Hoe zuinig rij jij? - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 102 Laatste
Acties:
  • 357.007 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
Overigens geeft dat wel een interesant inzicht in energieverbruik. Stel die 60km @ 16kWh is correct, stel verbruik diesel is 1 op 20, dat geeft 3 liter. Dat geeft (@ ~30 MJ / liter) 90 MJ = ~ 25 kWh. Kortom 9 kWh extra verlies als restwarmte bij een verbrandingsmotor.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Nieuw persoonlijk record met de Prius III: 3.9 L/100km over 1200 km. Met dank aan het warme weer, weinig passagiers en veel 80/100km/h trajecten. Overall 90.000 km is 4.6 L/100km.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
mekkieboek schreef op maandag 29 juli 2013 @ 13:07:
Overigens geeft dat wel een interesant inzicht in energieverbruik. Stel die 60km @ 16kWh is correct, stel verbruik diesel is 1 op 20, dat geeft 3 liter. Dat geeft (@ ~30 MJ / liter) 90 MJ = ~ 25 kWh. Kortom 9 kWh extra verlies als restwarmte bij een verbrandingsmotor.
In Nederland wordt ongeveer 4% van onze stroom duurzaam (zonder CO2) opgewekt. Die 96% wordt grotendeels opgewekt met kolen en gascentrales (zijn ook verbrandingsmotoren). Een kolencentrale heeft een rendement van 40-45%, gas ongeveer 55%. Kortom verlies van 50-55%.

Daarnaast zijn de transportverliezen van elektriciteit enorm: Centrale -> hoogspanningsnet -> middenspannings-net -> distributie-net -> huis. Verlies ~20%.

Daarnaast heb je nog accuverliezen en laad verliezen, vooral de accu verliezen in de winter zijn aanzienlijk.

Je mag de verbrandingswaarde van diesel dus niet vergelijken met de energie inhoud van een KWh. Als je alles bij elkaar optelt heeft diesel een betere CO2 balans dan elektrisch* gereden kilometers.

* De CO2 balans wordt pas beter als we aanzienlijk meer duurzame stroom gaan opwekken, of zoals in Frankrijk waar 70% met kernenergie wordt opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het grote voordeel van elektrisch rijden is dat we het opwekken van energie gaan centraliseren. Je hoeft niet langer miljoenen auto's schoner te maken maar je aandacht enkel te richten op de centrale energiebronnen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:31
thefox154 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 09:10:

@Aries.mu: ik mis wat in je verhaal. De scores van die BMW zijn goed te noemen maar met een normale versie niet haalbaar. Zo te zien heb je dus een boel aan je auto verbouwd. Een 116D is stock niet vooruit te branden (heb deze even als tussenauto moeten rijden). Dit is ook iets van 115pk stock. Door de goede isolatie heb je helemaal geen snelheidservaring dus lijkt hij traag en had ik in ieder geval de neiging flink het gas in te trappen. Een standaard chipje geeft bij mijn weten geen 70PK (stijging van ruim 60%!) extra. Met de 116D heb ik nooit beter dan 1:17 gescored.
Die 185pk is nog meer dan de 120D (2 motorversies hoger!) van een collega van mij, en die 120D haalt ook met moeite 1:16. Vraag me dus af wat je allemaal verbouwd hebt :+
Enkel chip erop en op 2 testbanken laten nameten.
Bij Heinz gechipped, bij Powerplus nagemeten ;)

185pk en 420NM (overigens > 350NM vanaf 1400rpm tot 3500rpm).

Een x16d is een x18d zonder 2de balansas met exact dezelfde turbo ed, enkel minder inspuitdruk.
x18d + chip geeft 185pk dus 116d ook.

En inderdaad; standaard lijkt hij erg traag (is gewoonweg helemaal kunstmatig begrensd) en ik verbruik doordeweeks ook altijd rond de 1 op 17. Maar op de snelweg is een 1 reeks met veel koppel/pk gewoonweg zuinig zonder je best te moeten doen.

We hebben hier trouwens een berg leasewagens rijden, gaande van Mini One D tot X5.
Als ik 1 week met zo een mini rijdt verbruik ik 1 op 17 of 1 op 18, maar als ik naar Antwerpen rij en terug is mijn 116d zuiniger.
Waarmee ik dus wil aangeven dat kleine motoren tegenwoordig zo uitgewrongen worden door allerlei snufjes dat die amper zuiniger zijn dan een full-on 2.0...

Op papier weinig CO en verbruik, maar gewoonweg niet haalbaar...

Versnellingen te lang, dus je blijft veel langer volgas voor je wat vooruitgaat, en als je durft vertragen moet je door het gebrek aan koppel en te lange versnellingen weer veel te veel gas geven.

Er zijn hier en daar modellen die niet ecozijn en toch dezelfde motoren gebruiken en dat rijdt veeel leuker.

Ook mijn 116d heeft er last van; een 120d heeft kortere verhoudingen en schiet gewoon weg.
Een Golf 4 1,9TDI 150pk trouwens ook.
Boven de 100kmh vlieg ik er dan weer vandoor uiteraard. 525d en 2,7TDI kijken soms wel heel raar :)

Dat heb je trouwens nu veel minder met de nieuwe 8 trapsautomaten. Zelfs een 316d F30 voelt vinnig aan met die bak.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
bert74 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 13:52:
Als je alles bij elkaar optelt heeft diesel een betere CO2 balans dan elektrisch* gereden kilometers.
End-to-end rendement is een andere vergelijking die ook wel interessant is zij het veel complexer.

Wat ik wilde is inzichtelijk (grote lijnen inzichtelijk) maken dat als ik twee containers met energie heb, een in de vorm van calorische waarde van diesel en een in de (directere) vorm van electrische energie en ik wil een voertuig aandrijven, dat je een flinke puist (blijkbaar een derde ofzo) in een verbrandingsmotor kwijt raakt aan extra restwarmte (extra omdat een electromotor ook vast warm zal worden). Het is gewoon een andere vergelijking.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 12:02

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een moderne eco-diesel heeft een efficiency van ongeveer 50%. Dat houdt in dat 50% van de calorische verbrandingswaarde van de brandstof door de motor in nuttige bewegingsenergie van de aandrijfas wordt omgezet.

Een moderne gasturbinecentrale heeft een efficiency van ongeveer 60%. Transportverlies is gemiddeld 5% van de opgewekte elektriciteit dus inclusief transport een efficiency van 57%. Een Li-ion-accu heeft een efficiency van 80-90% dus inclusief de verliezen in de accu zit je op zo'n 50%. De efficiency van een elektromotor is boven de 90% maar zelfs als we de verliezen op dat punt negeren is het dus, van calorische verbrandingswaarde van de originele brandstof tot output van de motor, lood om oud ijzer...

Alleen wordt lang niet alle elektriciteit opgewekt met moderne gasturbinecentrales - het meeste wordt door minder efficiënte centrales opgewekt. Slechts 4% wordt groen opgewekt. Granted, aan de kant van de dieselmotor moet ook gezegd worden dat lang niet alle auto's op de weg eco-diesels zijn en dat ook niet alle energie die de motor op de aandrijfas zet nuttig wordt gebruikt om de auto voort te bewegen. Maar mijn punt is dus dat als je alles bij elkaar neemt, je niet echt kunt zeggen dat een elektrische auto per se groener is dan een eco-diesel. Lood om oud ijzer.

