Hoe zuinig rij jij? - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 102 Laatste
Acties:
  • 357.006 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

ajhaverkamp schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:05:
[...]

Zou je eens met tankbonnen kunnen kijken wat er klopt van die waarde op de boordcomputer? Dit zijn verbruikcijfers die niks zeggen.

Ik rijd soms in Duitsland een lange helling af, dan verbruikt mijn hybride niks, ICE uit, hij houdt de snelheid vast op de cc en laadt ondertussen ook nog de accu op. Mij zul je niet horen zeggen dat het verbruik van mijn hybride dus 0,0 l / 100 km is.
Dit is een gemiddeld verbruik over de gehele rit, dus van het wegrijden voor het bedrijf tot het aankomen bij de klant en weer terug. Mijn ervaring is dat de boordcomputer de gemiddelde verbruikscijfers vrij nauwkeurig weergeeft.

Wat jij beschrijft is de actuele verbruikscijfers of valsspelen. Bovenaan een heuvel de reset knop indrukken en onderaan weer uitzetten en je gemiddelde verbruik is inderdaad 0l /100km maar dat zegt dus inderdaad niks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:17:
Dit is een gemiddeld verbruik over de gehele rit, dus van het wegrijden voor het bedrijf tot het aankomen bij de klant en weer terug. Mijn ervaring is dat de boordcomputer de gemiddelde verbruikscijfers vrij nauwkeurig weergeeft.

Wat jij beschrijft is de actuele verbruikscijfers of valsspelen. Bovenaan een heuvel de reset knop indrukken en onderaan weer uitzetten en je gemiddelde verbruik is inderdaad 0l /100km maar dat zegt dus inderdaad niks :+
Mwa, mijn ervaring met de Skoda Octavia Combi is dat het verbruik meestal +0,2 of +0,3l / 100km hoger ligt dan dat de boordcomputer aangeeft. Toch over een hele tank gemeten en vergeleken met de tankbon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 10:12
Heb mijn rijstijl aangepast, had het idee dat het toch veel beter en zuiniger kon. Ik rij 100% stadsverkeer (Den Haag)

Ik hou altijd aan de snelheidslimiet en trek altijd rustig op.

Auto: Opel Corsa D 1.2 OPC Line met 96pk (chip van EDS)

Vroeger:

rustig optrekken, iedere keer bij 2000toeren schakelen en 50km/u in zn 5. BC liet dan rond de 3,7l zien. Bochten meestal in zn 3 en bijna altijd CC aan. Airco uit, altijd laten uitrollen en vaak ook weer in een te hoge versnelling op snelheid komen.

Nu:

rustig optrekken, tussen de 2000-2500 toeren schakelen, 50km/u in zn 4. BC laat ongeveer 4,2-4,7l zien. Bochten netjes terugschakelen naar zn 2 en ook altijd CC aan. Airco staat nog steeds uit, ook altijd laten uitrollen en meestal in zn 3 op snelheid komen.

Voorheen haalde ik 1 op 11, nu 1 op 12.

Wat kan beter?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Admiral Freebee schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:26:
[...]

Mwa, mijn ervaring met de Skoda Octavia Combi is dat het verbruik meestal +0,2 of +0,3l / 100km hoger ligt dan dat de boordcomputer aangeeft. Toch over een hele tank gemeten en vergeleken met de tankbon.
Zal het volgende keer met tanken bijhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Probeer eens het gas wat dieper in te duwen (maar nog steeds vroeg schakelen!) om zo sneller op cruisesnelheid te komen. Mijn ervaring is dat dit net iets beter is dan zo weinig mogelijk gas geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 10:12
Dus ongeveer bij 3000rpm schakelen?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Nee, voor een diesel nog altijd rond de 2000rpm (tenzij je natuurlijk vlot moet optrekken om bvb veilig in te voegen). Gewoon het gaspedaal dieper induwen. Tenminste, dat zei mijn ecodrive instructeur toch :) En natuurlijk gaat dit niet op als je eigenlijk in een te hoge versnelling zit, want dan heeft je motor gewoon geen puf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritual
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 16:14
Ik wil geen grammar-nazi zijn, maar het is toch ''rijd'' i.p.v. ''rij'' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:03
Ritual schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 18:57:
Ik wil geen grammar-nazi zijn, maar het is toch ''rijd'' i.p.v. ''rij'' ?
Het weglaten van de d is mogelijk bij de werkwoorden glijden, houden, rijden, snijden en uitscheiden ('ophouden'), of samenstellingen daarmee, zoals doorrijden, ophouden en uitglijden. Het verschijnsel doet zich voor bij:

de ik-vorm: 'Ik hou van jou'; 'Ik schei ermee uit!';
de gebiedende wijs: 'Glij niet uit!'; 'Hou op!';
de jij-vorm als het onderwerp je/jij achter de persoonsvorm staat: 'Straks snij je je nog', 'Rij jij of rij ik?'

Het wél schrijven van de d ('Ik houd van jou', 'Glijd niet uit!', 'Rijd jij of rijd ik?') kan het lezen zelfs bemoeilijken.
http://onzetaal.nl/taaladvies/advies/hou-houd

Verder met het onderwerp

Ik ben overigens van mening dat ik zuiniger moet kunnen met de 106. Heb tegenwoordig moeite om onder de 4,3L/100km te geraken.
Over het algemeen doe ik:
30 in 3
50 in 4 - 1600 rpm, en dat rijdt goed..
60 in 5

Bij optrekken naar snelweg zet ik hem bij 80 in de 5, omdat hij dan bijna op het punt van max koppel terugvalt (2000rpm, max koppel is 2250rpm).. Verder schakel ik tussen 2500 en 3000rpm bij het optrekken, vanwege het gebrek aan een turbo.

[ Voor 22% gewijzigd door GAIAjohan op 20-08-2013 19:26 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Vandaag weer een nieuw record: 1200 km op 52 liter, dus net iets boven de 1 op 23 (4,33/100). Mooie zomer was het :)

Vrees dat het nu weer over is met iedereen zo langzamerhand weer terug van vakantie en dus weer meer drukte op de weg.

Het moet trouwens nog wel wat zuiniger kunnen, ik rijd nu "gewoon", dus op de cc Vmax + 5/10 km/u, airco altijd aan en rijdynamiek op de stand "comfort" (BMW kent ook nog "eco pro"). Maar het lijkt er op dat je toch wel enigszins in de buurt kan komen van het werkelijk verbruik van de 320dA ede als je het echt wil, zelfs zonder al het andere verkeer op te houden.

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Yes, ik heb het gehaald! 1:27.3!

(Nissan Pixo 1.0, ultrarustige rijstijl)

Echter, dit is nog met flink wat heuvels en af en toe wat filerijden. Ik wed dat die auto >1:29 kan op vlak terrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opel Corsa D (2010) 1.4 benzine haalde ik vorige week 1:20 (over 5x 100km) voor lokaal provinciaal verkeer (geen snelweg), wel regelmatig de airco aan.
Normaal ligt het verbruik tussen de 1:16~1:18 in de zomer. Zeker met snelwegkilometers gaat het verbruik rap omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 08:41:
Normaal ligt het verbruik tussen de 1:16~1:18 in de zomer. Zeker met snelwegkilometers hogere snelheden gaat het verbruik rap omhoog.
Dus gewoon rustiger rijden op de snelweg :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 21:46
Toyota Corolla (2004) 1.6 16v - Snelweg 140+ en geen airo aan. Daarbij naast een jeugdige bestuurder.
Gisteren de laagste score sinds tijden gehaald 1 : 14.9.

Nog steeds niet slecht dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:44
DS3 1.4HDi automaat. Gemiddeld 1:18,5 en haal wel eens 1:20. Dat heb ik zelfs op vakantie naar Spanje met twee volwassenen en twee kinderen gehaald.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ajhaverkamp schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 08:43:
[...]

Dus gewoon rustiger rijden op de snelweg :)
Ergens zuinig komen heeft weinig zin als je daarmee flink te laat bent.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Tsurany schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 08:50:
[...]
Ergens zuinig komen heeft weinig zin als je daarmee flink te laat bent.
Open deur: maar dan moet je gewoon eerder vertrekken.

Het ging me echter om de opmerking: snelwegkilometers staan voor een hoger verbruik. De snelweg zorgt niet voor een hoger verbruik, het is de snelheid en daar heb je gewoon invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ajhaverkamp schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 08:52:
Open deur: maar dan moet je gewoon eerder vertrekken.
En dan langer in je auto zitten dan tijd met je gezin doorbrengen of iets anders doen dat daadwerkelijk leuk is? Als ik zie hoe langzaam sommige mensen naar huis rijden vraag ik me af of ze het wel leuk vinden om naar huis te gaan. Aan de andere kant, 's ochtends gaan ze ook ontzettend traag naar hun werk dus daar vinden ze het kennelijk ook niet leuk. Is in je auto zitten dan zo leuk?
Het ging me echter om de opmerking: snelwegkilometers staan voor een hoger verbruik. De snelweg zorgt niet voor een hoger verbruik, het is de snelheid en daar heb je gewoon invloed op.
Tot op zekere hoogte, je kan kiezen tussen je snelheid verhogen of achter een vrachtwagen blijven zitten. Langzamer rijden dan vrachtwagens is zeer frustrerend voor andere weggebruikers en als je sneller wilt rijden moet je ook regelmatig flink versnellen om vlot in te kunnen halen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:10

YellowCube

Wait...what?

Tsurany schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 08:56:
[...]

En dan langer in je auto zitten dan tijd met je gezin doorbrengen of iets anders doen dat daadwerkelijk leuk is? Als ik zie hoe langzaam sommige mensen naar huis rijden vraag ik me af of ze het wel leuk vinden om naar huis te gaan. Aan de andere kant, 's ochtends gaan ze ook ontzettend traag naar hun werk dus daar vinden ze het kennelijk ook niet leuk. Is in je auto zitten dan zo leuk?
En hoe ver moet jij naar je werk rijden?
En reken dan eens uit hoeveel verschil in tijd het maakt als je gemiddeld 100 of gemiddeld 130 rijdt
Voor mij zou het 40/100 = 24 minuten vs 40/130 = 18 minuten
(waarbij het ook nog eens een grotere uitdaging is om op mijn traject gemiddeld 130 te rijden).

