langzaam ik ook reed, het verbruik op de snelweg lag altijd tussen de 1 op 16-17 :+
Topsnelheid lag trouwens op 150 op de teller bij mij, maar slipstreamend achter een auto wilde het nog wel eens 160 gaan en heuveltje af ging het ook al eens 170+ haha maargoed, da's een ander topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
CanonG1 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 14:31:
[...]

Ja ik las een keer in een autoblad dat mensen met een golf 1.6 (16v, dat wel, maar weet niet of die per definitie bekend staat om zuiniger te zijn dan de 8v) een tour door Europa gemaakt hadden en gemiddeld 1 op 22,3 hadden gehaald! Dat lukt me nooit maar het lijkt me wel een keer leuk om tussen al dat geblaas door eens lekker rustig naar huis te tuffen en te kijken wat dat nou precies oplevert. Licht zal wel aan moeten aangezien het avond is. Ik heb een radio met versterker en subwoofer welke eigenlijk uit zou moeten, maar dan wordt het wel een erg saaie rit :'(
Weet iemand hoeveel procent het zou schelen als ik respectievelijk licht en versterker/radio (normaal volume) uit zou hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:12

SmartDoDo

Woeptiedoe

Vandaag weer even getankt en ik kom uit op 1 op 21 :Y)

Alleen zó jammer dat het de auto van de baas is, zo wil ik privé wel rijden B)

Blijkbaar heeft het lage toerenrijden wat ik doe echt nut, meestal kom ik niet boven de 2200 rpm uit en zelfs daarmee kun je vlot zat door het verkeer gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 02-10 14:02

Dentheman

Zie signature

Dit is écht m'n slechte tank met de twingo ooit, 420 km. gereden en het lampje brand (+- 5 Liter over). Veel snelweg maar niet hard gereden, reed vanmiddag over de afsluitdijk (wind tegen) en keek naar m'n voet en zou zweren dat ik 160 reed, terwijl m'n tellertje 115 aangaf, vol gas scheelde wel flink, 145 km/h werd er uit geperst maar dat was ff testen want 't was niet echt safe met die wind om zo hard te rijden. :p Koud weer dus de verwarming ook aan, lichten heb ik ook altijd aan even als de radio en m'n telefoon+gps aan de lader. Dit gaat dus zo'n 1:12 worden als ik 'm ga aftanken ben ik bang voor. Wat ook funest is geweest is dat ik zo'n 3 kwartier heb gedaan over misschien een kilometer, ongeluk gebeurd,omleiding, gigantische files ivm. stoplichten+spoorwegovergang naast een station.

[ Voor 13% gewijzigd door Dentheman op 10-11-2007 01:27 ]

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Wimo. schreef op donderdag 08 november 2007 @ 17:03:
Netjes van die saxo. Een vriend van me heeft een 1.6VTS en die haalt dus amper 1:13 op de snelweg .. op weg richting frankrijk was mijn 2.8 zuiniger :D
1 op 13 :o
Is dat een 1.6 8 valve blok zoals ook in de zxjes , xsara's en xantia's lag? als dat zo is mag ie wel eens naar zijn rechtervoet kijken, ik heb een xantia met 1.6 motor gehad die op de snelweg rustig 1 op 15 liep, en een xantia is toch echt anderhalf keer zo zwaar :{

* naar benzineprijzen kijkt :/
* 1.1 grasmaaiermotor aait :P

Okee, toegeven, een 1.1 is niet bepaald een strepentrekker maar hij zet toch nog ruim 170km/u op de teller neer :) en de tussenacceleraties in 5 gaan nog verassend vlot (in elk geval een stúk vlotter dan in mijn 1.3 liter suzuki swift die ik hiervoor had )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

1 tip: pas je snelheid aan, anticipeer goed en laat je auto lang uitrollen voor bv verkeerslichten.
En met je snelheid aanpassen bedoel ik: probeer max 100km/u te rijden, klinkt suf en moeilijk (en is het ook wel) maar ik heb met veel verschillende auto's gezien dat het optimum van een auto tussen de 90 en 100km/u ligt. Langzamer is onzuiniger en harder is ook onzuiniger.

Door met die snelheid een afstand van 600km te overbruggen (ik reed toen achter mijn ouders aan die een caravan hadden :P ) heb ik zelfs in een 2 liter 8v xantia de 1 op 17,5 gehaald :o 8)

(en ja ik kick erop om zo zuinig mogelijk te rijden :P )
Bonkdoos schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:52:
[...]