"Ja maar dan laad ik mijn auto toch op met groene stroom?" Het enige wat er gebeurt als jij groene stroom koopt, is dat mensen die niet specifiek groene stroom afnemen een beetje minder groene stroom krijgen. En als jij meer groene stroom gaat verbruiken omdat je ook een elektrische auto ermee gaat opladen, dan wordt er echt niet zoveel meer groene stroom bijgeproduceerd - er wordt gewoon extra grijze stroom geproduceerd. Pas wanneer meer mensen specifiek groene stroom willen afnemen dan er daadwerkelijk groene stroom geproduceerd wordt, komt er een probleem. Maar ook dat is eenvoudig op te lossen door "groene stroom" uit Frankrijk te importeren en dat is in realiteit 80% kernenergie.

Zoals ik al zei, lood om oud ijzer... Maar wel een stap in de goede richting. Het feit dat de eerste stap niet goed genoeg is, is geen reden om dan maar bij de pakken neer te gaan zitten en niet eens aan de tweede stap te beginnen. ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Mx. Alba op 29-07-2013 22:57 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Mx. Alba schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:48:
...is het dus, van calorische verbrandingswaarde van de originele brandstof tot output van de motor, lood om oud ijzer...
Akkoord. Daarbij vraag ik me wel af wat er van deze percentages overblijft in de werkelijkheid. Die 50% efficiency ve eco-diesel, geldt dat ook bij iemand die van dragracen in de file houdt? Idem bij een Prius, die kan behoorlijk optrekken als je erom vraagt maar of ie dan nog steeds goede verbruikcijfers haalt als je daardoor vaker moet afremmen? Dat moet je eigenlijk meenemen in end-to-end berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:48:
Een moderne eco-diesel heeft een efficiency van ongeveer 50%. Dat houdt in dat 50% van de calorische verbrandingswaarde van de brandstof door de motor in nuttige bewegingsenergie van de aandrijfas wordt omgezet.
Bron? Is dat bij vollast?
Ik dacht dat dit rendement gezien over het hele werkbereik en gelet op het praktische gebruik van de motor, eerder bij 15% ligt dan bij 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Mekkie, als je met een Tesla gaat racen dan is de accu ook in no time leeg. Ik heb bewust gekeken naar se efficiëntie van brandstof tot aandrijfas om rijgedrag uit te sluiten.

Joop, bij beide scenario's zijn er veel dingen die de efficiëntie negatief kunnen beïnvloeden. Een collega heeft een Tesla en als het warm is dan staat dat ding 8 uur lang als een bladblazer te ventileren om de accu koel te houden tijdens het laden, daar gaat ook heel wat energie aan verloren. Bij beide scenario's ben ik bewust uitgegaan van best case scenario's.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Even de dingen nuanceren. Die fan die nodig is om de electronica en accu's te koelen maakt een hoop kabaal - omdat hij nu eenmaal lucht in beweging zet. Maar het elektriciteitsverbruik er van zal misschien 50W of 100W zijn. Zeker niet de kilowatten die jij suggereert als je zegt dat er "heel wat energie" verloren gaat.

Die 50% eco-diesel uitspraak van je moet je ook nuanceren. Wat is de verhouding van de calorische verbrandingswaarde en de opgewekte bewegingsenergie van een moderne eco-diesel auto, gedurende een praktijk verkeerssituatie / autorit? En vergelijk DAT dan eens met een electrische aandrijflijn?

Mijn natuurkunde is te ver weggezakt, maar volgens mij kan het proces niet eens theoretisch die 50% halen.

[ Voor 8% gewijzigd door joopv op 30-07-2013 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Juist omdat er in het praktijkverbruik heel veel variabelen zijn heb ik besloten om dat niet mee te nemen en alleen te kijken naar fossiele bronbrandstof tot aandrijfas. In de praktijk heeft het rijgedrag van de bestuurder een zeer grote invloed, maar daar kan de techniek niets aan doen en ik wilde juist de technieken vergelijken en dan lijkt mij het traject van bronbrandstof tot aandrijfas een goede vergelijking...

Zoals gezegd ga ik bij beide trajecten uit van een best-case scenario. Bij de dieselmotor ga ik uit van een moderne, efficiënte, goed onderhouden en optimaal lopende eco-diesel. Bij de elektromotor heb ik de verliezen van de motor zelf (die in de orde van grootte van 3-10% kunnen zijn) genegeerd, en in de berekening heb ik voor de efficiëntie van de Li-ion-accu gerekend met ongeveer 90% terwijl het ook zo laag als 80% kan zijn.

Uit verschillende bronnen blijkt dat de efficiëntie van een elektrische auto van oplaadpunt tot vermogen op de weg in de praktijk rond de 60% is. Gecombineerd met de verliezen van bronbrandstof tot oplaadpunt kom je dan op zo'n 35% uit. Dat zal ook ongeveer de efficiëntie in de praktijk zijn van een eco-dieseltje. Dus nog steeds lood om oud ijzer. :)

Maar dan nog, zegt dat alleen dat de huidige elektrische auto's bij ons huidige elektriciteitsnet niet veel energie-efficiënter zijn dan de huidige eco-diesels. Een elektrische auto is echter veel groener te maken door het "simpelweg" elektriciteitsnet te vergroenen: meer kernenergie en meer groene energie. Een elektrische auto zal gedurende zijn leven dus juist groener worden omdat we (langzaam maar zeker) werken aan de vergroening van onze elektriciteitsvoorziening, terwijl een eco-diesel door slijtage etc. gedurende zijn leven juist minder efficiënt wordt. Zoals ik al zei, het feit dat de eerste stap, die nu gezet is, niet duidelijk efficiënter is dan het conventionele systeem, betekent niet dat die stap nutteloos is, en zeker geen reden om bij de pakken te gaan neerzitten en volgende stappen niet te nemen.

Dieselmotoren zijn zo ongeveer uitontwikkeld, daar valt niet al te veel efficiëntiewinst meer op te halen. Het hele traject van elektriciteitsopwekking via distributie, oplaadpunt en accu tot aan de elektromotor van een elektrische auto, daar is nog wel heel veel aan te ontwikkelen en te verbeteren...

[ Voor 31% gewijzigd door Mx. Alba op 30-07-2013 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Zoals Tsurany hierboven al schreef zijn er meer effecten dan alleen de energie efficientie. Centrale omzetting van fossiel naar electriciteit maakt het beter schoon te houden, je kan zelfs de CO2 opvangen (en tijdelijk ergens verstoppen :) ) en zo'n centrale kan een groot deel van de tijd op maximaal rendement lopen, in tegenstelling tot een auto.

Verder is daar nog de verminderde geluidsoverlast van het verkeer, het verminderen van tankwagens die iedere dag weer door het land moeten rijden met alle risico's, verbruik en uitstoot van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54
Mx. Alba schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 09:47:
Een elektrische auto zal gedurende zijn leven dus juist groener worden omdat we (langzaam maar zeker) werken aan de vergroening van onze elektriciteitsvoorziening,
Yep, dat is inderdaad het voordeel van elektrisch transport, je koppelt het energieverbruik los van de energieopwek, en dat geeft je flexibiliteit en de mogelijkheid de hele keten te vergroenen.