En natuurlijk zijn er mensen en situaties die met 150 gemiddeld naar huis kunnen rijden en zo 10-15 minuten langer bij hun gezin kunnen zijn.

Maar zouden die en andere mensen het bespaarde benzinegeld niet liever besteden aan leuke dingen voor hun gezin?

en ik wil je uiteraard geen les lezen...het is maar een brainfart :)

enne...ik ken een hoop werkende vaders van gezinnen die de tijd in de auto, waar ze even alleen zijn met hun gedachten en muziek, als meest waardevolle tijd van hun dag beschouwen.
Het schijnt dat je het zelf moet ervaren.

[ Voor 8% gewijzigd door YellowCube op 21-08-2013 09:08 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hm, dan heb je nog niet geprobeerd om langzamer te rijden. Ik ben niet of nauwelijks sneller als ik doorrijd dan als ik achter vrachtwagens blijf plakken - zelfs op lange stukken. De impact van het zoeken van een optimale vertrektijd (geen files, minder druk op de weg in het algemeen) en consistent rijden is *veeeeeeeeeeeeeeel* groter dan af en toe 120 ipv 90 rijden.

Bekijk maar eens je gemiddelde snelheid. Ik rijd tegenwoordig regelmatig Rotterdam-Keulen. Met constant 90 rijden haal ik een gemiddelde van 84km/h over het hele stuk, met constant 120ish proberen te rijden haal ik een gemiddelde van.... 87km/h. Whoopdedoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het "probleem" als je langzaam op de snelweg rijdt achter een vrachtwagen dat je na een poosje altijd gesandwicht wordt tussen twee vrachtwagens na een tijdje (een snellere vrachtwagen die achterop komt en gaat bumperkleven). En ik heb een hekel aan mensen die met 100km/h inhalen dus als ik inhaal versnel ik altijd naar de maximum snelheid. Al dat versnellen kost ook benzine.

En als je 100 km/h rijdt op de snelweg zit je overal precies tussen in, dat rijdt ook niet prettig.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2013 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb het zelf regelmatig geprobeerd en op de stukken die ik rij scheelt het aardig. Een stuk van iets meer dan 50 kilometer waarbij zeker de laatste 20 kilometers perfect zijn om het gas in te trappen. Het scheelt aanzienlijk of ik daar met 130 of 90 rij. Constant 130 proberen te rijden levert een gemiddelde snelheid op die boven de 100km/u ligt. Hij wordt nog het meest omlaag gehaald door de stukken 80 met trajectcontrole.

Brandstof kosten zijn voor mij niet relevant dus ik heb er enkel baad bij. Mocht ik het wel zelf moeten betalen zou ik alsnog door rijden, ik heb dat er wel voor over om eerder thuis te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Tsurany schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 08:56:
[...]
Ik ben vrijgezel :) Maar belangrijker: ik loop naar mijn werk. Mijn +- 20.000 km / jaar maak ik voor uitstapjes, fotografietrips naar dierentuinen. Een vakantie bestaat altijd uit zo'n 3.000 door bv Frankrijk of Duitsland. En dat dan meerdere keren per jaar. Begin september ga ik weer 2 weken door Duitsland rijden.

Autorijden vind ik leuk ja. Als het een leuk samenspel is tussen de de weggebruikers. Dus bv even een invoegende vrachtwagen voldoende ruimte geven, of een bus in de stad die extra draaicirkel ruimte nodig heeft. Dat zien aankomen, iets voor de streep stoppen en dan een opgestoken hand krijgen omdat die man/vrouw ook gewoon lekker kan doorrijden. Zo kan ik genoeg voorbeelden noemen. Dat deel van het autorijden geeft mij een dikke smile op mijn kop.
Met oogkleppen op jakkeren op de linkerbaan deed ik 20 jaar geleden ook. Toen kon ik nog met mijn Golf GTI met 200+ km/u over de A7 in Noord-Holland jakkeren. Tegenwoordig is het daarvoor overal veel te druk. In Duitsland kun je af en toe nog een lekker stukkie doortrappen. Echter is het me meestal het meerverbruik niet meer waard.
Ik heb geen zin om een kapitaal aan brandstof in mijn auto te stoppen (zunige Hollander). Daarom heb ik prive een Yaris Full Hybrid gekocht. Mijn Lupo 3L was een stuk zuiniger (diesel). Echter is het financiel niet interessant om een nieuwe diesel te rijden bij mijn gebruik. Ik wil een automaat hebben, dus de keuze was redelijk beperkt.
Als ik door Duitsland rij, denk ik ook wel eens: had ik maar een leuke BMW of Golf GTI gekocht. Echter weet ik dat ik me voor de rest van de tijd vreselijk zou ergeren aan het verbruik/verzekering/etc.
Tot op zekere hoogte, je kan kiezen tussen je snelheid verhogen of achter een vrachtwagen blijven zitten. Langzamer rijden dan vrachtwagens is zeer frustrerend voor andere weggebruikers en als je sneller wilt rijden moet je ook regelmatig flink versnellen om vlot in te kunnen halen.
Het zo proberen te regelen dat je zoveel mogelijk rechts rijdt (iets harder dan de vrachtwagens) en toch iedere keer probleemloos kan inhalen door steeds je snelheid te varieren. Dat is ook leuk. Dus steeds goed spiegelen.

Weer een veel te lang verhaal geworden. Volgens mij heb ik sinds mijn laatste update niet meer getankt (laatste tankbeurt wat op 8-8). Gemiddelde van de Yaris FH over 19374 km is nu 1: 19,55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
De snelweg zorgt in principe juist voor een lager verbruik omdat je geen stoplichten e.d. tegenkomt. Als je bovendien zorgt dat je gewoon lekker rijdt voor je auto zonder dat ie veel zuipt en je bij inhalen gewoon goed anticipeert kun je zonder al te veel kleerscheuren gewoon je eigen snelheid blijven rijden.

Verder zie ik autorijden ook als een stukje 'me'-time, en het geld dat ik bespaar gebruik k liever voor kleding of een cadeautje.

Bij mensen die kwaad 130 exact rijden in hun Ecomotive en Bluemotions, daarvan vraag ik me weleens af of ze hun eigen emoties wel onder controle hebben, of dat ze eigenlijk teveel met andere zaken bezig zijn.
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:05:
Ik vind het "probleem" als je langzaam op de snelweg rijdt achter een vrachtwagen dat je na een poosje altijd gesandwicht wordt tussen twee vrachtwagens na een tijdje (een snellere vrachtwagen die achterop komt en gaat bumperkleven). En ik heb een hekel aan mensen die met 100km/h inhalen dus als ik inhaal versnel ik altijd naar de maximum snelheid. Al dat versnellen kost ook benzine.

En als je 100 km/h rijdt op de snelweg zit je overal precies tussen in, dat rijdt ook niet prettig.
Daarom rijd ik ook niet achter vrachtwagens aan, maar gewoon wat sneller.

[ Voor 53% gewijzigd door GAIAjohan op 21-08-2013 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wel typisch dat er altijd direct negatief gepraat moet worden over mensen die 130 rijden in 14% auto's. Vooroordelen staan direct klaar voor mensen die sneller rijden om eerder ergens te zijn maar owee als iemand met vooroordelen komt over mensen die langzaam rijden. Heb jij je emoties wel onder controle als jij je zo druk maakt om anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Eigenlijk zijn we collectief een beetje boos over het bestaan van 14% auto's :)

Je hebt twee groepen: mensen die een 0, 7 of 14% auto rijden en de rest.

De ene groep heeft zich laten verleiden door de opeenstapeling van belastingmaatregelen en houdt vast aan z'n goedkope leaseauto. De andere groep voelt dat zij steeds meer geisoleerd wordt. Jarenlang was "de automobilist" een te grote groep stemmers en belastingbetalers om aan te pakken. Nu die groep in tweeen is gedeeld wordt je tegen elkaar uitgespeeld. Of je capituleert en kiest een politiek correcte auto, of je bent onderdeel van een steeds kleinere groep weigeraars. Deze tweede groep kan langzaam maar zeker worden weggezet als milieucriminelen.

Die 14% regeling is financieel moeilijk houdbaar, dus moet de overheid op zoek naar oplossingen. Deels vindt ze die door de eisen aan auto's geleidelijk aan te scherpen, maar ik vrees dat die 25% ook niet heilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

We zijn collectief een beetje boos op de overheid bedoel je? De auto industrie speelt er enkel op in omdat zij anders een stuk minder auto's verkocht krijgen en de leaserijder kan simpelweg kiezen tussen een snellere auto of 200 euro per maand meer overhouden. Je kan het moeilijk capitulatie noemen als iemand er voor kiest om op legale wijze minder belasting te betalen en per maand meer over te houden om te besteden aan zichzelf of zijn gezin.
Je hoeft met een 14% auto niet in te leveren op comfort, enkel op prestaties.

Ik vind het erg raar om mensen weg te zetten als capitulisten enkel omdat ze hun geld liever aan andere zaken uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Tsurany schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:25:

Ik vind het erg raar om mensen weg te zetten als capitulisten enkel omdat ze hun geld liever aan andere zaken uitgeven.
met hem.
een bijzonder rare ontwikkeling.
Ik werk best hard en betaal mezelf vervolgens een ongeluk aan allerlei belastingen (of belastingen op belastingen) en premies.
Daar heb ik helemaal geen probleem mee, maar neem me dan vooral niet kwalijk als ik gebruik maak van een regeling die me de mogelijkheid biedt nog weer wat van dat geld terug te zien.
En mochten die regelingen afschaft worden of veranderen dan zul je mij verder ook niet horen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Tsurany schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:10:
Wel typisch dat er altijd direct negatief gepraat moet worden over mensen die 130 rijden in 14% auto's. Vooroordelen staan direct klaar voor mensen die sneller rijden om eerder ergens te zijn maar owee als iemand met vooroordelen komt over mensen die langzaam rijden. Heb jij je emoties wel onder controle als jij je zo druk maakt om anderen?
Hun gezichtsuitdrukking zegt mij voldoende. Ze zijn geërgerd en duidelijk niet vrij van zorgen.
Verder schiet ik niet meteen in de verdediging schiet bij een lagere snelheid, ik geef gewoon aan wat zuiniger rijdt en waarom en hoe ik dat doe.

