Wat betreft Euro 98, sommige motoren lopen er ook beter op omdat ze vervuild zijn over de jaren heen.
Mx. Alba schreef op maandag 17 maart 2014 @ 09:02:
High performance motoren stellen inderdaad hun motormanagement bij al naar gelang de kwaliteit van de brandstof die ze krijgen; ze zullen op Euro 95 minder vermogen leveren dan op Euro 98. Maar qua zuinigheid weet ik niet of het uitmaakt. (Die motoren zijn ook meestal niet ontworpen op zuinigheid hè...)
Maarja, wat maakt een motor nou echt zuinig? Want zuinigheid staat gelijk aan efficientie, en motoren met vermogen zijn ook juist effecient. Anders krijg je dat hoge vermogen er niet uit.
De benzine motor in een Prius is gewoon echt heel anders afgeregeld. Maar de rest van benzine motoren vandaag de dag op de markt, volgens nog dezelfde lijn. Enige wat verbeterd (bijvoorbeeld met variabele kleptiming enzo) is de efficientie van de cilindervulling en dus de verbranding.
Sportieve motoren zullen er soms dan nog wel eens iets te veel in gooien, maar zelfs dat zal bij een moderne sportwagen meevallen. Echter laat een sportwagen het toe om lekker in te trappen, het nodigt uit om in de toeren te jagen, en zo hoog in de toeren gaat de efficientie achteruit.
Sportwagens met turbo zijn vaak wel om de powerband ingericht, en lager in de toeren niet heel efficient met turbolag en alles, dus dan gaan ze wel zuipen. En met drukvullig betekent even gas geven dat er ook meer benzine verbrand kan worden.
Zo heb je ook de downsize trend. Ik vraag me dat altijd af. Heb zelf dus een Yaris 1.0, en een tijd terug een 1.3 gehad. Volgens mij maakt het geen zak uit wat voor motor erin zit. Met beide kan ik zuinig rijden. En beide gaan 1 op 15 lopen als ik niet zuinig rij en hard wil op de snelweg. Met de 1.3 kan je uiteindelijk wel meer verbruiken natuurlijk. Maar wat betreft zuinig rijden heb ik niet het idee dat het uit maakt.
En dat is ergens ook wel logisch. Want het kost een bepaalde hoeveelheid energie om de auto 100 km/u te laten rijden. Die energie komt door benzine verbranding, en hoe groot of klein de motor ook is, dezelfde energie is nodig.
Wat dat betreft kan een grotere motor met betere versnellingsbakverhoudingen nog zuiniger zijn.