Hoe zuinig rij jij? - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 102 Laatste
Acties:
  • 357.000 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Ga je met een Prius 80 km/u wegen doen zit je op een gegeven moment vanzelf boven de 1 op 20, zonder moeite. Lijkt me dat je dan naar de 1 op 25 toe gaat. Het is wel echt lomp onzuinig hoe er mee gereden wordt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:48
Eerste tank met de nieuwe (2000) bak: Saab 9-3 2.0t cabrio 154pk: 1 op 11,3

Dat valt me gezien het gewicht van 1360 kilo al niks tegen. Zeker omdat we toch lekker hebben doorgereden (andere auto, beetje uitproberen, vast wel bekend). Dat moet wel op 1 op 12 te krijgen zijn zonder heel sloom te gaan rijden.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 14:58:
Ga je met een Prius 80 km/u wegen doen zit je op een gegeven moment vanzelf boven de 1 op 20, zonder moeite. Lijkt me dat je dan naar de 1 op 25 toe gaat. Het is wel echt lomp onzuinig hoe er mee gereden wordt.
Misschien dat sommige mensen met een Prius niet de voorkeur hebben liggen op de B wegen maar gewoon vlot van A naar B willen over de snelweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 07:54:
Misschien dat sommige mensen met een Prius niet de voorkeur hebben liggen op de B wegen maar gewoon vlot van A naar B willen over de snelweg?
Zelfs dan kan je met een Prius 1:20 rijden. Ik heb zelf nooit snelwegen gemeden, reed wanneer dat kon Vmax, en toch gemiddeld tegen de 1:20. Eigenlijk zou iedereen die een hybride koopt een lesje "Het Nieuwe Rijden 2.0" moeten krijgen om de kneepjes van het zuinig rijden met een hybride in de vingers te krijgen, zo moeilijk is het namelijk niet maar je moet het gewoon even door hebben...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Vlot optrekken en zoveel mogelijk een constante snelheid rijden. Anticeperen en dus veel uitrollen voor verkeerslichten, afritten (zonder hinderlijk te zijn).
Welke tips zou je nog meer kunnen hebben qua rijden?

Bandenspanning en overbodige troep uit de auto lijken me ook duidelijk.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 09 december 2013 @ 09:06:
[...]

Zelfs dan kan je met een Prius 1:20 rijden. Ik heb zelf nooit snelwegen gemeden, reed wanneer dat kon Vmax, en toch gemiddeld tegen de 1:20. Eigenlijk zou iedereen die een hybride koopt een lesje "Het Nieuwe Rijden 2.0" moeten krijgen om de kneepjes van het zuinig rijden met een hybride in de vingers te krijgen, zo moeilijk is het namelijk niet maar je moet het gewoon even door hebben...
Het leuke aan een hybrid is juist dat ie zoveel koppel heeft, dus plankgas weg bij het stoplicht _/-\o_

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

ajhaverkamp schreef op maandag 09 december 2013 @ 09:57:
Vlot optrekken en zoveel mogelijk een constante snelheid rijden. Anticeperen en dus veel uitrollen voor verkeerslichten, afritten (zonder hinderlijk te zijn).
Welke tips zou je nog meer kunnen hebben qua rijden?

Bandenspanning en overbodige troep uit de auto lijken me ook duidelijk.
Dat niet alleen. Er zijn vier "sweet spots" die je moet kennen:

De acceleratie vanuit 0 sweet spot: net zo veel gas geven dat hij zo lang mogelijk volledig elektrisch blijft accelereren.
Tussenacceleratie sweet spot: als de benzinemotor aanspringt vlot dooraccelereren op het punt dat alle energie van de benzinemotor direct naar de wielen gaat (dus niet te weinig gas waardoor ook energie in de accu wordt opgeslagen, maar ook niet te veel gas waardoor juist de elektromotor moet gaan meehelpen).
De freewheel sweet spot: ipv gas loslaten, het gas heeeel licht indrukken net op het punt dat de auto gaat freewheelen om uit te rollen.
De regeneratief remmen sweet spot: het punt waarop de auto maximaal regeneratief remt (en dus energie terugwint) zonder dat de conventionele remmen aangrijpen.

En uiteraard de verschillende fases van het hybridesysteem kennen zodat je weet in welke fase het systeem zit en hoe je die kunt manipuleren. Bij het Toyota-systeem:

Fase 1: De motor is koud. 10s na het starten van de auto springt de benzinemotor aan en die blijft daarna draaien totdat de motor op bedrijfstemperatuur is. In fase 1 is het onmogelijk om elektrisch te rijden - tenzij je direct na het starten op de EV knop hebt gedrukt.
Fase 2: Als de motor op bedrijfstemperatuur is maar nog niet helemaal op ideale temperatuur loopt hij in een "half hybride fase". Als je gas geeft gaat de benzinemotor direct aan, als je het gas loslaat gaat hij direct uit, maar elektrisch rijden is niet mogelijk.
Fase 3A: De motor is op ideale temperatuur maar nog niet alle systemen zijn opgewarmd. De benzinemotor blijft constant draaien, ook als je stilstaat. Als je boven de 60km/u komt, gaat het systeem naar fase 3B. Als je 10s stilstaat (met draaiende motor), dan gaat hij naar fase 4. Elektrisch rijden en EV-modus zijn wel mogelijk.
Fase 3B: Het systeem loopt in "full hybrid" met een twist: als je onder de 60km/u rijdt en de benzinemotor springt aan, dan gaat hij terug naar fase 3A.
Fase 4: Full Hybrid.

Vooral die fase 3A en 3B moet je herkennen om op kortere ritten zuinig te rijden. Als je weet dat je in fase 3B zit en je staat stil voor een stoplicht met de benzinemotor uit, is het handig om juist even het gas aan te tikken terwijl je de rem erop houdt zodat hij terug gaat naar 3A en 10 seconden later naar 4. Als je stil staat in fase 3A en je weet dat je minder dan 10s zult stilstaan, is het juist het beste om EV-modus aan te zetten. En als je weer rijdt, om dan (zelfs binnen de bebouwde kom) eventjes naar de 60 te accelereren zodat hij naar fase 3B gaat.

En als je op een koude motor van een parkeerplaats of uit een woonwijk wegrijdt is het vaak het zuinigst om direct na het starten op de EV-knop te drukken zodat je volledig elektrisch kunt rijden tot je op een weg komt waar je de benzinemotor wel nodig hebt - die wordt dan ook sneller warm, natuurlijk.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:31:
En als je op een koude motor van een parkeerplaats of uit een woonwijk wegrijdt is het vaak het zuinigst om direct na het starten op de EV-knop te drukken zodat je volledig elektrisch kunt rijden tot je op een weg komt waar je de benzinemotor wel nodig hebt - die wordt dan ook sneller warm, natuurlijk.
Je moet dus zeer technisch rijden om het maximale eruit te halen dat komt niet overeen hoe de gemiddelde gebruiker met een auto om gaat.