Verder zal het me aan mijn reet roesten hoe snel iemand rijdt. Ik heb ook jaren gewoon 140 op de teller gedaan op snelweg en zie de voordelen van sneller thuis zijn heus wel. Het is alleen niet goed als iemand gehaast en kwaad in de auto zit. En ja, dat zie ik voornamelijk bij de 14%-auto's. Mensen die snel rijden in een BMW kijken vaak stukken minder chagrijnig. En dat sneller thuis zijn merk ik tegenwoordig gewoon weinig verschillen met 110 of 140 op de teller, maar wel een verschil in verbruik van 2,5L/100km. En dat ik dan 10 minuutjes later thuis ben maakt me niet uit. Dat is ook 10 minuten extra rust.

Ik heb mijn emoties verder prima onder controle, gezien ik verder met een glimlach plezier heb in het autorijden. Verder vind ik het rijgedrag van anderen wel belangrijk ja, dat rijgedrag + je eigen gedrag bepaalt de veiligheid op de weg. Met een gehaaste en boze kop autorijden is gewoon onveiliger.

Ik begrijp best dat iemand een 14% auto rijdt en daar heb ik ook geen moeite mee, ze zijn alleen oververtegenwoordigd in het aandeel agressieve rijders op de snelweg in de spits.

Verder lever je bij sommige 14%-auto's wel degelijk in op comfort. Niet per se luxe, maar wel het comfort van een goede motor die doet wat jij wil. Niet voor niets lees je veel klachten over de 1.2TDI Bluemotions of Slowmotions zoals ze wel door bekenden van me worden genoemd. En als een motor niet doet wat jij wilt kun je daar ook best naar van worden. Heb jaren een Focus 1.8 TDDI gereden. Prima auto, maar de powerband van die motor is een ramp, aangezien er alleen trekkracht is tussen 1800 en 2500rpm. Daaronder en daarboven was ie 'dood'.

[ Voor 22% gewijzigd door GAIAjohan op 21-08-2013 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

mux schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:02:
Hm, dan heb je nog niet geprobeerd om langzamer te rijden. Ik ben niet of nauwelijks sneller als ik doorrijd dan als ik achter vrachtwagens blijf plakken - zelfs op lange stukken. De impact van het zoeken van een optimale vertrektijd (geen files, minder druk op de weg in het algemeen) en consistent rijden is *veeeeeeeeeeeeeeel* groter dan af en toe 120 ipv 90 rijden.
Inderdaad.
Bekijk maar eens je gemiddelde snelheid. Ik rijd tegenwoordig regelmatig Rotterdam-Keulen. Met constant 90 rijden haal ik een gemiddelde van 84km/h over het hele stuk, met constant 120ish proberen te rijden haal ik een gemiddelde van.... 87km/h. Whoopdedoo.
Hoe vaak ik wel niet vanuit het oosten in de spits lekker rustig op de rechterbaan naar Amsterdam e.o. gereden ben en dan zie je van die gasten links 'vlot rijden' a.k.a. drukken, hard optrekken, hard remmen en capriolen uithalen om vervolgens 100km verder bij Diemen weer naast elkaar te staan.
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:05:
Dat doe ik ook op die manier en dat is beduidend zuiniger dan de hele tijd op maximum snelheid rijden. Dat optrekken zie ik nauwelijks in het verbruik terug, de basis snelheid is veel belangijker (in een Prius).
Dat vind ik juist van wel, juist als ik dan een keer 130 wil rijden dan voel ik me altijd opgefokt door langzameren en kom ik een stuk vermoeider aan. En het scheelt ook nog eens een slok op een borrel in het verbruik.
Tsurany schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:20:
Ik heb het zelf regelmatig geprobeerd en op de stukken die ik rij scheelt het aardig. Een stuk van iets meer dan 50 kilometer waarbij zeker de laatste 20 kilometers perfect zijn om het gas in te trappen. Het scheelt aanzienlijk of ik daar met 130 of 90 rij. Constant 130 proberen te rijden levert een gemiddelde snelheid op die boven de 100km/u ligt. Hij wordt nog het meest omlaag gehaald door de stukken 80 met trajectcontrole.
Het verschil tussen 90 en 130 over 20km scheelt je dus wel 5 hele minuten op de reistijd van drie kwartier. Het is maar wat je 'aanzienlijk' noemt...

[ Voor 14% gewijzigd door styno op 21-08-2013 10:41 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Tsurany schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:25:
We zijn collectief een beetje boos op de overheid bedoel je? [...]
Inderdaad. Het gevoel dat ik probeer te benoemen is dat de overheid bezig is gegaan om automobilisten tegen elkaar uit te spelen. Een Machiavelistische meesterzet, de hele groep was te groot en te sterk, dus verdeel je hem in tweeen. De "14% auto" staat symbool voor deze politiek, het gaat natuurlijk niet om de auto maar om de belastingwetgeving die hij symboliseert.
Wat ik daarmee aangeef is dat er een tweede kant aanzit. In je post benoem je je individuele afweging (iets over 200 euro per maand overhouden en een auto rijden die nauwelijks onderdoet); die afweging is absoluut niet vreemd of onlogisch.

Je gaat wel voorbij aan de groepspsychologie. Er is een groep mensen die geen 14% auto's rijdt (omdat ze niet leasen of omdat ze die auto's om wat voor reden niet willen). Een perspectief vanuit die groep is dat er steeds meer mensen lijken te gaan profiteren van de laag belaste auto's, waardoor de bulk van de autobelastingen bij een steeds kleinere groep achterblijvers neerkomt.

Ik dank dat je bij de priverijders redelijk wat mensen tegenkomt die afgunstig zijn van 14% auto's omdat ze zelf niet mogen leasen en dus geen toegang hebben tot het belastingvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

styno schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:36:
Het verschil tussen 90 en 130 over 20km scheelt je dus wel 5 hele minuten op de reistijd van drie kwartier. Het is maar wat je 'aanzienlijk' noemt...
Nee, dat is selectief lezen. Het laatste stuk is rustig genoeg om constant 130 te rijden zonder ooit gas terug te hoeven nemen. Het eerste stuk kan ik ook prima 100-130 rijden waardoor het gemiddeld nog wat meer scheelt. In het geheel scheelt het al snel 10 minuten en ik zit dan absoluut niet opgefokt achter de auto.
Want vergeet niet, je kan prima door rijden zonder opgefokt te zijn. Naja, ik althans, jullie misschien niet.
t_captain schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:11:
Inderdaad. Het gevoel dat ik probeer te benoemen is dat de overheid bezig is gegaan om automobilisten tegen elkaar uit te spelen. Een Machiavelistische meesterzet, de hele groep was te groot en te sterk, dus verdeel je hem in tweeen. De "14% auto" staat symbool voor deze politiek, het gaat natuurlijk niet om de auto maar om de belastingwetgeving die hij symboliseert.
Mwah, tegen elkaar uitspelen zou ik niet willen zeggen hoor.
Wat ik daarmee aangeef is dat er een tweede kant aanzit. In je post benoem je je individuele afweging (iets over 200 euro per maand overhouden en een auto rijden die nauwelijks onderdoet); die afweging is absoluut niet vreemd of onlogisch.

Je gaat wel voorbij aan de groepspsychologie. Er is een groep mensen die geen 14% auto's rijdt (omdat ze niet leasen of omdat ze die auto's om wat voor reden niet willen). Een perspectief vanuit die groep is dat er steeds meer mensen lijken te gaan profiteren van de laag belaste auto's, waardoor de bulk van de autobelastingen bij een steeds kleinere groep achterblijvers neerkomt.
Op welke wijze komen die belastingen dan sterker bij hen terecht? Die 25% is er altijd al geweest, die is niet verhoogt. Ze missen inderdaad vrijstellingen en kortingen, maar de druk wordt niet hoger. Daarnaast kunnen ze er ook voor kiezen om schonere auto's te rijden.
Ik dank dat je bij de priverijders redelijk wat mensen tegenkomt die afgunstig zijn van 14% auto's omdat ze zelf niet mogen leasen en dus geen toegang hebben tot het belastingvoordeel.
Privé rijders zijn altijd afgunstig zonder dat ze ooit begrijpen hoe de regeling in elkaar zit en welke belastingen betaald worden. Ik betaal bijtelling en MRB en met mijn vele kilometers ook flink wat accijnzen op brandstof. En ik gok dat dit meer is dan de gemiddelde privé rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Tsurany schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:28:
[...]

Nee, dat is selectief lezen. Het laatste stuk is rustig genoeg om constant 130 te rijden zonder ooit gas terug te hoeven nemen. Het eerste stuk kan ik ook prima 100-130 rijden waardoor het gemiddeld nog wat meer scheelt. In het geheel scheelt het al snel 10 minuten en ik zit dan absoluut niet opgefokt achter de auto.
Begrijpend lezen kan idd lastig zijn, begrijpend schrijven ook. Ik reageerde op:
Een stuk van iets meer dan 50 kilometer waarbij zeker de laatste 20 kilometers perfect zijn om het gas in te trappen. Het scheelt aanzienlijk of ik daar met 130 of 90 rij.
Het kan aan mij liggen maar ik lees daaruit dat je zegt dat het aanzienlijk scheelt door 130 te rijden i.p.v. 90 op een stuk van 20 km. Ik rekende even uit wat het scheelt: 5 minuten maar dat begrijp ik verkeerd?
Want vergeet niet, je kan prima door rijden zonder opgefokt te zijn. Naja, ik althans, jullie misschien niet.
d:)b fijn voor je!

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

hij heeft wel een punt.
De internetdiscussies over verkeer zijn het grootste deel van de tijd in de vorm van:
mensen die hard rijden zijn gestresste idioten
of
mensen die rustig rijden zijn levensgevaarlijk.

dus het is inderdaad fijn dat hij even een opmerking maakt in het gebied van het meest waarschijnlijke, namelijk er ergens tussen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 22:00
mux schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 08:00:
Yes, ik heb het gehaald! 1:27.3!