Het nadeel van e-auto's is wel dat ze eigenlijk maar twee problemen oplossen: wat er in 'de tank' gaat en wat er uit de uitlaat komt. De vele andere problemen van de zware fossiele auto (gevaar voor kwetsbare weggebruikers, ruimtegebruik, resourcegebruik bij productie, welvaartsziekten, files) worden er niet mee opgelost.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11-2024
Uhm alles behalve zuinig zo'n 1 op 8 met woonwerk verkeer plus warm draaien en nadraaien ten behoeve van de turbo. Maar goed moet dan ook geen boxer 2,5 liter motor met turbo gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
Overigens wel grappig die transportverliezen van elektrische auto's, maar staat iemand er wel eens bij stil wat het transportverlies is van een tankauto die vanaf een havendepot diesel komt afleveren bij een tankstation in het midden van het land?
Verder de efficiency van het opladen... ooit opgevallen dat je handen altijd smerig worden bij de meeste tankstations en dat de vloer altijd vol met vlekken zit? Als ik getankt heb laat ik altijd het laatste beetje diesel uit het tankpistool in mijn tank lopen voordat ik dat ding terughang, maar heb vaak genoeg meegemaakt dat mensen dat ding na aftanken zo door de lucht zwiepen en vervolgens terughangen, waarbij een deel op de vloer komt en de rest in het tankpistool blijft zitten, wat bij het volgende nietsvermoedende slachtoffer mooi over de schoenen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Jaja, een persoonlijk zuinigheidsrecord te pakken. 4,7:100...

http://www.spritmonitor.de/en/detail/523956.html

Deze tank was voornamelijk snelwegkilometers... 1x op en neer naar Antwerpen, 1x op en neer naar Rotterdam en 3x op en neer naar Amersfoort...

@hierboven: transportverliezen heb ik meegenomen bij elektrische auto's omdat ik het van fossiele brandstof tot aandrijfas berekende. En zelfs als er gemiddeld 0,1l per tankbeurt zou worden gemorst dan is dat nog steeds verwaarloosbaar op een tank van 50 liter.

[ Voor 33% gewijzigd door Mx. Alba op 30-07-2013 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Tijdje geleden 500KM op een halve tank (30 liter, dat komt dus op 1L op 16,7KM) gedaan, stond er echt van te kijken. :o Normaal doe ik 500 KM op één tank (veel stadsverkeer helaas, en ik rij graag door). :+ Deze keer vooral veel snelwegverkeer, snelheid variërend van 80 km/h (wegwerkzaamheden) tot 140 km/h, airco regelmatig aan. Oh en de auto: '98 Primera, 2.0 16v. Fabrieksopgave:
• verbruik binnen beb. kom 10,7 l/100km 1 op 9,3
• verbruik buiten beb. kom 6,3 l/100km 1 op 15,9
• verbruik gemiddeld 7,9 l/100km 1 op 12,7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:28
Mx. Alba schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 18:41:
Jaja, een persoonlijk zuinigheidsrecord te pakken. 4,7:100...

Deze tank was voornamelijk snelwegkilometers... 1x op en neer naar Antwerpen, 1x op en neer naar Rotterdam en 3x op en neer naar Amersfoort...
en dat met A/C aan, zeker een net resultaat! blijven ook leuke wagens die C30's.

Ik heb net naast m'n record gegrepen met de corsa; record staat op 5,37l/100km en reed nu 5,39l/100km
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/572189.html. Zuiniger zou nog lukken als ik geen kleine afstanden meer zou doen. Maar dat zit d'r nu niet in, over enkele weken echter wel. Hoop 'm ooit onder die psychologische grens van 5L/100km te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:10

PeaceNlove

Deugleuter

_JGC_ schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 18:41:
Overigens wel grappig die transportverliezen van elektrische auto's, maar staat iemand er wel eens bij stil wat het transportverlies is van een tankauto die vanaf een havendepot diesel komt afleveren bij een tankstation in het midden van het land?
Verder de efficiency van het opladen... ooit opgevallen dat je handen altijd smerig worden bij de meeste tankstations en dat de vloer altijd vol met vlekken zit? Als ik getankt heb laat ik altijd het laatste beetje diesel uit het tankpistool in mijn tank lopen voordat ik dat ding terughang, maar heb vaak genoeg meegemaakt dat mensen dat ding na aftanken zo door de lucht zwiepen en vervolgens terughangen, waarbij een deel op de vloer komt en de rest in het tankpistool blijft zitten, wat bij het volgende nietsvermoedende slachtoffer mooi over de schoenen gaat.
Vergeet dan ook niet dat het winnen van olie tegenwoordig met moeilijker bereikbare bronnen ook veel energie kost, dat mag wat mij betreft ook gewoon meegenomen worden in het totaalplaatje. Volledigheidshalve moet je dan ook de energie gestopt in de productie van de zonnecellen, windmolens ed in het plaatje meenemen.

Wat kost een airco trouwens aan brandstof? Ik hou wel alles bij met spritmonitor, maar zit sinds kort op een nieuwe klus waarbij ik enorm veel 100km/h snelweg heb ipv praktisch de hele rit 120, dus mijn verbruik is verbeterd, maar ik heb nu wel veel vaker met de warmte de airco aan. Ik krijg dus niet echt inzicht in het toegevoegde gebruik van de airco.

[ Voor 12% gewijzigd door PeaceNlove op 30-07-2013 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
_JGC_ schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 18:41:
Als ik getankt heb laat ik altijd het laatste beetje diesel uit het tankpistool in mijn tank lopen voordat ik dat ding terughang, maar heb vaak genoeg meegemaakt dat mensen dat ding na aftanken zo door de lucht zwiepen en vervolgens terughangen, waarbij een deel op de vloer komt en de rest in het tankpistool blijft zitten, wat bij het volgende nietsvermoedende slachtoffer mooi over de schoenen gaat.
Hoe moeilijk kan het zijn om het vulpistool gewoon als vol glas te behandelen? Dus rechtop houden: zit er nog iets in van de vorige, dan benut je dat, en als je klaar bent zorg je dat er niets uitloopt.
PeaceNlove schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 21:32:
Wat kost een airco trouwens aan brandstof? Ik hou wel alles bij met spritmonitor, maar zit sinds kort op een nieuwe klus waarbij ik enorm veel 100km/h snelweg heb ipv praktisch de hele rit 120, dus mijn verbruik is verbeterd, maar ik heb nu wel veel vaker met de warmte de airco aan. Ik krijg dus niet echt inzicht in het toegevoegde gebruik van de airco.
Grofweg 5% op de snelweg, en aanzienlijk meer bij lagere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb zojuist 304 kilometer gereden en dat kostte slechts 14 liter benzine. Opzich is dat niet heel bijzonder, maar wat het bijzonder maakt is dat ik het in een oldtimer heb gereden. Dat zullen niet veel mensen mij na doen. 1500 km was mogelijk geweest op de hele tank.

[ Voor 20% gewijzigd door Trommelrem op 30-07-2013 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
PeaceNlove schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 21:32:
Dat hangt er sowieso van af of het een automatische of manuele airco is. De laatsten zijn doorgaans minder zuinig omdat mensen niet goed zijn in het inschatten van temperaturen.

Ik hanteer meestal de volgende regels:
• Auto in de volle zon gestaan? Eerst een paar minuten met raampjes open en A/C af rijden
• Zeer warm weer? A/C op 24°C terwijl het buiten bvb 30°C is. Het scheelt enorm qua gevoel, en het verbruik is een stuk beter dan met de A/C op 20°C
• Warm in de auto (door zon op auto), maar buitentemperatuur < gewenste binnentemperatuur? A/C uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
Het grote verschil tussen automatisch en manueel is dat de automatische uit gaat als de ingestelde temperatuur is bereikt. De manuele gaat pas uit als je het knopje weer uitzet.

Temperatuur is afhankelijk van hoeveel warmte er wordt toegevoegd vanaf de kachelradiator en hoe hard de ventilator blaast, beide hebben vrij weinig invloed op je verbruik. De verbruiker bij airco is de compressor die dmv een magneetkoppeling aangedreven wordt zodra jij op het knopje drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het lijkt me dan wel logisch dat (bij een automatische A/C), de compressor niet continu meedraait indien een hogere temperatuur gekozen wordt. Dus de temperatuur heeft wel degelijk een invloed. Sowieso merk ik dat, als de ingestelde temperatuur bereikt wordt, het verbruik terug stabiliseert naar een niveau dat maar een klein beetje hoger ligt dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij mij is het climate control op 14 graden als het warm is bij het wegrijden. Na een paar minuten op 16 graden en als het buiten niet zo heel warm is na een tijdje op 18 graden.
Dat ding komt in de zomer nooit boven de 19 graden uit tenzij het 's avonds heel erg koud is.