Dat laatste stuk is waar de Prius 1 zo in faalde. In de winter de hele woonwijk uit in een koude auto moeten zitten. Daarom gaat sinds de Prius 2 de benzinemotor gelijk aan bij het starten, om het voor de gebruiker comfortabel te krijgen. Het is niet zuinig, maar wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ahem, de Prius 1 was een lelijk onding (sedan-model) dat niet eens achteruit een helling op kon rijden en dat (bijna) alleen in Japan is verkocht. De Prius 2 was de eerste die internationaal is verkocht. Dus jij hebt het waarschijnlijk over de Prius 2 en de Prius 3. ;)

Prius 1:
Afbeeldingslocatie: http://www.toyotablog.nl/wp-content/uploads/2011/06/Prius-1.jpg

Prius 2:
Afbeeldingslocatie: http://www.thetorquereport.com/prius2-thumb.jpg

Prius 3:
Afbeeldingslocatie: http://l.yimg.com/lj/api/res/1.2/i6_geWPj5HDDueOBrg1QdA--/YXBwaWQ9eWF1dG9zO2g9MjIxO3c9NDQxO2ZpPWZpbGw7cHhvZmY9NTA7cHlvZmY9MDs-/http://l.yimg.com/dv/aic/toyota_prius_prius_iii_2012

En "technisch rijden" wil ik het niet noemen. Gewoon een beetje weten hoe de techniek werkt en daar gebruik van maken. Als dat technisch rijden is, dan is rijden met een handgeschakelde auto technisch rijden in het kwadraat want dan moet je weten wat ongeveer de optimale toerentallen van de motor zijn, bij welke snelheid je welke versnelling nodig hebt om te doen wat je wil (cruisen of accelereren), op wat voor helling je nog op de koppeling een hellingproef kan doen en wanneer je de handrem erbij moet gaan halen, etc... Veel technischer. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Mx. Alba op 09-12-2013 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:36:
Dat laatste stuk is waar de Prius 1 zo in faalde. In de winter de hele woonwijk uit in een koude auto moeten zitten. Daarom gaat sinds de Prius 2 de benzinemotor gelijk aan bij het starten, om het voor de gebruiker comfortabel te krijgen. Het is niet zuinig, maar wel lekker.
Zat van het weekend nog op een verjaardag met iemand die een Skoda ecodiesel heeft. Hij rijdt een uur, en pas aan het einde heeft hij een beetje fatsoenlijke verwarming. Dat blok wordt gewoon niet warm ;(
Dat is wel wat erger dan je woonwijk uit. Ik ken maar weinig auto's die wel zijn opgewarmd als je je woonwijk uit komt, tenzij je in een gigantische woonwijk woont :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
echte warmte heb ik als ik de snelweg oprijd. Dus na 4.2 KM waarvan de helft 50 en de helft 70 (rondweg).
Dat met een Megane ecodiesel.
Dat stuk duurt +- 8 minuten en vind ik alleszins acceptabel. T is gewoon geen benzine ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
!null schreef op maandag 09 december 2013 @ 11:17:
[...]

Zat van het weekend nog op een verjaardag met iemand die een Skoda ecodiesel heeft. Hij rijdt een uur, en pas aan het einde heeft hij een beetje fatsoenlijke verwarming. Dat blok wordt gewoon niet warm ;(
Dat is wel wat erger dan je woonwijk uit. Ik ken maar weinig auto's die wel zijn opgewarmd als je je woonwijk uit komt, tenzij je in een gigantische woonwijk woont :P
Ik heb ook een ecodiesel (1.2 TDI) en ik herken dit echt niet.
Zodra ik de snelweg oprij (na 2 minuten) dan merk je dat de verwarming al warmte begint te geven.
Na een minuut of tien is deze echt al warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
tlpeter schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:05:
[...]

Ik heb ook een ecodiesel (1.2 TDI) en ik herken dit echt niet.
Zodra ik de snelweg oprij (na 2 minuten) dan merk je dat de verwarming al warmte begint te geven.
Na een minuut of tien is deze echt al warm.
Wat ik inderdaad wel herken is dat het 'heet stoken' van de auto op lage snelheid niet wil.
Dus instellen van de temperatuur op 26 graden werkt als je op de auto(snel)weg zit, op lokale wegen gaat dat een stuk minder. Beschaafde temperaturen lukt zeker wel (23/24) maar echte hitte zit er niet in.

Wellicht heeft die collega een klein stukje snelweg aan t einde van de rit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wacht maar tot het 10 graden gaat vriezen. Mijn ecohok houdt het bij -15 zelfs niet meer warm als ik de bebouwde kom inrij.
Bij deze temperaturen krijg je inderdaad na een minuut of 2 al een beetje warmte.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hij rijdt wel veel snelweg maar daarbij ook veel file. Hij zat te klagen dat het bij file al helemaal niet warm werd. Weet niet hoe hoog hij de temperatuur zet. Maar het verbaast me niet heel erg met die erg efficiente blokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Mx. Alba schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:31:
[...]
Dat niet alleen. Er zijn vier "sweet spots" die je moet kennen:
Bedankt voor je lange uitleg!

Als het niet zo erg koud is kan ik door de kachel uit te laten er ook voor zorgen dat de motor pas later aanslaat.
Freewheelen gebruik ik regelmatig na een inhaalactie (waarbij ik versnel om achteropkomend verkeer niet in de weg te zitten). Bij teruggaan naar de rechterstrook het gas een klein beetje indrukken ipv loslaten. Dan zakt hij weer langzaam af naar de cc snelheid ipv regeneratief te remmen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21
Maasluip schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:00:
Wacht maar tot het 10 graden gaat vriezen. Mijn ecohok houdt het bij -15 zelfs niet meer warm als ik de bebouwde kom inrij.
Bij deze temperaturen krijg je inderdaad na een minuut of 2 al een beetje warmte.
Of de file in rijd... en langere tijd stil staat.. Mijn 1.9TDI houd het dan ook niet warm. Merk al met deze temperaturen dat het veel langer duurt voordat het blok op bedrijfstemperatuur is. Krijg nu nog vrij snel warmere lucht in de auto maar dat kan ik straks ook vergeten :+

Als het het streng vriest heeft de auto zeker een kilometer of 20 nodig om echt lekker warm te worden :O

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja en dan moet je dus eigenlijk geen verwarming vragen (ventilatie kan natuurlijk wel aan). Dan komt ie eerder op bedrijfstemperatuur. En heb je dus ook eerder echt warme lucht ipv lauw.

Verwijderd

Waarom zijn er nog geen auto's die je thuis op je C.V. instalatie kan aansluiten?
Voordat je auto pakt wordt de motorblok + interieur verwarmd door je centrale C.V. instalatie met als gevolg een warme auto en motor die eerder op tempratuur is, minder brandstof verbruik.
En na rijden wordt de warmte uit je motorblok gebruikt om je huis te verwarmen.

Prius rijders,
Mijn ervaring is ook dat ze erg houden van doorijden.
Maar als je kijkt wat ze zo auto per jaar kost, en welk aandeel naar brandstof gaat dan snap je ook wel waarom ze niet zo best doen om zo zuinig te rijden.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2013 11:20 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Waarom op je CV aansluiten als je hem ook gewoon op een elektrische verwarming (warmtepomp) in de auto kunt aansluiten zoals ze in scandinavië doen?