(Nissan Pixo 1.0, ultrarustige rijstijl)

Echter, dit is nog met flink wat heuvels en af en toe wat filerijden. Ik wed dat die auto >1:29 kan op vlak terrein.
Hoe doe je dat?
Ik heb de Suzuki variant, maar ik kom nooit boven de 1:20. Ik ga nooit harder dan 110 op de snelweg, veel uitrollen, rustig optrekken, vroeg schakelen, etc. Toch wordt het niet beter...
Hang je alleen achter vrachtauto's of zo? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

YellowCube schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 12:49:
[...]
hij heeft wel een punt.
[enz]
Mooi dat hij een punt heeft maar je mij heb je niet horen zeggen dat hardrijders gestresste idioten zijn, alleen dat ik het zelf niet fijn vind, ik snap niet helemaal waar mijn mening een uiterste is?

Edit: Voor hieronder: 4.4 L per 100km in Prius III over de laatste 3400 km. Boardcomputer sprong vorige week van 4.3 naar 4.4 :(

[ Voor 14% gewijzigd door styno op 21-08-2013 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:31
Maar hoe zuinig rijden jullie ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gemiddeld 5,4 liter per 100KM met een 1.6 eHDI DS3. Op de snelweg met 130/140 schiet het verbruik redelijk omhoog, zeker met wind tegen. Achja, ik ben wel lekker op tijd thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

gabberjoost schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:38:
Hoe doe je dat?
Ik heb de Suzuki variant, maar ik kom nooit boven de 1:20. Ik ga nooit harder dan 110 op de snelweg, veel uitrollen, rustig optrekken, vroeg schakelen, etc. Toch wordt het niet beter...
Hang je alleen achter vrachtauto's of zo? :P
Heb je dezelfde uitvoering? 1,0L, geen airco, etc.? Rijd je alleen korte stukjes? Hoe is je onderhoud?

Ik doe basically alles wat geen modificaties nodig heeft aan de auto:
- Goed onderhouden
- Geen onnodig gewicht meenemen
- alleen lange stukken rijden (>10km)
- 90km/h achter vrachtwagens wanneer mogelijk, anders 100-110km/h
- Superlichte voet op het gaspedaal, ver vooruit kijken, proberen nooit te remmen (voor zover dat veilig is)
- Niet manoevreren wanneer het niet nodig is
- Zo snel mogelijk manoeuvreren wanneer het nodig is (begin invoeg/uitvoegstroken) zodat je geen risico loopt aan het einde van de invoegstrook te moeten remmen
- schakelen: 2 bij 15km/h, 3 bij 27ish, 4 bij 40km/h, 5 bij 50-55km/h
- motor uit bij stoplichten die lang op rood staan (don't worry, Suzuki Alto heeft geen stuurslot als de motor uitvalt, je stuurbekrachtiging valt alleen weg)
- Route optimaliseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:15
Het hele "hoe hard rijden is nog ontspannen" is heel subjectief en zeer afhankelijk van waar je rijdt. Als ik hier in het zuiden over de A73 rijdt of in Duitsland dan rijdt dat een stuk relaxter dan wanneer ik in de Randstad rijdt. In Duitsland vind ik het over het algemeen wat relaxter rijden, omdat (voor mijn gevoel) mensen daar meer "rijbaan gebonden" zijn en niet zomaar met 90 of 100 de linkerbaan opduiken zonder in hun spiegels te kijken.

Afgelopen week was ik een dagje op bezoek bij kennissen in Duitsland (225km totaal, waarvan 170km snelweg en de rest 50-70km/u wegen) en heb ik flink doorgereden, lekker cruisen bij 160-180km/u met pieken tot 230km/u. Hele stukken 160-180km/u voelt daar heel ontspannen aan, ruim boven de 200 is dan weer een ander verhaal.

Bij het dagelijkse woon-/werkverkeer haal ik ongeveer 1:11 tot 11.5 als ik heel rustig rijdt. De heenrit in Duitsland haalde ik zelfs met bovenstaande snelheden nog 1:10.8, op de terugrit was het 1:10.3. Al met al viel me dat nog heel erg mee, zeker aangezien ik op het snelweg gedeelte op de terugweg een gemiddelde had van 148km/u. Dit was dus inclusief een stukje door Nederland, alle plaatsen waar aan de weg gewerkt werd en zeer zeker niet alle snelwegen zijn daar onbegrensd.

Komende weken eens kijken of ik een nieuw persoonlijk zuinigheidsrecord kan neerzetten op mijn woon-/werkroute. Aangezien dit alleen maar binnenwegen en stadsverkeer is en het tevens weer aanzienlijk drukker is, zal het lastig worden. Mijn streven is 1:12, waar beste tot op heden op die route is 1:11.6 wat allang niet slecht is voor dat oude beestje :P

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

styno schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:44:
[...]

Mooi dat hij een punt heeft maar je mij heb je niet horen zeggen dat hardrijders gestresste idioten zijn, alleen dat ik het zelf niet fijn vind, ik snap niet helemaal waar mijn mening een uiterste is?
dat zei je ook niet, dus ga er gewoon van uit dat ik niet specifiek tegen jou had maar tegen het internet in het algemeen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 22:00
mux schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 14:13:
[...]

Heb je dezelfde uitvoering? 1,0L, geen airco, etc.? Rijd je alleen korte stukjes? Hoe is je onderhoud?

Ik doe basically alles wat geen modificaties nodig heeft aan de auto:
- Goed onderhouden
- Geen onnodig gewicht meenemen
- alleen lange stukken rijden (>10km)
- 90km/h achter vrachtwagens wanneer mogelijk, anders 100-110km/h
- Superlichte voet op het gaspedaal, ver vooruit kijken, proberen nooit te remmen (voor zover dat veilig is)
- Niet manoevreren wanneer het niet nodig is
- Zo snel mogelijk manoeuvreren wanneer het nodig is (begin invoeg/uitvoegstroken) zodat je geen risico loopt aan het einde van de invoegstrook te moeten remmen
- schakelen: 2 bij 15km/h, 3 bij 27ish, 4 bij 40km/h, 5 bij 50-55km/h
- motor uit bij stoplichten die lang op rood staan (don't worry, Suzuki Alto heeft geen stuurslot als de motor uitvalt, je stuurbekrachtiging valt alleen weg)
- Route optimaliseren
Ik heb wel airco, maar staat alleen aan als het echt warm is.
Verder doe ik hetzelfde als jou, alleen schakel ik 20-40-60-80. Als ik eerder schakel, heb ik het idee dat de motor echt te weinig toeren maakt (heb geen toerenteller)...

Naja, erg netjes iig! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:10

PeaceNlove

Deugleuter

Tsurany schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:49:
Gemiddeld 5,4 liter per 100KM met een 1.6 eHDI DS3. Op de snelweg met 130/140 schiet het verbruik redelijk omhoog, zeker met wind tegen. Achja, ik ben wel lekker op tijd thuis :)
Maar als op de A2 met trajectcontrole gaat rijden is zo'n DS3 1.6 eHDI weer enorm zuinig. Dan zit ik al snel richting 1:30. Dat compenseert dan weer voor het hoge verbruik op de A6 tussen Almere en Joure ;) Gemiddeld zit ik met mij DS3 zo rond de 1:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja op die A2 zit ik rond de 4 liter. De A6 naar Joure toe is dramatisch, geen flitspalen en vrijwel altijd een lege weg. Enkel die bocht bij Emmeloord is wat tricky omdat de maximum snelheid daar een stuk lager is en met 130 door rijden een hoge bekeuring kan opleveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Vandaag met mijn C30 met karretje erachter 600km van de Vogezen naar de Ardèche gekneurd. Grootste deel 120 op de cc (in FR mag je met een aanhanger net zo hard als zonder en zolang het stabiel is...... Maar 130 vond ik net wat te gek), boordcomputer gaf gemiddeld 5.0:100 aan dus zal in werkelijkheid rond de 5.2:100 liggen. Niet slecht...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik snap die 70 (of was het 90?) bij Emmeloord sowieso niet.. Je kan er makkelijk met 120 doorheen..
Ik kan knooppuntbochten opnoemen met limiet 120 of 130 die gevaarlijker zijn.
Vanaf A27 ->A6 ri Almere. Zitten rare hoogteverschillen in. Sowieso kun je op de A27 en oude delen van de A6 zeeziek worden van de golven in de weg..

A28 ri Amersfoort -> A50 ri Arnhem knp Hattemerbroek
Heel knooppunt Heerenveen is te krap
Knooppunt bij Drachten tussen N31 en A7 is ook veel te krap..

Verder is het gewoon jammer dat de A6 tussen Groningen en Emmeloord nooit gebouwd is. De A6 tussen Joure en Emmeloord is namelijk -eigenlijk- onderdeel van rijksweg 50..

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 21-08-2013 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja die bocht kan je makkelijk met 130 doorheen. Ik durf het enkel niet omdat het een boete is van enkele honderden euro's als zo'n undercover auto je snapt of ze ergens verdekt staan te flitsen wat nog niet op Flitsmeister staat.
Die A27 naar A6 kan je richting Lelystad mooi met 130 doorheen zonder problemen, de richting van Almere op is het inderdaad een wat aparte bocht, moet je even flink remmen omhoog en omlaag enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:10

PeaceNlove

Deugleuter

Die 70 slaat inderdaad nergens op. 120 is dan ook weer overdreven omdat de bocht door de bomen en de wegafscheiding ook niet heel overzichtelijk is. 100 zou een mooi compromis zijn. Ze laseren overigens ook nog wel eens in die bocht waarna je je mooi kan melden bij oom motoragent, dus ik hou me daar doorgaans wel aan de snelheid. Die ene bocht maakt op een rit Utrecht Groningen ook niet echt een significant verschil tenslotte.

Om niet offtopic te gaan: hierbij het verbruiksplaatje van mijn auto (DS3 1.6 eHDI) . Paar dagen per week Utrecht-Hoofddorp a 100 km/h, paar dagen Utrecht-Apeldoorn met 50%100 en 50%120 en 1x per week Utrecht-Groningen met 120 en 130
Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/560874.png

[ Voor 25% gewijzigd door PeaceNlove op 21-08-2013 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

True, opzich geen probleem maar het voelt wel alsof je er veel te traag doorheen gaat. Zelfde met de A7 naar groningen, je moet dan afremmen bij van die invoeg en uitvoeg plekken terwijl niemand er rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 14:03
Ik rij een VW Polo uit 2010 met een 85pk 1.4 benzinemotor. Motor is niet meer leverbaar, maar als ik Autoweek mag geloven is de fabrieksopgave voor de snelweg 4,7L/100km.