In de winter is het dan weer lekker 24 graden als het koud is buiten :D

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bij mij dus precies andersom, Tsurany. In de winter staat mijn climate control steevast op 18. In de zomer op 21, tenzij de buitentemperatuur boven de 27 graden is, dan zet ik de climate control op buitentemperatuur min 5 à 6 graden, dus als het 30 graden is dan staat mijn cc op 25. Anders krijg je zo'n klap als je weer de auto uitstapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Over het algemeen loop ik van airco naar airco dus die klap is maar heel eventjes van toepassing. En het is zo heerlijk koel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 08:59:
Bij mij is het climate control op 14 graden als het warm is bij het wegrijden. Na een paar minuten op 16 graden en als het buiten niet zo heel warm is na een tijdje op 18 graden.
Dat ding komt in de zomer nooit boven de 19 graden uit tenzij het 's avonds heel erg koud is.

Het mooie van climate control is juist dat hij bij een groot verschil al gelijk flink gaat blazen, dan zou het niet nodig moeten zijn om hem eerst extra laag te zetten. Of je moet heel ongeduldig zijn. Persoonlijk zet ik hem gewoon op 21 graden en laat ik hem zijn ding doen.

Met de hitte in de afgelopen weken is dat echt niet goed voor je verbruik... Maar goed, de keuze tussen comfortabel rijden of iets minder verbruiken is voor mij makkelijk. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Ik vind de CC op 21 bij een buitentemp van 30 graden ook niet prettig. 23-25 afhankelijk van hoe lang ik in de auto auto zit. Meestal zet ik in de laatste kilometers de airco ook uit om alvast te wennen.
Afgelopen winter was ik op Zanzibar, daar stond de airco in ons huisje 's nachts op 28... en nog kreeg je 's ochtends een natte warme lap in je gezicht :)

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 31-07-2013 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik volg ook meer de Albantar methode. Echter zie ik in het verbruik er weinig/niks van terug. In de ECO-mode draait de CC op een lager pitje en blaast er ook minder koude lucht uit de openingen. De huidig verbruik meter toont weinig verschil, zeker in de ECO mode. Ook gaat de motor niet met een hoger toerental draaien. In de Yaris FH is het blijkbaar dus aardig efficient geregeld. De energie moet wel ergens vandaan komen, dus het verbruik zal vast iets hoger zijn.
Het gemiddelde van de laatste 3 tankbeurten was gewoon 1:20.7. Overal gemiddelde van de bijna 19.000 km is 1:19,5. Heel langzaam kruipt die nu richting de 1:20.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 08:59:

Als je climate control een beetje fatsoenlijk is, kan je best gewoon de gewenste temperatuur instellen. Ik kan die van mij zelfs niet onder de 18°C instellen. Onder 18°C is nog een standje "blauw", waarbij de A/C gewoon heel de tijd de koudste lucht geeft die hij kan geven. Boven de 25°C is het dan weer vol gas warmte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zo, de Peugeot nu 1 maand in bezit. (1.6)

6253km gereden
Gemiddelde snelheid over deze km: 93km/u ( dit is vrij hoog overigens...)
Hiervan is 80% snelweg.

Verbruik nu 5.5L/100km.

Airco staat in principe uit, tenzij temp buiten >24C is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Admiral Freebee schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:38:
[...]

Als je climate control een beetje fatsoenlijk is, kan je best gewoon de gewenste temperatuur instellen. Ik kan die van mij zelfs niet onder de 18°C instellen. Onder 18°C is nog een standje "blauw", waarbij de A/C gewoon heel de tijd de koudste lucht geeft die hij kan geven. Boven de 25°C is het dan weer vol gas warmte :P
Maar mijn gewenste temperatuur is dan 14 graden. Onder de 14 graden zit standje "Low". Na een tijdje wil ik het wat warmer hebben dus gaat hij naar de 18 graden toe. Maar ik wil gewoon die flinke bak met kou hebben en echt met 14 graden rondrijden. Heerlijk om vanuit de warmte even de vrieskou in te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 31-07-2013 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Misschien moet je je maar eens verdiepen in de gezondsheids effecten van een dergelijk gebruik van de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik was het al bijna vergeten, maar ik heb een week of twee terug een nieuw record gereden. Van 2.8l/100 km naar 2.4l/100km:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hmHRLMqZX2Ef0D7T8j2FIwpF/full.jpg

Helaas over slechts 25,7 heel makkelijke kilometers, dus ik denk dat ik het qua real life record maar even bij 2.8l1/00km over 129 km houd. :)

[edit]
Nog steeds mijn oude trouwe '00 1.3 Toyota Yaris trouwens.

[ Voor 94% gewijzigd door AtleX op 31-07-2013 17:06 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

joopv schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 16:45:
Misschien moet je je maar eens verdiepen in de gezondsheids effecten van een dergelijk gebruik van de airco.
Waarom moet ik dat doen? Ik zie daar geen enkele reden toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:10

PeaceNlove

Deugleuter

Admiral Freebee schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 23:37:
[...]

Dat hangt er sowieso van af of het een automatische of manuele airco is. De laatsten zijn doorgaans minder zuinig omdat mensen niet goed zijn in het inschatten van temperaturen.

Ik hanteer meestal de volgende regels:
• Auto in de volle zon gestaan? Eerst een paar minuten met raampjes open en A/C af rijden
• Zeer warm weer? A/C op 24°C terwijl het buiten bvb 30°C is. Het scheelt enorm qua gevoel, en het verbruik is een stuk beter dan met de A/C op 20°C
• Warm in de auto (door zon op auto), maar buitentemperatuur < gewenste binnentemperatuur? A/C uit
Ik heb een automatische, dus dat is wel makkelijk. En inderdaad houd ik ook jouw regels ongeveer wel aan. Als belangrijkste regel heb voor mezelf nog altijd dat ik het hoofd gewoon koel moet houden, zodat ik redelijk kan blijven reageren op verkeersfouten van anderen en zelf ook gewoon scherp blijf op mijn eigen weggedrag. En dan is een goed werkende airco wel echt een uitkomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen extra gewicht meer achter (Achterbank, gordeldragers en toebehoren eruit) zorgt voor een 0.5/l winst. Andere bandjes die minder geluid maken plus een minder zwaardere weerstand hebben? 0.3/l.

Het totale plaatje op de snelweg bedraagt dan nog steeds 7.2/l op een 6 cilinder VR6 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

joopv schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 16:45:
Heb jij dat wel gedaan dan?

Als je niet 80 bent met een hartkwaal dan heb je het alleen ff warm als je uitstapt, maar weinig kans dat het voor de rest veel uitmaakt.

Je opmerking schaar ik dan ook onder dezelfde kop als: "airco in mijn huis, nee joh weet je wel hoe ongezond Die Airco Lucht (ze zeggen het ook echt met hoofdletters) is?"

Uhm.. niet?

En ja mensen hebben er wel eens last van, er schijnen ook mensen te zijn die last hebben van zendmasten, maar ik acht het niet direkt nodig om je leven daarop aan te passen. ;)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Airco lucht zelf is niet "slecht"*, het is alleen heel droge lucht.
Op die wisseling van droge koude en warme vochtige lucht kunnen je slijmvliezen reageren.
Verder heb je bij temperatuurswisseling van >8C kans op thermische shock. Hierbij kunnen lichaamsfuncties uitvallen of reageren. Bekend is voornamelijk hoofdpijn.

Kun je er tegen, dan is het verder je eigen keus.