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 12-12-2013 11:53 ]

• !null
Op een warmtepomp aansluiten? Dat zie ik nou niet echt snel werken, mogelijk alleen voor interieur verwarming. Temperatuur moet aardig hoog zijn (80 graden?), terwijl een warmptepomp voor de huis verwarming op veel lagere temperaturen draait (en daar ook efficienter is). Oh, een warmtepomp in de auto. Hmm doen ze dat echt? Volgens mij is het gewoon puur elektrisch verwarmen. In een Nissan Leaf e.d. zit ook een warmtepomp, maar dat is alleen voor interieur verwarming en hoeft dus ook geen hoge temperatuur te halen.
Je hebt van die standkachels, meestal op diesel maar soms ook wel op benzine, die gaan draaien en je koelvloeistof op bedrijfstemperatuur brengen, en dan vaak ook interieurverwarming aanzetten. Dat is erg luxe, en je motor draait ook meteen een stuk beter. Het zou wel eens weinig uit kunnen maken, dat extra verbruik heb je misschien zo weer terugverdient door een beter lopende motor.

Over het aansluiten van je auto op je huis qua verwarming etc, dat is niet echt lonend. Het teruggeven van de hitte is ook niet echt geweldig. Een standaard auto bevat 5 tot 7 liter koelvloeistof op 90 graden als hij warm is, dat is dus gewoon een pan heet water. Gaat niet veel uit maken voor je verwarming. Extra warmte onttrekken met nog meer water er doorheen zal erg slecht zijn, dan koel je het blok af in een moordtempo.

Voorverwarmen met gas zou weinig kosten aan gas, maarja, erg ingewikkelde installatie.

[ Voor 61% gewijzigd door !null op 12-12-2013 11:43 ]

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:29

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik rij een Opel Vectra Break 1.9CDTI. Inmiddels staat er 285.000 km op de klok.
Het verbruik is 5.6 L/100 km volgens de boordcomputer, maar uit ervaring weet ik dat je er een 10% moet bijtellen om tot het werkelijke verbruik te komen.
Komt dus op gemiddeld 6.2 L/100 km.
Vooral veel stads ritten en woon werk verkeer.

• mux

mux

99% efficient!

Qua motorontwerp lijkt het me een stuk beter om in eerste instantie (selectief) te isoleren en de warmtecapaciteit van de motor en andere 'warme' mechanische gebieden te verlagen voordat je kunstmatige extra verwarming aanlegt.

Voor volvo's bestaan bijvoorbeeld blokken voorgevormd schuim die je om je motor heen kunt doen in koud weer. Da's weer een stapje verder dan alleen schuim onder je motorkap.

• !null
Ja, het is ook vrij lomp als je karton voor je radiator moet doen (of van die mooie lamellen systeempjes) om er voor te zorgen dat je motor warm blijft. Waarom stroomt dat water dan door de radiator? Misschien gewoon een thermostaat maken die pas op 90 graden open gaat? Maar ja, dan heb je zo weer je motor aan de kook als je weer in warmere gebieden of zomerseizoen komt, en niet het hele jaar in siberie zit.

• Maasluip
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat denk je dat elke auto al 10tallen jaren heeft? Een themostaat die er voor zorgt dat pas bij 70 graden het koelwater door de radiateur stroomt.
En dat werkt ook bij tropische temperaturen.

Signatures zijn voor boomers.

• !null
Ja dat weet ik wel. En 70 graden is wel een beetje vroeg, dat is meer een race/circuit thermostaat.
Maar dat zeg ik, in de koude orden moet je dan weer iets voor je radiator doen. In siberie hebben ze dat standaard dicht.

Het was een reactie op mux. Over dat een motor nooit optimaal is voor elk gebied.

Maar ik moet zeggen, ik heb in genoeg gebieden gereden met dezelfde auto en had eigenlijk nooit problemen. Van heet tot koud. Behalve die keer dat m'n thermostaat niet meer goed was, altijd open, blok werd gewoon niet warm (en dat was te merken ook).

[ Voor 43% gewijzigd door !null op 12-12-2013 13:24 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58
!null schreef op donderdag 12 december 2013 @ 11:35:
In een Nissan Leaf e.d. zit ook een warmtepomp, maar dat is alleen voor interieur verwarming en hoeft dus ook geen hoge temperatuur te halen.
Dat is pas in het 2013 model he, de eerste generatie Leaf had een 4,5kW elektrisch element (zie hier, bij 'Dinsdag 03-05')

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• !null
Weet ik. Helaas zit ie daar niet in. Want als ik nog eens overstap op een Leaf zal het wel een van de eerste zijn. (die hopelijk ooit eens wat goedkoper worden)

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:14
Electrisch rijden bij lage temperaturen = jas & handschoenen aan en genieten van het bereik en de frisse lucht...

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• JeroenH
!null schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:01:
Weet ik. Helaas zit ie daar niet in. Want als ik nog eens overstap op een Leaf zal het wel een van de eerste zijn. (die hopelijk ooit eens wat goedkoper worden)
Ja, Leafs blijven erg duur. De goedkoopste Leaf momenteel op Marktplaats kost € 21750 (en daarbovenop € 699 afleverkosten 8)7 ).

Ik heb twee jaar terug met veel plezier een week in het ding gereden. Ik moet helaas weer aan de auto, als ze een stuk minder zouden kosten zou ik er zeker voor gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 12-12-2013 14:07 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• mux

mux

99% efficient!

Hij kost dan ook minder dan de helft aan 'brandstof'-kosten, dus als je veel rijdt haal je die kosten er makkelijk uit.

• JeroenH
Ik kijk bij het kopen van een auto qua kosten bijna uitsluitend naar de kosten per km, en die zijn vooral door de hoge afschrijving (wat weer komt door de hoge aanschafprijs) erg hoog. Voor de particulier die niet veel rijdt is een Leaf financieel echt heel oninteressant.

Ook gaat van die vaste kosten een verkeerd signaal uit, nl. dat meer rijden beter zou zijn.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
@Mux: het is onmogelijk veel km te rijden met een Leaf. Zelfs als je elke werkdag de accu volledig leegrijdt, dan rijdt je ca. 100km per dag, 200 werkdagen is 20.000 per jaar. Dat haal je er nooit uit qua besparing in de brandstofkosten. Bovendien zijn de afschrijvingskosten erg hoog.

• !null
@bert74, 100km is worst case scenario, buiten -10 en verwarming vol aan etc. Eigenlijk haal je dan nog steeds 110km. Vriend van me rijdt er vaker in. In normaler weer kun je 160km wel halen, meestal haal je net ietsje minder.
Maar hee, 95% van m'n ritten zijn met zo'n rijbereik al afgedekt. En ik zal toch altijd wel een tweede auto ernaast hebben, al dan niet uit hobby, die wel gewoon lange kilometers doet. En de elektra kosten zijn vooralsnog een stuk lager dan brandstof. Plus, het rijdt prima, zoniet lekkerder dan de gemiddelde auto van tegenwoordig met een niet al te groot motorblok.

@JeroenH, nou vooralsnog schrijft ie voor geen meter af :) dus dat valt wel mee haha.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:31

PauseBreak

derp!

Kosten per kilometer zijn voor een Leaf - eigenlijk iedere elektrische auto - ook heel erg afhankelijk van je eigen energie opwekkende potentieel. Bij mij is dat 0, dus alle 'brandstof' moet ik elders inkopen. Mijn ouders bijvoorbeeld hebben hun dak letterlijk volstaan met zonnepanelen waardoor ze zelfs in de winter meer opwekken dan ze verbruiken. Dan valt de berekening voor de kosten per kilometer compleet anders uit natuurlijk.