Mijn dagelijkse woon-werk rit is 27km tussen Leiden en Reeuwijk over de N11. Ik rij vaak stevig door en door een combinatie van dat en de vele stoplichten blijft mijn verbruik doorgaans hangen op de 6,5-7L/100km.

De N11 is momenteel voor twee weken afgesloten, waardoor ik noodgedwongen via de A4 en A12 naar mijn werk rij. Dit is 41km, maar met als belangrijk verschil dat ik zodra ik Leiden uit ben geen stoplicht meer tegenkom. Dit, gecombineerd met die fijne trajectcontrole op de A4, levert ineens een heel ander verbruik dan ik gewend ben: ik haal opeens met gemak 5,5L/100km.

Vanochtend eens een eco-run geprobeerd (totaal niet mijn stijl, maar moet bekennen, was eigenlijk best leuk). Resultaat: 4,7L/100km volgens de boordcomputer.

Ben eerlijk gezegd best onder de indruk. Deze waarde had ik nog niet eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Tsurany schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 22:00:
Ja die bocht kan je makkelijk met 130 doorheen. Ik durf het enkel niet omdat het een boete is van enkele honderden euro's als zo'n undercover auto je snapt of ze ergens verdekt staan te flitsen wat nog niet op Flitsmeister staat.
Die A27 naar A6 kan je richting Lelystad mooi met 130 doorheen zonder problemen, de richting van Almere op is het inderdaad een wat aparte bocht, moet je even flink remmen omhoog en omlaag enzo.
Als je vanaf de A27 komt en je gaat naar het noorden is het toch dat je zowel ri Almere als Lelystad rijdt? En in die bocht heb ik zowel met de Focus als de 106 een gare slinger door het hoogteverschil door inklinking van het asfalt. Voelt niet prettig. Wel linkerrijstrook, aangezien anderen zulke bochten vaak belachelijk traag nemen, dat ik zelfs met 110 op de linkerstrook terecht kom.

Ri Utrecht vanaf de A6 vanuit Lelystad heb ik geen problemen mee. Ja daar moet je sowieso afremmen vanwege de eerste bocht naar rechts en dan viaduct op, maar verder geen problemen.

Overigens ken ik wel meer zulke idiote locaties qua snelheid..
A32 ri Zwolle bij knp Lankhorst. Waarom mag je daar maar 90?
A73 bij Nijmegen ri A50, waarom maar 90? En die snelheidsborden daar deugen ook voor geen meter. Zelfs met 85 op de teller En ik dus 78-80kmh rijd (106 heeft grote afwijking) geeft ie nog aan dat je sneller dan 90 rijdt 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door GAIAjohan op 21-08-2013 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja je hebt daar net nog het laatste stukje Almere met twee afslagen idd. Ik heb daar eigenlijk nooit een gare slinger, ik kan er stabiel met 130 door heen zonder dat ik iets aan de auto merk. Heerlijke bocht om even in te halen. Je moet dan daar direct invoegen met de rechter rijstrook van de A6 dus het is even goed oppassen dat je daar niet vol in iemand z'n kofferbak terecht komt maar het is wel heerlijk overzichtelijk.
Zo fijn dat hij nu tweebaans is, rijd lekker door.

Ook de A6 naar A27 is wat dat betreft een prima bocht waar je eigenlijk niet hoeft af te remmen, kan je ook wel met 130 doorheen is mijn ervaring. Alleen op het laatst heb je een behoorlijke kuil in het wegdek die je dan wel even goed voelt. Je hele auto zakt even snel omlaag en weer omhoog.

Ach het is hetzelfde als de bocht van de A2 naar de A6.
https://maps.google.nl/ma...0w&cbp=12,152.69,,0,-3.98
Die bocht is verbouwt zodat je nu een spitsstrook hebt en je mag er 70. Je kan zonder problemen met 110 die bocht door zonder te hoeven remmen. Standaard springen die "u rijdt te snel" borden aan terwijl er geen enkele logische reden is om 70 te rijden. Het is zelfs gevaarlijk want al het verkeer achter je rijd minimaal 80.
Grappig detail, je zit ze op Google Streetview ook constant branden, ze gaan voor nog geen seconde uit in de periode dat de Google auto die kant op reed.

Verwijderd

GAIAjohan schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 22:34:
Overigens ken ik wel meer zulke idiote locaties qua snelheid..
A32 ri Zwolle bij knp Lankhorst. Waarom mag je daar maar 90?
Ik denk dat het is omdat invoegend (vracht)verkeer van de oprit Meppel-Zuid binnen 500 meter over de 3 banen naar links moet als ze richting Groningen gaan. Zeker als dit een vrachtwagen combinatie is kan dat rare situaties opleveren als er harder gereden wordt.

De grote vraag is waarom hebben ze een paar jaar geleden die nieuwe afrit A28 naar A32 zo krap aangelegd, met adviessnelheid 90km/h. Deze had best wat ruimer gekund zodat er geen langzamere adviessnelheid nodig was geweest.

• mux

mux

99% efficient!

gabberjoost schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:34:
[...]

Ik heb wel airco, maar staat alleen aan als het echt warm is.
Verder doe ik hetzelfde als jou, alleen schakel ik 20-40-60-80. Als ik eerder schakel, heb ik het idee dat de motor echt te weinig toeren maakt (heb geen toerenteller)...

Naja, erg netjes iig! _/-\o_
De overbrengingsverhoudingen bij Pixo/Alto zijn:

1: 3,454
2: 1,904
3: 1,280
4: 0,966
5: 0,815

Met een diff. ratio van 3.9:1 betekent dat dat je max. efficiëntiepunt (~1500rpm) op nagenoeg precies 10, 20, 30, 40 en 50 km/h zit. Je max. koppel (3400rpm) zit op 25, 50, 70, 95 en 115 km/h. Als je dus hard wil optrekken wil je daar meer in de buurt zitten, als je rustig kunt optrekken kun je voor 1500rpm kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14

RvL

Zo, nieuwe auto nieuwe kansen.

Nieuwe Renault Megane 1.5 dCi is geleverd. Eens kijken of dat ding nu echt zoveel zuiniger is dan de 2011 versie. Eerste tankbeurt stemt me optimistisch: 4,75l/100km. Gereden routes komen redelijk overeen met de normale routes.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Net terug uit zuid Frankrijk met de Alfa 147 JTDm, 3400km totaal gereden met een keurig gemiddelde van 1:18,9 :)
Rustige rijstijl want vakantie, cruisecontrol op 130km/h op de Peage. Inclusief uitstapjes door de bergen richting Andorra ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Met het warme weer van de afgelopen paar weken is mijn verbruik toch erg gedaald. In de koudere dagen zit ik rond de 750km op een 40 liter tank diesel (Fiesta Econetic) met warm weer gaat dit rustig naar 950km per tank. Altijd fijn. Oh, 40 liter tank, maar gemiddelde tankbeurt gooi er ik zo'n 38 liter in.
Dus 1 op 25. :)

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een afstandsrecord (1054km op een tank) en ook mijn op een na zuinigste tank (4,85:100)...

http://www.spritmonitor.de/en/detail/523956.html

(Volvo C30 D2)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 16:26
Hoe komt het eigenlijk dat mensen meer gaan verbruiken als het koud is. Mijn simpele gedachte zegt altijd: koude lucht bevat meer energie=minder verbruik. Maar dat is wel erg simpel gedacht, zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Lucht bevat geen energie, maar wel zuurstof. ;) Maar koude lucht is dikker, en dus is de luchtweerstand hoger. Daarnaast blijft de motor langer koud, wat voor een hoger verbruik zorgt. Ook ligt er vaak meer troep op de weg en regent het vaker, waardoor de rolweerstand ook hoger is.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

... en in de winter (als het koud is) rijdt men op winterbanden die ook een hogere rolweerstand hebben dan zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Mx. Alba schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:34:
... en in de winter (als het koud is) rijdt men op winterbanden die ook een hogere rolweerstand hebben dan zomerbanden.
niet iedereen :9 maar dat helpt ook heel veel ja...
mijn autootje gebruikt 1 op 13.5, maar ga misschien binnenkort naar een ander goedkoop autootje...
moet elke dag voor werk 90 km rijden (totaal) dus dan zou een klein dieseltje waarschijnlijk goedkoper uitpakken dan een benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

AtleX schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:28:
Daarnaast blijft de motor langer koud, wat voor een hoger verbruik zorgt.
Zeker bij de laatste 3 jaar generaties van eco-motoren is dit een probleem. Je ziet ook dat fabrikanten de grille dicht gaan maken ( VAG series) of een dynamische grille hebben (Ford/Volvo).
De motor is zo efficient dat hij niet genoeg warmte maakt om op bedrijfstemperatuur te komen.

Voorbeeld;
Ik heb een seat ibiza 1.2 tdi. Pas na 20km! is deze op bedrijfstemperatuur, uitgaande van koude start bij buiten temp van 5C.
Bijkomende nadelen: verwarming binnen doet het dus ook pas na 20km.
Deze auto's zijn dus ook niet geschikt als boodschappen auto.

File in de winter? Jammer dan, ook dan zakt de temperatuur in de auto. Stationair maakt hij al helemaal te weinig warmte voor zichzelf.
Koude start + stationair draaien in de winter is dan ook het slechtste wat je kunt doen met deze motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

1 op 18,7 met een Honda Civic Hybrid met normaal en af en toe stevig doorrijden.
Er zijn hypermilers die 1 op 24 rijden maar dan moet je als een opa achter een vrachtwagen gaan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb nu een OBD2-bluetooth module gekocht en ik ben bezig data te loggen wanneer ik rijd. Het is echt wonderlijk hoe idioot veel informatie er via OBD2 wordt doorgegeven, je kunt daar echt geweldig inzicht mee krijgen in je aandrijftrein en eigen gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-08 08:32
Ik rijd in een Renault Clio 1.5 DCi ECO2 van 2012. Er staat nu een ruime 46000 op de klok, dus het blokje is inmiddels wel los. Het gemiddelde verbruik over deze afstand is 1 op 19,8

Hier ben ik erg tevreden over, de DCi loopt mooi en rustig. Er wordt voornamelijk vlot mee gereden en komt regelmatig op de autobahn. Tot 170 loopt het blok soepel door en daarna is het kruipen naar de 185.