*Bij goed onderhoud van je airco. Bij slecht onderhoud kunnen bacterien ophopen en later via de lucht verspreid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Eergisteren weer getankt, vandaag ingevuld bij spritmonitor, weer een tank onder die magische 1:20, namelijk 4,86:100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Gisteren ook weer getankt (Yaris FH): 1:22,3 oftewel 4,49 l / 100 km.
Het gemiddelde na 19374 km (991 liter benzine a € 1594,43) staat nu op 1:1:19,55 oftewel 5,11 l / 100 km.

Van de 41 tankbeurten zijn er 25 buiten NL geweest. Best knap als je weet dat ik in A'dam woon. Zo blijft de benzine wel een beetje betaalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Afgelopen week lekker door Duitsland kunnen rijden, nu is mijn auto niets de zuinigste, maar wanneer ik rond de 200 Km/u aan het toeren ben sta ik om de 260Km aan de pomp.... Terwijl ik bij een Hollands tempo meer dan het dubbel haal.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:39
Laatste tankje in mijn mercedes CLK 430 was 1:11,5, huidige tank gaat richting de 1:12. Heel netjes voor een auto van 14 jaar oud, ouderwetse 5 versnellingsautomaat en 279pk. In de winter met veel stadritjes kan het ook zomaar 1:5 worden.

Record over 1 rit van ongeveer 200km was overigens 1:14, maar dat was met rijden als een bejaarde (wel met inzicht :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 16:26
Bullet NL schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:52:
Afgelopen week lekker door Duitsland kunnen rijden, nu is mijn auto niets de zuinigste, maar wanneer ik rond de 200 Km/u aan het toeren ben sta ik om de 260Km aan de pomp.... Terwijl ik bij een Hollands tempo meer dan het dubbel haal.
Meer dan het dubbele, dus 520 minimaal met een volle tank. Oftwel; kleine tank of een hele onzuinige auto. Wat rijd je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

LPG wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Audi A4 uit 2001 1.6 benzine; 1:13,5 gemeten over 3518km (vakantie Italië)
Veel cruise control op de autobahn, snelheden rond de 130-140 gehouden. Binnenwegen in Toscane waren vooral heuvelachtig.

Zuinigste wat ik ooit heb gehaald was 1:14,7 gemeten over 96 liter benzine (2 keer tanken), dit was afgelopen voorjaar in april gereden op woon-werk verkeer (80%snelweg-20%binnendoor, 60km/p dag). Het verschil tussen rete-zuinig rijden in NL en rondcruisen op de autobahn met een aanzienlijk hogere snelheid valt me dus reuze mee.

Climate Control staat het hele jaar vast op 22 graden, deze temperatuur bevalt me prima. In de zomer hoeft ie niet de hele tijd te loeien en in de winter is het een aangename temperatuur waarbij ik prima wakker blijf :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2013 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 22:31
De Opel Ampera uit 2012 heeft zijn vakantie er ook weer op zitten. Ik heb dit keer wat rustiger gereden dan vorig jaar en dat zie je wel terug in het totale verbruik bij dit soort auto's.

Er was nauwelijks gelegenheid tot opladen in Frankrijk en Belgie.

Over 5396 km kom ik in totaal op 281.7 liter. 1:19.2

Ik speel een beetje vals omdat er zo'n 300 km elektrisch gereden is. Dus het echte verbruik van de range extender zal ergens rond de 1:17 1:18 liggen.

Airco stond altijd op 23 graden.

Vorig jaar kwam ik op zo'n 1:17 uit met iets meer elektrische kilometers.

Edit - Overal zit ik nu op 1:29 buiten het stroomverbruik

[ Voor 5% gewijzigd door kdeboois op 09-08-2013 15:26 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Van de Veluwe naar de Vogezen met aanhangwagentje, 100 op de cc de hele weg, 4,6:100 volgens de boordcomputer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 18:55:
Van de Veluwe naar de Vogezen met aanhangwagentje, 100 op de cc de hele weg, 4,6:100 volgens de boordcomputer...
Met een Hummer of een Corsa? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:30
Dit ongeveer :) Peugeot 106 diesel.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ipA95CO.png

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 08:59:
[...]

Met een Hummer of een Corsa? :P
C30 D2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 15:32

Cliffie

Trompetslet

Welke app is dit?

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Fuellog voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je maakt mooie kilometers met je 106je! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 11:32:
[...]

Je maakt mooie kilometers met je 106je! d:)b
Tsja, woon-werk is +/- 70km per dag (+/- 15km zone60 of 80kmh, 40km 130kmh, 15km 50 of 70kmh stad) en mijn vriendin woont 300km vanaf hier, wat neerkomt op 300km een verscheidenheid aan snelheden tussen 90 en 130... (Ontmoet toen ik nog in die regio (af)studeerde.. :+ Dusja, dan komen de kilometers wel.

[ Voor 17% gewijzigd door GAIAjohan op 14-08-2013 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 18-09 07:59

Griffin

Is mythical

Al een whopping 2 keer getankt met mn Auris TS Hybride en gemiddeld (via de BC) rij ik nu 1:19.5 (ish). Rij dagelijks ongeveer 100km waarvan 90km over de snelweg (120 en 100 kmph stukken).

Bij de eerste tankbeurt was de ratio nog 1:18.5 maar merk dat naar mate je leert rijden met de Hybride dat je wat zuiniger leert rijden (en de motor word volgens mij ook wat zuiniger als deze ingereden word?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ik rijd momenteel ca. 1:25.5-1:26 in een Nissan Pixo 1.0, met een hele rustige rijstijl en 99% snelwegkilometers. Ik vraag me af hoeveel hier verder nog uit te halen is als ik nog wat meer mijn best doe. Zijn er ergens databases waar mensen hun verbruik + rijstijl in proppen?

Ik rijd doorgaans helemaal geen auto, maar door omstandigheden ben ik momenteel even aan de auto gebonden en moet ik onnoemelijke hoeveelheden rijden (~200km/dag, 4 dagen per week). Elke bezuiniging op de autokosten is hier meegenomen, en ik heb het geluk dat ik de auto leen van mijn ouders waardoor ik alleen voor benzine (en verder verbruik/reparaties) hoef te betalen.

Voor wat betreft mijn rijstijl: bijna de hele weg 90km/h achter vrachtwagens, alleen lange stukken met de auto (kleine stukjes in de stad allemaal met de fiets) en ik doe m'n best vrijwel alleen op de motor af te remmen. Banden zijn goed op druk, auto is goed onderhouden. Wat kan ik nog meer doen om zuiniger te rijden?

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 14-08-2013 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:49

_Apache_

For life.

mux schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 15:01:
Banden zijn goed op druk, auto is goed onderhouden. Wat kan ik nog meer doen om zuiniger te rijden?
Met tegenwind thuisblijven? .. Is natuurlijk een grapje, maar enige wat ik nog kan verzinnen is of je geen onnodig gewicht meesleept (spullen in de achterbak etc). Airco alleen aan waar echt nodig, rustig accelereren (wel met oog op veiligheid natuurlijk), veel op de motor remmen etc etc.

[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 14-08-2013 15:09 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik rijd momenteel ca. 1:25.5-1:26 in een Nissan Pixo 1.0, met een hele rustige rijstijl en 99% snelwegkilometers. Ik vraag me af hoeveel hier verder nog uit te halen is als ik nog wat meer mijn best doe. Zijn er ergens databases waar mensen hun verbruik + rijstijl in proppen?

Ik rijd doorgaans helemaal geen auto, maar door omstandigheden ben ik momenteel even aan de auto gebonden en moet ik onnoemelijke hoeveelheden rijden (~200km/dag, 4 dagen per week). Elke bezuiniging op de autokosten is hier meegenomen, en ik heb het geluk dat ik de auto leen van mijn ouders waardoor ik alleen voor benzine (en verder verbruik/reparaties) hoef te betalen.