Een Leaf is helaas op dit moment nog geen optie voor me. Ik zou het graag willen want het rijdt echt geweldig. Zó stil en soepel, fantastisch. Helaas is mijn woon-werkverkeer 200km enkele reis en dat redt een Leaf net niet. In de toekomst gaat er echter zeker een elektrische auto komen.

Nee, merp!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

PauseBreak schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:34:
Kosten per kilometer zijn voor een Leaf - eigenlijk iedere elektrische auto - ook heel erg afhankelijk van je eigen energie opwekkende potentieel. Bij mij is dat 0, dus alle 'brandstof' moet ik elders inkopen. Mijn ouders bijvoorbeeld hebben hun dak letterlijk volstaan met zonnepanelen waardoor ze zelfs in de winter meer opwekken dan ze verbruiken. Dan valt de berekening voor de kosten per kilometer compleet anders uit natuurlijk.
Niet helemaal, want je ouders verkopen hun overproductie aan de energieleverancier. Als ze dus een elektrische auto gaan opladen "kost" die energie wel wat, ze krijgen dan namelijk minder geld terug. :)

• JeroenH
PauseBreak schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:34:
Helaas is mijn woon-werkverkeer 200km enkele reis en dat redt een Leaf net niet.
Newsflash, dat redt hij ruim niet ;) Bij snelwegsnelheden zou ik er met het oude model niet vanuit gaan dat je heel veel meer dan 100-110km betrouwbaar (dus ook bij kou, sneeuw, regen, wind tegen, kachel aan, etc.) enkele reis af kunt leggen.

Verder qua rijgenot inderdaad een fantastische auto, en actieradius ruim voldoende. Als ik verder weg ga doe ik dat toch met de trein.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

JeroenH schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:54:
[...]

Newsflash, dat redt hij ruim niet ;) Bij snelwegsnelheden zou ik er met het oude model niet vanuit gaan dat je heel veel meer dan 100-110km betrouwbaar (dus ook bij kou, sneeuw, regen, wind tegen, kachel aan, etc.) enkele reis af kunt leggen.

Verder qua rijgenot inderdaad een fantastische auto, en actieradius ruim voldoende. Als ik verder weg ga doe ik dat toch met de trein.
Ooit gehoord van het maken van een understatement? Precies ;)
Mx. Alba schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:37:
[...]

Niet helemaal, want je ouders verkopen hun overproductie aan de energieleverancier. Als ze dus een elektrische auto gaan opladen "kost" die energie wel wat, ze krijgen dan namelijk minder geld terug. :)
En zet dat 'minder geld terug' eens af tegen het 'niet moeten inkopen van de energie om het ding op te laden'. Je wordt echt gigantisch hard genaaid met terugleveren qua tarieven en daarom is het ook voordeliger om je overproductie op te slaan in accupakketten à la een Leaf of een Zoe Z.E..

[ Voor 34% gewijzigd door PauseBreak op 12-12-2013 16:00 ]

Nee, merp!

• Rempi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-06 13:19
PauseBreak schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:58:
[...]

Ooit gehoord van het maken van een understatement? Precies ;)

[...]

En zet dat 'minder geld terug' eens af tegen het 'niet moeten inkopen van de energie om het ding op te laden'. Je wordt echt gigantisch hard genaaid met terugleveren qua tarieven en daarom is het ook voordeliger om je overproductie op te slaan in accupakketten à la een Leaf of een Zoe Z.E..
En alles wat je teruglevert aan de energie leverancier zijn inkomsten uit 'andere bronnen' oftewel extra inkomsten belasting betalen. Dus ik denk dat het onder de streep weinig uit maakt of je het verkoopt of dat je het zelf gebruikt met belasting etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Rempi op 12-12-2013 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@!null,
Het zit niet zo zeer in warmte van je koevloeistof, maar in de warmte die in je motor blok en versnellingsbak zit. Ooit in de winter een warme auto in een dichte schuur neer gezet?

Schuimgesproken, mijn Volvo van 12 jaar heeft idd soort van isolatie onder de motorkap. En ik maar denken dat is ter isolatie van geluid. Desondanks duurt met zo grote 2 liter blok alsnog wel tijd voordat die goed warm is (groot nadeel van zo groot stuk staal).

Ik rij met mijn Volvo s40 2L automaat van 2001 op moment 1 op 13, en toen nog niet zo koud was 1 op 14. Moet wel bij vertellen dat geen korter ritjes maak dan 20km. Is maar goed ook want op rit van 10km zuipt die gigantische :=
Voor rest vindt zeker niet verkeerd voor zo oude auto, en is erg fijna auto om paardentrailer mee te trekken, dan rijdt trouwens nog maar 1 op 8,5.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2013 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Zo, geen nieuwe auto, wel een nieuwe motor.

Vorige motor:
Ford/Yamaha 1.6 16V Zetec-SE.
Brandstof: Benzine
Kilometers: 22.000 (in mijn bezit, 211.067km in totaal)
Rijstijl: Vlot
Waar: 80% snelweg, 15% n-weg, 5% stad
Gemiddeld verbruik: 1:14.15

Nieuwe motor ligt er net 110km in, dus we gaan het beleven. Hopelijk is deze iets zuiniger :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Heb zojuist mijn eerste verbruik test afgerond met m'n mx-5 1.8 uit 2000. Het resultaat was 1 op 11.6. Opzich best tevreden met het verbruik. Veel binnendoor gereden, af en toe aardig gas gegeven en met een lage bandenspanning gereden. 1 op 13 moet zeker mogelijk zijn in de toekomst denk ik. Heb nu iig de banden wat harder opgepompt, kijken wat dat voor verschil gaat maken. Van 1.8 (fabrieksopgave) rondom naar 2.2 rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rondom 2.2 is opzich niet schokkend, maar het weer is nu wel een beetje aan het omslaan en het is wel een achterwielaandrijver. Auto kan zich wel aardig gedragen ermee, dus rustig aan. Van mijn MR2 dacht ik laatst ook dat ik ze ook wel weer wat hoger kan doen (staan op 2 bar) maar doe ik maar niet, nu het gladder wordt.

@JC Ken: Ja maar zodra je die warmte gaat onttrekken aan het motor blok en versnellingsbak, dan gaan die dat echt niet leuk vinden. Als je alles ineens actief gaat koelen van 100 graden bedrijfstemperatuur naar 20 graden ofzo. Vind zo'n motor echt niet leuk denk ik. Zeker niet als je turbo hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door !null op 14-12-2013 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Het weer omslaan? Eeehm, het wordt juist enorm zacht de komende 14 dagen

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:57

YellowCube

Wait...what?