De meeste economische rit op 1 tank tot nu toe was 1179KM op 49,2Liter diesel. Een dikke 1 op 23,96.

Edit: Airco altijd aan, zelfde als navigatie/radio.

[ Voor 5% gewijzigd door Chutney op 09-09-2013 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 22:43
mux schreef op maandag 09 september 2013 @ 16:18:
Ik heb nu een OBD2-bluetooth module gekocht en ik ben bezig data te loggen wanneer ik rijd. Het is echt wonderlijk hoe idioot veel informatie er via OBD2 wordt doorgegeven, je kunt daar echt geweldig inzicht mee krijgen in je aandrijftrein en eigen gedrag.
Gebruik je daar een app voor verder of hoe log je? :P

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Get!em schreef op maandag 09 september 2013 @ 15:41:
[...]

Zeker bij de laatste 3 jaar generaties van eco-motoren is dit een probleem. Je ziet ook dat fabrikanten de grille dicht gaan maken ( VAG series) of een dynamische grille hebben (Ford/Volvo).
De motor is zo efficient dat hij niet genoeg warmte maakt om op bedrijfstemperatuur te komen.

Voorbeeld;
Ik heb een seat ibiza 1.2 tdi. Pas na 20km! is deze op bedrijfstemperatuur, uitgaande van koude start bij buiten temp van 5C.
Bijkomende nadelen: verwarming binnen doet het dus ook pas na 20km.
Deze auto's zijn dus ook niet geschikt als boodschappen auto.

File in de winter? Jammer dan, ook dan zakt de temperatuur in de auto. Stationair maakt hij al helemaal te weinig warmte voor zichzelf.
Koude start + stationair draaien in de winter is dan ook het slechtste wat je kunt doen met deze motoren.
en je weet zeker dat er niks mis is met je auto?

volgens mij hebben zetten zelfs de meest efficiente motoren zo'n 30-40% (benzine/diesel) van hun brandstof om in beweging en de rest in warmte.
Dat wetende zou de echte thermodynamica freak kunnen uitrekenen wat dan de maximaal haalbare binnentemperatuur bij een gegeven buitentemperatuur zou zijn

Fabrikanten die een variabele grill hebben doen dat meestal om de stroomlijn van de auto te bevorderen zodra dat mogelijk is. Buiten die variabele grill hebben ze dan alsnog koelingsmogelijkheden om i.i.g. de benodigde basiskoeling te behouden.

Wellicht zou ajhaverkamp iets kunnen zeggen over zijn ervaringen met z'n Lupo 3L. Die had hetzelfde blok als jij nu hebt.

Ik kan er uiteraard helemaal naast zitten, maar zolang ik niet gelezen heb dat moderne ecomotoren een efficientie van meer dan 60-70% vind ik het op z'n minst een discutabel punt en zou ik er wat meer onderbouwing voor willen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:11

Cheezus

Luiaard

YellowCube schreef op maandag 09 september 2013 @ 18:05:
[...]

Ik kan er uiteraard helemaal naast zitten, maar zolang ik niet gelezen heb dat moderne ecomotoren een efficientie van meer dan 60-70% vind ik het op z'n minst een discutabel punt en zou ik er wat meer onderbouwing voor willen zien :)
Ik kan het niet onderbouwen maar heb wel een soortgelijke ervaring. Tijdens wintersport kwam mijn 1.6 dieseltje ook niet op bedrijfstemperatuur tijdens extreme omstandigheden (-15 graden en snelheden van zo'n 60 km/h). De kachel stond wel max te blazen maar hier kwam slechts lauwe lucht uit. Pas na een half uur konden we een beetje doorrijden (80+) en werd de motor eindelijk warm.

Een verklaring voor het niet warm worden ondanks de nog steeds slechte efficiëntie: veel hitte wordt natuurlijk meteen door de uitlaat naar buiten geblazen. Daarnaast verbruikt zo'n motortje ook slechts een paar liter per uur bij zulke snelheden (mijn boordcomputer zegt 1:35 bij 60/70) dus zoveel energie blijft er dan ook niet over om de motor en het interieur te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Ik vind het een apart verhaal, maar goed misschien is dat inderdaad een concessie die fabrikanten doen.

Een andere verklaring:
In de winter verkopen oliemaatschappijen benzine die vluchtiger is dan in de zomer.

Deze benzine heeft een lagere verbrandingswaarde dan gewone benzine en zorgt ervoor dat de motor iets minder efficiënt draait. De vluchtige benzine is nodig omdat de lucht in de winter dikker is en de verbranding daardoor moeilijker tot stand komt. Bovendien voert de koude winterlucht meer warmte af van radiatoren en andere onderdelen van de motor. Daardoor wordt ’s winters meer energie omgezet in warmte dan in voortbeweging.

En ten slotte: de weg is in de winter viezer, waardoor er meer rolweerstand is. Gemiddeld verbruikt een auto daardoor 5 procent meer energie in de winter. Maar dat verschil verandert door het veelvuldig gebruik van airconditioning in moderne auto’s. Rijden met de airconditioning aan kan wel 20 procent meer benzine kosten.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Laatst online: 19-09 09:00
@Chutney

Ik heb een Renault Megane met (bijna) hetzelfde blok. Mijn ervaring was dat het blok pas echt helemaal was na 80.000 km, hij steeds soepeler lopen.

Als je je automatische airco alleen in de zomer aan zet en niet als het niet echt nodig is, dan zul je merken dat je verbruik nog een beetje beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
@YellowCube

Rendement is sterk afhankelijk van het type motor.

Een moderne benzine motor haalt tegenwoordig maximaal 35%, diesel maximaal 45%, grootste scheepsdiesels 50-55%. Meer dan die 50% wordt het niet snel voor diesels in personenauto's.

Een dieselmotor wordt minder snel wam dan een benzinemotor omdat de motor een stuk efficiënter is, daarom hebben de meeste dieselmodellen ook een elektrische bijverwarming.

Inderdaad een dieselmotor is nog minder geschikt voor korte ritjes dan een benzinemotor. Voor snelwegrijders is diesel ideaal, voor stadsrijders (hybride) benzine motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Aannemende dat deze percentages kloppen (en volgens mij is dat zo) dan zijn er altijd nog vele kilowatten, of zelfs tientallen tot meer dan 100 kilowatten, aan afvalwarmte beschikbaar. Als de motor eenmaal opgewarmt is.

Een gedeelte is nodig om de motor zelf op temperatuur te houden. Ook de katalysator, en weet ik wat nog meer. De rest zou eventueel - via een warmtewisselaar - voor het interieur gebruikt kunnen worden.

Het ontwerp van de auto, het interieur, de hele warmte huishouding laat nooit toe dat al die warmte gebruikt wordt. Bij vollast kan er zomaar 100 of 150kW aan afvalwarmte vrijkomen. Bij een lichte belasting kan dat zakken tot 10 of 20kW.

Het vergt een behoorlijk geavanceerd systeem om dit allemaal in goede banen te leiden. Parameters zijn rijwind, luchttemperatuur en -vochtigheid, motorbelasting, enzovoorts.

Ik denk dan ook dat de anekdote van Cheezus....
Cheezus schreef op maandag 09 september 2013 @ 19:12:
[...]Ik kan het niet onderbouwen maar heb wel een soortgelijke ervaring. Tijdens wintersport kwam mijn 1.6 dieseltje ook niet op bedrijfstemperatuur tijdens extreme omstandigheden (-15 graden en snelheden van zo'n 60 km/h). De kachel stond wel max te blazen maar hier kwam slechts lauwe lucht uit. Pas na een half uur konden we een beetje doorrijden (80+) en werd de motor eindelijk warm.

Een verklaring voor het niet warm worden ondanks de nog steeds slechte efficiëntie: veel hitte wordt natuurlijk meteen door de uitlaat naar buiten geblazen. Daarnaast verbruikt zo'n motortje ook slechts een paar liter per uur bij zulke snelheden (mijn boordcomputer zegt 1:35 bij 60/70) dus zoveel energie blijft er dan ook niet over om de motor en het interieur te verwarmen.
... dan ook niet veroorzaakt wordt door de "goede" (haha) efficientie van de motor, maar door de compromissen die bij het ontwerp van de warmtehuishouding gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

YellowCube schreef op maandag 09 september 2013 @ 20:26:
Ik vind het een apart verhaal, maar goed misschien is dat inderdaad een concessie die fabrikanten doen.
Mwa, lees fora van alle VAG TDI's maar. Bijv Skoda/Seat/VW, maar ook Audi A2 met 1.2tdi
Zelfs de 2.0 heeft hetzelfde volgens forum:
http://www.skodaforum.nl/...aam-op-temperatuur.14530/

er zijn zelfs complete ascesoires voor te koop:
http://www.superskoda.com...kit-UP-DOWN-special-price

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

YellowCube schreef op maandag 09 september 2013 @ 18:05:
[...]

en je weet zeker dat er niks mis is met je auto?

volgens mij hebben zetten zelfs de meest efficiente motoren zo'n 30-40% (benzine/diesel) van hun brandstof om in beweging en de rest in warmte.
Dat wetende zou de echte thermodynamica freak kunnen uitrekenen wat dan de maximaal haalbare binnentemperatuur bij een gegeven buitentemperatuur zou zijn
Fiat Punto 1.3 Multijet diesel hier. Nu het kouder begint te worden merk je duidelijk dat het langer duurt voordat het koelwater op 90 graden is. Als het vriest kan dat wel 20 km duren (80km wegen). Bij de strengere vorst van afgelopen jaren (-10 tot -15) daalt de temperatuur als ik in de bebouwde kom rij.
En dat is bij iedereen die op het Puntoforum post.
Ik heb al zitten kijken naar een dichte grille, maar die maken ze niet. Er is al een extra verwarming voor de carterontluchting in gekomen omdat die te koud blijft, te veel water erin, bevriest, motor stuk.

Dit soort motoren heeft gewoon een extra motorblokverwarming nodig.

En het is zo vreemd: ik reed een Fiat Panda 1.2 benzine als vervanger in diezelfde winter, na 3 km al warme lucht uit de roosters.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben at this very moment bezig dit soort meuk te analyseren aan de hand van m'n OBD2-data (@Steephh: ik gebruik Torque Free voor Android om te loggen, helaas zijn er geen goede log-alleen-obd2-data-apps, dit is wat er het dichtste bij komt).