Voor wat betreft mijn rijstijl: bijna de hele weg 90km/h achter vrachtwagens, alleen lange stukken met de auto (kleine stukjes in de stad allemaal met de fiets) en ik doe m'n best vrijwel alleen op de motor af te remmen. Banden zijn goed op druk, auto is goed onderhouden. Wat kan ik nog meer doen om zuiniger te rijden?
Als ik dit zo lees denk ik dat je geen KM vergoeding van een werkgever o.i.d. krijgt?
Anders doe je het best netjes met die 19ct/km... je hebt geen onderhoud, afschrijving of wat dan ook maar slechts 7ct/km aan brandstof. m.a.w. je zou er dan lekker op verdienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ikzelf verdien opzich wel aan de km-vergoeding..
Woon/werk is maar 54 p/d (even bekeken op maps), geen 70...
54km per dag dus..
ik krijg €10,20 vergoeding per dag.

Met een verbruik van 4,3L/100km gemiddeld, verbruik ik 2,3L per dag.
2,3* 1,4 = €3,22 brandstof per dag
Verzekering = €0,90 per dag
Belasting = €2,- per dag
Afschrijving is in principe 0.

€6,12 per dag, excl onderhoud.
€10,20 -> 4,08 'winst' of kan naar onderhoud :+..

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 14-08-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Spritmonitor.de
Voor de Pixo 1.0: gemiddeld 1:19,7, zuinigste is 1:27,3.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Zijn er ergens databases waar mensen hun verbruik + rijstijl in proppen?

Wat kan ik nog meer doen om zuiniger te rijden?
Autoweek

Naden afplakken om nog minder luchtweerstand te krijgen... (of nog een cylinder uitschakelen als je op gang bent)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maasluip schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 15:50:
[...]

Spritmonitor.de
Voor de Pixo 1.0: gemiddeld 1:19,7, zuinigste is 1:27,3.
(en @kdeboois): dat is exact waar ik naar op zoek was :).

Helaas zit er dus niet echt veel meer in. 1:27.3 weet ik niet of ik zal kunnen halen, ik zit namelijk in Duitsland, met lichte heuvels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aadje93
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:59
Gemiddeld 5,7L/100km

Astra G uit 2002 (sedan) 1.6 8v

Om en nabij de 60-65km waarvan zeker 45-50km snelweg is. (veel stukken 120 doorblazen, alleen bij ring rotterdam stukje 80 rijden)

Vind het erg netjes voor iemand die met pedal to the metal de snelweg opgaat 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Hmm ik zie net dat spritmonitor ook een app heeft. Die gaan we eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Audi A4 2005 1.8T sedan. Rond de 7.5L gemiddeld denk ik. Met een 70L tank 100% snelweg haal ik 1050KM, maand terug gedaan ongeveer, Luxemburg-Toulon zonder tanken :P

Ik klaag niet met deze kar! Heerlijk rijden, pedaal intrappen is lanceren, en multitronic is top :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:15
Hier ook multitronic. Zeer tevreden over. In een A6 2.5 TDi 2004.
Gemiddeld gebruik met deze V6 is 1:14,2 of 7,04 liter per 100 km. Dit over 100 tankbeurten. Een vrij zuinige tank dus.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Hier Seat Ibiza 1.6 uit 2000. rijd 99% snelweg en rij 1 op 14,5.

niet extreem zuinig dus, maar was ook wel een goedkoop autootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 18:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Klein persoonlijk record gehaald :)
491,0 43,67
Nette 1:11 weten te halen :P

Ritje Den Haag - Enschede gedaan, hoofdzakelijk 100-105 blijven rijden.

Maar trok hier en daar nog wel eens flink door, volgende poging wordt 1:12,5 :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 16:26
Waah schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:43:
Hier Seat Ibiza 1.6 uit 2000. rijd 99% snelweg en rij 1 op 14,5.

niet extreem zuinig dus, maar was ook wel een goedkoop autootje
Dat doet een saxo uit hetzelfde jaar met een 1.6 16v ook ongeveer, niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:26

dodo79

witte dikke tonnie

heb ondertussen mijn eerste 6000km achter de rug met een honda insight.
Over deze afstand een gemiddelde van 4.8/100 km ofwel bijna 1 op 21.
niet verkeerd voor een wagen van dit formaat.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:20
Fiat Stilo MultiJet 120 PK. Gemiddeld ongeveer tussen de 1 op 18 en 1 op 20. Nauwelijks onzuiniger dan een eco-bakkie maar wel net voldoende PK's voor die 1300 of zo kilo die het weegt.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:10

YellowCube

Wait...what?

afgelopen weekend een ritje van 392km op ~15 liter benzine. Dat maakt 1:26 met een prius 2 uit 2008
Gemeten door in Italie te gaan tanken toen de "Tanken!" melding kwam, exact 15 liter te halen (voor de Italiaanse prijs van 1,89 euro/liter ga je niet je hele tank volgooien) en de afstand te checken toen de melding weer kwam. 100% precies is het niet, maar het geeft een redelijk en volgens mij legitiem beeld.

Leuk detail er aan is dat er een beklimming van de Gotthard pas tussen zat. De rest was snelweg.
Ik had het al eerder gemerkt maar een prius is behoorlijk goed in het beklimmen van bergen en heuvels. Het voordeel zit 'm dan in de electromotor die bij hele lage toeren al een stevig koppel levert. Derhalve hoeft de benzinemotor niet verbijsterend hard te werken en kun je met waarden van 1:8-1:7 en rond de 60-70km/u (en dan ben je zeker niet de langzaamste) een een pas als de Gotthard opklimmen.

Wat echter wel een beetje in het voordeel werkt is dat je vanaf de top van de pas tot aan Luzern eigenlijk alleen maar aan het dalen bent waardoor je over een afstand van ruim 80 km verbruikswaarden van <1:50 tot 1:40 haalt en alsnog met 120-130 door kunt blijven rijden.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Met de Skoda octavia 1.6 diesel van de zaak:

Schiedam <> Leiden:
Op dat stuk kun je niet heel hard rijden, max 100km/u

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_20130815_103031.jpg

Schiedam <> Friesland:
Wel ancticiperend rijden, uit laten rollen en niet als een jekko optrekken maar verder gewoon overal de max snelheid gereden (dus ook flinke stukken 130km/u)

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_20130815_125940.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Metro2002 op 19-08-2013 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

YellowCube schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 14:21:
afgelopen weekend een ritje van 392km op ~15 liter benzine. Dat maakt 1:26 met een prius 2 uit 2008
Gemeten door in Italie te gaan tanken toen de "Tanken!" melding kwam, exact 15 liter te halen (voor de Italiaanse prijs van 1,89 euro/liter ga je niet je hele tank volgooien) en de afstand te checken toen de melding weer kwam. 100% precies is het niet, maar het geeft een redelijk en volgens mij legitiem beeld.

Leuk detail er aan is dat er een beklimming van de Gotthard pas tussen zat. De rest was snelweg.
Ik had het al eerder gemerkt maar een prius is behoorlijk goed in het beklimmen van bergen en heuvels. Het voordeel zit 'm dan in de electromotor die bij hele lage toeren al een stevig koppel levert. Derhalve hoeft de benzinemotor niet verbijsterend hard te werken en kun je met waarden van 1:8-1:7 en rond de 60-70km/u (en dan ben je zeker niet de langzaamste) een een pas als de Gotthard opklimmen.