Mastasidaz schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 22:33:
Heb zojuist mijn eerste verbruik test afgerond met m'n mx-5 1.8 uit 2000. Het resultaat was 1 op 11.6. Opzich best tevreden met het verbruik. Veel binnendoor gereden, af en toe aardig gas gegeven en met een lage bandenspanning gereden. 1 op 13 moet zeker mogelijk zijn in de toekomst denk ik. Heb nu iig de banden wat harder opgepompt, kijken wat dat voor verschil gaat maken. Van 1.8 (fabrieksopgave) rondom naar 2.2 rondom.
misschien een beetje zeikerig, maar 1:11 voor een tweezitter van zo'n 1000 kilo is imo alles behalve ok :)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@EvaluationCopy, oh dat is mooi. Maar los daarvan is het wel degelijk al een paar graden lager maar vooral ook ('sochtends) veel vochtiger op de weg. Ik merk wel dat hij eerder wil beginnen met glijen (ook een licht tweezittertje met achterwielaandrijver)

@YellowCube, tja het is een sportieve auto, en daar wordt sportief mee gereden. Is niet echt gebouwd op zuinigheid. Maar als je wil kun je er denk ik toch wel 1 op 14 mee rijden. Kan ik volgens mij ook met mijn tweezittertje van 1000 kilo. Maar ik rij meer 1 op 11 a 1 op 12, met flink trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En mijn 9e tank op rij zuiniger dan 1:20 :)

http://www.spritmonitor.de/en/detail/523956.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

JeroenH schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:06:
[...]

Ja, Leafs blijven erg duur. De goedkoopste Leaf momenteel op Marktplaats kost € 21750 (en daarbovenop € 699 afleverkosten 8)7 ).

Ik heb twee jaar terug met veel plezier een week in het ding gereden. Ik moet helaas weer aan de auto, als ze een stuk minder zouden kosten zou ik er zeker voor gaan.
Met een beetje zoekwerk kun je een Leaf al voor minder vinden. ;)
http://www.gaspedaal.nl/Nissan/Leaf/?srt=pr

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
!null schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 12:07:
@EvaluationCopy, oh dat is mooi. Maar los daarvan is het wel degelijk al een paar graden lager maar vooral ook ('sochtends) veel vochtiger op de weg. Ik merk wel dat hij eerder wil beginnen met glijen (ook een licht tweezittertje met achterwielaandrijver)

@YellowCube, tja het is een sportieve auto, en daar wordt sportief mee gereden. Is niet echt gebouwd op zuinigheid. Maar als je wil kun je er denk ik toch wel 1 op 14 mee rijden. Kan ik volgens mij ook met mijn tweezittertje van 1000 kilo. Maar ik rij meer 1 op 11 a 1 op 12, met flink trappen.
Van de week ook zeker gemerkt hoor, met m'n voorbandjes die aan vervanging toe zijn. Nog 1500km tot aan de beurt, hopelijk blijft de winter nog even weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De komende 2 weken blijft het zacht weer volgens KNMI.

Ik had mijn bandenwissel al uitgesteld tot begin december (collega's hadden begin oktober al winterbanden), maar blijkbaar was dat nog te vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
SpongeRob schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 12:21:
[...]

Met een beetje zoekwerk kun je een Leaf al voor minder vinden. ;)
http://www.gaspedaal.nl/Nissan/Leaf/?srt=pr
Ja die van 18K stond er nog niet op toen hij dat poste :+
En de eerst volgende is zoals hij al zei 21750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Laatst online: 31-08 18:33
@ !null. Rondom 2.2 is opzich niet schokkend, maar het weer is nu wel een beetje aan het omslaan en het is wel een achterwielaandrijver. Auto kan zich wel aardig gedragen ermee, dus rustig aan. Van mijn MR2 dacht ik laatst ook dat ik ze ook wel weer wat hoger kan doen (staan op 2 bar) maar doe ik maar niet, nu het gladder wordt.
Tot nu toe heb ik nog niet heel veel verschil gemerkt van 1.8 naar 2.2, toch kan het idd met een achterwieler snel gebeurd zijn :). Verder heb ik hem vooral gekocht om in de zomer mee te rijden, zeker als het sneeuwt/glad is rij ik er niet mee.
@ YellowCube. misschien een beetje zeikerig, maar 1:11 voor een tweezitter van zo'n 1000 kilo is imo alles behalve ok :)
Dat je hierom kan zeuren idd! :P. Zonder grap, het is niet echt een verbruik om over naar huis te schrijven. gelukkig bestond bijna de gehele meting uit korte ritjes +/- 20km en hebben er ook wat vrienden even meegereden toen ik 'm net had. Dan wordt er net ff wat meer gas gegeven dan gebruikelijk. :) Met normale omstandigheden is 1 op 13 - 14 prima haalbaar denk ik.

Grappig feit is dat de fabrieksopgave spreekt over een gemiddeld verbruik van 1 op 11.8. Duidelijk te merken dat de fabrikanten toen nog niet bezig waren van alles te omzeilen bij de verbruikstests. Een verbruik halen dat zuiniger is dan de fabrieksopgave is met nieuwe auto's onmogelijk. :)

Wat denk ik ook scheelt is dat de zesde versnelling geen overdrive is. In andere auto's waarin ik wel eens rijdt lijkt de zes een veel 'langere" versnelling dan de anderen en daalt het toerental flink.

Verder rijdt ik er heel rustig mee eigenlijk, schakelen bij 2500-2750rpm etc. Ik hoop hem echt nog heel lang te kunnen houden. Ben er helemaal verliefd op geworden. O+

[ Voor 11% gewijzigd door Mastasidaz op 14-12-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Ook een beetje mazda eigen korte bakverhoudingen en goed haalbare fabrieksopgaven. M'n 3 loopt volgens tom tom 10Km sneller als fabrieksopgaaf (zit eerder in de begrenzer dan dat het ding power te kort heeft) en wbt zuinigheid is de fabrieksopgaaf ook goed te halen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Vandaag eerste keer de tank volgegooid van de "nieuwe" auto. Hij stond op nog een kwart tank en al bijna 300 km gereden (293 om precies te zien) en er ging precies 50 liter in.

Das toch een nette 1:6 :X

Zelfs een hummer is nog zuiiniger volgens mij. Voordeel van deze is dat ie niet echt heel snel is of een heel goede wegligging, of comfortabel... echt heel mooi issie ook niet...

.... godzijdank is hij niet zuinig anders hadden we beter de golf kunnen houden....

.. wacht ff... 8)7

Auto is emotie ofzo.. :+

In case you were wondering it's a Jeep Cherokee

[ Voor 5% gewijzigd door Flagg op 18-12-2013 20:46 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:04

NoFearCreations

3DPrint the world!

Lol, zoiets haal ik denk ik ook wel net, 1:5/6. Pontiac Fiero 2.8 V6 4-bak. :P

---RAWE CEEK!!!---

• EvaluationCopy
Ik ben zo blij dat er nog mensen als jullie zijn anders reed echt heel Nederland in een megane station 14%

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Haalt zo'n Megane station 1000km tussen 2 tankbeurten met gebruikelijke woon-werk-verkeer met file rijden erbij?

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

rapture schreef op donderdag 19 december 2013 @ 06:26:
Haalt zo'n Megane station 1000km tussen 2 tankbeurten met gebruikelijke woon-werk-verkeer met file rijden erbij?
Ja, maar dan moet je niet te onzuinig rijden (rond 5l/100km max.) en de tank bijna tot de reserve leegrijden.