Mijn voorlopige conclusie is: het kan allemaal mooi en wel zijn dat je motor op piekefficiëntie 30 of 40% efficient is - in werkelijkheid haal je misschien 10 of 15% omdat je werkelijk nooit in de buurt van z'n piek komt. Je moet eigenlijk een live BSFC-plot voor je neus krijgen en de gehele aarde precies zo kunnen kantelen dat je net genoeg bergaf of bergop gaat om de juiste hoeveelheid koppel op je gewenste snelheid te krijgen, en dan kom je misschien gedurende 50% van je rit binnen 10% van je piekefficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Maasluip schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 08:15:
[...]

En het is zo vreemd: ik reed een Fiat Panda 1.2 benzine als vervanger in diezelfde winter, na 3 km al warme lucht uit de roosters.
Dat komt dus o.a. dat jouw dieselmotor veel efficienter is dan jouw 1.2 benzinemotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Voor de mensen die klagen over de motor die lang koud blijft: Je moet ook helemaal niks van je verwarming vragen de eerste kilometers. Verwarming helemaal uit (ventilatie kan wel gewoon aan) en dan gaan rijden. Dan zie je dat je motor veel sneller warm loopt waardoor je eerder een echte warme auto hebt. Dus pas verwarming gaan gebruiken als je de temp meter al flink omhoog hebt zien komen.
Bij benzine auto's doet dit zich ook voor, maar idd minder erg dan diesels.

Dan heb je twee keuzes, met als voorbeeld een benzine auto:
A - wegrijden met verwarming vol aan. In begin koude lucht, blijft nog zo'n 10 minuten lauwe lucht. Na een kwartier heb je pas echt verwarming.
B - wegrijden met verwarming uit. Na 5 minuten zul je de temp meter al omhoog zien komen. Zet hem aan zodra hij in de buurt is van bedrijfstemperatuur en je hebt direct fatsoenlijke warme lucht.

Resultaat van keuze B is dat zowel je motor als je interieur(verwarming) eerder warm is. Je merkt vaak ook nog dat de motor al sneller beter gaat lopen, afhankelijk van de auto.

Bij diesels kun je ook nog overwegen om in de winter gewoon een beetje karton voor de radiateur te doen. Als dit natuurlijk veilig kan zonder dat karton tegen de radiateur aan komt. Eventueel een dun houten plankje, iets veiliger. Dat zijn de oldskool truucjes die je bij een oude diesel wel eens kunt doen om hem beter te gebruiken in de winter. Heb dat ook wel eens moeten doen bij m'n oldtimer diesel omdat de thermostaat niet goed was en het ding nooit op bedrijfstemperatuur kwam.
Niet meteen hele radiateur af dekken, maar begin gewoon met 1/3e of de helft. Dat zal al meer dan genoeg effect hebben.
In Noord Rusland en andere koude gebieden hebben ze of sowieso al een dichte grill, of systeempjes die je vanuit de auto open en dicht kan schuiven. Bijvoorbeeld soort van lamellen voor de radiateur.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

!null schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:15:
Voor de mensen die klagen over de motor die lang koud blijft: Je moet ook helemaal niks van je verwarming vragen de eerste kilometers. Verwarming helemaal uit (ventilatie kan wel gewoon aan) en dan gaan rijden. Dan zie je dat je motor veel sneller warm loopt waardoor je eerder een echte warme auto hebt. Dus pas verwarming gaan gebruiken als je de temp meter al flink omhoog hebt zien komen.
Bij benzine auto's doet dit zich ook voor, maar idd minder erg dan diesels.
Mijn auto (C30 D2) doet dat zelf. Zelfs al heb je in de winter de climate control op 25°C staan en is het buiten -10°C, hij gaat pas blazen als de motor warm is. Comfort is belangrijk bij Volvo, maar lange levensduur van de motor gaat voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ik had een Yaris (uit 1999) die deed dat ook zelf. Een blauw lampje dat aangeeft dat de motor nog koud is. Heb je dan de verwarming aan dan geeft hij toch geen warmte af. Gaat het blauwe lampje uit voel je direct de warmte komen.
Ik merkte dus dat ik mijn 'truucje' dus niet meer hoefde te doen, een bevestiging dat de automakers er ook zo over denken.

En trouwens, ik vind het helemaal niet comfortabel om 10 minuten lang (soms zelfs langer) koude tot lauwe lucht te krijgen. Liever 5 minuten koud hebben en daarna tenminste echt lekkere warme lucht.

Nu heb ik een tijdelijk autootje, waar ik in de winter een veel erger truucje doe om de boel eerder warm te krijgen. Ding is toch niks waard, en binnen nu en anderhalf jaar toch van de weg gehaald dus boeit het mishandelen van de motor niet :P Wat ik doe is consequent te lage toeren draaien in de winter. Loopt ie veel sneller warm van. Dus al veel te vroeg een versnelling omhoog. Lekker vanaf 1000 rpm in z'n 2 en z'n 3 verder gaan. Zodat de belasting op de motor erg hoog is. Maar dat zou ik dus niet aanraden bij een auto waar je langer mee wil doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

!null schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:42:
Ja ik had een Yaris (uit 1999) die deed dat ook zelf. Een blauw lampje dat aangeeft dat de motor nog koud is. Heb je dan de verwarming aan dan geeft hij toch geen warmte af. Gaat het blauwe lampje uit voel je direct de warmte komen.
Met als kanttekening dat het lampje al uitgaat bij een koelvloeistoftemperatuur van 58 graden Celcius. Dan is je motor nog lang niet warm. Ik merk dat bij mijn '00 1.3 Yaris bij normaal rijden pas na een kilometer of 10 alle vloeistoffen op bedrijfstemperatuur zijn.
Nu heb ik een tijdelijk autootje, waar ik in de winter een veel erger truucje doe om de boel eerder warm te krijgen. Ding is toch niks waard, en binnen nu en anderhalf jaar toch van de weg gehaald dus boeit het mishandelen van de motor niet :P Wat ik doe is consequent te lage toeren draaien in de winter. Loopt ie veel sneller warm van. Dus al veel te vroeg een versnelling omhoog. Lekker vanaf 1000 rpm in z'n 2 en z'n 3 verder gaan. Zodat de belasting op de motor erg hoog is. Maar dat zou ik dus niet aanraden bij een auto waar je langer mee wil doen :)
Gewoon stilstaand in z'n vrij je gaspedaal voor een paar minuten op de bodem planten wil ook wel helpen. De toerenbegrenzer is een heel mooie manier om 'm warm te krijgen. Het is erg slecht voor de levensduur (die zal eerder in weken dan decennia gemeten gaan worden), je buren zijn niet blij met je en uiteindelijk wordt je het zelf ook wel zat, maar het helpt wel. :P Er heeft ooit eens iemand gevraagd op GoT hoe hij de auto zo snel mogelijk warmkreeg zonder te denken aan levensduur of wat dan ook (want lease, dus boeiend... :/) en die tip werd toen door meerdere mensen gegeven geloof ik.

[ Voor 48% gewijzigd door AtleX op 10-09-2013 12:07 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

AtleX schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:58:

Gewoon stilstaand in z'n vrij je gaspedaal voor een paar minuten op de bodem planten wil ook wel helpen. De toerenbegrenzer is een heel mooie manier om 'm warm te krijgen. Het is erg slecht voor de levensduur (die zal eerder in weken dan decennia gemeten gaan worden), je buren zijn niet blij met je en uiteindelijk wordt je het zelf ook wel zat, maar het helpt wel. :P Er heeft ooit eens iemand gevraagd op GoT hoe hij de auto zo snel mogelijk warmkreeg zonder te denken aan levensduur of wat dan ook (want lease, dus boeiend... :/) en die tip werd toen door meerdere mensen gegeven geloof ik.
Ahja, ook wel gedaan. met een auto (volvo) in zn 1ste versnelling door een akker heen raggen. In de winter. Auto was na 1 uur al dood, motorblok roodgloeiend.

Auto was overigens gekocht om op die manier gesloopt te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja maar dan ben je doelbewust aan het slopen en tevens veel brandstof aan het verspillen. En idd je buren aan het irriteren.
Ik gebruik de auto normaal, ik draai alleen express veel te weinig toeren waardoor de belasting hoog is. Daar gaat ie niet onzuinig van lopen (misschien zelfs wel zuiniger) en wordt ie door de hoge belasting toch snel warm. Je hebt alleen eerder kans op kantelende zuigers en dat soort dingen. Maar we hebben het hier over een 1.4tje wat na 236dkm nog steeds geen olie verbruikt, en ik vermoed dat deze manier van rijden hem ook niet echt kapot gaat maken.

Ik bedoelde het meer als een lompe truuc bij een auto waarbij je niet om de levensduur geeft omdat hij toch niet door de volgende APK komt. Zeker niet aan te raden bij een auto die langer mee moet.
Max toeren draaien bij koude motor, dan ga je snel dingen kapot maken en ben je ook als een baviaan bezig. Erg asociaal. Ik belast de motor gewoon iets te zwaar waardoor hij sneller warm loopt en als ik meer vermogen nodig heb (koude motor en invoegen op snelweg, korte oprit) dan trek ik hem gewoon flink door in de toeren want dat boeit me ook niet bij deze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:31

PauseBreak

derp!

Ik heb de auto in een verwarmde parkeergarage staan, dus als het vriest merk ik daar behoorlijk weinig van. Behalve dan dat het koud is tijdens de wandeling naar de parkeergarage toe :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mijn vorige post was ook niet serieus gebruik, meer een geintje met de auto. Buren waren gewaarschuwd (voorzover die daar bij de akker in de buurt wonen). Sloopbedrijf was ook al gebeld van te voren, zodat ze hem konden oppikken.
Meer een illustratie dat je een auto binnen 1 uur wel kunt slopen door achter het stuur te zitten en alleen te rijden met te hoge toeren.

Even weer serieus:
Nieuwe volvo diesel motoren hebben trouwens een quickheat functie, waardoor hij in de winter snel warm is.
http://www.volvocars.com/...40-MY2014-13-mei-2013.pdf

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:31
mux schreef op maandag 09 september 2013 @ 16:18:
He daar was ik ook al een tijdje naar aan het kijken ! Welke module ben je op uitgekomen ?