Ja ik las een keer in een autoblad dat mensen met een golf 1.6 (16v, dat wel, maar weet niet of die per definitie bekend staat om zuiniger te zijn dan de 8v) een tour door Europa gemaakt hadden en gemiddeld 1 op 22,3 hadden gehaald! Dat lukt me nooit maar het lijkt me wel een keer leuk om tussen al dat geblaas door eens lekker rustig naar huis te tuffen en te kijken wat dat nou precies oplevert. Licht zal wel aan moeten aangezien het avond is. Ik heb een radio met versterker en subwoofer welke eigenlijk uit zou moeten, maar dan wordt het wel een erg saaie rit :'(
Weet iemand hoeveel procent het zou schelen als ik respectievelijk licht en versterker/radio (normaal volume) uit zou hebben staan?
Licht uit en radio uit zal niet vreselijk veel schelen. Als je ziet hoeveel Kw een motor levert en hoe veel vermogen daarvan naar je verlichting en audio zut gaan, dat is misschien 5 - 10 % , dat is een getal achter de komma als je gaat tanken ;)

Ik rij zelf ook altijd met licht en radio aan. :)

Die 1 op 22,3 is wel heel bizar, dat heb ik nog nooit gehaald met een benzineauto, mijn record staat

op 1 op 20,5 en dat was met een suzuki swift in de zomer na 500km lang 90km/u rijden op de binnenwegen. Gemiddeld rij ik in de zomervakantie altijd wel erg zuinig met elke auto die ik gehad heb, 1 op 16-17 is altijd goed te doen als je lekker lange stukken rijdt en ik heb het idee dat de benzine in het buiteland, hoe stom het ook klnkt, ervoor zorgt dat je zuiniger rijdt want ook al hou ik exact dezelfde rijstijl aan in nederland dan ben ik ALTIJD onzuiniger dan in het buitenland :/

Maar ik zou dus zeggen : bandenspanning iets hoger zetten (0,3 - 0,5 bar hoger) en niet te hard rijden en proberen zo constant mogelijk te rijden.

[ Voor 47% gewijzigd door Metro2002 op 10-11-2007 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Metro2002 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 08:40:
ik heb het idee dat de benzine in het buiteland, hoe stom het ook klnkt, ervoor zorgt dat je zuiniger rijdt want ook al hou ik exact dezelfde rijstijl aan in nederland dan ben ik ALTIJD onzuiniger dan in het buitenland :/
Dat kan ook makkelijk te maken hebben met het verkeer in Nederland, je hoeft in het buitenland waarschijnlijk minder vaak te remmen en op te trekken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Metro2002 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 08:40:
Maar ik zou dus zeggen : bandenspanning iets hoger zetten (0,3 - 0,5 bar hoger)
Goede tip om zuinig te rijden, maar: op eigen risico en maak het niet te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:09
CanonG1 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 09:41:
[...]

Goede tip om zuinig te rijden, maar: op eigen risico en maak het niet te gek.
Als het koud is buiten wordt de bandenspanning ook lager, dus in de winter niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Er was aangegeven om de cruisecontrol aan te zetten hierboven, maar volgens eigen ervaringen is dat nu net een benzine 'slurper'. Ik geloof dat Jeremy Clarkson een keer hetzelfde ondervonden heeft met een retourtje Verwegistan op 1 benzine tank met een Audi of VW. Met CC was zijn verbruik een paar procent meer.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dentheman schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 01:25:
Dit is écht m'n slechte tank met de twingo ooit, 420 km. gereden en het lampje brand (+- 5 Liter over). [.....] Koud weer dus de verwarming ook aan
Verwarming werkt op afvalwarmte van de verbrandingsmotor. Voor iedere kilowatt aan nuttig mechanisch vermogen moeten er 4 of 5 kilowatt aan afvalwarmte afgevoerd worden dus maak je daar maar niet druk om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nja, het leidt in eerste instantie wel tot wat warmte verlies wat je wat verbruik zal kosten. Maar of dit significant is? Geen idee.

Ik zet de auto meestal ook zo weg dat ik bij het wegrijden het makkelijkst weg kan: scheelt stationair gedraai met een koude motor :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
biobak schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 09:52:
Als het koud is buiten wordt de bandenspanning ook lager, dus in de winter niet zo'n probleem.
Als je de bandenspanning (te ver) verhoogd neemt je grip af. Ik ben jaren terug op een gladde weg (regenbui na wekenlange droogte) ook uit de bocht gevlogen omdat ik mijn banden wat harder op had gepompt dan de bedoeling was. Dat was wat ik met die opmerking bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Laatst online: 11:36

Wimo.

Shake and Bake!

Metro2002 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 08:35:
[...]

1 op 13 :o
Is dat een 1.6 8 valve blok zoals ook in de zxjes , xsara's en xantia's lag? als dat zo is mag ie wel eens naar zijn rechtervoet kijken, ik heb een xantia met 1.6 motor gehad die op de snelweg rustig 1 op 15 liep, en een xantia is toch echt anderhalf keer zo zwaar :{

* naar benzineprijzen kijkt :/
* 1.1 grasmaaiermotor aait :P

Okee, toegeven, een 1.1 is niet bepaald een strepentrekker maar hij zet toch nog ruim 170km/u op de teller neer :) en de tussenacceleraties in 5 gaan nog verassend vlot (in elk geval een stúk vlotter dan in mijn 1.3 liter suzuki swift die ik hiervoor had )
Checkt autoweek, 16v :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToMaSZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 18:23
Ong. 1:12 hier (8,3L/100Km) in een 2007 Astra station 1.8 (140Pk) op LPG.
Dat is met verlichting, radio, airco nagenoeg altijd aan en vanaf deze tijd tot half april bijna standaard ook de stoelverwarming op standje halverwege.