• pwvd
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12-2024
rapture schreef op donderdag 19 december 2013 @ 06:26:
Ik haalde met mijn vorige Megane hatchback redelijk makkelijk de 1100 km voordat het lampje ging branden. Woon-werk verkeer gaat echter wel over de trajectcontrole van de A2 (dus 100) en dus redelijk zuinig!

Nu rij ik een nieuwe Seat Leon Ecomotive. Vanmiddag maar weer eens tanken en kijken wat het aantal km's per liter is geworden. Gemiddeld volgens de boordcomputer zit ik sinds de vorige tankbeurt op 1 op 24! Zal werkelijk wel iets minder zijn, maar toch, dit is wel met winterbanden en wat lagere temperaturen. :)

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Poeh ergens tussen de 1:10 en 1:14 .... in kosten richting het dubbele (autogas .. al zal er wel wat afgaan met de prijsverhoging van ruim 10% in januari dankzij de accijnzen )

• Flagg
  • Niet online

Flagg

EvaluationCopy schreef op donderdag 19 december 2013 @ 00:00:
Ik ben zo blij dat er nog mensen als jullie zijn anders reed echt heel Nederland in een megane station 14%
LOL thx

Maar de Jeep is mede mogelijk gemaakt door een golf variant slowmotion met 20% bijtelling, die we gebruiken voor de saaie/kleine ritten. :) Nu druk op zoek naar legale offroad weggetjes, maar die zijn dun gezaaid (non existent volgen mij)
NoFearCreations schreef op woensdag 18 december 2013 @ 23:31:
haha ook zo'n verstandige auto, maar das wel heel erg voor een 2.8 V6. :o _/-\o_ onze bmw van 1660 kilo was een 3ltr 6 in lijn en daar reden we makkelijk 1:10 mee.

Die Fiero werd/wordt toch veel gebruikt om een "ferrari" van te maken? Ook een leuk projectje. :P

[ Voor 33% gewijzigd door Flagg op 19-12-2013 20:15 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Flagg, sluit je aan bij het modderpoel forum, en kijk daar voor evenementen. Ik begrijp eruit dat het allemaal een beetje nieuw is? Dan heb je nog wat te leren en kun je het wel gebruiken als er ook mensen zijn die je eruit kunnen trekken. Belangrijkste is niet te veel gassen als het niet meer gaat, of je moet van graven houden :+
Off-road wegen bestaan niet echt nee, in Nederland. Maar los van de evenementen heb je wel "de kuil" in Ijmuiden, en kun je volgens mij in het weekend wel eens op een leger oefenterrein, maar dat moet je even onderzoeken. Ook kun je bijvoorbeeld naar Furstenau in Duitsland, waar je een groot terrein hebt.
Sluit je ook aan bij een (Jeep) club, die zullen ook evenementen hebben. Heb bij de Landcruiser club al eens in Spaarnwoude mogen off-roaden en op het terrein in Valkenburg, en nog een zandgroeve in Limburg. Daarnaast ook wel eens op het strand gereden in Katwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 19:51
Flagg schreef op donderdag 19 december 2013 @ 20:11:
[...]

LOL thx

Maar de Jeep is mede mogelijk gemaakt door een golf variant slowmotion met 20% bijtelling, die we gebruiken voor de saaie/kleine ritten. :) Nu druk op zoek naar legale offroad weggetjes, maar die zijn dun gezaaid (non existent volgen mij)

[...]

haha ook zo'n verstandige auto, maar das wel heel erg voor een 2.8 V6. :o _/-\o_ onze bmw van 1660 kilo was een 3ltr 6 in lijn en daar reden we makkelijk 1:10 mee.

Die Fiero werd/wordt toch veel gebruikt om een "ferrari" van te maken? Ook een leuk projectje. :P
Bij Ijmuiden bij het gemaal tussen de sluisen kan je los op de zankbak.

Kruising Noordersluisweg/1e Rijksbinnenhaven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Nieuw record,6,6l/100km. Veel binnendoor en spits gereden, waardoor de vmax niet hoog kwam te liggen. De meter stond eerst nog lager maar wat snelle ritjes en stadsverkeer aan het eind van de tank hebben het gemiddelde iets verhoogd.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

joopv schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 13:49:
De komende 2 weken blijft het zacht weer volgens KNMI.

Ik had mijn bandenwissel al uitgesteld tot begin december (collega's hadden begin oktober al winterbanden), maar blijkbaar was dat nog te vroeg.
25 november 2005 kan ik me nog zooo goed herinneren. Blij dat ik toen al de winterbanden eronder had liggen. Alhoewel, het verkeer zat toen zo vast dat zomerbanden ook geen probleem waren, rijden deed je toch niet die dag....

Maar met de 12 graden van nu voelen winterbanden wel een beetje overdone idd. Konden we het weer maar één of twee maanden vooruit goed voorspellen :)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

!null schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 08:44:
@Flagg, sluit je aan bij het modderpoel forum, en kijk daar voor evenementen. Ik begrijp eruit dat het allemaal een beetje nieuw is? Dan heb je nog wat te leren en kun je het wel gebruiken als er ook mensen zijn die je eruit kunnen trekken. Belangrijkste is niet te veel gassen als het niet meer gaat, of je moet van graven houden :+
Off-road wegen bestaan niet echt nee, in Nederland. Maar los van de evenementen heb je wel "de kuil" in Ijmuiden, en kun je volgens mij in het weekend wel eens op een leger oefenterrein, maar dat moet je even onderzoeken. Ook kun je bijvoorbeeld naar Furstenau in Duitsland, waar je een groot terrein hebt.
Sluit je ook aan bij een (Jeep) club, die zullen ook evenementen hebben. Heb bij de Landcruiser club al eens in Spaarnwoude mogen off-roaden en op het terrein in Valkenburg, en nog een zandgroeve in Limburg. Daarnaast ook wel eens op het strand gereden in Katwijk.
Thx voor de tps, maar ben niet zo van de clubjes. ;)

En als je het allemaal weer gaat organiseren is de lol er ook weer vanaf natuurlijk, ik denk dat deze auto vooral lekker gaat zijn op vakantie in schotland/ierland.

En voor serieuze modder moet ik eerst andere banden hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

of een andere auto.
* YellowCube ziet niet echt in wat een Cherokee aan specifieke terreincapaciteiten heeft anders dat het een Jeep is.
:)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als je je centerdiff (tussenbak) kunt locken (vastzetten) en low-gearing hebt, is het een terreinwagen. De rest is SUV prut. Volgens mij valt die Cherokee er wel onder. Voor de modder heb je andere banden nodig (BFG Mud-terrain of General Grabbers etc), maar voor de rest is het mijn ervaring dat het maar eigenlijk bar weinig uit maakt. In het zand spelen is gewoon bandjes zachter en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 23:13
NoFearCreations schreef op woensdag 18 december 2013 @ 23:31:
Hoeveel auto's heb jij al gehad? Het lijkt wel alsof je elke maand in iets anders rijdt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Vorige maand heb ik de 1:31,85 gehaald met een oldtimer (benzine). Gisteren opnieuw geprobeerd, maar vanwege het drukke verkeer haalde ik slechts 1:28.

Volgens het boekje rijdt mijn oldtimer 1:14. Ik haal er in ieder geval het dubbele uit. Ik kan met deze auto met gemak 1500 km rijden op een volle tank benzine en ik wil een keer de 2200 km halen.