Wat echter wel een beetje in het voordeel werkt is dat je vanaf de top van de pas tot aan Luzern eigenlijk alleen maar aan het dalen bent waardoor je over een afstand van ruim 80 km verbruikswaarden van <1:50 tot 1:40 haalt en alsnog met 120-130 door kunt blijven rijden.
Mmm, daar zou ik wel in willen rijden. Ik wed dat ik hem wel op 1:30 krijg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:10:
Met de Skoda octavia 1.6 diesel van de zaak:

Schiedam <> Leiden:
Op dat stuk kun je niet heel hard rijden, max 100km/u

[afbeelding]

Schiedam <> Friesland:
Wel ancticiperend rijden, uit laten rollen en niet als een jekko optrekken maar verder gewoon overal de max snelheid gereden (dus ook flinke stukken 130km/u)

[afbeelding]
Ik heb dezelfde wagen, maar dan de Combi uitvoering. Als je er ongeveer 110km/u mee aanhoudt (waar het kan :P) kan je inderdaad makkelijk die 3,9 op de boordcomputer halen. Met 120km/u gaat het verbruik al een stuk omhoog. Vervelend is als je mooi 3,8 ziet staan voor een rit, en dan tien kilometer van huis in een dikke file komt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Admiral Freebee schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:09:
[...]

Ik heb dezelfde wagen, maar dan de Combi uitvoering. Als je er ongeveer 110km/u mee aanhoudt (waar het kan :P) kan je inderdaad makkelijk die 3,9 op de boordcomputer halen. Met 120km/u gaat het verbruik al een stuk omhoog. Vervelend is als je mooi 3,8 ziet staan voor een rit, en dan tien kilometer van huis in een dikke file komt :(
Dit is ook een combi :) En het verbruik van deze auto gaat best rap omhoog als je inderdaad harder dan 110 gaat rijden. Heb er (wel met héél veel moeite :P ) zelfs als eens een keer 3l/100km gehaald:

Metro2002 in "Hoe zuinig rij jij ?"

Dat was wel vervelend rijden , achter vrachtwagens plakken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:39
Mijn afgelopen tank was de zuinigste die ik ooit heb gedaan, ruim 700km op 55 liter. Dus bijna 1:13 met een 4.3 liter V8. Denk dat ongeveer 80% snelweg was en overal netjes aan de snelheid gehouden. Ook nog een klein beetje file gehad dus als ik 100 ga rijden op de 120 wegen en geluk heb met files dan denk ik dat een 1:14 er wel in zit over een hele tank.

Vond het overigens behoorlijk vermoeiend dus ik ga weer lekker op het linkerbaantje met de stroom mee en af en toe de paardjes aanspreken. 1:10 vind ik ook acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:19:
Dit is ook een combi :) En het verbruik van deze auto gaat best rap omhoog als je inderdaad harder dan 110 gaat rijden. Heb er (wel met héél veel moeite :P ) zelfs als eens een keer 3l/100km gehaald:

Metro2002 in "Hoe zuinig rij jij ?"

Dat was wel vervelend rijden , achter vrachtwagens plakken enzo.
Het verbruik gaat dan inderdaad erg omhoog. Sowieso mis ik soms wel een zesde versnelling, hoewel er nog redelijk wat koppel laag in de toeren zit. Ik zou liever hebben dat de versnellingen iets korter waren, met dan een zesde versnelling voor het snelwegcruisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Malt007 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:45:
Mijn afgelopen tank was de zuinigste die ik ooit heb gedaan, ruim 700km op 55 liter. Dus bijna 1:13 met een 4.3 liter V8. Denk dat ongeveer 80% snelweg was en overal netjes aan de snelheid gehouden. Ook nog een klein beetje file gehad dus als ik 100 ga rijden op de 120 wegen en geluk heb met files dan denk ik dat een 1:14 er wel in zit over een hele tank.

Vond het overigens behoorlijk vermoeiend dus ik ga weer lekker op het linkerbaantje met de stroom mee en af en toe de paardjes aanspreken. 1:10 vind ik ook acceptabel.
Misschien schiet je ook een beetje het doel voorbij zo?

Ik vind het soms ook niet te geloven als er een dikke Audi A7 ofzo met 90KM/h 'economisch' probeert te rijden. Ben je echt zo arm en kan je de benzine niet betalen; ruil m in voor een kleiner autootje (of Prius als het je om het milieu gaat). Of moet je verplicht showen dat je toch van stand bent en een dikke auto rijdt? Het raakt kant nog wal om max 40PK te gebruiken als je een dikke motor erin hebt liggen; en echt zuinig wordt hij toch niet....

Je gaat toch ook niet met bergschoenen naar het strand of de Nijmeegse lopen op waterschoentjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

het kan natuurlijk ook zo zijn dat je dat prettig rijden vind (of dat je het fijn vind om met waterschoentjes aan de Vierdaagse te lopen)
Noem me maar een mietje, maar ik vind het al jaren absoluut heerlijk om met 100 op de rechterbaan te zitten. Niet om het zuinige, maar om de ontspanning.

[ Voor 14% gewijzigd door YellowCube op 19-08-2013 18:04 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Hier precies hetzelfde. Waarom zou ik tijdens de spits gaan jagen tussen alle auto's door als ik ook gewoon relaxt achter een vrachtwagen aan naar huis kan tuffen? Ik rij een stuk zuiniger, een stuk relaxter en ben amper later thuis.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yep, hier idem dito. Ik rijd niet vaak, maar als ik rijd zijn het meteen lange stukken en dan is het ontzettend vermoeiend om telkens manoeuvres te moeten uitvoeren. Vrachtwagens zijn dan het meest ontspannen beeld dat ik in mijn voorruit kan hebben, liefst volledig beeldvullend :)

edit: en wanneer je continu gewend bent aan 90km/h, is het extra leuk om af en toe een bergje af te accelereren naar 130 ;)

[ Voor 18% gewijzigd door mux op 20-08-2013 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 14-09 18:03
bigfoot1942 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 17:32:
[...]

Misschien schiet je ook een beetje het doel voorbij zo?

Ik vind het soms ook niet te geloven als er een dikke Audi A7 ofzo met 90KM/h 'economisch' probeert te rijden. Ben je echt zo arm en kan je de benzine niet betalen; ruil m in voor een kleiner autootje (of Prius als het je om het milieu gaat). Of moet je verplicht showen dat je toch van stand bent en een dikke auto rijdt? Het raakt kant nog wal om max 40PK te gebruiken als je een dikke motor erin hebt liggen; en echt zuinig wordt hij toch niet....

Je gaat toch ook niet met bergschoenen naar het strand of de Nijmeegse lopen op waterschoentjes?
Iemand met een dikke a7 of 5serie ofzo, MOET links rijden en plankgas??
Waarom zou je met een mooie auto niet gewoon ook een keer rustig mogen rijden? Die mensen hebben niets meer te bewijzen :+ al die plankgasrijdende 1.6d a3tjes daarintegen doen wel alsof ze zich zelf moeten bewijzen door zo hard mogelijk links iedereen van de weg te drukken (ja generaliserend maar zo ziets het wegbeeld er nu eenmaal uit met de overgrote meerderheid van dit soort bestuurders).

Ik heb een aantal jaar met een lease 335d rond gereden en ja ook af en toe rustig 100 rechts als je de tijd hebt. Dakje open, muziekje op, genieten van het zonnetje 8) Ow en zuinig worden ze dan wel hoor, 1:18 was makkelijk haalbaar op de snelweg met 300pk onder de kap. Alleen komt het niet vaak voor dat ik de tijd heb :9 dus meestal is netjes vmax +15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
+1 voor thefox154 :)

Als je nog de behoefte hebt om altijd hard te rijden, blijf je imho beter van snelle auto's weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:49

_Apache_

For life.

