Oh, dat is niet eens mijn frustratie - de efficiëntie en het energiegebruik van een motor is mij eigenlijk totaal transparant. Totnogtoe gedraagt 'mijn' (ouders') auto zich volledig zoals je verwacht op dat punt. Wat dat betreft heb ik geluk met een benzine-auto, daar is het verbruik nog enigszins makkelijk terug te leiden tot de parameters die je over OBD2 krijgt.
Mijn frustratie zit hem er vooral in dat auto's zo obvious slechte ontwerpbeslissingen hebben, nauwelijks van elkaar verschillen (iig niet op structureel interessante eigenschappen, bijna alleen op cosmetische punten) en dat alles zo opzettelijk obscuur wordt gemaakt in auto's.
Ze doen alsof ze zo hun best doen om auto X 'aerodynamischer' of 'zuiniger' te maken, maar gooien elke vorm van geloofwaardigheid weg door 1) orde-grootten slechter te scoren dan elk ander vervoersmiddel en 2) obvious ontwerpfouten tot dat doel te maken. Ze hebben vijf minuten een beetje parameters minimaal heen en weer zitten schuiven om een marginaal verschil in zuinigheid te maken, maar laten obvious besparingen aan alle kanten liggen. Het lijkt wel alsof opzettelijk niemand z'n best doet, of iedereen bang is dat een auto met ballen niet goed genoeg verkoopt om hun aandeelhouders 200% ROI te geven ofzo. Het heeft ongetwijfeld met geld te maken, ik had alleen gehoopt dat marketing-claims iets meer waarheid bevatten.
Goed, autofabrikanten helpen niet mee, dan doe ik het zelf, right? Maar bij alles waar ik aan heb geprobeerd te knutselen als redelijke 'outsider' loop ik tegen een opvallend gebrek aan documentatie van essentiële onderdelen aan. Workshop manuals zijn voor een normale sterveling onvindbaar, en zelfs als je er een hebt staat er niks interessants in. Documentatie over de motor - buiten de meest banale specs - is onvindbaar. Wil je onderdelen? Je moet door minstens 2 lagen aan tussenhandel. Wil je olie? Hier heb je iets met een supergenerieke code die niks zegt over de inhoud, nergens een MSDS, nergens een spec of datasheet.
Ik wil gewoon simpel een BSFC-plot, torque vs rpm plot, VE-tabellen, timingtabellen en een datasheet voor de ondersteunde OBD-registers en bitfield data. Eh, dit kunnen we je geven: de plekken waar je zekeringen zitten. Wow, really? Wat probeer je hier te beschermen? Het is niet alsof er geheime technologie in je auto zit, die ECUs zijn de simpelst mogelijke controllers naar moderne maatstaven, met minimale peripherals. Niks wat ik niet in een paar dagen kan reverse engineeren, of iedere andere competente EE. Waarom geef je me de info niet gewoon, zodat mensen daadwerkelijk iets kunnen doen aan hun rijgedrag in plaats van vage regeltjes aan te houden zoals 'eh, ja, op 2500rpm draait je motor het efficiëntst, en vroeg schakelen enzo'. Dat is geen doen, ik wil exact weten op welk werkpunt ik NU zit, en waar ik naartoe moet om efficiënter te werken. En vervolgens wil ik die throttlepositie vastzetten. Wham, 5km/L+ betere fuel economy puur omdat ik niet hoef te rekenen op mijn voet die een gaspedaal maar heel grof kan bedienen. Dat kan over OBD2, geen enkele moeite, maar niet zonder een realtime performance plot.
Dus, rant. Korte versie: ik heb nog geen BSFC-plot kunnen maken adhv mijn logdata