Ik vind de actieradius dan ook belangrijker dan een eventueel laag verbruik. Het is leuk dat sommige A-label auto's 1:30 rijden, maar als je elke 500 km moet tanken dan heb je er alsnog niets aan. Dan lijkt het net een vliegtuig, die wordt per vlucht getankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 21-12-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flagg schreef op donderdag 19 december 2013 @ 20:11:Nu druk op zoek naar legale offroad weggetjes, maar die zijn dun gezaaid (non existent volgen mij)
In Drenthe hebben we nog wel genoeg zand weggetjes waar met maximale snelheid mag rijden van 80 :+ En in Haveltebos mog je tot voor heen ook gewoon rond rijden met je auto... maar gelukkig hebben ze nu eindelijk bos afgesloten voor foto's want bos leed er wel onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Net zo als dit topic lijdt onder posts die in het show-hier-je-auto topic thuishoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Ik rijd meestal zo'n 4.9l op 100km. ,dus wat is dat, 1 op 20.4.
Moet wel zeggen dat dat gemiddeld is, soms is het wat meer. Kan ook niet zeggen dat ik nou echt zuinig rijd, soms is even goed gas geven handig als je iemand in wilt halen of gewoon snel wilt zijn. Want zo heel veel PK heeft mijn Polo niet. ;)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

!null schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 11:30:
Als je je centerdiff (tussenbak) kunt locken (vastzetten) en low-gearing hebt, is het een terreinwagen. De rest is SUV prut. Volgens mij valt die Cherokee er wel onder. Voor de modder heb je andere banden nodig (BFG Mud-terrain of General Grabbers etc), maar voor de rest is het mijn ervaring dat het maar eigenlijk bar weinig uit maakt. In het zand spelen is gewoon bandjes zachter en gaan met die banaan.
Ik heb het Flagg al uitgelegd.
Had zelf een Blazer met al dat soort meuk. Wat zandpaden e.d. gaat dan prima maar ik had er bijv niet blind mee een waterbak in durven duiken. Zelfs met evt snorkel niet.
Daarnaast was er na een zut aan van dat lichte terreinwerk al zoveel op te lappen dat je gewoon merkte dat het allemaal net geen dedicated terrein spul was (zoals bijv. een Defender)
:)

Ik haalde met die Blazer (V6 4.3 uitgeboord naar 4.5) gemiddeld zo'n 11-12l/100km.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 22-12-2013 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 19-09 19:52
Flagg schreef op woensdag 18 december 2013 @ 20:45:
Vandaag eerste keer de tank volgegooid van de "nieuwe" auto. Hij stond op nog een kwart tank en al bijna 300 km gereden (293 om precies te zien) en er ging precies 50 liter in.

Das toch een nette 1:6 :X

Zelfs een hummer is nog zuiiniger volgens mij. Voordeel van deze is dat ie niet echt heel snel is of een heel goede wegligging, of comfortabel... echt heel mooi issie ook niet...

.... godzijdank is hij niet zuinig anders hadden we beter de golf kunnen houden....

.. wacht ff... 8)7

Auto is emotie ofzo.. :+

In case you were wondering it's a Jeep Cherokee
Ik heb vandaag volgens de boardcomputer 12L/100km gescoord over een afstand van ongeveer 2000km. :P

Gelukkig zijn er nog mensen die compenseren voor al die muesli-bakken van tegenwoordig. :+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, dan kom ik met mijn goeie gedrag.
Mercedes 410D (veewagen) 1 liter peut op 8 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 10:32
Iemand hier met een Peugeot 308 XT 1.6 THP (2008) toevallig? Wat vinden jullie van die auto qua verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Met wat zoeken kun je er 1 vinden op spritmonitor.de, en die rijdt 1:11. N=1. Your mileage may vary :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Trommelrem schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 15:39:
Vorige maand heb ik de 1:31,85 gehaald met een oldtimer (benzine). Gisteren opnieuw geprobeerd, maar vanwege het drukke verkeer haalde ik slechts 1:28.

Volgens het boekje rijdt mijn oldtimer 1:14. Ik haal er in ieder geval het dubbele uit. Ik kan met deze auto met gemak 1500 km rijden op een volle tank benzine en ik wil een keer de 2200 km halen.

Ik vind de actieradius dan ook belangrijker dan een eventueel laag verbruik. Het is leuk dat sommige A-label auto's 1:30 rijden, maar als je elke 500 km moet tanken dan heb je er alsnog niets aan. Dan lijkt het net een vliegtuig, die wordt per vlucht getankt.
Wat voor wonderlijke bolide hebben we het hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
EvaluationCopy schreef op zondag 22 december 2013 @ 20:42:
[...]

Wat voor wonderlijke bolide hebben we het hier over?
Hij rijdt dacht ik een oude VW Bora of Passat, van rond '90, als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 19-09 16:29
Opel Corsa 1.2 16v benzine uit 2006 (uitvoering 2005 laatste mooie model ).
1:16.
Zuiniger krijg ik hem niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
!null schreef op maandag 23 december 2013 @ 11:28:
[...]

Hij rijdt dacht ik een oude VW Bora of Passat, van rond '90, als ik het goed heb.
Inderdaad een oude Passat, maar wel met injectiemotor en extreem lage Cw. En een grote tankinhoud.

Ik wil geen ook geen andere auto. Alhoewel ik wel een elektrische Smart als primaire auto overweeg. De Passat zal gewoon blijven vanwege het laadgemak en de actieradius. Die ene keer per maand dat ik iets groots mee moet nemen of dat ik even op en neer moet naar Parijs of verder, ben ik extreem blij dat ik deze auto heb. Ik heb namelijk tijdens zo'n rit geen omkijken naar eventueel tanken. Een ruststop betekent een ruststop, en niet een tankstop. Wel vreemd dat zo'n Smart dan 80 km doet en de antieke Passat meer dan het tienvoudige :P

Een zuinige auto is leuk, maar als je toch nog elke 600 km moet tanken dan heb je er mijns inziens niet zo veel voordeel aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 23-12-2013 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-06 13:19
verbruik

Laatste tijd 6.6- 7 liter per 100. Het is te doen, heb nog maar sinds kort het ECO knopje ontdekt waardoor ik toch normaal kan rijden met een 'netjes' verbruik :D

Audi A3 2.0 FSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Trommelrem schreef op maandag 23 december 2013 @ 12:32:
Een zuinige auto is leuk, maar als je toch nog elke 600 km moet tanken dan heb je er mijns inziens niet zo veel voordeel aan.
Voordeel drukt zich uit in euro's, niet in tijd. En de meeste mensen vinden het geen ramp om iedere 600km te tanken. Is voor velen toch 1 keer in de week of minder. Ik had ook een LandCruiser met dubbele tank, hoefde ik ook pas na 1800km te tanken. Nou nou, wat een voordeel in tijd :P Kost bakken met geld, zo onzuinig was ie. Ik weet wel wat ik belangrijker vind op dagelijkse basis. Tanken is zo'n klein deel van de tijd.