@ Atlex, en Yellowcube :

Zelf rij ik vaak op de linkerbaan, om het eenvoudige feit dat het voor mij niet uitmaakt (qua brandstof verbruik) of ik 90 of 125 rij (verbruik is altijd 4,9L/100). Daarnaast zie ik - als motorrijder - gewoon te weinig als ik achter zo een cargo bull rij. En op de middenbaan val ik ook niet op als ik langzaam de dode hoek van een niet-kijkende automobilist kruip.

Nee, gewoon lekker vlot en zichtbaar op de linker baan.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 20-08-2013 10:10 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 09:15

Spockz

Live and Let Live

Met onze oude Opel Corsa Swing 1.1 Benzine uit 1993 rij ik 1:16-1:17 op voornamelijk snelweg. (60km snelweg 3km stad.) Met stukken 80 en stukken 120-130. Rustig optrekken (snel gaat namelijk niet bij > 100km/u. :)), gas loslaten, anticiperen. En gewoon in het algemeen rustig rijden.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
AtleX schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 18:06:
Hier precies hetzelfde. Waarom zou ik tijdens de spits gaan jagen tussen alle auto's door als ik ook gewoon relaxt achter een vrachtwagen aan naar huis kan tuffen? Ik rij een stuk zuiniger, een stuk relaxter en ben amper later thuis.
idem. Ik hou best van 120-140 rijden, maar niet als je om de 30sec van het gas af moet. Dan hang ik op de rechterbaan met 100-110 op de CC. Heerlijk rustig...en dan kun je lekker links zien hoe alle opgefokte malloten telkens net even te laat op de rem trappen en vervolgens weer volgas 10 meter winnen.
Als de weg vrij is gaat de CC op Vmax +10

Momenteel heb ik 4,5/100km in mijn Volvo V40 D2 zonder daarvoor mijn best te doen. Ik rij wel 80% snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Hetzelfde hier.. In de spits gewoon lekker 100-110 op de rechterbaan chill naar huis rijden.
En dan zie je links al die Ecomotives, Greenlines, Bluemotions, Volvo's en Audi's wel voorbijschieten, hun gezicht getergd van ergernis, terwijl ik heerlijk een muziekje zit te luisteren..

Tevens kies ik er vaak voor om de snelweg te vermijden en rustig over 80-km wegen te gaan rijden als ik wil genieten van de omgeving.

[ Voor 23% gewijzigd door GAIAjohan op 20-08-2013 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Ik zit heerlijk op 7 l/100 km in mijn 2.2 diesel avensis station (177pk). Met de dieselprijzen in het buitenland is op vakantie gaan heerlijk! (€1.20 in Luxemburg). Gemiddeld op snelweg CC op 130 (GPS) met verbruik van 6.4L/100km, maar stadsverkeer maakt hem wat onzuinig (dat en ik hou van snel optrekken). Overigens op de autobahn bij 215 km/h (GPS) een verbruik van 10.9 l/100 km gezien haha.

Ben overigens een 'getergde' links rijder, omdat veel mensen op de A4 de 130 niet halen :P Heerlijk met het muziekje aan op tijd anticiperen, rustig afremmen en CC weer activeren als de ecomotives, greenlines en bluemotions weer terug zijn naar rechts.

[ Voor 7% gewijzigd door MoiZie op 20-08-2013 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Over het algemeen is NL juist goedkoop qua diesel. Natuurlijk, vergeleken Luxemburg niet, maar diesel is in bv Italie iets van €1,70 per liter..

Heb net nog ff getankt voor 1,349

[ Voor 14% gewijzigd door GAIAjohan op 20-08-2013 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Skoda octavia 1.6diesel combi, rit Schiedam <> Renswoude:

Dit gebeurd bij normaal gebruik maar niet boven de 100km/u uitkomen en veel gebruik van de CC, airco hele weg aan:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_20130820_115134.jpg

Dit gebeurd bij achterlijk gebruik, niet harder dan 90km/u, bij voorkeur van vrachtwagen naar vrachtwagen hoppen en erachter blijven hangen, zoveel mogelijk op de cc en airco zo'n beetje de hele weg uit.

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_20130820_141540.jpg

Nét de 3,3l/100km niet gehaald :( :P

Wel bijna 2x zo zuinig als mijn collega , die had 6l op 100km als gemiddeld verbruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35
GAIAjohan schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:19:
Over het algemeen is NL juist goedkoop qua diesel. Natuurlijk, vergeleken Luxemburg niet, maar diesel is in bv Italie iets van €1,70 per liter..

Heb net nog ff getankt voor 1,349
Je betaalt in NL wel het dubbele voor wegenbelasting als je diesel rijdt, dat geldt in Italië dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Het Fantoom schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:34:
[...]

Je betaalt in NL wel het dubbele voor wegenbelasting als je diesel rijdt, dat geldt in Italië dan weer niet.
Dat gaat niet op als je als Nederlander op vakantie gaat..
Dus daarom snap ik het 'lekkere rijden in het buitenland' niet geheel..

En ja, met mijn dieseltje betaal ik idd €157 per kwartaal.Als het een benzine was geweest slechts €59 per kwartaal..

[ Voor 17% gewijzigd door GAIAjohan op 20-08-2013 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
GAIAjohan schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:41:
[...]

Dat gaat niet op als je als Nederlander op vakantie gaat..
Dus daarom snap ik het 'lekkere rijden in het buitenland' niet geheel..

En ja, met mijn dieseltje betaal ik idd €157 per kwartaal.Als het een benzine was geweest slechts €59 per kwartaal..
Frankrijk, Luxemburg, België. Stukken goedkoper dan NL, DE en overigen..

€157 per kwartaal? Lekker hoor.. Zit zelf op 415... :/ Gelukkig maak ik meer dan genoeg kilometers om dat verschil eruit te halen.

@GAIAJohan; waar?! Ik heb vanochtend 1.409 afgetikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
MoiZie schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:46:
[...]

@GAIAJohan; waar?! Ik heb vanochtend 1.409 afgetikt...
Fieten Olie, Groningen. Makro zal ook wel rond die prijs zijn.
Euro95 was geloof 1,679 ofzo..
En ja, €157.. De 106 diesel is in 3deurs uitvoering exact 850kg, en valt daarmee in de categorie 751t/m850. :)

Bij jou in de buurt zie ik in Lisse en Zoetermeer een paar stations die 1,35 doen..
http://www.brandstof-zoeker.nl/Zuid-Holland/Leiden/

1x uitzoomen, zodat je ook lisse en zoetermeer ziet..

Fieten heeft blijkbaar alle prijzen gewoon op de website staan:
http://www.fieten.info/brandstofprijzen.php?id=8

http://www.fieten.info/

En dan zie je dat diesel in Ter Apel in 1,339 is..

[ Voor 87% gewijzigd door GAIAjohan op 20-08-2013 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Het Fantoom schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:34:
[...]

ik heb in Italie bij de goedkoopste pomp 1,83 voor een liter benzine afgetikt en bij de duurste 1,91
dus...zo slecht is het hier nog niet, zeker niet als je ziet wat de impact van de crisis in Italie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Metro2002 schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:28:
Skoda octavia 1.6diesel combi, rit Schiedam <> Renswoude:
Zou je eens met tankbonnen kunnen kijken wat er klopt van die waarde op de boordcomputer? Dit zijn verbruikcijfers die niks zeggen.
Ik rijd soms in Duitsland een lange helling af, dan verbruikt mijn hybride niks, ICE uit, hij houdt de snelheid vast op de cc en laadt ondertussen ook nog de accu op. Mij zul je niet horen zeggen dat het verbruik van mijn hybride dus 0,0 l / 100 km is.

Pagina: 1 ... 69 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.