Probleem met mijn verbruik is dat de Opel Ampera alleen liters benzine heel nauwkeurig bijhoudt en ik verbruik liever kWh'tjes, maar daar is nauwelijks inzicht in te krijgen...

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• mux

mux

99% efficient!

Deze module heb ik gekocht, maar ietsjes goedkoper (lijkt erop dat de prijs behoorlijk fluctueert van week tot week): http://www.ebay.com/itm/A...ageName=ADME:L:OC:NL:3160

Alsnog maar iets meer dan €5,50, absoluut geen geld voor de waarde van het ding :)

Ik ben van analyse naar totale rant gegaan trouwens. Auto's zijn frustrerend (vanuit het oogpunt van een ingenieur die er wat mee wil doen). En ja, de ondoorzichtigheid van brandstoffen is één van mijn vele hekelpunten daar...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mux schreef op woensdag 11 september 2013 @ 13:52:
Deze module heb ik gekocht, maar ietsjes goedkoper (lijkt erop dat de prijs behoorlijk fluctueert van week tot week): http://www.ebay.com/itm/A...ageName=ADME:L:OC:NL:3160

Alsnog maar iets meer dan €5,50, absoluut geen geld voor de waarde van het ding :)

Ik ben van analyse naar totale rant gegaan trouwens. Auto's zijn frustrerend (vanuit het oogpunt van een ingenieur die er wat mee wil doen). En ja, de ondoorzichtigheid van brandstoffen is één van mijn vele hekelpunten daar...
Eh ja, een auto is altijd een comprimis. Ik denk dat je wel kunt stellen dat als je 80 km/h en 120 km/h in dezelfde versnelling kunt rijden het 100% zeker is dat bij minstens een van beide snelheden de motor niet efficiënt gebruikt wordt.
Overigens is efficiënt gebruik van de motor geen garantie voor een laag brandstofverbruik.

Signatures zijn voor boomers.

• mux

mux

99% efficient!

Oh, dat is niet eens mijn frustratie - de efficiëntie en het energiegebruik van een motor is mij eigenlijk totaal transparant. Totnogtoe gedraagt 'mijn' (ouders') auto zich volledig zoals je verwacht op dat punt. Wat dat betreft heb ik geluk met een benzine-auto, daar is het verbruik nog enigszins makkelijk terug te leiden tot de parameters die je over OBD2 krijgt.

Mijn frustratie zit hem er vooral in dat auto's zo obvious slechte ontwerpbeslissingen hebben, nauwelijks van elkaar verschillen (iig niet op structureel interessante eigenschappen, bijna alleen op cosmetische punten) en dat alles zo opzettelijk obscuur wordt gemaakt in auto's.

Ze doen alsof ze zo hun best doen om auto X 'aerodynamischer' of 'zuiniger' te maken, maar gooien elke vorm van geloofwaardigheid weg door 1) orde-grootten slechter te scoren dan elk ander vervoersmiddel en 2) obvious ontwerpfouten tot dat doel te maken. Ze hebben vijf minuten een beetje parameters minimaal heen en weer zitten schuiven om een marginaal verschil in zuinigheid te maken, maar laten obvious besparingen aan alle kanten liggen. Het lijkt wel alsof opzettelijk niemand z'n best doet, of iedereen bang is dat een auto met ballen niet goed genoeg verkoopt om hun aandeelhouders 200% ROI te geven ofzo. Het heeft ongetwijfeld met geld te maken, ik had alleen gehoopt dat marketing-claims iets meer waarheid bevatten.

Goed, autofabrikanten helpen niet mee, dan doe ik het zelf, right? Maar bij alles waar ik aan heb geprobeerd te knutselen als redelijke 'outsider' loop ik tegen een opvallend gebrek aan documentatie van essentiële onderdelen aan. Workshop manuals zijn voor een normale sterveling onvindbaar, en zelfs als je er een hebt staat er niks interessants in. Documentatie over de motor - buiten de meest banale specs - is onvindbaar. Wil je onderdelen? Je moet door minstens 2 lagen aan tussenhandel. Wil je olie? Hier heb je iets met een supergenerieke code die niks zegt over de inhoud, nergens een MSDS, nergens een spec of datasheet.

Ik wil gewoon simpel een BSFC-plot, torque vs rpm plot, VE-tabellen, timingtabellen en een datasheet voor de ondersteunde OBD-registers en bitfield data. Eh, dit kunnen we je geven: de plekken waar je zekeringen zitten. Wow, really? Wat probeer je hier te beschermen? Het is niet alsof er geheime technologie in je auto zit, die ECUs zijn de simpelst mogelijke controllers naar moderne maatstaven, met minimale peripherals. Niks wat ik niet in een paar dagen kan reverse engineeren, of iedere andere competente EE. Waarom geef je me de info niet gewoon, zodat mensen daadwerkelijk iets kunnen doen aan hun rijgedrag in plaats van vage regeltjes aan te houden zoals 'eh, ja, op 2500rpm draait je motor het efficiëntst, en vroeg schakelen enzo'. Dat is geen doen, ik wil exact weten op welk werkpunt ik NU zit, en waar ik naartoe moet om efficiënter te werken. En vervolgens wil ik die throttlepositie vastzetten. Wham, 5km/L+ betere fuel economy puur omdat ik niet hoef te rekenen op mijn voet die een gaspedaal maar heel grof kan bedienen. Dat kan over OBD2, geen enkele moeite, maar niet zonder een realtime performance plot.

Dus, rant. Korte versie: ik heb nog geen BSFC-plot kunnen maken adhv mijn logdata :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
Biemold schreef op donderdag 21 april 2011 @ 18:33:
Weet niet of het hier echt thuis hoort maar ik vermeld het toch. :)

Het verbruik van een 50cc Derbi Senda 09 met Yasuni spr/3 race uitlaat voor een hoger toerenbereik (topsnelheid van 90+km/h).

1:16 met veel lange rechte stukken en sportief rijgedrag, naar mijn idee best wel onzuinig voor een brommertje maar dat zal waarschijnlijk ook wel komen door het constante rijden in de hoge toeren ;).
Gelukkig valt het onderhoud van mijn brommer dan wel weer mee, na 7000km een nieuwe achterband, tandenset en bougie (kost iets van 80euro).
Zo, nu 2 jaar later een iets grotere brommert met een 2x zo hoge topsnelheid en ongeveer het zelfde benzine verbruik. :9

Honda Transalp (650cc 2 cilinder All-road) motor een verbruik van 1:16/17 met sportief rijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

mux schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:24:
Dus, rant. Korte versie: ik heb nog geen BSFC-plot kunnen maken adhv mijn logdata :P
Tsja, hier heeft iemand het gewoon met de hand gedaan :)
http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=339585

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Biemold schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 12:10:
[...]

Zo, nu 2 jaar later een iets grotere brommert met een 2x zo hoge topsnelheid en ongeveer het zelfde benzine verbruik. :9

Honda Transalp (650cc 2 cilinder All-road) motor een verbruik van 1:16/17 met sportief rijden. :)
Gilera Citta doet ~1:40 bij 50km/u

mijn A4 1.6 loopt nu zo'n beetje 1:13,5, ben benieuwd waar ik aankomende winter weer op uit kom (incl warmdraaien op de oprit enzo :9)

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
Verwijderd schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 13:09:
[...]

Gilera Citta doet ~1:40 bij 50km/u

mijn A4 1.6 loopt nu zo'n beetje 1:13,5, ben benieuwd waar ik aankomende winter weer op uit kom (incl warmdraaien op de oprit enzo :9)
Zeker nog wel een standaard Citta, 1:40 is erg netjes voor een 2 takt. :)

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 13:09:
[...]

ben benieuwd waar ik aankomende winter weer op uit kom (incl warmdraaien op de oprit enzo :9)
Waarom doe je dat?

Hoi!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:48
Om hier discussies uit te lokken vermoed ik :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

EvaluationCopy schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 15:22:
[...]

Om hier discussies uit te lokken vermoed ik :P
Oke, dan zal ik verder niets zeggen :p

Hoi!

• mux

mux

99% efficient!

Dat is weer erg inaccuraat, zeker in de omgeving waar ik het meeste rijd (duitsland, heuvels). Meh. Ik zoek verder naar enigszins wetenschappelijk verantwoorde methoden om zuiniger te rijden :)

Verwijderd

EWK schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 15:25:
[...]
Oke, dan zal ik verder niets zeggen :p
Wat een onzin posts van jullie; is het zo gek wat ik zeg? Ik heb een hekel aan krabben en koude auto's, prima toch?
Daarnaast ook volkomen ontopic; warmdraaien heeft invloed op het verbruik en daar gaat dit topic over :)
Ik probeer dus ook helemaal geen discussies uit te lokken die hier niet van toepassing zijn.
Biemold schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 14:57:
[...]
Zeker nog wel een standaard Citta, 1:40 is erg netjes voor een 2 takt. :)
Is inderdaad niet mee geknoeid (schat ongeveer 50km/u). Werk heen en weer is 36km, elke dag net geen liter erbij.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2013 17:36 ]

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 16:47:
[...]
Wat een onzin posts van jullie; is het zo gek wat ik zeg? Ik heb een hekel aan krabben en koude auto's, prima toch?
Daarnaast ook volkomen ontopic; warmdraaien heeft invloed op het verbruik en daar gaat dit topic over :)
Ik probeer dus ook helemaal geen discussies uit te lokken die hier niet van toepassing zijn.
Zo'n onzin is het eigenlijk niet. Als je je auto snel warm wilt hebben kan je het beste gewoon starten en direct rustig vertrekken. Stilstaan en warm laten draaien kost brandstof, duurt lang, slijtage etc. Vandaar ook de reacties van de mensen boven jou.

Verwijderd

SChief schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 16:54:
[...]
Zo'n onzin is het eigenlijk niet. Als je je auto snel warm wilt hebben kan je het beste gewoon starten en direct rustig vertrekken. Stilstaan en warm laten draaien kost brandstof, duurt lang, slijtage etc. Vandaar ook de reacties van de mensen boven jou.
En jullie nemen dan ook direct aan dat ik daar nooit over na heb gedacht?
Anyway, ik was niet van plan hier een discussie over te starten dus dat doe ik dan ook maar niet :w
(als er iemand echt op door wilt zagen; stuur maar een DM, misschien dat ik wel antwoord)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2013 17:01 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.