Verder is zo'n elektrische Smart wel prijzig. Bedoel je die optie met accu-huur? Dan wil je toch veel liever een Renault Zoe? Meer auto, ziet er beter uit, en komt verder, voor dezelfde prijzen. Wil je kopen inclusief accu's dan zit je al gauw aan bedragen waarvoor je ook wel een Nissan Leaf kunt kopen, die al 230km kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Smart ziet er inderdaad niet uit, maar qua parkeren is het een praktische auto omdat hij niet alleen in parkeervakken past, maar ook daarbuiten. Ik moet eigenlijk zeggen dat de Smart er afschuwelijk uit ziet. Ik ga echter voor praktisch. Voor groot pak ik de oldtimer wel.

En inderdaad met accuhuur. Auto zal alleen zakelijk worden gebruikt. Prive gebruik ik de oldtimer gewoon.

Ik vind de handeling van vaak tanken gewoon irritant. Liever tank ik iets minder vaak waarbij ik uiteindelijk iets meer betaal. Gelukkig betaal ik aan de oldtimer vrij weinig, want hij is zuinig en hij heeft al 15 jaar geen afschrijving meer. De enige kosten die ik heb is het onderhoud, mrb en verzekering, maar ook die vallen wel mee. Zo rijd ik nog steeds op de eerste koppeling (na 285.000 km), terwijl een koppeling meestal iets eerder versleten is. Het is gewoon een goede auto. Die ga ik niet zomaar wegdoen.

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 23-12-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
Unknown Alien schreef op maandag 23 december 2013 @ 11:48:
Opel Corsa 1.2 16v benzine uit 2006 (uitvoering 2005 laatste mooie model ).
1:16.
Zuiniger krijg ik hem niet :)
Ik rij zelf ook een Opel Corsa 1.2 16v benzine maar dan uit 2002, daarmee rijd ik gemiddeld zo'n 1:18, maar, ik maak nauwelijks snelwegkilometers. Ik rijd wel structureel te hard buiten de bebouwde kom, maar ik schakel op bij 2000 RPM en laat hem veel uitrollen als het kan. Record met deze auto is heel iets over de 1:20

De 2005/2006 modellen hebben uit mijn hoofd gezegd al een Twinport motor en die zijn op papier nog iets zuiniger dan de uitvoering die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
De Opel Ampera met tegenwind - 9,2 kWh over 37 km - 250 Wh/km of 25 kWh/100 km

Kachel aan. 95% snelweg (70% traject controle) en 5% bebouwde kom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kdeboois schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 10:04:
De Opel Ampera met tegenwind - 9,2 kWh over 37 km - 250 Wh/km of 25 kWh/100 km

Kachel aan. 95% snelweg (70% traject controle) en 5% bebouwde kom
Volgende keer een kruik meenemen van thuis, kan de kachel ook uit... :+

Wat zou het schelen, kachel aan of uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
kachel uit zal aardig schelen. Als een reguliere straalkachel al minimaal 1KW doet, zal het opwarmen van een koude auto niet gebeuren voor minder dan 2-4KW. In een kwartiertje is dat toch 0,5 tot 1 kWh. Tov 9,2 is dat dus meer dan 10%...

edit: snelle google actie: Opel Ampera heeft een 5KW heating system. Bij een kort ritje zal deze een groot deel van de tijd actief zijn, dus gedane schatting zal aardig kloppen.

edit2: Leuke feature zou zijn het voorverwarmen van de auto. Batterij is toch vol, alle warmte die al in de auto zit hoeft niet uit de accu getrokken te worden. Effectief zou je dus verder kunnen rijden, op temperatuur houden van de auto zal veel minder energie kosten dan opwarmen.

[ Voor 52% gewijzigd door bigfoot1942 op 24-12-2013 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schimanski81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Renault Laguna station 2.0 benzine uit 2010 gemiddeld 8,6L per 100 km. Als ik echt alleen maar snelweg rij (altijd op CC) lukt het nog wel eens om net aan de 1:13 te halen maar dat is uitzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
bigfoot1942 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:18:
Leuke feature zou zijn het voorverwarmen van de auto. Batterij is toch vol, alle warmte die al in de auto zit hoeft niet uit de accu getrokken te worden. Effectief zou je dus verder kunnen rijden, op temperatuur houden van de auto zal veel minder energie kosten dan opwarmen.
Zit er op, alleen moet ik dan eerst naar de auto toe lopen. De radiosignalen halen vanuit mijn huiskamer de auto niet. Bij koude doe ik het wel, om mijn woon-werk afstand altijd electrisch te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
bigfoot1942 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:18:
kachel uit zal aardig schelen. Als een reguliere straalkachel al minimaal 1KW doet, zal het opwarmen van een koude auto niet gebeuren voor minder dan 2-4KW. In een kwartiertje is dat toch 0,5 tot 1 kWh. Tov 9,2 is dat dus meer dan 10%...
Ik heb ooit een 3kw kachel gehuurd toen mn ketel er mee was gestopt, daar verwarm je in no-time een hele huiskamer mee. Veel m3 heeft een auto niet hoor, zo'n autokachel verbruikt echt niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vind ik ook moeilijk om te geloven. 5kW wil je echt niet. Is het direct een sauna lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
Interior heating can require up to 5 kW power which reduces electric driving range. So the Ampera driver who plans ahead uses the standard independent car heater, fed over the grid, for interior heating.
bron: http://www.opel-ampera.co...management-system-is-key/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
EvaluationCopy schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:35:
[...]

Ik heb ooit een 3kw kachel gehuurd toen mn ketel er mee was gestopt, daar verwarm je in no-time een hele huiskamer mee. Veel m3 heeft een auto niet hoor, zo'n autokachel verbruikt echt niet zoveel.
Huis: dubbel glas, geen rijwindkoeling, goed geisoleerd
Auto: enkel glas, veel rijwindkoeling, totaal niet geisoleerd

Ga maar eens met je auto door een (diepe) plas rijden. Het water lekt er aan alle kanten naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Mijn huis is oud, heeft geen dubbelglas en zoveel kieren en spleten dat het net rijwindkoeling lijkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Zet alle fans van je computer eens uit. Kijk dan hoe makkelijk het is om hem lekker warm te maken.
De auto is alsof er allemaal koelfans op waaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:03

DropjesLover

Dit dus ->

Met mn 2002 Clio dci de eerste keer 1:17 gereden (met gergeld file, snelheidsmeter niet geeikt met GPS), en gisteren 1:22 (nauwelijks file gehad, bandjes ietsje opgepompt, wel GPS 120km/u rijden). *O*

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Trommelrem schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:22:
Zet alle fans van je computer eens uit. Kijk dan hoe makkelijk het is om hem lekker warm te maken.
De auto is alsof er allemaal koelfans op waaien.
Mijn gpu is nu al continu 82 graden, als ik mn fans uitzet dan krijg ik een meltdown vrees ik ;) (Ben coins aan het minen).

Ik geloof je wel hoor, 5kw om de auto warm te krijgen. Eenmaal op temperatuur kun je met veel minder toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik schrok even! Verschil in verbruik bij rijden met kachel aan of kachel uit.
Even beter lezen leerde mij dat het over een elektrische auto ging :*)
Bij een auto met verbrandingsmotor maakt het uiteraard niets uit, je verwarmt je auto met de restwarmte van de motor, die je normaal naar buiten gooit. Hooguit het stroomverbruik van de ventilator.
Pagina: 1 ... 74 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.