80% snelwegkilometers, maar bijna allemaal A10 binnenring en A1 Amsterdam-Amersfoort.. Niet echt de rustig cruise-controllen trajecten, qua hoeveelheid verkeer.

What the eyes see, and the ears hear, the mind believes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos

Nou ik ben klaar met mijn ultieme zuinigheidsrit. En om maar meteen met de cijfers te beginnen: De boordcomputer kwam uit op 5,6 l / 100 km (1 op 17,9). Hoewel deze meestal iets ongunstiger dan de werkelijkheid is, kwam ik er bij het aftanken achter dat het verbruik niet beter dan 1 op 16,8 was! Missie is dus niet geslaagd. Ik heb welgeteld 1 auto gepasseerd! Voor de rest werd ik door alles en iedereen ingehaald en op gegeven moment werd ik daar een beetje moe van. Ook ontbrak er voor mij een flink stuk ontspanning wat ik normaal wel krijg van autorijden, zeker in Duitsland. Ik ga dit soort ritten dus niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Bonkdoos schreef op maandag 12 november 2007 @ 17:19:
[...]

Nou ik ben klaar met mijn ultieme zuinigheidsrit. En om maar meteen met de cijfers te beginnen: De boordcomputer kwam uit op 5,6 l / 100 km (1 op 17,9). Hoewel deze meestal iets ongunstiger dan de werkelijkheid is, kwam ik er bij het aftanken achter dat het verbruik niet beter dan 1 op 16,8 was! Missie is dus niet geslaagd. Ik heb welgeteld 1 auto gepasseerd! Voor de rest werd ik door alles en iedereen ingehaald en op gegeven moment werd ik daar een beetje moe van. Ook ontbrak er voor mij een flink stuk ontspanning wat ik normaal wel krijg van autorijden, zeker in Duitsland. Ik ga dit soort ritten dus niet meer doen.
Toch nog netjes voor zoń auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Bonkdoos schreef op maandag 12 november 2007 @ 17:19:
[...]Nou ik ben klaar met mijn ultieme zuinigheidsrit. En om maar meteen met de cijfers te beginnen: De boordcomputer kwam uit op 5,6 l / 100 km (1 op 17,9). Hoewel deze meestal iets ongunstiger dan de werkelijkheid is, kwam ik er bij het aftanken achter dat het verbruik niet beter dan 1 op 16,8 was! Missie is dus niet geslaagd. Ik heb welgeteld 1 auto gepasseerd! Voor de rest werd ik door alles en iedereen ingehaald en op gegeven moment werd ik daar een beetje moe van. Ook ontbrak er voor mij een flink stuk ontspanning wat ik normaal wel krijg van autorijden, zeker in Duitsland. Ik ga dit soort ritten dus niet meer doen.
Net verbruik. Echter de zogenaamde "ik blijf tijden lang heel rustig 90 km/u rijden" rijstijl bevalt mij ook niet. Ik merk dat ik dan helemaal niet meer alert ben. Zeker met zo'n zacht pruttelend dieselgeluidje op de achtergrond. Gelukkig zorgt mijn auto er dan toch nog voor dat het verbruik altijd laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Laatst online: 29-09-2024
Pfft! Word jaloers als ik hier de verbruiken zie! 1 op 20 met een 1.6 benzine!

Ik red met mijn alfa 155 2.5 TD (1430kg, 4 cilinder turbodiesel, indirect ingespoten oude diesel) met laagvliegen 1 op 11, maar met echt heel zuinig rijden (aan de snelheid houden) 1 op 16 max. En dan houd ik me dus echt overal aan de snelheid.

Wel snelwegkm's. En diesel is ook zo goedkoop niet meer en de wegenbelasting tikt dan toch wel flink door. Wel werkelijk een heerlijke auto om te rijden, zo soepel!! Rijd zelf +/- 50dkm per jaar, helft voor werk, helft voor hobby (wedstrijdzeilen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, sowieso, 't is een Alfa en die staan niet écht bekend om hun zuinigheid. Die 156 1.9JTD van m'n schoonouders doet ook 1:15 gemiddeld en dat is voor zo'n klasse wagen op diesel gewoon om te janken. Als je zuinig wil rijden moet je doorgaans geen Alfa willen rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:44

Cliffie

Trompetslet

Ik kom op gemiddeld 1 op 18,5 uit met een 1.3 diesel. Dankzij de fijne files uiteraard. In z'n 1 rijden slurpt....

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Laatst online: 29-09-2024
ach een vriendje van me doet gemiddeld 1 op 19 met zijn 1.9 jtd op de snelweg, dus het kan wel. Je vertelt er ook niets bij over de rijstijl / bebouwde kom of wat dan ook. Maakt allemaal nogal uit, zoals je al kon lezen in de rest vh topic.

En dat een 2.5 meer verbruikt dan een 1.9 leek me ook niet raar :)
Pagina: 1 ... 9 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.